Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
Martial
geplaatst: 2 juni 2013, 10:46 uur
Tipparade - Week 22 (1982)
Alarmschijf: Simple Minds - Promises You A Miracle
Hoe val je met de spreekwoordelijke muzikale deur in huis, dat laten de Simple Minds dus horen, je valt direct in het aanstekelijke refrein en het nummer laat je daarna niet meer los, afkomstig van het ook al zo geweldige album New Gold Dream is dit Promised You A Miracle een ware voltreffer.
Cijfer: 9,5
15. Adam Ant - Goody Two Shoes
Qua grote hits scoren was dit wel de laatste hier in Nederland, daarna ging het al gauw min of meer bergafwaarts met Adam Ant zeker als je uit hetzelfde vaatje blijft tappen, maar deze single mag er zeker nog zijn en herbergen de typische Adam Ant ingrediënten.
Cijfer: 8
24. Ivan Heylen - Jef
Natuurlijk roepen dit herinneringen op aan de Wilde Boerendochter, maar om in dezelfde platte contouren te blijven als Ivan Heylen ik heb werkelijk de l*l uit m'n broek gelachen om dit nummer en ik zie de humor er wel van in, het deuntje is oersimpel dat wel overigens.
25. Charlene - I've Never Been To Me
Een echte one day fly dit nummer, de muziek is best mooi van dit nummer, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit vroeger beter te verteren was dan nu het geval is en je moet er denk ik ook voor in de stemming zijn.
Cijfer: 6
Barrabas - On The Road Again
Niet meer gehoord sinds 1982 en het nummer klinkt ook nog steeds op z'n jaren 80, dus de onvermijdelijke synth al moet je dit niet te vaak horen om niet verveeld te raken, maar zo voor een keertje prima.
Cijfer: 6,5
27. Jan Rot - Counting Sheep
Een aanstekelijk en vrolijk nummer van Jan Rot, maar of je er ook echt in slaap van valt met dit Counting Sheep valt natuurlijk te bezien
28. Risqué - Starlight
Afkomstig uit Doris D & The Pins (uit de groep gezet destijds) gingen de overige 4 verder onder de naam Risqué die zich meer op het disco genre storten en doen dat niet onverdienstelijk, natuurlijk de zang is niet bijster bijzonder al past de zang dan weer uitstekend bij de sfeer van dit nummer, vond dit zelf altijd één van hun leukere singles.
Cijfer: 7,5
29. James Lloyd & The Original Dutch Rythm Steel and Show Band - Limbo La-La
Leuke muziek voor een zomerse BBQ natuurlijk en vrolijk wordt je er zonder meer van, maar is natuurlijk typisch een gevalletje leuk voor een keer,
Cijfer: 5
30. Strawberry Vocal Choir - Summer Is a Coming
Natuurlijk kunnen de Beach Boys dit veel beter al moet ik zeggen dat ik het niet eens vervelend vind om naar te luisteren al klinkt dit meer als een studiogroep dan dat de heren de zang zelf voor hun rekening nemen en ook nog is allemaal dezelfde kleding aan tsja.......
Cijfer: 5,5
Alarmschijf: Simple Minds - Promises You A Miracle
Hoe val je met de spreekwoordelijke muzikale deur in huis, dat laten de Simple Minds dus horen, je valt direct in het aanstekelijke refrein en het nummer laat je daarna niet meer los, afkomstig van het ook al zo geweldige album New Gold Dream is dit Promised You A Miracle een ware voltreffer.
Cijfer: 9,5
Qua grote hits scoren was dit wel de laatste hier in Nederland, daarna ging het al gauw min of meer bergafwaarts met Adam Ant zeker als je uit hetzelfde vaatje blijft tappen, maar deze single mag er zeker nog zijn en herbergen de typische Adam Ant ingrediënten.
24. Ivan Heylen - Jef
Natuurlijk roepen dit herinneringen op aan de Wilde Boerendochter, maar om in dezelfde platte contouren te blijven als Ivan Heylen ik heb werkelijk de l*l uit m'n broek gelachen om dit nummer en ik zie de humor er wel van in, het deuntje is oersimpel dat wel overigens.
Een echte one day fly dit nummer, de muziek is best mooi van dit nummer, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit vroeger beter te verteren was dan nu het geval is en je moet er denk ik ook voor in de stemming zijn.
Barrabas - On The Road Again
Niet meer gehoord sinds 1982 en het nummer klinkt ook nog steeds op z'n jaren 80, dus de onvermijdelijke synth al moet je dit niet te vaak horen om niet verveeld te raken, maar zo voor een keertje prima.
27. Jan Rot - Counting Sheep
Een aanstekelijk en vrolijk nummer van Jan Rot, maar of je er ook echt in slaap van valt met dit Counting Sheep valt natuurlijk te bezien

28. Risqué - Starlight
Afkomstig uit Doris D & The Pins (uit de groep gezet destijds) gingen de overige 4 verder onder de naam Risqué die zich meer op het disco genre storten en doen dat niet onverdienstelijk, natuurlijk de zang is niet bijster bijzonder al past de zang dan weer uitstekend bij de sfeer van dit nummer, vond dit zelf altijd één van hun leukere singles.
29. James Lloyd & The Original Dutch Rythm Steel and Show Band - Limbo La-La
Leuke muziek voor een zomerse BBQ natuurlijk en vrolijk wordt je er zonder meer van, maar is natuurlijk typisch een gevalletje leuk voor een keer,
30. Strawberry Vocal Choir - Summer Is a Coming
Natuurlijk kunnen de Beach Boys dit veel beter al moet ik zeggen dat ik het niet eens vervelend vind om naar te luisteren al klinkt dit meer als een studiogroep dan dat de heren de zang zelf voor hun rekening nemen en ook nog is allemaal dezelfde kleding aan tsja.......
Cijfer: 5,5
0
geplaatst: 2 juni 2013, 11:36 uur
TOP 40 VAN ROB nr 310, 2-6-1982
dw vw aw
1 1 8 Rosanna - Toto
2 3 6 Surrender - Jon Anderson
3 9 4 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
4 2 5 The angler - Gary Brooks
5 6 4 Heat of the moment - Asia
6 11 3 On my own - Nikka Costa
7 7 5 Ein bisschen Frieden - Nicole
8 4 5 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
9 10 3 Flash in the night - Secret Service
10 8 6 Stand or fall - The Fixx
11 12 3 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
12 16 2 The look of love - ABC
13 5 7 See you - Depeche Mode
14 14 6 The second time - Elaine Paige
15 23 2 I've never been to me - Charlene
16 22 2 Familiar ground - Lori Spee
17 21 3 Island of lost souls - Blondie
18 38 2 Paperlate - Genesis
19 13 7 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
20 30 2 Abracadabra - The Steve Miller Band
21 19 5 Automatic pilot - Fay Lovsky
22 15 9 Chariots of fire - Vangelis
23 17 11 Party fears two - The Associates
24 28 3 Really saying something - Bananarama
25 -- 1 Goody two shoes - Adam Ant
26 -- 1 Who can it be now? - Men at Work
27 18 8 I ran - A Flock of Seagulls
28 20 6 Give me back my heart - Dollar
29 25 4 Getaway - Maywood
30 32 4 Freeze frame - J. Geils Band
31 24 6 Big science - Laurie Anderson
32 -- 1 Promised you a miracle - Simple Minds
33 -- 1 Murphi's law - Cheri
34 26 6 Ghosts - Japan
35 -- 1 Summer is a coming - Strawberry Vocal Choir
36 27 8 My camera never lies - Bucks Fizz
37 -- 1 House of fun - Madness
38 29 6 Night birds - Shakatak
39 31 9 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
40 35 11 Open your heart - The Human League
Toto voor de tweede week op 1, maar Jon Anderson (altijd gevaarlijk voor de koppositie) en Rheingold naderen snel.
Zes binnenkomers deze week, maar slechts één heeft de status van klassieker bereikt.
Dat mag niet gelden voor de eerste solo single van Adam Ant, Goody two shoes op 25. Weliswaar klinkt de sound precies hetzelfde als met The Ants en is het een vrolijk liedje, vergeleken met Stand and deliver en dergelijke schiet het wel te kort.
Op 26 de opvolger van megahit Down under, Who can it be now? Deze variatie op Hoort wie klopt daar kinderen? is grappig en aardig, maar leunt op maar één idee en kan snel vervelen.
Op 32 de beloofde klassieker, de doorbraaksingle van de Simple Minds, Promised you a miracle. Dit klinkt erg vlot en aanstekelijk, waarbij ikzelf de coupletten spannender vindt dan het refrein. Overigens wordt dit bij mij niet zo'n grote hit, deels omdat ik het ook niet zo bijzonder vond/vindt, deels omdat 'Simple Minds' destijds een erg lelijke naam vond.
Op 33 dan het prettig zeurende Murphy's law van Cheri, disco die wat aan Yarbrough & Peoples doet denken (door dat stemmetje waarschijnlijk).
Op 35 de Beach Boys-pastiche van de Nederlandse Strawberry Vocal Choir. Voor het doel zeer geslaagd, maar natuurlijk geen memorabel meesterwerk.
En op 37 Madness met House of fun, met de bekende ingrediënten van ska-achtige muziek met grappige teksten.
dw vw aw
1 1 8 Rosanna - Toto
2 3 6 Surrender - Jon Anderson
3 9 4 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
4 2 5 The angler - Gary Brooks
5 6 4 Heat of the moment - Asia
6 11 3 On my own - Nikka Costa
7 7 5 Ein bisschen Frieden - Nicole
8 4 5 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
9 10 3 Flash in the night - Secret Service
10 8 6 Stand or fall - The Fixx
11 12 3 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
12 16 2 The look of love - ABC
13 5 7 See you - Depeche Mode
14 14 6 The second time - Elaine Paige
15 23 2 I've never been to me - Charlene
16 22 2 Familiar ground - Lori Spee
17 21 3 Island of lost souls - Blondie
18 38 2 Paperlate - Genesis
19 13 7 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
20 30 2 Abracadabra - The Steve Miller Band
21 19 5 Automatic pilot - Fay Lovsky
22 15 9 Chariots of fire - Vangelis
23 17 11 Party fears two - The Associates
24 28 3 Really saying something - Bananarama
25 -- 1 Goody two shoes - Adam Ant
26 -- 1 Who can it be now? - Men at Work
27 18 8 I ran - A Flock of Seagulls
28 20 6 Give me back my heart - Dollar
29 25 4 Getaway - Maywood
30 32 4 Freeze frame - J. Geils Band
31 24 6 Big science - Laurie Anderson
32 -- 1 Promised you a miracle - Simple Minds
33 -- 1 Murphi's law - Cheri
34 26 6 Ghosts - Japan
35 -- 1 Summer is a coming - Strawberry Vocal Choir
36 27 8 My camera never lies - Bucks Fizz
37 -- 1 House of fun - Madness
38 29 6 Night birds - Shakatak
39 31 9 Hilly Fields (1892) - Nick Nicely
40 35 11 Open your heart - The Human League
Toto voor de tweede week op 1, maar Jon Anderson (altijd gevaarlijk voor de koppositie) en Rheingold naderen snel.
Zes binnenkomers deze week, maar slechts één heeft de status van klassieker bereikt.
Dat mag niet gelden voor de eerste solo single van Adam Ant, Goody two shoes op 25. Weliswaar klinkt de sound precies hetzelfde als met The Ants en is het een vrolijk liedje, vergeleken met Stand and deliver en dergelijke schiet het wel te kort.
Op 26 de opvolger van megahit Down under, Who can it be now? Deze variatie op Hoort wie klopt daar kinderen? is grappig en aardig, maar leunt op maar één idee en kan snel vervelen.
Op 32 de beloofde klassieker, de doorbraaksingle van de Simple Minds, Promised you a miracle. Dit klinkt erg vlot en aanstekelijk, waarbij ikzelf de coupletten spannender vindt dan het refrein. Overigens wordt dit bij mij niet zo'n grote hit, deels omdat ik het ook niet zo bijzonder vond/vindt, deels omdat 'Simple Minds' destijds een erg lelijke naam vond.
Op 33 dan het prettig zeurende Murphy's law van Cheri, disco die wat aan Yarbrough & Peoples doet denken (door dat stemmetje waarschijnlijk).
Op 35 de Beach Boys-pastiche van de Nederlandse Strawberry Vocal Choir. Voor het doel zeer geslaagd, maar natuurlijk geen memorabel meesterwerk.
En op 37 Madness met House of fun, met de bekende ingrediënten van ska-achtige muziek met grappige teksten.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 13:19 uur
Week 20 - 15 mei 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Bananarama & Fun Boy Three - Really Saying Something
NCRV's Favorietschijf: Secret Service - Flash In The Night
Steunplaat: Cheri - Murphy's Law
Binnenkomers in de Tipparade:
1. Bananarama & Fun Boy Three - Really Saying Something
14. Dolly Dots - Do You Wanna Wanna
20. Secret Service - Flash In The Night
21. Cheri - Murphys Law
24. Nikka Costa - Out Here On My Own
25. Goldie Alexander - Show You My Love
26. Bonnie St. Claire - Vreemdeling
27. Goombay Dance Band - Seven Tears
28. Aneka - Ooh Shooby Doo Doo
29. Patrice Rushen - Forget Me Nots
30. Normaal - Deurdonderen
Really Saying Something vind ik misschien iets beter dan de voorgaande hit van Banarama met Fun Boy Three. De combinatie van 60's meisjesgroep met een kale 80's-productie vind ik hier goed uit de verf komen, al zijn het geen grootse zangeressen.
Do You Wanna Wanna van de Dots drijft op een wat jazzy insteek, maar het eindresultaat vind ik wat overkookt klinken. Het was een stuk beter geweest als het wat eenvoudiger werd gehouden.
A Flash In The Night van Secret Service vind ik wel aardig, maar verder weinig opvallend.
De zang doet me wat denken aan die van Barry Palmer (Triumvirat en enkele gastbijdragen voor Mike Oldfield).
Oei, Frits! Je Steunplaten zijn vaak raak, maar met Cheri sla je de plank behoorlijk mis.
Die chipmunk-vocalen, dat doe je niemand aan en het klinkt als een uitgebluste versie van I'm So Glad That I'm A Woman.
Nikka Costa zou later nog kortstondig terugkeren met het geweldige Like A Feather, maar Out Here On My Own vind ik van een Kelly Family-achtige kazigheid. Nou is het natuurlijk een kinderliedje, maar dan ook kan ik het niet goed vinden.
Goldie Alexander's liedje vind ik eigenlijk helemaal niet verkeerd. De muziek blijft aardig overeind en ook de zang vind ik goed. Misschien iets te gewoontjes.
Bonnie St. Claire had waarschijnlijk de vijf voorafgaande jaren onder een steen geleefd, want Boney M was anno 1982 al zo passé als de neten. Die doedelzakken zijn er natuurlijk bijgetrokken om het een BZN-teintje mee te geven. Echte kermismuziek, dit.
De Goombay Dance Band komen eveneens met een slap afgeleide van bovengenoemde band, maar vind ik zo mogelijk nóg slechter. En naar wat ik me herinner mogen we Dennie Christian binnenkort verwelkomen met zijn versie hiervan
. Hadden ze nou ècht niets beters te doen, deze mensen?
Dat vlakke en bovenal onmuzikale stemgeluid van Aneka vind ik echt totáál niet om aan te horen!
Wat een verschrikkelijk KUTnummer is dit Shoo Be Doo, gatverdamme!!
LucM, hoe kan je dit nou nog een 4 geven?

