MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 17, 10-04-1982

01 01 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
02 02 U2 - A Celebration
03 03 Simple Minds - Promised You A Miracle
04 07 B-Movie - Nowhere Girl
05 04 Associates - Party Fears Two
06 10 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
07 05 ABC - Poison Arrow
08 06 Journey - Open Arms / Little Girl
09 09 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
10 13 Powerplay - Make It Alone
11 14 Depeche Mode - See You
12 19 Tears For Fears - Pale Shelter
13 15 Thomas Dolby - Airwaves
14 11 Japan - Visions Of China
15 12 Japan - Ghosts
16 08 Men At Work - Down Under
17 26 Talk Talk - Talk Talk
18 -- The Fixx - Stand Or Fall
19 18 Icehouse - Can't Help Myself
20 24 Johnny And The Distractions - Complicated Now
21 22 Little River Band - Man On Your Mind
22 27 Blancmange - I've Seen The Word
23 16 XTC - Senses Working Overtime
24 17 XTC - Ball And Chain
25 20 J. Geils Band - Centerfold
26 21 The Jam - A Town Called Malice
27 25 Hall & Oates - Did It In A Minute
28 -- The Cars -Since You're Gone
29 -- The Del-Byzanteens - Draft Riot
30 40 Dream Sequence - Outside Looking In
31 -- The Blasters - I'm Shakin'
32 31 The dB's - Neverland
33 23 Boomtown Rats - House On Fire
34 -- Poco - Sea Of Heartbreak
35 36 Scorpions - No One Like You
36 37 Cold Chisel - Forever Now
37 28 The Church - The Unguarded Moment
38 39 Squeeze - Black Coffee In Bed
39 29 Graham Parker - Temporary Beauty
40 -- Nick Nicely - Hilly Fields (1892)

Leuk Foreigner item . Het nummer had ik vorige jaar al in mijn jaarlijst.
Wat onbekender werk deze week in de lijst van
The Blasters - energieke kruising tussen Rock 'n Roll, Rockabilly & Wave,
The Del-Byzanteens - leuke Amerikaanse wave van de band van regisseur Jim Jarmusch
Poco - degelijke cover van een Don Gibson (en later Johnny Cash) nummer (o.a. geschreven door Hal David).

B-Movie is echt de herontdekking van het jaar. De missing link tussen A Flock Of Seagull en The Cure (?)

Martial
Onderstaand lijstje beter om door te komen Hans?

Top 10 - Week 16 (1982)

01 (01) Thomas Dolby - Air Waves
02 (02) The Police - Invisible Sun
03 (---) The Fixx - Stand Or Fall
04 (07) Roxy Music - More Than This
05 (---) Depeche Mode - See You
06 (06) The Buggles - Lenny
07 (---) Kim Wilde - View From A Bridge
08 (04) Men At Work - Down Under
09 (10) Status Quo - Dear John
10 (03) Future World Orchestra - I'm Not Afraid Of The Future

(afbeelding)

Tip 5 - Week 16 (1982)

01. Tears For Fears - Pale Shelter
02. Godley & Creme - Snack Attack
03. Toto - Rosanna
04. A Flock Of Seagulls - I Ran
05. Monsoon - Ever So Lonely

(afbeelding)

Thomas Dolby houdt nog steeds stand op nummer 1, maaaar beste dames en heren is dat volgende week ook nog het geval? spanning en sensatie al zeg ik het zelf, een cliffhanger is er sowieso niets bij

Er zijn 3 nieuwe binnenkomers deze week waar The Fixx met Stand Or Fall de hoogste is op nummer 3.

Future World Orchestra maakt een vrije val en is bezig aan de laatste week naar het zich laat aanzien.

Tipparade: week 16 van 1982.

1. Toto - Rosanna
Toto wordt hier wel eens afgezeken maar in die periode brachten ze nog prima singles uit zoals dit hier. Weliswaar wat gladjes maar inventief en smaakvol met een mix van rock, symfo en jazz.
Cijfer: 8,5

25. Kat-Mandu - I Wanna Dance
Vrij banale disco dat rond één akkoord draait en daardoor na een tijd gaat vervelen maar de saxofoon fleurt het nummer nog enigszins op. Kan wel een keertje op de dansvloer.
Cijfer: 4

26. Monsoon - Ever so Lonely
Dit nummer kende ik niet, de oosterse arrangementen zijn leuk en erg origineel maar melodisch is het wat te repetitief (draait rond datzelfde akkoord). Toch zeer verdienstelijk (de mysterieuze sfeer waardeer ik erg) en na enkele keren beluisteren wist ik het meer te waarderen.
Cijfer: 7

27. Jack Jersey - Puerto De Llansa
Jack Jersey wil hier blijkbaar een exotische sfeer creëren maar het komt mij flets en weinig geïnspireerd over. De cheesy synthesizer draagt daar veel bij.
Cijfer: 3

28. Dr. Hook - Baby Makes Her Blue Jeans Talk
Zijn laatste hit, het is een vlot, aanstekelijk en grappig nummer met leuk rinkelende gitaar dat je zo kan meezingen. Tekst en melodie blijven geheid in je hoofd zitten.
Cijfer: 8

29. A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
In de tijdgeest gebracht, ligt tussen new wave en synthipop maar nu nog goed te pruimen en heeft veel vaart. Het is vooral de gitaarriff die het hem doet al vind ik de zang niet erg bijzonder.
Cijfer: 7,5

30. Corry Konings - De zon die gaat weer schijnen.
Dit soort oubollige schlagers laat ik gewoon in hun waarde. Een pluspunt is dat Corry wel kan zingen, tegenwoordig is zelfs dat een hele opgave bij de huidige 'idols'. Het valt mij op dat ook in dit genre toen vaak synths worden gebruikt maar die klinken al even kazig als die orgeltjes of accordeons waarvan de vroegere schlagers werden voorzien.

Martial schreef:
Onderstaand lijstje beter om door te komen Hans?

Ja, jouw lijst is stukken beter. Ik had het bij droefenis om door te komen uiteraard over de lijst van de Tipparade die je had doorgeworsteld om af te luisteren voor een beoordeling.

Voor de goede orde, want straks denk je nog dat ik jouw persoonlijke lijst niet om doorheen te komen vond, maar dat valt erg mee

Week 16 - 17 april 1982.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Toto - Rosanna
NCRV's Favorietschijf: Depeche Mode - See You (ja, het staat er echt!!)
Steunplaat: Chas & Dave - Ain't No Pleasing You

1. Toto - Rosanna

Mensen die Toto afzeiken hebben het niet helemaal begrepen.
Deze band heeft teveel in huis om op een dergelijke wijze van tafel geveegd te worden.
Rosanna is een heerlijk, gelaagd popliedje dat nog steeds boeiend weet te zijn, ook al ken je het van voor naar achter. Natuurlijk klinkt het wat commerciëler dan het vroegere werk, maar de klasse van de band is er duidelijk in terug te horen [9].

En een act als Kat-Mandu blijft dan veilig buiten schot... .
Waar artiesten als Toto jarenlang zich plechtig hebben toegelegd om hun gave te ontwikkelen lijkt dit I Wanna Dance op een flauwe achternamiddag in elkaar geflanst te zijn. Dat synthesizer-riedeltje kan gewoon ècht niet [3].

Het prachtige Ever So Lonely van Monsoon lijkt een link te leggen tussen Keltische en Indiase muziek en het is duidelijk z'n tijd vooruit. Stelt u zich Clannad voor in witte gewaden en je weet wat ik bedoel. Geweldige plaat! [9,5].

Haha, is dat niet een piepjonge Erik De Zwart die Jack Jersey (alias Leo Den Hop, zie 1969-topic) aankondigt? Ik krijg hele negatieve kriebels van dit soort kazige reizigers-schmaltz, vooral als het een Elvis-wannabe betreft [1,5].

Over clips gesproken... Dr. Hook heeft duidelijk op die van PhD gelet.
Je zou als vrouw maar zulke griezels achter je aan krijgen... . Het liedje zelf vind ik te gemakkelijk en teveel teren op goedkoop effectbejag. Ik hoor er in ieder geval niets speciaals in [4,5].

