Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 23 februari 2013, 14:59 uur
Tipparade: Week 8 van 1982.
1. Al Jarreau - Roof Garden
Jazzy softfunknummer, glad geproduceerd maar smaakvol met heerlijke trompetten en soepel stemgeluid.
Cijfer: 8
16. Solution - Runaway
Hiervan vind ik alleen een live-versie van een Nederlandse band die in de vergetelheid is geraakt. Neigt naar de Amerikaanse AOR maar niet onaardig al vind ik het refrein wat eentonig.
Cijfer: 6
25. Timi Yuro - You Are My Special Angel
Een nummer dat al veelvuldig is gecoverd. Timi Yuro heeft beslist een mooie stem maar met deze gladde cover breekt ze weinig potten.
Cijfer: 4,5
26. Willem Duyn - Wat Een Rare Man
Lijkt te twijfelen tussen schlager en luisterlied. Mij boeit het niet echt en de productie maakt het er niet beter op.
Cijfer: 4
27. Skyy - Call Me
Een funknummer waarvan ik noch warm noch koud van word, steekt ritmisch degelijk in elkaar maar is ook wat eentonig.
Cijfer: 5,5
28. The Meteors - Stormy Seas
Nog een vergeten Nederlandse band, een combinatie van synthipop met een ruig gitaartje. Eigentijds en sterk gemodelleerd naar de Britse new wave-bands maar nu nog best genietbaar ook al vanwege de (duistere) sfeer die het uitstraalt.
Cijfer: 7
29. Earth & Fire - Love Is An Ocean
Duidelijk te horen dat deze band haar beste tijd heeft gehad. Dit nummer klinkt steriel en weinig geïnspireerd, het blijft ook niet hangen.
30. Huang Chung - China
Met Dance Hall Days zouden ze onder de naam Wang Chung een grote hit scoren. Dit nummer is niet onaardig maar ook niet opzienbarend in het genre.
Jazzy softfunknummer, glad geproduceerd maar smaakvol met heerlijke trompetten en soepel stemgeluid.
16. Solution - Runaway
Hiervan vind ik alleen een live-versie van een Nederlandse band die in de vergetelheid is geraakt. Neigt naar de Amerikaanse AOR maar niet onaardig al vind ik het refrein wat eentonig.
Een nummer dat al veelvuldig is gecoverd. Timi Yuro heeft beslist een mooie stem maar met deze gladde cover breekt ze weinig potten.
Lijkt te twijfelen tussen schlager en luisterlied. Mij boeit het niet echt en de productie maakt het er niet beter op.
27. Skyy - Call Me
Een funknummer waarvan ik noch warm noch koud van word, steekt ritmisch degelijk in elkaar maar is ook wat eentonig.
Nog een vergeten Nederlandse band, een combinatie van synthipop met een ruig gitaartje. Eigentijds en sterk gemodelleerd naar de Britse new wave-bands maar nu nog best genietbaar ook al vanwege de (duistere) sfeer die het uitstraalt.
Duidelijk te horen dat deze band haar beste tijd heeft gehad. Dit nummer klinkt steriel en weinig geïnspireerd, het blijft ook niet hangen.
30. Huang Chung - China
Met Dance Hall Days zouden ze onder de naam Wang Chung een grote hit scoren. Dit nummer is niet onaardig maar ook niet opzienbarend in het genre.
0
geplaatst: 23 februari 2013, 16:07 uur
Jazzy softfunknummer(...)
Jazzy softfunknummer(...)
Ja, dat dacht ik ook: wat softere jazz.
Ik draai echter inmiddels altijd de lange versie, moet je dan eens horen:
Roof garden - Al Jarreau
Geweldig nummer, by the way.
0
geplaatst: 24 februari 2013, 16:52 uur
Week 8 - 20 februari 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Al Jarreau - Roof Garden
NCRV's Favorietschijf: Solution - Run Away
Steunplaat: Huang Chung (= Wang Chung) - China
Binnenkomers in de Tipparade:
16. Solution - Runaway
27. Skyy - Call Me
30. Huang Chung (= Wang Chung) - China
We beginnen met een waar crossover-pareltje. Jazz vind ik sowieso al een schromelijk ondergewaardeerd fenomeen in de hitparades en zelfs soul en funk zijn tegenwoordig verwaterd in een soort autotune-gerotzooi dat alle essentie ontbeert van waar het allemaal ooit werkelijk om ging.
Roof Garden was eigenlijk al hitparadegewijs uit de nadagen van die genres en dit staat gewoon als een huis, daar hoeft niemand volgens mij over te twijfelen. Je hoort hier vier minuten lang pure klasse en ik zou geen enkel argument kunnen verzinnen om dit van de volle score te onthouden [10].
Solution zagen we twee jaar geleden nog terug in dit topic met It's Only Just Begun en Run Away klinkt dan weer heel anders. Een stuk Amerikaanser vooral, met de nadruk op Bob Seger.
Ik vind dit wel goed geslaagd. De muzikale invulling klinkt al wat lente-achtig en ik krijg er goede zin van. Fijne plaat [8].
Timi Yuro was toen even helemaal hot, maar vooral bij You Are My Special Angel kan ik echt een gaap niet meer onderdrukken. Het onderscheidt zich nergens en ik heb de indruk dat dit een beetje voor een bepaalde markt van 60-plussers bestemd was. Niet mijn ding [4].
Volgens mij zwerfde het singletje van Wat Een Rare Man ergens bij ons thuis. Maar in tegenstelling tot Willem, dat we ook thuis hadden, heeft dit de tand des tijds duidelijk niet doorstaan.
Wat een saaie man! [3,5].
Call Me van Skyy klinkt als een discotheek waarvan de verlichting niet werkt. Ongelofelijk koel en inspiratieloos [4].
The Meteors hadden een abonnement op de Tipparade en Stormy Seas was hun laatste poging.
Het klinkt als David Bowie ten tijde van Scary Monsters, maar dan iets meer new wave-georiënteerd. Ik houdt van de gelaagdheid hiervan en ook van het wat donkere sfeertje [7,5].
Met Love Is An Ocean probeert Earth & Fire op een haast wanhopige manier verloren terrein terug te winnen door het een progressieve impuls mee te geven. Het probleem is, ze hebben 'het' niet meer en dat is jammer [4].
Huang Chung's eerste levensteken China heb ik nog ergens op een new wave-verzamelaar liggen.
Het lichtelijk funky liedje heeft wat weg van de vroege Spandau Ballet en vind ik eigenlijk een stuk leuker dan de flauwigheid van een Everybody Wang Chung Tonight (
). Mij benieuwen of dit nog in een lijstje terug komt [8].
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Solution - Run Away
Steunplaat: Huang Chung (= Wang Chung) - China
16. Solution - Runaway
27. Skyy - Call Me
We beginnen met een waar crossover-pareltje. Jazz vind ik sowieso al een schromelijk ondergewaardeerd fenomeen in de hitparades en zelfs soul en funk zijn tegenwoordig verwaterd in een soort autotune-gerotzooi dat alle essentie ontbeert van waar het allemaal ooit werkelijk om ging.
Roof Garden was eigenlijk al hitparadegewijs uit de nadagen van die genres en dit staat gewoon als een huis, daar hoeft niemand volgens mij over te twijfelen. Je hoort hier vier minuten lang pure klasse en ik zou geen enkel argument kunnen verzinnen om dit van de volle score te onthouden [10].

Solution zagen we twee jaar geleden nog terug in dit topic met It's Only Just Begun en Run Away klinkt dan weer heel anders. Een stuk Amerikaanser vooral, met de nadruk op Bob Seger.
Ik vind dit wel goed geslaagd. De muzikale invulling klinkt al wat lente-achtig en ik krijg er goede zin van. Fijne plaat [8].
Timi Yuro was toen even helemaal hot, maar vooral bij You Are My Special Angel kan ik echt een gaap niet meer onderdrukken. Het onderscheidt zich nergens en ik heb de indruk dat dit een beetje voor een bepaalde markt van 60-plussers bestemd was. Niet mijn ding [4].
Volgens mij zwerfde het singletje van Wat Een Rare Man ergens bij ons thuis. Maar in tegenstelling tot Willem, dat we ook thuis hadden, heeft dit de tand des tijds duidelijk niet doorstaan.
Wat een saaie man! [3,5].
Call Me van Skyy klinkt als een discotheek waarvan de verlichting niet werkt. Ongelofelijk koel en inspiratieloos [4].
The Meteors hadden een abonnement op de Tipparade en Stormy Seas was hun laatste poging.
Het klinkt als David Bowie ten tijde van Scary Monsters, maar dan iets meer new wave-georiënteerd. Ik houdt van de gelaagdheid hiervan en ook van het wat donkere sfeertje [7,5].
Met Love Is An Ocean probeert Earth & Fire op een haast wanhopige manier verloren terrein terug te winnen door het een progressieve impuls mee te geven. Het probleem is, ze hebben 'het' niet meer en dat is jammer [4].
Huang Chung's eerste levensteken China heb ik nog ergens op een new wave-verzamelaar liggen.
Het lichtelijk funky liedje heeft wat weg van de vroege Spandau Ballet en vind ik eigenlijk een stuk leuker dan de flauwigheid van een Everybody Wang Chung Tonight (
). Mij benieuwen of dit nog in een lijstje terug komt [8].
0
Martial
geplaatst: 26 februari 2013, 10:14 uur
Ivm met tijdgebrek deze keer alleen de cijfers, volgende keer ongetwijfeld weer meer gespreksstof.
Tipparade Week 8 (1982)
Cijfer: 8,5
16. Solution - Runaway
Cijfer: 3
27. Skyy - Call Me
Tipparade Week 8 (1982)
16. Solution - Runaway
27. Skyy - Call Me
0
geplaatst: 27 februari 2013, 09:06 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40, 27-02-1982, week 9
01 03 XTC - Senses Working Overtime
02 04 Japan - Visions Of China
03 05 J. Geils Band - Centerfold
04 08 The Jam - A Town Called Malice
05 06 Icehouse - Can't Help Myself
06 01 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
07 02 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
08 15 ABC - Poison Arrow
09 27 Associates - Party Fears Two
10 10 Nits - Red Tape
11 11 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
12 14 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
13 13 Kraftwerk - The Model
14 09 Journey - Don't Stop Believin'
15 12 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
16 26 Iron Maiden - Run To The Hills
17 07 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
18 18 Sue Saad - Looker
19 22 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
20 24 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
21 21 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
22 28 All Sports Band - Opposites Do Attract
23 23 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
24 16 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
25 20 The Cars - Shake It Up
26 17 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
27 19 Mobiles - Drowning In Berlin
28 38 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
29 32 The Mood - Don't Stop
30 29 Loverboy - Working For The Weekend
31 30 Adrian Gurvitz - Classic
32 31 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
33 33 The Go-Go's - We Got The Beat
34 -- Sneaker - Don't Let Me In
35 34 Haircut 100 - Love Plus One
36 -- Depeche Mode - See You
37 25 Tower - See You Tonight
38 39 Aldo Nova - Fantasy
39 -- Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
40 36 Altered Images - I Could Be Happy
Weinig binnenkomers deze week en ook geen grote klappers. Depeche Mode en ELO met singles die karakteristiek zijn voor hun toenmalige sound.
Sneaker komt binnen met een door Steely Dan duo Walter Becker & Donald Fagen speciaal voor hun geschreven nummer Don't Let Me In. Had zo een prima track op een Steely Dan album kunnen zijn.
01 03 XTC - Senses Working Overtime
02 04 Japan - Visions Of China
03 05 J. Geils Band - Centerfold
04 08 The Jam - A Town Called Malice
05 06 Icehouse - Can't Help Myself
06 01 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
07 02 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
08 15 ABC - Poison Arrow
09 27 Associates - Party Fears Two
10 10 Nits - Red Tape
11 11 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
12 14 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
13 13 Kraftwerk - The Model
14 09 Journey - Don't Stop Believin'
15 12 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
16 26 Iron Maiden - Run To The Hills
17 07 Here Is The News / Ticket To The Moon - Electric Light Orchestra
18 18 Sue Saad - Looker
19 22 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
20 24 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
21 21 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
22 28 All Sports Band - Opposites Do Attract
23 23 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
24 16 Tommy Tutone - 867-5309 (Jenny)
25 20 The Cars - Shake It Up
26 17 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
27 19 Mobiles - Drowning In Berlin
28 38 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
29 32 The Mood - Don't Stop
30 29 Loverboy - Working For The Weekend
31 30 Adrian Gurvitz - Classic
32 31 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
33 33 The Go-Go's - We Got The Beat
34 -- Sneaker - Don't Let Me In
35 34 Haircut 100 - Love Plus One
36 -- Depeche Mode - See You
37 25 Tower - See You Tonight
38 39 Aldo Nova - Fantasy
39 -- Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
40 36 Altered Images - I Could Be Happy
Weinig binnenkomers deze week en ook geen grote klappers. Depeche Mode en ELO met singles die karakteristiek zijn voor hun toenmalige sound.
Sneaker komt binnen met een door Steely Dan duo Walter Becker & Donald Fagen speciaal voor hun geschreven nummer Don't Let Me In. Had zo een prima track op een Steely Dan album kunnen zijn.
0
geplaatst: 27 februari 2013, 11:51 uur
TOP 40 VAN ROB nr 296, 24-2-1982
dw vw aw
1 2 5 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 1 6 Golden brown - The Stranglers
3 5 3 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 3 7 Don't stop believin' - Journey
5 4 7 The land of make believe - Bucks Fizz
6 8 4 A town called Malice - The Jam
7 6 6 Drownin' in Berlin - The Mobiles
8 11 4 Senses working overtime - XTC
9 14 5 The model - Kraftwerk
10 15 5 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
11 12 6 Red tape - The Nits
12 13 6 Trouble - Lindsay Buckingham
13 7 11 I'll find my way home - Jon & Vangelis
14 21 5 Centerfold - J. Geils Band
15 17 7 Waiting for a girl like you - Foreigner
16 10 10 Young turks - Rod Stewart
17 -- 1 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
18 9 6 Macho City - Steve Miller Band
19 35 3 Upside down - Vanessa
20 16 13 I won't let you down - Ph.D.
21 22 4 I can't help myself - Icehouse
22 24 4 That girl - Stevie Wonder
23 29 2 Head over heels - Abba
24 -- 1 Der Kommissar - Falko
25 30 2 Sancta simplicitas - Vulcano
26 19 6 See you tonight - Tower
27 28 2 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
28 18 9 My heart lies - Barbra Dickson
29 25 8 Star child - Level 42
30 20 9 Don't you want me - The Human League
31 23 7 I can't go for that - Hall & Oates
32 32 4 Stars on Stevie - Stars on 45
33 -- 1 Roof garden - Al Jarreau
34 -- 1 Mirror mirror - Diana Ross
35 26 14 Cambodia - Kim Wilde
36 27 7 You could have been with me - Sheena Easton
37 -- 1 China - Huang Chung
38 33 4 Polonaise Hollandaise - Arie Ribbens
39 39 3 Varkens, geiten, boerenkool - Riny van der Lee
40 31 9 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
Ik loop nog steeds wat achter; dit is de lijst van afgelopen zondag. Nu pakt Maid of Orleans toch de nummer 1-positie af van The Stranglers, en een knappe plaat die nu over OMD heen gaat!
Weer het normale aantal van vijf binnenkomers. Hoogste is Soft Cell, met de opvolger van Bed sitter, en nu weer wat meer succes: dit haalt de tipparade wel. Marc Almond zingt weer op het randje van de zuiverheid, maar komt wel over in de zware refreinen. Begeleiding blijft typische jaren 80-electronica.
Op 24 Falco met Der Kommissar, zijn debuut in mijn top 40. Hier past hij nog in de Neue Deutsche Welle die in 1982 en 1983 over Europa zal stormen. Vlot liedje met grappige teksten.
Op 33 Al Jarreau met zijn eerste hitsucces in NL op zijn 42e. De jazz-zanger met de flexibele stem gaat hier een stapje richting disco en scoort direct met een superswingend nummer.
Op 34 Diana Ross met Mirror mirror. Ze gaat met haar tijd mee, disco met een scheurende gitaar, uiteraard professioneel uitgevoerd, maar memorabel is het toch niet.
Op 37 ten slotte het nieuwe bandje Huang Chung (later Wang Chung geheten), met China. Een toepasselijke titel, want de bandnaam is ook Chinees, betekent 'gele klok' en staat voor de eerste noot in de Chinese toonladder (aldus wiki). Het nummer valt lekker met de deur in huis en houdt het tempo en de dansbaarheid goed vast. De zang is nog niet zo sterk, dat wordt in latere hits wel beter. Goede start!
dw vw aw
1 2 5 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 1 6 Golden brown - The Stranglers
3 5 3 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 3 7 Don't stop believin' - Journey
5 4 7 The land of make believe - Bucks Fizz
6 8 4 A town called Malice - The Jam
7 6 6 Drownin' in Berlin - The Mobiles
8 11 4 Senses working overtime - XTC
9 14 5 The model - Kraftwerk
10 15 5 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
11 12 6 Red tape - The Nits
12 13 6 Trouble - Lindsay Buckingham
13 7 11 I'll find my way home - Jon & Vangelis
14 21 5 Centerfold - J. Geils Band
15 17 7 Waiting for a girl like you - Foreigner
16 10 10 Young turks - Rod Stewart
17 -- 1 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
18 9 6 Macho City - Steve Miller Band
19 35 3 Upside down - Vanessa
20 16 13 I won't let you down - Ph.D.
21 22 4 I can't help myself - Icehouse
22 24 4 That girl - Stevie Wonder
23 29 2 Head over heels - Abba
24 -- 1 Der Kommissar - Falko
25 30 2 Sancta simplicitas - Vulcano
26 19 6 See you tonight - Tower
27 28 2 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
28 18 9 My heart lies - Barbra Dickson
29 25 8 Star child - Level 42
30 20 9 Don't you want me - The Human League
31 23 7 I can't go for that - Hall & Oates
32 32 4 Stars on Stevie - Stars on 45
33 -- 1 Roof garden - Al Jarreau
34 -- 1 Mirror mirror - Diana Ross
35 26 14 Cambodia - Kim Wilde
36 27 7 You could have been with me - Sheena Easton
37 -- 1 China - Huang Chung
38 33 4 Polonaise Hollandaise - Arie Ribbens
39 39 3 Varkens, geiten, boerenkool - Riny van der Lee
40 31 9 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
Ik loop nog steeds wat achter; dit is de lijst van afgelopen zondag. Nu pakt Maid of Orleans toch de nummer 1-positie af van The Stranglers, en een knappe plaat die nu over OMD heen gaat!
Weer het normale aantal van vijf binnenkomers. Hoogste is Soft Cell, met de opvolger van Bed sitter, en nu weer wat meer succes: dit haalt de tipparade wel. Marc Almond zingt weer op het randje van de zuiverheid, maar komt wel over in de zware refreinen. Begeleiding blijft typische jaren 80-electronica.
Op 24 Falco met Der Kommissar, zijn debuut in mijn top 40. Hier past hij nog in de Neue Deutsche Welle die in 1982 en 1983 over Europa zal stormen. Vlot liedje met grappige teksten.
Op 33 Al Jarreau met zijn eerste hitsucces in NL op zijn 42e. De jazz-zanger met de flexibele stem gaat hier een stapje richting disco en scoort direct met een superswingend nummer.
Op 34 Diana Ross met Mirror mirror. Ze gaat met haar tijd mee, disco met een scheurende gitaar, uiteraard professioneel uitgevoerd, maar memorabel is het toch niet.
Op 37 ten slotte het nieuwe bandje Huang Chung (later Wang Chung geheten), met China. Een toepasselijke titel, want de bandnaam is ook Chinees, betekent 'gele klok' en staat voor de eerste noot in de Chinese toonladder (aldus wiki). Het nummer valt lekker met de deur in huis en houdt het tempo en de dansbaarheid goed vast. De zang is nog niet zo sterk, dat wordt in latere hits wel beter. Goede start!
0
geplaatst: 27 februari 2013, 22:20 uur
Musician’s Top 30, 28-02-1982, week 9
01 (01) 05 Waiting for a girl like you – Foreigner
02 (04) 03 Senses working overtime - XTC
03 (03) 04 Golden Brown – Stranglers
04 (02) 05 Maid of Orleans – O.M.D.
05 (07) 03 A town called Malice – The Jam
06 (06) 05 Trouble – Lindsey Buckingham
07 (08) 05 Visions of China - Japan
08 (05) 07 Don’t you want me – Human League
09 (10) 03 Centerfold – The J. Geils band
10 (11) 04 Red tape – The Nits
11 (14) 03 Pretty woman – Van Halen
12 (09) 06 Macho city – Steve Miller Band
13 (19) 02 The way life’s meant to be – E.L.O.
14 (26) 02 The Model - Kraftwerk
15 (15) 04 I can’t go for that – Hall & Oates
16 (24) 02 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
17 (21) 03 Some guys have all the luck – Robert Palmer
18 (12) 06 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
19 (13) 06 That girl – Stevie Wonder
20 (---) 01 Eyes of nostradamus - Manfred Mann's earth band
21 (23) 02 Keep it dark – Genesis
22 (27) 02 Head over heels – Abba
23 (---) 01 Roof Garden – Al Jarreau
24 (---) 01 Stormy seas – The Meteors
25 (---) 01 China – Huang chung
26 (---) 01 Runaway – Solution
27 (---) 01 Love is an ocean – Earth & fire
28 (20) 03 Drowning in Berlin – Mobiles
29 (22) 03 How many times – Lori Spee
30 (28) 02 Am I a dreamer – Kelly Groucutt
Geen verrassingen in de lijst, het blijft vrij conservatief qua stand. Ik geloof alleen niet dat er ooit een single van Genesis zo laag zou eindigen.
Ook die single van Kelly Groucutt is voor mij een ware mislukking. Een toch wel heel erg slappe imitatie van wat in de verte door moet gaan voor een soort E.L.O. Ik ben bang dat het schrijverstalent van Jeff Lynne hier in ernstige mate ontbreekt. Het nummer wordt in de tweede week al weer heen gezonden.
Voor mij is één van de meest memorabele albums uit 1982 zonder twijfel Somewhere in Afrika van Manfred Mann's earth band. Daar hadden we in in februari nog geen weet van, wel wordt hier een tipje van de sluier gelicht door de single Eyes of Nostradamus.
Een volgend nummer van M.M.E.B. dat door het platen kopende publiek angstvallig werd gemeden. Jammer, zij weten niet wat ze missen. Vocalen van Chris Thompson, het nummer was toen al wat jaren oud, geschreven door nota bene Al Stewart.

