MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Week 5 - 30 januari 1982.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Central Line - Walking Into Sunshine
NCRV's Favorietschijf: The Nits - Red Tape
Steunplaat: Icehouse - Can't Help Myself

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Central Line - Walking Into Sunshine V
#7: Vanessa - Upside Down V
#19: Icehouse - Can't Help Myself V
#20: Falco - Der Kommissar V
#26: The Nits - Red Tape V
#27: Daryl Hall & John Oates - I Can't Go For That (No Can Do) V
#28: Dingetje - Ik Wil Voor Mijn Verjaardag Een Dolly Dot V
#29: The Stranglers - Golden Brown V
#30: Risque - The Girls Are Back In Town V

Central Line levert met Walking Into Sunshine aangename, maar volslagen gezichtsloze disco waarin wat soulelementjes zitten verwerkt (de samenzang doet me aan The Temptations denken). Verder klinkt het net niet hitgevoelig genoeg voor de hitparade om hoge ogen mee te gooien [6,5].

Vervolgens wat we eigenlijk de Nederlandse Nicki Minaj van 1982 kunnen noemen.
In de clip van Upside Down probeert Vanessa heel opzichtig Olivia Newton-John na te apen met al die gewichtsheffers. Ze heeft zelfs de hairdo gekopieerd. Is er nog een liedje ook?
Nah... dit is puur uiterlijk vertoon. Een flutmuziekje, waardeloze zang, kinderlijk refreintje... Pure troep is het ook weer niet, dus: [1,5].

Can't Help Myself van Icehouse kon ik nog niet, maar dit is een fijne ontmoeting. Het klinkt sprankelend, maar dan wel met een donker ondertoontje. Opvallend is de manier van zingen waarbij de zanger nog niet die Brian Ferry-croon van latere singles als Hey Little Girl, Crazy of No Promises gebruikt. Ik denk dat ik maar eens achter een verzamelaar aan ga. Tof bandje! [8,5].

Was Der Kommissar nou een cover van After The Fire, of is Falco's versie het origineel? Wie het weet mag het zeggen. Ik mag dit nog steeds graag horen, veel liever dan het ongelofelijk flauwe Rock Me Amadeus. Dat hoekige Duits gaat helemaal perfect samen met de droge, door synths gedomineerde productie [8].

Wat mij betreft maakten The Nits met Red Tape een zeer grote stap voorwaarts ten opzichte van Tutti Ragazzi. Het markeert het punt waar hun muziek een unheimische lading meekrijgt en waar de synthesizers kamerbreed gaan klinken. Je hoort hier dat het niveau van Sketches Of Spain en Nescio slechts een kwestie van tijd is. Juist die rigoreuze vooruitgang zorgt ervoor dat ik dit nummer zo waardeer. Echt een geweldig nummer, dit! [9,5].

I Can't Go For That kennen we natuurlijk allemaal, is het niet door Hall & Oates, dan door de schaamteloze één-op-éénkopie van Simply Red voor hun Sunrise. Geweldig nummer waarbij de soulinvloeden lekker losjes klinken, met als hoogtepunt de sax-solo [9].

Dingetje hebben we grappiger gehoord, zowel hiervoor als hierna (Rubberen kaplaarzen!!). Dit vind ik echt drie keer niks. Vreselijk vervelend nummer waarin geen enkele melodie zit [1].

Ik weet eigenlijk wel zeker dat Golden Brown het enigste nummer in de hitparade is geweest met een verspringende 13/8ste maatsoort. Het is ook al wel bekend dat het, net als Brown Sugar van The Rolling Stones, over heroïne handelt. Maar dat vind ik niet belangrijk, belangrijker voor mij is dat ik dit nummer dus echt absoluut geniaal vind. De instrumentale invulling, het gevoel, die maatsoort, de zang, het dromerige einde waarbij de melodie tot een conclusie lijkt te zijn gekomen... Dit vind ik gewoon onovertroffen, in alle aspecten. Hoogstwaarschijnlijk het nummer van het jaar voor mij. Een klassieker voor de eeuwigheid, amen! [10].

Als ik het me goed herinner was Risque een afgeleide van Doris D. & The Pins. Waarom weet ik dit nou weer? Enfin, ik vind het wel beter dan die andere band, al is het dan alleen om de muziek [6].

Een fijne week!

kaztor schreef:

Was Der Kommissar nou een cover van After The Fire, of is Falco's versie het origineel? Wie het weet mag het zeggen.

Der Kommissar was de doorbraaksingle van Falco, in veel Europese landen, waaronder Nederland, een grote hit. Toen de Duitstalige song in UK en US geen hit werd, nam de Engelse band After the Fire het in vertaling op, en werd het alsnog ook daar een hit. In NL deed het overigens niets; ik ken het ook nauwelijks. Toevallig zat die Engelse versie wel in de eighties popquiz van de Kakkerlakken in Amstelveen, een week geleden, maar de bandnaam wisten we niet.

Werd het nog wat, met de eindscore?

Ik kan mij eigenlijk wel vinden in de beoordeling van kaztor, zeker ook bij The Stranglers, maar ik heb wel moeite met het eindoordeel over Falco. Luc vindt het ook al een goed nummer. Alleen ranboy zie ik nog aarzelen met een entree

Der Kommissar doet mij werkelijk helemaal niets, ik vind een 3 nog aan de hoge kant. Het is toch gewoon een lullig melodietje met een irritant refrein? Ik weet het niet, er was naar mijn smaak toch wel wat beters te vinden, bij de aanvang van 1982.

We werden zesde (van 24). Niet heel slecht als je bedenkt dat mijn drie teamgenoten gemiddeld 22 jaar oud zijn .

Grappig dat je die aarzeling signaleert, musician. Der Kommissar staat deze week bij mijn tips, maar komt volgende week toch niet binnen, wat vrij uitzonderlijk is (er is maar plaats voor 5 tips, en meestal komen die allemaal binnen de volgende week). Toch zal Der Kommissar over een paar weken alsnog binnenkomen en nog een aardige hit scoren (nummer 15 of zo). Lullig en irritant is natuurlijk ''in the ear of the listener'' . Het is toch wel een geinig en apart liedje, maar het is zeker geen Golden brown...

Toch niet gek, een zesde plaats! Mume heeft jaarlijks ook een team dat onze eer ergens in den lande verdedigd.

Blijkbaar leeft dat toch nog op een aardige schaal, wordt een popquiz met enige regelmaat georganiseerd. Grappig, nooit geweten

Wij hebben hier ook een topic over popquizzen, en daar komen heel wat quizjes langs...

