Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 1 april 2013, 17:24 uur
Week 13 - 27 maart 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Al Bano & Romina Power - Felicità
NCRV's Favorietschijf: Powerplay - Make It Alone
Steunplaat: Elton John - Blue Eyes
Binnenkomers in de Tipparade:
6. Elton John - Blue Eyes
9. Mike Anthony - Why Can't We Live Together
24. Rod Stewart - Just Like a Woman
25. Bloem - Omdat (Parce que Because)
27. Powerplay - [url=http://www.youtube.com/watch?v=fRaqx0kJnLM]Make It Alone
28. Roxy Music - More Than This
29. Olivia Newton-John - Make A Move On Me
30. Imagination - Just An Illusion
Het zou erg eenvoudig zijn om Elton's ietwat vergeten Blue Eyes weg te zetten als goedkope schmaltz, maar toch klinkt er een kwaliteit in door dat niet te ontkennen valt. De romantische sfeer die hij hier duidelijk voor ogen had is op een heel kundige, luchtige manier gecomponeerd zodat het nergens over het randje kiepert [8,5].
De door Mike Anthony met toeters en bellen behangen versie van Why Can't We Live Together laat ik ook het liefst zo snel mogelijk aan me voorbij gaan. Het lijkt Boney M op een héél slechte dag wel, brrr...
[2].
Rod Stewart's versie van Just Like A Woman gaat gebukt onder een wel door èrg veel galm doorspekte 80's-productie waardoor z'n krachtige stem veel te schel gaat klinken. Jammer, want Rod zelf probeert er hier echt het beste van te maken [7].
Ik weet absoluut niet wat ik van Bloem's Omdat moet maken. De productie en het arrangement doen me meteen denken aan lallende menigtes in overvolle cafés en dat is nou net iets waar ik allergisch voor ben. Anderzijds is er de overduidelijke knipoog naar de sentimenten van Je Veux L'Amour waar ik weer meer mee heb... Ik vind dit allemaal te Hollands, te gemaakt en te gemakkelijk [4].
Verdomd, Powerplay's Make It Alone lijkt zo van Wings' Back To The Egg-album te zijn weggelopen!
De zang, de productie, de muzikale invulling... Niets lijkt aan het toeval te zijn overgelaten.
Ik herken het ook meteen weer na 31 jaar en dat is meestal een goed teken. Hier is vakwerk afgeleverd en ik ga me echt eens verdiepen in meer van dit bandje
[9].
More Than This vind ik dan weer een iets minder nummer van Roxy Music. Natuurlijk is dit ook weer tiptop in orde maar we hadden dit anno maart 1982 al wel eerder van ze gehoord (Same Old Scene en Over You komen zo bij me op). Toch nog een dikke [7,5].
Olivia Newton-John's Make A Move On Me vind ik ronduit zwak. Een paar goede ideeën (zoals dat synth-motiefje waarmee het ook start) omringt door tegenstekende zwakke schakels. Het arrangement is niet om over naar huis te mailen en ook de zang staat me erg tegen [3,5].
Zoals ik al eerder aangaf (bij Body Talk): Imagination is niet mijn band. Ik heb altijd het idee dat het bij hun allemaal draait om een imago waarbij de muziek als een soort garnering mag dienen.
Erg synthetisch en leeg vooral. Popmuziek dat pretendeert soulmuziek te zijn [4].
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Powerplay - Make It Alone
Steunplaat: Elton John - Blue Eyes
27. Powerplay - [url=http://www.youtube.com/watch?v=fRaqx0kJnLM]Make It Alone
Het zou erg eenvoudig zijn om Elton's ietwat vergeten Blue Eyes weg te zetten als goedkope schmaltz, maar toch klinkt er een kwaliteit in door dat niet te ontkennen valt. De romantische sfeer die hij hier duidelijk voor ogen had is op een heel kundige, luchtige manier gecomponeerd zodat het nergens over het randje kiepert [8,5].
De door Mike Anthony met toeters en bellen behangen versie van Why Can't We Live Together laat ik ook het liefst zo snel mogelijk aan me voorbij gaan. Het lijkt Boney M op een héél slechte dag wel, brrr...
[2].Rod Stewart's versie van Just Like A Woman gaat gebukt onder een wel door èrg veel galm doorspekte 80's-productie waardoor z'n krachtige stem veel te schel gaat klinken. Jammer, want Rod zelf probeert er hier echt het beste van te maken [7].
Ik weet absoluut niet wat ik van Bloem's Omdat moet maken. De productie en het arrangement doen me meteen denken aan lallende menigtes in overvolle cafés en dat is nou net iets waar ik allergisch voor ben. Anderzijds is er de overduidelijke knipoog naar de sentimenten van Je Veux L'Amour waar ik weer meer mee heb... Ik vind dit allemaal te Hollands, te gemaakt en te gemakkelijk [4].
Verdomd, Powerplay's Make It Alone lijkt zo van Wings' Back To The Egg-album te zijn weggelopen!
De zang, de productie, de muzikale invulling... Niets lijkt aan het toeval te zijn overgelaten.
Ik herken het ook meteen weer na 31 jaar en dat is meestal een goed teken. Hier is vakwerk afgeleverd en ik ga me echt eens verdiepen in meer van dit bandje
[9].More Than This vind ik dan weer een iets minder nummer van Roxy Music. Natuurlijk is dit ook weer tiptop in orde maar we hadden dit anno maart 1982 al wel eerder van ze gehoord (Same Old Scene en Over You komen zo bij me op). Toch nog een dikke [7,5].
Olivia Newton-John's Make A Move On Me vind ik ronduit zwak. Een paar goede ideeën (zoals dat synth-motiefje waarmee het ook start) omringt door tegenstekende zwakke schakels. Het arrangement is niet om over naar huis te mailen en ook de zang staat me erg tegen [3,5].
Zoals ik al eerder aangaf (bij Body Talk): Imagination is niet mijn band. Ik heb altijd het idee dat het bij hun allemaal draait om een imago waarbij de muziek als een soort garnering mag dienen.
Erg synthetisch en leeg vooral. Popmuziek dat pretendeert soulmuziek te zijn [4].
0
geplaatst: 1 april 2013, 18:03 uur
ranboy schreef:
Op 33 Mike Anthony met Why can't we live together. Dit is een cover van Timmy Thomas uit 1973. Met deze cover was destijds iets geks mee: hij kwam de top 40 binnen, maar moest op gerechtelijk bevel uit de roulatie genomen worden; ik meen me te herinneren dat hij een sample van het origineel bevatte. Razendsnel werd een nieuwe versie opgenomen en zonder een week te verliezen viel de oude versie uit de top 40 en kwam de nieuwe binnen; volgens mij een unieke gang van zaken. Het gekke is wel dat als ik deze versie nu draai, hij me niets meer zegt, terwijl het origineel van Timmy Thomas juist heel bekend en sterk klinkt. Toch werd de cover de grotere hit (in NL). Het is me toch wat.
Op 33 Mike Anthony met Why can't we live together. Dit is een cover van Timmy Thomas uit 1973. Met deze cover was destijds iets geks mee: hij kwam de top 40 binnen, maar moest op gerechtelijk bevel uit de roulatie genomen worden; ik meen me te herinneren dat hij een sample van het origineel bevatte. Razendsnel werd een nieuwe versie opgenomen en zonder een week te verliezen viel de oude versie uit de top 40 en kwam de nieuwe binnen; volgens mij een unieke gang van zaken. Het gekke is wel dat als ik deze versie nu draai, hij me niets meer zegt, terwijl het origineel van Timmy Thomas juist heel bekend en sterk klinkt. Toch werd de cover de grotere hit (in NL). Het is me toch wat.
Ja, nu je het zegt... heel vreemd!

In week 15 is de sample-versie al hard op weg naar de Top 10 terwijl de nieuwe versie al warm loopt (Tipparade). Die komt vervolgens in week 16 als wissel weer vrij laag binnen om een paar weken daarna een Top 10-hit te worden.
Het was natuurlijk een stuk leuker geweest -zowel bij deze single als teveel andere ervoor/erna- als het in z'n geheel verboden zou zijn geworden, gewoon omdat het heel slecht is...

