MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
The Beatles, dat horen wij er hier ook in.
Zo ook de ELO-invloeden.

Maar toch brouwen ze er iets eigens van.

Cheap Trick - If You Want My Love:

Ik heb het genoegen over vrij veel LP's en ook wat CD's te beschikken van Cheap Trick.
Altijd leuk, altijd meezingbaar, altijd melodieus, altijd feelgood. Nooit op een saai nummer kunnen betrappen
Het was ook wel een stelletje. De zanger en de bassist als blikvangers voor de vrouwtjes, een behoorlijk idioot doende kale gitarist en een werkelijk altijd een sigaret in de mond hebbende walrus als drummer.
Als je dit een goed nummer vindt en dat is het, ben ik zo vrij om alle, maar dan ook alle albums van Cheap Trick aan te raden. Ook die komen dus weer van zolder af...
Heb ze een jaar of 7 geleden nog eens op Bospop gezien en ze waren nog steeds leuk.
En ja, je hoort er altijd The Beatles in en ELO (maar JL jatte ook weer van The Beatles).
Heerlijk nummer dit.
Cijfer 8.
En het plagiaat wat je hoort of denkt te horen is van While My Guitar Gently Weeps...

Even inhalen:

60s: Jeff Beck: gitaarspel is prima, maar de zang is niet best en melodieus is dit wel erg onder de maat (4).
70s: Windjammer: hier had je waarschijnlijk bij moeten zijn. dit trekt nu achteloos langs me heen... niet mijn muziek (4,5)
80s: Cheap Trick: dit vind ik dan wel weer een toffe plaat, echt zo'n nummer dat in je hoofd blijft zitten. doet me wel een beetje aan Golden Earring denken eigenlijk, maar is veel leuker (7).

Heeft inderdaad iets weg van The Beatles en ELO. Aanstekelijk nummer met lekkere luide en rauwe zang van een band die wat clownesk overkomt.
Cijfer: 8

Cheap trick had de pech dat de muziek die zij maakten al weer een beetje uit de mode raakte. Alleen een sterk nummer als If you want my love (7,5) kwam nog in de Top 40.

Het is geen onsympathieke band en hun rock is leuker om te horen dan menig andere hit uit de Top 40 van 1982.
Maar we maakten ons op voor (veel) electronica en jaren '80 producties. Geen goed gesternte voor Cheap trick.

Door de berichten lijkt het net of Cheap TRick een soort look-a-like Beatles is maar dat is natuurlijk niet zo. Een beetje ELO hoor je er ook wel in uiteraard maar het heet toch ook wel iets eigens. Aan de andere kant is het ook wel weer inwisselbaar voor veel AOR uit die periode.

Ik heb dit in ieder geval altijd al wel een lekker nummer gevonden, een beetje niets aan de hand muziek en dat is ook wel eens lekker.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Madonna - Drowned World-Substitute For Love

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 29 augustus 1998
Kwam binnen op: #30
Hoogste notering: #27
Aantal weken: 3

Wat mij betreft de enige aanvaardbare binnenkomer van deze dag in 1998 waar ik zelf nog iets mee kan, al bracht Madge rond die tijd bepaald betere singles uit.
Uiteindelijk slentert het iets te lang door, al maakt de sfeer veel goed [7].

Dit vind ik één van de betere nummers van Madonna, afkomstig uit haar beste album Ray of Light. Prima productie, het nummer heeft een wat donkere, mysterieuze sfeer, het doet mij ook een beetje aan Massive Attack denken.
Cijfer: 8,5

Ray Of Light is een prima album van Madonna en vind het jammer dat ze snel weer terugkeerde naar de electro-dance die haar latere (magere) albums domineren.

Dit is een mooie song, Warm en het spaceysfeertje doet het heel goed.
Mooi uitgewerkt en de climax is erg goed.

1 van de weinige werkjes van Madonna die mij positief heeft verrast.

Cijfer: 7,5 .

