Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 1 oktober 2012, 01:08 uur
Wow, ik dacht dus altijd dat dit een persoonlijke guilty pleasure was. Maar nu blijkt dat dit over het algemeen gewoon goed wordt gevonden. Nou, dan durf ik er ook uit te komen: leuk nummer! 

0
geplaatst: 1 oktober 2012, 15:59 uur
De single van vandaag komt van een van de bekendste en populairste artiesten uit de 90s:
The Prodigy - Voodoo People

In de week waarin Dromen Zijn Bedrog naar de eerste plaats steeg, kwam The Prodigy binnen met Voodoo People, de tweede single van Music for the Jilted Generation. Voodoo People werd geen extreem grote hit (7 weken in de lijst, waarbij de 14e positie de hoogste was), maar hoor je nog vaak langskomen overal. De gitaarriff is overigens een sample van Nirvana (het nummer Very Ape van In Utero). Deze week in 1994 was sowieso een goede voor de rockliefhebbers: ook REM en Bon Jovi kwamen de top 40 binnen met nieuwe hits.
Zelf vind ik dit nog steeds een erg gave plaat. Heb het ook nog vaak op studentenfeestjes gedraaid en zo gemerkt dat het daar ook zeer goed werkt. Sowieso klinken alle Prodigy-nummers uit deze tijd echt als een klok. Er zit enorm veel energie ain. Toch vind ik deze wel net wat minder dan de andere singles van het album (No Good en met name Poison), maar een 8,5 verdient ie wel.
The Prodigy - Voodoo People

