Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 23 augustus 2012, 20:42 uur
Een nieuwe Single van de Dag:
Ike & Tina Turner - Baby get it on

Zo'n beetje het beste wat ik ooit op soulgebied heb gehoord (10)
Ike & Tina waren net uit elkaar of nog net niet, in ieder geval is dit een single om de vingers bij af te likken. Het singletje was ooit in de drie minuten, maar bij 5 minuten plus verveel je je geen minuut. Het is toch jammer dat het nooit meer goed gekomen is, maar die Ike Turner had niet alleen zeer los zittende handjes, hij was, laat ik het voorzichtig uitdrukken, ook een beetje gek. Gelukkig had de muziek daar niet onder te leiden, die werd met vergelijkbare nummers als Nutbush city limits alleen maar wilder en steviger.
Ooit moet ik nog eens aan die jaren '70 albums van het duo beginnen, hoewel ik geloof dat juist Baby get it on op het eerste solo album van Tina Turner staat.
Baby get it on kwam binnen op 23 augustus 1975, reikte tot de 9e plek en stond 8 weken genoteerd.

Zo'n beetje het beste wat ik ooit op soulgebied heb gehoord (10)
Ike & Tina waren net uit elkaar of nog net niet, in ieder geval is dit een single om de vingers bij af te likken. Het singletje was ooit in de drie minuten, maar bij 5 minuten plus verveel je je geen minuut. Het is toch jammer dat het nooit meer goed gekomen is, maar die Ike Turner had niet alleen zeer los zittende handjes, hij was, laat ik het voorzichtig uitdrukken, ook een beetje gek. Gelukkig had de muziek daar niet onder te leiden, die werd met vergelijkbare nummers als Nutbush city limits alleen maar wilder en steviger.
Ooit moet ik nog eens aan die jaren '70 albums van het duo beginnen, hoewel ik geloof dat juist Baby get it on op het eerste solo album van Tina Turner staat.
Baby get it on kwam binnen op 23 augustus 1975, reikte tot de 9e plek en stond 8 weken genoteerd.
0
geplaatst: 23 augustus 2012, 21:22 uur
Swinging Blue Jeans - You're No Good
Een band waarvan ik niet zoveel weet behalve dat ze uit Liverpool komen. Leuk nummer, typisch jaren '60 en daar hou ik wel van, net ietsje beter dan de cover door Linda Ronstadt.
Cijfer: 8
Prima soul, dit swingt, het klinkt levenslustig en enthousiast, het verveelt nooit ... reden genoeg om een hoog cijfer te geven.
Cijfer: 9
Een band waarvan ik niet zoveel weet behalve dat ze uit Liverpool komen. Leuk nummer, typisch jaren '60 en daar hou ik wel van, net ietsje beter dan de cover door Linda Ronstadt.
Prima soul, dit swingt, het klinkt levenslustig en enthousiast, het verveelt nooit ... reden genoeg om een hoog cijfer te geven.
Cijfer: 9
0
geplaatst: 23 augustus 2012, 22:20 uur
Ike & Tina Turner - Baby Get It On:
Haalde dus in 1975 de Top 40 en in 1978 nog een keer de tipparade.
Nutbush City Limits haalde in 1974 al de tipparade en pas in 1978 de Top 40.
Maar wat een lekker nummer blijft dit toch. Ook weer herinneringen aan een goede zomer en aan de flipperkast in de kantine van het zwembad, waar het dan blijkbaar toch dikwijls gedraaid werd.
Rockin' soul van de bovenste plank die swingt als de neten en een enorme meebruller.
Alweer mijn broer die hier het singeltje nog van heeft.
Cijfer 8,5.
Haalde dus in 1975 de Top 40 en in 1978 nog een keer de tipparade.
Nutbush City Limits haalde in 1974 al de tipparade en pas in 1978 de Top 40.
Maar wat een lekker nummer blijft dit toch. Ook weer herinneringen aan een goede zomer en aan de flipperkast in de kantine van het zwembad, waar het dan blijkbaar toch dikwijls gedraaid werd.
Rockin' soul van de bovenste plank die swingt als de neten en een enorme meebruller.
Alweer mijn broer die hier het singeltje nog van heeft.
Cijfer 8,5.
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 11:23 uur
Swinging Blue Jeans- You're No Good:
Ik hoor hier duidelijk The Beatles in terug(qua zang Lennon.)
Fijne Mersey Beat, en een mooie sound.
Cijfer: * 7
Ike & Tina Turner- Baby Get In On.
Dampende soul/rock. Heerlijke song, waar de sex je tegemoet komt uit de speakers.
Puur en hot.
Cijfer: 8,5 .
Ik hoor hier duidelijk The Beatles in terug(qua zang Lennon.)
Fijne Mersey Beat, en een mooie sound.
Cijfer: * 7
Ike & Tina Turner- Baby Get In On.
Dampende soul/rock. Heerlijke song, waar de sex je tegemoet komt uit de speakers.
Puur en hot.
Cijfer: 8,5 .
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 11:24 uur
Heerlijk nummer van Ike & Tina, na River Deep hun beste
Cijfer: 8.7
Cijfer: 8.7
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 15:49 uur
Een 8,5 voor Ike & Tina.
Baby, Get It On klinkt gedreven, maar toch schat ik Nutbush City Limits net iets hoger in.
Baby, Get It On klinkt gedreven, maar toch schat ik Nutbush City Limits net iets hoger in.
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 16:06 uur
De nieuwe Single Van De Dag is...
Propaganda - P. Machinery

