MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
De nieuwe Single Van De eeh... Dag is...

This Mortal Coil - You And Your Sister

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 20 juli 1991
Kwam binnen op: #32
Hoogste notering: #17
Aantal weken: 6

Prachtige single van het gelegenheidsproject van Ivo Watts-Russell, baas van het 4AD-label.
Ik moet er weer vandoor, dus hou ik het wat informatie betreft even kort [8,5].

Raymond van het Groenewoud, daar kan ik altijd prima naar luisteren. Maar never spreekt zijn muziek mij daadwerkelijk aan. 6

This Mortal Coil is heerlijk sfeervol en een fraaie ontdekking. Ook maar eens een album proberen. 8

Mooi nummer inderdaad en erg sfeervol

Cijfer: 8.4

Mooie ballad, kort maar krachtig en niet overdone (7)

Mooie sfeervolle ballad, charmant en gevoelig. Nadien echter niets meer van This Mortal Coil gehoord.
Cijfer: 8

Een nieuwe Single van de Dag:

Shadows - Apache

(afbeelding)

Deze hoes is toch ook geweldig! Niet het echte single hoesje, maar vooruit.

In ieder geval, ik moest behoorlijk teruggrijpen in het verleden. 52 jaar geleden, op 21 juli 1960 kwam Apache binnen in de Engelse Top 40. Ik ken weinig uit die jaren maar als het over Apache van The Shadows gaat denk ik dat de meesten nog wel weten waar het over gaat. En gelukkig maar, tijdloze muziek!

Dit was de 2e single van The Shadows. De eerste deed niets maar het is hier grappig om nog even te vermelden dat in december 1959 Saturday Dance ook nog uitkwam op 78 toeren. Jawel!
Apache steeg direct door naar de 1e plaats en stond tot ver boven de 20 weken genoteerd (21 om precies te zijn).

Tijdloze klasse inderdaad, wellicht één van de beste instrumentale hits ooit.
Cijfer: 9,5

I.v.m. straks een dagje weg, nu alvast een nieuwe Single van de Dag:

Roberta Flack - The first time I ever saw your face

(afbeelding)

Behoeft uiteraard weinig introductie. Het nummer is al van het album First take uit 1969 maar werd een hit in 1972, waarschijnlijk op veler verzoek of naar aanleiding van een Top 100 aller tijden. Het nummer komt binnen op 22 juli, staat 7 weken genoteerd en haalt plaats 9.

Het was haar eerste hit in Nederland, ze zou een leuke begin jaren '70 periode hebben, o.a. een paar maanden later met Killing me Softly with his song.

Apache: fijne instrumentale track, erg herkenbaar. Overigens wordt het nergens bijzonder. 6,5
The first time I ever saw your face: sterk gezongen door Roberta, nummer komt helaas nergens lekker los. 7

The first time I ever saw your face, wat een prachtige plaat! In mijn Top 200 Aller Tijden is Roberta Flack met afstand de eerste zangeres en de song is de eerste ´zwarte´ plaat (op 23) en staat dus tussen het geweld van Yes, Genesis en Van der Graaf Generator.
De tekst, drie langzaam opbouwende coupletten, zit in een hoog poëtisch register, de stem van Roberta is diep en vol emotie, en vooral de instrumentatie is zo heerlijk ingehouden en toch vol rijkdom, een wonder eigenlijk. Een 10.

Ja, dat is wel het juiste woord: een klein wondertje is het zeker. Erg smaakvol. Gelijk weer de Greatest hits van Flack gedraaid, vandaag onderweg!

Apache van The Shadows is natuurlijk schitterend [9].
Heb me daar laatst trouwens een uitgebreide verzamelaar van aangeschaft: http://www.play.com/Music/CD/4-/162229/-/Product.html

Ook vind ik het jazz-achtige Roberta Flack-liedje uitermate geslaagd [9].

Geweldige keuzes, Hans!

De nieuwe Single Van De Dag is...

Michael Sembello - Maniac

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 23 juli 1983
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #11
Aantal weken: 7

Gitarist Michael Sembello, een veelgevraagd sessiemuzikant, had in 1983 plotseling een wereldhit met dit nummer uit de film Flashdance.
Ik vind het een geweldig nummer met een heerlijke drive en ik kan het anno nu nog prima aanhoren [8,5].

Dit is geweldig. Dit soort hits, daar hou ik nu van. Een randje foutheid, maar stiekem klinkt het gewoon geweldig. Leuke teksten, leuke productie, leuk gezongen. Fijn van begin tot eind.

8,5

Gewoon een prima jaren 80 nummer van deze One Hit Wonder

Cijfer: 7.8

Zie het verhaal van R&P enkel dan net ietsje minder positief.

7,5

Natuurlijk uit de hitdancefilm Flashdance.

Amerikaanse softrock meets disco Typisch 80's. Gitaar en Synth's domineren.
Echt in het tijdsbeeld van toen gemaakt, dus ook enigzins gedateerd. Zang is ok.

6,5 is mijn beoordeling.

musician schreef:
Het nummer is al van het album First take uit 1969 maar werd een hit in 1972, waarschijnlijk op veler verzoek of naar aanleiding van een Top 100 aller tijden.

Nope, naar aanleiding van een film van Clint Eastwood (als regisseur) waarin het werd gebruikt. Weet niet uit m'n hoofd welke film.

Behoeft verder ook weinig uitleg wat ik er van vind, denk ik zo.

