MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Mooi, dat singletje SQ! Er werden lang niet altijd fotohoesjes geleverd en als het op was, kreeg je er gewoon één van de platenmaatschappij!

Kiss zal uiteindelijk de nummer 1 van Nederland worden voor het jaar 1979, wat betreft de Nederlandse hitlijsten. Dus maak je borst maar nat voor een warme zomer. Dat zou de plaat bij mij niet lukken maar het sprak toch heel wat mensen aan in die tijd, blijkbaar.

Het verhaal van Lowell George is inderdaad treurig te noemen. Destijds gingen ze nog (alleen) dood aan een overdosis, nog niet vanwege leeftijd of ziektes. Dat maakte het overigens niet minder schokkend.

Toch nog Woman van The Walkers in de lijst van Ranboy binnengekomen: geheel terecht! Ik zie in mijn eigen lijst Triumvirat ook naderen overigens, de top 40 was niet zo snel...

Voetbal of geen voetbal:

De top 30 van 16 juni 1979

01 01 Dancing barefoot - Patti Smith
02 03 Hanging on the telephone - Blondie

(afbeelding)

03 06 Roxanne - The Police
04 02 Blue morning blue day - Foreigner
05 08 Don't kill it Carol - Manfred Mann's earth band
06 05 Cool for cats - Squeeze
07 11 Weekend love - Golden earring
08 07 Never be clever - Herman Brood
09 19 Rendez vous 6:02 - U.K.
10 04 Popmuzik - M
11 14 Dance away - Roxy music
12 09 Boys keep swinging - David Bowie
13 15 Shine a little love - E.L.O.
14 16 Say when - Lene Lovich
15 18 The deer hunter - Shadows
16 12 One night affair - Stylistics
17 25 My best friend's girl - The Cars
18 20 Woman - The Walkers
19 28 Sleeping bag - Gruppo sportivo
20 10 Is she really going out with him - Joe Jackson
21 17 Boogie wonderland - Earth, wind & fire
22 13 Going back to China - Diesel
23 23 Bright eyes - Art Garfunkel
24 --- Sweet lui-louse - Ironhorse
25 22 Phantom of the night - Kayak
26 24 Lydia - Dean Friedman
27 --- Cheek to cheek - Lowell George
28 29 Loose caboose - Joe Tex
29 --- Snake in the grass - Bintangs
30 --- Good timin' - Beach boys

Een zeer beklemmende lijst, platen die niet willen verdwijnen, er blijkt een overvloed aan talent. En dan zijn dit echt alleen nog maar nummers uit de tipparade en de Top 40 uit die tijd.

Ironhorse is de volgende reincarnatie van Randy Bachman, ook de zanger, gitarist, schrijver, producer, kortom de man achter Bachman Turner overdrive. De muziek van de sympatieke (doch enigszins sombere) Canadees Bachman is bij tijd en wijle lang niet slecht, zijn rock is zelfs af en toe stevig te noemen. Met You ain't seen nothing yet als lichtend voorbeeld. Daar kan Sweet lui-louise niet aan tippen. Toch geen onaardige plaat.

Lowell George vertegenwoordigt een haast niet actieve muzikale stroming meer in die tijd maar is desalniettemin nadrukkelijk aanwezig. Zijn dood, enkele weken na het binnenkomen van de hitlijsten zal er misschien mee te maken hebben. Toch heeft Cheek to cheek wel degelijk eigen kwaliteiten. De plaat zou niet alleen de top 10 van de reguliere top 40 halen, zou zelfs een bescheiden plaatsje in de top 100 van dat jaar (91) weten te bekleden.

Ook de Bintangs vertegenwoordigen weer een geheel eigen en op dat moment wereldvreemde stroming. Dit nummer zou niet verder reiken uiteindelijk dan de tipparade maar was zeker niet slecht. Maar ja, de blues-rock van de Nederlandse Bintangs, dat is eind jaren '60, begin jaren '70. Hun laatste hit was ook uit 1971. Snake in the grass is afkomstig van de cd Night Fighter; de twee recensenten op musicmeter geven deze plaat zonder veel discussie 5 sterren. Snake in the grass zou wel het laatste nummer van de Bintangs in de singlelijsten ooit zijn.

LA was de cd van de Beach boys uit 1979, zéér nadrukkelijk aanwezige band in dat jaar. Ja, hun singles kwamen niet in de top 40 maar Good timin' (de opener van de cd) is van prachtige sixties kwaliteit. Het heeft niet meer de spontaniteit van surfen in de brandende zon en dames in bikini die a la Ursula Andress in de Bond film Dr. No uit het water verrijzen.

Nee, het wat trage nummer past beter bij een ondergaande zon aan de kust, in een na-schittering van duizenden lichtjes op het kalme, heen en weer schommelende water. Een laatste zonnige dag aan het strand aan het einde van een warme zomer die je weer met weemoed doet denken aan andere tijden. En achter die gedachten nadert het volgende seizoen, een eerste rilling over je blote rug......... Misschien waren de Beach boys te vroeg met deze plaat, in juni 1979.

musician schreef:

Ironhorse is de volgende reincarnatie van Randy Bachman, ook de zanger, gitarist, schrijver, producer, kortom de man achter Bachman Turner overdrive. De muziek van de sympatieke (doch enigszins sombere) Canadees Bachman is bij tijd en wijle lang niet slecht, zijn rock is zelfs af en toe stevig te noemen. Met You ain't seen nothing yet als lichtend voorbeeld. Daar kan Sweet lui-louise niet aan tippen. Toch geen onaardige plaat.

Ik vind het een leuke variatie op YASNY. Dacht ook altijd dat het BTO was om die reden. Noem het fout of wat dan ook, dat soort rockmuziek had karakter en dat is precies wat ik zo mis in de hitparades van deze tijd.

Ik vraag me af of er later in het jaar nog iemand die derde Beach Boys-tip (lees: Bee Gees-rip-off) in z'n (of haar) lijstje heeft staan. Werkelijk een verschrikkelijk nummer.

Je bedoelt Lady Linda?

