MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Tony Joe White- Groupie Girl

Eerste keer dat ik het hoor ! Wel een heel lekkere song. Het gitaarrifje doet me hier en daar denken aan Jumpin' Jack Flash, maar het nummer gaat uiteindelijk een heel andere kant op.
Perfecte stem heeft die Tony Joe White, helemaal gemaakt voor dit soort swamprock.
Schreef inderdaad ook voor anderen.

Cijfer: 7,5

Tony Joe White - Groupie Girl
Net als Joe South een artiest die vooral bekend is geworden door andermans versies van zijn songs. Lekkere relaxte bluesrock, zit zowat in dezelfde hoek als Eric Clapton / J.J. Cale.

De Single van de Dag voor de Eighties:

Get it - Urban Heroes

(afbeelding)

Nederlandse poging tot newwave, komt binnen op 29 maart 1980, De Urban Heroes zouden een paar hitjes scoren in de Top 40 rond die tijd. Get it stond 3 weken in de top 40 en haalde plaats 32. Ik heb voor het eerst in lange tijd weer eens de juiste versie gehoord. Mijn single was niet goed rond waardoor het nummer altijd enigszins "jankte".

Maar deze single was een moedige poging om de newwave in Nederland een beetje van de grond te krijgen en de band was ook niet zonder talent. De muziek was natuurlijk wel helemaal van die tijd.

Urban Heroes - Get It:

Leuk nummer. Heb het singeltje ook nog en de bijbehorende LP ook zelfs.
Fris poprocknummer met reggae-invloeden (moet ook steeds aan Dreadlock Holiday denken) en een funky breakje. Lekker melodieus en sterk refrein.
Paste goed in de Nederpop destijds met bv. ook nog Vitesse, Powerplay, Hollander, Diesel en Tower om er maar een paar te noemen.
Krijg van dit liedje nu toch onderhand echt wel zin in de lente.
Cijfer 8.

Urban Heroes - Get It

Leuk om The Urban heroes weer eens terug te horen. Lekker nummertje, goed uitgevoerd en inderdaad helemaal in de tijdsgeest van de New Wave.
Ondanks de frisse compositie hoor je wel terug waarom de groep het nooit helemaal heeft waar kunnen maken.
Het heeft net niet goed genoeg eigen smoelwerk. Er worden duidelijk aspecten verwerkt die zo van Joe Jackson geweest hadden kunnen zijn. Het rifje heeft inderdaad een Dreadlock Holliday feel.

maar nogmaals, wel lekker. (7)

Urban Heroes - Get It
New wave met een vleugje reggae, past goed in de tijdgeest maar klinkt nog steeds fris. Toch inderdaad iets te weinig eigen smoelwerk maar zeker genietbaar.
Cijfer: 7

Leuk nummer! Ik kende het nog niet, maar het bevalt me goed. Leuke reggae-invloed, sterk liedje, niks mis mee. Ik heb bij dit liedje niet echt moeite met het gebrek aan eigen identiteit.

Grappig, ik kan kiezen uit 1991 en 1996 en in beide jaren komt Queen binnen met een nieuw nummer. En dan was er in 1991 ook nog R.E.M. (Losing My Religion) en de Rolling Stones (een flopje). Ze leggen het echter af tegen een artiest die momenteel weer volop in de belangstelling staat:

David Bowie - Hallo Spaceboy (Pet Shop Boys Remix)

(afbeelding)

Hallo Spaceboy (Pet Shop Boys Remix) was maar een klein hitje. In de 4 weken dat het genoteerd stond in 1996 kwam het niet verder dan de 24ste plek.

Zelf heb ik deze remix nooit zo denderend gevonden. Bowie door de Pet Shop Boys-blender was voor mij niet zo'n succes, al vind ik PSB op zichzelf wel leuk. Zeker hun eigen hits in die tijd. Maar wat betreft Hallo Spaceboy geef ik toch ruimschoots de voorkeur aan de hard door beukende albumversie van Outside.
Cijfer: 6,5 (single-versie) / 9,5 (album-versie)

David Bowie- Hallo Spaceboy (Pet Shop Boys Remix)

Sterke keuze Herman ! Bowie is back, dus tof dat ie hier ook even wat aandacht krijgt.

De remix zit goed inelkaar, maar als je het origineel kent valt deze versie inderdaad wat in het niet.
De original is ijzig, spannend en heavy.
Door de toevoeging van het andere ritme en de toch wat belegen zang van The Pet Shop Boys voorman, valt die spanning wat weg.

