MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Ja, ik heb nu ook With your love teruggevonden als b-kant van Last dance. Inderdaad één van Donna's vele werken. Je kunt wat mij betreft ook haar voorgaande 5 jaar erbij halen: minimaal 1 cd per jaar.

Dat singletje van Bram Tchaikovsky (dat ook mijn enige nummer van hem is) heeft als platenmaatschappij Criminal records, in Nederland vertegenwoordigt door Sound Products Holland BV. Klinkt allemaal niet als een gezonde basis voor het krijgen van een mooie compilatie.

Strange man changed man (de LP's van Tchaikovsky staan wel op musicmeter) schijnt wel later op cd te zijn verschenen, maar met een maar matige uitvoering van Sarah smiles.

Het nummer zelf krijgt 5 sterren, de LP zelf komt niet aan dat gemiddelde. De andere 2 LP's zijn ook hier nog door niemand beoordeeld....

sq
Mooi stukje van Gaucho over Donna Summer. Het niet serieus genomen worden zal blijven en heeft vast te maken met het sexy imago en dat ze ´het stemmetje bij de plaat´ zou zijn die feitelijk ´door anderen wordt gemaakt´. Maar wie dat beweert moet zich afvragen of Giorgio Moroder ooit zo groot zou zijn geworden zónder Donna Summer. Gewoon een ontzettend goede zangeres ook met een stem die niet te vervangen is door een ander en waar ik echt van geniet.

Maar goed. De nieuwe lijst. Ik zet m vast neer..

De SQ top 15 van week 11 - 1979

1 (10) Chic - I Want Your Love (2 wk)
2 (1) Sister Sledge - He´s the Greatest Dancer (3 wk)
3 (-) The Police - So Lonely
4 (2) Gruppo Sportivo - Disco Really Made It (5 wk)
5 (3) Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
6 (-) Angel - Tower
7 (7) Bob Marley & the Wailers - Stir it Up (2 wk)
8 (-) Lene Lovich - Lucky Number
9 (-) The Real Thing - Can You Feel the Force
10 (6) Duncan Browne - The Wild Places (4 wk)
11 (5) Peaches & Herb - Shake Your Groove Thing (5 wk)
12 (9) ABBA - Chiquitita (2 wk)
13 (-) Bad Company - Rock ´n Roll Fantasy
14 (11) Third World - Now That We Found Love
15 (13) Three Degrees - The Runner (3 wk)

Veel rock bij de nieuwe binnenkomers. Tower was al aangkondigd. The Police zag ik nog niet, maar daar zal deze week ik niet de enige mee zijn, verwacht ik. Een storm zou over Nederland komen die uitspraken ontlokte als was het ´het beste sinds the Rolling Stones´, een uitspraak die bij mij is blijven hangen vanwege de mooie parodie die Wim de Bie daarvan maakte bij het tweede album van ze. Ik zocht het fragment op en zag toen pas dat het onlangs ook weer op TV is geweest: YouTube - Wim de Bie uit z'n plaat bij The Police!

Aan de top nu Chic en Sister Sledge naast elkaar. Blijft voor mij de beste disco/funk ooit. Ik heb een tijd lang geprobeerd alles te volgen waar Edwards en Rodgers mee te maken hadden, en dat is waarachtig niet gering.

Spectaculaire lijst weer sq! Bij jou kan een plaat erg hoog binnendenderen, of met grote sprong naar 1 stijgen. Bij musician en mij gaat dat iets kalmer.
Nu ik erop let, bij jou kan een plaat van 4 ook uit je lijst vallen (Chalawa).

Met The Police ben je goed op tijd. Bij mij duurt het nog even, maar ik was ook niet direct een fan van de band. Die van Bad Company heb ik destijds niet opgemerkt, al was mijn broer er een groot fan van.

Hierna volgt mijn top 40, met twee opvallende binnenkomers, en drie om maar weer snel te vergeten...

Ik vind het geweldig, Chic en Sister Sledge op 1 en 2, dat zal ze bij mij niet gaan lukken, maar het is wel een perfecte blauwdruk van die tijd.

Voor mij is het ook nog wat vroeg voor The Police, ook dinsdag komt de plaat nog niet binnen.

Wel inderdaad die geweldige sketch van Wim de Bie, die gewoon in je hoofd zit ingebrand, zelfs zonder er nog een keer naar te kijken.