Roberta Flack - The first time I ever saw your face
Geweldige stem heeft zij, met veel gevoel en de juiste frasering gezongen. Softsoul van de hoogste plank.
Cijfer: 9

Michael Sembello - Maniac
Typisch jaren '80-pop, op het randje van fout maar nog steeds goed aan te horen mede door de zang.
Cijfer: 7,5

Arrie schreef:
Nope, naar aanleiding van een film van Clint Eastwood (als regisseur) waarin het werd gebruikt. Weet niet uit m'n hoofd welke film.
Behoeft verder ook weinig uitleg wat ik er van vind, denk ik zo.

Dat denk ik ook niet
Maar wel dank voor de extra informatie! Het zijn van die interessante weetjes, nu dan inzake Roberta Flack, die het topic natuurlijk wat extra cachet geven.

Michael Sembello: waarom doet dit nummer aan Hall & Oates denken? Ze hadden het zo op één van hun albums uit de jaren '80 kunnen zetten.

Ben niet zo heel erg dol op Flashdance maar ik kan dit ook wel waarderen: 7.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Coolio & 40 Thevz - C U When U Get There

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 24 juli 1997
Kwam binnen op: #22
Hoogste notering: #9
Aantal weken: 12

1997, dan kom ik weer in zo'n situatie als 'Wat kan ik hier mee?' In dat licht bezien voeg ik dan natte-vingerwerk toe en pik ik er gewoon eentje uit. UB40 was een tijdje geleden geloof ik nog aan de beurt, de rest vind ik te flauw voor woorden (Sex On The Beach?), vind ik matig tot saai of het zegt me niets. Deze van Coolio behoorde tot de laatste categorie en het valt dan eigenlijk nog mee. Waar ie het van gejat heeft weet ik niet, maar de sample vind ik ergens wel aanstekelijk (of zijn dat nou die 40 Thevs?) [6].

Heel wat minder leuk dan zijn hit Gangsta's Paradise. Echter, doordat deze track toch minder bekend is, is het wel eens leuk om opnieuw te horen. Een vrij aardige productie zet al een goede sfeer neer. Coolio is natuurlijk een vrij beperkt rapper, maar toch weet hij op deze track wel te vermaken. Het refrein voegt vervolgens weinig toe. Het is aanwezig, maar klinkt behoorlijk nietszeggend.

7

kaztor schreef:
UB40 was een tijdje geleden geloof ik nog aan de beurt, de rest vind ik te flauw voor woorden (Sex On The Beach?), vind ik matig tot saai of het zegt me niets.

Vind je Olive (You're Not Alone) niks of zegt het je niets? Mooi liedje vind ik dat.

Dat nummer van Olive is een klassieker wat mij betreft. Ik heb laatst zelfs het album nog gekocht. Was ook een terechte nummer 1 hit in Engeland destijds.

Coolio doet me minder. Af en toe schiet het refrein nog wel eens in mijn hoofd, maar echt geweldig vind ik het niet meer. Een zesje dan maar. De melodie komt trouwens van een klassiek stuk uit de 17e eeuw, meen ik.

Het nummer van Coolio is gebaseerd op:
Pachelbel - Canon In D Major
.
Rappers zouden nadien vaker sampelen van klassieke werkstukken. Best aardig nummer maar niet echt opzienbarend (geef mij maar de klassieke versie).
Cijfer: 6

Even wat achterstand wegwerken.

This Mortal Coil - You and Your Sister:
Die had ik heel lang niet meer gehoord.
Mooi rustig nummer met mooi strijkertje en gorgelgeluidjes.
Maar niet zo mooi als de cover Song to the Siren.
Cijfer 7.

The Shadows - Apache:
Instrumentaal klassiekertje. Erg oud alweer, maar iedereen kent het waarschijnlijk wel.
De aparte gitaarstijl is veel nagevolgd.
Kan nog jaren mee.
Cijfer 7.

You and Your Sister van This Mortal Coil is overigens óók een cover, het origineel is vertolkt door Chris Bell (ex-Big Star) op zijn solo album I Am the Cosmos.

This Mortal Coil doet toch niks anders dan coveren? Volgens mij is dat het hele idee van dat project.

Even internetstorinkje gehad.
@J.J. Wever, dat wist ik dan weer even niet, thanks, en @Arrie, dat zou dan inderdaad best kunnen,
Song To The Siren is immers een cover van Tim Buckley.
Vervolg:
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face:
Prachtige soulballad, erg intens gebracht door een fantastische stem.
Ik vond dit vroeger (12 jaar) niet zo goed, maar smaak rijpt inderdaad ook met de jaren blijkbaar.
Cijfer 8,5.

Michael Sembello - Maniac:
In 1983 overal en altijd te horen.
Een van de meer irritante nummers uit dat jaar.
Kan er nog steeds niet zo heel veel mee.
Wel een leuk gitaarsolootje. Volgens mij heb ik de LP van deze man nog ook.
Cijfer 5,5.

Coolio - See You When You Get There:
1997, dus zei me even niets meer.
Na clipje luisteren had ik hem wel weer, maar inderdaad stuk minder dan Gangsta's Paradise.
Refrein is in koorvorm.
Zou het leuker gevonden hebben als tijdens het refrein de strijkjes weg waren gevallen en vervangen waren door iets spannenders.
Niet een nummer wat ik op een bandje zou zetten, maar zet er ook de radio niet voor af.
Cijfer 6.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:43 uur

geplaatst: vandaag om 19:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.