MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Week 39 - 26 september 1981.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Rick James - Super Freak
Favorietschijf: Telly Savalas - Lovin' Understandin' Man

Binnenkomers in de Tipparade:

10. Alexander Curly - Hollanders
16. Earth and Fire - Dream
25. Doe Maar - Smoorverliefd
26. Madness - Shut Up
27. Jo Hoogendoorn - Daar Komt Munne Witpen Aan
28. Michael Jackson - We're Almost There
29. Olivia Newton-John - Physical
30. Telly Savalas - Lovin' Understandin' Man

De alarmschijf van deze week is de onbewust autobiografisch getitelde Super Freak van Rick James. Op de tekst of de man zelf hoef ik hier gelukkig niet te letten, het liedje is ongelofelijk catchy (Dat had MC Hammer later ook door) en de zang past er goed bij [8].

Ex-Farce Majeur Alexander Curly komt met een sympathieke meestamper die ik me nog vlekkeloos voor de geest haal. De manier waarop hij bij de tijd probeert te klinken (voor 1981-begrippen) in de bruggetjes vind ik wel grappig en het statement en de tekst spreken me ook wel aan. Oer-simpel en carnavalesk misschien, maar ik vind het niet slecht gedaan [6,5].

Dream van Earth & Fire ken ik nog van het Single Van De Dag-topic van vorig jaar.
De band zit hier in z'n nadagen. Er zit nog wel een progressief element in de muziek en ook met de samenzang zit het goed, maar het heeft allemaal iets plastics hier en die uithalen, tja... [6,5].

Wat moet ik nog over Smoorverliefd vertellen? Dat een van de vele Nederpopklassieker is van de populairste Nederlandstalige act ooit? Dat het destijds, hoe ongelofelijk het ook lijkt, totaal flopte? Hoe dan ook, dit vind ik een uitstekend nummer [9].

Shut Up is De Vergeten Madness-hit. Hoe dat komt laat zich niet meteen raden. Misschien omdat het nogal op Embarrassment lijkt? Het is zeker poppy genoeg ('One!!! Theu!!! Thray!!!') en muzikaal vind ik het rijker dan alles van voor Grey Day. Vooral aan het einde is dat goed te horen waar de pianist op geheel eigen wijze de refreinen besluit te begeleiden.
En zoals altijd is de videoclip onvergetelijk [9,5].

Daar Komt Munne Witpen Aan doet me denken aan een running gag die ik ooit met m'n zwager had. Allemaal leuk en aardig, maar veel stelt het natuurlijk niet voor [3].

Gezien het succes van One Day In Your Life had Motown blijkbaar te smaak te pakken van het recyclen van oude Michael Jackson-nummers. Met We're Almost There zouden ze echter misgrijpen. Dat ligt zeker niet aan Michael's performance. Hij doet z'n uiterste best om de zwaktes in de compositie te verhullen, maar nergens komt het ook maar enigszins van de grond. De voldoende is dan ook volkomen te wijten aan Michael's zang [6].

Met Physical probeert Olivia Newton-John op een milde manier de bal te kaatsen van hoe (te) veel mannen over vrouwen denken.
Net als bij Earth & Fire's single heb ik bij ONJ's Physical hetzelfde idee: De typische 'jaren '80-productie' dient zich aan. Dat wil zeggen, een klinisch totaalgeluid waarbij overproductie op de loer ligt of dat totaalgeluid gaat bepalen. Bij Physical valt het nog redelijk mee.
Het klinkt als een geheide hit en het blijft in je hoofd zitten. Dat is het dan ook wel [5,5].

Tenslotte nog iets van onze kale knikker Kojak. Dit moet ie gewoon gezellig thuis gaan doen, bij z'n vrouw en/of z'n hond of misschien onder de douche. Z'n microfoon ziet er zelfs groen van [1].

Alexander Curly ex Farce Majeur? Bedoel je niet Alexander Pola? Alexander Curly zat bij Veronica altijd, als ik mij goed herinner....

Martial
Week 39 (1981)

Dit is toch wel het "beste" nummer van Rick James vind ik zelf, jammer dat de clip voorzien moest worden van een paar g**le meiden heeft dit nummer niet echt nodig m.i. we zullen het er maar ophouden het oog wil ook wat.
Cijfer: 8,5

10. Alexander Curly - Hollanders
De sympatieke zanger Alexander Curly die ons helaas is ontvallen dit jaar bracht altijd wel leuke singles uit waar dit Hollanders een prima voorbeeld van is en een beetje zelfspot is altijd leuk natuurlijk.
Cijfer: 7

16. Earth and Fire - Dream
Earth & Fire behoort tot mijn topfavorieten van eigen bodem dat uiteraard in de jaren 70 op hun best was, in de jaren 80 werd het allemaal wat meer "poppy" maar altijd nog zeer acceptabel dat ook geldt voor dit nummer.

25. Doe Maar - Smoorverliefd
Dit Smoorverliefd stamt nog uit de tijd dat de hype rond Doe Maar nog echt moest losbarsten en hoe, zeer aanstekelijk, leuk en snel nummer.
Cijfer: 8

26. Madness - Shut Up
Madness in hun hoogtij dagen leverde de ene hit na de ander af in een behoorlijk tempo, dit klinkt weer erg vertrouwd en heeft natuurlijk weer de bekende Madness ingredienten.

27. Jo Hoogendoorn - Daar Komt Munne Witpen Aan
En daar komt munne cijfer direct aan en die is niet hoog, verder niets zinnigs over te zeggen.
Cijfer: 1

28. Michael Jackson - We're Almost There
Ik vind dit niet bijster orgineel allemaal, de stem van Michael maakt aardig wat goed en die maakt het nummer ook wel, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Cijfer: 5,5

29. Olivia Newton-John - Physical
Wie was er vroeger niet "verliefd" op Olivia Newton John, maar dit terzijde, dit Physical stamt uit de aerobic rage die toen heerste volgens mij wat ook duidelijk wordt in het bijbehorende clipje waar dit nummer een erg leuke variant op is en wie wil er nou niet les hebben hebben van Olivia?
En de stem van Olivia blijft zeer aangenaam om naar te luisteren.

