Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 29 mei 2011, 11:06 uur
M'n lieve deerne en ik zijn zo ziek als een Bobbie, dus laat het a.u.b. meevallen...
Week 22 - 1980
Top 40
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: Luv' - One More Little Kissie
#10: Hot Chocolate - No Doubt About It
#19: Temptations - Power

#26: Babe - The Drunken Sailor
#27: Julio Iglesias - Un Sentimental
#28: Henk Wijngaard - De Containersong
#29: Elton John - Little Jeanie
#30: Vader Abraham - Bedankt Piraten
Blokje Hollandse truttigheid: 'Sounds like a kids' song' zegt m'n lieve vrouw over Luv's single, 'not the lyrics, but the music'.
Dat zoiets toen nog Alarmschijf kon worden...
En zoals bij de andere Luv'-singles swingt het weer nergens. Ontzettend sloom gedoe dat pretendeert exotisch te klinken. Was dit trouwens niet hun laatste hit? Volgens YouTube verliet Patty hierna namelijk de band. [1] Collega-band Babe molesteert een oud vissermansliedje, overgoten met een 'BZN-for-kids'-sausje. 'Ik zou er geen kids bij zetten', zegt m'n schatje. 'Die willen hier óók niet naar luisteren', gevolgd door 'Laat ze alsjeblieft alle vier in het water vallen!' En die zang is helemaal om te huilen
[1]
Blokje zwarte artiesten: Een heel aardig Hot Chocolate-nummer dat amper meer op de radio te horen is, behalve wellicht Radio 2. Weliswaar op maat gesneden voor massa-consumptie, maar toch klinkt het nog bevlogen en lekker funky. Duidelijk gebaseerd op de film Close Encounters Of The Third Kind. [7,5] Enthousiaster ben ik over de Temptations, die met een geweldig nummer binnenkomen. Wat een drive, wat een charisma, wat een enthousiasme en wat een klasse! Hier wordt je echt vrolijk van. [9,5]
Vervolgens krijgen we wat gegladjakker van Gladjakker Senior. M'n schatje zegt dat dit lijkt op een oude gigolo die rijke vrouwen aan de haak probeert te slaan
. Kunnen we hier kort over zijn: Troep. [1]
Henk Wijngaard's oude truckersliedjes vind ik altijd iets sympathieks hebben, ook al zou je sommige truckers uit pure frustratie van de weg af willen drukken. Het klinkt tenminste oprecht en het klinkt ook gewoon leuk en ehh... sympathiek. Dat vond ik als zesjarig jongetje al, dat vind ik nu nog. Slijp de bijlen maar, ik kan dit prima hebben. Leuke herbewerking van een traditional; dat kon dus ook in Nederland! Jammer dat hij in de jaren '90 een come-back beleefde met uitgespuwde country-liedjes met nóg flauwere teksten. [7]
Met Little Jeanie wist Elton John hier geen potten te breken. Maar geef mij dit liedje boven een Nikita, die een eeuwigheid op #1 heeft gestaan. Ik ben zeker geen fan van Elton, maar er zijn toch een aantal liedjes van hem die ik bovengemiddeld vind, zoals deze. Nergens is het echt bijzonder, maar dat is hij dan ook nauwelijks naar mijn mening. Verder kan ik er niet veel over zeggen: Bovengemiddeld. [6,5]
Tenslotte mag Vader Abraham de piratenzenders nog even bedanken. 'Zingen in de taal die wij spreken, moet ik mij dan schamen voor die taal? Één keer in mijn leven moet ik zeggen: Ze kunnen daar de pot op, allemaal!' Subtiliteit was nooit baardeman's sterkste kant en misplaatste zelfoverschatting is de Nederlandstalige artiesten eigen. Dat blijkt hier ook weer eens: Zet een kazig geluidsbandje op, anti-zing er wat overheen en 'wij zijn zo slecht nog niet'. Natuurlijk was zo'n pirateninitiatief wel lekker eigenwijs enzo, maar mijn beweging is het niet en ik vind dat deze mentaliteit vooral de laatste jaren gigantisch uit de klauwen is gelopen met al die paling -en botoxbende dat de Nederlandse muziek kenmerkt. [1]
Week 22 - 1980
Top 40
Tipparade

Blokje Hollandse truttigheid: 'Sounds like a kids' song' zegt m'n lieve vrouw over Luv's single, 'not the lyrics, but the music'.
Dat zoiets toen nog Alarmschijf kon worden...
En zoals bij de andere Luv'-singles swingt het weer nergens. Ontzettend sloom gedoe dat pretendeert exotisch te klinken. Was dit trouwens niet hun laatste hit? Volgens YouTube verliet Patty hierna namelijk de band. [1] Collega-band Babe molesteert een oud vissermansliedje, overgoten met een 'BZN-for-kids'-sausje. 'Ik zou er geen kids bij zetten', zegt m'n schatje. 'Die willen hier óók niet naar luisteren', gevolgd door 'Laat ze alsjeblieft alle vier in het water vallen!' En die zang is helemaal om te huilen
[1]Blokje zwarte artiesten: Een heel aardig Hot Chocolate-nummer dat amper meer op de radio te horen is, behalve wellicht Radio 2. Weliswaar op maat gesneden voor massa-consumptie, maar toch klinkt het nog bevlogen en lekker funky. Duidelijk gebaseerd op de film Close Encounters Of The Third Kind. [7,5] Enthousiaster ben ik over de Temptations, die met een geweldig nummer binnenkomen. Wat een drive, wat een charisma, wat een enthousiasme en wat een klasse! Hier wordt je echt vrolijk van. [9,5]
Vervolgens krijgen we wat gegladjakker van Gladjakker Senior. M'n schatje zegt dat dit lijkt op een oude gigolo die rijke vrouwen aan de haak probeert te slaan
. Kunnen we hier kort over zijn: Troep. [1]Henk Wijngaard's oude truckersliedjes vind ik altijd iets sympathieks hebben, ook al zou je sommige truckers uit pure frustratie van de weg af willen drukken. Het klinkt tenminste oprecht en het klinkt ook gewoon leuk en ehh... sympathiek. Dat vond ik als zesjarig jongetje al, dat vind ik nu nog. Slijp de bijlen maar, ik kan dit prima hebben. Leuke herbewerking van een traditional; dat kon dus ook in Nederland! Jammer dat hij in de jaren '90 een come-back beleefde met uitgespuwde country-liedjes met nóg flauwere teksten. [7]
Met Little Jeanie wist Elton John hier geen potten te breken. Maar geef mij dit liedje boven een Nikita, die een eeuwigheid op #1 heeft gestaan. Ik ben zeker geen fan van Elton, maar er zijn toch een aantal liedjes van hem die ik bovengemiddeld vind, zoals deze. Nergens is het echt bijzonder, maar dat is hij dan ook nauwelijks naar mijn mening. Verder kan ik er niet veel over zeggen: Bovengemiddeld. [6,5]
Tenslotte mag Vader Abraham de piratenzenders nog even bedanken. 'Zingen in de taal die wij spreken, moet ik mij dan schamen voor die taal? Één keer in mijn leven moet ik zeggen: Ze kunnen daar de pot op, allemaal!' Subtiliteit was nooit baardeman's sterkste kant en misplaatste zelfoverschatting is de Nederlandstalige artiesten eigen. Dat blijkt hier ook weer eens: Zet een kazig geluidsbandje op, anti-zing er wat overheen en 'wij zijn zo slecht nog niet'. Natuurlijk was zo'n pirateninitiatief wel lekker eigenwijs enzo, maar mijn beweging is het niet en ik vind dat deze mentaliteit vooral de laatste jaren gigantisch uit de klauwen is gelopen met al die paling -en botoxbende dat de Nederlandse muziek kenmerkt. [1]
0
geplaatst: 29 mei 2011, 11:20 uur
Hot 100 - Week Of May 24, 1980
Top 10:
#1 - #1 Blondie - Call Me
#2 - #4 Lipps, Inc - Funky Town
#3 - #3 Air Supply - Lost In Love
#4 - #8 Kenny Rogers & Kim Carnes - Don't Fall In Love With A Dreamer
#5 - #6 Dr. Hook - Sexy Eyes
#6 - #10 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#7 - ? The Brothers Johnson - Stomp!
#8 - ? Linda Ronstadt - Hurt So Bad
#9 - #2 Christopher Cross - Ride Like The Wind
#10 - ? Gary Numan - Cars
Ware aardverschuivingen deze week voor deze lijst. Je kan wel spreken over een klein mirakel.
Linda Ronstadt is de enige binnenkomer die nog niet eerder is besproken. Ook deze single is vrij stevig en on-Ronstadt-achtig. Daarentegen wel weer vrij standaard. Jammer voor Linda, maar bands met een vergelijkbare stijl doen dit gewoon veel beter. [5,5]
Top 10:
#1 - #1 Blondie - Call Me
#2 - #4 Lipps, Inc - Funky Town
#3 - #3 Air Supply - Lost In Love
#4 - #8 Kenny Rogers & Kim Carnes - Don't Fall In Love With A Dreamer
#5 - #6 Dr. Hook - Sexy Eyes
#6 - #10 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#7 - ? The Brothers Johnson - Stomp!
#8 - ? Linda Ronstadt - Hurt So Bad
#9 - #2 Christopher Cross - Ride Like The Wind
#10 - ? Gary Numan - Cars
Ware aardverschuivingen deze week voor deze lijst. Je kan wel spreken over een klein mirakel.
Linda Ronstadt is de enige binnenkomer die nog niet eerder is besproken. Ook deze single is vrij stevig en on-Ronstadt-achtig. Daarentegen wel weer vrij standaard. Jammer voor Linda, maar bands met een vergelijkbare stijl doen dit gewoon veel beter. [5,5]
0
geplaatst: 29 mei 2011, 12:02 uur
Dat Gary Numan met Cars zowaar de top 10 binnenkomt. Over aardverschuivingen gesproken.... 

0
geplaatst: 29 mei 2011, 12:07 uur
De Onderste 10 van de Hot 100:
#100 - ? Michael Jackson - Off The Wall
#99 - ? The Babys - Midnight Rendezevous
#98 - ? Mac Davis - It's Hard To Be Humble
#97 - ? Peaches & Herb - I Pledge My Love
#96 - ? Fleetwood Mac - Think About Me

#95 - ? Journey - Any Way You Want It
#94 - ? Jennifer Warnes - When The Feeling Comes Around
#93 - ? The Spinners - Working My Way Back To You
#92 - ? Anne Murray - Lucky Me
#91 - #92 Ironhorse - What's Your Hurry, Darlin'
John Waite en z'n mannen komen met een matig rockertje. Die gitaarriff mag er wel zijn, maar het blijft maar een beetje haken allemaal. [5]
Het Mac Davis-liedje kennen we natuurlijk allemaal van Peter Blanker's bewerking dat in 1981 hier een hit werd. Gewoon een grappig liedje, niet echt goed, maar ook niet slecht, en de Muppets maken het natuurlijk een stuk leuker. [6]
Fleetwood Mac's Think About Me heb ik altijd een gemiste kans op hitsucces gevonden. Was dit iets eerder met de juiste promotie als single uitgebracht, dan werd het zeker een knaller. Dit vind ik absoluut een uitstekend nummer, een van de vele hoogtepunten van het Tusk-album. Jammer dat Christine McVie in dit live-clipje wat weinig toonvast klinkt. Maar natuurlijk gaat het hier over het origineel, dus krijgt het van mij een welverdiende [10]
Dan een portie onvervalste AOR van het betere soort. Journey kan altijd op mijn sympathie rekenen. Ze hebben tenminste iets eerlijks, het klinkt gewoon muzikaal en het heeft een randje die teveel andere bands in het genre missen. De vocalen van Steve Perry passen er perfect bij. Samen met Lou Gramm en Brad Delp toch wel De Stemmen van het genre. [8,5]
De gladgestreken country-pop van Jennifer Warnes doet me weinig. Dit klinkt wel érg zoutloos en veilig. [5] Het kan altijd erger. Anne Murray klinkt mannelijk, of als een aan valium verslaafde oudere huisvrouw. 'Sounds like she's running to the shelter of her mother's little helper' merkt mijn lieve schat gevat op
. Haar stem bezit geen enkele vorm van passie, souplesse of ziel. [1]
#100 - ? Michael Jackson - Off The Wall
#99 - ? The Babys - Midnight Rendezevous
#98 - ? Mac Davis - It's Hard To Be Humble
#97 - ? Peaches & Herb - I Pledge My Love
#96 - ? Fleetwood Mac - Think About Me

