Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 16 oktober 2011, 14:00 uur
kaztor schreef:
Ik wil bij deze even kwijt dat dit topic gelijkend is aan deze topic, maar dan 1980 i.p.v. 1967.
Misschien kunnen we daarop ook met lijstjes beginnen en wekelijks een definitieve Top 15 samenstellen!
Ik wil bij deze even kwijt dat dit topic gelijkend is aan deze topic, maar dan 1980 i.p.v. 1967.
Misschien kunnen we daarop ook met lijstjes beginnen en wekelijks een definitieve Top 15 samenstellen!
Lijkt me leuk, want als we enkel met dit topic verder gaan, zullen we nog zo'n 13 jaar moeten wachten voor we eindelijk aan 1980 toe zijn. Het extra werk neem ikzelf er in ieder geval graag bij

Verder alweer een leuke lijst met The Who zoals verwacht op 1. Opvallend ook hoe Light My Fire zo'n enorme val van de toppositie maakt. En nu maar hopen dat Strawberry Alarm Clock nog een beetje stijgt!
0
geplaatst: 16 oktober 2011, 14:03 uur
The Doors kreeg van mij al een tijdje geen steun meer, misschien omdat ik het wat meer een 'zomer-nummer' vind ten opzichte van de recentere nummers. Er zijn door de laatste weken dan ook aardig wat binnenkomers bij gekomen als je alle lijstjes bekijkt.
@Musician: Yep, maar gaat zoiets snel, dat samenstellen? Zo niet, misschien dat ik het door-de-week wel kan doen...
@Musician: Yep, maar gaat zoiets snel, dat samenstellen? Zo niet, misschien dat ik het door-de-week wel kan doen...
0
geplaatst: 16 oktober 2011, 14:22 uur
Je moet gewoon een keer beginnen, dat is het meeste werk, en dan zul je net als met 1967 moeten gaan bijhouden wat de nieuwe hits zijn, wie je laat stijgen/dalen, net hoe je pet staat.
Voor Ranboy en mezelf is het wekelijks een kwestie van overpennen, hij heeft maar liefst 40 platen in zijn lijst, ikzelf 30.
Maar éénmaal een lijstje opgemaakt (en met 15 is het volgens mij niet zoveel werk) is het gewoon een wekelijks werkje van hooguit een kwartier.
Dan reken ik niet mee de tijd dat je er naar luistert. Ik luister toch wel alle 'nieuwe' nummers uit 1967, de laatste lijst die ik heb gemaakt en dán maak ik een nieuwe top 15, als we het over 1967 hebben. Als je luistertijd gaat rekenen ben je meer tijd kwijt natuurlijk.
Maar aangezien je de tipparade over 1980 (en ook de Amerikaanse hitlijst) uitgebreid afluistert om te kunnen beoordelen, lijkt mij een top 15 er van maken nog maar peanuts...
Voor Ranboy en mezelf is het wekelijks een kwestie van overpennen, hij heeft maar liefst 40 platen in zijn lijst, ikzelf 30.
Maar éénmaal een lijstje opgemaakt (en met 15 is het volgens mij niet zoveel werk) is het gewoon een wekelijks werkje van hooguit een kwartier.
Dan reken ik niet mee de tijd dat je er naar luistert. Ik luister toch wel alle 'nieuwe' nummers uit 1967, de laatste lijst die ik heb gemaakt en dán maak ik een nieuwe top 15, als we het over 1967 hebben. Als je luistertijd gaat rekenen ben je meer tijd kwijt natuurlijk.
Maar aangezien je de tipparade over 1980 (en ook de Amerikaanse hitlijst) uitgebreid afluistert om te kunnen beoordelen, lijkt mij een top 15 er van maken nog maar peanuts...

0
geplaatst: 17 oktober 2011, 20:46 uur
kaztor schreef:
Week 41 - 1967
Top 40
Week 41 - 1967
Top 40
Echt geweldig!

Heeft iedereen die Cornuco prijsvraag-met-slagzin onder aan de Top 40 gezien en de mogelijkheid tot het winnen van 17 Peugeot brommertjes en 204 singles? Even kijken want behalve muziek levert de omgeving, zoals deze advertentie/prijsvraag, natuurlijk een mooi kijkje in het jaar 1967!
0
geplaatst: 17 oktober 2011, 21:05 uur
kaztor schreef:
Heintje is niet aan ons besteed, dit is voor een bepaald slag volk dat zich met andere dingen bezig houdt dan een Musicmeter. Om heel eerlijk te zijn: Verschrikkelijk! [1].
Heintje is niet aan ons besteed, dit is voor een bepaald slag volk dat zich met andere dingen bezig houdt dan een Musicmeter. Om heel eerlijk te zijn: Verschrikkelijk! [1].
Het is echt heel erg. In mijn herinnering wist ik helemaal niet meer dat hij met een 'zachte g' zong. Het maakt het niet meer of minder erg, maar Mama is toch wel erg treurig. En let op, het wordt nog een grote hit ook (20 weken, plek 9)
Ik weet alleen nog niet wat ik nóg erger vind:
kaztor schreef:
Ik hou van instrumentale muziek, dat moge inmiddels duidelijk zijn, maar die draai-orgelkitsch van John Woodhouse moest maar lekker bij de duiven op de Dam blijven... [1].
Ik hou van instrumentale muziek, dat moge inmiddels duidelijk zijn, maar die draai-orgelkitsch van John Woodhouse moest maar lekker bij de duiven op de Dam blijven... [1].
Eerlijk gezegd hoop ik hem met Melodia daar niet tegen te komen. Misschien ergens een onbewoond eilandje...
En ook hier een grote hitgevoeligheid, 18 weken en plaats 3.
0
geplaatst: 17 oktober 2011, 21:48 uur
Melodia noem ik oubollige muzak maar het heeft nog enige charme, ik zou dit nooit uit mijzelf opzetten maar het irriteert mij ook niet.
Erger dan Heintje? Justin Bieber wellicht (al ken ik nog erger dan dat).
Erger dan Heintje? Justin Bieber wellicht (al ken ik nog erger dan dat).
0
geplaatst: 18 oktober 2011, 12:34 uur
Dan komt dat wat mij betreft helemaal goed! Dus: Insturen jullie favoriete lijstjes! 
Hot 100 - Week Of October 14, 1967
Top 10:
#1 - #1 The Box Tops - The Letter
#2 - #2 The Association - Never My Love
#3 - ? Lulu - To Sir With Love
#4 - #5 Bill Cosby - Little Ole Man (Uptight)
#5 - #3 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#6 - #6 Jackie Wilson - (Your Love Is Lifting Me) Higher And Higher
#7 - #4 Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#8 - #9 The Rascals - How Can I Be Sure
#9 - #10 Brenton Wood - Gimme Litle Sign
#10 - ? Sam & Dave - Soul Man

Amerika in de ban van soul-muziek en deze maakte duidelijk de cross-over.
De Top 2 blijft ongewijzigd. Verder minuscule veranderingen en 2 nieuwelingen.
Lulu zou met dit nummer in Nederland niet verder reiken dan de Tipparade; In Amerika ging het haar duidelijk beter af. Typische '60's-pop in een ietwat dramatisch jasje. Je hoort duidelijk dat haar stem beter bij een bluesier ofwel soul-achtige aanpak past (Shout), maar dit is zeker niet slecht [7,5].
Over soul gesproken... Met Sam & Dave krijgen we hier een puur voorbeeld te horen van klasse-soul dat pure speelsheid en passie uitstraalt. Komt zeker volgende week in m'n Top 15 binnen!! [9,5].
----------
Binnenkomers bij de onderste 10:
#100: Chuck Jackson - Shame On Me
#98: Bunny Sigler - Lovey Dovey-You're So Fine
#97: The Parliaments - All Your Goodies Are Gone
#96: The Bar-Kays - Give Everybody Some
#95: Syl Johnson - Different Strokes