01 (01) 05 Waiting for a girl like you – Foreigner
02 (04) 03 Senses working overtime - XTC
03 (03) 04 Golden Brown – Stranglers
04 (02) 05 Maid of Orleans – O.M.D.
05 (07) 03 A town called Malice – The Jam
06 (06) 05 Trouble – Lindsey Buckingham
07 (08) 05 Visions of China - Japan
08 (05) 07 Don’t you want me – Human League
09 (10) 03 Centerfold – The J. Geils band
10 (11) 04 Red tape – The Nits
11 (14) 03 Pretty woman – Van Halen
12 (09) 06 Macho city – Steve Miller Band
13 (19) 02 The way life’s meant to be – E.L.O.
14 (26) 02 The Model - Kraftwerk
15 (15) 04 I can’t go for that – Hall & Oates
16 (24) 02 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
17 (21) 03 Some guys have all the luck – Robert Palmer
18 (12) 06 Black Pearl – Margriet Eshuijs Band
19 (13) 06 That girl – Stevie Wonder
20 (---) 01 Eyes of nostradamus - Manfred Mann's earth band
21 (23) 02 Keep it dark – Genesis
22 (27) 02 Head over heels – Abba
23 (---) 01 Roof Garden – Al Jarreau
24 (---) 01 Stormy seas – The Meteors
25 (---) 01 China – Huang chung
26 (---) 01 Runaway – Solution
27 (---) 01 Love is an ocean – Earth & fire
28 (20) 03 Drowning in Berlin – Mobiles
29 (22) 03 How many times – Lori Spee
30 (28) 02 Am I a dreamer – Kelly Groucutt
Geen verrassingen in de lijst, het blijft vrij conservatief qua stand. Ik geloof alleen niet dat er ooit een single van Genesis zo laag zou eindigen.
Ook die single van Kelly Groucutt is voor mij een ware mislukking. Een toch wel heel erg slappe imitatie van wat in de verte door moet gaan voor een soort E.L.O. Ik ben bang dat het schrijverstalent van Jeff Lynne hier in ernstige mate ontbreekt. Het nummer wordt in de tweede week al weer heen gezonden.
Voor mij is één van de meest memorabele albums uit 1982 zonder twijfel Somewhere in Afrika van Manfred Mann's earth band. Daar hadden we in in februari nog geen weet van, wel wordt hier een tipje van de sluier gelicht door de single Eyes of Nostradamus.
Een volgend nummer van M.M.E.B. dat door het platen kopende publiek angstvallig werd gemeden. Jammer, zij weten niet wat ze missen. Vocalen van Chris Thompson, het nummer was toen al wat jaren oud, geschreven door nota bene Al Stewart.

0
geplaatst: 28 februari 2013, 20:31 uur
Ik ga Somewhere in Afrika de komende dagen weer eens beluisteren. Ik was juist afgehaakt na Chance maar je hebt mijn interesse weer helemaal aangewakkerd.
0
geplaatst: 28 februari 2013, 21:41 uur
M.M.E.B., een band waarvan ik nog steeds de albums an sich moet ontdekken.
Dat ligt 'm echt aan mezelf en misschien aan onze prioriteiten, want de dubbele verzamelaar die wij ervan hebben (Very Best Volume 1 & 2) is absoluut fantastisch.
Dat ligt 'm echt aan mezelf en misschien aan onze prioriteiten, want de dubbele verzamelaar die wij ervan hebben (Very Best Volume 1 & 2) is absoluut fantastisch.
0
geplaatst: 28 februari 2013, 21:57 uur
Dat hadden jullie nu niet moeten schrijven. Ik had altijd een oude Franse versie van Somewhere in Afrika, uit de tijd nog dat ik de FNAC heel goedkoop vond met een prijs van 28 gulden. Destijds verbaasde ik mij nog wel over de volgorde van de nummers, maar goed, het was de originele Franse persing op de Nederlandse LP had ik een andere volgorde). Door jullie heb ik eindelijk dan maar eens de met bonustracks digitaal geremasterde versie besteld.
Zonder dollen, het album heeft mij emotioneel altijd zwaar weten te raken, zeker in een tijd dat de Apartheid in Zuid-Afrika nog welig tierde. Dat de blanke Zuid-Afrikaan Manfred Mann met een dergelijk, vrij fanatiek anti apartheidsalbum kwam over zijn eigen land, met Zuid-Afrikaanse musici en een geweldige mengelmoes van muziek, bestaande uit zijn bekende ijzersterke symfo en deels Afrikaans werk is bij elkaar een huiveringwekkende combinatie....
Ben benieuwd...
Zonder dollen, het album heeft mij emotioneel altijd zwaar weten te raken, zeker in een tijd dat de Apartheid in Zuid-Afrika nog welig tierde. Dat de blanke Zuid-Afrikaan Manfred Mann met een dergelijk, vrij fanatiek anti apartheidsalbum kwam over zijn eigen land, met Zuid-Afrikaanse musici en een geweldige mengelmoes van muziek, bestaande uit zijn bekende ijzersterke symfo en deels Afrikaans werk is bij elkaar een huiveringwekkende combinatie....
Ben benieuwd...

0
Martial
geplaatst: 1 maart 2013, 16:55 uur
Top 10 - Week 9 (1982)
01 (01) The Stranglers - Golden Brown
02 (03) Kraftwerk - The Model
03 (02) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
04 (04) The Nits - Red Tape
05 (05) The Jam - A Town Called Malice
06 (09) XTC - Senses Working Overtime
07 (07) Hall & Oates - I Can Go For That (No Can Do)
08 (10) ABBA - Head Over Heels
09 (---) The Meteors - Stormy Seas
10 (---) Al Jarreau - Roof Garden

Tip 5 - Week 9 (1982)
01. Solution - Run Away
02. Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
03. Soft Cell - Say Hello Wave Goodbye
04. Renée - High Time He Went
05. The Mobiles - Drowning in Berlin

01 (01) The Stranglers - Golden Brown
02 (03) Kraftwerk - The Model
03 (02) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
04 (04) The Nits - Red Tape
06 (09) XTC - Senses Working Overtime
07 (07) Hall & Oates - I Can Go For That (No Can Do)
08 (10) ABBA - Head Over Heels
09 (---) The Meteors - Stormy Seas
10 (---) Al Jarreau - Roof Garden

Tip 5 - Week 9 (1982)
01. Solution - Run Away
02. Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
03. Soft Cell - Say Hello Wave Goodbye
04. Renée - High Time He Went
05. The Mobiles - Drowning in Berlin