Forget Me Nots... Dat van Will Smith weet ik, maar deed George Michael hier ook niet iets mee?
Hoe dan ook, een leuk discoplaatje blijft het, al ben ik niet weg van de vlakke zang.
Op Deurdonderen doet Normaal waar ze goed in zijn. Ik vind het in ieder geval een stuk leuker dan die opgelegde vrolijkheid van hun carnavalshitjes uit die tijd. De trompet en rock 'n roll-gitaar vind ik heerlijke vondsten
.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Bananarama & Fun Boy Three - Really Saying Something
NCRV's Favorietschijf: Secret Service - Flash In The Night
Steunplaat: Cheri - Murphy's Law
1. Bananarama & Fun Boy Three - Really Saying Something
14. Dolly Dots - Do You Wanna Wanna
20. Secret Service - Flash In The Night
21. Cheri - Murphys Law
24. Nikka Costa - Out Here On My Own
25. Goldie Alexander - Show You My Love
26. Bonnie St. Claire - Vreemdeling
27. Goombay Dance Band - Seven Tears
28. Aneka - Ooh Shooby Doo Doo
29. Patrice Rushen - Forget Me Nots
30. Normaal - Deurdonderen
Really Saying Something vind ik misschien iets beter dan de voorgaande hit van Banarama met Fun Boy Three. De combinatie van 60's meisjesgroep met een kale 80's-productie vind ik hier goed uit de verf komen, al zijn het geen grootse zangeressen.
Do You Wanna Wanna van de Dots drijft op een wat jazzy insteek, maar het eindresultaat vind ik wat overkookt klinken. Het was een stuk beter geweest als het wat eenvoudiger werd gehouden.
A Flash In The Night van Secret Service vind ik wel aardig, maar verder weinig opvallend.
De zang doet me wat denken aan die van Barry Palmer (Triumvirat en enkele gastbijdragen voor Mike Oldfield).
Oei, Frits! Je Steunplaten zijn vaak raak, maar met Cheri sla je de plank behoorlijk mis.
Die chipmunk-vocalen, dat doe je niemand aan en het klinkt als een uitgebluste versie van I'm So Glad That I'm A Woman.
Nikka Costa zou later nog kortstondig terugkeren met het geweldige Like A Feather, maar Out Here On My Own vind ik van een Kelly Family-achtige kazigheid. Nou is het natuurlijk een kinderliedje, maar dan ook kan ik het niet goed vinden.
Goldie Alexander's liedje vind ik eigenlijk helemaal niet verkeerd. De muziek blijft aardig overeind en ook de zang vind ik goed. Misschien iets te gewoontjes.
Bonnie St. Claire had waarschijnlijk de vijf voorafgaande jaren onder een steen geleefd, want Boney M was anno 1982 al zo passé als de neten. Die doedelzakken zijn er natuurlijk bijgetrokken om het een BZN-teintje mee te geven. Echte kermismuziek, dit.
De Goombay Dance Band komen eveneens met een slap afgeleide van bovengenoemde band, maar vind ik zo mogelijk nóg slechter. En naar wat ik me herinner mogen we Dennie Christian binnenkort verwelkomen met zijn versie hiervan
. Hadden ze nou ècht niets beters te doen, deze mensen?Dat vlakke en bovenal onmuzikale stemgeluid van Aneka vind ik echt totáál niet om aan te horen!
Wat een verschrikkelijk KUTnummer is dit Shoo Be Doo, gatverdamme!!LucM, hoe kan je dit nou nog een 4 geven?

Forget Me Nots... Dat van Will Smith weet ik, maar deed George Michael hier ook niet iets mee?
Hoe dan ook, een leuk discoplaatje blijft het, al ben ik niet weg van de vlakke zang.
Op Deurdonderen doet Normaal waar ze goed in zijn. Ik vind het in ieder geval een stuk leuker dan die opgelegde vrolijkheid van hun carnavalshitjes uit die tijd. De trompet en rock 'n roll-gitaar vind ik heerlijke vondsten
.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 13:31 uur
kaztor schreef:
. Hadden ze nou ècht niets beters te doen, deze mensen?
. Hadden ze nou ècht niets beters te doen, deze mensen?Forget Me Nots... Dat van Will Smith weet ik, maar deed George Michael hier ook niet iets mee?
Dat was niet Dennie Christian maar Arne Jansen. Maakt voor de kwaliteit verder niks uit
.Ja, George Michael samplede Forget me nots aan het eind van Fastlove.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 13:44 uur
Het was al met al een behoorlijk rondje afzien voor Kaztor, deze week..... 
Ik kan mij nog wel herinneren te luisteren, naar de radio voor tips e.d. Maar het langdurig naast de radio zitten voor het éérst afluisteren van de Tipparade en dan de Top 40 (een zit van vier uur achter elkaar) had ik zo'n beetje wel gehad.

