Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 21 oktober 2012, 22:37 uur
Martial schreef:
5. Laurie Anderson - O Superman
Ik ben al net zo enthousiast als Luc over dit nummer, niet dus, dit nummer werkt alleen maar op je zenuwen en is misschien meer geschikt voor een SF serie of zoiets en muzikaal voegt het al helemaal niets toe dat kan Kraftwerk om is iets te noemen veel beter!
Ik ben al net zo enthousiast als Luc over dit nummer, niet dus, dit nummer werkt alleen maar op je zenuwen en is misschien meer geschikt voor een SF serie of zoiets en muzikaal voegt het al helemaal niets toe dat kan Kraftwerk om is iets te noemen veel beter!
Nooit naar de tekst geluisterd zeker? Zo intiem en kwetsbaar heb ik Kraftwerk nog nooit gehoord.
0
geplaatst: 22 oktober 2012, 17:56 uur
Week 42 - 17 oktober 1981.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Rose Royce - R.R. Express
Favorietschijf: Herman Van Veen - Keerzij
Steunplaat: Laurie Anderson - O Superman (Vulcano - Superman zegt het gedrukte exemplaar. Dat geloof ik geen moment).
Binnenkomers in de Tipparade:
19. Lee Towers - Love Potion Number Nine (gedowned)
28. Linx - So This Is Romance
29. Earth, Wind & Fire - Let's Groove
30. Guys 'n' Dolls - I Got The Fire In Me
R.R. Express kent natuurlijk iedereen. Het is zeker wel een aardige stamper, maar ik vind het ontbreken aan finesse. De wat gladde productie staat me ook niet echt aan [6].
Er lijkt haast geen middenweg te zijn voor medestanders en tegenstanders van O Superman.
Ik schaar me dan toch een beetje in dat lege hoekje. Ik lig er niet dubbel van, niet van extase [10] en niet van maagkrampen [3 en minder]. Met Kraftwerk moet je dit niet gaan vergelijken, kom op.
Hier wordt zeker iets origineels tentoon gesteld, geen twijfel mogelijk. Maar het heeft z'n beperkingen. De melodie komt hier van de bewerkte vocalen en hier en daar is er een ijle synthesizer te horen. Heel apart en zeer karakteristiek, maar het is iets dat je hooguit 1, 2 keer per jaar wilt horen [7,5].
Lee Schouwers mag weer even z'n Tom Jones-act opvoeren voor een cover van Leiber & Stoller's Love Potion #9. Leuk voor z'n fans vooral, mij heeft hij er niet mee [3].
So This Is Romance klinkt me als een vorm van kledingzakenmuziek anno 1981.
Een soort van disco-achtige funkmuziek waar alle vormen van enthousiasme en spontaniteit uitgefilterd zijn.
En die nette, klinische productie geeft het het laatste zetje
[2,5].
Dan hebben de heren van EW&F het beter begrepen. Let's Groove doet precies wat het zegt, met allure en stijl, al zou ik er ook weer niet de vlag voor willen uithangen [7,5].
Daar hebben we tenslotte, voor alle TROS-leden, ook nog die nepcowboys van Guys 'N Dolls.
Ik denk dat de man (was zijn naam Dominique Grant ofzo?) hier een vorm van emotie moet pretenderen en dat kleine beetje wordt dan genadeloos neergesabeld door de haast timide, emotieloze zang van de vrouw (Forsyte?). Uiteindelijk klinkt het eigenlijk nergens naar [2].
Top 40
Tipparade

Favorietschijf: Herman Van Veen - Keerzij
Steunplaat: Laurie Anderson - O Superman (Vulcano - Superman zegt het gedrukte exemplaar. Dat geloof ik geen moment).
19. Lee Towers - Love Potion Number Nine (gedowned)
28. Linx - So This Is Romance
29. Earth, Wind & Fire - Let's Groove
30. Guys 'n' Dolls - I Got The Fire In Me
R.R. Express kent natuurlijk iedereen. Het is zeker wel een aardige stamper, maar ik vind het ontbreken aan finesse. De wat gladde productie staat me ook niet echt aan [6].
Er lijkt haast geen middenweg te zijn voor medestanders en tegenstanders van O Superman.
Ik schaar me dan toch een beetje in dat lege hoekje. Ik lig er niet dubbel van, niet van extase [10] en niet van maagkrampen [3 en minder]. Met Kraftwerk moet je dit niet gaan vergelijken, kom op.
Hier wordt zeker iets origineels tentoon gesteld, geen twijfel mogelijk. Maar het heeft z'n beperkingen. De melodie komt hier van de bewerkte vocalen en hier en daar is er een ijle synthesizer te horen. Heel apart en zeer karakteristiek, maar het is iets dat je hooguit 1, 2 keer per jaar wilt horen [7,5].
Lee Schouwers mag weer even z'n Tom Jones-act opvoeren voor een cover van Leiber & Stoller's Love Potion #9. Leuk voor z'n fans vooral, mij heeft hij er niet mee [3].
So This Is Romance klinkt me als een vorm van kledingzakenmuziek anno 1981.
Een soort van disco-achtige funkmuziek waar alle vormen van enthousiasme en spontaniteit uitgefilterd zijn.
En die nette, klinische productie geeft het het laatste zetje
[2,5].Dan hebben de heren van EW&F het beter begrepen. Let's Groove doet precies wat het zegt, met allure en stijl, al zou ik er ook weer niet de vlag voor willen uithangen [7,5].
Daar hebben we tenslotte, voor alle TROS-leden, ook nog die nepcowboys van Guys 'N Dolls.
Ik denk dat de man (was zijn naam Dominique Grant ofzo?) hier een vorm van emotie moet pretenderen en dat kleine beetje wordt dan genadeloos neergesabeld door de haast timide, emotieloze zang van de vrouw (Forsyte?). Uiteindelijk klinkt het eigenlijk nergens naar [2].
0
geplaatst: 23 oktober 2012, 20:52 uur
Musician’s Top 30, 24-10-1981, week 42
01 (01) 05 Every little thing she does is magic – The Police
02 (02) 06 Take it on the run – Reo speedwagon
03 (03) 07 Love action – Human league
04 (04) 06 Love song – Simple minds
05 (14) 02 Under your thumb – Godley & Creme
06 (13) 02 Day after day - Pretenders
07 (05) 07 Girls on film – Duran duran
08 (07) 04 Dream – Earth & fire
09 (08) 03 The Night owls – Little River Band
10 (16) 02 Tonight I’m yours – Rod Stewart
11 (06) 08 Abacab – Genesis
12 (09) 04 Urgent – Foreigner
13 (11) 04 Shut up – Madness
14 (19) 02 Dead ringer for love - Meatloaf
15 (15) 03 Sausolito summernight - Diesel
16 (23) 02 Lock up your daughters – Slade
17 (10) 07 Prince charming – Adam and the Ants
18 (18) 05 Wired for sound – Cliff Richard
19 (20) 04 Superfreak – Rick James
20 (---) 01 O superman – Laurie Anderson
21 (---) 01 The sensitive kind - Santana
22 (12) 08 Start me up – Rolling stones
23 (28) 03 Sweetheart – Marianne Faithfull
24 (---) 01 RR express – Rose Royce
25 (17) 10 You might need somebody – Randy Crawford
26 (30) 02 Mexico – Les Humphries singers
27 (---) 01 Let’s groove – Earth, wind & fire
28 (---) 01 Silver & diamonds – Keith Marshall
29 (---) 01 Physical – Olivia Newton John
30 (---) 01 Smoorverliefd – Doe maar
En ik heb al mijn kruit inzake een positieve waardering voor Laurie Anderson inmiddels al verschoten. Maar O Superman blijf ik een zeldzaam klein briljantje vinden in de popmuziek.
Onbekenden: Keith Marshall had met Silver & Diamonds een flauwe opvolger, een kopie haast, van Only crying. Daar liep dus niemand meer warm voor.
En ook in de uitverkoopgekocht: de single The Sensitive kind, een prima Santana nummer van het album Zebop!
Santana - The Sensitive kind

01 (01) 05 Every little thing she does is magic – The Police
02 (02) 06 Take it on the run – Reo speedwagon
03 (03) 07 Love action – Human league
04 (04) 06 Love song – Simple minds
05 (14) 02 Under your thumb – Godley & Creme
06 (13) 02 Day after day - Pretenders
07 (05) 07 Girls on film – Duran duran
08 (07) 04 Dream – Earth & fire
09 (08) 03 The Night owls – Little River Band
10 (16) 02 Tonight I’m yours – Rod Stewart
11 (06) 08 Abacab – Genesis
12 (09) 04 Urgent – Foreigner
13 (11) 04 Shut up – Madness
14 (19) 02 Dead ringer for love - Meatloaf
15 (15) 03 Sausolito summernight - Diesel
16 (23) 02 Lock up your daughters – Slade
17 (10) 07 Prince charming – Adam and the Ants
18 (18) 05 Wired for sound – Cliff Richard
19 (20) 04 Superfreak – Rick James
20 (---) 01 O superman – Laurie Anderson
21 (---) 01 The sensitive kind - Santana
22 (12) 08 Start me up – Rolling stones
23 (28) 03 Sweetheart – Marianne Faithfull
24 (---) 01 RR express – Rose Royce
25 (17) 10 You might need somebody – Randy Crawford
26 (30) 02 Mexico – Les Humphries singers
27 (---) 01 Let’s groove – Earth, wind & fire
28 (---) 01 Silver & diamonds – Keith Marshall
29 (---) 01 Physical – Olivia Newton John
30 (---) 01 Smoorverliefd – Doe maar
En ik heb al mijn kruit inzake een positieve waardering voor Laurie Anderson inmiddels al verschoten. Maar O Superman blijf ik een zeldzaam klein briljantje vinden in de popmuziek.
Onbekenden: Keith Marshall had met Silver & Diamonds een flauwe opvolger, een kopie haast, van Only crying. Daar liep dus niemand meer warm voor.
En ook in de uitverkoopgekocht: de single The Sensitive kind, een prima Santana nummer van het album Zebop!
Santana - The Sensitive kind

