MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Had hier werkelijk nog nooit van gehoord en eigenlijk ook niet van het horrorgenre ueberhaupt, maar zeker met de bijgeleverde tekst erbij heeft het wel wat. Boris zal vast een verwijzing zijn naar Boris Karloff.
Cijfer: 6,5

Dit nummer kwam nochtans aan bod in Greatest Hits of 1962 ! waaraan je hebt meegedaan, herman!

Ik zie het. Blijkbaar is het me daar niet zo opgevallen. Ik ben het in ieder geval compleet vergeten. Eens zien of het me nu wat langer bijblijft.

Overigens zou mijn top 10-lijstje van toen er heel anders uitzien, inmiddels ben ik een stuk bekender met de hitmuziek van de 60s.

Ik vind het ook een grappig liedje en ik geloof dat ik het nog ken ook! Dat is niet altijd logisch, als moet worden teruggegrepen naar de Amerikaanse hitlijst.

Het is gewoon een goed verzonnen melodie, iets dat blijft hangen. En het is best redelijk uitgevoerd (7)

De nieuwe Single Van De Dag is...

Earl Bostic - Flamingo

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 9 september 1972
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #24
Aantal weken: 6

Het geboortejaar van mijn lieve vrouw als eerste propere 70's-keuze!

Inderdaad, Mott The Hoople's All The Young Dudes was een andere gegadigde, maar toen ik (correct) dacht dat die vorig jaar al aan bod kwam werd het toch dit jazznummer.
Als groot liefhebber van het genre is het gek dat ik nog nooit van de beste man heb gehoord, maar deze single moet daar zeker verandering in gaan brengen. Een zeer krachtig saxofoongeluid is me dit . Voorts zit er een zekere spanning in z'n spel dat de aandacht vasthoudt. Zeer leuke ontdekking! [8,5].

Raar dat een hit uit 1951 opnieuw een hit werd in 1972, weet iemand het verhaal daarachter.
Afgezien daarvan een echte r&b/jazz klassieker: 8.

Een oud jazznummer, toen kon van alles in de top-40 terecht komen (die week staat ook Glenn Miller erin). Ouderwets gezellig en verveelt niet.
Cijfer: 8

Van de andere nieuwkomers hebben wij Mott The Hoople inderdaad al gehad, Lieutenant Pigeon - Mouldy Old Dough is een guilty pleasure en Terry Dactyl and The Dinosaurs - Sea Side Shuffle heb ik lang niet meer gehoord maar vind ik nog steeds leuk (lijkt op Mungo Jerry).

Een echte golden oldie, en inderdaad apart dat deze song nog in de hitlijsten kwam.
Andere tijd, andere muziek.
Wel een lekkere song, mooie saxpartij en het heeft een relax jazzy verloop.
Bostic overleed in 1965.

Een 7 als cijfer.

Dit staat op de ALLEREERSTE LP die ik ooit kocht te weten: 20 fantastic hits by the original artist volume 1 (Arcade, 1972) en zit derhalve in mijn geheugen gebeiteld.
Deze is nog steeds niet toegevoegd inderdaad.
Een lekkere instrumentale saxplaat met een prachtig einde.
Er is inderdaad een reden waarom het opnieuw werd uitgebracht, maar ik weet het niet meer.
Cijfer 7.

Dibbel schreef:
Dit staat op de ALLEREERSTE LP die ik ooit kocht te weten: t volume 1 (Arcade, 1972) en zit derhalve in mijn geheugen gebeiteld.
Deze is nog steeds niet toegevoegd inderdaad.

Hier zit nog iemand met die LP, wie hem kan toevoegen graag!
Ik geef voor de nostalgische jazz klanken (en inderdaad bekend uit een ver verleden) met liefde een 7,5. Niet alleen uit oogpunt van jeugdsentiment maar juist ook als kwaliteitssingle.

Hoewel ik zal toegeven dat ik destijds meer gaf om de nummers van de Golden Earring en natuurlijk Maybe tomorrow, maybe tonight van Earth & Fire

(afbeelding)

musician schreef:
(quote)

Hier zit nog iemand met die LP, wie hem kan toevoegen graag!
Ik geef voor de nostalgische jazz klanken (en inderdaad bekend uit een ver verleden) met liefde een 7,5. Niet alleen uit oogpunt van jeugdsentiment maar juist ook als kwaliteitssingle.