Ik kan mij nog wel herinneren te luisteren, naar de radio voor tips e.d. Maar het langdurig naast de radio zitten voor het éérst afluisteren van de Tipparade en dan de Top 40 (een zit van vier uur achter elkaar) had ik zo'n beetje wel gehad.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 23:24 uur
Week 21 - 22 mei 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Goombay Dance Band - Seven Tears
NCRV's Favorietschijf: The Steve Miller Band - Abracadabra
Steunplaat: ABC - The Look Of Love
5. ABC - The Look Of Love
24. Steve Miller Band - Abracadabra
25. Lori Spee - Familiar Ground (gedowned)
26. Rocky Sharpe & The Replays - Shout Shout
27. José - I Will Follow Him
28. The J.Geils Band - Freeze Frame
29. Madness - House Of Fun
30. New Adventures - Don't Want You
ABC vind ik in zekere zin toch wel dé band van 1982. Het is niet zozeer dat hun liedjes absolute meesterwerkjes zijn, maar het is een combinatie van factoren: New wave chic, de overproductie, de lichtelijk hysterische zang: De 80's in een notendop. The Look Of Love moet het daarnaast hebben van een uitgekiend arrangement dat strijkers toelaat in een luchtig popjasje.
Na 31 jaar vind ik dit nog fier overeind staan.
Abracadabra vind ik ook een nummer dat echt reteslim in elkaar steekt. Echt een artiest die de vinger goed aan de pols hield en toch op creatief niveau geslaagd uit de hoek kwam.
Zeer knap hoe hij de coupletten inzet met het catchy klinkende 'I heat up...'.
Ook klinkt het arrangement goed uitgebalanceerd waardoor het tijdloos klinkt.
Met rockmuziek heeft het weinig meer te maken, maar dat neemt niet weg dat het bijzonder smaakvol klinkt.
Lori Spee's Familiar Ground is zeker niet slecht, maar is gewoon geen single-materiaal.
Daarvoor is het arrangement net iets te wispelturig. Bovendien vind ik het gospel-einde niet lekker klinken.
Rocky Sharpe & The Replays is voor mij een beetje jeugdsentiment. Geen hoogvlieger, maar ik vind het helemaal niet verkeerd. Gezellig liedje vooral.
I Will Follow Him was volgens mij een flinke hit voor José, een ex-bandlid van Luv'.
Het klinkt als een slechte karaoke-act met als dieptepunt een weinig verheffend synth-solootje in het midden. Leegheid troef en een verschrikkelijk lompe uitspraak.
The J. Geils Band zal voor Nederland altijd wel verbonden blijven met hun twee hits uit 1982.
Een schamele oogst voor een band met een aanzienlijke voorgeschiedenis op eigen bodem.
Freeze Frame vind ik de betere van de twee. Het is wat gejaagder en ligt wat dichter bij hun echte sound. Een lekkere, toffe plaat die het altijd goed bij me doet!
Madness staat altijd garant voor fijne singles en House Of Fun was een van de laatste waarbij hun echte 'nutty' sound nog te horen valt. Helaas behoorden de Nederlandse hits nu tot het verleden. Een heerlijke plaat natuurlijk, maar toch moet ik een kanttekening plaatsen: Het nog leukere Driving In My Car, uit dezelfde periode, zou helaas nóg minder doen (niet eens de Tipparade).
Een band als de New Adventures kon in een tijd met bands als Imagination, Tight Fit en aan de andere kant een muur van synths op weinig begrip rekenen in hitparade-land. Eeuwig zonde, want deze Don't Want You heeft het wel degelijk. De single doet niet moeilijk, houdt het dicht bij de basis, maar dan met een gezonde dosis ballen en venijn. Rockmuziek zoals het hoort te klinken!
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Goombay Dance Band - Seven Tears
NCRV's Favorietschijf: The Steve Miller Band - Abracadabra
Steunplaat: ABC - The Look Of Love
5. ABC - The Look Of Love
24. Steve Miller Band - Abracadabra
25. Lori Spee - Familiar Ground (gedowned)
26. Rocky Sharpe & The Replays - Shout Shout
27. José - I Will Follow Him
28. The J.Geils Band - Freeze Frame
29. Madness - House Of Fun
30. New Adventures - Don't Want You
ABC vind ik in zekere zin toch wel dé band van 1982. Het is niet zozeer dat hun liedjes absolute meesterwerkjes zijn, maar het is een combinatie van factoren: New wave chic, de overproductie, de lichtelijk hysterische zang: De 80's in een notendop. The Look Of Love moet het daarnaast hebben van een uitgekiend arrangement dat strijkers toelaat in een luchtig popjasje.
Na 31 jaar vind ik dit nog fier overeind staan.
Abracadabra vind ik ook een nummer dat echt reteslim in elkaar steekt. Echt een artiest die de vinger goed aan de pols hield en toch op creatief niveau geslaagd uit de hoek kwam.
Zeer knap hoe hij de coupletten inzet met het catchy klinkende 'I heat up...'.
Ook klinkt het arrangement goed uitgebalanceerd waardoor het tijdloos klinkt.
Met rockmuziek heeft het weinig meer te maken, maar dat neemt niet weg dat het bijzonder smaakvol klinkt.
Lori Spee's Familiar Ground is zeker niet slecht, maar is gewoon geen single-materiaal.
Daarvoor is het arrangement net iets te wispelturig. Bovendien vind ik het gospel-einde niet lekker klinken.
Rocky Sharpe & The Replays is voor mij een beetje jeugdsentiment. Geen hoogvlieger, maar ik vind het helemaal niet verkeerd. Gezellig liedje vooral.
I Will Follow Him was volgens mij een flinke hit voor José, een ex-bandlid van Luv'.
Het klinkt als een slechte karaoke-act met als dieptepunt een weinig verheffend synth-solootje in het midden. Leegheid troef en een verschrikkelijk lompe uitspraak.
The J. Geils Band zal voor Nederland altijd wel verbonden blijven met hun twee hits uit 1982.
Een schamele oogst voor een band met een aanzienlijke voorgeschiedenis op eigen bodem.
Freeze Frame vind ik de betere van de twee. Het is wat gejaagder en ligt wat dichter bij hun echte sound. Een lekkere, toffe plaat die het altijd goed bij me doet!
Madness staat altijd garant voor fijne singles en House Of Fun was een van de laatste waarbij hun echte 'nutty' sound nog te horen valt. Helaas behoorden de Nederlandse hits nu tot het verleden. Een heerlijke plaat natuurlijk, maar toch moet ik een kanttekening plaatsen: Het nog leukere Driving In My Car, uit dezelfde periode, zou helaas nóg minder doen (niet eens de Tipparade).
Een band als de New Adventures kon in een tijd met bands als Imagination, Tight Fit en aan de andere kant een muur van synths op weinig begrip rekenen in hitparade-land. Eeuwig zonde, want deze Don't Want You heeft het wel degelijk. De single doet niet moeilijk, houdt het dicht bij de basis, maar dan met een gezonde dosis ballen en venijn. Rockmuziek zoals het hoort te klinken!

0
geplaatst: 2 juni 2013, 23:38 uur
Ik dacht dat de beste man zich alleen met teletijdmachines e.d. bezighield.
Wat is dit, eigenlijk?
Morgen maar eens op een heiliger tijdstip aanschouwen c.q. recenseren!

0
Martial
geplaatst: 3 juni 2013, 09:37 uur
Ja de beste man had blijkbaar ook nog andere kwaliteiten dan met tijdmachines spelen 
Maar ik mis de cijfers bij je beoordelingen dat zet net meer kracht bij de daad.