0
geplaatst: 27 oktober 2012, 11:39 uur
Week 43 van 1981.
1. Marcia Hines - Your Love Still Brings Me To My Knees
Vrij standaard disco-single met aardige soulvolle zang. Behoorlijk gearrangeerd maar voor de rest weinig bijzonder.
Cijfer: 5,5
18. Sandy Coast - Hollywood
Redelijke single met mooie vocalen en samenzang maar maar echt warm loop ik hier ook niet van. Dit klinkt mij eveneens te standaard, een tikkeltje te mat voor hun doen.
Cijfer: 6
25. Raymond Van Het Groenewoud - Chachacha
Een vrolijk en grappig nummer van Raymond Van Het Groenewoud die wel bijblijft. Lekker exotisch en feestelijk.
Cijfer: 8
26. Dave Stewart with Barbara Gaskin - It's My Party
Een cover van een jaren '60-hit van Lesley Gore. Weliswaar gewaagd en eigenzinnig maar in deze arrangement komt dit minder tot zijn recht dan het vlottere origineel.
27. The Buggles - I Am A Camera
Hun synthipop klinkt hier wat serieuzer en melancholieker, ik hoor daar zelfs Yes-invloeden in. Vergt misschien meerdere luisterbeurten maar het brengt toch een vrij aangenaam en sfeervolle tapijt van synthesizers.
Cijfer: 7
28. The Millionaires - Boys From The Radio
Geen clip gevonden
29. Spryng & Maribelle - Come On Over
Melodisch mag het er nog zijn maar die afgeknepen zang trek ik absoluut niet, het lijkt alsof ze Patricia Paay wil imiteren maar ze kan het niet.
Cijfer: 3,5
30. Vicky Leandros - Love's Alive
Een nummer dat enkel goed is vlak voor het slapen gaan, verveelt mij snel al hoor ik wel dat het professioneel gebracht is.
1. Marcia Hines - Your Love Still Brings Me To My Knees
Vrij standaard disco-single met aardige soulvolle zang. Behoorlijk gearrangeerd maar voor de rest weinig bijzonder.
Redelijke single met mooie vocalen en samenzang maar maar echt warm loop ik hier ook niet van. Dit klinkt mij eveneens te standaard, een tikkeltje te mat voor hun doen.
Een vrolijk en grappig nummer van Raymond Van Het Groenewoud die wel bijblijft. Lekker exotisch en feestelijk.
26. Dave Stewart with Barbara Gaskin - It's My Party
Een cover van een jaren '60-hit van Lesley Gore. Weliswaar gewaagd en eigenzinnig maar in deze arrangement komt dit minder tot zijn recht dan het vlottere origineel.
Hun synthipop klinkt hier wat serieuzer en melancholieker, ik hoor daar zelfs Yes-invloeden in. Vergt misschien meerdere luisterbeurten maar het brengt toch een vrij aangenaam en sfeervolle tapijt van synthesizers.
Geen clip gevonden
Melodisch mag het er nog zijn maar die afgeknepen zang trek ik absoluut niet, het lijkt alsof ze Patricia Paay wil imiteren maar ze kan het niet.
Een nummer dat enkel goed is vlak voor het slapen gaan, verveelt mij snel al hoor ik wel dat het professioneel gebracht is.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 09:00 uur
TOP 40 VAN ROB nr 278, 21-10-1981
dw vw aw
1 2 4 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
2 1 7 Prince charming - Adam & the Ants
3 3 7 Wired for sound - Cliff Richard
4 5 3 O Superman - Laurie Anderson
5 6 6 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
6 12 3 Don't want to wait anymore - The Tubes
7 4 7 Tainted love - Soft Cell
8 7 6 Every little thing she does is magic - The Police
9 9 4 Shut up - Madness
10 10 5 Mexico - Les Humphries Singers
11 13 4 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
12 8 9 Abacab - Genesis
13 15 7 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
14 24 2 RR Express - Rose Royce
15 16 5 Dreams - Earth & Fire
16 31 2 Dead ringer for love - Meatloaf
17 39 2 I am a camera - The Buggles
18 38 2 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
19 11 10 It's your conscience - Deniece Williams
20 -- 1 Europe after the rain - John Foxx
21 32 2 Hollywood - Sandy Coast
22 22 3 Lock up your daughters - Slade
23 14 12 Give it up - New England
24 21 5 He's a liar - The BeeGees
25 27 4 The night owls - The Little River Band
26 19 7 Love action - Human League
27 28 3 Dancing the night away - Voggue
28 20 11 Why tell me why - Anita Meyer
29 18 10 The voice - The Moody Blues
30 34 2 Keerzij - Herman van Veen
31 26 7 Arthur's theme - Christopher Cross
32 23 8 Heel even - Shirley
33 17 6 I'm lucky - Joan Armatrading
34 -- 1 Gone gone gone - Johnny Mathis
35 -- 1 Tonight I'm yours - Rod Stewart
36 -- 1 Oil in the family - Jan Akkerman
37 -- 1 Physical - Olivia Newton-John
38 33 11 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
39 25 8 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
40 30 12 Chant no. 1 - Spandau Ballet
Dit is de lijst van vorige week zondag, die ik nog niet eerder geplaatst had vanwege een weekje vakantie.
Godley & Creme bereiken vlot de eerste positie met hun 'haunting song'.
Op 20 komt John Foxx binnen. Hij was de eerste zanger van Ultravox (opgevolgd uiteraard door Midge Ure), en dit was zijn eerste succesvolle solosingle (bij mij althans). Weer die heerlijke combinatie van coole synths met melancholieke zang. Dit heeft een heel fijne drive en gaat hoog scoren.
Dan nog vier lage binnenkomertjes: op 34 oude rot Johnny Mathis die aardig met de tijd meegaat, maar spetteren doet het niet. Op 35 Rod Stewart die zijn nieuwgevonden stijl steeds verder uitbouwt. Goed geproduceerd maar geen memorabele melodie. Op 36 een curieuze single van Jan Akkerman, waar hij Arabian affair van Abdul Hassan als voorbeeld lijkt te nemen. Nauwelijks een gitaar te horen, wel een vette discobeat. En op 37 het overbekende Physical van Olivia Newton-John, dat ik kennelijk toch maar wel in mijn top 40 liet binnenkomen; een randgeval.
dw vw aw
1 2 4 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
2 1 7 Prince charming - Adam & the Ants
3 3 7 Wired for sound - Cliff Richard
4 5 3 O Superman - Laurie Anderson
5 6 6 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
6 12 3 Don't want to wait anymore - The Tubes
7 4 7 Tainted love - Soft Cell
8 7 6 Every little thing she does is magic - The Police
9 9 4 Shut up - Madness
10 10 5 Mexico - Les Humphries Singers
11 13 4 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
12 8 9 Abacab - Genesis
13 15 7 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
14 24 2 RR Express - Rose Royce
15 16 5 Dreams - Earth & Fire
16 31 2 Dead ringer for love - Meatloaf
17 39 2 I am a camera - The Buggles
18 38 2 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
19 11 10 It's your conscience - Deniece Williams
20 -- 1 Europe after the rain - John Foxx
21 32 2 Hollywood - Sandy Coast
22 22 3 Lock up your daughters - Slade
23 14 12 Give it up - New England
24 21 5 He's a liar - The BeeGees
25 27 4 The night owls - The Little River Band
26 19 7 Love action - Human League
27 28 3 Dancing the night away - Voggue
28 20 11 Why tell me why - Anita Meyer
29 18 10 The voice - The Moody Blues
30 34 2 Keerzij - Herman van Veen
31 26 7 Arthur's theme - Christopher Cross
32 23 8 Heel even - Shirley
33 17 6 I'm lucky - Joan Armatrading
34 -- 1 Gone gone gone - Johnny Mathis
35 -- 1 Tonight I'm yours - Rod Stewart
36 -- 1 Oil in the family - Jan Akkerman
37 -- 1 Physical - Olivia Newton-John
38 33 11 Endless love - Diana Ross & Lionel Richie
39 25 8 I'm gonna love her for the both of us - Meatloaf
40 30 12 Chant no. 1 - Spandau Ballet
Dit is de lijst van vorige week zondag, die ik nog niet eerder geplaatst had vanwege een weekje vakantie.
Godley & Creme bereiken vlot de eerste positie met hun 'haunting song'.
Op 20 komt John Foxx binnen. Hij was de eerste zanger van Ultravox (opgevolgd uiteraard door Midge Ure), en dit was zijn eerste succesvolle solosingle (bij mij althans). Weer die heerlijke combinatie van coole synths met melancholieke zang. Dit heeft een heel fijne drive en gaat hoog scoren.
Dan nog vier lage binnenkomertjes: op 34 oude rot Johnny Mathis die aardig met de tijd meegaat, maar spetteren doet het niet. Op 35 Rod Stewart die zijn nieuwgevonden stijl steeds verder uitbouwt. Goed geproduceerd maar geen memorabele melodie. Op 36 een curieuze single van Jan Akkerman, waar hij Arabian affair van Abdul Hassan als voorbeeld lijkt te nemen. Nauwelijks een gitaar te horen, wel een vette discobeat. En op 37 het overbekende Physical van Olivia Newton-John, dat ik kennelijk toch maar wel in mijn top 40 liet binnenkomen; een randgeval.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 09:44 uur
TOP 40 VAN ROB nr 279, 28-10-1981
dw vw aw
1 1 5 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
2 6 4 Don't want to wait anymore - The Tubes
3 5 7 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 4 4 O Superman - Laurie Anderson
5 2 8 Prince charming - Adam & the Ants
6 3 8 Wired for sound - Cliff Richard
7 14 3 RR Express - Rose Royce
8 18 3 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
9 7 8 Tainted love - Soft Cell
10 20 2 Europe after the rain - John Foxx
11 8 7 Every little thing she does is magic - The Police
12 10 6 Mexico - Les Humphries Singers
13 16 3 Dead ringer for love - Meatloaf
14 9 5 Shut up - Madness
15 21 3 Hollywood - Sandy Coast
16 17 3 I am a camera - The Buggles
17 11 5 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
18 15 6 Dreams - Earth & Fire
19 12 10 Abacab - Genesis
20 13 8 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
21 22 4 Lock up your daughters - Slade
22 29 11 The voice - The Moody Blues
23 36 2 Oil in the family - Jan Akkerman
24 -- 1 Twilight - ELO
25 34 2 Gone gone gone - Johnny Mathis
26 28 12 Why tell me why - Anita Meyer
27 19 11 It's your conscience - Deniece Williams
28 23 13 Give it up - New England
29 37 2 Physical - Olivia Newton-John
30 35 2 Tonight I'm yours - Rod Stewart
31 30 3 Keerzij - Herman van Veen
32 24 6 He's a liar - The BeeGees
33 27 4 Dancing the night away - Voggue
34 25 5 The night owls - The Little River Band
35 26 8 Love action - Human League
36 -- 1 This time - Margriet Eshuys Band
37 -- 1 So this is romance - Linx
38 31 8 Arthur's theme - Christopher Cross
39 33 7 I'm lucky - Joan Armatrading
40 32 9 Heel even - Shirley
En meteen de nieuwe lijst erachteraan. Godley & Creme uiteraard op 1, maar The Tubes zetten nu wel hard door; en ook Rose Royce, Dave Stewart en John Foxx doen goede zaken.
De scherpe lezer valt het op dat Laurie Anderson op 4 blijft steken. Op 7 oktober had ik (bij binnenkomst van O Superman) een lyrisch betoog over de plaat gehouden (waar vreemd genoeg geen enkele reactie op kwam; de discussie kwam 2 weken later); maar toch komt hij niet op 1 terecht. Dit kwam doordat hij toen in een paar weken kapotgedraaid was. O Superman is een song die je niet steeds achter elkaar moet horen, en dat gebeurde toen wel. Bij mij ging al snel de verrukking over in ergernis, en kwam de plaat na een superstart (binnen op 10!) tot stilstand. Pas in de loop van jaren kwam de magie terug, en aangezien hij praktisch nooit gedraaid wordt, heeft hij die magie nu nog steeds.
Nog wat gekke bewegingen: The Buggles van 17 naar 16; ook dit kwam doordat ik hem tijdens het maken van de top 40 even 'vergat'; volgende week gaat hij alsnog de top 10 in. En The Moody Blues en Anita Meyer stijgen opeens in hun 11e en 12e week, heel opmerkelijk, maar een opleving van korte duur.
Op 24 is ELO de hoogste binnenkomer, met zo'n typische begin jaren 80-ELO-sound; er zit in ieder geval wat meer kleur in dan in hun vorige Hold on tight.
Op 36 de Margriet Eshuys Band met weer zo'n sympathieke single, maar een hit zit er helaas niet in.
En op 37 het supervrolijke So this romance van Linx, een Engelse discoband. De tekst getuigt overigens juist van teleurstelling in de liefde, maar het is de eerste song niet die op het gehoor fun uitstraalt, maar een droevige tekst heeft.
dw vw aw
1 1 5 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
2 6 4 Don't want to wait anymore - The Tubes
3 5 7 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 4 4 O Superman - Laurie Anderson
5 2 8 Prince charming - Adam & the Ants
6 3 8 Wired for sound - Cliff Richard
7 14 3 RR Express - Rose Royce
8 18 3 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
9 7 8 Tainted love - Soft Cell
10 20 2 Europe after the rain - John Foxx
11 8 7 Every little thing she does is magic - The Police
12 10 6 Mexico - Les Humphries Singers
13 16 3 Dead ringer for love - Meatloaf
14 9 5 Shut up - Madness
15 21 3 Hollywood - Sandy Coast
16 17 3 I am a camera - The Buggles
17 11 5 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
18 15 6 Dreams - Earth & Fire
19 12 10 Abacab - Genesis
20 13 8 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
21 22 4 Lock up your daughters - Slade
22 29 11 The voice - The Moody Blues
23 36 2 Oil in the family - Jan Akkerman
24 -- 1 Twilight - ELO
25 34 2 Gone gone gone - Johnny Mathis
26 28 12 Why tell me why - Anita Meyer
27 19 11 It's your conscience - Deniece Williams
28 23 13 Give it up - New England
29 37 2 Physical - Olivia Newton-John
30 35 2 Tonight I'm yours - Rod Stewart
31 30 3 Keerzij - Herman van Veen
32 24 6 He's a liar - The BeeGees
33 27 4 Dancing the night away - Voggue
34 25 5 The night owls - The Little River Band
35 26 8 Love action - Human League
36 -- 1 This time - Margriet Eshuys Band
37 -- 1 So this is romance - Linx
38 31 8 Arthur's theme - Christopher Cross
39 33 7 I'm lucky - Joan Armatrading
40 32 9 Heel even - Shirley
En meteen de nieuwe lijst erachteraan. Godley & Creme uiteraard op 1, maar The Tubes zetten nu wel hard door; en ook Rose Royce, Dave Stewart en John Foxx doen goede zaken.
De scherpe lezer valt het op dat Laurie Anderson op 4 blijft steken. Op 7 oktober had ik (bij binnenkomst van O Superman) een lyrisch betoog over de plaat gehouden (waar vreemd genoeg geen enkele reactie op kwam; de discussie kwam 2 weken later); maar toch komt hij niet op 1 terecht. Dit kwam doordat hij toen in een paar weken kapotgedraaid was. O Superman is een song die je niet steeds achter elkaar moet horen, en dat gebeurde toen wel. Bij mij ging al snel de verrukking over in ergernis, en kwam de plaat na een superstart (binnen op 10!) tot stilstand. Pas in de loop van jaren kwam de magie terug, en aangezien hij praktisch nooit gedraaid wordt, heeft hij die magie nu nog steeds.
Nog wat gekke bewegingen: The Buggles van 17 naar 16; ook dit kwam doordat ik hem tijdens het maken van de top 40 even 'vergat'; volgende week gaat hij alsnog de top 10 in. En The Moody Blues en Anita Meyer stijgen opeens in hun 11e en 12e week, heel opmerkelijk, maar een opleving van korte duur.
Op 24 is ELO de hoogste binnenkomer, met zo'n typische begin jaren 80-ELO-sound; er zit in ieder geval wat meer kleur in dan in hun vorige Hold on tight.
Op 36 de Margriet Eshuys Band met weer zo'n sympathieke single, maar een hit zit er helaas niet in.
En op 37 het supervrolijke So this romance van Linx, een Engelse discoband. De tekst getuigt overigens juist van teleurstelling in de liefde, maar het is de eerste song niet die op het gehoor fun uitstraalt, maar een droevige tekst heeft.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 09:52 uur
Twilight is inderdaad beter dan Hold on tight. Het is jammer dat dat niet de eerste single werd van Time van ELO.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 17:12 uur
Week 43 - 24 oktober 1981.
Top 40
Tipparade (Joan Armatrading staat er al een kleine eeuwigheid in...
)

Alarmschijf: Marcia Hines - Your Love Still Brings Me To My Knees
Favorietschijf: Sandy Coast - Hollywood
Alarmschijf: Marcia Hines - Your Love Still Brings Me To My Knees V
18. Sandy Coast - Hollywood V
25. Raymond Van Het Groenewoud - Chachacha V
26. Dave Stewart & Barbara Gaskin - It's My Party V
27. The Buggles - I Am A Camera V
28. The Millionaires - Boys From The Radio (gedowned)
29. Spryng & Maribelle - Come On Over V
30. Vicky Leandros - Love's Alive V
Marcia Hines, ja, ik herinner dit me nog wel. Dit was zo'n beetje de tijd dat m'n blindedarm eruit moest, dus de singles die deze weken langs zullen komen zal ik me vast als zodanig herinneren (niet per se in negatieve context). Dit liedje heeft iets sympathieks, daar kan ik niet omheen, maar blinkt nergens echt in uit [6].
Het liedje van Sandy Coast vind ik maar gezapig klinken, alsof men er nauwelijks enige moeite voor heeft gedaan om het enige sjeu te geven. De zanglijn vind ik ook te simpel.
Ik raak er wat verveeld van [4,5].
Chachacha verschijnt zeker een maand of 5 te laat. Daarnaast doet het voor mij echter weinig verkeerd.
Het zonnige karakter komt oprecht op me over, het doet me een beetje denken aan Doe Maar (meer bepaald Ernst Jansz) uit die tijd en nergens vind ik het plat worden.
Geen atoomsplitser, maar gewoon een leuk feestliedje dat niet meer pretendeert dan het is [7].
Ik kan me wel goed vinden in de 'andere' Dave Stewart's new wave-bewerking van Lesley Gore's It's My Party. Nu nog vind ik dit vernieuwend en eigenwijs klinken (ik kan zo 1, 2, 3 niets anders op noemen dat hier echt op lijkt). Ook Barbara Gaskin's performance is doeltreffend neergezet [8,5].
LucM haalt Yes aan als invloeden voor The Buggles' I Am A Camera. Dat is absoluut geen toeval, daar dit een herbewerking van Yes' Into The Lens betreft (van het album Drama) waaraan The Buggles zelf ook aan hebben meegewerkt als volwaardig Yes-leden!
Van de twee vind ik het fantastische Into The Lens beter uitgewerkt, maar dit zit er echt een haarbreedte onder! Vooral het einde vind ik uitstekend klinken. Hoogtepunt van de week wat mij betreft!
[9,5].
Helaas is het zo dat er voor elke parel wel 1, 2 missers tussen de binnenkomers zitten.
Boys From The Radio vind ik ronduit vervelend klinken. Ontzettend gemaakte blijheid met een te hoog suikergehalte [3].
Een leuk inleidend filmpje van Nederland Muziekland bij Spryng & Maribelle's liedje.
Dat is dan gelijk ook het positieve dat ik er over te melden heb. Ontstellend zwak gezongen, ik heb zelden zo'n knullig en afgezaagd refrein gehoord en vooral die brug is vooral een brug te ver. Ongelofelijke slijmballenmuziek [2].
Bij Vicki Leandros heb ik dan tenminste nog het idee serieus genomen te worden, al breekt ook zij geen potten. Dat jankerige Mariah Carey-gehuil tegen het einde kan ze beter aan een ander overlaten. Ik heb ze echter slechter gehoord in het genre [4,5].
Top 40
Tipparade (Joan Armatrading staat er al een kleine eeuwigheid in...
)
Favorietschijf: Sandy Coast - Hollywood
Alarmschijf: Marcia Hines - Your Love Still Brings Me To My Knees V
18. Sandy Coast - Hollywood V
25. Raymond Van Het Groenewoud - Chachacha V
26. Dave Stewart & Barbara Gaskin - It's My Party V
27. The Buggles - I Am A Camera V
28. The Millionaires - Boys From The Radio (gedowned)
29. Spryng & Maribelle - Come On Over V
30. Vicky Leandros - Love's Alive V
Marcia Hines, ja, ik herinner dit me nog wel. Dit was zo'n beetje de tijd dat m'n blindedarm eruit moest, dus de singles die deze weken langs zullen komen zal ik me vast als zodanig herinneren (niet per se in negatieve context). Dit liedje heeft iets sympathieks, daar kan ik niet omheen, maar blinkt nergens echt in uit [6].
Het liedje van Sandy Coast vind ik maar gezapig klinken, alsof men er nauwelijks enige moeite voor heeft gedaan om het enige sjeu te geven. De zanglijn vind ik ook te simpel.
Ik raak er wat verveeld van [4,5].
Chachacha verschijnt zeker een maand of 5 te laat. Daarnaast doet het voor mij echter weinig verkeerd.
Het zonnige karakter komt oprecht op me over, het doet me een beetje denken aan Doe Maar (meer bepaald Ernst Jansz) uit die tijd en nergens vind ik het plat worden.
Geen atoomsplitser, maar gewoon een leuk feestliedje dat niet meer pretendeert dan het is [7].
Ik kan me wel goed vinden in de 'andere' Dave Stewart's new wave-bewerking van Lesley Gore's It's My Party. Nu nog vind ik dit vernieuwend en eigenwijs klinken (ik kan zo 1, 2, 3 niets anders op noemen dat hier echt op lijkt). Ook Barbara Gaskin's performance is doeltreffend neergezet [8,5].
LucM haalt Yes aan als invloeden voor The Buggles' I Am A Camera. Dat is absoluut geen toeval, daar dit een herbewerking van Yes' Into The Lens betreft (van het album Drama) waaraan The Buggles zelf ook aan hebben meegewerkt als volwaardig Yes-leden!
Van de twee vind ik het fantastische Into The Lens beter uitgewerkt, maar dit zit er echt een haarbreedte onder! Vooral het einde vind ik uitstekend klinken. Hoogtepunt van de week wat mij betreft!
[9,5].Helaas is het zo dat er voor elke parel wel 1, 2 missers tussen de binnenkomers zitten.
Boys From The Radio vind ik ronduit vervelend klinken. Ontzettend gemaakte blijheid met een te hoog suikergehalte [3].
Een leuk inleidend filmpje van Nederland Muziekland bij Spryng & Maribelle's liedje.
Dat is dan gelijk ook het positieve dat ik er over te melden heb. Ontstellend zwak gezongen, ik heb zelden zo'n knullig en afgezaagd refrein gehoord en vooral die brug is vooral een brug te ver. Ongelofelijke slijmballenmuziek [2].
Bij Vicki Leandros heb ik dan tenminste nog het idee serieus genomen te worden, al breekt ook zij geen potten. Dat jankerige Mariah Carey-gehuil tegen het einde kan ze beter aan een ander overlaten. Ik heb ze echter slechter gehoord in het genre [4,5].
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 17:13 uur
musician schreef:
Twilight is inderdaad beter dan Hold on tight. Het is jammer dat dat niet de eerste single werd van Time van ELO.
Absoluut mee eens en het is heel wat representatiever voor het (geweldige) album.
Maar meer hierover volgende week!