0
geplaatst: 2 maart 2013, 18:05 uur
Tipparade: Week 9 van 1982.
1. Leo Sayer - Have You Ever Been In Love
Vrij standaard ballad dat mij maar matig kan boeien, ook vrij glad. Leo Sayer heeft wel een prima stem maar ook betere songs gebracht.
Cijfer: 5
23. John Miles - Music
Dateert van 1976 maar werd in 1982 opnieuw een hit. Vakkundig en sfeervol symfonisch getint nummer met prima zang en net niet te bombastisch, tijdloos gewoon.
Cijfer: 9
24. Sandra Reemer - Get It On
Dit heeft ook met 1976 te maken wat dat jaar vertegenwoordigde zij Nederland op het Eurovisiesongfestival met The Party is Over. Dit lijkt mij teveel geënt op Kim Wilde en het nummer zelf heeft tenslotte te weinig om het lijf.
25. Soft Cell - Say Hello Wave Goodbye
Het nummer zelf mag er zeker zijn met mooie synthesizerklanken maar met de valse zang van Marc Almond hier heb ik het moeilijk. Toch wel één van de mindere songs van Soft Cell.
26. Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
Van de klassieker van Serge Gainsbourg brengt Jo Lemaire geslaagde eigentijdse synthipopversie van. Zwoel met aangenaam warme stem.
27. Modern Romance - Queen Of The Rapping Scene (Nothing Ever Goes The Way You Plan)
Hier is de zang ook niet best en is het ritmisch wel behoorlijk door de percussie en baslijn. De accordeon trekt mij tenslotte over de streep.
Cijfer: 6,5
28. Angela Bofill - Holding Out For Love
Ook hier vind ik het ritme degelijk en ook vrij apart maar de stem klinkt mij wat afgeknepen en niet helemaal toonvast. Wel een aardig radiovriendelijk nummer zonder meer.
29. Renée - High Time He Went
Haar grootste hit en blijf ik nog steeds een erg leuk nummer vinden. Vlotte en frisse popsong met aanstekelijke melodie die blijft hangen, prettige zang en piano.
30. Peter Schreiber - Nooit meer Verliefd
Begin jaren '80 stond de Nederlandstalige muziek globaal op een hoger peil dan de andere periodes dankzij de Nederpopgolf. Een nummer dat nu nog steeds vlot en fris klinkt en tekstueel ook merkelijk beter dan gemiddeld.
Cijfer: 7,5
Al Jarreau - Roof Garden: krijgt tenslotte 8,5.
1. Leo Sayer - Have You Ever Been In Love
Vrij standaard ballad dat mij maar matig kan boeien, ook vrij glad. Leo Sayer heeft wel een prima stem maar ook betere songs gebracht.
23. John Miles - Music
Dateert van 1976 maar werd in 1982 opnieuw een hit. Vakkundig en sfeervol symfonisch getint nummer met prima zang en net niet te bombastisch, tijdloos gewoon.
Dit heeft ook met 1976 te maken wat dat jaar vertegenwoordigde zij Nederland op het Eurovisiesongfestival met The Party is Over. Dit lijkt mij teveel geënt op Kim Wilde en het nummer zelf heeft tenslotte te weinig om het lijf.
Het nummer zelf mag er zeker zijn met mooie synthesizerklanken maar met de valse zang van Marc Almond hier heb ik het moeilijk. Toch wel één van de mindere songs van Soft Cell.
Van de klassieker van Serge Gainsbourg brengt Jo Lemaire geslaagde eigentijdse synthipopversie van. Zwoel met aangenaam warme stem.
27. Modern Romance - Queen Of The Rapping Scene (Nothing Ever Goes The Way You Plan)
Hier is de zang ook niet best en is het ritmisch wel behoorlijk door de percussie en baslijn. De accordeon trekt mij tenslotte over de streep.
Ook hier vind ik het ritme degelijk en ook vrij apart maar de stem klinkt mij wat afgeknepen en niet helemaal toonvast. Wel een aardig radiovriendelijk nummer zonder meer.
Haar grootste hit en blijf ik nog steeds een erg leuk nummer vinden. Vlotte en frisse popsong met aanstekelijke melodie die blijft hangen, prettige zang en piano.
Begin jaren '80 stond de Nederlandstalige muziek globaal op een hoger peil dan de andere periodes dankzij de Nederpopgolf. Een nummer dat nu nog steeds vlot en fris klinkt en tekstueel ook merkelijk beter dan gemiddeld.
Al Jarreau - Roof Garden: krijgt tenslotte 8,5.
0
geplaatst: 3 maart 2013, 10:31 uur
TOP 40 VAN ROB nr 297, 3-3-1982
dw vw aw
1 1 6 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 7 Golden brown - The Stranglers
3 3 4 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 8 5 Senses working overtime - XTC
5 6 5 A town called Malice - The Jam
6 5 8 The land of make believe - Bucks Fizz
7 4 8 Don't stop believin' - Journey
8 9 6 The model - Kraftwerk
9 10 6 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
10 7 7 Drownin' in Berlin - The Mobiles
11 14 6 Centerfold - J. Geils Band
12 17 2 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
13 12 7 Trouble - Lindsay Buckingham
14 11 7 Red tape - The Nits
15 33 2 Roof garden - Al Jarreau
16 19 4 Upside down - Vanessa
17 21 5 I can't help myself - Icehouse
18 24 2 Der Kommissar - Falco
19 15 8 Waiting for a girl like you - Foreigner
20 13 12 I'll find my way home - Jon & Vangelis
21 23 3 Head over heels - Abba
22 25 3 Sancta simplicitas - Vulcano
23 27 3 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
24 22 5 That girl - Stevie Wonder
25 37 2 China - Huang Chung
26 -- 1 More than just the two of us - Sneaker
27 16 11 Young turks - Rod Stewart
28 18 7 Macho City - Steve Miller Band
29 20 14 I won't let you down - Ph.D.
30 -- 1 Poison arrow - ABC
31 34 2 Mirror mirror - Diana Ross
32 -- 1 Runaway - Solution
33 -- 1 How many times - Lori Spee
34 26 7 See you tonight - Tower
35 31 8 I can't go for that - Hall & Oates
36 35 15 Cambodia - Kim Wilde
37 28 10 My heart lies - Barbra Dickson
38 30 10 Don't you want me - The Human League
39 29 9 Star child - Level 42
40 40 10 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
De top 3 blijft staan, is ook van zeer hoge kwaliteit (in andere tijden zou Michel Sardou zeker ook op 1 hebben mogen staan). Misschien kan XTC hier verandering in brengen?
Aan het eind van de lijst zien we dat PhD al 14 weken heeft, en Kim Wilde zelfs 15, terwijl zij slechts tot nummer 5 is gekomen; een echte volhouder dus. Oude Maasweg blijft een extra week op 40 staan, heel bijzonder (maar een wederopstanding zit er toch niet meer in).
De hoogste nieuwe is Sneaker, een typische Amerikaanse AOR-rockband die met een ballad hun enige hitwapenfeit scoort. More than just a the two of us is mooi gezongen, professioneel opgebouwd, maar het wordt nergens bijzonder.
Op 30 dan de eerste single van ABC in mijn top 40. Een combinatie van passionele vocalen, drukke productie (Trevor Horne!) en gewoon een prima popliedje maakt dit altijd fijn om naar te luisteren. Vreemd eigenlijk dat dit geen grotere hit is geworden, je hoort het nog regelmatig.
Op 32 de Groningse band Solution. Oorspronkelijk een jazzy band, gaan ze hier voor het eerst richting het bekende Amerikaanse AOR-geluid. Het gekke is dat ik na 30 jaar vergeten was hoe dit liedje ging, en zelfs na 1x herbeluisteren was ik het opnieuw vergeten, terwijl hun vorige single It's only just begun gemakkelijk in het geheugen is blijven hangen; maar Runaway werd wel een top 40 hit, die vorige niet. Sterker nog, dit werd hun eerste (en enige) top 40 hit. Ook bij tweede beluistering blijft het kleurloos en saai, jammer.
Op 33 de Amerikaanse Lori Spee, die met een Nederlander getrouwd, haar carrière hiervandaan verder ontwikkelde. How many times is haar doorbraak naar het grote publiek, een sterke single met in de coupletten een eenvoudig pianomotief, maar in de refreinen een groot orkest en repetitieve vraagstelling. Deze prestatie van grote top 10-hit zou ze later niet meer herhalen.
dw vw aw
1 1 6 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 7 Golden brown - The Stranglers
3 3 4 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 8 5 Senses working overtime - XTC
5 6 5 A town called Malice - The Jam
6 5 8 The land of make believe - Bucks Fizz
7 4 8 Don't stop believin' - Journey
8 9 6 The model - Kraftwerk
9 10 6 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
10 7 7 Drownin' in Berlin - The Mobiles
11 14 6 Centerfold - J. Geils Band
12 17 2 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
13 12 7 Trouble - Lindsay Buckingham
14 11 7 Red tape - The Nits
15 33 2 Roof garden - Al Jarreau
16 19 4 Upside down - Vanessa
17 21 5 I can't help myself - Icehouse
18 24 2 Der Kommissar - Falco
19 15 8 Waiting for a girl like you - Foreigner
20 13 12 I'll find my way home - Jon & Vangelis
21 23 3 Head over heels - Abba
22 25 3 Sancta simplicitas - Vulcano
23 27 3 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
24 22 5 That girl - Stevie Wonder
25 37 2 China - Huang Chung
26 -- 1 More than just the two of us - Sneaker
27 16 11 Young turks - Rod Stewart
28 18 7 Macho City - Steve Miller Band
29 20 14 I won't let you down - Ph.D.
30 -- 1 Poison arrow - ABC
31 34 2 Mirror mirror - Diana Ross
32 -- 1 Runaway - Solution
33 -- 1 How many times - Lori Spee
34 26 7 See you tonight - Tower
35 31 8 I can't go for that - Hall & Oates
36 35 15 Cambodia - Kim Wilde
37 28 10 My heart lies - Barbra Dickson
38 30 10 Don't you want me - The Human League
39 29 9 Star child - Level 42
40 40 10 Oude Maasweg - The Amazing Stroopwafels
De top 3 blijft staan, is ook van zeer hoge kwaliteit (in andere tijden zou Michel Sardou zeker ook op 1 hebben mogen staan). Misschien kan XTC hier verandering in brengen?
Aan het eind van de lijst zien we dat PhD al 14 weken heeft, en Kim Wilde zelfs 15, terwijl zij slechts tot nummer 5 is gekomen; een echte volhouder dus. Oude Maasweg blijft een extra week op 40 staan, heel bijzonder (maar een wederopstanding zit er toch niet meer in).
De hoogste nieuwe is Sneaker, een typische Amerikaanse AOR-rockband die met een ballad hun enige hitwapenfeit scoort. More than just a the two of us is mooi gezongen, professioneel opgebouwd, maar het wordt nergens bijzonder.
Op 30 dan de eerste single van ABC in mijn top 40. Een combinatie van passionele vocalen, drukke productie (Trevor Horne!) en gewoon een prima popliedje maakt dit altijd fijn om naar te luisteren. Vreemd eigenlijk dat dit geen grotere hit is geworden, je hoort het nog regelmatig.
Op 32 de Groningse band Solution. Oorspronkelijk een jazzy band, gaan ze hier voor het eerst richting het bekende Amerikaanse AOR-geluid. Het gekke is dat ik na 30 jaar vergeten was hoe dit liedje ging, en zelfs na 1x herbeluisteren was ik het opnieuw vergeten, terwijl hun vorige single It's only just begun gemakkelijk in het geheugen is blijven hangen; maar Runaway werd wel een top 40 hit, die vorige niet. Sterker nog, dit werd hun eerste (en enige) top 40 hit. Ook bij tweede beluistering blijft het kleurloos en saai, jammer.
Op 33 de Amerikaanse Lori Spee, die met een Nederlander getrouwd, haar carrière hiervandaan verder ontwikkelde. How many times is haar doorbraak naar het grote publiek, een sterke single met in de coupletten een eenvoudig pianomotief, maar in de refreinen een groot orkest en repetitieve vraagstelling. Deze prestatie van grote top 10-hit zou ze later niet meer herhalen.
0
geplaatst: 3 maart 2013, 15:30 uur
Week 9 - 27 februari 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Leo Sayer - Have You Ever Been In Love
NCRV's Favorietschijf: Sandra Reemer - Get It On
Steunplaat: Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
23. John Miles - Music (re-entry)
Leo Sayer's Have You Ever Been In Love vind ik als ballad wat moeilijk van de grond komen.
Goed gebracht en kwaliteit te over, dat hoor je meteen, maar het is iets te zwaar op de hand [5,5].
Music van John Miles is natuurlijk een overbekende stamper en in 1982 deed het z'n trucje zes jaar na data nog eens dunnetjes over. Het klassieke voorbeeld van een opleving echter: #5 als hoogste positie en maar zes weekjes in de Top 40.
Het guilty pleasure-gehalte is hier navenant: Je ziet de rode rozen al op de piano staan en de wijde pijpen over de dansvloer flaneren. Het is me echter iets te kitscherig voor een echt hoge score, dus houd ik me enigszins in: [7].
Sandra Reemer doet met Get It On even heel dunnetjes een Kim Wilde op een hele slechte dag na. Gelet op de tekst had het nummer misschien beter instrumentaal kunnen zijn, want naast de belabberde inhoud vind ik de vocalen vooral schreeuwerig [3].
Voor Soft Cell heb ik even een beter clipje toegevoegd, want het lijkt wel of de zogenaamd 'valse' versie haast met de hand op een oude casette-deck afgespeeld wordt.
Marc's beste single vind ik het niet: Tears Run Rings, Tainted Love en Torch gaan direct voor.
Maar het blijft een alleraardigst synth-liedje met een toefje melodrama [7,5].
Jo Lemaire's versie van Je Suis Venue Te Dire... is een heerlijk mysterieuze uitvoering dat absoluut een hitnotering had verdiend. De combinatie van een mistig, zweverig synth-bedje gecombineerd met Jo's donkere zang pakt hier wonderlijk uit. Het klinkt tijdloos, maar had tegelijk alleen uit 1982 kunnen komen. Uitstekend nummer!
[9].
Van het martelwerktuig genaamd 'accordeon' krijg ik de meest vreselijke nachtmerries waaruit ik badend in het angstzweet wakker wordt, maar bij Queen Of The Rapping Scene heeft het zowaar iets functioneels.
Ik vind het klinken als een weirde mash-up van Spandau Ballet en Blondie's Rapture en ik vind het zeker onweerstaanbaar. Fijne herontdekking! [7,5].
Holding Out For Love... Radio 2 speelde dit onlangs nog af. Het klinkt vriendelijk en catchy (geinig percussie-effect), maar het is helemaal niet speciaal [6].
Dan iets van eigen bodem dat ik zeker wel internationale allure vind hebben. High Time He Went klinkt lekker luchtig, is zeer melodieus en aangenaam gezongen en het swingt ook lekker. Poppy muziek van een hoog niveau, durf ik wel te stellen
[9].
Peter Schreiber, wie? Dit is inderdaad een liedje dat nadien direct de obscuriteit invloog.
Dit is een van de zeldzame keren dat het thema 'liefde' eens op een grappig-intellectuele manier wordt benaderd. Verder klinkt de muziek lekker bijpassend sympathiek. Echt een ideaal liedje voor een zonnige zaterdagmiddag [7,5].
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Sandra Reemer - Get It On
Steunplaat: Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
Leo Sayer's Have You Ever Been In Love vind ik als ballad wat moeilijk van de grond komen.
Goed gebracht en kwaliteit te over, dat hoor je meteen, maar het is iets te zwaar op de hand [5,5].
Music van John Miles is natuurlijk een overbekende stamper en in 1982 deed het z'n trucje zes jaar na data nog eens dunnetjes over. Het klassieke voorbeeld van een opleving echter: #5 als hoogste positie en maar zes weekjes in de Top 40.
Het guilty pleasure-gehalte is hier navenant: Je ziet de rode rozen al op de piano staan en de wijde pijpen over de dansvloer flaneren. Het is me echter iets te kitscherig voor een echt hoge score, dus houd ik me enigszins in: [7].
Sandra Reemer doet met Get It On even heel dunnetjes een Kim Wilde op een hele slechte dag na. Gelet op de tekst had het nummer misschien beter instrumentaal kunnen zijn, want naast de belabberde inhoud vind ik de vocalen vooral schreeuwerig [3].
Voor Soft Cell heb ik even een beter clipje toegevoegd, want het lijkt wel of de zogenaamd 'valse' versie haast met de hand op een oude casette-deck afgespeeld wordt.
Marc's beste single vind ik het niet: Tears Run Rings, Tainted Love en Torch gaan direct voor.
Maar het blijft een alleraardigst synth-liedje met een toefje melodrama [7,5].
Jo Lemaire's versie van Je Suis Venue Te Dire... is een heerlijk mysterieuze uitvoering dat absoluut een hitnotering had verdiend. De combinatie van een mistig, zweverig synth-bedje gecombineerd met Jo's donkere zang pakt hier wonderlijk uit. Het klinkt tijdloos, maar had tegelijk alleen uit 1982 kunnen komen. Uitstekend nummer!
[9].Van het martelwerktuig genaamd 'accordeon' krijg ik de meest vreselijke nachtmerries waaruit ik badend in het angstzweet wakker wordt, maar bij Queen Of The Rapping Scene heeft het zowaar iets functioneels.
Ik vind het klinken als een weirde mash-up van Spandau Ballet en Blondie's Rapture en ik vind het zeker onweerstaanbaar. Fijne herontdekking! [7,5].
Holding Out For Love... Radio 2 speelde dit onlangs nog af. Het klinkt vriendelijk en catchy (geinig percussie-effect), maar het is helemaal niet speciaal [6].
Dan iets van eigen bodem dat ik zeker wel internationale allure vind hebben. High Time He Went klinkt lekker luchtig, is zeer melodieus en aangenaam gezongen en het swingt ook lekker. Poppy muziek van een hoog niveau, durf ik wel te stellen
[9].Peter Schreiber, wie? Dit is inderdaad een liedje dat nadien direct de obscuriteit invloog.
Dit is een van de zeldzame keren dat het thema 'liefde' eens op een grappig-intellectuele manier wordt benaderd. Verder klinkt de muziek lekker bijpassend sympathiek. Echt een ideaal liedje voor een zonnige zaterdagmiddag [7,5].
0
Martial
geplaatst: 3 maart 2013, 18:23 uur
Tipparade Week 9 (1982)
Waarom deze single tot Alarmschijf is gebombardeerd weet ik niet, want zo bijzonder is dit nummer toch niet, het klinkt nu allemaal net iets te oudbollig. de dames zullen ongetwijfeld van deze single kunnen genieten, maar ik sla deze over en gelukkig kunen we ook hier zeggen we hebben Leo Sayer wel is in betere tijden gehoord.
En hier hebben we het natuurlijk over een klassieker in optima forma, opnieuw uitgebracht maar nog niets aan kracht te hebben ingeboet!
Een niet zo heel bijzondere single van Sandra Reemer, maar een Kim Wilde hoor ik er eerlijk gezegd niet in, leuk om een keertje te horen maar dat is het dan ook wel.
Lang niet zo sterk als Tainted Love, maar toch wel de moeite waard en de ietwat "valse" zang van Marc Almond nemen we maar op de koop toe, duidelijk een nummer dat moet groeien.
Cijfer : 7
Een typische jaren 80 single zullen we maar zeggen, een heerlijke synthi-lijn doorspekt met mysterieuze klanken voor de rest is dit gewoon een geweldig nummer dat bij mij zelden verveelt oftewel voor deze week is dit de klapperrrrrrrrrrrrrrrrrr van de week,
Een nummer met wat Franse invloeden (melodie) is best een leuk nummer tot ze gaan beginnen met het rapgedeelte en dan vind ik het toch een stuk minder worden,
Een leuk recht toe recht aan disco stampertje oftewel hier wordt degelijk werk afgeleverd zonder echt op te vallen.
Een Nederpop produktie dat uitstekend in elkaar steekt, haar beste en leukste single en het zou haar grootste hit gaan worden.
Een nummer dat ook in 2013 het beluisteren nog steeds meer dan waard is, er is al veel gezongen over verliefdheid e.d. maar dit is er eentje uit de buitencategorie en gelukkig geen ik hou van jou en blijf je trouw, erg leuk nummer.

