Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 12 september 2012, 16:41 uur
Leuk liedje en volgens mij haar eerste hitje hier, of het moet Venus As A Boy zijn geweest.
Human Behaviour vind ik iets warmer klinken dan haar andere vroege hits.
Een leuke combinatie van factoren [7,5].
Human Behaviour vind ik iets warmer klinken dan haar andere vroege hits.
Een leuke combinatie van factoren [7,5].
0
geplaatst: 12 september 2012, 18:53 uur
Vandaag nemen we een sprongetje in de tijd, we gaan van 1993 naar 2009:
Jay-Z ft. Kanye West & Rihanna - Run This Town

Run This Town kwam binnen op de 37ste plek en stond 11 weken in de top 40. De 10de plek was het hoogst haalbare. Een nummer van Jay-Z's album The Blueprint 3, waar overigens ook Empire State of Mind op staat.
Destijds was ik hier niet zo over te spreken, maar de tijd (ook al is het nummer pas 3 jaar oud) heeft het nummer duidelijk goed genoeg. Een spannend nummer met een ietwat duistere sfeer, waarin vooral het donkere stemgeluid van Jay-Z en dat van femme fatale Rihanna me positief opvallen. Tel daarhbij op een goede hook, een beklijvende zanglijn van Rihanna in het refrein en een aardige rol voor de gitaar en we zitten al op een dikke voldoende. Enkel van de tekst kan ik geen chocola maken en die behoefte voel ik ook niet echt, maar dat mag de pret niet drukken (cijfer: 8 ).
Jay-Z ft. Kanye West & Rihanna - Run This Town

Run This Town kwam binnen op de 37ste plek en stond 11 weken in de top 40. De 10de plek was het hoogst haalbare. Een nummer van Jay-Z's album The Blueprint 3, waar overigens ook Empire State of Mind op staat.
Destijds was ik hier niet zo over te spreken, maar de tijd (ook al is het nummer pas 3 jaar oud) heeft het nummer duidelijk goed genoeg. Een spannend nummer met een ietwat duistere sfeer, waarin vooral het donkere stemgeluid van Jay-Z en dat van femme fatale Rihanna me positief opvallen. Tel daarhbij op een goede hook, een beklijvende zanglijn van Rihanna in het refrein en een aardige rol voor de gitaar en we zitten al op een dikke voldoende. Enkel van de tekst kan ik geen chocola maken en die behoefte voel ik ook niet echt, maar dat mag de pret niet drukken (cijfer: 8 ).
0
geplaatst: 12 september 2012, 23:01 uur
Heb deze wel eens op de radio gehoord, maar toch ook niet zo veel, dat ik het aan de titel herkende.
Ofschoon niet geheel mijn genre, vind ik dit inderdaad ook een spannend nummer.
Rihanna stoort tenminste een keer niet en dat repeterende gitaarriffje geeft het een aparte sfeer.
Kan er wel een 6,5 aan kwijt.
Ofschoon niet geheel mijn genre, vind ik dit inderdaad ook een spannend nummer.
Rihanna stoort tenminste een keer niet en dat repeterende gitaarriffje geeft het een aparte sfeer.
Kan er wel een 6,5 aan kwijt.
0
geplaatst: 13 september 2012, 17:56 uur
Sorry, ik was gisteren wat druk met de verkiezingen!
en was dus niet op de site (nee, ik zal er niets over zeggen, behalve dat ik bij nader inzien Coldplay en de VVD heel begrijpelijk aan elkaar gekoppeld vind, dan weet je ook gelijk waar het aan schort, bij Coldplay. Precies wat je bij nader inzien altijd al had gedacht).
Ik ben wat betreft Jay Z en Rihanna, qua aantrekkelijkheid, niet zo heel erg dol op deze muziek. Moet ik eerlijkheidshalve zeggen. Dat gitaarrifje sleept inderdaad maar door en als je dat niet je cup of tea is, blijft je dat het hele nummer achtervolgen.
Dus voor mij geef ik er een onvoldoende voor (4).
en was dus niet op de site (nee, ik zal er niets over zeggen, behalve dat ik bij nader inzien Coldplay en de VVD heel begrijpelijk aan elkaar gekoppeld vind, dan weet je ook gelijk waar het aan schort, bij Coldplay. Precies wat je bij nader inzien altijd al had gedacht).Ik ben wat betreft Jay Z en Rihanna, qua aantrekkelijkheid, niet zo heel erg dol op deze muziek. Moet ik eerlijkheidshalve zeggen. Dat gitaarrifje sleept inderdaad maar door en als je dat niet je cup of tea is, blijft je dat het hele nummer achtervolgen.
Dus voor mij geef ik er een onvoldoende voor (4).
0
geplaatst: 13 september 2012, 18:16 uur
Dat gitaarrifje vind ik wel positief en zorgt voor de sfeer maar echt boeien doet dit nummer mij niet hoewel de raps niet onaardig zijn. De zang van Rihanna vind ik verschrikkelijk, met een andere zangeres zou ik nog een voldoende hebben gegeven. Prima clip wel.
Cijfer: 4
Cijfer: 4
0
geplaatst: 13 september 2012, 19:29 uur
Een nieuwe single van de dag, uit de Sixties:
Neil Diamond - Sweet Caroline