30. Telly Savalas - Lovin' Understandin' Man
Ik luister altijd met een commercieel oor en een kritisch oor, qua commercieel scoort dit wel, maar als ik kritisch luister valt toch er best behoorlijk wat op aan te merken, met het cijfer blijven we dan maar een beetje in het midden hangen.
Cijfer: 5

musician schreef:
Alexander Curly ex Farce Majeur? Bedoel je niet Alexander Pola? Alexander Curly zat bij Veronica altijd, als ik mij goed herinner....

Haha, dan ben ik gruwelijk in de war.

Ik dacht altijd dat hij daarmee was verbonden, of tenminste met iets soortgelijks. Maar in 1981 was ik nog maar 7...

Martial
musician schreef:

Ben jij weer niet in de war met Will Luikinga?
Alexander Curly heeft wel iets voor Veronica gedaan in het verleden, maar heeft echt niet altijd bij Veronica gezeten, hij was voornamelijk actief als zanger.

Dat heb ik niet ontkend, maar qua omroep zat hij altijd bij Veronica. Nog even de Wiki:

Met het nummer Hollanders (1981) scoorde hij zijn laatste hit in de Top 40 en de Nationale Hitparade. Later dat jaar werd van het lied ook een voetbalversie opgenomen. In de jaren 80 maakte hij voor Veronica het satirische televisieprogramma Hollanders.

Ik ben misschien wel een beetje gek, maar ook weer niet helemaal.
Volgens dezelfde Wiki heeft Curly zich overigens halverwege de jaren '80, dat was dus al vrij snel, volledig terug getrokken uit de muziekbusiness, vandaar dat je ook nooit meer wat van hem hoorde.

"Luikinga, Luikinga, jongetje wat doe je daar?" ken ik ook van Veronica, hij is ook zeker een échte oude rot van een dj, maar ik weet niet goed wat het te maken heeft met Alexander Pola, Farce Majeur of Alexander Curly ?

Om jullie beiden blij te maken: Will Luikinga schreef teksten voor Alexander Curly.
Iedereen gelukkig!

Musician’s Top 30, 03-10-1981, week 40

01 (01) 05 Abacab – Genesis
02 (08) 02 Every little thing she does is magic – The Police
03 (05) 03 Take it on the run – Reo speedwagon
04 (06) 04 Love action – Human league
05 (02) 05 Start me up – Rolling stones
06 (03) 07 You might need somebody – Randy Crawford
07 (10) 04 Prince charming – Adam and the Ants
08 (13) 03 Love song – Simple minds
09 (12) 04 Girls on film – Duran duran
10 (07) 06 A heart in New York – Art Garfunkel
11 (09) 06 The Voice – Moody Blues
12 (04) 08 Versailles – White Soxx
13 (16) 04 Private eyes – Hall & Oates
14 (17) 05 Heart and soul –Exile
15 (22) 03 I’m so glad to be a woman – Love Unlimited
16 (11) 08 A woman in love – Tom Petty & the Heartbreakers
17 (21) 03 Tainted love – Soft cell
18 (27) 02 Wake up – Daniel Sahuleka
19 (---) 01 Urgent - Foreigner
20 (---) 01Dream – Earth & fire
21 (26) 02 Spasticus autisticus – Ian Dury
22 (23) 03 I’m Lucky – Joan Armatrading
23 (---) 01 Shut up - Madness
24 (24) 02 Souvenir – OMD
25 (14) 07 Never gonna cry again – Eurythmics
26 (18) 07 It’s your concience – Deniece Williams
27 (29) 02 Wired for sound – Cliff Richard
28 (---) 01 Superfreak – Rick James
29 (28) 02 He’s a liar – Bee gees
30 (30) 02 Walk right now – Jacksons

Rick James prima, Madness een leuke single. Earth & fire met een inmiddels wat flauwe versie van zichzelf maar werd toch nog aardig gevonden.

En een single van Foreigner uit de uitverkoopbak in de lijst. Het album IV van Foreigner ging eigenlijk pas goed lopen na het uitbrengen van de monsterhit Waiting for a girl like you, in Nederland was dat in januari 1982.

Maar de betreffende cd is eigenlijk al van juli 1981 en de single die het eigenlijk vanaf het begin had moeten verkopen, was Urgent. Nu werd Urgent ook wel een hit in de VS. Niet zo big als Waiting for a girl like you maar toch aardig. Hier deed het niets, maar het lag oorspronkelijk toch wel degelijk in de winkel.

Foreigner - Urgent

(afbeelding)

Fijn nummer, dat Urgent.
Ik zou het een [8] geven.

Misschien iets te Amerikaans om hier potten te kunnen breken, maar ik heb er geen problemen mee.

Nu we het over 'aparte' singles hebben, The Cure's Charlotte Sometimes verscheen ook ergens rond deze tijd. Heb je die ook, Hans?

Week 40 van 1981.

1. Rubberen Robbie - Meer Nederlandse Sterre (Holland Olé)
Na 1 volgt 2 en dus kwam deze opvolger uit. Niet hoogstaand tot aan het randje van plat maar wel grappig en best vermakelijk.

4. Timi Yuro - Hurt [Nieuwe Versie] / Hurt [Oude Versie]
Deze blanke souldame maakte een succesvolle comeback met het vaak gecoverde Hurt. Geweldige zangeres, al vind ik de oude versie net iets beter.
Cijfer: 8 / 8,5

12. Maywood - Mano
Dit klonk eigentijdser maar heeft nu de tand destijds merkelijk minder doorstaan door de melige ondertoon, hun vorige singles klonken veel frisser.
Cijfer: 4,5

17. Julio Iglesias - De Nina A Mujer
Romantische easy listening dat ik niet zou afzetten maar ook niet vaak zou draaien. Julio Iglesias werd een stuk erger toen hij mierzoete covers in het Engels bracht.

18. Boys Town Gang - Ain't No Mountain High Enough/Remember Me
Disco kitsch beluister ik ook met mate en dit duurt mij bovendien veel te lang dat het gaat vervelen (en ik heb de kortere versie genomen). De stem klinkt mij ook wat afgeknepen.
Cijfer: 4

25. Fay Lovsky - Maggie
Ik vind hiervan enkel een live-versie. Dit is het ook niet niet, te doorsnee en niet aansprekend genoeg en daarom in de vergetelheid geraakt.

26. Vulcano - Superman
Dit is dan weer een flauwe poging om Luv' en Dolly Dots na te bootsen maar dan nog een stuk meliger en vergankelijker. Weg daarmee!
Cijfer: 2,5

27. Diesel - Sausolito Summernight
Hebben wij dit vorig jaar niet gehad? In ieder geval een degelijk en aanstekelijk gitaarpopnummer van Nederlandse bodem.

