MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Joe Jackson Band- The Harder They Come:
Ik was erbij op Pinkpop 1980.
Opwarmertje voor de derde LP Beat Crazy, die zijn meest angry zou worden.
Dat hoor je in deze cover ook al een beetje terug.
Joe Jackson op zijn scherpst, dat mag ik wel.
Voor altijd in mijn herinnering, omdat dit op de band stond, die in de kartonfabriek waar ik ter overbrugging tot mijn diensttijd werkte , iedere dag voorbij kwam.
En zo heb ik meer traumatische ervaringen uit de tweede helft van 1980, maar ja.
Lekker nummer nog steeds. En ik (mijn broer) heb hem nog op 7".
Cijfer 8.

Pearl Jam - Who You Are:
Die was ik helemaal kwijt.
Dus tijd om No Code weer eens op te zetten.
Inderdaad een a-typische Pearl Jam song, die me (zeker in het begin) steeds aan iets anders doet denken, maar ik kan er de vinger niet op leggen wat.
Inderdaad wat Bikkel zegt een beetje spooky en een beetje medicijnman voodoo-achtig.
De naar het einde toeslepende gitaar is geweldig.
Cijfer 7,5.

Bo Diddley - You Can't Judge A Book By The Cover:
Een mij volledig onbekend nummer (omdat het te oud is).
Natuurlijk een erg invloedrijke gitarist geweest.
Gewoon een lekker rock 'n' roll-plaatje. Je ziet de Amerikaanse snackbar met de jukebox alweer voor je.
Cijfer 6,5.

Meestal schreef Bo Diddley zijn eigen materiaal (Who Do You Love, Pretty Thing, Roadrunner).
Maar in dit geval is de song geschreven door Willie Dixon, met mijn favoriete tekstregels:

You can't judge sugar by looking at the cane
You can't judge a woman by looking at her man
You can't judge a sister by looking at her brother
You can't judge a book by looking at the cover
Oh can't you see, oh you misjudge me
I look like a farmer, but I'm a Lover

In de jaren 80 gebruikte wijlen Boudewijn Büch You Can't Judge A Book By The Cover als begintune van het boekenprogramma Büch's Boeken.

Cijfer: 9

The King of The Skiffle. Bo Diddley, een man die The Stones beinvloedde. Luister maar eens naar hun versie van Not Fade Away en je hoort de stijl van Diddley er torenhoog uitkomen.

Zeer originele keuze musician. Mijn complimenten hoe jij en katzor elke keer weer verrassen met vaak bijna vergeten juweeltjes.
Dit is er zeker eentje. Heerlijke groove, swingend en puur.

Een 8,5 dubbel en dwars.

Een nieuwe Single van de Dag:

Herman Brood - Saturday night

(afbeelding)

Was dit even een sensatie! ik moet uit de hitlijst van 19 augustus 1978 overigens kiezen tussen het debuut van Dire Straits (Sultans of Swing) en Herman Brood. Voor beiden was het hun eerste notering. Van Brood zal ik nog niet per se zeggen dat het z'n eerste single was maar in ieder geval wel zijn eerste hit in de Top 40.

Wat moet ik nog toevoegen aan deze man? Een sensationale single, ik ben haast bang te zeggen dat dit ook nooit meer is verbeterd. Desondanks, een hele grote hit werd het niet. Uiteindelijk stond het 6 weken genoteerd en kwam het tot plaats 23.

Nederrock klassieker zonder meer.
Met de nodige internationale allure.
De meesterlijk verzonnen riff van Danny Lademacher is tijdloos gebleken.
De tekst is duidelijk geimproviseerd en is gemaakt onder het motto ''het bekt wel lekker zo''.

Een song die inderdaad de definitieve doorbraak was voor Brood en cornuiten.
De naam was gevestigd voor het grote publiek en ondanks dat het geen grote hit werd, is de status van deze rocker onveranderd groot.

# 9

Heerlijk nummertje van Bo Diddley. Klinkt vooral stoer en het heeft iets anthemisch [8].

Van Brood post ik hier nog even het legendarische Toppop-clipje waarbij drummer Cees Meerman in alle meligheid bloedlink onderuit gaat .

