MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Luchtige electrodance en ik vind het verre van vervelend klinken. Het heeft een bepaalde drive die mij wel bevalt. Catchy en het is niet volgepropt, daardoor is het liedje lekker ruimtelijk.
De produktie is hooguit wat gladjes, en inhoudelijk is het verder wat gewoontjes.

Maar blijft wel hangen. Lekkere work-out song.

Cijfer: 7

Nomad: Nogal saai dance-liedje en de rapper vind ik vrij irritant klinken [5].

Mason vs. Princess Superstar: Richtingloos dance-liedje met zang dat nog veel irritanter en kinderachtiger klinkt dan de rapper van Nomad [3].

De Single Van De Dag is...

The Shoes - Na Na Na

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 18 februari 1967
Kwam binnen op: #17
Hoogste notering: #6
Aantal weken: 12
Aantal punten: 297

Redelijk onsterfelijk nummer van eigen bodem. Het heeft iets episch in de refreinen.
Theo Van Es' krachtige vocalen en het funky karakter doen de rest [9].

Mason vs. Princess Superstar - Perfect (Exceeder)
Aardig en vlot electrodance-nummer al stelt het vocaal niet veel voor. Eigenlijk had men het beter instrumentaal gehouden.
Cijfer: 5,5

The Shoes - Na Na Na
De diepe soulvolle vocalen van Theo van Es zijn hier een grote troef. De melodie is ook sterk en blijft hangen, ook het gebruik van de xylofoon is een goed idee.
Cijfer: 8

The Shoes- Na Na Na

Een heuse Nederpop klassieker. Door de indringende powervocals van Theo v. Es had het zeker ook internationale allure.
Muzikaal ook lekker opzwepend en prima uitgevoerd.
Nog altijd memorabel (8,5)

Livin' Blues - L.B. Boogie

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 19 februari 1972
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #17
Aantal weken: 6
Aantal punten: 96

Een geweldig staaltje bluesrock dat ik nog niet kende!
Het lijkt losjes gebaseerd op Big Joe Williams' Baby Please Don't Go, maar dan op een opwindende Led Zep-manier uitgevoerd. Typisch harde bluesrock, maar ook weer heel apart.
Mij benieuwen wat deze band nog meer in huis had! [9,5].

Brandt maar los!

Mason vs. Princess Superstar - Perfect (Exceeder):

Nogal mechanisch dance (workout?) liedje, dat mij helaas niet veel doet. De rap vind ik ook niet veel toevoegen. Word een beetje zenuwachtig van dit soort muziek.
Zonder dat het echt dramatisch is overigens.
Cijfer 4,5.

The Shoes - Na Na Na:

Een van de belangrijkere Nederlandse hitparadegroepen van eind jaren 60/begin jaren 70.
Dit klinkt nog erg jaren 60.
Maar het refrein is natuurlijk letterlijk onvergetelijk en de soulvolle zware stem van Theo Van Es draagt het geheel.
Hebben echter nog mooiere nummers gemaakt.
Cijfer 7,5.

Livin' Blues - L.B. Boogie:

Toen ik al luisterende naar Radio Veronica's Top 40 zaterdagsmiddags deze nog in een schriftje schreef iedere week en nooit wist hoe ik dit moest schrijven .
Ik vond het destijds nogal een raar liedje.
Nu niet meer.
Het is nogal een lomp, hard bluesrockend, smoelschuifnummer.
Maar wel leuk .
Verderop in de jaren 70 zijn Boogie Woogie Woman en Shylena nog mooier.
Cijfer 8.

2 x geweldige Nederpop.

Er zijn toch heel wat Nederlandse bands die in de jaren '60 en '70 ijzersterke nummers hebben uitgebracht. The Shoes (Na na na, zo moet je een nummer natuurlijk nooit noemen) vind ik dan nog iets minder (7) dan de L.B. Boogie van Livin' Blues (8). Maar een kniesoor die daar op let. Mooie keuzes.

Livin' Blues- L.B Boogie:

Lekkere vette spannend gespeelde bluesrock van de Livin' Blues.
Lijkt inderdaad erg op Baby Please Don't Go. Dus helemaal origineel is het niet.
De uitvoering valt weinig op aan te merken.

Cijfer: 7,5.

The Nits - Red Tape

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 20 februari 1982
Kwam binnen op: #32
Hoogste notering: #24
Aantal weken: 4
Aantal punten: 52

Maid Of Orleans en Centerfold waren natuurlijk twee duidelijke kanshebbers, maar dan stuit ik toch weer op wat eerder door Herman is aangemerkt: Het schot voor open doel.
En als ik geen andere echt duidelijke kanshebbers zie schiet ik dat schot, als ik bv. uit iets beters kan kiezen dan een Vader Abraham, John Woodhouse of Gerard Joling.
Maar soms staan er briljantjes aan de zijlijn die schreeuwen om een beetje meer liefde, en Red Tape is er zo een.

