MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Martial
Een lastig vraagje om te beantwoorden voor musician naar het schijnt?

TOP 40 VAN ROB nr 307, 12-5-1982
dw vw aw
1 2 4 See you - Depeche Mode
2 8 2 The angler - Gary Brooks
3 4 5 Rosanna - Toto
4 3 6 Chariots of fire - Vangelis
5 1 8 Party fears two - The Associates
6 7 5 I ran - A Flock of Seagulls
7 18 3 Surrender - Jon Anderson
8 9 3 Stand or fall - The Fixx
9 11 3 The second time - Elaine Paige
10 21 2 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
11 5 5 My camera never lies - Bucks Fizz
12 14 4 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
13 12 6 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
14 16 3 Give me back my heart - Dollar
15 6 9 Ever so lonely - Monsoon
16 17 3 Ghosts - Japan
17 13 7 More than this - Roxy Music
18 10 10 Down under - Men at Work
19 20 5 View from a bridge - Kim Wilde
20 -- 1 Heat of the moment - Asia
21 15 8 Open your heart - The Human League
22 33 2 Ein bisschen Frieden - Nicole
23 32 2 Automatic pilot - Fay Lovsky
24 25 3 Big science - Laurie Anderson
25 26 3 Night birds - Shakatak
26 34 2 No more solidarities - Urban Heroes
27 31 3 Body language - Queen
28 19 6 Five miles out - Mike Oldfield
29 35 5 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
30 -- 1 Getaway - Maywood
31 22 8 On Broadway - George Benson
32 23 7 Make it alone - Powerplay
33 -- 1 Broken dreams - Guys n Dolls
34 -- 1 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
35 28 16 Maid of Orleans - Orchestral Manoeuvres in the Dark
36 -- 1 Freeze frame - J. Geils Band
37 24 8 Invisible sun - The Police
38 30 4 Just an illusion - Imagination
39 27 10 Stormy seas - The Meteors
40 29 6 Ebony and ivory - Paul McCartney & Stevie Wonder

Veel bewegingen deze week, met een nieuwe nummer 1, See you van Depeche Mode (het zal hun enige nummer 1-hit in mijn top 40 blijven...), The angler schiet door van 8 naar 2. Verder stijgen Jon Anderson en OMD fors door. De hele top 10 bestaat uit 8 stijgers en slechts 2 zakkers, behoorlijk zeldzaam, en ik vermoed dat het totale wekenaantal van de top 10 het laagste is van altijd. In de NL top 40 zag je vooral in deze jaren nog extremer de snelheid van de chartruns; in 8 weken naar 1 en terug was toen niet zeldzaam.

Vijf binnenkomers, en de hoogste is voor een nieuwe supergroep, Asia, bestaande uit John Wetton, Steve Howe, Carl Palmer en Geoff Downes, allen afkomstig van succesvolle symfobands. Met Heat of the moment hadden ze direct een hit te pakken. Een erg vlot refrein, een Amerikaans klinkend geluid en voor de liefhebbers ook een terugkerend synthesizermomentje maken het geschikt voor de massa. In NL viel dat succes overigens wel mee, het nummer reikte tot 32... Hierna zouden nog vele albums en singles volgen, en vele bandledenwisselingen, maar het eerste succes zou niet meer geëvenaard worden.

Op 30 Maywood, een band die vaker niet dan wel mijn top 40 haalde, maar Getaway is een goed opgebouwd en melodieus nummer, sterker eigenlijk dan hun meeste grote hits, maar ja, zo gaan die dingen...

Op 33 de Guys & Dolls, misschien nog moeilijker aan het Mume-publiek te verkopen, maar ook dit blijft na beluistering overeind. Uiteraard kunnen ze goed zingen, maar ook het liedje is sterk, afwisselend en (een beetje) meeslepend. Listen without prejudice, zou ik zeggen!

Op 34 dan weer een Neue Deutsche Welle-klassieker, Dreiklangs Dimensionen van Rheingold. Fluss werd geen hitsucces, maar met dit voortvarende licht hypnotiserende lied scoren ze zelfs een top 20 hit. Meteen ook zijn laatste...

Op 36 dan een typisch Amerikaans product in deze door de UK gedomineerde tijden: Freeze frame van J. Geils Band, de opvolger van stamper Centerfold. Freeze frame is wat jachtiger, maar blijft ook vlot en meezingbaar. Hun tweede (en laatste) hit in NL.

Martial schreef:
Een lastig vraagje om te beantwoorden voor musician naar het schijnt?

Excuus, had je vraag nog niet gelezen.

Ik vind het nog steeds wel een aardig en vlot nummer ook. Dit titel interesseert mij eigenlijk helemaal niets, net zo goed als dat ik om de waarheid te zeggen ook nooit oordeel op teksten.

Ik vind tussen 1976 en 1982 Daniel Sahuleka best redelijke dingen heeft gedaan, gemiddeld. In een moeilijke tijd om te concurreren. Het had later wat meer naar Latin gemogen en wat minder dansbaar mogen zijn. Maar als je zeker die eerste nummers van hem hoort, uit 1976, school daar toch wel enig talent.

Week 18 - 1 mei 1982.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Nicole - Ein Bisschen Frieden
NCRV's Favorietschijf: ?
Steunplaat: Spider Murphy Gang - Skandal Im Sperrbezirk

Binnenkomers in de Tipparade:

1. Nicole - Ein bisschen Frieden
5. Maywood - Get Away
12. Shakin' Stevens - Shirley
24. Daniel Sahuleka - Viva La Libertad
25. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
26. John Terra - Ik Weet Niet Waarom
27. Gary Brooker - The Angler
28. The Fixx - Stand or Fall
29. Nico Haak - Niet Geschoten Is Altijd Mis
30. Fay Lovsky - Automatic Pilot

Ein Bisschen Frieden, daar wilde ik als 8-jarige nog wel m'n gifpijlen op afschieten, maar eigenlijk is het helemaal geen slecht liedje. Zeker bovengemiddeld voor het Songfestival en ook wel goed gezongen [7].

Dan heb ik met de single van Maywood minder. Het ontbreekt hier aan een aansprekelijke melodie en het heeft iets geforceerds, zo van 'gooi er maar wat synths bij, dan verkoopt het wel' [4,5].

Shirley van Shakin' Stevens heeft vooral een heerlijke drive, al heeft hij beter werk afgeleverd.
Een lekker niets-aan-de-hand-liedje vooral [7,5].

Daniel Sahuleka mag ik altijd graag horen, maar Viva La Libertad klinkt mij ook teveel als een kloon van Stevie Wonder's Jammin'. Hier is niets aan het toeval overgelaten en dat wreekt zich in het eindoordeel [4,5].

De Spider Murphy Gang zorgt voor een broodnodige schop onder de kont. SIS is echt een heerlijk liedje waarbij je je met open raam en plankgas op de snelweg waant. Geweldige plaat! [9].

Bij John Terra krijg ik een beetje een Benny Neyman-gevoel. Zeker niet onaardig in z'n soort, maar ik vind het wat van die fantasieloze muzak [5].

Gary Brooker's The Angler is het helemaal voor mij. Het heeft iets nautisch, alsof je op een heerlijke zomerdag met je schatje en baby op een zeiljacht zit. De lichte country-invloeden accentueren dat ruimtelijke gevoel en het instrumentale refrein vind ik echt uitstekend klinken.
Ik vind dit echt een van de hoogtepunten van dit jaar! Ook op deze uitmuntende verzamelaar te vinden overigens. [10].

Spannende new wave is er in de vorm van Stand Or Fall van The Fixx. Het klinkt stevig en vooral het einde heeft iets Duran Duran-achtigs. Dit wil ik zeker weer vaker horen! [9].