Ik heb het even afgeluisterd maar het is inderdaad een zeer treurig nummer. Klinkt in de verste verte niet als Good timin', die hierbij vergeleken nog de magie heeft van Cotton fields.

Ja, wat betreft de notering in onze lijstjes. Lady Linda verschijnt in augustus 1979 op single lees ik in mijn hitdossier, dus ware liefhebbers zullen het rond die tijd weten. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Ik meen me toch wel te herinneren dat Lady Linda mijn top 40 zal halen...

kaztor schreef:
Ik vraag me af of er later in het jaar nog iemand die derde Beach Boys-tip (lees: Bee Gees-rip-off) in z'n (of haar) lijstje heeft staan. Werkelijk een verschrikkelijk nummer.

Ik neem aan dat kaztor hier doelt op hun disco-bewerking van Here comes the night... Dat is wel tamelijk erg, ja. Maar IEDEREEN deed disco in '79, ook oudgedienden als Chicago, Sparks en Roxy Music, de een met wat verheffender resultaat dan de ander.

Maar het blijft een feit dat ik die andere twee Beach Boys-tipparade-noteringen (Good timin' en Lady Lynda) wel weet te waarderen. Vrij onopvallende soft-rock die misschien een paar jaar te laat (en niet te vroeg) kwam om succesvol te zijn, maar toch heel aardige nummers.

Sweet Lui-Louise is ook zo'n vergeten favoriet van mij. Inderdaad een variant op You ain't seen nothing yet, inclusief het gestotter in het refrein. Ik vind vooral het drumwerk erg sterk. Dat geeft dit nummer toch wel een ongelofelijke 'drive'.

sq
Ik draai Sweet Lui-Louise nog best af en toe. Is ook typisch een nummer dat geen glans verliest. Komt bij mij later ook nog even in de lijst.

sq
musician schreef:

de Bintangs vertegenwoordigen weer een geheel eigen en op dat moment wereldvreemde stroming.
Jaja mooi getypeerd (en dan typerend voor de tijd meer dan voor de Bintangs uiteraard) Komt bij mij niet in de lijst maar is me toen zeker wel opgevallen. Het was een soort klein wonder dat ze ineens een singletje hadden dat ook als potentiele hit werd gedraaid. Iedereen sprak met respect over ze. Ik heb ze later nog eens live gezien.

TOP 40 VAN ROB nr 156, 20-6-1979
dw vw aw
1 1 8 Bright eyes - Art Garfunkel
2 2 7 Reunited - Peaches & Herb
3 4 5 Dancing barefoot - Patti Smith Group
4 5 5 Rendez-vous 6.02 - UK
5 7 4 Sleeping bag - Gruppo Sportivo
6 9 3 Hacka tacka music - Baba & Roodi
7 8 4 Waterfall - Triumvirat
8 3 7 Boys keep swinging - David Bowie
9 20 3 Weekend love - Golden Earring
10 12 5 Shine a little love - ELO
11 17 6 Boogie Wonderland - Earth, Wind & Fire
12 14 5 Lydia - Dean Friedman
13 6 7 Popmuzik - M
14 21 3 Theme from 'The Deerhunter' - The Shadows
15 15 4 Don't kill it Carol - Manfred Mann's Earth Band
16 19 4 Roxanne - The Police
17 18 5 Hanging on the telephone - Blondie
18 27 2 Loose caboose - Joe Tex
19 11 8 Happiness - The Pointer Sisters
20 10 6 Cool for cats - Squeeze
21 13 5 Say when - Lene Lovich
22 30 2 We are family - Sister Sledge
23 -- 1 Mindless boogie - Hot Chocolate
24 16 8 Does your mother know - Abba
25 24 7 Hot stuff - Donna Summer
26 29 3 African blood - Supermax
27 33 2 Cheek to cheek - Lowell George
28 28 5 Boys (Tell it all about) - Dolly Dots
29 -- 1 Honesty - Billy Joel
30 32 3 Introdisco - Discotheque
31 34 2 Woman - The Walkers
32 22 8 Unknown destination - Massada
33 23 5 I got my mind made up - Instant Funk
34 26 9 Dance away - Roxy Music
35 36 2 Come to my island - KC & the Sunshine Band
36 -- 1 Sweet Lui-Louise - Iron Horse
37 25 6 Another shipwreck - Andy Bown
38 -- 1 I was made for loving you - Kiss
39 -- 1 'k Heb de mot in m'n lijf - Paul Boey
40 re 4 One night affair - The Stylistics

Een feestelijke lijst deze week. Nummer 156 betekent dat ik nu precies 3 jaar een wekelijkse lijst maak (eerst top 20, later top 40). En bovendien ben ik morgen jarig! (dat geldt in 2010 natuurlijk ook )

De lijst zelf oogt niet zo spectaculair, maar het is wel uitzonderlijk dat Bright eyes nu zijn zesde week op 1 doorbrengt. Ik mag ook wel verklappen dat dit de grootste hit van 1979 zal worden...

Veel stijgers, maar de superstip is duidelijk voor Weekend love.

Op 23 komt Hot Chocolate binnen met een minder bekende song, maar wel een sterke. Zoals de titel al suggereert is het licht hypnotiserend, misschien ook geïnspireerd door het ongeëvenaarde Love machine van Supermax.

Op 29 ook geen grote hit, maar wel één van de mooiste uit de grote carrière van Billy Joel. In mijn lijst zal het wel een grote worden.

Op 36 Iron Horse, inderdaad een doorslag van You ain't seen nothing yet ;ik vond het toen niet zo bijzonder.

Wel bijzonder is dat de onderste drie van mijn top 40 allemaal binnenkomers zijn. Ik vermoed dat dit de enige keer is in ruim 30 jaar dat dit gebeurd is.

Op 38 Kiss met hun hit van het jaar. Bij mij zal hij de bovenste twintig niet halen...

Op 39 een compleet vergeten hitje van de Vlaming Paul Boey, ook in de top 40 een klein hitje (zie musicians overzicht eventjes terug). Een gezellige meedeiner. Volgende week is hij weer weg.

En merkwaardig ook: The Stylistics komen nog een weekje terug op 40, een re-entry dus.