Muziek >> Algemeen >> De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

Martial
Week 5 (1982)

Het klinkt niet bijster orgineel allemaal, invloeden van o.a Earth Wind & Fire/Kool & The Gang maar dan alleen stukken minder al klinkt deze "disco" wel typisch jaren 80, het zou mijn Alarmschijf niet geweest zijn deze week.
Cijfer: 5,5

7: Vanessa - Upside Down
Vanessa moest het niet echt van haar zangkwaliteiten hebben, zingen deed ze wel zelf maar wel met behoorlijke hulp van Jody Pijper duidelijk waarneembaar op deze single, het zou haar grootste hit gaan worden en toegeven het is catchy en behoorlijk hitgevoelig, maar ja zelf raak ik er niet echt opgewonden van.
Cijfer: 5

19: Icehouse - Can't Help Myself
Een nummer dat ik me niet meer voor de geest kon halen, het blijkt achteraf een bescheiden hitje geweest te zijn vandaar misschien, een nummer dat past in deze jaren van de synths en het klinkt allemaal wel naar behoren.
Cijfer: 7

20: Falco - Der Kommissar
Bolland en Bolland hebben van Falco een "wereldster" gemaakt maar daar was met deze single nog geen sprake van, het is een vrij simpel nummer met my first sony geluidjes hou je nog de zang over en die is ook al niet om over naar huis te schrijven in dit nummer.

26: The Nits - Red Tape
Eindelijk is een nummer waar ik wel "wild" van wordt, The Nits stellen nooit teleur en horen ook bij de absolute top van Nederland om de synths kon je niet heen in de jaren 80 wat ook blijkt in deze ijzersterke single met sterke vocalen.
Cijfer: 9

27: Daryl Hall & John Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
Het geweldige intro van deze single is de kracht van dit nummer tel daarbij het geweldige refrein en de zang bij op en je krijgt het beste nummer van Hall & Oates te horen.

28: Dingetje - Ik Wil Voor Mijn Verjaardag Een Dolly Dot
Dit nummer onderstreepte destijds de populariteit van de Dolly Dots waar Dingetje een nummer over maakte, het refrein gaat nog wel, maar voor de rest is dit nummer vrij vlak en gevoelloos.
Cijfer: 3

29: The Stranglers - Golden Brown
Van de punk naar de veel meer toegangelijkere kant, ik vond het geen verkeerde keuze en kan me ook naadloos aansluiten bij de andere meningen over dit nummer, het zit razend knap in elkaar en heeft een mooie opbouw en het verveelt ook geen seconde hoe vaak je hem ook hoort.
Bij deze de klapperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr van de week!
Cijfer: 9,5

30: Risque - The Girls Are Back In Town
Inderdaad deze dames waren afkomstig uit Doris D & The PIns oftwel eruit gezet door Doris D, bij meidengroepen was er nog al is wat aan de hand namelijk, bij Doris D & The Pins zongen deze dames niet zelf dit schenen ze wel te doen op deze alleraardigste single die toch een iets meer "volwassener" geluid liet horen dan in de besproken groep, een leuk disco nummer wel.

Musician’s Top 30, 07-02-1982, week 6

01 (03) 03 Waiting for a girl like you – Foreigner
02 (01) 04 Don’t you want me – Human League
03 (13) 02 Trouble – Lindsey Buckingham
04 (04) 06 Southern Pacific – Neil Young
05 (09) 03 Macho city – Steve Miller Band
06 (16) 02 Maid of Orleans – O.M.D.
07 (05) 04 Wild is the wind – David Bowie
08 (02) 06 Money – Pink Floyd
09 (08) 05 Young Turks – Rod Stewart
10 (11) 03 That girl – Stevie Wonder
11 (15) 03 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
12 (06) 07 Edge of seventeen – Stevie Nicks
13 (07) 07 Gloria – U2
14 (22) 02 Visions of China - Japan
15 (12) 04 Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels
16 (20) 03 Don’t stop believin’ – Journey
17 (---) 01 Golden Brown – Stranglers
18 (14) 04 Shake it up – The Cars
19 (---) 01 I can’t go for that – Hall & Oates
20 (10) 09 Spirits in the material World – The Police
21 (11) 07 I’ll find my way home – Jon & Vangelis
22 (18) 08 I won’t let you down – PhD
23 (---) 01 Red tape – The Nits
24 (---) 01 I Can’t help myself – Icehouse
25 (26) 02 See you tonight – Tower
26 (---) 01 Der Kommissar – Falco
27 (29) 02 Many rivers to cross – Maricia Hines
28 (23) 04 Everybody feel the groove – Daniel Sahuleka
29 (28) 02 You could have been with me – Sheena Easton
30 (19) 05 Wedding bells – Godley and Creme

Prachtig, Waiting for a Girl like you van Foreigner. Ik kan er niets aan doen, hier een zwak te hebben voor band, zanger en nummer. Ondanks alle geweld van nieuwe muzikale stromingen, blijft dit "ouderwetse" geluid fier overeind, in 1982.

Hoewel, wat is nog ouderwets. Foreigner had z'n eerste album in 1977, we zijn nu pas nauwelijks 5 jaar verder. Dus eigenlijk hield je ook gewoon van de frisheid van de nieuwe band. Dan kun je ter discussie stellen of er hier nieuwe paden worden bewandeld, Foreigner een band op zichzelf is of dat er sprake is van een bedacht concept vanuit de platenmaatschappij, de commercie. Maar ik vind het gewoon een goed nummer.

Voor het overige geen verrassingen, het kwam deze week duidelijk allemaal uit de tipparade van de week er voor. Toch helemaal geen slechte nummers, met uiteraard een geweldige Golden Brown als favoriete nieuwe binnenkomer.

musician schreef:

Der Kommissar doet mij werkelijk helemaal niets, ik vind een 3 nog aan de hoge kant. Het is toch gewoon een lullig melodietje met een irritant refrein? Ik weet het niet, er was naar mijn smaak toch wel wat beters te vinden, bij de aanvang van 1982.

Toch komt-ie hier gewoon in je top 30 binnen, musician...

Martial schreef:

Het zou mijn Alarmschijf niet geweest zijn deze week.

Ik ben eerlijk gezegd ook wel met stomheid geslagen door dit soort vreemde beslissingen van destijds. Men zou toch wel wat anders hebben verwacht van Veronica, dat zeker toen toch altijd een beetje als haantje de voorste werd gezien in omroep-land.

Ik denk dat er begin jaren '80 voor de keuze van de Alarmschijf vooral heel breed gedacht werd; veilige keuzes voor het gehele gezin, vergelijkbaar met NCRV's Favorietschijf.
Een beetje muziekkenner heeft dat volgens mij ook wel door bij het zien van zulke binnenkomers, daar kan ik me haast niets anders bij voorstellen. Maar daar hadden we dan ook de Steunplaat voor...

musician schreef:

Prachtig, Waiting for a Girl like you van Foreigner. Ik kan er niets aan doen, hier een zwak te hebben voor band, zanger en nummer. Ondanks alle geweld van nieuwe muzikale stromingen, blijft dit "ouderwetse" geluid fier overeind, in 1982.