28. Willem Duyn - Angelina / Oh Mama
Een cover van een oud nummer van Louis Prima, wel goed voor een keer op een feestje maar daar is alles mee gezegd. Van Oh Mama heb ik geen clip gevonden.
Cijfer: 3

29. Little River Band - The Night Owls
Destijds vaak de Australische Eagles genoemd mede door hun samenzang. Dit neigt meer naar AOR door de wat gladde productie maar vocaal en compositorisch staat dit overeind.

30. Marianne Faithfull - Sweetheart
Het beste is deze week voor het laatst bewaard. Haar aparte, emotionele en doorleefde zang in combinatie met een reggae-achtig ritme, het totaalplaatje klopt hier.

kaztor schreef:
Nu we het over 'aparte' singles hebben, The Cure's Charlotte Sometimes verscheen ook ergens rond deze tijd. Heb je die ook, Hans?

Ik moest even zoeken, maar inderdaad! Overigens komt het nummer bij mij pas eind november in de lijst, dit soort singletjes kocht ik nooit nieuw. Domweg geen geld voor.

TOP 40 VAN ROB nr 276, 7-10-1981
dw vw aw
1 1 5 Prince charming - Adam & the Ants
2 2 5 Tainted love - Soft Cell
3 9 5 Wired for sound - Cliff Richard
4 19 2 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
5 5 7 Abacab - Genesis
6 3 8 It's your conscience - Deniece Williams
7 8 4 Every little thing she does is magic - The Police
8 4 10 Give it up - New England
9 11 4 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
10 -- 1 O Superman - Laurie Anderson
11 25 2 Shut up - Madness
12 17 3 Mexico - Les Humphries Singers
13 10 5 Love action - Human League
14 16 4 I'm lucky - Joan Armatrading
15 6 8 The voice - The Moody Blues
16 13 5 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
17 7 6 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
18 12 9 Why tell me why - Anita Meyer
19 18 6 Heel even - Shirley
20 24 3 Dreams - Earth & Fire
21 -- 1 Don't want to wait anymore - The Tubes
22 15 10 Chant no. 1 - Spandau Ballet
23 35 2 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
24 14 8 Draw of the cards - Kim Carnes
25 30 3 He's a liar - The BeeGees
26 20 9 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
27 21 5 Arthur's theme - Christopher Cross
28 23 9 You might need somebody - Randy Crawford
29 32 3 Pretend - Alvin Stardust
30 -- 1 Lock up your daughters - Slade
31 22 6 Stars on 45, volume 3 - Stars on 45
32 31 4 Walk right now - The Jacksons
33 37 2 The night owls - The Little River Band
34 27 15 Versailles - White Soxx
35 36 3 The marvellous marionettes - Doris D & the Pins
36 33 3 On the beat - BB & Q Band
37 26 7 A heart in New York - Art Garfunkel
38 29 7 Ex Luna Scientia - Dramatis
39 -- 1 Dancing the night away - Voggue
40 28 8 Hooked on classics - Royal Philharmonic Orchestra

Een lijst met flinke verschuivingen. De top 2 zit juist vast, maar vlak daaronder stijgt Cliff Richard zelfs naar nummer 3 (zijn hoogste positie in mijn top 40 ooit), en nog opvallender, Godley & Creme maken de reuzesprong van 19 naar 4! Dat belooft weinig goeds voor de huidige top 2.

Ook de binnenkomers zijn opvallend; ten eerste zijn ze ongelofelijk van elkaar gescheiden; ze komen binnen op 10, 21, 30 en 39. Misschien 1x per jaar komt er een plaat in mijn top 10 binnen, dus dat is extreem hoog; op 39 komt ook zelden een plaat binnen.

Op 10 dus de hoogste: Laurie Anderson met O Superman (for Massenet). Het is vrij uniek dat een avantgardistische multimediale minimalistische artiest in de top 40 komt, met een nummer van ruim 8 minuten, dat alleen bestaat uit twee gesamplede tonen, op het eind een saxofoon en de stem via vocoder van Laurie. In Engeland kwam dit op 2, in NL op 9. Het werd Steunplaat bij Frits Spits, en sloeg (in ieder geval bij mij) in als een bom. Zo apart, zo hypnotiserend, zo merkwaardig dat zoiets simpels zo raak kan zijn. Ik wist het niet, maar ik lees zojuist dat de eerste regel is gebaseerd op een 19e eeuwse opera van Jules Massenet (O Souverain, o juge, o père). Verder lijkt het te gaan over communicatie, technologie en bedreiging. In mijn laatste top 200 Aller Tijden staat dit op 131.

Op 21 The Tubes. In 1979 bereikten ze met twee singles gelijktijdig mijn top 10, maar hitsucces was er toen niet. Met Don't want to wait anymore bereiken ze ten minste de tipparade. Dit klinkt ook veel commerciëler dan het vorige werk, een gedragen ballad, met evocatieve coupletten en een verscheurend refrein.

Op 30 doet Slade nog een keer het kunstje dat we van ze kennen uit de jaren 70; ze scoren een flinke hit met het stevige Lock up your daughters. Achteraf toch niet zo sterk als hun oudere hits.

En op 39 komt toch nog Voggue binnen, kennelijk om een leeg plekje op te vullen. Luchtige niets-aan-de-hand-disco, prettig maar niet bijzonder.

Je hebt gelijk inzake die Tubes, bij mij duurt het nog even voor dat nummer binnen zou komen (begin december ).
Dat doet mij nu al denken aan de maand januari en de wintertijd, waar ik het nummer dus mee associeer...

musician schreef:
J
Dat doet mij nu al denken aan de maand januari en de wintertijd, waar ik het nummer dus mee associeer...

uit de lyrics:

Lost trapped in the freezing cold
Barely alive have to make love to survive

Het kan toch niet erger worden dan week 40 van 1968...

...of wel?

Week 40 - 3 oktober 1981.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)
Willem Duyn links, net buiten de foto.