Ik ga mee met een 6,5 en het origineel krijgt van mij een 9.

David Bowie - Hallo Spaceboy (Pet Shop Boys Remix)
Ik sluit mij aan bij herman en bikkel2, aardige remix maar het spannende en dreigende origineel vind ik stukken beter.
Cijfer: 6,5 (het origineel krijgt een 9).

Het nummer van David Bowie krijgt een gratis disco-beat aangemeten van de Pet Shop Boys, waar ik eigenlijk een beetje van moet gruwen.

Ik kan het nog net een 5 geven, het origineel is inderdaad stukken beter. De Pet Shop Boys hebben een kleine geschiedenis met (het ondersteunen van) oude en bekende artiesten. Dat is goed uitgepakt bij Dusty Springfield, David Bowie is echter van een geheel andere categorie.

Op zondag leek dit me wel een goede keuze:

YouTube - Rammstein - Sonne

(afbeelding)

Sonne was in 2001 een kleine top40-hit, hoger dan de 30ste plaats kwam het niet. Maar destijds was dit een hele fijne alternatieve dansvloerhit en ik denk ook wel de doorbraaksingle van Rammstein naar een iets groter publiek. Nu heb ik niet zoveel meer met Rammstein, maar dit nummer is fijn sentiment.

Cijfer: 8,5

ClassicProgRock1
Retehippe novelty die Rammstein kortstondig deed uitgroeien tot modegrill, zo staat mij bij. Deze band heeft me verder nooit zo kunnen bekoren, maar dit blijft een machtig epos met Sneeuwwitje in een erotiserende hoofdrol.

Cijfer: 9

Heerlijk nummer, een van de beste Rammstein nummers

Cijfer: 9.4

Rammstein- Sonne

Uiteindelijk wel een band die met hun stijl en unieke visualiteit begin deze eeuw de ogen terecht op hun gericht kregen.
Zware gitaren, grimmige zang en een ijzersterk refein. De '' kinky'' Sneeuwitje clip is ondertussen klassiek geworden. (8)

Ik heb anders niet zo veel met Rammstein maar dit nummer vind ik hoe langer hoe beter. Met name het refrein vind ik erg sterk.
Cijfer: 7

Het heeft wel erg veel bombast, maar ik ga er ook een gewone voldoende aan geven (6). Ik ben niet zo'n heel grote liefhebber van de Duitse taal in rockmuziek. Maar het kan veel slechter.
Dat het desalniettemin in de Top 40 terecht is gekomen verbaast mij wel een beetje.

Rammstein - Sonne:

Ik ben wel fan van deze bombastische Teutonen-metal. Heb zowat alle albums van ze.
Dit is een erg sterk nummer. Een sterk refreintje, laag gestemde gitaren,het tempo niet te hoog, een operastemmetje erbij nog en een fantastische clip die de rest doet.
Cijfer 8.

David Bowie - Hello Spaceboy:

De Pet Shop Boys hebben hun eigen gehaktmolen, waarbij welke artiest dan ook die er wordt ingegooid als een eenheidsworst weer uitkomt. Dat is op zich een sterk punt natuurlijk.
Alleen vind ik het bij dit aanleg nogal dreigende nummer van Bowie niet passen, al wordt het nooit echt slecht.
Cijfer 7.
Voor de originele, nogal hard doorstampende originele versie, zit ik me nu ineens te bedenken, hoe dat zou klinken als Rammstein het zou doen. Maar goed.
De originele krast en zuigt en beklijft toch.
Cijfer 8,5.

De nieuwe Single Van De Dag is...

The Four Tops - Bernadette

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 1 april 1967
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #18
Aantal weken: 8
Aantal punten: 114

Heel aardige soulliedje waarvan ik het predikaat 'klassieker' wel begrijp, al ligt er bij deze groep het schreeuwerige wat dik bovenop. Ik mag het overigens wel graag horen [7,5].

The Four Tops- Bernadette

Een wat rauwere variant uit de Motown stal.
Toch wel heel lekkere sixties soul en de zang is bepaald niet engelachtig, maar het werkt wel. Een soort smeekbede en daar hoort passie in.
Heel wat anders dan de veel gepoleistere soul uit latere jaren van The Four Tops. ( 7)

Ja, die laatste conclusie van Michel is ook weer helemaal waar.

Eén van mijn meest favoriete soulbands in hun sixties periode, de Four Tops. Ook Bernadette (7) is weer geheel conform wat mag worden verwacht van de Four Tops.