Datum van binnenkomst: 24 augustus 1985
Kwam binnen op: #26
Hoogste notering: #12
Aantal weken: 8
Een van die liedjes die duidelijk alleen in de jaren '80 uitgebracht had kunnen worden, maar daar wil ik het geen negatieve lading mee geven. Ik had als andere duidelijke keuzes The Cure (recentelijk nog geweest) en Simply Red, maar het werd deze van de Duitse band Propaganda.
De band zat, net als hun makkers van Frankie Goes To Hollywood, op Trevor Horn's ZTT-label.
Het klinkt typisch Duits en het heeft een industrial inslag, maar toch swingt het en klinkt het niet te donker. Claudia's wat mannelijke stem past er heel goed bij [8,5].
Trivia-vraagje: Voor welk radioprogramma werd de synth-riff van het refrein gebruikt?
Propaganda - P. Machinery

Datum van binnenkomst: 24 augustus 1985
Kwam binnen op: #26
Hoogste notering: #12
Aantal weken: 8
Een van die liedjes die duidelijk alleen in de jaren '80 uitgebracht had kunnen worden, maar daar wil ik het geen negatieve lading mee geven. Ik had als andere duidelijke keuzes The Cure (recentelijk nog geweest) en Simply Red, maar het werd deze van de Duitse band Propaganda.
De band zat, net als hun makkers van Frankie Goes To Hollywood, op Trevor Horn's ZTT-label.
Het klinkt typisch Duits en het heeft een industrial inslag, maar toch swingt het en klinkt het niet te donker. Claudia's wat mannelijke stem past er heel goed bij [8,5].
Trivia-vraagje: Voor welk radioprogramma werd de synth-riff van het refrein gebruikt?
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 21:22 uur
Aha, is dit nu typisch Duits? 
Ik moet zeggen, het is electronica die naar mijn gevoel aansluit bij Harold Faltermeyer en Jan Hammer. Een vleugje A-ha en Alphaville.
En dan zit je inderdaad midden in de jaren '80. Ik kan het bij tijd en wijle ook goed hebben (7) maar niet te lang achter elkaar.

