Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 24 januari 2013, 22:37 uur
Yeah!!! Ik kan geen genoeg krijgen van dit nummer, dit is het ideale middel tegen depressie.
Cijfer: 9,5
Cijfer: 9,5
0
geplaatst: 24 januari 2013, 23:24 uur
Best een aardig nummer, maar het is wel echt het prille begin van wat iets heel moois zou worden. Ik word ook wel vrolijk van de vroege Beatles-liedjes (al hebben ze in hun beginjaren ook echt wel hele matige dingen uitgebracht). Simpel maar doeltreffend.
Cijfer: 7
0
geplaatst: 24 januari 2013, 23:33 uur
Daar sluit ik me bij aan. Leuk nummer zoals alle vroege singles van The Beatles, maar nou ook weer niet iets om heel wild van te worden.
0
geplaatst: 25 januari 2013, 13:35 uur
En bij de nieuw Single van Dag aandacht voor een Nederlandse zangeres met een nummer 1 hit, een eendagsvlieg uit de Seventies:
Joey Dyser - 100 Years

Joey Dyser komt binnen op 25 januari 1975. Eerlijk gezegd, vond ik het zeker toen een geweldige single en de liefde is dan misschien wat afgevlakt maar ik vind het nog steeds geen slecht nummer (7).
Volgens mij bleef de hit ook beperkt tot Nederland (misschien nog België) en na één nummer was het ook gelijk volledig gedaan met Joey Dyser en interessante hits. Maar prima stem desalniettemin, prima opbouw in de song. Jammer dat ze niet heeft doorgezet.
100 Years heeft 13 weken genoteerd gestaan en haalde glansrijk de 1e plek.
Joey Dyser - 100 Years

Joey Dyser komt binnen op 25 januari 1975. Eerlijk gezegd, vond ik het zeker toen een geweldige single en de liefde is dan misschien wat afgevlakt maar ik vind het nog steeds geen slecht nummer (7).
Volgens mij bleef de hit ook beperkt tot Nederland (misschien nog België) en na één nummer was het ook gelijk volledig gedaan met Joey Dyser en interessante hits. Maar prima stem desalniettemin, prima opbouw in de song. Jammer dat ze niet heeft doorgezet.
100 Years heeft 13 weken genoteerd gestaan en haalde glansrijk de 1e plek.
0
geplaatst: 25 januari 2013, 15:32 uur
Oftewel Josje Duister van Stelten.
Toen ik nog een klein bikkeltje was, werd dit thuis regelmatig gedraaid. Mijn oudere zus had het singletje gekocht.
Altijd al een fraai liedje gevonden. Mooie opbouw met het militaire roffeltje en uitbouwend naar een fraaie climax. Erg prettige stem ook had deze dame.
Het was inderdaad snel over met de pret voor Joey Dyser. Ze trok zich na een aantal geflopte singles terug uit de bizz.
Eendagsvlieg, maar wel een hele mooie.
8,5.
Toen ik nog een klein bikkeltje was, werd dit thuis regelmatig gedraaid. Mijn oudere zus had het singletje gekocht.
Altijd al een fraai liedje gevonden. Mooie opbouw met het militaire roffeltje en uitbouwend naar een fraaie climax. Erg prettige stem ook had deze dame.
Het was inderdaad snel over met de pret voor Joey Dyser. Ze trok zich na een aantal geflopte singles terug uit de bizz.
Eendagsvlieg, maar wel een hele mooie.
8,5.
0
geplaatst: 25 januari 2013, 21:15 uur
Hoewel ik het nu ietsje minder vind dan bij het uitkomen vind ik dat nog steeds een behoorlijk sterke song door de marsdrums, de goede opbouw en de zang.
Cijfer: 7,5
0
geplaatst: 25 januari 2013, 22:56 uur
Vind ik ook een leuke one hit wonder. Toevallig nog een paar dagen terug beluisterd. Van mij ook een 8, ik sluit me aan bij de rest (behalve tricolore dan).
0
geplaatst: 26 januari 2013, 02:08 uur
Als jong kind zat ik bij een kerkkoor (inmiddels de kerk alweer 20 jaar geleden afgezworen) en daar zongen we een lied op de melodie van dit nummer. Had het origineel nooit gehoord en wordt nu dus weer geconfronteerd met de melodie. Moet zeggen dat het me redelijk koud laat, vind het eigenlijk een wat zouteloos nummer.