0
Martial
geplaatst: 29 oktober 2012, 15:28 uur
Week 43 (1981)
Een nummer met nog een vleugje jaren 70, echt wereldschokkend is het allemaal niet wat we te horen krijgen, niet slecht maar ook weer niet heel goed eigenlijk, ligt denk ik aan je stemming watvoor cijfer je er voor over hebt.
Cijfer: 6,5
De Sandy Coast heeft wel is betere nummers laten horen dan dit, vrij eenvoudig refreintje wat eigenlijk weer niet echt bij de Sandy Coast hoort, maar de stem van Hans Vermeulen maakt veel goed en brengt dit wel tot een voldoende.
Vind dit zelf 1 van de leukere nummers van Raymond v/h Groenewoud, een leuk en vrolijk nummer, maar Doe Maar hoor ik hier echt niet in, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Cijfer: 7,5
26. Dave Stewart & Barbara Gaskin - It's My Party
Een eigentijdse versie van It's My Party oftwel een "typisch" jaren 80 nummer en het klinkt eigenlijk nog steeds wel fris moet ik zeggen, een leuke cover en dat kan je lang niet altijd zeggen van alle covers.
Ik ben wel fan van de Trevor Horn produkties die heel goed weet hoe iets moet klinken ook dit I Am A Camera zit heel goed in elkaar, het prachtige begin spitst gelijk je oren en het nummer blijft verder toch heel interessant om naar te luisteren, minder hitgevoelig dan Video Killed The Radiostar dat wel, maar zorgt er wel voor dat de verveling niet gauw toeslaat.
Cijfer: 8,5
Ik ken dit nummer niet en aangezien er ook niets op youtube te vinden is geen cijfer voor dit nummer, maar zo te lezen aan de mening van kaztor mis ik niet zo veel.
Cijfer: (-)
Begin jaren 80 konden zulke nummers nog wel maar als je het nu terug hoort klinkt het wel heel erg belegen en bekrompen, nee niet alles wat uit Volendam is een voltreffer.
Cijfer: 3
Hier ken ik echt maar een paar seconde naar luisteren voordat de braakneigingen beginnnen op te spelen, echt te vreselijk voor woorden dit, ik zie een 3,5 en een 4,5 als cijfer voorbijkomen als ik dit af moet zetten tegen Laurie Anderson met haar Superman dan scoort Laurie Anderson wel een 10
Cijfer: 1
Een nummer met nog een vleugje jaren 70, echt wereldschokkend is het allemaal niet wat we te horen krijgen, niet slecht maar ook weer niet heel goed eigenlijk, ligt denk ik aan je stemming watvoor cijfer je er voor over hebt.
De Sandy Coast heeft wel is betere nummers laten horen dan dit, vrij eenvoudig refreintje wat eigenlijk weer niet echt bij de Sandy Coast hoort, maar de stem van Hans Vermeulen maakt veel goed en brengt dit wel tot een voldoende.
Vind dit zelf 1 van de leukere nummers van Raymond v/h Groenewoud, een leuk en vrolijk nummer, maar Doe Maar hoor ik hier echt niet in, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

26. Dave Stewart & Barbara Gaskin - It's My Party
Een eigentijdse versie van It's My Party oftwel een "typisch" jaren 80 nummer en het klinkt eigenlijk nog steeds wel fris moet ik zeggen, een leuke cover en dat kan je lang niet altijd zeggen van alle covers.
Ik ben wel fan van de Trevor Horn produkties die heel goed weet hoe iets moet klinken ook dit I Am A Camera zit heel goed in elkaar, het prachtige begin spitst gelijk je oren en het nummer blijft verder toch heel interessant om naar te luisteren, minder hitgevoelig dan Video Killed The Radiostar dat wel, maar zorgt er wel voor dat de verveling niet gauw toeslaat.
Ik ken dit nummer niet en aangezien er ook niets op youtube te vinden is geen cijfer voor dit nummer, maar zo te lezen aan de mening van kaztor mis ik niet zo veel.
Cijfer: (-)
Begin jaren 80 konden zulke nummers nog wel maar als je het nu terug hoort klinkt het wel heel erg belegen en bekrompen, nee niet alles wat uit Volendam is een voltreffer.
Hier ken ik echt maar een paar seconde naar luisteren voordat de braakneigingen beginnnen op te spelen, echt te vreselijk voor woorden dit, ik zie een 3,5 en een 4,5 als cijfer voorbijkomen als ik dit af moet zetten tegen Laurie Anderson met haar Superman dan scoort Laurie Anderson wel een 10

0
geplaatst: 30 oktober 2012, 21:58 uur
Musician’s Top 30, 31-10-1981, week 43
01 (01) 06 Every little thing she does is magic – The Police
02 (20) 02 O superman – Laurie Anderson
03 (05) 03 Under your thumb – Godley & Creme
04 (06) 03 Day after day - Pretenders
05 (02) 07 Take it on the run – Reo speedwagon
06 (04) 07 Love song – Simple minds
07 (09) 04 The Night owls – Little River Band
08 (08) 05 Dream – Earth & fire
09 (10) 03 Tonight I’m yours – Rod Stewart
10 (03) 08 Love action – Human league
11 (21) 02 The sensitive kind - Santana
12 (14) 03 Dead ringer for love – Meatloaf
13 (16) 03 Lock up your daughters – Slade
14 (07) 08 Girls on film – Duran duran
15 (---) 01 I am a camera - Buggles
16 (12) 05 Urgent – Foreigner
17 (13) 05 Shut up – Madness
18 (24) 02 RR express – Rose Royce
19 (---) 01 Snake eyes – The Alan Parsons project
20 (19) 05 Superfreak – Rick James
21 (23) 04 Sweetheart – Marianne Faithfull
22 (---) 01 Just can’t get enough – Depeche mode
23 (15) 04 Sausolito summernight - Diesel
24 (27) 02 Let’s groove – Earth, wind & fire
25 (---) 01 It’s my party – Dave Stewart & Barbara Gaskin
26 (11) 09 Abacab – Genesis
27 (18) 06 Wired for sound – Cliff Richard
28 (30) 02 Smoorverliefd – Doe maar
29 (26) 03 Mexico – Les Humphries singers
30 (28) 02 Silver & diamonds – Keith Marshall
Laurie Anderson werd de stijger van deze week. Verder de bekendere binnenkomers van de Buggles (8) die de door hen geschreven en gezongen maar volstrekt onbekend gebleven single Into the lens van Yes van een jaar eerder nieuw leven hebben ingeblazen. En er nu wel een hit mee hebben.
Een prima versie van Dave Stewart & Barbara Gaskin inzake hun cover van It's my party. Heel vernieuwend en aardig gedaan (7,5)
Maar dan. Eerst een derde en ook volledig in het water gevallen derde single van het album The Turn of a friendly card, Snake eyes.
Alan Parsons project - Snake eyes

Was een beetje typisch, Snake eyes was ook al het b-kantje van de single The Turn of a friendly card. Maar van Amerikaanse makelij en dan is de verklaring logisch. In de VS was niet Snake eyes de flip side van The turn... maar May be a price to pay. Maar in Nederland zat niemand er op te wachten, de liefhebbers van The Alan Parsons kochten wel het album The Turn of a friendly card.
Wat ook als boeiend mag worden beschouwd is de aanschaf van Just can't enough, het eerste hitparade succes van Depeche mode. Later is dat live nog een keer een hit geweest in Nederland, maar dan wel in 1985. Maar blij geweest achteraf met deze koop, toch een bijzonder gelukje. Ik wist overigens helemaal niet waar het over ging toen ik het kocht en volgens mij was mijn eerste gevoel niet extreem positief....
Depeche mode - Just can't get enough

01 (01) 06 Every little thing she does is magic – The Police
02 (20) 02 O superman – Laurie Anderson
03 (05) 03 Under your thumb – Godley & Creme
04 (06) 03 Day after day - Pretenders
05 (02) 07 Take it on the run – Reo speedwagon
06 (04) 07 Love song – Simple minds
07 (09) 04 The Night owls – Little River Band
08 (08) 05 Dream – Earth & fire
09 (10) 03 Tonight I’m yours – Rod Stewart
10 (03) 08 Love action – Human league
11 (21) 02 The sensitive kind - Santana
12 (14) 03 Dead ringer for love – Meatloaf
13 (16) 03 Lock up your daughters – Slade
14 (07) 08 Girls on film – Duran duran
15 (---) 01 I am a camera - Buggles
16 (12) 05 Urgent – Foreigner
17 (13) 05 Shut up – Madness
18 (24) 02 RR express – Rose Royce
19 (---) 01 Snake eyes – The Alan Parsons project
20 (19) 05 Superfreak – Rick James
21 (23) 04 Sweetheart – Marianne Faithfull
22 (---) 01 Just can’t get enough – Depeche mode
23 (15) 04 Sausolito summernight - Diesel
24 (27) 02 Let’s groove – Earth, wind & fire
25 (---) 01 It’s my party – Dave Stewart & Barbara Gaskin
26 (11) 09 Abacab – Genesis
27 (18) 06 Wired for sound – Cliff Richard
28 (30) 02 Smoorverliefd – Doe maar
29 (26) 03 Mexico – Les Humphries singers
30 (28) 02 Silver & diamonds – Keith Marshall
Laurie Anderson werd de stijger van deze week. Verder de bekendere binnenkomers van de Buggles (8) die de door hen geschreven en gezongen maar volstrekt onbekend gebleven single Into the lens van Yes van een jaar eerder nieuw leven hebben ingeblazen. En er nu wel een hit mee hebben.
Een prima versie van Dave Stewart & Barbara Gaskin inzake hun cover van It's my party. Heel vernieuwend en aardig gedaan (7,5)
Maar dan. Eerst een derde en ook volledig in het water gevallen derde single van het album The Turn of a friendly card, Snake eyes.
Alan Parsons project - Snake eyes

Was een beetje typisch, Snake eyes was ook al het b-kantje van de single The Turn of a friendly card. Maar van Amerikaanse makelij en dan is de verklaring logisch. In de VS was niet Snake eyes de flip side van The turn... maar May be a price to pay. Maar in Nederland zat niemand er op te wachten, de liefhebbers van The Alan Parsons kochten wel het album The Turn of a friendly card.
Wat ook als boeiend mag worden beschouwd is de aanschaf van Just can't enough, het eerste hitparade succes van Depeche mode. Later is dat live nog een keer een hit geweest in Nederland, maar dan wel in 1985. Maar blij geweest achteraf met deze koop, toch een bijzonder gelukje. Ik wist overigens helemaal niet waar het over ging toen ik het kocht en volgens mij was mijn eerste gevoel niet extreem positief....

