Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van alle decennia (De Grote Finale)
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 augustus 2011, 14:57 uur
Het is dat ik geen belchinees op de site heb gezien, anders zou ik er haast aan gaan twijfelen. 

0
geplaatst: 27 augustus 2011, 16:20 uur
Maar weer even een vijftal, en wat voor een!
30 David Bowie - Ziggy Stardust (1972) ( 98 punten) 18x genoemd Plek in de voorrondes: 3
Had David Bowie last van het feit dat hij met 3 albums meedoet? Een zeer gewaardeerd artiest op deze site en dit album haalde dan ook maar mooi de top 3 van de 70s. Aan de andere kant had Bowie buiten dit album nergens echt hoog gescoord. Iets wat ik voorheen verklaarde door het feit dat de man teveel meesterwerken gemaakt heeft. Nu twijfel ik eraan of Bowie wel zo'n echte favoriet is.
29 Sufjan Stevens - Illinois (2005) ( 98 punten) 18x genoemd Plek in de voorrondes: 5
De 5e plek vond ik al overdreven. Nog 13e bij de OOR-variant, maar dat blijkt een totaal andere lijst. Ik vind het album te lang, maar het leuke weet ik er nog niet van (lees: het verhaal achter het album). Misschien dat ik het album dan beter begrijp.
28 Talk Talk - The Colour of Spring (1986) ( 98 punten) 19x genoemd Plek in de voorrondes: 14
Talk Talk deed het in de 80s fantastisch. Met een top 10-album en deze stond er bijna in. Spirit of Eden ging erop en erover, maar wordt nu volledig overklast. Spirit of Eden haalt de top 100 niet eens, deze wordt 28e. De ware definitie van "sportieve revanche".
27 The Beatles - Revolver (1966) ( 99 punten) 18x genoemd Plek in de voorrondes: 12
Daar waar Revolver nog het beste Beatles-album uit de 60s was, is het nu de 3e. Maar liefst 6 Beatles-albums deden mee en 3 hebben de lijst gehaald. En dan nog allemaal top 30. The Beatles zijn van altijd, voor iedereen, en elke keer blijkt de waardering voor deze wereldgroep maar weer eens.
26 The National - Boxer (2007) ( 100 punten) 16x genoemd Plek in de voorrondes: 9
Ook Boxer haalt overal zijn favorieten wel vandaan. Boxer zit bijna altijd buiten mijn gezichtsveld (wat meer over mij zegt) en het is voor mij daardoor altijd een beetje een verrassing dat hij zo goed scoort. Raar eigenlijk als je kijkt naar de statistieken.
30 David Bowie - Ziggy Stardust (1972) ( 98 punten) 18x genoemd Plek in de voorrondes: 3
Had David Bowie last van het feit dat hij met 3 albums meedoet? Een zeer gewaardeerd artiest op deze site en dit album haalde dan ook maar mooi de top 3 van de 70s. Aan de andere kant had Bowie buiten dit album nergens echt hoog gescoord. Iets wat ik voorheen verklaarde door het feit dat de man teveel meesterwerken gemaakt heeft. Nu twijfel ik eraan of Bowie wel zo'n echte favoriet is.
29 Sufjan Stevens - Illinois (2005) ( 98 punten) 18x genoemd Plek in de voorrondes: 5
De 5e plek vond ik al overdreven. Nog 13e bij de OOR-variant, maar dat blijkt een totaal andere lijst. Ik vind het album te lang, maar het leuke weet ik er nog niet van (lees: het verhaal achter het album). Misschien dat ik het album dan beter begrijp.
28 Talk Talk - The Colour of Spring (1986) ( 98 punten) 19x genoemd Plek in de voorrondes: 14
Talk Talk deed het in de 80s fantastisch. Met een top 10-album en deze stond er bijna in. Spirit of Eden ging erop en erover, maar wordt nu volledig overklast. Spirit of Eden haalt de top 100 niet eens, deze wordt 28e. De ware definitie van "sportieve revanche".
27 The Beatles - Revolver (1966) ( 99 punten) 18x genoemd Plek in de voorrondes: 12
Daar waar Revolver nog het beste Beatles-album uit de 60s was, is het nu de 3e. Maar liefst 6 Beatles-albums deden mee en 3 hebben de lijst gehaald. En dan nog allemaal top 30. The Beatles zijn van altijd, voor iedereen, en elke keer blijkt de waardering voor deze wereldgroep maar weer eens.
26 The National - Boxer (2007) ( 100 punten) 16x genoemd Plek in de voorrondes: 9
