MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Week 3 van 1982.

1. Foreigner - Waiting For a Girl Like You
Een vaak gedraaid nummer maar het blijft hun beste ballad. Prima volle zang van Lou Gramm met gepaste synthesizers die de desolate sfeer nog verhogen.
Cijfer: 8,5

16. The Night People - Again
Softe disco die van 1980 dateert, zou door zijn zwoele sfeer meer in de zomer passen, doet mij ook een beetje denken aan Barry White. Geen topsong maar tenslotte best te pruimen.
Cijfer: 6,5

19. Steve Miller Band - Macho City
Hier bestaat ook de lange versie. Vrij apart met een wat funky ritme maar na een tijd begon de verveling toe te slaan, Steve Miller Band is meer thuis in meer compacte popsongs.
Cijfer: 6

24. Bucks Fizz - The Land Of Make Believe
Een nummer dat ik destijds leuk vond en nu een stuk minder, het heeft de tand des tijds duidelijk niet doorstaan. Nu klinkt het mij te kitscherig en een tikkeltje klef.
Cijfer: 4,5

25. De Mounties - Op het Hoekje Brand nog Licht
Dit heeft een nog veel beperkter houdbaarheid, rond carnaval worden wij steeds met dit soort nummers getrakteerd die nadien vergeten zijn. Meer wil ik er niet aan vuil maken.
Cijfer: 2,5

26. Stevie Wonder - That Girl
Stevie Wonder bracht meestal soul van tijdloze kwaliteit en ook dit nummer is typisch voor hem. Zijn zeer herkenbare zang, mondharmonica, een snufje elektronica en de vlekkeloze productie zorgen voor een aangename song.
Cijfer: 8

27. Arie Ribbens - Polonaise Hollandaise
Dit is een vrij bekend carnavalsnummer, ik kan het ook meer waarderen omdat de humor en de sfeer meer naar voren komen. Maar uit mijzelf zal ik dit niet draaien.
Cijfer: 5

28. Journey - Dont Stop Believing
Net als Foreigner een AOR-ballad met prima zang maar melodisch weet het mij minder te raken, de productie is ook wat te pompeus.

29. Newz - Oeh I Say
Een totaal vergeten nummer en daar is alle reden voor. Flauw funknummer zonder aansprekende melodie en gedateerde synths al vind ik de baslijn wel behoorlijk.
Cijfer: 3,5

30. Margriet Eshuijs Band - Black Pearl
Hiervan vind ik enkel een live-versie. Stijlvol nummer met een tikkeltje jazz, mooie zang en functionele en sfeervolle begeleiding waarbij die gitaarsolo naar Santana lonkt.
Cijfer: 7,5

TOP 40 VAN ROB nr 291, 20-1-1982
dw vw aw
1 1 6 I'll find my way home - Jon & Vangelis
2 2 8 I won't let you down - Ph.D.
3 4 7 Lenny - The Buggles
4 7 4 Don't you want me - The Human League
5 5 9 Cambodia - Kim Wilde
6 6 6 I (who have nothing) - Manfred Mann's Earth Band
7 12 3 Star child - Level 42
8 3 7 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski
9 11 3 Run with the fox - Chris Squire & Alan White
10 -- 1 Macho City - Steve Miller Band
11 10 9 Talkin' out of turn - The Moody Blues
12 8 7 Spirits in the material world - The Police
13 16 5 Young turks - Rod Stewart
14 30 2 Don't stop believin' - Journey
15 9 6 There's a river - Steve Winwood
16 32 2 The land of make believe - Bucks Fizz
17 13 8 Waiting on a friend - The Rolling Stones
18 15 6 Questionnaire - Chas Jankel
19 19 4 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
20 22 3 Bed sitter - Soft Cell
21 14 7 Weddingbells - Kevin Godley & Lol Creme
22 27 2 I can't go for that - Hall & Oates
23 26 4 My heart lies - Barbra Dickson
24 25 3 Georgia - Orchestral Manoeuvres in the Dark
25 17 11 Don't turn me away - 10CC
26 36 2 Waiting for a girl like you - Foreigner
27 31 2 You could have been with me - Sheena Easton
28 18 12 Under pressure - David Bowie & Queen
29 -- 1 Golden brown - The Stranglers
30 -- 1 Red tape - The Nits
31 -- 1 See you tonight - Tower
32 -- 1 Trouble - Lindsay Buckingham
33 21 9 Labelled with love - Squeeze
34 29 8 Live it up - The Time Bandits
35 23 6 Bensonhurst blues - Oscar Benton
36 28 5 Perhaps love - John Denver & Placido Domingo
37 24 9 Living eyes - The Bee Gees
38 -- 1 Drownin' in Berlin - The Mobiles
39 33 7 Mrs. Hutchinson - Madness
40 20 6 Tonight - The Look

Het jaar is al 3 weken oud, maar de nummer 1 is nog uit het vorig jaar en er staan nog 2 Kerstsingles in de top 10 . Maar ook zes binnenkomers, dus er gaat wat veranderen!

De hoogste binnenkomer dendert zelfs de top 10 binnen: het is dus een plaat die je direct erg goed vindt (of niet). Macho City valt de eer te beurt, een single van nog geen vier minuten, die echter geknipt is uit een song die op het album (Circle of love) een hele plaatkant duurt. Ook een opvallende single, er wordt op de titel na, niet in gezongen, maar gesproken. Ik vermoed dat er iets wordt bespot, gekarikaturaliseerd, maar heb geen idee wat de strekking is....

De volgende binnenkomer had ik op 17 gezet, maar achteraf merkte ik dat een single vergeten was (Waiting on a friend); die liet ik toen naar 17 zakken, en de binnenkomer plaatste ik terug naar 29... Een geheide klassieker hou je toch niet tegen. Op 29 The Stranglers met Golden brown, een koerswijziging van punkband naar half klassiek kamerorkest. De song wordt gedomineerd door de harpsichord en heeft twee ongewone maatsoorten: 6/8 en zelfs 7/8. Toch wordt het hun grootste hit. De tekst gaat vermoedelijk over drugsgebruik; de tegenstelling met de 'achttiende-eeuwse' muziek kon niet groter zijn. Zeldzaam dat zo'n koerswijziging zo geslaagd kan zijn.

Op 30 The Nits met Red tape, een prettig zeurende melodie en zang, monotoon en daardoor ook spannend.

Op 31 de nieuwe Nederlandse formatie Tower met Tonight, een zwaar geproduceerde bijna-hardrockachtige song, waar ook wel wat Chequered love in terug te horen is... Toch een geslaagde plaat.

Op 32 routinier Lindsey Buckingham van Fleetwood Mac, met het prettig voortkabbelende Trouble. Het zou me verbazen als deze single niet ook de top 30 van musician gaat bestormen .

Ten slotte op 38 The Mobiles, een van de vele Britse synthpopbands uit deze tijd, met sterke zangeres en maar een grote hit, Drownin' in Berlin. In NL bleef het in de tipparade steken.