De tekst van het eerste couplet van Nico Haak's liedje blijkt helaas nog zeer actueel te zijn.
Verder is het natuurlijk Hollandse hoempapa te over, al heb ik ze slechter gehoord [2].

Een leuke verrassing vind ik Fay Lovski's Automatic Pilot.
Hier is goed over nagedacht. Volgens mij is dit zo'n beetje het moment waar ze haar stijl echt heeft gevonden. Ik hou vooral van de manier waarop de melodie is opgebouwd tijdens de coupletten. Het heeft iets avant garde-achtigs, het doet wat aan Joan Armatrading denken en het ragtime-einde laat het liedje bijna normaal klinken.
Andermaal een liedje dat ik zeker nog vaker wil horen [8,5].

------

Week 19 - 8 mei 1982.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Boys Town Gang - Can't Take My Eyes Off You
NCRV's Favorietschijf: Sheena Easton - A Little Tenderness
Steunplaat: Rocky Sharpe & The Replays – Shout Shout (Knock Yourself Out)

Binnenkomers in de Tipparade:

#1: Boys Town Gang - Can't Take My Eyes Off You V
#8: Blondie - Island Of Lost Souls V
#9: Al Bano & Romina Power - Sharazan V
#16: Sheena Easton - A Little Tenderness V
#25: George Baker - Papillon V
#26: Asia (USA) - Heat Of The Moment V
#27: Rheingold - Dreiklangs-dimensionen V
#28: Jon Anderson - Surrender V
#29: Pierre Kartner - Vraag 't Aan De Dieren (gedowned)
#30: BZN - Blue Eyes V

Voorwaarde bij de Boys Town Gang is om eerst even het clipje te bekijken!
Jiskefet zou het niet na kunnen doen.
Verder stelt het eigenlijk geen hol voor en heeft het voornamelijk een hoge irritatiefactor [4,5].

Verder stelt de single van Blondie ook weinig hoopvol voor hun toekomst en we weten allemaal hoe dat toen liep, al kwam dat ook deels door een levensbedreigende huidziekte van Debbie Harry's mede-bandlid en levenspartner Chris Stein. We zullen deze band in ieder geval zeker flink wat jaren niet in dit topic terugzien [4].

Sharazan doet me in ieder geval meer. Misschien valt het wel onder 'fout', maar dit komt oprecht op me over en de muzikale invulling bevalt me ook omdat het nergens bezwijkt onder bombast.
Je zou zo de zee in willen duiken ware het niet dat het water nog ijskoud is [7,5].

Bij Sheena Easton kreeg ik al de bibbers bij het zien van de titel. Ze zou toch niet...?
Maar dat valt in dit geval gelukkig nog mee. Haar A Little Tenderness is vleesch noch visch.
Het is een poging om sympathiek te klinken, maar het klinkt vlak, boven haar macht, ik geloof het niet en het raakt me totáál niet [4].

George Baker klinkt nogal ongemakkelijk met een aangemeten BZN-sound.
Dit is echt helemaal niks voor 'm. Een volledig misplaatst nummer [2].

Blokje pseudo-Yes:
Asia's Heat Of The Moment klinkt ongetwijfeld commercieel verantwoord, maar aan deze muzikale giganten kun je je geen buil vallen. Muzikaal knalt het, John Wetton zingt zoals altijd voorbeeldig en ook de productie klinkt puik. Moest ik maar eens iets van in huis halen! Jon Anderson's Surrender vind ik met terugwerkende kracht eigenlijk wel een gaaf nummer. Über-hitgevoelig, maar het waarborgen van kwaliteit kan je toch wel aan hem overlaten [Asia: 9, JA: 8,5].

'He looks like Rick Springfield to me!' zegt m'n lieve vrouw over de zanger van Rheingold.
Fijne plaat dat duidelijk door Kraftwerk geïnspireerd lijkt. Veel valt er eigenlijk niet over te zeggen, behalve dat het minimalistische aanstekelijk klinkt [8].

Bij onze baardemans gaat de klok op serieus, want onder eigen naam uitgebracht.
Vraag 't Aan De Dieren is nobel bedoeld en het klinkt tenminste alsof het uit het hart komt; een rariteit bij deze man. Ik vind het niet eens zo slecht [5,5].

Tenslotte weer eens m'n achterbuurman en consorten. Blue Eyes klinkt alsof ze het toen al wel allemaal geloofden. Zelfs in 1982, met Annie Schilder nog in de band, voelt dit al aan als een fletse herhaling van zetten [3].

Ein Bisschen Frieden krijgt tenslotte een 7.

Tipparade: week 19 van 1982.

1. Boys Town Gang - Can't Take My Eyes Off You
Dit soort disco-kitsch moet ik niet teveel horen maar het is best vermakelijk en uiteindelijk niet slecht uitgevoerd.
Cijfer: 5,5

8. Blondie - Island Of Lost Souls
Een slechte single vind ik dit niet - zelfs hun beste uit het matige The Hunter - en het klinkt beslist zonnig met aanstekelijk exotisch ritme en blazers maar het vet was wel van de soep. Toch een ruime voldoende ook al door de prima zang.
Cijfer: 7

9. Al Bano & Romina Power - Sharazan
De meligheid is er een beetje ingeslopen maar ik vind dit nog niet slecht, klinkt alsof je op een strand zit bij een zomerse dag.
Cijfer: 6

16. Sheena Easton - A Little Tenderness
Inderdaad een vlak nummer dat niet bijblijft en haar stem klinkt hier ook te afgeknepen vooral als ze in de hoogte gaat.
Cijfer: 4

25. George Baker - Papillon
George Baker probeert inderdaad op de BZN-kar te springen getuige de arrangementen maar het komt niet uit de verf, het klinkt mij te glad en inspiratieloos, zijn pijp was duidelijk uit. Zelfs zijn zang vertoont hier sporen van slijtage.
Cijfer: 3

26. Asia (USA) - Heat Of The Moment
Ik ben hier minder enthousiast over dan kaztor. Het is mij te gladde, typisch Amerikaanse rock (AOR) en al zit het melodisch wel behoorlijk goed. Zang doet mij denken aan Bryan Adams maar dan vlakker.

27. Rheingold - Dreiklangs-dimensionen
De Neue Deutsche Welle leverde destijds veel leuke hits op, weliswaar van van eendagsvliegen. De vergelijkingen met Kraftwerk kunnen niet ontlopen worden maar het is een fijn nummer met slimme combinatie van gitaar en synths.
Cijfer: 8

28. Jon Anderson - Surrender
Natuurlijk veel commerciëler dan zijn werk bij Yes maar het heeft een apart en aanstekelijk ritme, de zang is prima en dat kinderkoor vind ik ook leuk. Tenslotte een puik nummer en terechte hit.

29. Pierre Kartner - Vraag 't Aan De Dieren
Geen clip gevonden (misschien gelukkig maar).

30. BZN - Blue Eyes
De nummers van BZN hebben de tand des tijds niet ongeschonden doorstaan en dat heeft te maken met de wat melige arrangementen. Toch wel sfeervol en melodieus met goede zang van Annie Schilder, veel beter geslaagd dan dat nummer van George Baker.

Martial
Tipparade Week 19 (1982)

Alarmschijf: Boys Town Gang - Can't Take My Eyes Off You
De aalgladde disco van de Boys Town Gang gaat er natuurlijk bij het grote publiek als zoete koek in en zal ook tot een zeer hoge notering leiden maar na 1 keer gehoord te hebben kan ik er zeker weer een jaar tegen.
Cijfer: 5

8. Blondie - Island Of Lost Souls
Zomerse klanken van Blondie dit keer, maar geef mij maar het Blondie waar het er iets steviger aan toe gaat oftewel de beginperiode van deze band.