Mooie lijst, herkenbaar ook, met het binnenkomen van Billy Joel en Kiss!

De volgende week is het week 26, precies een half jaar in 1979.
Je noemt Bright eyes als je nummer één, maar ik laat een lijstje met de beste nummers van het eerste halfjaar toch maar schieten. Dat houdt het spannend (voor ware fanaten is het wel uit te rekenenen natuurlijk, veel succes!)

In ieder geval gefeliciteerd, een prachtige dag om jarig te zijn! Mijn oudste zoon wordt morgen 16 (volgens mij zitten we in het verkeerde topic....... )

Billy Joel deed geen fantastische zaken in de hitparades toendertijd. Allemaal kleine hitjes die te boek staan als klassiekers. Just The Way You Are bleef zelfs in de Tipparade steken .

Met dat Beach Boys-nummer bedoel ik inderdaad Here Comes The Night.
Een gedocht dat z'n weerga niet kent.

Ja, heel slecht inderdaad.

Billy Joel had veel succes in de VS, veel werk van hem werd ook gecoverd. In Nederland/Europa was zijn aanhang beduidend minder.

Maar dat werd later goedgemaakt, inclusief inhaalslag van zijn oudere werk, toen dat op cd verscheen.

sq
Mindless Boogie was inderdaad een bijzonder nummer voor Hot Chocolate, energiek, minder dat relaxte. Het verraste mij positief want ik had ze al jaren afgeschreven. Desondanks komt-ie niet in mijn lijst. Het is nooit zo mijn band geweest. Emma uit 1974 is mijn favoriet en die vind ik nog steeds wel mooi.

Leuk nog even de Mot in mn Lijf aan te treffen in de lijst. Zodanig vergeten dat de artiest me niets meer zegt. Het nummer daarentegen herinner ik me maar al te goed. Curiositeit, zeker.

sq
.. en ook mijn nieuwe lijst

De SQ top 15 van week 25 - 1979

(afbeelding)

1 (6) Anita Ward - Ring My Bell (2 wk)
2 (2) Peaches & Herb - Reunited (7 wk)
3 (-) Chic - Good Times
4 (1) Patti Smith Group - Dancing Barefoot (8 wk)
5 (5) KC & the Sunshine Band - Come to my Island (2 wk)
6 (-) Patti Smith Group - Frederick
7 (9) Instant Funk - I´ve Got My Mind Made Up (2 wk)
8 (14) Raydio - Hot Stuff (5 wk)
9 (4) The Cars - My Best Friend´s Girl (3 wk)
10 (3) Baba & Roody - Hacka Tacka Music (3 wk)
11 (-) Elvis Costello & the Attractions - Accidents Will Happen
12 (-) Taka Boom - Night Dancin'
13 (7) The Shadows - Theme From `The Deer Hunter´ (3 wk)
14 (-) Sniff 'n the Tears - Driver's Seat
15 (11) Gruppo Sportivo - Sleeping Bag (4 wk)

Nieuwe nummer 1 voor eendagsvlieg Anita Ward met haar ondeugende liedje. Weer veel nieuws aan binnenkomers ook. Natuurlijk Chic als hoogste nieuwe met een historische plaat die voor een van de meest gespeelde basloopjes ooit zorgde, want een eindeloze stoet aan remakes, halve covers en samples zou volgen met natuurlijk ook de definitieve doorbraak van de rap einde dit jaar met de SugarHill Gang.
Taka Boom maakte haar debuut in 1979, jongere zusje van Chaka Khan, ook zangeres van The Undisputed Truth. Ik kocht van haar Night Dancin' op maxi, vooral voor de achterkant The Cloud Dancer , een ballad, die in de laatste 30 seconden nog overgaat in disco. Bijzonder nummer. Misschien moet ik dat album toch ook nog eens kopen alleen al voor de hoes: http://www.musicmeter.nl/images/covers/110000/110169.jpg

Bijzondere binnenkomer is natuurlijk Sniff 'n the Tears, het nummer dat aanvankelijk zo genegeerd werd (omdat het van geen kant paste in de trend?). Vol trots in het Hilversumse werd het een jaar later 'ontdekt' als iets dat 'iedereen' ten onrechte over het hoofd had gezien als monument in de hitparadepop.

Ja, inderdaad een bijzondere lijst.

Ik ben zeer jaloers op de entrees van Patti Smith, Elvis Costello en Sniff 'n the tears. Want tot mijn spijt zouden deze nummers de Tipparade/top 40 niet halen en dus ook niet mijn lijst. Terwijl Frederick nagenoeg van hetzelfde niveau is als Dancing barefoot....... (geweldige start van het album Wave)

Ik ben blij met informatie over een onbekende artieste alsTaka Boom (zegt mij nog helemaal niets), dat kun je aan je kennis toevoegen. Ik had het in juni 1979 een beetje gehad overigens met Anita Ward en Chic, ook al waren het prima discoplaten. Niet alleen vanwege de disco, ook door het geweldige aanbod van andere muziek.

De top 30 van 23 juni 1979

01 01 Dancing barefoot * Patti Smith
02 03 Roxanne * The Police

(afbeelding)

03 02 Hanging on the telephone * Blondie
04 07 Weekend love * Golden earring
05 05 Don't kill it Carol * Manfred Mann's earth band
06 09 Rendez vous 6:02 - U.K.
07 11 Dance away * Roxy music
08 06 Cool for cats * Squeeze
09 04 Blue morning, blue day * Foreigner
10 17 My best friend's girl * Cars
11 13 Shine a little love * E.L.O.
12 19 Sleeping bag * Gruppo sportivo
13 15 The deer hunter * Shadows
14 24 Sweet lui-louise * Ironhorse
15 08 Never be clever * Herman Brood
16 14 Say when * Lene Lovich
17 18 Woman * Walkers
18 27 Cheek to cheek * Lowell George
19 --- Honesty * Billy Joel
20 12 Boys keep swinging * David Bowie
21 30 Good timin' * Beach boys
22 29 Snake in the grass * Bintangs
23 --- I was made for lovin' you * Kiss
24 --- Waterfall * Triumvirat
25 23 Bright eyes * Art Garfunkel
26 --- All the president's men * Carlsberg
27 21 Boogie wonderland * Earth, wind & fire
28 28 Loose caboose * Joe Tex
29 --- Good times * Chic
30 --- Mindless boogie * Hot chocolate

Waar hebben we het nog niet over gehad, ik heb deze week eigenlijk geen verrassingen, behalve dan dat ik Danger Money van U.K. als cd binnen heb gekregen.

