Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 18 maart 2013, 13:48 uur
Tja, al die versies van Kom Van Dat Dak Af... het heeft iets tragisch.
Ik denk dat hij het er zich wat gemakkelijk van af heeft gemaakt en het vooral van naamsbekendheid moest hebben. Zo is hij veelvuldig in verband gebracht met Radio Veronica en wervingsacties betreft de zeezender (hij is in vrijwel alle Veronica-clipjes te zien).
Een geziene gast dus, en diezelfde bekendheid uitte zich, naast het presenteren van z'n eigen radioprogramma in de jaren '80, vooral in het schrijven voor andere artiesten.
Zoiets wreekt zich uiteindelijk wel, als hetgeen je zelf uitbrengt veelal ondermaats blijkt (Gompie, anyone?) en, zo niet, vrijelijk plundert uit een ander z'n nalatenschap.
Monsoon moet nog even tot april wachten, maar het is inderdaad een zeer sterke plaat.
Ik denk dat hij het er zich wat gemakkelijk van af heeft gemaakt en het vooral van naamsbekendheid moest hebben. Zo is hij veelvuldig in verband gebracht met Radio Veronica en wervingsacties betreft de zeezender (hij is in vrijwel alle Veronica-clipjes te zien).
Een geziene gast dus, en diezelfde bekendheid uitte zich, naast het presenteren van z'n eigen radioprogramma in de jaren '80, vooral in het schrijven voor andere artiesten.
Zoiets wreekt zich uiteindelijk wel, als hetgeen je zelf uitbrengt veelal ondermaats blijkt (Gompie, anyone?) en, zo niet, vrijelijk plundert uit een ander z'n nalatenschap.
Monsoon moet nog even tot april wachten, maar het is inderdaad een zeer sterke plaat.
0
Martial
geplaatst: 18 maart 2013, 18:22 uur
Tipparade Week 11 (1982)
Alarmschijf: ABC - Poison Arrow
Een sterke en krachtige single van ABC geproduceerd door Trevor Horn en dat is te horen, want die weet wel hoe iets moet klinken.
Cijfer: 8
11. Drukwerk - Wat dom
Drukwerk is voor mij net iets te Amsterdams om echt te kunnen boeien al hebben ze best leuke singles uitgebracht al valt deze single daar niet onder.
Cijfer: 4
24. Sneaker - More Than Just The Two Of Us
Een wel erg zoetsappige single moet ik zeggen met wat Air Supply en Christopher Cross invloeden en daar wringt gelijk de schoen het is niet bijster orgineel allemaal.en het lijkt op van alles.
Cijfer: 4,5
25. Willeke Alberti - Het is Nog niet Voorbij
Dit is ook al niet aan mij besteed en kan mij niet snel genoeg voorbij zijn.
Cijfer: 3,5
26. Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
Wat een slappe hap en de irritante zang maakt het er ook al niet beter op, bah!
Cijfer: 3
27. Het Goede Doel - In het Leven
Het Goede Doel zou tot mijn favoriete Nederlandstalige bands gaan behoren maar dat wist ik met deze single toen nog niet, deze single klinkt als een soort van beginnend bandje en dat bedoel ik positief het is eigenlijk oerdegelijk zonder echt op te vallen.
Cijfer: 7
28. Journey - Open Arms
De stem van Steve Perry maakt veel goed in dit nummer ook hier is sprake van een oerdegelijk nummer oftwel een "rockballad" zonder al te veel franje.
29. Exit - Kom bij me Terug
Vre-se-lijk
Cijfer: 1
30. Peter Koelewijn - Zolang de Motor Loopt
Dit valt wel onder een "typisch' Koelewijn nummer wat recht toe recht aan "polderrock" de vrolijke klanken cq melodie van dit nummer en met een behoorlijk meezingrefrein en het ai ai ai ai ai oeeeeeeeeeeeee maken dit tot een erg leuke single.
Cijfer: 7,5
Alarmschijf: ABC - Poison Arrow
Een sterke en krachtige single van ABC geproduceerd door Trevor Horn en dat is te horen, want die weet wel hoe iets moet klinken.
11. Drukwerk - Wat dom
Drukwerk is voor mij net iets te Amsterdams om echt te kunnen boeien al hebben ze best leuke singles uitgebracht al valt deze single daar niet onder.
24. Sneaker - More Than Just The Two Of Us
Een wel erg zoetsappige single moet ik zeggen met wat Air Supply en Christopher Cross invloeden en daar wringt gelijk de schoen het is niet bijster orgineel allemaal.en het lijkt op van alles.
Cijfer: 4,5
25. Willeke Alberti - Het is Nog niet Voorbij
Dit is ook al niet aan mij besteed en kan mij niet snel genoeg voorbij zijn.
Cijfer: 3,5
26. Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
Wat een slappe hap en de irritante zang maakt het er ook al niet beter op, bah!
27. Het Goede Doel - In het Leven
Het Goede Doel zou tot mijn favoriete Nederlandstalige bands gaan behoren maar dat wist ik met deze single toen nog niet, deze single klinkt als een soort van beginnend bandje en dat bedoel ik positief het is eigenlijk oerdegelijk zonder echt op te vallen.
28. Journey - Open Arms
De stem van Steve Perry maakt veel goed in dit nummer ook hier is sprake van een oerdegelijk nummer oftwel een "rockballad" zonder al te veel franje.
29. Exit - Kom bij me Terug
Vre-se-lijk

30. Peter Koelewijn - Zolang de Motor Loopt
Dit valt wel onder een "typisch' Koelewijn nummer wat recht toe recht aan "polderrock" de vrolijke klanken cq melodie van dit nummer en met een behoorlijk meezingrefrein en het ai ai ai ai ai oeeeeeeeeeeeee maken dit tot een erg leuke single.
0
geplaatst: 19 maart 2013, 02:21 uur
Het Goede Doel's In 't Leven...
Dat zagen volgens mij weinig mensen toen aankomen, het immense succes van het bijbehorende België-album. Gijzelaar kan dan nog gezien worden als een indicatie, al verscheen dat ook al pas eind september, maar In 't Leven klinkt echt als iets van een héél ander tijdperk.
Sterker nog, je kan het je eigenlijk niet voorstellen dat het op hetzelfde album staat met nummers als België of Vriendschap.
Hoe zou de band dat zelf gevoeld hebben?
Dat zagen volgens mij weinig mensen toen aankomen, het immense succes van het bijbehorende België-album. Gijzelaar kan dan nog gezien worden als een indicatie, al verscheen dat ook al pas eind september, maar In 't Leven klinkt echt als iets van een héél ander tijdperk.
Sterker nog, je kan het je eigenlijk niet voorstellen dat het op hetzelfde album staat met nummers als België of Vriendschap.
Hoe zou de band dat zelf gevoeld hebben?
0
geplaatst: 19 maart 2013, 21:35 uur
Waarschijnlijk geheel Out of the Blue en zonder voorbedachte rade, wist ik veel 31 jaar geleden, ga ik vanavond Kaztor waarschijnlijk een groot plezier doen:
Musician’s Top 30, 21-03-1982, week 12
01 (01) 06 Senses working overtime - XTC
02 (02) 07 Golden Brown – Stranglers
03 (05) 04 Roof Garden – Al Jarreau
04 (03) 08 Waiting for a girl like you – Foreigner
05 (07) 04 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
06 (19) 02 Down under – Men at work
07 (04) 06 A town called Malice – The Jam
08 (09) 06 Centerfold – The J. Geils band
09 (11) 06 Pretty woman – Van Halen
10 (06) 08 Maid of Orleans – O.M.D.
11 (08) 08 Visions of China – Japan
12 (20) 02 Hang fire – Rolling Stones
13 (16) 03 Man on your mind – Little River band
14 (12) 05 The Model – Kraftwerk
15 (18) 03 High time he went – Renee
16 (13) 05 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
17 (24) 02 In the city – Madness
18 (15) 03 Music – John Miles
19 (17) 03 Indian summer – Al Stewart
20 (10) 07 Red tape – The Nits
21 (27) 02 One voice – John Watts
22 (---) 01 You are what you is – Frank Zappa
23 (---) 01 Poison arrow – ABC
24 (---) 01 Open arms – Journey
25 (---) 01 It was I – Lindsey Buckingham
26 (---) 01 Miss sun – Boz Scaggs
27 (23) 04 Love is an ocean – Earth & fire
28 (25) 03 Shanghai breezes – John Denver
29 (---) 01 Wat dom – Drukwerk
30 (---) 01 Doris day – Doe Maar
Er is in die week blijkbaar een interessant weekje met aankopen geweest, uit de uitverkoopbakken maar ook een nieuw aangeschafte single.
Ik vind het Amsterdams van Drukwerk alleszins acceptabel en aardig gevonden in 1982. Nu zou ik er niet zo snel meer voor kiezen. Er was een hele hausse aan "nieuwe" Nederlandstalige muziek. Het Goede Doel zou mijn Top 30 net niet bereiken, maar Doe Maar met Doris Day mag wel een weekje op 30.
Over Journey & ABC is ook al veel gezegd. Ik vind dat singletje van Journey ook niet zo heel erg bijzonder. Vergelijk dat eens met een andere rockballad, Waiting for a girl like you van Foreigner.
Nee de lijst is een beetje memorabel vanwege Frank Zappa, Boz Scaggs en Lindsey Buckingham. De laatste zal wel de duurdere uitgave zijn geweest ofwel de volle mep: het betreft hier de opvolger van Trouble. En aangezien we dat nummer in Nederland al nagenoeg links hadden laten liggen, geldt dat in ieder geval ook voor de opvolger. Ik vind It was I ook niet het sterkste nummer van zijn cd Law & Order.
De tweede Amerikaan, Boz Scaggs bleef het nog gewoon proberen met singles, ook al waren voor hem de (korte) hoogtij dagen in de Top 40 ook wel voorbij. Toch maakte Boz Scaggs rond 1982 nog steeds aardige muziek, zoals deze Miss sun. Losstaand van enig album, later kwam het op een compilatie terecht. Wel geschreven door David Paich en muzikaal wordt Scaggs geassisteerd door Jeff Porcaro en Steve Lukathar.
En dan speciaal voor Kaztor een single van Frank Zappa en de derde Amerikaan. Toen ik het weer las, dacht ik gelijk: o ja, dat is waar ook. Ik heb de single You are what you is van Frank Zappa ooit gekocht en ik vond het nog heel goed ook, eigenlijk. Het tragische is, dat ik toch nooit daarna ooit heb bedacht om aan een Frank Zappa collectie te beginnen, ja een grootste hits. Wat dat dan waard is. Maar ik luisterde de single af en na de eerste keer wist ik het weer gelijk: een dijk van een nummer. En om het goed te maken, heb ik vanavond gelijk maar eens het gelijknamige album maar besteld. Mijn eerste cd van Frank Zappa. Je bent per slot van rekening nooit te oud.....
It was I - Lindsey Buckingham

