MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Week 35 - 29 augustus 1981
Top 40
Tipparade

(afbeelding)
'Wat nou 'oude band'?'

Alarmschijf: Exile - Heart And Soul
Favorietschijf: Juice Newton - Queen Of Hearts
Steunplaat: Deniece Williams - It's Your Conscience

Binnenkomers in de Tipparade:

2. The Rolling Stones - Start Me Up
4. Stars On 45 - Volume III
13. Doris D and The Pins - The Marvellous Marionettes
25. Love Unlimited - I'm So Glad To Be A Woman
26. Saskia & Serge - Mama Mia
27. B.B. Band - Stille Willie
28. Herbert Léonard - Pour Le Plaisir
29. Normaal - Oeh, Wat 'n Volk
30. Genesis - Abacab

Exile's Heart And Soul als Alarmschijf en dan Start Me Up op #2...? Ik mag toch wel voorzichtig aannemen dat er betere beslissingen zijn gemaakt inzake het samenstellen van de Tipparade, maar goed... Dit was toch dezelfde band als die van Kiss You All Over?
Je zou het echt niet zeggen, dit is toch wel andere koek. Mijn oudste broer had deze single geloof ik.
Ik vind dit geen slechte versie, het rockt wel lekker, maar toch vind ik de cover van Huey Lewis beter en hitgevoeliger. Het einde van deze versie vind ik ook te lang [7].

Rockers op leeftijd, het zal allemaal wel. Feit is dat ik dit véél beter proef dan een Emotional Rescue, als we het over leadsingles van albums uit eenzelfde tijd gaan hebben.
Start Me Up klinkt heerlijk natuurlijk en spontaan, alsof het zo op een achteloze middag de studio uit kwam rollen, al lag het al een hele tijd op de plank. Werkelijk alles wat ik goed vind aan deze band komt hier samen: Die droge drumslagen van Charlie, Mick's bezeten libido (hij was z'n mooie baard intussen weer kwijt), Bill's vloeiende baslijn en een feilloze interactie tussen Ron en Keef. Yup, deze krijgt 'm: [10].

De derde mix van Jaap Eggermont's geesteskind vind ik meer body hebben dan de tweede mix met ABBA-liedjes. Dit vind ik wel werken als een leuk referentiekader naar geslaagde pop/rockklassiekers. Je wilt het uitvogelen en op zoek gaan naar de originelen. Missie geslaagd, dus [7,5].

De gedateerde disco van Doris D. zou in 1978 al hopeloos gedateerd hebben geklonken.
Wil ik verder ook niet al te veel woorden aan vuil maken [2].

Ik luister liever naar goede disco, het liefst met een vleugje soul of funk erin. Wat dat eerste betreft komen we bij Love Unlimited uitermate goed aan onze trekken. Het klinkt gelikt op een manier dat het tandglazuur niet van je gebit afspringt en het verstaat de kunst om met een beetje van dit (strijkers) en een beetje van dat (jazz) z'n punt te maken. M'n lieve schat zegt het eigenlijk beter: 'It's got the smoothness of r 'n b, it's got a touch of disco to it and it's got that sensuality of jazz' [8,5].

Saskia & Serge's Mama Mia heb ik moeten downen. 'You say you love me and then you put this crap on!' bijt m'n lieve vrouw me toe. 'In some countries this is considered to be cruel and unusual punishment' voegt ze er aan toe. Ik vermaak me wezenloos met haar uitlatingen, maar niet met dit nummer. Verschrikkelijk! [1].

Voor de B.B. Band's Stille Willie heb ik dit Toppop-clipje gevonden met wijlen zangeres Nadieh op gitaar (Windforce 11).
Voor mij is dit pure jeugdsentiment. Ik vind het goed gebracht, met de juiste feeling.
Ik weet eigenlijk zeker dat dit een cover is van een liedje dat vorig jaar aan de beurt kwam in de besprekingen van de Amerikaanse Billboard-lijsten, maar ik kan het niet meer zo 1, 2, 3 terug vinden. Als iemand weet wat het origineel hiervan was...? [8].

Pour Le Plaisier vind ik ontzettend flodderig klinken, alsof het in 5 minuutjes in elkaar geflanst moest zijn. De vocalen overtuigen niet en de melodie mist zeggingskracht [3,5].

Normaal doet op Oeh Wat 'N Volk waar ze patent op hebben: Achterhoekse rock 'n roll, gebracht met een vlot tempo. Maar ik vind dit nummer fantasieloos en routineus klinken [5].

Genesis binnen op #30...
Nederland had blijkbaar koude voeten gekregen betreft Genesis in deze periode.
Toch vind ik dat er niets mis is met dit nummer. Het klinkt gefocust, krachtig, geïnspireerd en lekker vlot. Een heerlijke drive heeft het, je wilt het uit jezelf meteen harder zetten.
Puik nummer! [9].

Martial
And here are the results of Week 35 (1981)

De versie van Huey Lewis heeft net iets meer power dan deze versie van Exile al klinkt deze toch ook best oke hoor.
Cijfer: 6,5

The Rolling Stones - Start Me Up

Een 10 ga ik hier zeker voor niet geven, het is best wel een beetje recht toe recht aan rock wel zeer krachtig overigens.
Cijfer: 8

4. Stars On 45 - Volume III

De 3e in de reeks van de Stars on 45 en het einde is voorlopig nog niet in zicht, deze is weer zeer hitgevoelig maar het is eigenlijk toch wel allemaal een beetje op safe, zodat je er geen buil aan kan vallen.
Cijfer: 7

13. Doris D and The Pins - The Marvellous Marionettes

Daar hebben we de playback formatie met best wel een aanstekelijk nummer al zou zo'n nummer heden ten dage niet meer echt aanslaan denk ik of het zou met een vreselijke housebeat eronder moeten zijn, echt een tijdsbeeld nummer van vroeger waarin de meidengroepen hoogtij vierden.
Cijfer: 6

25. Love Unlimited - I'm So Glad To Be A Woman

Een gedegen nummer waar je eigenlijk geen hekel aan kan hebben omdat het goed inelkaar steekt, weinig op aan te merken verder.

26. Saskia & Serge - Mama Mia

Dit lijkt een geforceerde poging om het succes van Mama he's a soldier now en Abba te evenaren, het klinkt allemaal te goedkoop en te makkelijk.
Cijfer: 3

27. B.B. Band - Stille Willie

Dit is natuurlijk een heel leuk nummer met zanger Alfred Martens in de hoofdrol die wel in aardig wat bandjes heb gezeten of solo aan de weg getimmert heeft, een prima Nederlands produkt.
Cijfer: 7,5

28. Herbert Léonard - Pour Le Plaisir

Dit luistert weg als een Songfestivalnummer, maar vind dit nummer toch te karig verder om echt te boeien al luistert de Franse taal wel altijd lekker weg.
Cijfer: 5

29. Normaal - Oeh, Wat 'n Volk

Je valt er eigenlijk direct in bij het horen van dit nummer al hebben Bennie Jolink en z'n mannen wel is leukere singles uitgebracht dan dit, ook wel behoorlijk recht toe recht aan allemaal, maar toch nog net een voldoende.