9. Al Bano & Romina Power - Sharazan
Bah bah bah dit nummer, te gelikt, te slijmerig en te zoetsappig voor woorden dit Sharazan.

16. Sheena Easton - A Little Tenderness
En dit is het ook al niet, te vlak en een te vrijblijvend nummer waar de opwinding geen enkele keer voorbij komt.

25. George Baker - Papillon
We worden niet echt verwend deze week en we kunnen rustig vaststellen dat dit mijlenver van Little Green Bag afligt, een George Baker onwaardig nummer dit Papillon.
Cijfer: 2

26. Asia (USA) - Heat Of The Moment
Wat een verademing dit nummer wat we tot nu toe beoordeeld hebben, heerlijke melodieuze en bombastische AOR met een symfo randje, klappertje van de week hoor en met de zang van Bryan Adams heeft het m.i. niets te maken de stem van Adams is veel heser maar ja dat is dan weer mijn mening.
Cijfer: 9

27. Rheingold - Dreiklangs-dimensionen
Een leuk plaatje uit de Neue Deutsche Welle, Luc beschrijft eigenlijk precies hoe het is en dan ben ik zelf gauw klaar
Cijfer: 7,5

28. Jon Anderson - Surrender
Zijn "unieke" stemgeluid zorgt er altijd wel voor dat je geïnteresseerd blijft luisteren naar de nummers van Jon Anderson of Yes, een soort van reggae ritme in dit nummer zorgt voor de aanstekelijk en vrolijkheid wat ook weer leidt tot iets commercieels, maar daar is wat mij betreft niets mis mee, prima single van Jon Anderson.

29. Pierre Kartner - Vraag 't Aan De Dieren
Dit nummer ken ik niet, maar de Engelse versie van het Smurfenlied blijft ongeëvenaard.
Cijfer: (-)

30. BZN - Blue Eyes
Oosterse klanken met daarover het bekende BZN sausje maken dit nummer best het beluisteren waard, geen hoogvlieger maar al met al best aardig.

Een vrij matige week dit keer met als echte uitschieters Asia en Jon Anderson.

Bryan Adams...

Laat Steve Howe het niet horen!

Ik zie het trouwens al voor me, Bryan Adams als zanger van King Crimson.

Wat zou Steve Howe hier tegen hebben?

Volgens mij wordt Heat Of The Moment door John Wetton gezongen en zat John ook in King Crimson en Steve niet.
Sowieso had Bryan Adams zeker begin jaren 80 geen onaantrekkelijke hese stem, met meer dynamiek dan John Wetton.

Musician’s Top 30, 15-05-1982, week 20

01 (01) 05 Five Miles Out – Mike Oldfield
02 (03) 04 Rosanna – Toto
03 (04) 04 Ghosts – Japan
04 (02) 06 Circle of love – Steve Miller Band
05 (16) 02 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
06 (13) 03 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
07 (06) 05 Jukebox hero – Foreigner
08 (08) 04 Man on the corner – Genesis
09 (05) 07 More than this – Roxy Music
10 (15) 02 The Angler – Gary Brooker
11 (11) 04 I ran – A flock of seagulls
12 (07) 06 Dear John – Status quo
13 (10) 05 View from a bridge – Kim Wilde
14 (19) 02 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
15 (---) 01 Surrender – Jon Anderson
16 (---) 01 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
17 (20) 03 Did it in a minute – Hall & Oates
18 (---) 01 Heat of the moment – Asia
19 (17) 03 Body language – Queen
20 (18) 03 Girl Crazy – Hot Chocolate
21 (28) 02 Stand or fall – The Fixx
22 (---) 01 The visitor – Lindsey Buckingham
23 (14) 05 Chariots of fire – Vangelis
24 (09) 10 Down under – Men at work
25 (29) 02 The power of love – 10cc
26 (21) 03 A celebration – U2
27 (30) 02 Viva la libertad – Daniel Sahuleka
28 (26) 03 Best love – Rose Royce
29 (27) 03 Ain’t no pleasing you – Chas & Dave
30 (12) 08 Lenny – Buggles

Geen verrassende nieuwe binnenkomers (maar kijk eens naar de magere resultaten van U2!)
maar wel uiteraard helemaal gespitste geweest op een nieuwe single van Lindsey Buckingham, The Visitor. Opnieuw van het album Law & Order en daar heet het nummer, om het makkelijk te maken, Bwana.

The Visitor - Lindsey Buckingham

(afbeelding)

50tracks schreef:
Wat zou Steve Howe hier tegen hebben?

Volgens mij wordt Heat Of The Moment door John Wetton gezongen en zat John ook in King Crimson en Steve niet.
Sowieso had Bryan Adams zeker begin jaren 80 geen onaantrekkelijke hese stem, met meer dynamiek dan John Wetton.

Adams heeft technisch wellicht meer in huis dan Wetton, maar alles aan die man vind ik zóóóó gladjakkerig... Ik denk dat Steve Howe, met zijn persoonlijkheid, daar ook wel de bibbers van heeft.

Wellicht geen bevredigend antwoord, maar wèl wat ik vermoed! .

Daar zou je zo maar gelijk in kunnen hebben. Alhoewel hij begin jaren 80 lang niet zo glad was als later in de jaren 90.

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 20, 15-05-1982

1 1 B-Movie - Nowhere Girl
2 2 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
3 5 The Fixx - Stand Or Fall
4 7 John Cougar - Hurts So Good
5 3 Simple Minds - Promised You A Miracle
6 4 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
7 6 U2 - A Celebration
8 11 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
9 -- Gang Of Four - II Love A Man In Uniform
10 12 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
11 15 The Clash - Know Your Rights
12 8 Talk Talk - Talk Talk
13 10 Associates - Party Fears Two
14 21 Asia - Heat Of The Moment
15 13 The Del-Byzanteens - Draft Riot
16 14 Johnny And The Distractions - Complicated Now
17 25 Kansas - Play The Game Tonight
18 -- Foreigner - Break It Up
19 -- ABC - The Look Of Love
20 9 Tears For Fears - Pale Shelter
21 26 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
22 17 Journey - Open Arms / Little Girl
23 28 Split Enz - Six Months In A Leaky Boat
24 16 ABC - Poison Arrow
25 18 Thomas Dolby - Airwaves
26 20 China Crisis - Scream Down At Me
27 32 Jon Anderson - Surrender
28 33 The Motels - Only The Lonely
29 -- Soft Cell - Torch
30 19 Dexys Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
31 27 The Blasters - I'm Shakin'
32 -- Echo & The Bunnymen - The Back Of Love
33 29 The Comsat Angels - It's History
34 37 Gamma - Right The First Time
35 38 Shooting Star - Hollywood
36 39 Rainbow - Stone Cold
37 40 Foreigner - Don't Let Go
38 24 The Cars -Since You're Gone
39 23 Depeche Mode - See You
40 -- Iron Maiden - The Number Of The Beast

Martial
Top 10 - Week 20 (1982)

01 (01) The Fixx - Stand Or Fall
02 (03) Asia - Heat Of The Moment
03 (10) ELO - Ticket To The Moon
04 (05) Shakatak - Night Birds
05 (09) Gary Brooker - The Angler
06 (02) Depeche Mode - See You
07 (04) Toto - Rosanna
08 (---) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
09 (06) A Flock Of Seagulls - I Ran
10 (---) Kansas - Play The Game Tonight

(afbeelding)

Tip 5 - Week 20 (1982)