Komt binnen op 13 september 1969.
Is de allereerste single van Neil Diamond die de Veronica Top 40 wist te halen. En is in zijn legacy zeker niet de minste van Neil Diamond (8,5). De link geeft een prachtige versie in HD kwaliteit.
Het is heel bekend en je zou denken dat het een grote hit is geworden maar ik vind een notering van 5 weken en plaats 17 uiteindelijk niet zo heer erg schokkend. Er zijn platen met betere resultaten die ik mij absoluut niet meer zou herinneren.
Neil Diamond - Sweet Caroline

Komt binnen op 13 september 1969.
Is de allereerste single van Neil Diamond die de Veronica Top 40 wist te halen. En is in zijn legacy zeker niet de minste van Neil Diamond (8,5). De link geeft een prachtige versie in HD kwaliteit.
Het is heel bekend en je zou denken dat het een grote hit is geworden maar ik vind een notering van 5 weken en plaats 17 uiteindelijk niet zo heer erg schokkend. Er zijn platen met betere resultaten die ik mij absoluut niet meer zou herinneren.
0
geplaatst: 13 september 2012, 19:58 uur
Neil Diamond kan voor mij wel - hij heeft een aangename, warme stem - al reken ik hem niet tot de grootsten. Een overbekend nummer maar het blijft ook hangen.
Cijfer: 8
Cijfer: 8
0
geplaatst: 13 september 2012, 20:36 uur
Even een inhaalslagje:
Jay-Z & Rihanna: Het liedje zelf vind ik best nog wel gaan, maar Rihanna zit er weer eens verschrikkelijk doorheen te blaten. Het lijkt hier alsof haar gebit met secondelijm is behandeld.
Al met al: [4,5].
Neil Diamond: Sweet Caroline was nog van net voordat hij de tandglazuurtoer op ging.
Het heeft wel wat. Catchy liedje met vrolijke instrumentatie [6].
Jay-Z & Rihanna: Het liedje zelf vind ik best nog wel gaan, maar Rihanna zit er weer eens verschrikkelijk doorheen te blaten. Het lijkt hier alsof haar gebit met secondelijm is behandeld.
Al met al: [4,5].
Neil Diamond: Sweet Caroline was nog van net voordat hij de tandglazuurtoer op ging.
Het heeft wel wat. Catchy liedje met vrolijke instrumentatie [6].
0
geplaatst: 13 september 2012, 20:39 uur
Heb andere favorieten van Neil, maar dit nummer heeft ook wel wat. Op de een of andere manier zit er wel een mooi romantisch gevoel in zijn hits en dan heeft dit nummer ook nog een daverend refrein. Ik lees trouwens dat het nummer gaat over Caroline Kennedy, de dochter van JFK.
Cijfer: 8+
Cijfer: 8+
0
geplaatst: 13 september 2012, 22:05 uur
Dat kan inderdaad, had ik niet eens aan gedacht. Dan moet er op de hoes van dit singletje het Witte Huis staan! 

