Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #4 - Discussietopic
zoeken in:
1
geplaatst: 13 oktober 2024, 22:42 uur
Ik had vantevoren gecheckt of de heren op die ep hadden gestemd, wat niet het geval was. Dus leek het me niet zo'n vreemde aanname en valide vraag. Was verder gewoon nieuwsgierigheid, geen controle o.i.d.
Zelf heb ik mijn lijst samengesteld met behulp van een export uit MuMe. Soms heb je dan meerdere releases van 1 artiest met dezelfde titel (en soms ook nog hetzelfde releasejaar). Albumtype staat er niet bij, dus je weet dan niet welke bv. de ep en/of het album is. Zelf heb ik iig handmatig nog wat album-id's daarom gecontroleerd op MuMe, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand dat over het hoofd ziet (en wellicht heb ik dat zelf ook nog wel gedaan).
Zelf heb ik mijn lijst samengesteld met behulp van een export uit MuMe. Soms heb je dan meerdere releases van 1 artiest met dezelfde titel (en soms ook nog hetzelfde releasejaar). Albumtype staat er niet bij, dus je weet dan niet welke bv. de ep en/of het album is. Zelf heb ik iig handmatig nog wat album-id's daarom gecontroleerd op MuMe, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand dat over het hoofd ziet (en wellicht heb ik dat zelf ook nog wel gedaan).
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 oktober 2024, 22:47 uur
herman schreef:
Ik had vantevoren gecheckt of de heren op die ep hadden gestemd, wat niet het geval was. Dus leek het me niet zo'n vreemde aanname en valide vraag. Was verder gewoon nieuwsgierigheid, geen controle o.i.d.
Ik neem aan dat jij het korreltje zout wel zag staan - anders moet ik me wellicht nog eens achter de oren krabben.Ik had vantevoren gecheckt of de heren op die ep hadden gestemd, wat niet het geval was. Dus leek het me niet zo'n vreemde aanname en valide vraag. Was verder gewoon nieuwsgierigheid, geen controle o.i.d.
Waarschijnlijk is de meest waterdichte methode om van alle 'gevaarlijke' doublures offline een lijstje bij te houden en je twee jaar later nog te herinneren dat je die even moet checken.
0
geplaatst: 13 oktober 2024, 22:57 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik neem aan dat je het korreltje zout waarmee je mijn bericht mag nemen zelf ook wel zag staan? Blijft staan dat het zonder context op zijn minst een opmerkelijk beeld is dat mensen gevraagd wordt te verklaren dat ze gestemd hebben waar ze op gestemd hebben - van het ritueel met de album-id's is inmiddels het nieuwste toch ook wel af. Ik dacht dus dat ik bij mijn laatste deelname in 2021 alle overgenomen album-id's die eventueel twijfelgevallen konden zijn nog eens grondig had gecheckt. Blijkbaar stond het foutje met deze Slowdive er nu al in en was het me toen ook niet opgevallen.
Eerlijk gezegd heb ik de gehele discografie van Slowdive ook niet helemaal voor de geest. Als je het me een paar dagen geleden had gevraagd dan wist ik niet dat ze ooit debuteerden met een titelloze EP.
Casartelli schreef:
Waarschijnlijk is de meest waterdichte methode om van alle 'gevaarlijke' doublures offline een lijstje bij te houden en je twee jaar later nog te herinneren dat je die even moet checken.
Dit dus. Ik neem het me voor om in 2026 een uitgebreide check te doen bij alle mogelijke doublures.
1
geplaatst: 13 oktober 2024, 23:02 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik neem aan dat jij het korreltje zout wel zag staan - anders moet ik me wellicht nog eens achter de oren krabben. Je suggestie dat hoi123 een Soft Machine-fan in de kast is? Die had ik gezien inderdaad. Wel een subtiele kwinkslag.
Ik hoop ze te onthouden. Het scheelt ook dat de ene Third bij mij een stuk lager scoort dan de andere.
0
geplaatst: 13 oktober 2024, 23:14 uur
Ton Lebbink: nooit van gehoord. Zal es checken.
Wat me dan weer wel opvalt is dat de hoezen van Eno, Dead Can Dance en Alan Parsons een drieeenheid vormen. Nice
Wat me dan weer wel opvalt is dat de hoezen van Eno, Dead Can Dance en Alan Parsons een drieeenheid vormen. Nice
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 14 oktober 2024, 19:19 uur
Twee matches bij de laatste twee updates. Zowel Alan Parsons Project als Doe Maar staan wel goed zo. Daarnaast heb ik met Fela Kuti een bubbling under waarvan ik vermoed dat die over twee jaar een heel hoge binnenkomer bij mij gaat zijn.