30. Genesis - Abacab

Een lekker krachtig intro heeft dit nummer dat verder vol power zit van 1 van mijn favoriete bandjes ever, maar dan nog wel met Peter Gabriel erbij natuurlijk.
Cijfer: 8,5

Musician’s Top 30, 05-09-1981, week 35

01 (01) 06 Stop draggin’ my heart around – Stevie Nicks & Tom Petty
02 (02) 07 If leaving me is easy – Phil Collins
03 (05) 04 Versailles – White Soxx
04 (04) 06 Happy birthday – Stevie Wonder
05 (12) 03 You might need somebody – Randy Crawford
06 (14) 03 Never gonna cry again - Eurythmics
07 (03) 07 The friends of mr. Cairo – Jon & Vangelis
08 (06) 06 Hold on tight – ELO
09 (10) 04 For your eyes only – Sheena Easton
10 (09) 04 A woman in love – Tom Petty & the Heartbreakers
11 (---) 01 Abacab - Genesis
12 (11) 04 Get it up – New England
13 (08) 05 Pull up to the bumper – Grace Jones
14 (20) 02 A heart in New York – Art Garfunkel
15 (21) 02 The Voice – Moody Blues
16 (---) 01 Start me up – Rolling stones
17 (07) 07 Wordy rappinghood – Tom Tom Club
18 (19) 03 It’s your concience – Deniece Williams
19 (17) 03 Why tell me why – Anita Meyer
20 (22) 04 Lady – Commodores
21 (13) 07 You weren’t in love – Mick Fleetwood
22 (15) 08 Ghost town – Specials
23 (---) 01 Heart and soul –Exile
24 (24) 05 Don’t say you leave this summer – Albert West
25 (29) 02 Endless love – Lionel Richie & Diana Ross
26 (---) 01 Stille Willie – BB&Q band
27 (16) 05 Sat in your lap – Kate Bush
28 (18) 06 Magnetic fields – Jean Michel Jarre
29 (28) 03 Japanese boy – Aneka
30 (---) 01 The swords of a thousand men – Tenpole Tudor

Een nieuwe Top 30. De week van de ontdekking van Genesis (8) en de Rolling Stones (7,5). Maar ook Exile (6,5), Nederlandstalig van de BB&Q band (6) en Tenpole Tudor (6).

Toen Huey Lewis in 1983 kwam met het album Sports klonk Heart and soul wel bekend, maar geen haar op mijn hoofd die geruime tijd de relatie legde tussen zijn 'cover' en Exile. Toch gaat de band van Kiss you all over het nog redelijk doen. En waarom ook niet.

Tenpole Tudor was zo'n eerste band waar idealistische newwave werd ingeruild door een versie met meer 'feestgang'. De keuze van instrumentatie, de teksten. Er kwam een andere wind vanaf de andere kant van de Noordzee aanzetten.

De single van Genesis werd gezien als de ware top. In vergelijking met veel andere nummers van de lijst gaat dat wel op

Martial
Een kleine rectificatie beste musician, Stille Willie is van de B.B. Band en niet van de BB&Q Band die zijn weer o.a. van het nummer On the beat, een kleinigheidje maar toch.

Excuus, goed overschrijven is ook nog een vak apart . Kan het helaas niet meer corrigeren..

Saskia & Serge - Mama Mia
Gevonden op een oude hitcompilatie en te licht bevonden, te klef en te weinig origineel.
Cijfer: 3,5

Week 36 van 1981.

15. André Hazes - 'n Beetje Verliefd
Destijds erg populair maar aan mij is het niet besteed, voor mij te slijmerig en te stroperig. Al behoort André in zijn genre wel tot de top.
Cijfer: 4

21. Adam and The Ants - Prince Charming
Die intro vind ik wel grappig en natuurlijk speelt zijn imago ook een rol. Dit nummer is niettemin wel vrij apart en blijft fris klinken.

26. Daryl Hall & John Oates - Private Eyes
Deze band volgde ik niet zo maar hun hitsingles mogen er steeds zijn en zijn vakkundig in elkaar gestoken. De krachtige soulvolle vocalen zijn prima en voorzien van leuke achtergrondkoortjes.

27. Christopher Cross - Arthur's Theme (Best That You Can Do)
Deze zanger had ik nog minder gevolgd en ken ik enkel van enkele hits. Dit klinkt mij te bezadigd en de gladde productie draagt daar ook veel bij.

28. The Human League - Love Action (I Believe In Love)
Don't You Want Me werd hun grootste hit maar dit vind ik nog iets beter en hun beste single. Geweldig ritme, erg dansbaar met uitgekiende synthesizerklanken en erg aanstekelijk mede door de licht mysterieuze sfeer.
Cijfer: 9

29. The Jacksons - Walk Right Now
Dit minder bekende nummer van The Jacksons neigt nog naar funk door die riff. Verder is dit vocaal en ritmisch klasse zoals wij van hen mogen verwachten al spreekt het mij iets minder aan dan hun andere hitsingles.

30. Duran Duran - Girls On Film
Hun vroege singles vind ik nog steeds overeind blijven. Dansbaar en aanstekelijk waarbij rock op sublieme wijze wordt vermengd met dance en synthipop.

LucM schreef:
Die intro vind ik wel grappig en natuurlijk speelt zijn imago ook een rol. Dit nummer is niettemin wel vrij apart en blijft fris klinken.

Ben het hier helemaal mee eens. Heb eens geluisterd naar een digitaal geremasterde versie zoals die nu klinkt, omdat ik dit nummer ook weer eens wilde horen. En wie zou bedenken om anno 2012 nog eens te zoeken naar een cd van Adam Ant?
Maar de waarheid dient gezegd: het nummer was toen leuk en is nu nog steeds alleszins verdienstelijk. Klinkt fris en zou van mij zo weer een hit mogen worden.

(afbeelding)

Hoe zou het toch gaan met....

Week 36 - 5 september 1981.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Love Unlimited - I'm So Glad To Be A Woman
Favorietschijf: Saskia & Serge - Mama Mia
Steunplaat: Herbert Leonard - Pour Le Plaisir

Tja, bij 'N Beetje Verliefd moet ik meteen aan deze briljante reclame denken en dat is in mijn geval tekenend; Ook ik heb niks met 'In een discotheek zat ik vandeweek...' etc.. Eerlijk gezegd vind ik het gewoon een wat vervelend nummer dat in de jaren nadien tot in den treure overgewaardeerd is. Maar dat vind ik eigenlijk van Hazes in 't algemeen. Niet aan mij besteedt [4].

'Ridicule is nothing to be scared of'. Adam mag het zijn van mij.
Prince Charming klinkt iets stijlvoller dan z'n andere hits door de akoestische akkoorden.
Ook het refrein vind ik sterk en de sfeer van het liedje is haast middeleeuws.
Heerlijk nummer [8,5].

Private Eyes is weer een van de talloze hitjes en tipjes van het Amerikaanse duo Hall & Oates, en ook deze is weer van een hoog niveau. Wellicht is het een van hun minder bekende nummers, maar ik zou niet weten waarom. Lekker strak gespeeld en met finesse geproduceerd [8,5].

Arthur's Theme van Cristopher Cross spreekt mij ook minder aan dan Sailing of Ride Like The Wind. Hier ontbreekt het aan geldingsdrang. Het klinkt me te ingeblikt en te berekenend [4,5].

Hier ook geen negatieve geluiden over The Human League betreft deze single. Vergeleken met De Hit ligt het hier niet te dik bovenop en geeft het z'n prijs niet meteen weg. Ook vind ik de productie niet echt gedateerd klinken omdat de synths op geraffineerde wijze worden toegepast. Fijn nummer [8,5].

Dat Walk Right Now van The Jacksons nooit de Top 40 heeft gehaald is weer een van die kleine mysteries waarvan we het antwoord blijkbaar nooit te weten komen. Het had op z'n minst toch wel een week of 7 genoteerd mogen staan, zo rond de 20ste plek. Want ik vind dit een fijn, swingend nummer dat een beetje in dezelfde lijn als een P.Y.T. ligt [8].

De doorbraak van Duran Duran zou in Nederland nog een tijdje op zich laten wachten (1983), maar in Engeland was het ten tijde van deze single al goed raak. Niet vreemd ook, want deze vorm van new wave (disco meets rock) moest toen zeker vernieuwend hebben geklonken.
Er zouden nog betere (en zeker ook mindere) singles volgen, maar dit is een positieve middenmoter [8].