Week 3 - 16 januari 1982.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Foreigner - Waiting For a Girl Like You
Steunplaat: Steve Miller Band - Macho City

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Foreigner - Waiting For a Girl Like You V
#16: The Night People - Again V
#19: Steve Miller Band - Macho City V
#24: Bucks Fizz - The Land Of Make Believe V
#25: De Mounties - Op Het Hoekje Brand Nog Licht V
#26: Stevie Wonder - That Girl V
#27: Arie Ribbens - Polonaise Hollandaise V
#28: Journey - Don't Stop Believing V
#29: Newz - Oeh I Say V
#30: Margriet Eshuijs Band - Black Pearl V

Waiting For A Girl Like You vind ik een schitterende, tijdloze ballad van een ondergewaardeerde band die in Amerika merkelijk meer succes had. Zes weekjes Top 40 met als hoogste positie #16 viel ze hier ten deel en achteraf bezien is dat redelijk beschamend. De tekst vind ik sterk en de muziek heeft een lichtelijk proggy inslag waardoor het nergens gezapig wordt [8,5].

The Night People, hebben we dit al niet ergens in '1979' doorgenomen? Ik wordt er een klein beetje flauw van, uitgerekend nu m'n maag vandaag niet m'n beste vriend is. Is het nodig om eraan toe te voegen dat Barry White dit beter doet? [4,5].

Ik kan me de lange versie van Steve's Macho City niet zo 1, 2, 3 voor me halen, maar de single is in ieder geval wel in orde, al is het zeker geen Abracadabra, als we het dan toch over 1982 hebben. Maatschappij-kritisch tot en met en het is lekker catchy [7,5].

Guilty pleasure-alert! The Land Of Make Believe vind ik met afstand de beste Bucks Fizz-single en het is ook de single die het dichtst tegen ABBA aanschurkt. Ik vond het toen al leuk en dat is niet veranderd. De muziek klinkt lekker bont, het arrangement geraffineerd en de samenzang vind ik ook goed gedaan [8].

De Mounties, daar keek m'n vader altijd naar. Het was voor zover ik weet altijd wel geinig en ik denk dat dit singletje tegen het einde van hun carrière zat. Dit liedje is leuk om een beetje op mee te lallen, maar meer niet [3].

That Girl was de eerste single van Stevie Wonder's Original Musiquarium-verzamelaar (die ik nog eens moet aanschaffen). IJzersterk nummer waarop we Stevie op z'n allerbest horen. Normaal bevatten verzamelaars vaak restantjes als nieuwe nummers, maar hier is hoorbaar veel aandacht, tijd en inspiratie in gestoken [9,5].

Polonaise Hollandaise... God, wat háát ik dit nummer! Die bouwvakkersstem, die aanmoedigende, loze kreten, de manier waarop het refrein inzet, die kazoo-solo, of all things...
Ik bedoel dus: Een solo met een kazoo!!! EEN KAZOO!!!
Wát een ellende, dit! [1].

Journey is dan weer héél andere koek. Principieel bezien in hetzelfde straatje als Foreigner's ballad, al komt er hier een zekere kazigheid bij kijken die ik in Waiting For A Girl Like You niet terug hoor. Maar dat is in dit geval meer een compliment dan een minpunt.
Ik weet ook wel dat het nummer nu weer 'mag' nadat het in The Sopranos aan bod kwam, maar ik vond het altijd wel een tof nummer. Steengoede zang van Steve Perry ook [8].

Oeh I Say kan ik me niet echt herinneren, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet onaardig!
Natuurlijk klinkt dit als zeer correcte pauze-muziek voor een prime time-programma, maar dit heeft zeker wel niveau. Er wordt lekker uitgepakt op synths doordat de muziek er alle ruimte toe biedt en de muziek en chants geven het een hitgevoeligheid mee. Verrassende plaat! [8].

Voor Margriet Eshuijs heb ik een ander clipje toegevoegd, live bij Sonja Barend, om maar eens een naam op te noemen die totaal niet op deze site thuishoort . Black Pearl heb ik altijd al een goede plaat gevonden, dus is het jammer dat het niet fatsoenlijk op YouTube of een andere video-site te vinden is. Daar vind ik het überhaupt bot vangen wat Margriet Eshuijs betreft. Misschien heeft ze het niet zo op het vrijelijk uitwisselen van muziek. Black Pearl klinkt netjes en kleurt alles 'between the lines' in, maar doet dat wel met klasse en muzikaal gewicht [8,5].

Dit is dus het moment waarbij ik Bowie's Wild Is The Wind eventjes tussendoor een [10] toevertrouw.
Omdat het kan!

Martial
Week 3 (1982)

Alarmschijf: Foreigner - Waiting For a Girl Like You
Een fraaie rockballad van Foreigner die we meestal in iets steviger vorm horen, maar het begin van dit nummer vol met synths is zeer fraai te noemen en dit mogen we best scharen onder de betere rockballad klassiekers.

16: The Night People - Again
De laaaaaaaaaage stem met de vrouwelijke vocalen is een lekker voortkabbelend deuntje met nog een vleugje jaren 70 invloeden, maar een echte hoogvlieger is het niet echt.

19: Steve Miller Band - Macho City
Om de titel kan je niet heen de tekst Macho City komt geregeld voorbij en zingt makkelijk mee, maar het "constant" oplepelen van de tekst van de desbetreffende "nieuwslezer" in dit nummer begint op den duur wel verveling op te roepen al met al een aardig nummer.

24: Bucks Fizz - The Land Of Make Believe
Gewoon een uitstekende popsingle van Bucks Fizz uit de tijd waar een Songfestivalwinnaar nog wel is langer actief was dan tot het ESF zelf, het einde van dit nummer met de kinderstem doet nu wat oudbollig aan maar destijds kon dat zeker wel.

25: De Mounties - Op Het Hoekje Brand Nog Licht
Dit nummer valt bij mij toch wel onder een "ouderwets" carnavalsnummer, geen over de top, geen flauwe woordspelingen of zang maar gewoon recht toe recht aan carnaval wel een beetje in de stijl van Wim Kersten & De Viltjes, maar zeg je De Mounties dan moet ik gelijk weer denken aan die heerlijke jaren 70 zowel op muziek als televisiegebied, maar vooral toen Nederland, Nederland nog was.

26: Stevie Wonder - That Girl
Zo enthousiast als de andere over dit nummer ben ik zelf niet zo moet ik zeggen het is best wel een vrij vlak en mat nummer dat voor een single net iets iets te lang duurt om te blijven boeien en het mist ook wat hitpotentie, maar klinkt het uiteraard wel weer vertrouwd dus met de onvermijdelijke mondharmonika die we gereregeld voorbij horen komen in Stevie Wonders nummers.

27: Arie Ribbens - Polonaise Hollandaise
Dit mogen we best een Carnavals klassieker noemen de tekst bij Hoevelaken linksaf hoor je best nog wel is voorbij komen al blijft het met dit soort nummer verstand op 0 en meehossen maar en in dit geval meelopen maar met de Hollandaise Polonaise.