TOP 40 VAN ROB nr 142, 14-3-1979
dw vw aw
1 5 3 Wild places - Duncan Browne
2 2 6 Fire - The Pointer Sisters
3 1 8 Chiquitita - Abba
4 3 5 Heart of glass - Blondie
5 6 5 Ruthless queen - Kayak
6 7 3 Disco really made it - Gruppo Sportivo
7 4 6 Don't stop me now - Queen
8 14 2 Lucky number - Lena Lovich
9 11 4 Shake your body - The Jacksons
10 10 4 The runner - The Three Degrees
11 8 7 Adolescent sex - Japan
12 17 2 Shake your groove thing - Peaches & Herb
13 21 4 I will survive - Gloria Gaynor
14 16 7 Lay your love on me - Racey
15 13 5 Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen Band
16 31 2 I want your love - Chic
17 9 13 Le freak - Chic
18 20 5 Take that to the bank - Shalamar
19 28 3 Tower - Angel
20 23 3 Return to paradise - Elton John
21 -- 1 Dancing fool - Frank Zappa
22 12 10 How you gonna see me now - Alice Cooper
23 24 4 Tragedy - The BeeGees
24 30 2 Heaven knows - Donna Summer & Brooklyn Dreams
25 25 3 Let's start the dance - Hamilton Bohannon
26 29 3 You need a woman tonight - Captain & Tenille
27 -- 1 Trash - Roxy Music
28 34 2 Sarah smiles - Bram Tchaikovsky
29 15 7 Some kind of wonderful - Grand Funk
30 19 9 My life - Billy Joel
31 38 2 Ain't love a bitch - Rod Stewart
32 -- 1 Hop skip and jump - Chalawa
33 33 3 Pops we love you - Marvin Gaye, Smokey Robinson, Diana Ross & Stevie Wonder
34 18 8 Everytime I think of you - The Babys
35 22 9 You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
36 -- 1 Santiago lover - Emly Starr
37 -- 1 Get down - Gene Chandler
38 26 6 Now that we found love - Third World
39 27 4 Forever in blue jeans - Neil Diamond
40 32 9 New York New York - Gerard Kenny

Als een ware popklassieker neemt Duncan Browne in zijn derde week al de eerste positie in. En veel bedreiging voor zijn plek zie ik nog niet.

Deze week niet zo veel grote stijgingen, alleen Gloria Gaynor gaat na een slow start in haar vierde week van 21 naar 13 en lijkt nog wel meer te willen bereiken.

Op 21 komt Frank Zappa binnen. Dit is zijn enige single in Nederland die de tipparade haalde (de top 40 heeft hij nooit gehaald). Het is een geweldige parodie op de discomuziek, zowel muzikaal als tekstueel.

Op 27 komt ook Roxy Music binnen. Dit was een soort comeback, na 3 jaar opgeheven te zijn. Tegenwoordig is een pauze van 3 jaar tussen albums standaard, toen was het dus een 'comeback'. De band sloeg ook een andere kant op, meer song en dansgericht (commerciëler dus). Deze single van maar 2 minuten is nog vrij stevig, de volgende twee werden in disco-remixes uitgebracht (Dance away en Angel eyes) en leken niets meer op de oude Roxy. Ik ben vooral een fan van de oude band; Roxy Music zit in mijn top 5 favoriete bands (If there is something, For your pleasure enz)

Chalawa op 32 is opmerkelijk, omdat mijn collega-lijstenmakers de plaat al lang hadden, en sq hem er zelfs al weer uit heeft gegooid.

Over 36 en 37 heb ik niet veel te zeggen...

Leuke lijstjes opnieuw

wat mij opvalt in de lijst van ranboy is dat Pops We Love You er nog steeds instaat.

ArthurDZ schreef:
Leuke lijstjes opnieuw

wat mij opvalt in de lijst van ranboy is dat Pops We Love You er nog steeds instaat.

Ik mag wel vast verklappen dat het de laatste week is

13 weken Le Freak vind ik ook een hele prestatie, van Ranboy en van Chic

Frank Zappa komt inderdaad met een opvallend singletje, dat volgens mij pas in mei in de Tipparade zou belanden. Ik had het nummer in maart 1979 ongetwijfeld nog nooit gehoord, het was geen man die je volgde, qua hitlijsten.

Hoewel Dancin' fool als enige nummer van Zappa ooit de tipparade nog heeft gehaald, heeft hij af en toe toch wel vaker een single uitgebracht, misschien spraken die niet zo aan bij de heren samenstellers van de Tipparade.

Ik heb bijvoorbeeld zelf nog het nummer You are what you is.

wanneer mogen we jouw lijstje verwachten, musician?