0
geplaatst: 13 september 2012, 23:25 uur
Jay -Z & Rihanna -Run This Town.
Zover ik dit genre kan beoordelen, vind ik het gerapte gedeelte vrij goed. Ook songmatig zit het niet onaardig inelkaar, al gaan ik er niet van uit mijn dak. Het is niet echt mijn ding moet ik eerlijk bekennen.
Rihanna kan niet zingen en de zang is gewoon heel belangrijk in een nummer.
Kom dus niet verder dan een 4,5.
Neil Diamond- Sweet Caroline:
Diamond's liedjes worden wel eens als kitch bestempelt. De produktie's waren wel eens te gladjes, maar ik vind dat de man heel behoorlijke liedjes heeft geschreven en uitgevoerd.
Sweet Caroline heeft frivoliteit en nog altijd heel catchy en herkenbaar. Uitbundig refein en onmiskenbaar klassiek geworden. Een 8.
Zover ik dit genre kan beoordelen, vind ik het gerapte gedeelte vrij goed. Ook songmatig zit het niet onaardig inelkaar, al gaan ik er niet van uit mijn dak. Het is niet echt mijn ding moet ik eerlijk bekennen.
Rihanna kan niet zingen en de zang is gewoon heel belangrijk in een nummer.
Kom dus niet verder dan een 4,5.
Neil Diamond- Sweet Caroline:
Diamond's liedjes worden wel eens als kitch bestempelt. De produktie's waren wel eens te gladjes, maar ik vind dat de man heel behoorlijke liedjes heeft geschreven en uitgevoerd.
Sweet Caroline heeft frivoliteit en nog altijd heel catchy en herkenbaar. Uitbundig refein en onmiskenbaar klassiek geworden. Een 8.
0
geplaatst: 14 september 2012, 00:38 uur
Neil Diamond - Sweet Caroline:
De man is verantwoordelijk voor meer evergreens dan we weten, zoals bv. ook I'm A Believer.
Ik ben ook best een liefhebber van zijn jaren 70 muziek, al werd dat dan dikwijls als kommersjeele huisvrouwenmuziek bestempeld.
Ook zijn laatste albums schijnen de moeite waard te zijn.
Sweet Caroline is ook een klassiek popnummer geworden.
Inderdaad frivool en met een uitbundig meezingbaar refrein.
Niet zijn mooiste nummer maar zeker een 7,5.
De man is verantwoordelijk voor meer evergreens dan we weten, zoals bv. ook I'm A Believer.
Ik ben ook best een liefhebber van zijn jaren 70 muziek, al werd dat dan dikwijls als kommersjeele huisvrouwenmuziek bestempeld.
Ook zijn laatste albums schijnen de moeite waard te zijn.
Sweet Caroline is ook een klassiek popnummer geworden.
Inderdaad frivool en met een uitbundig meezingbaar refrein.
Niet zijn mooiste nummer maar zeker een 7,5.
0
geplaatst: 14 september 2012, 09:20 uur
Ik heb wel een zwak voor de singles van Neil Diamond, deze zitten altijd sterk in elkaar en hij heeft gewoon een goede stem. Inderdaad wordt dit vaak, ik geef toe ook wel enigszins terecht, weggezet als zijnde huisvrouwen muziek.
Een mooie voldoende van mijn kant: 7,5
Een mooie voldoende van mijn kant: 7,5
0
geplaatst: 14 september 2012, 15:01 uur
Run This Town is een geweldige poptrack van de rappers West en Z en de zangeres Rihanna. De spannende beat wordt goed aangevuld door de vocalen, met name de oprechte raps van Kanye komen sterk over.
9,5
9,5
0
geplaatst: 14 september 2012, 20:21 uur
Ik heb een wat angstaanjagende Nederlandstalige single van deze dag:
Drs. P - De dodenrit

De tekst is dan angstaanjagend maar geweldig geschreven. Je kunt je er van alles bij voorstellen. Het was wel cult in die tijd maar Drs. P. was een echte woordtovenaar. Is, moet ik zeggen, hij is in de negentig en bij mijn weten verder nog goed van gezondheid.
De dodenrit kwam binnen op 14 september 1974, stond 5 weken in de Top 40 en reikte tot aan plaats 26.
Drs. P - De dodenrit