Aankomende week neem ik nog even de overige liedjes door, U2 etc.
0
Martial
geplaatst: 2 april 2013, 10:14 uur
Tipparade Week 13 (1982)
Hebben we vorige week ons zegje al over gedaan, alarmschijfonwaardig dit nummer maar dit terzijde.
Mooi en sfeervol zijn wel de woorden voor dit nummer + het clipje dat er helemaal bij past.
Cijfer: 8
Een simpele en gevoelloze cover met een oervervelende beat eronder maken dit tot een draak van een plaat.
Cijfer: 2
Rod Stewart levert sterke singles af met wat mindere, van deze ben ik niet echt gecharmeerd het is Stewart ten voeten uit dat wel, maar bij mij wil de vonk niet echt overspringen.
Cijfer: 6
Tsja heel wat anders dan Even aan me moeder vragen als je het mij vraagt, het Franse gedeelte en dan vooral de zang zijn wat een vreselijk soort, als het over gaat in het Nederlands gaat het dan wel weer maar totaal blinkt het niet echt uit.
Cijfer: 4
27. Powerplay - Make It Alone
Een prima Nederpop product dat zich het best laat vertalen als Rockpop, een aanstekelijk en catchy nummer en direct ook één van de leukere nummers van Powerplay.
Dit nummer is natuurlijk op het lijf geschreven van Roxy Music en Bryan Ferry, het zit oerdegelijk in elkaar en is strak geproduceerd en het ligt prima in het gehoor.
Toegeven de stem van Olivia Newton John is en blijft prettig om naar te luisteren en het lijkt wel of iedereen in deze tijd mee wou doen met de "synth mode" alleen het nummer heeft best wel een ietwat "lastig" meezingrefrein meestal wel noodzakelijk voor het scoren een hit, niet slecht maar ook weer niet wat we van Olivia gewend zijn.
Cijfer: 5
Een typische Jolley & Swain produktie ook al klinkt de ene single van Imagination wat lekkerder in het gehoor dan deze, niet onaardig maar geen echte topper deze single als je het mij vraagt.
Cijfer: 5,5
Hebben we vorige week ons zegje al over gedaan, alarmschijfonwaardig dit nummer maar dit terzijde.
Mooi en sfeervol zijn wel de woorden voor dit nummer + het clipje dat er helemaal bij past.
Een simpele en gevoelloze cover met een oervervelende beat eronder maken dit tot een draak van een plaat.
Cijfer: 2
Rod Stewart levert sterke singles af met wat mindere, van deze ben ik niet echt gecharmeerd het is Stewart ten voeten uit dat wel, maar bij mij wil de vonk niet echt overspringen.
Tsja heel wat anders dan Even aan me moeder vragen als je het mij vraagt, het Franse gedeelte en dan vooral de zang zijn wat een vreselijk soort, als het over gaat in het Nederlands gaat het dan wel weer maar totaal blinkt het niet echt uit.
27. Powerplay - Make It Alone
Een prima Nederpop product dat zich het best laat vertalen als Rockpop, een aanstekelijk en catchy nummer en direct ook één van de leukere nummers van Powerplay.
Dit nummer is natuurlijk op het lijf geschreven van Roxy Music en Bryan Ferry, het zit oerdegelijk in elkaar en is strak geproduceerd en het ligt prima in het gehoor.
Toegeven de stem van Olivia Newton John is en blijft prettig om naar te luisteren en het lijkt wel of iedereen in deze tijd mee wou doen met de "synth mode" alleen het nummer heeft best wel een ietwat "lastig" meezingrefrein meestal wel noodzakelijk voor het scoren een hit, niet slecht maar ook weer niet wat we van Olivia gewend zijn.
Een typische Jolley & Swain produktie ook al klinkt de ene single van Imagination wat lekkerder in het gehoor dan deze, niet onaardig maar geen echte topper deze single als je het mij vraagt.
0
geplaatst: 2 april 2013, 20:21 uur
Musician’s Top 30, 03-04-1982, week 14
01 (02) 04 Down under – Men at work
02 (08) 02 Open your heart – The Human League
03 (01) 08 Senses working overtime – XTC
04 (03) 06 Roof Garden – Al Jarreau
05 (12) 02 Invisible sun – The Police
06 (07) 03 You are what you is – Frank Zappa
07 (05) 06 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
08 (11) 03 Poison arrow – ABC
09 (04) 09 Golden Brown – Stranglers
10 (16) 02 Lenny – Buggles
11 (12) 04 Hang fire – Rolling Stones
12 (14) 05 High time he went – Renee
13 (06) 11 Waiting for a girl like you – Foreigner
14 (---) 01 More than this – Roxy music
15 (25) 02 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
16 (---) 01 Just like a woman – Rod Stewart
17 (15) 04 In the city – Madness
18 (20) 03 It was I – Lindsey Buckingham
19 (21) 03 Miss sun – Boz Scaggs
20 (26) 02 On Broadway – George Benson
21 (10) 08 A town called Malice – The Jam
22 (---) 01 Outside of this – Jon & Vangelis
23 (27) 02 I love rock and roll – Joan Jett
24 (---) 01 Blue eyes – Elton John
25 (18) 05 Man on your mind – Little River band
26 (24) 03 Open arms – Journey
27 (13) 08 Centerfold – The J. Geils band
28 (17) 08 Pretty woman – Van Halen
29 (19) 07 The Model – Kraftwerk
30 (---) 01 Make it alone - Powerplay
Down under was voor de hit van dat moment, in ieder geval toch van deze week.
Dat geldt niet voor Blue eyes van Elton John, wat ik eigenlijk toch een slecht nummer vind van John. Een ballad ok, maar dan ken ik wel wat betere. Blue eyes is mij te traag, wordt ook nergens spannend. Het kabbelt een beetje voort op z'n Johns. Nee, dat gaat 'm voor mij niet worden. Zodra Elton John een grotere hit krijgt, haak ik overigens vaak af.
Die interesse komt dan wel weer bij anderen terecht, zoals Outside of This, de opvolger van I'll find my way home. Eén hit en daarna gelijk alweer aan de kant gezet: het klinkt niet logisch maar het Jon & Vangelis publiek hield natuurlijk meer van het kopen van het album (The Friends of Mr. Cairo).
Outside of this - Jon & Vangelis
_s.jpg)
01 (02) 04 Down under – Men at work
02 (08) 02 Open your heart – The Human League
03 (01) 08 Senses working overtime – XTC
04 (03) 06 Roof Garden – Al Jarreau
05 (12) 02 Invisible sun – The Police
06 (07) 03 You are what you is – Frank Zappa
07 (05) 06 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
08 (11) 03 Poison arrow – ABC
09 (04) 09 Golden Brown – Stranglers
10 (16) 02 Lenny – Buggles
11 (12) 04 Hang fire – Rolling Stones
12 (14) 05 High time he went – Renee
13 (06) 11 Waiting for a girl like you – Foreigner
14 (---) 01 More than this – Roxy music
15 (25) 02 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
16 (---) 01 Just like a woman – Rod Stewart
17 (15) 04 In the city – Madness
18 (20) 03 It was I – Lindsey Buckingham
19 (21) 03 Miss sun – Boz Scaggs
20 (26) 02 On Broadway – George Benson
21 (10) 08 A town called Malice – The Jam
22 (---) 01 Outside of this – Jon & Vangelis
23 (27) 02 I love rock and roll – Joan Jett
24 (---) 01 Blue eyes – Elton John
25 (18) 05 Man on your mind – Little River band
26 (24) 03 Open arms – Journey
27 (13) 08 Centerfold – The J. Geils band
28 (17) 08 Pretty woman – Van Halen
29 (19) 07 The Model – Kraftwerk
30 (---) 01 Make it alone - Powerplay
Down under was voor de hit van dat moment, in ieder geval toch van deze week.
Dat geldt niet voor Blue eyes van Elton John, wat ik eigenlijk toch een slecht nummer vind van John. Een ballad ok, maar dan ken ik wel wat betere. Blue eyes is mij te traag, wordt ook nergens spannend. Het kabbelt een beetje voort op z'n Johns. Nee, dat gaat 'm voor mij niet worden. Zodra Elton John een grotere hit krijgt, haak ik overigens vaak af.
Die interesse komt dan wel weer bij anderen terecht, zoals Outside of This, de opvolger van I'll find my way home. Eén hit en daarna gelijk alweer aan de kant gezet: het klinkt niet logisch maar het Jon & Vangelis publiek hield natuurlijk meer van het kopen van het album (The Friends of Mr. Cairo).
Outside of this - Jon & Vangelis
_s.jpg)
0
geplaatst: 2 april 2013, 20:29 uur
Nooit geweten (zoals wel vaker bij Musician's hits) dat Outside of this een single geweest is. Geen notering bij mij dus... Toch komt volgende week één van dit duo extreem hoog in mijn top 40 binnen (een gokje mag
).
Blue eyes vond en vind ik ook niets aan, geen top 40-notering bij mij. Dat is niet omdat Elton John mij niet ligt, maar het ligt aan het zouteloze stuurloze liedje...
).Blue eyes vond en vind ik ook niets aan, geen top 40-notering bij mij. Dat is niet omdat Elton John mij niet ligt, maar het ligt aan het zouteloze stuurloze liedje...
0
geplaatst: 2 april 2013, 20:54 uur
Het titelnummer? 
Ja, ik vind het nummer van Elton John inderdaad ook zouteloos, dat lijkt mij de juiste benaming.

Ja, ik vind het nummer van Elton John inderdaad ook zouteloos, dat lijkt mij de juiste benaming.
0
geplaatst: 2 april 2013, 22:06 uur
O ja, één van dit duo 
Vangelis had volgens mij nog iets eerder Chariots of fire

Vangelis had volgens mij nog iets eerder Chariots of fire
0
geplaatst: 4 april 2013, 14:07 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 14, 03-04-1982
01 01 Associates - Party Fears Two
02 07 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
03 02 ABC - Poison Arrow
04 03 Japan - Visions Of China
05 14 U2 - A Celebration
06 08 Men At Work - Down Under
07 09 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
08 10 Journey - Open Arms / Little Girl
09 04 XTC - Senses Working Overtime
10 12 Japan - Ghosts
11 -- Simple Minds - Promised You A Miracle
12 05 J. Geils Band - Centerfold
13 06 The Jam - A Town Called Malice
14 21 B-Movie - Nowhere Girl
15 11 Icehouse - Can't Help Myself
16 23 Depeche Mode - See You
17 17 Little River Band - Man On Your Mind
18 16 All Sports Band - Opposites Do Attract
19 26 Powerplay - Make It Alone
20 20 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
21 13 Nits - Red Tape
22 27 XTC - Ball And Chain
23 28 Boomtown Rats - House On Fire
24 38 Thomas Dolby - Airwaves
25 30 Hall & Oates - Did It In A Minute
26 15 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
27 -- Johnny And The Distractions - Complicated Now
28 37 The Church - The Unguarded Moment
29 33 Graham Parker - Temporary Beauty
30 35 Rheingold - Fluss
31 31 Survivor - Summer Nights
32 19 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
33 18 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
34 22 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
35 39 Heaven 17 - The Height Of The Fighting (He-La-Ho)
36 -- Scorpions - No One Like You
37 -- The dB's - Neverland
38 29 Solution - Runaway
39 32 John Watts - One Voice
40 -- The Undertones - Beautiful Friend
De New Wave revolutie neemt verder toe met de prima Simple Minds single. In NL zou het nog een aantal weken duren maar daar konden we op de alternatieve dancevloer niet op wachten. Johnny And The Distractions is lekkere rock ergens tussen Springsteen, hardrock en de J. Geils band in. The dB's maakte leuke powerpop singles begin jaren 80. de beste volgen later.
The Undertones laten horen waar The Stranglers de mosterd voor Golden Brown vandaan hebben gehaald.
01 01 Associates - Party Fears Two
02 07 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
03 02 ABC - Poison Arrow
04 03 Japan - Visions Of China
05 14 U2 - A Celebration
06 08 Men At Work - Down Under
07 09 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
08 10 Journey - Open Arms / Little Girl
09 04 XTC - Senses Working Overtime
10 12 Japan - Ghosts
11 -- Simple Minds - Promised You A Miracle
12 05 J. Geils Band - Centerfold
13 06 The Jam - A Town Called Malice
14 21 B-Movie - Nowhere Girl
15 11 Icehouse - Can't Help Myself
16 23 Depeche Mode - See You
17 17 Little River Band - Man On Your Mind
18 16 All Sports Band - Opposites Do Attract
19 26 Powerplay - Make It Alone
20 20 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
21 13 Nits - Red Tape
22 27 XTC - Ball And Chain
23 28 Boomtown Rats - House On Fire
24 38 Thomas Dolby - Airwaves
25 30 Hall & Oates - Did It In A Minute
26 15 Bobby Womack - If You Think You're Lonely Now
27 -- Johnny And The Distractions - Complicated Now
28 37 The Church - The Unguarded Moment
29 33 Graham Parker - Temporary Beauty
30 35 Rheingold - Fluss
31 31 Survivor - Summer Nights
32 19 Huey Lewis & The News - Do You Believe In Love
33 18 Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye
34 22 Electric Light Orchestra - The Way Life's Meant To Be
35 39 Heaven 17 - The Height Of The Fighting (He-La-Ho)
36 -- Scorpions - No One Like You
37 -- The dB's - Neverland
38 29 Solution - Runaway
39 32 John Watts - One Voice
40 -- The Undertones - Beautiful Friend
De New Wave revolutie neemt verder toe met de prima Simple Minds single. In NL zou het nog een aantal weken duren maar daar konden we op de alternatieve dancevloer niet op wachten. Johnny And The Distractions is lekkere rock ergens tussen Springsteen, hardrock en de J. Geils band in. The dB's maakte leuke powerpop singles begin jaren 80. de beste volgen later.
The Undertones laten horen waar The Stranglers de mosterd voor Golden Brown vandaan hebben gehaald.
0
Martial
geplaatst: 4 april 2013, 17:48 uur
In The Undertones hoor ik toch het latere Always The Sun van The Stranglers in terug, een beetje plagiaat dus
maar al met al is het nummer Beautiful Friend een aangename verrassing!
En inderdaad in juni pas de Simple Minds hier in de hitlijsten met het Promised You A Miracle.
maar al met al is het nummer Beautiful Friend een aangename verrassing!En inderdaad in juni pas de Simple Minds hier in de hitlijsten met het Promised You A Miracle.
0
Martial
geplaatst: 4 april 2013, 18:07 uur
Top 10 - Week 14 (1982)
01 (---) Thomas Dolby - Air Waves
02 (02) Future World Orchestra - - I'm Not Afraid Of The Future
03 (04) The Police - Invisible Sun
04 (01) Men At Work - Down Under
05 (06) ABC - Poison Arrow
06 (03) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
07 (10) The Buggles - Lenny
08 (05) John Watts - One Voice
09 (---) Powerplay - Make It Alone
10 (07) Al Jarreau - Roof Garden

