MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Gino Vannelli - It Hurts To Be In Love:

Aalgladde ballad met die typische jaren 80-toetsen. Een heel verschil met zijn jaren-70 werk, wat nogal funkte, rockte en jazzde.
Toch is het geen lelijk nummer. De melodie is aanstekelijk en tenslotte beklijft het wel.
Eentje voor een schuifeldansje.
Doet me heel in de verte aan I Wanna Know What Love Is van Foreigner denken.
Cijfer 6,5.

Malcolm McLaren - Operaa House:

Die was ik helemaal kwijt.
In ieder geval weer een niet standaard iets van Malcolm McLaren.
Niet zo goed als Madame Butterfly, al lijkt het wel in dezelfde stijl.
De operastem is weer mooi, de beat ook lekker.
Alleen die Salt 'n' Pepa-achtige rap had voor mij niet gehoeven.
Cijfer 6.

Gwen Stefani - Wind It Up:

Ik vind het wel vermakelijk eigenlijk.
Iets te hoekig eigenlijk om op te dansen en te lomp voor die softe hort en stoot R&B.
Het jodelen vind ik wel een leuke bijkomstigheid.
Vermakelijk dus, maar toch lichtelijk irritant.
Beetje tweeslachtig gevoel hierbij.
Cijfer 5,5.

Een nieuwe Single van de Dag:

The Who - Happy Jack

(afbeelding)

Kort, krachtig en leuk (9). Happy Jack komt binnen op 24 december 1966 en heeft al een uitermate leuk videoclipje (zie youtube link)

The Who behoeft verder geen introductie. Ik zocht nog even naar een kerstplaat, maar als het goed is, moeten die natuurlijk allemaal al in de hitlijst staan, op 24 december.

Happy Jack eindigde op plek 6 en stond 10 weken in de Veronica Top 40.

Werkelijk een sublieme keuze op deze gezellige Kerstavond, Hans!

Geweldig, slim bedacht baslijntje en zo poppy als de neten, maar Moon The Loon steelt hier de show.
Het nummer drijft op z'n manische getimmer. Heerlijk en bovenal een klassieker van de bovenste plank.
The Who op hun best! [10].

Zalig Kerstfeest, iedereen!

Heel leuke single van The Who, prima bas- en drumwerk en heerlijke vocalen, even poppy als doordacht, ik word hier happy van.
Cijfer: 9

Iedereen een gelukkig kerstfeest!

Gwen Stefani - Wind It Up

Ik kan werkelijk niets ontdekken wat mij enigzins aanspreekt aan deze song.
Het sprankelt niet, maf gejodel en het gaat nergens naartoe.
Ik kom echt niet verder dan een 2.

The Who- Happy Jack.

Een nog prille Who, maar een heerlijke song. Toch al dat ruwe randje en die typische stuwende ritmesectie van Moon en Enthwistle. Echt 60,s maar al heel eigen.

(8)

Langs deze weg wens ik jullie fijne kerstdagen.

Een nieuwe Single Van de Dag:

Heart - Magic Man

(afbeelding)

Een betere single, die ook nog eens binnenkwam op 25 december in de seventies, kon ik niet vinden. Ik had nog kunnen kiezen voor Eenzame Kerst van Andre Hazes, die kwam ook binnen op 25 december 1976. Maar ik bezorg, als het even kan, iedereen graag prettige Kerstdagen. Dus vandaar een single waar ik alleen maar dit over kan zeggen (10).

Geweldig nummer van een prima band. De dames Wilson hebben wat mij betreft veel te weinig eer gekregen voor dit meesterwerk. Het hele album Dreamboat Annie is overigens zeer aan te bevelen.
Uiteindelijk stond hun debuut 10 weken genoteerd en haalde het plaats 7.

Een verdiende voor dit Heart-juweeltje! [9,5].

Hans, in zake het debuutalbum kan ik je alleen maar bijval geven.
Uitstekende plaat dat een heel andere band laat horen dan All I Wanna Do etc.
Echt folky en 70's, maar met ballen.

Sterk rocknummer, Na Barracuda hun beste song

Ik heb niet bijzonder veel met Heart, maar er ook niks tegen. Gewoon een aardige rockband, Laatst Crazy on You weer gehoord, en dat is op zich best een prima liedje, net als deze. Maar verder doet het me gewoon niet veel. Ik heb er geen klik mee ofzo. Als ik het een cijfer zou moeten geven, zou ik toch maar rond de 6,5 uitkomen.