28: Journey - Don't Stop Believing
Een nummer dat een mooie opbouw heeft en zo ongelofelijk lekker is om naar te luisteren, wat een band, wat een zanger, zo hoort AOR te klinken maar bovenal een band met een eigen smoel oftwel eigen geluid en van zulke bands houdt deze jongen wel!
Cijfer: 9

29: Newz - Oeh I Say
Een produktie van eigen bodem dat lekker funky klinkt al klinkt het nu best behoorlijk gedateerd en mist het wel het een en ander om echt een grote hit te worden, maar het klinkt niet onaardig.

30: Margriet Eshuijs Band - Black Pearl
Nog een Nederpop produktie maar dit is andere koek, een mooi nummer van Margriet Eshuijs, het sfeertje in dit nummer bevalt me wel en het zou haar grootste hit gaan worden en terecht!

Musician’s Top 30, 23-01-1982, week 4

01 (02) 04 Money – Pink Floyd
02 (01) 05 Edge of seventeen – Stevie Nicks
03 (04) 05 Gloria – U2
04 (06) 04 Southern Pacific – Neil Young
05 (11) 02 Don’t you want me – Human League
06 (03) 07 Spirits in the material World – The Police
07 (10) 03 Young Turks – Rod Stewart
08 (17) 02 Wild is the wind – David Bowie
09 (05) 06 I won’t let you down – PhD
10 (08) 05 I’ll find my way home – Jon & Vangelis
11 (09) 05 Christmas was a friend of mine – Fay Lovsky
12 (13) 03 Wedding bells – Godley and Creme
13 (---) 01 Waiting for a girl like you – Foreigner
14 (14) 03 Starchild – Level 42
15 (07) 09 I – Manfred Mann’s earth band
16 (21) 02 Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels
17 (26) 02 Shake it up – The Cars
18 (---) 01 Macho city – Steve Miller Band
19 (12) 07 No reply at all – Genesis
20 (19) 03 There’s a River – Steve Winwood
21 (---) 01 That girl – Stevie Wonder
22 (15) 06 Take it easy on me – Little River Band
23 (18) 06 Tears are not enough – ABC
24 (---) 01 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
25 (27) 02 Everybody feel the groove – Daniel Sahuleka
26 (---) 01 Don’t stop believin’ – Journey
27 (22) 05 Mrs. Hutchinson – Madness
28 (23) 05 Tell me why – Earth & fire
29 (16) 10 I go to sleep – Pretenders
30 (---) 01 Oh Julie – Shakin’ Stevens

Prachtige week met binnenkomers, ik kan er niets anders van maken. Vooral omdat het ook nog eens zo is, dat het gaat om nummers die ook de Top 40 haalden. Behalve dan Journey maar dat werd dan weer wel een grote hit in de VS.

En ik was er al bang voor dat het zou gebeuren: Money op één. Het is natuurlijk een gigantische Pink Floyd klassieker. Maar het hoort eigenlijk niet thuis in 1982, ook al was het dan speciaal opnieuw uitgebracht vanwege een verzamelalbum.

Van Stevie Wonder gaan we in 1982 ook nog zeer veel plezier beleven, echt "huge". Zijn voorgaande album Hotter than July had ook al een viertal (of zelfs 5 uit mijn hoofd) prachtige singles in 1980 en 1981.

In 1982 volgde één van de meest spectaculaire verzamelalbums die ik ooit heb gekocht, Original Musiquarium. Geweldig, in één woord. Daar had Stevie Wonder vier nieuwe nummers op gezet, o.a. That girl dus.

That girl - Stevie Wonder

(afbeelding)

50tracks Rearviewmirror Top 40, 23-01-1982, week 4

01 01 The Cars - Shake It Up
02 06 Journey - Don't Stop Believin'
03 07 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
04 04 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
05 05 Sue Saad - Looker
06 02 Loverboy - Working For The Weekend
07 03 U2 - Gloria
08 08 Human League - Don't You Want Me
09 16 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
10 09 The Look - Tonight
11 10 10CC - Don't Turn Me Away
12 11 Little River Band- Take It Easy On Me
13 25 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
14 24 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
15 12 The Lambrettas - Decent Town
16 17 Soft Cell - Bed Sitter
17 -- Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
18 -- Nits - Red Tape
19 18 Rick Springfield - Love Is Alright Tonite
20 15 Kim Wilde - Cambodia
21 19 Rod Stewart - Young Turks
22 -- Gillan - Restless
23 26 Tom Tom Club - Genius Of Love
24 14 Neil Young & Crazy Horse - South-ern Pac-i-fic
25 23 Billy Joel - She's Got A Way (Live)
26 29 Accept - Burning
27 13 Quarterflash - Harden My Heart
28 28 Chris Squire & Alan White - Run With The Fox
29 31 Balance - Falling In Love
30 32 Player - If Looks Could Kill
31 33 Lindsey Buckingham - Trouble
32 -- Steve Miller Band - Macho City
33 -- Japan - European Son
34 -- Hazel O'Connor - Calls The Tune
35 30 Ph. D. - I Won't Let You Down
36 21 Billy Squier - My Kinda Lover
37 37 Sammy Hagar - Piece Of My Heart
38 35 Ringo Starr - Wrack My Brain
39 40 Skyy - Let's Celebrate
40 -- Mobiles - Drowning In Berlin

Hoogste binnenkomer voor Theatre of Hate. Ik had de 12" en heb deze volkomen grijsgedraaid. Nu tikje gedateerd maar puur sentiment.

(afbeelding)

Wat een originele lijst, 50tracks, ik ken er de helft niet van!
Ik ben wel nieuwsgierig om er de komende dagen een aantal te gaan ontdekken!

Dank. Ik ben benieuwd of je er iets bij zit wat je de moeite waard vindt. Veel plezier met luisteren.

Martial
De lijst van 50tracks is zeker een aanvulling ook omdat we in 1982 niet zo heel veel meekregen van de Australische hitlijsten dus hier en daar zeker een inhaalslag.

Top 10 - Week 4 (1982)

01 (05) Journey - Don't stop believing
02 (02) The Amazing Stroopwafels - Oude Maasweg
03 (01) Level 42 - Starchild
04 (03) Jon & Vangelis - I'll find my way home
05 (08) Human League - Don't you want me
06 (04) The Police - Spirits in the material world
07 (---) Foreigner - Waiting for a girl like you
08 (06) Kim Wilde - Cambodia
09 (09) Rod Stewart - Young Turks
10 (---) Bucks Fizz - The land of make believe

(afbeelding)

Week 4 van 1982.