Hoewel, wat is nog ouderwets. Foreigner had z'n eerste album in 1977, we zijn nu pas nauwelijks 5 jaar verder. Dus eigenlijk hield je ook gewoon van de frisheid van de nieuwe band. Dan kun je ter discussie stellen of er hier nieuwe paden worden bewandeld, Foreigner een band op zichzelf is of dat er sprake is van een bedacht concept vanuit de platenmaatschappij, de commercie. Maar ik vind het gewoon een goed nummer.

Foreigner, daar hoef je niet verontschuldigend over te doen.
Een prima band, feitelijk niets op aan te merken.

Het stigma dat ze nadien is aangemeten heeft volgens mij vooral te maken met de talloze hairmetalbands uit die tijd die plots ook dachten met de ene na de andere gezichtsloze ballad aan de bak te kunnen komen. Een nummer als Waiting For A Girl Like You heeft daar wat mij betreft helemaal niets mee te maken.

Nu ik er over denk: I Don't Want To Live Without You uit 1988 lijkt wel érg veel op Waiting...

ranboy schreef:
Toch komt-ie hier gewoon in je top 30 binnen, musician...

Ik heb helaas geen zeggenschap meer over oude lijsten.... Maar volgende week is Der Kommissar alweer verdwenen

01 01 Journey - Don't Stop Believin'
02 03 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
03 04 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
04 06 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
05 05 Sue Saad - Looker
06 02 The Cars - Shake It Up
07 10 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
08 08 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
09 09 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
10 11 Nits - Red Tape
11 20 XTC - Senses Working Overtime
12 19 Icehouse - Can't Help Myself
13 14 Gillan - Restless
14 22 J. Geils Band - Centerfold
15 12 Loverboy - Working For The Weekend
16 07 Human League - Don't You Want Me
17 23 Kraftwerk - The Model
18 -- Japan - Visions Of China
19 -- Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
20 28 Steve Miller Band - Macho City
21 30 Tower - See You Tonight
22 16 10CC - Don't Turn Me Away
23 25 Balance - Falling In Love
24 18 The Lambrettas - Decent Town
25 -- The Jam - A Town Called Malice
26 -- Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
27 17 Little River Band- Take It Easy On Me
28 24 Rick Springfield - Love Is Alright Tonite
29 39 Mobiles - Drowning In Berlin
30 -- The Stranglers - Golden Brown
31 40 Adrian Gurvitz - Classic
32 36 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
33 13 U2 - Gloria
34 32 Lindsey Buckingham - Trouble
35 35 Orange Juice - Felicity (I Wish I Was A Postcard)
36 -- The Mood - Don't Stop
37 38 Sammy Hagar - Piece Of My Heart
38 37 Prism - Don't Let Him Know
39 27 Rod Stewart - Young Turks
40 26 Tom Tom Club - Genius Of Love

De hoogste nieuwe deze week voor het vorige week al beschreven Visions Of China. Opvallend hoe de eigen sound van Japan ook nog 30 jaar later relevant blijft.
In het 1969 forum is mijn lijst opvallend genoeg behoorlijk gevuld met soul en R&B. Mijn voorkeur ligt normaal gesproken veel meer aan de rock kant. In alle jaren heb ik een zwak voor Bobby Womack gehouden. Zijn Poet albums staan nog steeds als een huis. If You Think You're Lonely Now is van deel 1 en is nog steeds een heerlijke slow soul track.

The Jam weet met a Town Called Malice de oude rock/wave style te combineren met een meer op de (Northern) Soul gebaseerde sound. Het werkt fanatastisch. Soft Cell komt Soft Cell vervangen. Bedsitter maakt plaats voor de sterke Synthpop single: Say Hello, Wave Goodbye. Later ook nog eens prima gecovered door David Gray.
In dit forum wordt volop de loftrompet over Golden Brown gestoken. Ik hoor de kwaliteit van de single maar om eerlijk te zijn raakt het mij een stuk minder dan vele anderen. Ik weet niet waar dat in zit maar waarschijnlijk in de stem, na No More Heroes hebben The Stranglers me nooit echt kunnen grijpen. Tot slot een vergeten nummer van The Mood. Doet me erg denken aan Heaven 17. Er zijn slechtere vergelijkingen mogelijk.

Martial
Over Japan en zijn eigen sound moet wel zeggen dat de zang van David Sylvian daar behoorlijk debet aan is en dat bedoel ik uiteraard in zeer positieve zin!

Over de alarmschijf waar ook kaztor het over heeft, die werd vroeger behoorlijk op "safe" gekozen dat je er eigenlijk geen buil aan kon vallen en de boog kan natuurlijk ook niet elke week gespannen zijn over de keuze van de nummers en aangezien de Hollander graag zeurt blijft er zodoende genoeg stof over om over te discusieren waarom de ene single alarmschijf is geworden en de ander niet?

Martial
Top 10 - Week 6 (1982)

01 (06) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
02 (01) Journey - Don't stop believing
03 (07) Tower - See you tonight
04 (03) Foreigner - Waiting for a girl like you
05 (---) The Stranglers - Golden brown
06 (02) The Amazing Stroopwafels - Oude Maasweg
07 (---) The Nits - Red tape
08 (04) Human League - Don't you want me
09 (10) Lindsey Buckingham - Trouble
10 (---) Hall & Oates - I can go for that (no can do)

(afbeelding)

Tip 5 - Week 6 (1982)

01. Kraftwerk - The model
02. ABBA - Head over heels
03. The Mobiles - Drowning in Berlin
04. XTC - Senses working overtime
05. The Jam - A town called Malice

(afbeelding)

Tipparade: week 6 van 1982.

1. The Four Tops - Don't Walk Away
De comebackhit van Four Tops met hun vertrouwde sound, lichtjes naar disco lonkend maar aanstekelijk en soulvol genoeg om een behoorlijk hoog cijfer te krijgen, al is dan niet hun beste nummer.
Cijfer: 7,5

6. J. Geils Band - Centerfold
Een band die al langere tijd bestond maar toen pas zijn eerste hit scoorde. Onvervalst fuifnummer, erg vrolijk met hoog meezinggehalte en slim bedacht slot.
Cijfer: 8,5

12. Van Halen - Pretty Woman
Een cover van de klassieker van Roy Orbison. Hoewel ik het origineel prefereer (ik heb nu éénmaal een zwak voor Roy Orbison) heeft Van halen een degelijke heavy versie van gemaakt al duurt de intro wat te lang.

22. Diana Ross - Mirror, Mirror
Het nummer wordt opgewaardeerd met blazers, funky bas en gillende gitaar maar zelf is het toch wat te mager en de zang van Diana Ross komt hier ook niet optimaal uit de verf.

25. Brooklyn Express - (Spank) Sixty-Nine
Destijds een dansvloerkraker, dit is de 12-inch-versie zoals die wij vaak in de discotheken te horen kregen. Nu draai ik dit niet zo vaak maar het blijft een prima en lekker swingend nummer met erg aanstekelijke blazers.
Cijfer: 8

26. The Jam - Town Called Malice
Het was hun enige echte hit hier, in het thuisland was The Jam mateloos populair. Ijzersterk nummer met aanstekelijk (Motown)ritme en baslijn en natuurlijk de orgel.