In de week waarin Dromen Zijn Bedrog naar de eerste plaats steeg, kwam The Prodigy binnen met Voodoo People, de tweede single van Music for the Jilted Generation. Voodoo People werd geen extreem grote hit (7 weken in de lijst, waarbij de 14e positie de hoogste was), maar hoor je nog vaak langskomen overal. De gitaarriff is overigens een sample van Nirvana (het nummer Very Ape van In Utero). Deze week in 1994 was sowieso een goede voor de rockliefhebbers: ook REM en Bon Jovi kwamen de top 40 binnen met nieuwe hits.
Zelf vind ik dit nog steeds een erg gave plaat. Heb het ook nog vaak op studentenfeestjes gedraaid en zo gemerkt dat het daar ook zeer goed werkt. Sowieso klinken alle Prodigy-nummers uit deze tijd echt als een klok. Er zit enorm veel energie ain. Toch vind ik deze wel net wat minder dan de andere singles van het album (No Good en met name Poison), maar een 8,5 verdient ie wel.
0
geplaatst: 1 oktober 2012, 16:01 uur
Ondenkbaar dat dergelijke muziek vandaag de dag nog een hit zou zijn. Wat dat betreft was het jaren terug toch allemaal nog wat verrassender. Aangename dancemuziek van The Prodigy.
7,5
7,5
0
geplaatst: 1 oktober 2012, 17:45 uur
Opzwepend en energiek dance-nummer, dit vind je inderdaad niet meer terug in de huidige hitlijsten. Wat de rocknummers betreft, die van R.E.M. is OK maar die van Bon Jovi is zum kotsen.
Cijfer: 7,5
0
geplaatst: 1 oktober 2012, 22:06 uur
Even inhalen.
Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes:
Wat blijft dit toch een prachtig nummer.
Het steeds maar doortinkelende bekken en die doortingelende piano, waarover Muskee zo smartvol heen zingt. En dan ook nog een mooie gitaarsolo.
Een van Nederlands popmonumentjes.
Ik kan niet anders dan een 10.
Santabarbara - Charly:
Die is me toch wel altijd bijgebleven uit de herfst van 1973 samen met bv. My Friend The Wind.
Een aangenaam liedje nog steeds. Je kunt er rustig een boek bij lezen en toch zit er een soort onderkoelde swing in, die ik niet onder woorden kan brengen.
Mooi melodietje en de Spaanse taal geeft het wat extras. De typische jaren-70 strijkers treden gelukkig niet te erg op de voorgrond.
En ja, het had in Volendam gemaakt kunnen zijn..., het komt echter uit Barcelona.
Cijfer 7.
Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes:
Wat blijft dit toch een prachtig nummer.
Het steeds maar doortinkelende bekken en die doortingelende piano, waarover Muskee zo smartvol heen zingt. En dan ook nog een mooie gitaarsolo.
Een van Nederlands popmonumentjes.
Ik kan niet anders dan een 10.
Santabarbara - Charly:
Die is me toch wel altijd bijgebleven uit de herfst van 1973 samen met bv. My Friend The Wind.
Een aangenaam liedje nog steeds. Je kunt er rustig een boek bij lezen en toch zit er een soort onderkoelde swing in, die ik niet onder woorden kan brengen.
Mooi melodietje en de Spaanse taal geeft het wat extras. De typische jaren-70 strijkers treden gelukkig niet te erg op de voorgrond.
En ja, het had in Volendam gemaakt kunnen zijn..., het komt echter uit Barcelona.
Cijfer 7.
0
geplaatst: 1 oktober 2012, 23:37 uur
Sidney Youngblood - If Only I Could:
Het begin doet mij telkens denken aan Midnight Man van Flash and the Pan, maar op een of andere manier ook aan Sign Of The Times van The Belle Stars.
Voor de rest een heerlijk relaxed nummer met een zomeravondsfeertje.
Lekker akoestisch gitaartje.
Het bijbehorende album van Sydney (waarvan ik overigens altijd gedacht heb dat ie uit de reggaehoek kwam) doet alhier 3 stemmen met een gemiddelde van 2,50.
Voor mij is dit nummer, wat ik nu beter vind dan vroeger zeker een 7 waard.
The Prodigy - Voodoo People:
De ADHD-dansmuziek van The Prodigy vond ik in 1994 nog niet zo goed, maar heb ik achteraf na The Fat Of The Land ook nog op zijn waarde weten te schatten.
Toch is dit stampertje, waarin toch wel weer vanalles gebeurt niet zo goed als euh.. No Good.
Als mijn nagels weer eens te lang zijn, zet ik zoiets weer eens op.
Cijfer 6,5.
Het begin doet mij telkens denken aan Midnight Man van Flash and the Pan, maar op een of andere manier ook aan Sign Of The Times van The Belle Stars.
Voor de rest een heerlijk relaxed nummer met een zomeravondsfeertje.
Lekker akoestisch gitaartje.
Het bijbehorende album van Sydney (waarvan ik overigens altijd gedacht heb dat ie uit de reggaehoek kwam) doet alhier 3 stemmen met een gemiddelde van 2,50.
Voor mij is dit nummer, wat ik nu beter vind dan vroeger zeker een 7 waard.
The Prodigy - Voodoo People:
De ADHD-dansmuziek van The Prodigy vond ik in 1994 nog niet zo goed, maar heb ik achteraf na The Fat Of The Land ook nog op zijn waarde weten te schatten.
Toch is dit stampertje, waarin toch wel weer vanalles gebeurt niet zo goed als euh.. No Good.
Als mijn nagels weer eens te lang zijn, zet ik zoiets weer eens op.
Cijfer 6,5.
0
geplaatst: 1 oktober 2012, 23:48 uur
The Prodigy- Voodoo People:
Het is niet mijn ding dit. Ondanks dat er best wel wat gebeurt in deze song is en er hoorbaar energie inzit, vind ik het wat te eendimensionaal.
Het bouwt duidelijk op het ritme en een herkenbare melodielijn. Het is bij mij echt oor in en oor uit.
Een 4,5.
Het is niet mijn ding dit. Ondanks dat er best wel wat gebeurt in deze song is en er hoorbaar energie inzit, vind ik het wat te eendimensionaal.
Het bouwt duidelijk op het ritme en een herkenbare melodielijn. Het is bij mij echt oor in en oor uit.
Een 4,5.
0
geplaatst: 2 oktober 2012, 01:49 uur
herman schreef:
Deze week in 1994 was sowieso een goede voor de rockliefhebbers: ook REM en Bon Jovi kwamen de top 40 binnen met nieuwe hits.
Deze week in 1994 was sowieso een goede voor de rockliefhebbers: ook REM en Bon Jovi kwamen de top 40 binnen met nieuwe hits.
Ben je bij Bon Jovi niet in de war met 'rotmuziek'?
Anyhoo, The Prodigy krijgt een [8] voor hun bewezen diensten hier.
Leuk feitje ook, dat van Nirvana. Very Ape staat me eigenlijk recenter voor de geest dan dit nummer.
The Prodigy verstond de kunst om tegelijk dansbaar te klinken en hoofden te laten 'bangen'.
De muziek was daarom alomtegenwoordig en het sprak een brede markt aan.
Ik vind het nog steeds sensationeel klinken.
0
geplaatst: 3 oktober 2012, 02:16 uur
Herman is in geen velden of wegen te bekennen, dus... 
De Single Van 2 oktober jl. is...
Benassi Bros feat.Dhany - Hit My Heart