Cijfer: 6
Cijfer: 6
0
geplaatst: 26 januari 2013, 13:50 uur
Joey Dyser - 100 Years:
Ik zie haar nog zitten in die grote rieten stoel (die toen in waren) bij Toppop.
Vroeger vond ik dit iets te suikerzoet en te glad.
Ben daar wel op teruggekomen.
Het is zo'n helemaal opgebouwd nummer (net als bv. White Rabbit) wat dus steeds harder gaat, al is dat in dit geval relatief.
Mooi gezongen en leuk roffeldrumwerk en naar het einde toe steeds sterker.
Josje Duister zag uiteindelijk de showbiz niet zitten en blijft de ultieme one-day fly.
Cijfer 7,5.
Ik zie haar nog zitten in die grote rieten stoel (die toen in waren) bij Toppop.
Vroeger vond ik dit iets te suikerzoet en te glad.
Ben daar wel op teruggekomen.
Het is zo'n helemaal opgebouwd nummer (net als bv. White Rabbit) wat dus steeds harder gaat, al is dat in dit geval relatief.
Mooi gezongen en leuk roffeldrumwerk en naar het einde toe steeds sterker.
Josje Duister zag uiteindelijk de showbiz niet zitten en blijft de ultieme one-day fly.
Cijfer 7,5.
0
geplaatst: 26 januari 2013, 19:18 uur
Een andere dame bij de Singles van de Dag:
Tina Turner - Better be good to me

Sinds het einde van 1983 en de single Let's stay together waren we eigenlijk wel een beetje in de ban van de terugkeer van Tina Turner en haar comeback album Private dancer. Better be good to me was weer een volgende single in de reeks, één van de betere nummers ook van Private dancer (7,5). Op een single meer of minder werd niet gekeken.
Live komt Tina Turner overigens nog veel beter uit de verf. Voor nu (ze is 73) zou ik het niet zo goed meer weten. Ik las vandaag dat ze voornemens is om Zwitserse te worden.
Better be good to me kwam binnen op 26 januari 1985, stond slechts drie weken genoteerd en reikte naar de 36e plaats.

Sinds het einde van 1983 en de single Let's stay together waren we eigenlijk wel een beetje in de ban van de terugkeer van Tina Turner en haar comeback album Private dancer. Better be good to me was weer een volgende single in de reeks, één van de betere nummers ook van Private dancer (7,5). Op een single meer of minder werd niet gekeken.
Live komt Tina Turner overigens nog veel beter uit de verf. Voor nu (ze is 73) zou ik het niet zo goed meer weten. Ik las vandaag dat ze voornemens is om Zwitserse te worden.
Better be good to me kwam binnen op 26 januari 1985, stond slechts drie weken genoteerd en reikte naar de 36e plaats.
0
geplaatst: 26 januari 2013, 19:56 uur
Eventjes snel doornemen:
Mark 'Oh: Volslagen verschrikkelijk [1].
Mocky: Zeer fijne single dat ik me nog goed herinner (KinK FM, geloof ik).
Heerlijk loom sfeertje, meer iets voor de zomer [8,5].
Beatles: Klassiekertje, natuurlijk. Ook anno nu nog prima te doen [8,5].
Joey Dyser: Best aardig voor zo'n genre, maar ik word er wat flauw van [5].
Tina Turner: Leuke, pittige single die eens niet overplayed is. Waarschijnlijk geschreven met haar omstreden ex in gedachten. Het is alleen jammer dat de aalgladde 80's-productie het geheel wat castreert [7,5].
Mark 'Oh: Volslagen verschrikkelijk [1].
Mocky: Zeer fijne single dat ik me nog goed herinner (KinK FM, geloof ik).
Heerlijk loom sfeertje, meer iets voor de zomer [8,5].
Beatles: Klassiekertje, natuurlijk. Ook anno nu nog prima te doen [8,5].
Joey Dyser: Best aardig voor zo'n genre, maar ik word er wat flauw van [5].
Tina Turner: Leuke, pittige single die eens niet overplayed is. Waarschijnlijk geschreven met haar omstreden ex in gedachten. Het is alleen jammer dat de aalgladde 80's-productie het geheel wat castreert [7,5].