Tip 5 - Week 14 (1982)
01. Roxy Music - More Than This
02. Elton John - Blue Eyes
03. Joan Jett & The Blackhearts - I Love Rock And Roll
04. Paul McCartney & Stevie Wonder - Ebony And Ivory
05. Status Quo - Dear John

01 (---) Thomas Dolby - Air Waves
02 (02) Future World Orchestra - - I'm Not Afraid Of The Future
03 (04) The Police - Invisible Sun
04 (01) Men At Work - Down Under
05 (06) ABC - Poison Arrow
06 (03) Jo Lemaire + Flouze - Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais
07 (10) The Buggles - Lenny
08 (05) John Watts - One Voice
09 (---) Powerplay - Make It Alone
10 (07) Al Jarreau - Roof Garden

Tip 5 - Week 14 (1982)
01. Roxy Music - More Than This
02. Elton John - Blue Eyes
03. Joan Jett & The Blackhearts - I Love Rock And Roll
04. Paul McCartney & Stevie Wonder - Ebony And Ivory
05. Status Quo - Dear John

0
geplaatst: 6 april 2013, 18:41 uur
Tipparade: week 14 van 1982.
1. Paul McCartney & Stevie Wonder - Ebony And Ivory
Een nummer dat ik een stuk minder waardeer dan toen ondanks de status van de uitvoerders. Het is mij te klef en te zoetsappig.
Cijfer: 4,5
12. Stars On 45 - The Greatest Rock 'n' Roll Band
Niet slecht gedaan maar de sleet begon er wel in te komen en Rolling Stones blijken minder geschikt te zijn voor zo'n medley.
25. The Quick - The Rhythm Of The Jungle
Een funknummer van ééndagsvlieg dat er nog steeds mag zijn, ritmisch vind ik het alleszins geslaagd dankzij de riff en baslijn en vrij aparte percussie. De synthesizer zorgt op een subtiele wijze voor nog meer sfeer.
Cijfer: 7,5
26. War - You Got The Power
Wederom funk maar dit is een stuk banaler mede door het goedkope refrein en het lijkt wat teveel op Commodores. Al vind ik de blazers dan weer aanstekelijk.
27. Status Quo - Dear John
Vrolijk en pretentieloos vermaak en hun sound is ook zeer herkenbaar maar de inspiratie begon bij hen op te drogen, het komt mij wat routineus over.
Cijfer: 6,5
28. Babe - Indian habits
Klinkt beter en ook wat steviger dan hun vorige singles maar ook wat niemendallerig. De percussie vind ik nog het meest geslaagd.
29. The Jones Girls - (I Found) That Man of Min
Weer een meidengroep maar met een flets en langdradig nummer dat mij te weinig aanspreekt. Ik was het na enkele minuten al vergeten en de vocalen komen mij ook geforceerd over.
Cijfer: 3
30. Saskia & Serge - My "Flyer" And Me
Geen clip gevonden.
Een nummer dat ik een stuk minder waardeer dan toen ondanks de status van de uitvoerders. Het is mij te klef en te zoetsappig.
Niet slecht gedaan maar de sleet begon er wel in te komen en Rolling Stones blijken minder geschikt te zijn voor zo'n medley.
Een funknummer van ééndagsvlieg dat er nog steeds mag zijn, ritmisch vind ik het alleszins geslaagd dankzij de riff en baslijn en vrij aparte percussie. De synthesizer zorgt op een subtiele wijze voor nog meer sfeer.
Wederom funk maar dit is een stuk banaler mede door het goedkope refrein en het lijkt wat teveel op Commodores. Al vind ik de blazers dan weer aanstekelijk.
Vrolijk en pretentieloos vermaak en hun sound is ook zeer herkenbaar maar de inspiratie begon bij hen op te drogen, het komt mij wat routineus over.
28. Babe - Indian habits
Klinkt beter en ook wat steviger dan hun vorige singles maar ook wat niemendallerig. De percussie vind ik nog het meest geslaagd.
Weer een meidengroep maar met een flets en langdradig nummer dat mij te weinig aanspreekt. Ik was het na enkele minuten al vergeten en de vocalen komen mij ook geforceerd over.
Geen clip gevonden.
0
Martial
geplaatst: 7 april 2013, 10:47 uur
Tipparade Week 14 (1982)
Alarmschijf: Paul McCartney & Stevie Wonder - Ebony And Ivory
Twee muzikale grootmachten bundelen hun krachten in dit leuke en niet al te ingewikkelde nummer, het luistert goed en weg en uit commercieel oogpunt is dit natuurlijk een voltreffer, de ietwat gladde produktie nemen we maar op de koop toe.
De volgende grote band is aan de beurt om zich samen te laten vatten in een medley van de Stars on 45, de zanger komt redelijk dicht in de buurt van de zang van Mick Jagger, het probleem is je hebt dit nu onderhand wel gehoord de nummers aan elkaar rijgen en is verre van nog orgineel te noemen.
Weer zo'n typisch jaren 80 ding vol met toeters en bellen, ik heb het na 1 keer wel gehoord moet ik zeggen.
Een beetje saai en eentonig nummer en ook hier geldt qua orginaliteit blinkt dit nummer niet uit wat ook zichtbaar is in het cijfer.
Hier word ik weer helemaal vrolijk van gewoon lekkere recht toe recht aan rock van Status Quo met de overbekende muzikale ingedienten waar we Status Quo zo goed van kennen, prima nummer.
Cijfer: 9
28. Babe - Indian habits
Lang niet zo leuk als hun vorige single I'm A Rock Machine, we gaan nu indiaantje spelen met de dames Babe het ge-hooka heya vind ik knap irritant in dit nummer, volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Dit nummer wordt als langdradig gezien? geforceerde zang? toe maar .... feit is wel dat we zo'n nummer wel is vaker gehoord hebben dus ook hier geen orginalteitsprijs, niet vervelend om een keertje te horen maar 1 keer is dan ook wel genoeg moet ik zeggen.
Is dit hetzelfde als Me And My Shadow? geen idee hoe dit nummer klinkt en voel me ook niet echt genoodzaakt om dit nummer op te gaan zoeken als iets niet te vinden is op internet zegt dit vaak genoeg, dus blijft dit nummer cijferloos.
Cijfer: (-)
Twee muzikale grootmachten bundelen hun krachten in dit leuke en niet al te ingewikkelde nummer, het luistert goed en weg en uit commercieel oogpunt is dit natuurlijk een voltreffer, de ietwat gladde produktie nemen we maar op de koop toe.
De volgende grote band is aan de beurt om zich samen te laten vatten in een medley van de Stars on 45, de zanger komt redelijk dicht in de buurt van de zang van Mick Jagger, het probleem is je hebt dit nu onderhand wel gehoord de nummers aan elkaar rijgen en is verre van nog orgineel te noemen.
Weer zo'n typisch jaren 80 ding vol met toeters en bellen, ik heb het na 1 keer wel gehoord moet ik zeggen.
Een beetje saai en eentonig nummer en ook hier geldt qua orginaliteit blinkt dit nummer niet uit wat ook zichtbaar is in het cijfer.
Hier word ik weer helemaal vrolijk van gewoon lekkere recht toe recht aan rock van Status Quo met de overbekende muzikale ingedienten waar we Status Quo zo goed van kennen, prima nummer.
28. Babe - Indian habits
Lang niet zo leuk als hun vorige single I'm A Rock Machine, we gaan nu indiaantje spelen met de dames Babe het ge-hooka heya vind ik knap irritant in dit nummer, volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Dit nummer wordt als langdradig gezien? geforceerde zang? toe maar .... feit is wel dat we zo'n nummer wel is vaker gehoord hebben dus ook hier geen orginalteitsprijs, niet vervelend om een keertje te horen maar 1 keer is dan ook wel genoeg moet ik zeggen.
Is dit hetzelfde als Me And My Shadow? geen idee hoe dit nummer klinkt en voel me ook niet echt genoodzaakt om dit nummer op te gaan zoeken als iets niet te vinden is op internet zegt dit vaak genoeg, dus blijft dit nummer cijferloos.
Cijfer: (-)
0
geplaatst: 7 april 2013, 12:47 uur
TOP 40 VAN ROB nr 302, 7-4-1982
dw vw aw
1 1 11 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 5 Down under - Men at Work
3 3 4 Ever so lonely - Monsoon
4 6 3 Open your heart - The Human League
5 17 3 Party fears two - The Associates
6 5 9 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
7 -- 1 Chariots of fire - Vangelis
8 4 12 Golden brown - The Stranglers
9 8 7 China - Huang Chung
10 12 4 One voice - John Watts
11 7 5 Cardiac arrest/In the city - Madness
12 19 3 On Broadway - George Benson
13 13 6 Poison arrow - ABC
14 14 4 Open arms - Journey
15 9 6 More than just the two of us - Sneaker
16 18 3 Invisible sun - The Police
17 10 7 Roof garden - Al Jarreau
18 20 10 Senses working overtime - XTC
19 16 5 Aurora - Nova
20 11 7 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
21 21 5 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
22 22 4 Queen of the rapping scene - Modern Romance
23 24 3 Fluß - Rheingold
24 28 2 More than this - Roxy Music
25 25 5 Stormy seas - The Meteors
26 15 10 A town called Malice - The Jam
27 29 2 Make it alone - Powerplay
28 31 5 Omdat (parce que because) - Bloem
29 35 2 Zullen we maar weer - Doble R
30 33 2 Why can't we live together - Mike Anthony
31 34 2 Make a move on me - Olivia Newton-John
32 -- 1 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
33 -- 1 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
34 -- 1 Five miles out - Mike Oldfield
35 32 3 Classic - Adrian Gurvitz
36 23 7 Der Kommissar - Falco
37 -- 1 Holding out for love - Angela Bofill
38 -- 1 I'm not afraid of the future - Future's World Orchestra
39 27 11 Centerfold - J. Geils Band
40 26 8 Sancta simplicitas - Vulcano
Voor de zevende week op 1, en daarmee behorend tot de echte giganten, Maid of Orleans! Men at Work en Monsoon kregen hem (nog) niet klein, maar nu komt er nog hevigere concurrentie, van The Associates (van 17 naar 5) en de superklapper van Vangelis, binnen op 7!
In mijn top 40 kwamen maar zelden platen direct in de top 10 binnen, en 7 is extreem hoog. Dit kon alleen maar gebeuren, omdat ik de song al een half jaar of zo kende. De film Chariots of fire komt uit 1981, en de soundtrack kreeg ik toen al in bezit (stond toen ook al in de Album top 50). Begin 1982 kreeg Vangelis een Oscar voor beste soundtrack, en als gevolg van de toegenomen publiciteit werd Chariots of fire als single uitgebracht, en werd Vangelis tweede (en grootste) hit. Sterker nog, in de Olympische Spelen van Londen 2012 was dit het heersende thema dat voortdurend bij medaille-uitreikingen te horen was, en uiteraard in de openingsceremonie (wie dit gezien heeft, zal zich Mr. Bean nog goed herinneren!). Op het album heet trouwens de single niet Chariots of fire, maar Titles, en de song Chariots of fire strekt zich uit over de hele tweede plaatkant: variaties op het thema. Wat ik destijds niet eens doorhad, was dat de single Chariots of fire dezelfde melodie heeft als het prachtige Race to the end van Demis Roussos en Vangelis, dat in 1981 in mijn top 40 een grote hit was, maar in NL slechts de tipparade haalde. Zonder de tekst en met compleet andere muziek is de overeenkomst ook niet heel helder. Race to the end staat overigens niet op het album Chariots of fire, en zit ook niet in de film, maar is natuurlijk wel met dat doel in gedachten geschreven (zie alleen al de titel, Race to the end). Vangelis zou solo overigens nog maar één keer de top 40 halen, met de vette nummer 1-hit Conquest of paradise.
Op 32 de zoete en brave song Ebony and ivory, vakkundig ingezongen, maar de synthesizers zijn vrij opdringerig en gaan snel vervelen. Bij mij wordt het een klein hitje, in de top 40 een top 3 hit.
Op 33 de tweede single van Nick Nicely, en dat bedoel ik letterlijk: de man heeft slecht twee singles in zijn carrière uitgebracht. Vorig jaar kwam DCT dreams ook al hoog in mijn top 40 terecht, en hiermee gaat het weer gebeuren. De moderne synth-klanken doen tegelijk ook denken aan The Beatles (I am the walrus), de vervormde stem en mysterieuze teksten maken dit vergeten juweeltje compleet.
Op 34 Mike Oldfield met een merkwaardige mengelmoes van disco, vocoder-stemmen maar ook weer zijn typische gitaargeluid en Maggie Riley voor het menselijk geluid. Heel apart, en dus geen hit geworden.
Op 37 eendagsvlieg Angela Bofill met een aardig discoliedje, maar volgende week alweer verdwenen.
Hetzelfde geldt voor 38, volgende week alweer weg: de opvolger van Desire, het minder pakkende I'm not afraid of the future.
dw vw aw
1 1 11 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
2 2 5 Down under - Men at Work
3 3 4 Ever so lonely - Monsoon
4 6 3 Open your heart - The Human League
5 17 3 Party fears two - The Associates
6 5 9 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
7 -- 1 Chariots of fire - Vangelis
8 4 12 Golden brown - The Stranglers
9 8 7 China - Huang Chung
10 12 4 One voice - John Watts
11 7 5 Cardiac arrest/In the city - Madness
12 19 3 On Broadway - George Benson
13 13 6 Poison arrow - ABC
14 14 4 Open arms - Journey
15 9 6 More than just the two of us - Sneaker
16 18 3 Invisible sun - The Police
17 10 7 Roof garden - Al Jarreau
18 20 10 Senses working overtime - XTC
19 16 5 Aurora - Nova
20 11 7 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
21 21 5 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
22 22 4 Queen of the rapping scene - Modern Romance
23 24 3 Fluß - Rheingold
24 28 2 More than this - Roxy Music
25 25 5 Stormy seas - The Meteors
26 15 10 A town called Malice - The Jam
27 29 2 Make it alone - Powerplay
28 31 5 Omdat (parce que because) - Bloem
29 35 2 Zullen we maar weer - Doble R
30 33 2 Why can't we live together - Mike Anthony
31 34 2 Make a move on me - Olivia Newton-John
32 -- 1 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
33 -- 1 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
34 -- 1 Five miles out - Mike Oldfield
35 32 3 Classic - Adrian Gurvitz
36 23 7 Der Kommissar - Falco
37 -- 1 Holding out for love - Angela Bofill
38 -- 1 I'm not afraid of the future - Future's World Orchestra
39 27 11 Centerfold - J. Geils Band
40 26 8 Sancta simplicitas - Vulcano
Voor de zevende week op 1, en daarmee behorend tot de echte giganten, Maid of Orleans! Men at Work en Monsoon kregen hem (nog) niet klein, maar nu komt er nog hevigere concurrentie, van The Associates (van 17 naar 5) en de superklapper van Vangelis, binnen op 7!
In mijn top 40 kwamen maar zelden platen direct in de top 10 binnen, en 7 is extreem hoog. Dit kon alleen maar gebeuren, omdat ik de song al een half jaar of zo kende. De film Chariots of fire komt uit 1981, en de soundtrack kreeg ik toen al in bezit (stond toen ook al in de Album top 50). Begin 1982 kreeg Vangelis een Oscar voor beste soundtrack, en als gevolg van de toegenomen publiciteit werd Chariots of fire als single uitgebracht, en werd Vangelis tweede (en grootste) hit. Sterker nog, in de Olympische Spelen van Londen 2012 was dit het heersende thema dat voortdurend bij medaille-uitreikingen te horen was, en uiteraard in de openingsceremonie (wie dit gezien heeft, zal zich Mr. Bean nog goed herinneren!). Op het album heet trouwens de single niet Chariots of fire, maar Titles, en de song Chariots of fire strekt zich uit over de hele tweede plaatkant: variaties op het thema. Wat ik destijds niet eens doorhad, was dat de single Chariots of fire dezelfde melodie heeft als het prachtige Race to the end van Demis Roussos en Vangelis, dat in 1981 in mijn top 40 een grote hit was, maar in NL slechts de tipparade haalde. Zonder de tekst en met compleet andere muziek is de overeenkomst ook niet heel helder. Race to the end staat overigens niet op het album Chariots of fire, en zit ook niet in de film, maar is natuurlijk wel met dat doel in gedachten geschreven (zie alleen al de titel, Race to the end). Vangelis zou solo overigens nog maar één keer de top 40 halen, met de vette nummer 1-hit Conquest of paradise.
Op 32 de zoete en brave song Ebony and ivory, vakkundig ingezongen, maar de synthesizers zijn vrij opdringerig en gaan snel vervelen. Bij mij wordt het een klein hitje, in de top 40 een top 3 hit.
Op 33 de tweede single van Nick Nicely, en dat bedoel ik letterlijk: de man heeft slecht twee singles in zijn carrière uitgebracht. Vorig jaar kwam DCT dreams ook al hoog in mijn top 40 terecht, en hiermee gaat het weer gebeuren. De moderne synth-klanken doen tegelijk ook denken aan The Beatles (I am the walrus), de vervormde stem en mysterieuze teksten maken dit vergeten juweeltje compleet.
Op 34 Mike Oldfield met een merkwaardige mengelmoes van disco, vocoder-stemmen maar ook weer zijn typische gitaargeluid en Maggie Riley voor het menselijk geluid. Heel apart, en dus geen hit geworden.
Op 37 eendagsvlieg Angela Bofill met een aardig discoliedje, maar volgende week alweer verdwenen.
Hetzelfde geldt voor 38, volgende week alweer weg: de opvolger van Desire, het minder pakkende I'm not afraid of the future.
0
geplaatst: 7 april 2013, 15:22 uur
ranboy schreef:
En dat is buitengewoon spijtig!
Je maait me enigszins het gras voor de voeten weg, ik laat het nummer ook dinsdag binnenkomen en dacht dat iedereen er wel over heen zou kijken...