Ik moet zeggen, het is electronica die naar mijn gevoel aansluit bij Harold Faltermeyer en Jan Hammer. Een vleugje A-ha en Alphaville.
En dan zit je inderdaad midden in de jaren '80. Ik kan het bij tijd en wijle ook goed hebben (7) maar niet te lang achter elkaar.
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 23:06 uur
Propaganda- P-Machinery.
Een single waar heel wat re-mixen op los zijn gelaten. Toch wel de betere electronica/pop uit die periode.
Het is pakkend,maar op een bepaalde manier niet te toegankelijk. De single hiervoor Duel had wat dat aangaat meer hitpotentie.
Een knappe hitnotering uiteindelijk.
Een song die ik nog graag hoor. Typische 80's elementjes, maar boeiend.
* 8
Een single waar heel wat re-mixen op los zijn gelaten. Toch wel de betere electronica/pop uit die periode.
Het is pakkend,maar op een bepaalde manier niet te toegankelijk. De single hiervoor Duel had wat dat aangaat meer hitpotentie.
Een knappe hitnotering uiteindelijk.
Een song die ik nog graag hoor. Typische 80's elementjes, maar boeiend.
* 8
0
geplaatst: 24 augustus 2012, 23:25 uur
Duitse synthipop die typisch 80's was maar toch wel knap in elkaar gestoken, vooral ritmisch. Al vind ik hun vorige single Duel Eye to Eye nog wat beter.
Cijfer: 7,5
0
geplaatst: 25 augustus 2012, 01:02 uur
De mix van dit nummer samen met Relax van Frankie Goes To Hollywood vond ik toen ook erg geslaagd.
YouTube - p4f (propaganda for frankie) - medley (p.machinery medley with relax)
Nu wel wat gedateerd.
YouTube - p4f (propaganda for frankie) - medley (p.machinery medley with relax)
Nu wel wat gedateerd.

0
geplaatst: 25 augustus 2012, 15:36 uur
Ben Liebrand & Tony Scott - Move To The Bigband

Datum van binnenkomst: 25 augustus 1990
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #20
Aantal weken: 6
Aardige mash-up van bigbandmuziek met hiphop, zoiets kun je wel aan Liebrand overlaten.
Tony Scott's rap is inderdaad wat monotoon, maar ik vind het wel goed samengaan met de muziek [7].
Ben Liebrand & Tony Scott - Move To The Bigband

Datum van binnenkomst: 25 augustus 1990
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #20
Aantal weken: 6
Aardige mash-up van bigbandmuziek met hiphop, zoiets kun je wel aan Liebrand overlaten.
Tony Scott's rap is inderdaad wat monotoon, maar ik vind het wel goed samengaan met de muziek [7].
0
geplaatst: 25 augustus 2012, 17:21 uur
Een leuke combinatie van hiphop en bigband. De wat monotone raps van Tony Scott zijn inderdaad een minpunt.
Cijfer: 6,5
0
geplaatst: 25 augustus 2012, 17:46 uur
Grappig, ik was dit nummer vergeten. Af en toe luister ik nog wel eens naar Tony Scott, maar dan wel zijn solo-singles. Die vond ik vroeger echt geweldig, maar dit is nooit een topfavoriet geweest. Toch vind ik het nog een leuk nummer dat muzikaal lekker in elkaar zit.
Cijfer: 7
Cijfer: 7
0
geplaatst: 25 augustus 2012, 19:38 uur
Propaganda - P:Machinery:
Tweede hit van het hogelijk gewaarde album A Secret Wish.
Hoort bij de soundtrack van de jaren 80 en wel meer speciaal de zomer van 1985.
Zo klonken de '80's en zo is het goed.
Niet geproduceerd door Trevor Horn, maar door Stephen Lipson, maar klinkt net zo goed.
P:Machinery is maar net een klein beetje minder dan Duel, maar toch nog een 8.
Tweede hit van het hogelijk gewaarde album A Secret Wish.
Hoort bij de soundtrack van de jaren 80 en wel meer speciaal de zomer van 1985.
Zo klonken de '80's en zo is het goed.
Niet geproduceerd door Trevor Horn, maar door Stephen Lipson, maar klinkt net zo goed.
P:Machinery is maar net een klein beetje minder dan Duel, maar toch nog een 8.
0
geplaatst: 25 augustus 2012, 19:44 uur
Ben Liebrand & Tony Scott - Move To The Bigband:
Ben Liebrand was eind jaren 80 de bekendste Nederlandse remixer.
Tony Scott was een rapper, die in de jaren 89 t/m 92 zijn momentjes of fame had.
En dit nummer was ik helemaal kwijt.
Alleszins grappig deze combinatie van rap en bigband en funky gitaartje. Tony Scott is niet de beste rapper, maar ja.
Cijfer 6,5.
Ben Liebrand was eind jaren 80 de bekendste Nederlandse remixer.
Tony Scott was een rapper, die in de jaren 89 t/m 92 zijn momentjes of fame had.
En dit nummer was ik helemaal kwijt.
Alleszins grappig deze combinatie van rap en bigband en funky gitaartje. Tony Scott is niet de beste rapper, maar ja.
Cijfer 6,5.
0
geplaatst: 26 augustus 2012, 11:46 uur
Ben Liebrand & Tony Scott- Move To The Bigband
Op zich een leuke combi. Funky, Bigband en rap.
De rap vind ik eigenlijk niet echt van toegevoegde waarde.
Muzikaal leuk bedacht.
* 6
Op zich een leuke combi. Funky, Bigband en rap.
De rap vind ik eigenlijk niet echt van toegevoegde waarde.
Muzikaal leuk bedacht.
* 6
0
geplaatst: 26 augustus 2012, 19:47 uur
De nieuwe Single van de Dag is:
Jeff Beck - Tallyman