23 juni 1979 was de binnenkomst in ieder geval van de onbetwiste nummer 1 van dat jaar: I was made for lovin' you. Ik blijf ver weg van alle Kiss-pagina's op musicmeter, de band heeft mij in muzikaal opzicht eigenlijk nog nooit getrokken.

Het kan niet anders, dan dat je in ieder geval tijdelijk viel voor I was made for lovin' you, als een eerste kennismaking met Kiss. Maar 17 weken hoogtij dagen, meer dan vier maanden, dat hou ik waarschijnlijk niet vol. Trouwens, ik heb altijd begrepen dat ook binnen de Kiss gemeenschap I was made for lovin' you uiterst controversieel ligt, gezien de disco-invloeden die de band had toegevoegd aan z'n hardrock. Ik bemoei mij er niet mee, mijn kennis over Kiss beperkt zich tot dit nummer en wat opvolgende hits, begin jaren '80.

Billy Joel kende tussen 1975 en 1980 louter artistieke hoogtepunten, Honesty en de bijbehorende cd 52nd Street vormen daar geen uitzondering op.

Hot Chocolate week wel sterk af van z'n eigen oeuvre met Mindless boogie maar krijgt van mij toch wel lof voor dit werkje. Hot chocolate slaagt er toch in om vanaf 1973 tot 1984 jaarlijks met interessante zelfgeschreven hits te verschijnen, zonder te vervelen. Ik vind dat toch een prestatie op zich van Errol Brown & Co. Je ondanks alles met eigen werk weten te handhaven in de hitlijsten. Met daarbij de hardnekkige eigenschap vol te willen houden hits te maken voor de hitparade zonder het accent te verschuiven naar een studioalbum.

Triumvirat is eerder besproken, net als Chic. De enige afwijking die ik deze week dan nog heb is All the president's men van Carlsberg. De band heeft wat langer bestaan dan je zou vermoeden, van 1974 tot 1983, maar is qua singles eigenlijk een One hit wonder. De band van Rob Kruisman heeft met betrekking tot hitnoteringen niet meer dan de 30e plaats gehaald met dit nummer. Ik moet zeggen: niemand kan zich hier aan de indruk onttrekken dat er op z'n minst zéér goed is geluisterd naar de eerste cd van Dire straits (1978), om het woord kopiëeren maar niet in mijn mond te nemen.

De bijbehorende cd No creditcards zegt mij eerlijk gezegd niets, twee collega's hebben er wel hun stem op uitgebracht op musicmeter. Omdat de band nooit verder in de publiciteit kwam dan All the president's men, bleven ze ook altijd de band die Dire straits hebben gepersifleerd. Als je dat blijft achtervolgen komt het natuurlijk ook niet meer goed.

sq
musician schreef:
De enige afwijking die ik deze week dan nog heb is All the president's men van Carlsberg. De band heeft wat langer bestaan dan je zou vermoeden, van 1974 tot 1983, maar is qua singles eigenlijk een One hit wonder. De band van Rob Kruisman heeft met betrekking tot hitnoteringen niet meer dan de 30e plaats gehaald met dit nummer. Ik moet zeggen: niemand kan zich hier aan de indruk onttrekken dat er op z'n minst zéér goed is geluisterd naar de eerste cd van Dire straits (1978), om het woord kopiëeren maar niet in mijn mond te nemen.

... en ik hoef het nummer niet eens terug te horen om weer precies te weten hoe het was. Al die jaren niet gehoord, maar ik haal het zo weer in mijn gedachten tevoorschijn. Dat bijft toch wel mooie van het topic als je de tijd muzikaal intensief hebt meegemaakt. Het heeft ook wel een zekere tragiek dat ze zo lang zijn doorgegaan zonder (hit)succes, want ik geloof zo dat het in meerdere opzichten een goede band is geweest (ik zag ze nooit live, maak spelde in die jaren wel de concertagenda´s en de boekingsadvertenties). Leuke herinnering weer!

TOP 40 VAN ROB nr 157, 27-6-1979
dw vw aw
1 6 4 Hacka tacka music - Baba & Roodi
2 4 6 Rendez-vous 6.02 - UK
3 1 9 Bright eyes - Art Garfunkel
4 3 6 Dancing barefoot - Patti Smith Group
5 2 8 Reunited - Peaches & Herb
6 5 5 Sleeping bag - Gruppo Sportivo
7 9 4 Weekend love - Golden Earring
8 7 5 Waterfall - Triumvirat
9 11 7 Boogie Wonderland - Earth, Wind & Fire
10 14 4 Theme from 'The Deerhunter' - The Shadows
11 8 8 Boys keep swinging - David Bowie
12 10 6 Shine a little love - ELO
13 18 3 Loose caboose - Joe Tex
14 22 3 We are family - Sister Sledge
15 -- 1 Surrender - Cheap Trick
16 12 6 Lydia - Dean Friedman
17 16 5 Roxanne - The Police
18 23 2 Mindless boogie - Hot Chocolate
19 17 6 Hanging on the telephone - Blondie
20 29 2 Honesty - Billy Joel
21 -- 1 (No more) fear of flying - Gary Brooker
22 -- 1 Breakfast in America - Supertramp
23 -- 1 The American popular song - Neil Diamond
24 13 8 Popmuzik - M
25 15 5 Don't kill it Carol - Manfred Mann's Earth Band
26 26 4 African blood - Supermax
27 21 6 Say when - Lene Lovich
28 27 3 Cheek to cheek - Lowell George
29 36 2 Sweet Lui-Louise - Iron Horse
30 38 2 I was made for loving you - Kiss
31 -- 1 Vondel was goed - Jan Boezeroen
32 -- 1 Good times - Chic
33 19 9 Happiness - The Pointer Sisters
34 20 7 Cool for cats - Squeeze
35 25 8 Hot stuff - Donna Summer
36 28 6 Boys (Tell it all about) - Dolly Dots
37 30 4 Introdisco - Discotheque
38 31 3 Woman - The Walkers
39 24 9 Does your mother know - Abba
40 33 6 I got my mind made up - Instant Funk

Eindelijk, Bright eyes is van nummer 1 af! En door wat voor een magnifieke opvolger . Hacka tacka music staat niet bekend als een klassieker, maar is gewoon een heel lekker deuntje dat op een dag als vandaag (2010) uit alle radio's mag schallen!

