MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Equals- Baby Come Back

Vlotte lekkere 60's single die het moet hebben van het pakkende refein. Zo'n refeintje wat je snel op pikt en niet uit je hoofd verdwijnd.
Memory Lane op zijn best.

Cijfer: 7,5

En je hoort Eddy Grant nadrukkelijk meezingen.
Hij heeft het nummer later ook solo opgenomen.

Op zijn eigen eiland, in zijn eigen opnamestudio,
door zelf alle instrumenten in te spelen en zelf te producen
en ook zelf uit te brengen op zijn eigen Ice Records label.

Een bijzondere kerel, die Eddy.

7/10 leuke popsingle die ook niet veel meer dan leuk is.

Liedje met een aanstekelijk refrein, maar de coupletten vind ik eerlijk gezegd tenenkrommend, passen totaal niet in het metrum, heel amateuristisch. Een 6 dan toch maar.

herman schreef:
Heb dit altijd wel een leuk nummer gevonden, net als die grote 90s hit (Always). Meer ken ik niet van ze, al herinner ik me nog wel een stevige flirt met Abba.
Cijfer: 8

Die Abba EP was in Nederland hun grootste succes, 4 nummers van het Zweedse kwartet in disco/dance/gay jas.

maar goed alles wat je over deze single kan zeggen is al gezegd en het moet je een beetje liggen. Ik hou er wel, lekker vrolijk niets aan de hand popliedje

Cijfer: 7

Leuk en aanstekelijk nummer zonder pretentie, het blijft hangen en is daardoor een evergreen.

Een nieuwe single van de dag uit de Seventies:

Ram Jam - Black Betty

(afbeelding)

Eén van de alleraardigste punkachtige nummers ooit, de eendagsvlieg van Ram Jam. Het nummer komt binnen op 14 januari 1978 (één van de sterkste dagen met binnenkomers aller tijden, met She's not there van Santana, You Make Lovin' fun van Fleetwood Mac, No more heroes van de Stranglers en Brickhouse van de Commodores).

Het was punk met een bepaalde aantrekkingskracht, die het grotere publiek wist te trekken. Het stond maar liefst 12 weken in de Top 40 en reikte tot plaats 4

Het is meer hardrock al zijn er wel punkinvloeden. Maar dat neemt niet weg dat het een uitstekend nummer is van een ééndagsvlieg, klinkt speels en spontaan maar toch behoorlijk professioneel met vloeiende overgangen en de nodige virtuositeit zonder pretentieus over te komen.
Cijfer: 8,5

Nelly Furtado: Ik was dit écht totaal kwijt! Blij dus dat ik het weer terug hoor en ik vraag me ook gelijk af waarom het uiteindelijk zo mis ging. Radio klinkt nog lekker melodieus en 'eigen', zoals ze zichzelf op de kaart zette [8].

The Equals: In wat nu het 1969-topic heet gaf ik dit een 7,5 en ik blijf daarbij. Lekker vinnig stampertje van Eddy Grant en de mannen.

Ram Jam: Over vinnige stampertjes gesproken... Dit kón in 1978 en zou je je nu in geen enkele hitparade kunnen voorstellen. Ze zien er in de clip uit als een stelletje stonede boeren heikneuters (en afgaande op de Top 2000 A-Gogo-documentaire die ik hier over zag zijn ze dat ook werkelijk) maar dit nummer is vrij pittig én hitgevoelig. Dank aan Hans voor het plaatsen van de lange uitvoering; dat geknip in het nummer zoals ik het op Radio Veronica hoor doet m'n nekharen rijzen van ergernis [9].
De andere binnenkomers van die dag hadden volgens mij zo'n beetje hetzelfde cijfer gekregen.
Inderdaad buitengewoon.

Ram Jam - Black Betty

Een onderhand niet weg te denken rock classic uit de jaren 70. Aanstekelijk en vinnig. De gitaarriff is overbekend en de ritmesectie trekt lekker van leer.
Eendagsvlieg natuurlijk, maar het nummer zal altijd weer opgepikt worden.
Ik zal er wat luchtgitaar opgespeeld hebben en de fills van de drummer kan ik wel dromen.

Ach heerlijk jeugdsentiment.

8,5.

Een nieuwe Single van de Dag uit de eighties:

Dionne Warwich - All the love in the world

(afbeelding)

Komt binnen op 15 januari 1983.

Uiteindelijk komt er voor succes in de jaren '80 wel altijd wel weer een of andere Gibb bij kijken. Eerder deden ze hetzelfde trucje bij Barbara Streisand.