27. Lori Spee - How Many Times
Haar enige hit maar die mag er nog steeds zijn. Gezellig en vlot nummer, radiovriendelijk met een refrein die blijft hangen.

28. XTC - Senses Working Overtime
Net als The Jam was XTC een hier onderschatte band die zich tussen postpunk en de latere Britpop situeerde. Perfecte en tijdloze popsong, even intelligent als aanstekelijk met zowel diepgang als een meezingrefrein.

29. Johnny Bristol - Take Me Down
De man kende ik enkel van Hang on There Baby, de zang klinkt wel aangenaam in de oren en doet mij wat denken aan Bill Whithers. Degelijke soulsong al kan de tekst mij minder boeien.
Cijfer: 6,5

30. Mobiles - Drowning In Berlin
De band en het nummer waren mij totaal onbekend maar het bevalt mij goed. Origineel nummer met sublieme synths en met verrassende wendingen waarbij de expressieve zang in het midden ligt tussen Kate Bush en Patti Smith.

Een sterke week!

TOP 40 VAN ROB nr 294, 10-2-1982
dw vw aw
1 1 4 Golden brown - The Stranglers
2 5 3 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
3 2 9 I'll find my way home - Jon & Vangelis
4 7 5 Don't stop believin' - Journey
5 6 4 Macho City - Steve Miller Band
6 8 5 The land of make believe - Bucks Fizz
7 3 11 I won't let you down - Ph.D.
8 10 4 Drownin' in Berlin - The Mobiles
9 4 7 Don't you want me - The Human League
10 13 8 Young turks - Rod Stewart
11 11 5 Waiting for a girl like you - Foreigner
12 15 4 Red tape - The Nits
13 14 4 See you tonight - Tower
14 9 6 Star child - Level 42
15 16 7 My heart lies - Barbra Dickson
16 -- 1 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
17 12 12 Cambodia - Kim Wilde
18 21 4 Trouble - Lindsay Buckingham
19 23 3 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
20 27 3 The model - Kraftwerk
21 24 3 Centerfold - J. Geils Band
22 22 5 I can't go for that - Hall & Oates
23 28 2 I can't help myself - Icehouse
24 26 5 You could have been with me - Sheena Easton
25 33 2 Senses working overtime - XTC
26 32 2 That girl - Stevie Wonder
27 37 2 A town called Malice - The Jam
28 17 10 Lenny - The Buggles
29 20 7 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
30 18 6 Run with the fox - Chris Squire & Alan White
31 36 2 Polonaise Hollandaise - Arie Ribbens
32 34 2 Stars on Stevie - Stars on 45
33 30 11 Live it up - The Time Bandits
34 25 9 There's a river - Steve Winwood
35 -- 1 Designer music - Lipps Inc.
36 31 12 Talkin' out of turn - The Moody Blues
37 -- 1 Upside down - Vanessa
38 -- 1 Varkens, geiten, boerenkool - Riny van der Lee
39 19 9 I (who have nothing) - Manfred Mann's Earth Band
40 35 10 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski

De titanenstrijd: Golden brown weet Maid of Orleans nog onder zich te houden; de laatste gaat van 5 naar 2. Journey gaat steeds meer in zichzelf geloven en zoekt aansluiting bij de top 3.

Vier binnenkomers; de hoogste overtuigend binnen op 16, een Franstalige plaat dit keer, het epische Les lacs du Connemara van Michel Sardou. Sardou was al bekend van juweeltjes als La fille aux yeux clairs, maar komt verrassend terug met een lofzang op het woeste Connemara, aan de westkust van Ierland. De coupletten zijn geweldig, veel tekst met Engelse termen op zijn Frans uitgesproken; in de refreinen gaat de truckendoos helemaal open, een vol orkest onderstreept elke zin; en het uittro is natuurlijk wereldberoemd, ook met een heel koor erbij; de melodie wordt wekelijks in de voetbalstadia gezongen.

Op 35 een nieuwe single van one hit wonder Lipps Inc, Designer music. Begrijpelijk dat dit geen grote hit werd; ik werd helemaal nerveus toen ik het nog eens draaide.

Op 37 de grote hit van Vanessa, Upside down. Natuurlijk moet zij het niet hebben van haar zangkwaliteiten, maar dit is toch echt een sterk liedje; ik heb zelfs ooit horen zeggen, de eerste Nederlandse hit met louter elektronische muziek (zeg maar de I feel love van Holland). Na deze hit kwam ze inderdaad niet verder dan slappe herhalingsoefeningen of nog tenenkrommender producties.

Beweerde ik vorige week nog doodleuk dat Arie Ribbens de laatste carnavalsplaat in mijn top 40 zou zijn, een week later komt er toch nog eentje binnen: Varkens geiten boerenkool van Riny van der Lee. Dit is niet bepaald een klassieker geworden; de meeste lezers zullen dit niet kennen. En ik was zelf ook verbaasd dat ik hem erin had gezet: gebaseerd op een flauwe woordspeling (spreek de titel maar eens snel uit) stelt het toch weinig voor. Maar bij beluistering blijkt er toch nog een hele boerenstal aan dierengeluiden langs te komen, en wordt het toch nog grappig. (Het kan schelen dat ik zelf een volbloed boerenzoon ben.)

Week 6 - 6 februari 1982.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: The Four Tops - Don't Walk Away
Steunplaat: Mobiles - Drowning In Berlin

Alarmschijf: The Four Tops - Don't Walk Away V
#6: J. Geils Band - Centerfold V
#12: Van Halen - Pretty Woman V
#22: Diana Ross - Mirror, Mirror V
#25: Brooklyn Express - (Spank) Sixty-Nine V
#26: The Jam - Town Called Malice V
#27: Lori Spee - How Many Times V
#28: XTC - Senses Working Overtime V
#29: Johnny Bristol - Take Me Down V
#30: Mobiles - Drowning In Berlin V

The Four Tops komen hier terug met een lekker, hitgevoelig nummer. Het kleurt behoorlijk binnen de lijntjes, maar ik stoor er me niet aan. Daarvoor wordt het te vakkundig gebracht. De muziek is warm, het arrangement catchy en de vocalen klinken bijpassend professioneel [8].

The J. Geils Band kreeg inderdaad nogal laat (wat heet...) erkenning alhier. Jammer genoeg bleef het bij twee hitjes. 'It's fun, it's catchy... I like the J. Geils Band!' zegt m'n lieve vrouwtje hier, en ze slaat de spijker op z'n kop. Je kunt het eigenlijk wel over heel hun repertoire zeggen. Feestelijke pop/rockmuziek op z'n best! [9].

Diver Down is de enige Van Halen-cd uit de begintijd die we nog niet hebben, maar op basis van hun Roy Orbison-cover moet die er zeker wel komen. Je zou bijna denken dat het niet kon, maar Pretty Woman leent zich uitstekend voor die typisch pompende Van Halen-sound met stuwende drums, strakke riffs en een hoop bravado. Heerlijke muziek, dit! [9].