Hoewel ik zal toegeven dat ik destijds meer gaf om de nummers van de Golden Earring en natuurlijk Maybe tomorrow, maybe tonight van Earth & Fire

(afbeelding)

Hij is al toegevoegd!

20 Fantastic Hits by the Original Artists Volume One (1973)

Ik zie Dibbel daar wel terug!

Da's gunstig, wilde ook net een poging gaan doen. Thanks.

Deze moest ook nog.

Bobby Boris Pickett and the Crypt-Kickers - Monster Mash:

Nee, die had ik echt nog nooit gehoord. Grappig novelty-nummer.
Typisch begin jaren 60 met die waahoes.
Krijg er wel een glimlach van.
Cijfer 7.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Clannad - Theme From 'Harry's Game'

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 10 september 1983
Kwam binnen op: #28
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 6

Jaja, een portie onvervalste new age-muziek.
Grappig hoe dit topic deze paar dagen synchroon loopt met vorig jaar, want UB40's Red Red Wine is vorig jaar door mij uitgekozen. Deze Clannad bevalt me goed.
Het is echt een voortkabbelend liedje dat lekker wegluistert.
Knap ook hoe het de vloeiende melodie a capella gebracht wordt.
Verdient zeker een voldoende [7,5].

Mooie keuze. Mijn vader's wens was, wanneer hij zou overlijden, dit op zijn uitvaart te draaien. Hij vond het een prachtig nummer.
Hij overleed in Mei van dit jaar en hebben het natuurlijk gedraaid. Daarom heeft deze song niet onlogisch wel wat extra impact gekregen.

Een prachtig sfeervolle song. Het verhaal wordt in een korte tijd verteld en het doet wel iets met je.
Is dit later ook nog geen hit geweest ?

Ik geef een 8.

Ontroerende anekdote, Michel.

Inderdaad, dit is in 1993 weer een hit geweest, maar dan in verband met een andere film, Patriot Games. Het scoorde toen iets beter.

Even inhalen:

70's: Leuk dat zo'n jazzplaat van Earl Bostic twintig jaar later nog een hit werd. Het klinkt wel aangenaam, maar ik word er ook weer niet enorm door overdonderd. Gewoon een lekker, laidback plaatje, maar niet iets wat direct blijft hangen.
Cijfer: 6

80's: Een bekende naam en ook een bekend nummer. Laatst heb ik wel een stuk of 40 cd's uitgezocht voor de kringloop, maar mijn ooit gekregen New Age-verzamelaar bewaard, omdat ik het wel leuk vind daar iets van in huis te hebben. Ik heb hem nooit gedraaid, maar weet wel dat Clannad er ook op staat met dit nummer. Misschien toch maar eens doen, want dit bevalt me wel: hele mooie melodie, rustgevende muziek. Voortkabbelen is een goede omschrijving, maar dat gebeurt hier wel op een heel prettige manier. Het duurt maar 2enhalve minuut, maar het is genoeg om van onder de indruk te raken.
Cijfer: 8,5

Wel 2 heel atypische hits overigens, deze. Mooie keuzes.

Inderdaad een ontroerend anekdote van Michel, ik kan me ook wel voorstellen dat iemand dit nummer echt raakt. Het is ook geen muziek waar sleet op zit, dit klinkt helemaal niet naar de tijd waarin het gemaakt is voor mijn gevoel.

Nee dit vind ik dan weer minder, ben ook geen groot van van New-Age

Cijfer: 5

Nooit geweten dat Clannad new age muziek maakte
Volgens mij is het folkmuziek. De vocalen zijn fabelachtig mooi, de tekst in het Gaelic (volgens mij de eerste hit in die taal). Het was de titelsong van een korte misdaadserie (Harry's Game uiteraard) en de muziek maakte direct zo veel indruk dat het op single werd uitgebracht en een hit werd. Hiervoor was Clannad nagenoeg onbekend. Daarna maakten ze nog o.a. de filmmuziek bij Robin Hood (Engelse TV-serie) en natuurlijk dat onnavolgbare duet met Bono (In a Lifetime). Enya zat ook in deze band maar ging later solo; haar werk gaat wel iets richting new age...

Een 9.

Bij mij staat het op een new age-verzamelaar, maar je hebt wel gelijk dat dit folk is volgens mij.