Waarom deze single tot Alarmschijf is gebombardeerd weet ik niet, want zo bijzonder is dit nummer toch niet, het klinkt nu allemaal net iets te oudbollig. de dames zullen ongetwijfeld van deze single kunnen genieten, maar ik sla deze over en gelukkig kunen we ook hier zeggen we hebben Leo Sayer wel is in betere tijden gehoord.
En hier hebben we het natuurlijk over een klassieker in optima forma, opnieuw uitgebracht maar nog niets aan kracht te hebben ingeboet!
Een niet zo heel bijzondere single van Sandra Reemer, maar een Kim Wilde hoor ik er eerlijk gezegd niet in, leuk om een keertje te horen maar dat is het dan ook wel.
Lang niet zo sterk als Tainted Love, maar toch wel de moeite waard en de ietwat "valse" zang van Marc Almond nemen we maar op de koop toe, duidelijk een nummer dat moet groeien.
Cijfer : 7
Een typische jaren 80 single zullen we maar zeggen, een heerlijke synthi-lijn doorspekt met mysterieuze klanken voor de rest is dit gewoon een geweldig nummer dat bij mij zelden verveelt oftewel voor deze week is dit de klapperrrrrrrrrrrrrrrrrr van de week,
Een nummer met wat Franse invloeden (melodie) is best een leuk nummer tot ze gaan beginnen met het rapgedeelte en dan vind ik het toch een stuk minder worden,
Een leuk recht toe recht aan disco stampertje oftewel hier wordt degelijk werk afgeleverd zonder echt op te vallen.
Een Nederpop produktie dat uitstekend in elkaar steekt, haar beste en leukste single en het zou haar grootste hit gaan worden.
Een nummer dat ook in 2013 het beluisteren nog steeds meer dan waard is, er is al veel gezongen over verliefdheid e.d. maar dit is er eentje uit de buitencategorie en gelukkig geen ik hou van jou en blijf je trouw, erg leuk nummer.

0
geplaatst: 5 maart 2013, 21:01 uur
Musician’s Top 30, 07-03-1982, week 10
01 (02) 04 Senses working overtime - XTC
02 (03) 05 Golden Brown – Stranglers
03 (01) 06 Waiting for a girl like you – Foreigner
04 (04) 06 Maid of Orleans – O.M.D.
05 (05) 04 A town called Malice – The Jam
06 (07) 06 Visions of China - Japan
07 (06) 06 Trouble – Lindsey Buckingham
08 (09) 04 Centerfold – The J. Geils band
09 (10) 05 Red tape – The Nits
10 (11) 04 Pretty woman – Van Halen
11 (20) 02 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
12 (23) 02 Roof Garden – Al Jarreau
13 (08) 08 Don’t you want me – Human League
14 (14) 03 The Model - Kraftwerk
15 (16) 03 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
16 (13) 03 The way life’s meant to be – E.L.O.
17 (17) 04 Some guys have all the luck – Robert Palmer
18 (15) 05 I can’t go for that – Hall & Oates
19 (12) 07 Macho city – Steve Miller Band
20 (---) 01 Indian summer – Al Stewart
21 (---) 01 Music – John Miles
22 (22) 03 Head over heels – Abba
23 (---) 01 Man on your mind – Little River band
24 (21) 03 Keep it dark – Genesis
25 (26) 02 Runaway – Solution
26 (27) 02 Love is an ocean – Earth & fire
27 (---) 01 High time he went – Renee
28 (---) 01 Shanghai breezes – John Denver
29 (---) 01 Say hello, wave goodbye – Soft cell
30 (25) 02 China – Huang chung
Zo, het is XTC dan toch gelukt voorbij Foreigner te komen. De newwave (als algmene verzamelterm) heerst al sinds het begin van 1982 en daar komt weinig verandering in, lijkt het. Zeker als je de Nits als Nederlandse band op dat moment onder dat genre wilt laten vallen en ook de opstandigheid van Lindsey Buckingham die zijn kont tegen de Fleetwood Mac krib gooit daar nog onder wilt scharen. En is J. Geils Amerikaanse wave?
Hoe dan ook, er lijkt een kleine verandering op komst, met Manfred Mann's Earth band en Al Jarreau, De nieuwe binnenkomers beloven ook weinig goeds voor het genre.
Al Stewart viel na de cd Year of the cat weer helemaal weg. Time Passages werd als album nog een hit. Stewart ging met 24 carrots uit een ander vaatje tappen (al helemaal niet meer succesvol). Eind 1981 verscheen de live cd Live - Indian Summer. Drie plaatkanten live en één studiokant. Een aan te bevelen album. Hiervan trok hij de single Indian summer.
Ook de Little River Band had weer een nieuwe single van het album Time Exposure met Man on your mind. En dat ik ooit het nummer Shanghai Breezes van John Denver heb gekocht
. Maar goed, ik kan het verleden niet wissen, ik heb geen Castiel in de buurt om mij eens leuk voor enige tijd terug te laten keren......
Indian Summer - Al Stewart

Man on your mind - Little River Band

Shanghai breezes - John Denver

01 (02) 04 Senses working overtime - XTC
02 (03) 05 Golden Brown – Stranglers
03 (01) 06 Waiting for a girl like you – Foreigner
04 (04) 06 Maid of Orleans – O.M.D.
05 (05) 04 A town called Malice – The Jam
06 (07) 06 Visions of China - Japan
07 (06) 06 Trouble – Lindsey Buckingham
08 (09) 04 Centerfold – The J. Geils band
09 (10) 05 Red tape – The Nits
10 (11) 04 Pretty woman – Van Halen
11 (20) 02 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
12 (23) 02 Roof Garden – Al Jarreau
13 (08) 08 Don’t you want me – Human League
14 (14) 03 The Model - Kraftwerk
15 (16) 03 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
16 (13) 03 The way life’s meant to be – E.L.O.
17 (17) 04 Some guys have all the luck – Robert Palmer
18 (15) 05 I can’t go for that – Hall & Oates
19 (12) 07 Macho city – Steve Miller Band
20 (---) 01 Indian summer – Al Stewart
21 (---) 01 Music – John Miles
22 (22) 03 Head over heels – Abba
23 (---) 01 Man on your mind – Little River band
24 (21) 03 Keep it dark – Genesis
25 (26) 02 Runaway – Solution
26 (27) 02 Love is an ocean – Earth & fire
27 (---) 01 High time he went – Renee
28 (---) 01 Shanghai breezes – John Denver
29 (---) 01 Say hello, wave goodbye – Soft cell
30 (25) 02 China – Huang chung
Zo, het is XTC dan toch gelukt voorbij Foreigner te komen. De newwave (als algmene verzamelterm) heerst al sinds het begin van 1982 en daar komt weinig verandering in, lijkt het. Zeker als je de Nits als Nederlandse band op dat moment onder dat genre wilt laten vallen en ook de opstandigheid van Lindsey Buckingham die zijn kont tegen de Fleetwood Mac krib gooit daar nog onder wilt scharen. En is J. Geils Amerikaanse wave?
Hoe dan ook, er lijkt een kleine verandering op komst, met Manfred Mann's Earth band en Al Jarreau, De nieuwe binnenkomers beloven ook weinig goeds voor het genre.
Al Stewart viel na de cd Year of the cat weer helemaal weg. Time Passages werd als album nog een hit. Stewart ging met 24 carrots uit een ander vaatje tappen (al helemaal niet meer succesvol). Eind 1981 verscheen de live cd Live - Indian Summer. Drie plaatkanten live en één studiokant. Een aan te bevelen album. Hiervan trok hij de single Indian summer.
Ook de Little River Band had weer een nieuwe single van het album Time Exposure met Man on your mind. En dat ik ooit het nummer Shanghai Breezes van John Denver heb gekocht
. Maar goed, ik kan het verleden niet wissen, ik heb geen Castiel in de buurt om mij eens leuk voor enige tijd terug te laten keren......Indian Summer - Al Stewart

Man on your mind - Little River Band

Shanghai breezes - John Denver

0
geplaatst: 6 maart 2013, 10:24 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 10, 06-03-1982,
01 02 Japan - Visions Of China
02 01 XTC - Senses Working Overtime
03 03 J. Geils Band - Centerfold
04 04 The Jam - A Town Called Malice
05 08 ABC - Poison Arrow
06 09 Associates - Party Fears Two
07 05 Icehouse - Can't Help Myself
08 11 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
09 06 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
10 10 Nits - Red Tape
11 12 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
12 13 Kraftwerk - The Model
13 16 Iron Maiden - Run To The Hills
14 14 Journey - Don't Stop Believin'
15 07 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
16 19 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
17 20 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
18 18 Sue Saad - Looker
19 22 All Sports Band - Opposites Do Attract
20 23 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
21 28 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
22 39 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
23 17 Electric Light Orchestra - Here Is The News
24 21 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
25 -- Men At Work - Down Under
26 15 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
27 34 Sneaker - Don't Let Me In
28 36 Depeche Mode - See You
29 29 The Mood - Don't Stop
30 25 The Cars - Shake It Up
31 30 Loverboy - Working For The Weekend
32 26 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
33 -- Journey - Open Arms
34 31 Adrian Gurvitz - Classic
35 -- Bryan Adams - Lonely Nights
36 -- John Watts - One Voice
37 -- Little River Band - Man On Your Mind
38 32 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
39 -- Manfred Mann's Earth Band - Eyes Of Nostradamus
40 -- Chubby Checker - Running
Hoogste nieuwe voor de tijdloze popsong van Men At Work. Dat een track met een prominente plaats voor de dwarsfluit mijn Top 10 gaat halen zal niet heel vaak voor komen.
In Amerika was Journey begin jaren 80 een van de grootste bands, in Nederland hebben ze zelfs nooit de Top 40 gehaald. Open Arms is de sentimentele power ballad opvolger van klassieker Don't Stop Believin'. Later is het nummer op deskundige wijze om zeep gebracht door Mariah Carey.
Bryan Adams komt middels Lonely Nights, met een aardige vingeroefening voor zijn latere grote successen. One Voice is de eerste solo single van John Watts na zijn Fischer-Z avonturen. Leuk om te horen maar mist wel net dat speciale dat veel Fischer-Z singles voor mij wel hadden.
Little River Band heeft met Man On Your Mind een degelijke opvolger van het verrassend sterke Take It Easy on Me.
Ruim 20 jaar na The Twist komt Chubby Checker met een verrassend leuke popsingle.
Musician heeft me op het spoor van Manfred Mann's Somewhere in Afrika gezet. Ik heb mijn oordeel nog niet gevormd. Vaak blijkt dat ik Manfred Mann beter ga vinden na een paar luisterbeurten. Het heeft me nog niet echt gegrepen maar Eyes Of Nostradamus begint inmiddels een klein plekje te vinden.
01 02 Japan - Visions Of China
02 01 XTC - Senses Working Overtime
03 03 J. Geils Band - Centerfold
04 04 The Jam - A Town Called Malice
05 08 ABC - Poison Arrow
06 09 Associates - Party Fears Two
07 05 Icehouse - Can't Help Myself
08 11 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
09 06 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
10 10 Nits - Red Tape
11 12 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
12 13 Kraftwerk - The Model
13 16 Iron Maiden - Run To The Hills
14 14 Journey - Don't Stop Believin'
15 07 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
16 19 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
17 20 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
18 18 Sue Saad - Looker
19 22 All Sports Band - Opposites Do Attract
20 23 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
21 28 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
22 39 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
23 17 Electric Light Orchestra - Here Is The News
24 21 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
25 -- Men At Work - Down Under
26 15 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
27 34 Sneaker - Don't Let Me In
28 36 Depeche Mode - See You
29 29 The Mood - Don't Stop
30 25 The Cars - Shake It Up
31 30 Loverboy - Working For The Weekend
32 26 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
33 -- Journey - Open Arms
34 31 Adrian Gurvitz - Classic
35 -- Bryan Adams - Lonely Nights
36 -- John Watts - One Voice
37 -- Little River Band - Man On Your Mind
38 32 Van Halen - (Oh) Pretty Woman
39 -- Manfred Mann's Earth Band - Eyes Of Nostradamus
40 -- Chubby Checker - Running
Hoogste nieuwe voor de tijdloze popsong van Men At Work. Dat een track met een prominente plaats voor de dwarsfluit mijn Top 10 gaat halen zal niet heel vaak voor komen.
In Amerika was Journey begin jaren 80 een van de grootste bands, in Nederland hebben ze zelfs nooit de Top 40 gehaald. Open Arms is de sentimentele power ballad opvolger van klassieker Don't Stop Believin'. Later is het nummer op deskundige wijze om zeep gebracht door Mariah Carey.
Bryan Adams komt middels Lonely Nights, met een aardige vingeroefening voor zijn latere grote successen. One Voice is de eerste solo single van John Watts na zijn Fischer-Z avonturen. Leuk om te horen maar mist wel net dat speciale dat veel Fischer-Z singles voor mij wel hadden.
Little River Band heeft met Man On Your Mind een degelijke opvolger van het verrassend sterke Take It Easy on Me.
Ruim 20 jaar na The Twist komt Chubby Checker met een verrassend leuke popsingle.
Musician heeft me op het spoor van Manfred Mann's Somewhere in Afrika gezet. Ik heb mijn oordeel nog niet gevormd. Vaak blijkt dat ik Manfred Mann beter ga vinden na een paar luisterbeurten. Het heeft me nog niet echt gegrepen maar Eyes Of Nostradamus begint inmiddels een klein plekje te vinden.
0
Martial
geplaatst: 6 maart 2013, 18:11 uur
Top 10 - Week 10 (1982)
01 (02) Kraftwerk - The Model
02 (01) The Stranglers - Golden Brown
03 (---) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
04 (06) XTC - Senses Working Overtime
06 (03) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
07 (04) The Nits - Red Tape
08 (10) Al Jarreau - Roof Garden
09 (09) The Meteors - Stormy Seas
10 (08) ABBA - Haed Over Heels