Miss sun - Boz Scaggs

You are what you is - Frank Zappa

Musician’s Top 30, 21-03-1982, week 12
01 (01) 06 Senses working overtime - XTC
02 (02) 07 Golden Brown – Stranglers
03 (05) 04 Roof Garden – Al Jarreau
04 (03) 08 Waiting for a girl like you – Foreigner
05 (07) 04 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
06 (19) 02 Down under – Men at work
07 (04) 06 A town called Malice – The Jam
08 (09) 06 Centerfold – The J. Geils band
09 (11) 06 Pretty woman – Van Halen
10 (06) 08 Maid of Orleans – O.M.D.
11 (08) 08 Visions of China – Japan
12 (20) 02 Hang fire – Rolling Stones
13 (16) 03 Man on your mind – Little River band
14 (12) 05 The Model – Kraftwerk
15 (18) 03 High time he went – Renee
16 (13) 05 Les Lacs du connemara – Michel Sardou
17 (24) 02 In the city – Madness
18 (15) 03 Music – John Miles
19 (17) 03 Indian summer – Al Stewart
20 (10) 07 Red tape – The Nits
21 (27) 02 One voice – John Watts
22 (---) 01 You are what you is – Frank Zappa
23 (---) 01 Poison arrow – ABC
24 (---) 01 Open arms – Journey
25 (---) 01 It was I – Lindsey Buckingham
26 (---) 01 Miss sun – Boz Scaggs
27 (23) 04 Love is an ocean – Earth & fire
28 (25) 03 Shanghai breezes – John Denver
29 (---) 01 Wat dom – Drukwerk
30 (---) 01 Doris day – Doe Maar
Er is in die week blijkbaar een interessant weekje met aankopen geweest, uit de uitverkoopbakken maar ook een nieuw aangeschafte single.
Ik vind het Amsterdams van Drukwerk alleszins acceptabel en aardig gevonden in 1982. Nu zou ik er niet zo snel meer voor kiezen. Er was een hele hausse aan "nieuwe" Nederlandstalige muziek. Het Goede Doel zou mijn Top 30 net niet bereiken, maar Doe Maar met Doris Day mag wel een weekje op 30.
Over Journey & ABC is ook al veel gezegd. Ik vind dat singletje van Journey ook niet zo heel erg bijzonder. Vergelijk dat eens met een andere rockballad, Waiting for a girl like you van Foreigner.
Nee de lijst is een beetje memorabel vanwege Frank Zappa, Boz Scaggs en Lindsey Buckingham. De laatste zal wel de duurdere uitgave zijn geweest ofwel de volle mep: het betreft hier de opvolger van Trouble. En aangezien we dat nummer in Nederland al nagenoeg links hadden laten liggen, geldt dat in ieder geval ook voor de opvolger. Ik vind It was I ook niet het sterkste nummer van zijn cd Law & Order.
De tweede Amerikaan, Boz Scaggs bleef het nog gewoon proberen met singles, ook al waren voor hem de (korte) hoogtij dagen in de Top 40 ook wel voorbij. Toch maakte Boz Scaggs rond 1982 nog steeds aardige muziek, zoals deze Miss sun. Losstaand van enig album, later kwam het op een compilatie terecht. Wel geschreven door David Paich en muzikaal wordt Scaggs geassisteerd door Jeff Porcaro en Steve Lukathar.
En dan speciaal voor Kaztor een single van Frank Zappa en de derde Amerikaan. Toen ik het weer las, dacht ik gelijk: o ja, dat is waar ook. Ik heb de single You are what you is van Frank Zappa ooit gekocht en ik vond het nog heel goed ook, eigenlijk. Het tragische is, dat ik toch nooit daarna ooit heb bedacht om aan een Frank Zappa collectie te beginnen, ja een grootste hits. Wat dat dan waard is. Maar ik luisterde de single af en na de eerste keer wist ik het weer gelijk: een dijk van een nummer. En om het goed te maken, heb ik vanavond gelijk maar eens het gelijknamige album maar besteld. Mijn eerste cd van Frank Zappa. Je bent per slot van rekening nooit te oud.....
It was I - Lindsey Buckingham

Miss sun - Boz Scaggs

You are what you is - Frank Zappa

0
geplaatst: 20 maart 2013, 12:23 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 12, 20-03-1982
01 04 Associates - Party Fears Two
02 03 ABC - Poison Arrow
03 01 Japan - Visions Of China
04 02 XTC - Senses Working Overtime
05 05 J. Geils Band - Centerfold
06 06 The Jam - A Town Called Malice
07 07 Icehouse - Can't Help Myself
08 08 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
09 12 Men At Work - Down Under
10 09 Nits - Red Tape
11 11 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
12 17 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
13 13 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
14 14 All Sports Band - Opposites Do Attract
15 10 Iron Maiden - Run To The Hills
16 16 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
17 21 Journey - Open Arms
18 18 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
19 - A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
20 20 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
21 - Japan - Ghosts
22 29 Little River Band - Man On Your Mind
23 24 Depeche Mode - See You
24 28 Het Goede Doel - In Het Leven
25 19 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
26 22 Journey - Don't Stop Believin'
27 23 Sneaker - Don't Let Me In
28 30 John Watts - One Voice
29 31 Bryan Adams - Lonely Nights
30 36 Survivor - Summer Nights
31 37 Solution - Runaway
32 - Hall & Oates - Did It In A Minute
33 32 Adrian Gurvitz - Classic
34 15 Kraftwerk - The Model
35 35 The Cars - Shake It Up
36 - Graham Parker - Temporary Beauty
37 - Boomtown Rats - House On Fire
38 25 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
39 27 Electric Light Orchestra - Here Is The News
40 - Loverboy - When It's Over
01 04 Associates - Party Fears Two
02 03 ABC - Poison Arrow
03 01 Japan - Visions Of China
04 02 XTC - Senses Working Overtime
07 07 Icehouse - Can't Help Myself
08 08 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
09 12 Men At Work - Down Under
10 09 Nits - Red Tape
11 11 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
12 17 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
13 13 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
14 14 All Sports Band - Opposites Do Attract
15 10 Iron Maiden - Run To The Hills
16 16 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
17 21 Journey - Open Arms
18 18 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
19 - A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
21 - Japan - Ghosts
22 29 Little River Band - Man On Your Mind
23 24 Depeche Mode - See You
24 28 Het Goede Doel - In Het Leven
25 19 Stevie Nicks - Edge Of Seventeen
26 22 Journey - Don't Stop Believin'
27 23 Sneaker - Don't Let Me In
28 30 John Watts - One Voice
29 31 Bryan Adams - Lonely Nights
30 36 Survivor - Summer Nights
31 37 Solution - Runaway
32 - Hall & Oates - Did It In A Minute
33 32 Adrian Gurvitz - Classic
34 15 Kraftwerk - The Model
35 35 The Cars - Shake It Up
36 - Graham Parker - Temporary Beauty
37 - Boomtown Rats - House On Fire
38 25 Theatre Of Hate - Do You Believe In The Westworld?
39 27 Electric Light Orchestra - Here Is The News
40 - Loverboy - When It's Over
0
geplaatst: 21 maart 2013, 14:24 uur
musician schreef:
Waarschijnlijk geheel Out of the Blue en zonder voorbedachte rade, wist ik veel 31 jaar geleden, ga ik vanavond Kaztor waarschijnlijk een groot plezier doen:
En of!

Nog een godswonder plus dat je aan die single kon komen, volgens mij.
De single zelf is anno nu redelijk aan de prijs, en het is goedkoper om die van Valley Girl aan te schaffen, daar staat het op de b-kant [9,5].
Een lichte disclaimer betreft de cd You Are What You Is; zelfs voor Zappa-normen is het een nogal chaotisch geheel met weinig tot geen rustpunten waarin de man een substantieel gedeelte van de mensheid op de hak neemt. Laat dit je niet afschrikken.
Lindsey Buckingham's It Was I klinkt zelfs voor zijn gebruikelijke aanpak weird en onaf.
Het hinkt richting Brian Wilson, maar had meer zorgvuldigheid kunnen gebruiken [6].
Bij Boz Scaggs zit het allemaal muzikaal en productioneel tiptop in orde. Alleen vind ik z'n zang wat vlak klinken en mist het wat eigenheid [6,5].
De zang op Japan's Ghosts is niet helemaal mijn ding, maar muzikaal bezien heeft dit zeker sfeer [6,5]. V
Graham Parker's liedje doet me meteen aan Joe Jackson denken, maar doet hij dit met verve.
Het klinkt lekker opgeruimd en leuk om m'n weekeinde mee in te luiden (na avonddiensten zit op donderdagavond m'n werkweek erop) [7,5]. V
Boomtown Rats' liedje verrast me totaal. Het geluid vind ik vrij uniek; een dergelijke benadering van popmuziek en reggae had ik nog niet gehoord. Bob Geldoff's lodderige voordracht past er helemaal bij.
Geweldig!
[8]. VLoverboy's liedje klinkt me echt te eentonig. De productie en de zang klinken me ook te gladjes.
Dit is het niet voor mij [4,5]. V
Ik moet dit trouwens iets vaker doen, reageren op nummers die niet in de hit/tiplijsten terecht komen.
0
Martial
geplaatst: 21 maart 2013, 17:58 uur
Top 10 - Week 12 (1982)
01 (01) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
02 (03) Men At Work - Down Under
03 (05) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
04 (02) Kraftwerk - The Model
05 (04) XTC - Senses Working Overtime
06 (---) John Watts - One Voice
07 (06) Al Jarreau - Roof Garden
08 (10) Renee - High Time He Went
09 (---) ABC - Poison Arrow
10 (07) The Stranglers - Golden Brown