#95 - ? Journey - Any Way You Want It
#94 - ? Jennifer Warnes - When The Feeling Comes Around
#93 - ? The Spinners - Working My Way Back To You
#92 - ? Anne Murray - Lucky Me
#91 - #92 Ironhorse - What's Your Hurry, Darlin'
John Waite en z'n mannen komen met een matig rockertje. Die gitaarriff mag er wel zijn, maar het blijft maar een beetje haken allemaal. [5]
Het Mac Davis-liedje kennen we natuurlijk allemaal van Peter Blanker's bewerking dat in 1981 hier een hit werd. Gewoon een grappig liedje, niet echt goed, maar ook niet slecht, en de Muppets maken het natuurlijk een stuk leuker. [6]
Fleetwood Mac's Think About Me heb ik altijd een gemiste kans op hitsucces gevonden. Was dit iets eerder met de juiste promotie als single uitgebracht, dan werd het zeker een knaller. Dit vind ik absoluut een uitstekend nummer, een van de vele hoogtepunten van het Tusk-album. Jammer dat Christine McVie in dit live-clipje wat weinig toonvast klinkt. Maar natuurlijk gaat het hier over het origineel, dus krijgt het van mij een welverdiende [10]

Dan een portie onvervalste AOR van het betere soort. Journey kan altijd op mijn sympathie rekenen. Ze hebben tenminste iets eerlijks, het klinkt gewoon muzikaal en het heeft een randje die teveel andere bands in het genre missen. De vocalen van Steve Perry passen er perfect bij. Samen met Lou Gramm en Brad Delp toch wel De Stemmen van het genre. [8,5]
De gladgestreken country-pop van Jennifer Warnes doet me weinig. Dit klinkt wel érg zoutloos en veilig. [5] Het kan altijd erger. Anne Murray klinkt mannelijk, of als een aan valium verslaafde oudere huisvrouw. 'Sounds like she's running to the shelter of her mother's little helper' merkt mijn lieve schat gevat op
. Haar stem bezit geen enkele vorm van passie, souplesse of ziel. [1]
0
geplaatst: 29 mei 2011, 12:07 uur
TOP 40 VAN ROB nr 205, 28-5-1980
dw vw aw
1 2 5 Breathing - Kate Bush
2 1 5 Seasons - Grace Slick
3 11 3 Toccata - Sky
4 12 5 Ravel's bolero - Thijs van Leer
5 4 7 Geno - Dexy's Midnight Runners
6 3 9 Turn it on again - Genesis
7 5 4 Running with the devil - Van Halen
8 10 3 World at war - Dr. Pop
9 9 6 Funky town - Lipps Inc.
10 8 4 99 - Toto
11 7 4 What's another year - Johnny Logan
12 6 6 Talk of the town - The Pretenders
13 19 3 Love's not for me - Graham Gouldman
14 30 2 So long - Fischer Z
15 26 2 Periscope life - Kayak
16 13 9 An American dream - The Dirt Band
17 27 2 Cara mia - Jay & the Americans
18 -- 1 I'm alive - ELO
19 18 10 Our song - Guys 'n Dolls
20 20 7 The radio is on - Promises
21 21 4 Dance yourself dizzy - Liquid Gold
22 -- 1 It doesn't matter at all - 10CC
23 29 2 Rosie - Joan Armatrading
24 15 11 Special lady - Ray, Goodman & Brown
25 16 11 Longer - Dan Fogelberg
26 14 8 Refugee - Tom Petty & the Heartbreakers
27 17 10 All for Leyna - Billy Joel
28 22 5 Can't you feel my love - Matthew Fisher
29 31 2 Maar ja - Lenny Kuhr
30 23 8 Ride like the wind - Christopher Cross
31 32 2 Crazy guitar - Hank the Knife & the Jets
32 39 2 Lost in love - Demis Roussos
33 33 4 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
34 -- 1 Over you - Roxy Music
35 -- 1 My oh my - Sad Café
36 -- 1 Nightboat to Cairo - Madness
37 28 6 Echo beach - Martha & the Muffins
38 24 11 Boat on the river - Styx
39 25 9 I can't tell you why - The Eagles
40 34 10 The end of the show - The Cats
In de vijfde week neemt Kate Bush de leiding over van Grace Slick. Kate Bush is in mijn top 40 met grote afstand de zangeres met de meeste nummer 1 hits, sterker nog, nu, eind mei 2011, staat ze weer op 1 met haar revisie van Deeper understanding!
Haar positie wordt wel bedreigd door twee grote stijgers op 3 en 4, die daardoor ook de top 10 verdrukken, waardoor maar liefst 3 platen in hun vierde week alweer moeten zakken (Van Halen, Toto en Johnny Logan). Ik herinner me dat ik Runnin' with the devil erg goed vond, maar echt een grote hit wordt het dus niet (met dank aan Thijs van Leer en Sky
).
Fischer Z stijgt 16 plaatsen; andere stijgen wat bescheidener.
Vijf binnenkomers, waarvan ELO op 18 de hoogste is. ELO is ook een hofleverancier van hits in mijn top 40, al is groot succes niet gegarandeerd; de band wordt steeds wisselvalliger. Deze eerste single van de Xanadu-soundtrack doet het aardig, maar commercieel nog niet; niemand wist op dit moment ook wat Xanadu wel was.
Op 22 10CC met de tweede single (na One two five) die het zelfs nog slechter doet (het haalt de tipparade niet eens), maar toch een lief romantisch liedje is met de typische 10CC-vocalen. Kennelijk komen ze de aderlating van het vertrek van Godley & Creme toch niet te boven.
Op 34 Over you van Roxy Music. Ik noemde het al de zwakste RM-single ooit, en hier het bewijs: in mijn top 40 hebben 10 RM-singles gestaan; twee nummer 1 hits; acht top 10 hits (incl nr 1 natuurlijk), een kwam tot 12 en een bleef steken op 31... Tweede bewijs: ik kan van Over you niet onthouden hoe die gaat. En nu hou ik op met Over you-pesten.
Op 35 de tweede single van Sad Café (na Everyday hurts), nu een wat stevigere song, waarbij de vocalen van Paul Young inderdaad wat richting Mick Jagger gaan, maar het wordt toch met overtuiging gebracht en het al te kritische geluid wat ik eerder las, snap ik niet helemaal.
Ten slotte op 36 Madness het hun tweede successingle Nightboat to Cairo. Veel spannender en sterker dan het wat eentonige One step beyond; inderdaad misschien wel hun beste song.
dw vw aw
1 2 5 Breathing - Kate Bush
2 1 5 Seasons - Grace Slick
3 11 3 Toccata - Sky
4 12 5 Ravel's bolero - Thijs van Leer
5 4 7 Geno - Dexy's Midnight Runners
6 3 9 Turn it on again - Genesis
7 5 4 Running with the devil - Van Halen
8 10 3 World at war - Dr. Pop
9 9 6 Funky town - Lipps Inc.
10 8 4 99 - Toto
11 7 4 What's another year - Johnny Logan
12 6 6 Talk of the town - The Pretenders
13 19 3 Love's not for me - Graham Gouldman
14 30 2 So long - Fischer Z
15 26 2 Periscope life - Kayak
16 13 9 An American dream - The Dirt Band
17 27 2 Cara mia - Jay & the Americans
18 -- 1 I'm alive - ELO
19 18 10 Our song - Guys 'n Dolls
20 20 7 The radio is on - Promises
21 21 4 Dance yourself dizzy - Liquid Gold
22 -- 1 It doesn't matter at all - 10CC
23 29 2 Rosie - Joan Armatrading
24 15 11 Special lady - Ray, Goodman & Brown
25 16 11 Longer - Dan Fogelberg
26 14 8 Refugee - Tom Petty & the Heartbreakers
27 17 10 All for Leyna - Billy Joel
28 22 5 Can't you feel my love - Matthew Fisher
29 31 2 Maar ja - Lenny Kuhr
30 23 8 Ride like the wind - Christopher Cross
31 32 2 Crazy guitar - Hank the Knife & the Jets
32 39 2 Lost in love - Demis Roussos
33 33 4 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
34 -- 1 Over you - Roxy Music
35 -- 1 My oh my - Sad Café
36 -- 1 Nightboat to Cairo - Madness
37 28 6 Echo beach - Martha & the Muffins
38 24 11 Boat on the river - Styx
39 25 9 I can't tell you why - The Eagles
40 34 10 The end of the show - The Cats
In de vijfde week neemt Kate Bush de leiding over van Grace Slick. Kate Bush is in mijn top 40 met grote afstand de zangeres met de meeste nummer 1 hits, sterker nog, nu, eind mei 2011, staat ze weer op 1 met haar revisie van Deeper understanding!
Haar positie wordt wel bedreigd door twee grote stijgers op 3 en 4, die daardoor ook de top 10 verdrukken, waardoor maar liefst 3 platen in hun vierde week alweer moeten zakken (Van Halen, Toto en Johnny Logan). Ik herinner me dat ik Runnin' with the devil erg goed vond, maar echt een grote hit wordt het dus niet (met dank aan Thijs van Leer en Sky
).Fischer Z stijgt 16 plaatsen; andere stijgen wat bescheidener.
Vijf binnenkomers, waarvan ELO op 18 de hoogste is. ELO is ook een hofleverancier van hits in mijn top 40, al is groot succes niet gegarandeerd; de band wordt steeds wisselvalliger. Deze eerste single van de Xanadu-soundtrack doet het aardig, maar commercieel nog niet; niemand wist op dit moment ook wat Xanadu wel was.
Op 22 10CC met de tweede single (na One two five) die het zelfs nog slechter doet (het haalt de tipparade niet eens), maar toch een lief romantisch liedje is met de typische 10CC-vocalen. Kennelijk komen ze de aderlating van het vertrek van Godley & Creme toch niet te boven.
Op 34 Over you van Roxy Music. Ik noemde het al de zwakste RM-single ooit, en hier het bewijs: in mijn top 40 hebben 10 RM-singles gestaan; twee nummer 1 hits; acht top 10 hits (incl nr 1 natuurlijk), een kwam tot 12 en een bleef steken op 31... Tweede bewijs: ik kan van Over you niet onthouden hoe die gaat. En nu hou ik op met Over you-pesten.
Op 35 de tweede single van Sad Café (na Everyday hurts), nu een wat stevigere song, waarbij de vocalen van Paul Young inderdaad wat richting Mick Jagger gaan, maar het wordt toch met overtuiging gebracht en het al te kritische geluid wat ik eerder las, snap ik niet helemaal.
Ten slotte op 36 Madness het hun tweede successingle Nightboat to Cairo. Veel spannender en sterker dan het wat eentonige One step beyond; inderdaad misschien wel hun beste song.
0
geplaatst: 29 mei 2011, 13:07 uur
ranboy schreef:
Geweldig!
Ik zou niet eens meer weten dat het op single zou zijn uitgebracht...
0
geplaatst: 29 mei 2011, 13:10 uur
Ik blijf de keuze van Thijs van Leer heel apart vinden; je moet er echt een liefhebber van zijn. Van die opvolger van 10cc had ik idd nog nooit gehoord, ik heb hem aangetekend!
0
geplaatst: 29 mei 2011, 13:12 uur
kaztor schreef:
Think about me ís in Nederland ook op single uitgebracht (maar nu even nog niet) , ik heb hem toen ook gekocht. Het b-kantje was Save me a place.
Die live concerten in 1980 (zoals de video van Think about me aangeeft) n.a.v. Tusk zouden wel eens mogen worden uitgebreid op cd. De Live cd, hoewel dubbel, is slechts maar een fractie van alles wat er werd gespeeld, o.a. Think about me is er niet op terug te vinden.
0
geplaatst: 29 mei 2011, 14:09 uur
Tipparade van 1980: week 22
Erg campy maar voor mij ook te kinderachtig. Vanwege de hoge schattigheid heb ik er geen hekel aan maar het klinkt te flets, na hun eerste pakweg 5 singles had dit trio het voor bekeken moeten houden.
Cijfer: 4
Een minder bekende hit van Hot Chocolate - het is ook niet hun beste - maar wel goed opgebouwd en gebracht zoals vrijwel alle hits van deze band.
Cijfer: 7
Temptations gaan hier de disco-toer op in de stijl van Trammps maar ze doen dat met verve mede door de vocalen. Al prefereer ik hun vroegere hits.
Cijfer: 8
Deze opvolgers van Luv' maken het zich gemakkelijk door een overbekend nummer te coveren. Ook erg campy natuurlijk maar vooral erg knullig (de uitspraak!), al vind ik de arrangementen dan weer leuk.
Cijfer: 3,5
Ik ben ook geen fan van Julio Iglesias maar dit kan nog net op een late avond. Noem het maar easy listening en ik hoor wel de vakmanschap erin. Het wordt pas erg als hij in het Engels zingt en mierzoete duetten brengt, dan ben ik weg.
Cijfer: 5,5
Met de Vlam in de Pijp vind ik leuk en is een evergreen, dit vind ik flauw vooral wat de tekst betreft.