Maar ik mis de cijfers bij je beoordelingen dat zet net meer kracht bij de daad.
0
geplaatst: 4 juni 2013, 12:25 uur
Ik weet inmiddels niet meer wanneer Blanket of Secracy is uitgekomen. Volgens deze link in juni (http://www.45cat.com/record/xx24) maar dat heb ik nergens anders terug kunnen vinden. Het lijkt me daarom handiger de Tipparade aan te houden, daarmee loop ik ook parallel aan jullie. Ik haal Say You Will voor nu uit mijn lijst.
@Martial. Dat Australie klopt enigzins. In 1981 was dat echter minder het geval dan "vorig" jaar. In mijn lijst zie je terug dat ik in 1982 veel in de alternatieve dance hoek uitging (zie o.a. de eerste plaats voor de Gang Of Four). Daarnaast was er de oude liefde voor rock/aor en vooral de (UK) wave. Toentertijd ook hardrock en punk maar dat heeft de tijdgeest bij mij meestal niet doorstaan.
@Martial. Dat Australie klopt enigzins. In 1981 was dat echter minder het geval dan "vorig" jaar. In mijn lijst zie je terug dat ik in 1982 veel in de alternatieve dance hoek uitging (zie o.a. de eerste plaats voor de Gang Of Four). Daarnaast was er de oude liefde voor rock/aor en vooral de (UK) wave. Toentertijd ook hardrock en punk maar dat heeft de tijdgeest bij mij meestal niet doorstaan.
0
geplaatst: 4 juni 2013, 22:32 uur
Musician’s Top 30, 05-06-1982, week 23
01 (11) 02 Abracadabra – Steve Miller Band
02 (---) 01 Hold me –Fleetwood Mac
03 (01) 07 Rosanna – Toto
04 (02) 07 Ghosts – Japan
05 (03) 05 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
06 (05) 04 Surrender – Jon Anderson
07 (04) 04 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
08 (07) 04 Heat of the moment – Asia
09 (11) 05 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
10 (06) 08 Five Miles Out – Mike Oldfield
11 (---) 01 Promised you a miracle – Simple Minds
12 (---) 01 Ball and chain – XTC
13 (10) 07 I ran – A flock of seagulls
14 (14) 03 No easy answer – Camel
15 (23) 02 House of fun - Madness
16 (13) 03 Cat people – David Bowie
17 (08) 06 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
18 (15) 04 The visitor – Lindsey Buckingham
19 (17) 03 Really saying something – Bananarama
20 (12) 09 Circle of love – Steve Miller Band
21 (22) 03 Talk talk – Talk talk
22 (---) 01 Goody two Shoes – Adam Ant
23 (19) 06 Did it in a minute – Hall & Oates
24 (24) 02 Freeze frame – J. Geils Band
25 (18) 05 Stand or fall – The Fixx
26 (20) 03 I can’t even touch you – Steve Harley
27 (16) 05 The Angler – Gary Brooker
28 (---) 01 Mrs. Robinson live – Simon & Garfunkel
29 (27) 02 Don’t want you – New Adventures
30 (21) 08 Jukebox hero – Foreigner
Dit kon natuurlijk niet uitblijven: het bekend worden van de nieuwe single van Fleetwood Mac hand in hand met het al even zomerse Abracadabra van de Steve Miller Band.
Een te verwachten gebeurtenis, ook nog de band Toto in de buurt. Toch werd het niet zo'n Amerikaanse conservatieve zomer als dit staaltje zou doen vermoeden. De Engelse bands Simple Minds en XTC komen ook hoog binnen en zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien. Ze komen in ieder geval een eind. XTC deed een geweldige greep met Ball and Chain van hun album English Settlement.
De Simple Minds konden nog gemakkelijk wedijveren met U2 en brachten een klasse single van een eveneens groot album, New Gold Dream.
Het doet de entree van Adam Ant ten onrechte wat verbleken, best een goede single. Simon & Garfunkel deden niet onverdienstelijk van zich spreken met een live single van het grote succes en juist uitgebrachte Concert in Central Park.
01 (11) 02 Abracadabra – Steve Miller Band
02 (---) 01 Hold me –Fleetwood Mac
03 (01) 07 Rosanna – Toto
04 (02) 07 Ghosts – Japan
05 (03) 05 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
06 (05) 04 Surrender – Jon Anderson
07 (04) 04 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
08 (07) 04 Heat of the moment – Asia
09 (11) 05 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
10 (06) 08 Five Miles Out – Mike Oldfield
11 (---) 01 Promised you a miracle – Simple Minds
12 (---) 01 Ball and chain – XTC
13 (10) 07 I ran – A flock of seagulls
14 (14) 03 No easy answer – Camel
15 (23) 02 House of fun - Madness
16 (13) 03 Cat people – David Bowie
17 (08) 06 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
18 (15) 04 The visitor – Lindsey Buckingham
19 (17) 03 Really saying something – Bananarama
20 (12) 09 Circle of love – Steve Miller Band
21 (22) 03 Talk talk – Talk talk
22 (---) 01 Goody two Shoes – Adam Ant
23 (19) 06 Did it in a minute – Hall & Oates
24 (24) 02 Freeze frame – J. Geils Band
25 (18) 05 Stand or fall – The Fixx
26 (20) 03 I can’t even touch you – Steve Harley
27 (16) 05 The Angler – Gary Brooker
28 (---) 01 Mrs. Robinson live – Simon & Garfunkel
29 (27) 02 Don’t want you – New Adventures
30 (21) 08 Jukebox hero – Foreigner
Dit kon natuurlijk niet uitblijven: het bekend worden van de nieuwe single van Fleetwood Mac hand in hand met het al even zomerse Abracadabra van de Steve Miller Band.
Een te verwachten gebeurtenis, ook nog de band Toto in de buurt. Toch werd het niet zo'n Amerikaanse conservatieve zomer als dit staaltje zou doen vermoeden. De Engelse bands Simple Minds en XTC komen ook hoog binnen en zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien. Ze komen in ieder geval een eind. XTC deed een geweldige greep met Ball and Chain van hun album English Settlement.
De Simple Minds konden nog gemakkelijk wedijveren met U2 en brachten een klasse single van een eveneens groot album, New Gold Dream.
Het doet de entree van Adam Ant ten onrechte wat verbleken, best een goede single. Simon & Garfunkel deden niet onverdienstelijk van zich spreken met een live single van het grote succes en juist uitgebrachte Concert in Central Park.
0
geplaatst: 5 juni 2013, 17:39 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 23, 05-06-1982
1 1 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
2 6 ABC - The Look Of Love
3 4 Foreigner - Break It Up
4 5 Kansas - Play The Game Tonight
5 2 John Cougar - Hurts So Good
6 3 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
7 11 Soft Cell - Torch
8 8 Simple Minds - Promised You A Miracle
9 12 J. Geils Band - Freeze Frame
10 9 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
11 10 B-Movie - Nowhere Girl
12 7 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
13 15 New Adventures - Don't Want You
14 14 Asia - Heat Of The Moment
15 18 Japan - Cantonese Boy
16 24 Steve Miller Band - Abracadabra
17 16 U2 - A Celebration
18 17 The Clash - Know Your Rights
19 13 The Fixx - Stand Or Fall
20 20 Toyah - Brave New World
21 22 Echo & The Bunnymen - The Back Of Love
22 23 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
23 21 Associates - Party Fears Two
24 26 Journey - Still They Ride
25 33 The dB's - Living A Lie
26 40 Glenn Frey - I Found Somebody
27 28 Quarterflash - Right Kind Of Love
28 29 Prelude - After The Goldrush
29 19 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
30 27 Journey - Open Arms / Little Girl
31 32 The Action - Shadows And Reflections
32 -- REO Speedwagon - Keep The Fire Burnin'
33 34 Ambrosia - How Can You Love Me
34 -- Cheap Trick - If You Want My Love
35 -- A Flock Of Seagulls - Sace Age Love song
36 -- Gary U.S. Bonds - Out Of Work
37 -- Greg Kihn Band - Happy Man
38 -- The Teardrop Explodes - Tiny Children
39 -- The Chameleons - In Shreds
40 39 Shooting Star - Hollywood
Gary U.S. Bonds komt met speciaal voor hem geschreven Bruce Springsteen-track. Had ook zo mar op The River kunnen staan. Greg Kihn weet ook wat het is om met Bruce songs te scoren (For You), dit keer komt hij met een aardige eigen track. Tiny Children is een van de betere Julian Cope composities. In Shreds is de prima debuutsingle van The Chameleons. Wel muziek waar je zin in moet hebben.
REO Speedwagon en Cheap Trick komen met mindere varianten op eerdere hits. Maar nog steeds zeer luisterenswaardig. Het nummer van A Flock Of Seagulls was ik echt helemaal vergeten. Mist ook het memorabele van bijvoorbeeld I Ran, maar is zeker leuk om terug te horen.
1 1 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
2 6 ABC - The Look Of Love
3 4 Foreigner - Break It Up
4 5 Kansas - Play The Game Tonight
5 2 John Cougar - Hurts So Good
6 3 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
7 11 Soft Cell - Torch
9 12 J. Geils Band - Freeze Frame
10 9 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
11 10 B-Movie - Nowhere Girl
12 7 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
13 15 New Adventures - Don't Want You
14 14 Asia - Heat Of The Moment
15 18 Japan - Cantonese Boy
16 24 Steve Miller Band - Abracadabra
17 16 U2 - A Celebration
18 17 The Clash - Know Your Rights
19 13 The Fixx - Stand Or Fall
21 22 Echo & The Bunnymen - The Back Of Love
22 23 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
23 21 Associates - Party Fears Two
24 26 Journey - Still They Ride
25 33 The dB's - Living A Lie
26 40 Glenn Frey - I Found Somebody
27 28 Quarterflash - Right Kind Of Love
28 29 Prelude - After The Goldrush
29 19 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
30 27 Journey - Open Arms / Little Girl
31 32 The Action - Shadows And Reflections
32 -- REO Speedwagon - Keep The Fire Burnin'
33 34 Ambrosia - How Can You Love Me
34 -- Cheap Trick - If You Want My Love
35 -- A Flock Of Seagulls - Sace Age Love song
36 -- Gary U.S. Bonds - Out Of Work
37 -- Greg Kihn Band - Happy Man
38 -- The Teardrop Explodes - Tiny Children
39 -- The Chameleons - In Shreds
40 39 Shooting Star - Hollywood
Gary U.S. Bonds komt met speciaal voor hem geschreven Bruce Springsteen-track. Had ook zo mar op The River kunnen staan. Greg Kihn weet ook wat het is om met Bruce songs te scoren (For You), dit keer komt hij met een aardige eigen track. Tiny Children is een van de betere Julian Cope composities. In Shreds is de prima debuutsingle van The Chameleons. Wel muziek waar je zin in moet hebben.
REO Speedwagon en Cheap Trick komen met mindere varianten op eerdere hits. Maar nog steeds zeer luisterenswaardig. Het nummer van A Flock Of Seagulls was ik echt helemaal vergeten. Mist ook het memorabele van bijvoorbeeld I Ran, maar is zeker leuk om terug te horen.
0
Martial
geplaatst: 6 juni 2013, 13:51 uur
50tracks schreef:
Gary U.S. Bonds komt met speciaal voor hem geschreven Bruce Springsteen-track. Had ook zo mar op The River kunnen staan.
Gary U.S. Bonds komt met speciaal voor hem geschreven Bruce Springsteen-track. Had ook zo mar op The River kunnen staan.
Kan ook zo maar een left over zijn van de tracks die The River niet gehaald hebben destijds?
Vind dit wel wat raakvlakken hebben met Hungry Heart dat wel beter in het luisteroor ligt overigens dan dit Out Of Work.
Out Of Work
Hungry Heart
0
Martial
geplaatst: 6 juni 2013, 14:05 uur
Top 15 - Week 23 (1982)
01 (05) Steve Miller Band - Abracadabra
02 (02) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
03 (01) E.L.O - Ticket To The Moon
04 (---) Simple Minds - Promised You A Miracle
05 (03) Asia - Heat Of The Moment
06 (06) Kansas - Play The Game Tonight
07 (09) ABC - The Look Of Love
08 (04) Gary Brooker - The Angler
09 (08) Jon Anderson - Surrender
10 (07) Secret Service - Flash In The Night
11 (---) Madness - House Of Fun
12 (---) New Adventures - Don't Want You
13 (---) The J.Geils Band - Freeze Frame
14 (10) The Fixx - Stand Or Fall
15 (---) Genesis - Paperlate

Een iets langere uitvoering van mijn lijst houdt automatisch wel in dat er deze week wat meer nieuwe binnenkomers zijn met als hoogste nieuwe binnenkomer de Simple Minds, net zoals in de lijst van musician staat ook hier de Steve Miller Band op nummer 1 met hun aanstekelijke Abracadabra en is uiteraard ook een plek ingeruimd voor de New Adventures wat ik eigenlijk best een ietwat onderschatte band vind, hadden wat mij betreft wel iets meer verdient dan de bescheiden hit of tipnoteringen.
01 (05) Steve Miller Band - Abracadabra
02 (02) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
03 (01) E.L.O - Ticket To The Moon
04 (---) Simple Minds - Promised You A Miracle
05 (03) Asia - Heat Of The Moment
07 (09) ABC - The Look Of Love
08 (04) Gary Brooker - The Angler
09 (08) Jon Anderson - Surrender
10 (07) Secret Service - Flash In The Night
11 (---) Madness - House Of Fun
12 (---) New Adventures - Don't Want You
13 (---) The J.Geils Band - Freeze Frame
14 (10) The Fixx - Stand Or Fall
15 (---) Genesis - Paperlate