Alarmschijf: Rubberen Robbie - Meer Nederlandse Sterre (Holland Olé)
Favorietschijf: Cliff Richard - Wired For Sound
Steunplaat: Boys Town Gang - Ain't No Mountain High Enough

12. Maywood - Mano
25. Fay Lovsky - Maggie
26. Vulcano - Superman
27. Diesel - Sausolito Summernight (re-entry)
28. Willem Duyn - Angelina-Oh Mama

Het onvermijdelijke vervolg op De Nederlandse Sterre Die Strale Overal wordt hoog ingezet (Alarmschijf), maar ik vind de sleet er al behoorlijk op zitten. Lollig is het echter nog wel, maar daar is alles mee gezegd [4].

Timi Yuro's liedje ken ik nog wel, een favoriet van m'n moeder destijds. Wij hebben hier beiden echter niets met dit soort deprimerende melodrama. De madeliefjes gaan hier spontaan slap van hangen [beide versies 2,5].

Met Mano doet Maywood een Pussycatje. Een typische TROS-plaat weer, dit [2].

Gladjakker Julio doet uitgerekend in deze week ook weer eens een duit in het zakje [3].

He, wat jammer. Zit er nou geen clipje bij dat Boys Town Gang-liedje?
De muziek, hoe plastic het ook klinkt, heeft nog wel wat, maar als dan dat over-the-top campy stemgeluid er bij komt... Emotieloze nepdisco dat alleen gemaakt is om mee te scoren (niet alleen bij mannen met een bepaalde voorkeur) [3].

Hahahaha. Superman van Vulcano, daar heeft een van m'n zusters het singletje van .
Toen had ik het misschien nog niet zo door, maar nu weet ik het meteen helemaal zeker: Dit is niet om aan te horen [1].

LucM schreef:

27. Diesel - Sausolito Summernight
Hebben wij dit vorig jaar niet gehad?

Dit is wat kaztor op 27 augustus 2011 over Diesel's Sausolito Summernight schreef:

Diesel heeft daarentegen meer ballen. Typisch Amerikaans klinkende rockmuziek en het succes aldaar was niet minder dan terecht. De harmonizing klinkt ontzettend catchy en het refrein blijft meteen in je hoofd getimmerd zitten. Ijzersterk nummer waar we trots op mogen zijn! [9].

We gaan 'de dixieland-sfeer in', zoals Chiel het mooi zegt, met Willem Duyn. Naar mijn mening heeft dit weinig met dixieland te maken, maar goed. Angeline-Oh Mama is trouwens gewoon één liedje (een soort medley). Ach, ergens is het nog vermakelijk. Een stuk leuker dan z'n directe vorige singles, maar dit is zeker geen Willem [4].

Van The Little River Band heb ik nog een verzamelaar (The Very Best Little River Band Album Ever, zoiets). Hele fijne muziek. Melodisch zit dit puik in elkaar (geweldige samenzang) en het is ook best stevig. Een band die zelden teleur stelt, in ieder geval op single-gebied zover ik weet [8,5].

Marianne Faithfull's Sweetheart doet me ontegenzeggelijk denken aan Kim Carnes.
De reggae-invloeden vind ik verder goed geïntegreerd in het new wave-arrangement, het geeft het liedje toch z'n eigen identiteit. Ook moet hier gezegd worden dat haar stemgeluid naadloos erbij past. Geweldig nummer [8,5].

De parels zitten deze week in de lagere regionen. Veel beter in ieder geval dan dezelfde week in 1968 .

Martial
Week 40 (1981)

Bij succes geprolongeerd zullen we maar zeggen deze opvolger, wel iets minder leuk dan de vorige single maar kan altjid wel lachen om Rubberen Robbie.
Cijfer: 6

Dit nummer werd volgens mij weer een hit door de Playback of Soundmixshow van Hennie Huisman, zulk soort nummers zijn aan mij niet besteed en hou er ook niet echt van, maar ieder z'n ding zullen we maar zeggen.

12. Maywood - Mano
Een gedegen nummer van Maywood niet bijster bijzonder.

Dit nummer behoort weer tot de mindere van Julio Iglesias, te gladjakkerig allemaal, maar snap wel dat vrouwen hierbij wegsmelten.

Dit klinkt allemaal net iets te goedkoop en dan nog zo'n discobeat eronder, nee geef mij het orgineel maar.
Cijfer : 4

25. Fay Lovsky - Maggie
Fay Lovsky maakte volgens mij muziek waar ze zich lekker bij voelde en gelijk heeft ze, maar ja de andere kant van het verhaal is dat aan het echte hits scoren ontbrak zo ook dit Maggie wat eigenlijk een niemandalletje is maar weer wel herkenbaar is aan haar identieke stemgeluid.
Cijfer : 5

26. Vulcano - Superman
Dit soort nummers doet het natuurlijk goed op jaren 80 feestjes oftewel leuke en niets aan de hande zijnde muziek waarbij je niet al te veel bij moet nadenken, ik hoor hier trouwens geen Luv of de Dolly Dots in, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk, als je haar maar goed zit zullen we maar zeggen.

27. Diesel - Sausolito Summernight (re-entry)
Een fantastisch nummer van eigen bodem en in het Buitenland (USA) uiteraard weer beter gewaardeerd dan in ons eigen kikkerlandje, ik ben behoorlijk fan van de bandjes van Pim Koopman ook het latere The President is een ware voltreffer.
Cijfer: 9,5

28. Willem Duyn - Angelina-Oh Mama
Willem heb ik altijd het leukste nummer van hem gevonden dit is een hoop poeha en feestgedruis en allemaal niet iets teveel van het goede.

Van The Little River Band heb ik heel wat cd's staan, ik hou ontzettend van bandjes met samenzang waar dit een prima voorbeeld van is al blijft het altijd lastig om je favoriete bandjes van eerlijke cijfers te voorzien.

Een leuk en aanstekelijk nummer en met een beetje aanpassingen zou dit anno 2012 zo maar weer een hit kunnen worden, reggae doet het altijd wel goed zeker in Nederland.

Martial schreef:

Dit nummer werd volgens mij weer een hit door de Playback of Soundmixshow van Hennie Huisman

Zover zijn we nog niet, dat begon volgens mij in 1985.

Martial schreef:

25. Fay Lovsky - Maggie
Fay Lovsky maakte volgens mij muziek waar ze zich lekker bij voelde en gelijk heeft ze, maar ja de andere kant van het verhaal is dat aan het echte hits scoren ontbrak zo ook dit Maggie wat eigenlijk een niemandalletje is maar weer wel herkenbaar is aan haar identieke stemgeluid.
Cijfer : 5

Ze is volgens mij altijd een beetje cult gebleven, een beetje een VARA-artieste eigenlijk.