Het lijkt inderdaad de voorloper van Nikita maar dit nummer hier vind ik net iets beter. Al lijkt mij dit weer teveel een rip-off van Daniel, het toont aan dat de inspiratie van Elton John begon te tanen. Wel is het vakkundig gebracht en geproduceerd.
Cijfer: 7,5
Subtiliteit is inderdaad niet de sterkste kant van Vader Abraham wat dit nummer aantoont en het is mij ook te melig. Geen dank.
Cijfer: 3
Erg campy maar voor mij ook te kinderachtig. Vanwege de hoge schattigheid heb ik er geen hekel aan maar het klinkt te flets, na hun eerste pakweg 5 singles had dit trio het voor bekeken moeten houden.
Een minder bekende hit van Hot Chocolate - het is ook niet hun beste - maar wel goed opgebouwd en gebracht zoals vrijwel alle hits van deze band.
Cijfer: 7
Temptations gaan hier de disco-toer op in de stijl van Trammps maar ze doen dat met verve mede door de vocalen. Al prefereer ik hun vroegere hits.
Deze opvolgers van Luv' maken het zich gemakkelijk door een overbekend nummer te coveren. Ook erg campy natuurlijk maar vooral erg knullig (de uitspraak!), al vind ik de arrangementen dan weer leuk.
Cijfer: 3,5
Ik ben ook geen fan van Julio Iglesias maar dit kan nog net op een late avond. Noem het maar easy listening en ik hoor wel de vakmanschap erin. Het wordt pas erg als hij in het Engels zingt en mierzoete duetten brengt, dan ben ik weg.
Cijfer: 5,5
Met de Vlam in de Pijp vind ik leuk en is een evergreen, dit vind ik flauw vooral wat de tekst betreft.
Het lijkt inderdaad de voorloper van Nikita maar dit nummer hier vind ik net iets beter. Al lijkt mij dit weer teveel een rip-off van Daniel, het toont aan dat de inspiratie van Elton John begon te tanen. Wel is het vakkundig gebracht en geproduceerd.
Cijfer: 7,5
Subtiliteit is inderdaad niet de sterkste kant van Vader Abraham wat dit nummer aantoont en het is mij ook te melig. Geen dank.
Cijfer: 3
0
geplaatst: 31 mei 2011, 21:26 uur
Musician’s top 30, 31 mei 1980
01 (02) You’ll always find me in the kitchen at parties * Jona Lewie
02 (04) Breathing * Kate Bush
03 (07) Food for thought * UB40
04 (01) Runnin’ with the devil * Van Halen
05 (11) Nightboat to Cairo * Madness
06 (03) Call me * Blondie
07 (05) Geno * Dexys midnight runners
08 (13) So long * Fischer Z
09 (10) ’99 * Toto
10 (08) I can’t stand up for falling down * Elvis Costello
11 (06) Turn it on again * Genesis
12 (15) Toccata * Sky
13 (09) Not that funny * Fleetwood mac
14 (21) Wait for me * Hall & Oates
15 (14) Coming up * Paul McCartney
16 (17) Cold wind across my heart * The Night
17 (18) Rosie * Joan Armatrading
18 (25) Come back * The J. Geils band
19 (24) No one driving * John Foxx
20 (---) Periscope life * Kayak
21 (12) All for Leyna * Billy Joel
22 (---) I’m alive * E.L.O.
23 (23) Love’s not for me * Graham Gouldman
24 (---) Over you * Roxy music
25 (16) Ride like the wind * Christopher Cross
26 (30) World at war * Dr. Pop
27 (---) It’s only just begun * Solution
28 (29) Cara mia * Jay & The Americans
29 (28) Zondag * Rob de Nijs
30 (---) My oh my * Sad cafe
De lijst heeft op zich nog wel aardige binnenkomers. Op papier dan. Veel verrassingen zitten er niet tussen, het meeste is de revue al gepasseerd.
De voorliggende periode, zoals al aangegeven door Kaztor en Luc, bevatten ook niet de sterkste nummers van 1980, dat maakt het er dan weer niet zo gemakkelijk om er in een spectaculair hoog tempo onverwachte en ijzersterke nummers binnen te brengen.
Met als gevolg: stilstand, enkele wederopstandingen en wat hogere noteringen voor een aantal bands/artiesten die je niet zou verwachten. Gelukkig hebben de afgelopen vier weken prachtige nummers opgeleverd, daar kun je dan nog even op teren. Ik heb al een beetje gespiekt, maar juni 1980 wordt, op wat uitzonderingen na, waarschijnlijk ook niet de beste maand van het jaar. In muzikaal opzicht dan.
Voor de grap eens de LP top 50 van 31 mei 1980 (afkomstig van de Dutchcharts), als het goed is dat het beste overzicht inzake album verkopen, lees en huiver:
1 1 12 BZN Grootste hits
2 2 6 Boney M. The Magic Of Boney M. - 20 Golden Hits
3 14 2 Various Artists 30 april 1980 - Klankreportage Abdicatie Koningin Juliana en Inhuldiging Koningin Beatrix
4 7 11 Hot Chocolate 20 Greatest Hits
5 13 5 James Last Happy Summer Party
6 6 11 Conquistador Latin Magic
7 20 7 Van Halen Women And Children First
8 9 9 Lenny Kuhr Dromentrein
9 26 7 Earth & Fire Greatest Hits
10 19 4 Joan Armatrading How Cruel
11 3 10 Rob de Nijs Met je ogen dicht
12 28 2 Julio Iglesias Hey!
13 12 2 Roger Whittaker The Best Of
14 5 8 Various Artists Zeemansliedjes
15 4 2 Goombay Dance Band Sun Of Jamaica
16 11 2 Various Artists Sentimental Journey
17 27 3 Fischer-Z Going Deaf For A Living
18 24 12 Flairck Gevecht met de engel
19 33 10 Various Artists Golden Pop Instrumentals
20 16 16 Robert Long Homo Sapiens
21 21 6 Various Artists Country Special
22 29 6 Boudewijn de Groot Van een afstand
23 --- 1 Joan Armatrading Me, Myself, I
24 8 11 Janis Ian My Favourites
25 18 4 Various Artists De Hit Voor Mekaar Show!
26 15 2 Gheorghe Zamfir & Harry van Hoof Classics By Candlelight
27 22 7 Conny Vandenbos Het mooiste uit twintig jaar
28 40 2 Various Artists Hit Explosion Vol. 12
29 36 4 Oscar Harris Oscar Harris
30 49 5 Gerry Rafferty Snakes And Ladders
31 17 2 The Shadows 20 Greatest Hits
32 10 23 The Cats 20 Golden Hits
33 43 7 Soundtrack / Bette Midler The Rose
34 50 8 Solution [NL] ... It's Only Just Begun ...
35 41 7 Hot Chocolate 20 Hottest Hits
36 -- 1 Eric Clapton Just One Night
37 RE 32 The Police Reggatta de blanc
38 --- 1 Sky Sky 2
39 44 4 The Dirt Band An American Dream
40 37 6 The Cats The End Of The Show
41 30 18 Various Artists Romantische Popsongs - grandioos Softpop gala
42 25 5 Various Artists Vive la France Vol. 4
43 RE 16 The Pretenders Pretenders
44 RE 6 Various Artists De Daverende dertien - De Hits van nu (1980)
45 --- 1 Various Artists Romantische fluitmuziek
46 47 13 Kayak Periscope Life
47 38 18 Ennio Morricone Zijn grootste successen - De mooiste filmelodieën
48 23 2 Lipps, Inc. Mouth To Mouth
49 48 6 Urban Heroes Who Said...Urban Heroes
50 39 10 Shirley Bassey This Is My Life (1980)
De Veronica LP top 50 meldde nog de binnenkomst van McCartney 2 en op lagere posities Look hear (10cc), Damn the torpedos (Tom Petty), Little dreamer (Peter Green), Duke (Genesis) en als afsluiter Against the wind van Bob Seger......
01 (02) You’ll always find me in the kitchen at parties * Jona Lewie
02 (04) Breathing * Kate Bush
03 (07) Food for thought * UB40
04 (01) Runnin’ with the devil * Van Halen
05 (11) Nightboat to Cairo * Madness
06 (03) Call me * Blondie
07 (05) Geno * Dexys midnight runners
08 (13) So long * Fischer Z
09 (10) ’99 * Toto
10 (08) I can’t stand up for falling down * Elvis Costello
11 (06) Turn it on again * Genesis
12 (15) Toccata * Sky
13 (09) Not that funny * Fleetwood mac
14 (21) Wait for me * Hall & Oates
15 (14) Coming up * Paul McCartney
16 (17) Cold wind across my heart * The Night
17 (18) Rosie * Joan Armatrading
18 (25) Come back * The J. Geils band
19 (24) No one driving * John Foxx
20 (---) Periscope life * Kayak
21 (12) All for Leyna * Billy Joel
22 (---) I’m alive * E.L.O.
23 (23) Love’s not for me * Graham Gouldman
24 (---) Over you * Roxy music
25 (16) Ride like the wind * Christopher Cross
26 (30) World at war * Dr. Pop
27 (---) It’s only just begun * Solution
28 (29) Cara mia * Jay & The Americans
29 (28) Zondag * Rob de Nijs
30 (---) My oh my * Sad cafe
De lijst heeft op zich nog wel aardige binnenkomers. Op papier dan. Veel verrassingen zitten er niet tussen, het meeste is de revue al gepasseerd.
De voorliggende periode, zoals al aangegeven door Kaztor en Luc, bevatten ook niet de sterkste nummers van 1980, dat maakt het er dan weer niet zo gemakkelijk om er in een spectaculair hoog tempo onverwachte en ijzersterke nummers binnen te brengen.
Met als gevolg: stilstand, enkele wederopstandingen en wat hogere noteringen voor een aantal bands/artiesten die je niet zou verwachten. Gelukkig hebben de afgelopen vier weken prachtige nummers opgeleverd, daar kun je dan nog even op teren. Ik heb al een beetje gespiekt, maar juni 1980 wordt, op wat uitzonderingen na, waarschijnlijk ook niet de beste maand van het jaar. In muzikaal opzicht dan.
Voor de grap eens de LP top 50 van 31 mei 1980 (afkomstig van de Dutchcharts), als het goed is dat het beste overzicht inzake album verkopen, lees en huiver:
1 1 12 BZN Grootste hits
2 2 6 Boney M. The Magic Of Boney M. - 20 Golden Hits
3 14 2 Various Artists 30 april 1980 - Klankreportage Abdicatie Koningin Juliana en Inhuldiging Koningin Beatrix
4 7 11 Hot Chocolate 20 Greatest Hits
5 13 5 James Last Happy Summer Party
6 6 11 Conquistador Latin Magic
7 20 7 Van Halen Women And Children First
8 9 9 Lenny Kuhr Dromentrein
9 26 7 Earth & Fire Greatest Hits
10 19 4 Joan Armatrading How Cruel
11 3 10 Rob de Nijs Met je ogen dicht
12 28 2 Julio Iglesias Hey!
13 12 2 Roger Whittaker The Best Of
14 5 8 Various Artists Zeemansliedjes
15 4 2 Goombay Dance Band Sun Of Jamaica
16 11 2 Various Artists Sentimental Journey
17 27 3 Fischer-Z Going Deaf For A Living
18 24 12 Flairck Gevecht met de engel
19 33 10 Various Artists Golden Pop Instrumentals
20 16 16 Robert Long Homo Sapiens
21 21 6 Various Artists Country Special
22 29 6 Boudewijn de Groot Van een afstand
23 --- 1 Joan Armatrading Me, Myself, I
24 8 11 Janis Ian My Favourites
25 18 4 Various Artists De Hit Voor Mekaar Show!
26 15 2 Gheorghe Zamfir & Harry van Hoof Classics By Candlelight
27 22 7 Conny Vandenbos Het mooiste uit twintig jaar
28 40 2 Various Artists Hit Explosion Vol. 12
29 36 4 Oscar Harris Oscar Harris
30 49 5 Gerry Rafferty Snakes And Ladders
31 17 2 The Shadows 20 Greatest Hits
32 10 23 The Cats 20 Golden Hits
33 43 7 Soundtrack / Bette Midler The Rose
34 50 8 Solution [NL] ... It's Only Just Begun ...
35 41 7 Hot Chocolate 20 Hottest Hits
36 -- 1 Eric Clapton Just One Night
37 RE 32 The Police Reggatta de blanc
38 --- 1 Sky Sky 2
39 44 4 The Dirt Band An American Dream
40 37 6 The Cats The End Of The Show
41 30 18 Various Artists Romantische Popsongs - grandioos Softpop gala
42 25 5 Various Artists Vive la France Vol. 4
43 RE 16 The Pretenders Pretenders
44 RE 6 Various Artists De Daverende dertien - De Hits van nu (1980)
45 --- 1 Various Artists Romantische fluitmuziek
46 47 13 Kayak Periscope Life
47 38 18 Ennio Morricone Zijn grootste successen - De mooiste filmelodieën
48 23 2 Lipps, Inc. Mouth To Mouth
49 48 6 Urban Heroes Who Said...Urban Heroes
50 39 10 Shirley Bassey This Is My Life (1980)
De Veronica LP top 50 meldde nog de binnenkomst van McCartney 2 en op lagere posities Look hear (10cc), Damn the torpedos (Tom Petty), Little dreamer (Peter Green), Duke (Genesis) en als afsluiter Against the wind van Bob Seger......
0
geplaatst: 1 juni 2011, 02:21 uur
De echt leuke albums zijn op twee handen te tellen. Vooral een hoop liftmuziek en verzamelaars, zie ik al. Inderdaad niet best, dus.
Maar ik kan niet wachten: Die huldiging van Beatrix MOET ik op cd zien te scoren!
Maar ik kan niet wachten: Die huldiging van Beatrix MOET ik op cd zien te scoren!