Hier bloeide mijn interesse, juist ook voor het gelijknamige album van Oldfield, tot ongekende hoogte voor de multi instrumentalist op. Ik geef het nog steeds een hoge waardering, ook al zullen veel liefhebbers van Tubular bells en Incantations wellicht de pijp aan Maarten hebben gegeven, bij deze ontwikkeling van Mike Oldfield. Maar ik vind het prachtig:
Five Miles Out - Mike Oldfield
Voor de liefhebbers na dit nummer: het complete album is op YouTube te beluisteren, lijkt mij zeer geschikt voor een zondagmiddag:
Five Miles Out (full album) - Mike Oldfield
Ik wacht hier met smart al enige tijd op een digitaal geremasterde versie in HD kwaliteit.
0
geplaatst: 9 april 2013, 22:03 uur
Musician’s Top 30, 10-04-1982, week 15
01 (01) 05 Down under – Men at work
02 (02) 03 Open your heart – The Human League
03 (05) 03 Invisible sun – The Police
04 (14) 02 More than this – Roxy music
05 (10) 03 Lenny – Buggles
06 (06) 04 You are what you is – Frank Zappa
07 (16) 02 Just like a woman – Rod Stewart
08 (03) 09 Senses working overtime – XTC
09 (08) 04 Poison arrow – ABC
10 (15) 03 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
11 (04) 07 Roof Garden – Al Jarreau
12 (11) 05 Hang fire – Rolling Stones
13 (07) 07 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
14 (22) 02 Outside of this – Jon & Vangelis
15 (---) 01 Circle of love – Steve Miller Band
16 (12) 06 High time he went – Renee
17 (---) 01 Dear John – Status quo
18 (18) 04 It was I – Lindsey Buckingham
19 (20) 03 On Broadway – George Benson
20 (09) 10 Golden Brown – Stranglers
21 (19) 04 Miss sun – Boz Scaggs
22 (23) 03 I love rock and roll – Joan Jett
23 (24) 02 Blue eyes – Elton John
24 (---) 01 Snack attack – Godley and Creme
25 (---) 01 Ebony and Ivory – Paul McCartney & Stevie Wonder
26 (17) 05 In the city – Madness
27 (13) 12 Waiting for a girl like you – Foreigner
28 (30) 02 Make it alone – Powerplay
29 (21) 09 A town called Malice – The Jam
30 (---) 01 Classic – Adrian Gurvitz
Die single van Mike Oldfield is toch voor volgende week.....
Deze week andere, noemenswaardige singles die zijn binnengekomen.
Circle of love van The Steve Miller Band was een nieuwe track van het gelijknamige album. De single duurde korter dan de LP track maar ik heb de single zelf niet via Youtube gevonden. Wat ook leuk is (en was ook allang weer vergeten) is de nieuwe single van Godley & Creme, Snack attack.
Circle of love - Steve Miller Band

Snack attack - Godley & Creme

01 (01) 05 Down under – Men at work
02 (02) 03 Open your heart – The Human League
03 (05) 03 Invisible sun – The Police
04 (14) 02 More than this – Roxy music
05 (10) 03 Lenny – Buggles
06 (06) 04 You are what you is – Frank Zappa
07 (16) 02 Just like a woman – Rod Stewart
08 (03) 09 Senses working overtime – XTC
09 (08) 04 Poison arrow – ABC
10 (15) 03 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
11 (04) 07 Roof Garden – Al Jarreau
12 (11) 05 Hang fire – Rolling Stones
13 (07) 07 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
14 (22) 02 Outside of this – Jon & Vangelis
15 (---) 01 Circle of love – Steve Miller Band
16 (12) 06 High time he went – Renee
17 (---) 01 Dear John – Status quo
18 (18) 04 It was I – Lindsey Buckingham
19 (20) 03 On Broadway – George Benson
20 (09) 10 Golden Brown – Stranglers
21 (19) 04 Miss sun – Boz Scaggs
22 (23) 03 I love rock and roll – Joan Jett
23 (24) 02 Blue eyes – Elton John
24 (---) 01 Snack attack – Godley and Creme
25 (---) 01 Ebony and Ivory – Paul McCartney & Stevie Wonder
26 (17) 05 In the city – Madness
27 (13) 12 Waiting for a girl like you – Foreigner
28 (30) 02 Make it alone – Powerplay
29 (21) 09 A town called Malice – The Jam
30 (---) 01 Classic – Adrian Gurvitz
Die single van Mike Oldfield is toch voor volgende week.....