01. Secret Service - Flash In The Night
02. ABC - The Look Of Love
03. Jon Anderson - Surrender
04. Rheingold - Dreiklangsdimensionen
05. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk

(afbeelding)

TOP 40 VAN ROB nr 308, 19-5-1982
dw vw aw
1 2 3 The angler - Gary Brooks
2 3 6 Rosanna - Toto
3 7 4 Surrender - Jon Anderson
4 1 5 See you - Depeche Mode
5 10 3 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
6 4 7 Chariots of fire - Vangelis
7 5 9 Party fears two - The Associates
8 6 6 I ran - A Flock of Seagulls
9 8 4 Stand or fall - The Fixx
10 12 5 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
11 9 4 The second time - Elaine Paige
12 20 2 Heat of the moment - Asia
13 22 3 Ein bisschen Frieden - Nicole
14 14 4 Give me back my heart - Dollar
15 34 2 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
16 -- 1 Flash in the night - Secret Service
17 -- 1 On my own - Nikka Costa
18 16 4 Ghosts - Japan
19 11 6 My camera never lies - Bucks Fizz
20 23 3 Automatic pilot - Fay Lovsky
21 -- 1 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
22 13 7 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
23 24 4 Big science - Laurie Anderson
24 30 2 Getaway - Maywood
25 25 4 Night birds - Shakatak
26 26 3 No more solidarities - Urban Heroes
27 15 10 Ever so lonely - Monsoon
28 19 6 View from a bridge - Kim Wilde
29 17 8 More than this - Roxy Music
30 18 11 Down under - Men at Work
31 -- 1 Really saying something - Bananarama
32 33 2 Broken dreams - Guys n Dolls
33 36 2 Freeze frame - J. Geils Band
34 -- 1 Island of lost souls - Blondie
35 21 9 Open your heart - The Human League
36 27 4 Body language - Queen
37 29 6 Ain't no pleasing you - Chas & Dave
38 32 8 Make it alone - Powerplay
39 31 9 On Broadway - George Benson
40 28 7 Five miles out - Mike Oldfield

Het is druk aan de top: Depeche Mode moet na 1 week alweer plaats maken voor Gary Brooker; en deze wordt direct al bedreigd door Toto en Jon Anderson. Ondertussen doet She's leaving het erg goed voor een song die niet eens single was (of toch wel?).

Het vertrouwde aantal van vijf binnenkomers: op 16 de hoogste van Secret Service, een Zweedse band. Flash in the night is een geslaagde kruising tussen synthpop, new wave en een vleugje disco. Het drijft vooral op de toetsen en de vocalen van zanger Ola Håkansson. Dit werd een flinke tipnotering (dus geen top 40) in NL; in andere landen scoorden ze veel beter. Helaas bleef het succes hierna uit.

Op 17 komt de Amerikaanse Nikka Costa binnen, op dat moment pas 9 jaar oud. On my own komt uit de musical Fame (ook door Irene Cara gezongen); in deze versie is het nog breekbaarder (sentimenteler). Het is een sterk liedje en als je ervoor openstaat, is het lekker meegalmen.

Op 21 de nummer 1 hit van The Boys Town Gang, Can't take my eyes off of you. Ik las hier wat negatieve geluiden over deze cover, maar dit blijft voor mij nog steeds een uiterst positieve en ook superswingende discosong.

Op 31 de tweede single met credits voor Bananarama. De voorganger, It ain't what you do... was een dikke hit voor Funboy Three met Bananarama, hier zijn de rollen omgedraaid en zijn de heren te gast bij de dames. Weer een vrolijk reggaepopdeuntje met heldere vocalen.

Op 34 ten slotte de voorlopig laatste hit van Blondie, nu een calypso-achtig deuntje (zelfgeschreven), goed uitgevoerd maar niet zo bijzonder.

Tipparade: week 20 van 1982.

1. Bananarama & Fun Boy Three - Really Saying Something
Oorspronkelijk van The Velvelettes (uit de Motown-stal) en Bananarama zou nog meer jaren '60-hits coveren. Eerst vond ik dat een erg leuk nummer maar toen ik de cover leerde kennen (dat toch wat levendiger is) is mijn waardering wat afgezwakt.

14. Dolly Dots - Do You Wanna Wanna
Een andere swingende meidengroep maar dan met een eigen nummer. Net iets beter dan dat van Bananarama door de baslijn.
Cijfer: 6,5

20. Secret Service - Flash In The Night
Een Zweedse synthipopband die nu in de vergetelheid is geraakt (niemand op MuMe heeft op een album van hen gestemd). Aardig nummer, weliswaar sterk tijdgebonden, de zang ligt mij wat minder.

21. Cheri - Murphys Law
Hier klinken de synths mij te kazig, vocaal is het mager en vlak en melodisch is het te eentonig.
Cijfer: 2,5

24. Nikka Costa - Out Here On My Own
Ook lange tijd niet meer gehoord, weliswaar een lief maar ook erg zoet liedje en de bij momenten valse zang steekt mij hier ook tegen.

25. Goldie Alexander - Show You My Love
Nog een nummer dat niet overeind is gebleven. Moet het teveel hebben van de overigens prima bas, voor de rest een vrij banaal en eentonig disco/funknummer.

26. Bonnie St. Claire - Vreemdeling
Als je van Boney M gaat jatten moet de inspiratie wel helemaal op zijn. Meligheid troef al zingt ze behoorlijk.

27. Goombay Dance Band - Seven Tears
Nog meer jatterij van Boney M en zo mogelijk nog meliger dan vorig nummer, weg daarmee!

28. Aneka - Ooh Shooby Doo Doo
Japanese Boy was een guilty pleasure maar daar had ze het moeten laten. Een wat flets reggae-nummer dat mij wat te niemendallerig overkomt en geen lange houdbaarheid heeft.

29. Patrice Rushen - Forget Me Nots
Werd later meer bekend in de hip-hop-versie van Will Smith. Geen bijzonder dance-nummer maar best te pruimen, strak en swingend.

30. Normaal - Deurdonderen
Simpele, pretentieloze recht-voor-de-raapse Achterhoekse rock. Niet veel meer dan louter amusement maar in die hoedanigheid wel geslaagd.

Een zwakke week deze keer.

Martial
Tipparade - Week 20 (1982)

Alarmschijf: Bananarama & Fun Boy Three - Really Saying Something
Toegeven het is een leuke combi dit zestal al was hun vorige single It Ain't what you do.... iets leuker, dit Really Saying Something komt als tekst nogal vaak voor in dit nummer zodat het op den duur wel wat vlak wordt.

14. Dolly Dots - Do You Wanna Wanna
Buiten wil het nog niet echt vlotten met het weer, maar daar zorgen de Dolly Dots met hun zomers getinte Do You Wanna Wanna wel voor incl. blazers en het ge-oooow-wehooohoooo maken dit tot een sterke en catchy single van Nederlands beste en leukste meidengroep van weleer, de 12" van dit nummer mag er trouwens ook wezen.

20. Secret Service - Flash In The Night
Van deze band is ook bij mij dit nummer alleen maar blijven hangen, een tyoisch jaren 80 ding natuurlijk, vol synths en met een sterke melodielijn maken dit tot een hitgevoelige single waar Nederland niet echt warm voor liep.

21. Cheri - Murphys Law
Onbegrijpelijke keuze van Frits Spits om dit tot Steunplaat uit te roepen, ik kan heel vaak door 1 deur met Frits wat betreft zijn keuzes maar dit blijft ver achter moet ik zeggen, het weet mij geen moment te boeien.