Ook Boxer haalt overal zijn favorieten wel vandaan. Boxer zit bijna altijd buiten mijn gezichtsveld (wat meer over mij zegt) en het is voor mij daardoor altijd een beetje een verrassing dat hij zo goed scoort. Raar eigenlijk als je kijkt naar de statistieken.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 16:26 uur
chevy93 schreef:
Dat is zeker wel opvallend te noemen. Colour of Spring is toch wat meer tijdsgebonden, dus je zou zeggen dat SoE hem hier helemaal zou gaan overklassen. Niets van dat alles dus.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 17:03 uur
25 Nirvana - Nevermind (1991) ( 104 punten) 21x genoemd Plek in de voorrondes: 9
Eens te meer wordt duidelijk dat Ten het vrijwel altijd beter doet dan Nevermind. Deze 25e plek is zeker niet raar en logisch. Het was eigenlijk een aa-bee-ceetje.
24 Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963) ( 105 punten) 19x genoemd Plek in de voorrondes: 6
Mooi dat ook hier duidelijk wordt dat Mingus een zeer gewaardeerd muzikant is. Zelf ben ik meer van o.a. Davis en en in iets mindere mate Coltrane, maar het is dan ook geen muziek die je gelijk doorgrond.
23 Pixies - Doolittle (1989) ( 108 punten) 21x genoemd Plek in de voorrondes: 7
Het is niet Doolittle, het hoogste album van de 80s. Maar wel één van de hoogste. Maar deze eindigt wel gewoon boven Remain In Light, New Gold Dream en The Unforgettable Fire en is daarmee 4e geworden van de 80s.
22 Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976) ( 111 punten) 19x genoemd Plek in de voorrondes: 9
21 Marvin Gaye - What's Going On (1971) ( 114 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 12
Deze twee doe ik tegelijk. Het is erg typisch en bijna eng dat deze precies na elkaar eindigen. In de 70s-editie was Stevie nog iets beter. Nu wint Marvin. Het leukste zou zijn als Stevie nog 3 punten erbij zou krijgen, want dan zouden ze precies gelijk eindigen. Het wordt maar weer eens duidelijk wat dé 2 soul-albums zijn (en blijven).
Vanavond ga ik verder met de top 20.
Eens te meer wordt duidelijk dat Ten het vrijwel altijd beter doet dan Nevermind. Deze 25e plek is zeker niet raar en logisch. Het was eigenlijk een aa-bee-ceetje.
24 Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963) ( 105 punten) 19x genoemd Plek in de voorrondes: 6
Mooi dat ook hier duidelijk wordt dat Mingus een zeer gewaardeerd muzikant is. Zelf ben ik meer van o.a. Davis en en in iets mindere mate Coltrane, maar het is dan ook geen muziek die je gelijk doorgrond.
23 Pixies - Doolittle (1989) ( 108 punten) 21x genoemd Plek in de voorrondes: 7
Het is niet Doolittle, het hoogste album van de 80s. Maar wel één van de hoogste. Maar deze eindigt wel gewoon boven Remain In Light, New Gold Dream en The Unforgettable Fire en is daarmee 4e geworden van de 80s.
22 Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976) ( 111 punten) 19x genoemd Plek in de voorrondes: 9
21 Marvin Gaye - What's Going On (1971) ( 114 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 12
Deze twee doe ik tegelijk. Het is erg typisch en bijna eng dat deze precies na elkaar eindigen. In de 70s-editie was Stevie nog iets beter. Nu wint Marvin. Het leukste zou zijn als Stevie nog 3 punten erbij zou krijgen, want dan zouden ze precies gelijk eindigen. Het wordt maar weer eens duidelijk wat dé 2 soul-albums zijn (en blijven).
Vanavond ga ik verder met de top 20.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 17:06 uur
Charles Mingus in de top 40 verbaast mij behoorlijk. Het is dan wel een aardig populair album, maar heeft in vergelijking tot de andere albums eigenlijk best weinig stemmen (bij het album) en staat überhaupt niet in de top 250. Had hem niet in de top 40 verwacht, laat staan in de top 25.
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2011, 17:07 uur
Maar wel een heel leuke verrassing, aangezien het een geweldig jazz-album is 
Edit: Zie Status Seeker