Een hippie die al een aardig stukje gitaar speelt. Zoveel waren daar nog niet van, in 1967.
De single kwam binnen op 26 augustus, stond slechts 4 weken genoteerd en reikte tot plek 31.
Het was overigens nog wel voordat Rod Stewart een paar jaar zou gaan zingen bij Jeff Beck.
Jeff Beck - Tallyman

Een hippie die al een aardig stukje gitaar speelt. Zoveel waren daar nog niet van, in 1967.
De single kwam binnen op 26 augustus, stond slechts 4 weken genoteerd en reikte tot plek 31.
Het was overigens nog wel voordat Rod Stewart een paar jaar zou gaan zingen bij Jeff Beck.
0
geplaatst: 26 augustus 2012, 20:25 uur
Jeff Beck - Tallyman:
Iedereen kent waarschijnlijk wel Hi Ho Silver Lining, maar deze niet. Ik ook niet.
Ligt wel ongeveer in dezelfde trant als die bekendere.
Klinkt typisch jaren 60, een beetje undergroundachtig.
Meer rock dan pop, en de man ging natuurlijk steeds beter gitaar spelen.
Weer een lekker jaren 60 muziekje dit.
Cijfer 7.
Iedereen kent waarschijnlijk wel Hi Ho Silver Lining, maar deze niet. Ik ook niet.
Ligt wel ongeveer in dezelfde trant als die bekendere.
Klinkt typisch jaren 60, een beetje undergroundachtig.
Meer rock dan pop, en de man ging natuurlijk steeds beter gitaar spelen.
Weer een lekker jaren 60 muziekje dit.
Cijfer 7.
0
geplaatst: 26 augustus 2012, 21:22 uur
Prima gitaarwerk (kan moeilijk anders met Jeff Beck) maar de song zelf is niet echt bijzonder.
0
geplaatst: 26 augustus 2012, 22:30 uur
Jeff Beck is zeker een puike gitarist, maar hij moet niet gaan zingen [6].
0
geplaatst: 26 augustus 2012, 23:10 uur
Jeff Beck - Tallyman
Leuke song. Beetje Who-achtig en natuurlijk errug 60's.
Zang is inderdaad wat zwakjes.
* 6,5.
Leuke song. Beetje Who-achtig en natuurlijk errug 60's.
Zang is inderdaad wat zwakjes.
* 6,5.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 18:59 uur
Volgens mij heb ik hier weer eens een klein verloren pareltje als nieuwe Single van de Dag:
Windjammer - Harborlight