24. Nikka Costa - Out Here On My Own
Mier en mierzoet dit nummer en zulk soort nummers zouden echt niet meer aanslaan nu en het is eigenlijk best wel tenenkrommend te noemen,

25. Goldie Alexander - Show You My Love
Het begin is een beetje gejat van The Sugarhill Gang maar daarna gaat elke vergelijke mank, een vrij saai en eentonig nummer blijft er dan over wat niet echt blijft hangen.

26. Bonnie St. Claire - Vreemdeling
Tsja ... dit is het ook al niet en is niet bepaald een nummer waar ik zelf van hou, maar we kunnen gelukkig zeggen dat we Bonnie wel is in betere tijden hebben gehoord bijvoorbeeld met Unit Gloria.

27. Goombay Dance Band - Seven Tears
Als ik dit nummer hoor moet ik eigenlijk ook direct aan Arne Jansen met zijn Les Cigales denken die hier een Nederlandse versie op hebben gemaakt Zeven Brieven heette dat ding of ik daar blij moet zijn weet ik niet maar deze Nederlandse versie hoor ik dan liever dan de versie van de Goombay Dance Band voor wat het waard is natuurlijk.

28. Aneka - Ooh Shooby Doo Doo
De stem van Aneka staat me eigenlijk voor geen seconde aan en dit nummer is dan ook zo vreselijk slap dat ik hier verder geen woorden aan vuil maakt.

29. Patrice Rushen - Forget Me Nots
Leuke disco uit vervlogen tijden al klinkt het nu een beetje uit de tijd, al met al best te pruimen al is dit nummer ook weer geen echte hoogvlieger.

30. Normaal - Deurdonderen
Normaal kan ik vaak wel waarderen, dit zijn leuke en vrolijke rock klanken natuurlijk wel wat recht toe recht aan, maar daar is in dit geval niets mis mee.

Net als vorige week is dit ook weer een vrij matig weekje te noemen.

Musician’s Top 30, 22-05-1982, week 21

01 (02) 05 Rosanna – Toto
02 (01) 06 Five Miles Out – Mike Oldfield
03 (03) 05 Ghosts – Japan
04 (05) 03 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
05 (06) 04 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
06 (16) 02 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
07 (15) 02 Surrender – Jon Anderson
08 (04) 07 Circle of love – Steve Miller Band
09 (18) 02 Heat of the moment – Asia
10 (11) 05 I ran – A flock of seagulls
11 (14) 03 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
12 (07) 06 Jukebox hero – Foreigner
13 (10) 03 The Angler – Gary Brooker
14 (08) 05 Man on the corner – Genesis
15 (22) 02 The visitor – Lindsey Buckingham
16 (21) 03 Stand or fall – The Fixx
17 (17) 04 Did it in a minute – Hall & Oates
18 (09) 08 More than this – Roxy Music
19 (19) 04 Body language – Queen
20 (---) 01 Cat people – David Bowie
21 (---) 01 No easy answer – Camel
22 (12) 07 Dear John – Status quo
23 (25) 03 The power of love – 10cc
24 (27) 03 Viva la libertad – Daniel Sahuleka
25 (---) 01 Really saying something – Bananarama
26 (---) 01 I can’t even touch you – Steve Harley
27 (---) 01 Talk talk – Talk talk
28 (---) 01 La Folie – The Stranglers
29 (13) 06 View from a bridge – Kim Wilde
30 (20) 04 Girl Crazy – Hot Chocolate

Een lijstje met deze week wel enige opmerkelijke binnenkomers. Van allerlei pluimage.

Cat people van David Bowie was rond die tijd wel bekend, was van de gelijknamige film. Ik heb die film ook in de bioscoop gezien en vond het een hele slechte. Ik begreep het waarschijnlijk ook niet helemaal. Maar de bijpassende muziek was aardig.

Camel had een single uitgebracht van de net eerder uitgebrachte LP The Single Factor. Bijzonder, eigenlijk is Camel een echte album band, ik heb er zelden ook singles van gevonden.

Steve Harley, de man achter Sebastian en Make me Smile ten tijde van Cockney Rebel, probeerde het nog wel in die tijd maar bleef volledig genegeerd met dit nummer. Jammer, hoewel ik moet toegeven dat I can't even touch you nauwelijks in de buurt komt van beide klassiekers.

Talk talk was een aardige vondst. Het debuut van de gelijknamige band. Het is zeker geen onaardig eerste nummer en al duidelijk herkenbaar als voorloper van de toekomstige succesvolle singles.

Dan een kleine deceptie met de aanschaf van La Folie van de Stranglers. Zo leuk als Golden Brown was een paar maanden terug, zo matigjes vind ik opvolger La Folie. Ook na weer eens herbeluisteren.

Cat people - David Bowie
No easy answer - Camel
I can't even touch you - Steve Harley
Talk talk - Talk talk
La Folie - The Stranglers

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 21, 22-05-1982

1 9 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
2 4 John Cougar - Hurts So Good
3 2 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
4 1 B-Movie - Nowhere Girl
5 5 Simple Minds - Promised You A Miracle
6 6 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
7 3 The Fixx - Stand Or Fall
8 7 U2 - A Celebration
9 8 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
10 17 Kansas - Play The Game Tonight
11 18 Foreigner - Break It Up
12 14 Asia - Heat Of The Moment
13 19 ABC - The Look Of Love
14 11 The Clash - Know Your Rights
15 10 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
16 12 Talk Talk - Talk Talk
17 13 Associates - Party Fears Two
18 21 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
19 29 Soft Cell - Torch
20 -- J. Geils Band - Freeze-Frame
21 -- New Adventures - Don't Want You
22 -- Japan - Cantonese Boy
23 27 Jon Anderson - Surrender
24 22 Journey - Open Arms / Little Girl
25 23 Split Enz - Six Months In A Leaky Boat
26 32 Echo & The Bunnymen - The Back Of Love
27 28 The Motels - Only The Lonely
28 15 The Del-Byzanteens - Draft Riot
29 25 Thomas Dolby - Airwaves
30 -- Toyah - Brave New World
31 -- Quarterflash - Right Kind Of Love
32 -- Prelude - After The Goldrush
33 -- Journey - Still They Ride
34 36 Rainbow - Stone Cold
35 34 Gamma - Right The First Time
36 35 Shooting Star - Hollywood
37 37 Foreigner - Don't Let Go
38 -- Steve Harley - I Can't Even Touch You
39 24 ABC - Poison Arrow
40 16 Johnny And The Distractions - Complicated Now

Gang Of Four schiet in slechts twee weken naar de eerste plaats.

Steve Harley is een aardige "tip" van musician. Maar eerlijk is eerlijk het haalt het niet bij de hoogtij dagen van Steve. Ik was dit nummer helemaal vergeten. De invloed van producer Midge Ure is hier onmiskenbaar aanwezig. Net als bij Ultravox geeft dat de muziek een nogal tijdgebonden sound.

Journey komt weer met een trademark ballad vooral gericht op de amerikaanse markt. Met een zanger als Steve Perry klinkt het al snel goed.

Ik ben meestal niet zo van de re-releases. Om nu ieder jaar weer Driver's Seat in je lijst te hebben....
De Neil Young klassieker After The Goldrush werd in 1973 al gecovered door Prelude. Dat had ik volledig gemist dus de re-release in 1982 was een eerste aangename kennismaking.

Quarterflash had in 1981 een grote amerikaanse hit met het prima Harden My Heart. Right Kind Of Love is een aardige variant op dat thema. Het nieuwe is er echter wel af. Uiteindelijk bleken ze slechts één trucje te beheersen. Maar dat konden ze wel goed.