Tip 5 - Week 10 (1982)
01. Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
02. Men At Work - Down Under
03. Little River Band - Man On Your MInd
04. Renee - High Time He Went
05. Solution - Run Away

01 (02) Kraftwerk - The Model
02 (01) The Stranglers - Golden Brown
03 (---) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
04 (06) XTC - Senses Working Overtime
06 (03) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
07 (04) The Nits - Red Tape
08 (10) Al Jarreau - Roof Garden
09 (09) The Meteors - Stormy Seas
10 (08) ABBA - Haed Over Heels

Tip 5 - Week 10 (1982)
01. Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
02. Men At Work - Down Under
03. Little River Band - Man On Your MInd
04. Renee - High Time He Went
05. Solution - Run Away

0
geplaatst: 9 maart 2013, 17:45 uur
Tipparade: week 10 van 1982.
1. Madness - In the City / Cardiac Arrest
Een dubbele single van Madness en beide zijn gezellige ska-nummers, erg leuk en grappig al spreekt de B-kant mij net iets meer aan.
Cijfer: 8 / 8,5
18. Tight Fit - The Lion Sleeps Tonight
Een jaren '80-cover het het nummer van The Tokens (dat eigenlijk ook een cover is). Aardig uitgevoerd maar eigenlijk voegt het buiten de syndrums weinig toe een het origineel en ik verkies tenslotte de meer natuurlijke jaren '60-productie.
19. Hank B Memphis - Jij Daar In De Radio
Ontzettend flauw nummer met tenenkrommende zang die pijn doet aan de oren. Gelukkig wordt dat niet meer op de radio gedraaid.
Cijfer: 1,5
24. Nova - Aurora
Zweverig synthipopnummer, duidelijk geënt op Vangelis maar een stuk toegankelijker en eenvoudiger. Al blijft de melodie ongetwijfeld hangen na één luisterbeurt.
25. Doe Maar - Doris Day
Alle hitsingles van Doe Maar blijft ik erg leuk en fris vinden. Grappige tekst en het ritme en de baslijn zijn erg aanstekelijk en origineel.
26. The Millionaires - Fantasy Island
Heeft duidelijk de tand des tijds niet doorstaan, het klinkt nu klef en de zang is ook niet om over naar huis te schrijven. Lijkt mij een typisch eurovisiesongfestivalliedje.
27. Men at Work - Down Under
Goed in elkaar gestoken nummer met leuk ritme en arrangementen zoals die fluit en gitaarriff. Wel is de zang wat vlak om het een topsong te noemen.
28. Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
Nu terug een zweverig synthesizernummer, best het horen waard maar de eentonige zangstukken mochten achterwege gelaten worden.
29. John Watts - One Voice
John Watts doet het nu solo en met verve. Zijn krachtige hoge en herkenbare stem, het ritme, de melodie, tekst en riffs passen goed bij elkaar.
30. Kool & The Gang - Get Down On It
Degelijke en swingende funk/disco zoals Kool & The Gang altijd brengt, herkenbaar door de riffs en blazers en ook gezellig al is het ook niet echt opzienbarend.
1. Madness - In the City / Cardiac Arrest
Een dubbele single van Madness en beide zijn gezellige ska-nummers, erg leuk en grappig al spreekt de B-kant mij net iets meer aan.
Cijfer: 8 / 8,5
Een jaren '80-cover het het nummer van The Tokens (dat eigenlijk ook een cover is). Aardig uitgevoerd maar eigenlijk voegt het buiten de syndrums weinig toe een het origineel en ik verkies tenslotte de meer natuurlijke jaren '60-productie.
Ontzettend flauw nummer met tenenkrommende zang die pijn doet aan de oren. Gelukkig wordt dat niet meer op de radio gedraaid.
Cijfer: 1,5
24. Nova - Aurora
Zweverig synthipopnummer, duidelijk geënt op Vangelis maar een stuk toegankelijker en eenvoudiger. Al blijft de melodie ongetwijfeld hangen na één luisterbeurt.
25. Doe Maar - Doris Day
Alle hitsingles van Doe Maar blijft ik erg leuk en fris vinden. Grappige tekst en het ritme en de baslijn zijn erg aanstekelijk en origineel.
Heeft duidelijk de tand des tijds niet doorstaan, het klinkt nu klef en de zang is ook niet om over naar huis te schrijven. Lijkt mij een typisch eurovisiesongfestivalliedje.
Goed in elkaar gestoken nummer met leuk ritme en arrangementen zoals die fluit en gitaarriff. Wel is de zang wat vlak om het een topsong te noemen.
Nu terug een zweverig synthesizernummer, best het horen waard maar de eentonige zangstukken mochten achterwege gelaten worden.
John Watts doet het nu solo en met verve. Zijn krachtige hoge en herkenbare stem, het ritme, de melodie, tekst en riffs passen goed bij elkaar.
Degelijke en swingende funk/disco zoals Kool & The Gang altijd brengt, herkenbaar door de riffs en blazers en ook gezellig al is het ook niet echt opzienbarend.
0
geplaatst: 10 maart 2013, 10:44 uur
TOP 40 VAN ROB nr 298, 10-3-1982
dw vw aw
1 1 7 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 8 Golden brown - The Stranglers
3 3 5 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 4 6 Senses working overtime - XTC
5 12 3 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
6 5 6 A town called Malice - The Jam
7 15 3 Roof garden - Al Jarreau
8 7 9 Don't stop believin' - Journey
9 8 7 The model - Kraftwerk
10 9 7 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
11 11 7 Centerfold - J. Geils Band
12 6 9 The land of make believe - Bucks Fizz
13 10 8 Drownin' in Berlin - The Mobiles
14 25 3 China - Huang Chung
15 22 4 Sancta simplicitas - Vulcano
16 18 3 Der Kommissar - Falco
17 16 5 Upside down - Vanessa
18 23 4 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
19 17 6 I can't help myself - Icehouse
20 13 8 Trouble - Lindsay Buckingham
21 26 2 More than just the two of us - Sneaker
22 14 8 Red tape - The Nits
23 -- 1 Down under - Men at Work
24 30 2 Poison arrow - ABC
25 21 4 Head over heels - Abba
26 33 2 How many times - Lori Spee
27 -- 1 Cardiac arrest/In the city - Madness
28 32 2 Runaway - Solution
29 -- 1 Les petites rues de Singapour - Lou & the Hollywood Bananas
30 20 13 I'll find my way home - Jon & Vangelis
31 -- 1 Stormy seas - The Meteors
32 19 9 Waiting for a girl like you - Foreigner
33 -- 1 Aurora - Nova
34 24 6 That girl - Stevie Wonder
35 -- 1 The girls are back in town - Risqué
36 29 15 I won't let you down - Ph.D.
37 -- 1 Omdat (parce que because) - Bloem
38 27 12 Young turks - Rod Stewart
39 -- 1 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
40 28 8 Macho City - Steve Miller Band
De top 3 is zo sterk dat hij opnieuw blijft staan; en XTC voegt zich hierbij op nummer 4. Soft Cell en Al Jarreau maken grote sprongen, maar of die sterk genoeg zijn voor een top 3-notering?
Maar liefst 8 nieuwe binnenkomers deze week; ik betwijfel of 9 ooit is voorgekomen, dus waarschijnlijk is dit de evenaring van een record.
Op 23 één van de meest gedraaide songs aller tijden (in mijn beleving), Down under van Men at Work. Dit was de kennismaking met deze Australische band en het sloeg in als een bom. Een vrolijke melodie met een grappige tekst. Een grote top 40-hit, maar inmiddels hoef ik hem niet meer te horen...
Op 27 de singlemakers bij uitstek: Madness, nu met een dubbele A-kant; ik heb beide in mijn schrift genoteerd, wat eigenlijk onlogisch is, want op welke song baseer je de notering? In dit geval: op Cardiac arrest, want die is wel de beste van de twee. Alleen lastig dat de titel er niet in voorkomt; toen dit nummer pas in een Amsterdamse popquiz langs kwam, herkende ik het wel maar duurde het minuten voor me eindelijk de titel te binnen schoot. Graag consumeren met clip!
Op 29 een vergeten song van Lou & the Hollywood Bananas, een Belgische act, bekend van de grotere hit Kingston Kingston uit 1979, met Francis Depryck als grote man, dezelfde die Ça plane pour moi van Plastic Bertrand had ingezongen. Dit is in de stijl van Dr. Buzzard's Original 'Savannah' Band, jaren 30 nachtclub in Parijs, dat idee. Prettige song, maar geen tip of hit. In België misschien wel?
Op 31 onze eigen Hollandse new wave band The Meteors met Hugo Sinzheimer. Ze wisten vier maal de tipparade te bereiken, maar nooit de top 40. Een typisch jaren 80 geluid, met overheersende synth-klanken en een wat zware stem. Goed liedje.
Op 33 ook een door synthesizers gedomineerd geluid, maar compleet anders: Nova met Aurora. Een herkenbare melodie, die in lichte variaties de hele song lang herhaald wordt. Opvallend genoeg kwam dit in no time op 1 in de top 40; maar zoals dat in 1982 ging, was hij daarna in no time ook weer uit de top 40 verdwenen.
Op 35 Risqué, de backing vocals van Doris D, ofwel The Pins, maar met een veel volwassener geluid, een sterke discosingle. Of de dames kunnen zingen, is moeilijk vast te stellen, want de hele song zingen ze gevieren met een soort hese fluisterzang...
Op 37 de vierde Nederlandse binnenkomer, Bloem (van Even aan mijn moeder vragen). Hier maakt Joost Timp het zich nog lastiger, hij zingt de song in drie talen (vandaar de titel) en heeft een sterk meezingbaar refrein, en getuige het slot neemt hij zich niet al te serieus.
Op 39 de achtste binnenkomer, maar niet de minste; It ain't what you do (it's the way that you do it), voor mij de kennismaking met zowel Fun Boy Three als Bananarama. Wel zaten alle drie de bandleden van FB3 in The Specials, maar de ska is geheel verdwenen. Dit is een zeer repetitief liedje, met opvallend drumwerk, en met Bananarama in de vocale hoofdrol. Dit werd zomaar een top 3-hit in de top 40.
dw vw aw
1 1 7 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 8 Golden brown - The Stranglers
3 3 5 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 4 6 Senses working overtime - XTC
5 12 3 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
6 5 6 A town called Malice - The Jam
7 15 3 Roof garden - Al Jarreau
8 7 9 Don't stop believin' - Journey
9 8 7 The model - Kraftwerk
10 9 7 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
11 11 7 Centerfold - J. Geils Band
12 6 9 The land of make believe - Bucks Fizz
13 10 8 Drownin' in Berlin - The Mobiles
14 25 3 China - Huang Chung
15 22 4 Sancta simplicitas - Vulcano
16 18 3 Der Kommissar - Falco
17 16 5 Upside down - Vanessa
18 23 4 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
19 17 6 I can't help myself - Icehouse
20 13 8 Trouble - Lindsay Buckingham
21 26 2 More than just the two of us - Sneaker
22 14 8 Red tape - The Nits
23 -- 1 Down under - Men at Work
24 30 2 Poison arrow - ABC
25 21 4 Head over heels - Abba
26 33 2 How many times - Lori Spee
27 -- 1 Cardiac arrest/In the city - Madness
28 32 2 Runaway - Solution
29 -- 1 Les petites rues de Singapour - Lou & the Hollywood Bananas
30 20 13 I'll find my way home - Jon & Vangelis
31 -- 1 Stormy seas - The Meteors
32 19 9 Waiting for a girl like you - Foreigner
33 -- 1 Aurora - Nova
34 24 6 That girl - Stevie Wonder
35 -- 1 The girls are back in town - Risqué
36 29 15 I won't let you down - Ph.D.
37 -- 1 Omdat (parce que because) - Bloem
38 27 12 Young turks - Rod Stewart
39 -- 1 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
40 28 8 Macho City - Steve Miller Band
De top 3 is zo sterk dat hij opnieuw blijft staan; en XTC voegt zich hierbij op nummer 4. Soft Cell en Al Jarreau maken grote sprongen, maar of die sterk genoeg zijn voor een top 3-notering?
Maar liefst 8 nieuwe binnenkomers deze week; ik betwijfel of 9 ooit is voorgekomen, dus waarschijnlijk is dit de evenaring van een record.
Op 23 één van de meest gedraaide songs aller tijden (in mijn beleving), Down under van Men at Work. Dit was de kennismaking met deze Australische band en het sloeg in als een bom. Een vrolijke melodie met een grappige tekst. Een grote top 40-hit, maar inmiddels hoef ik hem niet meer te horen...
Op 27 de singlemakers bij uitstek: Madness, nu met een dubbele A-kant; ik heb beide in mijn schrift genoteerd, wat eigenlijk onlogisch is, want op welke song baseer je de notering? In dit geval: op Cardiac arrest, want die is wel de beste van de twee. Alleen lastig dat de titel er niet in voorkomt; toen dit nummer pas in een Amsterdamse popquiz langs kwam, herkende ik het wel maar duurde het minuten voor me eindelijk de titel te binnen schoot. Graag consumeren met clip!
Op 29 een vergeten song van Lou & the Hollywood Bananas, een Belgische act, bekend van de grotere hit Kingston Kingston uit 1979, met Francis Depryck als grote man, dezelfde die Ça plane pour moi van Plastic Bertrand had ingezongen. Dit is in de stijl van Dr. Buzzard's Original 'Savannah' Band, jaren 30 nachtclub in Parijs, dat idee. Prettige song, maar geen tip of hit. In België misschien wel?
Op 31 onze eigen Hollandse new wave band The Meteors met Hugo Sinzheimer. Ze wisten vier maal de tipparade te bereiken, maar nooit de top 40. Een typisch jaren 80 geluid, met overheersende synth-klanken en een wat zware stem. Goed liedje.
Op 33 ook een door synthesizers gedomineerd geluid, maar compleet anders: Nova met Aurora. Een herkenbare melodie, die in lichte variaties de hele song lang herhaald wordt. Opvallend genoeg kwam dit in no time op 1 in de top 40; maar zoals dat in 1982 ging, was hij daarna in no time ook weer uit de top 40 verdwenen.
Op 35 Risqué, de backing vocals van Doris D, ofwel The Pins, maar met een veel volwassener geluid, een sterke discosingle. Of de dames kunnen zingen, is moeilijk vast te stellen, want de hele song zingen ze gevieren met een soort hese fluisterzang...
Op 37 de vierde Nederlandse binnenkomer, Bloem (van Even aan mijn moeder vragen). Hier maakt Joost Timp het zich nog lastiger, hij zingt de song in drie talen (vandaar de titel) en heeft een sterk meezingbaar refrein, en getuige het slot neemt hij zich niet al te serieus.
Op 39 de achtste binnenkomer, maar niet de minste; It ain't what you do (it's the way that you do it), voor mij de kennismaking met zowel Fun Boy Three als Bananarama. Wel zaten alle drie de bandleden van FB3 in The Specials, maar de ska is geheel verdwenen. Dit is een zeer repetitief liedje, met opvallend drumwerk, en met Bananarama in de vocale hoofdrol. Dit werd zomaar een top 3-hit in de top 40.
0
Martial
geplaatst: 10 maart 2013, 12:27 uur
Tipparade Week 10 (1982)
Alarmschijf: Madness - In the City / Cardiac Arrest
In Nederland ging men vooral voor Cardiac Arrest en ze hebben met dit nummer ook in Toppop gezeten en ook mijn voorkeur ging uit naar Cardiac Arrest, het zijn twee typische Madness nummers met hun eigen identieke geluid.
Cijfer: 6 / 7
Een hitgevoelig werkje dat wel, maar echt boeien doet het me niet echt, de eenvoud voert de boventoon, maar zijn dat meestal niet de grootste hits?
Tsja wat voor zinnigs moet je hierover zeggen, de kinderstem is te tenenkrommend voor woorden en het nummer is verder te slecht om verder te beoordelen, it's tragic!
Cijfer: 0,5
24. Nova - Aurora
Inderdaad met een knipoog naar Vangelis, maar het nummer is wel erg braaf en netjes moet ik zeggen, degelijke synthesizer klanken, maar ja het zou een dijk van een hit gaan worden dus ja wie ben ik?
25. Doe Maar - Doris Day
Dit blijft een leuk "catchy" nummer van Doe Maar en is in zekere zin nog steeds aktueel met er is geen bal op de tv ondanks de 700 zenders die we inmiddels hebben
Nederland is een kei in het verkeerde liedje sturen naar het Eurovisie Songfestival, maar dit is zo vreselijk vals gezongen dat het dan ook wel weer terecht is dat dit het dan niet is geworden, wel opvallend dat Tight Fit er wel een aardige hit mee scoorde later.
Alweer zo'n nummer waar Frits Spits met zijn roemruchtige Avondspits een behoorlijk aandeel in had en we kunnen rustig zeggen dat hij dit nummer wel gebracht heeft hier in Nederland, maar nog steeds is dit een tijdloos en "vrolijk" nummer.
Dit nummer klinkt nu natuurlijk ietwat gedateerd, maar in 1982 dus nog niet, ik was behoorlijk in de ban van deze groep destijds en dit nummer verveelt bij mij nog steeds niet en de zang in dit nummer zorgt er voor dat de verveling niet al te gauw toeslaat.
De frontman van Fischer-Z kwam hier met een solo single en watvoor eentje met een erg prettige sound cq zang maken dit tot een krachtige single, de muziek doet me een klein beetje denken aan het geluid van Duran Duran met de nadruk op een klein beetje
Een aardig en degelijk disconummer uit de vervlogen jaren.
In Nederland ging men vooral voor Cardiac Arrest en ze hebben met dit nummer ook in Toppop gezeten en ook mijn voorkeur ging uit naar Cardiac Arrest, het zijn twee typische Madness nummers met hun eigen identieke geluid.
Cijfer: 6 / 7
Een hitgevoelig werkje dat wel, maar echt boeien doet het me niet echt, de eenvoud voert de boventoon, maar zijn dat meestal niet de grootste hits?
Tsja wat voor zinnigs moet je hierover zeggen, de kinderstem is te tenenkrommend voor woorden en het nummer is verder te slecht om verder te beoordelen, it's tragic!
Cijfer: 0,5
24. Nova - Aurora
Inderdaad met een knipoog naar Vangelis, maar het nummer is wel erg braaf en netjes moet ik zeggen, degelijke synthesizer klanken, maar ja het zou een dijk van een hit gaan worden dus ja wie ben ik?
25. Doe Maar - Doris Day
Dit blijft een leuk "catchy" nummer van Doe Maar en is in zekere zin nog steeds aktueel met er is geen bal op de tv ondanks de 700 zenders die we inmiddels hebben