Ok, het wordt er gladjes van, zoetgevooisd wellicht. Maar ik zal niet zeggen dat zij talentloze werkstukken aanleveren. Er kan worden gezegd dat Warwick betere nummers heeft gezongen. Misschien. Maar dit werd uiteindelijk wel één van haar grootste hits, het stond 8 weken genoteerd en haalde de derde plek. Vooruit, een 7.

Dionne Warwick- All The Love In The World

Ja, een duidelijke Gibb produktie. Streisand, Kenny Rogers, Dolly Parton, begin jaren 80, allemaal die typische Gibb sound.

Inderdaad erg zoetjes dit, een beetje in dezelfde stijl gemaakt als Heartbreaker, een hitje voor Warwick eind ''81'' als ik me niet vergis.

De tante van wijlen Whitney Houston heeft een prettig stemgeluid, en dat maakt dit niet heel bijzondere nummer toch net even wat beter.

6,5.

Nelly Furtado - On The Radio:

Ik was deze inderdaad ook kwijt.
Ik heb voor Nelly Furtado (zeker in het begin) altijd wel een beetje een zwak gehad.
Het zal wel onder R&B vallen, met van die typische stotende ritmes en haperinkjes. Het liedje heeft echter een aangename melodie en inderdaad het wordt naar het laatste toe steeds leuker.
Cijfer 6,5.

The Equals - Baby Come Back:

Zat ik vroeger al altijd voor aan de radio gekluisterd.
Heb voor de solocarriere van Eddy Grant daarna ook altijd een zwak gehad.
Het gitaarriffje is weergaloos en de soulvolle zang en meebrulmelodie maakt het een uitermate zomers liedje waar je goeie zin van krijgt.
Jaren 60 klassiekertje dus en een 8,5.

Ram Jam - Black Betty:

Ik kan het nummer wel dromen natuurlijk. Vroeger vaste prik op schoolfeesten en zelfs met carnaval.
Het is natuurlijk gewoon een cover van een bluesnummer van Leadbelly en de groep was een door de Amerikaanse bubblegum-producers Kasenetz & Katz bijeengeraapt stel losse muzikanten.
Echter wel omgebogen naar een echt hardrocknummer en een instant meebruller.
Zowat op iedere CBS verzamel-LP/CD te vinden.
De 'lange' LP-versie duurt een minuut langer en haalt bijna de 4 minuten.
Die LP is overigens niet onaardig.
Ik geloof niet dat er mensen zijn die deze ultieme 'one day fly' niet kennen.
Cijfer 8.

Dionne Warwick - All The Love In The World:

Goed gezongen, aangename melodie, fijn om onder de douche mee te zingen.
Maar, gebroeders Gibb of niet, mij toch een beetje te fout jaren 80 gladjes.
Ik zie me nog staan in die duffe ballencafees en discotheken met dit soort gladde muziek op de achtergrond.
Maar zeker een 6 nog.

Vandaag valt de keuze uit een hit op 1999. Ik had ook voor Prince' 1999 kunnen kiezen, die opnieuw binnenkomt, maar ik ging voor een nummer dat echt uit die tijd komt:

YouTube - All I Need (1998) - Air (directed by Mike Mills)

(afbeelding)

All I Need kwam binnen op plaats 36, steeg door naar 25 en hield het 7 weken uit in de Top 40. Alhoewel ik zelf destijds de eerdere singles Sexy Boy en Kelly Watch The Stars veel leuker vond, was het pas bij dit nummer dat het publiek Air en masse oppikte en Moon Safari echt een klassiek album werd, volgens mij. Ik was het een tijdje moe, maar de laatste jaren ben ik het wel weer gaan waarderen. All I Need is een mooi nummer, zeker met de liefdevolle videoclip ("don't make me cry...") erbij die destijds heel vaak op MTV kwam.

"Directed by Mike Mills". Mike Mills? Van R.E.M.?

Air- All I Need

Was toendertijd erg gecharmeerd van het album Moon Safari, dus ook deze song.
Tijd niet meer gehoord, maar ik vind het nog steeds van een bijzondere schoonheid.
Lekker aangenaam spacey, en met een rustgevend relaxt verloop. Mooi gezongen ook.
Stijlvol en best wel tijdloos ook.

Cijfer: 8,5

Dionne Warwick - All The Love In The World
Een zoete en wat gladde ballad (een beetje typisch voor die tijd) maar de haar soulvolle zang is prima en trekt mij over de streep.
Cijfer: 6,5

Air - All I Need
Hun album Moon Safari moet ik nog eens draaien. Aangename song, relaxt met smaakvolle elektronische begeleiding, klinkt zwoel en relaxt en tevens tijdloos.