Tip 5 - Week 12 (1982)
01. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - Zolang De Motor Loopt
02. The Police - Invisible Sun
03. The Buggles - Lenny
04. Het Goede Doel - In Het Leven
05. Adrian Gurvitz - Classic

01 (01) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
02 (03) Men At Work - Down Under
03 (05) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
04 (02) Kraftwerk - The Model
05 (04) XTC - Senses Working Overtime
06 (---) John Watts - One Voice
07 (06) Al Jarreau - Roof Garden
08 (10) Renee - High Time He Went
09 (---) ABC - Poison Arrow
10 (07) The Stranglers - Golden Brown

Tip 5 - Week 12 (1982)
01. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - Zolang De Motor Loopt
02. The Police - Invisible Sun
03. The Buggles - Lenny
04. Het Goede Doel - In Het Leven
05. Adrian Gurvitz - Classic

0
geplaatst: 22 maart 2013, 13:45 uur
@ Kaztor
Leuke beschrijvingen. Dat van Loverboy ga je wel vaker bij mijn lijstjes krijgen, ik heb nog een tik voor "foute" AOR/Hardrock.
Ik was een behoorlijke Boomtown Rats fan maar dat ging juist bij V Deep, waar House On Fire, afkomt helemaal mis. Nu 30 jaar later verrassen ze mij ook. Veel leuker dan ik me herinnerde.
Leuke beschrijvingen. Dat van Loverboy ga je wel vaker bij mijn lijstjes krijgen, ik heb nog een tik voor "foute" AOR/Hardrock.
Ik was een behoorlijke Boomtown Rats fan maar dat ging juist bij V Deep, waar House On Fire, afkomt helemaal mis. Nu 30 jaar later verrassen ze mij ook. Veel leuker dan ik me herinnerde.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 16:03 uur
Exit - Kom bij me Terug: verlaag ik naar 4.
Tipparade: week 12 van 1982.
1. Spargo - Hip Hap Hop
Dit klinkt mij nu te klef en te melig en de stemmen steken mij ook al tegen. Hun eerste hit Me and You vond ik nog aardig maar hun singles daarna vielen meestal tegen.
8. The Fun Boy Three with Bananarama - It Ain't What You Do
Dit blijft daarentegen fris klinken. Het ritme en de percussie zijn uniek en daarnaast is het ook een erg vlot en prettig nummer.
Cijfer: 8,5
10. The Human League - Open Your Heart
Human League was toen ook nog op hun best, dit is eveneens een vlotte synthipopsingle met inventief gebruik van synthesizers.
16. The Buggles - Lenny
Neigt in de richting van Yes door de zang maar typisch '80's. Mist evenwel de spanning en sfeer van vroegere Yes-werk alsook de aanstekelijke gekte van de vorige Buggles-hits. Degelijk maar niet echt memorabel.
Cijfer: 6
23. Al Bano Carrisi & Romina Power - Felicita
Zoiets draai ik niet vaak - ik ken nauwelijks Italiaans - maar ik zal zeker niet ontkennen dat het nummer een vlotte melodie heeft die blijft hangen al is het ook een tikkeltje clichématig.
24. Frank & Mirella - Bella Marie
Geen clip gevonden
25. George Benson - On Broadway
Dateert van 1978 en het is een cover van The Drifters. Zijn versie is licht jazzy, professioneel gebracht met soepele stem waarbij de piano en gitaarsolo bovendien een fijne toevoeging zijn.
26. The Police - Invisible Sun
Zou dit nummer over de voorbije winter (die nog steeds duurt) gaan? In ieder geval geeft het de donkere sfeer uitstekend weer. Niet zo hitgevoelig als hun vorige singles maar trefzeker en tijdloos.
27. Doble R - Zullen We Maar Weer
Die kende ik niet, het is een vrolijke latin-hit in het Nederlands, doet mij denken aan Wasmachien van Trafassi. Artistiek stelt het niet veel voor en na een tijdje begon de verveling toe te slaan maar op een feestje kan het best.
Cijfer: 5
28. Joan Jett & The Blackhearts - I Love Rock 'n Roll
Dit sluit stilistisch aan bij de jaren '70-glamrock (Suzy Quatro) en het is ook een cover maar het is zeker een vermakelijk zij het simpel (fuif- en stadionrock)nummer met de nodige aanstekelijke ruigheid.
29. Sylvia - De Jongen Met De Mondharmonica
Dit is ook een cover (van een vrij bekende Duitse schlager) waar dit nummer niets aan toevoegt en de zang is ook te vlak.
30. Adrian Gurvitz - Classic
Een classic is dit niet geworden en begrijpelijk. Het is te eentonig en ook vrij gevoelloos gezongen. Een nummer zal als een zacht briesje voorbij gaat maar niet beroert of beklijft.
Tipparade: week 12 van 1982.
1. Spargo - Hip Hap Hop
Dit klinkt mij nu te klef en te melig en de stemmen steken mij ook al tegen. Hun eerste hit Me and You vond ik nog aardig maar hun singles daarna vielen meestal tegen.
Dit blijft daarentegen fris klinken. Het ritme en de percussie zijn uniek en daarnaast is het ook een erg vlot en prettig nummer.
Human League was toen ook nog op hun best, dit is eveneens een vlotte synthipopsingle met inventief gebruik van synthesizers.
16. The Buggles - Lenny
Neigt in de richting van Yes door de zang maar typisch '80's. Mist evenwel de spanning en sfeer van vroegere Yes-werk alsook de aanstekelijke gekte van de vorige Buggles-hits. Degelijk maar niet echt memorabel.
Zoiets draai ik niet vaak - ik ken nauwelijks Italiaans - maar ik zal zeker niet ontkennen dat het nummer een vlotte melodie heeft die blijft hangen al is het ook een tikkeltje clichématig.
Geen clip gevonden
25. George Benson - On Broadway
Dateert van 1978 en het is een cover van The Drifters. Zijn versie is licht jazzy, professioneel gebracht met soepele stem waarbij de piano en gitaarsolo bovendien een fijne toevoeging zijn.
Zou dit nummer over de voorbije winter (die nog steeds duurt) gaan? In ieder geval geeft het de donkere sfeer uitstekend weer. Niet zo hitgevoelig als hun vorige singles maar trefzeker en tijdloos.
Die kende ik niet, het is een vrolijke latin-hit in het Nederlands, doet mij denken aan Wasmachien van Trafassi. Artistiek stelt het niet veel voor en na een tijdje begon de verveling toe te slaan maar op een feestje kan het best.
Dit sluit stilistisch aan bij de jaren '70-glamrock (Suzy Quatro) en het is ook een cover maar het is zeker een vermakelijk zij het simpel (fuif- en stadionrock)nummer met de nodige aanstekelijke ruigheid.
Dit is ook een cover (van een vrij bekende Duitse schlager) waar dit nummer niets aan toevoegt en de zang is ook te vlak.
Een classic is dit niet geworden en begrijpelijk. Het is te eentonig en ook vrij gevoelloos gezongen. Een nummer zal als een zacht briesje voorbij gaat maar niet beroert of beklijft.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 16:22 uur
LucM schreef:
16. The Buggles - Lenny
Neigt in de richting van Yes door de zang van Jon Anderson maar typisch '80's. Mist evenwel de spanning en sfeer van vroegere Yes-werk alsook de aanstekelijke gekte van de vorige Buggles-hits. Degelijk maar niet echt memorabel.
16. The Buggles - Lenny
Neigt in de richting van Yes door de zang van Jon Anderson maar typisch '80's. Mist evenwel de spanning en sfeer van vroegere Yes-werk alsook de aanstekelijke gekte van de vorige Buggles-hits. Degelijk maar niet echt memorabel.
Jon Anderson heeft nooit op Buggles-songs gezongen; het was omgekeerd wel zo dat Trevor Horne (en Geoff Downes) op één album van Yes hebben meegedaan (Drama); Trevor zong onder andere Into the Lens, wat ook door The Buggles is opgenomen als I am a camera. De verwarring is wel begrijpelijk, hun stemmen lijken ook wel iets op elkaar.
Lenny is overigens een geweldige plaat die bol staat van de spanning en de gekte!