Dinsdag(avond) is momenteel altijd D-Day. Daarmee wordt de oorspronkelijke datum aangehouden van het verschijnen van de Top 40 in 1979 (en mijn eigen lijst)

Toevalligerwijs verspreidt dat ook de belangstelling voor dit Topic gelijk leuk!

sq
Al eerder opgemerkt bij het betr Chic-album, maar leuk genoeg om hier nog eens aan te halen: Frank Zappa ´s Dancing Fool Bevat een verwijzing naar Chic´s eerste single met de kreet `Yowsah Yowsah Yowsah´ (echte titel: Dance Dance Dance). Zeer bewust gedaan van Zappa, die van Le Freak van Chic wist dat dat het door Chic weer geleend was van hem (´Freak out´- eerste album van Zappa).

Ranboy blijft met weer nieuwe discoplaten komen. Emily Starr vond ik niet zo, maar Gene Chandler´s Get Down is zo´n kwaliteitsplaat die mij destijds niet meteen opviel, maar die ik pas later ontdekte. In de album-versie zit een heerlijke break waarbij het nummer helemaal wordt afgebroken naar een kale beat.

De top 30 van 17 maart 1979!

01 (01) Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen
02 (09) Sarah smiles - Bram Tchaikovsky
03 (02) Adolescent sex - Japan
04 (08) The wild places - Duncan Browne
05 (03) Heart of glass - Blondie
06 (04) Don't stop me now - Queen
07 (06) Ruthless queen - Kayak
08 (12) Ain't love a bitch - Rod Stewart
09 (11) Disco really made it - Gruppo sportivo
10 (07) Sharing the night together - Dr. Hook
11 (10) Fire - Pointer sisters
12 (05) Everytime I think of you - Babys
13 (22) Can you feel the force - Real thing
14 (15) Stir it up - Bob Marley
15 (16) Tragedy - Bee gees
16 (17) Hold on - Ian Gomm
17 (---) Lucky number - Lene Lovich
18 (18) I will survive - Gloria Gaynor
19 (21) Hop, skip and jump - Chalawa
20 (26) I want your love - Chic
21 (14) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
22 (27) Back in business - Ted Gardestad
23 (20) The runner - Three degrees
24 (24) Return to paradise - Elton John
25 (28) Shake your body - Jacksons
26 (13) You took the words - Meatloaf
27 (19) Now that we've found love - Third world
28 (---) He's the greatest dancer - Sister sledge
29 (25) You're all I need to get by - Matthis/Williams
30 (---) Hot number - Foxy

Een saai aantal van drie nieuwe binnenkomers, je bent snel klaar met een verhaaltje. Drie nieuwe binnenkomers hoeft helemaal niet te betekenen dat de hele hitlijst van die week ook saai is, er zijn namelijk toch wel een aantal interessante bewegingen. Volgende week beloof ik vuurwerk in binnenkomers!

Deze week is de meest opvallende verschijning nog Lene Lovich. Ze blijft toch een ware figuur uit die tijd die niet heeft weten door te dringen tot de 'blijvers' in de rock scene. Er staan 5 cd's van haar op musicmeter, waarvan de eerste 3 uit 1979, 1980 en 1982.

Toch was ik zeer van haar gecharmeerd, naast de 2 singletjes van de Stateless cd heb ik ook een dubbele single van haar uit 1980 met What will I do without you en b-kant Joan. Het andere singletje heeft 2 x 2 livenummers op 33 toeren, leuke promo.

Ze maakte wel deel uit van de vermaarde platenmaatschappij Stiff en is een goede vriendin van Nina Hagen, met wie ze samen in de Brood film Cha cha heeft gezeten. Maar Lucky number is haast de ultieme verpersoonlijking van de tijdgeest, in maart 1979.

Maar ik vind een dergelijke persoonlijkheid nog steeds leuker dan Madonna.

Over He's the greatest dancer, het debuut van Sister sledge is hier al veel gezegd en geschreven. Hoort óók helemaal in die tijd, al hadden ze een iets langere adem dan Lene Lovich.

Hot number lijkt zowaar enigszins op het grote succes Get off maar iedereen was ten tijde van deze opvolger Foxy allang weer vergeten, de tijd ging erg snel en Get off werd daarmee een eendagsvlieg.

Onweerwolf
Dit blijft een geweldig topic om te lezen mensen. Op het moment is Onweerwolf een heel klein pupje van nog geen twee maanden oud. Bewust heb ik deze tijd dus niet meegemaakt maar ik was er al wel! Daarnaast stond bij ons thuis vroeger de radio altijd aan dus ik moet ongetwijfeld al deze hits voorbij hebben horen komen.

Later heb ik mij grondig verdiept in de volledige geschiedenis van de Top 40 in Nederland en het overgrote gedeelte van de hits ken ik dus ook wel, het is echter zeer interessant om te lezen wat jullie er over te zeggen hebben, met name omdat het vaak zo'n leuke combinatie is van feitjes en persoonlijke waarderingen.