Musician’s Top 30, 12-09-1981, week 36

01 (11) 02 Abacab - Genesis
02 (01) 07 Stop draggin’ my heart around – Stevie Nicks & Tom Petty
03 (03) 05 Versailles – White Soxx
04 (05) 04 You might need somebody – Randy Crawford
05 (06) 04 Never gonna cry again - Eurythmics
06 (02) 08 If leaving me is easy – Phil Collins
07 (16) 02 Start me up – Rolling stones
08 (04) 07 Happy birthday – Stevie Wonder
09 (10) 05 A woman in love – Tom Petty & the Heartbreakers
10 (14) 03 A heart in New York – Art Garfunkel
11 (07) 08 The friends of mr. Cairo – Jon & Vangelis
12 (15) 03 The Voice – Moody Blues
13 (09) 05 For your eyes only – Sheena Easton
14 (12) 05 Get it up – New England
15 (08) 07 Hold on tight – ELO
16 (23) 02 Heart and soul –Exile
17 (---) 01 Private eyes – Hall & Oates
18 (---) 01 Take it on the run – Reo speedwagon
19 (18) 04 It’s your concience – Deniece Williams
20 (20) 05 Lady – Commodores
21 (---) 01 Love action – Human league
22 (19) 04 Why tell me why – Anita Meyer
23 (---) 01 Prince charming – Adam and the Ants
24 (13) 06 Pull up to the bumper – Grace Jones
25 (26) 02 Stille Willie – BB band
26 (17) 08 Wordy rappinghood – Tom Tom Club
27 (30) 02 The swords of a thousand men – Tenpole Tudor
28 (---) 01 Arthur’s theme – Christopher Cross
29 (---) 01 Girls on film – Duran duran
30 (---) 01 Oeh wat een volk – Normaal

Amerika lijkt te heersen, met de hoogste binnenkomst van Hall & Oates en Reo Speedwagon met de derde (onbekend gebleven) single van de cd Hi Fidelity. Maar het zijn de Engelsen die in deze lijst historie gaan schrijven. Er is derhalve sprake van een zeer opmerkelijke Top 30.

Het debuut, tegelijkertijd, van de Human League en Duran Duran is al uniek genoeg, maar het belangrijkste is dat er hier een nieuwe tijd, een belangrijke periode, wordt ingeluid. Nog afgezien van het feit dat beide groepen de hitlijsten van pakweg de komende vier jaar behoorlijk zullen beheersen, zijn zij de voorlopers van de verandering van het muzikale klimaat, dat vandaag wordt ingezet.

Toen wisten wij het niet, maar Duran Duran en de Human League zouden qua instrumentatie, productie etc een hausse aan electronische pop gaan inluiden, kenmerkend voor de jaren '80. En zoals zo vaak met dit soort dingen: aanvankelijk is het fris en mooi bedacht. Maar na enige tijd komt er dan weer de klad in.

Maar daar konden de beide bands van de overzijde van de Noordzee weer niets aan doen, uiteraard. Volgende week komt er een rockband bij die een vers jaren '80 geluid laat horen, afkomstig vanuit de newwave hoek maar die langzaam opschuift, van die eerste newwave in 1979 naar uiteindelijk zelfs AOR aandoende muziek, na succes in de VS. En dat allemaal in zes jaar tijd.

Daar moet ik misschien een prijsvraag om de eer van maken: wie wordt hier bedoeld met welk nummer? De hint is dat zij met deze song nu niet de Top 40 (wel de Engelse, zij het laag) zouden gaan halen maar uiteindelijk pas jaren later, toen ze ook al langer bekend waren.

Aan de andere kant van het spectrum steeg Abacab van het 'moderne' Genesis van 11 naar 1 en lijkt er vanuit die zijde ook geen vuiltje aan de lucht.
En blij met de entree van Normaal, 1 dag voor de Nederlandse verkiezingen

(afbeelding)

(afbeelding)

Abacab van 11 naar 1, spectaculaire stijging! (komt bij mij eigenlijk nooit voor)

Inderdaad twee opmerkelijke nieuwe bands in je lijst; bij mij straks ook nog een derde debuutsingle...

TOP 40 VAN ROB nr 272, 9-9-1981
dw vw aw
1 1 6 Give it up - New England
2 4 4 It's your conscience - Deniece Williams
3 3 6 Chant no. 1 - Spandau Ballet
4 2 11 Versailles - White Soxx
5 6 5 Why tell me why - Anita Meyer
6 9 5 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
7 14 4 The voice - The Moody Blues
8 5 9 Never gonna cry again - The Eurythmics
9 19 3 Abacab - Genesis
10 7 7 For your eyes only - Sheena Easton
11 17 4 Draw of the cards - Kim Carnes
12 13 5 You might need somebody - Randy Crawford
13 18 3 A heart in New York - Art Garfunkel
14 21 4 Hooked on classics - Royal Philharmonic Orchestra
15 11 7 Magnetic fields, part 2 - Jean Michel Jarre
16 10 8 Is that love? - Squeeze
17 8 10 Sat in your lap - Kate Bush
18 -- 1 Prince charming - Adam & the Ants
19 12 8 Je suis un rockstar - Bill Wyman
20 15 7 Hard act to follow - Split Enz
21 22 5 Japanese boy - Aneka
22 25 2 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
23 34 2 Stars on 45, volume 3 - Stars on 45
24 -- 1 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
25 -- 1 Wired for sound - Cliff Richard
26 30 3 Ex Luna Scientia - Dramatis
27 16 9 Ghosttown - The Specials
28 38 2 Start me up - The Rolling Stones
29 32 2 You'll never know - Hi-Gloss
30 -- 1 Arthur's theme - Christopher Cross
31 -- 1 Tainted love - Soft Cell
32 20 5 Stop dragging my heart around - Stevie Nicks & Tom Petty
33 23 12 One day in your life - Michael Jackson
34 24 14 Will you? - Hazel O'Connor
35 36 2 Heel even - Shirley
36 -- 1 Love action - Human League
37 28 5 I hang on to my vertigo - Rupert Hine
38 31 4 PS - Dolly Dots
39 27 5 Don't say you'll leave this summer - Albert West
40 26 9 Sing sing sing - Charlie Calello Orchestra

Get it up krijgt serieuze concurrentie van Deniece Williams. Het is niet alleen maar blanke rock wat in mijn lijst de klok slaat .

Maar liefst zes binnenkomers, de hoogste op een mooie 18e plaats. Prince charming is wat mij betreft het prijsnummer van Adam & the Ants, veel sterker dan Stand and deliver etc. Een heel ongewoon ritme, een beetje slepend; veel herhalende lyrics, waardoor het geheel hypnotiserend werkt. En toch een hit, dat kon gewoon in die tijd .

Op 24 de supergladde Philly-soul van Love Unlimited (de band achter Barry White); vol geproduceerd met vioolpartijen, maar toch een soort subtiel ingehouden, het is geen vette feestmuziek. Smaakvol is het woord.

Op 25 is daar ineens weer Cliff Richard (nog geen Sir, dacht ik), met een heel vlotte popsingle. Waar haalt hij zo'n gave single vandaan? Het is geschreven door Alan Tarney (sinds enkele jaren Cliffs producer en tekstschrijver) en B.A. Robertson (bekend van Bang bang, maar ook (mede)schrijver van bv The living years en Silent running), dus dat verklaart een hoop. Het liedje heeft een enorme vaart en optimisme. Inmiddels vind ik Wired for sound Cliffs allerbeste single aller tijden!

Op 30 Christopher Cross met een prettige ballad, herkenbaar door zijn hoge stem, maar zonder de gedrevenheid van Ride like the wind. Titelsong van de film Arthur met Dudley Moore. Tussen haakjes staat soms 'Best that you can do'.