Geweldige song!

Die scherpe stemmen van de dames Wilson, de opbouw, die heerlijke elektrische gitaar toen dat allemaal nog gewoon mocht, en zelfs die primitieve synthesizer, alles is top! Zo worden ze tegenwoordig echt niet meer gemaakt.

9,5 (een 10 geef ik maar aan een tiental songs). O ja, nummer 54 in mijn laatste top 200 Aller Tijden.

Heart- Magic Man

Energieke sterke rocksong die ook iets rustieks over zich heeft. Perfecte nuanches.
Goed in elkaar verweven, hemelse solo en slimme breaks.
En..... Natuurlijk de stem van Ann Wilson, geweldig !

Klassieker.

9

Een nummer dat in de loop der jaren steeds meer weet te waarderen. Origineel met veel afwisseling en prima vocalen.

Een nieuwe Single van de Dag, van de Eighties:

Guesch Patti - Etienne

(afbeelding)

Ik wilde even met iets moderners komen. Hoewel je van deze soort muziek wel moet houden. Ik geeft het zelf na een paar keer beluisteren een 6,5. Een beetje een apart figuur, deze Patti. Concludeer ik op basis van de clip.

Maar veel potten zou ze niet breken, dit is haar enige hit in de Top 40 ooit. Het nummer kwam 25 jaar geleden binnen, op 26 december 1987. Het stond slechts 4 weken genoteerd en haalde plek 22.

Ik heb nooit veel aan dat nummer gevonden, geen aansprekende melodie, geen aangename stem. De typisch jaren '80-arrangementen maken het niet beter op waarbij die ruige gitaar eerder misplaatst is.
Cijfer: 4

Even een inhaalrace. Stom dat ik de 00s ook weer heb laten liggen, maar ik had zondag een drukke dag met een popquiz en uitgebreid kerstdiner. Ik ben letterlijk maar een kwartier thuis geweest die dag... Ik zie dat in de 00s ook Tell Me van P. Diddy binnenkomt. Heb dat nummer gecompleet gemist destijds, en vind het ook niet zo speciaal, maar ik heb daar wel een compleet onbekende remix van door Phones die wel echt fantastisch is. De beste man zou later gelukkig alsnog erkenning krijgen, want hij schreef o.a. Rolling in the Deep voor Adele.

70s: Bij You Sexy Thing moet ik meteen aan The Full Monty denken. Geweldige film, heerlijke single. Muzikaal ook dik in orde, gewoon een klassieker eigenlijk. Cijfer: 7,5

80s: Gino Vanelli, bekende naam, maar eigenlijk had ik nog nooit muziek van hem gehoord. Deze sentimentele 80s ballad is voorlopig ook wel weer genoeg eigenlijk. Brrrr... Cijfer: 3

90s: Operaa House was een topfavoriet van mij als kind, maar sindsdien had ik het nooit meer teruggehoord eigenlijk. Met de kennis van nu roep ik meteen Madame Butterfly en die is toch wel een stuk beter. Toch staat dit boel van de lekkere melodieen en zit er ook een fijne rap in. Ik mag dit nog steeds heel erg. Cijfer: 8,5

00s: Ah, dit nummer van Gwen Stefani heb ik heel vaak gehoord, want in die tijd kreeg ik veel Sky Radio voor mijn kiezen. Heb het altijd wel een leuk nummer gevonden, al waren andere singles van Gwen uit die tijd leuker. Cijfer: 6,5

60s: The Who blijft een lastig verhaal voor mij. Ik weet ook niet hoe het komt, maar Happy Jack wil er bij mij ook niet zo in. Op de een of andere manier mis ik bijna altijd de klik met deze band. Cijfer: 5

70s:
70s: Heart is nieuw voor mij. Dit rockt wel lekker weg zo op het eerste gehoor, goede stem ook. Maar het enorme enthousiasme ontgaat me vooralsnog. Wellicht komt dat later nog eens.
Cijfer: 6

80s: Deze naam ken ik wel, maar ik had geen idee wat voor muziek hierbij te verwachten. Muzikaal doet het wat denken aan een mix van Art of Noise en Tina Turner (die zangstem...). Spannend nummer en melodieus dik in orde zodra het orgel of het keyboard om de hoek komt kijken. Leuke ontdekking!
Cijfer: 8,5

Guesch Patti- Etienne

Ik moest wel even ver terug om dit weer voor de geest te halen.