Keep it up!

Ja, er wordt heel leuk werk van gemaakt

Niet echt mijn tijd (ik was nog maar 5), maar leuk om te lezen hoor!

Ik was zelfs nog niet geboren en ik vind het leuk om te lezen

Ik moet zeggen dat de belangstelling er voor óók erg leuk is en dat dat tegelijkertijd natuurlijk leidt tot een steeds grotere inspanning om er iets moois van te maken.

Daarbij wil ik gelijk aantekenen dat ik erg blij ben met het meedoen van SQ en Ranboy, met hun lijsten, commentaren en ervaringen, wat de druk een beetje verdeeld en wat uiteraard gelijk ook een bredere kijk op die periode geeft.

Overigens staat het iedereen vrij kritiek te leveren of informatie toe te voegen, dat spreekt voor zich.

Dit is natuurlijk puur herinneringen ophalen en omdat het een wekelijkse eh..... soap is, wordt het hele jaar, 1979 in dit geval, eigenlijk minitieus doorgenomen. Zelf probeer ik (muzikale) details uit die tijd die ik nog weet over te brengen maar veel 'echte' feiten moet ik soms nog wel even googelen...

Het alleraardigste is nog wel, dat je je ook daadwerkelijk gaat richten op het draaien van muziek uit die tijd, of het nu bekende krakers zijn of dat het juist nummers zijn die volstrekt uit je geheugen zijn gewist.

Om de waarheid te zeggen heb ik alle huidige 30 nummers uit de wekelijkse lijst inmiddels wel minimaal één keer de revue laten passeren.....
.

Ik betrap me er ook op dat ik sommige nummers weer eens opzet vanwege dit topic. Gisteravond nog de singles van Lene Lovich en Ian Gomm tevoorschijn gehaald. Vooral die laatste vind ik toch wel een pareltje hoor - had ik in járen niet meer gehoord.

En ik heb zojuist ook de lange versie van Get down van Gene Chandler weer eens gedraaid. Leuke manier om aan je zaterdagochtend te beginnen, al vinden vrouw en kinderen het duidelijk een minder goed idee...
Dat nummer was destijds in '79 een beetje aan me voorbij gegaan. Ik ontdekte het een paar jaar geleden pas echt, toen de lange uitvoering (9 minuten!) op een verzamel-CD bleek te staan. Die 12 inch versie voegt inderdaad wel wat toe aan dit nummer; het wordt er een stuk spannender door, met die percussie-breaks.

Dat vond ik eind jaren zeventig ook wel een van de meest interessante aspecten van de disco en funk: al die 12" versies, vaak met lange instrumentale breaks, die vaak zóveel leuker waren dan de single. Ze waren verhoudingsgewijs vrij duur (rond de 14,95 gulden, geloof ik) dus ik heb er niet zo veel gekocht. Later heb ik de schade aardig ingehaald, zowel op 12" single als op (verzamel-) CD's. Veel 12" versies zijn trouwens moeilijk te krijgen op CD.

Ik merk door dit topic sowieso weer dat ik me in mijn prille jeugd niets aantrok van de scheidslijnen tussen muzikale genres. Rock, hard rock, symfo, new wave, disco, reggae, ik vond het allemaal even interessant.
Gevolg was dat ik op het schoolplein eigenlijk niet echt bij een bepaald groepje hoorde, maar wel overal over mee kon praten. Ik heb wel later wel duidelijke muzikale voorkeuren ontwikkeld, maar mag de meeste nummers in deze lijsten nog altijd graag horen.

gaucho schreef:
En ik heb zojuist ook de lange versie van Get down van Gene Chandler weer eens gedraaid. Leuke manier om aan je zaterdagochtend te beginnen, al vinden vrouw en kinderen het duidelijk een minder goed idee...
Dat nummer was destijds in '79 een beetje aan me voorbij gegaan. Ik ontdekte het een paar jaar geleden pas echt, toen de lange uitvoering (9 minuten!) op een verzamel-CD bleek te staan. Die 12 inch versie voegt inderdaad wel wat toe aan dit nummer; het wordt er een stuk spannender door, met die percussie-breaks.

Grappig, ik ook Toevallig ook van die Ben Liebrand-verzamelaar Grand 12-Inches? Erg lekker nummer!

Erg leuk om ook reacties van 'buitenstaanders' te lezen; ik vraag me wel eens af hoeveel MuMers dit hoekje lezen, maar heb niet al te veel illusies daarover.

Ik schrijf overigens nooit over singles en dergelijke kopen, omdat ik nooit singles heb gekocht (nou ja, een of twee misschien).