0
geplaatst: 26 januari 2013, 22:30 uur
Tina Turner- Better Be Good To Me
Veel singles inderdaad van Tina's come-back plaat Private Dancer destijds.
Dit is wat pittiger en past goed bij Tina.
Desondanks had het wat rauwer gemogen, en ben het eens met kaztor dat de 80's produktie wat roet in het eten gooit.
Kwalitatief verder dik in orde. Als liedje eigenlijk weinig mis mee.
Cijfer: 7,3
Veel singles inderdaad van Tina's come-back plaat Private Dancer destijds.
Dit is wat pittiger en past goed bij Tina.
Desondanks had het wat rauwer gemogen, en ben het eens met kaztor dat de 80's produktie wat roet in het eten gooit.
Kwalitatief verder dik in orde. Als liedje eigenlijk weinig mis mee.
Cijfer: 7,3
0
geplaatst: 27 januari 2013, 00:31 uur
Alvast de single van de dag van 27 januari. We gaan 17 jaar terug in de tijd met de volgende entry uit 1996:
De single-edit:
YouTube - Faithless - Insomnia (CEC Radio Mix)
De (veel betere) albumversie:
YouTube - Insomnia (Album version) ~ Faithless

Insomnia stond 7 weken in de lijst, de hoogste positie die behaald werd was de 20ste. Niet echt een gigantische top 40-hit dus, maar Insomnia wordt bij het grote publiek volgens mij wel gezien als één van de beste danceplaten ooit gemaakt, want het doet het altijd wel goed in de publiekspolls. Net als Salva Mea (die ik wel wat beter vind) overigens, hun debuutsingle (Salva Mea is hun tweede).
Zo ongeveer alle festivals werden er in de jaren '90 echt finaal mee plat gespeeld in ieder geval. Ik weet nog wel dat ik ze zelf in 2002 (?) voor het eerst zag en dat was behoorlijk indrukwekkend. En ook 6 jaar geleden op Sziget was het nog goed, al is Faithless inmiddels wel een beetje een nostalgie-act voor ouderen geworden, want fans van onder de 30 hebben ze amper. Zelf ben ik nooit een enorme fan geweest, maar een 8 kan ik er nog altijd wel aan kwijt.
De single-edit:
YouTube - Faithless - Insomnia (CEC Radio Mix)
De (veel betere) albumversie:
YouTube - Insomnia (Album version) ~ Faithless
Insomnia stond 7 weken in de lijst, de hoogste positie die behaald werd was de 20ste. Niet echt een gigantische top 40-hit dus, maar Insomnia wordt bij het grote publiek volgens mij wel gezien als één van de beste danceplaten ooit gemaakt, want het doet het altijd wel goed in de publiekspolls. Net als Salva Mea (die ik wel wat beter vind) overigens, hun debuutsingle (Salva Mea is hun tweede).
Zo ongeveer alle festivals werden er in de jaren '90 echt finaal mee plat gespeeld in ieder geval. Ik weet nog wel dat ik ze zelf in 2002 (?) voor het eerst zag en dat was behoorlijk indrukwekkend. En ook 6 jaar geleden op Sziget was het nog goed, al is Faithless inmiddels wel een beetje een nostalgie-act voor ouderen geworden, want fans van onder de 30 hebben ze amper. Zelf ben ik nooit een enorme fan geweest, maar een 8 kan ik er nog altijd wel aan kwijt.
0
geplaatst: 27 januari 2013, 12:37 uur
Tina Turner - Better Be Good To Me:
De vijfde single van het uitstekende album Private Dancer, waarmee ze feitelijk een comeback maakte.
Ik mag dit nog steeds graag horen, het nummer heeft een flinke drive in zich en je zingt het zo mee.
Meer rock dan soul en lekker waaierende gitaar.
Met de produktie vind ik voor deze keer niet zo veel mis mee.
Cijfer 8.
De vijfde single van het uitstekende album Private Dancer, waarmee ze feitelijk een comeback maakte.
Ik mag dit nog steeds graag horen, het nummer heeft een flinke drive in zich en je zingt het zo mee.
Meer rock dan soul en lekker waaierende gitaar.
Met de produktie vind ik voor deze keer niet zo veel mis mee.
Cijfer 8.
0
geplaatst: 27 januari 2013, 13:01 uur
Faithless - Insomnia:
Er schijnen ongeveer 6 miljoen mixen van dit nummer te zijn, maar ik wil het even bij de lange albumversie houden.
