MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Sum 41 - In Too Deep

De rock zat begin jaren '00 inderdaad in een diep dal met die nu metal en postgrunge. Dit nummer is niet bijzonder maar tenminste wel grappig en vrolijk.
Cijfer: 6,5

De Single Van De Dag is...

Sam Cooke - Twistin' The Night Away

(afbeelding)

Hitlijst: U.K. Singles Top 40
Datum van binnenkomst: 10 maart 1962
Kwam binnen op: #37
Hoogste notering: #6
Aantal weken: 14

Geweldig nummer uiteraard.
Zo goed dat ik net ter plekke de Portrait Of A Legend-cd heb besteld.

Het gaat 'm zo gemakkelijk af. De sfeer wordt perfect getroffen met een performance dat nergens over the top gaat en de muziek geeft ook een comfortabele balans mee [9,5].

Inderdaad, Sam Cooke brengt soul zoals soul moet zijn. Op een handige wijze in de tijdgeest maar toch typisch Sam Cooke, swingend met heerlijke blazers en natuurlijk is er die stem.
Cijfer: 9

Sam Cooke - Twistin' The Night Away

Otis, Marvin, maar ook Sam Cooke hadden die naturele feel en eigenheid wat hun zo groot maakte.
Iets wat je in de soul/ R&B ten hedendage nauwelijks nog tegenkomt.

Heerlijk nummer, die de zon tevoorschijn tovert en een perfect staaltje soul laat horen.
sterke blazers en Cooke die het nummer helemaal naar zich toe trekt.

Was goed, blijft goed. (9)

Een van de beste nummers van Sam, maat een stem had die man zeg.

Cijfer: 9

Zephyr
Wereldnummer !

Deze heb ik nog op single in de serie Golden Oldies , met Cupid op de B-kant.

Leuke voetnoot :

Tig jaar geleden hadden we met mijn toenmalige werkgever een aanvraag ingediend voor Arbeidsvitaminen. Toen wij aan de beurt kwamen, mocht je per werknemer 2 nummers doen.
Eén van mijn keuzes toen was Twistin' The Night Away

Cijfer : 9,5

DJ Kool: ik word er niet warm of koud van en echt goed vind ik het niet. Ik hoor sinds kort wekelijks aardig weer wat nieuw werk en vanuit dat oogpunt vind ik in dit genre wel iets beters te vinden (3,5)

Sum41 is beter aan mij besteed (8), het heeft een behoorlijke drive. Brutaal rockbandje, gezien ook de jeugdige leeftijd van de leden. Maar het lijkt er uiteindelijk niet op dat er sprake is geweest van een grote doorbraak, hoewel de band nog steeds bestaat.
Je wist zeker niet dat ze uit Ajax, Ontario (Canada) kwamen

Sam Cooke heeft dan het vertrouwenwekkende geluid uit de jaren '60. Ik ken het nummer van vele anderen die het ooit hebben gecoverd (o.a. Rod Stewart) maar Cooke brengt een zeer authentieke uitgave van Twistin' the night away (7).

Sam Cooke - Twistin' The Night Away:

Blijft lekkere jaren 60 soul met swingende blazers. En uiteraard die unieke stem.
Je ziet zo die ouderwetse danszalen voor je op een zweterige zomeravond.
En een lekker meezingertje ook.
Cijfer 7,5.

Ook nog:

DJ Kool - Let Me Clear My Throat:

Schreeuwerig rapnummer met nogal wat invloeden c.q. samples. Dat alles bij elkaar had best een aardig hiphopnummer kunnen opleveren, maar de schreeuwzang verpest het goed voor mij. Nu zeg ik niet dat R. Kelly dit had moeten doen, maar toch: dit werkt me gewoon op de zenuwen.
Cijfer 4:

Sum 41 - In Too Deep:

Ik kon het niet.
Aardig punkpopnummer, zoals er best veel waren in die tijd (denk aan de Punk-O-Rama verzamelaars).
Erg boos of agressief wordt het nooit, bij deze zoveelste generatie punkers, maar het luistert aardig weg en slechte zin kun je er nauwelijks van krijgen.
Na een paar keer horen zo mee te zingen en dat is meestal een goed teken.
Voor mij wat minder dan de bekendere nummers van bv. Green Day en Offspring.
Cijfer 6,5.