Apart nummer, overgoten met typische 80's klanken, maar voor mij wel aan de goede kant van de streep.
Ik vind het namelijk wel eigenzinnig genoeg om te boeien. Hier is niet krampachtig geprobeerd om een hit te scoren. Ik vind die gitaar erin wel geslaagd
Of de stem van deze dame een heel album blijft boeien, is een andere vraag, maar hier komt het er lekker uit.

Ik geef hier een 7 voor.

Opvallend hoe we glansrijk door de kerstdagen zijn gekomen.
Vorig jaar moest ik kunst- en vliegwerk gebruiken om de zaak draaiende te houden (lijsten van een week ervoor etc.).

Fijn nummer van Guesch Patti in ieder geval. Het heeft iets spontaans en het doet ook aan Matia Bazar denken uit dezelfde tijd. Is dat niet Dr. Evil van Austin Powers in de clip? [7].

Dat krijgen we volgende week ook, volgens mij. Geen top 40 te vinden uit 1 januari bv.

De single van vandaag is er nog gewoon eentje van 27 december, uit 1997 om precies te zijn. En jullie kennen hem allemaal:

(afbeelding)

Torn stond kwam binnen op 29, stond 17 weken in de lijst en haalde de 2e plek.

Het zou me niets verbazen als dit het meest gedraaide nummer op MTV was van de tweede helft van de jaren '90, ik heb dit echt zo vaak gehoord dat het op een gegeven moment teveel was en ik er kriegel van werd. Maar een paar jaar terug stond ik in het plaatselijke zwembad te douchen en betrapte ik mezelf erop dat ik zachtjes stond mee te zingen met Torn dat toen blijkbaar op de radio was (het zwembad heeft altijd Sky Radio op). Dit is serieus de enige keer dat ik me kan herinneren dat ik gezongen heb onder de douche, dus dat was wel een bijzonder moment. Sindsdien heb ik wel een zwak voor het nummer eigenlijk, het is enorm jeugdsentiment. Er zijn weinig nummers die me zo terug doen denken aan een bepaalde tijd.
Cijfer: 8,5

Er wordt trouwens vaak geschreven dat het een cover van Ednaswap is, maar nog voordat zij het zelf officieel uitbrachten werd het al door iemand anders gezongen:
YouTube - Natalie Imbruglia - Torn (uit 1993)
YouTube - TORN - EDNASWAP original artists (uit 1995)

Hé, mijn beleving van Torn is een beetje hetzelfde als die van Herman. Ik vond het bij uitkomen een fijn liedje (en ik was nochtans een enorme 'moderne muziek is altijd slecht'-aanhanger in die tijd) maar door de enorme overexposure was ik het nummer ook al snel weer zat. Ik kan er nu best wel van genieten, voert me echt helemaal terug naar die tijd. Dit is voor mij echt zo'n nummer dat tegelijkertijd zowel tijdsgebonden als tijdloos is. Als ik er een cijfer op moet plakken, dan geef ik het zeker een 8.

Destijds inderdaad (te) vaak gedraaid maar uiteindelijk is het een fris, aangenaam en sprankelend popliedje. Lief liedje maar niet te honingzoet zoals de boybands in die tijd.
Cijfer: 8

Een mooi popliedje, melodieus en liefelijk. Zit goed inelkaar en echt zo'n song die zo herkenbaar is dat dit over zoveel jaar ook nog bekend is.
Het is ook weer niet zo dat ik hier helemaal ondersteboven van ben geraakt, maar feitelijk is er niets mis mee.

Cijfer: 7,3

Prima nummer, niks mis mee

Cijfer: 7

Natalie Imbruglia - Torn:

Ja, dat blijft een erg mooi nummer. En ik kan het niet genoeg horen.
Net zomin als ik haar destijds genoeg kon zien.
Het nummer zit niet heel moeilijk in elkaar, maar heeft in het refrein een ongelooflijk verslavende factor.
Achtergrondkoortje, tingelende gitaartjes, het roffeldrummetje, een lief gitaarsolootje, alles klopt gewoon.
Een popklassiekertje wat mij betreft.
Cijfer 9.