Edit: Zie Status Seeker
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 17:11 uur
Als ik het goed begrijp staan er dus drie eighties albums tussen de 15e en 20e plek. Disintegration zal er sowieso bij zitten, maar welke dan nog meer? Closer, The Queen Is Dead, Joshua Tree, Misplaced Childhood? Zouden die laatste twee de top-50 dan niet eens gehaald hebben? Ik ben benieuwd.
Edit: Closer zal wel de pineut zijn, gezien het feit dat Unknown Pleasures ook al erg hoog zal eindigen.
Edit: Closer zal wel de pineut zijn, gezien het feit dat Unknown Pleasures ook al erg hoog zal eindigen.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 17:16 uur
Misterfool schreef:
Maar wel een heel leuke verassing, aangezien het een geweldig jazz-album is
Maar wel een heel leuke verassing, aangezien het een geweldig jazz-album is
Zo geweldig dat je hem verbrand hebt?

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:11 uur
Marillion zag ik vaak voorbij komen, met al hun albums trouwens
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:12 uur
Oh, haha, ik ben er eentje vergeten. Er staat nog een 80s-album hoger dan de 15e plek. Waar zeg ik lekker niet. 

0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:25 uur
stoepkrijt schreef:
Tijdens de OOR-variant was het juist andersom. Closer werd gedeeld eerste geloof ik.Edit: Closer zal wel de pineut zijn, gezien het feit dat Unknown Pleasures ook al erg hoog zal eindigen.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:27 uur
chevy93 schreef:
Wellicht mogelijk dat sommige fans die eerst voor Spirit of Eden kozen nu voor Laughing Stock kiezen? Bij mij namelijk wel de reden.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:42 uur
20. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) ( 114 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 19

The Beatles doen met maar liefst 6 albums mee. Logischerwijs zouden ze het dan slechter moeten doen. Echter bleek bij de 60s al dat ze er absoluut geen last van hebben. 3 van de 6 albums halen gewoon de lijst. En zelfs 2 maal de top 20. Wat mij betreft terecht.
19. Joy Division - Closer (1980) ( 117 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 1

...maar het is inderdaad Closer die het niet waar kan maken als favoriet. Maar liefst 3 80's-albums gaan Closer voor. Joy Division won vanwege een gebrek aan concurrentie. Zo zie ik het ten minste. Een top 5-plek (in de decennia-lijstjes wel te verstaan) zou ik rechtvaardiger vinden.
18. Radiohead - In Rainbows (2007) ( 118 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 6

En pas op plek 18 vinden we de tweede van Radiohead. Het album met veruit het hoogste gemiddelde op deze site moet er toch nog 2 voor zich duiden. Voor de rest verwijs ik naar mijn verhaaltje bij de 00s. Iets wat eigenlijk voor ieder album uit de 90s/00s geldt.

The Beatles doen met maar liefst 6 albums mee. Logischerwijs zouden ze het dan slechter moeten doen. Echter bleek bij de 60s al dat ze er absoluut geen last van hebben. 3 van de 6 albums halen gewoon de lijst. En zelfs 2 maal de top 20. Wat mij betreft terecht.
argus schreef:
De variatie aan ballads ("She's leaving home" is voor mij echt een superballad), rocksongs (de openingssong met Paul's raspende vocalen en de blazers-tune), pop-tunes ("Getting Better", "Lovely Rita", "Lucy in the sky" etc.) en experimentele songs ("A day in a life", "Within you,without you") is op zijn minst plezierig te noemen. M.a.w. er zijn maar weinig van dit soort albums gemaakt... behalve dan van de Beatles zelf.
De variatie aan ballads ("She's leaving home" is voor mij echt een superballad), rocksongs (de openingssong met Paul's raspende vocalen en de blazers-tune), pop-tunes ("Getting Better", "Lovely Rita", "Lucy in the sky" etc.) en experimentele songs ("A day in a life", "Within you,without you") is op zijn minst plezierig te noemen. M.a.w. er zijn maar weinig van dit soort albums gemaakt... behalve dan van de Beatles zelf.
19. Joy Division - Closer (1980) ( 117 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 1

...maar het is inderdaad Closer die het niet waar kan maken als favoriet. Maar liefst 3 80's-albums gaan Closer voor. Joy Division won vanwege een gebrek aan concurrentie. Zo zie ik het ten minste. Een top 5-plek (in de decennia-lijstjes wel te verstaan) zou ik rechtvaardiger vinden.
deric raven schreef:
Verdwaald in emoties.
Grimmigheid vanaf de eerste tonen.
Holle drumbeats en overstuurs klinkende keyboard.
Wil ik hier getuige van zijn.
Onbewust mee gezogen in het laatste klaaglied.
Wetende dat binnen een uur zwarte wolken aan de horizon zullen verschijnen.
Elk stukje zonlicht weg gedrongen.
Alsof hij nooit heeft bestaan.
Verdwaald in emoties.
Grimmigheid vanaf de eerste tonen.
Holle drumbeats en overstuurs klinkende keyboard.
Wil ik hier getuige van zijn.
Onbewust mee gezogen in het laatste klaaglied.
Wetende dat binnen een uur zwarte wolken aan de horizon zullen verschijnen.
Elk stukje zonlicht weg gedrongen.
Alsof hij nooit heeft bestaan.
18. Radiohead - In Rainbows (2007) ( 118 punten) 20x genoemd Plek in de voorrondes: 6