Op 31 de hierboven beloofde debuutsingle, van Soft Cell, een Engels synthesizerduo bestaande uit Marc Almond en David Ball. Hun discobewerking van de aloude soulsong Tainted love (origineel van Gloria Jones) was een schot in de roos. De emotionele, tegen het valse hangende zang clasht mooi met de cleane synthklanken.

En op 36 ook de debuutsingle (in mijn lijst althans) van The Human League, Love acton (I believe in love), tegelijk één van hun beste songs, vooral het I believe in love-stukje maakt het sterk. Al met al weer een mooie week in 1981.

Martial
Week 36 (1981)

Met André Hazes en zijn muziek heb ik nooit veel gehad, af en toe zat er wel wat aardigs tussen, maar voor de rest kon het mij niet echt boeien, 'n beetje verliefd werd behoorlijk grijsgedraaid in die periode dat je het liedje al gauw zat was.

Een opvallend nummer destijds, maar eerlijk gezegd word ik er nu niet echt meer opgewonden van.

Dit nummer heeft best wel raakvlakken met Kiss On My List als je kritisch luistert, maar Hall & Oates leveren wel altijd kwaliteit af, al is de ene single wat interessanter te noemen dan de ander, maar toch weer ruim voldoende.

Dit klinkt allemaal keurig en netjes en er worden geen onnodige risico's genomen oftwel weinig op aan te merken verder al klinkt het natuurlijk wel erg gelikt.

Een geweldig nummer kan niet anders zeggen, verder weinig woorden aan vuil maken dus!

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit nummer van The Jacksons niet meer in mijn geheugen had staan, The Jacksons hebben wel is betere singles uitgebracht dan dit, blijft niet echt hangen dit nummer.
Cijfer: 5,5

Ook anno 2012 klinkt dit nummer nog steeds lekker fris en de beginjaren 80 waren dus echt het begin van de synthi-pop en er zouden nog vele bands volgens, sterk nummer van Duran Duran.

Week 37 van 1981.

1. Johnny Jordaan - Ze Zijn Nog Niet Vergeten (De Liedjes Van Weleer)
Ze zijn inderdaad niet vergeten maar deze medley is wel om te vergeten. Dit is gewoon gemakkelijk inhaken op de medley-rage.

19. Soft Cell - Tainted Love
Hiervan kocht ik de maxi-versie, dit swingende nummer was één van de populairste syntipopsongs destijds en het blijft nog steeds overeind.

20. Fantastique - Mama Told Me
Dit heeft veel minder de tand des tijds doorstaan vooral door die vocoder (over 20 jaar zullen wij al die geautotunede-hits ook achterhaald noemen), het is mij te kitscherig al blijft die synthesizerriedel wel hangen.

25. Daniel Sahuleka - Wake-Up
Hiervan vind ik alleen een live-clip, het doet mij sterk denken aan Master Blaster van Stevie Wonder door de melodielijn en ritme. Toch te weinig eigenheid om hoge ogen te gooien al is het geen slecht nummer.

26. Joan Armatrading - I'm Lucky
Zij heeft een aparte stem en die synthesizerklanken zorgen voor de wat mysterieuze sfeer. Toch een eigenzinnige maar wat ondergewaardeerde zangeres.

27. Matchbox - Love's Made A Fool Of You
Een degelijke maar niet erg bijzonder cover van een Buddy Holly-nummer. Gezellig en vrolijk klinkt het wel.

28. Modern Romance - Everybody Salsa
De zomer was voorbij maar toen kwamen nog zomerse hits in de hitlijsten (om het gebrek aan mooie zomerdagen te compenseren?). Vind ik nog steeds een leuk en gezellig nummer mede door de blazers.

29. The Chaplin Band - Mr. Jock
Klinkt lekker funky door de baslijn en gitaar met ook leuke blazers maar het nummer blijft verder niet genoeg hangen, vocaal komt het ook wat minder uit de verf.

30. The Les Humphries Singers - Mexico
Dateert van 1972, werd toen heruitgebracht. Weliswaar jeugdsentiment en ook aan de foute kant maar ik blijf het een onweerstaanbaar fuifnummer vinden.

TOP 40 VAN ROB nr 273, 16-9-1981
dw vw aw
1 1 7 Give it up - New England
2 2 5 It's your conscience - Deniece Williams
3 3 7 Chant no. 1 - Spandau Ballet
4 7 5 The voice - The Moody Blues
5 6 6 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
6 5 6 Why tell me why - Anita Meyer
7 9 4 Abacab - Genesis
8 22 3 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
9 4 12 Versailles - White Soxx
10 11 5 Draw of the cards - Kim Carnes
11 18 2 Prince charming - Adam & the Ants
12 31 2 Tainted love - Soft Cell
13 13 4 A heart in New York - Art Garfunkel
14 14 5 Hooked on classics - Royal Philharmonic Orchestra
15 12 6 You might need somebody - Randy Crawford
16 23 3 Stars on 45, volume 3 - Stars on 45
17 24 2 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
18 8 10 Never gonna cry again - The Eurythmics
19 25 2 Wired for sound - Cliff Richard
20 10 8 For your eyes only - Sheena Easton
21 30 2 Arthur's theme - Christopher Cross
22 36 2 Love action - Human League
23 21 6 Japanese boy - Aneka
24 26 4 Ex Luna Scientia - Dramatis
25 16 9 Is that love? - Squeeze
26 28 3 Start me up - The Rolling Stones
27 -- 1 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
28 -- 1 Every little thing she does is magic - The Police
29 35 3 Heel even - Shirley
30 -- 1 I'm lucky - Joan Armatrading
31 15 8 Magnetic fields, part 2 - Jean Michel Jarre
32 17 11 Sat in your lap - Kate Bush
33 20 8 Hard act to follow - Split Enz
34 29 3 You'll never know - Hi-Gloss
35 19 9 Je suis un rockstar - Bill Wyman
36 -- 1 Walk right now - The Jacksons
37 34 15 Will you? - Hazel O'Connor
38 27 10 Ghosttown - The Specials
39 33 13 One day in your life - Michael Jackson
40 32 6 Stop dragging my heart around - Stevie Nicks & Tom Petty

De top 3 blijft staan, maar dat maakt het des te spannender voor volgende week. Meatloaf stijgt verrassend hard in zijn derde week, maar de topsprinter is Soft Cell, 19 plaatsen gestegen!

Vier binnenkomers, de hoogste op 27. Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD kwam pas later) had al wat hooggewaardeerde singles uitgebracht (Messages, Enola Gay), maar bij het grote publiek waren ze nog niet bekend. Maar daar zou snel verandering in komen! Souvenir wordt hun eerste (nog kleine) top 40 hit. Een lief, kleingehouden liedje met een heerlijk melodietje dat vrolijk maar toch melancholiek voortdrentelt. De voorbode van het album Architecure and Morality (waarop natuurlijk ook Maid of Orleans).

Op 28 de grootste hit (in NL) van The Police. Op deze single klopt alles, het mooie intro, de stem van Sting, de versnelling in het superrefrein, weer inhouden, en dan helemaal losgaan in een vrolijke finale. Van alle Police-singles in mijn ogen ook hun beste. Misschien aardig om hier op te merken: The Police heeft 14x mijn top 40 gehaald, maar slechts vijf keer mijn top 10; de hoogst genoteerde ooit was Message in a bottle, op 6.

Op 30 Joan Armatrading, een eigenzinnige zwarte Britse zangeres (en daar zijn er niet zo veel van). Met Rosie was ze doorgebroken; na Me, myself, I volgt nog deze single, die opvalt door zijn zeer spaarzame synthesizerbegeleiding, waardoor Joans stem nog beter uitkomt. Een grote hit kan zo'n plaat niet worden, maar ik hoor hem nog steeds wel eens op de radio.