Zonnige klasse-soul van klasbak.
#94: Elvis Presley - You Don't Know Me
#91: Harvey Scales & The Seven Sounds - Get Down
'Shame on you for the whole damn song!' weet m'n lieve schat Chuck Jackson na te geven. Dit soort neppe melodrama moest zich maar beperken tot slappe romantische komedies, niet op MuMe. Next! [1].
'Really love yer peaches, wanna shake your tree'. Ja, die kennen we, en we weten nu gelijk waar dat (waarschijnlijk) vandaan komt!
Bunny Sigler klinkt als een veelzijdiger versie van James Brown. Het mist een goede 'hook', maar de performance compenseert dat grotendeels. Heel aardige plaat [7].
De associatie bij de bandnaam The Parliaments is ook raak: Hij is op het clipje nauwelijks herkenbaar, maar het is de man aan de uiterst rechterkant: George Clinton, en hij neemt ook de lead-vocalen voor z'n rekening. Als je naar het liedje luistert hoor je het al een beetje: Een ietwat lome atmosfeer dat gepaard gaat met een wat groovy ritme. Later zou het tot deze versie herbewerkt worden. Een nummer met een interessante geschiedenis dus. Maar daarnaast vind ik dit ook gewoon pure klasse [9].
The Bar-Kays' Give Everybody Some vind ik van een iets mindere divisie dan Soulfinger als ik heel eerlijk mag zijn. Maar verder weinig mis mee, het swingt wel lekker [7,5].
Deze topic maakt me langzaamaan duidelijk wat voor klasse-artiest Syl Johnson is. Different Strokes klinkt tegelijk speels en stijlvol. Voor dit soort soulmuziek mag je me altijd wakker maken. Dit maakt een slechte dag goed [9,5].
Van Elvis ben ik nooit een fan geweest, en You Don't Know Me gaat dat niet veranderen. Ik vind dit slijmballenmuziek gemaakt door een poseur, kan er niks anders van maken. Sorry, fans! [2].
Get Down, daar val ik ook niet van om. Ik vind het over-the-top met dat aanmoedigende geschreeuw erdoor heen. Misschien iets voor James Brown-fans, maar ze moesten zich maar eens bewijzen zonder dat getetter, Saai en vermoeiend [3].

Hot 100 - Week Of October 14, 1967
Top 10:
#1 - #1 The Box Tops - The Letter
#2 - #2 The Association - Never My Love
#3 - ? Lulu - To Sir With Love
#4 - #5 Bill Cosby - Little Ole Man (Uptight)
#5 - #3 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#6 - #6 Jackie Wilson - (Your Love Is Lifting Me) Higher And Higher
#7 - #4 Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#8 - #9 The Rascals - How Can I Be Sure
#9 - #10 Brenton Wood - Gimme Litle Sign
#10 - ? Sam & Dave - Soul Man

Amerika in de ban van soul-muziek en deze maakte duidelijk de cross-over.
De Top 2 blijft ongewijzigd. Verder minuscule veranderingen en 2 nieuwelingen.
Lulu zou met dit nummer in Nederland niet verder reiken dan de Tipparade; In Amerika ging het haar duidelijk beter af. Typische '60's-pop in een ietwat dramatisch jasje. Je hoort duidelijk dat haar stem beter bij een bluesier ofwel soul-achtige aanpak past (Shout), maar dit is zeker niet slecht [7,5].
Over soul gesproken... Met Sam & Dave krijgen we hier een puur voorbeeld te horen van klasse-soul dat pure speelsheid en passie uitstraalt. Komt zeker volgende week in m'n Top 15 binnen!! [9,5].
----------
#100: Chuck Jackson - Shame On Me
#98: Bunny Sigler - Lovey Dovey-You're So Fine
#97: The Parliaments - All Your Goodies Are Gone
#96: The Bar-Kays - Give Everybody Some
#95: Syl Johnson - Different Strokes

Zonnige klasse-soul van klasbak.
#94: Elvis Presley - You Don't Know Me
#91: Harvey Scales & The Seven Sounds - Get Down
'Shame on you for the whole damn song!' weet m'n lieve schat Chuck Jackson na te geven. Dit soort neppe melodrama moest zich maar beperken tot slappe romantische komedies, niet op MuMe. Next! [1].
'Really love yer peaches, wanna shake your tree'. Ja, die kennen we, en we weten nu gelijk waar dat (waarschijnlijk) vandaan komt!
Bunny Sigler klinkt als een veelzijdiger versie van James Brown. Het mist een goede 'hook', maar de performance compenseert dat grotendeels. Heel aardige plaat [7].De associatie bij de bandnaam The Parliaments is ook raak: Hij is op het clipje nauwelijks herkenbaar, maar het is de man aan de uiterst rechterkant: George Clinton, en hij neemt ook de lead-vocalen voor z'n rekening. Als je naar het liedje luistert hoor je het al een beetje: Een ietwat lome atmosfeer dat gepaard gaat met een wat groovy ritme. Later zou het tot deze versie herbewerkt worden. Een nummer met een interessante geschiedenis dus. Maar daarnaast vind ik dit ook gewoon pure klasse [9].
The Bar-Kays' Give Everybody Some vind ik van een iets mindere divisie dan Soulfinger als ik heel eerlijk mag zijn. Maar verder weinig mis mee, het swingt wel lekker [7,5].
Deze topic maakt me langzaamaan duidelijk wat voor klasse-artiest Syl Johnson is. Different Strokes klinkt tegelijk speels en stijlvol. Voor dit soort soulmuziek mag je me altijd wakker maken. Dit maakt een slechte dag goed [9,5].
Van Elvis ben ik nooit een fan geweest, en You Don't Know Me gaat dat niet veranderen. Ik vind dit slijmballenmuziek gemaakt door een poseur, kan er niks anders van maken. Sorry, fans! [2].
Get Down, daar val ik ook niet van om. Ik vind het over-the-top met dat aanmoedigende geschreeuw erdoor heen. Misschien iets voor James Brown-fans, maar ze moesten zich maar eens bewijzen zonder dat getetter, Saai en vermoeiend [3].
0
geplaatst: 18 oktober 2011, 20:57 uur
Misschien nog meer tips voor de komende periode:
De Engelse Top 20 van 18 oktober 1967:

01 01 Massachusetts - Bee gees
02 04 Hole in my shoe - Traffic
03 03 The Last Waltz - Engelbert Humperdinck
04 02 Flowers in the rain - The Move
05 06 The letter - Box tops
06 09 Homburg - Procol Harum
07 07 There must be a way - Frankie Vaughn
08 11 From the underworld - The Herd
09 05 Excerpt from a teenage opera - Keith West
10 08 Reflections - Diana Ross
11 13 When will the good apples fall - The Seekers
12 10 Itchycoo park - Small faces
13 --- Baby now that I've found you - Foundations
14 --- Zabadak - Dozy, Beaky, Mick & Tich
15 14 The day I met Marie - Cliff Richard
16 15 Black velvet band - Dubliners
17 12 Let's go to San Francisco - Flowerpot men
18 16 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
19 --- You've not changed - Sandy Shaw
20 18 King Midas in reverse - Hollies
Overige nieuwe:
World of Broken Hearts - Amen Corner (30)
San Franciscan nights - Eric Burdon and the Animals (37)
Exceptioneel rustig weekje.... Toch maar The Foundations bij mijn tips en Amen Corner...
De Engelse Top 20 van 18 oktober 1967:
01 01 Massachusetts - Bee gees
02 04 Hole in my shoe - Traffic
03 03 The Last Waltz - Engelbert Humperdinck
04 02 Flowers in the rain - The Move
05 06 The letter - Box tops
06 09 Homburg - Procol Harum
07 07 There must be a way - Frankie Vaughn
08 11 From the underworld - The Herd
09 05 Excerpt from a teenage opera - Keith West
10 08 Reflections - Diana Ross
11 13 When will the good apples fall - The Seekers
12 10 Itchycoo park - Small faces
13 --- Baby now that I've found you - Foundations
14 --- Zabadak - Dozy, Beaky, Mick & Tich
15 14 The day I met Marie - Cliff Richard
16 15 Black velvet band - Dubliners
17 12 Let's go to San Francisco - Flowerpot men
18 16 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
19 --- You've not changed - Sandy Shaw
20 18 King Midas in reverse - Hollies
Overige nieuwe:
World of Broken Hearts - Amen Corner (30)
San Franciscan nights - Eric Burdon and the Animals (37)
Exceptioneel rustig weekje.... Toch maar The Foundations bij mijn tips en Amen Corner...
0
geplaatst: 19 oktober 2011, 15:25 uur
Top 15 van 21 oktober 1967
01 (02) I Can See For Miles - The Who
02 (05) A hole in my Shoe – Traffic
03 (06) From the Underworld – The Herd
04 (04) Homburg – Procol Harum
05 (01) You Keep Hangin' On - Vanilla Fudge
06 (03) We love you - Rolling stones
07 ( - ) Excerpts From a Teenage Opera - Keith West *
08 (08) The Letter - The Box Tops
09 (09) Flowers in the Rain - The Move
10 (12) World Of Broken Hearts - Amen Corner
11 (07) Light my fire - Doors
12 (10) A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum
13 (11) Waterloo Sunset - The Kinks
14 ( - ) Incense and Peppermints - The Strawberry Alarm Clock*
15 (14) Paper Sun – Traffic
De nummers 1 t/m 4 zijn momenteel veruit de beste en kunnen elkaars posities zomaar inwisselen.
"Oudjes" zoals Waterloo Sunset en A Whiter Shade Of Pale zouden in werkelijkheid al 17 weken of meer in mijn Top 15 staan, maar zijn simpelweg nog steeds veel beter dan de nieuwkomers.
Hiermee blijkt wederom dat het aanbod van echte toppers momenteel onder de maat is.
* Excerpts From a Teenage Opera van Keith West is een vergeten pareltje
die alsnog een plaats in de Top 15 verdiend. (cijfer: 9) 
Incense and Peppermints van The Strawberry Alarm Clock is nooit een hit geweest in Nederland. Tot mijn verbazing haalde het nummer wel de nummer 1 positie in de Billboard Hot100. Hoger dan de 14e positie zal dit nummer in mijn lijstje niet halen. (Cijfer: 7)
Soul Man van Sam & Dave en How Can I Be Sure van The Rascals hebben mijn Top 15 net niet gehaald.
01 (02) I Can See For Miles - The Who
02 (05) A hole in my Shoe – Traffic
03 (06) From the Underworld – The Herd
04 (04) Homburg – Procol Harum
05 (01) You Keep Hangin' On - Vanilla Fudge
06 (03) We love you - Rolling stones
07 ( - ) Excerpts From a Teenage Opera - Keith West *
08 (08) The Letter - The Box Tops
09 (09) Flowers in the Rain - The Move
10 (12) World Of Broken Hearts - Amen Corner
11 (07) Light my fire - Doors
12 (10) A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum
13 (11) Waterloo Sunset - The Kinks
14 ( - ) Incense and Peppermints - The Strawberry Alarm Clock*
15 (14) Paper Sun – Traffic
De nummers 1 t/m 4 zijn momenteel veruit de beste en kunnen elkaars posities zomaar inwisselen.
"Oudjes" zoals Waterloo Sunset en A Whiter Shade Of Pale zouden in werkelijkheid al 17 weken of meer in mijn Top 15 staan, maar zijn simpelweg nog steeds veel beter dan de nieuwkomers.
Hiermee blijkt wederom dat het aanbod van echte toppers momenteel onder de maat is.
* Excerpts From a Teenage Opera van Keith West is een vergeten pareltje
die alsnog een plaats in de Top 15 verdiend. (cijfer: 9) 
Incense and Peppermints van The Strawberry Alarm Clock is nooit een hit geweest in Nederland. Tot mijn verbazing haalde het nummer wel de nummer 1 positie in de Billboard Hot100. Hoger dan de 14e positie zal dit nummer in mijn lijstje niet halen. (Cijfer: 7)
Soul Man van Sam & Dave en How Can I Be Sure van The Rascals hebben mijn Top 15 net niet gehaald.
0
geplaatst: 19 oktober 2011, 19:55 uur
Jammer! Maar wat niet is kan komen. Vandaag boeiende Very Best of the Rascals ontvangen.
Ik geloof dat het op zich wel meevalt, het aanbod van "echte toppers". Het is overigens heel goed dat er een gemiddeld aantal aan sterke en minder sterke platen is, dat houd je lijst in evenwicht. Elke week 15 toppers en 5 nieuwe kandidaten van hetzelfde niveau is ook zeer vermoeiend...
Ik geloof dat het op zich wel meevalt, het aanbod van "echte toppers". Het is overigens heel goed dat er een gemiddeld aantal aan sterke en minder sterke platen is, dat houd je lijst in evenwicht. Elke week 15 toppers en 5 nieuwe kandidaten van hetzelfde niveau is ook zeer vermoeiend...

0
geplaatst: 19 oktober 2011, 20:50 uur
arthurDZ schreef:
Musician schreef:
Arthur was de eerste!
En dat ben ik deze week opnieuw!
Musician schreef:
Arthur was de eerste!
En dat ben ik deze week opnieuw!
Waar is Arthur?