Wat verder opvalt is dat Jason Isbell al met zijn derde album nieuw binnenkomt. Waar en bij wie (al kan ik dat opzoeken) komt deze Americana revival vandaan? (om vervolgens wel The Band in een eerdere update te laten kelderen, maar dat terijzde)
Wat verder opvalt is dat Jason Isbell al met zijn derde album nieuw binnenkomt. Waar en bij wie (al kan ik dat opzoeken) komt deze Americana revival vandaan? (om vervolgens wel The Band in een eerdere update te laten kelderen, maar dat terijzde)
0
geplaatst: 14 oktober 2024, 20:20 uur
Ton Lebbink! Dat is even een outsider. Kijk twee top 60 posities en je bent binnen.
Wel mooi een outsider die ook Countdown haalde.
Wel mooi een outsider die ook Countdown haalde.
2
geplaatst: 14 oktober 2024, 22:03 uur
Oef Luchtkastelen staat hier weer eens een keertje op en hij blijft me toch een partij briljant, pôh. En ook fijn om de tofste Animal Collective hier tegen te komen.
0
geplaatst: 15 oktober 2024, 08:01 uur
Arrie schreef:
Ik vind zelf Slowdive's debuut EP hun sterkste werk maar zullen deze stemmers niet hun self-titled comebackplaat bedoeld hebben?
(quote)
Ik vind zelf Slowdive's debuut EP hun sterkste werk maar zullen deze stemmers niet hun self-titled comebackplaat bedoeld hebben?
Ik bedoelde dus wel degelijk de comebackplaat, al vind ik de EP ook wel goed (dus zo erg is het ook niet). Goed, het is nu wat het is. Normaal gezien controleer ik de ID's maar bij deze moet hij er automatisch opgekomen zijn in het excelbestandje wat bij populaire platen doorgaans gebeurt. Gezien de comebackplaat vrij populair is, dacht ik dus dat het om deze ging. Mijn excuses bij deze, want dat zal betekenen dat de comebackplaat een stem minder zal hebben.
2
geplaatst: 15 oktober 2024, 19:33 uur
Zowaar een plaat die ik nog niet op mijn radar had én nu direct mijn interesse wekt: Ton Lebbink - Luchtkastelen.
Die hele update is trouwens behoorlijk tof.
Die hele update is trouwens behoorlijk tof.
1
geplaatst: 16 oktober 2024, 10:52 uur
123poetertjes schreef:
Oef Luchtkastelen staat hier weer eens een keertje op en hij blijft me toch een partij briljant, pôh. En ook fijn om de tofste Animal Collective hier tegen te komen.
Yes, Feels er terecht weer in! Thanks partner!
Van Ton Lebbink heb ik werkelijk nog nooit gehoord, maar ben wel nieuwsgierig.
0
geplaatst: 16 oktober 2024, 16:07 uur
Daar is den Don! Ook erg blij met All Melody, en niet verwacht deze zo hoog bij herman terug te vinden.
En in het kader van meest obscure album (afgemeten aan het aantal stemmen): Steeleye Span - Storm Force Ten (1977) - MusicMeter.nl; 19 stemmen, wie biedt er lager?
En in het kader van meest obscure album (afgemeten aan het aantal stemmen): Steeleye Span - Storm Force Ten (1977) - MusicMeter.nl; 19 stemmen, wie biedt er lager?
3
geplaatst: 16 oktober 2024, 16:26 uur
Laat ik beginnen met Luchtkastelen 17
Maar er zal vast nog wel iets lagers tussen zitten right?
Perverted By Language staat hier nu op, Tempo House vond ik al fantastisch maar de eerste tien minuten van de plaat die ik inmiddels achter de rug heb doen daar alvast amper voor onder. Genieten dit
Edit: 16 stemmen voor de lichtblauwe Ichiko! Beschamend weinig wel, moest even in m'n ogen wrijven. The Fall klinkt nog steeds top tho, die gaat richting een 2026-spot.
Maar er zal vast nog wel iets lagers tussen zitten right?Perverted By Language staat hier nu op, Tempo House vond ik al fantastisch maar de eerste tien minuten van de plaat die ik inmiddels achter de rug heb doen daar alvast amper voor onder. Genieten dit
Edit: 16 stemmen voor de lichtblauwe Ichiko! Beschamend weinig wel, moest even in m'n ogen wrijven. The Fall klinkt nog steeds top tho, die gaat richting een 2026-spot.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 oktober 2024, 16:43 uur
chevy93 schreef:
Ik vermoed dat de notering van vorig jaar in vergelijkbare regionen leunde op dezelfde twee inzendingen En in het kader van meest obscure album (afgemeten aan het aantal stemmen): Steeleye Span - Storm Force Ten (1977) - MusicMeter.nl; 19 stemmen, wie biedt er lager?