Op 15, een zeer hoge entry dus, de tweede single van Cheap Trick, Surrender, achteraf gezien misschien nog wel sterker dan I want you to want me. En erg grappig dat hij (als een soort fan) zingt over 'got my Kiss-records on', terwijl die band ook nu pas voor het eerst in NL aan het succes mag ruiken. 1979 was het jaar van de disco, maar ook van de hardrock.

De immer sympathieke en zoetgevooisde Gary Brooker (zanger van Procol Harum) komt ook hoog binnen, op 21, zijn eerste (en geloof ik ook laatste) solohit. Hier klinkt hij geïnpireerder dan op zijn laatste PH-werk.

Op 22 het titelnummer van Breakfast in America, en opnieuw een hit voor de typische albumband. Zoals wel vaker een vrolijk klinkend nummer met een cynische ondertoon.

Neil Diamond was nog steeds productief, maar zijn hits werden steeds kleiner. Toch is dit ook weer een sterk staaltje van 's mans kunnen (heerlijk om al die recensie-clichés te gebruiken).

Op 31 vinden we nog een curieuze single van Jan Boezeroen, Vondel was goed, waarin de tekstregels steeds heel makkelijk op elkaar dreigen te rijmen, maar Jan opeens voor een niet rijmend woord kiest, en vervolgens verzucht, die Joost van den Vondel, die kon pas goed rijmen. Haha!

Op 32 al weer de vierde single van Chic op rij, inderdaad, de veel gesamplede Good times.

Had ik vorige week een heel bizar einde van mijn top 40, met binnenkomers op 36, 38, 39 en 40; nu is het weer een heel correcte lijst met zakkers van 33 t/m 40. En volgende week 8 nieuwe natuurlijk!

sq
Hacka Tacka Music op 1 bij Ranboy. Verrassend!

En bijna alle binnenkomers ken ik toch ook wel weer, al is de ene wat verder weg in mijn herinnering dan de andere. Gary Brooker werd destijds helemaal kapotgedraaid, en heb ik eigenlijk nooit iets speciaals gevonden. Van Jan Boezeroen weet ik nog dat het een driekwartsmaat in zich had die niet werd afgemaakt; lollig zowel in tekst als muziek. Neil Diamond weet ik zo even niet meer.

Met Cheap Trick was voor mij de magie definitief over, dus die komt bij mij niet. Supertramp wel, eventjes.

Zal trouwens mijn lijst eens maken. Het weekend schiet al weer op.

sq
De SQ top 15 van week 26 - 1979

(afbeelding)

1 (6) Patti Smith Group - Frederick (2 wk)
2 (2) Peaches & Herb - Reunited (8 wk)
3 (3) Chic - Good Times (2 wk)
4 (14) Sniff 'n the Tears - Driver's Seat (2 wk)
5 (1) Anita Ward - Ring My Bell (3 wk)
6 (11) Elvis Costello & the Attractions - Accidents Will Happen (2 wk)
7 (-) Amii Stewart - Light My Fire
8 (7) Instant Funk - I´ve Got My Mind Made Up (3 wk)
9 (-) Ricky Lee Jones - Chuck e´s In Love
10 (8) Raydio - Hot Stuff (6 wk)
11 (5) KC & the Sunshine Band - Come to my Island (3 wk)
12 (12) Taka Boom - Night Dancin' (2 wk)
14 (4) Patti Smith Group - Dancing Barefoot (9 wk)
15 (-) Supertramp - Breakfast In America

Het komt wel mooi samen, zo. Patti Smith nu alweer op 1, en over 4 dagen zal ik haar dus ook in het echt zien. Ze zal het Roskilde festival openen met een extra nagedachtenis aan ´the 2000 accident´ nu 10 jaar geleden, toen 9 bezoekers omkwamen bij een concert. link

Graag je bevindingen Sq, ben erg benieuwd naar het optreden van Patti Smith!

Baba & Roodey passen helemaal bij dit weer. Waarschijnlijk speelde dat in 1979 ook al een rol, maar ik heb het vanmorgen weer even met plezier gedraaid. Destijds wilde ik er niet van horen, blader ik alvast vooruit.

Maar voor het overige inderdaad bekende en prachtige binnenkomers bij Ranboy. Supertramp heb ik ook dinsdag in de lijst, Gary Brooker, Cheap trick.
Ik heb Jan Boezeroen de afgelopen weken wel twee keer gehoord, niet onsympathiek maar het zal mijn lijst niet halen. Neil Diamond zou ik logischer vinden, de opening van The American popular song is in ieder geval prachtig, beter dan het vervolg.

Sq heeft een nummer van Amii Stewart dat mij nog steeds niet veel zegt, de titel vermoedt een remake van het oude Doors nummer, net zo good als dat Amii was begonnen met het coveren van Knock on wood. Ik zou natuurllijk gewoon op You tube moeten kijken.

Ricki Lee Jones is ook lekker vlug met binnenkomen, daar moet ik nog even op wachten. Overbekend nummer, toen werd het nog niet zo'n heel groot succes maar Chuck 'es in love is wel altijd blijven hangen en net als Baba & Roodey: het is heerlijk voor in het zonnetje...

sq
musician schreef:
een remake van het oude Doors nummer

Belevenissen Patti Smith zal ik verder posten in het Roskilde topic. Ik doe dat elk jaar best uitgebreid.

musician schreef:
ik heb deze week eigenlijk geen verrassingen, behalve dan dat ik Danger Money van U.K. als cd binnen heb gekregen.