I Ran wint het deze week met een haarlengte van Monsoon. Wat bij A Flock Of Seagulls altijd in positieve zin opvalt is het creëren van sfeer. I Ran klinkt tegelijk episch en lichtvoetig en met de zang is wat mij betreft weinig mis. Die afstandelijke voordracht vind ik er wel bij passen [9,5].

De Zon Die Gaat Weer Schijnen, was dat niet een soort van come-back voor Corry?
Aan mij is het in ieder geval niet besteedt. Echt muziek voor Story-lezeressen [2].

TOP 40 VAN ROB nr 304, 21-4-1982
dw vw aw
1 1 5 Party fears two - The Associates
2 2 7 Down under - Men at Work
3 3 5 Open your heart - The Human League
4 6 3 Chariots of fire - Vangelis
5 4 6 Ever so lonely - Monsoon
6 7 5 On Broadway - George Benson
7 5 13 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
8 9 3 Five miles out - Mike Oldfield
9 11 3 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
10 10 5 Invisible sun - The Police
11 15 2 My camera never lies - Bucks Fizz
12 13 4 More than this - Roxy Music
13 8 6 One voice - John Watts
14 25 2 Rosanna - Toto
15 -- 1 See you - Depeche Mode
16 33 7 Stormy seas - The Meteors
17 35 2 I ran - A Flock of Seagulls
18 12 8 Poison arrow - ABC
19 36 2 View from a bridge - Kim Wilde
20 16 12 Senses working overtime - XTC
21 21 7 Aurora - Nova
22 24 3 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
23 23 4 Make it alone - Powerplay
24 28 4 Make a move on me - Olivia Newton-John
25 14 11 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
26 26 4 Zullen we maar weer - Doble R
27 22 6 Queen of the rapping scene - Modern Romance
28 32 7 Omdat (parce que because) - Bloem
29 20 7 Cardiac arrest/In the city - Madness
30 18 14 Golden brown - The Stranglers
31 19 6 Open arms - Journey
32 34 2 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
33 30 4 Why can't we live together - Mike Anthony
34 -- 1 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
35 38 2 The Celtic Soul Brothers - Dexy's Midnight Runners
36 -- 1 Just an illusion - Imagination
37 17 9 China - Huang Chung
38 29 9 Roof garden - Al Jarreau
39 27 8 More than just the two of us - Sneaker
40 31 7 It ain't what you do - Fun Boy Three & Bananarama

De top 3 zit weer vast, maar dat zal dit keer niet 5 weken gaan duren...

Verderop enkele zeer snelle stijgers van in de 30 naar de top 20. Meest opvallend is hier Stormy seas, dat al richting uitgang zakte, en in één week terugspringt van 33 naar 16 in de zevende week. Zoiets kon gebeuren als de plaat extra veel in mijn hoofd rondzong.

Slechts drie binnenkomers, voor deze tijd uitzonderlijk weinig. Wel een hoge entry, voor Depechte Mode. See you is hun tweede single in mijn top 40, en met hun binnenkomst op 15 al direct hun grootste hit. Een heel pakkende song, natuurlijk synthesizer gedomineerd, maar hier vallen vooral de vlotte vocalen en teksten op. Later zou DM dit soort songs niet meer maken, en laat ik hier alvast verklappen dat See you de enige song van DM zal zijn die bij mij de eerste plaats bereikt...

Op 34 een nieuwe loot aan de Neue Deutsche Welle-boom: de Spider Murphy Gang. In NL blijft dit een one-hit-wonder, met het nog steeds populaire Skandall im Sperrbezirk. Prima song, licht maatschappijkritische teksten en in de hoofdrol die ene toets die duizendvoudig (ik heb het niet geteld) door de hele song klinkt, tot de laatste noot.

Op 36 de tweede single van Imagination, een Engels gezelschap van zoetgevooisde heren die soepel en sensueel op lichtgewicht disco hun vocalen inzingen. Just an illusion wordt hun grootste top 40 hit. Aardig als achtergrondmuziekje, maar erg saai om met aandacht te beluisteren.

Martial
Tipparade Week 16 (1982)

Alarmschijf: Toto - Rosanna
Het afzeiken van Toto is uit deze periode echt niet gerechtvaardigd al zeg ik het zelf en iets of iemand afzeiken is altijd wel het makkelijkste wat er is.... maar terug naar Rosanna wat natuurlijk een uitstekend rockgetint en krachtig popnummer is oftwel er valt niet veel af te zeiken in dit geval

De saai en eentonigheid straalt van dit nummer af en het valt dan ook niet mee om dit nummer helemaal af te luisteren.

Een leuk Oosters getint nummer met een lichte knipoog naar de mooie Ofra Haza en het is tenslotte weer is wat anders dan al het het synthesizer geweld waar we in deze periode mee bestookt worden.

Jack Jersey heeft natuurlijk best een herkenbaar stemgeluid cq sound maar dit nummer vind ik te mager en is een beetje een kopie van Sri Lanka ... My Shangri-La

Een leuk en pakkend nummer van Dr.Hook + bijbehorend clipje en inderdaad het nummer blijft wel hangen ja niet geheel onbelangrijk om een hit te kunnen scoren.

Een nummer dat nog niets aan kracht heeft ingeboet en nog steeds lekker wegluistert, doorspekt met synths waar de jaren 80 tenslotte garant voor stonden, prima nummer hoor!

Dat de zon weer gaat schijnen is een feit, dit nummer roept bij mij vooral een Op Volle Toeren gevoel op, niet echt het genre waar ik mee weg loop.......
Cijfer: 2,5

Musician’s Top 30, 24-04-1982, week 17

01 (01) 07 Down under – Men at work
02 (03) 04 More than this – Roxy Music
03 (07) 03 Circle of love – Steve Miller Band
04 (02) 05 Open your heart – The Human League
05 (05) 05 Lenny – Buggles
06 (13) 02 Five Miles Out – Mike Oldfield
07 (06) 04 Just like a woman – Rod Stewart
08 (11) 03 Dear John – Status quo
09 (04) 05 Invisible sun – The Police
10 (15) 02 View from a bridge – Kim Wilde
11 (17) 02 Jukebox hero – Foreigner
12 (09) 04 Outside of this – Jon & Vangelis
13 (10) 05 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarama & Fun Boy Three
14 (08) 06 You are what you is – Frank Zappa
15 (19) 02 Chariots of fire – Vangelis
16 (16) 03 Ebony and Ivory – Paul McCartney & Stevie Wonder
17 (---) 01 Rosanna – Toto
18 (---) 01 Man on the corner – Genesis
19 (---) 01 Ghosts – Japan
20 (18) 03 Snack attack – Godley and Creme
21 (12) 06 Poison arrow – ABC
22 (27) 02 See you – Depeche mode
23 (---) 01 I ran – A flock of seagulls
24 (21) 05 I love rock and roll – Joan Jett
25 (---) 01 Baby makes her blue jeans talk – Dr. Hook
26 (23) 06 It was I – Lindsey Buckingham
27 (25) 04 Blue eyes – Elton John
28 (---) 01 Ever so lonely - Monsoon
29 (14) 11 Senses working overtime – XTC
30 (29) 04 Make it alone – Powerplay

Ik had nu pas Ghosts van Japan, maar was natuurlijk er niet van op de hoogte dat het nummer al wat weken oud was.
Heel slim, Japan zette een aardige versie van The Art of Parties op de b-kant, zodat je gelijk kennis kon maken met Gentleman Take Polaroids, een ander album van Japan. Ghosts is uiteraard van Tin Drum, het onovertroffen laatste album van Japan.

He kon zo goed niet zijn of ik plakte er de nieuwe single van Genesis toch nog boven. Man on the Corner is een, zou je nu zeggen, typische ballad van Phil Collins dat toch nog enig niveau had. Eigenlijk een aardig nummer, één van de betere van Abacab. Ook hier een voor mij wereldberoemde b-kant, het pas véél later ooit op een compilatie geplaatste instrumentale Submarine.