0
geplaatst: 3 november 2012, 11:10 uur
Week 44 van 1981.
1. Level 42 - Love Games
Hun eerste hit en het begin van een reeks hitsingles met de karakteristieke funky bas, toetsenpartijen en soepele ritmes. Dit is de 12-inch-versie (heb ik ook op mijn compilatie) en hun hits (toch die in het begin, eind jaren '80 ging het bergafwaarts) vind ik nog steeds goed te pruimen waaronder dit hier.
12. Shakin' Stevens - It's Raining
Toeval of niet maar op dit ogenblik regende het hier flink. Laat ik dan maar luisteren naar deze toch wel gezellige bluesy retrorock. Niet echt speciaal en wat gladjes maar voor de rest OK voor mij.
20. Jan Akkerman - Oil In The Family (Fuel)
Deze legendarische gitarist gaat hier op de discotoer met veel synths. Niet onaardig geprobeerd maar ook vrij eentonig en het klinkt ook wat gedateerd. Waarom moet dat ook zolang worden uitgemolken?
Cijfer: 5
21. Pointer Sisters - Should I Do It
Toch liever een zo'n pretentieloos en vrolijk nummer dat blijft hangen, gezellig met prima zang met heerlijke saxofoon in het midden.
26. Future World Orchestra - Desire
Wederom een synthesizernummer maar dit blijft toch beter hangen dan dat nummer van Jan Akkerman en klinkt vlotter en sfeervoller. Eigenlijk een prima radiohit.
27. Fat Eddy Band - Let Your Body Move It
Banale en identiteitsloze funk dat ondanks de goede baslijn het ene oor in en het andere uit gaat behalve dat irritante vrouwenstemmetje dat mij aan Spargo doet denken. Gelukkig terecht vergeten.
28. Electric Light Orchestra - Twilight
Sterk gedomineerd door synths en productietrucs waardoor dit nummer een groots karakter heeft maar anderzijds biedt de gemakkelijk in het oor liggende melodie een luchtiger tegenwicht, eigenlijk typisch ELO.
29. John Foxx - Europe-After The Rain
Het is hier nog wachten op 'after the rain' maar dit nummer dat ik lange tijd niet meer gehoord heb bevalt mij goed. Aanstekelijke beat en baslijn, sfeervol geproduceerd en koele doch effectieve zang en mooie piano.
30. Pussycat - Teenage Queenie
Pussycat was toen aan haar zwanenzang maar hun laatste hit mag er wel zijn. Countrygetint, blijkbaar lonkend naar hun eerste hit Mississippi met aanstekelijk, licht discogetint ritme en degelijke zang, vind ik beter dan hun vorige hit Une Chambre Pour La Nuit.
1. Level 42 - Love Games
Hun eerste hit en het begin van een reeks hitsingles met de karakteristieke funky bas, toetsenpartijen en soepele ritmes. Dit is de 12-inch-versie (heb ik ook op mijn compilatie) en hun hits (toch die in het begin, eind jaren '80 ging het bergafwaarts) vind ik nog steeds goed te pruimen waaronder dit hier.
12. Shakin' Stevens - It's Raining
Toeval of niet maar op dit ogenblik regende het hier flink. Laat ik dan maar luisteren naar deze toch wel gezellige bluesy retrorock. Niet echt speciaal en wat gladjes maar voor de rest OK voor mij.
20. Jan Akkerman - Oil In The Family (Fuel)
Deze legendarische gitarist gaat hier op de discotoer met veel synths. Niet onaardig geprobeerd maar ook vrij eentonig en het klinkt ook wat gedateerd. Waarom moet dat ook zolang worden uitgemolken?
Cijfer: 5
21. Pointer Sisters - Should I Do It
Toch liever een zo'n pretentieloos en vrolijk nummer dat blijft hangen, gezellig met prima zang met heerlijke saxofoon in het midden.
26. Future World Orchestra - Desire
Wederom een synthesizernummer maar dit blijft toch beter hangen dan dat nummer van Jan Akkerman en klinkt vlotter en sfeervoller. Eigenlijk een prima radiohit.
27. Fat Eddy Band - Let Your Body Move It
Banale en identiteitsloze funk dat ondanks de goede baslijn het ene oor in en het andere uit gaat behalve dat irritante vrouwenstemmetje dat mij aan Spargo doet denken. Gelukkig terecht vergeten.
28. Electric Light Orchestra - Twilight
Sterk gedomineerd door synths en productietrucs waardoor dit nummer een groots karakter heeft maar anderzijds biedt de gemakkelijk in het oor liggende melodie een luchtiger tegenwicht, eigenlijk typisch ELO.
29. John Foxx - Europe-After The Rain
Het is hier nog wachten op 'after the rain' maar dit nummer dat ik lange tijd niet meer gehoord heb bevalt mij goed. Aanstekelijke beat en baslijn, sfeervol geproduceerd en koele doch effectieve zang en mooie piano.
30. Pussycat - Teenage Queenie
Pussycat was toen aan haar zwanenzang maar hun laatste hit mag er wel zijn. Countrygetint, blijkbaar lonkend naar hun eerste hit Mississippi met aanstekelijk, licht discogetint ritme en degelijke zang, vind ik beter dan hun vorige hit Une Chambre Pour La Nuit.
0
geplaatst: 3 november 2012, 14:24 uur
musician schreef:
Ironisch dat het hier in 1985 een knaller van een hit werd.
De band zelf verkende toen inmiddels al wel enige tijd andere wegen dan de lichtvoetige synthipop van dat nummer.
0
geplaatst: 4 november 2012, 14:35 uur
TOP 40 VAN ROB nr 280, 4-11-1981
dw vw aw
1 1 6 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
2 2 5 Don't want to wait anymore - The Tubes
3 3 8 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 10 3 Europe after the rain - John Foxx
5 7 4 RR Express - Rose Royce
6 4 5 O Superman - Laurie Anderson
7 8 4 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
8 16 4 I am a camera - The Buggles
9 5 9 Prince charming - Adam & the Ants
10 11 8 Every little thing she does is magic - The Police
11 13 4 Dead ringer for love - Meatloaf
12 14 6 Shut up - Madness
13 6 9 Wired for sound - Cliff Richard
14 24 2 Twilight - ELO
15 -- 1 Under pressure - David Bowie & Queen
16 12 7 Mexico - Les Humphries Singers
17 23 3 Oil in the family - Jan Akkerman
18 9 9 Tainted love - Soft Cell
19 15 4 Hollywood - Sandy Coast
20 19 11 Abacab - Genesis
21 -- 1 I go to sleep - The Pretenders
22 21 5 Lock up your daughters - Slade
23 25 3 Gone gone gone - Johnny Mathis
24 36 2 This time - Margriet Eshuys Band
25 22 12 The voice - The Moody Blues
26 18 7 Dreams - Earth & Fire
27 17 6 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
28 29 3 Physical - Olivia Newton-John
29 20 9 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
30 30 3 Tonight I'm yours - Rod Stewart
31 31 4 Keerzij - Herman van Veen
32 37 2 So this is romance - Linx
33 -- 1 I got the fire in me - Guys & Dolls
34 -- 1 Walking in the sunshine - Bad Manners
35 -- 1 Love games - Level 42
36 26 13 Why tell me why - Anita Meyer
37 35 9 Love action - Human League
38 28 14 Give it up - New England
39 27 12 It's your conscience - Deniece Williams
40 32 7 He's a liar - The BeeGees
De top 3 blijft staan, maar op 4 komt John Foxx aanstormen, dus dat belooft wat voor volgende week.
Onder de vijf binnenkomers drie klassiekers die je nog overal op de radio kan horen. Komen er tegenwoordig ook nog wel eens drie klassiekers in de top 40 binnen?...
Op 15 de (op papier) supercombinatie Queen & David Bowie, die de verwachtingen meer dan waarmaakt. Under pressure heeft een sterke tekst, originele muziek en van beide heren magistrale zang, die elkaar niet in de weg zit maar perfect aanvult!
. Terecht ook in de NL top 40 een dikke nummer 1 hit.
Op 21 The Pretenders met hun grootse hit in NL (nummer 4). Hiervoor maakten ze stevige rock, hierna zouden ze vooral scoren met fraaie ballads. Hier is Chrissie Hynde in optima forma, vooral in het 'I was wrong...' gedeelte; en ook de trompet geeft een heerlijk doezelig sfeertje.
Op 33 geen klassieker, maar Guys & Dolls met hun voorlaatste top 40 hit. Ik was hem vergeten, en bij beluistering had ik steeds het gevoel dat het een cover was van een Italiaanse lied, maar ik weet niet van wie (misschien Ricchi e Poveri?). Wie het aandurft, kan op Youtube de clip beluisteren. Professioneel gebracht, maar het stelt weinig voor.
Op 34 ook geen klassieker, maar Bad Manners, met het redelijk serieuze Walking in the sunshine. Nauwelijks nog ska, eerder licht reggaegetint met wat dubinvloeden (ik heb er geen verstand van hoor).
Op 35 wel een echte klassieker, de debuutsingle van Level 42, Love games. Het intro is al magistraal, de rest van de song houdt die merkwaardige laidback sfeer, waardoor het niet echt swingt, maar wel heel lekker klinkt. Ik weet nog dat dit in de Nationale Hitparade zomaar op 4 binnenkwam, ik kende het niet eens en begreep er niets van. Hoger kwam hij ook niet, maar hij bleef wel lang hangen in de top 10, en zou het begin zijn van een hitsrijke carrière.
dw vw aw
1 1 6 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
2 2 5 Don't want to wait anymore - The Tubes
3 3 8 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 10 3 Europe after the rain - John Foxx
5 7 4 RR Express - Rose Royce
6 4 5 O Superman - Laurie Anderson
7 8 4 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
8 16 4 I am a camera - The Buggles
9 5 9 Prince charming - Adam & the Ants
10 11 8 Every little thing she does is magic - The Police
11 13 4 Dead ringer for love - Meatloaf
12 14 6 Shut up - Madness
13 6 9 Wired for sound - Cliff Richard
14 24 2 Twilight - ELO
15 -- 1 Under pressure - David Bowie & Queen
16 12 7 Mexico - Les Humphries Singers
17 23 3 Oil in the family - Jan Akkerman
18 9 9 Tainted love - Soft Cell
19 15 4 Hollywood - Sandy Coast
20 19 11 Abacab - Genesis
21 -- 1 I go to sleep - The Pretenders
22 21 5 Lock up your daughters - Slade
23 25 3 Gone gone gone - Johnny Mathis
24 36 2 This time - Margriet Eshuys Band
25 22 12 The voice - The Moody Blues
26 18 7 Dreams - Earth & Fire
27 17 6 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
28 29 3 Physical - Olivia Newton-John
29 20 9 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
30 30 3 Tonight I'm yours - Rod Stewart
31 31 4 Keerzij - Herman van Veen
32 37 2 So this is romance - Linx
33 -- 1 I got the fire in me - Guys & Dolls
34 -- 1 Walking in the sunshine - Bad Manners
35 -- 1 Love games - Level 42
36 26 13 Why tell me why - Anita Meyer
37 35 9 Love action - Human League
38 28 14 Give it up - New England
39 27 12 It's your conscience - Deniece Williams
40 32 7 He's a liar - The BeeGees
De top 3 blijft staan, maar op 4 komt John Foxx aanstormen, dus dat belooft wat voor volgende week.
Onder de vijf binnenkomers drie klassiekers die je nog overal op de radio kan horen. Komen er tegenwoordig ook nog wel eens drie klassiekers in de top 40 binnen?...
Op 15 de (op papier) supercombinatie Queen & David Bowie, die de verwachtingen meer dan waarmaakt. Under pressure heeft een sterke tekst, originele muziek en van beide heren magistrale zang, die elkaar niet in de weg zit maar perfect aanvult!
. Terecht ook in de NL top 40 een dikke nummer 1 hit.Op 21 The Pretenders met hun grootse hit in NL (nummer 4). Hiervoor maakten ze stevige rock, hierna zouden ze vooral scoren met fraaie ballads. Hier is Chrissie Hynde in optima forma, vooral in het 'I was wrong...' gedeelte; en ook de trompet geeft een heerlijk doezelig sfeertje.
Op 33 geen klassieker, maar Guys & Dolls met hun voorlaatste top 40 hit. Ik was hem vergeten, en bij beluistering had ik steeds het gevoel dat het een cover was van een Italiaanse lied, maar ik weet niet van wie (misschien Ricchi e Poveri?). Wie het aandurft, kan op Youtube de clip beluisteren. Professioneel gebracht, maar het stelt weinig voor.
Op 34 ook geen klassieker, maar Bad Manners, met het redelijk serieuze Walking in the sunshine. Nauwelijks nog ska, eerder licht reggaegetint met wat dubinvloeden (ik heb er geen verstand van hoor).
Op 35 wel een echte klassieker, de debuutsingle van Level 42, Love games. Het intro is al magistraal, de rest van de song houdt die merkwaardige laidback sfeer, waardoor het niet echt swingt, maar wel heel lekker klinkt. Ik weet nog dat dit in de Nationale Hitparade zomaar op 4 binnenkwam, ik kende het niet eens en begreep er niets van. Hoger kwam hij ook niet, maar hij bleef wel lang hangen in de top 10, en zou het begin zijn van een hitsrijke carrière.
0
geplaatst: 4 november 2012, 15:45 uur
Week 44 - 31 oktober 1981.
Top 40
Tipparade

De meneer rechts...
Alarmschijf: Level 42 - Love Games
Favorietschijf: Pointer Sisters - Should I Do It
Steunplaat: Future World Orchestra - Desire
Alarmschijf: Level 42 - Love Games V
#12: Shakin' Stevens - It's Raining V
#20: Jan Akkerman - Oil In The Family (Fuel) V
#21: Pointer Sisters - Should I Do It V
#26: Future World Orchestra - Desire V
#27: Fat Eddy Band - Let Your Body Move It V
#28: Electric Light Orchestra - Twilight V
#29: John Foxx - Europe After The Rain V
#30: Pussycat - Teenage Queenie V
Een steengoede Alarmschijf deze week en dat is vaak wel anders.
Vanaf het begin is het al raak: Een baspartij waar Flea duidelijk naar heeft geluisterd gekoppeld aan een finesse dat aan Hall & Oates doet denken. Maar dan vouwt het zich uit tot de specifieke sound dat kenmerkend zou zijn voor Level 42's eerste jaren.
Een swingende, uitgebalanceerde mix dat raakvlakken heeft met opzwepende funk en jazz.
Later zou dat wat bijgepolijst worden voor de commercie, maar dat was bij Love Games nog niet aan de orde. Level 42 op hun best!
[9,5].
Vandaag is het al niet veel beter dan de weersomstandigheden die LucM gisteren noemde, dus It's Raining komt nu ook wel van pas. Ik heb inderdaad het idee dat Stevens hier wat in de slappe was zit. Ik vind het wat zwakker dan de vorige singles, wat minder beklijvend ook.
Dat pianootje tegen het einde maakt wat goed [6,5].
Gerenommeerde muzikanten maken heel soms een misstap (die dance-plaat van Chris Cornell bijvoorbeeld) en met deze Oil In The Family mag Jan Akkerman er toch ook wel één aan z'n naam toevoegen. Het idee is helemaal niet onaardig (hij is daarvoor vast naar Turkije geweest), maar ik mis hier variatie [5,5].
Should I Do It is een pakkende Motown-pastiche dat zoals alle Pointer Sisters-singles weer gaaf geproduceerd is. De band bezit de vocale kwaliteiten om zoiets te bewerkstelligen. Het klinkt inderdaad ook 'gezellig' [7,5].
Soms zijn er van die nummers die in je geheugen gebakken zitten waarvan je niet weet wie nou precies de uitvoerenden waren. Future World Orchestra's Desire is er zo een en ik vind dit een geweldig nummer waarvan de bescheidenheid de kracht is. Die onopvallende, wat mompelende zang, dat 'gewoon' klinkende, volplamurende synth-bedje daarachter, die spaarzame achtergrondvocalen... Saaiheid troef, zou je denken, maar dit is een liedje waarbij je eventjes moet graven om het z'n ding te laten doen. Kom met een batterij opgepompte effecten aan en het doet me veel minder. Bij dit liedje gaat het 'gewoon' vanzelf!
[9].
In het begin klinkt de Fat Eddy Band's liedje wel geinig, een beetje als een guilty pleasure, maar gaandeweg rukt de zang gevoelsmatig mijn nagels er één voor één uit. 'If I were a guy and she was screeching like that in the bed I'd say 'Get the hell away from here!'' zegt m'n lieve vrouw [3].
Twilight vat voor mij alles samen waar ELO als band (project?) voor staat en het vat ook het bijbehorende, ondergewaardeerde album Time mooi samen in een kleine 4 minuten. 'It rocks but it still got that ethereal feel to it' zegt m'n schatje. Verscheidene stemmetjes, overwaaiende melodieën, hyperactieve synthesizers en alle mogelijke geluiden komen voorbij in een wervelwind van puur vakmanschap. Dit had inderdaad als eerste single van Time moeten verschijnen, dan had het véél hoger gescoord. Een tijdloze klassieker, het mag gezegd!
[10].
John Foxx's Europe After The Rain houdt het midden tussen Ultravox en OMD en ik herken het ook meteen weer. We zitten hier midden in een plensbui, dus let ik momenteel iets meer op de muziek en dat is hier heel subtiel opgebouwd met een schitterende rol voor de piano.
Een mooi, sfeervol totaalvoorbeeld van hoe goede synthesizermuziek anno 1981 kon klinken [9].
Natuurlijk moest het TROS-gilde deze week niet teleurgesteld worden, dus werd er weer eens naar Limburg uitgeweken om iets van Pussycat te promoten. Ik vind dit, eerlijk gezegd, heel goed gezongen, maar het liedje blijft helaas wat achter, al vind ik het wel wat beter dan die Chambre Pour La Nuit (of hoe het ook heet) [4,5].
Over het algemeen een geweldige week!
Top 40
Tipparade

De meneer rechts...

Favorietschijf: Pointer Sisters - Should I Do It
Steunplaat: Future World Orchestra - Desire
Alarmschijf: Level 42 - Love Games V
#12: Shakin' Stevens - It's Raining V
#20: Jan Akkerman - Oil In The Family (Fuel) V
#21: Pointer Sisters - Should I Do It V
#26: Future World Orchestra - Desire V
#27: Fat Eddy Band - Let Your Body Move It V
#28: Electric Light Orchestra - Twilight V
#29: John Foxx - Europe After The Rain V
#30: Pussycat - Teenage Queenie V
Een steengoede Alarmschijf deze week en dat is vaak wel anders.
Vanaf het begin is het al raak: Een baspartij waar Flea duidelijk naar heeft geluisterd gekoppeld aan een finesse dat aan Hall & Oates doet denken. Maar dan vouwt het zich uit tot de specifieke sound dat kenmerkend zou zijn voor Level 42's eerste jaren.
Een swingende, uitgebalanceerde mix dat raakvlakken heeft met opzwepende funk en jazz.
Later zou dat wat bijgepolijst worden voor de commercie, maar dat was bij Love Games nog niet aan de orde. Level 42 op hun best!
[9,5].Vandaag is het al niet veel beter dan de weersomstandigheden die LucM gisteren noemde, dus It's Raining komt nu ook wel van pas. Ik heb inderdaad het idee dat Stevens hier wat in de slappe was zit. Ik vind het wat zwakker dan de vorige singles, wat minder beklijvend ook.
Dat pianootje tegen het einde maakt wat goed [6,5].
Gerenommeerde muzikanten maken heel soms een misstap (die dance-plaat van Chris Cornell bijvoorbeeld) en met deze Oil In The Family mag Jan Akkerman er toch ook wel één aan z'n naam toevoegen. Het idee is helemaal niet onaardig (hij is daarvoor vast naar Turkije geweest), maar ik mis hier variatie [5,5].
Should I Do It is een pakkende Motown-pastiche dat zoals alle Pointer Sisters-singles weer gaaf geproduceerd is. De band bezit de vocale kwaliteiten om zoiets te bewerkstelligen. Het klinkt inderdaad ook 'gezellig' [7,5].
Soms zijn er van die nummers die in je geheugen gebakken zitten waarvan je niet weet wie nou precies de uitvoerenden waren. Future World Orchestra's Desire is er zo een en ik vind dit een geweldig nummer waarvan de bescheidenheid de kracht is. Die onopvallende, wat mompelende zang, dat 'gewoon' klinkende, volplamurende synth-bedje daarachter, die spaarzame achtergrondvocalen... Saaiheid troef, zou je denken, maar dit is een liedje waarbij je eventjes moet graven om het z'n ding te laten doen. Kom met een batterij opgepompte effecten aan en het doet me veel minder. Bij dit liedje gaat het 'gewoon' vanzelf!
[9].In het begin klinkt de Fat Eddy Band's liedje wel geinig, een beetje als een guilty pleasure, maar gaandeweg rukt de zang gevoelsmatig mijn nagels er één voor één uit. 'If I were a guy and she was screeching like that in the bed I'd say 'Get the hell away from here!'' zegt m'n lieve vrouw [3].
Twilight vat voor mij alles samen waar ELO als band (project?) voor staat en het vat ook het bijbehorende, ondergewaardeerde album Time mooi samen in een kleine 4 minuten. 'It rocks but it still got that ethereal feel to it' zegt m'n schatje. Verscheidene stemmetjes, overwaaiende melodieën, hyperactieve synthesizers en alle mogelijke geluiden komen voorbij in een wervelwind van puur vakmanschap. Dit had inderdaad als eerste single van Time moeten verschijnen, dan had het véél hoger gescoord. Een tijdloze klassieker, het mag gezegd!
[10].John Foxx's Europe After The Rain houdt het midden tussen Ultravox en OMD en ik herken het ook meteen weer. We zitten hier midden in een plensbui, dus let ik momenteel iets meer op de muziek en dat is hier heel subtiel opgebouwd met een schitterende rol voor de piano.
Een mooi, sfeervol totaalvoorbeeld van hoe goede synthesizermuziek anno 1981 kon klinken [9].
Natuurlijk moest het TROS-gilde deze week niet teleurgesteld worden, dus werd er weer eens naar Limburg uitgeweken om iets van Pussycat te promoten. Ik vind dit, eerlijk gezegd, heel goed gezongen, maar het liedje blijft helaas wat achter, al vind ik het wel wat beter dan die Chambre Pour La Nuit (of hoe het ook heet) [4,5].
Over het algemeen een geweldige week!