Een iets langere uitvoering van mijn lijst houdt automatisch wel in dat er deze week wat meer nieuwe binnenkomers zijn met als hoogste nieuwe binnenkomer de Simple Minds, net zoals in de lijst van musician staat ook hier de Steve Miller Band op nummer 1 met hun aanstekelijke Abracadabra en is uiteraard ook een plek ingeruimd voor de New Adventures wat ik eigenlijk best een ietwat onderschatte band vind, hadden wat mij betreft wel iets meer verdient dan de bescheiden hit of tipnoteringen.
0
geplaatst: 6 juni 2013, 21:09 uur
Kan ook zo maar een left over zijn van de tracks die The River niet gehaald hebben destijds?
Vind dit wel wat raakvlakken hebben met Hungry Heart dat wel beter in het luisteroor ligt overigens dan dit Out Of Work.
Out Of Work
Hungry Heart
Out Of Work
Hungry Heart
Helemaal eens. Hungry Heart is daarbij absoluut veel sterker. Bruce heeft in die periode meer dan 10 nummers aan jeugdheld Gary U.S. Bonds geleverd. De E-street band speelde ook me op de begin 80's albums van Gary U.S. Bonds. Het kunnen leftovers zijn maar de meeste nummers zijn niet terug te vinden op Tracks, de 4 cd box met rarities van Bruce Springsteen. Met name kant 1 van Gary U.S. Bonds' Dedication vind ik een geweldige plaat.
0
Martial
geplaatst: 8 juni 2013, 18:54 uur
Tipparade - Week 23 (1982)
Alarmschijf: June Lodge & Prince Mohammed - Someone Loves You Honey
Zomerse reggae klanken van June Lodge met haar aangename lichtvoetige stemgeluid luistert dit natuurlijk vooral lekker weg bij temperaturen boven de 20 graden, het nummer zelf is dan misschien niet "wereldschokkend" te noemen maar het zou wel de zomerhit van 1982 gaan worden.
Cijfer: 7
12. The Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
Het enige wapenfeit van The Stones in '82 een live single dit keer en herbergt natuurlijk de ingrediënten die we gewend zijn van de mannen, prima dus.
13. Doe Maar - Is Dit Alles
Een wat "slow" nummer dit keer van Doe Maar die in principe aan voortkabbeling onderhevig is, maar dat is in dit geval niet erg, het blijft wel hangen al vind ik dit niet hun sterkste single.
24. Cheap Trick - I Want You
Het gevaar ligt hier op de loer met zo'n titel dat het hier betreft om dat andere nummer wat we allemaal wel kennen I Want You To Want Me, maar dit is van andere orde recht voor z'n raap rock waar ik zelf niet al te opgewonden van wordt een hoop geschreeuw maar weinig inhoud.
25. The Chaplin Band - Il Veliero
De zomer is in aantocht dat blijkt wel uit dit alleraardigste nummer van The Chaplin Band die hiermee een aardige hit wisten te scoren, het nummer voldoet natuurlijk prima aan het opwekken van het vakantiegevoel.
26. Genesis - Paperlate
Genesis met blazers (waar niet iedereen gecharmeerd van was) en dan lijkt het Genesis met Peter Gabriel nog in de gelederen ineens mijlenver van ons af te liggen, maar Paperlate moet het hebben van het aanstekelijke refrein en de blazers.
27. Toontje Lager - Net Als In De Film
Een beetje in de Doe Maar reggae stijl is dit gewoon een leuk nummer al was de single versie wel enigszins aangepast met het ietwat schunnige taalgebruik althans daar viel men in '82 over, op de LP was wel de ongekuiste versie te horen.
28. Diana Ross - Work That Body
Een leuk nummer misschien voor de dames in de sportschool die nog wat van hun figuur willen maken
maar het nummer werkt bij mij op de zenuwen met het one, two, three ...enzovoort....
Cijfer: 4
29. James Last - Biscaya
Alweer zo'n nummer waar je aan de vakantie moet denken en werd dit Biscaya ook niet gebruikt in één of ander programma van de TROS? maar James Last is natuurlijk een begrip in muziekland al valt dit niet echt in mijn muziekstraatje al luistert dit nummer best "aardig" weg.
30. Men At Work - Who Can It Be Now
Van de vrolijke klanken van Down Under naar Who Can It Be Now is een klein stapje terug al blijft dit nummer genoeg overeind om te blijven boeien door de sax en het refrein voornamelijk.
Zomerse reggae klanken van June Lodge met haar aangename lichtvoetige stemgeluid luistert dit natuurlijk vooral lekker weg bij temperaturen boven de 20 graden, het nummer zelf is dan misschien niet "wereldschokkend" te noemen maar het zou wel de zomerhit van 1982 gaan worden.
Het enige wapenfeit van The Stones in '82 een live single dit keer en herbergt natuurlijk de ingrediënten die we gewend zijn van de mannen, prima dus.
Een wat "slow" nummer dit keer van Doe Maar die in principe aan voortkabbeling onderhevig is, maar dat is in dit geval niet erg, het blijft wel hangen al vind ik dit niet hun sterkste single.
Het gevaar ligt hier op de loer met zo'n titel dat het hier betreft om dat andere nummer wat we allemaal wel kennen I Want You To Want Me, maar dit is van andere orde recht voor z'n raap rock waar ik zelf niet al te opgewonden van wordt een hoop geschreeuw maar weinig inhoud.
De zomer is in aantocht dat blijkt wel uit dit alleraardigste nummer van The Chaplin Band die hiermee een aardige hit wisten te scoren, het nummer voldoet natuurlijk prima aan het opwekken van het vakantiegevoel.
26. Genesis - Paperlate
Genesis met blazers (waar niet iedereen gecharmeerd van was) en dan lijkt het Genesis met Peter Gabriel nog in de gelederen ineens mijlenver van ons af te liggen, maar Paperlate moet het hebben van het aanstekelijke refrein en de blazers.
Een beetje in de Doe Maar reggae stijl is dit gewoon een leuk nummer al was de single versie wel enigszins aangepast met het ietwat schunnige taalgebruik althans daar viel men in '82 over, op de LP was wel de ongekuiste versie te horen.
Een leuk nummer misschien voor de dames in de sportschool die nog wat van hun figuur willen maken
maar het nummer werkt bij mij op de zenuwen met het one, two, three ...enzovoort....Cijfer: 4
29. James Last - Biscaya
Alweer zo'n nummer waar je aan de vakantie moet denken en werd dit Biscaya ook niet gebruikt in één of ander programma van de TROS? maar James Last is natuurlijk een begrip in muziekland al valt dit niet echt in mijn muziekstraatje al luistert dit nummer best "aardig" weg.
Van de vrolijke klanken van Down Under naar Who Can It Be Now is een klein stapje terug al blijft dit nummer genoeg overeind om te blijven boeien door de sax en het refrein voornamelijk.
0
geplaatst: 8 juni 2013, 20:08 uur
Going To A Go-Go is het enige nummer dat de hitparade in 1982 haalt maar later dat jaar brengen ze ook nog Time Is On My Side (live) uit. Ondanks prima concerten in de kuip schopt het geen deuk in een pakje boter.
0
geplaatst: 9 juni 2013, 08:16 uur
Ik kan mij wel herinneren, dat de geluidskwaliteit van Still Life volledig werd afgebrand.
Dat was bepaald geen reclame voor de zaak.
Ik vind de single Going to a go go ook inderdaad niet geweldig uit de boxen komen. Maar misschien dat dat inmiddels sterk is verbeterd, ik ben er nog nooit toegekomen Still Life eens te kopen.
Dat was bepaald geen reclame voor de zaak.
Ik vind de single Going to a go go ook inderdaad niet geweldig uit de boxen komen. Maar misschien dat dat inmiddels sterk is verbeterd, ik ben er nog nooit toegekomen Still Life eens te kopen.
0
Martial
geplaatst: 9 juni 2013, 10:25 uur
50tracks schreef:
Going To A Go-Go is het enige nummer dat de hitparade in 1982 haalt maar later dat jaar brengen ze ook nog Time Is On My Side (live) uit. Ondanks prima concerten in de kuip schopt het geen deuk in een pakje boter.
(quote)
Dat van Time Is On My Side wist ik toch niet meer, destijds wel aanwezig bij één van de concerten in de mooie Kuip en zo zie je maar ook in dit geval twee weten er meer dan één

0
geplaatst: 9 juni 2013, 11:53 uur
TOP 40 VAN ROB nr 311, 9-6-1982
dw vw aw
1 3 5 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
2 2 7 Surrender - Jon Anderson
3 1 9 Rosanna - Toto
4 9 4 Flash in the night - Secret Service
5 6 4 On my own - Nikka Costa
6 5 5 Heat of the moment - Asia
7 12 3 The look of love - ABC
8 4 6 The angler - Gary Brooks
9 15 3 I've never been to me - Charlene
10 16 3 Familiar ground - Lori Spee
11 11 4 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
12 18 3 Paperlate - Genesis
13 -- 1 Torch - Soft Cell
14 7 6 Ein bisschen Frieden - Nicole
15 20 3 Abracadabra - The Steve Miller Band
16 8 6 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
17 17 4 Island of lost souls - Blondie
18 14 7 The second time - Elaine Paige
19 10 7 Stand or fall - The Fixx
20 13 8 See you - Depeche Mode
21 25 2 Goody two shoes - Adam Ant
22 32 2 Promised you a miracle - Simple Minds
23 26 2 Who can it be now? - Men at Work
24 -- 1 Avalon - Roxy Music
25 35 2 Summer is a coming - Strawberry Vocal Choir
26 30 5 Freeze frame - J. Geils Band
27 37 2 House of fun - Madness
28 19 8 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
29 24 4 Really saying something - Bananarama
30 33 2 Murphi's law - Cheri
31 23 12 Party fears two - The Associates
32 21 6 Automatic pilot - Fay Lovsky
33 22 10 Chariots of fire - Vangelis
34 -- 1 I will follow him - José
35 -- 1 I want you - Cheap Trick
36 -- 1 Real men - Joe Jackson
37 34 7 Ghosts - Japan
38 27 9 I ran - A Flock of Seagulls
39 29 5 Getaway - Maywood
40 28 7 Give me back my heart - Dollar
Alweer een nieuwe nummer 1! En verrassend ook, Rheingold hopt over Jon Anderson heen en staat bovenaan. Ondertussen komt Secret Service met gezwinde spoed aan, maar misschien is Jon Anderson nog niet helemaal verslagen...
De hoogste nieuwe staat fier op 13. Torch van Soft Cell laat een ander geluid horen dan Tainted love; de band kan ook zonder cover scoren. De trompet (Flugelhorn) geeft de song een verfrissende klank, en als tegen het einde een zangeres (Cyndi Ecstasy, lees ik ergens) zich ermee gaat bemoeien wordt het nog meeslepender. Veel beter dan Tainted love!
Op 24 Avalon, de tweede single van het nieuwe gelijknamige album van Roxy Music. Superrelakst en lui zingt/croont Bryan Ferry zich door dit lome liedje, dat net niet helemaal indut dankzij de vocale inbreng van een mij onbekende dame. In Avalon is het geluid van Roxy Music II geperfectioneerd.
Op 34 José's cover van het aloude I will follow him. Destijds kende ik het origineel (van Little Peggy March uit 1963) niet en vond ik het gewoon een leuk liedje. En ook terugkijkend is er weinig mis mee.
Op 35 Cheap Trick met I want you (dat niets met de nummer 1 hit I want you to want me te maken heeft). Veel ruiger en ook schreeuweriger; de melodie blijft achter en het wordt ook geen (grote) hit.
En op 36 al Joe Jackson's klassieker Real men, dat bij eerste beluistering al indruk maakt. Joe Jackson twijfelt over wat nu een echte man is, en ruim 30 jaar later wordt daar nog steeds discussie over gevoerd
. De sobere pianobegeleiding maakt het des te indringender.
dw vw aw
1 3 5 Dreiklangs Dimensionen - Rheingold
2 2 7 Surrender - Jon Anderson
3 1 9 Rosanna - Toto
4 9 4 Flash in the night - Secret Service
5 6 4 On my own - Nikka Costa
6 5 5 Heat of the moment - Asia
7 12 3 The look of love - ABC
8 4 6 The angler - Gary Brooks
9 15 3 I've never been to me - Charlene
10 16 3 Familiar ground - Lori Spee
11 11 4 Can't take my eyes off of you - The Boys Town Gang
12 18 3 Paperlate - Genesis
13 -- 1 Torch - Soft Cell
14 7 6 Ein bisschen Frieden - Nicole
15 20 3 Abracadabra - The Steve Miller Band
16 8 6 She's leaving - Orchestral Manoeuvres in the Dark
17 17 4 Island of lost souls - Blondie
18 14 7 The second time - Elaine Paige
19 10 7 Stand or fall - The Fixx
20 13 8 See you - Depeche Mode
21 25 2 Goody two shoes - Adam Ant
22 32 2 Promised you a miracle - Simple Minds
23 26 2 Who can it be now? - Men at Work
24 -- 1 Avalon - Roxy Music
25 35 2 Summer is a coming - Strawberry Vocal Choir
26 30 5 Freeze frame - J. Geils Band
27 37 2 House of fun - Madness
28 19 8 Skandall im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
29 24 4 Really saying something - Bananarama
30 33 2 Murphi's law - Cheri
31 23 12 Party fears two - The Associates
32 21 6 Automatic pilot - Fay Lovsky
33 22 10 Chariots of fire - Vangelis
34 -- 1 I will follow him - José
35 -- 1 I want you - Cheap Trick
36 -- 1 Real men - Joe Jackson
37 34 7 Ghosts - Japan
38 27 9 I ran - A Flock of Seagulls
39 29 5 Getaway - Maywood
40 28 7 Give me back my heart - Dollar
Alweer een nieuwe nummer 1! En verrassend ook, Rheingold hopt over Jon Anderson heen en staat bovenaan. Ondertussen komt Secret Service met gezwinde spoed aan, maar misschien is Jon Anderson nog niet helemaal verslagen...
De hoogste nieuwe staat fier op 13. Torch van Soft Cell laat een ander geluid horen dan Tainted love; de band kan ook zonder cover scoren. De trompet (Flugelhorn) geeft de song een verfrissende klank, en als tegen het einde een zangeres (Cyndi Ecstasy, lees ik ergens) zich ermee gaat bemoeien wordt het nog meeslepender. Veel beter dan Tainted love!
Op 24 Avalon, de tweede single van het nieuwe gelijknamige album van Roxy Music. Superrelakst en lui zingt/croont Bryan Ferry zich door dit lome liedje, dat net niet helemaal indut dankzij de vocale inbreng van een mij onbekende dame. In Avalon is het geluid van Roxy Music II geperfectioneerd.
Op 34 José's cover van het aloude I will follow him. Destijds kende ik het origineel (van Little Peggy March uit 1963) niet en vond ik het gewoon een leuk liedje. En ook terugkijkend is er weinig mis mee.
Op 35 Cheap Trick met I want you (dat niets met de nummer 1 hit I want you to want me te maken heeft). Veel ruiger en ook schreeuweriger; de melodie blijft achter en het wordt ook geen (grote) hit.
En op 36 al Joe Jackson's klassieker Real men, dat bij eerste beluistering al indruk maakt. Joe Jackson twijfelt over wat nu een echte man is, en ruim 30 jaar later wordt daar nog steeds discussie over gevoerd
. De sobere pianobegeleiding maakt het des te indringender.
0
Martial
geplaatst: 9 juni 2013, 12:45 uur
Een opvallende naam in je Top 10 ranboy vind ik toch wel Nikki Costa met On My Own het glazuur springt toch spontaan van je tanden moet ik zeggen 
Aan de andere kant je bent er snel bij met Joe Jackson dat gaat in de Top 40 nog even duren voor die daar binnen komt zeilen.