Saturday Night krijgt van mij een [8]. Inderdaad Brood's (en, meer bepaald, Danny Lademacher's) hoogtepunt.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Salt-N-Pepa & E.U. - Shake Your Thang

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 20 augustus 1988
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #8
Aantal weken: 7

Leuke opvolger van de grote hit Push It, natuurlijk gebaseerd op The Isley Brothers' It's Your Thing. Het heeft iets minder hitpotentie (het klinkt wat puurder dan Push It) maar ik vind het zeker een voldoende waard [7].

Het succes van de dames Salt-N Peppa duurde maar kort en Push It (hun 1e hit) zal zeker hun meest onvergetelijke wapenfeit zijn.
Deze song is wat luchtiger en minder vinnig dan Push It.

Niet echt mijn ding , maar het luistert wel lekker weg.
Het '' Isley Brothers gehalte'' draagt daar aan bij denk ik.

Ik kom echter niet verder dan een 6je.

In 1991 scoorden ze ook een nummer 1 hit (Let's Talk About Sex), dus zo kort was hun succes niet

Deze single is wel redelijk, maar ze hebben betere gehad (7).

En ze scoorden nog tot en met '94 hits.

Whatta Man was bv. nog een grote hit inderdaad. Niet van MTV weg te branden dat nummer. En Shoop was ook een erg leuke hit.

Shake Your Thang is nieuw voor mij, kende hem nog niet. Leuk nummer wel, maar niet echt een hoogvlieger. Ik geef er nu een 6,5 voor.

En ook nog een 6,5 voor Herman Brood. Echt zo'n top 100-allertijden-kMlassieker dat Saturday Night, maar ik heb nooit echt iets gehad met het nummer.

Gelukkig is het morgen weer tijd voor de gouden jaren '90.

Herman Brood - Saturday night
Nederpopklassieker, heeft een wat dreigende sfeer door die gitaarriff. Subliem pianospel ook en hoewel de zang van Herman Brood beperkt is weet hij toch de nodige passie te brengen.
Cijfer: 8,5

Salt-N-Pepa & E.U. - Shake Your Thang
Het werd niet zo'n grote hits als Push It, maar ik vind het een stuk leuker al is dat mede aan Isley Brothers te danken. Prima baslijn ook.
Cijfer: 6,5

musicfriek schreef:
In 1991 scoorden ze ook een nummer 1 hit (Let's Talk About Sex), dus zo kort was hun succes niet

Deze single is wel redelijk, maar ze hebben betere gehad (7).

Ja, die was er inderdaad ook nog.
Maar je zal het mij eens zijn dat de dames nu niet bepaald hun succes op langere termijn hebben uitgebouwd.

Herman Brood & His Wild Romance - Saturdaynight:

Ik moet hier een 10 voor geven. Sentimenten spelen mee namelijk.
Je kunt je niet voorstellen wat Herman Brood en zijn Wild Romance in Nederland teweeg brachten in 1978/1979. Het hele jaar toeren, de ruige concerten, de wilde verhalen, de drugs.
Speelde altijd wel ergens in de buurt.
Het was de stoere jongen die alle meiden kreeg (ja, echt waar). De ultieme rock 'n' roller.
En allemaal keken wij, 16- tot 20-jarigen tegen hem op.
Ook erg benaderbaar. Heb hem een paar keer gesproken na een optreden. Zo gek als een deur.
En iedereen had die LP ook.
Op hitsige schoolfeesten werd dit gedraaid.
En ik kan nog steeds de tekst helemaal van buiten.
En Danny Lademacher is een fantastische gitarist.
Errug leuk om dat Toppop-clipje weer eens te zien!
Euh, ja 10 dan maar.

Salt 'n' Pepa - Shake Your Thang:

Die was ik een beetje kwijt.
Achteraf eigenlijk gewoon een stuk beter dan Push It.
Of dat nou komt omdat het van The Isley Brothers is?
Lekker funky in ieder geval.
Krijg er ook een beetje een Brickhouse-gevoel van.
Cijfer 7.

Ik kom er net achter dat ik een maand geleden met Coolio de verkeerde datum heb gekozen...

Enfin, de nieuwe Single Van De Dag is...

Basement Jaxx - Rendez-Vu

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 21 augustus 1999
Kwam binnen op: #24
Hoogste notering: #24
Aantal weken: 3

Lekkere single, al vind ik het iets minder geslaagd dan voorganger Red Alert.
Gezellig sfeertje ook. Het soort dance-muziek waar ik wel wat mee kan [7,5].