Kwam binnen op 27 augustus 1977 en stond zeven weken genoteerd (plek 15)
Een Nederlandse gelegenheidsband, bestaande uit Peter van Asten, Richard DeBois en Rick Beekman. Oorspronkelijk kwamen ze uit de bands Amsterdam en Ginger Ale, vrij alternatieve bands, bekend van begin jaren '70.
Heel erg jammer dat het zich niet heeft doorgezet, het had wel degelijk potentie om wat te worden. Ze kregen dan ook veel lof, ook internationaal. Ook al klinkt het erg Nederlands. Polderpop rock met wat symfonische kwaliteiten.
Excuses voor de geluidskwaliteit, maar volgens mij is er geen beter versie op Youtube te vinden.
Windjammer - Harborlight
Kwam binnen op 27 augustus 1977 en stond zeven weken genoteerd (plek 15)
Een Nederlandse gelegenheidsband, bestaande uit Peter van Asten, Richard DeBois en Rick Beekman. Oorspronkelijk kwamen ze uit de bands Amsterdam en Ginger Ale, vrij alternatieve bands, bekend van begin jaren '70.
Heel erg jammer dat het zich niet heeft doorgezet, het had wel degelijk potentie om wat te worden. Ze kregen dan ook veel lof, ook internationaal. Ook al klinkt het erg Nederlands. Polderpop rock met wat symfonische kwaliteiten.
Excuses voor de geluidskwaliteit, maar volgens mij is er geen beter versie op Youtube te vinden.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 19:03 uur
Ach, dat waren nog steeds tijden. Toen werd er nog volop goeie muziek gemaakt, ook in Nederland... 

0
geplaatst: 27 augustus 2012, 19:56 uur
Jaren '70 en meer bepaald de periode 1968-1974 waren inderdaad de topperiode van de Nederpop, toen werd er veel goede muziek vanuit Nederland geproduceerd. Vreemd dat Nederlandse muziekliefhebbers niet meer nostalgisch terugblikken op die periode.
Een nummer dat in de vergetelheid is geraakt, blij het nog eens terug te horen. Klinkt symfonisch maar heeft inderdaad een Hollands tintje.
Een nummer dat in de vergetelheid is geraakt, blij het nog eens terug te horen. Klinkt symfonisch maar heeft inderdaad een Hollands tintje.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 20:20 uur
Mooie song. Ik herinner me deze song overigens niet, terwijl ik toch echt in de top 40 zat toendertijd..... strange.
Mooie keuze weer musician. Prachtig rustig begin en dan een enigzins symfonisch tussenstuk met een mooie zangpartij. Zonde dat deze groep zo kort bestond.
cijfer: 7,5
Mooie keuze weer musician. Prachtig rustig begin en dan een enigzins symfonisch tussenstuk met een mooie zangpartij. Zonde dat deze groep zo kort bestond.
cijfer: 7,5
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 21:02 uur
Ja, dat singeltje heb ik ook nog, met precies dezelfde hoes.
Nummer is ook te vinden op een van de Radio 2 Top 2000 verzamel-3CD's, die ik nog altijd moet toevoegen hier....
Mooi liedje inderdaad met dat rustige begin en dat roffelende drumwerk.
En een hele mooie melodie.
Het deed mij vroeger altijd enigszins aan Kayak denken.
Ik geloof niet dat deze groep destijds een hele LP gemaakt hebben.
De Bois en Van Asten groeiden natuurlijk uit tot een van de grootste schrijversduo's en producers van Nederland. De voorlopers van Fluitsma en Van Tijn zo'n beetje.
Mocht ik nog ooit aan die jukebox komen, dan gaat deze er zeker in.
Cijfer 8,5.
Nummer is ook te vinden op een van de Radio 2 Top 2000 verzamel-3CD's, die ik nog altijd moet toevoegen hier....
Mooi liedje inderdaad met dat rustige begin en dat roffelende drumwerk.
En een hele mooie melodie.
Het deed mij vroeger altijd enigszins aan Kayak denken.
Ik geloof niet dat deze groep destijds een hele LP gemaakt hebben.
De Bois en Van Asten groeiden natuurlijk uit tot een van de grootste schrijversduo's en producers van Nederland. De voorlopers van Fluitsma en Van Tijn zo'n beetje.
Mocht ik nog ooit aan die jukebox komen, dan gaat deze er zeker in.
Cijfer 8,5.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 21:05 uur
Ik vind het bijna eng.
Deze ochtend op het werk had ik zomaar het refrein hiervan in m'n hoofd.
En dan kom ik het nu hier tegen!
Maar in ieder geval: Mooi liedje.
Het is net niet over-the-top en het refrein is eigenlijk onsterfelijk [7,5].
Deze ochtend op het werk had ik zomaar het refrein hiervan in m'n hoofd.
En dan kom ik het nu hier tegen!