1. Stars On 45 - Stars On Stevie
Stars on 45 startte de medley-rage en is zowat het enige project dat er goed mee weg kwam. Leuk om alle hits van Stevie Wonder te laten passeren, deze medley is tenslotte slim in elkaar gestoken met vlotte overgangen.
Cijfer: 7

6. Tower - See You Tonight
Een nummer dat als klassieker van Nederlandse bodem wordt beschouwd maar ik vind het teveel jatterij (gebaseerd op Kim Wilde met een vleugje ELO) en te weinig eigenheid al is het behoorlijk aanstekelijk.
Cijfer: 5,5

16. Shakatak - Easier Said Than Done
Softfunknummer dat begint met een lange intro waarna de zang wordt ingezet. De zang is wat monotoon maar de wat jazzy piano is een lust voor het oor. Van mij mocht het volledig instrumentaal gehouden worden.

24. Riny van der Lee - Varkens, Geiten, Boerenkool
Die carnavalsnummers lijken sterk op elkaar, vooral ritmisch. De eerste keer vind je het nog grappig maar dan niet meer.
Cijfer: 3

25. Marcia Hines - Many Rivers To Cross
Oorspronkelijk van Jimmy Cliff, ook UB40 heeft dit nummer gecoverd. Marcia Hines probeert hier iets van te maken maar haar stem klinkt mij te schel en haar soul komt mij te geforceerd over.
Cijfer: 4,5

26. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans
Een synthipopklassieker van formaat die het tot de finale van de MuMe-ladder 2012 heeft geschopt. De unieke opbouw, de pastorale pracht, de (wat middeleeuws aandoende) sfeer en de roffelende drums doen mij hier het maximum geven, alles klopt in dit nummer.
Cijfer: 10

27. Barry Hughes - 't Is Om Te Brullen
Geen clip gevonden.

28. Lindsey Buckingham - Trouble
Ijzersterke solosingle die alle kenmerken en kwaliteiten van Fleetwood Mac bevat. Als het onder de naam van Fleetwood Mac werd uitgebracht was het beslist een grote hit geweest.

29. The Chaplin Band - Welcome To The Party
Feestelijk funky nummer - zoals de titel aangeeft - met aanstekelijke blazers en ritme maar verder wat gewoontjes in het genre. Aanvaardbaar zonder meer.

30. Sheena Easton - You Could Have Been With Me
Een vakkundig gebrachte ballad en weer een nummer dat ik kan klasseren onder de noemer 'aardig' maar bijzonder of pakkend vind ik dat ook niet.
Cijfer: 5,5

week 4 - 1982

1. (1) (3w) Kraftwerk - The Model / Computer Love
2. (2) (3w) Mobiles - Drowning in Berlin
3. (4) (3w) Kool & The Gang - Get Down On It
4. (5) (3w) Madness - It Must Be Love
5. (6) (2w) Techno Twins - Falling In Love Again
6. (--) (1w) Rhoda With the Special A.K.A. - The Boiler
7. (3) (3w) Adam and The Ants - Ant Rap
8. (8) (3w) The Human League - Don't You Want Me
9. (10) (3w) Electric Light Orchestra - Here is the News / Ticket To The Moon
10. (--) (1w) Stevie Wonder - That Girl
11. (14) (3w) The Stranglers - Golden Brown
12. (--) (1w) Tight Fit - The Lion Sleeps Tonight
13. (7) (3w) Ph D - I Won't Let You Down
14. (13) (3w) Abba - One of Us
15. (11) (3w) The Police - Spirits in the Material World

afvallers:

Olivia Newton John - Landslide
Soft Cell - Tainted Love
Lindsey Buckingham - Trouble

Martial
Week 4 (1982)

Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On Stevie
Het Stars On 45 projekt bleek een succesformule te zijn wat resulteerde in alweer de 4e single, dit keer zijn de grootste hits van Stevie Wonder verzameld en de zanger die de stem van Stevie Wonder moet evenaren doet dit toch vrij aardig moet ik zeggen en het is sowieso leuk om alle hits Van Stevie Wonder is achter elkaar te horen, na 2 iets mindere Stars On 45 is deze weer behoorlijk geslaagd.

Natuurlijk is dit niet orgineel en natuurlijk invloeden te over maar dan is het nog altijd de vraag hoe wordt het gedaan en dat zit wel snor moet ik zeggen, een heerlijk powernummer van Nederlandse bodem, Frits Spits was er helemaal lyrisch van destijds en aangezien we zo'n band ook nog niet hadden in Nederland snap ik al die hosanna verhalen wel over dit nummer.
Tower trad sinds vorig jaar ook weer op en er schijnt ook een nieuwe cd aan te komen?

16. Shakatak - Easier Said Than Done
Heerlijke jazz/funk uit de UK uit de beginperiode van Shakatak, een band die nog steeds bestaat overigens en eigenlijk nog steeds dezelfde muziek maakt dus heerlijke instrumentale muziek afgewisseld met nummers met zang er in van Jill Saward wat een uitstekende combi is.

24. Riny van der Lee - Varkens, Geiten, Boerenkool
Het carnaval is aantocht en dat zullen we weten ook dit nummer van Riny van der Lee doet een poging, het is allemaal wat flauw en kinderachtig allemaal, maar ja het valt dan ook niet mee om carnavalsnummers op juiste waarde te schatten in cijfers uitzonderingen daar gelaten.
Cijfer : 3

25. Marcia Hines - Many Rivers To Cross
Een matige cover van Marcia Hines van dit nummer en ook ik ben niet erg gecharmeerd van de zang moet hierbij wel zeggen dat ik eigenlijk niet zo van dit soort nummers hou.
Cijfer: 4

26. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans
De klapperrrrrr van de week is voor OMD wat een regelrechte klassieker is in dit genre en wat een wereldhit zou dit gaan worden, ik kan me aansluiten bij de woorden van Luc alles lijkt te kloppen in dit nummer.
Cijfer: 9,5

27. Barry Hughes - 't Is Om Te Brullen
Dit nummer ken ik me nog wel voor de geest halen of ik daar blij mee moet zijn is een tweede, ook dit is weer flauwigheid en meligheid ten top, om te brullen is dit niet, meer om te janken.
Cijfer: 1

28. Lindsey Buckingham - Trouble
Ben een grote fan van Lindsey Buckingham zowel solo als bij Fleetwood Mac en die een eigentijds en herkenbaar stemgeluid heeft, deze single Trouble vind ook ik ijzersterk.

29. The Chaplin Band - Welcome To The Party
Dit nummer kabbelt een beetje voort zonder echt spannend te worden eigenlijk, er zouden betere nummers aan gaan komen van The Chaplin Band, deze is net voldoende.

30. Sheena Easton - You Could Have Been With Me
Dit soort nummers kan ik echt niet meer hebben, een prima zangeres dat wel maar dit nummer nou nee geef mij portie maar aan fikkie, dat vond ik For Your Eyes Only toch iets geslaagder.
Cijfer: 3

Martial schreef:

Nu ik het zo afluister: dat is toch eigenlijk puur plagiaat van het Kim Wilde werk van een paar maanden eerder in 1981? Die Spits had dat toch wel mogen opmerken en om die reden er iets minder lovend over mogen zijn, al was er dan met Tower sprake van een Nederlandse band.