Ghosts - Japan

(afbeelding)

Man on the corner - Genesis

(afbeelding)

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 17, 24-04-1982

01 02 U2 - A Celebration
02 03 Simple Minds - Promised You A Miracle
03 01 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
04 04 B-Movie - Nowhere Girl
05 06 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
06 05 Associates - Party Fears Two
07 07 ABC - Poison Arrow
08 08 Journey - Open Arms / Little Girl
09 12 Tears For Fears - Pale Shelter
10 13 Thomas Dolby - Airwaves
11 18 The Fixx - Stand Or Fall
12 17 Talk Talk - Talk Talk
13 09 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
14 10 Powerplay - Make It Alone
15 11 Depeche Mode - See You
16 -- John Cougar - Hurts So Good
17 20 Johnny And The Distractions - Complicated Now
18 21 Little River Band - Man On Your Mind
19 22 Blancmange - I've Seen The Word
20 28 The Cars -Since You're Gone
21 29 The Del-Byzanteens - Draft Riot
22 14 Japan - Visions Of China
23 15 Japan - Ghosts
24 30 Dream Sequence - Outside Looking In
25 -- Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
26 16 Men At Work - Down Under
27 19 Icehouse - Can't Help Myself
28 31 The Blasters - I'm Shakin'
29 23 XTC - Senses Working Overtime
30 24 XTC - Ball And Chain
31 25 J. Geils Band - Centerfold
32 26 The Jam - A Town Called Malice
33 27 Hall & Oates - Did It In A Minute
34 -- UFO - Back Into My Life
35 32 The dB's - Neverland
36 34 Poco - Sea Of Heartbreak
37 -- Split Enz - Six Months In A Leaky Boat
38 36 Cold Chisel - Forever Now
39 38 Squeeze - Black Coffee In Bed
40 40 Nick Nicely - Hilly Fields (1892)

Weinig spannende week: hoogste binnenkomer voor de prima uptempo rocker Hurts So Good. John (Cougar) Mellencamp zou later uitgroeien tot een van de meest succesvolle, zoals ze dat in de US zo mooi noemen, mainstream rock acts.
UFO komt met een degelijke (hard-)rock track. Ik mag de stem van Phil Mogg bij tijd en wijlen graag horen.
Het door Tim Finn geschreven Six Months In A Leaky Boat, is een van de vele aardige nummers die de broertjes Finn solo en met hun bands gemaakt hebben. Bij Woodface van Crowded House viel het allemaal perfect of zijn plaats maar ook Six Months In A Leaky Boat is weer een leuke track.

Skandal im Sperrbezirk is prima beschreven door Ranboy. Niks aan toe te voegen.

Martial
En uiteraard hierbij ook weer mijn wekelijkse lijstje.

Top 10 - Week 17 (1982)

01 (03) The Fixx - Stand Or Fall
02 (05) Depeche Mode - See You
03 (04) Roxy Music - More Than This
04 (01) Thomas Dolby - Air Waves
05 (07) Kim Wilde - View From A Bridge
06 (02) The Police - Invisible Sun
07 (---) Toto - Rosanna
08 (09) Status Quo - Dear John
09 (---) A Flock Of Seagulls - I Ran
10 (06) The Buggles Lenny

(afbeelding)

Tip 5 - week 17 (1982)

01. Shakatak - Night Birds
02. Monsoon - Ever So Lonely
03. Chas & Dave - Ain't No Pleasing You
04. Tears For Fears - Pale Shelter
05. Sharon Brown - I Specialize In Love

(afbeelding)

Een nieuwe nummer 1 deze week The Fixx met Stand Or Fall wat wel in de lijn der verwachting lag, Depeche Mode rukt op naar de 2e plaats.
Twee nieuwe binnenkomers Toto met Rosanna en A Flock Of Seagulls met I Ran, The Buggles met Lenny gaan waarschijnlijk hun laatste week in.
Bij de Tipnoteringen dat heerlijke nummer van Shakatak met Night Birds en dat leuke disco plaatje van Sharon Brown, ik voel me weer even 17 over beide nummers later deze week meer, want ze komen allebei binnen in de "nieuwe" Tipparade.

Powerplay - Make It Alone
Monsoon - Ever so Lonely
A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
verhoog ik alle drie tot 8.

Tipparade: week 17 van 1982.

1. Queen - Body Language
Dit nummer van Queen moet het meer hebben van de kitsch waarin ze te ver gaan dan van een goede melodie of tekst. Ik ben een Queen-fan maar hier vind ik buiten de baslijn niets aan en erg eentonig, met afstand hun zwakste single.

8. Sharon Brown - I Specialize In Love
Deze banale en langdradige disco met uitgesponnen intro, het steeds herhalen van de titel en kazige synthesizer hoeft van mij ook niet meer. Vocaal is het ook niet erg sterk.
Cijfer: 3,5

14. Chas And Dave - Ain't No Pleasing You
Dit nummer heeft ook iets meligs in zich maar anderzijds klinkt het wel vlot en heeft het een cabareteske kroegsfeer. Geen briljante song maar wel leuk.

17. Hot Chocolate - Girl Crazy
Niet hun beste single - het is mij wat gladjes - maar deze band heeft een eigen sound en staat steeds garant voor degelijkheid.

22. Zangeres Zonder Naam - Denk Toch Heel Goed Na
Deze oubollige hoempapa is totaal niet aan mij besteed maar er waren beslist liefhebbers daarvoor. Een pluspunt is dat zij kan zingen en dit ook niet meer pretendeert dan het is waardoor ik nog enige charme daarin zie, daarom niet het laagste cijfer.

23. Guys 'n' Dolls - Broken Dreams
Dit klinkt minstens zo klef en gedateerd, een zoete en aalgladde banale ballad. Dit vind ik zelfs nog erger dan Zangeres Zonder Naam.
Cijfer: 2

24. Kokomo - A Little Bit Further Away
Nog een zoete en wat kleffe ballad maar vocaal beter uitgevoerd, het lijkt mij wel teveel geënt op How Bout Us van Champaign dat een jaar eerder een grote hit was. Waar dat de eerste nog soulvol was slaat deze te ver door in de zoetigheid.

25. Elaine Paige - The Second Time
Ze zingt niet onaardig maar het is mij te saai en bloedeloos, ik ken dit eerder in een instrumentale versie en die vind ik een stuk sfeervoller.
Cijfer: 4,5

26. Shakatak - Night Birds
Jazzy disco dat naar easy listening neigt maar smaakvol met prima piano, het heeft ook goed de tand des tijds doorstaan.

27. Bill van Dijk - Jij en Ik
Dit pas beter op een theater dan op single, voor mij te klef en vocaal weet het mij ook niet echt te bekoren al is de tekst wat beter dan de gemiddelde Nederlandstalige hit.

28. Hall & Oates - Did It In a Minute
Dit duo staat garant voor degelijke popsoul al blijft het minder hangen dan hun andere singles, wellicht de reden waarom dit nummer minder bekend is.
Cijfer: 6,5

29. Rose Royce - Best Love
Ik hoor dat er veel werk van gemaakt is van de arrangementen maar de zang en meer bepaald de soul komt mij geforceerd en zelfs wat schreeuwerig over. Niet slecht maar geen grootste single.
Cijfer: 5,5

30. Pookiesnackenburger - Just one Cornetto
Dit nummer kende ik niet, uiteraard klinkt dit erg feestelijk met aparte percussie waarbij een stukje "O Sole Mio" erin verwerkt wordt. Maar veel stelt dat niet voor, laat ik maar een gemiddeld cijfer geven.
Cijfer: 6

Een mindere week deze keer met veel zwakke tot matige singles.

TOP 40 VAN ROB nr 305, 28-4-1982
dw vw aw
1 1 6 Party fears two - The Associates
2 4 4 Chariots of fire - Vangelis
3 5 7 Ever so lonely - Monsoon
4 15 2 See you - Depeche Mode
5 2 8 Down under - Men at Work
6 11 3 My camera never lies - Bucks Fizz
7 14 3 Rosanna - Toto
8 3 6 Open your heart - The Human League
9 17 3 I ran - A Flock of Seagulls
10 8 4 Five miles out - Mike Oldfield
11 9 4 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
12 12 5 More than this - Roxy Music
13 6 6 On Broadway - George Benson
14 10 6 Invisible sun - The Police
15 16 8 Stormy seas - The Meteors
16 19 3 View from a bridge - Kim Wilde
17 7 14 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
18 34 2 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
19 23 5 Make it alone - Powerplay
20 -- 1 Stand or fall - The Fixx
21 -- 1 Give me back my heart - Dollar
22 22 4 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
23 -- 1 Ghosts - Japan
24 13 7 One voice - John Watts
25 21 8 Aurora - Nova
26 28 8 Omdat (parce que because) - Bloem
27 -- 1 The second time - Elaine Paige
28 20 13 Senses working overtime - XTC
29 18 9 Poison arrow - ABC
30 36 2 Just an illusion - Imagination
31 32 3 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
32 -- 1 Night birds - Shakatak
33 -- 1 Big science - Laurie Anderson
34 24 5 Make a move on me - Olivia Newton-John
35 -- 1 Surrender - Jon Anderson
36 -- 1 Body language - Queen
37 -- 1 The greatest rock 'n roll band in the world - Stars on 45
38 25 12 Les lacs du Connemara - Michel Sardou
39 27 7 Queen of the rapping scene - Modern Romance
40 26 5 Zullen we maar weer - Doble R

The Associates staan nog een week op 1, maar er komen veel stijgers op ze af, met name Depeche Mode. De stijging van Monsoon van 5 naar 3 valt op, want eerder waren ze al van 3 naar 5 gezakt.