0
geplaatst: 1 juni 2011, 10:00 uur
Een absoluut collector's item, dat bij mijn weten nooit op CD is verschenen. Misschien gebeurt dat als Willem-Alexander straks zijn moeder opvolgt!

Zonder gekheid, die LP-lijst is toch wel onthutsend hoor. Ik had altijd een beetje het idee dat het LP-kopend publiek in de regel bestond uit iets serieuzer muziekliefhebbers en dat een LP-lijst bijgevolg een beter beeld zou geven van wat populair, goed en het liefst een beetje blijvend zou zijn. Niet dus. Net wat kaztor zegt: het aantal lichtpuntjes is op de vingers van twee handen te tellen. Het Nederlandse publiek viel in die dagen kennelijk vooral voor 'Romantische flutmuziek' (nieuw op 45!) en alle varianten die daarop te bedenken zijn. Geen wonder dat ik altijd zoveel troep moet doorworstelen in de LP-bakken van de kringloopwinkels.
Ik vind wel die vermelding van de eerder besproken 'How cruel' EP van Joan Armatrading in de LP Top 50 wat merkwaardig. Altijd gedacht dat dat album (4 nummers, 13 minuten, maar toevallig wel geperst op een 12 inch formaat) niet officieel als een LP gezien zou worden.
0
geplaatst: 1 juni 2011, 10:54 uur
Die lijsten blijven toch leuke informatie opleveren. Nooit geweten dat 't Is moeilijk bescheiden te blijven een cover was van een Amerikaans liedje. Of dat Think about me van Fleetwood Mac een single is geweest. Zoals ik ook altijd onkundig ben geweest van het feit dat er een tweede single van het 10cc-album Look hear is gehaald. Nooit opgevallen, nooit tegengekomen, en dat terwijl ik toch een redelijk fanatieke 10cc-verzamelaar ben.
Ik heb toevallig twee weken geleden uit de kringloopwinkel een verzamel-CD van Thijs van Leer meegenomen. Die bestaat voornamelijk uit werk van zijn Introspection-albums. Per saldo misschien ook thuishorend in de categorie 'Romantische flutmuziek', maar ik vond het toch ook wel weer aardig om die voor een euro op CD te hebben.
Maar de Bolero staat er ook op, al is dat vermoedelijk de 'klassieke' uitvoering, want het disco-ritme ontbreekt hier. Toch grappig, al vind ik het dan weer raar dat zo'n CD onder de vlag van 'Hollands Glorie' moet worden uitgegeven. Dat is het natuurlijk ook (Introspection I is nog altijd de best verkochte LP van eigen bodem in Nederland), maar met die kneuterige rood-wit-blauwe vormgeving wekt de CD de indruk dat-ie is uitgegeven als onderdeel van een CD-serie met piratenmuziek....
Ik heb weinig aanvullends te melden over de nieuwe binnenkomers. Ook ik heb Little Jeanie verrassend hoog staan op mijn lijstje Elton John-favorieten. Bij ons niets geworden, tipparade-notering meen ik, in de VS goed voor een derde plaats in de Billboard Hot 100.
Maar ik wil nog wel even die fantastische song van The Temptations noemen. Een opmerkelijk lichtpuntje in zware soul-tijden: gedreven zangpartijen, een lekker maatschappijkritische tekst en bovenal een fantastische 'drive', al zullen puristen het wel iets te dicht tegen disco vinden aanleunen. En toegegeven, het refrein wordt op den duur een beetje eentonig.
Wat mij betreft een echte soulklassieker. Maar gek genoeg is Power nergens anders een hit geweest (tenminste niet in Engeland en de VS), en je vindt het dan ook op geen enkele verzamelaar van The Temptations. Weer een opmerkelijke keuze van het Nederlandse publiek, en ditmaal gelukkig weer eens een uitschieter in de goede richting.
Ik heb toevallig twee weken geleden uit de kringloopwinkel een verzamel-CD van Thijs van Leer meegenomen. Die bestaat voornamelijk uit werk van zijn Introspection-albums. Per saldo misschien ook thuishorend in de categorie 'Romantische flutmuziek', maar ik vond het toch ook wel weer aardig om die voor een euro op CD te hebben.
Maar de Bolero staat er ook op, al is dat vermoedelijk de 'klassieke' uitvoering, want het disco-ritme ontbreekt hier. Toch grappig, al vind ik het dan weer raar dat zo'n CD onder de vlag van 'Hollands Glorie' moet worden uitgegeven. Dat is het natuurlijk ook (Introspection I is nog altijd de best verkochte LP van eigen bodem in Nederland), maar met die kneuterige rood-wit-blauwe vormgeving wekt de CD de indruk dat-ie is uitgegeven als onderdeel van een CD-serie met piratenmuziek....
Ik heb weinig aanvullends te melden over de nieuwe binnenkomers. Ook ik heb Little Jeanie verrassend hoog staan op mijn lijstje Elton John-favorieten. Bij ons niets geworden, tipparade-notering meen ik, in de VS goed voor een derde plaats in de Billboard Hot 100.
Maar ik wil nog wel even die fantastische song van The Temptations noemen. Een opmerkelijk lichtpuntje in zware soul-tijden: gedreven zangpartijen, een lekker maatschappijkritische tekst en bovenal een fantastische 'drive', al zullen puristen het wel iets te dicht tegen disco vinden aanleunen. En toegegeven, het refrein wordt op den duur een beetje eentonig.
Wat mij betreft een echte soulklassieker. Maar gek genoeg is Power nergens anders een hit geweest (tenminste niet in Engeland en de VS), en je vindt het dan ook op geen enkele verzamelaar van The Temptations. Weer een opmerkelijke keuze van het Nederlandse publiek, en ditmaal gelukkig weer eens een uitschieter in de goede richting.
0
geplaatst: 1 juni 2011, 19:03 uur
Dit is mijn hoesje van Think About me, dat is niet zo spectaculair:

Maar wat te denken van deze:

Vraag: wie herkent deze hoes, uit welk land is het afkomstig? Ik weet het zelf ook niet overigens, maar het blijft boeiend. Ik heb zelf drie verschillende You make lovin' fun hoesjes (en zelfs verschillende b-kanten) dus het zou een hele hobby kunnen wezen.
Zo'n verscheidenheid kan in de regel alleen maar bij singles, toen het allemaal nog van belang was.
Vraag: wie herkent deze hoes, uit welk land is het afkomstig? Ik weet het zelf ook niet overigens, maar het blijft boeiend. Ik heb zelf drie verschillende You make lovin' fun hoesjes (en zelfs verschillende b-kanten) dus het zou een hele hobby kunnen wezen.
Zo'n verscheidenheid kan in de regel alleen maar bij singles, toen het allemaal nog van belang was.
0
geplaatst: 2 juni 2011, 01:58 uur
gaucho schreef:
Maar gek genoeg is Power nergens anders een hit geweest (tenminste niet in Engeland en de VS), en je vindt het dan ook op geen enkele verzamelaar van The Temptations. Weer een opmerkelijke keuze van het Nederlandse publiek, en ditmaal gelukkig weer eens een uitschieter in de goede richting.
Maar gek genoeg is Power nergens anders een hit geweest (tenminste niet in Engeland en de VS), en je vindt het dan ook op geen enkele verzamelaar van The Temptations. Weer een opmerkelijke keuze van het Nederlandse publiek, en ditmaal gelukkig weer eens een uitschieter in de goede richting.
Power is op dit fantastische schijfje te vinden die ik voor €3,- uit de koopjeskelder van Concerto heb gevist.
0
geplaatst: 2 juni 2011, 09:49 uur
kaztor schreef:
Power is op dit fantastische schijfje te vinden die ik voor €3,- uit de koopjeskelder van Concerto heb gevist.
Ha, er bestaat er dus toch een. Mooie koop, want verder is er moeilijk aan te komen op CD. Voor mij geen optie, want alle andere nummers heb ik al op andere Temptations-albums. Gelukkig kwam ik Power nog op deze verzamelaar tegen, samen met een aantal andere hard-to-find disco classics.
0
geplaatst: 2 juni 2011, 09:54 uur
musician schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Ik weet het ook niet, want nooit gezien, maar mijn eerste ingeving is dat het de Duitse persing zou kunnen zijn. Duitsland had altijd nogal kleurrijke hoesjes, al waren ze vaak gedrukt op flinterdun papier.
Maar het maakt het wel leuk, al die verschillende versies. Elk land had vaak zijn eigen hoesje om een single, en voor verzamelaars van varianten ontstaat dan een leuke hobby. Niet dat ik me daartoe reken; zo fanatiek ben ik nu ook weer niet. Ik pak gewoon wat ik pakken kan, en dan maakt het me weinig uit waar die single vandaan komt.
Overigens zijn wij op het Europese vasteland tamelijk gezegend met fotohoesjes. Ik had er op een andere website eens een discussie over met Engelsen en Amerikanen. In hun landen is het gebruikelijk dat alleen de eerste oplage een foto-hoesje meekrijgt, áls dat al gebeurt. Meestal zitten er van die generieke hoesjes omheen met een gat in het midden, waardoor je het label kunt zien. Zoals de eerste versie van die Fleetwood Mac-single die musician laat zien.
0
geplaatst: 2 juni 2011, 14:13 uur
Leuke disco-compilatie, Gaucho. Die zijn ook bijna allemaal hits geweest hier.
Week 23 - 1980
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Maywood - Late At Night
#15: Goombay Dance Band - Aloha Oe
#23: Eddy Valk - One Last Look
#24: Q Tips - S.Y.S.L.J.F.M. (The Letter Song)