0
geplaatst: 23 maart 2013, 16:50 uur
Inmiddels opgezocht en de zang is blijkbaar van Trevor Horn (het nummer is geschreven door Downes). De stemmen lijken inderdaad sterk op elkaar en Lenny lijkt daardoor meer een Yes-nummer dan een Buggles-nummer. De productie is overduidelijk Trevor Horn.
0
geplaatst: 24 maart 2013, 10:13 uur
TOP 40 VAN ROB nr 300, 24-3-1982
dw vw aw
1 1 9 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 10 Golden brown - The Stranglers
3 3 7 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 11 3 Down under - Men at Work
5 15 2 Ever so lonely - Monsoon
6 4 5 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
7 6 5 Roof garden - Al Jarreau
8 9 5 China - Huang Chung
9 10 4 More than just the two of us - Sneaker
10 5 8 Senses working overtime - XTC
11 12 3 Cardiac arrest/In the city - Madness
12 7 8 A town called Malice - The Jam
13 14 4 Poison arrow - ABC
14 8 9 Centerfold - J. Geils Band
15 22 2 Open arms - Journey
16 23 2 One voice - John Watts
17 13 6 Sancta simplicitas - Vulcano
18 16 5 Der Kommissar - Falco
19 29 3 Aurora - Nova
20 17 6 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
21 27 3 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
22 -- 1 Open your heart - The Human League
23 -- 1 Partyfears 2 - The Associates
24 -- 1 Invisible sun - The Police
25 24 4 How many times - Lori Spee
26 35 2 Queen of the rapping scene - Modern Romance
27 18 11 Don't stop believin' - Journey
28 33 3 Stormy seas - The Meteors
29 19 9 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
30 30 3 Omdat (parce que because) - Bloem
31 20 10 Drownin' in Berlin - The Mobiles
32 -- 1 On Broadway - George Benson
33 -- 1 Classic - Adrian Gurvitz
34 -- 1 Fluß - Rheingold
35 21 9 The model - Kraftwerk
36 25 11 The land of make believe - Bucks Fizz
37 28 3 Les petites rues de Singapour - Lou & the Hollywood Bananas
38 26 7 Upside down - Vanessa
39 34 10 Red tape - The Nits
40 31 10 Trouble - Lindsay Buckingham
Om twee redenen een bijzondere lijst: het is nummer 300!
en de top 3 is voor de vijfde week niet gewijzigd, wat beslist een record is!
Maar nu komt er eindelijk serieuze concurrentie aan: Men at Work springt van 11 naar 4 en het ijzersterke Ever so lonely van 15 naar 5. De rest van de lijst is minder spectaculair.
Op 22 komt The Human League met een sterke opvolger van Don't you want me: Open your heart. Deze hoor ik inmiddels liever dan die zeer uitgekauwde hit, maar helaas wordt Open your heart niet een nieuwe hitknaller. Toch zit hier meer gevoel in, en het refrein is overtuigender. Zo loopt het wel vaker in hitparadeland.
Op 23 een nieuwe band, The Associates, met zanger Billy MacKenzie in de grote hoofdrol. Een eigenaardige combinatie van vrolijk voortstuwende synthpop en zwaar over de top melodramatische vocals, waardoor de song tegelijk vlot en toch ongemakkelijk klinkt. Voor mij een schot in de roos, het is lekker meegalmen met 'Awake me'.
Op 24 de donkere kant van The Police, Invisible sun, over hoe mensen door blijven worstelen in landen die door oorlog of anderszins in de vernieling geraakt zijn. De ''invisible sun'' geeft toch hoop. Ook de muziek is donker, een dreigende synthbeat en soms een scheurende gitaar.
Op 32 de oude klassieker On Broadway, nu in de versie van George Benson (die overigens ook al uit 1978 stamt, maar waarschijnlijk vanwege het recente succes van Give me the night opnieuw werd uitgebracht). De strakke, repetitieve muziek brengt mooi de spanning erin, terwijl de vocals het lied steeds indringender maken. Sindsdien is dit de standaardversie van deze standaardcompositie.
Op 33 Classic van Adrian Gurvitz. Door Frits Spits helemaal de hemel in geprezen (Steunplaat), maar het blijft toch maar een gewone singer-songwriter-compositie die mij eigenlijk nooit overtuigd heeft. Veel hoger dan dit komt hij ook niet.
En op 34 een nieuw duidelijker teken van de naderende Neue Deutsche Welle: Fluß van Rheingold. Dit ratelt en rammelt nog lekker door, het is meer een gewone gitaar-new wave-plaat en nog niet door synthesizers en drumcomputers gedomineerd. Later dit jaar volgt nog Dreiklangsdimensionen, wat iedereen hier wel kent.
dw vw aw
1 1 9 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 10 Golden brown - The Stranglers
3 3 7 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
4 11 3 Down under - Men at Work
5 15 2 Ever so lonely - Monsoon
6 4 5 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
7 6 5 Roof garden - Al Jarreau
8 9 5 China - Huang Chung
9 10 4 More than just the two of us - Sneaker
10 5 8 Senses working overtime - XTC
11 12 3 Cardiac arrest/In the city - Madness
12 7 8 A town called Malice - The Jam
13 14 4 Poison arrow - ABC
14 8 9 Centerfold - J. Geils Band
15 22 2 Open arms - Journey
16 23 2 One voice - John Watts
17 13 6 Sancta simplicitas - Vulcano
18 16 5 Der Kommissar - Falco
19 29 3 Aurora - Nova
20 17 6 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
21 27 3 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
22 -- 1 Open your heart - The Human League
23 -- 1 Partyfears 2 - The Associates
24 -- 1 Invisible sun - The Police
25 24 4 How many times - Lori Spee
26 35 2 Queen of the rapping scene - Modern Romance
27 18 11 Don't stop believin' - Journey
28 33 3 Stormy seas - The Meteors
29 19 9 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
30 30 3 Omdat (parce que because) - Bloem
31 20 10 Drownin' in Berlin - The Mobiles
32 -- 1 On Broadway - George Benson
33 -- 1 Classic - Adrian Gurvitz
34 -- 1 Fluß - Rheingold
35 21 9 The model - Kraftwerk
36 25 11 The land of make believe - Bucks Fizz
37 28 3 Les petites rues de Singapour - Lou & the Hollywood Bananas
38 26 7 Upside down - Vanessa
39 34 10 Red tape - The Nits
40 31 10 Trouble - Lindsay Buckingham
en de top 3 is voor de vijfde week niet gewijzigd, wat beslist een record is!Maar nu komt er eindelijk serieuze concurrentie aan: Men at Work springt van 11 naar 4 en het ijzersterke Ever so lonely van 15 naar 5. De rest van de lijst is minder spectaculair.
Op 22 komt The Human League met een sterke opvolger van Don't you want me: Open your heart. Deze hoor ik inmiddels liever dan die zeer uitgekauwde hit, maar helaas wordt Open your heart niet een nieuwe hitknaller. Toch zit hier meer gevoel in, en het refrein is overtuigender. Zo loopt het wel vaker in hitparadeland.
Op 23 een nieuwe band, The Associates, met zanger Billy MacKenzie in de grote hoofdrol. Een eigenaardige combinatie van vrolijk voortstuwende synthpop en zwaar over de top melodramatische vocals, waardoor de song tegelijk vlot en toch ongemakkelijk klinkt. Voor mij een schot in de roos, het is lekker meegalmen met 'Awake me'.
Op 24 de donkere kant van The Police, Invisible sun, over hoe mensen door blijven worstelen in landen die door oorlog of anderszins in de vernieling geraakt zijn. De ''invisible sun'' geeft toch hoop. Ook de muziek is donker, een dreigende synthbeat en soms een scheurende gitaar.
Op 32 de oude klassieker On Broadway, nu in de versie van George Benson (die overigens ook al uit 1978 stamt, maar waarschijnlijk vanwege het recente succes van Give me the night opnieuw werd uitgebracht). De strakke, repetitieve muziek brengt mooi de spanning erin, terwijl de vocals het lied steeds indringender maken. Sindsdien is dit de standaardversie van deze standaardcompositie.
Op 33 Classic van Adrian Gurvitz. Door Frits Spits helemaal de hemel in geprezen (Steunplaat), maar het blijft toch maar een gewone singer-songwriter-compositie die mij eigenlijk nooit overtuigd heeft. Veel hoger dan dit komt hij ook niet.
En op 34 een nieuw duidelijker teken van de naderende Neue Deutsche Welle: Fluß van Rheingold. Dit ratelt en rammelt nog lekker door, het is meer een gewone gitaar-new wave-plaat en nog niet door synthesizers en drumcomputers gedomineerd. Later dit jaar volgt nog Dreiklangsdimensionen, wat iedereen hier wel kent.
0
geplaatst: 24 maart 2013, 10:37 uur
ranboy schreef:
Altijd een mooie prestatie!
En voorlopig nog lang niet klaar.Op 32 de oude klassieker On Broadway, nu in de versie van George Benson (die overigens ook al uit 1978 stamt (...)
Ik had het jaren niet gehoord en zie nu dat wij het deze week beiden laten binnenkomen. Ik had het van de week al weer beluisterd.
Prachtig nummer, ook in de versie van Benson. Hoeveel artiesten hebben het niet gecoverd? Ik ken bijvoorbeeld ook een huiveringwekkende versie van Neil Young op zijn Freedom album.
0
geplaatst: 24 maart 2013, 11:26 uur
Nee, nog lang niet klaar. Ik ben inmiddels bij nummer 1917, dus over een kleine twee jaar hoop ik nummer 2000 te bereiken!