Deze week andere, noemenswaardige singles die zijn binnengekomen.
Circle of love van The Steve Miller Band was een nieuwe track van het gelijknamige album. De single duurde korter dan de LP track maar ik heb de single zelf niet via Youtube gevonden. Wat ook leuk is (en was ook allang weer vergeten) is de nieuwe single van Godley & Creme, Snack attack.
Circle of love - Steve Miller Band

Snack attack - Godley & Creme
0
geplaatst: 11 april 2013, 11:26 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 14, 10-04-1982
01 02 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
02 05 U2 - A Celebration
03 11 Simple Minds - Promised You A Miracle
04 01 Associates - Party Fears Two
05 03 ABC - Poison Arrow
06 08 Journey - Open Arms / Little Girl
07 14 B-Movie - Nowhere Girl
08 06 Men At Work - Down Under
09 07 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
10 -- David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
11 04 Japan - Visions Of China
12 10 Japan - Ghosts
13 19 Powerplay - Make It Alone
14 16 Depeche Mode - See You
15 24 Thomas Dolby - Airwaves
16 09 XTC - Senses Working Overtime
17 22 XTC - Ball And Chain
18 15 Icehouse - Can't Help Myself
19 -- Tears For Fears - Pale Shelter
20 12 J. Geils Band - Centerfold
21 13 The Jam - A Town Called Malice
22 17 Little River Band - Man On Your Mind
23 23 Boomtown Rats - House On Fire
24 27 Johnny And The Distractions - Complicated Now
25 25 Hall & Oates - Did It In A Minute
26 -- Talk Talk - Talk Talk
27 -- Blancmange - I've Seen The Word
28 28 The Church - The Unguarded Moment
29 29 Graham Parker - Temporary Beauty
30 30 Rheingold - Fluss
31 37 The dB's - Neverland
32 20 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
33 21 Nits - Red Tape
34 18 All Sports Band - Opposites Do Attract
35 35 Heaven 17 - The Height Of The Fighting (He-La-Ho)
36 36 Scorpions - No One Like You
37 -- Cold Chisel - Forever Now
38 40 The Undertones - Beautiful Friend
39 -- Squeeze - Black Coffee In Bed
40 -- Dream Sequence - Outside Looking In
David bowie komt via de samenwerking met Giorgio Moroder met zijn beste single van de afgelopen 31 jaar en haalt dus niet eens de tipparade. Alleen al de moeite waard vanwege de filmposter met Nastassja Kinski.
Ook Tears For Fears, Talk Talk en Blancmange halen de hitparades niet. Zeker voor de eerste twee bands is dat gezien het later succes eigenlijk erg vreemd. Prima singles.
Cold Chisel kon bij mij na het geweldige livealbum Swingshift een potje breken (luister maar eens naar Khe Sanh", later geciteerd door The Boss in Born In The USA). Forever Now is een aardige single. Ook Black Coffee In Bed is een aardig Squeeze single maar ook bij Squeeze ligt de ondergrens gelukkig erg hoog.
Outside Looking In heeft een aanstekelijke synthpop melodie. Helaas heeftt de zang die aantrekkingskracht niet en zit dit denk ik de internationale doorbraak van Dream Sequence in de weg.
Journey blijft overigens stijgen vanwege de prachtige B-kant: Little Girl
01 02 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
02 05 U2 - A Celebration
03 11 Simple Minds - Promised You A Miracle
04 01 Associates - Party Fears Two
05 03 ABC - Poison Arrow
06 08 Journey - Open Arms / Little Girl
07 14 B-Movie - Nowhere Girl
08 06 Men At Work - Down Under
09 07 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
10 -- David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
11 04 Japan - Visions Of China
12 10 Japan - Ghosts
13 19 Powerplay - Make It Alone
14 16 Depeche Mode - See You
15 24 Thomas Dolby - Airwaves
16 09 XTC - Senses Working Overtime
17 22 XTC - Ball And Chain
18 15 Icehouse - Can't Help Myself
19 -- Tears For Fears - Pale Shelter
20 12 J. Geils Band - Centerfold
21 13 The Jam - A Town Called Malice
22 17 Little River Band - Man On Your Mind
23 23 Boomtown Rats - House On Fire
24 27 Johnny And The Distractions - Complicated Now
25 25 Hall & Oates - Did It In A Minute
26 -- Talk Talk - Talk Talk
27 -- Blancmange - I've Seen The Word
28 28 The Church - The Unguarded Moment
29 29 Graham Parker - Temporary Beauty
30 30 Rheingold - Fluss
31 37 The dB's - Neverland
32 20 Thin Lizzy - Hollywood (Down On Your Luck)
33 21 Nits - Red Tape
34 18 All Sports Band - Opposites Do Attract
35 35 Heaven 17 - The Height Of The Fighting (He-La-Ho)
36 36 Scorpions - No One Like You
37 -- Cold Chisel - Forever Now
38 40 The Undertones - Beautiful Friend
39 -- Squeeze - Black Coffee In Bed
40 -- Dream Sequence - Outside Looking In
David bowie komt via de samenwerking met Giorgio Moroder met zijn beste single van de afgelopen 31 jaar en haalt dus niet eens de tipparade. Alleen al de moeite waard vanwege de filmposter met Nastassja Kinski.
Ook Tears For Fears, Talk Talk en Blancmange halen de hitparades niet. Zeker voor de eerste twee bands is dat gezien het later succes eigenlijk erg vreemd. Prima singles.
Cold Chisel kon bij mij na het geweldige livealbum Swingshift een potje breken (luister maar eens naar Khe Sanh", later geciteerd door The Boss in Born In The USA). Forever Now is een aardige single. Ook Black Coffee In Bed is een aardig Squeeze single maar ook bij Squeeze ligt de ondergrens gelukkig erg hoog.
Outside Looking In heeft een aanstekelijke synthpop melodie. Helaas heeftt de zang die aantrekkingskracht niet en zit dit denk ik de internationale doorbraak van Dream Sequence in de weg.
Journey blijft overigens stijgen vanwege de prachtige B-kant: Little Girl
0
Martial
geplaatst: 12 april 2013, 09:28 uur
Top 10 - Week 15 (1982)
01 (01) Thomas Dolby - Airwaves
02 (03) The Police - Invisible Sun
03 (02) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
04 (04) Men At Work - Down Under
05 (05) ABC - Poison Arrow
06 (07) The Buggles - Lenny
07 (---) Roxy Music - More Than This
08 (09) Powerplay - Make It Alone
09 (08) John Watts - One Voice
10 (---) Status Quo - Dear John

Tip 5 - Week 15 (1982)
01. The Fixx - Stand Or Fall
02. Depeche Mode - See You
03. Kim Wilde - View From A Bridge
04. Tears For Fears - Pale Shelter
05. Godley & Creme - Snack Attack

Een wat rustig weekje in dit mini-lijstje Thomas Dolby met Airwaves houdt stand op de nummer 1 plaats, voor de rest wat kleine verschuivingen en 2 nieuwe binnenkomers in de vorm van Roxy Music en Status Quo.
Meer aandacht voor de Tipnoteringen ten eerste de geweldige debuut single van The Fixx met Stand Or Fall een band waar ik het behoorlijk van te pakken zou gaan krijgen en een band die ik behoorlijk onderschat vind en die eigenlijk veel meer bekendheid zou verdienen!
De werkelijk fantastische opvolger Red Skies waar we over een paar maandjes mee te maken krijgen maar daarover later zeker meer!
Pale Shelter van Tears For Fears kwam als ik me niet vergis kwam geregeld langs in de legendarische Avondspits van Frits Spits is ook een uitstekende single te noemen die prima in het gehoor ligt.
En als ik naar Snack Attack van Godley & Creme luister zou je toch haast denken dat Stock Aitken & Waterman hier goed naar hebben geluisterd, want ik hoor hier toch wel wat latere produkties van halverwege jaren 80 in bijvoorbeeld een Mel & Kim al heeft deze single van Godley & Creme ook wel wat Yello trekjes moet ik zeggen.
01 (01) Thomas Dolby - Airwaves
02 (03) The Police - Invisible Sun
03 (02) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future
04 (04) Men At Work - Down Under
05 (05) ABC - Poison Arrow
06 (07) The Buggles - Lenny
07 (---) Roxy Music - More Than This
08 (09) Powerplay - Make It Alone
09 (08) John Watts - One Voice
10 (---) Status Quo - Dear John

Tip 5 - Week 15 (1982)
01. The Fixx - Stand Or Fall
02. Depeche Mode - See You
03. Kim Wilde - View From A Bridge
04. Tears For Fears - Pale Shelter
05. Godley & Creme - Snack Attack

Een wat rustig weekje in dit mini-lijstje Thomas Dolby met Airwaves houdt stand op de nummer 1 plaats, voor de rest wat kleine verschuivingen en 2 nieuwe binnenkomers in de vorm van Roxy Music en Status Quo.
Meer aandacht voor de Tipnoteringen ten eerste de geweldige debuut single van The Fixx met Stand Or Fall een band waar ik het behoorlijk van te pakken zou gaan krijgen en een band die ik behoorlijk onderschat vind en die eigenlijk veel meer bekendheid zou verdienen!
De werkelijk fantastische opvolger Red Skies waar we over een paar maandjes mee te maken krijgen maar daarover later zeker meer!
Pale Shelter van Tears For Fears kwam als ik me niet vergis kwam geregeld langs in de legendarische Avondspits van Frits Spits is ook een uitstekende single te noemen die prima in het gehoor ligt.
En als ik naar Snack Attack van Godley & Creme luister zou je toch haast denken dat Stock Aitken & Waterman hier goed naar hebben geluisterd, want ik hoor hier toch wel wat latere produkties van halverwege jaren 80 in bijvoorbeeld een Mel & Kim al heeft deze single van Godley & Creme ook wel wat Yello trekjes moet ik zeggen.
0
geplaatst: 12 april 2013, 17:30 uur
Ik had het afgelopen weekeinde helemaal geen tijd voor een lijst, dus moet ik dit weekeinde maar even straf bijbenen. Maar komen zullen ze, van beide weken (en ook die van 1969)! 