0
Martial
geplaatst: 5 november 2012, 16:34 uur
Week 44 (1981)
De beginperiode van Level 42 was misschien wel de interessantste alhoewel ook het latere werk zeg t/m 1987 wel oké was, aan dit Love Games klopt alles eigenlijk, de heerlijke basgitaar, de zang van Mark King en het lichtvoetige zangwerk van Mike Lindup maakt deze single tot een Level 42 klassieker in optima forma.
Cijfer: 9
12: Shakin' Stevens - It's Raining
Shakin Stevens reeg de hits aaneen begin jaren 80 zo ook met dit "weerliedje" It's Raining en dat doet het hier nogal is overigens alhoewel krachtig gezongen is het nummer wat gewoontjes om tot een echte topsingle te horen.
20: Jan Akkerman - Oil In The Family
Als ik dit nummer hoor denk ik in eerste instantie niet dit is Jan Akkerman ten voeten uit, tel daarbij de Oosterse invloeden in dit nummer bij op dan vind ik dit niet des Jan Akkermans als men daarvan kan spreken, een opvallende single is het dan wel van Akkerman, maar ik heb gelukkig veel beter van hem gehoord!
21: Pointer Sisters - Should I Do It
De beginklanken van dit nummer maken je direct vrolijk en het catchy refrein zing je zo mee oftewel dit is gewoon een hit oftwel helemaal niks mee, leuk plaatje.
26: Future World Orchestra - Desire
Als er nummer door de Avondspits van Frits Spits een hit is geworden is het wel dit geweldige synthi-pop nummer van FWO en wat vond ik dit geweldig en nog steeds kan ik er tig keer naar luisteren zonder dat de verveling toeslaat, dit is gewoon een klassieker in synthi land!
GE-WEL-DIG!!!!
Cijfer; 9,5
27: Fat Eddy Band - Let Your Body Move It
Na het geweldige nummer van FWO hiervoor is het even slikken geblazen bij dit nummer waarbij de eentonige zang van Bernadette Kraakman te erg voor woorden is, hier moet je echt van houden, de muziek gaat nog wel moet ik zeggen dan is Spargo echt wel beter te verteren, later zou Bernadette nog meedoen aan het Songfestival overigens, maar dat komt nog wel een keer ter sprake.
Cijfer: 4
28: Electric Light Orchestra - Twilight
Alweer zo'n fantastisch nummer van ELO waarbij je letterlijk het nummer inknalt en hoe!
Dit is ELO ten voeten uit en alle bombastische ELO ingredienten zijn aanwezig voor inmiddels de zoveelste hit, wat moet je hier verder nog over zeggen? niets dus zet de stereo op 10 en enjoy!
Cijfer: 9,5
29: John Foxx - Europe After The Rain
Dit nummer doet me eigenlijk toch veel aan Ultravox denken alleen dan met een andere zanger, het nummer steekt overigens prima in elkaar en heeft een aanstekelijk refrein, fijn nummer.
30: Pussycat - Teenage Queenie
Best een leuk nummer, geen muzikaal hoogstandje maar dat hoeft ook niet altijd oftewel het kan er best mee door voor Nederlands begrippen.
De beginperiode van Level 42 was misschien wel de interessantste alhoewel ook het latere werk zeg t/m 1987 wel oké was, aan dit Love Games klopt alles eigenlijk, de heerlijke basgitaar, de zang van Mark King en het lichtvoetige zangwerk van Mike Lindup maakt deze single tot een Level 42 klassieker in optima forma.
12: Shakin' Stevens - It's Raining
Shakin Stevens reeg de hits aaneen begin jaren 80 zo ook met dit "weerliedje" It's Raining en dat doet het hier nogal is overigens alhoewel krachtig gezongen is het nummer wat gewoontjes om tot een echte topsingle te horen.
20: Jan Akkerman - Oil In The Family
Als ik dit nummer hoor denk ik in eerste instantie niet dit is Jan Akkerman ten voeten uit, tel daarbij de Oosterse invloeden in dit nummer bij op dan vind ik dit niet des Jan Akkermans als men daarvan kan spreken, een opvallende single is het dan wel van Akkerman, maar ik heb gelukkig veel beter van hem gehoord!
21: Pointer Sisters - Should I Do It
De beginklanken van dit nummer maken je direct vrolijk en het catchy refrein zing je zo mee oftewel dit is gewoon een hit oftwel helemaal niks mee, leuk plaatje.
26: Future World Orchestra - Desire
Als er nummer door de Avondspits van Frits Spits een hit is geworden is het wel dit geweldige synthi-pop nummer van FWO en wat vond ik dit geweldig en nog steeds kan ik er tig keer naar luisteren zonder dat de verveling toeslaat, dit is gewoon een klassieker in synthi land!
GE-WEL-DIG!!!!
Cijfer; 9,5
27: Fat Eddy Band - Let Your Body Move It
Na het geweldige nummer van FWO hiervoor is het even slikken geblazen bij dit nummer waarbij de eentonige zang van Bernadette Kraakman te erg voor woorden is, hier moet je echt van houden, de muziek gaat nog wel moet ik zeggen dan is Spargo echt wel beter te verteren, later zou Bernadette nog meedoen aan het Songfestival overigens, maar dat komt nog wel een keer ter sprake.
28: Electric Light Orchestra - Twilight
Alweer zo'n fantastisch nummer van ELO waarbij je letterlijk het nummer inknalt en hoe!
Dit is ELO ten voeten uit en alle bombastische ELO ingredienten zijn aanwezig voor inmiddels de zoveelste hit, wat moet je hier verder nog over zeggen? niets dus zet de stereo op 10 en enjoy!

Cijfer: 9,5
29: John Foxx - Europe After The Rain
Dit nummer doet me eigenlijk toch veel aan Ultravox denken alleen dan met een andere zanger, het nummer steekt overigens prima in elkaar en heeft een aanstekelijk refrein, fijn nummer.
30: Pussycat - Teenage Queenie
Best een leuk nummer, geen muzikaal hoogstandje maar dat hoeft ook niet altijd oftewel het kan er best mee door voor Nederlands begrippen.
0
geplaatst: 6 november 2012, 21:57 uur
Musician’s Top 30, 07-11-1981, week 44
01 (02) 03 O superman – Laurie Anderson
02 (03) 04 Under your thumb – Godley & Creme
03 (01) 07 Every little thing she does is magic – The Police
04 (15) 02 I am a camera - Buggles
05 (04) 04 Day after day – Pretenders
06 (11) 03 The sensitive kind - Santana
07 (07) 05 The Night owls – Little River Band
08 (09) 04 Tonight I’m yours – Rod Stewart
09 (05) 08 Take it on the run – Reo speedwagon
10 (08) 06 Dream – Earth & fire
11 (---) 01 Twilight – ELO
12 (19) 02 Snake eyes – The Alan Parsons project
13 (12) 04 Dead ringer for love – Meatloaf
14 (---) 01 Heart like a Wheel – Steve Miller Band
15 (06) 08 Love song – Simple minds
16 (13) 04 Lock up your daughters – Slade
17 (18) 03 RR express – Rose Royce
18 (25) 02 It’s my party – Dave Stewart & Barbara Gaskin
19 (---) 01 Love games – Level 42
20 (22) 02 Just can’t get enough – Depeche mode
21 (17) 06 Shut up – Madness
22 (---) 01 Leather and lace – Stevie Nicks
23 (10) 09 Love action – Human league
24 (---) 01 Europe after the rain – John Foxx
25 (21) 05 Sweetheart – Marianne Faithfull
26 (24) 03 Let’s groove – Earth, wind & fire
27 (28) 03 Smoorverliefd – Doe maar
28 (16) 06 Urgent – Foreigner
29 (20) 06 Superfreak – Rick James
30 (---) 01 Oil in the family – Jan Akkerman
De lijst met Laurie Anderson op 1.
John Foxx (prima, 8 ) is al besproken, net als Twilight van ELO (8), Love Games van Level 42 maakte deze week een hele revelatie door (9) en leidde gelijk tot het aanschaf van het eerste album van deze band. Zo aardig als Love Games heb ik ze geloof ik daarna nooit meer gehoord.
Ook Oil in the Family van Jan Akkerman wil ik belonen met een voldoende, een aardig en creatief idee. Geen House of the King maar toch leuk (7).
Dan de categorie uitzonderingen. Te beginnen met een niet onverwachte opvolging van Stop draggin' my heart around. Stevie Nicks had hier opnieuw een duet, ditmaal met een vlam met wie ze wel eens iets heeft gehad, Don Henley. Maar ik vind Leather and Lace (6) niet het sterkste van haar album Bella Donna.
Wie met een spikslinternieuw album kwam was The Steve Miller Band, het eerste sinds Book of dreams (1977).
Heart like a wheel (9) werd een volstrekt genegeerde single, maar dit soort muziek heb ik altijd kunnen waarderen, het was toen ook weer heel wat anders dan Jet airliner of Fly like an eagle. Ook al blijft het uiteraard onmiskenbaar Steve Miller. Het bijbehorende album Circle of love werd overigens wel een grote hit in de albumlijsten. En zoals het Miller betaamt: het zou ook niet bij één single blijven
Stevie Nicks & Don Henley - Leather and lace

Steve Miller Band - Heart like a wheel

01 (02) 03 O superman – Laurie Anderson
02 (03) 04 Under your thumb – Godley & Creme
03 (01) 07 Every little thing she does is magic – The Police
04 (15) 02 I am a camera - Buggles
05 (04) 04 Day after day – Pretenders
06 (11) 03 The sensitive kind - Santana
07 (07) 05 The Night owls – Little River Band
08 (09) 04 Tonight I’m yours – Rod Stewart
09 (05) 08 Take it on the run – Reo speedwagon
10 (08) 06 Dream – Earth & fire
11 (---) 01 Twilight – ELO
12 (19) 02 Snake eyes – The Alan Parsons project
13 (12) 04 Dead ringer for love – Meatloaf
14 (---) 01 Heart like a Wheel – Steve Miller Band
15 (06) 08 Love song – Simple minds
16 (13) 04 Lock up your daughters – Slade
17 (18) 03 RR express – Rose Royce
18 (25) 02 It’s my party – Dave Stewart & Barbara Gaskin
19 (---) 01 Love games – Level 42
20 (22) 02 Just can’t get enough – Depeche mode
21 (17) 06 Shut up – Madness
22 (---) 01 Leather and lace – Stevie Nicks
23 (10) 09 Love action – Human league
24 (---) 01 Europe after the rain – John Foxx
25 (21) 05 Sweetheart – Marianne Faithfull
26 (24) 03 Let’s groove – Earth, wind & fire
27 (28) 03 Smoorverliefd – Doe maar
28 (16) 06 Urgent – Foreigner
29 (20) 06 Superfreak – Rick James
30 (---) 01 Oil in the family – Jan Akkerman
De lijst met Laurie Anderson op 1.
John Foxx (prima, 8 ) is al besproken, net als Twilight van ELO (8), Love Games van Level 42 maakte deze week een hele revelatie door (9) en leidde gelijk tot het aanschaf van het eerste album van deze band. Zo aardig als Love Games heb ik ze geloof ik daarna nooit meer gehoord.
Ook Oil in the Family van Jan Akkerman wil ik belonen met een voldoende, een aardig en creatief idee. Geen House of the King maar toch leuk (7).
Dan de categorie uitzonderingen. Te beginnen met een niet onverwachte opvolging van Stop draggin' my heart around. Stevie Nicks had hier opnieuw een duet, ditmaal met een vlam met wie ze wel eens iets heeft gehad, Don Henley. Maar ik vind Leather and Lace (6) niet het sterkste van haar album Bella Donna.
Wie met een spikslinternieuw album kwam was The Steve Miller Band, het eerste sinds Book of dreams (1977).
Heart like a wheel (9) werd een volstrekt genegeerde single, maar dit soort muziek heb ik altijd kunnen waarderen, het was toen ook weer heel wat anders dan Jet airliner of Fly like an eagle. Ook al blijft het uiteraard onmiskenbaar Steve Miller. Het bijbehorende album Circle of love werd overigens wel een grote hit in de albumlijsten. En zoals het Miller betaamt: het zou ook niet bij één single blijven
Stevie Nicks & Don Henley - Leather and lace
Steve Miller Band - Heart like a wheel

0
geplaatst: 10 november 2012, 11:35 uur
Week 45 van 1981.
1. Bohannon - Let's Start II Dance Again
Dit soort doordeweekse disco-nummers vervelen mij snel, zeker als als datzelfde akkoord steeds wordt herhaald en niet voor een degelijke melodie wordt gezorgd. Goed voor een avondje in een discotheek en niet meer.
2. Queen & David Bowie - Under Pressure
De samenwerking tussen twee giganten levert deze grote en geslaagde hit op waarbij vooral de vocalen, de piano en de aanstekelijke baslijn in positieve zin opvallen.
12. Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love
Een stuk minder enthousiast ben ik over deze cover, ik vind het kleurloos klinken met te weinig emotie ondanks de sterke begeleiding, geef mij maar het origineel van Frankie Lymon & The Teenagers.
24. Prince - Controversy
Dit swingt lekker en het verveelt ook niet itt. Bohannon eerder. Prima funky gitaartje en bas met sublieme toevoeging van elektronica. Prince was toen al op zijn best.
25. Bolland - You're In The Army Now
Dit ken ik meer in de versie van Status Quo, het origineel leerde ik veel later kennen. Dit heeft toch niet de kracht van Status Quo al blijft de melodie wel hangen.
26. Willeke Alberti - Jantje Beton
Een melig kinderliedje waarvan de tekst bij momenten wel leuk is maar aan mij is het niet besteed.
27. Boney M. - We Kill The World (Don't Kill The World)
Eén van de laatste stuiptrekkingen van Boney M. Dat eerste deel vind ik nog enigszins leuk maar dat slot met kinderkoor had men beter achterwege gelaten.
Cijfer: 4,5
28. Elvis Costello - Good Year For The Roses
Opmerkelijk dat deze klasbak zijn grootste hit hier scoorde met een cover (van George Jones). Daarvan heeft hij niettemin een prima en eigenzinnige versie van gemaakt maar ik prefereer toch zijn eigen werk.
29. Margriet Eshuijs Band - This Time
Lange tijd niet meer gehoord, een donkere en sfeervolle en goed opgebouwde maar ietwat melige ballad. De Engelse uitspraak is hier ook storend. Die instrumentale stukken weten mijn aandacht vast te houden en zorgen voor de nodige spanning.
30. Aneka - Little Lady
Japanese Boy was een guilty pleasure, dit is een gewoon een flauwe kopie ervan en dan is ook de lol ervan af.
1. Bohannon - Let's Start II Dance Again
Dit soort doordeweekse disco-nummers vervelen mij snel, zeker als als datzelfde akkoord steeds wordt herhaald en niet voor een degelijke melodie wordt gezorgd. Goed voor een avondje in een discotheek en niet meer.
2. Queen & David Bowie - Under Pressure
De samenwerking tussen twee giganten levert deze grote en geslaagde hit op waarbij vooral de vocalen, de piano en de aanstekelijke baslijn in positieve zin opvallen.
12. Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love
Een stuk minder enthousiast ben ik over deze cover, ik vind het kleurloos klinken met te weinig emotie ondanks de sterke begeleiding, geef mij maar het origineel van Frankie Lymon & The Teenagers.
24. Prince - Controversy
Dit swingt lekker en het verveelt ook niet itt. Bohannon eerder. Prima funky gitaartje en bas met sublieme toevoeging van elektronica. Prince was toen al op zijn best.
25. Bolland - You're In The Army Now
Dit ken ik meer in de versie van Status Quo, het origineel leerde ik veel later kennen. Dit heeft toch niet de kracht van Status Quo al blijft de melodie wel hangen.
26. Willeke Alberti - Jantje Beton
Een melig kinderliedje waarvan de tekst bij momenten wel leuk is maar aan mij is het niet besteed.
Eén van de laatste stuiptrekkingen van Boney M. Dat eerste deel vind ik nog enigszins leuk maar dat slot met kinderkoor had men beter achterwege gelaten.
Opmerkelijk dat deze klasbak zijn grootste hit hier scoorde met een cover (van George Jones). Daarvan heeft hij niettemin een prima en eigenzinnige versie van gemaakt maar ik prefereer toch zijn eigen werk.
29. Margriet Eshuijs Band - This Time
Lange tijd niet meer gehoord, een donkere en sfeervolle en goed opgebouwde maar ietwat melige ballad. De Engelse uitspraak is hier ook storend. Die instrumentale stukken weten mijn aandacht vast te houden en zorgen voor de nodige spanning.
30. Aneka - Little Lady
Japanese Boy was een guilty pleasure, dit is een gewoon een flauwe kopie ervan en dan is ook de lol ervan af.
0
geplaatst: 10 november 2012, 19:34 uur
Week 45 - 7 november 1981
Top 40
Tipparade ('Win een Honda-brommer!!')