Datum van binnenkomst: 2 oktober 2004
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #34
Aantal weken: 4
Volgens mij komt zoiets zelden voor, een single die meteen op z'n hoogste positie binnenkomt om daarna alweer te zakken of gelijk te blijven.
Maar goed, het is de meest memorabele binnenkomer van een week waar ik vooral weinig soep van kan maken. Laat ik voorop stellen dat de hitparade toen al niet m'n voornaamste prioriteit was.
Hit My Heart klinkt luchtig en zomers. Misschien heeft het wel met de post-vakantieperiode te maken, dat mensen een liedje 'meenemen' uit een exotisch oord.
Het mag er zijn, maar eigenlijk doet het niks met me [5,5].

De Single Van 2 oktober jl. is...
Benassi Bros feat.Dhany - Hit My Heart

Datum van binnenkomst: 2 oktober 2004
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #34
Aantal weken: 4
Volgens mij komt zoiets zelden voor, een single die meteen op z'n hoogste positie binnenkomt om daarna alweer te zakken of gelijk te blijven.
Maar goed, het is de meest memorabele binnenkomer van een week waar ik vooral weinig soep van kan maken. Laat ik voorop stellen dat de hitparade toen al niet m'n voornaamste prioriteit was.
Hit My Heart klinkt luchtig en zomers. Misschien heeft het wel met de post-vakantieperiode te maken, dat mensen een liedje 'meenemen' uit een exotisch oord.
Het mag er zijn, maar eigenlijk doet het niks met me [5,5].
0
geplaatst: 3 oktober 2012, 07:42 uur
kaztor schreef:
De Single Van 2 oktober jl. is...(...)

De Single Van 2 oktober jl. is...(...)
Gisteravond Taptoe in Leiden, dus Herman zat in de kroeg. Vandaag is het 3 oktober in Leiden, Herman zal nu waarschijnlijk even helemaal geen weet meer hebben van musicmeter.... Ik ga er trouwens vanaf vanmiddag ook naar toe, dus ik ben vandaag verder ook "ontbrekend"

0
geplaatst: 3 oktober 2012, 08:21 uur
Sydney Youngblood - If Only I Could
8/10 is zelfs niet overdreven.
Een single die je onmiddellijk weer meeneemt naar 1989.
En zo hoort het in mijn beleving ook. Hits zijn de soundtrack van het leven.
Ik onderschrijf wat geschreven werd over de stem, het ritme en de structuur van het lied.
Opvolger Sit and Wait was ook okee.
8/10 is zelfs niet overdreven.
Een single die je onmiddellijk weer meeneemt naar 1989.
En zo hoort het in mijn beleving ook. Hits zijn de soundtrack van het leven.
Ik onderschrijf wat geschreven werd over de stem, het ritme en de structuur van het lied.
Opvolger Sit and Wait was ook okee.
0
geplaatst: 3 oktober 2012, 11:06 uur
Benassi Bros feat. Dhany - Hit My Heart
Uiterst dansbaar en inderdaad zomers.
Inhoudelijk heeft het niet veel om het lijf. Dit is weer zo'n dancetrack waar er heel veel van worden/werden gemaakt.
Ik kan er niet veel mee.
Cijfer: 4
Uiterst dansbaar en inderdaad zomers.
Inhoudelijk heeft het niet veel om het lijf. Dit is weer zo'n dancetrack waar er heel veel van worden/werden gemaakt.
Ik kan er niet veel mee.
Cijfer: 4
0
geplaatst: 3 oktober 2012, 13:36 uur
musician schreef:
Gisteravond Taptoe in Leiden, dus Herman zat in de kroeg. Vandaag is het 3 oktober in Leiden, Herman zal nu waarschijnlijk even helemaal geen weet meer hebben van musicmeter.... Ik ga er trouwens vanaf vanmiddag ook naar toe, dus ik ben vandaag verder ook "ontbrekend"
(quote)
Goed ingeschat, ik ben gisteren om 2 uur 's middags de stad ingegaan en lag er vannacht om 4 uur in... En in die tijd inderdaad niet aan MuMe gedacht. Goed dat Jan de honneurs heeft waargenomen. 
En Benny Benassi is ook een goede keuze uit een lastige week. ik dacht zelf ook nog aan My My My van Armand van Helden, wat een beetje hetzelfde laken en pak is, maar dit nummer is leuker dan ik me herinnerde. Gewoon een prima commerciële houseplaat met een aardige melodie. Geen hoogvlieger, maar genoeg voor een kleine voldoende (cijfer: 6).
0
geplaatst: 3 oktober 2012, 21:35 uur
Benassi Bros. feat. Dhany - Hit My Heart:
Een klein hitje in 2004, een jaar waarin ik een moeilijke periode zat, en is dus compleet langs me heen gegaan destijds. Echt nog nooit gehoord.
Dansnummer, waarbij ik de rustige breakjes wel kan waarderen.
En het heeft tenminste een melodie.
De stem van de zangeres doet me een beetje aan Madonna denken.
Aan de andere kant ook weer niet bijzonder.
Cijfer 5,5.
Een klein hitje in 2004, een jaar waarin ik een moeilijke periode zat, en is dus compleet langs me heen gegaan destijds. Echt nog nooit gehoord.
Dansnummer, waarbij ik de rustige breakjes wel kan waarderen.
En het heeft tenminste een melodie.
De stem van de zangeres doet me een beetje aan Madonna denken.
Aan de andere kant ook weer niet bijzonder.
Cijfer 5,5.
0
geplaatst: 3 oktober 2012, 21:43 uur
Benassi Bros. feat. Dhany - Hit My Heart:
ik kende enkel Satisfaction van deze mannen... deze 'Hit My Heart' stelt toch behoorlijk teleur...
Flauwe dance-song waar de originaliteit ver te zoeken is.
Cijfer: 5,2
PS: Satisfaction
ik kende enkel Satisfaction van deze mannen... deze 'Hit My Heart' stelt toch behoorlijk teleur...
Flauwe dance-song waar de originaliteit ver te zoeken is.
Cijfer: 5,2
PS: Satisfaction