Oeps!!!

Twee singles van de dag!!

Die van gisteren is...

The Trammps - (The Night The Lights Went Out In) New York City

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 11 maart 1978
Kwam binnen op: #32
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 9
Aantal punten: 160

Zowat het laatste dat scoorde voor de mannen nadat Disco Inferno flopte(!).
Een klassieker door de omni-presente, onverwoestbare feel die er in zit.
Een volle dansvloer? Ik zie het ineens voor me, en dat terwijl het echt heel lastig is om een single-cover te vinden. Deed het alleen iets in de lage landen? [8,5].

----------

Die van vandaag is...

Billy Idol - Hot In The City

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 12 maart 1988
Kwam binnen op: #38
Hoogste notering: #32
Aantal weken: 4
Aantal punten: 20

Een liedje van z'n debuut-album uit 1982 dat zes jaar later met terugwerkende kracht een hitje werd en waarschijnlijk ook hét Billy Idol-liedje dat uit ieders collectief geheugen is verdwenen.
Het heeft een aangename broeierigheid en het heeft iets gezelligs, op Billy's gebruikelijke, snerende manier. Een alleszins fijne single [8].

musician schreef:

Sam Cooke heeft dan het vertrouwenwekkende geluid uit de jaren '60. Ik ken het nummer van vele anderen die het ooit hebben gecoverd (o.a. Rod Stewart) maar Cooke brengt een zeer authentieke uitgave van Twistin' the night away (7).

Sterker nog: Hij schreef het!

The Trammps - Where Were You When The Lights Went Out In New York City:

Liedje gaat over de grote stroomstoring die geheel New York platlegde op 13/14 Juli 1977 en die bijna een hele dag duurde en een maand of 9 later een bescheiden geboortegolf opleverde .
Ik vind het een van de beste singles van de Trammps, meer pop dan soul eigenlijk en gezegend met een leuk meezingrefreintje, terwijl je er toch op kunt blijven dansen.
Cijfer 8.

Billy Idol - Hot In The City:

Ja, die was altijd leuk die Billy Idol en ik ben al zijn liedjes nog steeds niet vergeten.
Hot In The City heeft iets onmiskenbaar fouts over zich, maar klinkt gewoon zo lekker dat je er wel goeie zin van moet krijgen.
Dat broeierige herken ik (heeft hij in meer van zijn liedjes), maar ja het was dan ook Hot In The City Tonight. Dit dan ook nog enigzins mopperend gebracht, en er toch goed mee wegkomen.
Cijfer 8.

The Trammps:

Nog altijd aanstekelijke 70's phillysoul met natuurlijk de onmiskenbare discofeel die toen helemaal in was.
Inhoudelijk gewoon erg goed. Top refein, geweldige vocalen en doet het over 100 jaar waarschijnlijk ook nog goed op menig dansvloer. (8,5)

Billy Idol: Ik weet nooit zo goed wat ik met Billy Idol aanmoet. Hij heeft prima nummers gemaakt en dat rebelse past hem natuurlijk wel.
Echter lifte hij maar al te graag mee op hitgevoelige paden, dus enige tegenstrijdigheden waren hem niet vreemd.
Hot In The City vind ik inhoudelijk niet bijster sterk. Idol weet het leuk te verpakken en daarmee wint hij wel wat.
Maar hij heeft ze beter gemaakt. (6)

The Trammps scoren hoog, en ik doe daar aan mee (8) al was het alleen maar omdat ik het terecht vind dat ze het goed doen. Ze hebben prima soul gemaakt tussen in ieder geval 1972 en 1978 (wat is er daarna met ze gebeurd?), zeer geschikt voor het grote publiek en noteringen in de hitlijsten. Maar nergens zo aardig genoteerd gestaan als in Nederland. Dat is dan wel weer grappig.