De tekst is dan angstaanjagend maar geweldig geschreven. Je kunt je er van alles bij voorstellen. Het was wel cult in die tijd maar Drs. P. was een echte woordtovenaar. Is, moet ik zeggen, hij is in de negentig en bij mijn weten verder nog goed van gezondheid.
De dodenrit kwam binnen op 14 september 1974, stond 5 weken in de Top 40 en reikte tot aan plaats 26.
0
geplaatst: 14 september 2012, 20:29 uur
Ja, dit is echt taalkunst van het hoogste niveau! 
De tekst is hilarisch, maar ook spannend (de eerste keer zeker). Bovendien past de opzwepende muziek compleet bij de inhoud en zijn ook de geluidseffecten (huilende wolven) helemaal raak.

De tekst is hilarisch, maar ook spannend (de eerste keer zeker). Bovendien past de opzwepende muziek compleet bij de inhoud en zijn ook de geluidseffecten (huilende wolven) helemaal raak.
0
geplaatst: 15 september 2012, 01:22 uur
Inderdaad taalkunst van het hoogste niveau, fantastisch dat iemand zo'n tekst op papier krijgt en er dan zo'n leuk nummer van maakt. Cijfer: 9 (met de aantekening dat ik eens meer ga luisteren van Drs. P, want ik ken verder alleen De Veerpont volgens mij).
0
geplaatst: 15 september 2012, 09:56 uur
Briljant natuurlijk 
Een dik verdiende 8,5
Herman wellicht ken je ook Knolraap en lof schorseneren en prei. Dat was ook nog een hit namelijk.

Een dik verdiende 8,5
Herman wellicht ken je ook Knolraap en lof schorseneren en prei. Dat was ook nog een hit namelijk.
0
geplaatst: 15 september 2012, 11:46 uur
Vandaag begint het voetbalseizoen en ik weet niet precies hoe laat het mij lukt om weer op de site te zijn, dus vandaar nu alvast een nieuwe Single van de Dag.
U2 (komt nu binnen met Pride) hadden we als band recent gehad. Ik zou kunnen kiezen voor On the wings of a nightingale van de Everly Brothers, als comeback.
Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar ieders mening over:
The Cars - Drive

De single komt binnen op 15 september 1984 en roept nogal wat ambivalente gevoelens op bij diverse mensen. Begonnen als wave/punk-achtige band maken ze hier een paar jaar later een AOR rockballad van het zuiverste water.
Maar wat voor één. Want daar zijn ook vele maten en soorten in. Voor deze heb ik een zeer ruime voldoende over, een 9. Ze stonden even op het toppunt van hun kunnen en dus ook zwaar in de belangstelling. Dat was echter slechts van korte duur.
U2 (komt nu binnen met Pride) hadden we als band recent gehad. Ik zou kunnen kiezen voor On the wings of a nightingale van de Everly Brothers, als comeback.
Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar ieders mening over:
The Cars - Drive