#25: Alides Hidding - Hollywood Seven
#26: Jermaine Jackson - Let's Get Serious
#27: Sue Saad & The Next - Gimme Love, Gimme Pain
#28: The Korgis - Everybody's Got To Learn Sometimes
#29: Pink Floyd - Run Like Hell

#30: Jimmy Frey - Yet I Know
We hebben hier Maywood's eerste echt grote hit. Het klinkt echt zomers, maar toch is er die kazigheid en die zang die een hogere score in de weg staan. [4] Dat alles is nog een meesterwerk vergeleken met de Duitse rotzooi die Goombay Dance Band heet. Aan de clip te zien zijn de acrobaten thuis gebleven. Zonder al die onnodige poespas is wat er over blijft nog steeds nikser dan niks met dat hoogst irritante stemgeluid en die typische, karaoke-achtige geluidsband-muziek. [1]
Eddy Valk heb ik op YouTube en Soulseek niet kunnen vinden, dus laat ik die verstek gaan.
De Q-Tips staan ook niet op YouTube, maar heb ik daarentegen wel kunnen downen. Ooit eens willen weten hoe zanger Paul Young zou klinken in een swing-setting? Nou, hier is het bewijs. Je zou het niet geloven, maar Paul's stem leent zich uitstekend voor dit soort Blues Brothers-achtige muziek. De band heeft ook een lekkere drive. Echt een feelgood-song van het betere soort. [9]
Daar hebben we ook een solo-plaat van Alides Hidding, nog van voor z'n Time Bandits. De muziek is funky genoeg en het swingt wel lekker, maar Alides heeft duidelijk z'n stem nog niet gevonden. M'n lieve schat zegt het al mooi: Het klinkt wat als een mis-match, zeker als je er de dramatische tekst bij neemt. Toch was dit zijn voet tussen de deur naar het latere succes. [6]
Over succesverhalen gesproken: Jermaine heeft waarschijnlijk wel met tenminste een klein beetje afgunst z'n broer's verrichtingen gevolgd, tenminste wat de USA betreft. Dus werd hij serious en bracht hij deze plaat die duidelijk is beïnvloed door Off The Wall. Hier een Toppop-clipje, altijd leuk om te zien, maar dat verandert niets aan het feit dat het eigenlijk een wat futloos liedje is met over-the-top zang. [5]
Hier dus Sue Saad's vervolgsingle op Young Girl. Het klinkt duidelijk wat Amerikaanser dan die single, met die typische gitaar-breaks. Hier kan ik me ook wel een beetje vinden in de laatst gememoreerde aanstellerigheid in de zang, maar toch werkt het wel bij de muziek. Eigenlijk gewoon een heel aardig liedje. [7,5]
The Korgis zijn voor mij misschien wel de moeilijkst te plaatsen band uit die tijd. Ze huppelen wat eigenwijs rond tussen een soort van schmaltz (If It's Alright With You Baby), pure new wave (Rover's Return) en gesofisticeerde popmuziek (dit nummer). 'Had hier meer in gezeten?', vraag ik me dan af, en dat gevoel wordt versterkt bij het zien van deze clip. Het klinkt namelijk als een band waarbij alles klopt, een band dat staat als een huis. En elke noot in het nummer is op z'n plek, hoort daar gewoon. Geen enkele noot te weinig, geen teveel. Had hier meer in gezeten? [8,5]
Volgens mij is het zelden voorgekomen dat een vervolgsingle van een wereldwijde knaller zo genadeloos flopte als Pink Floyd's Run Like Hell. Drie weekjes onderaan in de Tipparade... Voor een nationale band zou dat een hele zure appel geweest zijn, maar de Floyd-fans hadden natuurlijk allemaal al The Wall in huis en Pink Floyd zelf kan het natuurlijk geen zier schelen. Dan is het nog de vraag of dit nummer, los van het concept, sterk op eigen benen staat, vooral als je je bedenkt dat tussen de release van Another Brick en deze een half jaar zit. Ik zit daar een beetje in dubio. Als los nummer drijft het op die monster-riff, als album-nummer is het een effectief nummer die het gevaar van de politiek in kaart brengt. Hoe dan ook, als single had het gewoon niet veel kans van slagen, want Pink Floyd en kassucces van een album. Hier wat persoonlijke trivia: Ik weet bijna zeker dat m'n oudste broer de single van Another Brick had waarbij op het hoesje Run Like Hell als b-kantje genoteerd staat, maar de single One Of My Turns afspeelt. Klinkt dit bekend? Laat het weten!
[9]
Passeer ik hier even snel dat werkelijk afschuwelijke singletje van Jimmy Frey [1], dan brengen we deze Tipparade-week tot een einde.
Week 23 - 1980
Top 40
Tipparade

We hebben hier Maywood's eerste echt grote hit. Het klinkt echt zomers, maar toch is er die kazigheid en die zang die een hogere score in de weg staan. [4] Dat alles is nog een meesterwerk vergeleken met de Duitse rotzooi die Goombay Dance Band heet. Aan de clip te zien zijn de acrobaten thuis gebleven. Zonder al die onnodige poespas is wat er over blijft nog steeds nikser dan niks met dat hoogst irritante stemgeluid en die typische, karaoke-achtige geluidsband-muziek. [1]
Eddy Valk heb ik op YouTube en Soulseek niet kunnen vinden, dus laat ik die verstek gaan.
De Q-Tips staan ook niet op YouTube, maar heb ik daarentegen wel kunnen downen. Ooit eens willen weten hoe zanger Paul Young zou klinken in een swing-setting? Nou, hier is het bewijs. Je zou het niet geloven, maar Paul's stem leent zich uitstekend voor dit soort Blues Brothers-achtige muziek. De band heeft ook een lekkere drive. Echt een feelgood-song van het betere soort. [9]
Daar hebben we ook een solo-plaat van Alides Hidding, nog van voor z'n Time Bandits. De muziek is funky genoeg en het swingt wel lekker, maar Alides heeft duidelijk z'n stem nog niet gevonden. M'n lieve schat zegt het al mooi: Het klinkt wat als een mis-match, zeker als je er de dramatische tekst bij neemt. Toch was dit zijn voet tussen de deur naar het latere succes. [6]
Over succesverhalen gesproken: Jermaine heeft waarschijnlijk wel met tenminste een klein beetje afgunst z'n broer's verrichtingen gevolgd, tenminste wat de USA betreft. Dus werd hij serious en bracht hij deze plaat die duidelijk is beïnvloed door Off The Wall. Hier een Toppop-clipje, altijd leuk om te zien, maar dat verandert niets aan het feit dat het eigenlijk een wat futloos liedje is met over-the-top zang. [5]
Hier dus Sue Saad's vervolgsingle op Young Girl. Het klinkt duidelijk wat Amerikaanser dan die single, met die typische gitaar-breaks. Hier kan ik me ook wel een beetje vinden in de laatst gememoreerde aanstellerigheid in de zang, maar toch werkt het wel bij de muziek. Eigenlijk gewoon een heel aardig liedje. [7,5]
The Korgis zijn voor mij misschien wel de moeilijkst te plaatsen band uit die tijd. Ze huppelen wat eigenwijs rond tussen een soort van schmaltz (If It's Alright With You Baby), pure new wave (Rover's Return) en gesofisticeerde popmuziek (dit nummer). 'Had hier meer in gezeten?', vraag ik me dan af, en dat gevoel wordt versterkt bij het zien van deze clip. Het klinkt namelijk als een band waarbij alles klopt, een band dat staat als een huis. En elke noot in het nummer is op z'n plek, hoort daar gewoon. Geen enkele noot te weinig, geen teveel. Had hier meer in gezeten? [8,5]
Volgens mij is het zelden voorgekomen dat een vervolgsingle van een wereldwijde knaller zo genadeloos flopte als Pink Floyd's Run Like Hell. Drie weekjes onderaan in de Tipparade... Voor een nationale band zou dat een hele zure appel geweest zijn, maar de Floyd-fans hadden natuurlijk allemaal al The Wall in huis en Pink Floyd zelf kan het natuurlijk geen zier schelen. Dan is het nog de vraag of dit nummer, los van het concept, sterk op eigen benen staat, vooral als je je bedenkt dat tussen de release van Another Brick en deze een half jaar zit. Ik zit daar een beetje in dubio. Als los nummer drijft het op die monster-riff, als album-nummer is het een effectief nummer die het gevaar van de politiek in kaart brengt. Hoe dan ook, als single had het gewoon niet veel kans van slagen, want Pink Floyd en kassucces van een album. Hier wat persoonlijke trivia: Ik weet bijna zeker dat m'n oudste broer de single van Another Brick had waarbij op het hoesje Run Like Hell als b-kantje genoteerd staat, maar de single One Of My Turns afspeelt. Klinkt dit bekend? Laat het weten!
[9]Passeer ik hier even snel dat werkelijk afschuwelijke singletje van Jimmy Frey [1], dan brengen we deze Tipparade-week tot een einde.
0
geplaatst: 2 juni 2011, 16:33 uur
Tipparade van 1980: week 23
Dit vind ik hun beste single: een vlotte popsingle, op-en-top zomers en nog steeds fris klinkend, ik mag het nog steeds graag horen.
Mee eens met kaztor, dit is absolute rotzooi. Niet alleen een flauwe cover van een uitgemolken nummer maar ook vreselijk gezongen met dito accent.
Cijfer: 1,5
Geen clip gevonden.
Niet onaardig funky nummer maar het beste van Alides Hidding moet nog komen, zijn stem staat inderdaad nog niet op punt.
Cijfer: 6
Duidelijk bedoeld om een graantje mee te pikken van het succes van zijn broer maar zijn zang kan daar absoluut niet aan tippen. Het nummer zelf is mij ook te mager en vrij eentonig.
Amerikaanse poprock waarbij Sue Saad hier te nadrukkelijk als Pat Benatar wil zingen. Toch wel een aardig nummer.
Cijfer: 6,5
Softpop van hoog niveau, dit is smaakvol en romantisch met gepaste arrangementen zonder overdreven zoet of stroperig te klinken.
Die gitaarriffs zijn geniaal en dragen bij tot de dreigende sfeer, ook ritmisch zit dit prima in elkaar. Niet het beste Pink Floyd-nummer maar toch klasse.
Cijfer: 8,5
Veel sympathie voor Jimmy Frey maar deze cover van Charles Aznavour had voor mij niet gemoeten, hij verlaagt dit tot een Engelstalige schlager en zijn uitspraak is ook niet alles.
Dit vind ik hun beste single: een vlotte popsingle, op-en-top zomers en nog steeds fris klinkend, ik mag het nog steeds graag horen.
Mee eens met kaztor, dit is absolute rotzooi. Niet alleen een flauwe cover van een uitgemolken nummer maar ook vreselijk gezongen met dito accent.
Cijfer: 1,5
Geen clip gevonden.
Niet onaardig funky nummer maar het beste van Alides Hidding moet nog komen, zijn stem staat inderdaad nog niet op punt.
Cijfer: 6
Duidelijk bedoeld om een graantje mee te pikken van het succes van zijn broer maar zijn zang kan daar absoluut niet aan tippen. Het nummer zelf is mij ook te mager en vrij eentonig.
Amerikaanse poprock waarbij Sue Saad hier te nadrukkelijk als Pat Benatar wil zingen. Toch wel een aardig nummer.
Cijfer: 6,5
Softpop van hoog niveau, dit is smaakvol en romantisch met gepaste arrangementen zonder overdreven zoet of stroperig te klinken.
Die gitaarriffs zijn geniaal en dragen bij tot de dreigende sfeer, ook ritmisch zit dit prima in elkaar. Niet het beste Pink Floyd-nummer maar toch klasse.
Cijfer: 8,5
Veel sympathie voor Jimmy Frey maar deze cover van Charles Aznavour had voor mij niet gemoeten, hij verlaagt dit tot een Engelstalige schlager en zijn uitspraak is ook niet alles.
0
geplaatst: 2 juni 2011, 22:21 uur
Heren, een vrije dag en dan zal het wel zondag wezen??? 
Volgens mij is het gewoon donderdag dus:

De Engelse Top 40 van 31 mei 1980
01 06 Theme from M*A*S*H - M.A.S.H.
02 02 No doubt about it - Hot chocolate
03 01 What's another year - Johnny Logan
04 03 She's out of my life - Michael Jackson
05 10 We are glass - Gary Numan
06 07 Over you - Roxy music
07 04 Mirror in the bathroom - The Beat
08 18 Rat race - The Specials
09 25 Funky town - Lipps. inc.
10 05 Geno - Dexys midnight runners
11 08 Hold on to my love - Jimmy Ruffin
12 17 Let's go round again - Average white band
13 28 Crying - Don McLean
14 13 Fool for your loving - Whitesnake
15 12 Don't make waves - The Nolans
16 09 I shoulda loved ya - Narada Michael Walden
17 19 You gave me love - Crown heights affair
18 26 Midnight dynamo's - Matchbox
19 27 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
20 --- D a a ance - Lambrettas

21 23 Let's get serious - Jermaine Jackson
22 34 Back together again - Flack/Hathaway
23 24 Just can't give you up - Mystic Merlin
24 11 Coming up - Paul McCartney
25 --- I'm alive - E.L.O.

26 39 Messages - O.M.D.
27 35 Police and thieves - Junior Murvin
28 20 The golden years live EP - Motorhead
29 --- Twilight zone .... Twilight tone - Manhattan transfer

30 16 Breathing - Kate Bush
31 --- Everybody's got to learn sometime - Korgis

32 32 Teenage - UK subs
33 --- No self control - Peter Gabriel

34 15 Silver dream machine - David Essex
35 --- I'm forever blowing bubbles - Cockney rejects

36 --- Nobody's hero - Stiff little fingers

37 --- Chinatown - Thin Lizzy

38 40 This world of water - New musik
39 33 Ne Ne na na na na nu nu - Bad manners
40 --- Body language - Detroit spinners

Veel plaatjes, veel nieuwe binnenkomers. In vogelvlucht:
De Lambretta's hadden een smaakvolle nieuwe plaat met een wat rare titel D a a ance (7,5) maar het is lekkere snelle newwave.
I'm Alive van ELO is ongetwijfeld al besproken, net als Everybody's got to learn sometime van de Korgis (8) die een beetje onderhevig is aan grijsdraaien. Eens met Kaztor, vreemde eend in de bijt, die jongens van de Korgis. Dat zal ze ook om zeep hebben geholpen, vleesch noch visch.
Maar, toch helemaal niet onaardig, de singles die ze in ieder geval hebben uitgebracht. Wie kent er een album van? Everybody's got to learn sometime mag van mij behoren tot de categorie der betere electronica platen, heel eigenzinnig in ieder geval.
Dan de categorie hoe moet het niet en hoe kan het ook, terwijl de muziek in dezelfde hoek zit (postpunk, newwave). Smaakvol, daar draait het om. Het zal voor mij nooit wat worden met de Cockney rejects (I'm forever blowing bubbles, 3) daarentegen vond ik de Stiff little fingers (Nobody's hero, 7) wél aardig om eens te beluisteren. Je zoekt toch rond om af en toe weer eens iets te ontdekken waar je niets van hebt. Misschien geldt dat wel voor hen.
Dan uitersten. De Manhattan transfer (bekend van toch sterke retro nummers als Chanson d'amour en Cuentame uit 76/77) laten hier toch een dráák van een discoplaat horen, Twilight zone ... Twilight tone (2). Treurig, hoe diep kun je zakken.
Daarentegen ga ik ook 10-en uitdelen. Allereerst voor Peter Gabriel, die met zijn 3e en wederom titelloze album van mij geen kwaad woord zal horen. Prachtig singlekeuze ook weer, No self control. Het album zou weer eens opnieuw onder de aandacht moeten worden gebracht want het is echt machtig.
Pas later ontdekte ik pas Thin Lizzy in mijn leven, dat wil zeggen, afgezien van de singles Whiskey in the jar, Wild one en The Boys are back in town. Maar ik heb er in de loop van tijd een paar albums van gekocht en toch wel ontzag voor gekregen. Rock met een sterke traditional side noem ik het altijd en het is ook meestal wel goed. Dat geldt zeker voor Chinatown (10 dus). Gelukkig dat men in Engeland een brede erkenning had voor deze typisch Britse band.
Hou ik nog één nummer over, Body Language van de Detroit Spinners (6). Soul/Disco waar ik nog begrip voor kan opbrengen en met liefde even de track heb afgeluisterd....

Volgens mij is het gewoon donderdag dus:
De Engelse Top 40 van 31 mei 1980
01 06 Theme from M*A*S*H - M.A.S.H.
02 02 No doubt about it - Hot chocolate
03 01 What's another year - Johnny Logan
04 03 She's out of my life - Michael Jackson
05 10 We are glass - Gary Numan
06 07 Over you - Roxy music
07 04 Mirror in the bathroom - The Beat
08 18 Rat race - The Specials
09 25 Funky town - Lipps. inc.
10 05 Geno - Dexys midnight runners
11 08 Hold on to my love - Jimmy Ruffin
12 17 Let's go round again - Average white band
13 28 Crying - Don McLean
14 13 Fool for your loving - Whitesnake
15 12 Don't make waves - The Nolans
16 09 I shoulda loved ya - Narada Michael Walden
17 19 You gave me love - Crown heights affair
18 26 Midnight dynamo's - Matchbox
19 27 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
20 --- D a a ance - Lambrettas
21 23 Let's get serious - Jermaine Jackson
22 34 Back together again - Flack/Hathaway
23 24 Just can't give you up - Mystic Merlin
24 11 Coming up - Paul McCartney
25 --- I'm alive - E.L.O.
26 39 Messages - O.M.D.
27 35 Police and thieves - Junior Murvin
28 20 The golden years live EP - Motorhead
29 --- Twilight zone .... Twilight tone - Manhattan transfer
30 16 Breathing - Kate Bush
31 --- Everybody's got to learn sometime - Korgis
32 32 Teenage - UK subs
33 --- No self control - Peter Gabriel
34 15 Silver dream machine - David Essex
35 --- I'm forever blowing bubbles - Cockney rejects
36 --- Nobody's hero - Stiff little fingers
37 --- Chinatown - Thin Lizzy
38 40 This world of water - New musik
39 33 Ne Ne na na na na nu nu - Bad manners
40 --- Body language - Detroit spinners
Veel plaatjes, veel nieuwe binnenkomers. In vogelvlucht:
De Lambretta's hadden een smaakvolle nieuwe plaat met een wat rare titel D a a ance (7,5) maar het is lekkere snelle newwave.
I'm Alive van ELO is ongetwijfeld al besproken, net als Everybody's got to learn sometime van de Korgis (8) die een beetje onderhevig is aan grijsdraaien. Eens met Kaztor, vreemde eend in de bijt, die jongens van de Korgis. Dat zal ze ook om zeep hebben geholpen, vleesch noch visch.
Maar, toch helemaal niet onaardig, de singles die ze in ieder geval hebben uitgebracht. Wie kent er een album van? Everybody's got to learn sometime mag van mij behoren tot de categorie der betere electronica platen, heel eigenzinnig in ieder geval.
Dan de categorie hoe moet het niet en hoe kan het ook, terwijl de muziek in dezelfde hoek zit (postpunk, newwave). Smaakvol, daar draait het om. Het zal voor mij nooit wat worden met de Cockney rejects (I'm forever blowing bubbles, 3) daarentegen vond ik de Stiff little fingers (Nobody's hero, 7) wél aardig om eens te beluisteren. Je zoekt toch rond om af en toe weer eens iets te ontdekken waar je niets van hebt. Misschien geldt dat wel voor hen.
Dan uitersten. De Manhattan transfer (bekend van toch sterke retro nummers als Chanson d'amour en Cuentame uit 76/77) laten hier toch een dráák van een discoplaat horen, Twilight zone ... Twilight tone (2). Treurig, hoe diep kun je zakken.
Daarentegen ga ik ook 10-en uitdelen. Allereerst voor Peter Gabriel, die met zijn 3e en wederom titelloze album van mij geen kwaad woord zal horen. Prachtig singlekeuze ook weer, No self control. Het album zou weer eens opnieuw onder de aandacht moeten worden gebracht want het is echt machtig.
Pas later ontdekte ik pas Thin Lizzy in mijn leven, dat wil zeggen, afgezien van de singles Whiskey in the jar, Wild one en The Boys are back in town. Maar ik heb er in de loop van tijd een paar albums van gekocht en toch wel ontzag voor gekregen. Rock met een sterke traditional side noem ik het altijd en het is ook meestal wel goed. Dat geldt zeker voor Chinatown (10 dus). Gelukkig dat men in Engeland een brede erkenning had voor deze typisch Britse band.
Hou ik nog één nummer over, Body Language van de Detroit Spinners (6). Soul/Disco waar ik nog begrip voor kan opbrengen en met liefde even de track heb afgeluisterd....
0
geplaatst: 2 juni 2011, 22:37 uur
kaztor schreef:
Hier wat persoonlijke trivia: Ik weet bijna zeker dat m'n oudste broer de single van Another Brick had waarbij op het hoesje Run Like Hell als b-kantje genoteerd staat, maar de single One Of My Turns afspeelt. Klinkt dit bekend? Laat het weten
Hier wat persoonlijke trivia: Ik weet bijna zeker dat m'n oudste broer de single van Another Brick had waarbij op het hoesje Run Like Hell als b-kantje genoteerd staat, maar de single One Of My Turns afspeelt. Klinkt dit bekend? Laat het weten
Het spijt me Jan, ik heb toch echt dit hoesje (achterzijde, voorzijde is alleen muur met Pink floyd):
En op het singletje zelf staat ook al One of my turns. Jammer, dan heb ik blijkbaar geen zeldzaam exemplaar..
0
geplaatst: 3 juni 2011, 10:32 uur
Zo ziet de mijne er ook uit. Ik kan voor kaztor's veronderstelling ook geen enkel bewijs vinden op internet, al zegt dat ook niet alles. Ik neem tenminste aan dat je niet de zeldzame live-single van Another brick uit 1990 bedoelt (van de live-performance bij de Berlijnse Muur van Roger Waters, met Cyndi Lauper) - die blijkt nl. wél Run like hell als B-kant te hebben.
Het zou een Engelse of Amerikaanse single geweest kunnen zijn (hoewel die vaak geen fotohoesje hebben). En het is zelfs mogelijk dat het een beperkte eerste oplage geweest is. Ik weet dat er nogal wat tijdsdruk stond op het verschijnen van The Wall - hij moest begin december in de winkels liggen vanwege de kerstverkopen. Dan zouden de heren nl. een grotere bonus krijgen van de platenmaatschappij.
Als ik me niet vergis hebben ze op het laatst besloten Hey you als eerste nummer op kant 3 te plaatsen en niet als laatste, en die verandering is op de binnenhoes niet doorgevoerd. Dus misschien ging dat met de eerste oplage van de single ook wel zo. In dat geval is het echt een collector's item.
Ook op Discogs, die een uitgebreid overzicht heeft van alle persingen, kan ik er niets van terugvinden. Wel is er volgens discogs een 12" promo in de VS verschenen met Run like hell op de B-kant.
Het zou een Engelse of Amerikaanse single geweest kunnen zijn (hoewel die vaak geen fotohoesje hebben). En het is zelfs mogelijk dat het een beperkte eerste oplage geweest is. Ik weet dat er nogal wat tijdsdruk stond op het verschijnen van The Wall - hij moest begin december in de winkels liggen vanwege de kerstverkopen. Dan zouden de heren nl. een grotere bonus krijgen van de platenmaatschappij.
Als ik me niet vergis hebben ze op het laatst besloten Hey you als eerste nummer op kant 3 te plaatsen en niet als laatste, en die verandering is op de binnenhoes niet doorgevoerd. Dus misschien ging dat met de eerste oplage van de single ook wel zo. In dat geval is het echt een collector's item.
Ook op Discogs, die een uitgebreid overzicht heeft van alle persingen, kan ik er niets van terugvinden. Wel is er volgens discogs een 12" promo in de VS verschenen met Run like hell op de B-kant.
0
geplaatst: 3 juni 2011, 20:27 uur
Ik zou het dan echt eens aan hem moeten vragen, als hij er tenminste zin in heeft de single op te zoeken. Het staat me namelijk heel helder voor de geest.
0
geplaatst: 3 juni 2011, 20:46 uur
Je hebt ongetwijfeld gelijk, ik heb soms ook de meest exotische combinaties op single. Je kunt je in dat kader ook afvragen, hoe het eigenlijk komt dat het bijna een half jaar geduurd heeft dat Run like hell eindelijk als opvolger van Another brick in the wall werd gepresenteerd.
Daartussen zat niets en uiteindelijk is Comfortably numb/Hey you volgens mijn Anglo/Amerikaanse discografie nog op single uitgebracht maar, zeer tot mijn spijt, dat singletje heb ik helemaal nooit kunnen vinden. Misschien Gaucho.
Daartussen zat niets en uiteindelijk is Comfortably numb/Hey you volgens mijn Anglo/Amerikaanse discografie nog op single uitgebracht maar, zeer tot mijn spijt, dat singletje heb ik helemaal nooit kunnen vinden. Misschien Gaucho.
0
geplaatst: 4 juni 2011, 02:28 uur
musician schreef:
Nope - ik weet pas sinds een halve dag dat dat ooit een single geweest is. Ik kwam het weetje tegen n.a.v. mijn speurtocht naar die Pink Floyd-single. Maar Comfortably numb/Hey you ben ik nooit op 45 toeren tegengekomen. Van Discogs begrijp ik dat die alleen in de VS en Japan is uitgekomen en niet bij ons. Dit is de enige hoesafbeelding die ik heb kunnen vinden.