Nooit echt op naam doorgebroken en voor altijd geassocieerd met een kerst-single, Christmas Was A Friend Of Mine, die we natuurlijk allemaal kennen. Toch wel een beetje sneu voor een zichzelf respecterend artiest(e).

Ramon en Don't Feed The Animals vind ik misschien nog wel aanstekelijker.

Martial
kaztor schreef:
(quote)

Zover zijn we nog niet, dat begon volgens mij in 1985.

(quote)

Ze is volgens mij altijd een beetje cult gebleven, een beetje een VARA-artieste eigenlijk.

Nooit echt op naam doorgebroken en voor altijd geassocieerd met een kerst-single, Christmas Was A Friend Of Mine, die we natuurlijk allemaal kennen. Toch wel een beetje sneu voor een zichzelf respecterend artiest(e).

Ramon en Don't Feed The Animals vind ik misschien nog wel aanstekelijker.

We hebben maar even Wikipedia geraadpleegd wat betreft Timi Yuro en ja hebt wel gelijk want dit staat er vermeld :

In Nederland maakte ze echter in 1981 een opvallende comeback toen ze als hoofdgast was uitgenodigd voor een TV-gala rond de Platen 10 Daagse, die dat jaar voor het eerst werd georganiseerd. Haar uitvoering van Hurt [2] werd zo goed ontvangen, dat de nieuwe opname ervan in een paar weken tijd in de top 5 van de Top 40 stond.

Chrtistmas Was A Friend Of Mine is eigenlijk best wel een Nederlandse kerstklassieker en ook nog 1 van de leukere kerstnummers die niet zo gauw vervelen moet ik zeggen en ja Don't Feed The Animals is misschien wel haar leukste single die ze heeft uitgebracht, ook het mooie He Don't Love Me Anymore is het beluisteren meer dan waard, een onderschatte zangeres eigenlijk wel, maar de echte kenners weten wel beter.

Musician’s Top 30, 10-10-1981, week 41

01 (02) 03 Every little thing she does is magic – The Police
02 (03) 04 Take it on the run – Reo speedwagon
03 (04) 05 Love action – Human league
04 (01) 06 Abacab – Genesis
05 (08) 04 Love song – Simple minds
06 (09) 05 Girls on film – Duran duran
07 (07) 05 Prince charming – Adam and the Ants
08 (05) 06 Start me up – Rolling stones
09 (06) 08 You might need somebody – Randy Crawford
10 (20) 02 Dream – Earth & fire
11 (19) 02 Urgent - Foreigner
12 (13) 05 Private eyes – Hall & Oates
13 (15) 04 I’m so glad to be a woman – Love Unlimited
14 (23) 02 Shut up - Madness
15 (---) 01 The Night owls – Little River Band
16 (14) 06 Heart and soul –Exile
17 (18) 03 Wake up – Daniel Sahuleka
18 (10) 07 A heart in New York – Art Garfunkel
19 (---) 01 Sausolito summernight - Diesel
20 (17) 04 Tainted love – Soft cell
21 (27) 03 Wired for sound – Cliff Richard
22 (28) 02 Superfreak – Rick James
23 (11) 07 The Voice – Moody Blues
24 (12) 09 Versailles – White Soxx
25 (22) 04 I’m Lucky – Joan Armatrading
26 (29) 03 He’s a liar – Bee gees
27 (---) 01 We’re almost there – Michael Jackson
28 (21) 03 Spasticus autisticus – Ian Dury
29 (24) 03 Souvenir – OMD
30 (---) 01 Sweetheart – Marianne Faithfull

Ik moet zeggen toch wel onder de indruk te zijn van Faithfull's Sweetheart, na herbeluisteren. Dat is geen garantie voor stijgen in mijn lijst in 1981 maar nu vind ik het toch wel goed.

Misschien dat menigeen denkt dat zij inmiddels op sterven na dood is, maar ze heeft in 2012, toch nog recent, een heel redelijke Angel neergezet op een Tribute album over Fleetwood Mac, Just tell me that you want me.

Oei oei, OMD.....

Week 41 van 1981.

1. Rob De Nijs - Dat Is Alles
Voor Rob De Nijs heb ik altijd een zwak gehad, hij komt warm en geloofwaardig over en niet zo slijmerig of melig dan vele andere Nederlandstalige zangers. Dit is ook een behoorlijk nummer - ligt tussen chanson en pop - en typisch Rob.
Cijfer: 7,5

12. Meat Loaf - Dead Ringer For Love
Na het gigantische succes van Paradise By the Dashboard Light en zijn debuutalbum is de Billy Turf van de rock weggezakt al probeerde hij het hier dunnetjes over te doen, nu met Cher. Het rockt en ik vind het plezierig al klinkt dat een beetje als mosterd na de maaltijd.

14. Rod Stewart - Tonight I'm Yours
Geef mij maar de rockende Rod Stewart van destijds ipv. zijn recente melige coverplaten. Dit is ook een erg plezierige hitsingle dat ik nog steeds mag horen.

17. Slade - Lock Up Your Daughters
Slade was één van de meest succesvolle glamrockbands in de eerste helft van de jaren' 70 waarna ze een comeback in de jaren '80 forceerden. Klinkt nog steeds rauw en bezield en Noddy Holder kan een geweldige strot opzetten al is die riff nu vrij standaard geworden. Toch iets minder dan de hits in hun glorieperiode.

26. Herman Van Veen - Keerzij
Geen clip gevonden

27. Katie Kissoon - (Take Me Back To) California
Totaal vergeten, dit nummer. Nu ja, slecht is het niet - het ritme en de blazers vind ik wel leuk - maar verder is het weinig opzienbarend.

28. Godley & Creme - Under Your Thumb
Laat ik opteren voor de albumversie. Een eigenzinnig en zweverig nummer, met synths en ritmebox opgebouwd en het heeft een wat mysterieuze en melancholieke sfeer.

29. Johnny Mathis - Gone, Gone, Gone
Easy listeningpop voorzien van een licht discoritme, tenslotte mooi gearrangeerd en gezongen. Niet iets wat ik vaak zou draaien maar het krijgt een ruime voldoende.
Cijfer: 6,5

30. Sonja - De Kwakkeldans
Dit hoeft voor mij niet maar voor de kinderen is het misschien wel leuk. Tenslotte vind ik het ritme en de saxofoon wel leuk.