Meest opvallend aan deze lijst is het aantal binnenkomers: negen! Ik denk niet dat er ooit 10 of meer zijn binnengekomen, dus dit is een (evenaring van) het record.

De hoogste komt nog net in het linkerrijtje binnen, op 20: The Fixx met Stand or fall. Het is de kennismaking met deze Engelse new wave band. In NL werden ze nooit groot, twee tipnoteringen; in US en UK hadden ze beduidend meer succes. The Fixx is vooral sterk in de gitaarriffs, en daarbij de vocalen van zanger Cy Curnin, waardoor altijd aparte sfeertjes gecreëerd werden (lastig om dit in woorden te vatten). Prima plaatje dus!

Op 21 misschien wel verrassend hoog Dollar, een Engels zangduo (en echtpaar), bestaand uit twee ex-leden van Guys 'n Dolls. Dat klinkt niet als een aanbeveling, maar dit is een vlotte ballad, door de productie van niemand minder dan Trevor Horn tot behoorlijk hoogte gebracht. Wordt echter nooit meer gedraaid...

Op 23 Japan, pas hun tweede entry in mijn top 40 (na Adolescent sex in 1979). Singles bracht deze Engelse artrockband met David Sylvian wel uit, maar succes hadden die niet echt (in NL). Daardoor miste ik ze wel eens. Ghosts werd toch wel even gedraaid, en is een uiterst spannend, sfeervol en mysterieus lied met een refrein dat toch heel fijn wegzingt. Ook dit wordt bij mij maar een bescheiden succes, maar achteraf vind ik het een nummer 1-hit waard!

Op 27 musicalster Elaine Paige met The second time, de titelsong van Bilitis, een Frans drama uit 1977 (ook hiervan bekend, dezelfde melodie: Bilitis (1976), with spanish subtitle - YouTube. Ik kan een mooie gedragen ballad wel waarderen en dat is dit zeker.

Op 32 de gladde stijlvolle soul van Shakatak met één van hun talrijke hitjes; dit is wel een van de beste, lijkt mij.

Op 33 duikt ineens Laurie Anderson weer op, in de belangstelling van hitparadeland gekomen door het onwaarschijnlijke O Superman (1981). Dit klinkt ook weer erg onconventioneel, raadselachtig en artistiek, maar kent wel meer melodie, zang en instrumentatie. Er komen nog meer singles van Laurie, maar een hit zal ze nooit meer scoren.

Op 35 een solohit van Jon Anderson (terwijl zijn duomaatje Vangelis momenteel op 2 staat). Surrender is een heel vlotte single, zozeer zelfs dat het een top 10 hit in de NL top 40 zou worden, zijn enige solo top 10-hit. Het onderwerp is licht maatschappijkritisch: laten we alle kernraketten de ruimte in sturen en daar laten ontploffen, wat een schouwspel zou dat zijn...

Op 36 die (inderdaad) beroerde single van Queen, Body language. De stem van Freddie en de bas redden het nog van een onvoldoende, maar het gebrek aan melodie en opbouw maken het lastig te verteren.

En op 37 ook nog de Rolling Stones-medley van Stars on 45. Vakkundig gedaan (het klinkt echt alsof Mick Jagger zingt), maar echt natuurlijk klinkt zo'n ratjetoe aan hits niet; vooral als Angie ineens inzet, denk je: dat klinkt toch niet! (de single zal volgende week alweer verdwenen zijn.)

Martial
Een hele lange lijst (zucht..) met nieuwe binnenkomers deze week in de Tipparade maar hier gaan we dan .......

Tipparade - Week 17 (1982)

Alarmschijf: Queen - Body Language
Ook ik ben niet enthousiast over dit Queen nummer vind dit zelfs een Queen onwaardig nummer en een matige single keuze in dit geval en valt al helemaal niet onder een echte Queen klassieker.

Voor ik van wal steekt je moet natuurlijk wel de single versie beoordelen en niet zoals Luc de 12" versie want in de Tipparade gaat het natuurlijk wel om de single uitvoering en de single versie die net iets langer duurt dan 3 minuten is echt wel te vinden op youtube, maar dit nummer is gewoon een lekker recht toe recht aan disconummer uit de jaren 80 en geen sterke zang? dan zou ik Sharon Brown eerst live aan het werk moeten horen want met studioversies kan ik niet zo veel omdat er genoeg gekunsteld kan worden in de studio.

Dit nummer doet een beetje denken aan de vervlogen jaren en heeft ook dit typische sfeertje en heeft een vleugje Jeff Lynne van ELO.

Een leuke catchy single die goed in het gehoor ligt en aardig blijft hangen al klonk Hot Chocolate in de jaren 70 op z'n best.

Vreselijk dit soort nummers en hier laat ik het verder bij.
Cijfer: 1

Moet toch wel toegeven dat ik dit vroeger best een leuk plaatje vond, natuurlijk klinkt dit glad en gelikt maar is toch ook wel een nummer waar het grote publiek mee wegloopt en dit was dacht ik de echt laatste grote hit van de Guys & Dolls? wel een goede produktie in ieders geval (Hans van Hemert)

Dit is inderdaad bijna How Bout us 2 van Champaign oftwel niet echt orgineel allemaal en te klef voor woorden.

Ook al zo'n typisch jaren 80 ding waar dit soort nummers nog konden nu zou dit niet echt meer aanslaan misschien in Engeland nog maar dit terzijde, het klinkt allemaal wel erg braaf en musicalachtig.
Cijfer: 5

Dat geweldige begin met daarna de piano klanken en de lichtvoetige zang in dit nummer maken dit nummer tot een waar pareltje en ik hou wel van de muziek van Shakatak met hun jazzy/funky en poppy geluid.
Cijfer: 9

De songfestivalkeuze was op dit nummer gevallen het was dat The Millionaires met Fantasy Island zo vals zongen want anders had dit een betere keuze geweest maar ja in Nederland sturen ze wel vaker de verkeerde richting het Eurovisie Songfestival, dit Jij en Ik vind ik een behoorlijk mager nummer.

De titel van dit nummer zal voor veel mannen als muziek in hun oren klinken maar deze single vind ik zelf tot wel één van de mindere van Hall & Oates een nummer dat niet echt van de grond komt en blijft hangen.
Cijfer: 5,5

Een aardig klinkend soul/disco nummer van Rose Royce het refrein klinkt wat krampachtig qua zang.

Een hoop vrolijkheid in dit nummer maar zeer weinig inhoud, voor mij hoeft dit niet.

Week 17 - 24 april 1982.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Queen - Body Language
NCRV's Favorietschijf: Hot Chocolate - Girl Crazy
Steunplaat: Sharon Brown - I Specialize In Love

Binnenkomers in de Tipparade:

1. Queen - Body Language

Ik ben al voorbereid op enig onmalse kritiek, dus hier gaat ie:
Body Language is geen sterke single voor Queen, maar komaan, Een I Want To Break Free, A Kind Of Magic of Friends Will Be Friends zitten hier toch echt een paar maatjes onder.
Van Body Language kan gezegd worden dat er een moedige stap is gezet en bovendien vind ik die wat gluiperige baslijn een goede vondst.
Queen had daar veel meer mee moeten doen, want het is en blijft het zwakste nummer op het album Hot Space. Verder dan een aardig idee komt het eigenlijk niet en Freddie is iets te nadrukkelijk aanwezig (het klinkt zelfs iets schreeuwerig). Maar ik hoor hier geen onvoldoende in. Daarvoor vind ik het te puntig klinken [6,5].