0
geplaatst: 3 oktober 2012, 22:39 uur
Te doorsnee dancenummer al zit het wel redelijk goed met de melodie.
Cijfer: 5
Cijfer: 5
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 12:31 uur
Ik begin aan mijn eigen nieuwe cyclus, dus als antwoord op de vraag alvast de nieuwe Single van de Dag:
Steppenwolf - Born to be wild

Is een klassieker, uiteraard van behoorlijke klasse. Mooie begeleidende beelden van de film Easy rider overigens bij de clip.
Born to be wild is één van de zeldzame hits die er in is geslaagd om drie keer de Top 40 te bereiken, in 1968, 1973 en 1990. Vandaag komt hij binnen op 5 oktober 1968. Toen wist het nummer nog niet al te veel potten te breken, met een notering van 4 weken en uiteindelijk plaats 32.
Als ik het een cijfer moet geven ligt het toch in ieder geval rond de 9. Al was het ook alleen maar omdat Steppenwolf met een apart nummer komt, iets creatiefs, wat nog niet door anderen was bedacht. En de melodie is natuurlijk ook helemaal OK
Steppenwolf - Born to be wild

Is een klassieker, uiteraard van behoorlijke klasse. Mooie begeleidende beelden van de film Easy rider overigens bij de clip.
Born to be wild is één van de zeldzame hits die er in is geslaagd om drie keer de Top 40 te bereiken, in 1968, 1973 en 1990. Vandaag komt hij binnen op 5 oktober 1968. Toen wist het nummer nog niet al te veel potten te breken, met een notering van 4 weken en uiteindelijk plaats 32.
Als ik het een cijfer moet geven ligt het toch in ieder geval rond de 9. Al was het ook alleen maar omdat Steppenwolf met een apart nummer komt, iets creatiefs, wat nog niet door anderen was bedacht. En de melodie is natuurlijk ook helemaal OK