Blijft een uitermate spannend nummer. Enigszins onheilspellend, maar ook weer zweverig.
Je kunt er ook nog op de dansvloer mee uit je dak gaan (pilletje helpt).
Zuiver als muziekliefhebber gesproken (niet als dansvloermaniak), vind ik het toch een kleine klassieker.
Er gebeurt tenslotte genoeg in dit nummer.
Cijfer 8.
Er schijnen ongeveer 6 miljoen mixen van dit nummer te zijn, maar ik wil het even bij de lange albumversie houden.
Blijft een uitermate spannend nummer. Enigszins onheilspellend, maar ook weer zweverig.
Je kunt er ook nog op de dansvloer mee uit je dak gaan (pilletje helpt).
Zuiver als muziekliefhebber gesproken (niet als dansvloermaniak), vind ik het toch een kleine klassieker.
Er gebeurt tenslotte genoeg in dit nummer.
Cijfer 8.
0
geplaatst: 27 januari 2013, 15:49 uur
Faithless: Niet echt helemaal mijn ding, maar toch wel leuke dance-muziek.
Live is het inderdaad een feestje: Ik zag ze op Pinkpop in 2002.
Insomnia krijgt van mij een [7].
Live is het inderdaad een feestje: Ik zag ze op Pinkpop in 2002.
Insomnia krijgt van mij een [7].
0
geplaatst: 27 januari 2013, 16:59 uur
Faithless- Insomnia:
Legendarisch geworden dance-track, live ook erg goed.
Bijna hypnoserend, spannend en opzwepend.
Niet plat, zit goed inelkaar en met inhoud. (8)
Legendarisch geworden dance-track, live ook erg goed.
Bijna hypnoserend, spannend en opzwepend.
Niet plat, zit goed inelkaar en met inhoud. (8)
0
geplaatst: 27 januari 2013, 17:39 uur
Afkomstig uit haar come-back-album Private Dancer waaruit zoveel hitsingles voortkwamen. Pittig nummer dat tussen rock en soul ligt en met veel overtuiging gezongen al doet de jaren '80-productie een beetje afbreuk (nadien zou het alsmaar gladder worden).
Faithless - Insomnia
Het soort dance dat altijd kan voor mij, ik verkies de lange albumtrack. Dit is melodieus met goed opgebouwde spanning, heeft een live-sfeer en je kunt erop dansen.
Cijfer: 8
Afkomstig uit haar come-back-album Private Dancer waaruit zoveel hitsingles voortkwamen. Pittig nummer dat tussen rock en soul ligt en met veel overtuiging gezongen al doet de jaren '80-productie een beetje afbreuk (nadien zou het alsmaar gladder worden).
Faithless - Insomnia
Het soort dance dat altijd kan voor mij, ik verkies de lange albumtrack. Dit is melodieus met goed opgebouwde spanning, heeft een live-sfeer en je kunt erop dansen.
Cijfer: 8
0
geplaatst: 28 januari 2013, 17:31 uur
musician schreef:
We zitten even op een verkeerd schema, ik kom dezelfde dagen van de jaren 60, 70 en 80 van vorig jaar weer tegen.
Morgen doe ik daarom een weer een nieuwe Single van de Dag voor de Sixties!
We zitten even op een verkeerd schema, ik kom dezelfde dagen van de jaren 60, 70 en 80 van vorig jaar weer tegen.
Morgen doe ik daarom een weer een nieuwe Single van de Dag voor de Sixties!
Krijg ik binnenkort weer een niet bestaande Top 40-dag voor de 80's... (10 februari)

Ik zit terug op het schema van 4 weken geleden.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 22:47 uur
De single van 28 januari kwam precies 7 jaar geleden binnen in de Nederlandse Top 40:
YouTube - Jamie Lidell - Multiply

Een grote hit werd het niet: het nummer stond slechts twee weken genoteerd, achtereenvolgens op de 38ste en 37ste plek.
Desalniettemin vind ik het wel een fijne soulplaat, waaraan nauwelijks nog af is te horen dat Jamie uit de electronische scene afkomstig is... alhoewel, is... ik zag hem eind 2006 een uitzinnig en behoorlijk experimenteel optreden geven in het Paard in Den Haag. Dit nummer was ik een beetje zat, maar nu kan het me toch wel weer bekoren. Het zingt ook wel lekker mee en doet me ineens aan Otis (i'm so tired, so tired...) denken.