0
geplaatst: 24 maart 2013, 16:30 uur
Week 12 - 20 maart 1982
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Spargo - Hip Hap Hop
NCRV's Favorietschijf: Fun Boy Three & Banarama - It Ain't What You Do
Steunplaat: Adrian Gurvitz - Classic
Binnenkomers in de Tipparade:
1. Spargo - Hip Hap Hop
16. The Buggles - Lenny
25. George Benson - On Broadway (Live)
Spargo's zoveelste gefaalde poging tot soul/disco laat ik het liefste geruisloos aan me voorbij gaan ware het niet dat Veronica het destijds nodig vond dit soort rommel van de nationale markt ondanks veel betere keuzes steeds in het zonnetje te moeten zetten [1].
En toen was het ineens duidelijk dat de originele bezetting van The Specials niet meer was.
Ik zie de Fun Boy Three als een commerciële variant op die band. Bananarama had toen ook nog iets te zeggen, dus leverde deze combi een leuke, frisse single op dat knipoogt naar de 60's.
Was dit trouwens niet een cover? [8].
Open Your Heart van The Human League vind ik echt veel en veel beter dan de weggooi-wave van Don't You Want Me, maar het moest het helaas doen met een hoge tipnotering. Veel eigenzinniger en unieker en vooral ook beter gezongen [8,5].
Over Buggles' Lenny quoteer ik mezelf van vorig jaar in het Single Van De Dag-topic even:
Kan ik kort over zijn: Geweldige revanche van The Buggles na het kortstondige Yes-avontuur.
Hier druipt de pure klasse van af. Puike productie, een vakkundige gelaagdheid en bovenal een ijzersterk staaltje popmuziek.
[9].
Met Italiaanse muziek heb ik doorgaans weinig, maar Al Bano & Romina Power kunnen met Felicità wel op m'n steun rekenen. Het klinkt monter en de sympathieke zang past goed bij het arrangement [7].
Zo'n man/vrouw-combi, daar heeft Nederland natuurlijk weer een knullig antwoord op (Frank & Mirella). Ettelijke clichés worden weer eens van stal gehaald (strand, zee, zand etc.) en de muziek lijkt weer eens in 5 minuten op een geluidsband te zijn geknald. Ik gooi Sylvia's liedje er ook gelijk bij: Dezelfde sentimenten, dezelfde clichés. Vreselijk [beiden 2].
George Benson's On Broadway gaat er natuurlijk altijd in als koek. De troeven zijn een spannend arrangement en George's soepele vocalen. Bovendien geeft de live-ambiance het nummer karakter [8].
Het zwartgallige Invisible Sun was waarschijnlijk wat teveel voor het grote publiek.
Het past inderdaad ook wel bij deze 'lente'. Maar daarmee wil ik het nummer absoluut niet tekort doen. Van de 3 singles van Ghost In The Machine is deze wellicht het meest representatief voor het album zelf, d.w.z. maatschappij-kritisch met een wat unheimische muzikale benadering.
The Police op hun ontoegankelijkst [8,5].
Doble R klinkt inderdaad als een voorloper van Trafassi. Het probleem is, ik heb niet veel met opgelegde 'vrolijkheid' [3,5].
Vrolijkheid, in muziek, is voor mij iets dat lekker los klinkt zonder dat me bij wijze van spreken wordt verteld dat ik vrolijk moet zijn. Daar voldoet Joan Jett's wereldhit in ruime mate aan.
Dit is gewoon gaan met die banaan zonder moeilijk te lopen doen over de muzikale meerwaarde ervan. Heerlijk!
[8,5].
Die Frits Spits toch! Geen peil op te trekken, zijn muzieksmaak.
Wat hij hoorde in Classic hoor ik niet. De zang vind ik ongemeend en zelfs enigszins getergd overkomen: Een nekschot voor een luddeveddu-liedje als je het mij vraagt.
Daarnaast klinkt de muziek zoutloos en formulematig. Een moetje [4,5].
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Fun Boy Three & Banarama - It Ain't What You Do
Steunplaat: Adrian Gurvitz - Classic
Binnenkomers in de Tipparade:
1. Spargo - Hip Hap Hop
16. The Buggles - Lenny
Spargo's zoveelste gefaalde poging tot soul/disco laat ik het liefste geruisloos aan me voorbij gaan ware het niet dat Veronica het destijds nodig vond dit soort rommel van de nationale markt ondanks veel betere keuzes steeds in het zonnetje te moeten zetten [1].
En toen was het ineens duidelijk dat de originele bezetting van The Specials niet meer was.
Ik zie de Fun Boy Three als een commerciële variant op die band. Bananarama had toen ook nog iets te zeggen, dus leverde deze combi een leuke, frisse single op dat knipoogt naar de 60's.
Was dit trouwens niet een cover? [8].
Open Your Heart van The Human League vind ik echt veel en veel beter dan de weggooi-wave van Don't You Want Me, maar het moest het helaas doen met een hoge tipnotering. Veel eigenzinniger en unieker en vooral ook beter gezongen [8,5].
Over Buggles' Lenny quoteer ik mezelf van vorig jaar in het Single Van De Dag-topic even:
Kan ik kort over zijn: Geweldige revanche van The Buggles na het kortstondige Yes-avontuur.
Hier druipt de pure klasse van af. Puike productie, een vakkundige gelaagdheid en bovenal een ijzersterk staaltje popmuziek.
[9].Met Italiaanse muziek heb ik doorgaans weinig, maar Al Bano & Romina Power kunnen met Felicità wel op m'n steun rekenen. Het klinkt monter en de sympathieke zang past goed bij het arrangement [7].
Zo'n man/vrouw-combi, daar heeft Nederland natuurlijk weer een knullig antwoord op (Frank & Mirella). Ettelijke clichés worden weer eens van stal gehaald (strand, zee, zand etc.) en de muziek lijkt weer eens in 5 minuten op een geluidsband te zijn geknald. Ik gooi Sylvia's liedje er ook gelijk bij: Dezelfde sentimenten, dezelfde clichés. Vreselijk [beiden 2].
George Benson's On Broadway gaat er natuurlijk altijd in als koek. De troeven zijn een spannend arrangement en George's soepele vocalen. Bovendien geeft de live-ambiance het nummer karakter [8].
Het zwartgallige Invisible Sun was waarschijnlijk wat teveel voor het grote publiek.
Het past inderdaad ook wel bij deze 'lente'. Maar daarmee wil ik het nummer absoluut niet tekort doen. Van de 3 singles van Ghost In The Machine is deze wellicht het meest representatief voor het album zelf, d.w.z. maatschappij-kritisch met een wat unheimische muzikale benadering.
The Police op hun ontoegankelijkst [8,5].
Doble R klinkt inderdaad als een voorloper van Trafassi. Het probleem is, ik heb niet veel met opgelegde 'vrolijkheid' [3,5].
Vrolijkheid, in muziek, is voor mij iets dat lekker los klinkt zonder dat me bij wijze van spreken wordt verteld dat ik vrolijk moet zijn. Daar voldoet Joan Jett's wereldhit in ruime mate aan.
Dit is gewoon gaan met die banaan zonder moeilijk te lopen doen over de muzikale meerwaarde ervan. Heerlijk!
[8,5].Die Frits Spits toch! Geen peil op te trekken, zijn muzieksmaak.

Wat hij hoorde in Classic hoor ik niet. De zang vind ik ongemeend en zelfs enigszins getergd overkomen: Een nekschot voor een luddeveddu-liedje als je het mij vraagt.
Daarnaast klinkt de muziek zoutloos en formulematig. Een moetje [4,5].
0
geplaatst: 24 maart 2013, 16:42 uur
Rheingold - Fluß V
Geweldig nummer dit, Ranboy!
Het lijkt wel een naar 1982 opgewaardeerde versie van Neu! met daarin een hyperactief synth-riedeltje verwerkt. Tegelijk is het ook iets heel anders dan Dreiklangsdimensionen [8,5].
The Associates - Party Fears Two V
Moest ik nog even een waardering geven. Fantastisch nummer dat zich moeilijk laat omschrijven, maar ik denk dat Ranboy's omschrijving wel dicht in de buurt komt [9,5].
Geweldig nummer dit, Ranboy!

Het lijkt wel een naar 1982 opgewaardeerde versie van Neu! met daarin een hyperactief synth-riedeltje verwerkt. Tegelijk is het ook iets heel anders dan Dreiklangsdimensionen [8,5].
The Associates - Party Fears Two V
Moest ik nog even een waardering geven. Fantastisch nummer dat zich moeilijk laat omschrijven, maar ik denk dat Ranboy's omschrijving wel dicht in de buurt komt [9,5].
0
Martial
geplaatst: 25 maart 2013, 12:00 uur
En het afzeiken van Spargo is ook weer een feit zie ik 
Godsamme kaztor met je 1 zelfs ene Sylvia?? en Frank en Mirella scoren hoger voor straf in de hoek
Maar ja ik verbaas eigenlijk nergens meer over als zelfs ene Lady Gaga met haar Poker Face al voor een "klassieker" wordt aangezien hier.

Godsamme kaztor met je 1 zelfs ene Sylvia?? en Frank en Mirella scoren hoger voor straf in de hoek

Maar ja ik verbaas eigenlijk nergens meer over als zelfs ene Lady Gaga met haar Poker Face al voor een "klassieker" wordt aangezien hier.

0
geplaatst: 25 maart 2013, 12:31 uur
Misschien werd er destijds iets anders naar gekeken, maar ik moet je eerlijk zeggen dat bij mij toch ook de rillingen over de rug lopen bij het herbeluisteren van Spargo.
Frank & Mirella komen daar overigens niet boven, dat is ook heel erg. Maar we komen hier toch geen pareltjes tegen uit de geschiedenis van de Nederlandse lichte popmuziek.
Ik verzet mij niet standaard tegen polderpop/rock, integendeel. Maar ik begin hier toch wel erg terug te verlangen naar de tijd van de goede hits van Golden earring, Earth & Fire, Focus, Shocking blue en nog een paar anderen. Gelukkig hadden we nog Margriet Eshuijs....
Frank & Mirella komen daar overigens niet boven, dat is ook heel erg. Maar we komen hier toch geen pareltjes tegen uit de geschiedenis van de Nederlandse lichte popmuziek.
Ik verzet mij niet standaard tegen polderpop/rock, integendeel. Maar ik begin hier toch wel erg terug te verlangen naar de tijd van de goede hits van Golden earring, Earth & Fire, Focus, Shocking blue en nog een paar anderen. Gelukkig hadden we nog Margriet Eshuijs....

0
geplaatst: 25 maart 2013, 16:38 uur
Martial schreef:

Haha, sorry!

Nee, Spargo kan ik echt héél slecht verdragen. Ik vind die geveinsde soul-act van ze misschien nóg knulliger dan Vulcano en Babe bij elkaar.
Bovendien bezorgt de stem van de zangeres me spontane maagkrampen. Brrr...

0
Martial
geplaatst: 25 maart 2013, 22:46 uur
@musician, wat betreft je laatste zin over het terug verlangen ....... dat heeft ook wel een beetje met onze leeftijd te maken, daar heb ik ook wel is last van
maar je hebt het natuurlijk wel gelijk
over de top van de Nederpop met de namen die je opnoemt en als er ergens geen discussie over gevoerd hoeft te worden is het wel de Nederpop uit de jaren 60 en 70 want die is en blijft ongeëvenaard en daar zal ook nooit verandering in komen.
@kaztor laten we het er maar ophouden dat je niet alle stemmen mooi kan vinden.
maar je hebt het natuurlijk wel gelijk over de top van de Nederpop met de namen die je opnoemt en als er ergens geen discussie over gevoerd hoeft te worden is het wel de Nederpop uit de jaren 60 en 70 want die is en blijft ongeëvenaard en daar zal ook nooit verandering in komen.
@kaztor laten we het er maar ophouden dat je niet alle stemmen mooi kan vinden.