Ik citeer mezelf vanuit het 1982-topic:
Wat mij betreft maakten The Nits met Red Tape een zeer grote stap voorwaarts ten opzichte van Tutti Ragazzi. Het markeert het punt waar hun muziek een unheimische lading meekrijgt en waar de synthesizers kamerbreed gaan klinken. Je hoort hier dat het niveau van Sketches Of Spain en Nescio slechts een kwestie van tijd is. Juist die rigoreuze vooruitgang zorgt ervoor dat ik dit nummer zo waardeer. Echt een geweldig nummer, dit! [9,5].

Een mooie opleving van The Nits, of eigenlijk verdere verdieping van hun muziek c.q. ontdekkingstocht naar hun mogelijkheden.

Eigenlijk bevalt mij deze tijd en dus ook deze single van The Nits wel. Later werd het mij iets te stilistisch terwijl hier nog zelfs sprake is van een soort newwave achtige toevoeging aan de toch vrij intellectuele muziek van The Nits. Een 8 vind ik het zeker waard.

Het is jammer, over begin 1982 gesproken, dat het zo druk was met zoveel goede nummers op dat moment.

Ik wist trouwens helemaal niet dat er een weekje Nederpop was afgesproken bij de Singles van deze week

Nits- Red Tape

Onlosmakelijk verbonden met de begin 80's. Een periode waar de Nits zich steeds meer ontwikkelde als een eigenzinnig arty popgroep.
Hier hoor je duidelijk de synthpop die razend populair bleek, in terug.
Het is een pakkende song die voortborduurt op een motiefje die het erg lekker doet.
Duidelijk een band nog in de groei, maar tot op de dag van vandaag nog altijd eigen en origineel.

Een 8.

Livin' Blues - L.B Boogie
Prima bluesrock al doet mij dat ook denken aan Baby Please Don't Go. Maar opwindend is het wel.
Cijfer: 7,5

Nits - Red Tape
Nits gingen toen (begrijpelijk) op de synthipoptoer maar ook daarmee konden ze overtuigen. Dit klinkt fris en frivool met een vlotte melodie.
Cijfer: 8,5

De single van 21 februari komt uit 1998:

YouTube - Erykah Badu - Tyrone (live)

(afbeelding)

Tyrone haalde de 20ste plek in de top 40 en hield het 7 weken uit in de charts. Verder is het vooral een opvallende hit, omdat er volgens mij geen studioversie bestaat van dit nummer. Het was de leadsingle van haar live-album Live.

Ik heb altijd het idee dat Baduh artistiek enorm hoog wordt aangesloten. Het is niet zomaar een of andere soulartiest, maar wel een met een flinke bagage. Heb ook later werk van haar gehoord dat ik heel mooi vind, maar Tyrone heeft mij dan weer nooit zoveel gedaan.
Cijfer: 6

Erykah Badu- Tyrone

Nog altijd een heel goed nummer. Een studioversie zou denk ik een stuk minder goed zijn.
Dit is heerlijk slepend en passioneel. Geweldige stem en de band die de intentie begrijpt van de song.
Tijdloze soul, puur en gemeend.

8,5.

Een van die live-singles waarbij het publiek me mateloos stoort.
Het lijkt haast een sitcom met zo'n publiekstape erachter: 'En hier moet u geschokt reageren!'.
Verder helemaal eens met Herman: Het klinkt competent, maar het raakt me niet echt en het heeft zelfs iets zeikerigs [5].

The Nits - Red Tape:

Schitterend warmbloedig new-wave nummer, wat toch een beetje een melancholisch sfeertje heeft. Memorabel melodietje. Heeft ook een beetje Beatles in zich.
Ik heb het nog ooit op 7" gehad, maar ben het kwijtgeraakt . Heb het wel nog op een bandje voor in de auto.
De hele LP Work is trouwens goed.
Cijfer 9.

Erykah Badu - Tyrone (live):

Mooi soulnummer (echte soul dus) uit de jaren dat slappe R&B helaas de echte soul ging verdringen.
Zo hoort soul ook live gebracht te worden, maar het publiek is inderdaad irritant.
Toch zeker een 7.

Erykah Badu - Tyrone (live):

Deze soul hoor ik liever dan die R&B die toen in opgang was. Het publiek vind ik echter storend in zulk nummer en doet afbreuk daaraan.
Cijfer: 6,5

De single van 22 februari is:

YouTube - Girls Aloud - Sound Of The Underground

(afbeelding)

In Nederland in 2003 werd de 9de plaats bereikt. Het hitsucces duurde 11 weken.