Nederland is een kei in het verkeerde liedje sturen naar het Eurovisie Songfestival, maar dit is zo vreselijk vals gezongen dat het dan ook wel weer terecht is dat dit het dan niet is geworden, wel opvallend dat Tight Fit er wel een aardige hit mee scoorde later.
Alweer zo'n nummer waar Frits Spits met zijn roemruchtige Avondspits een behoorlijk aandeel in had en we kunnen rustig zeggen dat hij dit nummer wel gebracht heeft hier in Nederland, maar nog steeds is dit een tijdloos en "vrolijk" nummer.
Dit nummer klinkt nu natuurlijk ietwat gedateerd, maar in 1982 dus nog niet, ik was behoorlijk in de ban van deze groep destijds en dit nummer verveelt bij mij nog steeds niet en de zang in dit nummer zorgt er voor dat de verveling niet al te gauw toeslaat.
De frontman van Fischer-Z kwam hier met een solo single en watvoor eentje met een erg prettige sound cq zang maken dit tot een krachtige single, de muziek doet me een klein beetje denken aan het geluid van Duran Duran met de nadruk op een klein beetje
Een aardig en degelijk disconummer uit de vervlogen jaren.
0
geplaatst: 10 maart 2013, 16:28 uur
Week 10 - 6 maart 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Madness - In The City / Cardiac Arrest
NCRV's Favorietschijf: The Millionaires - Fantasy Island
Steunplaat: Men At Work - Down Under
24. Nova - Aurora
25. Doe Maar - Doris Day
Een dubbele Alarmschijf voor Madness, volgens mij heeft Jefferson Airplane dat voorheen alleen geflikt.
Het is zeker wel even het vermelden waard.
In The City is een catchy liedje in de 'oude' stijl, compleet met jolig refreintje.
In Cardiac Arrest krijgen we van de 'nutty' mannen van Madness een lesje in maatschappelijk welzijn en waarom ook niet. Van de twee liedjes is het wel duidelijk de hit en de samenstellers van Madness-verzamelaars lijken het daarmee eens te zijn [ITC: 7,5 / CA: 9].
Bij Tight Fit's versie van The Lion Sleeps Tonight krijg ik heel eventjes kromme tenen.
De drumcomputer en klinische synths nemen elk gevoel van aardsheid, dat zo bij dit liedje hoort, volledig weg en de aanstellerige, Gerard Joling-achtige zang staat me ook helemaal tegen.
Het origineel is hier echt verre te prefereren [3].
Gelukkig kreeg de (muziek)wereld maar heel kort te maken met de verwrongen geest van Hank B. Memphis (ja hoor, stoere naam!
) [1] en hadden we de keuze om gewoon naar aangename synthesizermuziek te luisteren, zoals Aurora van Nova, wat volgens mij ook een flinke hit was.
Het klinkt duidelijk als Vangelis, maar dan wel een iets commerciëlere variant daarop.
De bebaarde Griek sla ik iets hoger aan, maar dit mag er zeker zijn [8,5].
Doris Day was een belangrijke single voor Doe Maar's populariteit, maar van al hun singles vind ik het wel zo'n beetje een van de minste, dit vanwege het nogal hoge tienermeisjes-gehalte ('Hee!, knop op de teevee!...' etc.). Die vrijblijvendheid is ook een héél klein beetje het manco op het bijbehorende Doris Day En Andere Stukken-album. Maar slecht is zeker anders [7,5].
Van Fantasy Island heb ik een zuiverder clipje toegevoegd.
We gooien er maar eens een guilty pleasuretje tegenaan. Het is natuurlijk de zoveelste kleffe ABBA-rip-off, maar we vinden het hier nog wel plezierig klinken. Soms is fout best lekker [6,5].
Men At Work doet me altijd aan The Police denken met die wat desolate, open gitaarakkoorden die reggae-invloeden verraden. De klagelijke zang vind ik er uitstekend bij passen en dat fluitje maakt het feestje compleet. Heerlijke plaat!
[9,5].
Future World Orchestra's opvolger van Desire vind ik iets tegenvallen.
De muziek maakt het geheel redelijk te verhapstukken, maar de zang steekt er te lullig tegen af.
De synth-solo trekt me over de streep [7].
John Watts' One Voice staat gelukkig op m'n verzamelaar The Best Fischer Z Album Ever.
Een heerlijk gejaagd plaatje dat inderdaad door Duran Duran lijkt te zijn geïnspireerd
Meer valt er niet over te zeggen. Gewoon een heerlijk pop/rockplaatje [8,5].
Kool & The Gang's single is nog van voor de slijmjurkenballads, dus nog heerlijk genietbaar.
Get Down On It is geheid hitmateriaal: Het heeft een onweerstaanbare flow en een sterk arrangement in de vocalen, dit alles begeleidt door hun kenmerkende blazerssectie [8,5].
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Madness - In The City / Cardiac Arrest
NCRV's Favorietschijf: The Millionaires - Fantasy Island
Steunplaat: Men At Work - Down Under
24. Nova - Aurora
25. Doe Maar - Doris Day
Een dubbele Alarmschijf voor Madness, volgens mij heeft Jefferson Airplane dat voorheen alleen geflikt.
Het is zeker wel even het vermelden waard.
In The City is een catchy liedje in de 'oude' stijl, compleet met jolig refreintje.
In Cardiac Arrest krijgen we van de 'nutty' mannen van Madness een lesje in maatschappelijk welzijn en waarom ook niet. Van de twee liedjes is het wel duidelijk de hit en de samenstellers van Madness-verzamelaars lijken het daarmee eens te zijn [ITC: 7,5 / CA: 9].
Bij Tight Fit's versie van The Lion Sleeps Tonight krijg ik heel eventjes kromme tenen.
De drumcomputer en klinische synths nemen elk gevoel van aardsheid, dat zo bij dit liedje hoort, volledig weg en de aanstellerige, Gerard Joling-achtige zang staat me ook helemaal tegen.
Het origineel is hier echt verre te prefereren [3].
Gelukkig kreeg de (muziek)wereld maar heel kort te maken met de verwrongen geest van Hank B. Memphis (ja hoor, stoere naam!
) [1] en hadden we de keuze om gewoon naar aangename synthesizermuziek te luisteren, zoals Aurora van Nova, wat volgens mij ook een flinke hit was.Het klinkt duidelijk als Vangelis, maar dan wel een iets commerciëlere variant daarop.
De bebaarde Griek sla ik iets hoger aan, maar dit mag er zeker zijn [8,5].
Doris Day was een belangrijke single voor Doe Maar's populariteit, maar van al hun singles vind ik het wel zo'n beetje een van de minste, dit vanwege het nogal hoge tienermeisjes-gehalte ('Hee!, knop op de teevee!...' etc.). Die vrijblijvendheid is ook een héél klein beetje het manco op het bijbehorende Doris Day En Andere Stukken-album. Maar slecht is zeker anders [7,5].
Van Fantasy Island heb ik een zuiverder clipje toegevoegd.
We gooien er maar eens een guilty pleasuretje tegenaan. Het is natuurlijk de zoveelste kleffe ABBA-rip-off, maar we vinden het hier nog wel plezierig klinken. Soms is fout best lekker [6,5].
Men At Work doet me altijd aan The Police denken met die wat desolate, open gitaarakkoorden die reggae-invloeden verraden. De klagelijke zang vind ik er uitstekend bij passen en dat fluitje maakt het feestje compleet. Heerlijke plaat!
[9,5].Future World Orchestra's opvolger van Desire vind ik iets tegenvallen.
De muziek maakt het geheel redelijk te verhapstukken, maar de zang steekt er te lullig tegen af.
De synth-solo trekt me over de streep [7].
John Watts' One Voice staat gelukkig op m'n verzamelaar The Best Fischer Z Album Ever.
Een heerlijk gejaagd plaatje dat inderdaad door Duran Duran lijkt te zijn geïnspireerd
Meer valt er niet over te zeggen. Gewoon een heerlijk pop/rockplaatje [8,5].
Kool & The Gang's single is nog van voor de slijmjurkenballads, dus nog heerlijk genietbaar.
Get Down On It is geheid hitmateriaal: Het heeft een onweerstaanbare flow en een sterk arrangement in de vocalen, dit alles begeleidt door hun kenmerkende blazerssectie [8,5].
0
geplaatst: 10 maart 2013, 16:42 uur
ranboy schreef:
Op 27 de singlemakers bij uitstek: Madness, nu met een dubbele A-kant; ik heb beide in mijn schrift genoteerd, wat eigenlijk onlogisch is, want op welke song baseer je de notering? In dit geval: op Cardiac arrest, want die is wel de beste van de twee. Alleen lastig dat de titel er niet in voorkomt; toen dit nummer pas in een Amsterdamse popquiz langs kwam, herkende ik het wel maar duurde het minuten voor me eindelijk de titel te binnen schoot.
Op 27 de singlemakers bij uitstek: Madness, nu met een dubbele A-kant; ik heb beide in mijn schrift genoteerd, wat eigenlijk onlogisch is, want op welke song baseer je de notering? In dit geval: op Cardiac arrest, want die is wel de beste van de twee. Alleen lastig dat de titel er niet in voorkomt; toen dit nummer pas in een Amsterdamse popquiz langs kwam, herkende ik het wel maar duurde het minuten voor me eindelijk de titel te binnen schoot.
Think of seven letters
Begin and end in 'C'