Maar in ieder geval: Mooi liedje.
Het is net niet over-the-top en het refrein is eigenlijk onsterfelijk [7,5].
0
geplaatst: 28 augustus 2012, 19:51 uur
Cheap Trick - If You Want My Love

Datum van binnenkomst: 28 augustus 1982
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #27
Aantal weken: 4
Ik had natuurlijk heel gemakkelijk de Golden Earring kunnen kiezen, maar Back Home staat me nog vers in het geheugen en zoveel noteringen heeft deze Amerikaanse band ook weer niet. Goede binnenkomers die dag, trouwens.
Van die binnenkomers is dit waarschijnlijk het meest vergeten, vandaar mijn keuze.
Dit liedje heeft iets brutaals, iets nonchalants, en dat vind ik wel vaker leuk bij Cheap Trick.
Echt een band die schijt aan alles lijkt te hebben. Maar buiten dat om vind ik het gewoon een onweerstaanbaar, lekker schreeuwerig gezongen liedje dat goede zin genereert
[8,5].
Cheap Trick - If You Want My Love

Datum van binnenkomst: 28 augustus 1982
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #27
Aantal weken: 4
Ik had natuurlijk heel gemakkelijk de Golden Earring kunnen kiezen, maar Back Home staat me nog vers in het geheugen en zoveel noteringen heeft deze Amerikaanse band ook weer niet. Goede binnenkomers die dag, trouwens.
Van die binnenkomers is dit waarschijnlijk het meest vergeten, vandaar mijn keuze.
Dit liedje heeft iets brutaals, iets nonchalants, en dat vind ik wel vaker leuk bij Cheap Trick.
Echt een band die schijt aan alles lijkt te hebben. Maar buiten dat om vind ik het gewoon een onweerstaanbaar, lekker schreeuwerig gezongen liedje dat goede zin genereert
[8,5].
0
geplaatst: 28 augustus 2012, 20:22 uur
Cheap Trick- If You Want My Love
In ''79'' natuurlijk doorgebroken met de Live versies van I Want You To Want Me(nr 1) en het beduidend sterkere Surrender.
Pas 3 jaar later weer in de hitlijsten te vinden. De band heeft iets Beatlesachtig hier en dat is een prettige constatering. Ik kocht of kreeg het toendertijd bij uitkomen.
Heeft nog weinig kracht ingeboet. Heel sterk gezongen door Robin Zander, die zowel iets van Lennon als McCartney in zijn stem heeft.......ook iets Jeff Lynne- achtigs bij nader inzien.
Fraaie licht melodramische song.
Had wat meer verdient dan de toch wat lage notering.
Goeie keuze weer.
In ''79'' natuurlijk doorgebroken met de Live versies van I Want You To Want Me(nr 1) en het beduidend sterkere Surrender.
Pas 3 jaar later weer in de hitlijsten te vinden. De band heeft iets Beatlesachtig hier en dat is een prettige constatering. Ik kocht of kreeg het toendertijd bij uitkomen.
Heeft nog weinig kracht ingeboet. Heel sterk gezongen door Robin Zander, die zowel iets van Lennon als McCartney in zijn stem heeft.......ook iets Jeff Lynne- achtigs bij nader inzien.
Fraaie licht melodramische song.
Had wat meer verdient dan de toch wat lage notering.
Goeie keuze weer.
* denotes required fields.