Comfortably numb is trouwens ge-edit tot 3'59 min. Vast een duur collector's item. Ziet er wel spectaculair uit - en eigenlijk vreemd dat dit nooit wat geworden is. Je hebt dan wel een combinatie van twee van de beste op zichzelf staande nummers van het album The Wall te pakken. Maar ja, iedereen had toen waarschijnlijk het album al...
0
geplaatst: 5 juni 2011, 10:58 uur
TOP 40 VAN ROB nr 206, 4-6-1980
dw vw aw
1 1 6 Breathing - Kate Bush
2 3 4 Toccata - Sky
3 4 6 Ravel's bolero - Thijs van Leer
4 2 6 Seasons - Grace Slick
5 13 4 Love's not for me - Graham Gouldman
6 5 8 Geno - Dexy's Midnight Runners
7 8 4 World at war - Dr. Pop
8 18 2 I'm alive - ELO
9 15 3 Periscope life - Kayak
10 6 10 Turn it on again - Genesis
11 10 5 99 - Toto
12 14 3 So long - Fischer Z
13 7 5 Running with the devil - Van Halen
14 17 3 Cara mia - Jay & the Americans
15 9 7 Funky town - Lipps Inc.
16 11 5 What's another year - Johnny Logan
17 12 7 Talk of the town - The Pretenders
18 22 2 It doesn't matter at all - 10CC
19 -- 1 No doubt about it - Hot Chocolate
20 -- 1 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
21 -- 1 Power - The Temptations
22 23 3 Rosie - Joan Armatrading
23 21 5 Dance yourself dizzy - Liquid Gold
24 36 2 Nightboat to Cairo - Madness
25 35 2 My oh my - Sad Café
26 20 8 The radio is on - Promises
27 -- 1 It's only just begun - Solution
28 33 5 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
29 16 10 An American dream - The Dirt Band
30 32 3 Lost in love - Demis Roussos
31 -- 1 Hurt so bad - Linda Ronstadt
32 19 11 Our song - Guys 'n Dolls
33 28 6 Can't you feel my love - Matthew Fisher
34 34 2 Over you - Roxy Music
35 31 3 Crazy guitar - Hank the Knife & the Jets
36 29 3 Maar ja - Lenny Kuhr
37 24 12 Special lady - Ray, Goodman & Brown
38 27 11 All for Leyna - Billy Joel
39 25 12 Longer - Dan Fogelberg
40 26 9 Refugee - Tom Petty & the Heartbreakers
Breathing voor de tweede week op 1, maar de druk van met name Sky is nu wel erg groot; en Graham Gouldman neemt verrassend grote sprongen: van 13 naar 5!
Vijf binnenkomers, waarvan drie behoorlijk hoog. Op 19 Hot Chocolate met hun UFO-ervaring, op het randje van kitsch en een wel erg simpel refrein, maar dankzij nostalgische gevoelens eindigt het nog aan de goede kant van de streep.
Op 20 één van de beste topsongs van het jaar, van een volstrekt onbekende band, The Korgis (genoemd naar de favoriete hondjes van Koningin Elizabeth). Ook deze hit mag weer op het conto van Frits Spits geschreven worden; het was Steunplaat. Het afwijkende van het geluid (vergeleken met andere hits uit deze tijd) maakt hem extra opvallend; minieme synthesizerbegeleiding, een wat dunne, hoge stem, een wat moralistisch/idealistische tekst en als hoogtepunt een elektrische viool (als ik mij niet vergis) doen het in de topcategorie belanden. Ook is dit één van de eerste popsongs die door de EO gedraaid werd (tegenwoordig onvoorstelbaar dat dat kennelijk bijzonder was, maar destijds ondenkbaar dat de EO popmuziek draaide). Het enige nadeel van de song is dat hij bij veelvuldige beluistering snel gaat vervelen; maar dat speelde in het begin nog helemaal niet.
Op 21 de geweldige song Power van The Temptations. Door de macht te verheerlijken (in plaats van af te kraken, zoals je zou verwachten) komt de boodschap nog harder aan. De samenzang van de verschillende stemmen is van grote klasse, de opbouw naar een climax meeslepend.
Op 27 het frisse relaxte geluid van Solution. Ik ken de oudere albums niet, maar begrijp dat deze single een heel ander geluid laat horen, meer radiovriendelijk uiteraard. Vreemd dat het net geen hit is geworden.
Op 31 dan de fantastische zangeres Linda Ronstadt, die Hurt so bad tot grote hoogten van passie weet te stuwen. Ook de gillende gitaren mogen er zijn.
dw vw aw
1 1 6 Breathing - Kate Bush
2 3 4 Toccata - Sky
3 4 6 Ravel's bolero - Thijs van Leer
4 2 6 Seasons - Grace Slick
5 13 4 Love's not for me - Graham Gouldman
6 5 8 Geno - Dexy's Midnight Runners
7 8 4 World at war - Dr. Pop
8 18 2 I'm alive - ELO
9 15 3 Periscope life - Kayak
10 6 10 Turn it on again - Genesis
11 10 5 99 - Toto
12 14 3 So long - Fischer Z
13 7 5 Running with the devil - Van Halen
14 17 3 Cara mia - Jay & the Americans
15 9 7 Funky town - Lipps Inc.
16 11 5 What's another year - Johnny Logan
17 12 7 Talk of the town - The Pretenders
18 22 2 It doesn't matter at all - 10CC
19 -- 1 No doubt about it - Hot Chocolate
20 -- 1 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
21 -- 1 Power - The Temptations
22 23 3 Rosie - Joan Armatrading
23 21 5 Dance yourself dizzy - Liquid Gold
24 36 2 Nightboat to Cairo - Madness
25 35 2 My oh my - Sad Café
26 20 8 The radio is on - Promises
27 -- 1 It's only just begun - Solution
28 33 5 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
29 16 10 An American dream - The Dirt Band
30 32 3 Lost in love - Demis Roussos
31 -- 1 Hurt so bad - Linda Ronstadt
32 19 11 Our song - Guys 'n Dolls
33 28 6 Can't you feel my love - Matthew Fisher
34 34 2 Over you - Roxy Music
35 31 3 Crazy guitar - Hank the Knife & the Jets
36 29 3 Maar ja - Lenny Kuhr
37 24 12 Special lady - Ray, Goodman & Brown
38 27 11 All for Leyna - Billy Joel
39 25 12 Longer - Dan Fogelberg
40 26 9 Refugee - Tom Petty & the Heartbreakers
Breathing voor de tweede week op 1, maar de druk van met name Sky is nu wel erg groot; en Graham Gouldman neemt verrassend grote sprongen: van 13 naar 5!
Vijf binnenkomers, waarvan drie behoorlijk hoog. Op 19 Hot Chocolate met hun UFO-ervaring, op het randje van kitsch en een wel erg simpel refrein, maar dankzij nostalgische gevoelens eindigt het nog aan de goede kant van de streep.
Op 20 één van de beste topsongs van het jaar, van een volstrekt onbekende band, The Korgis (genoemd naar de favoriete hondjes van Koningin Elizabeth). Ook deze hit mag weer op het conto van Frits Spits geschreven worden; het was Steunplaat. Het afwijkende van het geluid (vergeleken met andere hits uit deze tijd) maakt hem extra opvallend; minieme synthesizerbegeleiding, een wat dunne, hoge stem, een wat moralistisch/idealistische tekst en als hoogtepunt een elektrische viool (als ik mij niet vergis) doen het in de topcategorie belanden. Ook is dit één van de eerste popsongs die door de EO gedraaid werd (tegenwoordig onvoorstelbaar dat dat kennelijk bijzonder was, maar destijds ondenkbaar dat de EO popmuziek draaide). Het enige nadeel van de song is dat hij bij veelvuldige beluistering snel gaat vervelen; maar dat speelde in het begin nog helemaal niet.
Op 21 de geweldige song Power van The Temptations. Door de macht te verheerlijken (in plaats van af te kraken, zoals je zou verwachten) komt de boodschap nog harder aan. De samenzang van de verschillende stemmen is van grote klasse, de opbouw naar een climax meeslepend.
Op 27 het frisse relaxte geluid van Solution. Ik ken de oudere albums niet, maar begrijp dat deze single een heel ander geluid laat horen, meer radiovriendelijk uiteraard. Vreemd dat het net geen hit is geworden.
Op 31 dan de fantastische zangeres Linda Ronstadt, die Hurt so bad tot grote hoogten van passie weet te stuwen. Ook de gillende gitaren mogen er zijn.
0
geplaatst: 5 juni 2011, 15:12 uur
Hot 100 - Week Of May 31, 1980
Top 10:
#2 - #1 Blondie - Call Me
#1 - #2 Lipps, Inc - Funky Town
#3 - ? Paul McCartney & The Wings - Coming Up (Live At Glasgow)
#4 - #4 Kenny Rogers & Kim Carnes - Don't Fall In Love With A Dreamer
#5 - #5 Dr. Hook - Sexy Eyes
#6 - #6 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#7 - #7 The Brothers Johnson - Stomp!
#8 - #8 Linda Ronstadt - Hurt So Bad
#9 - ? Bob Seger - Against The Wind
#10 - #10 Gary Numan - Cars
Weer eens zo statisch als wat deze week, maar Air Supply is hardhandig geklopt door Paul McCartney en z'n Wings met ditmaal de live-versie van Coming Up en wij moeten hier Musician teleurstellen: We worden hier toch een fractie minder enthousiast over dan de studio-versie. Zoals zo vaak live is dit sneller gespeeld en het mist dat kenmerkende vlakke studio-geluid dat deels voor mij dit nummer maakt. Het is ongetwijfeld goed gespeeld en zal ongetwijfeld een feestje zijn geweest, of je er bij was of niet, maar het haalt het voor mij gewoon niet met eerdergenoemde.Paul zegt in de live-versie trouwens dat er die avond meerdere songs zijn opgenomen. Zouden er plannen zijn geweest voor een nieuw live-album? [8,5]
M'n lieve vrouw zegt dat Bob Seger altijd klinkt als een interessante verhalenverteller die zijn verhalen ondersteunt met typische 'classic rock'. Dat gevoel heb ik ook altijd bij Bob: Hij is een soort van beste vriend. En z'n muziek heeft een bepaalde kwaliteit dat absoluut nooit saai wordt of tegen gaat staan. Het klinkt altijd plezierig, veert je weer op en geeft je het gevoel dat je serieus wordt genomen. [9,5]
Top 10:
#2 - #1 Blondie - Call Me
#1 - #2 Lipps, Inc - Funky Town
#3 - ? Paul McCartney & The Wings - Coming Up (Live At Glasgow)
#4 - #4 Kenny Rogers & Kim Carnes - Don't Fall In Love With A Dreamer
#5 - #5 Dr. Hook - Sexy Eyes
#6 - #6 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#7 - #7 The Brothers Johnson - Stomp!
#8 - #8 Linda Ronstadt - Hurt So Bad
#9 - ? Bob Seger - Against The Wind
#10 - #10 Gary Numan - Cars
Weer eens zo statisch als wat deze week, maar Air Supply is hardhandig geklopt door Paul McCartney en z'n Wings met ditmaal de live-versie van Coming Up en wij moeten hier Musician teleurstellen: We worden hier toch een fractie minder enthousiast over dan de studio-versie. Zoals zo vaak live is dit sneller gespeeld en het mist dat kenmerkende vlakke studio-geluid dat deels voor mij dit nummer maakt. Het is ongetwijfeld goed gespeeld en zal ongetwijfeld een feestje zijn geweest, of je er bij was of niet, maar het haalt het voor mij gewoon niet met eerdergenoemde.Paul zegt in de live-versie trouwens dat er die avond meerdere songs zijn opgenomen. Zouden er plannen zijn geweest voor een nieuw live-album? [8,5]
M'n lieve vrouw zegt dat Bob Seger altijd klinkt als een interessante verhalenverteller die zijn verhalen ondersteunt met typische 'classic rock'. Dat gevoel heb ik ook altijd bij Bob: Hij is een soort van beste vriend. En z'n muziek heeft een bepaalde kwaliteit dat absoluut nooit saai wordt of tegen gaat staan. Het klinkt altijd plezierig, veert je weer op en geeft je het gevoel dat je serieus wordt genomen. [9,5]
0
geplaatst: 5 juni 2011, 15:12 uur
De Onderste 10 van de Hot 100:
#100 - #93 The Spinners - Working My Way Back To You
#99 - #95 Journey - Any Way You Want It
#98 - #100 Michael Jackson - Off The Wall
#97 - #96 Fleetwood Mac - Think About Me
#96 - #98 Mac Davis - It's Hard To Be Humble
#95 - ? The Moments (Ray Goodman & Brown) - Inside Of You
#94 - ? Jimmy Ruffin - Hold On To My Love
#93 - ? Dolly Parton - Starting Over Again
#92 - ? The B52's - Rock Lobster
#91 - ? Tom Petty & The Heartbreakers - Here Comes My Girl