En pas op plek 18 vinden we de tweede van Radiohead. Het album met veruit het hoogste gemiddelde op deze site moet er toch nog 2 voor zich duiden. Voor de rest verwijs ik naar mijn verhaaltje bij de 00s. Iets wat eigenlijk voor ieder album uit de 90s/00s geldt.
Daan0 schreef:
In Rainbows
Wat zet Radiohead hier toch weer een plaat neer. In mijn ogen nog beter als OK Computer. Ik heb het gevoel, dat deze plaat met een bepaalde gedachte is gemaakt. 'Kom jongens we gaan eens wat mooie nummertjes schrijven', zo kwam het op mij over. Alsof ze dit album een beetje als hobbyplaat maakte en bovenal plezier in het maken van deze muziek voorop staat en de centjes kijken we later wel naar.
In Rainbows
Wat zet Radiohead hier toch weer een plaat neer. In mijn ogen nog beter als OK Computer. Ik heb het gevoel, dat deze plaat met een bepaalde gedachte is gemaakt. 'Kom jongens we gaan eens wat mooie nummertjes schrijven', zo kwam het op mij over. Alsof ze dit album een beetje als hobbyplaat maakte en bovenal plezier in het maken van deze muziek voorop staat en de centjes kijken we later wel naar.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:43 uur
Brunniepoo schreef:
Wellicht mogelijk dat sommige fans die eerst voor Spirit of Eden kozen nu voor Laughing Stock kiezen? Bij mij namelijk wel de reden.
Heb ik ook aan gedacht, maar die is 236e geëindigd en behaalde slechts 20 punten. Met deze punten zou Spirit of Eden rond de 70e plek geëindigd zijn.Wellicht mogelijk dat sommige fans die eerst voor Spirit of Eden kozen nu voor Laughing Stock kiezen? Bij mij namelijk wel de reden.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:43 uur
Ah, drie van de meest overschatte platen aller tijden mooi op een rijtje. 
Die van Radiohead heeft trouwens niet het hoogste gemiddelde. Misschien van de studioalbums, maar dat ga ik nu ook even checken.
Edit: ook niet. Van Radiohead zelf zul je wel bedoelen?

Die van Radiohead heeft trouwens niet het hoogste gemiddelde. Misschien van de studioalbums, maar dat ga ik nu ook even checken.
Edit: ook niet. Van Radiohead zelf zul je wel bedoelen?
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:45 uur
Van Closer en In Rainbows kun je dat wel zeggen, ja, maar Sgt. Pepper's kun je moeilijk overschat vinden, me dunkt. Of je het leuk vindt is ten tweede, maar de impact is toch zeer overweldigend te noemen.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:46 uur
3 klappers van platen, alledrie klassiekers dunkt me, alle drie ook uit een verschillend tijdperk, dat is wel grappig. Staan er natuurlijk verdiend in. Alle drie geen verrassingen ook, maar goed, ik verwacht niet al teveel verrassingen meer.
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:47 uur
Sterke platen alledrie, vooral die van radiohead.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:47 uur
@ chevy93:
Ach, zo invloedrijk zijn 'Good Morning Good Morning', 'When I'm Sixty-Four' en 'Getting Better' niet, hoor.
Ach, zo invloedrijk zijn 'Good Morning Good Morning', 'When I'm Sixty-Four' en 'Getting Better' niet, hoor.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:52 uur
Stijn_Slayer schreef:
@ chevy93:
@ chevy93:
Het is dan ook het geheel dat zo invloedrijk is geweest. Het was namelijk een van de eerste conceptalbums.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:55 uur
@ chevy93:
Reageer dan gewoon niet.
@ Don Cappucino:
Los van het feit dat het concept halverwege verlaten is is het natuurlijk een invloedrijke plaat, maar er staat op zich wel wat zooi op. De drie die ik noem zijn nou niet bepaald juweeltjes. Er mag soms best wat kritischer worden gekeken naar wat er mis mee is i.p.v. de eeuwige lofzang voor de hoogtepunten.
Reageer dan gewoon niet.