Voorts nog matches met Murmur (verrassend dat die vorig jaar ontbrak) en The Warning (zat net in een LFL van eerder dit jaar te lezen over het fantastische metaljaar 1984). En zo deed ik na een matchloos dagje weer mee.22/165
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 16 oktober 2024, 19:38 uur
Eén match erbij en het verbaast me dat 'Imagine' nog niet in de lijst stond. Met het titelnummer als absolute klassieker en Jealous Guy als subtop-klassieker staat het nog steeds 700 plekken te laag maar dat trekken we over twee jaar wel recht
18/165
18/165
0
geplaatst: 16 oktober 2024, 22:47 uur
Shit, een typefoutje kost Never Let Me Go een hogere noterimg. 

1
geplaatst: 17 oktober 2024, 01:40 uur
Goede updates. Ben wel benieuwd naar dat album van Haru Nemuri. Destijds had ze een paar goede singles uit. Ook wel gek eigenlijk dat ik Imagine van Lennon nooit beluisterd heb. Toch maar eens voor gaan zitten, al kan ik niet gelijk garanderen dat ik Paddy mee kan helpen in zijn queeste het album een stuk hoger in de lijst te krijgen.
26/165
Sinds corona/thuiswerken draai ik veel 'neoklassiek' en All Melody is een van mijn favoriete albums om te draaien tijdens het werken. Dus die komt geregeld langs. En het helpt ook dat ik hem in de periode dat dit uitkwam ook live zag op het hoofdpodium van Primavera Sound waar hij 5 lange stukken speelde waaronder 3 van dit album (Sunson, Momentum en het titelnummer). Dat was echt zo schitterend. Muzikaal, de magnifieke opbouw en de magische sfeer... en bij mij ook de herinneringen aan hele kleine locaties waar ik hem ook heb gezien (o.a. in de kelder van een hotel in Amsterdam en in de kleine zaal van het Paard, als voorprogramma van Peter Broderick). Achteraf is dit ook wel het hoogtepunt in zijn ontwikkeling denk ik, daarna vind ik hem niet meer zo goed, al zijn Graz en Empty fijne pianoplaten, maar niet iets dat hij daarvoor niet al had gedaan.
Enfin, Frahm gaat misschien nog wel een keer verrassen in deze lijst.
26/165
chevy93 schreef:
Ook erg blij met All Melody, en niet verwacht deze zo hoog bij herman terug te vinden.
Ook erg blij met All Melody, en niet verwacht deze zo hoog bij herman terug te vinden.
Sinds corona/thuiswerken draai ik veel 'neoklassiek' en All Melody is een van mijn favoriete albums om te draaien tijdens het werken. Dus die komt geregeld langs. En het helpt ook dat ik hem in de periode dat dit uitkwam ook live zag op het hoofdpodium van Primavera Sound waar hij 5 lange stukken speelde waaronder 3 van dit album (Sunson, Momentum en het titelnummer). Dat was echt zo schitterend. Muzikaal, de magnifieke opbouw en de magische sfeer... en bij mij ook de herinneringen aan hele kleine locaties waar ik hem ook heb gezien (o.a. in de kelder van een hotel in Amsterdam en in de kleine zaal van het Paard, als voorprogramma van Peter Broderick). Achteraf is dit ook wel het hoogtepunt in zijn ontwikkeling denk ik, daarna vind ik hem niet meer zo goed, al zijn Graz en Empty fijne pianoplaten, maar niet iets dat hij daarvoor niet al had gedaan.
Enfin, Frahm gaat misschien nog wel een keer verrassen in deze lijst.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2024, 10:17 uur
Hé, een liveplaat van Marillion. Nou heb ik geen livealbums in mijn inzending opgenomen en had ik dat wel, dan... had Real to Reel de beste papieren gehad. Maar misschien deze toch ook nog wel...
Relayer is natuurlijk wel een fijne match, dat heeft Team Storm Force Ten goed gezien. En Foxtrot (teleurstellende daling) ook.
Pure Heroine... nou, misschien volgende keer dan een match. Calenture bubbelt al zo lang onder dat dat hem waarschijnlijk niet meer wordt, maar een paar fijne nummers staan erop. En de nieuwe Depeche Mode is beter dan een paar andere recentelingen, maar een Top 500-plek vond ik ook hier wat te veel eer.
24/180
Relayer is natuurlijk wel een fijne match, dat heeft Team Storm Force Ten goed gezien. En Foxtrot (teleurstellende daling) ook.