Aan de andere kant je bent er snel bij met Joe Jackson dat gaat in de Top 40 nog even duren voor die daar binnen komt zeilen.
0
geplaatst: 9 juni 2013, 18:47 uur
Tja, ik heb meerdere muzikale kanten in mij
en met de ene ballad kan ik lekker in meegaan en de andere vind ik vreselijk nep. Ik was overigens toen nog steeds maar 15 jaar, geen idee hoe ik als 'volwassene' op dat liedje gereageerd zou hebben...
en met de ene ballad kan ik lekker in meegaan en de andere vind ik vreselijk nep. Ik was overigens toen nog steeds maar 15 jaar, geen idee hoe ik als 'volwassene' op dat liedje gereageerd zou hebben...
0
geplaatst: 9 juni 2013, 19:59 uur
Week 22 - 29 mei 1982.
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Simple Minds - Promised You A Miracle
NCRV's Favorietschijf - Barrabas - On The Road Again
Steunplaat: Charlene - I've Never Been To Me
1. Simple Minds - Promised You A Miracle
24. Ivan Heylen - Jef
26. Barrabas - On The Road Again
27. Jan Rot - Counting Sheep (een clipje uit Sonja Barend's show met de Engelse versie)
28. Risqué - Starlight
29. James Lloyd & The Original Dutch Rythm Steel and Show Band - Limbo la la 1982
30. Strawberry Vocal Choir - Summer Is A Coming
Heerlijk, de Simple Minds toen ze nog uitsluitend uitstekende muziek maakten!
Promised You A Miracle klinkt inderdaad zeer poppy, maar het verschil met het latere, bombastische werk van na Sparkle In The Rain ligt in de details: Zowel in het arrangement, de productie als de uitvoering klinkt het spannender, gelaagder, subtieler en doordachter.
Iedereen loopt leeg van Alive And Kicking of Belfast Child, het zal wel. Mijn Simple Minds bestond van 1979 tot 1984.
Het liedje van Adam Ant solo heeft iets carnavalesk, maar dan op een hele leuke manier.
Hij neemt in de clip z'n piraten-imago behoorlijk op de hak en het liedje zelf heeft een heerlijke rock 'n roll-drive, als een Shakin' Stevens met ADHD
.
Ivan Heylen lijkt vooral geïnteresseerd in interessant-doenerij. Ik word hier erg nerveus van.
De Libelle-fähige schuifelballad van Charlene belicht dan weer een ander uiterste.
'It does not fall under 'good music'' zegt m'n lieve vrouwtje heel gevat. Dit soort stroperigheid schuif ik ook het liefst door naar Fikkie.
Barrabas' On The Road Again klinkt alsof we eventjes in gedachten met de teletijdmachine ons terugteleporteren naar de jaren '70. Deze mix van disco en rock klinkt wat onbeholpen, maar krijgt daardoor iets onweerstaanbaar sympathieks. Ik vind dit echt een hele leuke, toffe plaat dat ik zeker nog vaker wil horen!
Jan Rot vind ik als persoon eigenlijk een wat nare viezerik, maar dat staat los van wat ik van het liedje vind, en dat liedje vind ik eigenlijk maar een mager frutseltje dat het maar al te veel van Doe Maar moet hebben.
Risque vind ik beduidend beter dan Doris D & The Pins, maar toch vind ik Starlight een beetje magertjes. De productie heeft wel wat.
Haha, geloof het of niet, Limbo-La-La herken ik zowaar!
Inderdaad: Een guilty pleasure dat ik gewoon grappig vind klinken.
Veel om het lijf heeft het niet, maar whatever...
Hetzelfde heb ik bij Summer Is A-Coming. Duidelijk een Beach Boys-pastiche, maar ik haal het zo weer voor de geest en het luistert helemaal niet onprettig weg.
Best vreemd, een aha-erlebnis bij twee achtereenvolgende nummers die de Top 40 niet haalden...
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Simple Minds - Promised You A Miracle
NCRV's Favorietschijf - Barrabas - On The Road Again
Steunplaat: Charlene - I've Never Been To Me
1. Simple Minds - Promised You A Miracle
24. Ivan Heylen - Jef
26. Barrabas - On The Road Again
27. Jan Rot - Counting Sheep (een clipje uit Sonja Barend's show met de Engelse versie)
28. Risqué - Starlight
29. James Lloyd & The Original Dutch Rythm Steel and Show Band - Limbo la la 1982
30. Strawberry Vocal Choir - Summer Is A Coming
Heerlijk, de Simple Minds toen ze nog uitsluitend uitstekende muziek maakten!

Promised You A Miracle klinkt inderdaad zeer poppy, maar het verschil met het latere, bombastische werk van na Sparkle In The Rain ligt in de details: Zowel in het arrangement, de productie als de uitvoering klinkt het spannender, gelaagder, subtieler en doordachter.
Iedereen loopt leeg van Alive And Kicking of Belfast Child, het zal wel. Mijn Simple Minds bestond van 1979 tot 1984.
Het liedje van Adam Ant solo heeft iets carnavalesk, maar dan op een hele leuke manier.
Hij neemt in de clip z'n piraten-imago behoorlijk op de hak en het liedje zelf heeft een heerlijke rock 'n roll-drive, als een Shakin' Stevens met ADHD
.Ivan Heylen lijkt vooral geïnteresseerd in interessant-doenerij. Ik word hier erg nerveus van.
De Libelle-fähige schuifelballad van Charlene belicht dan weer een ander uiterste.
'It does not fall under 'good music'' zegt m'n lieve vrouwtje heel gevat. Dit soort stroperigheid schuif ik ook het liefst door naar Fikkie.
Barrabas' On The Road Again klinkt alsof we eventjes in gedachten met de teletijdmachine ons terugteleporteren naar de jaren '70. Deze mix van disco en rock klinkt wat onbeholpen, maar krijgt daardoor iets onweerstaanbaar sympathieks. Ik vind dit echt een hele leuke, toffe plaat dat ik zeker nog vaker wil horen!

Jan Rot vind ik als persoon eigenlijk een wat nare viezerik, maar dat staat los van wat ik van het liedje vind, en dat liedje vind ik eigenlijk maar een mager frutseltje dat het maar al te veel van Doe Maar moet hebben.
Risque vind ik beduidend beter dan Doris D & The Pins, maar toch vind ik Starlight een beetje magertjes. De productie heeft wel wat.
Haha, geloof het of niet, Limbo-La-La herken ik zowaar!
Inderdaad: Een guilty pleasure dat ik gewoon grappig vind klinken.
Veel om het lijf heeft het niet, maar whatever...

Hetzelfde heb ik bij Summer Is A-Coming. Duidelijk een Beach Boys-pastiche, maar ik haal het zo weer voor de geest en het luistert helemaal niet onprettig weg.
Best vreemd, een aha-erlebnis bij twee achtereenvolgende nummers die de Top 40 niet haalden...
0
geplaatst: 9 juni 2013, 21:13 uur
Week 23 - 5 juni 1982
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: June Lodge & Prince Mohammed - Someone Loves You Honey-One Time Daughter
NCRV's Favorietschijf: ?
Steunplaat: Cheap Trick - I Want You
Alarmschijf: June Lodge & Prince Mohammed - Someone Loves You Honey-One Time Daughter
26. Genesis - Paperlate
29. James Last - Biscaya
De reggae van June Lodge's liedjes is er een van het allerbelabberste soort. Zelfs een UB40 op z'n gladst klinkt vergeleken hiermee als Slayer. De muziek klinkt erg ingestudeerd, geen noot is uit z'n plek en de zang mist ook alle vormen van spontaniteit. Ingeblikter vindt je het niet in z'n genre.
Het alom verguisde live-album Still Life vind ik echt heerlijk weg luisteren en Going To A Go-Go is m.i. de juiste single om het mee te promoten. Echt veel beter dan het gelijkaardige Harlem Shuffle (Go-Go is ook een soulcover, ditmaal van Smokey Robinson & The Miracles). Maar het leukste souvenir van deze tournee is natuurlijk de Let's Spend The Night Together-dvd
.
Over Stones-singles uit 1982 gesproken; Hang Fire verscheen aan het begin van het jaar als laatste single van Tattoo You. Het deed uiteraard (en helaas) niets.
Persoonlijk vind ik Doe Maar's Is Dit Alles veel sterker dan de voorgaande single Doris Day. De teneur van de tekst wordt uitstekend getroffen in de muziek. Bovendien werkt de lome reggae-vibe heerlijk op het gemoed.
Cheap Trick's I Want You overtuigt me meer dan z'n wat gladde bijna-naamgenoot.
Gewoon lekkere no-nonsense rockmuziek, gebracht met gusto en overtuiging.
Het liedje van de Chaplin Band vind ik een matig alternatief voor Pino D'angio's Ma Quelle Idea van een jaar eerder. Bovendien is het veel te eentonig en die hoge vocalen klinken vrij irritant.
Paperlate was, als ik het goed heb, een outtake van het Abacab-album. Waarom dan wél een draakje als Whodunnit en niet dit nummer?
Enfin, het kwam uiteindelijk wel op de Europese versie van Three Sides Live terecht (in Amerika was het deel van een EP, geloof ik).
Het is een stuk bekender dan z'n Tipparade-notering doet vermoeden, ik geloof dat de meesten dit wel kennen, en ik vind het een hele prettige single dat een beetje voort te lijkt borduren op No Reply At All. Niks mis mee.
Voor Toontje Lager kopieer ik m'n ongewijzigde bevinding van vorig jaar uit het Single Van De Dag-topic:
Inderdaad: 3 weekjes (Top 40)! Zou je absoluut niet denken, maar waarschijnlijk werd het bij verschijnen niet zo op waarde geschat als later. Ik ben hier best enthousiast over.
Leuk, catchy nummer dat nog steeds fris klinkt.
Daar heb je die hele neppe fitnessdisco van La Ross ook weer...
Ik weet niet wat voor publiek ze hiermee wilde aanspreken, maar een muziekminnend publiek lijkt het me niet. Dat aerobics-geschreeuw lijkt vooral het gebrek aan een goede tekst te willen camoufleren.
Biscaya is inderdaad een echte vakantieplaat. In die hoedanigheid vind ik het ook redelijk geslaagd, al kan James me voor de rest gestolen worden.
Naar Who Can It Be Now luister ik net zo lief als Down Under. Dit klinkt iets donkerder en rechtlijniger. Het doet me tijdens de coupletten een klein beetje aan Fischer Z denken.
De saxofoon geeft het onbetwist iets eigens mee.
Ik vind het trouwens opvallend dat ze nooit hun populariteit uit hebben weten te bouwen.
Deze band had zeker potentieel.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: ?
Steunplaat: Cheap Trick - I Want You
26. Genesis - Paperlate
29. James Last - Biscaya
De reggae van June Lodge's liedjes is er een van het allerbelabberste soort. Zelfs een UB40 op z'n gladst klinkt vergeleken hiermee als Slayer. De muziek klinkt erg ingestudeerd, geen noot is uit z'n plek en de zang mist ook alle vormen van spontaniteit. Ingeblikter vindt je het niet in z'n genre.
Het alom verguisde live-album Still Life vind ik echt heerlijk weg luisteren en Going To A Go-Go is m.i. de juiste single om het mee te promoten. Echt veel beter dan het gelijkaardige Harlem Shuffle (Go-Go is ook een soulcover, ditmaal van Smokey Robinson & The Miracles). Maar het leukste souvenir van deze tournee is natuurlijk de Let's Spend The Night Together-dvd
.Over Stones-singles uit 1982 gesproken; Hang Fire verscheen aan het begin van het jaar als laatste single van Tattoo You. Het deed uiteraard (en helaas) niets.
Persoonlijk vind ik Doe Maar's Is Dit Alles veel sterker dan de voorgaande single Doris Day. De teneur van de tekst wordt uitstekend getroffen in de muziek. Bovendien werkt de lome reggae-vibe heerlijk op het gemoed.
Cheap Trick's I Want You overtuigt me meer dan z'n wat gladde bijna-naamgenoot.
Gewoon lekkere no-nonsense rockmuziek, gebracht met gusto en overtuiging.
Het liedje van de Chaplin Band vind ik een matig alternatief voor Pino D'angio's Ma Quelle Idea van een jaar eerder. Bovendien is het veel te eentonig en die hoge vocalen klinken vrij irritant.
Paperlate was, als ik het goed heb, een outtake van het Abacab-album. Waarom dan wél een draakje als Whodunnit en niet dit nummer?
Enfin, het kwam uiteindelijk wel op de Europese versie van Three Sides Live terecht (in Amerika was het deel van een EP, geloof ik).Het is een stuk bekender dan z'n Tipparade-notering doet vermoeden, ik geloof dat de meesten dit wel kennen, en ik vind het een hele prettige single dat een beetje voort te lijkt borduren op No Reply At All. Niks mis mee.
Voor Toontje Lager kopieer ik m'n ongewijzigde bevinding van vorig jaar uit het Single Van De Dag-topic:
Inderdaad: 3 weekjes (Top 40)! Zou je absoluut niet denken, maar waarschijnlijk werd het bij verschijnen niet zo op waarde geschat als later. Ik ben hier best enthousiast over.
Leuk, catchy nummer dat nog steeds fris klinkt.
Daar heb je die hele neppe fitnessdisco van La Ross ook weer...