Musicians Top 15 van 21 oktober 1967
01 (02) 03 I can see for miles - The Who
02 (04) 02 How can I be sure - The Young Rascals
03 (01) 05 Massachusetts - Bee gees
04 (03) 04 The letter - Box Tops
05 (08) 04 A hole in my shoe – Traffic
06 (07) 02 Homburg - Procol Harum
07 (05) 05 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix
08 (14) 02 Incense and peppermints - Strawberry alarm clock
09 (10) 04 You keep me hanging on - Vanilla Fudge
10 (13) 02 From the underworld - The Herd
11 (06) 08 We love you - Rolling stones
12 (15) 02 Tramp - Carla Thomas/Otis Redding
13 (---) 01 Big spender – Shirley Bassey
14 (09) 06 Excerpt from a teenage opera - Keith West
15 (---) 01 Baby Now that I’ve found you – The Foundations
The Strawberry Alarm Clock doet het toch goed, ik vind 6 plaatsen winst in de lijst van deze week een prima stap. Onbegrijpelijk dat het geen hit is geworden in Nederland.
Daar tegenover valt de ene plek winst van Procol Harum een beetje tegen.
Mijn nieuwe binnenkomers deze week uit Engeland.
Shirley Bassey behoeft natuurlijk geen enkele introductie. Big spender vertegenwoordigt de prachtige jaren '60 collectie die ze heeft gemaakt.
De Foundations hebben bijna een gelijk verhaal als de Strawberry Alarm Clock maar dan in het Verengigd koninkrijk. Een Engelse nummer één, maar nauwelijks veel hitparade succes in Nederland, hoewel plek 13 uiteindelijk nog meevalt.
Toch is het kijken naar de Amerikaanse en Engelse hitlijst, als we het toch mogen overdoen, bepaald geen nutteloze aanvulling.
0
geplaatst: 20 oktober 2011, 10:15 uur
Deze keer slechts derde, maar dat komt door mijn tijdelijke gebrek aan internet thuis. Daarom, tijdens de werkuren, presenteer ik jullie mijn nieuwe top 15 
1. The Who- I Can See For Miles (2)
2. The Box Tops- The Letter (1)
3. Strawberry Alarm Clock- Incense And Peppermints (7)
4. Buffalo Springfield- Rock N' Roll Woman (3)
5. The Herd- From The Underworld (8)
6. The Doors- Light My Fire (4)
7. Jefferson Airplane- The Ballad Of You, Me And Pooneil (14)
8. Procul Harum- Homburg (10)
9. The Young Rascals- How Can I Be Sure (-)
10. The Doors- People Are Strange (5)
11. The Hollies- King Midas In Reverse (6)
12. Traffic- A Hole In My Shoe (9)
13. Sam & Dave- Soul Man (-)
14. The Loot- Whenever You're Ready (12)
15. Dusty Springfield- The Look Of Love (-)
Nogal cru dat The Box Tops opnieuw op nummer twee belanden, na slechts een weekje bovenaan te hebben gestaan. The Letter is tot nu toe wel de grootste hit uit mijn lijst.
Verder ben ik ook gezwicht voor The Young Rascals. Gewoon een fijn plaatje van hun. Verdere binnenkomers zijn de klassieker Soul Man en een ietwat vergeten Dusty Springfield-nummer uit de tijd dat haar populariteit dalende was.

1. The Who- I Can See For Miles (2)
2. The Box Tops- The Letter (1)
3. Strawberry Alarm Clock- Incense And Peppermints (7)
4. Buffalo Springfield- Rock N' Roll Woman (3)
5. The Herd- From The Underworld (8)
6. The Doors- Light My Fire (4)
7. Jefferson Airplane- The Ballad Of You, Me And Pooneil (14)
8. Procul Harum- Homburg (10)
9. The Young Rascals- How Can I Be Sure (-)
10. The Doors- People Are Strange (5)
11. The Hollies- King Midas In Reverse (6)
12. Traffic- A Hole In My Shoe (9)
13. Sam & Dave- Soul Man (-)
14. The Loot- Whenever You're Ready (12)
15. Dusty Springfield- The Look Of Love (-)
Nogal cru dat The Box Tops opnieuw op nummer twee belanden, na slechts een weekje bovenaan te hebben gestaan. The Letter is tot nu toe wel de grootste hit uit mijn lijst.
Verder ben ik ook gezwicht voor The Young Rascals. Gewoon een fijn plaatje van hun. Verdere binnenkomers zijn de klassieker Soul Man en een ietwat vergeten Dusty Springfield-nummer uit de tijd dat haar populariteit dalende was.
0
geplaatst: 20 oktober 2011, 11:02 uur
Ah! Ik zie dat je een plaat van Dusty Springfield hebt gevonden, die is natuurlijk ook niet te versmaden (in de regel). Even naar op zoek...
0
geplaatst: 20 oktober 2011, 12:56 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 4:
#1 - #6 Procol Harum - Homburg (2wk)
#2 - - Syl Johnson - Different Strokes (1wk)
#3 - #4 The Herd - From The Underworld (3wk)
#4 - #1. Traffic - Paper Sun (4wk)
#5 - #3 The Who - I Can See For Miles (3wk)
#6 - #2. Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale (4wk)
#7 - - Sam & Dave - Soul Man (1wk)
#8 - - The Foundations - Baby, Now That I've Found You (1wk)
#9 - #8. Brenton Wood - Gimme A Little Sign (4wk)
#10 - #12 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Zabadak (2wk)
#11 - #5 Ray Bryant - Ode To Billy Joe (3wk)
#12 - #10 Strawberry Alarm Clock - Incense And Peppermints (2wk)
#13 - #9. The Bar-Kays - Soulfinger (4wk)
#14 - #14. Charles Wright & The Watts 103rd St. Band - Spreadin' Honey (4wk)
#15 - #11. Stevie Wonder - I Was Made To Love Her (4wk)
Uit de lijst:
- - #7. Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On (na 3wk)
- - #13. The Jimi Hendrix Experience - Burning Of The Midnight Lamp (na 3wk)
- - #15. Diana Ross & The Supremes - Reflections (na 3wk)
Syl Johnson maakt een verpletterende entree, Strawberry Alarm Clock bezit toch niet genoeg 'staying power' om verder door te dringen.
#1 - #6 Procol Harum - Homburg (2wk)
#2 - - Syl Johnson - Different Strokes (1wk)
#3 - #4 The Herd - From The Underworld (3wk)
#4 - #1. Traffic - Paper Sun (4wk)
#5 - #3 The Who - I Can See For Miles (3wk)
#6 - #2. Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale (4wk)
#7 - - Sam & Dave - Soul Man (1wk)
#8 - - The Foundations - Baby, Now That I've Found You (1wk)
#9 - #8. Brenton Wood - Gimme A Little Sign (4wk)
#10 - #12 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Zabadak (2wk)
#11 - #5 Ray Bryant - Ode To Billy Joe (3wk)
#12 - #10 Strawberry Alarm Clock - Incense And Peppermints (2wk)
#13 - #9. The Bar-Kays - Soulfinger (4wk)
#14 - #14. Charles Wright & The Watts 103rd St. Band - Spreadin' Honey (4wk)
#15 - #11. Stevie Wonder - I Was Made To Love Her (4wk)
Uit de lijst:
- - #7. Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On (na 3wk)
- - #13. The Jimi Hendrix Experience - Burning Of The Midnight Lamp (na 3wk)
- - #15. Diana Ross & The Supremes - Reflections (na 3wk)
Syl Johnson maakt een verpletterende entree, Strawberry Alarm Clock bezit toch niet genoeg 'staying power' om verder door te dringen.
0
geplaatst: 22 oktober 2011, 12:43 uur
Week 42 - 1967
Top 40 (lees eens die passionele promotie voor Them!)
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
#2: Golden Earrings - Together We Live, Together We Love
#10: Gert En Hermien - Jij Alleen
#12: Zen - You Better Start Running Away From Me (re-entry)
#15: Bobbejaan Schoepen - Als Het Vriest In Madagaskar
#16: Scott McKenzie - Like An Old Time Movie
#17: Sam & Dave - Soul Man
#18: David Bowie - Love You Till Tuesday
.jpg)
Het prille begin voor een groot talent.
#20: The Foundations - Baby, Now That I've Found You
Hier krijgen we nog een portie echte Flower Power van onze Haagsche trots. 'Het klinkt als een typische hippie-song, maar klinkt beter dan minstens de helft daarvan' zegt m'n lieve schatje. De latere Earring bevalt me beter, maar dit vind ik zeker geen slecht nummer [7,5].
Hoekje Nederlandse troep: Vervolgens vinden we Gert & Hermien in (voor hun) betere tijden. Slappe schmaltz dat totaal ongeïnspireerd en voorgeprogrammeerd klinkt. Als een smerige magnetronmaaltijd [1]. Het Bobbejaan Schoepen-nummer, dat mag natuurlijk niemand serieus nemen. Het enige dat het nog boven het Gert & Hermien-nummer uit tilt is dat je het uit pure balorigheid op zou kunnen zetten, gewoon om het eigenlijk belachelijk te kunnen maken en mee te kunnen schreeuwen [2].
Dit Scott McKenzie-nummer vind ik -ik ga het zeggen- eigenlijk een stuk leuker dan z'n San Francisco-liedje. Ik heb het zelf nog nooit gehoord, het heeft ook waarschijnlijk niet veel gedaan en dat is vreemd want het is echt een heel mooi, meeslepend nummer. Misschien was het iets te eigenzinnig om goed mee te kunnen scoren. Zonde! Ik neem het op me om het wat meer bekendheid te kunnen geven en het gaat in mijn aanstaande Top 15! [8,5].
We eindigen deze week met 3 absolute toppers waarvan ik Sam & Dave hierboven al heb doorgenomen en de tweede is een opvallende primeur: David Bowie!!!
Vele mensen zijn sceptisch over zijn vroegste periode en gaan dat waarschijnlijk ook zijn over mijn beoordeling, maar bij het beluisteren en het zien van de bijbehorende clip kan ik het simpelweg niet helpen: Ik vind dit simpelweg fantastisch! Zelfs in dit vroege stadium merk je gewoon al dat er een groot talent is opgestaan. Een talent die aanvankelijk nog een paar jaar nodig had om gesetteld te zijn, maar toch... Noem het speels, noem het kinderachtig, maar wat mij betreft voelde hij met Love You Till Tuesday al feilloos de tijdsgeest aan en is de wereld een artistiek toptalent rijker. Ik zet Low nog maar eens op!
[10].
De laatste klapper komt in de vorm van het Foundations-nummer. Het is melodieus, heeft steengoede zang, kent een lekker lome, soulvolle groove en klinkt gebruikersvriendelijk voor heel de familie. Een popsong optima forma dus dat de tand des tijds feilloos heeft doorstaan [9,5].
Top 40 (lees eens die passionele promotie voor Them!)
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
#12: Zen - You Better Start Running Away From Me (re-entry)
.jpg)
Het prille begin voor een groot talent.
Hier krijgen we nog een portie echte Flower Power van onze Haagsche trots. 'Het klinkt als een typische hippie-song, maar klinkt beter dan minstens de helft daarvan' zegt m'n lieve schatje. De latere Earring bevalt me beter, maar dit vind ik zeker geen slecht nummer [7,5].
Hoekje Nederlandse troep: Vervolgens vinden we Gert & Hermien in (voor hun) betere tijden. Slappe schmaltz dat totaal ongeïnspireerd en voorgeprogrammeerd klinkt. Als een smerige magnetronmaaltijd [1]. Het Bobbejaan Schoepen-nummer, dat mag natuurlijk niemand serieus nemen. Het enige dat het nog boven het Gert & Hermien-nummer uit tilt is dat je het uit pure balorigheid op zou kunnen zetten, gewoon om het eigenlijk belachelijk te kunnen maken en mee te kunnen schreeuwen [2].
Dit Scott McKenzie-nummer vind ik -ik ga het zeggen- eigenlijk een stuk leuker dan z'n San Francisco-liedje. Ik heb het zelf nog nooit gehoord, het heeft ook waarschijnlijk niet veel gedaan en dat is vreemd want het is echt een heel mooi, meeslepend nummer. Misschien was het iets te eigenzinnig om goed mee te kunnen scoren. Zonde! Ik neem het op me om het wat meer bekendheid te kunnen geven en het gaat in mijn aanstaande Top 15! [8,5].
We eindigen deze week met 3 absolute toppers waarvan ik Sam & Dave hierboven al heb doorgenomen en de tweede is een opvallende primeur: David Bowie!!!