1979 is een mooi jaar in het muzikale tijdsgewricht, omdat enerzijds de rock- en popdinosauriërs nog gewoon actief waren (Abba, Rod Stewart, BeeGees) en anderzijds nieuwe stromingen (nu ook in top40-gebied) opkwamen (Japan, Nina Hagen Band). En dit is duidelijk het hoogtepunt van de disco, waarmee bijna de helft van de top 40 gevuld was...

TOP 40 VAN ROB nr 142, 14-3-1979
dw vw aw
1 1 4 Wild places - Duncan Browne
2 8 3 Lucky number - Lena Lovich
3 13 5 I will survive - Gloria Gaynor
4 2 7 Fire - The Pointer Sisters
5 6 4 Disco really made it - Gruppo Sportivo
6 4 6 Heart of glass - Blondie
7 3 9 Chiquitita - Abba
8 9 5 Shake your body - The Jacksons
9 5 6 Ruthless queen - Kayak
10 10 5 The runner - The Three Degrees
11 7 7 Don't stop me now - Queen
12 12 3 Shake your groove thing - Peaches & Herb
13 14 8 Lay your love on me - Racey
14 16 3 I want your love - Chic
15 21 2 Dancing fool - Frank Zappa
16 27 2 Trash - Roxy Music
17 19 4 Tower - Angel
18 18 6 Take that to the bank - Shalamar
19 11 8 Adolescent sex - Japan
20 26 4 You need a woman tonight - Captain & Tenille
21 28 3 Sarah smiles - Bram Tchaikovsky
22 23 5 Tragedy - The BeeGees
23 24 3 Heaven knows - Donna Summer & Brooklyn Dreams
24 32 2 Hop skip and jump - Chalawa
25 -- 1 I'll supply the love - Toto
26 -- 1 Sharing the night together - Dr. Hook
27 20 4 Return to paradise - Elton John
28 15 6 Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen Band
29 17 14 Le freak - Chic
30 -- 1 Can you feel the force - The Real Thing
31 22 11 How you gonna see me now - Alice Cooper
32 -- 1 Oliver's army - Elvis Costello & the Attractions
33 31 3 Ain't love a bitch - Rod Stewart
34 37 2 Get down - Gene Chandler
35 -- 1 You are my everything - Anita Meyer
36 36 2 Santiago lover - Emly Starr
37 25 4 Let's start the dance - Hamilton Bohannon
38 -- 1 Don't you write her off - McGuin, Clark & Hillman
39 30 10 My life - Billy Joel
40 38 7 Now that we found love - Third World

De lijst blijft heftig in beweging, de stijgingen van Lene Lovich en vooral Gloria Gaynor van 13 naar 3 (in de vijfde week!) zijn opmerkelijk. Verder gaat Trash flink door.

De tweede single van Toto (na Hold the line) komt als alarmschijf binnen op 25. I'll supply the love blijft opvallend doordat de song op het eind helemaal van structuur verandert, heel opmerkelijk.

Dr. Hook en The Real Thing zijn door musician al opgemerkt. Dan volgt het debuut van Elvis Costello (in mijn lijst), een vrij degelijk (niet erg new wave-achtig) deuntje met een scherpe tekst.

Anita Meyer was sinds The alternative way uit 1976 een favoriete zangeres bij mij. Dat niveau haalde ze niet meer, al kwam It hurts in de buurt, maar het bleven altijd prettige singletjes. Net als op The alternative way zingt ook hier haar producer Hans Vermeulen een stukje mee.

Tenslotte een soort Byrds-reünie op 38, wat minder urgent maar wel erg relaksed en prettig in het gehoor.

Ja, dat kun je wel zeggen (dinsdag meer)!

Je lijst is weer prima, jammer van Rod Stewart, die niet in de top 30 lijkt te komen!

Sterke mutaties zijn altijd leuk. Ik nam de top 40 als het even kan dus helemaal op en zodra je een beetje een forse stijger in mijn lijst ziet, wéét ik gewoon nog de handeling van het terugspoelen van het betreffende cassettebandje en het meerdere malen afluisteren van het nummer.

Het lijkt een enorm getob achteraf, maar toen wist je niet beter en was je met deze mogelijkheid al erg gelukkig!

musicfriek schreef:
Grappig, ik ook Toevallig ook van die Ben Liebrand-verzamelaar Grand 12-Inches? Erg lekker nummer!

Inderdaad. Mooie boxen zijn dat. Daar is hoorbaar veel liefde en zorg aan besteed, iets dat ik bij het gemiddelde verzamelalbum doorgaans mis. Meestal wordt daar maar wat opgekwakt.

Nummer 7 is trouwens in aantocht. De tracklist is nog onder voorbehoud.
Tot zover dit korte stukje Liebrand-promopraat. Back on topic again...