0
geplaatst: 25 maart 2013, 23:00 uur
Wat moet kaztor dan vinden van Your love van Lime?...
Zelf vind ik You and me en Sometimes prima popsingles van Spargo. De andere singles zijn wat gemakkelijker, maar toch zeker niet slecht; ruim boven het Op volle toeren-genre...
Zelf vind ik You and me en Sometimes prima popsingles van Spargo. De andere singles zijn wat gemakkelijker, maar toch zeker niet slecht; ruim boven het Op volle toeren-genre...
0
Martial
geplaatst: 25 maart 2013, 23:29 uur
Tipparade - Week 12 (1982)
Spargo maakt eigenlijk leuke en niets aan de hand muziek en zo moet je het ook zien, dit klinkt gewoon weer hitgevoelig en is meezingbaar dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor een dikke Top 10 notering
Een leuk aanstekelijk meezingrefrein doet het hem hier wat mij betreft en het klinkt eigenlijk nog steeds wel leuk.
Vind dit de minste single van de Human League tot nu toe en het album Dare wordt mij net iets teveel uitgemolken maar toch een ruime voldoende.
16. The Buggles - Lenny
Over Trevor Horn alleen maar positieve berichten zo ook met deze formatie The Buggles productioneel zit het met Lenny ook weer goed in elkaar.
Een slim en gelikt singeltje dit Felcita al loop ik er zelf niet echt warm voor.
Dit ken ik niet en aan de cijfers te zien hoef ik dit ook niet echt op te gaan zoeken.
Cijfer: (-)
George Benson geeft z'n eigen draai aan On Broadway en doet dat zeer verdienstelijk voor de rest luistert dit gewoon prima weg.
Met Invisible Sun laat The Police een iets ander kant horen, de wat donkere kant zeg maar en die bevalt mij wel, het nummer heeft een heerlijk duister en spannend sfeertje.
Cijfer: 9
Leuk voor het Zomercarnaval in Rotterdam en voor feesten en verjaardagspartijen misschien, maar na 1 keer gehoord te hebben heb ik het wel weer gezien.
Heerlijke recht toe recht aan Rock 'n Roll en nog steeds klinkt dit lekker krachtig al klinkt het dan wel weer uit de vervlogen jaren dat dan weer wel, maar niets mis mee hoor met dit onvervalste Rock 'n Roll geweld.
Hier hou ik helemaal niet van en is niet aan mij besteed.
Ik snap de keuze van Frits Spits eigenlijk wel
dit is gewoon een mooi nummer maar dan zonder de spreekwoordelijke kers op de taart.
Spargo maakt eigenlijk leuke en niets aan de hand muziek en zo moet je het ook zien, dit klinkt gewoon weer hitgevoelig en is meezingbaar dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor een dikke Top 10 notering
Een leuk aanstekelijk meezingrefrein doet het hem hier wat mij betreft en het klinkt eigenlijk nog steeds wel leuk.
Vind dit de minste single van de Human League tot nu toe en het album Dare wordt mij net iets teveel uitgemolken maar toch een ruime voldoende.
16. The Buggles - Lenny
Over Trevor Horn alleen maar positieve berichten zo ook met deze formatie The Buggles productioneel zit het met Lenny ook weer goed in elkaar.
Een slim en gelikt singeltje dit Felcita al loop ik er zelf niet echt warm voor.
Dit ken ik niet en aan de cijfers te zien hoef ik dit ook niet echt op te gaan zoeken.

Cijfer: (-)
George Benson geeft z'n eigen draai aan On Broadway en doet dat zeer verdienstelijk voor de rest luistert dit gewoon prima weg.
Met Invisible Sun laat The Police een iets ander kant horen, de wat donkere kant zeg maar en die bevalt mij wel, het nummer heeft een heerlijk duister en spannend sfeertje.
Leuk voor het Zomercarnaval in Rotterdam en voor feesten en verjaardagspartijen misschien, maar na 1 keer gehoord te hebben heb ik het wel weer gezien.
Heerlijke recht toe recht aan Rock 'n Roll en nog steeds klinkt dit lekker krachtig al klinkt het dan wel weer uit de vervlogen jaren dat dan weer wel, maar niets mis mee hoor met dit onvervalste Rock 'n Roll geweld.
Hier hou ik helemaal niet van en is niet aan mij besteed.
Ik snap de keuze van Frits Spits eigenlijk wel
dit is gewoon een mooi nummer maar dan zonder de spreekwoordelijke kers op de taart.Cijfer: 7
0
geplaatst: 26 maart 2013, 20:08 uur
Musician’s Top 30, 28-03-1982, week 13
01 (01) 07 Senses working overtime – XTC
02 (06) 03 Down under – Men at work
03 (03) 05 Roof Garden – Al Jarreau
04 (02) 08 Golden Brown – Stranglers
05 (05) 05 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
06 (04) 10 Waiting for a girl like you – Foreigner
07 (22) 02 You are what you is – Frank Zappa
08 (---) 01 Open your heart – The Human League
09 (12) 03 Hang fire – Rolling Stones
10 (07) 07 A town called Malice – The Jam
11 (23) 02 Poison arrow – ABC
12 (---) 01 Invisible sun – The Police
13 (08) 07 Centerfold – The J. Geils band
14 (15) 04 High time he went – Renee
15 (17) 03 In the city – Madness
16 (---) 01 Lenny – Buggles
17 (09) 07 Pretty woman – Van Halen
18 (13) 04 Man on your mind – Little River band
19 (14) 06 The Model – Kraftwerk
20 (25) 02 It was I – Lindsey Buckingham
21 (26) 02 Miss sun – Boz Scaggs
22 (10) 09 Maid of Orleans – O.M.D.
23 (11) 09 Visions of China – Japan
24 (24) 02 Open arms – Journey
25 (---) 01 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
26 (---) 01 On Broadway – George Benson
27 (---) 01 I love rock and roll – Joan Jett
28 (21) 03 One voice – John Watts
29 (29) 02 Wat dom – Drukwerk
30 (19) 04 Indian summer – Al Stewart
Geen verrassingen, wel wordt er inmiddels behoorlijk aan de poten gezaagd van Senses working overtime.
De singles van Dare! van The Human League zijn toch wel erg sterk, ik vind het ook gelden voor Open Your Heart. Om de een of andere merkwaardige reden komt het nummer in Nederland niet verder dan de Tipparade: een volstrekt misplaatste miskenning.
01 (01) 07 Senses working overtime – XTC
02 (06) 03 Down under – Men at work
03 (03) 05 Roof Garden – Al Jarreau
04 (02) 08 Golden Brown – Stranglers
05 (05) 05 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
06 (04) 10 Waiting for a girl like you – Foreigner
07 (22) 02 You are what you is – Frank Zappa
08 (---) 01 Open your heart – The Human League
09 (12) 03 Hang fire – Rolling Stones
10 (07) 07 A town called Malice – The Jam
11 (23) 02 Poison arrow – ABC
12 (---) 01 Invisible sun – The Police
13 (08) 07 Centerfold – The J. Geils band
14 (15) 04 High time he went – Renee
15 (17) 03 In the city – Madness
16 (---) 01 Lenny – Buggles
17 (09) 07 Pretty woman – Van Halen
18 (13) 04 Man on your mind – Little River band
19 (14) 06 The Model – Kraftwerk
20 (25) 02 It was I – Lindsey Buckingham
21 (26) 02 Miss sun – Boz Scaggs
22 (10) 09 Maid of Orleans – O.M.D.
23 (11) 09 Visions of China – Japan
24 (24) 02 Open arms – Journey
25 (---) 01 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
26 (---) 01 On Broadway – George Benson
27 (---) 01 I love rock and roll – Joan Jett
28 (21) 03 One voice – John Watts
29 (29) 02 Wat dom – Drukwerk
30 (19) 04 Indian summer – Al Stewart
Geen verrassingen, wel wordt er inmiddels behoorlijk aan de poten gezaagd van Senses working overtime.
De singles van Dare! van The Human League zijn toch wel erg sterk, ik vind het ook gelden voor Open Your Heart. Om de een of andere merkwaardige reden komt het nummer in Nederland niet verder dan de Tipparade: een volstrekt misplaatste miskenning.
0
geplaatst: 26 maart 2013, 20:31 uur
musician schreef:
Terwijl andere nummers met twee handen op de rug groen licht kregen, al dan niet vooraf bepaald door hitlijstjes-samenstellers. Of er dan een Human League, Cure of een XTC door het net zou glippen, dat mochten we alleen maar hip hap hopen.

