MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Grappige single inderdaad. Welgeteld 50 jaar oud.....
Ik geef het een 7. Je moet het natuurlijk ook een beetje tegen de tijd afzetten, nu zou je het misschien een beetje braaf vinden.

De vrolijkheid had er eigenlijk een zomerhit van moeten maken. Maar goed, nu was het dan misschien een lichtpuntje in de duisternis...

Toch wel erg braaf in mijn beleving, het zit voor mij op het randje van een voldoende. Een 6je dan maar.

Ik associeer dit nummer altijd met de film Forrest Gump, staat op de soundtrack. Wel aardig nummer, maar idd wat braaf. Een 6,5.

Alicia Keys - Girlfriend:

Zangeres met mooie stem.
Heel aardig R&B-nummer dat voor de verandering eens blijft hangen.
Relaxte beat en een repeat rap. Goed gezongen.
Cijfer 6,5

The Rooftop Singers - Walk Right In:

Dit is zo;n O, is dat dat nummer Erlebnis.
Typisch jaren 60 en braaf natuurlijk, maar kun je wel lekker meezingen.
Meer pop dan folk vind ik het overigens.
Leuk weer eens te horen, want dit soort nummers heb je natuurlijk niet in je verzameling.
Ook een 6,5.

Alicia keys- Girlfriend

Eerst maar even deze. Een wat doorsnee R&B song met een aardige rap erin verwerkt.
Ik vind het niet heel bijzonder, maar het luistert wel lekker weg.
Ik vind dat Alicia Keys tot originelere dingen in staat is.

Cijfer: 6

The Rooftop Singers- Walk Right In

Apart, ik had dit nummer nog nooit gehoord. Ik was in ''64'' nog niet geboren, maar goed, ik dacht het meeste wel te kennen uit die periode.
Ik vind het niet alleen daarom een aparte keuze.
Het neigt inderdaad naar een wat folky sfeer, maar hoor in de gitaarlijnen ook wat rock'n roll.
Tekst is inderdaad hippieachtig, maar zover was het nog niet natuurlijk.

Een vrolijk liedje. (7)

Alicia Keys - Girlfriend
Een mooie stem heeft Alicia Keys beslist. Relaxte R&B, vrij standaard en ik wis wat emotie maar in het genre best te doen.
Cijfer: 6

The Rooftop Singers - Walk Right In
Het heeft inderdaad een hippiesfeer, verder een aardig en vlot maar wat simpel folky nummer.
Cijfer: 7

De nieuwe Single Van De Dag is...

The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 30 december 1972
Kwam binnen op: #19
Hoogste notering: #5
Aantal weken: 11
Aantal punten: 272

Ja, dat is natuurlijk een inkoppertje, zeker als er in 1978 geen Top 40 op die dag is samengesteld.
Ik ga hier niet over uitweiden. Is helemaal niet nodig.
Het enigste dat ik over dit liedje kan zeggen is dat je gewoon standaard de lange versie moet beluisteren, zonder knipwerk erin [10].

Tsja soulklassieker van de bovenste plank, en terecht want het blijft een fantastisch nummer

Cijfer: 9.2

Dat is toch wel toevallig: hij loopt net af op de Radio 2 Top 2000 (ja, ik luister ook regelmatig)!

Uiteraard een geweldige plaat, spannend intro en ook nog een maatschappelijk relevante tekst.

The Temptations- Papa Was A Rollin' Stone

Waarschijnlijk de meest spannende soul ooit op een plaat gezet. De baslijn, de strijkers, de hi-hat, de handclaps, het funky gitaartje en de stemmen die de rest doen.
Werkelijk een parel.

Dit klopt helemaal. (10)

The Temptations - Papa Was A Rolling Stone:

Ik kan het me nog herinneren van de radio. Veronica 192 wilde ook nog wel eens de lange versie uitzenden.
Had de soundtrack van een soort Gangs Of New York-film kunnen zijn.
Mooie is dat er vanalles gebeurt zonder dat het tempo echt omhoog gaat.
En is het eigenlijk wel soul?
Ik zie er in gedachten in ieder geval wel Afrokapsels en hele wijde broekspijpen bij.
Laten we het toch maar onder de soulklassiekers scharen.
Cijfer 8,5.

