MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Arrie schreef:
(quote)

Vind je Olive (You're Not Alone) niks of zegt het je niets? Mooi liedje vind ik dat.

In de herbeluistering bleef er weinig van over.
Saai nummer, maar dat vind ik van veel destijds overroepen jaren '90-muziek tegenwoordig.

Een trage drumcomputer en een nog tragere zware bas moeten Coolio redden. Het is muziek die mij absoluut niets doet. Ik heb er geen cd van en zal die ook niet gaan kopen.

Cijfer: 3

De nieuwe Single van de Dag moet een heel eind terug:

Jim Reeves - I know one

(afbeelding)

25 juli 1960 om precies te zijn was de datum van binnenkomst en de Amerikaanse Hitlijst heeft een van de vele smetteloze hits van Jim Reeves.
De zoete tonen, de Amerikaanse sound en de algehele braafheid in die tijd leidde tot dit soort singles. Alleen Reeves gaf er wel extra cachet aan, kon ook echt zingen. Het hoort wel thuis, bij een nogal warm dagje.....

Slechts twee weken en plek 82. Eigenlijk is het de dubbele a-kant met een eigen notering, met op de andere kant I'm getting better

Weer zo'n typisch gedateerd nummer waarvan er zoveel gemaakt zijn. Voldoet prima aan de beschrijving van musician. Ik kan er echter heel weinig mee. Ook niet met dit weer.

5,5

Ik heb er nog één in dezelfde categorie haast, onbedoeld. Blijkbaar werden dit soort singles ook hits in de zomer.

Hoewel deze nieuwe Single van de Dag schat ik iets hoger in:

John Denver - Thank God I'm a country boy

(afbeelding)

Kwam binnen op 26 juli 1975 in de Top 40. Een verblijf van vier weken en maximaal plek 30. Vanaf dit nummer heb ik wel een paar singles gekocht van John Denver. Pas later ben ik zijn muziek wat meer gaan waarderen, dat wil zeggen, ik heb toen ook eens een Greatest Hits van hem gekocht.

De ideale schoonzoon onder de ideale schoonzonen kwam op merkwaardige wijze om het leven. De ervaren piloot crashte met zijn vliegtuig omdat hij (opzettelijk?) niet had getankt.

Het sfeertje, cowboyachtige muziek en dans in de Zuidelijke staten aan de voet van de Rocky Mountains lijkt mij wel eens fantastisch om mee te maken, overigens. In cowboylaarzen en met een mooie Stetson.
De politiek moet je dan laten rusten, laat het alleen gaan over kampvuren en goede muziek.

Erg leuk country nummer, Vind john sowieso wel een goede artiest

Cijfer: 8

Altijd een soort van feestnummer gebleken in lokale dancings later op de avond.
Een echte country/hillbillie song.
In de jaren 70 konden dit nog hits worden inderdaad.
Denver moest het voornamelijk hebben van zoetige maar wel vaak fraaie rustige country- liedjes, maar dit bleek er ook prima in te gaan.

Een 7.

Jim Reeves - I know one
Zoete country (is meer easy listening) dat ik enkel 's avonds laat zou draaien maar wel sfeervol en die koortjes vind ik prachtig. Ik ben geen fan van Jim Reeves maar een aangenaam warme stem heeft hij wel.
Cijfer: 6,5

John Denver - Thank God I'm a country boy
Wederom country - dit klinkt vlot en vrolijk - maar dit ligt mij meer al reken ik dit niet tot de beste van John Denver. Wel een gast die gerust kan voor mij vanwege zijn stem. In 1975 stonden er overigens vaak country-singles in de top-40.
Cijfer: 7,5

Een nieuwe Single van de Dag voor de Eighties:

Utopia - Mated

(afbeelding)

Soms mag vals spelen, als de nieuwe nummers uit de Top 40 voor die week te vreselijk voor woorden zijn of, als je iets dan toch hebt gekozen maar er geen goed klinkende youtube versie weet te vinden. Om die reden kon ik niet kiezen voor Tomb of Memories van Paul Young.