En hier ook de lijst van Kaztor....

Speciaal vanuit The States (Baltimore)...
Week 41 - 10 oktober 1981
Top 40
Tipparade

(afbeelding)
Zou er ook nog een beschrijving van die Kwakkeldans achterop het hoesje staan?

Alarmschijf: Rob De Nijs - Dat Is Alles V
#12: Meat Loaf - Dead Ringer For Love V
#14: Rod Stewart - Tonight I'm Yours V
#17: Slade - Lock Up Your Daughters V
#26: Herman Van Veen - Keerzij (gedowned)
#27: Katie Kissoon - (Take Me Back To) California V
#28: Godley & Creme - Under Your Thumb V
#29: Johnny Mathis - Gone, Gone, Gone V
#30: Sonja - De Kwakkeldans V

Dat Is Alles is ook weer een van die Rob De Nijs-liedjes die lekker blijven klinken. Dit bevat ook weer de nodige pit waardoor ik het boven een Hazes verkies. Allesbehalve grensverleggend natuurlijk, maar dit mag er zeker zijn [7,5].

Ja kijk, ik ben de eerste die zegt dat het te begrijpen is waarom Meatloaf een vrij grote fanbasis lijkt te hebben, maar als het moet klinken als in een musical... nou, nee. En dat heb ik dus bij dit nummer. Het is duidelijk gebaseerd op Tommy James & The Shondells' Mony Mony en voor de rest is er maar bar weinig aan toegevoegd, behalve dat Andrew Lloyd Webber-gehalte natuurlijk. Niet aan mij besteed [4,5].

Rod Stewart ging volgens de legende in de jaren '80 gebukt onder een wat wij noemen 'writer's block' (iets wat hij uiteindelijk eigenlijk nooit te boven is gekomen), maar er zitten zeker nog krenten in de pap. Tonight I'm Yours klinkt gelikt, compleet met een prima voor MTV geschikte videoclip, maar ik vind het eigenlijk een heel fijn nummer met een lekkere drive.
Niks mis mee [8].

Ha, Slade was er anno 1981 ook nog! Maar de anabole steroïdenrock van Lock Up Your Daughters is allesbehalve echt memorabel. Dan toch veel liever die jaren '70-stampers met taalkundig discutabele titels die we van ze gewend waren. My Oh My van twee jaar later vind ik ook beter [5,5].

In zowat alle landen kan de clip van Herman Van Veen's Keerzij worden bekeken behalve in z'n vaderland. Gelukkig is daar dan nog de mogelijkheid om te downen.
De zweverigheid waar hij patent op heeft laat ik hier even buiten beschouwing wegens tijdgebrek, maar het arrangement mag wel even worden genoemd. Bij Herman is een ballad namelijk nooit zomaar een ballad. Het liedje heeft een speels karakter en vooral de zang vind ik sterk [8].

Katie Kissoon heeft volgens mij goed naar de Nolans geluisterd getuige TMBTC. Volgens mij kon dit soort huisvrouwendisco eind 1981 al totaal niet meer, maar corrigeer me als ik me vergis.
Maar de grootste fout die hier gemaakt wordt is het tot vervelens toe herhalen van het refrein.
Dat nekt een compositie die al niet uitblinkt in avontuur [4].

Eerder had ik het al over een ballad dat niet zomaar een ballad is, en eigenlijk is bij Godley & Creme hier hetzelfde het geval. Maar om het een ballad te noemen, ik weet het niet... Het volledig uit synths opgetrokken nummer heeft namelijk iets dreigends, en dan doel ik niet alleen op de macabere tekst. En ik vind het werken. Heerlijke plaat! [9].

Johnny Mathis had al een heuse carrière achter de rug bij het verschijnen van deze single. Maar om dan terug te komen met iets waar bij wijze van spreken de buurman ook mee kan komen, tja... Het klinkt allemaal best professioneel, maar uiteindelijk laat het helemaal niets achter. Dan zit er toch iets niet goed [4,5].

Herinnert U zich Sonja met de Lachkabouters? Nou, volgens mij vind ik De Kwakkeldans erger.
Rotzooi dat meent De Vogeltjesdans te moeten evenaren. Heeft ze niets beters te doen? [1].

Greetings from Baltimore, Jan & Janice!

TOP 40 VAN ROB nr 277, 14-10-1981
dw vw aw
1 1 6 Prince charming - Adam & the Ants
2 4 3 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
3 3 6 Wired for sound - Cliff Richard
4 2 6 Tainted love - Soft Cell
5 10 2 O Superman - Laurie Anderson
6 9 5 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
7 7 5 Every little thing she does is magic - The Police
8 5 8 Abacab - Genesis
9 11 3 Shut up - Madness
10 12 4 Mexico - Les Humphries Singers
11 6 9 It's your conscience - Deniece Williams
12 21 2 Don't want to wait anymore - The Tubes
13 23 3 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
14 8 11 Give it up - New England
15 16 6 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
16 20 4 Dreams - Earth & Fire
17 14 5 I'm lucky - Joan Armatrading
18 15 9 The voice - The Moody Blues
19 13 6 Love action - Human League
20 18 10 Why tell me why - Anita Meyer
21 25 4 He's a liar - The BeeGees
22 30 2 Lock up your daughters - Slade
23 19 7 Heel even - Shirley
24 -- 1 RR Express - Rose Royce
25 17 7 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
26 27 6 Arthur's theme - Christopher Cross
27 33 3 The night owls - The Little River Band
28 39 2 Dancing the night away - Voggue
29 29 4 Pretend - Alvin Stardust
30 22 11 Chant no. 1 - Spandau Ballet
31 -- 1 Dead ringer for love - Meatloaf
32 -- 1 Hollywood - Sandy Coast
33 26 10 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
34 -- 1 Keerzij - Herman van Veen
35 24 9 Draw of the cards - Kim Carnes
36 28 10 You might need somebody - Randy Crawford
37 32 5 Walk right now - The Jacksons
38 -- 1 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
39 -- 1 I am a camera - The Buggles
40 31 7 Stars on 45, volume 3 - Stars on 45

Prince charming weet zich aan de top te handhaven, ondanks zware concurrentie van Godley & Creme, Cliff Richard en de memorabele single van Laurie Anderson.