Bij Sharon Brown let ik niet zozeer op het intro, want volgens mij is het een 12"-versie.
De vocalen vind ik enigszins zwak, maar muzikaal zit het best goed in elkaar, al is originaliteit hier een brug te ver [6,5].

Dan de aanstekelijke gezelligheid van Chas & Dave die vorig jaar als Single Van De Dag weinig potten kon breken. Ik vind het nog steeds lekker sympathiek klinken. Leuk plaatje [8].

Ik verzeker je, zonder het clipje valt Girl Crazy nog redelijk mee. Girl Crazy heeft weinig meer van doen met de soulgerichte disco-aanpak van pak em beet 4 jaren terug. In plaats daarvan is het een heel aardig popliedje geworden. Het is in ieder geval de beste single sinds Mindless Boogie [7].

Ik heb het altijd wat moeilijk met artiesten als de Zangeres Zonder Naam omdat ze cateren aan een publiek met een respectabele leeftijd dat er helemaal loos op gaat. Daarom hier ook weer: Leuk voor de fans, ik kan er helaas niks mee [1].

Heel soms heb ik een moment van 'wat een rot-topic is dit!' Je voelt 'm al: Broken Dreams is weer helemaal terug in m'n kop en ik geloof dat dit toen een hele, hele grote hit was, want je hoorde 'm non-stop! . M'n schatje zegt het ook al: Wat een geveinsde leegheid is dit! Alsof deze föhnbrigade op weg naar de uitgever nog eventjes een half uur een studio indoken om snel een tekst te zingen op een beschikbare bandopname. Pure kitsch [1,5].

Geveinsde leegheid is ook terug te horen in de Champaign-imitatie van Kokomo.
Er wordt geprobeerd gevoelig te zingen (wat een slechte achtergrondzangeres, zeg! ) en ik voel het niet, het komt niet over, het klinkt koud. Het is dat er in het refrein een 70's soul-sfeertje te bespeuren valt, dat redt het van een onvoldoende [5].

De ballad van Elaine Paige vind ik een typisch voorbeeld van een hele saaie, vermoeiende ballad.
Het is ongetwijfeld gemaakt om mee te scoren, maar mij heeft ze er niet mee [3].

De luchtige, zonnige jazzmuziek van Shakatak kan altijd op mijn steun rekenen. Jazzpuristen halen er waarschijnlijk hun neus voor op, maar daar lig ik verder niet wakker van. Ook ik kan absoluut genieten van John Coltrane, Miles Davis en consorten, maar dit vind ik eigenlijk gewoon een heel andere aanpak die met een ander oor beluisterd moet worden. Lekker nummer! [7,5].

Haha, Bill Van Dijk... Ja, hier ben je zeker kansloos mee op welk festival dan ook.
Dit is absoluut van het verkeerde soort kazigheid. Bill moet het maar lekker bij z'n toneelwerk houden, wat dat ook moge zijn. Schoenmaker, blijft bij je leest [2].

In een minuut klaar zijn vind ik dan weer klinken als een persoonlijk probleem, maar goed...
Ik vind het wel een leuk, origineel klinkend nummer dat niet direct als geheid hitmateriaal klinkt.
Niet hun beste single overigens, maar het komt een heel eind [7,5].

Geforceerde en krampachtige zang, ik hoor het niet echt bij deze Rose Royce.
Ik vind het wel een lekker spontaan, slim gecomponeerd liedje met een krachtige zang,
Total Touch zou hier zowat hun carrière op baseren, maar dan nog klinkt dit een stuk beter [8].

Dat Pookiesnackenburger-geval vind ik maar pure rotzooi.
Echt totáál niet grappig, op geen enkele manier [1].

Martial
Over Did It In A Minute had ik het uiteraard niet over mezelf kaztor maar bij het plaatsen van zo'n reactie van mij kant weet je bij voorbaat al dat daar een reactie op gaat komen

I Specialize In Love van Sharon Brown van orgine een 12"?? feit blijft wel dat de single versie in de Top 40 terecht kwam, zie ook dat dit de Steunplaat was van Frits Spits nu kan ik heel goed door 1 deur met de muzieksmaak van mijn radioheld Frits Spits en is het voor mij toch wel iets aparts dat hij eind van het jaar met radiopensioen gaat, de radio zal nooit meer hetzelfde klinken zonder Frits Spits

Over het wat krampachtige zingen van Rose Royce bedoel ik eigenlijk alleen wanneer ze het refrein gaat zingen voor de rest dus niet.

Trouwens een hele leuke foto van die kleine van je, zo'n foto maakt je dag helemaal!

Hehe, te gemakkelijk ook, zo'n titel .

Om zo'n glimlach van je kleine te vangen moet je je camera verdekt opstellen. Ze werken namelijk niet mee .

En inderdaad zonde van Frits Spits. Die man heeft echt ontzettend veel betekend voor goede radio.

Musician’s Top 30, 01-05-1982, week 18

01 (03) 04 Circle of love – Steve Miller Band
02 (06) 03 Five Miles Out – Mike Oldfield
03 (02) 05 More than this – Roxy Music
04 (01) 08 Down under – Men at work
05 (05) 06 Lenny – Buggles
06 (08) 04 Dear John – Status quo
07 (17) 02 Rosanna – Toto
08 (11) 03 Jukebox hero – Foreigner
09 (19) 02 Ghosts – Japan
10 (10) 03 View from a bridge – Kim Wilde
11 (18) 02 Man on the corner – Genesis
12 (04) 06 Open your heart – The Human League
13 (07) 05 Just like a woman – Rod Stewart
14 (15) 03 Chariots of fire – Vangelis
15 (12) 05 Outside of this – Jon & Vangelis
16 (23) 02 I ran – A flock of seagulls
17 (09) 06 Invisible sun – The Police
18 (22) 03 See you – Depeche mode
19 (---) 01 Ticket to the moon – E.L.O.
20 (16) 04 Ebony and Ivory – Paul McCartney & Stevie Wonder
21 (28) 02 Ever so lonely - Monsoon
22 (---) 01 A celebration – U2
23 (---) 01 Did it in a minute – Hall & Oates
24 (---) 01 Body language – Queen
25 (25) 02 Baby makes her blue jeans talk – Dr. Hook
26 (---) 01 Girl Crazy – Hot Chocolate
27 (13) 06 It ain’t what you do it’s the way that you do it – Bananarama & Fun Boy Three
28 (14) 07 You are what you is – Frank Zappa
29 (---) 01 Best love – Rose Royce
30 (---) 01 Ain’t no pleasing you – Chas & Dave

Eindelijk een nieuwe ELO en het singletje van U2 gevonden.
Voor het overige geen verassingen.

Chas & Dave is aardig maar zeker niet meer dan dat.

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 18, 01-05-1982

01 02 Simple Minds - Promised You A Miracle
02 04 B-Movie - Nowhere Girl
03 03 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
04 05 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
05 01 U2 - A Celebration
06 11 The Fixx - Stand Or Fall
07 06 Associates - Party Fears Two
08 12 Talk Talk - Talk Talk
09 09 Tears For Fears - Pale Shelter
10 16 John Cougar - Hurts So Good
11 07 ABC - Poison Arrow
12 08 Journey - Open Arms / Little Girl
13 10 Thomas Dolby - Airwaves
14 13 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
15 14 Powerplay - Make It Alone
16 15 Depeche Mode - See You
17 17 Johnny And The Distractions - Complicated Now
18 18 Little River Band - Man On Your Mind
19 21 The Del-Byzanteens - Draft Riot
20 20 The Cars -Since You're Gone
21 25 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
22 -- Rheingold - Dreiklangsdimensionen
23 -- The Clash - Know Your Rights
24 24 Dream Sequence - Outside Looking In
25 28 The Blasters - I'm Shakin'
26 -- China Crisis - Scream Down At Me
27 22 Japan - Visions Of China
28 23 Japan - Ghosts
29 19 Blancmange - I've Seen The Word
30 -- Asia - Heat Of The Moment
31 34 UFO - Back Into My Life
32 27 Icehouse - Can't Help Myself
33 37 Split Enz - Six Months In A Leaky Boat
34 -- Marine Girls - On My Mind
35 -- The Comsat Angels - It's History
36 -- Theatre Of Hate - The Hop
37 30 XTC - Ball And Chain
38 31 J. Geils Band - Centerfold
39 33 Hall & Oates - Did It In A Minute
40 36 Poco - Sea Of Heartbreak

Met de beschreven Top 40 & Tipparade singles had ik in die tijd weinig (Sharon Brown, Chas And Dave, Rose Royce en Kokomo) tot niets (Zangeres Zonder Naam, Elaine Paige, Shakatak, Bill van Dijk en Pookiesnackenburger). Queen is een geval apart, leuke band maar Body Language was het moment dat ik een tijdje afhaakte. Five Miles Out heb ik leren kennen via Hall & Oates en die versie vind ik vooral vanwege de stem veel beter. Paul McCartney is een held maar Ebony and Ivory is slechts in beperkte mate te genieten. Van Monsoon begrijp ik de aantrekkingskracht maar voor mij werkt het niet. Vangelis zonder zag van Jon is briljant onder een film.