Vele mensen zijn sceptisch over zijn vroegste periode en gaan dat waarschijnlijk ook zijn over mijn beoordeling, maar bij het beluisteren en het zien van de bijbehorende clip kan ik het simpelweg niet helpen: Ik vind dit simpelweg fantastisch! Zelfs in dit vroege stadium merk je gewoon al dat er een groot talent is opgestaan. Een talent die aanvankelijk nog een paar jaar nodig had om gesetteld te zijn, maar toch... Noem het speels, noem het kinderachtig, maar wat mij betreft voelde hij met Love You Till Tuesday al feilloos de tijdsgeest aan en is de wereld een artistiek toptalent rijker. Ik zet Low nog maar eens op!
[10].De laatste klapper komt in de vorm van het Foundations-nummer. Het is melodieus, heeft steengoede zang, kent een lekker lome, soulvolle groove en klinkt gebruikersvriendelijk voor heel de familie. Een popsong optima forma dus dat de tand des tijds feilloos heeft doorstaan [9,5].
0
geplaatst: 22 oktober 2011, 13:07 uur
Ik zit nu zo eens zo'n oud Top 40-blaadje te bekijken, maar nu merk ik dat de eerder besproken Cowboy Gerard waarschijnlijk dezelfde disc-jockey Gerard De Vries is als op het blaadje. 

0
geplaatst: 22 oktober 2011, 13:36 uur
Ranboy Top 15 nr 5 van 21 oktober 1967
dw vw aw titel - artiest
1 1 5 Excerpt from a teenage opera - Keith West
2 2 3 Homburg - Procol Harum
3 3 3 From the underworld - The Herd
4 4 5 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
5 5 4 The letter - The Boxtops
6 7 2 How can I be sure - The Young Rascals
7 8 4 A hole in my shoe - Traffic
8 12 2 I can see for miles - The Who
9 10 4 You keep me hanging on - Vanilla Fudge
10 9 5 Massachusetts - The BeeGees
11 -- 1 Not just a flower in your hair - The After Tea
12 6 5 Itchycoo Park - The Small Faces
13 14 4 Flowers in the rain - The Move
14 15 2 Zabadak! - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
15 -- 1 Let's go to San Francisco - Flower Pot Men
Weinig schokkends deze week, wat natuurlijk komt doordat de top 5 al zo sterk bezet is. Wel een leuke binnenkomer voor The After Tea, een afsplitsing van The Tee-Set, met een opvallende altviool (of heet dat anders?) in de hoofdrol en een (voor wie argeloos luistert) overrompelende verrassing als ineens een kinderkoor een Nederlandstalige tekst zingt.
Opvallend veel platen overigens met San Francisco of flower in titel of artiestennaam. Ook San Franciscan night van Eric Burden & the Animals staan op binnenkomen. Het zal de tijd van het seizoen wel zijn
.
dw vw aw titel - artiest
1 1 5 Excerpt from a teenage opera - Keith West
2 2 3 Homburg - Procol Harum
3 3 3 From the underworld - The Herd
4 4 5 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
5 5 4 The letter - The Boxtops
6 7 2 How can I be sure - The Young Rascals
7 8 4 A hole in my shoe - Traffic
8 12 2 I can see for miles - The Who
9 10 4 You keep me hanging on - Vanilla Fudge
10 9 5 Massachusetts - The BeeGees
11 -- 1 Not just a flower in your hair - The After Tea
12 6 5 Itchycoo Park - The Small Faces
13 14 4 Flowers in the rain - The Move
14 15 2 Zabadak! - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
15 -- 1 Let's go to San Francisco - Flower Pot Men
Weinig schokkends deze week, wat natuurlijk komt doordat de top 5 al zo sterk bezet is. Wel een leuke binnenkomer voor The After Tea, een afsplitsing van The Tee-Set, met een opvallende altviool (of heet dat anders?) in de hoofdrol en een (voor wie argeloos luistert) overrompelende verrassing als ineens een kinderkoor een Nederlandstalige tekst zingt.
Opvallend veel platen overigens met San Francisco of flower in titel of artiestennaam. Ook San Franciscan night van Eric Burden & the Animals staan op binnenkomen. Het zal de tijd van het seizoen wel zijn
.
0
geplaatst: 22 oktober 2011, 15:41 uur
Ha ha, die toewijding aan Them is een ware lust voor het oog, en om te lezen! Die Top 40 heeft elke keer leuke dingen om te lezen uit die tijd.
Ik moet de tips nog horen, maar ik weet uit mijn hoofd dat ik Together we live, together we love (samen met Dong dong diki diki dong) altijd één van de mindere Golden earring nummers heb gevonden. We zitten hier nog in het begin van hun carriere, maar dat nummer zal toch waarschijnlijk niet de top van mijn hitlijst bereiken.
We herschrijven gewoon de geschiedenis! Gewoon een hit voor David Bowie, ook al is het hier dan niets geworden. We doen het gewoon met terugwerkende kracht!
Ik moet de tips nog horen, maar ik weet uit mijn hoofd dat ik Together we live, together we love (samen met Dong dong diki diki dong) altijd één van de mindere Golden earring nummers heb gevonden. We zitten hier nog in het begin van hun carriere, maar dat nummer zal toch waarschijnlijk niet de top van mijn hitlijst bereiken.
We herschrijven gewoon de geschiedenis! Gewoon een hit voor David Bowie, ook al is het hier dan niets geworden. We doen het gewoon met terugwerkende kracht!