De top 30 van 24 maart 1979

01 (02) Sarah smiles - Bram Tchaikovsky
02 (01) Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen band
03 (04) The wild places - Duncan Browne
04 (03) Adolescent sex - Japan
05 (08) Ain't love a bitch - Rod Stewart
06 (05) Heart of glass - Blondie
07 (09) Disco really made it - Gruppo sportivo
08 (07) Ruthless queen - Kayak
09 (17) Lucky number - Lene Lovich
10 (06) Don't stop me now - Queen
11 (13) Can you feel the force - Real thing
12 (---) Oliver's army - Elvis Costello
13 (---) I'll supply the love - Toto
14 (14) Stir it up - Bob Marley
15 (10) Sharing the night - Dr. Hook
16 (20) I want your love - Chic
17 (---) Trash - Roxy music
18 (---) Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman
19 (11) Fire - Pointer sisters
20 (16) Hold on - Ian Gomm
21 (---) Equinoxe V - Jean Michel Jarre
22 (15) Tragedy - Bee gees
23 (12) Everytime I think of you - Babys
24 (19) Hop, skip and jump - Chalawa
25 (28) He's the greatest dancer - Sister sledge
26 (22) Back in business - Ted Gardestad
27 (25) Shake your body - Jacksons
28 (---) In the navy - Village people
29 (18) I will survive - Gloria Gaynor
30 (24) Return to paradise - Elton John

Zo, daar kun je nog eens wat mee!
Op het oog geweldige binnenkomers, met wat kanttekeningen.

Van boven naar beneden. Eindelijk scoorde Elvis Costello een hit in de top 40 in Nederland, na twee tips (Watching the detectives en I don't want to go to Chelsea).

Het blijft een echte Britse artiest, die Elvis, aan de andere kant van de Noordzee had hij al vijf hits gescoord. Maar Engeland had wat méér met Costello, deze zou uiteindelijk zelfs de 2e plaats bereiken; de top 40 had slechts een 31e positie in het vooruitzicht.

Elvis Costello heeft natuurlijk ook een buitengewoon veelzijdig oeuvre opgebouwd. A good year for the roses is niet te vergelijken met Oliver's army. In die zin zou de laatste de grootste new wave hit van hem worden.

I'll supply the love was de 2e single van het debuut album van Toto, opvolger van Hold the line, ook een grote hit in deze top 30. Er is helemaal niets mis met een band als Toto. Prachtige werkjes gemaakt.

Maar ja, de band behoorde uiteraard tot een geheel andere stroming dan Elvis Costello. Mij kan het niet schelen, ieder zijn muziek, als het vooral maar goed is. Maar ik weet nog dat er met heel wat dedain vanuit het 'Costello kamp' over een band als Toto werd gesproken. Maar dat hoorde ook een beetje bij de tijdgeest.

Roxy music werd in 1979 van een debuterende, vernieuwende band opeens tot een blijvertje gebombardeerd, ondanks een pauze van 3 jaar. Of juist door die tijdelijke stop. Er werd met de nieuwe cd Manifesto wel uit een nogal ander vaatje getapt.

Niet iedereen was er zo gecharmeerd van, zeker veel liefhebbers van het eerste uur niet. Trash werd ook nog eens de eerste single van deze cd, echte kitsch zou ik het haast durven noemen. En toegegeven, vergeleken met Do the strand of Virginia plain is het nauwelijks 2 minuten durende Trash natuurlijk geen partij.

Maar Bryan Ferry stak toch zijn nek uit, wilde mee met de tijd en had daar in zijn optiek ook gelijk in. Niet zozeer vanuit de groep van new-wave aanhangers uit die tijd maar juist wel door de muzikanten van new-wave bands was er enorm veel waardering voor de (oude) art- rock van Roxy music (Japan, Talking heads e.a.)

Was de band niet gewoon een oude voorloper van deze stroming?

Wat echt tegenvallend mag worden genoemd, is het resultaat Don't you write her off van McGuinn, Clark & Hillman. Of althans, laat ik het een vrolijk niemandalletje noemen. Ze kennen elkaar allemaal vanuit de Byrds, Flying burrito brothers hoek, hebben geweldige Westcoast muziek in hun vingers (Gene Clark ook solo).

Maar hoewel oorspronkelijk echte puristen, het is wel waar dat ze er de top 40 nauwelijks mee haalden, daar hadden ze dan als trio dit lichtvoetige werkje voor nodig.

Jean Michel Jarre was een echt album artiest én voorloper van de betere synthesizer/electronica rock, instrumentaal, zonder vocalen. Zijn singles haalden nooit de eindlijsten, uiteindelijk zouden er 3 de top 40 halen, naast Equinoxe V was Oxygen IV z'n grootste hit.