Ik kan dit echt niet meer horen.
Vreselijk vervelend slijmnummer waarvan er teveel op Saai Radio te horen zijn.
Niet te geloven dat hier een ex-Cure-lid aan meeschreef (Phil Thornalley) [3].

Gewoon een ontzettend fijn popliedje. Wel grappig dat de versie van Ednaswap (die het inderdaad niet als eerste opnamen maar wel schreven) best wel anders is. Ik begin dit steeds meer een onverwoestbaar popliedje te vinden. Ik geef het een 8.

Ik kan het op zich ook heel aardig hebben (7,5). Ik luister verder al jaren niet meer naar muziek op de radio, dus ik ben dan ook redelijk vrijgesteld van over-exposure. Dit doemt dan op, ergens in het onderbewuste.

Een heel album hoef ik verder niet van Nathalie te hebben, als ik het van Torn moet laten afhangen.

Ook nog:

The Who - Happy Jack:

Ver verwijderd van hun latere sound (en van My Generation) is dit gewoon nog een aangenaam jaren 60 popliedje.
Wel al het overduidelijk aanwezige drumwerk van Keith Moon.
Maar uiteindelijk word ik er niet koud of warm van.
Dus een 6.

Heart - Magic Man:

Die sloeg toch destijds wel behoorlijk in bij mij (en meerderen).
De verschijningen van de zussen Wilson hielpen daar zeker aan mee.
Eigenlijk best een ontoegankelijk nummer, wat meteen aftrapt met een gitaarsolootje.
Voor de rest ook gewoon geweldig, het hypnotiserende slaggitaartje, lekker drumwerk, nog een aanzwellende gitaarsolo of 2, toetsensolo en geweldige zangeressen. Nummer heeft gewoon alles.
Werd toen zelfs op de schoolfeesten gedraaid.
Vind het nog steeds een geweldig nummer en doe maar weer eens keer een 10 .

Guesch Patti - Etienne:

Met blijkbaar best een gewaagde tekst en in het clipje wat Basic Instinct-achtige stoelscenes , vind ik het eigenlijk toch wel een lekker nummer.
Typische jaren 80 toetsen en percussieve geluidjes en die gitaar incl. solootjes vind ik wel verrassend.
Alleen zou ze op het einde niet zo moeten gaan schreeuwen.
Doet me wat denken aan Matia Bazar, Dalbello en In Tua Nua om nog maar eens wat te noemen uit die tijd.
Cijfer 7.

De single van de 28 december is er eentje van 21 december, want er was geen hitlijst die op 28-12 uitkwam te vinden in de 00s. Het is de week waarin geen nieuwe top 40 verschijnt, maar we nog even doen met die van vorige week. Daarom heb ik gekozen voor een plaat die op 21-12-2002 binnenkwam:

YouTube - Alicia Keys - Girlfriend

(afbeelding)

Girlfriend kwam binnen op plaats 30 en kwam in de 7 weken dat het genoteerd stond tot de 18e plaats.

Het nummer is een interpolatie (weer iets geleerd via Wikipedia) van Ol' Dirty Bastards Brooklyn Zoo. Van dat nummer wordt de melodie overgespeeld en dat is ook meteen het sterkste punt van Girlfriend, want de beat/melodie is wel ijzersterk. Verder geen onwijs topnummer, maar toch wel leuk om weer eens te horen.
Cijfer: 6,5

Ik was deze weer helemaal kwijt, maar ik waardeer het nu een stuk beter dan toen.
De rap blijft gelukkig binnen de perken, de beat/melodie is inderdaad ijzersterk en Alicia's zang is dat ook. Gave plaat [8,5].

De nieuwe Single Van De Dag is...

The Rooftop Singers - Walk Right In

(afbeelding)

Hitlijst: US Billboard Singles
Datum van binnenkomst: 29 december 1962
Kwam binnen op: #116
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 14

Aanstekelijk folkliedje dat al uit de jaren '20 stamt ( Cannons Jug Stompers ) maar door The Rooftop Singers van een swingender, eigentijdser jasje wordt voorzien.
De tekst is opvallend in die zin dat het al echte hippietaal bezigt terwijl er van die stroming nog totaal geen sprake was.
Ik wordt hier wel vrolijk van. Vermakelijk liedje [7,5].

Gast
geplaatst: vandaag om 12:13 uur

geplaatst: vandaag om 12:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.