Op 36 The Jacksons met een minder bekende song, Walk right now. Het swingt als vanouds, maar kennelijk mist het de X-factor (excusez le mot), want het werd maar een heel klein hitje, en dat nog wel na het monstersucces van Can you feel it?

Martial
Week 37 (1981)

Alarmschijf : Johnny Jordaan - Ze Zijn Nog Niet Vergeten (De Liedjes Van Weleer)
Vreselijk deze Amsterdamse sh*t.
Cijfer: 1

Een nummer dat niet gauw verveeld oftewel staat nog behoorlijk overeind. zeer aanstekelijk en hitgevoelig.

Hier zaten de mannen van Catapult weer achter en dan vraag je je gelijk af of hier wel zelf wordt gezongen door dit duo zoals bij The Surfers destijds, maar al met al niet eens zo slecht hoor al klinkt het wel erg jaren 80 verder.

Een nummer met een boodschap van deze sympatieke zanger die wel een aardige hit hiermee scoorde in Nederland.

De synthesizer klanken maken dit nummer helemaal en heeft inderdaad een mysterieus sfeertje tel daarbij de stem van Joan Armatrading op en je krijgt toch wel een geweldig nummer te horen.

Matchbox heb ik altijd een leuke groep gevonden met een flink aantal hitsingles al is het ene nummer uiteraard weer beter te verhapstukken dan het ander, deze is weer behoorlijk degelijk.

Hier en daar wat Kid Creole & The Coconuts invloeden klinkt dit nummer toch wel behoorlijk zomers al hoor ik hier ook wel een beetje het latere nummer ay ay ay ay moosey in.

Als ik luister naar dit nummer is het eerste wat in me opkomt Johnny Guitar Watson, want daar hebben ze goed naar geluistert volgens mij, ook dit is weer heelijke Nederpop van eigen bodem.

30. The Les Humphries Singers - Mexico
Waarom dit nu weer als "foute" muziek wordt bestempelt? De jaren 70 bracht heerlijke en tijdsloze muziek ten gehore (evanals de jaren 60 trouwens) waar dit Mexico gewoon een goed voorbeeld van is en wat een behoorlijke meezing factor heeft.

Week 37 - 12 september 1981.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Johnny Jordaan - Ze Zijn Nog Niet Vergeten (De Liedjes Van Weleer)
Favorietschijf: Fantastique - Mama Told Me
Steunplaat: Soft Cell - Tainted Love

Alarmschijf: Johnny Jordaan - Ze Zijn Nog Niet Vergeten (De Liedjes Van Weleer)
30. The Les Humphries Singers - Mexico (re-entry)

Met Johnny Jordaan heb ik niks en dat zal deze medley niet gaan veranderen [1].

Soft Cell's Tainted Love had wat mij betreft gewoon Alarmschijf moeten worden.
Het nummer is onsterfelijk en is ook onlosmakelijk verbonden met de populariteit van new wave van destijds. Hier kon (en kan) je gewoon niet omheen. Toffe plaat! [9].

Hahaha, Mama Told Me heb ik in lichtjaren niet meer gehoord en het staat me nu ineens heel helder voor de geest. Dit liedje is natuurlijk te zot voor woorden, maar misschien juist daardoor vind ik deze foute kitsch heel aanstekelijk klinken [7].

Ik begin eerlijk gezegd steeds meer respect voor Daniel Sahuleka te krijgen. Het is echt zo'n vergeten naam dat tot de bodem van iedereens bewustzijn is gezakt, maar het is de integerheid dat me opvalt. Zo lijkt dit Toppop-clipje gewoon live te zijn ingespeeld en, geloof me, dat kwam in dat programma nauwelijks voor. Het is natuurlijk een logisch vervolg op Wonder's Master Blaster, maar dat maakt dit nummer niet minder plezierig [7,5].

Joan Armatrading vind ik toch wel een klasse apart. Ze klinkt als niemand anders en op slinkse wijze verwerkt ze een genre als new wave in haar aanpak, zoals hier het geval is.
I'm Lucky ontbeert een duidelijke richting, maar dat is juist een van de sterke troeven hier.
Zo wordt het arrangement door het nummer heen ten volle benut en heeft het een wat claustrofobische sfeer dat geleid wordt door een sombere synthesizer, haar wat androgyne stemgeluid en subtiele bijgeluiden. Zeker het hoogtepunt van de week, al is het niet echt hitmateriaal [9,5].

Matchbox had ten tijde van Love's Made A Fool Of You duidelijk hun kruit verschoten. Die retro-aanpak liep volgens mij toen al wat uit de mode en ik vind het weinig verheffend klinken [4,5].

De salsa van Modern Romance doet echt helemaal niks met me. Alsof je in een 3-sterren-hotel naar een hele slechte cover-artiest zit te kijken (geloof me, I've been there).
De plichtmatigheid spat hier van het scherm af . The Chaplin Band zit wat in dezelfde hoek te vissen, maar doet dit iets overtuigender. De zang en dat refrein, daar kan je echt niet mee aankomen in de hitparade, maar het blijft tenminste hangen door de funky invloeden [MR: 3, TCB: 5].

Het hippiecommune-gedoe van Les Humphry Singers gaat ook grotendeels aan me voorbij zonder veel indruk op me te maken. Dit kennen we natuurlijk al van 1972, maar het was om een of andere reden opnieuw uitgebracht. Leuk voor degenen die er van houden, zal ik maar zeggen... [2].

Anno 1972 was Les Humphries Singers nog fout maar tenslotte is het een goed gemaakte fuifhit. Johnny Jordaan verlaag ik naar 2 (ik heb er ook niets mee maar ja ...), Joan Armatrading geef ik 8,5.

Musician’s Top 30, 19-09-1981, week 37

01 (01) 03 Abacab - Genesis
02 (03) 06 Versailles – White Soxx
03 (04) 05 You might need somebody – Randy Crawford
04 (07) 03 Start me up – Rolling stones
05 (02) 08 Stop draggin’ my heart around – Stevie Nicks & Tom Petty
06 (10) 04 A heart in New York – Art Garfunkel
07 (05) 05 Never gonna cry again – Eurythmics
08 (09) 06 A woman in love – Tom Petty & the Heartbreakers
09 (12) 04 The Voice – Moody Blues
10 (18) 01 Take it on the run – Reo speedwagon
11 (06) 09 If leaving me is easy – Phil Collins
12 (21) 02 Love action – Human league
13 (23) 02 Prince charming – Adam and the Ants
14 (17) 02 Private eyes – Hall & Oates
15 (16) 03 Heart and soul –Exile
16 (14) 06 Get it up – New England
17 (19) 05 It’s your concience – Deniece Williams
18 (13) 06 For your eyes only – Sheena Easton
19 (29) 02 Girls on film – Duran duran
20 (08) 08 Happy birthday – Stevie Wonder
21 (25) 03 Stille Willie – BB band
22 (28) 02 Arthur’s theme – Christopher Cross
23 (---) 01 Love song – Simple minds
24 (20) 06 Lady – Commodores
25 (11) 09 The friends of mr. Cairo – Jon & Vangelis
26 (30) 02 Oeh wat een volk – Normaal
27 (---) 01 Tainted love – Soft cell
28 (---) 01 I’m Lucky – Joan Armatrading
29 (27) 03 The swords of a thousand men – Tenpole Tudor
30 (---) 01 I’m so glad to be a woman – Love Unlimited

En het antwoord op de vraag van vorige week was: de Simple Minds. Hun derde single die terecht kwam in de hitlijst in Engeland (een notering van 4 weken, plek 47 maximaal) werd ook uitgebracht in Nederland maar bleef volstrekt onzichtbaar. Dat ik het tegen het lijf liep (en ook nog kocht) was van buitengewoon zeldzame aard.