0
geplaatst: 12 april 2013, 20:13 uur
kaztor schreef:
Ik had het afgelopen weekeinde helemaal geen tijd voor een lijst, dus moet ik dit weekeinde maar even straf bijbenen. Maar komen zullen ze, van beide weken (en ook die van 1969)!
Je hebt het soms toch niet toevallig druk
?
0
geplaatst: 14 april 2013, 10:19 uur
Tipparade: week 15 van 1982.
1. Kim Wilde - View From A Bridge
Duidelijk een kind van de tijd, klinkt typisch 80's waarbij rock en synthipop elkaar omarmen. Zeer sterk intro maar als geheel iets minder dan haar vorige singles.
Cijfer: 7
15. Bucks Fizz - My Camera Never Lies
Dit klinkt ook typisch 80's en het doet mij ook denken aan Abba maar dit nummer heeft merkelijk minder de tand des tijds doorstaan. Het komt mij te kitscherig en mechanisch over en mist een aansprekende melodie.
19. Vangelis - Chariots of Fire
Destijds een van de grootste leveranciers van de elektronische muziek. Dit nummer is merkelijk eenvoudiger en dus toegankelijker dan vroeger werk maar de sfeer blijft centraal staan.
22. Kenneth Sherman - Why can't we live Together
... en weer een cover van het nummer van Timmy Thomas. Ik zou zeggen, jongens, blijft met je fikken van een soulklassieker al is dit minder slecht dan die van Mike Anthony.
24. Stone - Time
Een dance-nummer dat ik destijds nog wel leuk vond maar nu veel minder, heeft dus de tand des tijds niet doorstaan. Met name de vocalen vind ik zwak en het draait teveel rond datzelfde akkoord.
25. Bonnie St. Claire & Alexander Curly e.a. - Een Kind Een Kind
Ongetwijfeld goed bedoeld maar klinkt nu melig en klef, ook dit is niet overeind gebleven.
Cijfer: 3,5
26. Depeche Mode - See You
Het begin van één van de grootste synthipopbands, hier klonken ze nog onschuldig en poppy. Tevens een frisse en charmante popsong met een somber tintje.
27. Doris D & The Pins - Jamaica
Een doorslag van Shine Up dat het vooral moet hebben van het jolige refrein maar voor de rest en vooral vocaal stelt dit weinig voor.
28. Rubberen Robbie - Het Slurvenlied
Een flauwe parodie op het Smurfenlied, laat maar zitten. Dan beluister ik nog liever het origineel van Vader Abraham.
29. Toni Basil - Mickey
Vrolijk en ongecompliceerd nummer, het klinkt erg enthousiast en die orgel maakt het ook nog af. Dit is het soort vrolijke popsongs dat ik wil horen: rauw en ongedwongen.
30. Time Bandits - Sister Paradise
Funky riffs en degelijke zang van Nederlandse band, al blijft dit minder hangen dan hun latere hits maar dit is toch al verdienstelijk.
Duidelijk een kind van de tijd, klinkt typisch 80's waarbij rock en synthipop elkaar omarmen. Zeer sterk intro maar als geheel iets minder dan haar vorige singles.
Cijfer: 7
Dit klinkt ook typisch 80's en het doet mij ook denken aan Abba maar dit nummer heeft merkelijk minder de tand des tijds doorstaan. Het komt mij te kitscherig en mechanisch over en mist een aansprekende melodie.
Destijds een van de grootste leveranciers van de elektronische muziek. Dit nummer is merkelijk eenvoudiger en dus toegankelijker dan vroeger werk maar de sfeer blijft centraal staan.
22. Kenneth Sherman - Why can't we live Together
... en weer een cover van het nummer van Timmy Thomas. Ik zou zeggen, jongens, blijft met je fikken van een soulklassieker al is dit minder slecht dan die van Mike Anthony.
24. Stone - Time
Een dance-nummer dat ik destijds nog wel leuk vond maar nu veel minder, heeft dus de tand des tijds niet doorstaan. Met name de vocalen vind ik zwak en het draait teveel rond datzelfde akkoord.
Ongetwijfeld goed bedoeld maar klinkt nu melig en klef, ook dit is niet overeind gebleven.
Cijfer: 3,5
Het begin van één van de grootste synthipopbands, hier klonken ze nog onschuldig en poppy. Tevens een frisse en charmante popsong met een somber tintje.
Een doorslag van Shine Up dat het vooral moet hebben van het jolige refrein maar voor de rest en vooral vocaal stelt dit weinig voor.
Een flauwe parodie op het Smurfenlied, laat maar zitten. Dan beluister ik nog liever het origineel van Vader Abraham.
29. Toni Basil - Mickey
Vrolijk en ongecompliceerd nummer, het klinkt erg enthousiast en die orgel maakt het ook nog af. Dit is het soort vrolijke popsongs dat ik wil horen: rauw en ongedwongen.
Funky riffs en degelijke zang van Nederlandse band, al blijft dit minder hangen dan hun latere hits maar dit is toch al verdienstelijk.
0
geplaatst: 14 april 2013, 19:39 uur
Week 14 - 3 april 1982.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Joan Jett & The Blackhearts - I Love Rock 'N Roll
Steunplaat: The Quick - The Rhythm Of The Jungle
28. Babe - Indian habits
30. Saskia & Serge - My "Flyer" And Me (gedowned)
Ach, nou niet gaan haten op Ebony And Ivory! Ik heb ook ergens eens gezegd dat het een zoetsappig liedje is (volgens mij bij het album Tug Of War), maar het is eigenlijk niet eens zo slecht. Het is gewoon typisch hitmateriaal met een welwillende boodschap en het komt best leuk op me over, al is het geen hoogvlieger [7].
Sorry, The Rolling Stones kopieer je niet zomaar. Zelfs Jaap Eggermont komt er niet mee weg.
In gedachten zie ik Keith's reactie al voor me.
[2].
Vervolgens een hele fijne single die helaas door de tijd lijkt te zijn ingehaald. The Rhythm Of The Jungle klinkt als een (beter) voorzetje op Wham! en de sfeer die The Quick voor ogen had (tropisch, zomers) wordt uitstekend getroffen. Het refrein is ook helemaal af. Toffe plaat! [8].
War, is dat dezelfde War van het geniale Lowrider? Een blik op de Top 40-site bevestigt m'n vermoeden, al zie ik dat Lowrider geen enkele lijst heeft gehaald hier. Jammer dat ze dan met zo'n doordeweeks discodeuntje komen... [5].
Status Quo was met Dear John al hard op weg om een soort bruiloften-en-partijenbandje te worden. Hier rockt het eigenlijk al niet meer. Tegenvaller van de week? [5].
Babe doet verder nog iets met indianen en hoeka-heja's, The Jones Girls lijkt een hele slechte voorganger van Mai Tai te zijn en Saskia & Serge halen hun pseudo-ABBA-ding weer eens van stal.
Allemaal een [2], dan kunnen we een eind breien aan dit lijstje.
Morgen de nieuwe!
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Joan Jett & The Blackhearts - I Love Rock 'N Roll
Steunplaat: The Quick - The Rhythm Of The Jungle
28. Babe - Indian habits
30. Saskia & Serge - My "Flyer" And Me (gedowned)
Ach, nou niet gaan haten op Ebony And Ivory! Ik heb ook ergens eens gezegd dat het een zoetsappig liedje is (volgens mij bij het album Tug Of War), maar het is eigenlijk niet eens zo slecht. Het is gewoon typisch hitmateriaal met een welwillende boodschap en het komt best leuk op me over, al is het geen hoogvlieger [7].
Sorry, The Rolling Stones kopieer je niet zomaar. Zelfs Jaap Eggermont komt er niet mee weg.
In gedachten zie ik Keith's reactie al voor me.
[2].Vervolgens een hele fijne single die helaas door de tijd lijkt te zijn ingehaald. The Rhythm Of The Jungle klinkt als een (beter) voorzetje op Wham! en de sfeer die The Quick voor ogen had (tropisch, zomers) wordt uitstekend getroffen. Het refrein is ook helemaal af. Toffe plaat! [8].
War, is dat dezelfde War van het geniale Lowrider? Een blik op de Top 40-site bevestigt m'n vermoeden, al zie ik dat Lowrider geen enkele lijst heeft gehaald hier. Jammer dat ze dan met zo'n doordeweeks discodeuntje komen... [5].
Status Quo was met Dear John al hard op weg om een soort bruiloften-en-partijenbandje te worden. Hier rockt het eigenlijk al niet meer. Tegenvaller van de week? [5].
Babe doet verder nog iets met indianen en hoeka-heja's, The Jones Girls lijkt een hele slechte voorganger van Mai Tai te zijn en Saskia & Serge halen hun pseudo-ABBA-ding weer eens van stal.
Allemaal een [2], dan kunnen we een eind breien aan dit lijstje.