Ik heb inmiddels het debuut geremastered en wel binnen!
Danger Money en Night After Night volgen z.s.m. (Had alledrie al op cd-r gebrand).

De top 30 van 30 juni 1979 (we zijn halverwege!)

01 01 Dancing barefoot - Patti Smith
02 02 Roxanne - The Police
03 04 Weekend love - Golden earring

(afbeelding)

04 06 Rendez vous 6:02 - UK
05 03 Hanging on the telephone - Blondie
06 05 Don't kill it Carol - Manfred Mann's earth band
07 07 Dance away - Roxy music
08 10 My best friend's girl - Cars
09 12 Sleeping bag - Gruppo sportivo
10 14 Sweet lui-louise - Iron horse
11 19 Honesty - Billy Joel
12 11 Shine a little love - E.L.O.
13 13 The deer hunter - Shadows
14 23 I was made for lovin' you - Kiss
15 08 Cool for cats - Squeeze
16 18 Cheek to cheek - Lowell George
17 24 Waterfall - Triumvirat
18 16 Say when - Lene Lovich
19 09 Blue morning, blue day - Foreigner
20 21 Good timin' - Beach boys
21 --- Breakfast in America - Supertramp
22 --- No more fear of flying - Gary Brooker
23 17 Woman - Walkers
24 22 Snake in the grass - Bintangs
25 26 All the president's men - Carlsberg
26 --- Surrender - Cheap trick
27 30 Mindless boogie - Hot chocolate
28 --- Talk to me - Third world
29 --- Getting closer - Wings
30 15 Never be clever - Herman Brood

Geweldig dat iedereen z'n bijdrage over 1979 volhoudt, weer of geen weer, voetbal of geen voetbal. Ik geloof dat het inmiddels 40 graden plus is op mijn zolder-/werkkamer.

Vijf nieuwe binnenkomers, volstrekt in lijn met die tijd. Breakfast in America, een prima, uiterst logische opvolger van The Logical song van Supertramp. Toch zou de single zelf het niet zo schokkend goed doen in de hitlijsten. Supertramp fans kochten massaal de LP met de gelijknamige titel en slechts weinigen wilden allebei.

Is een singletje dus een armeluis LP?

Nou, dat toch weer niet. Andersom kan ook namelijk. Gary Brooker had relatief gezien wél weer een groot succes met de 7" No more fear of flying (net geen top 20). De grote man achter Procol Harum leverde tegelijkertijd een prachtig album af met dezelfde titel, van een fabelachtige schoonheid, ik kan niet anders zeggen.

Maar de plaat werd, net als de volgende solo-cd van Brooker (Lead me to the water) volledig door het grote publiek genegeerd. Als er toch íemand is waarvan je alsnog iets zou willen hebben en waar je nog nooit aan was begonnen: kies dan voor deze werkjes van Brooker.

Ooit heb ik niet het live singletje gekocht van Cheap trick, Surrender, omdat ik daar de studio single al van had. Die was een jaar eerder verschenen en is van de LP Heaven tonight. Volstrekt onbekend gebleven, maar een jaar later weer afgepoetst en gedraaid. Eigenlijk weet ik niet beter dan dat Surrender een studio-single is. Totdat ik uiteraard alles voor deze lijst weer eens afluister, de werkelijke opvolger van I want you to want me was natuurlijk ook van dezelfde cd, het grote succes At Budokan. Surrender had de twijfelachtige eer om als nummer 100 van het jaar te eindigen.

Getting closer had de cd Back to the egg van Wings moeten verkopen maar deed dat onvoorstelbaar slecht. Het gebeurde niet vaak dat McCartney eindigde in de Tipparade met een single, Getting closer kwam niet verder. De bijbehorende LP Back to the egg (hoewel niet onaardig) kwam in de verste verte niet in de buurt van de verkoopcijfers van voorganger London town of At the speed of sound. Het einde van Wings (gelukkig niet van McCartney) en hoewel er nog één of twee singles van Back to the egg zijn afgekomen hebben deze niet eens de Tipparade meer gehaald.

Maar ik eindig het liefst altijd positief en zal dus mijn waardering uitspreken voor de single Talk to me van de Third world. Helemaal in lijn van Now that we've found love. Prima dus en opnieuw een heerlijke groove. Als we praten over het samenstellen van een geweldige zomer cd over 1979: Talk to me mag in ieder geval niet ontbreken.

musician schreef:
Getting closer had de cd Back to the egg van Wings moeten verkopen maar deed dat onvoorstelbaar slecht. Het gebeurde niet vaak dat McCartney eindigde in de Tipparade met een single, Getting closer kwam niet verder. De bijbehorende LP Back to the egg (hoewel niet onaardig) kwam in de verste verte niet in de buurt van de verkoopcijfers van voorganger London town of At the speed of sound. Het einde van Wings (gelukkig niet van McCartney) en hoewel er nog één of twee singles van Back to the egg zijn afgekomen hebben deze niet eens de Tipparade meer gehaald.

Onvoorstelbaar eigenlijk. Zaten Macca-fans eerder te wachten op een vervolg op het relatief veilige pop-geluid van de voorgangers? Was de verandering in stijl te abrupt voor velen? Wat staat als een huis (tenminste voor mij) is dat BTTE een zeer sterk, fris album is met een wat meer 'rockende' Macca. Getting Closer vind ik ook nog steeds een sterk nummer, alhoewel het niet zo catchy is als een With A Little Luck -uiteraard-. Old Siam Sir was, geloof ik, ook een single die misschien nog sterker is.

Hoe pastte McCartney nog in 1979?

Uiteindelijk heeft hij toch erg veel conservatieve fans terwijl hij zelf juist oog heeft voor veranderingen en ontwikkelingen in de muziek (voor zover zelf niet in gang gezet).

Met de punk en de newwave nog maar een paar jaar oud, kan ik me voorstellen dat de toen nog jonge Macca zelf ook genoeg had van Mull of kintyre en de veilige middle of the road rock.

Wings was niet het juiste instrument voor veranderingen maar dat realiseerde hij zich denk ik nog niet.