Ja, het is mooi en sfeervol gedaan, zal ik toegeven. Madonna staat bepaald niet hoog op mijn lijstje vrouwen-in-(rock-)muziek. Ik heb mezelf zelfs nog nooit tot het kopen van een Grootste hits kunnen aanzetten.

Dat zal ook komen door de combinatie van goedkope zomerhitjes en de electro-dance waar Michel net aan refereerde.

Maar dit gaat zeker, ik geef het zelfs een voldoende (6).

Nee niet mijn favoriete madonna nummer, maar nog wel net een voldoende

Cijfer: 5.5

Geef mij maar haar jaren 80 nummers

Kleinste hit van haar beste album Ray Of Light, dat ik echt iedereen wil aanbevelen.
In feite een buitenbeentje in haar oeuvre.
Dit is een mooi sfeervol nummer met een lichtelijk spacey sfeertje en ook nog eens mooi en rustig gezongen, terwijl het toch een onderhuidse spanning in zich heeft.
Mooi liedje, maar Frozen is mooier.
Cijfer 7,5.

Een van de beste nummers van Madonna, scoorde ook erg goed in Dazzler's Greatest Hits of Madonna, een tijd terug. Het is wel duidelijk dat Madonna's Ray of Light-album sterk is geinspireerd op Bjork's Homogenic van een jaar eerder. Frozen heb ik altijd een beetje een rip-off gevonden, maar dit nummer is meer eigen.

Alvast een nieuwe single van de dag:

Johnny Cash - A boy named Sue

(afbeelding)

Kwam binnen op 30 augustus 1969 en was zeker niet de hoogste nieuwe entree (38). Het was een bijzonder weekje in de Veronica Top 40 want op 6 kwam binnen Don't forget to remember van de Bee Gees en op 7 Scarlet Ribbons van The Cats.

Dit is een nummer van zijn beroemde en legendarische live cd At San Quentin, een optreden voor de gevangenen aldaar. Toen ik het destijds op de radio hoorde (6 jaren oud) wist ik nog niet waarom er tijdens het nummer werd gelachen. Uiteindelijk stond A boy named Sue 6 weken genoteerd en haalde het de 14e plaats.

Johnny Cash - A Boy Named Sue:

Enigzins wat melige Country-klassieker van Cash. Catchy en door de voordracht van de Man In Black heel vermakelijk.
Tekst is natuurlijk heel leuk.

Ik kom er niet mijn bed voor uit, maar dit is voor mij een vette 7.

A Boy Named Sue

Heerlijk nummer van Johnny, en een van zijn beste songs

Cijfer: 9

My name is Sue! How do you do? Now you're gonna DIE!!!

Need I say more?

[10]

Natuurlijk een legendarisch country-nummer met heel leuke tekst.
Cijfer: 9

Legendarisch nummer van Johnny Cash, wat volgens mij iedereen wel kent.
Heb pas die film over Johnny Cash ook nog gezien, daarin wordt dit nummer ook gedaan in de gevangenis.
How Do You Do?
Ik doe een 8.

Een nieuwe Single van de Dag en de glorieuze terugkeer van:

Eric Clapton - I shot the sheriff

(afbeelding)

Want had al enkele jaren de smaak van hits niet meer te pakken gehad en dat voor een gitaargod. Nu was het ook weer geen ijzingwekkend nieuw werk dat Layla ten tijde van Derek and the Dominos deed verbleken. Maar de cover van een Bob Marley nummer leidde wel een (tijdelijk) herstel in. Het bijpassende album 461 Ocean Boulevard krijgt nog altijd vrij lovende kritieken.

Het was de binnenkomer van 31 augustus 1974 en het nummer heeft het goed gedaan: negen weken genoteerd en een plaatsje zelfs in de top 5.

Deze hitlijst was overigens sowieso legendarisch: het was de allerlaatste Top 40 van het zendschip Veronica dat, juist op deze treurig stemmende dag, 37 jaar geleden z'n allerlaatste uitzending had. Dus vandaar nog even:

(afbeelding)

(dat verklaart gelijk het weer van vandaag....)