De single komt binnen op 15 september 1984 en roept nogal wat ambivalente gevoelens op bij diverse mensen. Begonnen als wave/punk-achtige band maken ze hier een paar jaar later een AOR rockballad van het zuiverste water.
Maar wat voor één. Want daar zijn ook vele maten en soorten in. Voor deze heb ik een zeer ruime voldoende over, een 9. Ze stonden even op het toppunt van hun kunnen en dus ook zwaar in de belangstelling. Dat was echter slechts van korte duur.
0
geplaatst: 15 september 2012, 12:20 uur
Drs. P.: Zeer lugubere tekst, maar de spitsvondige tekst voegt broodnodige luchtigheid toe aan het geheel. De Veerpont vind ik misschien iets grappiger, maar deze verdient ook een dikke [8].
The Cars: Opvallend dat juist hun grootste hit gezongen werd door bassist Benjamin Orr (de blonde meneer links op het singlehoesje). Normaal is het toch altijd Ric Ocasek die voor de herkenbaarheid staat.
De tekst van een op de klippen gelopen relatie wordt perfect in de wat mistroostige muziek weergegeven. Maar buiten het concept om blijft het natuurlijk een ijzersterk nummer.
Opvallend dat het hierna ook vrijwel meteen afgelopen was voor de band.
Een jaar later zou dit overigens een nog grotere hit worden [8,5].
The Cars: Opvallend dat juist hun grootste hit gezongen werd door bassist Benjamin Orr (de blonde meneer links op het singlehoesje). Normaal is het toch altijd Ric Ocasek die voor de herkenbaarheid staat.
De tekst van een op de klippen gelopen relatie wordt perfect in de wat mistroostige muziek weergegeven. Maar buiten het concept om blijft het natuurlijk een ijzersterk nummer.
Opvallend dat het hierna ook vrijwel meteen afgelopen was voor de band.
Een jaar later zou dit overigens een nog grotere hit worden [8,5].
0
geplaatst: 15 september 2012, 12:43 uur
Drs. P - De Dodenrit
Vlot nummer met even grappige als lugubere tekst en de arrangementen passen er goed bij. Overstijgt ruimschoots het (vaak bedroevende) niveau van de Nederlandstalige hit in die tijd. Dit heb ik wellicht op een kleinkunst-compilatie, van deze man moet ik wat meer beluisteren.
Cijfer: 8,5
The Cars - Drive
Opmerkelijk dat deze new wave band haar grootste hit scoort met een ballad. Maar hier klopt alles: de tekst in combinatie met een wat mistroostig, door synthesizers gedragen nummer.
Vlot nummer met even grappige als lugubere tekst en de arrangementen passen er goed bij. Overstijgt ruimschoots het (vaak bedroevende) niveau van de Nederlandstalige hit in die tijd. Dit heb ik wellicht op een kleinkunst-compilatie, van deze man moet ik wat meer beluisteren.
The Cars - Drive
Opmerkelijk dat deze new wave band haar grootste hit scoort met een ballad. Maar hier klopt alles: de tekst in combinatie met een wat mistroostig, door synthesizers gedragen nummer.
0
geplaatst: 15 september 2012, 13:07 uur
Drive van The Cars heb ik altijd een wat zeurderig nummer gevonden, lange tijd ook niet geweten dat hier een new wave-band achter schuilde. En moet ook zeggen dat dit nummer me wel de lust ontneemt om eens meer van hen op te zoeken.
Cijfer: 5
Cijfer: 5
0
geplaatst: 15 september 2012, 13:10 uur
Drive is niet representatief voor The Cars, voordien was het een vrolijke new wave band, een beetje te vergelijken met Talking Heads.
0
geplaatst: 15 september 2012, 14:55 uur
Even wat inhalen.
Drs.P -Dodenrit.
Wat deze man met de Nederlandse taal kon is verbazendwekkend en ook bijzonder knap.
Rond deze tijd was hij even heel populair. De dodenrit is hilarisch. Het nummer raakt de kern .
Muzikikaal en tekstueel is het echt een geheel. Een 8,5.
The Cars- Drive.
Legendarisch geworden ballad. Heeft inderdaad weinig van doen met de springerige Wave waar de groep eigenlijk voor stond.
Ik vind het een goede song . De melodielijnen zijn smaakvol en het is zo'n song die in je hoofd nestelt en er nooit meer uitkomt, op een positieve manier.
Hier vind ik het 80's gehalte niet irritant. Voor mij een 8,5
Drs.P -Dodenrit.
Wat deze man met de Nederlandse taal kon is verbazendwekkend en ook bijzonder knap.
Rond deze tijd was hij even heel populair. De dodenrit is hilarisch. Het nummer raakt de kern .
Muzikikaal en tekstueel is het echt een geheel. Een 8,5.
The Cars- Drive.
Legendarisch geworden ballad. Heeft inderdaad weinig van doen met de springerige Wave waar de groep eigenlijk voor stond.
Ik vind het een goede song . De melodielijnen zijn smaakvol en het is zo'n song die in je hoofd nestelt en er nooit meer uitkomt, op een positieve manier.
Hier vind ik het 80's gehalte niet irritant. Voor mij een 8,5
0
geplaatst: 15 september 2012, 18:34 uur
Leuke muziek van The Cars. Zou het niet vrijwillig opzetten, maar het vermaakt me wel als het opstaat. Dit nummer doet me sterk denken aan vergelijkbare muziek. 
7

