MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
En trouwens:
Vertigo en Elevation van U2 zijn geweldig .

Marianne Faithfull - As Tears Go By:

Heel mooi.
Ik vind deze versie nog iets beter dan die van The Stones.
Klinkt heel erg Summer Of Love-achtig, mede door dat hobootje en de orkestratie.
Cijfer 8.

Om nog even op EliZe terug te komen. Is (of was) dat niet de vriendin van de vroegere zangert van Di-rect, of ben ik nu verkeerd geïnformeerd? Heb even geen zin om het op te zoeken maar zoiets staat me bij. Zal ik wel in een van de bladen bij de kapper gelezen hebben

Marianne Faithfull- As Tears Go By

Toen Marianne nog een beginnend zangeresje was. Een heel verschil met de door drank/drugs/sigaretten aangetaste doorleefde stem die we later van haar hoorden.

Een liefelijk liedje dit As Tears Go By. Natuurlijk een Stonessong, maar hier opgesiert met strijkertjes ed.
Toch hoor ik hier geen heel bijzondere zangeres. Het is wat vlakjes gezongen.
De Faithfull van latere jaren als gebroken vrouw, vind ik een stuk indrukwekkender.
Veel meer met een eigen indentiteit, die ik hier nog niet hoor. Maar goed, het was ook nog erg pril.

Het liedje blijft fraai. Een 7(tje)

GrafGantz schreef:
Om nog even op EliZe terug te komen. Is (of was) dat niet de vriendin van de vroegere zangert van Di-rect, of ben ik nu verkeerd geïnformeerd? Heb even geen zin om het op te zoeken maar zoiets staat me bij. Zal ik wel in een van de bladen bij de kapper gelezen hebben

Volgens mij niet de zanger, maar een ander bandlid. Drummer of bassist of iets dergelijks.

Ik moet eerlijk zijn dat ik deze cover van Marianne Faithfull niet heel bijzonder vind. Dan vind ik het nummer Summer Nights uit die tijd mooier, maar zoals Bikkel al zegt is ze jaren later als "gebroken vrouw" indrukwekkender. En toen deed ze wél een erg mooie cover, namelijk Working Class Hero!

Arrie schreef:
(quote)

Volgens mij niet de zanger, maar een ander bandlid. Drummer of bassist of iets dergelijks.

Geen wonder dat je het zo goed doet bij popkwizzen. Wiki zegt:
EliZe had twee jaar lang een relatie met Di-rect-drummer Jamie Westland.

Ja, ik zit vol met nutteloze popfeitjes.

Nou ja, ik vind het van mezelf toch best een beetje knap dat ik überhaupt wist van de link tussen EliZe en Di-rect

Vandaag een wat bijzondere editie van de Single van De Dag.

De kies uw-top-3-van-de-nieuwe-singles-van-15-november-1975-dag:

People's choice - Do it any way you wanna

Lucifer - I can see the sun in late December

Outlaws - There goes another love song

Ik opteer zelf voor deze volgorde met de aantekening dat ik ze alle drie geweldig vind en eigenlijk niet kan kiezen. People's choice kreeg uiteindelijk de grootste hit ( 9 weken, plaats 4), Lucifer stond met de oude cover van Stevie Wonder 5 weken genoteerd en haalde plaats 12. The Outlaws moesten het doen met 4 weken in de top 40 en maximaal plaats 30.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

1. Lucifer - I Can See The Sun In Late December.

Toch voor de hollanders gegaan. Ik heb Margriet Eshuis hoog zitten als zangeres en dit nummer is prachtig gebracht. Ingetogen en met souplesse. (8,5)

2.People's Choise- Do it Anyway You Wanna:

Legendarische discofunk met de nodige spanning. Bijna helemaal instrumentaal( afgezien van de titel die vocaal herhaald wordt.) Altijd leuk om deze weer eens te horen. (8)

3. Outlaws- There Goes Another Love Song

Lekkere up-tempo Countryrock. Ik mis alleen een beetje het eigen smoelwerk van deze formatie.
De band heeft van alle grote acts in dit genre wel iets. De song is overigens prima. (7)

musician schreef:

Gelukkig hebben ze er Wifi......