Op 24 komt RR Express van Rose Royce, een lekkere langgerekte discoplaat van de band die meer juweeltjes op zijn naam heeft staan. Qua dance vind ik dit hun beste, zo'n swingend ritme (qua ballad en over all gaat Wishing on a star toch met de ereprijs ervandoor).

Op 31 alweer Meatloaf (de voorganger staat nog in deze lijst). Dead ringer for love is sterker dan zijn voorganger; al een prestatie op zich dat de single zich tot zo'n vier minuten weet te beperken, en ook de titel is niet ontzettend lang . Kortom: een puntige, eenvoudige, ouderwetse rock n roll-single, die dankzij de duetvorm met Cher niet te snel verveelt.

Op 32 Neerlands trots Sandy Coast, met een opgewekt deuntje over Hollywood. Prima single, maar het zal geen potten breken.

Op 34 Herman van Veen met Keerzij. Ik vermoed dat het een serieus liedje is à la Cirkels, maar helaas kan ik geen clip vinden en kan ik me het ook niet meer zo herinneren.

Op 38 Dave Stewart met zijn opvolger van het fantastische What becomes of the broken hearted. Ditmaal is Barbra Gaskin de vocalist. Opnieuw wordt een sixties-song omgevormd tot 80-ies synthesizerhit. Helaas is het resultaat minder bijzonder, en teleurstellend eigenlijk.

Op 39 komen The Buggles binnen (de lage positie komt doordat ik destijds een plaat in mijn top 40 was vergeten en toen de binnenkomers moest hernummeren; eigenlijk was het 31). I am a camera is alweer een stap verder dan Video killed the radio stars en The plastic age, een heel gave song, door Geoff Downes met ijle stem gezongen. De song is een bewerking van het eerder met Yes opgenomen Into the lens (album: Drama) uit 1980. Als singleversie werd het een groter succes, maar haalde de NL top 40 toch niet.

Martial
Week 41 (1981)

Alarmschijf: Rob De Nijs - Dat Is Alles
Rob de Nijs bracht zelden niemandalletjes uit, dit nummer voldoet ook weer prima aan de verwachtingen en blijft zo een van de betere zangers van Nederland al is Rob de Nijs voor mij toch ook nog altijd Bertram Bierenbroodspot uit de legendarische jeugdserie Hamelen.

12: Meat Loaf - Dead Ringer For Love
Dit is toch voornamelijk een slechte kopie van Paradise By The Dashboard Light om dit succes te evenaren, missie mislukt zullen we maar zeggen.

14: Rod Stewart - Tonight I'm Yours
Dit is dan zo'n nummer hoe het wel moet, ligt prima in het gehoor, luistert lekker weg en is behoorlijk hitgevoelig, prima dus.

17: Slade - Lock Up Your Daughters
Natuurlijk lagen de hoogtijdagen van Slade in de jaren 70, maar wat een geweldig begin heeft Lock Up Your Daughters en is gewoon heerlijke recht toe recht aan rock.

26: Herman Van Veen - Keerzij
De mooie stem, de mooie melodie en tekst resulteren in een mooi cijfer.

27: Katie Kissoon - (Take Me Back To) California
Als je dit nummer 1 keer gehoord hebt weet je het wel, geen blijft hangen nummer in ieders geval.

28: Godley & Creme - Under Your Thumb
Een magistraal nummer nog steeds en de synths doen uitstekend hun werk, werkelijk niets negatiefs over te zeggen, een wereldnummer!
Cijfer: 9,5

29: Johnny Mathis - Gone, Gone, Gone
Dit nummer doet me een beetje aan de jaren 70 denken qua melodie en is gewoon niets aan de hand zijnde muziek, luistert wel lekker weg al is het geen echte hoogvlieger.

30: Sonja - De Kwakkeldans
Sonja zingt het al in het begin het melodietje van dit liedje maak je heel erg blij en dat klopt ook wel, want vrolijk wordt je er wel van al heeft het tekstueel werkelijk niets te bieden, ik zeg K3 eat your heart out en laat ik is lekker gek doen met het cijfer.

Musician’s Top 30, 17-10-1981, week 42

01 (01) 04 Every little thing she does is magic – The Police
02 (02) 05 Take it on the run – Reo speedwagon
03 (03) 06 Love action – Human league
04 (05) 05 Love song – Simple minds
05 (06) 06 Girls on film – Duran duran
06 (04) 07 Abacab – Genesis
07 (10) 03 Dream – Earth & fire
08 (15) 02 The Night owls – Little River Band
09 (11) 03 Urgent - Foreigner
10 (07) 06 Prince charming – Adam and the Ants
11 (14) 03 Shut up - Madness
12 (08) 07 Start me up – Rolling stones
13 (---) 01 Day after day - Pretenders
14 (---) 01 Under your thumb – Godley & Creme
15 (19) 02 Sausolito summernight - Diesel
16 (---) 01 Tonight I’m yours – Rod Stewart
17 (09) 09 You might need somebody – Randy Crawford
18 (21) 04 Wired for sound – Cliff Richard
19 (---) 01 Dead ringer for love - Meatloaf
20 (22) 03 Superfreak – Rick James
21 (13) 05 I’m so glad to be a woman – Love Unlimited
22 (17) 04 Wake up – Daniel Sahuleka
23 (---) 01 Lock up your daughters – Slade
24 (12) 06 Private eyes – Hall & Oates
25 (20) 05 Tainted love – Soft cell
26 (26) 04 He’s a liar – Bee gees
27 (16) 07 Heart and soul –Exile
28 (30) 02 Sweetheart – Marianne Faithfull
29 (27) 02 We’re almost there – Michael Jackson
30 (---) 01 Mexico – Les Humphries singers

Om met die laatste even te beginnen: het duurde even voor het werkje een nieuwe kans kreeg in 1981.
Maar ik had bij Mexico van The Les Humphries singers (1972) een heel ander gevoel gekregen dan bij Give up your guns van The Buoys (ook 1972) toen die opnieuw werd uitgebracht in 1979. Je praat over andere muziek, dat is waar. Maar ik had in 1981 ook een beetje het gevoel: die tijd is over, het is voorbij. Wil ik dit nu nog wel een hit laten worden. Dat denk je misschien eerder als je 18 bent dan toen je nog 16 was.

Overigens bevatte Mexico op de b-kant het aloude To my father's house, de megahit uit 1970, zodat je daar tenminste ook een goed klinkende versie van had.