Op #95 The Moments, oftewel Ray Goodman & Brown, met een sterk tegenvallende opvolger voor Special Lady. Het klinkt erg ongeloofwaardig en ingecalculeerd, zodat de zanger ineens heel gillerig gaat klinken en dat matcht niet met de achtergrondvocalen. Melodisch bezien gaat het ook nergens heen. [4]
M'n lieve schat zegt over Dolly Parton 'It seems like she's never made a happy song! She lost her husband, she lost her job, her dog died, her house burned down, her husband went off with a bimbo, the weather is bad, go take some anti-depressants!'
Geen woord aan toe te voegen. Voegt ze dit er nog aan toe: 'If you play country-music backwards you get your job back, your dog comes back, your truck gets fixed, your wife comes back etc.'
[2]
Van de clichés naar leuke genialiteit met de B52's. Dan kan het je allemaal niets meer schelen
. De tekst slaat, zoals het bij ze hoort, helemaal nergens op en de muziek klinkt absoluut origineel. Even niet verder lezen, maar gewoon eventjes genieten!
[9,5]
Luisteren m'n lieve vrouwtje en ik naar de Rock Lobster, dan denken we beiden hetzelfde: We'll tell the whole wide world to SHOVE IT!!
[10]
#100 - #93 The Spinners - Working My Way Back To You
#99 - #95 Journey - Any Way You Want It
#98 - #100 Michael Jackson - Off The Wall
#97 - #96 Fleetwood Mac - Think About Me
#96 - #98 Mac Davis - It's Hard To Be Humble
#95 - ? The Moments (Ray Goodman & Brown) - Inside Of You
#94 - ? Jimmy Ruffin - Hold On To My Love
#93 - ? Dolly Parton - Starting Over Again
#92 - ? The B52's - Rock Lobster
#91 - ? Tom Petty & The Heartbreakers - Here Comes My Girl

Op #95 The Moments, oftewel Ray Goodman & Brown, met een sterk tegenvallende opvolger voor Special Lady. Het klinkt erg ongeloofwaardig en ingecalculeerd, zodat de zanger ineens heel gillerig gaat klinken en dat matcht niet met de achtergrondvocalen. Melodisch bezien gaat het ook nergens heen. [4]
M'n lieve schat zegt over Dolly Parton 'It seems like she's never made a happy song! She lost her husband, she lost her job, her dog died, her house burned down, her husband went off with a bimbo, the weather is bad, go take some anti-depressants!'
Geen woord aan toe te voegen. Voegt ze dit er nog aan toe: 'If you play country-music backwards you get your job back, your dog comes back, your truck gets fixed, your wife comes back etc.'
[2]Van de clichés naar leuke genialiteit met de B52's. Dan kan het je allemaal niets meer schelen
. De tekst slaat, zoals het bij ze hoort, helemaal nergens op en de muziek klinkt absoluut origineel. Even niet verder lezen, maar gewoon eventjes genieten!
[9,5]Luisteren m'n lieve vrouwtje en ik naar de Rock Lobster, dan denken we beiden hetzelfde: We'll tell the whole wide world to SHOVE IT!!
[10]
0
geplaatst: 5 juni 2011, 17:38 uur
kaztor schreef:
'If you play country-music backwards you get your job back, your dog comes back, your truck gets fixed, your wife comes back etc.'
[2]
'If you play country-music backwards you get your job back, your dog comes back, your truck gets fixed, your wife comes back etc.'
[2] Ik had hetzelfde grapje al eens gehoord over de blues, maar ik denk dat je gelijk hebt. Het gaat ook op voor het gros van de countrymuziek.
Wat vind je overigens van die single van Tom Petty, kaztor? Of is de kwaliteit van deze klassieker zo vanzelfsprekend dat-ie geen nadere toelichting nodig heeft, net zoals goede wijn enzo?
Ik kan me trouwens prima vinden in de opmerking van je vrouw over Bob Seger. Z'n beste songs (Turn the page, Still the same, Night moves, The ring en ook deze Against the wind) hebben altijd wel een mooi verhaal in zich, meestal met een melancholieke terugblik. Komt bij dat zijn nummers doorgaans niet zo doodgedraaid zijn op de radio, tenminste niet bij ons. Ik mag ome Bob altijd graag horen; het verveelt nooit.
Leuk trouwens dat die tamelijk onbekende single van Graham Gouldman zo hoog scoort bij Ranboy. Ik vind het ook een prachtig liedje en zou het bijbehorende album (Animalympics - de soundtrack van een tekenfilm over dieren die aan de Olympische Spelen meedoen) graag nog eens op CD zien verschijnen.
0
geplaatst: 5 juni 2011, 20:39 uur
Graham Gouldman is een langbloeier met deze mooie akoestische single. Vandaag is helaas z'n oude WAX-maatje Andrew Gold overleden.
Here comes my girl is natuurlijk een prima opvolger van Refugee van Tom Petty. Ik verkeer zelf in de veronderstelling dat in Nederland Don't do me like that de opvolger werd van Refugee, die heb ik gekocht in de maand juli, waarover uiteraard later meer.
Helaas hebben we in Nederland (tenminste, het is mij niet bekend) geen discografie waarbij niet alleen alle hit- en tipparade nummers worden genoemd, zoals in het hitdossier, maar ook alle andere nummers die ooit zijn uitgebracht. Zou het veel moeite zijn zo'n boek te maken?

Ik heb geen idee wat McCartney allemaal in Glasgow heeft opgenomen, het zal wel meer geweest zijn dan alleen Coming up, maar het hele concert (klinkt als thuiswedstrijd) lijkt mij wel aardig, vooral ook de samenstelling van de band lijkt mij erg boeiend. Misschien wat kort na Wings over America.
Hoe dan ook Jan, je kunt hoog en laag springen, de Amerikanen kozen voor Coming up live en ze vonden het zo goed, dat het nummer op handen naar de eerste plaats van de Billboard Hot 100 werd gedragen. Nota bene één van McCartneys beste singles ooit in de VS, qua resultaten.
Dat gezegd hebbende, niet alles is maar matigjes van het album McCartney 2. Binnenkort volgt Waterfalls, die qua structuur, vindingrijkheid en beleving tot de pareltjes van zijn oeuvre mag worden gerekend. Altijd voldoende uitzonderingen om de regel te bevestigen!
Here comes my girl is natuurlijk een prima opvolger van Refugee van Tom Petty. Ik verkeer zelf in de veronderstelling dat in Nederland Don't do me like that de opvolger werd van Refugee, die heb ik gekocht in de maand juli, waarover uiteraard later meer.
Helaas hebben we in Nederland (tenminste, het is mij niet bekend) geen discografie waarbij niet alleen alle hit- en tipparade nummers worden genoemd, zoals in het hitdossier, maar ook alle andere nummers die ooit zijn uitgebracht. Zou het veel moeite zijn zo'n boek te maken?
kaztor schreef:
...met ditmaal de live-versie van Coming Up en wij moeten hier Musician teleurstellen: We worden hier toch een fractie minder enthousiast over dan de studio-versie(...)
Je had nog niet helemaal uitgelegd wie er met 'we' worden bedoeld, maar ik neem aan Huize Kaztor? ...met ditmaal de live-versie van Coming Up en wij moeten hier Musician teleurstellen: We worden hier toch een fractie minder enthousiast over dan de studio-versie(...)

Ik heb geen idee wat McCartney allemaal in Glasgow heeft opgenomen, het zal wel meer geweest zijn dan alleen Coming up, maar het hele concert (klinkt als thuiswedstrijd) lijkt mij wel aardig, vooral ook de samenstelling van de band lijkt mij erg boeiend. Misschien wat kort na Wings over America.
Hoe dan ook Jan, je kunt hoog en laag springen, de Amerikanen kozen voor Coming up live en ze vonden het zo goed, dat het nummer op handen naar de eerste plaats van de Billboard Hot 100 werd gedragen. Nota bene één van McCartneys beste singles ooit in de VS, qua resultaten.
Dat gezegd hebbende, niet alles is maar matigjes van het album McCartney 2. Binnenkort volgt Waterfalls, die qua structuur, vindingrijkheid en beleving tot de pareltjes van zijn oeuvre mag worden gerekend. Altijd voldoende uitzonderingen om de regel te bevestigen!

* denotes required fields.