Daarom voor 27 juli 1985 even gekeken naar de Tipparade en dan de categorie "nieuw binnengekomen maar zullen de Top 40 nooit halen".

De enige notering van Utopia ooit in onze hitlijsten kwam ook gelijk niet verder dan de Tipparade. Maar mag verder een prima rockballad worden genoemd. Ik zou eigenlijk niet weten waarom de band van Tod Rundgren de Top 40 niet mocht halen.

Utopia begon als een prima progessieve rockband onder aanvoering van alleskunner Tod Rundgren.
Naarmate de jaren 80 naderden werden ze mainstreamer en dat resulteerde in dit niet onverdienstelijke nummer.
Tikkie zoet, maar met een melodie die blijft hangen.

Cijfer :7

Weer een originele keuze musician.

Buiten Paul Young stelden de nieuwkomers die week inderdaad weinig voor. Een nummer dat ik niet (meer) kende, degelijke AOR-ballad, goed gezongen.
Cijfer: 7

Erg goeie song, en het bizarre is: ik heb deze single! (terwijl ik maar een stuk of 20 singles heb). Todd zingt weer hartverscheurend ('maybe beautiful children'), hij raakt bijna buiten adem.

Jammer dat het geen hit werd, maar ronduit triest dat de totale vervlakking van deze song YouTube - David Grant & Jaki Graham - Mated wel een flinke hit werd.

De B-kant, Man of action, spat trouwens ook uit de luidsprekers.

Wel weer zo'n fraaie - ik heb geen idee hoe ik moet kijken - jaren '80 hoes

Iets te glad maar toch wel goed aan te horen, een 6,5 derhalve. Tomb van Paul Young had ik toch wel een punt meer gegeven.

Utopia - Mated:

Ja, dat singeltje heb ik dus ook.
Die van David Grant & Jaki Graham trouwens ook.
Een prima rockballad inderdaad van de groep die altijd als begeleidingsgroep van Todd Rundgren fungeerde.
Grant & Graham hebben het (een half jaar later) wat hitparadefahiger gemaakt, maar ook dan blijft het een goed nummer natuurlijk.
De melodie blijft wel hangen.
Cijfer 7.

John Denver: vreselijk melige muziek. Grappig? Soms. Maar volgens mij is dat niet de bedoeling. 5,5

Utopia: Saai en dat kan iig niet de bedoeling zijn. 5

Een nieuwe Single van de Dag voor de Nineties:

Toto - Love has the power

(afbeelding)

Een verrassende nieuwe single op de compilatie Past to Present 1977-1990 komt binnen op 28 juli 1990.
Volgens mij werd dat verzamelalbum één van de meest succesvolle Toto-acts, mede ongetwijfeld ook door een aantal nieuwe nummers. Dan wordt de aanschaf voor de fans al gauw een verplichting.

Het nummer stond 4 weken in de Top 40 en reikte tot plaats 22.

Dit was zo'n album wat eigenlijk "iedereen" wel had. Van dit album zijn er in Nederland wel mega veel verkocht.

Dit liedje vind ik redelijk, niet echt bijzonder. Een 6je.

Toto met een nieuwe zanger (J.M Byron) en bleek al snel de slechtst mogelijke keuze.
Was Richenel uit Nederland aangetrokken ? 1 van de Milli Vannili's ?...... neen ook niet.
Afijn een single getrokken van achteraf beschouwd een succesvolle verzamelaar.

Love Has The Power past niet zo bij een groep als Toto. Nu is de band nooit vies geweest van nummers met hitpotentie, maar dit is te huppelig en te poppy.

Een 5.

De zwakste single van Toto: geen aansprekende melodie, een tekst die beter bij een boysband thuishoort en te gelikt. De zang van J.M Byron paste inderdaad niet bij het Toto-geluid.
Cijfer: 4

Even de afgelopen dagen doornemen:

Jim Reeves - I Know One: Matig country-deuntje. Johnny Cash doet zoiets veel beter [5].

John Denver - Thank God...: Vervelende, dwangmatig-gezellige plaat [2].