Edit: ik zie dat Luc het ook al had gehoord!

musician schreef:
(quote)

Nu ik het zo afluister: dat is toch eigenlijk puur plagiaat van het Kim Wilde werk van een paar maanden eerder in 1981? Die Spits had dat toch wel mogen opmerken en om die reden er iets minder lovend over mogen zijn, al was er dan met Tower sprake van een Nederlandse band.

Edit: ik zie dat Luc het ook al had gehoord!

Ik had het op 19 januari ook al opgemerkt .

Ik kon mij dat in 1982 helemaal niet meer zo herinneren, van dat singletje van Tower, ik moest het echt weer opnieuw horen om die conclusie te trekken.
Misschien vond je het destijds passen bij de tijd en vond je het daarom minder storend. Nu ik het gisteravond weer hoorde viel de 'lookalike' pas goed op

TOP 40 VAN ROB nr 292, 27-1-1982
dw vw aw
1 1 7 I'll find my way home - Jon & Vangelis
2 2 9 I won't let you down - Ph.D.
3 4 5 Don't you want me - The Human League
4 29 2 Golden brown - The Stranglers
5 7 4 Star child - Level 42
6 5 10 Cambodia - Kim Wilde
7 10 2 Macho City - Steve Miller Band
8 3 8 Lenny - The Buggles
9 14 3 Don't stop believin' - Journey
10 16 3 The land of make believe - Bucks Fizz
11 6 7 I (who have nothing) - Manfred Mann's Earth Band
12 9 4 Run with the fox - Chris Squire & Alan White
13 13 6 Young turks - Rod Stewart
14 26 3 Waiting for a girl like you - Foreigner
15 31 2 See you tonight - Tower
16 19 5 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
17 30 2 Red tape - The Nits
18 11 10 Talkin' out of turn - The Moody Blues
19 8 8 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski
20 12 8 Spirits in the material world - The Police
21 23 5 My heart lies - Barbra Dickson
22 22 3 I can't go for that - Hall & Oates
23 20 4 Bed sitter - Soft Cell
24 17 9 Waiting on a friend - The Rolling Stones
25 15 7 There's a river - Steve Winwood
26 18 7 Questionnaire - Chas Jankel
27 32 2 Trouble - Lindsay Buckingham
28 38 2 Drownin' in Berlin - The Mobiles
29 -- 1 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
30 -- 1 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
31 27 3 You could have been with me - Sheena Easton
32 24 4 Georgia - Orchestral Manoeuvres in the Dark
33 -- 1 Centerfold - J. Geils Band
34 21 8 Weddingbells - Kevin Godley & Lol Creme
35 34 9 Live it up - The Time Bandits
36 -- 1 The model - Kraftwerk
37 28 13 Under pressure - David Bowie & Queen
38 25 12 Don't turn me away - 10CC
39 33 10 Labelled with love - Squeeze
40 36 6 Perhaps love - John Denver & Placido Domingo

Jon & Vangelis alweer 5 weken op 1, meestal het maximum, maar wie weet? Lastig wordt het zeker, want Golden brown maakt een ongelofelijke reuzensprong van 29 naar 4 (eigenlijk van 17 naar 4, zie mijn top 40 van vorige week). Heerlijk dat je toen van die songs had die direct klassiek en voor eeuwig waren; kom daar tegenwoordig nog maar eens om (sorry ). Ook zijn er veel andere forse stijgers; de lijst wordt flink opgeschoond.

Op 29 dan de binnenkomst van een KLASSIEKER met louter hoofdletters: Maid of Orleans (The waltz of Joan of Arc). Die toevoeging stond nooit in de top 40 lijst, en laat ik ook weg uit mijn lijstje. Souvenir was al een heel grote hit bij mij (14 weken), maar Maid of Orleans, daarvoor spreken woorden te kort. Alles aan deze plaat is perfect, het unheimische intro, de dwingende drums, de prachtige melodie, de mysterieuze, donkere tekst, de subtiele toegevoegde koortjes en niet te vergeten de Middeleeuwse clip met kastelen en ridders in de sneeuw. Geen wonder dat dit in no time in de top 40 op 1 stond. De popmuziek was weer een stukje verder ontwikkeld.

Op 30, in wat minder hoog register, maar wel erg fijn en sympathiek, Black pearl van Margriet Eshuys Band, haar enige top 40 hit met deze band. Prima gezongen, verhalend lied, met mooi refrein.

Op 33 de Amerikaanse J. Geils Band met hun doorbraaksingle (in NL). Met veel branie en humor brengen ze een soort feestmuziek die erg aanstekelijk is. Misschien had het nanana achteraf wel iets minder gekund...

Op 36 dan bescheiden Kraftwerk, met de Engelstalige versie van Das Model, The model dus. Het album The Man Machine was al ruim 3 jaar oud, toen het via een Engelse omweg ook in NL opnieuw werd uitgebracht, en toch weer in de tipparade bleef steken (in UK een nummer 1hit!). Inderdaad een van de pop-achtigste Kraftwerk-songs, met een verhalende tekst (hebben zij ook andere songs met een verhaaltje?) en eenvoudige melodie.

Je loopt iets voor op mijn lijst maar we hebben prachtige nummers in het verschiet. Heel veel moois is er nu al uit. Maar ik heb zelden zo'n voortvarende start meegemaakt als in 1982. Ben het overigens eens, met de kritieken op de nummers.

De competitie met zoveel goede songs is hevig.....

Week 4 - 23 januari 1982.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On Stevie
NCRV's Favorietschijf: Chaplin Band - Welcome To The Party
Steunplaat: Tower (NL) - See You Tonight

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On Stevie V
#6: Tower (NL) - See You Tonight V
#16: Shakatak - Easier Said Than Done V
#24: Riny van der Lee - Varkens, Geiten, Boerenkool V
#25: Marcia Hines - Many Rivers To Cross V
#26: Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans V
#27: Barry Hughes - 't Is Om Te Brullen (gedowned)
#28: Lindsey Buckingham - Trouble V
#29: The Chaplin Band - Welcome To The Party V
#30: Sheena Easton - You Could Have Been With Me V

En Jaap Eggermont ging nog even door met z'n succesvolle franchise. Ik vind het wel een leuke medley. De zanger heeft z'n huiswerk goed gedaan en met de muziek zit het goed. Blijft dan nog de gladde productie en wat ongelukkige overgangen over. Ik kom uiteindelijk uit op een [7,5].

Het ligt er bij Tower natuurlijk duimendik bovenop. Laat ik het zo stellen; ze mogen blij zijn dat ze geen proces aan hun broek kregen. Maar toch vind ik het best een leuk, vlot liedje. Met de juiste strafpunten eraf blijft er een nipte voldoende over [6].

Ik heb eigenlijk wel een zwak voor het soort kledingzakenjazz waar Shakatak altijd mee kwam (laatst hoorden we het nog in een winkeltje in de Eemhof).
Tot grootse prestaties in het hitparadewezen heeft het nooit geleid, maar dit soort bandjes moeten het altijd meer hebben van albumverkopen. Het klinkt lekker relaxed en de zang stoort me allerminst. 'It's upbeat and happy, safe in a good way' zegt m'n lieve vrouwtje. Helemaal niks mis mee [8].