Toyah had in 1981 maar liefst 4 top 10 hits in de UK. In Nederland heeft ze zelfs de tipparde nooit gehaald. Brave New World is weer behoorlijk theatraal en bombastisch.
Aan het release beleid van Japan is geen touw vast te knopen. Om maar niet te spreken van allerlei 12" varianten. Maar Cantonese Boy is in ieder geval de derde geweldige single in korte tijd.

New Adventures verrassen met het lekkere Don't Want You. Lekkere Nederlandse rock. Freeze-Frame is de logisch opvolger van Centerfold. Ietsje minder tijdloos maar erg catchy.

Als ik jullie punten bij de bespreking van de tipparade bekijk is het logisch dat die nummers mijn lijstje niet halen. Veel onvoldoendes behalve voor Secret Service (aardig nummer), Dolly Dots (leuk voor een keer op de radio) en Fun Boy Three (zo leuk als ik de Specials vond zo vervelend vind ik het zeurderigere en saaie Fun Boy Three).

Martial
Top 10 - Week 21 (1982)

01 (03) E.L.O - Ticket To The Moon
02 (02) Asia - Heat Of The Moment
03 (01) The Fixx - Stand Or Fall
04 (05) Gary Brooker - The Angler
05 (08) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
06 (04) Shakatak - Night Birds
07 (10) Kansas - Play The Game Tonight
08 (---) Secret Service - Flash In The Night
09 (---) Jon Anderson - Surrender
10 (06) Depeche Mode - See You

(afbeelding)

Tip 5 - Week 21 (1982)

01. ABC - The Look Of Love
02. Rheingold - Dreiklangsdimensionen
03. The Steve Miller Band - Abracadabra
04. The J.Geils Band - Freeze Frame
05. Madness - House Of Fun

(afbeelding)

Na weken op nummer 1 te hebben gestaan heeft The Fixx deze plaats af moeten staan aan misschien wel een verrassende in de vorm van E.L.O met hun Ticket To The Moon, maar The Fixx komen we zeker over een tijdje weer tegen in dit lijstje.

Twee nieuwe binnenkomers met Secret Service en Jon Anderson, maar daar heb ik mijn zegje al over gedaan in de Tipparade besprekingen.

Bij de Tips o.a. aandacht voor één van de betere single van The Steve Miller Band met Abracadabra en Madness met House Of Fun die sterke singles afwisselen met wat mindere deze is weer dik in orde vind ik en heeft een leuk clipje.

In het "nieuwe" jaar (1983 dus) ga ik met een iets langere versie van mijn lijst komen, omdat ik nu af en toe iets teveel keuzes moet maken wat er wel of niet in komt dus dit gaat dan een Top 20 worden.

@50tracks en andere geinteresseerde wat betreft de Dolly Dots dit was destijds echt een jeugdzonde van mij, want ja als je dan 18 jaar bent spelen de hormoontjes hier en daar wel is wat op, maar de Dolly Dots blijven een leuke jeugdherinnering laten we het daar maar op houden, het zijn natuurlijk geen muzikale hoogstandjes maar met iets meer raffinement in hun muziek hadden de Dolly Dots m.i. een echte wereldact kunnen worden waar later The Spice Girls de vruchten van konden plukken, nu klinken de Dolly Dots net iets te Nederlands als je begrijpt wat ik bedoel?

Martial
Tipparade - Week 21 (1982)

Alarmschijf: Goombay Dance Band - Seven Tears
Hier hebben we vorige week al het een en ander over gezegd en valt inmiddels onder de foute muziek en op z'n tijd is daar niks mis mee, maar het cijfer blijft onverminderd laag.

5. ABC - The Look Of Love
Wederom geproduceerd door Trevor Horn en voldoet weer aan alle verwachtngen al vind ik dit nummer wel ietsjes minder dan Poison Arrow, ABC maakt eigenlijk keurig verzorgde popmuziek waar je eigenlijk geen buil aan kan vallen.

24. Steve Miller Band - Abracadabra
Met het intro val je eigenlijk direct in het nummer en laat het je eigenlijk niet meer los, het ligt zeer goed in het gehoor en heeft een lekker meezingrefrein om je te laten betoveren door dit Abracadabra, waar geen Hans Klok of Kazan aan te pas komt.
Cijfer: 8,5

25. Lori Spee - Familiar Ground
Hoe noemen ze dit ook alweer een gedegen single? al vind ik dit nummer wel de echte single-ingrediënten missen en neigt dit meer naar een LP Track en in de buurt van How Many Times komt het sowieso niet, aardig maar ook niet meer dan dat.

26. Rocky Sharpe & The Replays - Shout Shout
Lekkere recht voor z'n raap Rock & Roll, zeer catchy en hitgevoelig en gekozen tot Steunplaat.

27. José - I Will Follow Him
Het orgineel is van Little Peggy March dacht ik, José maakt er een eigentijdse jaren 80 versie van die prettig weg luisterd, geproduceerd door Pim Koopman zit het met de hitkansen wel goed.

28. The J.Geils Band - Freeze Frame
Een echte radiohit dit Freeze Frame, de sax maakt dit nummer erg vrolijk en ook dit nummer is weer zeer catchy en hitgevoelig te noemen, hier kan je niet om heen.

29. Madness - House Of Fun
De (nutty) sound van Madness duidelijk waarneembaar in dit House Of Fun, in Engeland een grote hit hier bleef het helaas steken in de Tipparade wat ik dan weer niet snap, want dit is gewoon een hele leuke single van Madness met bijbehorend clipje.

30. New Adventures - Don't Want You
De rauwe rock met een blues randje van de New Adventures spreekt misschien niet het grote publiek aan, maar ik weet er wel raad mee, de eerste pak hem beet 15 seconden lijken geinspireerd door Q65 - The Life I live, na hun single Midnight Magic Maniac bleven de Top 40 noteringen uit en bleven de meeste singles steken in de Tipparade al had deze single de Top 40 wel mogen bereiken, maar dat is dan weer een persoonlijke keuze.

Na 2 weken met bijna alleen maar kommer en kwel is deze week weer een aardige te noemen.

Vanaf morgen ben ik weer alom aanwezig.
M'n schoonmoeder uit Baltimore is 10 dagen op bezoek, dus zijn we er vaak op uit.
Ik heb dus even geen tijd voor lijstjes e.d. gehad.

Sharazan (week 19) verlaag ik naar 5, toch wat te zoet.

Tipparade: week 21 van 1982.

5. ABC - The Look Of Love
Gladde maar degelijk geproduceerde en smaakvolle hitparadepop. Typisch 80's maar klinkt nog steeds fris.

24. Steve Miller Band - Abracadabra
Een nummer dat je niet loslaat door de sterke melodie, aanstekelijke baslijn en galmende gitaarbegeleiding. Pure pop op zijn best, vind ik zowat hun beste nummer. Vreemd dat het in Nederland niet zo'n grote hit werd als in België.

25. Lori Spee - Familiar Ground
Geen clip gevonden.

26. Rocky Sharpe & The Replays - Shout Shout
Was in 1962 een hit van Ernie Maresca. De cover is een tikkeltje gladder maar het is ongetwijfeld een pretentieloos en feestelijk rock'n roll-nummer zoals ik graag mag horen.

27. José - I Will Follow Him
Peggy March scoorde in 1963 een hit mee maar het werd in 1962 voor het eerst gezongen door Petula Clark. Deze jaren '80-versie vind ik minder maar het is en blijft in wezen een prachtige song.

28. The J.Geils Band - Freeze Frame
Ook weer een feestnummer maar dan van hoog kaliber met een geslaagde combinatie van blazers en synthesizer, inderdaad erg radiovriendelijk.

29. Madness - House Of Fun
Dit nummer is wederom een bewijs dat feestelijke muziek ook intelligent kan zijn. Grappig en onweerstaanbaar nummer dat ook erg dansbaar is, typisch Madness.