Ik weet niet wat voor publiek ze hiermee wilde aanspreken, maar een muziekminnend publiek lijkt het me niet. Dat aerobics-geschreeuw lijkt vooral het gebrek aan een goede tekst te willen camoufleren.
Biscaya is inderdaad een echte vakantieplaat. In die hoedanigheid vind ik het ook redelijk geslaagd, al kan James me voor de rest gestolen worden.
Naar Who Can It Be Now luister ik net zo lief als Down Under. Dit klinkt iets donkerder en rechtlijniger. Het doet me tijdens de coupletten een klein beetje aan Fischer Z denken.
De saxofoon geeft het onbetwist iets eigens mee.
Ik vind het trouwens opvallend dat ze nooit hun populariteit uit hebben weten te bouwen.
Deze band had zeker potentieel.
0
geplaatst: 9 juni 2013, 21:23 uur
Martial schreef:
Ik mis de cijfers bij je beoordelingen dat zet net meer kracht bij de daad.
Ik mis de cijfers bij je beoordelingen dat zet net meer kracht bij de daad.
Ik snap absoluut wat je bedoeld, maar ik vind de cijfers uiteindelijk een beetje stigmatiserend werken.
Wanneer wordt het een 4,5 of een 5, wanneer een 8,5 , 9, 9,5 of een 10?
Ik had er altijd een beetje een idee bij van 'vandaag, maar morgen misschien niet'.
Ik kan nu ook wat 'vrijer' recenseren en dat bevalt me eigenlijk wel.
0
geplaatst: 9 juni 2013, 22:46 uur
Tipparade - Week 23 van 1982.
Zomerse en lichtvoetige reggae, klinkt aangenaam in de oren. Inderdaad niet wereldschokkend - alhoewel een reggae-nummer zelden door een vouw wordt ingezongen - maar ik kan er ook niets op tegen hebben.
Rolling Stones begonnen toen een routineuze bedoening te worden getuige het live-album waar dit nummer vandaan komt en deze cover van een nummer van Smokey Robinson komt mij gemakzuchtig over. Slecht is het niet maar The Stones kunnen beter.
Een vrij langzaam en wat melancholiek nummer in de typische Doe Maar-sound. De tekst en de productie zijn zoals gewoonlijk prima.
Niet te verwarren met I Want You To Want Me, een veel grotere en ook veel betere hit. Dit klinkt best opwindend en feestelijk maar mist een sterke melodie.
Niet onaardig dance-nummer met opvallende synths en ook leuke riff die echter na een tijd gaat vervelen omdat het steeds herhaald wordt.
26. Genesis - Paperlate
Klinkt inderdaad veel poppier dan de Genesis van Peter Gabriel waarbij de blazers het nummer inkleuren. De zang van Phil Collins klinkt hier nog krachtig.
Inderdaad sterk te vergelijken met het nummer van Doe Maar door het ritme. Alleen klinkt het nummer iets vlakker door de zang en iets meer gedateerd door de synthesizer. Toch wel één van hun betere songs.
Slappe en vervelende disco dat wel past bij de aerobic-rage in die tijd maar het nummer heeft niettegenstaande de behoorlijke productie te weinig om het lijf.
Cijfer: 3,5
29. James Last - Biscaya
James Last beluister ik niet zo vaak al heb ik respect voor zijn vakmanschap. Dit nummer neigt naar muzak maar is ook erg melodieus, smaak- en sfeervol.
De zang is wat aan de vlakke kant maar het refrein blijft hangen en de sax kleurt het nummer.
Zomerse en lichtvoetige reggae, klinkt aangenaam in de oren. Inderdaad niet wereldschokkend - alhoewel een reggae-nummer zelden door een vouw wordt ingezongen - maar ik kan er ook niets op tegen hebben.
Rolling Stones begonnen toen een routineuze bedoening te worden getuige het live-album waar dit nummer vandaan komt en deze cover van een nummer van Smokey Robinson komt mij gemakzuchtig over. Slecht is het niet maar The Stones kunnen beter.
Een vrij langzaam en wat melancholiek nummer in de typische Doe Maar-sound. De tekst en de productie zijn zoals gewoonlijk prima.
Niet te verwarren met I Want You To Want Me, een veel grotere en ook veel betere hit. Dit klinkt best opwindend en feestelijk maar mist een sterke melodie.
Niet onaardig dance-nummer met opvallende synths en ook leuke riff die echter na een tijd gaat vervelen omdat het steeds herhaald wordt.
26. Genesis - Paperlate
Klinkt inderdaad veel poppier dan de Genesis van Peter Gabriel waarbij de blazers het nummer inkleuren. De zang van Phil Collins klinkt hier nog krachtig.
Inderdaad sterk te vergelijken met het nummer van Doe Maar door het ritme. Alleen klinkt het nummer iets vlakker door de zang en iets meer gedateerd door de synthesizer. Toch wel één van hun betere songs.
Slappe en vervelende disco dat wel past bij de aerobic-rage in die tijd maar het nummer heeft niettegenstaande de behoorlijke productie te weinig om het lijf.
Cijfer: 3,5
29. James Last - Biscaya
James Last beluister ik niet zo vaak al heb ik respect voor zijn vakmanschap. Dit nummer neigt naar muzak maar is ook erg melodieus, smaak- en sfeervol.
De zang is wat aan de vlakke kant maar het refrein blijft hangen en de sax kleurt het nummer.
0
geplaatst: 11 juni 2013, 21:28 uur
(weet je dat zeker Luc, een 8 voor James Last??)
Musician’s Top 30, 12-06-1982, week 24
01 (02) 02 Hold me –Fleetwood Mac
02 (01) 03 Abracadabra – Steve Miller Band
03 (11) 02 Promised you a miracle – Simple Minds
04 (12) 02 Ball and chain – XTC
05 (03) 08 Rosanna – Toto
06 (---) 01 Who can it be now – Men at Work
07 (06) 05 Surrender – Jon Anderson
08 (04) 08 Ghosts – Japan
09 (07) 05 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
10 (08) 05 Heat of the moment – Asia
11 (---) 01 Paperlate - Genesis
12 (05) 06 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
13 (15) 03 House of fun - Madness
14 (14) 04 No easy answer – Camel
15 (09) 06 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
16 (---) 01 Ballerina – Little River Band
17 (---) 01 Going to a go go – Rolling Stones
18 (16) 04 Cat people – David Bowie
19 (22) 02 Goody two Shoes – Adam Ant
20 (24) 03 Freeze frame – J. Geils Band
21 (18) 05 The visitor – Lindsey Buckingham
22 (19) 04 Really saying something – Bananarama
23 (10) 09 Five Miles Out – Mike Oldfield
24 (13) 08 I ran – A flock of seagulls
25 (28) 02 Mrs. Robinson live – Simon & Garfunkel
26 (---) 01 After the glitter fades – Stevie Nicks
27 (21) 04 Talk talk – Talk talk
28 (17) 07 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
29 (23) 07 Did it in a minute – Hall & Oates
30 (---) 01 I want you – Cheap trick
Om bij Cheap Trick te beginnen: mager nummer met slechts ook een magere entree. Dat kenden we eigenlijk wel beter van deze band.
Ook Stevie Nicks heeft betere tijden gekend, al betreft het hier dan nog steeds haar eerste solo album. Maar After the glitter fades heb ik altijd al een draakje gevonden.
De Rolling Stones hebben een te verwachten notering gekregen. Ik heb ook de Rolling Stones live wel eens beter gehoord. Maar goed, ik kreeg dit singletje kado kan ik mij nog goed herinneren dus een gegeven paard kijk je niet in de bek.
Ballerina van de Little River Band is een volgende single van Time Exposure en wat mij betreft één van de betere singles. Ditmaal een prima ballad.
Ik vond Paperlate van Genesis destijds wat minder erg dan als ik er nu over moet oordelen. Maar als nog onbevangen jeugd wil je waarschijnlijk wat meer door de vingers zien. De band scoort inmiddels hit na hit. Eerst van Abacab, inmiddels van Three Sides Live.
Maar Who Can it be Now? van Men at Work vond ik die week het mooiste nummer en eigenlijk vind ik dat nog steeds. Waarom Down under zo'n grote hit werd en Who Can it be Now bleef steken in de Tipparade: geen flauw idee. Zulke hele afwijkende muziek wordt er nu ook weer niet gemaakt. In de VS werd Who can it be now de eerste single van Business as Usual. Met een notering van 27 weken en de eerste plaats lijken mij de kwaliteiten wel aangetoond.
Musician’s Top 30, 12-06-1982, week 24
01 (02) 02 Hold me –Fleetwood Mac
02 (01) 03 Abracadabra – Steve Miller Band
03 (11) 02 Promised you a miracle – Simple Minds
04 (12) 02 Ball and chain – XTC
05 (03) 08 Rosanna – Toto
06 (---) 01 Who can it be now – Men at Work
07 (06) 05 Surrender – Jon Anderson
08 (04) 08 Ghosts – Japan
09 (07) 05 Dreiklangs dimensionen – Rheingold
10 (08) 05 Heat of the moment – Asia
11 (---) 01 Paperlate - Genesis
12 (05) 06 Eye in the sky – The Alan Parsons Project
13 (15) 03 House of fun - Madness
14 (14) 04 No easy answer – Camel
15 (09) 06 Skandal im sperrbezirk – Spider Murphy Gang
16 (---) 01 Ballerina – Little River Band
17 (---) 01 Going to a go go – Rolling Stones
18 (16) 04 Cat people – David Bowie
19 (22) 02 Goody two Shoes – Adam Ant
20 (24) 03 Freeze frame – J. Geils Band
21 (18) 05 The visitor – Lindsey Buckingham
22 (19) 04 Really saying something – Bananarama
23 (10) 09 Five Miles Out – Mike Oldfield
24 (13) 08 I ran – A flock of seagulls
25 (28) 02 Mrs. Robinson live – Simon & Garfunkel
26 (---) 01 After the glitter fades – Stevie Nicks
27 (21) 04 Talk talk – Talk talk
28 (17) 07 Ticket to the moon/ Here’s the news – E.L.O.
29 (23) 07 Did it in a minute – Hall & Oates
30 (---) 01 I want you – Cheap trick
Om bij Cheap Trick te beginnen: mager nummer met slechts ook een magere entree. Dat kenden we eigenlijk wel beter van deze band.
Ook Stevie Nicks heeft betere tijden gekend, al betreft het hier dan nog steeds haar eerste solo album. Maar After the glitter fades heb ik altijd al een draakje gevonden.
De Rolling Stones hebben een te verwachten notering gekregen. Ik heb ook de Rolling Stones live wel eens beter gehoord. Maar goed, ik kreeg dit singletje kado kan ik mij nog goed herinneren dus een gegeven paard kijk je niet in de bek.
Ballerina van de Little River Band is een volgende single van Time Exposure en wat mij betreft één van de betere singles. Ditmaal een prima ballad.
Ik vond Paperlate van Genesis destijds wat minder erg dan als ik er nu over moet oordelen. Maar als nog onbevangen jeugd wil je waarschijnlijk wat meer door de vingers zien. De band scoort inmiddels hit na hit. Eerst van Abacab, inmiddels van Three Sides Live.
Maar Who Can it be Now? van Men at Work vond ik die week het mooiste nummer en eigenlijk vind ik dat nog steeds. Waarom Down under zo'n grote hit werd en Who Can it be Now bleef steken in de Tipparade: geen flauw idee. Zulke hele afwijkende muziek wordt er nu ook weer niet gemaakt. In de VS werd Who can it be now de eerste single van Business as Usual. Met een notering van 27 weken en de eerste plaats lijken mij de kwaliteiten wel aangetoond.
0
geplaatst: 12 juni 2013, 21:56 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 24, 12-06-1982
1 2 ABC - The Look Of Love
2 7 Soft Cell - Torch
3 3 Foreigner - Break It Up
4 1 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
5 4 Kansas - Play The Game Tonight
6 5 John Cougar - Hurts So Good
7 6 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
9 9 J. Geils Band - Freeze Frame
10 16 Steve Miller Band - Abracadabra
11 13 New Adventures - Don't Want You
12 10 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
13 11 B-Movie - Nowhere Girl
14 12 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
15 14 Asia - Heat Of The Moment
16 15 Japan - Cantonese Boy
17 17 U2 - A Celebration
18 18 The Clash - Know Your Rights
19 19 The Fixx - Stand Or Fall
21 32 REO Speedwagon - Keep The Fire Burnin'
22 26 Glenn Frey - I Found Somebody
23 36 Gary U.S. Bonds - Out Of Work
24 22 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
25 23 Associates - Party Fears Two
26 25 The dB's - Living A Lie
27 34 Cheap Trick - If You Want My Love
28 38 The Teardrop Explodes - Tiny Children
29 29 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
30 30 Journey - Open Arms / Little Girl
31 39 The Chameleons - In Shreds
32 -- The Apollinaires - The Feeling's Gone
33 35 A Flock Of Seagulls - Space Age Love Song
34 -- Rolling Stones - Going To A Go-Go
35 -- Duran Duran - Hungry Like The Wolf
36 -- Men At Work - Who Can It Be Now?
37 -- Afraid Of Mice - Trans-parants
38 -- Hall & Oates - Your Imagination
39 -- Frankie Miller - To Dream The Dream
40 -- Chris Rea - Loving You
1 2 ABC - The Look Of Love
2 7 Soft Cell - Torch
3 3 Foreigner - Break It Up
4 1 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
5 4 Kansas - Play The Game Tonight
6 5 John Cougar - Hurts So Good
7 6 David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)
9 9 J. Geils Band - Freeze Frame
10 16 Steve Miller Band - Abracadabra
11 13 New Adventures - Don't Want You
12 10 A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away)
13 11 B-Movie - Nowhere Girl
14 12 Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk
15 14 Asia - Heat Of The Moment
16 15 Japan - Cantonese Boy
17 17 U2 - A Celebration
18 18 The Clash - Know Your Rights
19 19 The Fixx - Stand Or Fall
21 32 REO Speedwagon - Keep The Fire Burnin'
22 26 Glenn Frey - I Found Somebody
23 36 Gary U.S. Bonds - Out Of Work
24 22 Alan Parsons Project - Eye In The Sky
25 23 Associates - Party Fears Two
26 25 The dB's - Living A Lie
27 34 Cheap Trick - If You Want My Love
28 38 The Teardrop Explodes - Tiny Children
29 29 Rheingold - Dreiklangsdimensionen
30 30 Journey - Open Arms / Little Girl
31 39 The Chameleons - In Shreds
32 -- The Apollinaires - The Feeling's Gone
33 35 A Flock Of Seagulls - Space Age Love Song
34 -- Rolling Stones - Going To A Go-Go
35 -- Duran Duran - Hungry Like The Wolf
36 -- Men At Work - Who Can It Be Now?
37 -- Afraid Of Mice - Trans-parants
38 -- Hall & Oates - Your Imagination
39 -- Frankie Miller - To Dream The Dream
40 -- Chris Rea - Loving You
0
geplaatst: 13 juni 2013, 00:31 uur
Het jankt wat, maar het is toch wel een aardig nummer van onze drinkebroer Frankie Miller. Als hij niet zoveel had gedronken, had hij wellicht meer kans gehad tot een groter artiest uit te groeien dan wat hij uiteindelijk heeft bereikt.
Zijn studio albums zijn altijd goed ontvangen, ik ben zelf nog altijd in mijn nopjes met Full House (1977). Maar hij heeft zichzelf als artiest niet goed geportretteerd. Jammer.
Zijn studio albums zijn altijd goed ontvangen, ik ben zelf nog altijd in mijn nopjes met Full House (1977). Maar hij heeft zichzelf als artiest niet goed geportretteerd. Jammer.
0
geplaatst: 13 juni 2013, 08:55 uur
Klopt, maar ja die stem..... Op de beste momenten onweerstaanbaar.
Haal zelf veel plezier uit de box Frankie Miller...That's Who! The Complete Chrysalis Recordings (1973-1980), inclusief Full House inderdaad.
Haal zelf veel plezier uit de box Frankie Miller...That's Who! The Complete Chrysalis Recordings (1973-1980), inclusief Full House inderdaad.
0
Martial
geplaatst: 13 juni 2013, 16:27 uur
Top 15 - Week 24 (1982)
01 (04) Simple Minds - Promised You A Miracle
02 (01) Steve Miller Band - Abracadabra
03 (02) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
04 (07) ABC - The Look Of Love
05 (---) Fleetwood Mac - Hold Me
07 (15) Genesis - Paperlate
08 (11) Madness - House Of Fun
09 (---) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
10 (13) The J.Geils Band - Freeze Frame
11 (12) New Adventures - Don't Want You
12 (05) Asia - Heat Of The Moment
13 (09) Jon Anderson - Surrender
14 (03) E.L.O. - Ticket To The Moon
15 (---) Men At Work - Who Can It Be Now?