Billy Idol had wel een hit met Hot in the City (5) maar net als Michel zie ik niet waar dat dan weer op is gebaseerd. Toch wel erg slapjes eigenlijk, dit nummer. Geef mij maar Eyes without a face.

De single van de dag komt uit 1993 vandaag:

YouTube - Jackyl - The Lumberjack

(afbeelding)

Lumberjack haalde de achtste positie in de top 40 en stond zeven weken genoteerd.

Zelf herinner ik me dat dit nummer een flinke radiohit was en dat het erg grappig werd gevonden dat er een kettingzaagsolo in zat. Ik geloof dat ik het toen ook wel geinig vond, maar nu hoor ik toch vooral een mix van hardrock, southern rock en heavy metal. Heb er eigenlijk weinig tot niets meer mee en vind het een wat vervelend nummer. Maar goed dat het in de vergetelheid is geraakt.
Cijfer: 4,5

Jackyl - The Lumberjack:

Bij mij is ie dus niet in de vergetelheid geraakt .
Het nummer blijft hilarisch, net als het hoesje en de clip .
In de grond een bluesy hardrocknummer in de stijl van pakweg AC/DC, Rose Tattoo, Warrant en Guns 'n' Roses is het van zichzelf al heerlijk mee te brullen.
De kettingzaag als gimmick is natuurlijk de kers op de taart hier. Er komt warempel nog iets van een solo uit ook. Naderhand ook niet meer gezien als instrument dacht ik.
Ik neem als ik dit nummer hoor toch echt iedere keer opnieuw de airguitar/chainsaw ter hand.
En met een lekker lang einde. That's The Way We Like It!
Cijfer 8..

Jackyl -The Lumberjack

Eigenlijk niets meer dan een song die leunt op een standaart blues/rock schema. Opgeleukt door een kettingzaag.
Gezongen op een AC/DC achtige manier (Bon Scott)
Als je daar een beetje door heen luistert is het best grappig eigenlijk.
Meer ook niet. Dit zijn deuntjes die je bij wijze van spreken bij een jamsessie er zo uit perst.
Weinig origineel dus. (5)

The Trammps - (The Night The Lights Went Out In) New York City
Prima Philly-soul met discotintje en goed vocalen en tekst, dit blijft tijdloos.
Cijfer: 8

Billy Idol - Hot In The City
Je hoort in zijn zang de invloeden van David Bowie en Iggy Pop. Aanstekelijk nummer, tekstueel stelt het niet zoveel voor maar het sterke refrein blijft hangen.
Cijfer: 7

Jackyl -The Lumberjack
Vrij banale bluesrock in de stijl van AC/DC. De kettingzaag is een leuke gimmick en fleurt het nummer op maar ik kan verder goed begrijpen waarom het in de vergetelheid is geraakt.
Cijfer: 5,5

Nog even de single van 14 maart, die ik gisteren was vergeten:

YouTube - Lady GaGa - Poker Face [Official Music Video] HQ

(afbeelding)

Poker Face stond 17 weken in de charts, waarvan 8 weken op 1.

Ik pluk even wat beschrijvingen uit het Nieuw in de top 40 - 20009 topic

LucM schreef:
Hier is niet veel moeite gedaan om een degelijke melodie te verzinnen, het is steeds hetzelfde akkoord herhalen. De beat draait vierkant en de zang en productie zijn ook niet meteen om over naar huis te schrijven.
Cijfer: 2,5

herman schreef:
De vorige single van Lady GaGa gaf ik hier nog een 5 geloof ik, maar gaandeweg ben ik het toch wel meer gaan waarderen. Ik vind het refrein hierin wel degelijk melodieus, verder is het inderdaad vrij repetitieve danspop. Maar goed, daar is niets mis mee wat mij betreft. Best een aardig nummer, waarvan het stukje rap me trouwens behoorlijk aan Peaches doet denken. Lekker nummer.