0
geplaatst: 12 maart 2013, 21:25 uur
Musician’s Top 30, 14-03-1982, week 11
01 (01) 05 Senses working overtime - XTC
02 (02) 06 Golden Brown – Stranglers
03 (03) 07 Waiting for a girl like you – Foreigner
04 (05) 05 A town called Malice – The Jam
05 (12) 03 Roof Garden – Al Jarreau
06 (04) 07 Maid of Orleans – O.M.D.
07 (11) 03 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
08 (06) 07 Visions of China – Japan
09 (08) 05 Centerfold – The J. Geils band
10 (09) 06 Red tape – The Nits
11 (10) 05 Pretty woman – Van Halen
12 (14) 04 The Model - Kraftwerk
13 (15) 04 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
14 (07) 07 Trouble – Lindsey Buckingham
15 (21) 02 Music – John Miles
16 (23) 02 Man on your mind – Little River band
17 (20) 02 Indian summer – Al Stewart
18 (27) 02 High time he went – Renee
19 (---) 01 Down under – Men at work
20 (---) 01 Hang fire – Rolling Stones
21 (16) 04 The way life’s meant to be – E.L.O.
22 (22) 04 Head over heels – Abba
23 (26) 03 Love is an ocean – Earth & fire
24 (---) 01 In the city – Madness
25 (28) 02 Shanghai breezes – John Denver
26 (17) 05 Some guys have all the luck – Robert Palmer
27 (---) 01 One voice – John Watts
28 (25) 03 Runaway – Solution
29 (18) 06 I can’t go for that – Hall & Oates
30 (13) 09 Don’t you want me – Human League
Ik had eigenlijk weinig zin in Music van John Miles. In de eerste plaats omdat het de eerste keer dat het een hit was (1976) het relatief niet zo lang geleden was. In de tweede plaats was er veel en interessant ander nieuw werk dat ik niet zomaar aan de kant wilde zetten voor een oudje. En ten slotte associeerde ik het met een andere tijd, een periode dat Music een hit was met You're the reason why van The Rubettes en S-s-singlebed van Fox. Daar pastte 1982 niet goed in.
Vandaar slechts een geringe stijging. Men at Work, John Watts en Madness zijn natuurlijk wel iconen uit die tijd, met sterk werk ook.
Een vreemde eend in de bijt is dan ongetwijfeld Hang Fire, de nieuwe single van de Rolling Stones, die in Nederland verder onopgemerkt is gebleven.
Niet heel erg spectaculair maar toch leuk. De meeste Stones liefhebbers hadden natuurlijk al het album Tattoo you in huis.
Hang fire - Rolling Stones

01 (01) 05 Senses working overtime - XTC
02 (02) 06 Golden Brown – Stranglers
03 (03) 07 Waiting for a girl like you – Foreigner
04 (05) 05 A town called Malice – The Jam
05 (12) 03 Roof Garden – Al Jarreau
06 (04) 07 Maid of Orleans – O.M.D.
07 (11) 03 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
08 (06) 07 Visions of China – Japan
09 (08) 05 Centerfold – The J. Geils band
10 (09) 06 Red tape – The Nits
11 (10) 05 Pretty woman – Van Halen
12 (14) 04 The Model - Kraftwerk
13 (15) 04 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
14 (07) 07 Trouble – Lindsey Buckingham
15 (21) 02 Music – John Miles
16 (23) 02 Man on your mind – Little River band
17 (20) 02 Indian summer – Al Stewart
18 (27) 02 High time he went – Renee
19 (---) 01 Down under – Men at work
20 (---) 01 Hang fire – Rolling Stones
21 (16) 04 The way life’s meant to be – E.L.O.
22 (22) 04 Head over heels – Abba
23 (26) 03 Love is an ocean – Earth & fire
24 (---) 01 In the city – Madness
25 (28) 02 Shanghai breezes – John Denver
26 (17) 05 Some guys have all the luck – Robert Palmer
27 (---) 01 One voice – John Watts
28 (25) 03 Runaway – Solution
29 (18) 06 I can’t go for that – Hall & Oates
30 (13) 09 Don’t you want me – Human League
Ik had eigenlijk weinig zin in Music van John Miles. In de eerste plaats omdat het de eerste keer dat het een hit was (1976) het relatief niet zo lang geleden was. In de tweede plaats was er veel en interessant ander nieuw werk dat ik niet zomaar aan de kant wilde zetten voor een oudje. En ten slotte associeerde ik het met een andere tijd, een periode dat Music een hit was met You're the reason why van The Rubettes en S-s-singlebed van Fox. Daar pastte 1982 niet goed in.
Vandaar slechts een geringe stijging. Men at Work, John Watts en Madness zijn natuurlijk wel iconen uit die tijd, met sterk werk ook.
Een vreemde eend in de bijt is dan ongetwijfeld Hang Fire, de nieuwe single van de Rolling Stones, die in Nederland verder onopgemerkt is gebleven.
Niet heel erg spectaculair maar toch leuk. De meeste Stones liefhebbers hadden natuurlijk al het album Tattoo you in huis.
Hang fire - Rolling Stones

0
geplaatst: 13 maart 2013, 11:48 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 11, 13-03-1982
01 01 Japan - Visions Of China
02 02 XTC - Senses Working Overtime
03 05 ABC - Poison Arrow
04 06 Associates - Party Fears Two
05 03 J. Geils Band - Centerfold
06 04 The Jam - A Town Called Malice
07 07 Icehouse - Can't Help Myself
08 08 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
09 10 Nits - Red Tape
10 13 Iron Maiden - Run To The Hills
11 11 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
12 25 Men At Work - Down Under
13 17 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
14 19 All Sports Band - Opposites Do Attract
15 12 Kraftwerk - The Model
16 16 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
17 -- Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
18 22 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
19 09 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
20 21 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
21 33 Journey - Open Arms
22 14 Journey - Don't Stop Believin'
23 27 Sneaker - Don't Let Me In
24 28 Depeche Mode - See You
25 15 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
26 20 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
27 23 Electric Light Orchestra - Here Is The News
28 -- Het Goede Doel - In 't Leven
29 37 Little River Band - Man On Your Mind
30 36 John Watts - One Voice
31 35 Bryan Adams - Lonely Nights
32 34 Adrian Gurvitz - Classic
33 29 The Mood - Don't Stop
34 32 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
35 30 The Cars - Shake It Up
36 -- Survivor - Summer Nights
37 -- Solution - Runaway
38 39 Manfred Mann's Earth Band - Eyes Of Nostradamus
39 24 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
40 26 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
De hoogste nieuwkomer voor een band die ik sinds het scherpstellen van een radio in de eerste 30 seconde van het het waanzinnige debuutalbum Searching for the Young Soul Rebels op de voet volgde. Too-Rye-Ay viel me erg tegen maar een aantal singles maken nog steeds erg vrolijk. Openingstrack The Celtic Soul Brothers is er absoluut een van. Ik ben niet zo van de Nederlandstalige muziek. Maar Het Goede Doel vond ik een tijdje wel aardig. In 't leven was mijn eerste kennismaking met de groep.
Survivor was bijna een synoniem voor AOR. Summer Nights een aardige single. Solution heeft voor Runaway ook goed naar de amerikaanse radio geluisterd. Runaway kon ik me absoluut niet herinneren en heeft net te weinig eigens op echt bij te blijven. Maar het blijft plezierig om naar te luisteren.
01 01 Japan - Visions Of China
02 02 XTC - Senses Working Overtime
03 05 ABC - Poison Arrow
04 06 Associates - Party Fears Two
05 03 J. Geils Band - Centerfold
06 04 The Jam - A Town Called Malice
07 07 Icehouse - Can't Help Myself
08 08 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
09 10 Nits - Red Tape
10 13 Iron Maiden - Run To The Hills
11 11 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
12 25 Men At Work - Down Under
13 17 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
14 19 All Sports Band - Opposites Do Attract
15 12 Kraftwerk - The Model
16 16 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
17 -- Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
18 22 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
19 09 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
20 21 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
21 33 Journey - Open Arms
22 14 Journey - Don't Stop Believin'
23 27 Sneaker - Don't Let Me In
24 28 Depeche Mode - See You
25 15 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
26 20 Kelly Groucutt - I Am A Dreamer
27 23 Electric Light Orchestra - Here Is The News
28 -- Het Goede Doel - In 't Leven
29 37 Little River Band - Man On Your Mind
30 36 John Watts - One Voice
31 35 Bryan Adams - Lonely Nights
32 34 Adrian Gurvitz - Classic
33 29 The Mood - Don't Stop
34 32 Foreigner - Waiting For A Girl Like You
35 30 The Cars - Shake It Up
36 -- Survivor - Summer Nights
37 -- Solution - Runaway
38 39 Manfred Mann's Earth Band - Eyes Of Nostradamus
39 24 Johnny & The Distractions - Shoulder Of The Road
40 26 Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
De hoogste nieuwkomer voor een band die ik sinds het scherpstellen van een radio in de eerste 30 seconde van het het waanzinnige debuutalbum Searching for the Young Soul Rebels op de voet volgde. Too-Rye-Ay viel me erg tegen maar een aantal singles maken nog steeds erg vrolijk. Openingstrack The Celtic Soul Brothers is er absoluut een van. Ik ben niet zo van de Nederlandstalige muziek. Maar Het Goede Doel vond ik een tijdje wel aardig. In 't leven was mijn eerste kennismaking met de groep.
Survivor was bijna een synoniem voor AOR. Summer Nights een aardige single. Solution heeft voor Runaway ook goed naar de amerikaanse radio geluisterd. Runaway kon ik me absoluut niet herinneren en heeft net te weinig eigens op echt bij te blijven. Maar het blijft plezierig om naar te luisteren.
0
Martial
geplaatst: 14 maart 2013, 09:06 uur
Top 10 - Week 11 (1982)
01 (03) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
02 (01) Kraftwerk - The Model
03 (---) Men At Work - Down Under
04 (04) XTC - Senses Working Overtime
05 (---) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
06 (08) Al Jarreau - Roof Garden
07 (02) The Stranglers - Golden Brown
08 (05) The Jam - A Town Called Malice
09 (06) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
10 (---) Renee - High Time He Went

Tip 5 - Week 11 (1982)
01. ABC - Poison Arrow
02. John Watts - One Voice
03. Journey - Open Arms
04. Het Goede Doel - In Het Leven
05. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - Zolang De Motor Loopt

Deze week wederom een nieuwe nummer 1 in de vorm van Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais die het begin van de jaren 80 toch behoorlijk goed weergeeft dus veel synthi klanken, de Top 5 herbergt 3 van dit soort bands.
3 nieuwe binnenkomers waarvan Men At Work met Down Under de hoogste en wat nog steeds een fijn en tijdloos nummer is al denken sommige anderen hier anders over.
In het Tiplijstje dat sterk vertegenwoordigd is heb ik een plaatsje ingeruimd voor de Godfather van de Nederrock Peter Koelewijn en zijn Rockets met Zolang de motor loopt een leuk en misschien wel typisch Koelewijn nummer al denk ik dat van het weekend er cijfers gegeven moeten worden dit misschien bij sommige niet al te hoog gaat scoren??
En misschien wel leuk om te vermelden dat ik deze week inmiddels m'n 52e single van Peter Koelewijn dan wel of niet met zijn Rockets heeft gescoord.
01 (03) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
02 (01) Kraftwerk - The Model
03 (---) Men At Work - Down Under
04 (04) XTC - Senses Working Overtime
05 (---) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
06 (08) Al Jarreau - Roof Garden
07 (02) The Stranglers - Golden Brown
08 (05) The Jam - A Town Called Malice
09 (06) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orleans
10 (---) Renee - High Time He Went

Tip 5 - Week 11 (1982)
01. ABC - Poison Arrow
02. John Watts - One Voice
03. Journey - Open Arms
04. Het Goede Doel - In Het Leven
05. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - Zolang De Motor Loopt

Deze week wederom een nieuwe nummer 1 in de vorm van Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais die het begin van de jaren 80 toch behoorlijk goed weergeeft dus veel synthi klanken, de Top 5 herbergt 3 van dit soort bands.
3 nieuwe binnenkomers waarvan Men At Work met Down Under de hoogste en wat nog steeds een fijn en tijdloos nummer is al denken sommige anderen hier anders over.

In het Tiplijstje dat sterk vertegenwoordigd is heb ik een plaatsje ingeruimd voor de Godfather van de Nederrock Peter Koelewijn en zijn Rockets met Zolang de motor loopt een leuk en misschien wel typisch Koelewijn nummer al denk ik dat van het weekend er cijfers gegeven moeten worden dit misschien bij sommige niet al te hoog gaat scoren??
En misschien wel leuk om te vermelden dat ik deze week inmiddels m'n 52e single van Peter Koelewijn dan wel of niet met zijn Rockets heeft gescoord.