Na 1 week op nummer 1 te hebben gestaan moet de Steve Miller Band alweer pas op de plaats maken voor de Simple Minds met Promised You A Miracle.
De hoogste nieuwe binnenkomer is voor Fleetwood Mac met Hold Me afkomstig van de LP Mirage die zeker niet de boeken in gaat als meest memorabele, andere nieuwe entry's zijn de Rolling Stones met hun live-versie van Going To A Go-Go en Men At Work met Who Can It Be Now?
En ja waarom dit nummer van Men At Work minder aanslaat in Nederland dan Down Under is denk ik "makkelijk" te verklaren Down Under ligt beter in het gehoor, heeft aardig wat vrolijkheid in zich, is commerciëler en werd toch behoorlijk gepromoot op de radio door o.a. Frits Spits, Who Can It Be Now? is daarom beter geschikt voor de Amerikaanse markt dan bijvoorbeeld de Nederlandse.
01 (04) Simple Minds - Promised You A Miracle
02 (01) Steve Miller Band - Abracadabra
03 (02) The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
04 (07) ABC - The Look Of Love
05 (---) Fleetwood Mac - Hold Me
07 (15) Genesis - Paperlate
08 (11) Madness - House Of Fun
09 (---) Rolling Stones - Going To A Go-Go (Live)
10 (13) The J.Geils Band - Freeze Frame
11 (12) New Adventures - Don't Want You
12 (05) Asia - Heat Of The Moment
13 (09) Jon Anderson - Surrender
14 (03) E.L.O. - Ticket To The Moon
15 (---) Men At Work - Who Can It Be Now?

Na 1 week op nummer 1 te hebben gestaan moet de Steve Miller Band alweer pas op de plaats maken voor de Simple Minds met Promised You A Miracle.
De hoogste nieuwe binnenkomer is voor Fleetwood Mac met Hold Me afkomstig van de LP Mirage die zeker niet de boeken in gaat als meest memorabele, andere nieuwe entry's zijn de Rolling Stones met hun live-versie van Going To A Go-Go en Men At Work met Who Can It Be Now?
En ja waarom dit nummer van Men At Work minder aanslaat in Nederland dan Down Under is denk ik "makkelijk" te verklaren Down Under ligt beter in het gehoor, heeft aardig wat vrolijkheid in zich, is commerciëler en werd toch behoorlijk gepromoot op de radio door o.a. Frits Spits, Who Can It Be Now? is daarom beter geschikt voor de Amerikaanse markt dan bijvoorbeeld de Nederlandse.
* denotes required fields.