0
geplaatst: 22 oktober 2011, 17:09 uur
Tipparade: week 42 van 1967.
Golden Earrings die op de flower power-toer gaan, ik vind het nu nog steeds fris klinken, al reken ik dit niet tot hun beste nummers.
Cijfer: 7,5
Dit soort oubollige schmaltz is zowat het ergste in die tijd, het klinkt erg klef en vooral inspiratieloos, zeker de tekst. Ik geef enkel niet het laagste cijfer omdat heel wat nummers mij nog meer irriteren dan dit.
Cijfer: 2
Dit kan ik beter verdragen omdat het niet meer pretendeert dan het is, het is niet meer dan een vrolijk volksdeuntje. Wel heeft Bobbejaan Schoepen veel beters gebracht dan dit, dus toch geen voldoende.
Cijfer: 4,5
San Francisco is een onverwoestbare evergreen en zou een 10 hebben gekregen, dit vind ik een eveneens mooi nummer dat een stuk melancholieker is. Waarom werd dat ook geen hit? Omdat het niet paste in de tijdgeest?
Cijfer: 8,5
Natuurlijk een soulklassieker, rauw en swingend, ook dit kan niet stuk voor mij.
David Bowie bleek toen al een groot (zang)talent te zijn en dit vind ik een leuk en grappig nummer. Maar het beste van hem moest nog komen.
Cijfer: 8
Dit popsoulnummer is iets zoeter en ook wat simpeler dan dat van Sam & Dave maar ook dit kan ik best pruimen en blijft overeind.
Golden Earrings die op de flower power-toer gaan, ik vind het nu nog steeds fris klinken, al reken ik dit niet tot hun beste nummers.
Dit soort oubollige schmaltz is zowat het ergste in die tijd, het klinkt erg klef en vooral inspiratieloos, zeker de tekst. Ik geef enkel niet het laagste cijfer omdat heel wat nummers mij nog meer irriteren dan dit.
Cijfer: 2
Dit kan ik beter verdragen omdat het niet meer pretendeert dan het is, het is niet meer dan een vrolijk volksdeuntje. Wel heeft Bobbejaan Schoepen veel beters gebracht dan dit, dus toch geen voldoende.
Cijfer: 4,5
San Francisco is een onverwoestbare evergreen en zou een 10 hebben gekregen, dit vind ik een eveneens mooi nummer dat een stuk melancholieker is. Waarom werd dat ook geen hit? Omdat het niet paste in de tijdgeest?
Natuurlijk een soulklassieker, rauw en swingend, ook dit kan niet stuk voor mij.
David Bowie bleek toen al een groot (zang)talent te zijn en dit vind ik een leuk en grappig nummer. Maar het beste van hem moest nog komen.
Cijfer: 8
Dit popsoulnummer is iets zoeter en ook wat simpeler dan dat van Sam & Dave maar ook dit kan ik best pruimen en blijft overeind.
0
geplaatst: 23 oktober 2011, 10:02 uur
De Musicmeter Top 15 van 21 oktober 1967:
01 01 I can see for miles * The Who (64)
02 02 Homburg * Procol Harum (59)
03 04 From the underworld * The Herd (56)
04 03 The Letter * Box Tops (45)
05 06 Hole in my shoe * Traffic (38)
06 11 How can I be sure * The Young Rascals (31)
07 14 Incense and peppermints * Strawberry Alarm clock (27)
08 09 Excerpt from a teenage opera * Keith West (26)
09 05 You keep me hanging on * Vanilla Fudge (25)
10 10 Massachusetts * Bee gees (19)
11 07 Light my fire * Doors (15)
12 08 We love you * Rolling stones (15)
13 --- Different strokes * Syl Johnson (14)
14 12 A whiter shade of pale * Procol Harum (14)
15 13 Paper sun * Traffic (13)
En weer zijn er wat punten van beneden naar boven 'geschoven'. Dat maakte het overigens een spannende top 4.
Onderaan zie je nu dat je met een individuele top 3 notering (bij 5 deelnemers) inmiddels ook de Top 15 kunt binnensluipen, zoals de enige nieuwe plaat deze week. Dat nummer van Syl Johnson staat op 2 bij Kaztor.
Blijft leuk en spannend. Zie de nieuwe lijstjes met spanning tegemoet. Met vakantie of een weekje weg? PM de lijst alvast (zoals Ranboy heeft gedaan) dan hoeft het onze lijst niet te missen!
Prettige vakantie Rob!
01 01 I can see for miles * The Who (64)
02 02 Homburg * Procol Harum (59)
03 04 From the underworld * The Herd (56)
04 03 The Letter * Box Tops (45)
05 06 Hole in my shoe * Traffic (38)
06 11 How can I be sure * The Young Rascals (31)
07 14 Incense and peppermints * Strawberry Alarm clock (27)
08 09 Excerpt from a teenage opera * Keith West (26)
09 05 You keep me hanging on * Vanilla Fudge (25)
10 10 Massachusetts * Bee gees (19)
11 07 Light my fire * Doors (15)
12 08 We love you * Rolling stones (15)
13 --- Different strokes * Syl Johnson (14)
14 12 A whiter shade of pale * Procol Harum (14)
15 13 Paper sun * Traffic (13)
En weer zijn er wat punten van beneden naar boven 'geschoven'. Dat maakte het overigens een spannende top 4.
Onderaan zie je nu dat je met een individuele top 3 notering (bij 5 deelnemers) inmiddels ook de Top 15 kunt binnensluipen, zoals de enige nieuwe plaat deze week. Dat nummer van Syl Johnson staat op 2 bij Kaztor.
Blijft leuk en spannend. Zie de nieuwe lijstjes met spanning tegemoet. Met vakantie of een weekje weg? PM de lijst alvast (zoals Ranboy heeft gedaan) dan hoeft het onze lijst niet te missen!
Prettige vakantie Rob!