Alarmschijf: Bohannon - Let's Start II Dance Again
Favorietschijf: Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love
Steunplaat: Prince - Controversy
Alarmschijf: Bohannon - Let's Start II Dance Again V
#2: Queen & David Bowie - Under Pressure V
#12: Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love V
#24: Prince - Controversy V
#25: Bolland - You're In The Army Now V
#26: Willeke Alberti - Jantje Beton V
#27: Boney M. - We Kill The World (Don't Kill The World) V
#28: Elvis Costello - Good Year For The Roses V
#29: Margriet Eshuijs Band - This Time (gedowned)
#30: Aneka - Little Lady V
Uw verslaggever vanuit De Eemhof, Zeewolde:
Ik had eerder voor Queen & Bowie had gekozen voor de Alarmschijf, maar Bohannon's disco-classic is natuurlijk geheid hitmateriaal. De clip is een lange versie, maar het verveelt geen seconde. Lekker nummer! [8].
Dan wat volgens mij voor vele MuMeërs toch wel een hoogtepunt van 1981 genoemd kan worden: Under Pressure! Ranboy vertelde het al kundig en ik doe dat nog eens dunnetjes over: Een meesterwerk van twee giganten
. De geweldige videoclip brengt de grimmige sfeer van het nummer heel goed over. Bij deze mag het geweldige b-kantje ook even genoemd worden! [10].
Ik heb Diana Ross nooit een geweldige zangeres gevonden (hoewel ze zelf daar volgens mij wel anders over denkt) en bij Why do Fools Fall In Love brengt het het niveau wat omlaag. De muziek mag er zeker zijn (leuke gitaarsolo) maar dan komt die dunne sluier van haar stembanden er overheen.... Zonde [6,5].
Met Controversy was de doorbraak van Prince in Nederland nog geen feit. Typisch, want de kale, retestrakke funk van Controversy klinkt zeer catchy. Misschien was Nederland nog niet helemaal klaar voor een hitsige lilliputter uit Minneapolis. Maar dit is zeker een ruime voldoende voor Prince en z'n band [8,5].
You're In The Army Now is inderdaad bekender onder Status Quo-vlag en dit is van de desbetreffende producers, de heren Bolland. Status Quo wint de slag.
Dit origineel is aardig, maar toch een pak droger dan Quo's uitvoering.
Quo zou een 7 krijgen, B&B komen niet verder dan een [6].
Willeke's Jantje Beton, daar zou ik het liefst beton overheen willen storten [2].
'They look very Devo with those jumpsuits!' zegt m'n lieve vrouwtje
. Ik vind de eerste helft van de single van Boney M een bepaalde opleving voor ze. Wees eerlijk, hun huis-tuin-en-keuken-disco van 1979 en 1980, daar zit zeker nu geen hond meer op te wachten volgens mij. Het had een 6,5 kunnen zijn, ware het niet dat ze halverwege besloten om er een mislukte pseudo-ABBA-ballad van te maken, compleet met een stichtelijk vingertje. Waardeloos einde, hoe goedbedoeld het (ongetwijfeld) ook was
[4,5].
A Good Year For The Roses vind ik echt een heerlijke mijmerballad. Een spaarzame begeleiding, het klagelijke stemgeluid van Elvis Costello, dat country-teintje... Het doet me meteen weer denken aan onze geweldige trip naar m'n schoonfamilie vorige maand in Glen Burnie bij Baltimore. Na zo'n trip ga je countrymuziek een stuk beter begrijpen
[9].
This Time van Margriet Eshuijs is inderdaad een zeer behoorlijk nummer. Misschien was het iets te gelaagd om te kunnen scoren, maar de kwaliteit hoor je er van af. Een knappe prestatie! [8].
'There are a lot of names for it, but THIS IS NOT SINGING!!' roept m'n schatje bij het beluisteren van Aneka's Little Lady. Ja, dit is slecht. Héél slecht!
Rampzalig intro, magere productie en bovenal DAT stemgeluid... Wat een drama, dit!
[1]
Kaztor
Top 40
Tipparade ('Win een Honda-brommer!!')

Favorietschijf: Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love
Steunplaat: Prince - Controversy
Alarmschijf: Bohannon - Let's Start II Dance Again V
#2: Queen & David Bowie - Under Pressure V
#12: Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love V
#24: Prince - Controversy V
#25: Bolland - You're In The Army Now V
#26: Willeke Alberti - Jantje Beton V
#27: Boney M. - We Kill The World (Don't Kill The World) V
#28: Elvis Costello - Good Year For The Roses V
#29: Margriet Eshuijs Band - This Time (gedowned)
#30: Aneka - Little Lady V
Uw verslaggever vanuit De Eemhof, Zeewolde:
Ik had eerder voor Queen & Bowie had gekozen voor de Alarmschijf, maar Bohannon's disco-classic is natuurlijk geheid hitmateriaal. De clip is een lange versie, maar het verveelt geen seconde. Lekker nummer! [8].
Dan wat volgens mij voor vele MuMeërs toch wel een hoogtepunt van 1981 genoemd kan worden: Under Pressure! Ranboy vertelde het al kundig en ik doe dat nog eens dunnetjes over: Een meesterwerk van twee giganten
. De geweldige videoclip brengt de grimmige sfeer van het nummer heel goed over. Bij deze mag het geweldige b-kantje ook even genoemd worden! [10].Ik heb Diana Ross nooit een geweldige zangeres gevonden (hoewel ze zelf daar volgens mij wel anders over denkt) en bij Why do Fools Fall In Love brengt het het niveau wat omlaag. De muziek mag er zeker zijn (leuke gitaarsolo) maar dan komt die dunne sluier van haar stembanden er overheen.... Zonde [6,5].
Met Controversy was de doorbraak van Prince in Nederland nog geen feit. Typisch, want de kale, retestrakke funk van Controversy klinkt zeer catchy. Misschien was Nederland nog niet helemaal klaar voor een hitsige lilliputter uit Minneapolis. Maar dit is zeker een ruime voldoende voor Prince en z'n band [8,5].
You're In The Army Now is inderdaad bekender onder Status Quo-vlag en dit is van de desbetreffende producers, de heren Bolland. Status Quo wint de slag.
Dit origineel is aardig, maar toch een pak droger dan Quo's uitvoering.
Quo zou een 7 krijgen, B&B komen niet verder dan een [6].
Willeke's Jantje Beton, daar zou ik het liefst beton overheen willen storten [2].
'They look very Devo with those jumpsuits!' zegt m'n lieve vrouwtje
. Ik vind de eerste helft van de single van Boney M een bepaalde opleving voor ze. Wees eerlijk, hun huis-tuin-en-keuken-disco van 1979 en 1980, daar zit zeker nu geen hond meer op te wachten volgens mij. Het had een 6,5 kunnen zijn, ware het niet dat ze halverwege besloten om er een mislukte pseudo-ABBA-ballad van te maken, compleet met een stichtelijk vingertje. Waardeloos einde, hoe goedbedoeld het (ongetwijfeld) ook was
[4,5].A Good Year For The Roses vind ik echt een heerlijke mijmerballad. Een spaarzame begeleiding, het klagelijke stemgeluid van Elvis Costello, dat country-teintje... Het doet me meteen weer denken aan onze geweldige trip naar m'n schoonfamilie vorige maand in Glen Burnie bij Baltimore. Na zo'n trip ga je countrymuziek een stuk beter begrijpen
[9].This Time van Margriet Eshuijs is inderdaad een zeer behoorlijk nummer. Misschien was het iets te gelaagd om te kunnen scoren, maar de kwaliteit hoor je er van af. Een knappe prestatie! [8].
'There are a lot of names for it, but THIS IS NOT SINGING!!' roept m'n schatje bij het beluisteren van Aneka's Little Lady. Ja, dit is slecht. Héél slecht!
Rampzalig intro, magere productie en bovenal DAT stemgeluid... Wat een drama, dit!
[1]Kaztor
0
geplaatst: 13 november 2012, 22:34 uur
Musician’s Top 30, 14-11-1981, week 45
01 (01) 04 O superman – Laurie Anderson
02 (04) 03 I am a camera - Buggles
03 (02) 05 Under your thumb – Godley & Creme
04 (11) 02 Twilight – ELO
05 (06) 04 The sensitive kind - Santana
06 (05) 04 Day after day – Pretenders
07 (14) 02 Heart like a Wheel – Steve Miller Band
08 (03) 08 Every little thing she does is magic – The Police
09 (19) 02 Love games – Level 42
10 (---) 01 Under pressure – Queen & David Bowie
11 (08) 05 Tonight I’m yours – Rod Stewart
12 (12) 03 Snake eyes – The Alan Parsons project
13 (18) 03 It’s my party – Dave Stewart & Barbara Gaskin
14 (07) 06 The Night owls – Little River Band
15 (13) 05 Dead ringer for love – Meatloaf
16 (17) 04 RR express – Rose Royce
17 (24) 02 Europe after the rain – John Foxx
18 (22) 02 Leather and lace – Stevie Nicks
19 (10) 07 Dream – Earth & fire
20 (20) 03 Just can’t get enough – Depeche mode
21 (09) 09 Take it on the run – Reo speedwagon
22 (16) 05 Lock up your daughters – Slade
23 (30) 02 Oil in the family – Jan Akkerman
24 (---) 01 Good year for the roses – Elvis Costello
25 (---) 01 Talking out of turn – Moody blues
26 (---) 01 Charlotte sometimes – The Cure
27 (---) 01 Controversy - Prince
28 (---) 01 This time – Margriet Eshuijs
29 (---) 01 You’re in the army now – Bolland & Bolland
30 (---) 01 Let’s start II dance again – Hamilton Bohannon
Ja, Queen en David Bowie hadden een prachtige single gemaakt. Je kunt je oude sound best opwaarderen met nieuwerwetse invloeden. Als je maar een goed nummer schrijft. Nu kenden Queen en David Bowie beiden het klappen van de zweep. Dus daar hoefde het niet aan te liggen.
Er was ook een nieuwe single van de Moody Blues en een alweer wat oudere single uit de uitverkoop. De derde single voor de Moody Blues van het album Long Distance Voyager. The Cure maakte leuke singles maar wist (net als de Moody Blues overigens) het platenkopende publiek helaas niet te bereiken.
The Cure - Charlotte sometimes

Moody Blues - Talking out of turn

01 (01) 04 O superman – Laurie Anderson
02 (04) 03 I am a camera - Buggles
03 (02) 05 Under your thumb – Godley & Creme
04 (11) 02 Twilight – ELO
05 (06) 04 The sensitive kind - Santana
06 (05) 04 Day after day – Pretenders
07 (14) 02 Heart like a Wheel – Steve Miller Band
08 (03) 08 Every little thing she does is magic – The Police
09 (19) 02 Love games – Level 42
10 (---) 01 Under pressure – Queen & David Bowie
11 (08) 05 Tonight I’m yours – Rod Stewart
12 (12) 03 Snake eyes – The Alan Parsons project
13 (18) 03 It’s my party – Dave Stewart & Barbara Gaskin
14 (07) 06 The Night owls – Little River Band
15 (13) 05 Dead ringer for love – Meatloaf
16 (17) 04 RR express – Rose Royce
17 (24) 02 Europe after the rain – John Foxx
18 (22) 02 Leather and lace – Stevie Nicks
19 (10) 07 Dream – Earth & fire
20 (20) 03 Just can’t get enough – Depeche mode
21 (09) 09 Take it on the run – Reo speedwagon
22 (16) 05 Lock up your daughters – Slade
23 (30) 02 Oil in the family – Jan Akkerman
24 (---) 01 Good year for the roses – Elvis Costello
25 (---) 01 Talking out of turn – Moody blues
26 (---) 01 Charlotte sometimes – The Cure
27 (---) 01 Controversy - Prince
28 (---) 01 This time – Margriet Eshuijs
29 (---) 01 You’re in the army now – Bolland & Bolland
30 (---) 01 Let’s start II dance again – Hamilton Bohannon
Ja, Queen en David Bowie hadden een prachtige single gemaakt. Je kunt je oude sound best opwaarderen met nieuwerwetse invloeden. Als je maar een goed nummer schrijft. Nu kenden Queen en David Bowie beiden het klappen van de zweep. Dus daar hoefde het niet aan te liggen.
Er was ook een nieuwe single van de Moody Blues en een alweer wat oudere single uit de uitverkoop. De derde single voor de Moody Blues van het album Long Distance Voyager. The Cure maakte leuke singles maar wist (net als de Moody Blues overigens) het platenkopende publiek helaas niet te bereiken.
The Cure - Charlotte sometimes