Natuurlijk komt er in deze tijd weer even wat carnavalsrotzooi mee in de lijst: RvdL & BH beiden een [1]. 'There's not enough beer in the world to make those sound good' voegt m'n schatje er fijntjes aan toe.

Er is iets zwaar irritants aan de hand met Marcia Hines' cover van Many Rivers To Cross.
Ook als je het clipje erbij neemt: De arrogantie spat ervan af. Die arrogantie gecombineerd met dat ingecalculeerde... Ik zie dit zo Whitney Houston al doen. Niet aan kaztor's arme oortjes besteedt, dit [3].

Passie en een emotionele voordracht, dat kan ook op een normale manier worden gebracht en dat hebben de heren van OMD tenminste goed begrepen. Ik vind het knap hoe ze vooral de muziek laten spreken (die twee -overigens fantastisch gezongen- zinnetjes lijken alleen als een soort richtlijn dienst te doen). Als de sneeuw tenminste nog was blijven liggen was dit een mooi moment geweest om bij het afspelen ervan naar buiten te turen. Na 31 jaar heeft dit nummer nog niets aan kracht ingeboet [9,5].

Van Lindsey Buckingham's Trouble heb ik even het grappige videoclipje toegevoegd waarin we gastmuzikant Mick Fleetwood en iemand die zo door kan gaan voor Tom Petty zien.
Ik zeg het nog eens: Als dit nummer onder Fleetwood Mac's naam was uitgebracht hadden ze een knaller van een hit te pakken. En ook de productie klopt aan alle kanten; die bewerkte achtergrondvocalen geven je direct de indruk dat Stevie Nicks en Christine McVie erop meedoen.
Ik vind dit grote klasse, een liedje dat een véél groter publiek verdient [9,5].

The Chaplin Band speelt disco volgens het boekje. Keurig bijgeschaafd, voor alle leeftijden en ver weg van enige vorm van gewaagdheid. Vertaal je dit alles naar een cijfer, wordt het een [5].

Sheena Easton vind ik eigenlijk een beetje een ijskonijn. Deze ballad straalt dat ook een beetje uit. Het arrangement spreekt me niet echt aan en de poging tot vocale krachtpatserij vind ik ook niet passend [4].

Musician’s Top 30, 30-01-1982, week 5

01 (05) 03 Don’t you want me – Human League
02 (01) 05 Money – Pink Floyd
03 (13) 02 Waiting for a girl like you – Foreigner
04 (04) 05 Southern Pacific – Neil Young
05 (08) 03 Wild is the wind – David Bowie
06 (02) 06 Edge of seventeen – Stevie Nicks
07 (03) 06 Gloria – U2
08 (07) 04 Young Turks – Rod Stewart
09 (18) 02 Macho city – Steve Miller Band
10 (06) 08 Spirits in the material World – The Police
11 (21) 02 That girl – Stevie Wonder
12 (16) 03 Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels
13 (---) 01 Trouble – Lindsey Buckingham
14 (17) 03 Shake it up – The Cars
15 (24) 02 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
16 (---) 01 Maid of Orleans – O.M.D.
17 (10) 06 I’ll find my way home – Jon & Vangelis
18 (09) 07 I won’t let you down – PhD
19 (12) 04 Wedding bells – Godley and Creme
20 (26) 02 Don’t stop believin’ – Journey
21 (14) 04 Starchild – Level 42
22 (---) 01 Visions of china - Japan
23 (25) 03 Everybody feel the groove – Daniel Sahuleka
24 (11) 06 Christmas was a friend of mine – Fay Lovsky
25 (20) 04 There’s a River – Steve Winwood
26 (---) 01 See you tonight – Tower
27 (30) 02 Oh Julie – Shakin’ Stevens
28 (---) 01 You could have been with me – Sheena Easton
29 (---) 01 Many rivers to cross – Maricia Hines
30 (15) 10 I – Manfred Mann’s earth band

Zoals gezegd, het aantal prachtige nieuwe nummers (en binnenkomers) neemt gestaag toe, zo aan het begin van 1982.

Ik vond het grappig dat 50tracks al toe is aan European Son van Japan, terwijl ik pas net de single Visions of China te pakken had. En dus als entree aan de lijst had toegevoegd.

Visions of China was de eerste single van het album Tin drum, wat mij betreft een kleine parel tussen alles wat ooit is uitgebracht. Sommige momenten blijven je ook bij, in het leven. Dit is het moment dat ik Japan heb (her-)ontdekt. In 1979 hadden we natuurlijk het succes van Adolescent Sex, de band werd door mij toen snel vergeten, waarschijnlijk bij gebrek aan hits.

Maar Visions of China ofwel het album Tin Drum deed op dat moment een geheel nieuwe wereld voor mij open. En dus doet ook Japan mee aan het beleven van een geweldig rock/pop jaar, 1982. De voorliggende albums Gentlemen take polaroids en Quiet life moest ik op dat moment met terugwerkende kracht nog ontdekken. En wat een sensatie ook. Maar het redt het dan niet bij de eerste ervaringen met Tin Drum.

Over de singles van Lindsey Buckingham en O.M.D. is al genoeg geschreven. Human League van 5 naar 1 en toch eigenlijk al ten dode opgeschreven, voor de bovenste plek in mijn top 30. Hoewel ik ook dat een geweldige single vond. Maar ja, de rest doet daar dan weer niet voor onder...

(afbeelding)

Inderdaad erg mooi, Visions of China. Helaas heb ik die destijds gemist. Ghosts gaat het gelukkig later wel halen .

musician schreef:

Over de singles van Lindsey Buckingham en O.M.D. is al genoeg geschreven.

Die zag ik niet aankomen, eerlijk gezegd.

Echt niets te melden over Trouble, als zo'n beetje de grootste Mac-fan op de site?

Ik heb ambivalente gevoelens, met betrekking tot Lindsey's eerste solowerk. Ik vind het niet beter dan zijn nummers bij Fleetwood Mac (tot dat moment) en de combinatie van teruggrijpen naar wat oubollige Amerikaanse muziek (kant 2 van het album) en het zich bewust afzetten tegen zijn Fleetwood Mac afkomst deden mijn waardering niet stijgen.

Er zijn wel wat uitzondering te vinden op zijn album Law & Order (Mary Lee Jones, Johnny Stew).