Cijfer: 8,5
YouTube - Jamie Lidell - Multiply
Een grote hit werd het niet: het nummer stond slechts twee weken genoteerd, achtereenvolgens op de 38ste en 37ste plek.
Desalniettemin vind ik het wel een fijne soulplaat, waaraan nauwelijks nog af is te horen dat Jamie uit de electronische scene afkomstig is... alhoewel, is... ik zag hem eind 2006 een uitzinnig en behoorlijk experimenteel optreden geven in het Paard in Den Haag. Dit nummer was ik een beetje zat, maar nu kan het me toch wel weer bekoren. Het zingt ook wel lekker mee en doet me ineens aan Otis (i'm so tired, so tired...) denken.
Cijfer: 8,5
0
geplaatst: 29 januari 2013, 16:44 uur
Jamie Lidell: Best een lekker nummer dat soms nog op de radio te horen is (Edwin Evers bijvoorbeeld, in de vroege morgen vóór 8 uur, als hij zich nog niet aan vaderlandse artiesten vergrijpt in de statusbepalende ochtendspits-uren). Dit klinkt gedreven, zonnig en eerlijk. Ik heb tenminste niet het idee dat hij koortsachtig naar een select publiek zit te vissen, iets wat sommige van z'n collega's duidelijk wél lijken te doen [8].
---------
De nieuwe Single Van De Dag is...
The Golden Ear-rings - That Day

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 29 januari 1966
Kwam binnen op: #16
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 15
Aantal punten: 462
De keuze was niet moeilijk: Van alle Nederlandse, Amerikaanse en Engelse lijsten (de laatste twee tot 1965) is dit de enigste binnenkomer op deze dag, alleen in de Top 40, uiteraard.
Bij mijn weten is zoiets een zeldzaamheid.
En een flinke hit werd het ook, deze tweede single van onze welbekende Hagenezen.
'Heb ik er veel mee?' is dan bij mij de vraag... Het helpt natuurlijk dat iedereen toen nog geen flauw benul had van wat deze heren uiteindelijk in huis zouden hebben. Meng ik die kennis met het wat brave karakter van het gebodene, dan kom ik uit op een [7].
---------
The Golden Ear-rings - That Day

Datum van binnenkomst: 29 januari 1966
Kwam binnen op: #16
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 15
Aantal punten: 462
De keuze was niet moeilijk: Van alle Nederlandse, Amerikaanse en Engelse lijsten (de laatste twee tot 1965) is dit de enigste binnenkomer op deze dag, alleen in de Top 40, uiteraard.
Bij mijn weten is zoiets een zeldzaamheid.
En een flinke hit werd het ook, deze tweede single van onze welbekende Hagenezen.
'Heb ik er veel mee?' is dan bij mij de vraag... Het helpt natuurlijk dat iedereen toen nog geen flauw benul had van wat deze heren uiteindelijk in huis zouden hebben. Meng ik die kennis met het wat brave karakter van het gebodene, dan kom ik uit op een [7].
0
geplaatst: 29 januari 2013, 17:14 uur
Jami Lidel- Multipy
Aardig geslaagde retro soul song. Uitstekend vertolkt en oprecht gebracht. Stem klinkt prettig en het verloop sfeervol. Niet bijster origineel in de zin van vernieuwend, maar het luistert lekker weg.
The Golden Earrings- That Day
Prille single van onze eigen Earrings. In het straatje van de alom heersende engelse mersey beat.
Beetje naief nog en nog zonder een echt eigen indentiteit, maar het talent druipt er vanaf.
Ik geef het een 7.
Aardig geslaagde retro soul song. Uitstekend vertolkt en oprecht gebracht. Stem klinkt prettig en het verloop sfeervol. Niet bijster origineel in de zin van vernieuwend, maar het luistert lekker weg.
The Golden Earrings- That Day
Prille single van onze eigen Earrings. In het straatje van de alom heersende engelse mersey beat.
Beetje naief nog en nog zonder een echt eigen indentiteit, maar het talent druipt er vanaf.
Ik geef het een 7.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 22:43 uur
Jamie Lidell - Multiply:
Ik kende het niet.