0
geplaatst: 23 oktober 2011, 11:41 uur
Alweer een mooie lijst. Het is van de finale van de MuMeLadder geleden dat ik nog zo uitkeek naar de uitslag van een topic. En dat elke week opnieuw!
Ik ben ook blij dat Incense And Peppermints in de top 10 is beland. Voel me toch een beetje trendsetter nu aangezien ik de eerste was die het nummer in mijn lijst opnam
En aan Rob: fijne vakantie! Maak van de gelegenheid gebruik om maar lekker veel muziek te luisteren
Ik ben ook blij dat Incense And Peppermints in de top 10 is beland. Voel me toch een beetje trendsetter nu aangezien ik de eerste was die het nummer in mijn lijst opnam

En aan Rob: fijne vakantie! Maak van de gelegenheid gebruik om maar lekker veel muziek te luisteren

0
geplaatst: 23 oktober 2011, 17:59 uur
Hot 100 - Week Of October 21, 1967
Top 10:
#1 - #3 Lulu - To Sir With Love
#2 - #1 The Box Tops - The Letter
#3 - #2 The Association - Never My Love
#4 - #8 The Rascals - How Can I Be Sure
#5 - ? Soul Survivors - Expressway (To Your Heart)

Files kunnen blijkbaar leuk zijn.
#6 - ? Vikki Carr - It Must Be Him
#7 - #10 Sam & Dave - Soul Man
#8 - #4 Bill Cosby - Little Ole Man (Uptight)
#9 - #9 Brenton Wood - Gimme Litle Sign
#10 - ? Marvin Gaye & Tammi Terrell - Your Precious Love

Gouden duo scoort met aandoenlijke ballad.
De Grote Schoonmaak is er weer. Het Amerikaanse publiek heeft het blijkbaar gehad met Bobby Vee, Jackie Wilson en Bobby Gentry. Ook Bill Cosby zakt al redelijk snel.
Expressway To Your Heart klinkt als een verkeersopstopping. Dan bedoel ik niet al die claxons etc. maar het arrangement treft de sfeer daarvan zo goed. De rustigere passages geven het geheel een beetje melancholie mee, maar het is toch een liedje waar je vrolijk van wordt [7,5].
Vikki Carr staat al beschreven op pagina 1 of 2. Ik moet dat toch maar even vermelden, want het is in ieder geval een tijdje terug.
Marvin Gaye & Tammi Terrell was een gouden combi die helaas van korte duur was. Your Precious Love is een oprechte soulballad waarin ik in ieder geval niets op aan te merken heb. Het springt er ook weer niet echt uit, dus een nette voldoende is hier op z'n plaats. Beschreef ik gister nog een Lennon-nummer in het 1980-topic, dan is er hier ook weer een liedje van een artiest waarmee binnenkort iets vreselijks mee zou gebeuren, in dit geval dus Tammi. In 1967 zou ze nog tijdens een optreden op 21-jarige leeftijd instorten vanwege een kwaadaardige hersentumor. Ze zou nog 3 jaren leven.
Marvin was er kapot van en de gebeurtenis was een van de redenen waarom hij z'n stijl naderhand zou veranderen [7,5].
----
#100: The Sunshine Company (wat 'n kutnaam...) - Back On The Street Again
#99: The Platters - Sweet, Sweet Lovin'
#93: Herbie Mann - To Sir With Love
#92: Jesse James - Believe In Me Baby Part 1
#91: The Rose Garden - Next Plane To London
Over The Sunshine Company: Nep-Mama's And Papa's. Snel door... [4].
Ook van The Platters ben ik hier niet ondersteboven. Beetje eenzijdig en rommelig gebracht, alsof ze wel de kwaliteiten bezitten, maar niet weten hoe deze te incorporeren [5].
Jesse James' liedje is helemaal niet slecht, ik zou het zo een 8 willen geven, maar het lijkt wel of z'n vrouw naar 'm staat te schreeuwen, alsof ze 'm bij voorbaat niet gelooft. Dat ze voor de gelegenheid niet even stil kon zijn is dus jammer en kost Jesse punten [5].
Next Plane To London vind ik verder een wat kleurloos nummer. Beperkte zang en een gebrek aan melodie spelen hier parten. Daarom ook begrijpelijk dat het vergeten is [5].
Herbie Mann's versie van To Sir With Love kan ik nergens vinden.
Ik heb nu echter wél The Sammy Soul Set - Moontalk, een liedje van een paar Tipparades geleden, kunnen vinden op Soulseek!
Een beetje een mix tussen soul en psychedelica dat wat dromerig klinkt en ook redelijk origineel overkomt. Wel ontbeert het een hitgevoeligheid, maar slecht is het allerminst. In ieder geval is het een stuk beter dan het gebodene in deze Hot 100-lijst! [8].
Top 10:
#1 - #3 Lulu - To Sir With Love
#2 - #1 The Box Tops - The Letter
#3 - #2 The Association - Never My Love
#4 - #8 The Rascals - How Can I Be Sure
#5 - ? Soul Survivors - Expressway (To Your Heart)

Files kunnen blijkbaar leuk zijn.
#6 - ? Vikki Carr - It Must Be Him
#7 - #10 Sam & Dave - Soul Man
#8 - #4 Bill Cosby - Little Ole Man (Uptight)
#9 - #9 Brenton Wood - Gimme Litle Sign
#10 - ? Marvin Gaye & Tammi Terrell - Your Precious Love