30. New Adventures - Don't Want You
Deze Nederlandse band is nooit echt populair geworden, nochtans een degelijk bluesrocknummer dat inderdaad misschien wat te rauw is voor de hitlijsten anno 1982. Mij doet het ook een beetje aan Herman Brood denken.

TOP 40 VAN ROB nr 309, 26-5-1982
dw vw aw
1 2 7 Rosanna - Toto
2 1 4 The angler - Gary Brooks
3 3 5 Surrender - Jon Anderson
4 5 4 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
5 4 6 See you - Depeche Mode
6 12 3 Heat of the moment - Asia
7 13 4 Ein bisschen Frieden - Nicole
8 9 5 Stand or fall - The Fixx
9 15 3 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
10 16 2 Flash in the night - Secret Service
11 17 2 On my own - Nikka Costa
12 21 2 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
13 10 6 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
14 11 5 The second time - Elaine Paige
15 6 8 Chariots of fire - Vangelis
16 -- 1 The look of love - ABC
17 7 10 Party fears two - The Associates
18 8 7 I ran - A Flock of Seagulls
19 20 4 Automatic pilot - Fay Lovsky
20 14 5 Give me back my heart - Dollar
21 34 2 Island of lost souls - Blondie
22 -- 1 Familiar ground - Lori Spee
23 -- 1 I've never been to me - Charlene
24 23 5 Big science - Laurie Anderson
25 24 3 Getaway - Maywood
26 18 5 Ghosts - Japan
27 19 7 My camera never lies - Bucks Fizz
28 31 2 Really saying something - Bananarama
29 25 5 Night birds - Shakatak
30 -- 1 Abracadabra - The Steve Miller Band
31 22 8 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
32 33 3 Freeze frame - J. Geils Band
33 32 3 Broken dreams - Guys n Dolls
34 26 4 No more solidarities - Urban Heroes
35 35 10 Open your heart - The Human League
36 27 11 Ever so lonely - Monsoon
37 30 12 Down under - Men at Work
38 -- 1 Paperlate - Genesis
39 28 7 View from a bridge - Kim Wilde
40 29 9 More than this - Roxy Music

De vierde nieuwe nummer 1 in vier weken tijd (misschien ook wel een record): nu klimt Rosanna na een gestage klim in de zevende week van 2 naar 1 (en is ook de langstgenoteerde uit de top 10). The angler moet alweer zijn toppositie prijsgeven, mogelijk omdat de song al niet meer op de radio gedraaid werd. Genoeg flinke stijgers, te veel om op te noemen. Het waren hectische tijden, met veel vernieuwing.

Ook nu weer vijf binnenkomers, de meeste behoorlijk hoog. Op 16 de tweede (succesvolle) single van ABC, The look of love. Hij lijkt wel wat op voorganger Poison arrow, maar is nog rijker geproduceerd door Trevor Horne, culminerend in de juichkreten van Martin Fry (Heavens above / That's the look, that's the look, hip hip hooray, ay / That's the look, that's the look, yippee ai yippee aiay). Nog steeds een schoolvoorbeeld van geweldige jaren 80-productie!

Op 22 Lori Spee, de Amerikaanse zangeres die met een Nederlandse meneer Spee trouwde, naar Nederland verhuisde en hier een solocarrière opbouwde, te beginnen met How many times. Deze opvolger Familiar ground bleef in de tipparade steken, erg jammer want ik vind dit haar sterkste song. Helaas hoor je hem niet meer en kan ik hem (ook) niet op Youtube vinden. Maar hij is wel de moeite waard! Ik kan me zelfs herinneren dat Lori (een topzangeres) voor de grap deze song van begin tot eind vals song, en dat klonk ook erg eh... hilarisch.

Op 23 de Amerikaanse Charlene, een one-hit-wonder. In Wiki lees ik dat ze deze song al in 1977 uitbracht en er een miniem succes mee had in de US. In 1982 pikte een DJ hem op en werd het alsnog over de hele wereld een gigantische hit. De melodie is mooi, de zang is prima maar de song drijft op de overtuigende tekst, waarin de jetset-hoofdpersoon tot een gewone hardwerkende huisvrouw zingt: ik heb misschien van het paradijs geproefd, maar ik ben nooit tot mij zelf gekomen. Toen was dat nog een redelijk originele gedachte...

Op 30 een van de grootste successen van de Steve Miller Band, het uiterst aanstekelijke Abracadabra, compleet met vocoder (of zoiets) en vlot voorstuwende ritmes. Het succes zou veel later alleen nog overtroffen worden door de re-issue van The joker.

Op 38 Genesis, opvallend laag voor zo'n geliefde band, maar vermoedelijk had ik hem pas één keer gehoord toen ik deze top 40 maakte, want de titel was behoorlijk verkeerd gespeld. Phil Collins haalt in deze single weer de Earth, Wind & Fire-horn-sectie de studio binnen, waardoor het misschien wel de meest swingende Genesis-song tot dan toe is geworden. Toch wordt het geen al te groot succes, het blijft in de tipparade steken. Misschien is de song, met name het refrein, gewoon niet sterk genoeg. Paperlate is overigens ook de eerste (en enige, dacht ik) single van het Three sides live-album, dus één van de vijf nieuwe studionummers op het album. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het waarschijnlijk ook het zwakste nummer op de vier plaatkanten is... (maar nog altijd lekker swingend ).

Musician’s Top 30, 29-05-1982, week 22

01 (01) 06 Rosanna – Toto
02 (03) 06 Ghosts – Japan
03 (04) 04 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
04 (06) 03 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
05 (07) 03 Surrender – Jon Anderson
06 (02) 07 Five Miles Out – Mike Oldfield
07 (09) 03 Heat of the moment – Asia
08 (05) 05 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
09 (11) 04 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
10 (10) 06 I ran – A flock of seagulls
11 (---) 01 Abracadabra – Steve Miller Band
12 (08) 08 Circle of love – Steve Miller Band
13 (20) 02 Cat people – David Bowie
14 (21) 02 No easy answer – Camel
15 (15) 03 The visitor – Lindsey Buckingham
16 (13) 04 The Angler – Gary Brooker
17 (25) 02 Really saying something – Bananarama
18 (16) 04 Stand or fall – The Fixx
19 (17) 05 Did it in a minute – Hall & Oates
20 (26) 02 I can’t even touch you – Steve Harley
21 (12) 07 Jukebox hero – Foreigner
22 (27) 02 Talk talk – Talk talk
23 (---) 01 House of fun - Madness
24 (---) 01 Freeze frame – J. Geils Band
25 (19) 05 Body language – Queen
26 (23) 04 The power of love – 10cc
27 (---) 01 Don’t want you – New Adventures
28 (14) 06 Man on the corner – Genesis
29 (18) 09 More than this – Roxy Music
30 (24) 04 Viva la libertad – Daniel Sahuleka

Nou nou, twee duitstalige platen in de top 10, het moet niet veel erger worden.

1982 was een geweldig Steve Miller Band jaar. Eerst bracht hij in het najaar van 1981 het album Circle of love, halverwege 1982 volgt dan alweer Abracadabra.

Ik vind het prachtige zomerpop/rock wat er op Abracadabra staat. Voor de oude fans van The Steve Miller Band zal het waarschijnlijk hebben geleid tot enig fronsen van de wenkbrauwen. Maar commercieel een prima zet, de nummers zijn verleidelijk als een milkshake, gevolgd door een M&M ijsje.