De bakens werden blijkbaar in ieder geval voor even verzet. Op 13 kwam een nieuw singletje binnen van de Pretenders, Day after day. En daar had ik toen meer oog voor. Het is wat onbekend gebleven en een beetje laat aangeschaft, in de wetenschap bij hetgeen er nog gaat komen....

Pretenders - Day after day

(afbeelding)

Week 42 van 1981.

1. Rose Royce - R.R. Express
Hiervan werden diverse 12-inch-versies uitgebracht maar ik beperk mij tot de singleversie. Dit kan ik nog tot de betere disco rekenen in die zin dat het lekker swingt met prima blazers en enigszins soulvolle vocalen.

5. Laurie Anderson - O Superman
Ondanks de status van klassieker heb ik daar nooit veel aan gevonden. Te eentonig en vooral te kitscherig mede door het aanhoudend gebruik van de vocoder.

19. Lee Towers - Love Potion Number Nine
Geen clip gevonden maar ik ken het nog. Deze René Froger avant-la-lettre kan mij ook gestolen worden, kan deze man niet anders dan coveren? Over zijn belabberde uitspraak is al genoeg gezegd.

28. Linx - So This Is Romance
Een nummer dat het ene oor in en het andere uit gaat, ik vind het te zoutloos en vrij eentonig al is die funky baslijn wel een pluspunt.

29. Earth, Wind & Fire - Let's Groove
Hier is alles duidelijk beter in balans: de vocalen, het (beperkte maar effectieve) gebruik van een vocoder en de passende blazers die het nummer opfleuren en het soepele ritme.

30. Guys 'n' Dolls - I Got The Fire In Me
Wat een slechte geluidskwaliteit maar ja ... Hiervan ken ik meer de Italiaanse versie (Al Bano & Romina Power) en die vind ik - eerlijk gezegd - leuker, dit hier klinkt wat meliger.

Duidelijk een mindere week.

LucM schreef:
Ondanks de status van klassieker heb ik daar nooit veel aan gevonden. Te eentonig en vooral te kitscherig mede door het aanhoudend gebruik van de vocoder.

Wát, een 3??
Dat valt me nu van je tegen Luc

Ik wilde dinsdag net de loftrompet gaan uitsteken over dit voortreffelijke nummer van Anderson. Ik heb O Superman net deze week een keer of 5 gedraaid om er weer in te komen.
Ok, het is wat bizar. Ik had, geef ik eerlijk toe, werkelijk nog nooit zoiets gehoord in 1981. Ik wist niet wat mij overkwam, bij wijze van spreken. Het heeft een vocoder, maar niet echt overdreven. Het is, hoe zal ik het noemen, experimenteel, minimalistisch en echt volstrekt buiten elk denkbaar genre om, op dat moment. Ik vind het zeker geen kitsch.

Ik was er weken weg van, misschien ook vanwege de hypnotiserende werking die er enigszins van uit gaat. Ik kan er elke keer nog steeds van genieten. En, het is 31 jaar na dato nog steeds heel bijzonder. Na die tijd heb ik zelden iets vergelijkbaars meer gehoord (10+).

Ik ontken niet dat O Superman apart is maar mij kan het niet boeien, het kabbelt monotoon voort en die dat synthesizergebliep en vooral die vocoder irriteert mij mateloos. Het gebeurt zelden maar het kan eens een keer voorkomen dat een nummer algemeen wordt gewaardeerd die mij weinig doet, soms ook van bekende artiesten. Zoals nu O Superman en vorig jaar bv. Flash van Queen.

Martial
Week 42 (1981)

Alarmschijf: Rose Royce - R.R. Express
Een nummer waar alles aan klopt, de heerlijke blazers, de stemmen, het rtime enzovoort dus terecht de alarmschijf deze week.
Cijfer:7,5

Ik ben al net zo enthousiast als Luc over dit nummer, niet dus, dit nummer werkt alleen maar op je zenuwen en is misschien meer geschikt voor een SF serie of zoiets en muzikaal voegt het al helemaal niets toe dat kan Kraftwerk om is iets te noemen veel beter!
Ik weet nog wel dat Frits Spits in z'n Avondspits er lyrisch van was en was het ook wel vaak met Frits eens maar dit keer moest ik toch even passen.

19. Lee Towers - Love Potion Number Nine
Je moet misschien wel Rotterdammer zijn om Lee Towers te waarderen, want zingen kan die natuurlijk wel al moet je wel houden van dit genre, het orgineel van The Glovers staat nog kaarsrecht overeind ook The Searchers hebben nog een aardige cover gemaakt, maar Leen geeft zijn eigen draai er aan en dit doet aardig voor zijn begrippen.
Cijfer: 6

28. Linx - So This Is Romance
Een tijd geleden dat ik dit nummer weer is hoor een leuk lichtvoetig nummer waar je wel happy van wordt moet ik zeggen.

29. Earth, Wind & Fire - Let's Groove
Als er band is die weet hoe de disco moet klinken is het Earth Wind & Fire wel, want Let's Groove gaat er natuurlijk weer in als zoete koek, lekker hoor ik voel me weer 16

30. Guys 'n' Dolls - I Got The Fire In Me
Een minder nummer dit keer van de Guys & Dolls en je bent hem gauw zat moet ik zeggen, volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Martial schreef:
(...) en is misschien meer geschikt voor een SF serie of zoiets en muzikaal voegt het al helemaal niets toe dat kan Kraftwerk om is iets te noemen veel beter!

A) wat heeft Kraftwerk er mee te maken en B) er wordt met O Superman wel degelijk een heel bijzonder hoofdstukje toegevoegd aan de muziekgeschiedenis. De unieke aanpak van Anderson was nog nooit op die wijze eerder vertoond in de (rock-)muziek.

musician schreef:

A) wat heeft Kraftwerk er mee te maken en B) er wordt met O Superman wel degelijk een heel bijzonder hoofdstukje toegevoegd aan de muziekgeschiedenis. De unieke aanpak van Anderson was nog nooit op die wijze eerder vertoond in de (rock-)muziek.

Ik geef ook een 10 aan O Superman. Toen ik als 13-jarige Laurie Anderson voor het eerst hoorde, werd ik geconfronteerd met een soort muziek die uit de toekomst leek te komen. Het was klinisch, ontmenselijkt en toch kwetsbaar en aanstekelijk. Kraftwerk had dat ook, maar in veel mindere mate.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.