MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Het knappe in dit nummer is dat het ongedwongen en speels klinkt alsof dit ter plaatse is geïmproviseerd en tegelijk druipt het professionalisme ervan af. Merkwaardig dat dit een hit werd.
Cijfer: 8,5

Santana- Soul Sacrifice:

De oer Santana en dat blijft een genot. De heerlijke ritmes, percussie/drums en Carlos die er lekker en herkenbaar om heen speelt. Ook lekker, die hammond en de hele jamachtige sfeer.
Ja Luc, dit kon toen nog een hit worden.
Ik zie hippe mensen in mijn gedachten wel swingen op dit nummer.

Ik ga net als Luc voor een 8,5 .

The Fortunes - You've Got Your Troubles:

Grossierden in orkestrale, enigszins bombastische, maar altijd mooi gezongen (met meerderen tegelijk) popsongs.
Ik heb dit nummer altijd een beetje over de top gevonden, maar het blijft een sympathieke meegalmer voor onder de douche.
Cijfer 7.

Santana - Soul Sacrifice:

Toen Santana nog echt latin was.
Inderdaad raar dat dit een hit werd, want in feite is het gewoon een lange jam.
Maar wel een goede.
Latin die niet zomers klinkt, gek genoeg.
Maar toch een 8.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Blondie - The Tide Is High

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 1 november 1980
Kwam binnen op: #26
Hoogste notering: #4
Aantal weken: 10

Toch wel de Blondie-single waar de magie begon weg te ebben, maar ik had eigenlijk niet veel andere keus uit 1980 en 1986. Uit de kandidaten leek dit me toch de beste keuze.
Het klinkt enorm catchy en is ook zeker nog goed te doen, maar er is een verveeldheid in geslopen dat een sleur verraad.
Het zou dan ook niet al te lang meer duren eer de band voor onbepaalde tijd er de brui aan gaf [7].

Niet hun beste - het is tenslotte een cover - maar wel charmant een aanstekelijk. Van mij ook een 7.

Een van de mindere van Blondie, ik ben het dan ook eens met de analyse van Kaztor
"maar er is een verveeldheid in geslopen dat een sleur verraad."

Cijfer: 4,5

In vergelijking met wat Blondie net een paar jaar daarvoor had gebracht, vind ik The Tide is High ook wel een pak rammel verdienen (3).

Laat een voorbeeld worden genomen aan het opdwepende gitaarwerk van Santana. Als er dan toch latin rock moet worden gespeeld, dan zoals hier (9)

Zeker niet het beste van Blondie, maar ik ken slechtere nummer

Cijfer: 7

Overigens is dit de originele versie, die vind ik nog iets beter dan de cover van Blondie. De cover van Atomic Kitten vind ik dan weer veel slechter dan die van Blondie.

Blondie - The Tide Is High:

Heeft me nooit zo bevallen. Net als het album Autoamerican.
Blondie was hier al duidelijk op de weg terug en deze cover klinkt dan nog wel lekker zomers en aanstekelijk, maar tevens wat zeurderig en inderdaad sleurderig.
Die van The Paragons vind ik iets leuker.
Net als vroeger, ook nu niet meer dan een 6.

Blondie-The Tide Is High

Blondie is altijd een band geweest die zich niet echt op een vaste stijl vastpinde, ondanks dat ze oorspronkelijk vanuit de Punk ontstonden.
Disco, zelfs Rap en dit is dan weer een tropisch reggea-achtig nummer.
Het is inderdaad lang niet hun sterkste werkje, want het zit tegen het zeurderige aan.
De groep was nu echt voor het grote publiek en inderdaad, het verval kwam heel dichtbij.
Nee, dit mist de nodige pit en urgentie.

Cijfer: 6 (net aan)

Nog geen nieuwe single en het is al laat, dus...

De nieuwe Single Van De Dag is...

Lisa Stansfield - Change

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 2 november 1991
Kwam binnen op: #23
Hoogste notering: #7
Aantal weken: 11

Misschien wel haar beste single, als je het mij vraagt.

De kracht ligt 'm hier in een lichtelijk jazzy karakter dat gepaard gaat met wat dance-invloeden en een zangmelodie dat een aangename herkenbaarheid garandeert.
Vond ik de vorige grote hit Around The World wat zeurderig klinken, dit vind ik vitaler en muzikaal sterker [7,5].