Arrie schreef:
Het is wel aardig, en Ma Baker is er leuk in gesampled. Deze dame ziet er zelf ook goed uit. Ik vind het nummer niet super, maar wel leuk om af en toe te horen. Lady Gaga vind ik beter dan het meeste wat er in de top 40 staat.
Cijfer: 6.5

Zelf vind ik het nog altijd een leuk nummer. Poker Face is ook een behoorlijke popklassieker gebleken. Het heeft een beetje een retro-sound die teruggaat naar de jaren '90 voor mijn gevoel. Was trouwens helemaal vergeten dat Ma Baker van Boney M werd gesampled. Subtiel gedaan.
Cijfer: 7,5

Mooi voorbeeld van een hitklassieker.

Zal de geschiedenis ingaan als haar grootste hit.
Een icoontje van de nillies.

Ook leuk voor de oudere jongeren onder ons
die glimlachend meegenoten van de Ma Baker sample.

Ze had er nog een paar leuke, maar deze blijft echt overeind.

Beste nummer van Lady Gaga en een van de beste commerciële hits uit de 00's

Cijfer: 8.3

DIe 6,5 van toen kan ik wel met een punt verhogen. Is inderdaad een klassieker gebleken en voor mij een nummer dat de tand des tijds heeft doorstaan. Mag ik nog steeds graag naar luisteren.

Aanvankelijk moest ik inderdaad niets van dit nummer hebben maar snel daarna ging ik het leuk vinden. Inderdaad een nummer dat behoorlijk goed de tand des tijds heeft doorstaan al vind ik Bad Romance (dat hier eerder aan bod kwam) nog wat beter.

Al is dat ook wel weer raar om te zeggen over een nummer dat nog geen vijf jaar oud is. Ik ben dit nummer echter leuker gaan vinden nadat het een hit was. Dat heb ik wel vaker met hele goede pophits. Die vind ik dan in eerste instantie wel geinig, en pas een paar jaar later slaat ie ineens in. Dat had ik ook met Say It Right van Nelly Furtado en SexyBack van Justin Timberlake. Nou vind ik Poker Face ook weer niet zó goed, maargoed.

Deze hits van Nelly Furtado en Justin Timberlake wist ik ook meer te waarderen na een tijdje

SexyBack van Justin vond ik eigenlijk meteen al fantastisch, net als My Love. Maar ik ken het verschijnsel dat Arrie beschrijft wel. Sommige hits doen me op het eerste gehoor ook niet veel of staan me zelfs tegen, maar gaan meer leven als je ze vaker hoort.

Wat Gaga betreft: Bad Romance, Telephone en Alejandro vind ik nog wat beter dan Poker Face, maar deze komt daar zeker vlak achteraan.

Lady Ga Ga - Pokerface

Pokerface heeft alles wat een hedendaagse popsong moet hebben. Een sterk refein, een leuke sample en een dansbaar ritme.
Een verzorgd stukje werk met hitpotentie.
Een klassieker vind ik het dan weer niet, daarvoor zijn bepaalde elementen in de song mij iets te herkenbaar van andere nummers. (7)

Als Poker Face al geen klassieker is, wat dan nog wel?

herman schreef:
Als Poker Face al geen klassieker is, wat dan nog wel?

In de huidige hitgevoelige popmuziek is het moeilijker om een klassieker aan te wijzen, maar dat is mijn mening.
Geef de nieuwe lichting de kost maar. Er is al zoveel gemaakt, en het wordt steeds moeilijker
om met iets geheel nieuws/ origineels te komen.
Lady Ga Ga heeft het in haar, en dit Pokerface heeft absoluut kwaliteit.
Maar het predikaat klassieker vind ik te veel eer.
Natuurlijk mijn mening en wie het anders ziet...... no hard feelings.

Lady Gaga - Poker Face:

Vond ik eigenlijk meteen al leuk. Ik werd er eerder door mijn kinderen op geattendeerd, dan dat ik het van de radio oppikte. Een lekker lomp disco-geluid en een direct herkenbaar refreintje.
Gebracht door een nieuw stijlicoon.
Instant klassieker inderdaad.
Cijfer 8.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:03 uur

geplaatst: vandaag om 12:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.