Aantal aardige singles: Bo Didley, Salt-n-Pepa en Basement Jaxx.

Eens met kaztor, Red Alert is beter, maar deze mag er ook zijn [6,5]. Best wel een fijne band, dat Basement Jaxx, lekkere zomerse nummers.

Jammer
Wordt morgen een andere!

Basement Jaxx- Rendez-Vu :

Ik kon het niet. Totaal langs mij heengegaan in 1999 kennelijk.
Niet indrukwekkend. Het is vrijblijvend, leuk in elkaar gestoken maar mijn aandacht verslapt al snel. Niet mijn cup of tea. * 5

Veel plezier bij Cohen Hans. Doe 'm de groeten.

Vergeleken met sommige dance die eind jaren '90 de hitlijsten teisterde (Scooter bv.) is dit een verademing. Aardig nummer, behoorlijk inventief al vind ik het vocaal niet veel voorstellen. Sing it Back van Moloko was wel een betere nieuwkomer.
Cijfer: 6

Rendez-Vu, leuk nummer!

Leuke classic van Basement Jaxx, destijds kon je hier amper omheen. In 1999 volgde ik de hitlijsten helemaal niet, maar die plaatjes van BJ hoorde je overal als je een beetje uitging. Toch vind ik het niet hun beste nummer (dat is voor mij Good Luck), maar een 7,5 kan ik er wel aan kwijt.

Basement Jaxx - Rendez-Vu:

Ik moet zeggen dat deze wel heel ver in mijn onderbewustzijn verstopt zat. Was hem behoorlijk kwijt dus.
In 1999 volgde ik de hitlijsten ook niet meer, en ging helaas ook niet meer uit. Vandaar.
Maar toch wel een leuk nummer eigenlijk.
Vooral bij deze hier nog steeds zomerse temperatuur. Melodietje blijft toch wel hangen nu.
Cijfer 7.

Zou toch wel leuk zijn als Leonard Cohen morgen tot de keuzes behoorde.

Heeft hij überhaupt ooit in de top 40 gestaan?

Hoogstens kom je op dingen als Herman van Veen - Suzanne of Lisa - Hallelujah uit. (maar die kans is natuurlijk ook niet zo groot)
Je gaat morgen ook naar Leonard, Jan?

Helaas geen Leonard Cohen, de enige hitlijst uit de jaren '60 die hoort bij 22 augustus is die van de Amerikaanse Billboard uit 1964:

Swinging blue jeans - You're no good

(afbeelding)

Een aardige nieuwe Single van de Dag, waarbij aangetekend dat in de eerste helft van de jaren '60 vaak originele nummers verschenen die op dat moment door veel artiesten tegelijkertijd werd opgenomen (You're no good is oorspronkelijk van Clint Ballad jr.).

Later, zelfs al in de jaren '70, werden de nummers nogmaals gecoverd, schaamteloos of uit sentiment, en You're no good is daar een treffend voorbeeld van (Linda Ronstadt).

Swinging Blue Jeans - You're No Good:

Groep die ik eigenlijk alleen kan van de Hippy, Hippy Shake. Ik ben er ook net iets te jong voor eigenlijk.
Toch eens een compilatie van aan zien te komen.
Want ook dit is een erg leuk nummer.
Vooropgesteld dat ik de versie van Linda Ronstadt ook erg goed vind, vind ik deze, die zo heerlijk jaren 60 klinkt, misschien nog wel een heel klein beetje beter.
Cijfer 8.

Arrie schreef:
Heeft hij überhaupt ooit in de top 40 gestaan?

Hoogstens kom je op dingen als Herman van Veen - Suzanne of Lisa - Hallelujah uit. (maar die kans is natuurlijk ook niet zo groot)
Je gaat morgen ook naar Leonard, Jan?

Nee, ik mag gezellig zelf optreden, op m'n werk samen met m'n collega's en het publiek bestaat uit m'n chef.

The Swinging Blue Jeans komen met een arrangement dat z'n tijd wat vooruit lijkt.
Het klinkt helemaal niet als een liedje uit 1964, maar misschien komt het doordat ik de Linda Ronstadt-versie zo goed ken en ook wel waardeer, al vind ik deze iets beter [8].

Gast
geplaatst: vandaag om 05:30 uur

geplaatst: vandaag om 05:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.