Eric Clapton- I Shot The Sherrif.

Blijft een heerlijk nummer. Clapton begrijpt de essentie. Terecht ook een hit. Het tempo in vergelijking net die van Marley versneld en lekker die broeierige coirtjes.
Clapton zingt het ook lekker weg. Goeie groove ook.

Cijfer: 8

Eric Clapton - I Shot The Sheriff:

Heb ik inderdaad ook nog altijd een Radio Veronica-gevoel bij.
Destijds nooit beseft dat het een nummer van Bob Marley. Kreeg ik pas door toen Bob Marley een jaar of 5 later ineens heel populair.
Het klinkt hier niet echt meer als een reggaenummer en het toetsenwerk is erg goed. De koortjes en de percussie maken het af.
Een heerlijke laid-back groove zit er in.
461 Ocean Boulevard was de eerste LP die ik kocht van Clapton.
Nog altijd een vaste waarde op Arrow.
En mijn kinderen kennen dit nummer ook op een of andere manier.
Cijfer: 8.

Heerlijk nummer dat de zonnige, laidback sfeer van het bijbehorende album goed vangt, zelfs al ben ik geen groot Bob Marley-liefhebber.
Layla deed het inderdaad niet verbleken. Hoeft ook niet. Juist dat kalme is wat het zo siert [9].

Prima cover van Bob Marley-nummer met inderdaad een heerlijke laidback-sfeer en prima toetsenwerk en koortjes.

Normaal - Politiek

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 1 september 1984
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #10
Aantal weken: 7

Momenteel natuurlijk zeer actueel, niet alleen wat de titel betreft, maar ook de inhoud.
Er is wat dat betreft natuurlijk geen zak veranderd, maar laten we daar op deze gezellige muzieksite maar niet op ingaan .
In ieder geval stem ik niet.

Normaal klonk anno 1984 carnavalesker dan een jaar of 7 terug, dus hoger dan een voldoende komt dit eigenlijk niet. Toch vind ik het geen slecht nummer en komt het sympathieke karakter goed over. Het wordt nergens te plat [6,5].

Normaal -Politiek

Redelijk controversieel nummer van de Achterhoekers. Werd ook her en der geboycot op de radio.
Ik vind het wel leuk en er zit ook kern van waarheid in de teksten. Wat dat aangaat helemaal tijdloos.
Muzikaal is het typisch Normaal. Beetje hoempapa rock. Lekker simpel en daarom meer ruimte voor de boodschap.

Een zeventje.

Normaal - Politiek:

Ik heb altijd een zwak gehad voor Normaal.
Hun teksten zijn dikwijls erg herkenbaar en muzikaal zit het stiekem dikwijls heel goed in elkaar.
Hier vertellen ze ook weer gewoon de waarheid, wat mij betreft.
Maar dit is natuurlijk wel gewoon een hoempa-nummer.
Met een andere tekst had deze met carnaval ook gewerkt.
Ik kan hier wel om lachen, maar Normaal heeft veel betere nummers gemaakt.
Cijfer 6.

(afbeelding)
Schilderij van Normaal zanger Bennie Jolink

Ik sluit mij bij Dibbel helemaal aan en geef dan ook een 6.
Ik heb alleen niet altijd een zwak gehad voor Normaal, daarvoor zaten zij te ver in het oosten en ik in het westen van het land....

Carnavaleske rock, simpel maar wel amusant, net niet te plat. De tekst vind ik wel leuk.
Cijfer: 6

Corona - Try Me Out

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 2 september 1995
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #32
Aantal weken: 3

Vreselijke binnenkomers op deze dag . Ik had dan ook geen andere keuzes.
Ik hoop dat ik er de liefhebbers veel plezier mee doe, tot ziens [2].

Gast
geplaatst: vandaag om 08:43 uur

geplaatst: vandaag om 08:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.