Morgen de nieuwe!
0
geplaatst: 14 april 2013, 21:56 uur
TOP 40 VAN ROB nr 303, 14-4-1982
dw vw aw
1 5 4 Party fears two - The Associates
2 2 6 Down under - Men at Work
3 4 4 Open your heart - The Human League
4 3 5 Ever so lonely - Monsoon
5 1 12 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
6 7 2 Chariots of fire - Vangelis
7 12 4 On Broadway - George Benson
8 10 5 One voice - John Watts
9 34 2 Five miles out - Mike Oldfield
10 16 4 Invisible sun - The Police
11 33 2 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
12 13 7 Poison arrow - ABC
13 24 3 More than this - Roxy Music
14 6 10 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
15 -- 1 My camera never lies - Bucks Fizz
16 18 11 Senses working overtime - XTC
17 9 8 China - Huang Chung
18 8 13 Golden brown - The Stranglers
19 14 5 Open arms - Journey
20 11 6 Cardiac arrest/In the city - Madness
21 19 6 Aurora - Nova
22 22 5 Queen of the rapping scene - Modern Romance
23 27 3 Make it alone - Powerplay
24 32 2 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
25 -- 1 Rosanna - Toto
26 29 3 Zullen we maar weer - Doble R
27 15 7 More than just the two of us - Sneaker
28 31 3 Make a move on me - Olivia Newton-John
29 17 8 Roof garden - Al Jarreau
30 30 3 Why can't we live together - Mike Anthony
31 21 6 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
32 28 6 Omdat (parce que because) - Bloem
33 25 6 Stormy seas - The Meteors
34 -- 1 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
35 -- 1 I ran - A Flock of Seagulls
36 -- 1 View from a bridge - Kim Wilde
37 20 8 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
38 -- 1 The Celtic Soul Brothers - Dexy's Midnight Runners
39 23 4 Fluß - Rheingold
40 26 11 A town called Malice - The Jam
Het lang verwachte slagveld vond deze week plaats. OMD duikelt na 7 weken van 1 naar 5; en precies omgekeerd is Partyfears 2 de onverwachte winnaar en stijgt van 5 naar 1! Verder wint Open your heart een plaatsje op het toch erg sterke Ever so lonely, en mag de klapper van vorige week, Vangelis binnen op 7, nu slechts één plaats stijgen...
Verderop twee reuzenstijgers, van minder bekende songs van Mike Oldfield en Nick Nicely; XTC is aan een opmerkelijke terugkeer bezig en stijgt al voor de tweede week, van 18 naar 16 in de elfde week.
Zes binnenkomers, en de hoogste is verrassend: Bucks Fizz met My camera never lies. The land of make believe, hun vorige single, had het ook uitstekend gedaan in mijn top 10, maar deze single is in de vergeethoek geraakt, dus hoe goed is die? Opmerkelijk goed, veel samenzang, drukke ritmes, hectiek, een wonder eigenlijk dat het een hit geworden is. Met het flauwe Making your mind up heeft deze muziek inmiddels niets meer te maken. (al zullen velen deze denkfout wel maken...)
Op 25 Toto met Rosanna. Toto was tot dusverre een Amerikaanse AOR-band met nauwelijks succes in NL (één klein hitje, Hold the line), dus Rosanna kwam als een verrassing: een spetterende song vol rijke instrumentatie en gloedvolle zang. Vooral het instrumentale synthesizergedeelte, gevolgd door de gitaar van Steve Lukather zijn nog altijd prima te genieten. In NL komt Rosanna tot 3, waardoor Toto ineens een gevestigde naam is geworden.
Op 34 de typische Britse pubband Chas & Dave met Ain't no pleasing you. Vorig jaar scoorden ze met Rabbit al een tipnotering, nu halen ze zelfs onze top 40, terwijl dit Engelse geluid het gewoonlijk niet goed doet bij ons. Maar deze song typeert zo briljant de ergernis van de heren over het veeleisende en nooit-tevreden gedrag van hun dames dat het toch vlot verkocht werd.
Op 35 een nieuwe new wave-band: A Flock of Seagulls. Met de snerpende gitaren en drijvende bas-drum-ritmesectie voegen ze een nieuw, iets Keltischer geluid toe aan de bloeiende muziekstroming. In NL haalt het de tipparade, niet slecht. Hier gaan we zeker nog meer van horen!
Op 36 Kim Wilde met View from a bridge. Hier zingt ze lijziger dan ooit, terwijl de tekst (Can't take any more) grote psychische nood suggereert. Met een stevige rif en een stem alleen heb je nog geen goed liedje, al wil ik het ook niet slecht noemen.
En op 38, niet omdat het matig is maar omdat het niet zo veel gedraaid werd, The Celtic Soul Brothers van Dexy's Midnight Runners, supersoulful gezongen en swingend, met hoofdrol voor de viool. Vreemd eigenlijk dat dit geen hit geworden is.
dw vw aw
1 5 4 Party fears two - The Associates
2 2 6 Down under - Men at Work
3 4 4 Open your heart - The Human League
4 3 5 Ever so lonely - Monsoon
5 1 12 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
6 7 2 Chariots of fire - Vangelis
7 12 4 On Broadway - George Benson
8 10 5 One voice - John Watts
9 34 2 Five miles out - Mike Oldfield
10 16 4 Invisible sun - The Police
11 33 2 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
12 13 7 Poison arrow - ABC
13 24 3 More than this - Roxy Music
14 6 10 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
15 -- 1 My camera never lies - Bucks Fizz
16 18 11 Senses working overtime - XTC
17 9 8 China - Huang Chung
18 8 13 Golden brown - The Stranglers
19 14 5 Open arms - Journey
20 11 6 Cardiac arrest/In the city - Madness
21 19 6 Aurora - Nova
22 22 5 Queen of the rapping scene - Modern Romance
23 27 3 Make it alone - Powerplay
24 32 2 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
25 -- 1 Rosanna - Toto
26 29 3 Zullen we maar weer - Doble R
27 15 7 More than just the two of us - Sneaker
28 31 3 Make a move on me - Olivia Newton-John
29 17 8 Roof garden - Al Jarreau
30 30 3 Why can't we live together - Mike Anthony
31 21 6 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama
32 28 6 Omdat (parce que because) - Bloem
33 25 6 Stormy seas - The Meteors
34 -- 1 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
35 -- 1 I ran - A Flock of Seagulls
36 -- 1 View from a bridge - Kim Wilde
37 20 8 Say hello, wave goodbye - Soft Cell
38 -- 1 The Celtic Soul Brothers - Dexy's Midnight Runners
39 23 4 Fluß - Rheingold
40 26 11 A town called Malice - The Jam
Het lang verwachte slagveld vond deze week plaats. OMD duikelt na 7 weken van 1 naar 5; en precies omgekeerd is Partyfears 2 de onverwachte winnaar en stijgt van 5 naar 1! Verder wint Open your heart een plaatsje op het toch erg sterke Ever so lonely, en mag de klapper van vorige week, Vangelis binnen op 7, nu slechts één plaats stijgen...
Verderop twee reuzenstijgers, van minder bekende songs van Mike Oldfield en Nick Nicely; XTC is aan een opmerkelijke terugkeer bezig en stijgt al voor de tweede week, van 18 naar 16 in de elfde week.
Zes binnenkomers, en de hoogste is verrassend: Bucks Fizz met My camera never lies. The land of make believe, hun vorige single, had het ook uitstekend gedaan in mijn top 10, maar deze single is in de vergeethoek geraakt, dus hoe goed is die? Opmerkelijk goed, veel samenzang, drukke ritmes, hectiek, een wonder eigenlijk dat het een hit geworden is. Met het flauwe Making your mind up heeft deze muziek inmiddels niets meer te maken. (al zullen velen deze denkfout wel maken...)
Op 25 Toto met Rosanna. Toto was tot dusverre een Amerikaanse AOR-band met nauwelijks succes in NL (één klein hitje, Hold the line), dus Rosanna kwam als een verrassing: een spetterende song vol rijke instrumentatie en gloedvolle zang. Vooral het instrumentale synthesizergedeelte, gevolgd door de gitaar van Steve Lukather zijn nog altijd prima te genieten. In NL komt Rosanna tot 3, waardoor Toto ineens een gevestigde naam is geworden.
Op 34 de typische Britse pubband Chas & Dave met Ain't no pleasing you. Vorig jaar scoorden ze met Rabbit al een tipnotering, nu halen ze zelfs onze top 40, terwijl dit Engelse geluid het gewoonlijk niet goed doet bij ons. Maar deze song typeert zo briljant de ergernis van de heren over het veeleisende en nooit-tevreden gedrag van hun dames dat het toch vlot verkocht werd.
Op 35 een nieuwe new wave-band: A Flock of Seagulls. Met de snerpende gitaren en drijvende bas-drum-ritmesectie voegen ze een nieuw, iets Keltischer geluid toe aan de bloeiende muziekstroming. In NL haalt het de tipparade, niet slecht. Hier gaan we zeker nog meer van horen!
Op 36 Kim Wilde met View from a bridge. Hier zingt ze lijziger dan ooit, terwijl de tekst (Can't take any more) grote psychische nood suggereert. Met een stevige rif en een stem alleen heb je nog geen goed liedje, al wil ik het ook niet slecht noemen.
En op 38, niet omdat het matig is maar omdat het niet zo veel gedraaid werd, The Celtic Soul Brothers van Dexy's Midnight Runners, supersoulful gezongen en swingend, met hoofdrol voor de viool. Vreemd eigenlijk dat dit geen hit geworden is.
0
geplaatst: 15 april 2013, 14:14 uur
Week 15 - 10 april 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Kim Wilde - View From A Bridge
NCRV's Favorietschijf: Frank & Mirella - Bella Marie
Steunplaat: A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
22. Kenneth Sherman - Why can't we live Together / Mike Anthony - Why Can't We Live Together (New Version)
24. Stone - Time
29. Toni Basil - Mickey
View From A Bridge overtuigt misschien iets minder dan voorganger Cambodia, maar het is vooral een ander nummer. De springerige muziek gaat op een of andere muziek goed samen met het manisch-depressieve karakter van de tekst. Kim klinkt meer verkouden dan ooit, maar dat doet geenszins af aan het liedje [8].
Bucks Fizz's liedje vind ik erg niemendallerig en blikkerig. Hier en daar is geprobeerd het modern te laten klinken, maar het voegt niets toe [4].
Chariots Of Fire is simpelweg een van de allerbeste synth-instrumentals ooit. Ik hou vooral van het ruimtelijke, epische karakter van zijn muziek en dat komt hier in volle glorie aan bod [10]
,
Ene Kenneth Sherman vergrijpt zich eens aan Timmy Thomas's klassieker en het komt gelijk binnen met Mike Anthony's sample-loze make-over van het nummer. Het zal allemaal wel [2].
Ook Time heeft de tand des tijds niet doorstaan. Klinkt een beetje als een zwak Rose Royce-doordrukje [4,5].
Een Kind, Een Kind klinkt als iets voor een goed doel. Ach, vooral met onze huidige gezinssamenstelling zie ik hier het nut wel van in
[5].
Het begin van Depeche Mode was See You natuurlijk niet, maar hier is al zeker een mate van progressie te horen, al smaken hun 'onschuldige voorgangers' me ook al ten zeerste.
Dit steekt zeer, zeer goed in elkaar. De muziek klinkt donkerder dan de melancholieke tekst en er is duidelijk naar OMD geluisterd, maar het heeft ongetwijfeld eeuwigheidswaarde [9,5]
.
Doris D & The Pins proberen duidelijk op de bandwagon van mechanische synth-muziek te springen. Ze flikkeren er net zo hard van af [2,5].
Des te minder gezegd over het Slurvenlied, des te beter. Het is ongetwijfeld leuk om Vader Abraham eens goed aan z'n baard te trekken, maar na een keer beluisteren weet je het wel [2].
Hey Micky!
Waarschijnlijk het meest herkenbare nummer uit de lijst, maar in Nederland vonden we Doris D blijkbaar een stuk toffer. Dat laatste geldt nog meer bij Depeche Mode, maar wisten/weten wij veel...
. Heerlijk ongecompliceerd synth-nummertje met een punky randje van een ééndagsvlieg dat nog niets aan glans heeft verloren [8,5].
Sister Paradise van Time Bandits zit chronologisch tussen Live It Up en I'm Specialized In You in en zo laat het zich precies omschrijven! Ik zou dat zelf in ieder geval niet beter kunnen, al vind ik vooral Specialized beter [6,5].
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Frank & Mirella - Bella Marie
Steunplaat: A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)

22. Kenneth Sherman - Why can't we live Together / Mike Anthony - Why Can't We Live Together (New Version)
24. Stone - Time
29. Toni Basil - Mickey
View From A Bridge overtuigt misschien iets minder dan voorganger Cambodia, maar het is vooral een ander nummer. De springerige muziek gaat op een of andere muziek goed samen met het manisch-depressieve karakter van de tekst. Kim klinkt meer verkouden dan ooit, maar dat doet geenszins af aan het liedje [8].
Bucks Fizz's liedje vind ik erg niemendallerig en blikkerig. Hier en daar is geprobeerd het modern te laten klinken, maar het voegt niets toe [4].
Chariots Of Fire is simpelweg een van de allerbeste synth-instrumentals ooit. Ik hou vooral van het ruimtelijke, epische karakter van zijn muziek en dat komt hier in volle glorie aan bod [10]
, Ene Kenneth Sherman vergrijpt zich eens aan Timmy Thomas's klassieker en het komt gelijk binnen met Mike Anthony's sample-loze make-over van het nummer. Het zal allemaal wel [2].
Ook Time heeft de tand des tijds niet doorstaan. Klinkt een beetje als een zwak Rose Royce-doordrukje [4,5].
Een Kind, Een Kind klinkt als iets voor een goed doel. Ach, vooral met onze huidige gezinssamenstelling zie ik hier het nut wel van in
[5].Het begin van Depeche Mode was See You natuurlijk niet, maar hier is al zeker een mate van progressie te horen, al smaken hun 'onschuldige voorgangers' me ook al ten zeerste.
Dit steekt zeer, zeer goed in elkaar. De muziek klinkt donkerder dan de melancholieke tekst en er is duidelijk naar OMD geluisterd, maar het heeft ongetwijfeld eeuwigheidswaarde [9,5]
.Doris D & The Pins proberen duidelijk op de bandwagon van mechanische synth-muziek te springen. Ze flikkeren er net zo hard van af [2,5].
Des te minder gezegd over het Slurvenlied, des te beter. Het is ongetwijfeld leuk om Vader Abraham eens goed aan z'n baard te trekken, maar na een keer beluisteren weet je het wel [2].
Hey Micky!