Je zou het progressieve soul kunnen noemen. Een nummer dat in ieder geval van alles te bieden heeft: de baslijn, de vocalen, de gepaste strijkers en blazers ...
Cijfer: 9

Prima song, klopt helemaal.
De soul heeft een beetje zelfs een mystieke sfeer (8).

Temptations krijgen nog een 8. Geweldige klassieker dit.

Ik zal eens kijken wat de Oud- en Nieuw singles van de dag zijn.

De single van 31-12 was de volgende:

YouTube - What Fun - The Right Side Won

(afbeelding)

Het Haarlemse What Fun kwam 24-12-1983 op plaats 25 binnen met het aanstekelijke The Right Side Won. Geen idee hoe ik dit liedje heb ontdekt (ik vermoed via Radio 1, waar Felix Meurders het wel eens draait), maar sindsdien is het altijd wel een favoriet geweest. En het is nog een behoorlijke hit geweest ook: het stond 8 weken in de lijst en haalde de 3e plaats. Heikel punt is wel dat de koortjes nogal dominant zijn en de rest van de tekst daardoor nauwelijks te volgen is, maar het mag de pret niet drukken.
Cijfer: 8,5

En de single van nieuwjaarsdag, van 10 jaar later (1993 dus):

YouTube - Blind Melon - No Rain (C) 1993 CAPITOL RECORDS

(afbeelding)

Het is best een alternatief weekje zo, met MTV-hit No Rain en ook nog Beavis & Butthead als nieuwe binnenkomers in hun samenwerking met Cher. En dan is er ook nog Ace of Base, maar die komen vast nog wel een andere keer langs. Ik ga echter voor het liedje dat op 35 binnenkwam en in 5 weken de 26ste plaats wist te halen. Blind Melon is een one-hit-wonder, met de nadruk op wonder, want dit is toch wel een liedje dat in zijn soort tot wel een van de betere hoort. Eén van de leukste altohitjes uit de jaren '90 eigenlijk. En helaas ook, zoals dat wel meer ging met gitaarbandjes uit die tijd, ook met een zanger voor wie het leven net even te zwaar woog. "It rips my life away, but it's a great escape" is in ieder geval wel een onsterfelijke regel gebleken.
Cijfer: 9+

Ik zat er net aan te denken: Helemaal vergeten gisteren!

What Fun!: Wat mij betreft toch wel de juiste keuze, al was Rory Block's Lovin' Whiskey bij mij ook wel een kanshebber. Na al die jaren klinkt dit nog steeds fris [8].

Blind Melon: Een heel lekker nummertje, maar een heel album met die zang zou ik niet door kunnen komen. Opvallend hoe je dit nauwelijks nog hoort [7].

Ik moet eerlijk zeggen dat die van What Fun de enige was uit het rijtje dat ik kende.

Iedereen het beste gewenst voor 2013!!

What Fun! - The Right Side Won:

Ja, dat was een leuke. En nog steeds.
Lekker uptempo-popreggae-nummertje met fris dameskoortje, een zanger die op het laatst nog echt gaat zingen, saxofoonsolootje en voor de rest gewoon heerlijk aanstekelijk.
Ik heb het 7"-singeltje nog.
Cijfer 8.

Blind Melon - No Rain:

Briljant nummer met een psiegedeliese jaren 60 sfeer.
Als altijd beklemmend wanhopig gezongen door Shannon Hoon.
Liedje heeft een geheimzinnig soort spanning in zich en op het laatst nog een stiekeme gitaarsolo ook. Emotierock van hoog niveau.
Een van de hoogtepunten van begin jaren 90.
Het album waar dit op staat, is ook erg goed,
Cijfer 9,5.

herman schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat die van What Fun de enige was uit het rijtje dat ik kende.

Zegt Frank Stallone's (de broer van...) Far From Over je niks?

Nee, nooit van gehoord eigenlijk. Ik wist niet eens dat 'ie een broer had.