Waarschijnlijk omdat het bij mij in die tijd Wave was wat de klok slaat. Ook bij het terugluisteren vind ik dat het meest aansprekende van die tijd. In de Top 10 zijn slechts Bowie en John Cougar de uitzonderingen. Bij de binnenkomers kunnen 6 van de 7 tracks ook in als Wave gecategoriseerd worden. Uitzondering is de debuut single van Asia. Een catchy vroege 80's symfonische pop rock song. Helaas zou dit verreweg hun beste single blijken te zijn. Maar goed de heren hebben hun sporen wel verdiend.

De Neue Deutsche Welle krijgt vaart met de re-release van Dreiklangsdimensionen. Net als Skandal im Sperrbezirk hoort dit bij de absolute hoogtepunten van de stroming. The Clash hebben voor mij met London Calling en Sandinista de twee "era-defining" albums gemaakt. Met Combat Rock waren ze over hun hoogtepunt heen maar hadden ze nog een aantal aardig singles als Know Your Rights.

Scream Down At Me is de prima tweede single van China Crisis. Eigenlijk zit het herkenbare geluid van de band er al helemaal in maar hier is het allemaal iets minder gepolijst en daarmee zeker zo leuk. Net als de singles in de lijst van Talk Talk en Tears for Fears snap je eigenlijk niet dat dit nauwelijks opgepikt is.

Van de Marine Girls begrijp je dat dan weer heel goed. Niet de makkelijkste song, maar na een paar keer draaien grijpt deze mij naar de keel. En dat zou zo maar kunnen komen door de zangeres die later furore maakte met Everything But The Girl en Massive: Tracy Thorn.

Historie schreven ze met bijvoorbeeld Independence Day, zo goed is It's History beslist niet maar wel de moeite waard om weer eens te horen. Hetzelfde geldt in feite voor The Hop. De opvolger van vijf sterren track Do You Believe In The Westworld. die een paar weken geleden nog bijna mijn lijst aanvoerde (2).

50tracks schreef:
Waarschijnlijk omdat het in die tijd Wave was wat de klok slaat.

Hm. Ja, dat is maar net uit welk gezichtspunt je het bekijkt

Ik vond dat nogal meevallen, de belangstelling voor de overgebleven new wave (in 1982, het was opgekomen in 1978) was nogal tanende. Eigenlijk stonden we in het voorportaal van bands als Human League en Duran Duran (en vele anderen) die het stokje van de oude progressieve stroming zouden gaan overnemen.

Als ik nu kijk naar mijn belangstelling voor heel wat bands uit die tijd, waren dat toch veelal de grote verkopers, de grootverdieners onder de groepen.
De smaak lijkt antiek, zou je nu zeggen, maar vergis je niet: de meeste van die bands bestonden (op de keper beschouwd) ook nog maar 10 jaar of korter.

Ik zou niet durven zeggen, dat het over het algemeen Wave was wat de klok sloeg. Heel veel van die wave bands stonden ook op het punt om veel meer radiovriendelijkere albums uit te brengen, Talking Heads bijvoorbeeld en we hadden zojuist ook Golden Brown van de Stranglers in onze lijsten. Hun echte "opstandige" periode was wel voorbij. Daarmee zeg ik niet dat hun muziek slechter werd, integendeel.

Maar er was wel nogal wat veranderd, in 1982 ten opzichte van 1979.

Ik was inderdaad de toevoeging "bij mij" vergeten.

Ik bedoelde juist de tegenstelling tussen de TOP 40/Tipparade nummers en mijn eigen lijst te duiden. Als je naar de nieuwe binnenkomers in de Tipparade van deze week kijkt zoals boven door Kaztor, Martial en Luc besproken daar zou er geen een van mijn lijstje halen. Hoe lang ik de lijst ook zou maken. Terwijl er in die tijd genoeg leuke muziek werd gemaakt.

En vaak met enige Wave-invloeden en inderdaad is het zoals je volkomen terecht beschrijft de light variant daarvan. Hoewel ik Duran Duran en in mindere mate Human League weer te ver naar het midden vond doorgeschoten. In de lijst boven zijn The Clash, Comsat Angels, B-Movie etc denk ik weer wat stevigere vormen van de (new) wave. Maar het is waar dat een aantal groepen de stap naar het grotere publiek gingen maken. Volgens mij de cyclus die vrijwel elke muziekvorm uiteindelijk doormaakt. Als ik naar mijn Top 10 van deze week kijk dan zijn dat in 8 van de 10 gevallen in mijn oren tracks die hun fundament in de wave hebben. Slechts 1 of 2 van die 10 zou een bescheiden hitje worden in Nederland. Zelfs U2 en Tears For Fears halen de tipparde niet eens. En ook een klassieke track als I Ran van A Flock Of Seagulls haalt de Top 40 niet.

Sinds 1979 is er inderdaad veel veranderd en is de punk via de wave in de richting van de mainstream bewogen. Er ligt in dat middengebied heel veel mooie muziek om te (her-) ontdekken

Ja, dat is zeker waar. We gaan ook nog mooie voorbeelden tegenkomen, later dit jaar.

Martial
Top 10 - Week 18 (1982)

01 (01) The Fixx - Stand Or Fall
02 (02) Depeche Mode - See You
03 (03) Roxy Music - More Than This
04 (05) Kim Wilde - View From A Bridge
05 (07) Toto - Rosanna
06 (09) A Flock Of Seagulls - I Ran
07 (---) Shakatak - Night Birds
08 (04) Thomas Dolby - Air Waves
09 (08) Status Quo - Dear John
10 (06) The Police - Invisible Sun

(afbeelding)

Tip 5 - Week 18 (1982)

01. Asia - Heat Of The Moment
02. Gary Brooker - The Angler
03. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
04. E.L.O. - Ticket To The Moon
05. Chas & Dave - Ain’t No Pleasing You

(afbeelding)

Een wat rustig weekje in de Top 10, The Fixx houden stand op nummer 1 en een nieuwe binnenkomer in de vorm van dat "lekkere" nummer van Shakatak.

Bij de tips uiteraard een plek ingeruimd voor de melodieuze progrock van Asia met hun voortreffelijke single Heat Of The Moment en wat een line-up heeft deze band in hun beginperiode en met dank aan musician die even me geheugen wat opfriste met E.L.O met Ticket To The Moon.

De nummers van vorige week nog eens beluisterd, Zangeres Zonder Naam verlaag ik naar 2,5. Pookiesnackenburger naar 5 (toch wat te fout).

Tipparade: week 18 van 1982.

1. Nicole - Ein bisschen Frieden
De winnares van het ESF in 1982, natuurlijk vrij zoetsappig maar met een boodschap die inslaat en het klinkt nog steeds best charmant (naar ESF-maatstaven is dit bovengemiddeld). Weten jullie trouwens waarom dit nummer van België 12 punten kreeg? Omdat de Belgen hadden verstaan "Ein bisschen Frieten".

5. Maywood - Get Away
De klad begon er in te komen bij deze dames, dit klinkt vrij vlak en niet zo fris als hun vorige singles Late at Night en Rio en ik heb ook de indruk dat zich krampachtig op Abba proberen te enten. Productioneel ook een tikkeltje gedateerd.