Abracadabra

(afbeelding)

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 22, 29-05-1982

1 1 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
2 2 John Cougar - Hurts So Good
3 3 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
4 -- Blanket Of Secrecy - Say You Will
5 11 Foreigner - Break It Up
6 10 Kansas - Play The Game Tonight
7 13 ABC - The Look Of Love
8 9 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
9 5 Simple Minds - Promised You A Miracle
10 6 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
11 4 B-Movie - Nowhere Girl
12 19 Soft Cell - Torch
13 20 J. Geils Band - Freeze Frame
14 7 The Fixx - Stand Or Fall
15 12 Asia - Heat Of The Moment
16 21 New Adventures - Don't Want You
17 8 U2 - A Celebration
18 14 The Clash - Know Your Rights
19 22 Japan - Cantonese Boy
20 15 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
21 30 Toyah - Brave New World
22 17 Associates - Party Fears Two
23 26 Echo & The Bunnymen - The Back Of Love
24 18 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
25 -- Steve Miller Band - Abracadabra
26 23 Jon Anderson - Surrender
27 33 Journey - Still They Ride
28 24 Journey - Open Arms / Little Girl
29 31 Quarterflash - Right Kind Of Love
30 32 Prelude - After The Goldrush
31 25 Split Enz - Six Months In A Leaky Boat
32 27 The Motels - Only The Lonely
33 -- The Action - Shadows And Reflections
34 -- The dB's - Living A Lie
35 -- Ambrosia - How Can You Love Me
36 16 Talk Talk - Talk Talk
37 34 Rainbow - Stone Cold
38 38 Steve Harley - I Can't Even Touch You
39 35 Gamma - Right The First Time
40 36 Shooting Star - Hollywood

Weer een lijstje dat behoorlijk afwijkend is. Ik verwacht dat 4 van de 5 binnenkomers van deze week niet in andere lijstjes gaan voorkomen. Soms zal het zijn omdat mensen het simpel weg niet goed genoeg vinden, soms zal het ook een gebrek aan airtime zijn. En onbekend maakt uiteraard nog steeds onbemind.

De hoogste nieuwe binnenkomer deze week op nummer 4 is daar in ieder geval een voorbeeld van. De single van Blanket Of Secrecy is volgens mij nauwelijks gepromoot. Ik vond en vind het erg leuke synth pop uit de hoek van A Flock Of Seagull/The Fixx.

De vrolijke allemans vriend Steve Miller vinden we in alle lijstjes terug. Op 4 juli 1982 zag ik Steve Miller op Rock Werchter. Ik vond ze toen zo vervelend dat ik jaren slecht naar deze
Band heb kunnen luisteren.

Shadows And Reflections is een verhaal apart. Een single uit 1967 geproduceerd door ene George Martin. Toen een curiositeit in 1982 opnieuw uitgebracht. Geweldige single die qua sfeer wel erg bij de sixties hoort. Op internet wordt het nogal eens als de favorite band van Phil Collins beschreven.
De DB's komen met de zoveelste aardige powerpop single.
Ambrosia is dan weer een jaren 70 rock band die in de nadagen met nog een aantal aardige singles komt. Ze hebben dan ene Bruce Hornsby op de piano. Bruce Hornsby and the Range is in feite een spin off van Ambrosia.

Martial
Wel een beetje logisch natuurlijk 50tracks dat jou lijst afwijkt van de rest, jou lijst is dacht ik voornamelijk gebaseerd op de Australische markt?

In die tijd (1982) kregen we nog niet zo heel mee van de Australische hitparades, je moest er maar net wat van horen of meekrijgen en ja tegenwoordig is alles wel terug te vinden via dat machtige medium Internet maar toen nog niet.

The Action, The dB's en Ambrosia zullen inderdaad zeker niet in mijn top 40 verschijnen, The Steve Miller Band staat er al in maar Blanket of Secrecy gaat met Say you will bij mij ook een flinke top 10 hit scoren! Een spannende single, die volgens mij ook Steunplaat bij Frits Spits is geweest (zeg ik uit mijn hoofd).

Ik zie overigens dat in mijn eigen lijst Blanket of Secrecy pas in september verschijnt. Dat komt redelijk overeen met de datum van de entree van Say you will in de Top 40, 18 september. Ik had er ook al helemaal geen voorjaar/zomer gevoel bij!

Maar het kan goed, dat het al eerder geprobeerd was om het nummer uit te brengen of dat het elders al een hit was.

Blanket of Secrecy heeft maar een album uitgebracht Walls Have Ears, dat in de VS is uitgebracht als Ears have Walls en dat moet ooit nog eens op cd worden uitgebracht, is volgens de Engelse Wiki nog steeds niet gebeurd.

Ze hebben ook een compleet nieuw 2e album opgenomen maar dat is nooit uitgegeven omdat de band voortijdig uit elkaar ging.

Martial
Top 10 - Week 22 (1982)

01 (01) E.L.O - Ticket To The Moon
02 (05) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
03 (02) Asia - Heat Of The Moment
04 (04) Gary Brooker - The Angler
05 (---) Steve Miller Band - Abracadabra
06 (07) Kansas - Play The Game Tonight
07 (08) Secret Service - Flash In The Night
08 (09) Jon Anderson - Surrender
09 (---) ABC - The Look Of Love
10 (03) The Fixx - Stand Or Fall

(afbeelding)

Tip 5 - Week 22 (1982)

01. Simple Minds - Promised You A Miracle
02. New Adventures - Don't Want You
03. Madness - House Of Fun
04. The J.Geils Band - Freeze Frame
05. Risqué - Starlight

(afbeelding)

Voor de laatste keer deze lijst in deze stijl dus een Top 10 en een Tip 5 vanaf volgende week wordt het een Top 15 dan hoef ik voor mezelf af en toe niet zoveel keuzes te maken wat nu wel het geval is.

Tipparade: week 22 van 1982.

1. Simple Minds - Promised You A Miracle
Eindelijk een prima keuze voor de alarmschijf, het werd hun doorbraakhit dat nog niets aan frisheid heeft ingeboet met smaakvolle synths en dromerige sfeer.

15. Adam Ant - Goody Two Shoes
Gebaseerd op de jaren '50 rock 'n roll met aanstekelijke blazers en ritme en leuk gitaartje, het zit knap in elkaar.

24. Ivan Heylen - Jef
Lijkt sterk op zijn grote hit De Wilde Boerendochter, komt mij te theatraal over, hij lijkt mij bovendien teveel Jacques Brel na te doen.

25. Charlene - I've Never Been To Me
Aardige romantische ballad, geen song die mij echt beroert en wat te doorsnee maar slecht is het ook niet.

26. Barrabas - On The Road Again
Een nummer dat je niet meer hoort maar zeker niet slecht. Ritmisch zit het goed, de melodie blijft hangen (al wordt de titel teveel herhaald) en de synthesizer is een leuke toevoeging.

27. Jan Rot - Schapen
Dit valt ook best mee door het vlotte ritme en melodie en de opvallende synthesizer al beginnen de ahaha's mij na een tijd te vervelen.

28. Risqué - Starlight
Dit nummer blijft op de vlakte, het komt mij eerder gekunsteld voor en de beoogde dromerige sfeer komt er niet helemaal uit waarbij de synths teveel op de voorgrond treden.

29. James Lloyd & The Original Dutch Rythm Steel and Show Band - Limbo la la 1982
Niets meer dan vermaak met zomers (latin) tintje maar komt mij te goedkoop en clichématig over.
Cijfer: 3,5

30. Strawberry Vocal Choir - Summer Is A Coming
Doet mij denken aan Beach Boys maar mist de frisheid daarvan en die gedateerde productie doet afbreuk aan het toch al matige nummer.
Cijfer: 3,5

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.