Heb nooit geweten dat Girls Aloud het product was van een talentenshow (het Britse Popstars: The Rivals), maar ze leveren mij dan het bewijs dat niet alles wat uit die shows komt rotzooi is. Want Girls Aloud was een girlgroup waar ik altijd wel een zwak voor had, en dat kwam door fantastische singles als Good Advice, Jump (een cover waarbij het origineel van de Pointer Sisters toch wel verbleekt) en dus deze Sound of the Underground. Stuk voor stuk platen die zich wat mij betreft tot de beste popsingles van de 00s mogen rekenen (misschien moet ik eens een top 100 maken). Zo'n volwassen mix tussen pop, en drum 'n' bass, aangevuld met een rockabilly-achtig gitaargeluid, zoals op Sound of the Underground kan ook echt alleen uit Engeland komen en het werkt wat mij betreft erg goed. Ik moet zeggen dat er wel een beetje sleet op zit, maar een 8,5 kan er nog altijd wel vanaf.

Sound of the Underground

Geweldige single, vond ik toentertijd als jochie van 11 al meteen super. En kan er nog steeds van genieten, dit is pop op z'n best. No Good Advice is inderdaad ook fantastisch. De producergroep Xenomania zitten erachter, die produceren altijd erg fijne dingen. Ik geef hier een 9 aan.

Yup, Xenomania heeft meer top 10 hits op hun naam dan Madonna, Britney Spears en Cristina Aguilera samen las ik.

Girls Aloud- Sound Of The Underground

Ik ben het met Herman eens ( gebeurt steeds meer Herman Prima single van een pittig damesgezeldschap.
Zit gewoon prima inelkaar. Diverse stijlen worden vermengd (surf, rock'n billy, drum & bass) en het geheel heeft een lekkere drive.
Ik pikte dit toendertijd op van Top of the pops en het viel me in positieve zin op.
Typisch brits inderdaad.

Een 8.

Girls Aloud - Sound Of The Underground
Prima meidenpop, origineel met een mengeling van surfgitaar en drum 'n bass, ik kan het enkel eens zijn met de vorige users.

Girls Aloud - Sound Of The Underground:

Ja, leuk nummer.
Lekker mixje van stijlen en een refreintje wat meegeblèrd kan worden.
Het surfgitaartje maakt het af.
Dus zeker ook een 8 van mij.

Erykah Badu - Tyrone (live). Mooi en sfeervol gedaan (7), smaakvolle keuze weer van Herman. Het valt mij overigens mee, dat Tyrone hier de Top 40 heeft gehaald.

Girls Aloud, daar vind ik dan weer een stuk minder aan (5). Het herstelt zich wel enigszins na de treurige opening van het nummer. Maar het komt rechtstreeks van één of ander muzikale tekentafel en heeft zeker niet iets blijvends, memorabels, klassieks. Daar is het naar mijn smaak te licht van gewicht voor.

Een nieuwe Single van de Dag uit de Sixties.

Voor iedereen die de winter beu is en weer op zaterdag de wei in wil:

Summer holiday - Cliff Richard

(afbeelding)

Hoewel een graad of 15 in een droge periode mij ook prima is.
Het was even zoeken, maar een hitlijst op 23 februari viel alleen in 1963.

Vroeg, Summer Holiday op 23 februari mag worden gezegd. Maar Sir Cliff hield het dan ook 20 weken vol, haalde de eerste plaats en stond dus ook in juli van 1963 nog gewoon genoteerd.

Cliff Richard- Summer Holiday

Cliff was natuurlijk de wat bravere tegenhanger van Elvis toendertijd. Toch deed Elvis vrijwel het zelfde in de meeste films waar in hij acteerde.
Mierzoet, maar op een manier die niet echt stoort dit Summer Holiday. Het gitaartje van Hank B Marvin doet het wel lekker.
Geen uitgesproken topper, maar voor die tijd gewoon leuk. (6,5)

Cliff Richard - Summer Holiday
Begrijpelijk dat ze toen tijdens zulke strenge winter naar een Summer Holiday snakten. Toch wel een prima single met lekker gitaartje en violen. Wat lui en zoet gezongen maar met een beetje melancholie.

Girls Aloud: Volgens mij was dit zelfs op KinK FM te horen destijds. Het klinkt nog steeds fris, moet ik zeggen. Dat surfgitaartje is het prijsbeest [7,5].

Cliff Richard: Zolang hij geen zoetsappige ballads zingt vind ik het nog best te verhapstukken, zoals Summer Holiday hier. Hoewel het niet het niveau haalt van z'n 1979/1982-singles vinden we dit hier gewoon een prettig liedje [6,5].

Cliff Richard - Summer Holiday:

Liever de originele natuurlijk dan die verschrikkelijke schreeuwversie van The Young Ones.
En mooi, Frankrijk in de jaren 60.
Ik heb Cliff Richard met zijn muziek stiekem altijd wel een beetje leuk gevonden.
Dit is ook weer zo'n lekker ongecompliceerd deuntje, waar je onmogelijk slechte zin van kunt krijgen. Lekker relaxed gezongen.
Cijfer 7.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:12 uur

geplaatst: vandaag om 18:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.