Diana Ross had begin jaren '80 een handvol opvallende hits, maar minstens zoveel singles vind ik echt zo mager als de pest, zoals Mirror, Mirror. Diana kan ik nooit betrappen op enige vorm van emotie, maar dit nummer valt wel erg opzichtig door de mand betreft oprechtheid en uitvoering. Elk middelmatig zangeresje kan dit op een achternamiddagje in elkaar flansen [4].

Van Brooklyn Express heb ik maar even de single-mix toegevoegd, want de 12"-versie vind ik nogal langdradig. Het klinkt vooral erg zomers en de gedeeltes met de blazers gaan er hier vooral lekker in. Prettige niets-aan-de-hand-muziek [7,5].

Met Town Called Malice hebben we hier de eerste van de mega-krakers van deze week.
We zitten er hier al aan te denken om het Jam-setje te kopen met alle zes de albums erin, dus dit liedje komt precies op tijd. Een van de absolute klassiekers van het jaar waarin soul en (post)punk zonder enig probleem hand in hand gaan [9,5].

How Many Times van Lori Spee vond ik als 8-jarige al leuk en dat is niet veranderd.
Het lijkt sprekend op Kiki Dee's Star van een half jaar eerder, maar het is toch een stuk beter uitgewerkt, vooral productioneel. Fijne, vriendelijke plaat waaraan je geen hekel kunt hebben [8].

We kunnen deze week ook weer een 1982-Award uit de kast trekken, want hier is i.m.o. weer een Onbetwiste Winnaar: Senses Working Overtime!
Vinden jullie ook niet dat het begin ontzettend veel op Gotye's Somebody I Used To Know lijkt (of, eerder andersom)? Dat gezegd vind ik dit gewoon echt pure klasse.
Heerlijke band, magistrale plaat! [10]

Johnny Bristol's overgeproduceerde, overkookte synth-muziek pretendeert soul te zijn, maar ik trap er niet in. Voer voor yuppies [5].

De hekkensluiter is gelukkig weer in de roos. Drowning In Berlin klinkt haast macaber met zang dat ontzettend veel als Patti Smith klinkt en een soort van duistere new wave-muziek met een zeer ongebruikelijk, staccato ritme. Er klinkt ook een bepaalde wanhoop in door. Geweldige plaat van een miniem one-hit-wondertje [9,5].

Martial
Tipparade Week 6 (1982)

Alarmschijf: The Four Tops - Don't Walk Away
Deze Motown groep behoeft weinig introductie zo ook dit nummer niet wat prima in het gehoor ligt en sterke vocalen kent oftwel een hitgevoelig werkje ligt in het verschiet.

6: J. Geils Band - Centerfold
Een nummer met een pakkend refrein en het ge-nanananana zorgt voor een hoog meezinggehalte en dat het nummer behoorlijk blijft hangen is niet geheel onbelangrijk om een hit te scoren.

12: Van Halen - Pretty Woman
Het orgineel van Roy Orbinson blijft stijf overeind staan, Van Halen maakt er een wat stevigere versie van, ik vind het allemaal niet iets te recht toe recht aan allemaal.

22: Diana Ross - Mirror, Mirror
Een niet zo heel sterk nummer van Diana Ross en het ge-mirror mirror on the wall is oervervelend te noemen en doet wat kinderachtig aan, maar we kunmen gelukkig zeggen dat we Diana Ross wel is in "betere" nummers hebben gehoord.
Cijfer: 4

25: Brooklyn Express - (Spank) Sixty-Nine
Zowel de 12" als de iets kortere versie die kaztor aandraagt vind ik te lang duren dan vind ik het Spank van Jimmy Bo Horne beter te verteren, maar dat is puur een persoonlijke voorkeur.
Cijfer: 6

26: The Jam - Town Called Malice
Daar is die dan voor deze week de klapperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr van de week hun bekendste en grootste hit in Nederland, een heel catchy en pakkend nummer met Motown invloeden en je kan nog meezingen ook, je vraagt je haast af wat wil je nog meer?
Cijfer: 9,5

27: Lori Spee - How Many Times
Niet haar enige hit natuurlijk maar wel haar grootste, ze scoorde verder nog wat kleine hitjes in de Top 40 hierna, maar een uitstekende single was dit natuurlijk wel en is eigenlijk nog steeds wel verteerbaar om naar te luisteren, prima zangeres overigens.

28: XTC - Senses Working Overtime
Een nummer dat het duidelijk moet hebben van het refrein, in het begin denk je nog waar gaat dit nummer heen, maar als eenmaal het refrein begint is er geen houden meer aan en raak je gefascineerd door de opbouw van dit nummer.

29: Johnny Bristol - Take Me Down
Zijn dit de naweeën van de jaren 70? je zou het haast zeggen het klinkt allemaal net iets te oudbollig voor de jaren 80 waar we in belandt zijn, dit nummer is te vrijblijvend en het wordt eigenlijk nergens echt "spannend"

30: Mobiles - Drowning In Berlin
Het mysterieuze sfeertje en de synth-line bevallen me wel in dit nummer en ik kan me ook wel vinden in de vergelijkingen met de zangeressen Kate Bush en Patti Smith, het "orgelachtig" gedeelte in het midden van dit nummer is leuk gevonden.

Musician’s Top 30, 14-02-1982, week 7

01 (01) 04 Waiting for a girl like you – Foreigner
02 (02) 05 Don’t you want me – Human League
03 (03) 03 Trouble – Lindsey Buckingham
04 (06) 03 Maid of Orleans – O.M.D.
05 (05) 04 Macho city – Steve Miller Band
06 (17) 02 Golden Brown – Stranglers
07 (04) 07 Southern Pacific – Neil Young
08 (07) 05 Wild is the wind – David Bowie
09 (14) 03 Visions of China - Japan
10 (11) 04 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
11 (10) 04 That girl – Stevie Wonder
12 (16) 04 Don’t stop believin’ – Journey
13 (23) 02 Red tape – The Nits
14 (19) 02 I can’t go for that – Hall & Oates
15 (---) 01 Senses working overtime - XTC
16 (---) 01 A town called Malice – The Jam
17 (09) 06 Young Turks – Rod Stewart
18 (---) 01 Centerfold – The J. Geils band
19 (08) 07 Money – Pink Floyd
20 (15) 05 Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels
21 (18) 05 Shake it up – The Cars
22 (13) 08 Gloria – U2
23 (---) 01 Pretty woman – Van Halen
24 (24) 02 I Can’t help myself – Icehouse
25 (12) 08 Edge of seventeen – Stevie Nicks
26 (---) 01 How many times – Lori Spee
27 (---) 01 Some guys have all the luck – Robert Palmer
28 (21) 08 I’ll find my way home – Jon & Vangelis
29 (22) 09 I won’t let you down – PhD
30 (---) 01 Drowning in Berlin - Mobiles

En zo komt alles tot een redelijk stilstand, de jonge platen botsen op elkaar en kunnen niet meer omhoog of omlaag. The Stranglers gaan nog goed in de 2e week maar er moet toch echt worden afgewacht hoe dat de volgende week gaat.