Air - All I Need:

Erg aangenaam relaxed nummer, met een lekker wa-oe-waa refreintje en ruimtelijk uitwaaierende electronica.
Toch heeft het ergens een wat duistere spanning in zich (zeker het laatste stukje), maar op het strand laat het zich ook wel aanhoren achter een koele pils.
Kunnen we gerust een eind jaren 90-klassiekertje noemen.
Cijfer 8,5.

9 jaar geleden kwam binnen in de top 40:

YouTube - Motorcycle - As The Rush Comes (Official Music Video)

(afbeelding)

Helaas heeft de Top 40 geen songwiki van dit nummer, maar ik kan wel zien dat 'ie op 20 binnenkwam en de 9e plek wist te halen. Zelf ben ik niet echt een liefhebber van progressieve house en trance, maar dit nummer heeft me altijd wel kunnen bekoren. Het heeft een bepaalde spanning en diepgang die zorgt dat het niet in platheid vervalt.

Veruit m'n favoriete trance nummer ooit, al heb ik in dat genre niet echt veel favorieten. Blijkt maar weer dat ik me destijds voor 0% in de hitlijsten interesseerde, ik had echt geen idee dat dit ooit de Top 40 gehaald heeft, en dan ook nog eens een top 10 notering. Volledig terecht wat mij betreft.

Cijfer: 9,5

Moet nog reageren op de laatste twee singles.

Ik kan alvast verklappen dat er morgen een klassieker op stapel staat!

Motorcycle- As The Rush Comes

Ik had er nog nooit van gehoord, iets wat mij wel meer overkomt in dit genre.

Een verrassende song. Spannend, en een sterke melodielijn. De trance hier in weergeeft een prima sfeer in deze song.
Deze vorm van house vind ik prima te doen, omdat het ook voldoende inhoud heeft.

Hier is trouwens de onovertroffen "original mix" van 9,5 minuut:

Volgens mij is dit de volledige originele versie. Onovertroffen inderdaad.

Anyway, een van de beste trancenummers

Cijfer: 9,5

Volgens mij heb je gelijk. Heb geen geluid hier op werk, en las in de comments van die van 9,5 minuut iets van "original mix" dus ik dacht dat dat hem dan wel zal zijn. Maar volgens mij is het origineel inderdaad net boven de 10 minuten i.p.v. er net onder.

In de lange versie is het inderdaad nog wat beter allemaal. Ik verhoog mijn cijfer naar 8,5. Toch wel bijzonder dat dit een hit kon worden, meestal zitten we hier opgezadeld met die popiejopietrance.

Motorcycle - As The Rush Comes
Dit kende ik niet, met trance en de hitlijsten in die periode heb ik niet zo veel maar dit nummer valt goed mee. Het heeft een tenminste een sterke melodie en ook sfeer en diepgang, deze vorm van house kan voor mij best.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 18 januari 1969
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #25
Aantal weken: 7
Aantal punten: 72

De tekst is natuurlijk droevig, maar de muziek daaronder maakt me absoluut een blij persoon.
Misschien wel hét voorbeeld van de Motown-sound, met elk geluidje precies op de juiste plek.
Koortjes om van te smullen, Marvin in absolute topvorm en de blazerssectie maakt het feestje helemaal compleet: [10]!!!!

Moet even gezegd dat de heruitgave in de zomer van 1986 net iets hoger scoorde, maar het zijn toch betreurenswaardige resultaten in een land waar de naam David Bowie tegenwoordig bij plaatjespluggers paniekaanvallen, rode uitslag, knikkende knieën en angstzweet veroorzaakt...

All I need - Air (7)

Heel apart. Ik vind de gesprekken tussendoor wel iets hebben. Het is overigens vrij laidbacke muziek, zonder dat het storend is. Wel had er van mij een minuutje af gemogen.

As the rush comes - Motorcycle

Het woord "onovertroffen" is gevallen, ik neem aan dat daar mee wordt bedoeld "in z'n soort". De versie van Herman van 3,5 minuut is precies goed. Het blaast mij niet van mijn stoel (5), vind het verder niet storend maar het is ook niet mijn muziek. Eerlijk gezegd vind ik het na verloop van tijd een beetje saai worden.

I heard it through the grapevine - Marvin Gaye

Is natuurlijk een onvervalste klassieker, een veelvuldig en succesvol gecoverd nummer. De soul van Gaye doet hier mooi, fris en eerlijk aan, sterke melodie (8,5)

Inderdaad een onvervalste soulklassieker, vooral door de geweldige zang van Marvin Gaye.
Cijfer: 9

Gast
geplaatst: vandaag om 05:50 uur

geplaatst: vandaag om 05:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.