Ik zal daarbij ook gelijk bekennen dat ik destijds, dus rond september 1981 werkelijk geen idee had wie dat waren, de Simple Minds. Hun eerste hitje in Nederland stamt uit mei 1982, Promised you a Miracle.
Overigens zou Love Song uiteindelijk wel degelijk een hitje worden in Nederland, in de herkansing in oktober 1992.

De lijst met nieuwe binnenkomers nog weer eens afgeluisterd en vooral Love Unlimited met I'm so glad to be a woman viel me na al die jaren erg mee, moet ik toegeven.

Simple Minds - Love song

(afbeelding)

Daar was je snel bij, musician! Love song zal geheel langs mij heen gaan...

Maar het zou maar een paar maanden duren, in mei van 1982 zou iedereen weten wie ze waren!

De Simple Minds, nog fris, avontuurlijk en op een gezonde afstand van messiascomplexen en stichtelijkheid! (Mandela Day anyone?)

Het gerelateerde album Sons And Fascination moet ik weer eens tot me nemen.
Het geluid van New Gold Dream is daarop al te waarnemen.

Zeer zeker de moeite waard (Love Song dus ook), maar ik neem gelijk even de mogelijkheid om hun prilste werk (Life In A Day t/m Empires And Dance) in de spotlights te zetten.
Daarop worden bakens verzet, mensen, en hoe!

Helaas raakte met het toenemen van het succes langzaam de angel uit de groep.
Een plaat als Once Upon A Time heeft zeker z'n momenten, maar de geldingsdrang is daarop ter ziele gegaan.

Week 38 van 1981.

1. The Bee Gees - He's A Liar
The Bee Gees weten goed met de tijd mee te gaan zonder te tijdsgebonden te worden. Een door synths gedragen nummer met veel drama in verwerkt, werd merkwaardig geen grote hit.

4. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic
Hun grootste hit hier, hier wordt de magische Police-sound verrijkt met piano en synthesizers. Uitstekend nummer, het vrolijke refrein vormt een fraai tegengewicht voor de duistere synths.

18. Bonnie St. Claire - Vlieg Nooit Te Hoog
Een hoogvlieger is dit niet, wel een best te pruimen hoewel erg simpel Nederlandstalig nummer. Het heeft ook wat levensvreugde in zich.

19. Voggue - Dancin' The Night Away
Een nummer dat mij nooit heeft gegrepen, het ritme is wat loom en de zang te vlak. Productioneel en instrumentaal is het wel top.

25. Alvin Stardust - Pretend
Deze ex-glamrocker gaat nu op de rockabilly-toer. Vrolijke cover van een jaren '50-nummer, niet erg hoogstaand maar wel gezellig waarbij die rinkelende gitaar mij over de streep trekt.

26. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Souvenir
Destijds was ik weg van deze synthipopband en ik mag dit nog erg graag horen. Een sfeervol tapijt van syntheziserklanken gekoppeld aan een melodie die blijft hangen.

27. Cliff Richard - Wired For Sound
Cliff Richard is niet de meest originele artiest maar heeft heel wat prima singles achter zijn naam. Uitstekend geproduceerde en vakkundige popsong waarin hij de draak steekt met de walkman-rage.

28. Trini Lopez - Trini Tunes
... en de medley-rage was nog niet voorbij, iedereen wilde zijn graantje meepikken. Laat maar zitten!

29. Dennie Christian - Liefde Is Als Een Roos
... maar het kan nog veel erger! Wat een melig gedoe met uitermate clichématige tekst, het lijkt aan de hand te zijn van Vader Abraham. Wellicht het slechtste nummer dit jaar.
Cijfer: 1,5

30. Ian Dury - Spasticus Autisticus
Een nummer dat niet op mijn compilatie staat, het werd ook geen hit. Nochtans een meer dan behoorlijk in elkaar gestoken nummer met aanstekelijk ritme, al is het te lang gerokken. Hiermee wilde hij meer aandacht voor gehandicapten bekomen.

TOP 40 VAN ROB nr 274, 23-9-1981
dw vw aw
1 2 6 It's your conscience - Deniece Williams
2 1 8 Give it up - New England
3 11 3 Prince charming - Adam & the Ants
4 12 3 Tainted love - Soft Cell
5 4 6 The voice - The Moody Blues
6 7 5 Abacab - Genesis
7 8 4 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
8 3 8 Chant no. 1 - Spandau Ballet
9 5 7 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
10 10 6 Draw of the cards - Kim Carnes
11 6 7 Why tell me why - Anita Meyer
12 19 3 Wired for sound - Cliff Richard
13 22 3 Love action - Human League
14 17 3 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
15 16 4 Stars on 45, volume 3 - Stars on 45
16 13 5 A heart in New York - Art Garfunkel
17 28 2 Every little thing she does is magic - The Police
18 27 2 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
19 9 13 Versailles - White Soxx
20 14 6 Hooked on classics - Royal Philharmonic Orchestra
21 21 3 Arthur's theme - Christopher Cross
22 15 7 You might need somebody - Randy Crawford
23 30 2 I'm lucky - Joan Armatrading
24 24 5 Ex Luna Scientia - Dramatis
25 29 4 Heel even - Shirley
26 26 4 Start me up - The Rolling Stones
27 -- 1 Mexico - Les Humphries Singers
28 -- 1 Dreams - Earth & Fire
29 18 11 Never gonna cry again - The Eurythmics
30 20 9 For your eyes only - Sheena Easton
31 23 7 Japanese boy - Aneka
32 36 2 Walk right now - The Jacksons
33 -- 1 On the beat - BB & Q Band
34 -- 1 He's a liar - The BeeGees
35 -- 1 Pretend - Alvin Stardust
36 25 10 Is that love? - Squeeze
37 -- 1 The marvellous marionettes - Doris D & the Pins
38 31 9 Magnetic fields, part 2 - Jean Michel Jarre
39 32 12 Sat in your lap - Kate Bush
40 33 9 Hard act to follow - Split Enz

En zomaar bereikt Deniece Williams de bovenste plek; het zijn dus niet alleen blanke rock/symfo-achtige acts die hoog scoren . Wel wordt haar positie meteen bedreigd door Adam & the Ants en Soft Cell, die beide de top 5 in stormen.

Zes binnenkomers; de hoogste is een gouwe ouwe van Les Humphries Singers, Mexico, in 1972 al een grote top 2 hit. Maar omdat ik toen nog geen eigen hitlijst maakte, mag de song er nu wel in. Bij de titel denk je in eerste instantie aan een vrolijk vakantielied/lofzang op het zonnige Mexico, maar de tekst gaat over The Battle of New Orleans (1819), ook de titel van de song waar Les Humphries muziek en tekst van plagieerde (uit de jaren 50). Hoe dan ook, een uiterst meezingbaar liedje met lichte gospelinvloeden.

Op 28 Earth & Fire met Dream. Ik was vergeten hoe de song ging, draaide hem gisteren en ben het nu alweer vergeten. Dat is toch geen goed teken. Het klonk wel prettig, Jerney Kaagman zingt lekker maar de compositie is kennelijk niet zo sterk.

Op 33 de vrolijke niets-aan-de-handmuziek van de BB & Q Band. Verder valt hier niet veel over te melden.

Op 34 de BeeGees in de stijl van Tragedy. De zang is sterk, maar komt toch wat geforceerd over. Ik hoor liever de BeeGees van Spirits having flown (bv.)

Op 35 Alvin Stardust met een grote comeback-hit, Pretend, waarmee hij teruggaat naar de jaren 50. Ik ben niet zo dol op die zoetsappige sound, maar een klein hitje mag hij toch wel scoren.

En op 37 komen voor het eerst Doris D & the Pins in mijn top 40 binnen; de vorige singles vond ik niet goed genoed. Dit heeft een makkelijk, overtuigend refrein, dus een laag plekje is dan verdiend.