Ik kan Equinoxe gewoon niet vergeten: vanwege z'n enorm heldere/zuivere opname heeft de maker van een schoonmaak cd voor cd spelers o.a. van Equinoxe gebruik gemaakt om te laten horen hoe goed je cd speler na de schoonmaak wel niet klinkt.

En zo kun je genoeg krijgen van Bohemian rhapsody omdat de plaat eeuwig op één staat in de top 2000 en veel te vaak is gedraaid; Equinoxe werd teveel van het goede door de schoonmaak cd.

Ik zat mij af te vragen of de Village people destijds al net zo'n reputatie had als dat dat later het geval was. Ik zal zeker geen verband hebben gelegd tussen Village people - In the navy - homosexualiteit, dat was toen overigens ook niet zo maar een uit te spreken zaak, zelfs al zal men er het zijne van hebben gedacht.

Maar ach, van mij mogen ze. Al is In the navy natuurlijk wel heel erg bestemd voor een feestende meute.....

Inderdaad veel nieuwe binnenkomers in je nieuwe lijst, musician! En een buitengewone uitgebreide toelichting .

De meeste ervan waren juist ook bij mij binnengekomen; alleen Equinoxe moet nog komen, in In the Navy zal het bij mij niet halen, ook al werd YMCA wel een top 20 hit bij mij. Misschien vond ik het te veel een herhalingsoefening.

De relatie Village People en homo werd toen niet gelegd, dacht ik, of het ontging mij, als 12-jarige, geheel. Overigens blijkt ook nergens in de teksten van YMCA of In the Navy, dat het voor homopubliek gemaakt is. Later las ik dat de bandleden allemaal hetero waren, op de indiaan na...

ranboy schreef:
Inderdaad veel nieuwe binnenkomers(...)

Ja, een verademing. Volgende week weer 6!

sq
Zo daar ben ik dan eindelijk. Maar het is misschien ook wel goed want in week 13 heb ik geen lijst. Heeft te maken met het gegeven dat mijn lijst tot aan week 19 vooral een lijst was die een bijdrage was aan een totaallijst die ik samen met anderen maakte. Het bijeenkomen/optellen lukte niet elke week en bijgevolg had ik in die week geen lijst. Vanaf week 19 vond ik mijn eigen lijst meer belangrijk worden en maarkte ik m ongeacht het verschijnen van een samenvattende lijst.

De SQ top 15 van week 12 - 1979

1 (3) The Police - So Lonely (2 wk)
2 (1) Chic - I Want Your Love (3 wk)
3 (2) Sister Sledge - He´s the Greatest Dancer (4 wk)
4 (-) Elvis Costello - Oliver´s Army
5 (4) Gruppo Sportivo - Disco Really Made It (6 wk)
6 (6) Angel - Tower (2 wk)
7 (9) The Real Thing - Can You Feel the Force (2 wk)
8 (8) Lene Lovich - Lucky Number (2 wk)
9 (7) Bob Marley & the Wailers - Stir it Up (3 wk)
10 (-) McGuinn, Clark & Hillman - Don´t You Write Her Off
11 (10) Duncan Browne - The Wild Places (5 wk)
12 (-) KC & the Sunshine Band - I Will Love You Tomorrow
13 (13) Bad Company - Rock ´n Roll Fantasy (2)
14 (11) Peaches & Herb - Shake Your Groove Thing (6 wk)
15 (15) Three Degrees - The Runner (4 wk)

sq
Geen Village People bij mij. YMCA vond ik al veel minder dan het geweldige In Hollywooden bij In the Navy ben ik definitief afgehaakt. En voor wat betreft de relatie tussen de VP en de homo: die kende ik wel al toen, maar zag ik meer als een uitbuiten van het gegeven dat de betere disco in zijn algemeen wel met de gay-scene werd geassocieerd.

The Police gaat naar nummer 1 (Och wat vond ik dat toen mooi, en nog wel) en Elvis en ´The Byrds´ (ik wist dat toen trouwens niet) komen binnen net als hierboven. Dat dan weer wel mooi tegelijk

sq schreef:
Zo daar ben ik dan eindelijk. Maar het is misschien ook wel goed want in week 13 heb ik geen lijst. Heeft te maken met het gegeven dat mijn lijst tot aan week 19 vooral een lijst was die een bijdrage was aan een totaallijst die ik samen met anderen maakte. Het bijeenkomen/optellen lukte niet elke week en bijgevolg had ik in die week geen lijst. Vanaf week 19 vond ik mijn eigen lijst meer belangrijk worden en maarkte ik m ongeacht het verschijnen van een samenvattende lijst.