@ Don Cappucino:
Los van het feit dat het concept halverwege verlaten is is het natuurlijk een invloedrijke plaat, maar er staat op zich wel wat zooi op. De drie die ik noem zijn nou niet bepaald juweeltjes. Er mag soms best wat kritischer worden gekeken naar wat er mis mee is i.p.v. de eeuwige lofzang voor de hoogtepunten.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 18:58 uur
Stijn_Slayer schreef:
er staat op zich wel wat zooi op. De drie die ik noem zijn nou niet bepaald juweeltjes. Er mag soms best wat kritischer worden gekeken naar wat er mis mee is i.p.v. de eeuwige lofzang voor de hoogtepunten.
er staat op zich wel wat zooi op. De drie die ik noem zijn nou niet bepaald juweeltjes. Er mag soms best wat kritischer worden gekeken naar wat er mis mee is i.p.v. de eeuwige lofzang voor de hoogtepunten.
Ik kijk kritisch genoeg, stem ook niet klakkeloos 5* (vind Sgt. Pepper ook wat overschat), maar zooi? Dat vind ik wel heel stellig. Het zijn toch gewoon leuke liedjes?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:00 uur
Mwah, 'Good Morning, Good Morning' vind ik nog wel leuk. 'When I'm Sixty-Four' vind ik eigenlijk behoorlijk dom, en 'Getting Better' een héle magere popsong. Misschien geen echte zooi, maar wel voor Beatles-maatstaven.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:03 uur
Ik vind Sgt. Pepper's ook zeker niet de beste Beatles-plaat en geef er ook geen 5,0* voor, maar realiseer me wel dat het één van de grootste platen is in de muziekgeschiedenis en dat er maar weinig platen zijn die meer invloed hebben gehad.
Stijn_Slayer schreef:
Er mag soms best wat kritischer worden gekeken naar wat er mis mee is i.p.v. de eeuwige lofzang voor de hoogtepunten.
Misschien is er een reden dat het een hoogtepunt is geworden? Het "iedereen stemt blind hoog op de klassiekers en kijkt niet kritisch"-verhaaltje is ouder dan de weg naar Rome... en bijzonder laag.Er mag soms best wat kritischer worden gekeken naar wat er mis mee is i.p.v. de eeuwige lofzang voor de hoogtepunten.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:06 uur
Stijn_Slayer schreef:
@ chevy93:
Reageer dan gewoon niet.
.
Jij: Sgt. Pepper's is zwaar overschat@ chevy93:
Reageer dan gewoon niet.
. Ik: Hoezo?
Jij: *noemt 3 nummers die jij niet leuk vindt*
Ik: Dus?
Hoe is het noemen van 3 nummers een goed argument dat een plaat niet invloedrijk geweest kan zijn?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:06 uur
Je leest niet goed. Hoogtepunten slaat op de beste nummers van Sgt. Pepper. Ik kan een dergelijk hoog gemiddelde nog wel indenken voor 'A Day in the Life' of het vernieuwende van 'Being For The Benefit Of Mr. Kite', maar ik vind zo'n gigantisch gemiddelde sterk overdreven aangezien het album ook zwakke plekken heeft.
En ook de tweede keer begrijp je het niet. Ik zei dat het een overschatte plaat is. Dat slaat niet alleen op invloed, ook op kwaliteit.
En ook de tweede keer begrijp je het niet. Ik zei dat het een overschatte plaat is. Dat slaat niet alleen op invloed, ook op kwaliteit.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:07 uur
chevy93, Stijn_Slayer heeft dit toch gezegd?:
Beter lezen.
Stijn_Slayer schreef:
Los van het feit dat het concept halverwege verlaten is is het natuurlijk een invloedrijke plaat
Los van het feit dat het concept halverwege verlaten is is het natuurlijk een invloedrijke plaat
Beter lezen.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:10 uur
Don Cappuccino schreef:
Beter lezen.
Nee hoor. Dat is precies wat hij zei.Beter lezen.
Ik quote het wel even:
Ik: Of je het leuk vindt is ten tweede, maar de impact is toch zeer overweldigend te noemen.
Stijn: Ach, zo invloedrijk zijn 'Good Morning Good Morning', 'When I'm Sixty-Four' en 'Getting Better' niet, hoor.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 19:11 uur
Hij heeft het alleen maar over die nummers. Hij zegt toch dat het geheel invloedrijk is?
* denotes required fields.