0
geplaatst: 5 oktober 2012, 14:54 uur
Steppenwolf - Born To Be Wild
Het bikerlied bij uitstek. Was zijn tijd wel een beetje vooruit deze song.
Ineens was het er, mede door de film Easy Rider.
Pittige rock met een gemeen klinkende zanger. Stevig gitaarwerk en superherkenbaar.
Mischien door de jaren heen wat te veel gehoord, waardoor tegenwoordig mijn aandacht wat verslapt als ik het weer eens terughoor.
Maar Steppenwolf zette absoluut een punt met deze rockklassieker.
Het bikerlied bij uitstek. Was zijn tijd wel een beetje vooruit deze song.
Ineens was het er, mede door de film Easy Rider.
Pittige rock met een gemeen klinkende zanger. Stevig gitaarwerk en superherkenbaar.
Mischien door de jaren heen wat te veel gehoord, waardoor tegenwoordig mijn aandacht wat verslapt als ik het weer eens terughoor.
Maar Steppenwolf zette absoluut een punt met deze rockklassieker.
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 15:31 uur
musician schreef:
Ik begin aan mijn eigen nieuwe cyclus, dus als antwoord op de vraag alvast de nieuwe Single van de Dag
Ik begin aan mijn eigen nieuwe cyclus, dus als antwoord op de vraag alvast de nieuwe Single van de Dag
Dan smokkel ik volgende week weer wat terug.
Ik heb al 2 keuzes waar ik als een blok achter sta
.Steppenwolf: Natuurlijk een klassieker, al heb ik het veel te vaak gehoord [8].
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 15:57 uur
kaztor schreef:
Steppenwolf: Natuurlijk een klassieker, al heb ik het veel te vaak gehoord [8].
(quote)
Steppenwolf: Natuurlijk een klassieker, al heb ik het veel te vaak gehoord [8].
Daar ben ik het wel mee eens, met een sloot bier kan ik het nog wel waarderen maar verder skip ik toch wel verder. Maar goed heel slecht is het natuurlijk niet.
cijfer 6,5
0
geplaatst: 5 oktober 2012, 19:50 uur
Natuurlijk vaak gedraaid maar het blijft een geweldige single.
Cijfer: 9
Cijfer: 9
0
geplaatst: 6 oktober 2012, 01:44 uur
Klassieker en ultieme bikersong.
Ik herinner me het vooral van 1973.
Behoorlijk verslavende melodie, het toetsenwerk is erg goed.
Ik heb het inmiddels ook teveel gehoord, maar ja.
Cijfer 8,5.
Ik herinner me het vooral van 1973.
Behoorlijk verslavende melodie, het toetsenwerk is erg goed.
Ik heb het inmiddels ook teveel gehoord, maar ja.
Cijfer 8,5.
0
geplaatst: 6 oktober 2012, 12:41 uur
Een nieuwe Single van De Dag:
Police - Message in a bottle

Komt binnen op 6 oktober 1979 en doet het goed, met een notering van 10 weken en uiteindelijk net niet de eerste positie.
The Police is natuurlijk overbekend, als verhaal, als band.
De keuze voor Message in a bottle hangt vooral samen met mijn vraag/stelling of we hier te maken hebben met de sterkste single van The Police die ze ooit hebben uitgebracht. Stiekem vind ik namelijk van wel (10).
Police - Message in a bottle

Komt binnen op 6 oktober 1979 en doet het goed, met een notering van 10 weken en uiteindelijk net niet de eerste positie.
The Police is natuurlijk overbekend, als verhaal, als band.
De keuze voor Message in a bottle hangt vooral samen met mijn vraag/stelling of we hier te maken hebben met de sterkste single van The Police die ze ooit hebben uitgebracht. Stiekem vind ik namelijk van wel (10).
0
geplaatst: 6 oktober 2012, 12:50 uur
Vind ik ook de beste Police-single, ik kan het enkel eens zijn met musician.
Cijfer: 9,5
Cijfer: 9,5
0
geplaatst: 6 oktober 2012, 13:42 uur
Ja, beetje flauw misschien, maar ik vind het ook de beste Police-single.
Message In A Bottle is heel erg aanstekelijk, heeft een heerlijke drive in zich en een geweldige melodie.
Ik kan er nooit stil bij blijven zitten.
Cijfer 9,5.
Message In A Bottle is heel erg aanstekelijk, heeft een heerlijke drive in zich en een geweldige melodie.
Ik kan er nooit stil bij blijven zitten.
Cijfer 9,5.
0
geplaatst: 6 oktober 2012, 14:37 uur
Ik ben niet zo'n fan van The Police, maar je kunt er toch niet omheen dat dit een wereldplaat is. Wedijvert met Walking on the Moon om de titel favoriete Police-song hier. En Steppenwolf is natuurlijk ook fantastisch: een tijdloze meebruller. Een 9 voor allebei.
* denotes required fields.