Week 38 - 19 september 1981.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

EVEN EEN VRAAGJE:
Weet er iemand nog een site waarop Alarmschijven,Steunplaten en Favorietschijven te vinden zijn?
Ik had laatst een zeer goede site daarvoor, maar delen daarvan zijn helaas verdwenen.
Eenieder's hulp wordt zeer gewaardeerd!

Alarmschijf: The Bee Gees - He's A Liar
30. Ian Dury - [url=http://www.youtube.com/watch?v=UKnBgJG9A8E]Spasticus Autisticus

The Bee Gees en ik (en mijn schat)... nee, het zal nooit wat worden. Maar buiten de zang om vind ik de muziek op he's A Liar eigenlijk best goed te pruimen. Het heeft iets vinnigs en donkers en uiteraard paste dat goed in 1981 [6].

Ik heb van de Police-single een betere clip toegevoegd, want de andere klonk gepitched. Een uitstekende eerste single van het Ghost In The Machine-album waarbij je gelijk ook de wat eigenaardige productie hoort: Een wat weggemoffelde zang, instrumenten op de voorgrond en het lijkt alsof het in een leeg huis is opgenomen. Doet verder helemaal niets af van de kwaliteit, niet van het album en niet van de single. Uitstekende plaat! [9].

Vlieg Nooit Te Hoog... Ik associeer dat altijd met de Duitse Nicole, maar goed.
Ik wordt er evenwel wat kriegelig van. Een hoog piratengehalte met bijpassende klefheid, zowel in de tekst, de voordracht als in de muziek [2,5].

Voggue's Dancin' The Night Away is an sich ongelofelijk foute post-discomuziek waar je op geen enkel feestje mee aan kunt komen. Maar toch... De zang klinkt als dat van een anoniem, Duits studiocollectief, maar de wat kazige muziek heeft een positivisme in zich dat me het toch een voldoende doet geven [7,5].

Ik denk dat Alvin Stardust met een schuin oogje naar Shakin' Stevens' succes heeft gekeken.
Bij mij is het ook de gitaar die het 'm doet. Erg aanstekelijk, al heeft het toch iets lichtelijk oubolligs [6,5].

Het beste nummer van de week is voor mij duidelijk die van OMD. Souvenir heeft iets betoverends. De sfeer laat zich moeilijk in woorden omvatten maar denk dat ik wel in de buurt kom met 'gemoedelijk'. Deze band beleefde in hun beginjaren in artistieke zin duidelijk hun hoogtepunt [10] .

Cliff Richard was 'on a roll' in die jaren. Ook Wired For Sound zit in die vacuum van z'n discografie waarin hij met verzorgde en overtuigende popmuziek op de proppen kwam.
Toch vind ik nummers als Carrie en We Don't Talk Anymore iets beter [7,5].

Dan twee kneusjes: Trini Lopez had z'n medley eigenlijk gewoon in z'n eigen vrije tijd voor zichzelf moeten beluisteren [2] en Dennie Christiaan moet alleen voor z'n eigen publiek gaan zingen en geen anderen lastig vallen. Brr, wat vreselijk! [1].

Als er al iets duidelijk is bij Spasticus Autisticus dan is het dat Ian Dury z'n 15 minutes of fame heeft gehad. Ik vind het allemaal 'net niet', alsof er elementen van z'n vorige hits zijn gebruikt om het allemaal op te leuken. Toch kan ik wel lachen met z'n over-the-top zang [5,5].

Martial
Week 38 (1981)

Alarmschijf: The Bee Gees - He's A Liar
Productioneel valt er niet zo heel veel op aan te merken, ook duidelijk herkenbaar het Bee-Gees geluid van de gebroeders Gibb, maar toch blijf ik zitten met een onbevredigend gevoel als ik naar dit nummer luister, geen top single (ze hebben wel is betere singles laten horen) maar toch wel een ruime voldoende.

Een favoriet bandje van mij uit de vervlogen jaren verder weinig op aan te merken, gewoon een geweldig nummer niks meer en niks minder.

Op zich helemaal niet zo vervelend om naar te luisteren, al klinkt het wel behoorlijk gedateerd inmiddels.

Een lekker voortkabbelend disconummer al klinkt de zang wat monotoon en heb je al gauw de neiging dit nummer niet helemaal af te luisteren omdat de echte spanning ontbreekt.

Vroeger vond ik dit nummer al helemaal geweldig en dat gevoel heb ik nog steeds, ligt prima in het gehoor, is catchy, ja ik word hier wel vrolijk van eigenlijk.

Al net zo enthousiast over dit nummer als de andere puntengevers, de beginperiode van OMD was dan ook duidelijk het beste wat we te horen kregen, de "zweverige" zang van Paul Humphreys past helemaal bij dit nummer.
Cijfer: 9,5

Als we voor iemand respect moeten hebben is het toch wel voor Cliff Richard, want wat een staat van dienst heeft deze man in de muziekgeschiedenis opgebouwd dan wel niet solo dan wel met zijn "maatjes" The Shadows en hits maken lijkt voor hem een koud kunstje waar deze hitgevoelige single een uitstekend voorbeeld van is.

Ja dit hebben we nu allemaal wel gehoord het goedkoop aan elkaar rijgen van hits.

Ik krijg hier echt braakneigingen van, gatverdamme zeg!
Cijfer: 1

30. Ian Dury - Spasticus Autisticus
Alweer een favoriet van mij met leuke woordspelingen in de tekst is dit best een leuk nummer om naar te luisteren al was de lichamelijk gesteldheid van Ian Dury destijds minder leuk natuurlijk.

Musician’s Top 30, 26-09-1981, week 39

01 (01) 04 Abacab – Genesis
02 (04) 04 Start me up – Rolling stones
03 (03) 06 You might need somebody – Randy Crawford
04 (02) 07 Versailles – White Soxx
05 (10) 02 Take it on the run – Reo speedwagon
06 (12) 03 Love action – Human league
07 (06) 05 A heart in New York – Art Garfunkel
08 (---) 01 Every little thing she does is magic – The Police
09 (09) 05 The Voice – Moody Blues
10 (13) 03 Prince charming – Adam and the Ants
11 (08) 07 A woman in love – Tom Petty & the Heartbreakers
12 (19) 03 Girls on film – Duran duran
13 (23) 02 Love song – Simple minds
14 (07) 06 Never gonna cry again – Eurythmics
15 (05) 09 Stop draggin’ my heart around – Stevie Nicks & Tom Petty
16 (14) 03 Private eyes – Hall & Oates
17 (15) 04 Heart and soul –Exile
18 (17) 06 It’s your concience – Deniece Williams
19 (21) 04 Stille Willie – BB band
20 (11) 10 If leaving me is easy – Phil Collins
21 (27) 02 Tainted love – Soft cell
22 (30) 02 I’m so glad to be a woman – Love Unlimited
23 (28) 02 I’m Lucky – Joan Armatrading
24 (---) 01 Souvenir – OMD
25 (22) 03 Arthur’s theme – Christopher Cross
26 (---) 01 Spasticus autisticus – Ian Dury
27 (---) 01 Wake up – Daniel Sahuleka
28 (---) 01 He’s a liar – Bee gees
29 (---) 01 Wired for sound – Cliff Richard
30 (---) 01 Walk right now – Jacksons

Geen schokkende zaken. Wat binnenkomt mag allemaal als minimaal redelijk bekend worden bestempeld.
Ik vind eerlijk gezegd wel dat Souvenir één van de minste singles is van O.M.D. in de eerste twee jaar van de jaren '80. Dat gaat ook nog blijken in mijn lijst. Het mist toch wel de drive van Messages en Enola Gay. De spanning van Maid of Orleans.

Daarmee zeg ik niet dat het een slechte single is maar ik vind 'm minder sterk dan genoemde nummers.