Klinkt nogal jaren 70 eigenlijk, maar dan zonder de violen.
Zijn stem doet mij ook een klein beetje aan Otis Redding denken.
Lekker soulplaatje gewoon.
Zal eens naar meer werk van hem op zoek gaan.
Cijfer 7.
The Golden Earrings - That Day:
Tweede singeltje van de Earrings.
Stijl Mersey Beat inderdaad, maar met een gouden melodietje en mooi braaf gezongen.
Wekt altijd een glimlach bij mij op, dit liedje.
Cijfer 7,5
Ik kende het niet.
Klinkt nogal jaren 70 eigenlijk, maar dan zonder de violen.
Zijn stem doet mij ook een klein beetje aan Otis Redding denken.
Lekker soulplaatje gewoon.
Zal eens naar meer werk van hem op zoek gaan.
Cijfer 7.
The Golden Earrings - That Day:
Tweede singeltje van de Earrings.
Stijl Mersey Beat inderdaad, maar met een gouden melodietje en mooi braaf gezongen.
Wekt altijd een glimlach bij mij op, dit liedje.
Cijfer 7,5
0
geplaatst: 29 januari 2013, 22:59 uur
Ik vind die van de Earrings ook wel leuk, op zich niet zo bijzondere, maar wel sympathieke beatmuziek. Ik kan dit prima hebben, in tegenstelling tot een hoop van het werk met Hay.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 23:01 uur
Jamie Lidell - Multiply
Mij doet het ook aan Otis Redding denken en aan de soul van de jaren '60 in het algemeen door de productie. Klinkt lekker en oprecht.
The Golden Earrings - That Day
Nog sterk in de stijl van The Beatles, toen nog wat braafjes maar mooie melodie en zang.
Mij doet het ook aan Otis Redding denken en aan de soul van de jaren '60 in het algemeen door de productie. Klinkt lekker en oprecht.
The Golden Earrings - That Day
Nog sterk in de stijl van The Beatles, toen nog wat braafjes maar mooie melodie en zang.
0
geplaatst: 30 januari 2013, 20:22 uur
Jackie Cornell - Everyday's Torture

Datum van binnenkomst: 30 januari 1971
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #35
Aantal weken: 3
Aantal punten: 12
Toch best fortuinlijk hoe ik bij dit pareltje uitkwam voor deze dag in 1971. Ray Stevens met Bridget The Midget vind ik zonder enige twijfel verschrikkelijk, She's A Lady vind ik een wat zwakkere Tom Jones-single en m'n pet stond helemaal niet naar de rest van het aanbod.
Deze Jackie Cornell was de zanger van de Haagse band Boots, die we al eerder tegenkwamen in wat nu het 1969-topic is. Op dit nummer, dat -om eens een link met gisteren te leggen- een cover is van de stadsgenoten Golden Earring, zingt hij toch wel redelijk fenomenaal. Wat een strot!
Het valt me eigenlijk ook wel op hoeveel dit nummer gemeen heeft met Led Zeppelin's Dazed And Confused. Ik moet nu eten, dus even snel: Zeer goed nummer! [8,5].
Jackie Cornell - Everyday's Torture

Datum van binnenkomst: 30 januari 1971
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #35
Aantal weken: 3
Aantal punten: 12
Toch best fortuinlijk hoe ik bij dit pareltje uitkwam voor deze dag in 1971. Ray Stevens met Bridget The Midget vind ik zonder enige twijfel verschrikkelijk, She's A Lady vind ik een wat zwakkere Tom Jones-single en m'n pet stond helemaal niet naar de rest van het aanbod.
Deze Jackie Cornell was de zanger van de Haagse band Boots, die we al eerder tegenkwamen in wat nu het 1969-topic is. Op dit nummer, dat -om eens een link met gisteren te leggen- een cover is van de stadsgenoten Golden Earring, zingt hij toch wel redelijk fenomenaal. Wat een strot!
Het valt me eigenlijk ook wel op hoeveel dit nummer gemeen heeft met Led Zeppelin's Dazed And Confused. Ik moet nu eten, dus even snel: Zeer goed nummer! [8,5].
0
geplaatst: 30 januari 2013, 21:34 uur
Jackie Cornell- Everyday's Torture
Ik ken deze versie alleen van het origineel, van de Earring dus.