Hij kan solo daarmee beter uit de voeten en kan anno nu zelfs nog prachtige projecten opstarten als The Fireman, als de wens tot experimenteren heel erg gaat overheersen.

TOP 40 VAN ROB nr 158, 4-7-1979
dw vw aw
1 2 7 Rendez-vous 6.02 - UK
2 1 5 Hacka tacka music - Baba & Roodi
3 9 8 Boogie Wonderland - Earth, Wind & Fire
4 3 10 Bright eyes - Art Garfunkel
5 5 9 Reunited - Peaches & Herb
6 7 5 Weekend love - Golden Earring
7 4 7 Dancing barefoot - Patti Smith Group
8 15 2 Surrender - Cheap Trick
9 8 6 Waterfall - Triumvirat
10 10 5 Theme from 'The Deerhunter' - The Shadows
11 6 6 Sleeping bag - Gruppo Sportivo
12 14 4 We are family - Sister Sledge
13 13 4 Loose caboose - Joe Tex
14 22 2 Breakfast in America - Supertramp
15 20 3 Honesty - Billy Joel
16 21 2 (No more) fear of flying - Gary Brooker
17 23 2 The American popular song - Neil Diamond
18 18 3 Mindless boogie - Hot Chocolate
19 11 9 Boys keep swinging - David Bowie
20 -- 1 Gold - John Stewart
21 12 7 Shine a little love - ELO
22 28 4 Cheek to cheek - Lowell George
23 32 2 Good times - Chic
24 31 2 Vondel was goed - Jan Boezeroen
25 30 3 I was made for loving you - Kiss
26 16 7 Lydia - Dean Friedman
27 26 5 African blood - Supermax
28 29 3 Sweet Lui-Louise - Iron Horse
29 17 6 Roxanne - The Police
30 19 7 Hanging on the telephone - Blondie
31 -- 1 The long march - Vangelis
32 -- 1 Getting closer - The Wings
33 -- 1 Backstage pass - McGuin, Clark & Hillman
34 24 9 Popmuzik - M
35 -- 1 Talk to me - Third World
36 -- 1 I see a light - Hugo van Haastert
37 27 7 Say when - Lene Lovich
38 -- 1 Washable ink - The Neville Brothers
39 -- 1 Windsurfin' time again - The Surfers
40 25 6 Don't kill it Carol - Manfred Mann's Earth Band

Een verrassende nieuwe nummer 1! UK haalt in zijn zevende week Baba & Roodi in, die vorige week nog een grote sprong naar nummer 1 maakte. Het verschil tussen een eendagsvlieg en duurzaamheid .

Ook onverwacht hoe EWF, na een stroeve start, in zijn achtste week van 8 naar 3 gaat. Boogie Wonderland is dan ook swing van zijn allerbeste soort!

Dan zijn er nog 8 binnenkomers te noemen, die weer van zeer diverse komaf en kwaliteit zijn...

Op 20 Gold van John Stewart, geen naam die veel indruk maakt, maar als ik meld dat hij als lid van The Kingston Trio verantwoordelijk was voor de hit 'Tom Dooley' en de componist is van 'Daydream believer', zal duidelijk zijn dat het geen eendagsvlieg is. Wel zijn enige hitje in NL, een erg gedreven song, sterk, en met backing vocals van de dezer jaren alom tegenwoordige Stevie Nicks.

Op 31 komt Vangelis binnen met The long march; zo werd de single destijds genoemd, maar op het album China is het volgens mij Chung Kuo; ik kom er eerlijk gezegd geen wijs uit, want er staat ook een The long march op China. Het is in ieder geval dat mathematisch geconstrueerde nummer met hoge bliepjes, basbliepjes en dat Chinees aandoende gillende bliepje. Of zo. Het haalde de tipparade niet, terwiil voorganger To the unknown man een jaar eerder dat verrassend wel deed.

Op 32 The Wings, met inderdaad een tegenvallende single waarover al veel gezegd is. Als solo-artiest zou Paul McCartney nog een hele reeks geweldige songs uitbrengen, dus laten we het maar een bedrijfsongeval noemen.

Op 33 de post-Byrds-band McGuin, Clark & Hillman, met de tweede single na het behoorlijk succesvolle Don't you write her off. Deze doet het beduidend minder.

Op 35 Third World, opnieuw een prima song in reggae-topjaar 1979. 1979 is dus niet alleen een discotopjaar en een hardrocktopjaar, maar ook een reggaetopjaar!

Op 36 komt Hugo van Haastert binnen, met zoals dat toen heette een on-Nederlands goede single. Uit betrouwbare bron weet ik dat musician nog veel meer informatie over deze goede man heeft .

Op 38 The Neville Brothers, uit het begin van hun lange carrière. Geen opvallende, wel een smaakvolle single.

En op 39 proberen The Surfers, na hun supergrote hit uit 1978 Windsurfin' het nog eens met Windsurfin' time again. En met succes, dit zal de 16e positie in de top 40 halen...

Prachtige binnenkomers, inderdaad. Wat te denken van Vangelis en The Neville brothers.

Dat soort singletjes is leuk om te hebben. Want, geen hitnotering, zeldzaam en dus vaak moeilijk te vinden voor verzamelaars.

Maar ik zie óók dat je inmiddels mijn grote vriend (nou ja) John Stewart hebt binnen laten komen. Helaas vrij recent overleden. Bij mij komt Gold pas op 21 juli in de top 30 maar een bijzondere plaat is het.

In Amerika is hij op zich wel bekend vanuit de country kringen maar, en dat heb ik altijd heel bijzonder gevonden, gedurende de (langdurige) opnameperiode van Tusk, hebben Stevie Nicks en Lindsey Buckingham tijd gevonden om mee te doen aan een aantal nummers op Stewart's album Bombs away dream babies.

De LP (ik kan hem eigenlijk niet op cd vinden behalve voor heel veel geld) heeft daardoor een enorme Fleetwood mac invloed, een must voor elke FM aanhanger. Gold is er een perfecte illustratie van. Stevie Nicks die de warme stem van Stewart eigenlijk doet vergeten en Lindsey Buckingham die er een heerlijke solo aan leent.