Lange tijd niets meer van haar gehoord maar dit mag er zijn. Eigentijdse popsoul met een tikkeltje jazz en mooie stem.
Cijfer: 7,5

Lisa Stansfield - Change

Prima zangeres en haar stem past precies in dit genre.
Soul/dance met een luchtig karakter. Strijkertjes, blazertjes. Licht Jazzy ook inderdaad.
Goed verpakt, maar het refein is echt de sterkste troef. Coupletjes zijn wat vlakjes m.i .

Cijfer: 6,5.

Wat later thuis dan verwacht vandaag, maar Kaztor heeft de honneurs goed waargenomen (waarvoor dank), want dit was de single die ik ook wilde kiezen. Er waren nog wat andere goede binnenkomers om uit te kiezen, maar dit is een ietwat vergeten zangeres (en sowieso nummer), die toen toch wel wat fraaie hits scoorde. Ook een mogelijk keuze, en waarschijnlijk ook (maar dan terecht) vergeten was overigens de samenwerking tussen Queen en Captain Jack, een paar jaar later (ik heb het niet aangedurfd die terug te luisteren).

Change is een nummer dat ook nu nog overeind blijft en inderdaad wat minder zeurderig dan All Around The World. Cijfer: 7,5

En om nog even te recapituleren:

60's: The Fortunes. Mooi orchestraal popnummer, voor mij typisch zo'n liedje dat ik wel kende, maar niet wist van wie het was. Cijfer: 7

70's: Santana: De muziek van Santana uit deze tijd vind ik erg lekker, ik mag de combinatie van gitaarmuziek en de Latijnsamerikaanse invloeden wel. Cijfer: 8,5

80's: Blonde: inderdaad een cover, maar daar kwam ik pas achter toen ik dit nummer al jaren kende. Vind het origineel nou niet zo denderend dat ik Blondie daar minpunten voor ga geven, maar het haalt het toch niet bij Blondie's tophits. Desalniettemin een gezellig nummer. Ik mag Debbie graag horen zingen. Cijfer: 7,5

Lisa Stansfield - Change:

Die was toen even een paar jaar best populair. Dit was haar vijfde hit alweer.
Waar zou ze gebleven zijn?
Lisa Stansfield heeft een mooie stem. Ik had haar wel eens in andere genres gehoord willen hebben.
Dit is in ieder geval een prettig wegluisterend popsoulnummertje met wat house-invloeden en een hele lichte jazz-touch.
Sterk refrein.
Cijfer 6,5.

Op 3 november 2001 kwam de volgende plaat binnen in de top 40:

De singlehoes is niet zo bijzonder, maar de videoclip wel, daarom embed ik die maar in zijn geheel deze keer.

Le Vent Nous Portera van de Bordeauxse rockband Noir Désir werd maar een heel klein hitje in Nederland: het kwam binnen op de 37ste plek en dat was ook meteen het hoogst haalbare, want daarna zakte het naar 39 en weer een week later was het uit de charts verdwenen. Onterecht wat mij betreft, want dit is een zeldzaam mooi liedje waarin Manu Chao overigens gitaar speelt. En als je weet hoe het de band verder verging (niet zo goed, zacht gezegd) is de schoonheid misschien wel des te schrijnender.
Cijfer: 9,5

Een relaxed, door een smaakvol gitaarloopje gedomineerde song. Lekker dromerig gezongen, met de nodige oprechtheid en emotie.
Toch vind ik het voor ruim 4 minuten wat eentonig.
Er gebeurt feitelijk niet echt veel, maar kennelijk is daar bewust voor gekozen.
De melodielijn blijft wel hangen. Goed gemusicieerd ook.

Daarom een 7.

Frans is niet mijn favoriete taal of land (een stelletje opgeblazen narcisten, als ik op de indrukken van het volk moet afgaan), maar dit nummer ken ik goed en het mag er zeker zijn.
Nog steeds hoor je het op Radio 2 of alternatieve zenders.

Het mooist vind ik de melancholische melodie dat het nummer voortstuwt.
Goed gekozen ook, want aanstaande vrijdag gaan m'n schatje en ik weer een weekje vertoeven in De Eemhof [7,5] .