Buiten de pc thuis om (en -als ik er al ben zéér incidenteel- de laptop bij m'n overzeese schoonfamilie) hou ik me totaal niet bezig met computers en internet en wil ik dat uit principe nooit gaan doen.
Een term als 'wifi' zegt me dus helemaal niets en dat vind ik verder wel fijn .
Ik had het deze week waarschijnlijk toch te druk gehad met allerhande activiteiten en/of moedwillig gemolesteerd worden door ene Turbo Twister of wildwaterbaan (of mijn schatje) .
Heb trouwens wat leuke jazzmuziek gehoord tijdens het uitje .

Maar dank, Hans!

Even een inhaalslagje:

L.A. Style: Vervelende pseudo-Oosterse kitsch dat even hip mocht zijn [2].

Tom Jones: Zelfs voor Tom's doen nogal brallerig, maar toch een lekker, sympathiek nummer [7,5].

EliZe: Kan nog steeds zonder moeite meedoen met Kinderen Voor Kinderen en dan heb je als artiest een probleem [2].

Marianne Faithfull: Volgens mij was dit nog van vóór haar Stones-make-over en lijkt ze zelfs nog wat onschuldig. Heel aardige cover, maar toch hoor ik die van de heren zelf liever en ik hoor ook liever de gehavende versie van haar stembanden [7].

Wat Hans zijn 70's-dilemma betreft: Ik had voor -hoe toepasselijk- People's Choice gekozen.

People's Choice: Geweldige vroege disco-klassieker dat volgens mij een bron was voor vele copycats. De bijna progressieve invulling van de keyboards geven het een absolute meerwaarde [9].

Lucifer: Uitstekend gezongen door Margriet Eshuijs. Met Hennie 'Soundmixshow' Huisman op drums, geloof ik. Wel een beetje een Libellelezeressengehalte [7].

Outlaws: Ook ik mis hier een beetje eigenheid. Het zit wat tussen Eric Clapton en The Eagles in. Had wel een leuke tweede keuze geweest [8].

herman schreef:
Da's in ieder geval iets. Die band lijkt alleen in Nederland nog populair te zijn.

Volgens mij is die band nu alleen nog bij het 'jonge, snelle, wilde' Radio Veronica populair.

Ik heb hier tenminste een Live-cd (V heet het ding) die ik voor zelfs geen eurocent via het internet kwijt raak. Letterlijk niet aan de straatstenen te slijten!

Dibbel schreef:
En trouwens:
Vertigo en Elevation van U2 zijn geweldig .

Ik vind alles na Pop duidelijk inferieur aan wat er aan vooraf ging.
Een band zonder scherpte dat het allemaal welletjes lijkt te vinden.

8 november is aan eenieder voorbij gegaan, dus hier nog even de Single Van De Dag van 8 november jl.:

Beyoncé - If I Were A Boy

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 8 november 2008
Kwam binnen op: #22
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 15

2003 is pas geweest en Jan Smit, Borsato en Nickelback kunnen me gestolen worden, dus was dit de enigste optie voor me. De boodschap doet me hier eigenlijk meer dan het liedje zelf.
Over-the-top gezongen vooral, maar ik kan er over het algemeen nog wel een voldoende aan kwijt [6,5].

Alle 3 nummers zijn representatief voor de hitlijsten van 1975. Geen topsongs maar alle 3 degelijk en ze ontlopen elkaar weinig.