12. Shakin' Stevens - Shirley
Zijn hitsingles vind ik allemaal aardig maar niet echt opzienbarend. Zo ook dit nummer waarvan ik vooral die gitaarsound waardeer.

24. Daniel Sahuleka - Viva La Libertad
Dit nummer kende ik niet, het is mij teveel gejat van Master Blaster van Stevie Wonder (het ritme, de gitaar en de baslijn). Ook wil hij zingen als Stevie Wonder maar dat lukt hem niet goed. Ik hoor toch veel liever een artiest met eigen sound dan een epigoon.

25. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
Neue Deutsche Welle die origineel en grappig klinkt. Vlot ritme en leuke synthesizer.

26. John Terra - Ik Weet Niet Waarom
Voor zijn doen vind ik dat geen slecht nummer dat in het midden van schlager en luisterlied ligt. Wel wat te glad geproduceerd en die lalala's op het einde had hij beter achterwege gelaten.

27. Gary Brooker - The Angler
Solo was Gary Brooker merkelijk minder succesvol dan met Procol Harum. Dit is misschien ook minder imponerend dan zijn vroeger werk maar een degelijk, sfeervol werkstuk dat wellicht kan groeien.

28. The Fixx - Stand or Fall
Een new wave band die in de anonimiteit is geraakt. Klinkt best goed met een tikkeltje mysterieuze of onheilspellende sfeer maar weet zich niet te onderscheiden van andere new wavebands.

29. Nico Haak - Niet Geschoten Is Altijd Mis
De waarheid als een koe maar het nummer zelf stelt niet veel voor al is het best grappig.

30. Fay Lovsky - Automatic Pilot
Een reggae-ritme met elektronische geluiden en later een orkest maar het nummer zelf vind ik vrij flauw en mist samenhang.

TOP 40 VAN ROB nr 306, 5-5-1982
dw vw aw
1 1 7 Party fears two - The Associates
2 4 3 See you - Depeche Mode
3 2 5 Chariots of fire - Vangelis
4 7 4 Rosanna - Toto
5 6 4 My camera never lies - Bucks Fizz
6 3 8 Ever so lonely - Monsoon
7 9 4 I ran - A Flock of Seagulls
8 -- 1 The angler - Gary Brooks
9 20 2 Stand or fall - The Fixx
10 5 9 Down under - Men at Work
11 27 2 The second time - Elaine Paige
12 11 5 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
13 12 6 More than this - Roxy Music
14 18 3 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
15 8 7 Open your heart - The Human League
16 21 2 Give me back my heart - Dollar
17 23 2 Ghosts - Japan
18 35 2 Surrender - Jon Anderson
19 10 5 Five miles out - Mike Oldfield
20 16 4 View from a bridge - Kim Wilde
21 -- 1 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
22 13 7 On Broadway - George Benson
23 19 6 Make it alone - Powerplay
24 14 7 Invisible sun - The Police
25 33 2 Big science - Laurie Anderson
26 32 2 Night birds - Shakatak
27 15 9 Stormy seas - The Meteors
28 17 15 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
29 22 5 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder
30 30 3 Just an illusion - Imagination
31 36 2 Body language - Queen
32 -- 1 Automatic pilot - Fay Lovsky
33 -- 1 Ein bisschen Frieden - Nicole
34 -- 1 No more solidarities - Urban Heroes
35 31 4 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
36 25 9 Aurora - Nova
37 24 8 One voice - John Watts
38 26 9 Omdat (parce que because) - Bloem
39 28 14 Senses working overtime - XTC
40 29 10 Poison arrow - ABC

The Associates al vier weken op 1, een knappe prestatie. Nu is Depeche Mode de grootste bedreiger, met daarachter Toto (ja, toen kon dat nog gewoon bij elkaar staan ).

Weer een extreem hoge binnenkomer: Gary Brooker op 8 met The angler. Geen hitsingle, maar wel een prachtige sfeervolle song, drijvend op een ijzersterke pianomelodie, de krachtige stem van de zanger van Procol Harum en de meeslepende tempowisselingen. Toch iets te moeilijk voor het grote publiek? Mij blies het direct omver (vandaar die hoge binnenkomst).

Op 21 nog een opvallende nieuwe: van Orchestral Manoeuvres in the Dark (niemand sprak toen nog van OMD). Wat is er opvallend aan She's leaving? Vooral dat het toch geen single is geweest. Kennelijk werd het een enkele keer op de radio gedraaid, en na het megasucces van Maid of Orleans kon ik deze direct in mijn top 40 kwijt. (Volgens de Engelstalige Wiki is er na Maid of Orleans geen single meer van Architecture & Morality gehaald, een uiterst vreemde keuze.) She's leaving is wat kleiner dan Maid of Orleans, maar toch een uitstekend nummer van een geweldig album

Op 32 Fay Lovsky met weer zo'n inventief bijna cabaretesk liedje vol gekke geluidjes en ouderwetse big band-passages. Jammer dat het liedje zelf niet zo sterk is, maar wie één song als Christmas was a friend of mine gemaakt heeft, hoeft zich nooit meer te schamen.

Op 33 de overtuigende winnaar van ESF 1982, de nog zeer jonge (16, geloof ik) Duitse Nicole. Eerlijk is eerlijk, het is een heel sterk liedje, eenvoudig, de tekst spreekt direct aan. Haar stem is iets geknepen. Voor Nederland zong ze ook een Nederlandse vertaling in (Een beetje vrede), en volgens mij ook in 10 of 20 andere talen, erg slim. (In Nederland kwam zelfs nog een parodie uit, Een beetje geld voor een beetje liefde van Angelique, dat zelfs de tweede plaats wist te halen...)

Ten slotte op 34 weer een vlotte single van de Urban Heroes, ditmaal nog iets agressiever dan gewoonlijk. Geen tipnotering dit keer, en helaas ook geen enkele clip op Youtube, en ook niet op Spotify; het staat zelfs niet op hun Greatest Hits album...

Helemaal eens inzake Gary Brooker.
Het is een prachtige single in een tijd (1982) dat Procol Harum eigenlijk door iedereen zo'n beetje wel was vergeten. Of althans, als jaren '60 band, bekend van A whiter shade of pale, in een koffertje was opgeborgen op zolder.

De tijd was er helemaal niet rijp voor en het ging toch al slecht met de symforock, waar The Angler van Gary Brooker wat mij betreft onder valt.

Het bijbehorende album Lead me to the Water is ook prachtig, maar volkomen genegeerd in die tijd. Dus geen noteringen en het heeft jaren geduurd voor het eindelijk op cd werd uitgebracht.

Hier een paar nummers van het album, volgens mij begint het met Low Flying Birds:

Tracks van Lead me to the Water

Martial
Tipparade - week 18 (1982)

Alarmschijf: Nicole - Ein bisschen Frieden
Nicole met Ein Bisschen Frieden de winnares van Eurovisie Songfestival van dit jaar dat slim en gelikt in elkaar steekt en zulke nummers dat kunnen wel wel overlaten aan Songfestival-goeroe Ralph Siegel die heel wat nummers heeft afgeleverd aan dit festival, de goede bedoelingen in dit nummer zorgt ervoor dat dit net een voldoende scoort al kan de stem van Nicole (live) me niet echt bekoren.

5. Maywood - Get Away
Dit nummer komt nogal hoog binnen deze week in de Tipparade en dat betekent dat ze er vaak wel het een en ander van verwachten, het klinkt allemaal wel oké en Maywood gaat ook met synth-mode mee, de gitaar in dit nummer fleurt het allemaal nog net even meer op, maar in de buurt van Late At Night en Rio komt dit niet.

12. Shakin' Stevens - Shirley
Een leuk en vrolijk nummer van Shakin' Stevens, wel wat recht toe recht aan en het mist wel de echte opwinding, het kabbelt een beetje voort in dezelfde stijl.

24. Daniel Sahuleka - Viva La Libertad
De sympatieke Daniel Sahuleka komt dit keer met een wat "makkelijk" nummer dit Viva La Libertad leunt voor mij te veel op zijn vorige singles zodat er geen sprake is van een verrassingselement.

25. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
De Neue Deutsche Welle ten voeten uit, leuk, catchy en prima in het gehoor liggend is dit wel een voltreffer te noemen.

26. John Terra - Ik Weet Niet Waarom
Zou dit nummer gezongen zijn door Louis Neefs zou het ongetwijfeld meer aanzien hebben en had het wel hoger gescoord, dit vind ik gewoonweg een te klef nummer dus ik weet wel waarom.