Dat is grappig, die gezamenlijke lijst. Kennelijk maakte je je eigen lijst pas als je samenkwam met die anderen, dus niet vooraf?

Zelf kom ik uit een gezin van zeven kinderen (ik was de zesde) en we waren allemaal meer of minder in popmuziek geïnteresseerd, zozeer dat we ook wekelijks onze top 10-en bij elkaar optelden en een totaal top 20 maakten. Dit duurde van 1976 tot begin jaren 90, met korte tijd alle zeven personen, maar altijd minstens 4 deelnemers. Het zal niet verbazen dat ik er de drijvende kracht achter was .

ranboy schreef:

Zelf kom ik uit een gezin van zeven kinderen

Wanneer melden ze zich aan op MuMe?

Mooie lijst van SQ alweer, met The Police op 1

TOP 40 VAN ROB nr 144, 28-3-1979
dw vw aw
1 1 5 Wild places - Duncan Browne
2 2 4 Lucky number - Lena Lovich
3 3 6 I will survive - Gloria Gaynor
4 5 5 Disco really made it - Gruppo Sportivo
5 10 6 The runner - The Three Degrees
6 4 8 Fire - The Pointer Sisters
7 8 6 Shake your body - The Jacksons
8 6 7 Heart of glass - Blondie
9 16 3 Trash - Roxy Music
10 14 4 I want your love - Chic
11 21 4 Sarah smiles - Bram Tchaikovsky
12 15 3 Dancing fool - Frank Zappa
13 12 4 Shake your groove thing - Peaches & Herb
14 7 10 Chiquitita - Abba
15 13 9 Lay your love on me - Racey
16 9 7 Ruthless queen - Kayak
17 17 5 Tower - Angel
18 25 2 I'll supply the love - Toto
19 20 5 You need a woman tonight - Captain & Tenille
20 11 8 Don't stop me now - Queen
21 24 3 Hop skip and jump - Chalawa
22 26 2 Sharing the night together - Dr. Hook
23 22 6 Tragedy - The BeeGees
24 30 2 Can you feel the force - The Real Thing
25 35 2 You are my everything - Anita Meyer
26 38 2 Don't you write her off - McGuin, Clark & Hillman
27 -- 1 The logical song - Supertramp
28 32 2 Oliver's army - Elvis Costello & the Attractions
29 23 4 Heaven knows - Donna Summer & Brooklyn Dreams
30 28 7 Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen Band
31 18 7 Take that to the bank - Shalamar
32 -- 1 Opzij - Herman van Veen
33 -- 1 Equinoxe - Jean Michel Jarre
34 19 9 Adolescent sex - Japan
35 -- 1 So lonely - The Police
36 -- 1 Room with a view - Deco
37 34 3 Get down - Gene Chandler
38 -- 1 A routine day - Klaatu
39 29 15 Le freak - Chic
40 31 12 How you gonna see me now - Alice Cooper

De top 3 blijft staan, wat niet zo vreemd is als nummer 1 een zeer sterke is, nummer 2 van 8 kwam en nummer 3 van 13. Maar volgende week voorspel ik een onverwachte nummer 1...

The runner bleef al op 10 staan, maar schiet nu toch door naar 5. Inderdaad een geweldig stukje popmuziek, met ongelofelijke vaart gebracht.

Ook Bram Tchaikovsky gaat in de versnelling, in de vierde week van 21 naar 11. Hieruit blijkt dat een lage binnenkomst of een trage stijging niet betekent dat het al afgelopen is met een plaat. Een plaat kan groeien!

Weer zes binnenkomers. Op 27 de nieuwe van Supertramp, van het meest succesvolle album Breakfast in America waar 2 jaar naar was uitgezien. Dit soort bands lagen erg goed in ons gezin, dus logisch dat deze song nog hard gaat stijgen...

Op 32 Herman van Veen met Opzij. In deze jaren scoorde hij regelmatig hits, en dit was wel een van de geslaagdste. Virtuoos.

Equinoxe op 33, altijd fijn die synthesizerplaten. Ook voor deze voorspel ik een grote stijging.

Nu bij mij ook So lonely binnen. Een grote hit zal het bij mij niet worden.

Op 36 en 38 twee super-Engelse platen, Deco met een jaren 30 pastiche en Klaatu met een zeer Beatleske songs. Er werd toen serieus over gepraat dat dit een gemaskeerde Beatles-reünie was. Toen kon men zoiets nog denken, want John Lennon had nog een jaartje te gaan...

Gast
geplaatst: vandaag om 20:17 uur

geplaatst: vandaag om 20:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.