Gouden duo scoort met aandoenlijke ballad.
De Grote Schoonmaak is er weer. Het Amerikaanse publiek heeft het blijkbaar gehad met Bobby Vee, Jackie Wilson en Bobby Gentry. Ook Bill Cosby zakt al redelijk snel.
Expressway To Your Heart klinkt als een verkeersopstopping. Dan bedoel ik niet al die claxons etc. maar het arrangement treft de sfeer daarvan zo goed. De rustigere passages geven het geheel een beetje melancholie mee, maar het is toch een liedje waar je vrolijk van wordt [7,5].
Vikki Carr staat al beschreven op pagina 1 of 2. Ik moet dat toch maar even vermelden, want het is in ieder geval een tijdje terug.
Marvin Gaye & Tammi Terrell was een gouden combi die helaas van korte duur was. Your Precious Love is een oprechte soulballad waarin ik in ieder geval niets op aan te merken heb. Het springt er ook weer niet echt uit, dus een nette voldoende is hier op z'n plaats. Beschreef ik gister nog een Lennon-nummer in het 1980-topic, dan is er hier ook weer een liedje van een artiest waarmee binnenkort iets vreselijks mee zou gebeuren, in dit geval dus Tammi. In 1967 zou ze nog tijdens een optreden op 21-jarige leeftijd instorten vanwege een kwaadaardige hersentumor. Ze zou nog 3 jaren leven.
Marvin was er kapot van en de gebeurtenis was een van de redenen waarom hij z'n stijl naderhand zou veranderen [7,5].----
#100: The Sunshine Company (wat 'n kutnaam...) - Back On The Street Again
#99: The Platters - Sweet, Sweet Lovin'
#93: Herbie Mann - To Sir With Love
#92: Jesse James - Believe In Me Baby Part 1
#91: The Rose Garden - Next Plane To London
Over The Sunshine Company: Nep-Mama's And Papa's. Snel door... [4].
Ook van The Platters ben ik hier niet ondersteboven. Beetje eenzijdig en rommelig gebracht, alsof ze wel de kwaliteiten bezitten, maar niet weten hoe deze te incorporeren [5].
Jesse James' liedje is helemaal niet slecht, ik zou het zo een 8 willen geven, maar het lijkt wel of z'n vrouw naar 'm staat te schreeuwen, alsof ze 'm bij voorbaat niet gelooft. Dat ze voor de gelegenheid niet even stil kon zijn is dus jammer en kost Jesse punten [5].
Next Plane To London vind ik verder een wat kleurloos nummer. Beperkte zang en een gebrek aan melodie spelen hier parten. Daarom ook begrijpelijk dat het vergeten is [5].
Herbie Mann's versie van To Sir With Love kan ik nergens vinden.
Ik heb nu echter wél The Sammy Soul Set - Moontalk, een liedje van een paar Tipparades geleden, kunnen vinden op Soulseek!
Een beetje een mix tussen soul en psychedelica dat wat dromerig klinkt en ook redelijk origineel overkomt. Wel ontbeert het een hitgevoeligheid, maar slecht is het allerminst. In ieder geval is het een stuk beter dan het gebodene in deze Hot 100-lijst! [8].
0
geplaatst: 23 oktober 2011, 18:47 uur
Dat overlijden van Tammi Terrell is inderdaad treurig, Marvin Gaye had zich zelfs (voor korte tijd) teruggetrokken uit de showbizz, hij was erg depressief. Uiteindelijk besloot hij - om zijn depressie te overwinnen - het album What's Going On te maken, het resultaat is bekend ...
0
geplaatst: 23 oktober 2011, 21:01 uur
Inderdaad ook nooit geweten, het geeft weer een hele nieuwe dimensie aan What's Going on. Dat voor mij een album blijft van 5*****.
Ja, zo kom je natuurlijk ook alle ups en downs van alle artiesten vanaf 1967 weer tegen, naast de muziek...
Ja, zo kom je natuurlijk ook alle ups en downs van alle artiesten vanaf 1967 weer tegen, naast de muziek...
0
geplaatst: 24 oktober 2011, 20:13 uur
Een nieuwe week, een nieuwe lijst
1. The Who- I Can See For Miles (1) (4w)
2. Strawberry Alarm Clock- Incense And Peppermints (3) (4w)
3. The Herd- From The Underworld (5) (3w)
4. Procul Harum- Homburg (8) (4w)
5. The Box Tops- The Letter (2) (5w)
6. Jefferson Airplane- The Ballad Of You And Me And Pooneil (7) (3w)
7. The Rascals- How Can I Be Sure (9) (2w)
8. The Beach Boys- Wild Honey (-) (1w)
9. The Doors- Light My Fire (6) (5w)
10. The Lovin’ Spoonful- She Is Still A Mystery (-) (1w)
11. Buffalo Springfield- Rock N’ Roll Woman (4) (4w)
12. Sam & Dave- Soul Man (13) (2w)
13. David Bowie- Love You ‘Till Tuesday (-) (1w)
14. The Doors- People Are Strange (10) (5w)
15. The Kinks- Autumn Almanac (-) (1w)
The Who houd stand aan de top, maar krijgt concurrentie van SAC. Verder duikelen The Box Tops na 5 weken dan toch de top 3 uit.
Nu even over de nieuwkomers:
Op 8 The Beach Boys met de genietbare eerste single van hun genietbaar album Wild Honey. Het nummer gaat pas in december in de Nederlandse hitlijsten opduiken. Ik hoop dat we hier met zijn allen een beetje vroeger zijn.
Op 10 The Lovin' Spoonful met een minder bekend nummer van ze. Waren we een jaar eerder begonnen met deze lijstjes, dan zouden Summer In The City en Daydream gegarandeerd grote hits zijn geworden.
Op 13 Bowie's eerste bescheiden hitsuccesje. Hij bereikte volgens mij alleen maar de Nederlandse tipparades hiermee. Maar nu, 44 jaar na dato, ook mijn (en hopelijk ook jullile) lijstjes.
En op 15 vinden we The Kinks terug met een ouderwets sterke single van hen.
1. The Who- I Can See For Miles (1) (4w)
2. Strawberry Alarm Clock- Incense And Peppermints (3) (4w)
3. The Herd- From The Underworld (5) (3w)
4. Procul Harum- Homburg (8) (4w)
5. The Box Tops- The Letter (2) (5w)
6. Jefferson Airplane- The Ballad Of You And Me And Pooneil (7) (3w)
7. The Rascals- How Can I Be Sure (9) (2w)
8. The Beach Boys- Wild Honey (-) (1w)
9. The Doors- Light My Fire (6) (5w)
10. The Lovin’ Spoonful- She Is Still A Mystery (-) (1w)
11. Buffalo Springfield- Rock N’ Roll Woman (4) (4w)
12. Sam & Dave- Soul Man (13) (2w)
13. David Bowie- Love You ‘Till Tuesday (-) (1w)
14. The Doors- People Are Strange (10) (5w)
15. The Kinks- Autumn Almanac (-) (1w)
The Who houd stand aan de top, maar krijgt concurrentie van SAC. Verder duikelen The Box Tops na 5 weken dan toch de top 3 uit.
Nu even over de nieuwkomers:
Op 8 The Beach Boys met de genietbare eerste single van hun genietbaar album Wild Honey. Het nummer gaat pas in december in de Nederlandse hitlijsten opduiken. Ik hoop dat we hier met zijn allen een beetje vroeger zijn.
Op 10 The Lovin' Spoonful met een minder bekend nummer van ze. Waren we een jaar eerder begonnen met deze lijstjes, dan zouden Summer In The City en Daydream gegarandeerd grote hits zijn geworden.
Op 13 Bowie's eerste bescheiden hitsuccesje. Hij bereikte volgens mij alleen maar de Nederlandse tipparades hiermee. Maar nu, 44 jaar na dato, ook mijn (en hopelijk ook jullile) lijstjes.
En op 15 vinden we The Kinks terug met een ouderwets sterke single van hen.
0
geplaatst: 25 oktober 2011, 21:22 uur
Arthur, Wild Honey van The Beach Boys vind ik geweldig. Heb je dit nummer uit de Billboard Hot100 gehaald? En...zo ja, is er ergens een complete archieflijst te vinden?
0
geplaatst: 25 oktober 2011, 21:35 uur
Ultimate Music Database - umdmusic.com
Alle Amerikaanse en Britse hitlijsten vind je hier. Overzichtelijker dan de officiële sites van Billboard en de UK top 100
Alle Amerikaanse en Britse hitlijsten vind je hier. Overzichtelijker dan de officiële sites van Billboard en de UK top 100

0
geplaatst: 25 oktober 2011, 21:36 uur
Wild Honey komt in november 1967 in de Amerikaanse en Engelse hitlijsten binnen. In beide landen overigens zonder veel succes, een hoogste notering met 29 en 31.
In Nederland komt Wild honey officieel binnen in de Top 40 op 2 december 1967.
In Nederland komt Wild honey officieel binnen in de Top 40 op 2 december 1967.
0
geplaatst: 25 oktober 2011, 21:38 uur
Wild Honey kwam al op 28 oktober 1967 binnen op nummer 2 in de 'bubbling under chart' van Billboard (dus eigenlijk op nummer 102).
0
geplaatst: 25 oktober 2011, 21:50 uur
ArthurDZ schreef:
Inderdaad, veel beter.

* denotes required fields.