Toch wel een apart nummer door dat gitaarloopje en de combinatie van Frans en een reggae-achtig ritme. Op het eerste gehoor lijkt het voort te kabbelen maar het heeft een dromerige, melancholieke en exotische sfeer.
Cijfer: 8

Lisa Stansfield: is mij duidelijk te gladjes, niet heel erg orgineel en ook niet boeiend (5)

Dan zal ik wel een cultuurbarbaar zijn maar van Le Vent Nous Portera had ik nog nooit gehoord. Na een tweede beluistering vind ik hier wel dat er sprake is van behoorlijk wat originaliteit en goede ideëen (7,5)

Een nieuwe Single van de Dag, lekker weird:

Motions - Tonight we'll be stoned

(afbeelding)

Nederlandse band rond Robbie van Leeuwen, uit de periode vóór Shocking Blue. Hoor ik hier een kinderkoortje "Tonight we'll be stoned!" zingen? Jawel! De tijden begonnen te veranderen. The Motions, een behoorlijk aantal hits tussen 1965 en 1970, kwamen overigens uit Den Haag.

Deze single kwam binnen op 4 november 1967 in de Veronica Top 40. Uiteindelijk stond het 7 weken genoteerd en haalde het nummer plek 12.

Dit nummer heb je vorig jaar al geselecteerd, musician. Overigens vind ik er nog steeds weinig aan. Flower power in combinatie met kinderkoor en hoempapa-orkest, dit werkt gewoon niet.
Cijfer: 3,5

Ik kan hier helaas ook nog weinig mee.
Alsof er een klas kinderen voor de gek is gehouden en in ruil voor snoepgoed een 'onbetekenend' zinnetje moest opdreunen... [3,5]

Het was een stuk leuker geweest als morgen per abuis The Brothers Johnson's Strawberry Letter #23 herkozen zou worden...

The Motions- Tonight We'll Be Stoned

Wat kan ik er van zeggen. Een lied met kindercoir, musical-achtig, dweikorkest, en dan net zo makkelijk over stoned zijn zingen.
Volgens mij moet Dylan wel een inspiratiebron zijn geweest met zijn Everybody Must Get Stoned lied, alleen die had er geen kinderen bij.

Nee, niet memorabel dit: Cijfer: 4,5

LucM schreef:
Dit nummer heb je vorig jaar al geselecteerd, musician

O? Dan zitten we op een verkeerd schema, ergens zijn we verkeerd afgeslagen.... Volgens eerdere berekeningen kon dat niet.... Misschien komt het omdat we de jaren '90 en '00 er bij zijn gaan doen.
Hoe dan ook, als je een administratie hebt waarin dit wordt bijgehouden, mag het niet gebeuren....

Nu ik dat weet van de Brothers Johnson maar weer eens een oude klassieker als Single van de Dag, mede om herhaling te voorkomen :

Status Quo - Rockin' all over the world

(afbeelding)

Datum van binnenkomst 5 november 1977.

De cover van John Fogerty van twee jaar eerder. Waarom Quo er dan wel een hit mee had en Fogerty niet....

Maar het klonk wel als een kraker van Status quo en die eer werd ze dan ook gegund. 7 weken Top 40 en maximaal de 13e plaats.

Status Quo - Rockin' All Over The World

Dit zit Status Quo als gegoten. Ik kwam er ook veel later achter dat dit van John Fogerty is.
Ik vind de Fogerty uitvoering trouwens wat vlakker. Dit beukt lekker en rockt als een tierelier.
Echt zo'n song die live het dak eraf laat gaan.
Niks moeilijk, gewoon gaan.
Respect.

Cijfer: 8

musician schreef:
(quote)

O? Dan zitten we op een verkeerd schema, ergens zijn we verkeerd afgeslagen.... Volgens eerdere berekeningen kon dat niet.... Misschien komt het omdat we de jaren '90 en '00 er bij zijn gaan doen.
Hoe dan ook, als je een administratie hebt waarin dit wordt bijgehouden, mag het niet gebeuren....

Ach, dat gaat nou eenmaal zo.
Heel soms lopen we even synchroon met vorig jaar, maar dat maakt verder niks uit.
Alle jaren komen op gepaste tijd aan bod, dus met het nieuwe schema zit het goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:34 uur

geplaatst: vandaag om 07:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.