Misschien is new age wel een elektronische variant van folk.

En dan bedoelen we niet de huppelde-pub folk The Dubliners,
maar de meer pastorale benaderingswijze van Clannad en Enya.

Want ook het zusje van Clannad vind je terug op new wage verzamelaars.

Clannad experimenteerde in de jaren 80 met synths
en Theme from Harry's Game is hier een subliem voorbeeld van.

Plechtstatige muziek met mooie vocalen dat op een aangename manier voortkabbelt, past goed op dit late uur.
Cijfer: 8

Ik kan het niet beter verwoorden.
Prima muziek, vanaf een uur of half twaalf in de avond.
In mijn hoofd maak ik altijd een link tussen Keltische muziek als dit en symfonische rock. Het is er niet maar ik vind het toch verwant aan elkaar.

Het is in ieder geval een bijzonder genre, die Keltische muziek en Clannad uiteraard een bekende representant (7)

musician schreef:
In mijn hoofd maak ik altijd een link tussen Keltische muziek als dit en symfonische rock. Het is er niet maar ik vind het toch verwant aan elkaar.

Het bestaat wel degelijk, hoor. Probeer deze band eens. En lees ook meteen hoe onze mede-MuMeërs moeite doen om deze muziek in een hokje te stoppen....

De keuze voor de 90's:

YouTube - Björk - Human Behavior (Official Music Video)

(afbeelding)

De hoogste nieuwe binnenkomer van week 37 in 1993 was een hele leuke commerciele plaat van Apache Indian, maar na twee populaire hits van mijn kant vond ik het wel leuk iets verantwoords te kiezen. Human Behaviour was maar een klein hitje: het stond slechts 3 weken in de charts en kwam niet verder dan de 33ste plaats.

Zelf vind ik dit een schitterende single. Voor mij was het ook de kennismaking met Bjork, die zou uitgroeien tot een van mijn favoriete artiesten allertijden. De videoclip is erg sprookjesachtig en de combinatie van pop en electronica bevalt me ook erg goed. Op haar eerste solo-album had ze al meteen een uniek geluid en dat is hier ook duidelijk te horen, wat mij betreft (cijfer: 9,5).

Uitstekende single, die sprookjesachtige sfeer in combinatie met haar unieke onderkoelde stemgeluid komt hier volledig tot haar recht.
Cijfer: 9

Ik wist helemaal niet dat Björk tot je favoriete artiesten aller tijden zou behoren, ik had zelfs geen vermoeden

Maar praat mij hier rustig bij, ik heb helemaal niets van Björk en had ook weinig intenties iets van haar te kopen.

Misschien dat toch af en toe zo'n nummer als Human behaviour mij tot andere gedachten kan brengen. Ik geef de enigszins broeierige en fascinerende single een 8. Zij kan geweldig zingen en heeft ook een mooie stem.

De videoclip is overigens ook leuk om even naar te kijken, het is mooi gemaakt.

Clannad - Theme From Harry's Game:

@bikkel2: Logisch dat het nummer door zo'n trieste gebeurtenis extra impact krijgt. Je zult het dan ook waarschijnlijk nooit meer 'kwijtraken'.
Los daarvan blijft het natuurlijk een mooi nummer, met dat Keltische gevoel.
Clannad (inmiddels wat onderschat) was zowat een genre op zich.
Cijfer 7,5.

Bjork - Human Behaviour:

Mooie onderkoelde, maar toch zuigende plaat van een eigenzinnige IJslandse, die destijds toch met een heel nieuw geluid kwam.
Ze zingt het ijs de ramen op en tegelijk weer er vanaf.
Violently Happy vind ik nog net iets ijziger, maar voor deze zeker een 8.

Prachtige single van Bjork. Ik heb haar alijd wat afgehouden, werd soms wat nerveus van haar stem en stijl.
Maar dit terughorend kan ik niet anders concluderen dat deze song van een geweldig niveau is.
Aparte ritmiek, spannend en heel eigenzinnig.
Ik vind de wat kille sfeer wel heel treffend. Alles lijkt te kloppen hier.

Ik geef dan ook een 9.

Ik denk dat ik Bjork een herkansing ga geven.
Het valt me op dat ik bepaalde stromingen uit de jaren 90 toen niets vond en nu wel.

Thanx Herman. Superkeuze.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:33 uur

geplaatst: vandaag om 13:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.