En de volgend groep met klassieke singles staat al weer klaar. The Mobiles zijn alleraardigst maar waren mij eerlijk gezegd al weer ontschoten. Maar prima nummer om het weer eens te horen.

Robert Palmer bracht een single die op de halve live cd Maybe It's live terecht zou komen. Het is zo'n cover waarvan je uit je hoofd al verschillende versies kent, dus ongetwijfeld is het al veelvuldig gedaan. Maar goed, ook Palmer heeft recht op zijn eigen covers.

(afbeelding)

Some guys have all the luck - Robert Palmer

50tracks Rearviewmirror Top 40, 13-02-1982, week 7

01 03 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
02 02 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
03 01 Journey - Don't Stop Believin'
04 07 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
05 11 XTC - Senses Working Overtime
06 04 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
07 14 J. Geils Band - Centerfold
08 18 Japan - Visions Of China
09 12 Icehouse - Can't Help Myself
10 10 Nits - Red Tape
11 09 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
12 08 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
13 19 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
14 05 Sue Saad - Looker
15 06 The Cars - Shake It Up
16 17 Kraftwerk - The Model
17 25 The Jam - A Town Called Malice
18 26 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
19 13 Gillan - Restless
20 20 Steve Miller Band - Macho City
21 21 Tower - See You Tonight
22 15 Loverboy - Working For The Weekend
23 29 Mobiles - Drowning In Berlin
24 30 The Stranglers - Golden Brown
25 31 Adrian Gurvitz - Classic
26 -- Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
27 -- Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
28 -- Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
29 -- Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
30 32 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
31 36 The Mood - Don't Stop
32 -- The Go-Go's - We Got The Beat
33 -- Altered Images - I Could Be Happy
34 -- Haircut 100 - Love Plus One
35 23 Balance - Falling In Love
36 16 Human League - Don't You Want Me
37 22 10CC - Don't Turn Me Away
38 24 The Lambrettas - Decent Town
39 -- Aldo Nova - Fantasy
40 34 Lindsey Buckingham - Trouble

De week van Electric Light Orchestra. Hoewel Stevie Nicks, het nummer heb ik echt herontdekt door dit forum, naar nummer 1 gaat blijft Here Is The News stabiel aanwezig in de hoogste regionen. Rain Is Falling, de Amerikaanse single van het Time-album komt bescheiden binnen. Archetype ELO nummer dat ook zo maar op de jaren '70 albums van de band had kunnen staan. ELO bassist Kelly Groucutt probeert het, met weinig commercieel succes, solo met een nummer dat weer zo op Time had kunnen staan. Het beste nieuwe ELO nummer is deze week voor Huey Lewis & The News. Voor zijn eerste grote succes speelde hij wel erg leentje buur bij Jeff Lynne's Sweet Talking Woman. Ook Johnny & The Distractions wint de orginaliteitsprijs niet. Stevige versie van John Mellencamp met lichte hardrock invloeden, maar Shoulder Of The Road is een aardige single.

The Go-Go's scoren in America een grote hit met de re-release van debuutsingle We Got The Beat. Lekker naïeve door de jaren 60 beïnvloede (power-)pop. Ook Altered Images heeft zich hierdoor laten inspireren maar geeft er dan weer meer een typische engelse New Wave twist aan. Een nummer dat ik door de zang niet te vaak moet horen maar het in kleine dosis prima doet. Love Plus One van Haircut 100 is ook zo'n nummer dat buiten de UK opvallend weinig doet. Ergens tussen de New Wave en de New Romantic leveren ze een song die prima past in de tijdsgeest.

Tot slot komt Aldo Nova binnen met zijn grootste hit als performer. De AOR-klassier Fantasy.

Martial
Top 10 - Week 7 (1982)

01 (05) The Stranglers - Golden Brown
02 (01) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
03 (03) Tower - See you tonight
04 (04) Foreigner - Waiting for a girl like you
05 (07) The Nits - Red Tape
06 (02) Journey - Don't stop Believing
07 (---) The Jam- A town called Malice
08 (10) Hall & Oates - I can go for that (no can do)
09 (---) Kraftwerk - The Model
10 (09) Lindsey Buckingham - Trouble

(afbeelding)

Tip 5 - Week 7 (1982)

01. ABBA - Head over heels
02. XTC - Senses working overtime
03. The Mobiles - Drowning in Berlin
04. The J.Geils Band - Centerfold
05. Solution - Run away

(afbeelding)

Brooklyn Express verlaag ik naar 7, Johnny Bristol naar 5,5 (ik was vorige week iets te gul).

Tipparade: week 7 van 1982.

1. Abba - Head Over Heels
Vakkundige popsong met aanstekelijke melodie en gepaste arrangementen zoals wij van Abba gewoon zijn maar het komt mij ook een beetje koeltjes en plichtmatig over.

12. Elaine Paige - If You Don't Want My Love
Deze dame zou later een nummer van Bjorn & Benny inzingen en een mooie stem heeft zij wel. Niet opzienbarend maar wel een aardig en vriendelijk popliedje met leuke saxsolo.

25. Michel Sardou - Les Lacs du Connemara
Een Franse evergreen dat begint als een serieuze chanson en uitmondt in feestelijke stemming, het klinkt als een hymne. Tenslotte knap in elkaar gestoken en vrij uniek.

26. Ricchi & Poveri - M'innamoro Di Te (Baby)
Ook dit nummer komt af en toe eens langs de radio. Niet iets wat ik vaak zou draaien maar vocaal wel degelijk en een melodie die blijft hangen al loert de meligheid om de hoek.

27. Vulcano - Sancta simplicitas
Dit heeft veel minder goed de tand destijds doorstaan vooral door de foute synths, het mist ook een echt goede melodie. Misschien goed bedoeld maar het nummer komt niet uit de verf.
Cijfer: 3,5

28. Kraftwerk - The Model
Een luchtig en vrij simpel synthipopdeuntje maar erg pakkend en aanstekelijk, het heeft een erg prettige melodie en ritme.

29. Kelly Groucutt - Am I A Dreamer
Lang niet meer gehoord, het lijkt wel een ELO-nummer en heeft eveneens een prettige melodie en omdat ook de arrangementen subliem zijn ken ik ook hier een hoog cijfer toe.

30. The Bang Gang - Street Music
Weinig origineel funknummer dat mij ook wat eentonig is doordat het steeds rond datzelfde akkoord draait al zit het vocaal en ritmisch wel goed.

Kelly Groucutt (R.I.P.) was natuurlijk de bassist van ELO. Hij maakte in 1981 een solo-LP, die ik ook nog heb en nog moet toevoegen. De muziek daarop is inderdaad nogal ELO.