Utopia - Mated: Smaakvolle ballad van Todd en z'n maatjes. Beter dan de hit-cover [7,5].

Toto - Love Has The Power: Duidelijk het geluid van een band in verval. Vooral de zanger was hier een slechte keuze. Hierna werd het gelukkig weer beter [3].

Wij wensen je een gezellig uitje, Hans!

De nieuwe Single Van De Dag is...

Dave Davies & The Kinks - Death Of A Clown

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 29 juli 1967
Kwam binnen op: #26
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 13

Uitstekend semi-solodebuut van Kinks-gitarist Dave Davies, de broer van. Je moet het clipje wel bij ongeveer een minuut starten. Het fijne van deze single zijn natuurlijk die typische Kinks-harmonieën en dat feilloze 'pop'-gevoel van het arrangement [9].

Inderdaad uitstekende Kinks-achtige plaat van Dave Davies, mede door de sublieme arrangementen. Blijft moeiteloos overeind.
Cijfer: 8,5

Toto: vreselijke zang, maar nog best een leuke instrumentatie. Kan echter niet tippen aan hun leuke tracks. 5,5

Dave Davies & The Kinks: Grappig nummer, leuk gezongen met veel overtuiging. 7

Toto maakte het wijze (en uiteraard slimme) besluit om het met Jean-Michael Byron in de gelederen te laten bij wat nieuw werk op een verzamelaar.

Met hem in de band waren ze eigenlijk volstrekt kansloos en dat wisten ze zelf maar al te goed.

Dave Davies de jongere broer van Ray in de Kinks. De man die vooral verantwoordelijk was voor het uitstekende gitaarspel in de groep.
Wel altijd in de schaduw blijven staan van zijn oudere broer waar hij vooral een haat/liefde relatie mee had en naar het schijnt nog steeds heeft.

Deze song is na 45 jaar nog steeds goed. Een echte 60's klassieker die eigenlijk gewoon bij het oevre van The Kinks kan horen.
Lekker druilerig en puur gezongen. Aanstekelijk verloop. Tikkie melig, maar memorabel.

Een 8.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Los Alegres - Yes, I Do Like Your Bermuda

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 30 juli 1977
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #27
Aantal weken: 4

Van deze datum vond ik de single van Match (met Henny Huisman op drums, had minstens een 7 gekregen) veruit de beste, maar die is nergens compleet op het internet te vinden .
De andere keuzes waren Neil Diamond (vind alleen z'n vroege werk leuk) en eh... Brotherhood Of Man.

Blijft dus over deze Bermuda. Muzikaal gezien is het net voldoende, het heeft wel iets, maar de zang vind ik echter dramatisch. Ik kom dus uit op een [4].

De zwakke zang en uitspraak doen het nummer de das om al is het instrumentaal nog behoorlijk. Melodisch ook al vervelend, tenslotte een nummer dat (terecht) vergeten is. Brotherhood Of Man was een betere nieuwkomer maar heeft de tand des tijds ook niet doorstaan.
Cijfer: 3,5

Heel lang geleden dat ik dit gehoord heb. Ik moest mij even tot You Tube richten om het weer voor me te halen.
Nou ik ben eigenlijk blij dat ik dit nooit meer gehoord heb.
Echt zo'n single met een belachelijk onderwerp en een zangeres die er eigenlijk geen hout van kan. In de hoge regionen lijkt ze een beetje op een hele slechte Jerney Kaagman.
Muzikaal ook niemendallerig.

Cijfer: 3,5

De nieuwe single van de dag is:

Hot Chocolate - Started Wit...

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 31 Juli 1982
Kwam binnen op: #23
Hoogste notering: #4
Aantal weken: 9

Het misschien wel ultieme zomerliefde liedje van 1982. Goede herinneringen aan.
Vrij grote hit. Zwoel, relax en de uiterst herkenbare stem van Errol Brown.

Cijfer: 7

Beide singles even vluchtig beluisterd en er zit nu geen mooie ontdekking tussen. Beide nummers boeien me geen moment.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:25 uur

geplaatst: vandaag om 21:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.