Een terechte notering Rob, jammer dat het Grote Publiek ten tijde van het uitbrengen van dit nummer niet zoveel oog had voor dit soort Amerikaanse werkjes.......

Wegens dinsdagavond Het Nederlands elftal:

Top 30 van 7 juli 1979

01 01 Dancing barefoot * Patti Smith
02 04 Rendez vous 6:02 * U.K.
03 03 Weekend love * Golden earring
04 02 Roxanne * The Police
05 21 Breakfast in America * Supertramp
06 05 Hanging on the telephone * Blondie
07 09 Sleeping bag * Gruppo sportivo
08 11 Honesty * Billy Joel
09 14 I was made for lovin' you * Kiss
10 07 Dance away * Roxy music
11 22 No more fear of flying * Gary Brooker
12 10 Sweet lui louise * Iron horse
13 08 My best friends girl * Cars
14 06 Don't kill it Carol * Manfred Mann's earth band
15 16 Cheek to cheek * Lowell George
16 26 Surrender * Cheap trick
17 13 The deer hunter * Shadows
18 28 Talk to me * Third world
19 17 Waterfall * Triumvirat
20 29 Getting closer * Wings
21 27 Mindless boogie * Hot chocolate
22 12 Shine a little love * E.L.O.
23 20 Good timin' - Beach boys
24 --- Canyon to canyon * Gus Williams
25 --- Sunburn * Graham Gouldman
26 25 All the president's men * Carlsberg
27 24 Snake in the grass * Bintangs
28 15 Cool for cats * Squeeze
29 --- Backstage pass * McGuinn, Clark & Hillman
30 18 Say when * Lene Lovich

Akelig weinig binnenkomers.

Guus Willemse was de basgitarist van Solution, een Nederlandse progressieve rockband met symfonische invloeden, die het eens solo wilde proberen.
Ik vind het erg jammer, dat het bij deze ene plaat is gebleven. Ondanks onmiskenbare polderpop rock schuilt er toch een behoorlijke dosis talent in dit nummer en had hij wat mij betreft mogen uitgroeien tot een waar Nederlands artiest van naam en faam.

Ook Graham Gouldman ging voor het eerst keer op het solo pad. Kwam het niet omdat hij voor het eerst z'n 1972 z'n handen vrij had van 10cc vanwege het motorongeluk van z'n (toen nog) maatje Eric Stewart? Bloody tourist was natuurlijk een jaar eerder een geweldig succes van 10cc en Gouldman was een zeer begenadigd componist (al in de jaren 60, ruim voor 10cc).

Ik heb mij in die zin afgevraagd of Sunburn geschikt zou zijn geweest voor een 10cc cd. Het is erg lichtvoetig misschien maar het werk van 10cc na Bloody tourists was bepaald ook niet je dat. Moeilijk. De compilatie The ultimate collection van 10cc herbergt in ieder geval ook Sunburn; het had latere platen van 10cc wellicht wat kunnen opvrolijken.

Backstage pass is helemaal geen onaardige single van McGuinn, Clark & Hilmann, ook binnengekomen bij Ranboy. Maar de sterren staan niet zo gunstig voor deze muziek in die tijd en waar Graham Gouldman de zonnige lichtvoetigheid opzocht, deden de ex-Byrds van zich horen door te komen met lichtvoetige southern rock. De hoogtij dagen van The Byrds waren hiermee wel definitief voorbij....

sq
De SQ top 15 van week 27 - 1979

(afbeelding)

1 (1) Patti Smith Group - Frederick (3 wk)
2 (7) Amii Stewart - Light My Fire (2 wk)
3 (2) Peaches & Herb - Reunited (9 wk)
4 (-) Gonzalez - Haven´t Stopped dancing Yet
5 (3) Chic - Good Times (3 wk)
6 (12) Taka Boom - Night Dancin' (3 wk)
7 (4) Sniff 'n the Tears - Driver's Seat (3 wk)
8 (9) Ricky Lee Jones - Chuck e´s In Love (2 wk)
9 (6) Elvis Costello & the Attractions - Accidents Will Happen (3 wk)
10 (13) Ironhorse - Sweet Lui-Luise (2 wk)
11 (8) Instant Funk - I´ve Got My Mind Made Up (4 wk)
12 (11) KC & the Sunshine Band - Come to my Island (3 wk)
13 (10) Raydio - Hot Stuff (7 wk)
14 (-) Isley Brothers - I Want To Be With You
15 (14) Patti Smith Group - Dancing Barefoot (10 wk)

Even snel mijn lijstje neergeplempt tussen Roskilde en de halve finale WK. Even ook heel snel de posts hiervoor gescand. Leuke binnenkomer van musician van Gus Williams. Vrij consequent zie ik de ´Nederlandse producten´ van de toenmalige nationale kwaliteitspop in zijn lijst verschijnen, met dus ook de mindere hits.
Ranboy´s lijst heeft wel een heel frisse uitstraling met UK bovenaan (gebeurt dat bij musician ook nog?) en al die nieuwe nummers die bij mij pas later werden ontdekt. Vooral de promente plek voor John Stewart (merkwaardig onbekend gebleven) is treffend. Hij maakte destijds prachtige platen. Net iets te gladjes voor de huidige normen, maar met veel fijne composities. Gold mag voor mij dus ook zeker in de ´vergeten en miskende singles 1979´ waar we eerder dit topic over spraken.

In mijn lijst intussen Ironhorse te zien (vorige week nummer 13 vergeten ) en verder als hoge binnenkomer Gonzalez. Heb de video er maar bijgedaan om aan te geven wat ik hier zo mooi aan vind: DIT geeft goed weer wat de disco toen voor mij was als genre: feestelijk, expressief en uitbundig, ondanks de wat knullige presentatie. Te vaak wordt in de retrosfeer bij disco gerefereerd aan een wat lullige tijd met foute kleren en rijtjesdansen. De close-up van het shot op het kruis in het slot is wat plat maar ook typerend: een veel geiler en excentrieker genre dan waar het nu voor wordt versleten. Van deze plaat heb ik natuurlijk ook weer de maxi en het intro daarvan, met de geleidelijke opbouw, is een van de mooiste uit dat jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.