Moody Blues - Talking out of turn

0
geplaatst: 14 november 2012, 23:25 uur
TOP 40 VAN ROB nr 281, 11-11-1981
dw vw aw
1 4 4 Europe after the rain - John Foxx
2 2 6 Don't want to wait anymore - The Tubes
3 3 9 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 15 2 Under pressure - David Bowie & Queen
5 5 5 RR Express - Rose Royce
6 1 7 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
7 8 5 I am a camera - The Buggles
8 7 5 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
9 6 6 O Superman - Laurie Anderson
10 11 5 Dead ringer for love - Meatloaf
11 14 3 Twilight - ELO
12 21 2 I go to sleep - The Pretenders
13 12 7 Shut up - Madness
14 17 4 Oil in the family - Jan Akkerman
15 10 9 Every little thing she does is magic - The Police
16 24 3 This time - Margriet Eshuys Band
17 9 10 Prince charming - Adam & the Ants
18 19 5 Hollywood - Sandy Coast
19 23 4 Gone gone gone - Johnny Mathis
20 -- 1 Play to win - Heaven 17
21 13 10 Wired for sound - Cliff Richard
22 35 2 Love games - Level 42
23 -- 1 Decent town - The Lambrettas
24 16 8 Mexico - Les Humphries Singers
25 -- 1 Don't turn me away - 10CC
26 18 10 Tainted love - Soft Cell
27 20 12 Abacab - Genesis
28 -- 1 Little lady - Aneka
29 22 6 Lock up your daughters - Slade
30 32 3 So this is romance - Linx
31 31 5 Keerzij - Herman van Veen
32 33 2 I got the fire in me - Guys & Dolls
33 30 4 Tonight I'm yours - Rod Stewart
34 34 2 Walking in the sunshine - Bad Manners
35 -- 1 You're in the army now - Bolland
36 26 8 Dreams - Earth & Fire
37 25 13 The voice - The Moody Blues
38 27 7 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
39 29 10 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
40 28 4 Physical - Olivia Newton-John
Een paar dagen verlaat, maar hier dan mijn top 40 van afgelopen zondag. Met een onverwachte nieuwe nummer 1: John Foxx! Under pressure stormt van 15 naar 4, en Godley & Creme gaan genadeloos onderuit, van 1 naar 6. In alle eerlijkheid, ik betwijfel of er ooit in mijn lijst een plaat zo hard van 1 af gezakt is...
Vijf binnenkomers, en de hoogste is de eerste notering voor Heaven 17. In deze tijd nog heel alternatief/new wave, met zwaar maatschappijkritische teksten maar wel met heel opzwepende muziek. Van het sterke album Penthouse & pavements. In NL nog geen spoor van een hit maar in de UK één van de vele. Erg swingend, en opvallende vocale effecten.
Op 23 The Lambrettas. Wie, zult u zeggen? Ik wist het ook niet, maar Wiki meldt dat het een mod-revival-band uit de UK is, met slechts kortstondig succes; Decent town was alweer de voorlaatste single. Helaas en vreemd genoeg kan ik hem niet op Youtube of Spotify vinden, terwijl het bij mij toch een aardig grote hit zal worden. En ik kan me niet meer herinneren hoe hij gaat...
Op 25 10CC in hun nadagen. maar nog steeds een heel fijn stukje muziek. Geen hit helaas, misschien te gewoontjes, misschien paste het niet in 1981...
Op 28 het alom slecht gewaardeerde Little girl van Aneka. Ik denk dat ze het ook beter bij Japanese girl had kunnen laten.
Op 35 Bolland (niet Bolland & Bolland) met het sterke You're in the army now. Vreemd dat Status Quo er later een internationale hit mee zouden scoren, zo veel veranderden ze er niet aan. Misschien dat het Engels van Francis Rossi overtuigender klonk.
dw vw aw
1 4 4 Europe after the rain - John Foxx
2 2 6 Don't want to wait anymore - The Tubes
3 3 9 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 15 2 Under pressure - David Bowie & Queen
5 5 5 RR Express - Rose Royce
6 1 7 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
7 8 5 I am a camera - The Buggles
8 7 5 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
9 6 6 O Superman - Laurie Anderson
10 11 5 Dead ringer for love - Meatloaf
11 14 3 Twilight - ELO
12 21 2 I go to sleep - The Pretenders
13 12 7 Shut up - Madness
14 17 4 Oil in the family - Jan Akkerman
15 10 9 Every little thing she does is magic - The Police
16 24 3 This time - Margriet Eshuys Band
17 9 10 Prince charming - Adam & the Ants
18 19 5 Hollywood - Sandy Coast
19 23 4 Gone gone gone - Johnny Mathis
20 -- 1 Play to win - Heaven 17
21 13 10 Wired for sound - Cliff Richard
22 35 2 Love games - Level 42
23 -- 1 Decent town - The Lambrettas
24 16 8 Mexico - Les Humphries Singers
25 -- 1 Don't turn me away - 10CC
26 18 10 Tainted love - Soft Cell
27 20 12 Abacab - Genesis
28 -- 1 Little lady - Aneka
29 22 6 Lock up your daughters - Slade
30 32 3 So this is romance - Linx
31 31 5 Keerzij - Herman van Veen
32 33 2 I got the fire in me - Guys & Dolls
33 30 4 Tonight I'm yours - Rod Stewart
34 34 2 Walking in the sunshine - Bad Manners
35 -- 1 You're in the army now - Bolland
36 26 8 Dreams - Earth & Fire
37 25 13 The voice - The Moody Blues
38 27 7 Ain't no mountain high enough - Boys Town Gang
39 29 10 I'm so glad to be a woman - Love Unlimited
40 28 4 Physical - Olivia Newton-John
Een paar dagen verlaat, maar hier dan mijn top 40 van afgelopen zondag. Met een onverwachte nieuwe nummer 1: John Foxx! Under pressure stormt van 15 naar 4, en Godley & Creme gaan genadeloos onderuit, van 1 naar 6. In alle eerlijkheid, ik betwijfel of er ooit in mijn lijst een plaat zo hard van 1 af gezakt is...
Vijf binnenkomers, en de hoogste is de eerste notering voor Heaven 17. In deze tijd nog heel alternatief/new wave, met zwaar maatschappijkritische teksten maar wel met heel opzwepende muziek. Van het sterke album Penthouse & pavements. In NL nog geen spoor van een hit maar in de UK één van de vele. Erg swingend, en opvallende vocale effecten.
Op 23 The Lambrettas. Wie, zult u zeggen? Ik wist het ook niet, maar Wiki meldt dat het een mod-revival-band uit de UK is, met slechts kortstondig succes; Decent town was alweer de voorlaatste single. Helaas en vreemd genoeg kan ik hem niet op Youtube of Spotify vinden, terwijl het bij mij toch een aardig grote hit zal worden. En ik kan me niet meer herinneren hoe hij gaat...

Op 25 10CC in hun nadagen. maar nog steeds een heel fijn stukje muziek. Geen hit helaas, misschien te gewoontjes, misschien paste het niet in 1981...
Op 28 het alom slecht gewaardeerde Little girl van Aneka. Ik denk dat ze het ook beter bij Japanese girl had kunnen laten.
Op 35 Bolland (niet Bolland & Bolland) met het sterke You're in the army now. Vreemd dat Status Quo er later een internationale hit mee zouden scoren, zo veel veranderden ze er niet aan. Misschien dat het Engels van Francis Rossi overtuigender klonk.
0
geplaatst: 15 november 2012, 08:00 uur
ranboy schreef:
Het is een fijn stukje muziek maar het wordt toch als (beduidend) minder ervaren dan 10cc ten tijde van de hoogtijdagen 1972-1978.
Maar misschien hoorde het inderdaad ook niet meer thuis in 1981 met veel andere bands, genres. Je kunt je zelfs afvragen of er in het begin van de jaren '80 ruimte zou zijn geweest voor I'm not in love, zouden ze dat toen hebben bedacht. Het is toch wel redelijk tijdsgebonden, als je het goed bekijkt.
0
Martial
geplaatst: 16 november 2012, 10:11 uur
Een beetje laat dit keer maar alsnog de cijfers voor deze week :
Week 45 (1981)
Een wat eentonig nummer dat maar niet echt spannend wil worden en om dit te bombaderen tot alarmschijf vind ik zelf iets te veel van het goede.
2: Queen & David Bowie - Under Pressure
Dan zou dit nummer meer een alarmschijf zijn, maar ja zullen ze bij Veronica gedacht hebben die hebben dit niet echt nodig, want zet 2 grootmachten in de muziek bij elkaar en je hebt geheid een dijk van een hit te pakken met sterke zang van Bowie en Mercury overigens.
12: Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love
Een vrolijk niets aan de hand deuntje, niet echt bijster bijzonder maar ook weer niet vervelend om naar te luisteren.
24: Prince - Controversy
De beginperiode van Prince is mij altijd nog het beste bevallen al zal ik nooit een echte Prince fan worden dit pakkende "disco" getinte nummer is vrij aardig moet ik zeggen.
25: Bolland - You're In The Army Now
Dat er direct weer vergeleken gaat worden met Status Quo lijkt misschien logisch, maar ere wie ere toekomt Bolland en Bolland waren natuurlijk de eerste met dit nummer, Status Quo beoordeel ik wel als het zo ver is, Bolland en Bolland bouwen dit nummer mooi op wat tot explosie komt met de kreet STAND UP AND FIGHT dit is gewoon een uitstekend Nederlands produkt.
26: Willeke Alberti - Jantje Beton
Dit nummer is natuurlijk vooral leuk voor de kids al was dit nummer volgens mij ook bedoeld voor het goede doel Jantje Beton wat natuurlijk altijd een prima gebaar is.
De koek begon zo onderhand op te raken bij Boney M want ze vielen steeds meer in herhaling de hoogtij dagen uit de jaren 70 waren dus duidelijk aan het voorbij gaan zo ook dit nummer dat ook niet echt is blijven hangen en met een goedkoop kinderkoortje op het laatst maak de zaak ook al niet interessanter.
Voor mij is dit de klapperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr van de week, iets coveren is helemaal niet erg mits het goed wordt gedaan en daar mankeer het nogal is aan moet ik zeggen, maar Elvis Costello weet aan dit nummer z'n eigen draai te geven waardoor zijn eigen identiteit gewaarborgd blijft.
29: Margriet Eshuijs Band - This Time
Margriet Eshuijs staat natuurlijk garant voor een stuk kwaliteit wat duidelijk te horen is op This Time, een prachtig en sfeervol nummer dat met passie en emotie wordt gebracht.
30. Aneka - Little Lady
Nu vond ik Japanese Boy al een verschrikking en je vroeg je dus af of het niet erger kon, ja dus
hier maak ik verder geen worden aan vuil wat een ellende zeg en volgens mij hebben we hierna ook niet echt veel meer van Aneka gehoord.
Week 45 (1981)
Een wat eentonig nummer dat maar niet echt spannend wil worden en om dit te bombaderen tot alarmschijf vind ik zelf iets te veel van het goede.
2: Queen & David Bowie - Under Pressure
Dan zou dit nummer meer een alarmschijf zijn, maar ja zullen ze bij Veronica gedacht hebben die hebben dit niet echt nodig, want zet 2 grootmachten in de muziek bij elkaar en je hebt geheid een dijk van een hit te pakken met sterke zang van Bowie en Mercury overigens.
12: Diana Ross - Why Do Fools Fall In Love
Een vrolijk niets aan de hand deuntje, niet echt bijster bijzonder maar ook weer niet vervelend om naar te luisteren.
24: Prince - Controversy
De beginperiode van Prince is mij altijd nog het beste bevallen al zal ik nooit een echte Prince fan worden dit pakkende "disco" getinte nummer is vrij aardig moet ik zeggen.
25: Bolland - You're In The Army Now
Dat er direct weer vergeleken gaat worden met Status Quo lijkt misschien logisch, maar ere wie ere toekomt Bolland en Bolland waren natuurlijk de eerste met dit nummer, Status Quo beoordeel ik wel als het zo ver is, Bolland en Bolland bouwen dit nummer mooi op wat tot explosie komt met de kreet STAND UP AND FIGHT dit is gewoon een uitstekend Nederlands produkt.
26: Willeke Alberti - Jantje Beton
Dit nummer is natuurlijk vooral leuk voor de kids al was dit nummer volgens mij ook bedoeld voor het goede doel Jantje Beton wat natuurlijk altijd een prima gebaar is.
De koek begon zo onderhand op te raken bij Boney M want ze vielen steeds meer in herhaling de hoogtij dagen uit de jaren 70 waren dus duidelijk aan het voorbij gaan zo ook dit nummer dat ook niet echt is blijven hangen en met een goedkoop kinderkoortje op het laatst maak de zaak ook al niet interessanter.
Voor mij is dit de klapperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr van de week, iets coveren is helemaal niet erg mits het goed wordt gedaan en daar mankeer het nogal is aan moet ik zeggen, maar Elvis Costello weet aan dit nummer z'n eigen draai te geven waardoor zijn eigen identiteit gewaarborgd blijft.
29: Margriet Eshuijs Band - This Time
Margriet Eshuijs staat natuurlijk garant voor een stuk kwaliteit wat duidelijk te horen is op This Time, een prachtig en sfeervol nummer dat met passie en emotie wordt gebracht.
30. Aneka - Little Lady
Nu vond ik Japanese Boy al een verschrikking en je vroeg je dus af of het niet erger kon, ja dus
hier maak ik verder geen worden aan vuil wat een ellende zeg en volgens mij hebben we hierna ook niet echt veel meer van Aneka gehoord.Cijfer: 1
0
geplaatst: 16 november 2012, 20:31 uur
musician schreef:
Het is een fijn stukje muziek maar het wordt toch als (beduidend) minder ervaren dan 10cc ten tijde van de hoogtijdagen 1972-1978.
Maar misschien hoorde het inderdaad ook niet meer thuis in 1981 met veel andere bands, genres. Je kunt je zelfs afvragen of er in het begin van de jaren '80 ruimte zou zijn geweest voor I'm not in love, zouden ze dat toen hebben bedacht. Het is toch wel redelijk tijdsgebonden, als je het goed bekijkt.
(quote)
Misschien was het net niet catchy genoeg om mee te kunnen scoren.
Getuige Food For Thought en Feel The Love twee jaar later hadden ze nog wel voeling met de hitparade. Ik blijf toch ook wel vinden dat de band door de bank genomen altijd wat ondergewaardeerd is geweest, bij beide line-ups.
0
geplaatst: 16 november 2012, 22:00 uur
Hier een nummer waarvan ik vind dat ie buiten de Tipparade om speciale aandacht verdient:
The Cure - Charlotte Sometimes (videoclip)
De allerbeste Cure-single als je het mij vraagt en ook een carrière-hoogtepunt.
Dit is de single die de passieve, uitzichtloze sluier van Faith verenigd met het meer agressieve karakter van Pornography en daarmee vind ik het ook gelijk hun interessantste single, want het staat op geen van beide albums.
Het heeft iets beklemmends en wanhopigs, alsof je naar iets verlangt dat je maar niet kunt krijgen.
De minimalistische aanpak van de band, de galmende productie en Robert's fantastische vocalen spelen dat klaar, en dat gevoel groeit naarmate het nummer vordert. Het knappe hierbij is dat het nergens echt verandert: Je hoort echt steeds hetzelfde zonder een duidelijk onderscheid van couplet en refrein, als een mantra. Een meesterwerk [10].
The Cure - Charlotte Sometimes (videoclip)
De allerbeste Cure-single als je het mij vraagt en ook een carrière-hoogtepunt.
Dit is de single die de passieve, uitzichtloze sluier van Faith verenigd met het meer agressieve karakter van Pornography en daarmee vind ik het ook gelijk hun interessantste single, want het staat op geen van beide albums.
Het heeft iets beklemmends en wanhopigs, alsof je naar iets verlangt dat je maar niet kunt krijgen.
De minimalistische aanpak van de band, de galmende productie en Robert's fantastische vocalen spelen dat klaar, en dat gevoel groeit naarmate het nummer vordert. Het knappe hierbij is dat het nergens echt verandert: Je hoort echt steeds hetzelfde zonder een duidelijk onderscheid van couplet en refrein, als een mantra. Een meesterwerk [10].