Pure Heroine... nou, misschien volgende keer dan een match. Calenture bubbelt al zo lang onder dat dat hem waarschijnlijk niet meer wordt, maar een paar fijne nummers staan erop. En de nieuwe Depeche Mode is beter dan een paar andere recentelingen, maar een Top 500-plek vond ik ook hier wat te veel eer.
24/180
0
geplaatst: 17 oktober 2024, 11:53 uur
Had wel een paar extra users verwacht met Pure Heroine in hun toplijst. Iconisch (debuut)album, vat de tijdsgeest van de 10s zo goed samen 
Is er ooit een beter album van een 16-jarige muzikant uitgebracht? Ik kan het me niet voorstellen

Is er ooit een beter album van een 16-jarige muzikant uitgebracht? Ik kan het me niet voorstellen
0
geplaatst: 17 oktober 2024, 15:58 uur
Met Gridlock en Viktor Vaughn tweemaal een 5* plaat. Mooi dat ze er (nog steeds) in staan. Volgende editie weer stijgen, wanneer ik niet vergeet te stemmen.
Steeleye Span gaat op mijn radar voor de volgende Jordy's.
Steeleye Span gaat op mijn radar voor de volgende Jordy's.
0
geplaatst: 17 oktober 2024, 16:00 uur
Pure Heroine is om de reden die Gretz aangeeft inderdaad misschien een misser van mijn kant. Vooralsnog vooral blij dat Stars de lijst gehaald heeft met een schromelijk en schandelijk onderbelichte plaat.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2024, 20:22 uur
En weer twee matches erbij. Let There Be Rock haalt al voor de vierde keer onze eindlijst en de huidige 829e positie is wel passend.
Een fraaie nieuwe binnenkomer voor 'Memento Mori' al had dat nog wel wat hoger gemogen. Ik was geen grote Depeche Mode liefhebber maar dit album vind ik erg goed en pas geleden heb ik ook 'Violator' aangeschaft. Komt er dan toch nog een klik tussen Depeche Mode en mij?
Daarnaast twee bubbling unders: Heroine draai ik te weinig om in mijn Top 350 op te nemen en datzelfde geldt voor Foxtrot. Nieuwe ronde, nieuwe kansen in 2026 of wellicht volgend jaar bij de decennium-edities.
20/180
Een fraaie nieuwe binnenkomer voor 'Memento Mori' al had dat nog wel wat hoger gemogen. Ik was geen grote Depeche Mode liefhebber maar dit album vind ik erg goed en pas geleden heb ik ook 'Violator' aangeschaft. Komt er dan toch nog een klik tussen Depeche Mode en mij?
Daarnaast twee bubbling unders: Heroine draai ik te weinig om in mijn Top 350 op te nemen en datzelfde geldt voor Foxtrot. Nieuwe ronde, nieuwe kansen in 2026 of wellicht volgend jaar bij de decennium-edities.
20/180
1
geplaatst: 17 oktober 2024, 21:33 uur
Gretz schreef:
Had wel een paar extra users verwacht met Pure Heroine in hun toplijst. Iconisch (debuut)album, vat de tijdsgeest van de 10s zo goed samen

Cut van The Slits met Ari Up? Die was toen ook pas 16 dacht ik.
Verder wel een leuke vraag. Kan verder zo gauw alleen Stevie Wonder (For Once In My Life) en de debuutalbums van Alex Chilton/The Box Tops, Brandy en Aaliyah bedenken als kandidaten (ik ken geen van die albums integraal). Die laatste was zelfs pas 15. De Bee Gees waren ook nog erg jong toen ze hun eerste albums uitbrachten.
1
geplaatst: 17 oktober 2024, 22:15 uur
Vier sterren hier. Ooit getipt door een aimabele user in een van de vele spellen van zaaf dacht ik. Hoog tijd dat ik dit album eens opnieuw ga luisteren, zo lang geleden dat ik niet meer weet hoe ie klinkt. Dan kan Cut misschien doorgroeien naar 4,5 en een plekje in m'n volgende top-500.
Als Ari Up's geboortedatum klopt dan was ze 17 ten tijde van de release. Dat telt dan niet, maar het is nog steeds wel een rap debuut.
0
geplaatst: 17 oktober 2024, 22:27 uur
Voor mij ook 4*. Typical Girls is voor mij een 5*-nummer wellicht, maar als album zit het daarmee wel aan zijn top voor mij.
Shangri-La's debuut is nog wel een contender, Mary Weiss was net 16 toen dat uitkwam. Prachtige plaat echt.
Shangri-La's debuut is nog wel een contender, Mary Weiss was net 16 toen dat uitkwam. Prachtige plaat echt.
* denotes required fields.