0
geplaatst: 27 maart 2013, 11:04 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 13, 27-03-1982
01 01 Associates - Party Fears Two
02 02 ABC - Poison Arrow
03 03 Japan - Visions Of China
04 04 XTC - Senses Working Overtime
07 19 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
08 09 Men At Work - Down Under
09 12 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
10 17 Journey - Open Arms / Little Girl
11 07 Icehouse - Can't Help Myself
12 21 Japan - Ghosts
13 10 Nits - Red Tape
14 -- U2 - A Celebration
15 08 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
16 14 All Sports Band - Opposites Do Attract
17 22 Little River Band - Man On Your Mind
18 11 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
19 16 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
21 -- B-Movie - Nowhere Girl
22 18 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
23 23 Depeche Mode - See You
24 13 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
25 24 Het Goede Doel - In Het Leven
26 -- Powerplay - Make It Alone
27 -- XTC - Ball And Chain
28 37 Boomtown Rats - House On Fire
29 31 Solution - Runaway
30 32 Hall & Oates - Did It In A Minute
31 30 Survivor - Summer Nights
32 28 John Watts - One Voice
33 36 Graham Parker - Temporary Beauty
34 29 Bryan Adams - Lonely Nights
35 -- Rheingold - Fluss
36 27 Sneaker - Don't Let Me In
37 -- The Church - The Unguarded Moment
38 -- Thomas Dolby - Airwaves
39 -- Heaven 17 - The Height Of The Fighting (He-La-Ho)
40 40 Loverboy - When It's Over
De hoogste nieuwe deze week voor een curieuze single van U2: A Celebration. Juist de wat naïeve U2 uit de begin tijd sprak mij enorm aan. De energie van de band spatte eraf bij de concerten. Ook hier voel je de sturm und drang van de band maar je merkt ook dat ze nog niet precies weten wat ze daar mee moeten. De vergeten single A Celebration werd alleen op single uitgebracht en was nooit op een album terug te vinden tot de remastered versie van October in 2008. Zo worden mijn single aankopen nog een beetje geld waard. Overigens ging het hier na pas los met U2: de volgende single wordt begin 1983 New Years Day.
Musician schreef al over de New Wave die de charts bestormde. B-Movie komt met een geweldig new wave epos. Een monster hit in mijn uitgaansclub. Een lang synth beat intro, donker en meeslepend als The Cure en typische begin jaren 80 zang.
Powerplay en XTC komen met degelijke leuke pop singles. Rheingold was een prima tip van ranboy.
The Unguarded Moment valt ten onrechte tussen de wal en het schip. Aardige mix van pop en wave. Later maken ze de klassieker Under The Milkyway. Thomas Dolby staat met Airwaves aan het begin van zijn carrière. Airwaves is rustige synthpop, geen klassieker maar zeker de moeite waard om weer eens te beluisteren. Ook Heaven 17 moet haar hoogtepunt nog bereiken maar The Height Of The Fighting is een aardige vingerwijzing naar dat wat komen gaat.
01 01 Associates - Party Fears Two
02 02 ABC - Poison Arrow
03 03 Japan - Visions Of China
04 04 XTC - Senses Working Overtime
07 19 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
08 09 Men At Work - Down Under
09 12 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
10 17 Journey - Open Arms / Little Girl
11 07 Icehouse - Can't Help Myself
12 21 Japan - Ghosts
13 10 Nits - Red Tape
14 -- U2 - A Celebration
15 08 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
16 14 All Sports Band - Opposites Do Attract
17 22 Little River Band - Man On Your Mind
18 11 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
19 16 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
21 -- B-Movie - Nowhere Girl
22 18 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
23 23 Depeche Mode - See You
24 13 Electric Light Orchestra - Rain Is Falling
25 24 Het Goede Doel - In Het Leven
26 -- Powerplay - Make It Alone
27 -- XTC - Ball And Chain
28 37 Boomtown Rats - House On Fire
29 31 Solution - Runaway
30 32 Hall & Oates - Did It In A Minute
31 30 Survivor - Summer Nights
32 28 John Watts - One Voice
33 36 Graham Parker - Temporary Beauty
34 29 Bryan Adams - Lonely Nights
35 -- Rheingold - Fluss
36 27 Sneaker - Don't Let Me In
37 -- The Church - The Unguarded Moment
38 -- Thomas Dolby - Airwaves
39 -- Heaven 17 - The Height Of The Fighting (He-La-Ho)
40 40 Loverboy - When It's Over
De hoogste nieuwe deze week voor een curieuze single van U2: A Celebration. Juist de wat naïeve U2 uit de begin tijd sprak mij enorm aan. De energie van de band spatte eraf bij de concerten. Ook hier voel je de sturm und drang van de band maar je merkt ook dat ze nog niet precies weten wat ze daar mee moeten. De vergeten single A Celebration werd alleen op single uitgebracht en was nooit op een album terug te vinden tot de remastered versie van October in 2008. Zo worden mijn single aankopen nog een beetje geld waard. Overigens ging het hier na pas los met U2: de volgende single wordt begin 1983 New Years Day.
Musician schreef al over de New Wave die de charts bestormde. B-Movie komt met een geweldig new wave epos. Een monster hit in mijn uitgaansclub. Een lang synth beat intro, donker en meeslepend als The Cure en typische begin jaren 80 zang.
Powerplay en XTC komen met degelijke leuke pop singles. Rheingold was een prima tip van ranboy.
The Unguarded Moment valt ten onrechte tussen de wal en het schip. Aardige mix van pop en wave. Later maken ze de klassieker Under The Milkyway. Thomas Dolby staat met Airwaves aan het begin van zijn carrière. Airwaves is rustige synthpop, geen klassieker maar zeker de moeite waard om weer eens te beluisteren. Ook Heaven 17 moet haar hoogtepunt nog bereiken maar The Height Of The Fighting is een aardige vingerwijzing naar dat wat komen gaat.
0
Martial
geplaatst: 27 maart 2013, 17:13 uur
Helemaal ge-wel-dig Thomas Dolby met Airwaves
wat hebben we die LP destijds grijsgedraaid waar dit nummer afkomstig van is The Golden Age Of Wireless!
Mijn Nederpophart gaat ook weer harder kloppen met Powerplay met Make It Alone en ook een leuke binnenkomer van The Church met The Unguarded Moment al zal hier The Church vooral worden gerefereerd aan Under The Milky Way.wat trouwens nog steeds een geweldig nummer is!
wat hebben we die LP destijds grijsgedraaid waar dit nummer afkomstig van is The Golden Age Of Wireless!Mijn Nederpophart gaat ook weer harder kloppen met Powerplay met Make It Alone en ook een leuke binnenkomer van The Church met The Unguarded Moment al zal hier The Church vooral worden gerefereerd aan Under The Milky Way.wat trouwens nog steeds een geweldig nummer is!

0
Martial
geplaatst: 28 maart 2013, 17:53 uur
Top 10 - Week 13 (1982)
01 (02) Men At Work - Down Under
02 (03) Future World Orchestra - - I'm Not Afraid Of The Future
03 (01) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
04 (---) The Police - Invisible Sun
05 (06) John Watts - One Voice
06 (09) ABC - Poison Arrow
07 (07) Al Jarreau - Roof Garden
08 (08) Renee - High Time He Went
09 (04) Kraftwerk - The Model
10 (---) The Buggles - Lenny

Tip 5 - Week 13 (1982)
01. Thomas Dolby - Air Waves
02. Powerplay - Make It Alone
03. Roxy Music - More Than This
04. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - Zolang De Motor Loopt
05. Adrian Gurvitz – Classic

01 (02) Men At Work - Down Under
02 (03) Future World Orchestra - - I'm Not Afraid Of The Future
03 (01) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
04 (---) The Police - Invisible Sun
05 (06) John Watts - One Voice
06 (09) ABC - Poison Arrow
07 (07) Al Jarreau - Roof Garden
08 (08) Renee - High Time He Went
09 (04) Kraftwerk - The Model
10 (---) The Buggles - Lenny

Tip 5 - Week 13 (1982)
01. Thomas Dolby - Air Waves
02. Powerplay - Make It Alone
03. Roxy Music - More Than This
04. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - Zolang De Motor Loopt
05. Adrian Gurvitz – Classic