Martial
Tipparade Week 7 (1982)

Alarmschijf: Abba - Head Over Heels
De 2e single afkomstig van het album The Visitors heeft natuurlijk weer alle ABBA ingredienten die we inmiddels door en door kennen incl de Rinky Dink Sound en uiteraard weer fantastisch geproduceerd, niks mis met deze single en er zit een alleraardigst clipje bij.

Een gedegen nummer zoals dat zo mooi heet, niet echt mijn genre maar dat hoeft ook niet altijd.

Een single met een mooie opbouw die later min of meer tot "ontploffing" komt en blijf zodoende spannend tot het einde en aangezien de Franse taal ook nog is lekker wegluistert is dit meer dan voldoende om hoog te scoren.

Een beetje zomeravond muziek met songfestival trekjes, leuk om is een keertje te horen maar daar blijft het dan ook bij.

Ik vond dit destijds een "opvallend" nummer van Vulcano wat eigenlijk nergens een meezing gedeelte heeft en ook niet echt toegangelijk is, een gedurfde single en dat beloon ik met een voldoende.

28. Kraftwerk - The Model
Met dit nummer begon mijn liefde voor de electronische muziek steeds grotere vormen aan te nemen, het nummer ligt waanzinnig goed in het gehoor en heeft een zeer aanstekelijke melodielijn en verveelt eigenlijk nooit, een masterpiece!
Cijfer: 10

Dit is gewoon een ELO nummer maar dan met een andere zanger had Jeff Lynne dit nummer gezongen had het nog iets hoger gescoord.

Een vrij eentonig nummer en ja dan slaat de verveling al gauw toe.

Week 7 - 13 februari 1982.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: ABBA - Head Over Heels
NCRV's Favorietschijf: Vulcano - Sancta simplicitas
Steunplaat: Ricchi & Poveri - M'innamoro Di Te (Baby)

Alarmschijf: Abba - Head Over Heels
28. Kraftwerk - The Model (re-entry)

Head Over Heels is een beetje een onder het voerkleed geschoven ABBA-single die ik beter kan hebben dan One Of Us, al klinkt dit ook een beetje steriel. Het speelse arrangement is hier debet aan; er gebeurt gewoon meer en dat is bij deze band een doorslaggevende factor [8].

De link met ABBA is bij Elaine Paige natuurlijk snel gelegd. Ik herken dit meteen weer, al heb ik het sinds die tijd nooit meer gehoord. Het luistert prettig weg, maar heeft een wat vrijblijvend karakter [6].

Le Lacs Du Connemara heeft nogal een bombastisch BZN-gehalte, maar slecht kan ik het niet echt vinden. Het is gewoon niet helemaal mijn ding, al komt Michel Sardou er bij mij nog aardig mee weg [5,5].

Voor z'n Steunplaat koos Frits Spits nog wel eens voor typisch 'Europese' nummers. M'innamoro Di Te vind ik erg vriendelijk klinken en ontsnapt zo pardoes aan mijn haast aangeboren hekel aan Italiaanse pathos. Leuke herontdekking [7,5].

Het fletse prulletje van Vulcano ligt een beetje in hetzelfde straatje, ware het niet dat de zangeres hier dus totaal niet kan zingen. De zware mannelijke vocalen klinken volslagen belachelijk. Het sax-solootje halverwege redt het van een 1 [2].

Kraftwerk's The Model vind ik een briljant gevonden new wave-klassieker dat z'n tijd een aantal jaren vooruit was (we praten hier over 1978, voor alle duidelijkheid). Volledig eigen aan Kraftwerk valt deze muziek heel moeilijk te omschrijven. Het klinkt simpel, maar is het eigenlijk totaal niet.
Ik raadt u ook aan om hun albums eens te beluisteren, ze zijn, voor zover ik weet, allen de moeite waard [9,5].

@LucM: Kelly Groucutt was ELO's bassist die 4 jaar geleden helaas overleed. Het klinkt overduidelijk ELO-gerelateerd, al hoor ik er in het begin ook een vleugje Gerry Rafferty in.
Bovenal is dit gewoon popmuziek van de bovenste plank, uitstekend geproduceerd en met een lekker avontuurlijk arrangement. Dat het geen hit werd is, net als bij Lindsey Buckingham, duidelijk door een gebrek aan voldoende naamsbekendheid [8,5].

Originaliteit en inventiviteit zijn niet Bang Gang's sterkste punten. Street Music kon alleen maar in de jaren '80 zijn uitgebracht, maar dan nog is het gewoon te onopvallend en eentonig [4,5].

Musician’s Top 30, 21-02-1982, week 8

01 (01) 04 Waiting for a girl like you – Foreigner
02 (04) 04 Maid of Orleans – O.M.D.
03 (06) 03 Golden Brown – Stranglers
04 (15) 02 Senses working overtime - XTC
05 (02) 06 Don’t you want me – Human League
06 (03) 04 Trouble – Lindsey Buckingham
07 (16) 02 A town called Malice – The Jam
08 (09) 04 Visions of China - Japan
09 (05) 05 Macho city – Steve Miller Band
10 (18) 02 Centerfold – The J. Geils band
11 (13) 03 Red tape – The Nits
12 (10) 05 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
13 (11) 05 That girl – Stevie Wonder
14 (23) 02 Pretty woman – Van Halen
15 (14) 03 I can’t go for that – Hall & Oates
16 (08) 06 Wild is the wind – David Bowie
17 (12) 05 Don’t stop believin’ – Journey
18 (07) 08 Southern Pacific – Neil Young
19 (---) 01 The way life's meant to be - E.L.O.
20 (30) 02 Drowning in Berlin - Mobiles
21 (27) 02 Some guys have all the luck – Robert Palmer
22 (26) 02 How many times – Lori Spee
23 (---) 01 Keep it dark - Genesis
24 (---) 01 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
25 (24) 03 I Can’t help myself – Icehouse
26 (---) 01 The Model - Kraftwerk
27 (---) 01 Head over heels – Abba
28 (---) 01 Am I a dreamer – Kelly Groucutt
29 (17) 07 Young Turks – Rod Stewart
30 (20) 06 Oude Maasweg – Amazing Stroopwafels

Hoewel newwave begin 1982 al vier jaar bestond, kwam het eigenlijk pas in 1982 tot een soort van wasdom. Waarbij de betreffende bands dusdanige aantrekkelijke muziek maakten dat veel kopers hun albums en singles in toch grote getale gingen kopen. Als je het combineert met een soortgelijke en gelijktijdige definitieve opkomst van de electronische muziek, krijg je een hele boeiende hitlijst.

En die ontwikkeling heeft nu een soort van hoogtepunt, met aan de ene kant OMD, The Human League en aan de andere kant de Stranglers en XTC. Maar ook The Jam en Japan. Het maakt ook dat 'de oude garde' het toch in ieder geval voor even niet meer voor het zeggen hadden.