7
0
geplaatst: 15 september 2012, 18:59 uur
Drive van The Cars, tja, erg fijne klassieker natuurlijk. Ik ken The Cars verder nauwelijks, maar heb dit toch altijd wel een mooi nummer geworden. Van mij krijgt ie toch ook zeker een 8.
0
geplaatst: 16 september 2012, 00:56 uur
Het is alweer 16-9, dus tijd voor de nieuwe Single van de Dag. Ik heb gekozen voor een artiest waarvan ik ongeveer het halve solo-oeuvre in huis heb. Albums die ik gek genoeg vooral op zondag draai. Dus de timing is prima zo.
YouTube - Paul Weller - You Do Something To Me

De vroegere voorman van The Jam en The Style Council scoort hiermee zijn grootste solohit in Nederland: het nummer komt in 1995 binnen op een 39ste plaats en kent een opmerkelijke chartrun: het nummer komt binnen op 39 en jojo't over een periode van 8 weken van een 32ste naar een 40ste naar een 29ste en weer een 40ste plek. Op de Wiki zie ik dat het nummer vanaf 2003 onafgebroken in de top 2000 staat. In 2000 zou Weller een nog kleinere hit scoren met Wild Wood.
Zelf heb ik wel een zwak voor Paul Weller (ook een paar keer live gezien) en dit vind ik een heerlijk romantisch nummer van een van zijn beste albums (Stanley Road). Misschien verbeeld ik het me, maar ik vind dat je er ook wel een lichte soulinvloed in terug kunt horen en dat is een aspect wat ik ook wel mag van Weller: hij is best een (northern) soul man (cijfer: 8,5).
YouTube - Paul Weller - You Do Something To Me
De vroegere voorman van The Jam en The Style Council scoort hiermee zijn grootste solohit in Nederland: het nummer komt in 1995 binnen op een 39ste plaats en kent een opmerkelijke chartrun: het nummer komt binnen op 39 en jojo't over een periode van 8 weken van een 32ste naar een 40ste naar een 29ste en weer een 40ste plek. Op de Wiki zie ik dat het nummer vanaf 2003 onafgebroken in de top 2000 staat. In 2000 zou Weller een nog kleinere hit scoren met Wild Wood.
Zelf heb ik wel een zwak voor Paul Weller (ook een paar keer live gezien) en dit vind ik een heerlijk romantisch nummer van een van zijn beste albums (Stanley Road). Misschien verbeeld ik het me, maar ik vind dat je er ook wel een lichte soulinvloed in terug kunt horen en dat is een aspect wat ik ook wel mag van Weller: hij is best een (northern) soul man (cijfer: 8,5).
0
geplaatst: 16 september 2012, 10:46 uur
Ik ben altijd een groot liefhebber geweest van The Jam, heb de Style Council nog een tijdje gevolgd maar ben, mea culpa, eigenlijk nooit meer aan zijn solowerk begonnen. Behalve dan uiteindelijk 22 Dreams (2008) en Wake up the nation (2010).
Maar beiden hebben nooit in mijn lijstje met veelgedraaide albums gestaan.
Als ik deze single (8,5) hoor vraag ik mij af waarom ik zo weinig aandacht heb gehad voor Paul Weller solo. Misschien moet je mij ook hier nog weer eens bijpraten. Dit nummer doet mij overigens aan een andere klassieker denken, maar daar kom ik even niet zo snel op.
Maar beiden hebben nooit in mijn lijstje met veelgedraaide albums gestaan.
Als ik deze single (8,5) hoor vraag ik mij af waarom ik zo weinig aandacht heb gehad voor Paul Weller solo. Misschien moet je mij ook hier nog weer eens bijpraten. Dit nummer doet mij overigens aan een andere klassieker denken, maar daar kom ik even niet zo snel op.
* denotes required fields.