Wie ook een beetje door de mand valt voor mij is Ian Dury. Zijn laatste single met een notering (Tipparade) geeft ook inmiddels wel aan dat er sprake is van enige bloedarmoede. Ook Spasticus autisticus mist de drive die zo aardig was in Hit me with your rhythm stick.

Week 39 van 1981.

1. Rick James - Super Freak
Eén van de betere disco-nummers destijds in de hitlijsten, dit blijft overeind wat van vele andere disco-hits in die periode niet gezegd kan worden. Het is vooral de baslijn en de saxofoon op het einde die het hem doen.

10. Alexander Curly - Hollanders
Ik vind het wel grappig, enerzijds spottend maar ook beminnend over die Hollanders voorzien van een (gepast) carnavalsausje.

16. Earth and Fire - Dream
Dit is degelijke pop van Hollandse bodem maar het mist toch de aantrekkingskracht van hun vroegere hits, de inspiratie begon te drogen.

25. Doe Maar - Smoorverliefd
Het begin van hun gigantische doorbraak maar dat was veel meer dan muziek voor bakvisjes. Dit blijft fris en origineel klinken, een eigenzinnige tekst op een ska-ritme getoonzet.

26. Madness - Shut Up
Het prijsnummer van deze week, erg gezellig, grappig en swingend ska-nummer met heerlijke piano alsook die gitaarsolo in het midden.

27. Jo Hoogendoorn - Daar Komt Munne Witpen Aan
Een kermisdeuntje, erg simpel maar het klinkt ook een beetje grappig al is dit niet iets om vaak te draaien.
Cijfer: 4,5

28. Michael Jackson - We're Almost There
Een minder bekend nummer van Michael Jackson uit zijn beginperiode. Uitstekend geproduceerd en hij was toen al een zangtalent maar na een tijd begon het mij wat te vervelen.

29. Olivia Newton-John - Physical
Aardig en radiovriendelijk discopopdeuntje maar echt bijzonder is het nu ook weer niet. Wel heeft Olivia Newton-John een heel mooie stem.

30. Telly Savalas - Lovin' Understandin' Man
Kojak had het beter bij acteren gelaten, dit klinkt mij te melig en oubollig.
Cijfer: 4

Mijn top-30 tot nu toe:

1. Ultravox - Vienna
2. John Lennon - Imagine (re-entry)
3. Bruce Springsteen - The River
4. Talking Heads - Once In A Lifetime
5. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic
6. Grace Jones - I've Seen That Face Before
7. Adam & The Ants - Stand And Deliver
8. Steve Winwood - While You See A Chance
9. The Specials - Ghost Town
10. Phil Collins - In The Air Tonight

11. The Clash - The Magnificent Seven
12. The Jacksons - Can You Feel It
13. The Cure - Primary
14. The Clash - Hitsville U.K.
15. Madness - Shut Up
16. The Rolling Stones - Start Me Up
17. The Human League - Love Action (I Believe In Love)
18. Adam & The Ants - Antmusic
19. Van Morrison - Bright Side Of The Road
20. Eurythmics - Never Gonna Cry Again

21. Stevie Wonder - Lately
22. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Souvenir
23. Steve Winwood - Nighttrain
24. Doe Maar - 32 Jaar (Sinds 1 dag of 2)
25. Fischer Z - Marliese
26. Susan Fassbender - Twilight Café
27. Supertramp - Dreamer (Live)
28. Kim Wilde - Kids In America
29. Van Morrison - Full Force Gale
30. Doe Maar - Smoorverliefd

Flop-10:

1. Dennie Christian - Liefde Is Als Een Roos
2. Sommerset - Viva La Musica
3. Babe - Tick A Tumps My Heart
4. Corry Konings - Vrijdag de 13e Mei
5. Sandy - Hou Doe
6. Johnny Jordaan - Ze Zijn Nog Niet Vergeten (De Liedjes Van Weleer)
7. Jan & Zwaan - Het Dorpsfeest
8. Vulcano - Shut Up And Boogie
9. Blue Feather - It's Love
10. The Belcanto's - Moeder Mag Ik Trouwen Gaan

Gemiddelde = 6,20

TOP 40 VAN ROB nr 275, 30-9-1981
dw vw aw
1 3 4 Prince charming - Adam & the Ants
2 4 4 Tainted love - Soft Cell
3 1 7 It's your conscience - Deniece Williams
4 2 9 Give it up - New England
5 6 6 Abacab - Genesis
6 5 7 The voice - The Moody Blues
7 7 5 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
8 17 3 Every little thing she does is magic - The Police
9 12 4 Wired for sound - Cliff Richard
10 13 4 Love action - Human League
11 18 3 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
12 11 8 Why tell me why - Anita Meyer
13 14 4 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
14 10 7 Draw of the cards - Kim Carnes
15 8 9 Chant no. 1 - Spandau Ballet
16 23 3 I'm lucky - Joan Armatrading
17 27 2 Mexico - Les Humphries Singers
18 25 5 Heel even - Shirley
19 -- 1 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
20 9 8 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
21 21 4 Arthur's theme - Christopher Cross
22 15 5 Stars on 45, volume 3 - Stars on 45
23 22 8 You might need somebody - Randy Crawford
24 28 2 Dreams - Earth & Fire
25 -- 1 Shut up - Madness
26 16 6 A heart in New York - Art Garfunkel
27 19 14 Versailles - White Soxx
28 20 7 Hooked on classics - Royal Philharmonic Orchestra
29 24 6 Ex Luna Scientia - Dramatis
30 34 2 He's a liar - The BeeGees
31 32 3 Walk right now - The Jacksons
32 35 2 Pretend - Alvin Stardust
33 33 2 On the beat - BB & Q Band
34 26 5 Start me up - The Rolling Stones
35 -- 1 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
36 37 2 The marvellous marionettes - Doris D & the Pins
37 -- 1 The night owls - The Little River Band
38 30 10 For your eyes only - Sheena Easton
39 29 12 Never gonna cry again - The Eurythmics
40 31 8 Japanese boy - Aneka

Een complete verschuiving aan de top: Adam & the Ants pakken de nummer 1, op de hielen gezeten door Soft Cell. Daaronder de gebruikelijke zakkers en stijgers. Opmerkelijk is dat Shirley in haar vijfde week nog mijn top 20 haalt; waar gaat dat heen?

Op 19 de hoogste nieuwe, voor Godley & Creme. Na het grote hitsucces van An Englishman in New York is hier dan de opvolger. Under your thumb klinkt totaal anders, erg spannend en mysterieus; luister eens goed naar de tekst; bij het laatste couplet krijg ik steevast kippenvel...

Op 25 weer een voltreffer van Madness; muzikaal nu iets ingetogener, met een hoofdrol voor de piano. Ook hier geeft de tekst weer een meerwaarde; in het eerste couplet beweert iemand niets met een diefstal te maken hebben; in het tweede beweert zijn maat er ook niets mee te maken te hebben, hij stond alleen maar op de uitkijk voor zijn maat... (de titel komt niet in de tekst voor, maar is nu wel duidelijk).

Op 35 het debuut van de Boys Town Gang, met een medley-cover van Ain't no mountain high enough en Remember me (twee Supremes-liedjes). Goedkoop idee, maar prima uitgevoerd. Het grootste succes moest dan nog komen (Can't take my eyes off of you).

Op 37 de Australische rockband met een degelijkse song, die zelfs onze tipparade nog haalde. Wel wat gedateerd in 1981 (al heb ik daar persoonlijk geen probleem mee).

Ik ook niet, vooral omdat de Little River Band zich hier wat steviger en in zeker zin ook wat overtuigender laat horen. Dus dat lijkt mij een terechte keuze.

Dat geldt ook zeker voor Godley & Creme en Madness.
Alleen van de Boystown Gang krijg ik een huivering van treurigheid. Ze hebben inderdaad een paar hits gehad (dit was hun eerste) maar ik heb er nooit iets van willen weten

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.