Trouble werd als single gekozen want nog het meest Fleetwood Mac alike.
Gelukkig stonden de soloprojecten (ook die van Nicks is niet haar sterkste) een nieuw album van Fleetwood Mac later in 1982 niet in de weg

01 02 Journey - Don't Stop Believin'
02 01 The Cars - Shake It Up
03 03 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
04 04 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
05 05 Sue Saad - Looker
06 09 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
07 08 Human League - Don't You Want Me
08 13 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
09 14 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
10 17 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
11 18 Nits - Red Tape
12 06 Loverboy - Working For The Weekend
13 07 U2 - Gloria
14 22 Gillan - Restless
15 10 The Look - Tonight
16 11 10CC - Don't Turn Me Away
17 12 Little River Band- Take It Easy On Me
18 15 The Lambrettas - Decent Town
19 -- Icehouse - Can't Help Myself
20 16 Soft Cell - Bed Sitter
21 -- J. Geils Band - Centerfold
22 -- Kraftwerk - The Model
23 19 Rick Springfield - Love Is Alright Tonite
24 29 Balance - Falling In Love
25 23 Tom Tom Club - Genius Of Love
26 21 Rod Stewart - Young Turks
27 32 Steve Miller Band - Macho City
28 20 Kim Wilde - Cambodia
29 -- Tower - See You Tonight
30 30 Player - If Looks Could Kill
31 31 Lindsey Buckingham - Trouble
32 33 Japan - European Son
33 34 Hazel O'Connor - Calls The Tune
34 -- Orange Juice - Felicity (I Wish I Was A Postcard)
35 -- Van Halen - (Oh) Pretty Woman
36 -- Prism - Don't Let Him Know
37 37 Sammy Hagar - Piece Of My Heart
38 39 Skyy - Let's Celebrate
39 40 Mobiles - Drowning In Berlin
40 -- Adrian Gurvitz - Classic

De hoogste nieuwe voor de (re-)release van de debuutsingle van Icehouse. Lekker waverige synthpopliedje dat alleen een climax ontbeert om een serieuze bedreiging voor de absolute top te vormen. XTC komt al met de zoveeltste geweldige single sinds Are You Receiving Me? Helaas ging het hierna langzaam bergafwaarts.

Met het album Love Stinks en vooral de briljante single Come Back uit 1980 had ik de J. Geils Band ontdekt. Centerfold vormde mede door een slimme clip de doorbraak naar het grote publiek. In juni 1982 ging ik naar een concert in De Kuip van de Rolling Stones alleen omdat de J. Geils Band in het voorprogramma speelde. Maar eerlijk gezegd herinner ik me dat de Stones veel overtuigender waren. Het lot van elk voorprogramma in een grote Arena?
Een echte re-release voor Kraftwerk. In 1978/79 had ik het singletje al gekocht. Voor mij hoort het nummer daarom minder bij 1982. De single is inmiddels bekender van de B-side Computer Love die door Coldplay meesterlijk gesampled is in megahit Talk.
See You Tonight van Tower heb ik altijd een leuke single gevonden. Kim Wilde als inspiratie bron was me nooit zo opgevallen. Wellicht ook omdat ik me bij veel nummers van Kim Wilde irriteer aan de overdreven luie en nasale zang. Tower geeft juist een en al energie. Cambodia vind ik overigens een geweldige single.

Op 34 de band van Edwyn Collins, Orange Juice, met Felicity (I Wish I Was A Postcard). Aardig maar weinig memorabel. Van Halen heeft wel eens sterkere covers afgeleverd dan Roy O's (Oh) Pretty Woman. Maar het blijft altijd aangenaam een keer te horen. De een na laatste nieuwe binnenkomer is typische Amerikaanse rock van Prism met een song geschreven door de toen nog onbekende Bryan Adams. Op 40 nog net binnen de Classic van Adrian Gurvitz. Een aardige ballad van een man waarvan ik nog nooit gehoord dacht te hebben maar die tot mijn verbazing in 1968 verantwoordelijk was voor de geweldige guitaar-riff van Race With The Devil van Gun.

Met Japan ben je me voor Musican. European Son staat deze weken in de Engelse charts. Visions Of China was daar al eerder een hit maar andere landen volgen nu pas. En Visions Of China is uiteraard veel memorabeler dan European Son.

50tracks schreef:
XTC komt al met de zoveeltste geweldige single sinds Are You Receiving Me? Helaas ging het hierna langzaam bergafwaarts.

Een bijzondere paralel met Japan. Ook XTC had een memorabele single in 1979 (Making Plans For Nigel), verdween twee en een half jaar uit het zicht om vervolgens met Senses Working Overtime (1982) weer in de picture te verschijnen.

Daarna werd het in beide gevallen minder (Japan maakt na Tin Drum zelfs geen studio album meer en XTC was over z'n hoogtepunt) maar voor mij geldt 1982 als het jaar van de herontdekking en dus ook voor hun oudere werk.

In die zin was het goed dat ze beiden met iets opvallends en iets sterk verschenen. Voor mij dan toch in ieder geval!

Eens. Daarbij was Japan meer een album band en waardeerde ik XTC vooral om hun singles. Natuurlijk waren Nigel & Senses Working Overtime daarbij de klappers maar Ten Feet Tall, Generals and Majors, Towers of London en Sgt. Rock vind ik nog steeds geweldige tracks.

Martial
Een week gaat razendsnel voorbij dus hierbij weer een "verse" Top 10, nieuw deze week is een Tip 5 met kanshebbers voor die Top 10, degene die in de Tip 5 staan (die trouwens in willekeurige vogorde is) bieden geen garantie dat deze artiesten ook daadwerkelijk de Top 10 halen.

Top 10 - Week 5 (1982)

01 (01) Journey - Don't stop believing
02 (02) The Amazing Stroopwafels - Oude Maasweg
03 (07) Foreigner - Waiting for a girl like you
04 (05) Human League - Don't you want me
05 (03) Level 42 - Starchild
06 (---) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
07 (---) Tower - See you tonight
08 (04) Jon & Vangelis - I'll find my way home
09 (10) Bucks Fizz - The land of make believe
10 (---) Lindsey Buckingham - Trouble

(afbeelding)

Tip 5 - Week 5 (1982)

01. The Nits - Red tape
02. The Stranglers - Golden brown
03. Shakatak - Easier said than done
04. Hall & Oates - I can go for that (no can do)
05. Kraftwerk - The model

(afbeelding)

Martial
De nieuwkomer in de lijst van 50tracks van Adrian Gurvitz met Classic toeval of niet ik hoorde dit nummer onlangs weer is en de eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik dit nummer best een beetje vergeten was, maar het was weer een aangename verrassing oftwel dit is toch best een fraai nummer al zeg ik het zelf, alleen helaas geen hit in Nederland zover ik weet, wel was Adrian Gurvitz met Classic in Toppop te zien (maart 1982)

(afbeelding)

Over Japan ook louter positieve geluiden vanaf deze kant, mijn favoriet en wat ook nog steeds een juweeltje is, is het nummer Nightporter.

(afbeelding)

Week 5 van 1982.

1. Central Line - Walking Into Sunshine
Hiervan bestaat ook een 12-inch-versie. Hoewel het na een tijd begon te vervelen is het een redelijk geslaagd zij het weinig bekend funk/disconummer waarbij de synths het meest blijven hangen.