People's choice - Do it any way you wanna
Funky nummer dat de basis legt voor de vele disco die erna zou komen met name door de vaak gekopieerde baslijn en het gebruik van keyboards.
Cijfer: 7,5

Outlaws - There goes another love song
Naast funk was countryrock toen ook in en Outlaws mogen er even van proeven. Prima vocalen en gitaarwerk maar het mist eigenheid, het klinkt teveel als een Eagles-kloon.
Cijfer: 7

Lucifer - I can see the sun in late December
Easy listeningpop maar dan van een behoorlijk niveau, prima gezongen maar het blijft merkelijk minder hangen dan House for Sale.
Cijfer: 6,5

Beyoncé - If I Were A Boy
Jan Smit, Borsato en Nickelback kunnen me ook gestolen worden maar ook dit nummer van Beyoncé. Te klef vooral en haar manier van zingen en de (vervelende) melodie staan haaks op de tekst waardoor het niet geloofwaardig overkomt bij mij.
Cijfer: 3

Welkom terug Kaz , ik moet toch de '80's Single van Vandaag nog even doen:

En dan kies ik eens voor dit vergeten groepje:

Arcadia - Election day

(afbeelding)

Simon Le Bon, Nick Rodes en Roger Taylor kenden we natuurlijk van Duran Duran. Zij vormden Arcadia en maakten deze niet onaardige hit (7)

Kwam binnen op 16 november 1985, stond 7 weken genoteerd en het nummer haalde plek 15.

De link werkt niet.

Een inderdaad niet onaardige gelegenheidshit van de leden van Duran Duran, klinkt ook als Duran Duran vooral door de stem van Simon Le Bon. Van mij ook een 7.

Wat betreft de keuze uit drie ga ik duidelijk voor Lucifer. Prachtig liedje, geschreven door Stevie Wonder. Mooie uitvoering, prima gezongen door Margriet Eshuis. Overigens heeft Roberta Flack er ook een prachtige versie van gemaakt!

LucM schreef:
De link werkt niet

Ik heb even een nieuwe geplaatst. Ik wist trouwens helemaal niet dat ook Grace Jones meezingt op het nummer!

Beyoncé -If I Were A Boy

Een erg zoet en vooral steriele song. Ook niet bijster origineel en de zang raakt mij niet.
Komt bij mij dus niet over. Doorsnee R&B wat vooral weinig soul heeft. (3,5)

Arcadia- Election Day

Hobbybandje van 3 leden van Duran Duran. Power Station was een hobbyprojectje van Andy en John Taylor (met Robert Palmer en drummer Tony Thompson.)

Erg 80's en in de lijn van Duran Duran. Heeft wel iets pakkends, maar de achterhaalde produktie gooit wat roet in het eten. Kom ik op een 6,5 uit.

Arcadia, het tweede nevenproject uit Duran Duran's bijna-sabbatical year van Simon LeBon, Nick Rhodes en Roger Taylor. Het andere was The Power Station met John en Andy Taylor (met natuurlijk Robert Palmer op zang en Tony Thompson op drums).

Dat gedoe met bandjes maakte wat mij betreft wel duidelijk dat het niet meer rozengeur en maneschijn was bij Duran Duran in 1985. Niet lang hierna zouden Andy en Roger Taylor vertrekken. Tussendoor werd het vuurtje brandende gehouden met een optreden op Live Aid en het Bond-thema van A View To A Kill.

Maar Election Day vind ik een vlakke, wat zielloze variant op Duran Duran's succesgeluid dat het vooral lijkt te moeten hebben van een (toendertijd) hippe, steriele productie. Ik vind het net zo hol klinken als waar Duran Duran toen zelf als band heenging (Notorious, I Don't Want Your Love etc.) [5,5].

Even inhalen:

Van de 70's platen word ik wel enthousiast van People's Choice, erg fijn soul/funknummer met een geweldige baslijn. Cijfer: 8,5

Lucifer (beetje kleurloos) en Outlaws (beetje southern rock/country, niet mijn ding) doen me veel minder. Zitten allebei zo rond de 5.

Election Day van Arcadia is een leuke plaat, maar wel eentje die eigenlijk nooit blijft hangen. Toch een 6,5 omdat het daardoor ook nooit gaat vervelen.