27. Gary Brooker - The Angler
Ik ben al net zo enthousiast over dit nummer als ranboy en had dit nummer vorige week dan ook al bij mijn Tip's achtergelaten en ik kan wel me wel vinden in de teksten als sfeervol en dit nummer heeft ook nog is een prettig ritme + natuurlijk de onvermijdelijk stem van Gary Brooker, voor een single duurt dit nummer misschien net iets te lang (over de 5 minuten) om er een hit mee te scoren?

28. The Fixx - Stand or Fall
Een nummer dat mij insloeg als een bom destijds en niet voor niets op nr.1 in mijn bescheiden lijstje en is nog een steeds een ijzersterk geheel te noemen en heeft nog niets aan kracht verloren.
Cijfer: 9

29. Nico Haak - Niet Geschoten Is Altijd Mis
Nico Haak was altijd een vrolijk mannetje dat vol energie zat als je hem op televisie zag optreden, zijn muzikale hoogtepunten had hij natuurlijk met Peter Koelewijn als producer en we kennen ze vast allemaal nog, dit nummer is leuk en vlot en typisch Nico Haak, van sommige artiesten ben je wel is blij dat je er van verlost bent en dat bedoel ik niet negatief ofzo maar Nico mis ik eigenlijk wel, enthousiasme en vrolijkheid ten top.

30. Fay Lovsky - Automatic Pilot
Al die geluidjes en piepjes in dit nummer beginnen op den duur wel te vervelen waardoor er eerder irritatie optreed dan dat je er de aandacht op kan houden oftwel te veel op de automatische piloot, een minder nummer dit keer van Fay Lovsky.

Musician’s Top 30, 08-05-1982, week 19

01 (02) 04 Five Miles Out – Mike Oldfield
02 (01) 05 Circle of love – Steve Miller Band
03 (07) 03 Rosanna – Toto
04 (09) 03 Ghosts – Japan
05 (03) 06 More than this – Roxy Music
06 (08) 04 Jukebox hero – Foreigner
07 (06) 05 Dear John – Status quo
08 (11) 03 Man on the corner – Genesis
09 (04) 09 Down under – Men at work
10 (10) 04 View from a bridge – Kim Wilde
11 (16) 03 I ran – A flock of seagulls
12 (05) 07 Lenny – Buggles
13 (19) 02 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
14 (14) 04 Chariots of fire – Vangelis
15 (---) 01 The Angler – Gary Brooker
16 (---) 01 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
17 (24) 02 Body language – Queen
18 (26) 02 Girl Crazy – Hot Chocolate
19 (---) 01 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
20 (23) 02 Did it in a minute – Hall & Oates
21 (22) 02 A celebration – U2
22 (12) 07 Open your heart – The Human League
23 (13) 06 Just like a woman – Rod Stewart
24 (18) 04 See you – Depeche mode
25 (21) 03 Ever so lonely - Monsoon
26 (29) 02 Best love – Rose Royce
27 (30) 02 Ain’t no pleasing you – Chas & Dave
28 (---) 01 Stand or fall – The Fixx
29 (---) 01 The power of love – 10cc
30 (---) 01 Viva la libertad – Daniel Sahuleka

Daar is dan ook Gary Brooker in mijn lijst, net als The Fixx en de Spider Murphy Gang al redelijk uitgebreid besproken.

Hoewel het album een klapper zou gaan worden, waarschijnlijk de grootste in de geschiedenis van The Alan Parsons Project, was nog niemand de nieuwe single Eye in the Sky opgevallen. Van het gelijknamige album.

Het geluid was subliem voor die tijd, het was ook mijn eerste single waar onderaan stond Digital Mastering. Ik heb het destijds gelezen, zal hebben begrepen dat het om een nieuw opname proces ging maar voor het overige had ik geen benul waar het over ging. Ook op de achterzijde van de hoes wordt alleen nog maar de LP en de MC versie van Eye in the sky aangeprezen. Terwijl er eigenlijk sprake was van een kleine revolutie. Iedereen liet het nummer Eye in the sky overigens volledig links liggen, ook het jaar daarna toen het nog maar eens een keer werd uitgebracht. Vreemd genoeg wordt het nu wel beschouwd als één van de grootste Klassiekers van The APP.

Eye in the sky - The Alan Parsons Project

(afbeelding)

Nog twee belangwekkende nummers uit die tijd die best enige aandacht mogen krijgen:

The Power of Love - 10cc

(afbeelding)

en

Viva la libertad - Daniel Sahuleka

(afbeelding)

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 19, 08-05-1982

1 2 B-Movie - Nowhere Girl
2 4 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
3 1 Simple Minds - Promised You A Miracle
4 3 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
5 6 The Fixx - Stand Or Fall
6 5 U2 - A Celebration
7 10 John Cougar - Hurts So Good
8 8 Talk Talk - Talk Talk
9 9 Tears For Fears - Pale Shelter
10 7 Associates - Party Fears Two
11 21 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
12 22 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
13 19 The Del-Byzanteens - Draft Riot
14 17 Johnny And The Distractions - Complicated Now
15 23 The Clash - Know Your Rights
16 11 ABC - Poison Arrow
17 12 Journey - Open Arms / Little Girl
18 13 Thomas Dolby - Airwaves
19 14 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
20 26 China Crisis - Scream Down At Me
21 30 Asia - Heat Of The Moment
22 18 Little River Band - Man On Your Mind
23 16 Depeche Mode - See You
24 20 The Cars -Since You're Gone
25 -- Kansas - Play The Game Tonight
26 -- Alan Parsons Project - Eye In The Sky
27 25 The Blasters - I'm Shakin'
28 33 Split Enz - Six Months In A Leaky Boat
29 35 The Comsat Angels - It's History
30 34 Marine Girls - On My Mind
31 31 UFO - Back Into My Life
32 -- Jon Anderson - Surrender
33 -- The Motels - Only The Lonely
34 24 Dream Sequence - Outside Looking In
35 36 Theatre Of Hate - The Hop
36 28 Japan - Ghosts
37 -- Gamma - Right The First Time
38 -- Shooting Star - Hollywood
39 -- Rainbow - Stone Cold
40 -- Foreigner - Don't Let Go

Na een aantal weken veel nieuwe binnenkomers met een wave randje, deze week vooral veel Amerikaanse Rock. Een erg hoog AOR gehalte.

Martial
Top 10 - Week 19 (1982)

01 (01) The Fixx - Stand Or Fall
02 (02) Depeche Mode - See You
03 (---) Asia - Heat Of The Moment
04 (05) Toto - Rosanna
05 (07) Shakatak - Night Birds
06 (06) A Flock Of Seagulls - I Ran
07 (03) Roxy Music - More Than This
08 (04) Kim Wilde - View From A Bridge
09 (---) Gary Brooker - The Angler
10 (---) ELO - Ticket To The Moon

(afbeelding)

Tip 5 - Week 19 (1982)

01. The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
02. Kansas - Play The Game Tonight
03. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
04. Jon Anderson - Surrender
05. Rheingold - Dreiklangsdimensionen

(afbeelding)

The Fixx onverminderd op de nummer 1 plek dus voorlopig nog steeds Stand ipv Fall.

Drie nieuwe binnenkomers waarvan Asia op nr.3 binnen komt stormen, Gary Brooker en ELO complementeren het aantal van de nieuwelingen.

Bij de Tips uiteraard ook een plaatsje ingeruimd voor The Alan Parsons Project, de LP destijds van Eye In The Sky grijsgedraaid en waar overigens geen misser op te vinden is.
Met dank aan 50tracks weer helemaal happy met Kansas met Play The Game Tonight, ook de opkomst van de Neue Deutsche Welle met de Spider Murphy Gang en Rheingold is een feit.

Martial
@musician je vraagt voor o.a het nummer van Daniel Sahuleka - Viva La Libertad aandacht op zich niets mis mee natuurlijk maar waarom specifiek voor dit nummer van Sahuleka?

Ik vind dit nummer vooral een samenvatting van zijn vorige nummers die hij heeft uitgebracht nu is een mening maar een mening tenslotte of is het de mooie titel Viva La Libertad?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:53 uur

geplaatst: vandaag om 23:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.