Dit is een fraaie doorleefde versie, sterk die strijkers er in verwerkt voor het drama, maar die stem is echt heel sterk. Gemeend en passievol.
Vrij bombastisch uiteindelijk, maar past er gewoon goed bij.
Wat is er verder met deze man gebeurt, met zo'n strot zou je internationaal ook hoge ogen gooien volgens mij.
Fraai, een 8.
Ik ken deze versie alleen van het origineel, van de Earring dus.
Dit is een fraaie doorleefde versie, sterk die strijkers er in verwerkt voor het drama, maar die stem is echt heel sterk. Gemeend en passievol.
Vrij bombastisch uiteindelijk, maar past er gewoon goed bij.
Wat is er verder met deze man gebeurt, met zo'n strot zou je internationaal ook hoge ogen gooien volgens mij.
Fraai, een 8.
0
geplaatst: 30 januari 2013, 22:18 uur
Door een logeerpartij in mijn huis kon ik de afgelopen dagen maar mondjesmaat reageren (behalve dan op mijn werk, zonder geluid), dus even inhalen:
Faithless - Insomnia (CEC Radio Mix). Aparte single, start met sober en donker geluid. Daarna toch een hoog dance gehalte. Maar van in ieder geval het betere niveau. Met enige regelmaat wordt er teruggegaan naar het donkere geluid, wat de single ten goede komt (6).
Jamie Lidell - Multiply. Is van een andere schnit. Meer R & B. Van de 21e eeuw, maar had ook zeker van de vorige kunnen zijn. Wel mooi gedaan (7)
Golden Earring - That Day is natuurlijk een overbekend nummer voor ondergetekende. Vanaf het begin eigenlijk al sterk, Golden earring. Hoewel piepjong, natuurlijk. Meeslepende sixties pop met een rockrandje (7,5).
Jackie Cornell- Everyday's Torture. Dit is aardig, maar verbleekt bij het origineel, te vinden op het album Eight Miles High van de Golden Earring. Het nummer is op zich goed, daarom kan Cornell zich er geen buil aan vallen. De vraag is altijd wat de cover aan extra's te bieden heeft ten opzichte van het origineel. Dramatiek, strijkers, toch wel de strot van Jackie Cornell. Hoewel ik liever zowel Kooijmans als Hay mag horen..... Een 6,5.
En ja, ik had graag geschreven dat de leden van Led Zeppelin vóór hun geweldige debuut met enige regelmaat hebben geluisterd naar Everydays torture om inspiratie op te kunnen doen voor Dazed and confused..... Maar helaas verschijnt Led Zeppelin I in januari 1969, Eight Miles High is van november 1969. Dus ik ben bang dat het eerder andersom zal zijn geweest...
Faithless - Insomnia (CEC Radio Mix). Aparte single, start met sober en donker geluid. Daarna toch een hoog dance gehalte. Maar van in ieder geval het betere niveau. Met enige regelmaat wordt er teruggegaan naar het donkere geluid, wat de single ten goede komt (6).
Jamie Lidell - Multiply. Is van een andere schnit. Meer R & B. Van de 21e eeuw, maar had ook zeker van de vorige kunnen zijn. Wel mooi gedaan (7)
Golden Earring - That Day is natuurlijk een overbekend nummer voor ondergetekende. Vanaf het begin eigenlijk al sterk, Golden earring. Hoewel piepjong, natuurlijk. Meeslepende sixties pop met een rockrandje (7,5).
Jackie Cornell- Everyday's Torture. Dit is aardig, maar verbleekt bij het origineel, te vinden op het album Eight Miles High van de Golden Earring. Het nummer is op zich goed, daarom kan Cornell zich er geen buil aan vallen. De vraag is altijd wat de cover aan extra's te bieden heeft ten opzichte van het origineel. Dramatiek, strijkers, toch wel de strot van Jackie Cornell. Hoewel ik liever zowel Kooijmans als Hay mag horen..... Een 6,5.
En ja, ik had graag geschreven dat de leden van Led Zeppelin vóór hun geweldige debuut met enige regelmaat hebben geluisterd naar Everydays torture om inspiratie op te kunnen doen voor Dazed and confused..... Maar helaas verschijnt Led Zeppelin I in januari 1969, Eight Miles High is van november 1969. Dus ik ben bang dat het eerder andersom zal zijn geweest...

* denotes required fields.