Ongeacht dan even de nieuwe binnenkomers van deze dag. E.L.O. had met Time een alleraardigst album gemaakt maar weet nauwelijks te imponeren met The way life's meant to be. Genesis had met Keep it dark zelfs een eerste klein draakje afgeleverd.

(afbeelding)

(afbeelding)

50tracks Rearviewmirror Top 40, 20-02-1982, week 8

01 01 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
02 04 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
03 05 XTC - Senses Working Overtime
04 08 Japan - Visions Of China
05 07 J. Geils Band - Centerfold
06 09 Icehouse - Can't Help Myself
07 02 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
08 17 The Jam - A Town Called Malice
09 03 Journey - Don't Stop Believin'
10 10 Nits - Red Tape
11 13 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
12 06 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
13 16 Kraftwerk - The Model
14 18 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
15 -- ABC - Poison Arrow
16 11 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
17 12 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
18 14 Sue Saad - Looker
19 23 Mobiles - Drowning In Berlin
20 15 The Cars - Shake It Up
21 26 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
22 27 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
23 28 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
24 29 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
25 21 Tower - See You Tonight
26 -- Iron Maiden - Run To The Hills
27 -- Associates - Party Fears Two
28 -- All Sports Band - Opposites Do Attract
29 22 Loverboy - Working For The Weekend
30 25 Adrian Gurvitz - Classic
31 30 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
32 31 The Mood - Don't Stop
33 32 The Go-Go's - We Got The Beat
34 34 Haircut 100 - Love Plus One
35 24 The Stranglers - Golden Brown
36 33 Altered Images - I Could Be Happy
37 20 Steve Miller Band - Macho City
38 -- Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
39 39 Aldo Nova - Fantasy
40 -- Wrabit - Anyway Anytime

In Nederland duurt het nog een paar weken voor de slimme kruising tussen pop en new wave van ABC de top 40 behaalde. Op het album The Lexicon of Love klopte het van A tot Z. Een aantal brilhjante popsingles. Hoewel ze later nog een aantal hits scoorde was voor mij de magie snel verdwenen. De synthpop bombast van Billy MacKenzie's Associates haalde in Nederland met Breakfast en Waiting For The Loveboat slechts de tipparade. Party Fears Two werd terecht een grote hit in de UK.

Dertig jaar geleden was Iron Maiden met Run To The Hills ongetwijfeld in mijn Top 10 binnen gekomen. Je wordt ouder papa. Van de All Sports Band kon ik me niks herinneren en is nauwelijks iets te vinden. Typische Amerikaanse FM radio muziek. Ook Wrabit beweegt zich op het terrein van de melodieuse rock. Thin Lizzy is bekender territorium. Aardige track van het album Renegade met het typische stemgeluid van Phil Lynott en Snowy White op guitaar.

Party Fears Two

Ik zou het zo een 9 toekennen.
Een volkomen uniek geluid.

Martial
Top 10 - Week 8 (1982)

01 (01) The Stranglers - Golden Brown
02 (02) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
03 (09) Kraftwerk - The Model
04 (05) The Nits - Red Tape
05 (07) The Jam - A Town Called Malice
06 (03) Tower - See You Tonight
07 (08) Hall & Oates - I Can Go For That (No Can Do)
08 (04) Foreigner - Waiting For A Girl Like You
09 (---) XTC - Senses Working Overtime
10 (---) ABBA - Head Over Heels

(afbeelding)

Tip 5 - Week 8 (1982)

01. The Mobiles - Drowning In Berlin
02. The J.Geils Band - Centerfold
03. Solution - Run Away
04. The Meteors - Stormy Seas
05. Al Jarreau - Roof Garden

(afbeelding)

TOP 40 VAN ROB nr 295, 17-2-1982
dw vw aw
1 1 5 Golden brown - The Stranglers
2 2 4 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
3 4 6 Don't stop believin' - Journey
4 6 6 The land of make believe - Bucks Fizz
5 16 2 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
6 8 5 Drownin' in Berlin - The Mobiles
7 3 10 I'll find my way home - Jon & Vangelis
8 27 3 A town called Malice - The Jam
9 5 5 Macho City - Steve Miller Band
10 10 9 Young turks - Rod Stewart
11 25 3 Senses working overtime - XTC
12 12 5 Red tape - The Nits
13 18 5 Trouble - Lindsay Buckingham
14 20 4 The model - Kraftwerk
15 19 4 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
16 7 12 I won't let you down - Ph.D.
17 11 6 Waiting for a girl like you - Foreigner
18 15 8 My heart lies - Barbra Dickson
19 13 5 See you tonight - Tower
20 9 8 Don't you want me - The Human League
21 21 4 Centerfold - J. Geils Band
22 23 3 I can't help myself - Icehouse
23 22 6 I can't go for that - Hall & Oates
24 26 3 That girl - Stevie Wonder
25 14 7 Star child - Level 42
26 17 13 Cambodia - Kim Wilde
27 24 6 You could have been with me - Sheena Easton
28 -- 1 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
29 -- 1 Head over heels - Abba
30 -- 1 Sancta simplicitas - Vulcano
31 29 8 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
32 32 3 Stars on Stevie - Stars on 45
33 31 3 Polonaise Hollandaise - Arie Ribbens
34 35 2 Designer music - Lipps Inc.
35 37 2 Upside down - Vanessa
36 28 11 Lenny - The Buggles
37 33 12 Live it up - The Time Bandits
38 30 7 Run with the fox - Chris Squire & Alan White
39 38 2 Varkens, geiten, boerenkool - Riny van der Lee
40 34 10 There's a river - Steve Winwood

Wat later dan normaal, mijn top 40 van 17 februari. The Stranglers leveren een topprestatie: ze weten OMD nog een week van zich af te houden. Verder veel grote stijgers (Michel Sardou al op 5 in de tweede week, The Jam en XTC), en ook flinke zakkers.

Het aantal binnenkomers is juist erg klein, slechts drie. De hoogste is een Franstalige single van de Waalse Jo Lemaire. De song is een cover van Serge Gainsbourg, maar door de typische jaren 80 synth-klanken valt dat niet echt op (mij althans was het nooit opgevallen). Een fijn plaatje, altijd leuk om nog eens terug te horen.

Op 29 Abba in het laatste jaar van hun bestaan. Voor mij was de magie nu al uitgewerkt, meer dan ''onopvallend aardig plaatje'' kan ik niet gaan. Was Abba echt zoveel minder geworden of werd ik er 'te oud' voor? Mijn top 20 zal het niet halen.

Op 30 een opmerkelijke single van Vulcano, doorgebroken met Een beetje van dit, maar nu met een heel ander geluid, ongelofelijk bijna. Een half gepreveld, half gezongen tekst, een subtiele melodie en klein gehouden muzikale invulling. Mij overtuigde het zeker wel, een prima, wat spookachtige song uit onverwachte hoek. Wel vond ik de sound wat geleend van Gotta have more love van de Climax Blues Band (1981), maar goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:51 uur

geplaatst: vandaag om 05:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.