Vanaf hier allemaal de allerbeste wensen voor 2013 .

What Fun ! - The Right Side Won

Nog op single gehad. Een lekker ska nummer met nog eens een bevlogen tekst ook.
Terecht een grote hit in Nederland. Jammerlijk hierna nooit meer iets van deze band uit Haarlem gehoord. (8)

Inderdaad van de broer van. Komt van dit album. Gelijkenis is goed te zien.
Maar dat Far From Over is een vreselijk over de top fout nummer.
Het intro ervan hoorde ik vannacht nog terug in de Groots met een zachte G show van Guus Meeuwis op televisie.

Blind Melon - No Rain

Deze periode van de jaren 90 zette een aantal prima nieuwe lichting bands op de kaart, en Blind Melon hoorde daar ook even bij.
Een lekker 60's hippie sfeertje, maar dan wel met een lekker tempootje.

Sterk nummer.Eveneens een 8.

What Fun - The Right Side Won
Leuke hit vooral vanwege het ska-achtige ritme, klinkt nog steeds fris na die jaren. Nadien niets meer van deze band gehoord.
Cijfer: 8

Blind Melon - No Rain
Dit gaat zeker niet over het weer van de voorbije decembermaand . Doet mij denken aan de jaren '60-psychedelica maar toch eigenzinnig. Ook deze band bleek een ééndagsvlieg te zijn.
Cijfer: 8

Iedereen de beste wensen van m'n schatje Janice (die dit allemaal mee volgt) & ik!

In de volledige 00s verscheen er geen top 40 op 2 januari en ook geen precies een week eerder, maar zie daar: in 2010 kwam er precies op 2-1 een top 40 uit. Voor één keer neem ik het decennium wat ruimer.

Dit levert ook wel meteen de allerslechtste keuze ooit op, want ik heb de keuze tussen de kerstsingle van De Frogers, Jeroen van der Boom en Kane. Ik ga voor de laatste...:

YouTube - Kane - Love Over Healing

(afbeelding)

Het liedje komt uit Komt een Vrouw bij de Dokter, een film die ik nooit gezien heb, maar ik ken het verhaal wel. Het liedje levert dan ook wel wat fraaie persoonlijke YouTube-comments op.
Dit liedje moet me denken aan me oma. Vorig ar begin zomervakantie hebben we afscheid van haar genomen. ik huil elke dag om haar. Altijd als ik bij mijn opa ben, fiets ik naar haar graf. En ik huil dan. Ik mis de dingen die we samen deeden zoals stroopwafels eten en madeliefkransjes maken. Mijn opa heeft een nieuwe vriendin terwijl mijn oma nog geen ar dood is . Rust in vrede, oma

Zelf kan ik er helaas niet veel mee, maar ik vind het wel mooi om te lezen dat het andere mensen wel wat doet. Wat me vooral opvalt is dat het maar liefst 9 weken genoteerd stond, terwijl het niet verder kwam dan de 20ste plaats.
Cijfer: 3

De desbetreffende top 40 week is hier trouwens door een aantal mensen (o.a. Luc, Kaztor, Arrie en ik) besproken. Arrie gaf de nummers bij elkaar een 4.

Drie jaren gaan snel maar er is een hoop veranderd. Ben inmiddels met m'n lieve schatje getrouwd en het eerste kindeke dient zich bijna aan. Mijn mening over Ka... excuus: Dinand en, meer bepaald, deze single is overigens nog dezelfde: [1].

Kane bashen is natuurlijk erg makkelijk, maar daarom is het niet minder leuk!
Mijn favoriete stuk is wanneer Dinand na ongeveer 45 seconden wisselt van fluisterzang naar een bevlogen 'when you say, what you say', zo slecht dat het fascineert (die oh-oh-oh's ). Zelfs voor Kane hun doen vind ik dit een erg pover nummer (had het overigens nog nooit gehoord). Ik was voor De Frogers gegaan, herman! Cijfer: 1

Gast
geplaatst: vandaag om 10:29 uur

geplaatst: vandaag om 10:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.