0
geplaatst: 17 november 2012, 02:27 uur
I second that! Absoluut een klein meesterwerkje van The Cure, temidden van hun enorm omvangrijke oeuvre dient bescheidenheid op zijn plaats te zijn, maar toch.. in 1981 hoort dit nummer in een top10 te staan, zeker als ik de treurigheid van hieronder bekijk, waar vrij weinig verheffends tussen staat.
0
geplaatst: 17 november 2012, 13:00 uur
Week 46 van 1981.
1. Barbra Streisand - Comin' In And Out Of Your Life
Met dit soort easy listening heb ik niet zo veel - ik draai het enkel 's avonds en dan nog sporadisch - maar toegegeven, in haar genre is Barbara Streisand klasse.
10. Timi Yuro - All Alone Am I
Met haar comeback covert ze een nummer van haar tijdgenote Brenda Lee. Geen slechte cover, behoorlijk gezongen, maar veel brengt het niet bij tot de muziekwereld.
12. The Pretenders - I Go To Sleep
Dit is ook een cover nl. van The Kinks maar Pretenders hebben daar meer eigenheid in gebracht alsof het een eigen nummer betreft, het past ook goed bij de stem van Chrissie Hynde.
19. Go-Go's - Our Lips Are Sealed
Erg leuk meidenpopnummer, klinkt nog steeds fris en onweerstaanbaar. De intro lijkt wel op So Long van Fisher Z.
25. Babe - I'm A Rocking Machine
In tegenstelling tot vorig nummer heeft dit de tand des tijd niet doorstaan wegens te simplistisch en ook die synths. Wel minder slecht dan de vorige Babe-nummers.
26. Tenpole Tudor - Wünderbar
Vrolijker dan dat kan ik mij niet voorstellen, dit is een onweerstaanbaar fuifnummer dat klinkt alsof er een doelpunt is gescoord. Heus prima in elkaar gestoken met meebrulrefrein, catchy gitaarriff en violen.
27. Miggy - Annie
Vorige week overleden (R.I.P. Marina van der Rijk) maar haar ene hit is mij toch wel bijgebleven. Geen hoogstaande song maar wel vlot en grappig, ik mag het graag een keertje terug horen.
28. The Four Tops - When She Was My Girl
Een soulgigant uit de jaren '60, nu met toevoeging van synths maar de vocalen zijn prachtig en uniek. Soul zoals ik graag mag horen waarbij die mondharmonica nog een fijne toevoeging is.
29. The Bee Gees - Living Eyes
Bee Gees mag ik altijd vooral vanwege hun zang al is dit nummer wat minder aansprekend dan hun meeste andere hits, het werd (begrijpelijk) ook geen grote hit.
30. Commodores - Oh No
Eén van de betere Commodorers-ballads, vakkundig gebracht, weliswaar vrij zoet maar minder dan anders en aangename sfeer en melodie.
1. Barbra Streisand - Comin' In And Out Of Your Life
Met dit soort easy listening heb ik niet zo veel - ik draai het enkel 's avonds en dan nog sporadisch - maar toegegeven, in haar genre is Barbara Streisand klasse.
10. Timi Yuro - All Alone Am I
Met haar comeback covert ze een nummer van haar tijdgenote Brenda Lee. Geen slechte cover, behoorlijk gezongen, maar veel brengt het niet bij tot de muziekwereld.
12. The Pretenders - I Go To Sleep
Dit is ook een cover nl. van The Kinks maar Pretenders hebben daar meer eigenheid in gebracht alsof het een eigen nummer betreft, het past ook goed bij de stem van Chrissie Hynde.
19. Go-Go's - Our Lips Are Sealed
Erg leuk meidenpopnummer, klinkt nog steeds fris en onweerstaanbaar. De intro lijkt wel op So Long van Fisher Z.
25. Babe - I'm A Rocking Machine
In tegenstelling tot vorig nummer heeft dit de tand des tijd niet doorstaan wegens te simplistisch en ook die synths. Wel minder slecht dan de vorige Babe-nummers.
26. Tenpole Tudor - Wünderbar
Vrolijker dan dat kan ik mij niet voorstellen, dit is een onweerstaanbaar fuifnummer dat klinkt alsof er een doelpunt is gescoord. Heus prima in elkaar gestoken met meebrulrefrein, catchy gitaarriff en violen.
27. Miggy - Annie
Vorige week overleden (R.I.P. Marina van der Rijk) maar haar ene hit is mij toch wel bijgebleven. Geen hoogstaande song maar wel vlot en grappig, ik mag het graag een keertje terug horen.
28. The Four Tops - When She Was My Girl
Een soulgigant uit de jaren '60, nu met toevoeging van synths maar de vocalen zijn prachtig en uniek. Soul zoals ik graag mag horen waarbij die mondharmonica nog een fijne toevoeging is.
29. The Bee Gees - Living Eyes
Bee Gees mag ik altijd vooral vanwege hun zang al is dit nummer wat minder aansprekend dan hun meeste andere hits, het werd (begrijpelijk) ook geen grote hit.
30. Commodores - Oh No
Eén van de betere Commodorers-ballads, vakkundig gebracht, weliswaar vrij zoet maar minder dan anders en aangename sfeer en melodie.
0
geplaatst: 17 november 2012, 22:14 uur
Ik heb ook een hoge waardering voor I go to sleep van The Pretenders, een nummer geschreven door Ray Davies van The Kinks. Chrissie Hynde mocht vrijelijk over het nummer beschikken, zij deelde in die tijd haar bed met Ray Davies. "Ach Ray, ik zou zo graag....." "Mmmmmm Nou......vooruit dan" "........het nummer I go to Sleep voor ons tweede album willen opnemen".
Ray schoot overeind want:
I Go to Sleep is a song by Ray Davies. It was never recorded by the Kinks, but Ray Davies' demo is included as a bonus track on the reissue of their second studio album Kinda Kinks.
Hoe wist Chrissie Hynde van het bestaan af van I go to sleep? In 1981 waren er nog geen cd's, dus laat staan ééntje met bonustracks, geremasterd en al.
Of is het zo gegaan: "Is jullie nieuwe LP nu al eens eindelijk klaar?" "Ach, echt k*t. We kunnen er geen einde aan breien. Een leuke ballad of zoiets". Ray dacht na. "Hm, een soft maar mooi einde hé?" Hij graaide naar zijn doos met onaffe songs en demo's. Bij I go to sleep bleef hij even wachten. Zijn vingers gleden langs de tekst. Hij neuriede de noten.
Ja, dat had hij toen helemaal verkeerd gedaan... Hij maakte wat aantekeningen, een nieuw arrangement. Humde, zong zachtjes voor zich uit. Enige wijzigingen in de tekst. "Hee Chris als jullie nu eens......." Maar Chris was inmiddels ver in dromenland aanbeland. "O well. Tomorrow is another day" en Ray deed zijn nachtlampje uit.

Ray schoot overeind want:
I Go to Sleep is a song by Ray Davies. It was never recorded by the Kinks, but Ray Davies' demo is included as a bonus track on the reissue of their second studio album Kinda Kinks.
Hoe wist Chrissie Hynde van het bestaan af van I go to sleep? In 1981 waren er nog geen cd's, dus laat staan ééntje met bonustracks, geremasterd en al.
Of is het zo gegaan: "Is jullie nieuwe LP nu al eens eindelijk klaar?" "Ach, echt k*t. We kunnen er geen einde aan breien. Een leuke ballad of zoiets". Ray dacht na. "Hm, een soft maar mooi einde hé?" Hij graaide naar zijn doos met onaffe songs en demo's. Bij I go to sleep bleef hij even wachten. Zijn vingers gleden langs de tekst. Hij neuriede de noten.
Ja, dat had hij toen helemaal verkeerd gedaan... Hij maakte wat aantekeningen, een nieuw arrangement. Humde, zong zachtjes voor zich uit. Enige wijzigingen in de tekst. "Hee Chris als jullie nu eens......." Maar Chris was inmiddels ver in dromenland aanbeland. "O well. Tomorrow is another day" en Ray deed zijn nachtlampje uit.
0
geplaatst: 18 november 2012, 10:35 uur
TOP 40 VAN ROB nr 282, 18-11-1981
dw vw aw
1 1 5 Europe after the rain - John Foxx
2 4 3 Under pressure - David Bowie & Queen
3 3 10 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 2 7 Don't want to wait anymore - The Tubes
5 5 6 RR Express - Rose Royce
6 12 3 I go to sleep - The Pretenders
7 7 6 I am a camera - The Buggles
8 9 7 O Superman - Laurie Anderson
9 8 6 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
10 11 4 Twilight - ELO
11 10 6 Dead ringer for love - Meatloaf
12 6 8 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
13 16 4 This time - Margriet Eshuys Band
14 14 5 Oil in the family - Jan Akkerman
15 20 2 Play to win - Heaven 17
16 22 3 Love games - Level 42
17 23 2 Decent town - The Lambrettas
18 25 2 Don't turn me away - 10CC
19 19 5 Gone gone gone - Johnny Mathis
20 35 2 You're in the army now - Bolland
21 18 6 Hollywood - Sandy Coast
22 15 10 Every little thing she does is magic - The Police
23 13 8 Shut up - Madness
24 28 2 Little lady - Aneka
25 17 11 Prince charming - Adam & the Ants
26 -- 1 Never in a million years - The Boomtown Rats
27 -- 1 Get on home - The Steve Miller Band
28 33 5 Tonight I'm yours - Rod Stewart
29 21 11 Wired for sound - Cliff Richard
30 -- 1 It's raining - Shaking Stevens
31 -- 1 Almost saturday night - Karla DeVito
32 31 6 Keerzij - Herman van Veen
33 -- 1 We kill the world - Boney M
34 -- 1 Love potion no 9 - Lee Towers
35 -- 1 Wunderbar - Tenpole Tudor
36 30 4 So this is romance - Linx
37 32 3 I got the fire in me - Guys & Dolls
38 27 13 Abacab - Genesis
39 24 9 Mexico - Les Humphries Singers
40 26 11 Tainted love - Soft Cell
John Foxx weet nog 1 week het monster van Under pressure van zich af te schudden, maar daar zal het ook bij moeten blijven. Verder kruipt O Superman in de zevende week nog een plaatsje omhoog, na een wat teleurstellende chartrun die al in de derde week op 4 stokte.
Zeven binnenkomers maar liefst; dat gebeurt niet zo vaak, maar 'Never in a million years', zoals The Boomtown Rats zingen, is wat overdreven. Misschien hebben ze het over iets anders. Wel een van hun sterkste songs; het ritme zet direct dwingend in; Bob Geldof is op dreef. Geen idee eigenlijk waarom het geen hit is geworden.
Op 27 de Steve Miller Band met Get on home. Bij musician zie ik Heart like a wheel staan (nooit van gehoord); Get on home werd wel op de radio gedraaid, maar iets te Amerikaans en on-bijzonder om een hit te scoren. Wel wordt duidelijk waar Huey Lewis & the News de mosterd gehaald hebben... En hoor ik daar ook niet een citaat uit Macho City? (dat nog uit moet komen)
Op 30 Shaking Stevens, verrassenderwijze nu niet met de zoveelste superclichématige rock en roll-cover, maar met een wat gevoeliger ballad, en dat klinkt niet verkeerd.
Op 31 Karla DeVito, en waar kennen we die ook alweer van? Dat is de dame uit de clip van Paradise by the dashboard light (maar de stem is van Ellen Foley). Karla had flink met Meatloaf getourd en mocht een solo-album maken, met voornamelijk covers. Almost Saturday night is van John Fogerty. Goed gedaan. Na dit album hield het overigens alweer praktisch op voor Karla.
Op 33 Boney M. De meeste singles van deze band kwamen nooit in mijn lijst, maar juist deze (bijna) laatste stuiptrekking haalt het toch wel; het klinkt ook veel moderner dan de Hooray hooray-stijl van nog maar een paar jaar terug, dus een succesje is verdiend. Ook loopt het natuurlijk over van goede bedoelingen.
Op 34 Lee Towers, een nog zeldzamere gast in mijn lijsten. Maar dit is een goed liedje, niet te overdreven gezongen, niks mis mee. 34 is overigens wel meteen de hoogste positie.
We blijven nog even in het 'foute' genre: de laatste binnenkomer is de meebruller Wunderbar van Tenpole Tudor, waarover elk jaar weer discussie staat in onze Mume-ladder: hoe kan dit er nou in staan? Ik vind het ook geen top 2000-materiaal, maar het is een prima feestnummer, sterk refrein maar niet té eentonig.
dw vw aw
1 1 5 Europe after the rain - John Foxx
2 4 3 Under pressure - David Bowie & Queen
3 3 10 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
4 2 7 Don't want to wait anymore - The Tubes
5 5 6 RR Express - Rose Royce
6 12 3 I go to sleep - The Pretenders
7 7 6 I am a camera - The Buggles
8 9 7 O Superman - Laurie Anderson
9 8 6 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
10 11 4 Twilight - ELO
11 10 6 Dead ringer for love - Meatloaf
12 6 8 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
13 16 4 This time - Margriet Eshuys Band
14 14 5 Oil in the family - Jan Akkerman
15 20 2 Play to win - Heaven 17
16 22 3 Love games - Level 42
17 23 2 Decent town - The Lambrettas
18 25 2 Don't turn me away - 10CC
19 19 5 Gone gone gone - Johnny Mathis
20 35 2 You're in the army now - Bolland
21 18 6 Hollywood - Sandy Coast
22 15 10 Every little thing she does is magic - The Police
23 13 8 Shut up - Madness
24 28 2 Little lady - Aneka
25 17 11 Prince charming - Adam & the Ants
26 -- 1 Never in a million years - The Boomtown Rats
27 -- 1 Get on home - The Steve Miller Band
28 33 5 Tonight I'm yours - Rod Stewart
29 21 11 Wired for sound - Cliff Richard
30 -- 1 It's raining - Shaking Stevens
31 -- 1 Almost saturday night - Karla DeVito
32 31 6 Keerzij - Herman van Veen
33 -- 1 We kill the world - Boney M
34 -- 1 Love potion no 9 - Lee Towers
35 -- 1 Wunderbar - Tenpole Tudor
36 30 4 So this is romance - Linx
37 32 3 I got the fire in me - Guys & Dolls
38 27 13 Abacab - Genesis
39 24 9 Mexico - Les Humphries Singers
40 26 11 Tainted love - Soft Cell
John Foxx weet nog 1 week het monster van Under pressure van zich af te schudden, maar daar zal het ook bij moeten blijven. Verder kruipt O Superman in de zevende week nog een plaatsje omhoog, na een wat teleurstellende chartrun die al in de derde week op 4 stokte.
Zeven binnenkomers maar liefst; dat gebeurt niet zo vaak, maar 'Never in a million years', zoals The Boomtown Rats zingen, is wat overdreven. Misschien hebben ze het over iets anders. Wel een van hun sterkste songs; het ritme zet direct dwingend in; Bob Geldof is op dreef. Geen idee eigenlijk waarom het geen hit is geworden.
Op 27 de Steve Miller Band met Get on home. Bij musician zie ik Heart like a wheel staan (nooit van gehoord); Get on home werd wel op de radio gedraaid, maar iets te Amerikaans en on-bijzonder om een hit te scoren. Wel wordt duidelijk waar Huey Lewis & the News de mosterd gehaald hebben... En hoor ik daar ook niet een citaat uit Macho City? (dat nog uit moet komen)
Op 30 Shaking Stevens, verrassenderwijze nu niet met de zoveelste superclichématige rock en roll-cover, maar met een wat gevoeliger ballad, en dat klinkt niet verkeerd.
Op 31 Karla DeVito, en waar kennen we die ook alweer van? Dat is de dame uit de clip van Paradise by the dashboard light (maar de stem is van Ellen Foley). Karla had flink met Meatloaf getourd en mocht een solo-album maken, met voornamelijk covers. Almost Saturday night is van John Fogerty. Goed gedaan. Na dit album hield het overigens alweer praktisch op voor Karla.
Op 33 Boney M. De meeste singles van deze band kwamen nooit in mijn lijst, maar juist deze (bijna) laatste stuiptrekking haalt het toch wel; het klinkt ook veel moderner dan de Hooray hooray-stijl van nog maar een paar jaar terug, dus een succesje is verdiend. Ook loopt het natuurlijk over van goede bedoelingen.
Op 34 Lee Towers, een nog zeldzamere gast in mijn lijsten. Maar dit is een goed liedje, niet te overdreven gezongen, niks mis mee. 34 is overigens wel meteen de hoogste positie.
We blijven nog even in het 'foute' genre: de laatste binnenkomer is de meebruller Wunderbar van Tenpole Tudor, waarover elk jaar weer discussie staat in onze Mume-ladder: hoe kan dit er nou in staan? Ik vind het ook geen top 2000-materiaal, maar het is een prima feestnummer, sterk refrein maar niet té eentonig.
0
geplaatst: 18 november 2012, 12:11 uur
De start van het album Circle of love (uitgebracht in oktober '81) lijkt qua singles vrij stroef verlopen.
Dat komt omdat er geen hit vanaf leek te komen, ook niet in de Tipparade. De eerste hit die in de Top 40 kwam was Macho city in februari 1982.
Misschien is er snel geswitched, tussen de één of de ander zonder dat het een succes werd. Dit is mijn single uit die tijd:

Wel printed in the USA overigens. Dat kan kloppen, daar werd het een hit. Het kan ook dat dat nummer niets werd in Nederland en dat er toen is gegrepen naar Get on home. Ik vind ook wel single hoesjes van Get on home op het internet, maar ook dat nummer werd geen hit in Nederland. In ieder geval is Get on home bij mij wel het b-kantje van Keeps me wondering why.
Dat komt omdat er geen hit vanaf leek te komen, ook niet in de Tipparade. De eerste hit die in de Top 40 kwam was Macho city in februari 1982.
Misschien is er snel geswitched, tussen de één of de ander zonder dat het een succes werd. Dit is mijn single uit die tijd:

Wel printed in the USA overigens. Dat kan kloppen, daar werd het een hit. Het kan ook dat dat nummer niets werd in Nederland en dat er toen is gegrepen naar Get on home. Ik vind ook wel single hoesjes van Get on home op het internet, maar ook dat nummer werd geen hit in Nederland. In ieder geval is Get on home bij mij wel het b-kantje van Keeps me wondering why.
* denotes required fields.