Scherp opgemerkt dat ik 8-11 was vergeten. Beyonce' If I Were A Boy vind ik een van haar beste solonummers. Cijfer: 8

De single van vandaag komt uit het jaar 1990. Er zijn een aantal opvallende binnenkomers, namelijk een medley van oude Status Quo-nummers, maar ook een re-entry van (I Can't Get No) Satisfaction van de Stones. Dat laatste ongetwijfeld door hitserie Tour of Duty (Paint it Black van de Stones werd in dit jaar ook al #1-hit in Nederland).

Ik ben echter gegaan voor:

YouTube - Monie Love - It's A Shame (My Sister)

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 17 november 1990
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #9
Aantal weken: 9

Het nummer leunt erg op It's A Shame van The Spinners (een hit uit 1970 en geschreven door Stevie Wonder), maar dat mag de pret niet drukken. Ik vind het een erg aanstekelijk nummer en ook behoorlijk typerend voor die tijd. Lekker positief en opgewekt, maar tegelijkertijd ook wel laidback.
Cijfer: 8

Heb zelf trouwens altijd gedacht dat ze Amerikaans was door haar lidmaatschap bij de Native Tongues, maar Monie komt uit Londen.

Morgen in de 00's trouwens keuze tussen 2 nummers die allebei misschien wel 10-waardig zijn.

Je had ook Milli Vanilli of Vader Abraham & de Smurfen kunnen kiezen.

Lange tijd niet meer gehoord en origineel of opzienbarend is het allerminst maar toch wel aardig nummer met vlotte raps en funky ritme.
Cijfer: 6,5

Zou Monie Love weten dat bij het afspelen van haar videoclip je gelijk een gratis cd van de EO krijgt aangeboden via You Tube?

Gratis cd 'Nederland Zingt - Daarom zing ik'

Vraag deze prachtige gratis cd 'Daarom zing ik' aan. De cd van het bekende EO-programma Nederland Zingt bevat een mix van koor en samenzang. Mooie liederen zoals 'Looft en prijst Hem'. ''K heb geloofd en daarom zing ik' en 'U bent mijn schuilplaats Heer' passeren de revue.
De EO biedt u deze gratis cd van Nederland Zingt geheel vrijblijvend aan.

Je moet opletten dat de aandacht op dat nummer van Monie Love tussentijd niet verslapt, bij een aanbieding van een gratis cd, maar zij doet erg zijn best om iedereen bij de les te houden.

Toch vind ik It's a shame (5) erg gewoontjes, met een zich constant herhalende muzieklijn, zonder veel spannende zijweggetjes of extra fratsen.

Zeg musician, ik wil me nergens mee bemoeien maar ik zou toch zweren dat Monie Love een vrouwspersoon is

Monie Love - It's A Shame

Zeker geen verkeerd liedje. Het is op een bepaalde manier relax swingend en de hip hop is wel functioneel.
Enige jammerlijke is dat het wat aan de eentonige kant is en daardoor iets te lang duurt.

Ik kan hier wel een 6,5 aan kwijt.

LucM schreef:
Je had ook Milli Vanilli of Vader Abraham & de Smurfen kunnen kiezen.

Ik heb geloof ik nog de vinylsingle van Milli Vanilli, maar vond het toch niet zo'n sterk nummer.

En Monie Love is inderdaad een vrouw, Hans.

GrafGantz schreef:
Zeg musician, ik wil me nergens mee bemoeien maar ik zou toch zweren dat Monie Love een vrouwspersoon is

Volgens mij staat het nu goed....

herman schreef:
Morgen in de 00's trouwens keuze tussen 2 nummers die allebei misschien wel 10-waardig zijn.

Dat moet dan haast wel Justin Timberlake, Lucy Pearl of Twin zijn (niet dat die laatste me wat zegt...).
Voor de rest zie ik alleen maar narigheid.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:46 uur

geplaatst: vandaag om 04:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.