7. Vanessa - Upside Down
Haar andere singles kunnen mij gestolen worden maar dit is een onweerstaanbaar nummer (vooral dat Franstalig gedeelte) en een guilty pleasure voor mij.

19. Icehouse - Can't Help Myself
Werd eerst gebracht onder de naam Flowers waarna de groepsnaam werd veranderd in Icehouse. Australische new wave en ik vind dit nummer beter dan het bekende Hey Little Girl. Vooral ritmisch zeer sterk en aanstekelijk met aparte toetsen en rinkelende gitaar.

20. Falco - Der Kommissar
Falco zou vooral bekend worden met Rock me Amadeus en Jeanny maar ook van hem prefereer ik dit nummer. De combinatie van synths met rap, Duits refrein en grappige tekst maken dit een lekkere song.

26. The Nits - Red Tape
Nits gingen toen (begrijpelijk) op de synthipoptoer maar ook daar konden ze overtuigen. Dit klinkt fris en frivool met een vlotte melodie.

27. Daryl Hall & John Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
Dit popsoulduo leverde ook steeds sterke singles. Dit vind ik één van hun beste, soulvolle duozang met gepaste synths en onweerstaanbaar ritme waarbij de sax voor afwisseling zorgt.

28. Dingetje - Ik Wil Voor Mijn Verjaardag Een Dolly Dot
Natuurlijk moet er weer zo'n flauwe en onbenullige carnavalschlager tussen komen. Een gepast cijfer geven en verder negeren.
Cijfer: 2

29. The Stranglers - Golden Brown
Gelukkig daarna een heerlijke klassieker van formaat, luchtig maar melancholiek en een beetje jazzy door het ritme en rinkelend gitaartje.
Cijfer: 9,5

30. Risque - The Girls Are Back In Town
Ook dit mag ik best, een beetje schatplichtig aan Giorgio Moroder maar vrij prettige melodie en ritme. Vrij vlakke zang maar in dit soort nummers is dat niet zo storend.

Ik zie al dat deze week heel tof materiaal afwisselt met wat meer ridicuul spul.
In ieder geval zit er een 10 tussen.

TOP 40 VAN ROB nr 293, 3-2-1982
dw vw aw
1 4 3 Golden brown - The Stranglers
2 1 8 I'll find my way home - Jon & Vangelis
3 2 10 I won't let you down - Ph.D.
4 3 6 Don't you want me - The Human League
5 29 2 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
6 7 3 Macho City - Steve Miller Band
7 9 4 Don't stop believin' - Journey
8 10 4 The land of make believe - Bucks Fizz
9 5 5 Star child - Level 42
10 28 3 Drownin' in Berlin - The Mobiles
11 14 4 Waiting for a girl like you - Foreigner
12 6 11 Cambodia - Kim Wilde
13 13 7 Young turks - Rod Stewart
14 15 3 See you tonight - Tower
15 17 3 Red tape - The Nits
16 21 6 My heart lies - Barbra Dickson
17 8 9 Lenny - The Buggles
18 12 5 Run with the fox - Chris Squire & Alan White
19 11 8 I (who have nothing) - Manfred Mann's Earth Band
20 16 6 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
21 27 3 Trouble - Lindsay Buckingham
22 22 4 I can't go for that - Hall & Oates
23 30 2 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
24 33 2 Centerfold - J. Geils Band
25 25 8 There's a river - Steve Winwood
26 31 4 You could have been with me - Sheena Easton
27 36 2 The model - Kraftwerk
28 -- 1 I can't help myself - Icehouse
29 20 9 Spirits in the material world - The Police
30 35 10 Live it up - The Time Bandits
31 18 11 Talkin' out of turn - The Moody Blues
32 -- 1 That girl - Stevie Wonder
33 -- 1 Senses working overtime - XTC
34 -- 1 Stars on Stevie - Stars on 45
35 19 9 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski
36 -- 1 Polonaise Hollandaise - Arie Ribbens
37 -- 1 A town called Malice - The Jam
38 23 5 Bed sitter - Soft Cell
39 26 8 Questionnaire - Chas Jankel
40 24 10 Waiting on a friend - The Rolling Stones

The Stranglers laten er geen gras over groeien en pakken in hun derde week al de nummer 1-positie. Of ze hier lang van kunnen genieten, is de vraag, want Maid of Orleans maakt een klapper van 29 naar 5. De situatie van twee giganten die tegelijk uitkomen en om de nummer 1-positie vechten, doet mij denken aan 1978 toen Mr. Blue Sky en Wuthering Heights ook met elkaar botsten...

Andere opvallende stijgers: Drownin' in Berlin van 28 naar 10 in de derde week, My heart lies van 21 naar 16 in de zesde week en Live it up van Time Bandits van 35 naar 30 in de tiende week!

Zes binnenkomers deze week, Icehouse de hoogste op 28. Deze kennismaking met de Australische band leverde een tipnotering op, met een typisch jaren 80-geluid. Bij herbeluistering vond ik de stem wel erg flets, en dat terwijl in Hey little girl de stem mooi donker is en in Crazy de sterren van de hemel gezongen worden. Van het liedje was niets bij mij blijven hangen op de titelregel na; achteraf nog bijzonder dat ze hiermee konden doorbreken...

Op 32 Stevie Wonder met weer zo'n soulful liedje waar weinig slechts over te melden is, maar dat helaas ook niet goed blijft hangen. Gek dat in de jaren 70 alles goud werd wat deze man aanraakte, en in de jaren 80 is het een gewone ploeteraar geworden. Gelukkig heeft hij zijn krachtige stem nog.

Op 33 XTC, ook bij mij de eerste sinds Making plans for Nigel uit 1979. Senses working overtime is een geweldige song, met wat dreigende coupletten maar vrolijke meezingbare refreinen; een we-gaan-hier-nog-even-dunnetjes-overheen extra couplet (beginnend met And birds might fall from black skies, al had ik dat nog nooit verstaan) maakt dat we echt weer van een klassieker kunnen spreken!

Op 34 de vierde Stars on 45, nu met Stevie Wonder in de hoofdrol. Grappig dat hij toevallig zelf ook in deze top 40 binnenkomt. Weer heel professioneel gedaan, vooral dankzij de Nederlandse Tony Sherman die alle vocals heeft ingezongen.

Op 36 de ultieme carnavalskraker Polonaise Hollandaise, met de nog altijd bekende kreet 'bij Hoevelaken linksaf'. Nu zou ik dit er niet meer inzetten, het is volgens mij ook de laatste carnavalsplaat in de geschiedenis die mijn top 40 haalt, maar als je in de stemming bent, is hij helemaal goed.

Een beetje wrang misschien dat na Arie Ribbens als laagste The Jam binnenkomt met A town called Malice. Dat komt later wel goed . Paul Weller verlaat hier het punk/new wave-geluid van de beginperiode definitief en brengt met verve een jaren 60-soulpastiche. De tekst klinkt echter nog steeds links en maatschappijkritisch (vermoed ik).

Gast
geplaatst: vandaag om 04:23 uur

geplaatst: vandaag om 04:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.