0
geplaatst: 30 maart 2013, 18:11 uur
Tipparade: week 13 van 1982.
6. Elton John - Blue Eyes
Een eenvoudige maar sfeervolle en romantische pianoballad die nooit verveelt en dus tijdloos. Beslist één van zijn betere nummers uit de jaren '80.
9. Mike Anthony - Why Can't We Live Together
Deze inspiratieloze cover had hij achterwege moeten laten. De oprechte soul van het origineel van Timmy Thomas dat het nummer een evergreen maakt wordt hier operationeel verwijderd.
24. Rod Stewart - Just Like a Woman
Dit is ook een cover nl. van Bob Dylan maar het is tenminste met gevoel gezongen en de licht country getinte begeleiding maakt daar nog iets eigen aan. Toch heb ik beter gehoord van hem al is het nog heilig vergeleken met die American recordings.
Cijfer: 6,5
25. Bloem - Omdat (Parce que Because)
Het doet mij wat denken aan Je Veux L'amour van Raymond van het Groenwoud maar een stuk minder geslaagd (als het grappig bedoeld is). Bij momenten vind ik het over de top al vind ik de arrangementen dan weer leuk.
27. Powerplay - Make It Alone
Een vergeten Nederlandse band, doet mij wat denken aan de vroege Wings. Niet onaardig nummer maar ook niet opzienbarend, het mist dat unieke of aanstekelijke wat een nummer onvergetelijk maakt
28. Roxy Music - More Than This
Dit dan wel een evergreen en met reden. De unieke croonende stem in combinatie met de smaakvolle, gelaagde en sfeervolle arrangementen maken dit een topsong.
29. Olivia Newton-John - Make A Move On Me
Mooie zang met eigentijdse synthesizerbegeleiding zonder gedateerd te worden maar het nummer blijft niet echt hangen, het is een tikkeltje zoutloos.
30. Imagination - Just An Illusion
Radiovriendelijke en softe funk/soul dat glad is geproduceerd. Het heeft degelijk zijn kwaliteiten maar ik vind het ook wat flets en zoutloos.
Cijfer: 5,5
6. Elton John - Blue Eyes
Een eenvoudige maar sfeervolle en romantische pianoballad die nooit verveelt en dus tijdloos. Beslist één van zijn betere nummers uit de jaren '80.
9. Mike Anthony - Why Can't We Live Together
Deze inspiratieloze cover had hij achterwege moeten laten. De oprechte soul van het origineel van Timmy Thomas dat het nummer een evergreen maakt wordt hier operationeel verwijderd.
24. Rod Stewart - Just Like a Woman
Dit is ook een cover nl. van Bob Dylan maar het is tenminste met gevoel gezongen en de licht country getinte begeleiding maakt daar nog iets eigen aan. Toch heb ik beter gehoord van hem al is het nog heilig vergeleken met die American recordings.
Cijfer: 6,5
25. Bloem - Omdat (Parce que Because)
Het doet mij wat denken aan Je Veux L'amour van Raymond van het Groenwoud maar een stuk minder geslaagd (als het grappig bedoeld is). Bij momenten vind ik het over de top al vind ik de arrangementen dan weer leuk.
27. Powerplay - Make It Alone
Een vergeten Nederlandse band, doet mij wat denken aan de vroege Wings. Niet onaardig nummer maar ook niet opzienbarend, het mist dat unieke of aanstekelijke wat een nummer onvergetelijk maakt
28. Roxy Music - More Than This
Dit dan wel een evergreen en met reden. De unieke croonende stem in combinatie met de smaakvolle, gelaagde en sfeervolle arrangementen maken dit een topsong.
29. Olivia Newton-John - Make A Move On Me
Mooie zang met eigentijdse synthesizerbegeleiding zonder gedateerd te worden maar het nummer blijft niet echt hangen, het is een tikkeltje zoutloos.
30. Imagination - Just An Illusion
Radiovriendelijke en softe funk/soul dat glad is geproduceerd. Het heeft degelijk zijn kwaliteiten maar ik vind het ook wat flets en zoutloos.
Cijfer: 5,5
0
geplaatst: 30 maart 2013, 18:20 uur
Mijn top-10 tot nu toe:
1. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans
2. The Stranglers - Golden Brown
3. Kraftwerk - The Model
4. The Jam - Town Called Malice
5. XTC - Senses Working Overtime
6. John Miles - Music
7. Roxy Music - More Than This
8. Doe Maar - Doris Day
9. Lindsey Buckingham - Trouble
10. John Watts - One Voice
... en een flop-10:
1. Hank B Memphis - Jij Daar In De Radio
2. Dingetje - Ik Wil Voor Mijn Verjaardag Een Dolly Dot
3. De Aal - Sjanson de Confiture
4. De Mounties - Op het Hoekje Brand nog Licht
5. Rubberen Robbie - De Nederlandse Sterren Vieren Carnaval
6. Mike Anthony - Why Can't We Live Together
7. Demis Roussos & Vicky Leandros - Je T'aime Mon Amour
8. Riny van der Lee - Varkens, Geiten, Boerenkool
9. The Millionaires - Fantasy Island
10. Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
Gemiddelde = 6,30
1. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans
2. The Stranglers - Golden Brown
3. Kraftwerk - The Model
4. The Jam - Town Called Malice
5. XTC - Senses Working Overtime
6. John Miles - Music
7. Roxy Music - More Than This
8. Doe Maar - Doris Day
9. Lindsey Buckingham - Trouble
10. John Watts - One Voice
... en een flop-10:
1. Hank B Memphis - Jij Daar In De Radio
2. Dingetje - Ik Wil Voor Mijn Verjaardag Een Dolly Dot
3. De Aal - Sjanson de Confiture
4. De Mounties - Op het Hoekje Brand nog Licht
5. Rubberen Robbie - De Nederlandse Sterren Vieren Carnaval
6. Mike Anthony - Why Can't We Live Together
7. Demis Roussos & Vicky Leandros - Je T'aime Mon Amour
8. Riny van der Lee - Varkens, Geiten, Boerenkool
9. The Millionaires - Fantasy Island
10. Richard "Dimples" Fields - I've Got To Learn To Say No!
Gemiddelde = 6,30
0
geplaatst: 31 maart 2013, 10:37 uur
TOP 40 VAN ROB nr 301, 31-3-1982
dw vw aw
1 1 10 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 4 4 Down under - Men at Work
3 5 3 Ever so lonely - Monsoon
4 2 11 Golden brown - The Stranglers
5 3 8 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
6 22 2 Open your heart - The Human League
7 11 4 Cardiac arrest/In the city - Madness
8 8 6 China - Huang Chung
9 9 5 More than just the two of us - Sneaker
10 7 6 Roof garden - Al Jarreau
11 6 6 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
12 16 3 One voice - John Watts
13 13 5 Poison arrow - ABC
14 15 3 Open arms - Journey
15 12 9 A town called Malice - The Jam
16 19 4 Aurora - Nova
17 23 2 Party fears two - The Associates
18 24 2 Invisible sun - The Police
19 32 2 On Broadway - George Benson
20 10 9 Senses working overtime - XTC
21 21 4 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
22 26 3 Queen of the rapping scene - Modern Romance
23 18 6 Der Kommissar - Falco
24 34 2 Fluß - Rheingold
25 28 4 Stormy seas - The Meteors
26 17 7 Sancta simplicitas - Vulcano
27 14 10 Centerfold - J. Geils Band
28 -- 1 More than this - Roxy Music
29 -- 1 Make it alone - Powerplay
30 20 7 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
31 30 4 Omdat (parce que because) - Bloem
32 33 2 Classic - Adrian Gurvitz
33 -- 1 Why can't we live together - Mike Anthony
34 -- 1 Make a move on me - Olivia Newton-John
35 -- 1 Zullen we maar weer - Doble R
36 31 11 Drownin' in Berlin - The Mobiles
37 27 12 Don't stop believin' - Journey
38 25 5 How many times - Lori Spee
39 29 10 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
40 36 12 The land of make believe - Bucks Fizz
Eindelijk na 5 weken een gewijzigde top 3, alleen Maid of Orleans houdt nog stand op 1. Down under en Ever so lonely bedreigen de Franse maagd.
Op 28 komt Roxy Music binnen, één uit mijn top 5 Favoriete Artiesten Aller Tijden, maar dat hebben ze compleet te danken aan de eerste drie albums. Na de wederopstanding met Manifesto is de band minder avontuurlijk en creatief geworden, maar meer gesofisticeerd en ook vaak dansbaarder. Op More than this overheerst de melancholie; Bryan Ferry en de gitaar klinken vol verlangen naar wat voorbij is en dat is ook (erg) mooi.
Op 29 Powerplay met Make it alone, waarschijnlijk hun leukste single. Prima new wave/rock, sympathiek is het woord dat vooral in mij opkomt.
Op 33 Mike Anthony met Why can't we live together. Dit is een cover van Timmy Thomas uit 1973. Met deze cover was destijds iets geks mee: hij kwam de top 40 binnen, maar moest op gerechtelijk bevel uit de roulatie genomen worden; ik meen me te herinneren dat hij een sample van het origineel bevatte. Razendsnel werd een nieuwe versie opgenomen en zonder een week te verliezen viel de oude versie uit de top 40 en kwam de nieuwe binnen; volgens mij een unieke gang van zaken. Het gekke is wel dat als ik deze versie nu draai, hij me niets meer zegt, terwijl het origineel van Timmy Thomas juist heel bekend en sterk klinkt. Toch werd de cover de grotere hit (in NL). Het is me toch wat.
Op 34 Olivia Newton-John die een paar succesvolle hitjaren achter de rug heeft, maar nu alleen nog maar in de marge (lees: de tipparade) scoort. Een aardig professioneel gebracht liedje, maar niet memorabel.
En op 35 Antilliaanse feestmuziek van Doble R. Al ben ik niet zo van de feestmuziek, dit klinkt toch wel heel erg swingend, en de teksten worden ook met humor gebracht. De wat negatieve commentaren hierboven begrijp ik niet helemaal, ik vind het leuker dan die Wasmasjien.
dw vw aw
1 1 10 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 4 4 Down under - Men at Work
3 5 3 Ever so lonely - Monsoon
4 2 11 Golden brown - The Stranglers
5 3 8 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
6 22 2 Open your heart - The Human League
7 11 4 Cardiac arrest/In the city - Madness
8 8 6 China - Huang Chung
9 9 5 More than just the two of us - Sneaker
10 7 6 Roof garden - Al Jarreau
11 6 6 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
12 16 3 One voice - John Watts
13 13 5 Poison arrow - ABC
14 15 3 Open arms - Journey
15 12 9 A town called Malice - The Jam
16 19 4 Aurora - Nova
17 23 2 Party fears two - The Associates
18 24 2 Invisible sun - The Police
19 32 2 On Broadway - George Benson
20 10 9 Senses working overtime - XTC
21 21 4 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
22 26 3 Queen of the rapping scene - Modern Romance
23 18 6 Der Kommissar - Falco
24 34 2 Fluß - Rheingold
25 28 4 Stormy seas - The Meteors
26 17 7 Sancta simplicitas - Vulcano
27 14 10 Centerfold - J. Geils Band
28 -- 1 More than this - Roxy Music
29 -- 1 Make it alone - Powerplay
30 20 7 Je suis venue te dire que je m'en vais - Jo Lemaire & Flouze
31 30 4 Omdat (parce que because) - Bloem
32 33 2 Classic - Adrian Gurvitz
33 -- 1 Why can't we live together - Mike Anthony
34 -- 1 Make a move on me - Olivia Newton-John
35 -- 1 Zullen we maar weer - Doble R
36 31 11 Drownin' in Berlin - The Mobiles
37 27 12 Don't stop believin' - Journey
38 25 5 How many times - Lori Spee
39 29 10 Black Pearl - Margriet Eshuijs Band
40 36 12 The land of make believe - Bucks Fizz
Eindelijk na 5 weken een gewijzigde top 3, alleen Maid of Orleans houdt nog stand op 1. Down under en Ever so lonely bedreigen de Franse maagd.
Op 28 komt Roxy Music binnen, één uit mijn top 5 Favoriete Artiesten Aller Tijden, maar dat hebben ze compleet te danken aan de eerste drie albums. Na de wederopstanding met Manifesto is de band minder avontuurlijk en creatief geworden, maar meer gesofisticeerd en ook vaak dansbaarder. Op More than this overheerst de melancholie; Bryan Ferry en de gitaar klinken vol verlangen naar wat voorbij is en dat is ook (erg) mooi.
Op 29 Powerplay met Make it alone, waarschijnlijk hun leukste single. Prima new wave/rock, sympathiek is het woord dat vooral in mij opkomt.
Op 33 Mike Anthony met Why can't we live together. Dit is een cover van Timmy Thomas uit 1973. Met deze cover was destijds iets geks mee: hij kwam de top 40 binnen, maar moest op gerechtelijk bevel uit de roulatie genomen worden; ik meen me te herinneren dat hij een sample van het origineel bevatte. Razendsnel werd een nieuwe versie opgenomen en zonder een week te verliezen viel de oude versie uit de top 40 en kwam de nieuwe binnen; volgens mij een unieke gang van zaken. Het gekke is wel dat als ik deze versie nu draai, hij me niets meer zegt, terwijl het origineel van Timmy Thomas juist heel bekend en sterk klinkt. Toch werd de cover de grotere hit (in NL). Het is me toch wat.
Op 34 Olivia Newton-John die een paar succesvolle hitjaren achter de rug heeft, maar nu alleen nog maar in de marge (lees: de tipparade) scoort. Een aardig professioneel gebracht liedje, maar niet memorabel.
En op 35 Antilliaanse feestmuziek van Doble R. Al ben ik niet zo van de feestmuziek, dit klinkt toch wel heel erg swingend, en de teksten worden ook met humor gebracht. De wat negatieve commentaren hierboven begrijp ik niet helemaal, ik vind het leuker dan die Wasmasjien.
* denotes required fields.