Waarschijnlijk het meest herkenbare nummer uit de lijst, maar in Nederland vonden we Doris D blijkbaar een stuk toffer. Dat laatste geldt nog meer bij Depeche Mode, maar wisten/weten wij veel...
. Heerlijk ongecompliceerd synth-nummertje met een punky randje van een ééndagsvlieg dat nog niets aan glans heeft verloren [8,5].Sister Paradise van Time Bandits zit chronologisch tussen Live It Up en I'm Specialized In You in en zo laat het zich precies omschrijven! Ik zou dat zelf in ieder geval niet beter kunnen, al vind ik vooral Specialized beter [6,5].
0
Martial
geplaatst: 16 april 2013, 15:28 uur
Tipparade Week 15 (1982)
Kim Wilde en wel meerdere artiesten uit die tijd was een ware hitmachine de hits volgden elkaar snel op en dit View From A Bridge sluit eigenlijk naadloos aan bij haar vorige hits misschien niet zo sterk als Cambodia maar genoeg om hier weer een grote hit mee te gaan scoren + een leuk clipje erbij, prima dus.
Bucks Fizz begon met dit nummer "min of meer" een eigen geluid te produceren en zo slecht als anderen beweren is dit nu ook weer niet het is eigenlijk een prima popsingle te noemen al zou dit nummer in Nederland niet zo goed scoren als hun vorige singles.
Met al die hosanna verhalen over dit nummer ga ik eigenlijk niet mee, dit nummer is destijds zoveel gedraaid dat het nummer hieraan bijna kapot is gegaan en dat het mij werkelijk min of meer de keel uit is gaan hangen
de kwaliteit van dit nummer hoor ik wel, al hoor ik voornamelijk ook een herhaling van zetten en is het eigenlijk simpelheid troef 
22. Kenneth Sherman / Mike Anthony - Why Can't We Live Together (New Version)
Hoe dit nummer ook wordt gebracht het blijft te mager en te eentonig dat ik er eigenlijk geen chocola van kan maken.
Cijfer: 2,5
24. Stone - Time
Toegeven het is niet eens zo vervelend om naar dit nummer te luisteren maar aan de andere kant denk je waar heb ik dat meer gehoord? oftwel echt orgineel is het allemaal niet maar het is net voldoende.
Een leuk nummer voor de kids als je het mij vraagt, ten bate voor een goed doel prima dus wat mij betreft maar in z'n totaliteit geen voltreffer, vervelende is wel weer dat dit nummer in me hoofd blijft hangen, aaarrrghh
Er is inmiddels veel veranderd tussen deze single en hun laatste cd Delta Machine (zeer de moeite waard overigens) de beginperiode van Depeche Mode kon ik zeer goed waarderen deze single vind ik dan ook ijzersterk, prima en goed in het gehoor liggende melodie en refrein zijn hier debet aan.
Dit lijkt voornamelijk op een mislukte poging om Shine Up te evenaren wat dus ook niet lukt, het meezingrefrein is dan ook het "beste" van dit nummer maar voor de rest houdt het niet echt over.
Het blijft altijd wel lachen met Rubberen Robbie daar niet van met deze variant op het Smurfenlied van Vader Abraham al is het orgineel iets beter te verteren al blijft de Engelse versie van het Smurfenlied echt magistraal en dan vooral om het gebruikte Engels in dit nummer!
29. Toni Basil - Mickey
Dit is en blijft gewoon een aanstekelijk en catchy nummer niets meer en niets minder ook nu luistert het nog prima weg.
Ik vind dit voornamelijk een slap aftreksel van eerder genoemde nummers Live It Up en I'm Specialized In You en terecht blijven hangen in de Tipparade.
Kim Wilde en wel meerdere artiesten uit die tijd was een ware hitmachine de hits volgden elkaar snel op en dit View From A Bridge sluit eigenlijk naadloos aan bij haar vorige hits misschien niet zo sterk als Cambodia maar genoeg om hier weer een grote hit mee te gaan scoren + een leuk clipje erbij, prima dus.
Bucks Fizz begon met dit nummer "min of meer" een eigen geluid te produceren en zo slecht als anderen beweren is dit nu ook weer niet het is eigenlijk een prima popsingle te noemen al zou dit nummer in Nederland niet zo goed scoren als hun vorige singles.
Met al die hosanna verhalen over dit nummer ga ik eigenlijk niet mee, dit nummer is destijds zoveel gedraaid dat het nummer hieraan bijna kapot is gegaan en dat het mij werkelijk min of meer de keel uit is gaan hangen
de kwaliteit van dit nummer hoor ik wel, al hoor ik voornamelijk ook een herhaling van zetten en is het eigenlijk simpelheid troef 
22. Kenneth Sherman / Mike Anthony - Why Can't We Live Together (New Version)
Hoe dit nummer ook wordt gebracht het blijft te mager en te eentonig dat ik er eigenlijk geen chocola van kan maken.
Cijfer: 2,5
24. Stone - Time
Toegeven het is niet eens zo vervelend om naar dit nummer te luisteren maar aan de andere kant denk je waar heb ik dat meer gehoord? oftwel echt orgineel is het allemaal niet maar het is net voldoende.
Een leuk nummer voor de kids als je het mij vraagt, ten bate voor een goed doel prima dus wat mij betreft maar in z'n totaliteit geen voltreffer, vervelende is wel weer dat dit nummer in me hoofd blijft hangen, aaarrrghh
Er is inmiddels veel veranderd tussen deze single en hun laatste cd Delta Machine (zeer de moeite waard overigens) de beginperiode van Depeche Mode kon ik zeer goed waarderen deze single vind ik dan ook ijzersterk, prima en goed in het gehoor liggende melodie en refrein zijn hier debet aan.
Dit lijkt voornamelijk op een mislukte poging om Shine Up te evenaren wat dus ook niet lukt, het meezingrefrein is dan ook het "beste" van dit nummer maar voor de rest houdt het niet echt over.
Het blijft altijd wel lachen met Rubberen Robbie daar niet van met deze variant op het Smurfenlied van Vader Abraham al is het orgineel iets beter te verteren al blijft de Engelse versie van het Smurfenlied echt magistraal en dan vooral om het gebruikte Engels in dit nummer!

29. Toni Basil - Mickey
Dit is en blijft gewoon een aanstekelijk en catchy nummer niets meer en niets minder ook nu luistert het nog prima weg.
Ik vind dit voornamelijk een slap aftreksel van eerder genoemde nummers Live It Up en I'm Specialized In You en terecht blijven hangen in de Tipparade.
0
geplaatst: 16 april 2013, 20:58 uur
Wat een lijst aan veel droefenis om door te worstelen, Edwin......Ik val nog maar even terug op mijn oude lijst
:
Musician’s Top 30, 17-04-1982, week 16
01 (01) 06 Down under – Men at work
02 (02) 04 Open your heart – The Human League
03 (04) 03 More than this – Roxy music
04 (03) 04 Invisible sun – The Police
05 (05) 04 Lenny – Buggles
06 (07) 03 Just like a woman – Rod Stewart
07 (15) 02 Circle of love – Steve Miller Band
08 (06) 05 You are what you is – Frank Zappa
09 (14) 03 Outside of this – Jon & Vangelis
10 (10) 04 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
11 (17) 02 Dear John – Status quo
12 (09) 05 Poison arrow – ABC
13 (---) 01 Five Miles Out – Mike Oldfield
14 (08) 10 Senses working overtime – XTC
15 (---) 01 View from a bridge – Kim Wilde
16 (25) 02 Ebony and Ivory – Paul McCartney & Stevie Wonder
17 (---) 01 Jukebox hero – Foreigner
18 (24) 02 Snack attack – Godley and Creme
19 (---) 01 Chariots of fire – Vangelis
20 (19) 04 On Broadway – George Benson
21 (22) 04 I love rock and roll – Joan Jett
22 (12) 06 Hang fire – Rolling Stones
23 (18) 05 It was I – Lindsey Buckingham
24 (21) 05 Miss sun – Boz Scaggs
25 (23) 03 Blue eyes – Elton John
26 (11) 08 Roof Garden – Al Jarreau
27 (---) 01 See you – Depeche mode
28 (13) 08 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
29 (28) 03 Make it alone – Powerplay
30 (30) 02 Classic – Adrian Gurvitz
Hier is de lijst met de entree van Mike Oldfield, waar inmiddels veel over is gezegd. Ik was bij het herbeluisteren ook getroffen door de schoonheid van See you van Depeche Mode, dat hier zijn debuut in de Nederlandse lijsten maakt. Het zou hierna overigens anderhalf jaar duren voor dat ze weer een nummer in de Tipparade zouden krijgen.
Een ander nummer waar ik even de aandacht op wil vestigen is Jukebox Hero van Foreigner. Ik denk dat ik het wat later tegen het lijf ben gelopen dan dat het oorspronkelijk (in de VS dan in ieder geval) is uitgebracht.
De hoes is volledig uitklapbaar en richt zich op het kunnen winnen van een Jukebox en maakt voor WEA gelijk reclame voor alle hotemetoots aan artiesten uit die tijd uit de WEA stal. Waaronder Foreigner.
Schrijf je antwoorden op een briefkaart, (Burgemeester Lambooylaan 21, 1217 LB te Hilversum) staat bij de prijsvraag voor de jukebox. Laatste inzenddatum 01-01-1982. Daar heb je het al.
1. Hoeveel mensen spelen er in Foreigner?
a) 4 b) 5 c) 6 d) 7
2. Hoe heet de drummer van Foreigner?
a) Cozy Powell b) Dennis Farner c) Dennis Elliot d) Mick Jones
3. Welk vervoermiddel stond afgedrukt op de hoes van de eerste Foreigner LP?
a) boot b) auto c) trein d) vliegtuig
4. Hoeveel nationaliteiten zijn er in Foreigner vertegenwoordigd?
a) 1 b) 2 c) 3 d) 5
Maak de volgende slagzin af:
Foreigner staat garant voor puike rock want:...........
Dit is overigens niet het uitklapbare hoesje

Jukebox hero - Foreigner
:Musician’s Top 30, 17-04-1982, week 16
01 (01) 06 Down under – Men at work
02 (02) 04 Open your heart – The Human League
03 (04) 03 More than this – Roxy music
04 (03) 04 Invisible sun – The Police
05 (05) 04 Lenny – Buggles
06 (07) 03 Just like a woman – Rod Stewart
07 (15) 02 Circle of love – Steve Miller Band
08 (06) 05 You are what you is – Frank Zappa
09 (14) 03 Outside of this – Jon & Vangelis
10 (10) 04 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarma & Fun Boy Three
11 (17) 02 Dear John – Status quo
12 (09) 05 Poison arrow – ABC
13 (---) 01 Five Miles Out – Mike Oldfield
14 (08) 10 Senses working overtime – XTC
15 (---) 01 View from a bridge – Kim Wilde
16 (25) 02 Ebony and Ivory – Paul McCartney & Stevie Wonder
17 (---) 01 Jukebox hero – Foreigner
18 (24) 02 Snack attack – Godley and Creme
19 (---) 01 Chariots of fire – Vangelis
20 (19) 04 On Broadway – George Benson
21 (22) 04 I love rock and roll – Joan Jett
22 (12) 06 Hang fire – Rolling Stones
23 (18) 05 It was I – Lindsey Buckingham
24 (21) 05 Miss sun – Boz Scaggs
25 (23) 03 Blue eyes – Elton John
26 (11) 08 Roof Garden – Al Jarreau
27 (---) 01 See you – Depeche mode
28 (13) 08 Eyes of Nostradamus – Manfred Mann’s earth band
29 (28) 03 Make it alone – Powerplay
30 (30) 02 Classic – Adrian Gurvitz
Hier is de lijst met de entree van Mike Oldfield, waar inmiddels veel over is gezegd. Ik was bij het herbeluisteren ook getroffen door de schoonheid van See you van Depeche Mode, dat hier zijn debuut in de Nederlandse lijsten maakt. Het zou hierna overigens anderhalf jaar duren voor dat ze weer een nummer in de Tipparade zouden krijgen.
Een ander nummer waar ik even de aandacht op wil vestigen is Jukebox Hero van Foreigner. Ik denk dat ik het wat later tegen het lijf ben gelopen dan dat het oorspronkelijk (in de VS dan in ieder geval) is uitgebracht.
De hoes is volledig uitklapbaar en richt zich op het kunnen winnen van een Jukebox en maakt voor WEA gelijk reclame voor alle hotemetoots aan artiesten uit die tijd uit de WEA stal. Waaronder Foreigner.
Schrijf je antwoorden op een briefkaart, (Burgemeester Lambooylaan 21, 1217 LB te Hilversum) staat bij de prijsvraag voor de jukebox. Laatste inzenddatum 01-01-1982. Daar heb je het al.
1. Hoeveel mensen spelen er in Foreigner?
a) 4 b) 5 c) 6 d) 7
2. Hoe heet de drummer van Foreigner?
a) Cozy Powell b) Dennis Farner c) Dennis Elliot d) Mick Jones
3. Welk vervoermiddel stond afgedrukt op de hoes van de eerste Foreigner LP?
a) boot b) auto c) trein d) vliegtuig
4. Hoeveel nationaliteiten zijn er in Foreigner vertegenwoordigd?
a) 1 b) 2 c) 3 d) 5
Maak de volgende slagzin af:
Foreigner staat garant voor puike rock want:...........
Dit is overigens niet het uitklapbare hoesje
Jukebox hero - Foreigner
* denotes required fields.