0
geplaatst: 16 maart 2013, 20:47 uur
Tipparade: Week 11 van 1982.
1. ABC - Poison Arrow
Typische hitparadepop anno 1982 (new romantics), vrij glad en wat theatraal maar met smaakvolle en verzorgde arrangementen en het blijft fris en behoorlijk aanstekelijk klinken.
11. Drukwerk - Wat dom
De zang is zó over de top dat het niet meer leuk is. Het reggae(ritme) mag er anders wel zijn.
24. Sneaker - More Than Just The Two Of Us
Romantische ballad maar ook erg standaard en te saai. Zo één dat niet stoort maar ook niet ontroert waardoor het langs mij heen gaat.
25. Willeke Alberti - Het is Nog niet Voorbij
Dat gaat ook langs mij voorbij, tekst en melodie zijn erg standaard en haar zang is mij wat te theatraal.
Cijfer: 3,5
26. Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
Slappe en fletse disco, het nummer en de zang missen kleur en echt swingen doet het ook niet. I say No!
27. Het Goede Doel - In het Leven
Rond die tijd kwam er wat meer goede Nederlandstalige muziek in de hitlijsten zoals dit nummer. Degelijke melodie en tekst al heb ik nooit echt veel van de zang van Henk Westbroek gehouden.
28. Journey - Open Arms
Nu terug een ballad, goed gezongen en beter te pruimen dan dat van Sneaker maar echt boeien doet het ook niet en eveneens vrij standaard. Dit moet het eerder hebben van de pompeuze arrangementen dan van de emotie.
29. Exit - Kom bij me Terug
Een Nederlandstalige ballad/smartlap dat naar André Hazes neigt maar melodisch mag het er wel zijn en die saxofoon kleurt het nummer. Toch wat teveel slijm om een hoog cijfer te krijgen.
30. Peter Koelewijn - Zolang de Motor Loopt
De aartsvader van de Nederlandstalige rock paste ook best in de Nederpopgolf. Weliswaar amusant met live-sfeer en lonkend naar Rolling Stones maar hoogstaand is dit nummer ook niet.
1. ABC - Poison Arrow
Typische hitparadepop anno 1982 (new romantics), vrij glad en wat theatraal maar met smaakvolle en verzorgde arrangementen en het blijft fris en behoorlijk aanstekelijk klinken.
11. Drukwerk - Wat dom
De zang is zó over de top dat het niet meer leuk is. Het reggae(ritme) mag er anders wel zijn.
Romantische ballad maar ook erg standaard en te saai. Zo één dat niet stoort maar ook niet ontroert waardoor het langs mij heen gaat.
Dat gaat ook langs mij voorbij, tekst en melodie zijn erg standaard en haar zang is mij wat te theatraal.
Cijfer: 3,5
Slappe en fletse disco, het nummer en de zang missen kleur en echt swingen doet het ook niet. I say No!
Rond die tijd kwam er wat meer goede Nederlandstalige muziek in de hitlijsten zoals dit nummer. Degelijke melodie en tekst al heb ik nooit echt veel van de zang van Henk Westbroek gehouden.
28. Journey - Open Arms
Nu terug een ballad, goed gezongen en beter te pruimen dan dat van Sneaker maar echt boeien doet het ook niet en eveneens vrij standaard. Dit moet het eerder hebben van de pompeuze arrangementen dan van de emotie.
Een Nederlandstalige ballad/smartlap dat naar André Hazes neigt maar melodisch mag het er wel zijn en die saxofoon kleurt het nummer. Toch wat teveel slijm om een hoog cijfer te krijgen.
De aartsvader van de Nederlandstalige rock paste ook best in de Nederpopgolf. Weliswaar amusant met live-sfeer en lonkend naar Rolling Stones maar hoogstaand is dit nummer ook niet.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 11:38 uur
TOP 40 VAN ROB nr 299, 17-3-1982
dw vw aw
1 1 8 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 9 Golden brown - The Stranglers
3 3 6 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 5 4 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
5 4 7 Senses working overtime - XTC
6 7 4 Roof garden - Al Jarreau
7 6 7 A town called Malice - The Jam
8 11 8 Centerfold - J. Geils Band
9 14 4 China - Huang Chung
10 21 3 More than just the two of us - Sneaker
11 23 2 Down under - Men at Work
12 27 2 Cardiac arrest/In the city - Madness
13 15 5 Sancta simplicitas - Vulcano
14 24 3 Poison arrow - ABC
15 -- 1 Ever so lonely - Monsoon
16 16 4 Der Kommissar - Falco
17 18 5 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
18 8 10 Don't stop believin' - Journey
19 10 8 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
20 13 9 Drownin' in Berlin - The Mobiles
21 9 8 The model - Kraftwerk
22 -- 1 Open arms - Journey
23 -- 1 One voice - John Watts
24 26 3 How many times - Lori Spee
25 12 10 The land of make believe - Bucks Fizz
26 17 6 Upside down - Vanessa
27 39 2 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
28 29 2 Les petites rues de Singapour - Lou & the Hollywood Bananas
29 33 2 Aurora - Nova
30 37 2 Omdat (parce que because) - Bloem
31 20 9 Trouble - Lindsay Buckingham
32 19 7 I can't help myself - Icehouse
33 31 2 Stormy seas - The Meteors
34 22 9 Red tape - The Nits
35 -- 1 Queen of the rapping scene - Modern Romance
36 28 3 Runaway - Solution
37 35 2 The girls are back in town - Risqué
38 34 7 That girl - Stevie Wonder
39 30 14 I'll find my way home - Jon & Vangelis
40 32 10 Waiting for a girl like you - Foreigner
In lijst 299 blijft de ijzersterke top 3 alweer gelijk, nu al 4 weken!
Na de acht binnenkomers van vorige week, nu slechts vier. De hoogste is meteen erg sterk: Ever so lonely van de Brits-Indische band Monsoon, met zangeres-danseres Sheila Chandra, producer Steve Coe en basgitarist Martin Smith. Deze smeltkroes van Indiase (sitar en tablas) en westerse muziek sloeg in als een bom, dit was nog nooit eerder gemaakt. De opzwepende ritmes en repetitieve zang maakt het nog steeds tot een belevenis, dus wie het niet kent: YouTube - Monsoon - Ever So Lonely HQ (Extended Video Remix By Boa) en geloof. In Nederland wel veel gedraaid (ik dacht ook Steunplaat bij ome Frits), maar net geen hit geworden. Helaas ging het hierna al weer bergafwaarts met de band, nog twee minder succesvolle singles, en het bleef bij slechts één album. Maar deze ene single is al meer waard dan dan het hele repertoire van menig andere band...
Op 22 de opvolger van Don't stop believin' , Open arms. Professioneel uitgevoerd, niet slecht, maar het pakt je niet zoals hun vorige single.
Op 23 John Watts op de solotoer, na enkele succesvolle albums als zanger van Fischer Z. De zang is nog even herkenbaar, de muziek wat minder synth en wat meer rock. Goed mee te zingen, maar minder overtuigend dan het bandwerk.
En op 35 het grappige swingende plaatje van Modern Romance, dat begint als een ouderwets accordeon-dansplaatje, maar halverwege ineens overgaat in een 'modern' rapnummer, nota bene gerapt door een vrouw (het is al sinds mensenheugenis altijd omgekeerd in de hits: de vrouw zingt, de man rapt). Het blijft lichtvoetig en verteerbaar.
dw vw aw
1 1 8 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 9 Golden brown - The Stranglers
3 3 6 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 5 4 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
5 4 7 Senses working overtime - XTC
6 7 4 Roof garden - Al Jarreau
7 6 7 A town called Malice - The Jam
8 11 8 Centerfold - J. Geils Band
9 14 4 China - Huang Chung
10 21 3 More than just the two of us - Sneaker
11 23 2 Down under - Men at Work
12 27 2 Cardiac arrest/In the city - Madness
13 15 5 Sancta simplicitas - Vulcano
14 24 3 Poison arrow - ABC
15 -- 1 Ever so lonely - Monsoon
16 16 4 Der Kommissar - Falco
17 18 5 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
18 8 10 Don't stop believin' - Journey
19 10 8 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
20 13 9 Drownin' in Berlin - The Mobiles
21 9 8 The model - Kraftwerk
22 -- 1 Open arms - Journey
23 -- 1 One voice - John Watts
24 26 3 How many times - Lori Spee
25 12 10 The land of make believe - Bucks Fizz
26 17 6 Upside down - Vanessa
27 39 2 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
28 29 2 Les petites rues de Singapour - Lou & the Hollywood Bananas
29 33 2 Aurora - Nova
30 37 2 Omdat (parce que because) - Bloem
31 20 9 Trouble - Lindsay Buckingham
32 19 7 I can't help myself - Icehouse
33 31 2 Stormy seas - The Meteors
34 22 9 Red tape - The Nits
35 -- 1 Queen of the rapping scene - Modern Romance
36 28 3 Runaway - Solution
37 35 2 The girls are back in town - Risqué
38 34 7 That girl - Stevie Wonder
39 30 14 I'll find my way home - Jon & Vangelis
40 32 10 Waiting for a girl like you - Foreigner
In lijst 299 blijft de ijzersterke top 3 alweer gelijk, nu al 4 weken!
Na de acht binnenkomers van vorige week, nu slechts vier. De hoogste is meteen erg sterk: Ever so lonely van de Brits-Indische band Monsoon, met zangeres-danseres Sheila Chandra, producer Steve Coe en basgitarist Martin Smith. Deze smeltkroes van Indiase (sitar en tablas) en westerse muziek sloeg in als een bom, dit was nog nooit eerder gemaakt. De opzwepende ritmes en repetitieve zang maakt het nog steeds tot een belevenis, dus wie het niet kent: YouTube - Monsoon - Ever So Lonely HQ (Extended Video Remix By Boa) en geloof. In Nederland wel veel gedraaid (ik dacht ook Steunplaat bij ome Frits), maar net geen hit geworden. Helaas ging het hierna al weer bergafwaarts met de band, nog twee minder succesvolle singles, en het bleef bij slechts één album. Maar deze ene single is al meer waard dan dan het hele repertoire van menig andere band...
Op 22 de opvolger van Don't stop believin' , Open arms. Professioneel uitgevoerd, niet slecht, maar het pakt je niet zoals hun vorige single.
Op 23 John Watts op de solotoer, na enkele succesvolle albums als zanger van Fischer Z. De zang is nog even herkenbaar, de muziek wat minder synth en wat meer rock. Goed mee te zingen, maar minder overtuigend dan het bandwerk.
En op 35 het grappige swingende plaatje van Modern Romance, dat begint als een ouderwets accordeon-dansplaatje, maar halverwege ineens overgaat in een 'modern' rapnummer, nota bene gerapt door een vrouw (het is al sinds mensenheugenis altijd omgekeerd in de hits: de vrouw zingt, de man rapt). Het blijft lichtvoetig en verteerbaar.
0
geplaatst: 18 maart 2013, 12:29 uur
Week 11 - 13 maart 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: ABC - Poison Arrow
NCRV's Favorietschijf: Journey - Open Arms
Steunplaat - Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
11. Drukwerk - Wat dom
28. Journey - Open Arms
Ah... ABC! Heerlijk, dit!
Een flipperkast-arrangement, zang dat zo pathetisch klinkt dat het weer leuk wordt, dit is jaren '80-muziek in optima forma. Het album The Lexicon Of Love is, mits met een bepaalde regelmaat gehanteerd, ook heerlijk luistervoer. Opvallend is ook de wat schamele hit-notering, maar dat merk ik al bij meer nummers uit deze tijd die overeind zijn gebleven (Foreigner, Falco en Hall & Oates schieten me zo te binnen). Later, zo'n beetje na When Smokey Sings, werd het me iets te gladjes, maar hier is het heerlijk over-the-top met dat kinderlijke aanloopje naar het refrein als hoogtepunt {'You did! You did!')
[8,5].
Vervolgens een eikel met een rood petje die z'n Stones-shirt onwaardig is (heb ik al eerder uitgelegd) en denkt dat ie ontzettend goed kan zingen en gevoelens over kan brengen.
Wat is dat overigens met rode petjes en onaangename persoonlijkheden (zie Fred Durst)?
Vreselijke kitsch, dit! Wat dom! [1].
Sneaker herken ik weer bij beluistering. Ik vind dit ook niet op veel trekken.
Het is niet zozeer het arrangement waar ik een probleem mee heb. Beetje standaard, maar niet echt slecht, maar het is de slijmjurken-zang die me echt stoort. Met goede zang was het een 6 geworden, nu helaas alleen maar een [4,5].
Willeke Alberti heb ik, heel eerlijk gezegd, slechter gehoord.
De zang vind ik hier redelijk op orde, hoewel inderdaad wat theatraal, en het gaat wel goed samen met de wat weidse muziek. Mijn genre is het niet, maar slecht kan ik het niet vinden [5,5].
'I've got too many ladies, I've got to learn to say no!'
Ik kan er wel om lachen en Frits Spits kon dat blijkbaar ook. Alles in dit nummer staat zo haaks op elkaar, de zang, de tekst, de extreem kazige synths, ik kan dit niet anders dan ontzettend leuk vinden!
[7,5].
In 'T Leven is het eerste levensteken van Het Goede Doel. De tekst laat te wensen over, maar met de zang en muziek zit het zeker goed, al vind ik het in vergelijking met wat later van ze komt iets te vrijblijvend klinken [6,5].
Open Arms van Journey is zo'n beetje het Sneaker-nummer met goede zang. Ik vind er niet al te veel aan, maar het wordt heel aardig gebracht [6].
Exit: Een Hazes-kloon. Toen al?
Tja, de saxofoon zorgt voor een puntje, die andere is dan voor de moeite.... [2].
Haha, Peer's Zolang De Motor Loopt, dat is gewoon een ordinaire rip-off van Lynyrd Skynyrd's Gimme Three Steps.
Maar goed, hij maakt er wat leuks van en dat is het belangrijkst, zullen we maar zeggen.
Lage waarderingen is niet altijd vanzelfsprekend in Koelewijn's carrière. Hij heeft best wat aardige dingen gedaan, moet gezegd (laatst nog in het Single Van De Dag-topic: Hal Dorado) [7].
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Journey - Open Arms
Steunplaat - Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
11. Drukwerk - Wat dom
28. Journey - Open Arms
Ah... ABC! Heerlijk, dit!

Een flipperkast-arrangement, zang dat zo pathetisch klinkt dat het weer leuk wordt, dit is jaren '80-muziek in optima forma. Het album The Lexicon Of Love is, mits met een bepaalde regelmaat gehanteerd, ook heerlijk luistervoer. Opvallend is ook de wat schamele hit-notering, maar dat merk ik al bij meer nummers uit deze tijd die overeind zijn gebleven (Foreigner, Falco en Hall & Oates schieten me zo te binnen). Later, zo'n beetje na When Smokey Sings, werd het me iets te gladjes, maar hier is het heerlijk over-the-top met dat kinderlijke aanloopje naar het refrein als hoogtepunt {'You did! You did!')
[8,5].Vervolgens een eikel met een rood petje die z'n Stones-shirt onwaardig is (heb ik al eerder uitgelegd) en denkt dat ie ontzettend goed kan zingen en gevoelens over kan brengen.
Wat is dat overigens met rode petjes en onaangename persoonlijkheden (zie Fred Durst)?
Vreselijke kitsch, dit! Wat dom! [1].
Sneaker herken ik weer bij beluistering. Ik vind dit ook niet op veel trekken.
Het is niet zozeer het arrangement waar ik een probleem mee heb. Beetje standaard, maar niet echt slecht, maar het is de slijmjurken-zang die me echt stoort. Met goede zang was het een 6 geworden, nu helaas alleen maar een [4,5].
Willeke Alberti heb ik, heel eerlijk gezegd, slechter gehoord.
De zang vind ik hier redelijk op orde, hoewel inderdaad wat theatraal, en het gaat wel goed samen met de wat weidse muziek. Mijn genre is het niet, maar slecht kan ik het niet vinden [5,5].
'I've got too many ladies, I've got to learn to say no!'

Ik kan er wel om lachen en Frits Spits kon dat blijkbaar ook. Alles in dit nummer staat zo haaks op elkaar, de zang, de tekst, de extreem kazige synths, ik kan dit niet anders dan ontzettend leuk vinden!
[7,5].In 'T Leven is het eerste levensteken van Het Goede Doel. De tekst laat te wensen over, maar met de zang en muziek zit het zeker goed, al vind ik het in vergelijking met wat later van ze komt iets te vrijblijvend klinken [6,5].
Open Arms van Journey is zo'n beetje het Sneaker-nummer met goede zang. Ik vind er niet al te veel aan, maar het wordt heel aardig gebracht [6].
Exit: Een Hazes-kloon. Toen al?
Tja, de saxofoon zorgt voor een puntje, die andere is dan voor de moeite.... [2].
Haha, Peer's Zolang De Motor Loopt, dat is gewoon een ordinaire rip-off van Lynyrd Skynyrd's Gimme Three Steps.
Maar goed, hij maakt er wat leuks van en dat is het belangrijkst, zullen we maar zeggen.
Lage waarderingen is niet altijd vanzelfsprekend in Koelewijn's carrière. Hij heeft best wat aardige dingen gedaan, moet gezegd (laatst nog in het Single Van De Dag-topic: Hal Dorado) [7].
0
geplaatst: 18 maart 2013, 13:28 uur
Consisent is zijn eigen werk nooit geweest, als veelvuldig producer en schrijver heeft hij heel veel treurig stemmende muziek afgeleverd.
Maar inderdaad, er zit af en toe wel iets beters tussen, bij zijn solowerk. Zo ben ik zelf altijd wel een fan geweest van Je wordt ouder papa. Zowel de tekst als de muziek stijgt hier ver boven het niveau simpele "meebrullers" uit.
Per saldo had Peter Koelewijn één van de beste nederlandse rockartiesten ooit kunnen worden, met zo'n start als Kom van dat dak af. Een Nederlandse Johnny Hallyday. Maar achteraf gezien is het dat helemaal niet geworden, verre van. Geen hit meer daarna in de jaren '60, niet in staat met een passend vervolg te komen op Kom van dat Dak af. Niet kunnen meeliften met de opkomst van de (grote) rockbands. En dat heeft lang geduurd. Pas begin jaren '70 liep het weer wat, en dan nog niet met kwaliteitsrock, en eerst met een nieuwe versie van Kom van dat dak af.
Maar inderdaad, er zit af en toe wel iets beters tussen, bij zijn solowerk. Zo ben ik zelf altijd wel een fan geweest van Je wordt ouder papa. Zowel de tekst als de muziek stijgt hier ver boven het niveau simpele "meebrullers" uit.
Per saldo had Peter Koelewijn één van de beste nederlandse rockartiesten ooit kunnen worden, met zo'n start als Kom van dat dak af. Een Nederlandse Johnny Hallyday. Maar achteraf gezien is het dat helemaal niet geworden, verre van. Geen hit meer daarna in de jaren '60, niet in staat met een passend vervolg te komen op Kom van dat Dak af. Niet kunnen meeliften met de opkomst van de (grote) rockbands. En dat heeft lang geduurd. Pas begin jaren '70 liep het weer wat, en dan nog niet met kwaliteitsrock, en eerst met een nieuwe versie van Kom van dat dak af.
* denotes required fields.