Het geeft dansbare power, dramatiek en fantastische samenzang. Op een bijpassende sterke melodielijn.

The Four Tops - Bernadette

Dit mag ik steeds, degelijke soul met passie en dramatiek en door het ritme en arrangementen typisch Motown.

De nieuwe Single Van De Dag is...

KC & The Sunshine Band - I'm Your Boogie Man

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 2 april 1977
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #6
Aantal weken: 10
Aantal punten: 222

Help! Help! heet Gilla's binnenkomer van deze week in 1977.
Precies wat ik ook dacht, als je zo eens het aanbod ziet. Met Pussycat heb ik weinig, Gilla's en Shirley's muziek mogen ze aan de honden voeren en Gary Glitter vind ik behoorlijk fout.
Leuke #1 trouwens, Hans!

KC's keuze ligt behoorlijk voor de hand, dan ga je vanzelf wel kijken of er iets obscuurders uit de lijst valt te plukken, maar voor vandaag kan ik echt niet anders.
Maar I'm Your Boogie Man is natuurlijk 100% raak. Heerlijke, pretentieloze disco-stamper volgens beproeft recept van de man uit Opa-Locka met de wijde broek. Leuk voor Toppop verzonden clipje ook! [8].

Mooie keuze, ik geef het ook gelijk een 8.

KC heeft aan het begin van zijn carriere (laat ik zeggen tot en met 1977) zeer aantrekkelijke disco/soul/funkachtige muziek gemaakt. Sympathiek, maar ook met een gedegen talent, maar met weinig te vergelijken in die tijd.

Een goede keuze, gezien de rest. Misschien dat ik wel had gekozen voor It's me van Shirley, dat vond ik destijds wel een goed nummer....

Jep, erg goed numer. Misschien wel hun leukste, de disco/funk van KC mag er van mij zeker zijn. Erg toepasselijk nu het weer eindelijk weer wat beter begint te worden: hier word je meteen vrolijk van.

50 Cent: Mooie vette gouden ketting heeft ie om! Met dit soort monotone bling-bling-rap heb ik bijster weinig, al is de muziek wel redelijk catchy [4,5].

Animals: Hier laten ze onverwachts hun soulkant horen. Eric Burdon's zang staat natuurlijk buiten kijf, maar muzikaal staat het ook als een huis. Toch vind ik Santa Esmeralda's cover iets beter [8,5].

Tony Joe White: De muziek klinkt lekker aards en bluesy en heeft inderdaad wat weg van Jumpin' Jack Flash. De stem leent zich hier ook uitstekend voor. Lekker nummer [7,5].

Urban Heroes: Kwam twee jaar geleden nog uitgebreid aan bod in wat nu het 1982-topic heet.
Ik vind het nu bij herbeluistering iets leuker dan toen (ik gaf het toen een 7,5, geloof ik).
Lekker opgewekt klinkende ska van eigen bodem dat hoorbaar met plezier gemaakt is [8].

David Bowie & Pet Shop Boys: Mijn keuze van vorig jaar, als ik het goed heb .
Ik blijf het jammer vinden hoe de Pet Shop Boys van Bowie's stekelige liedje iets gezelligs hebben willen maken. Die dertien-in-een-dozijn-beat samen met Bowie's stem, ik vind het niet echt lekker samen gaan. Geef mij het origineel maar! [6].

Rammstein: Dit vind ik nu beter dan toen.
Bij het uitkomen van het album Mutter was ik nogal teleurgesteld. Het was allemaal wat minder strak, wat minder Teutoons dan voorheen, wat meer gezwicht voor de commerce, leek het ook. Nu hoor ik vooral een band die een nieuwe richting in sloeg. Een verdiende [8,5].

KC & The Sunshine Band- I'm Your Boogie Man

Uiterst geraffineerde disco/funk. Mateloos populair was deze band in de mid 70's.
Nog steeds trouwens erg prettig beluisterbaar.
Toch was de formule ook weer vrij snel uitgewerkt.
Als je de succesnummers met elkaar vergelijkt zijn de melodieen en patroontjes vergelijkbaar.
In '' 79'' gooide KC het over een balladboeg met het eveneens pakkende Please Don't Go en later nog met het swingende Give It Up. Zijn laatste hit.

Blijft lekker dit (7,5)

Tony Joe White: bekende naam, maar ik zou geen nummer van hem kunnen opnoemen. Dit is wel een lekker swamprockplaatje. Goede stem ook. Cijfer: 6,5

Urban Heroes: "Quinteto holandês pós-punk querendo virar new-wave, com influência da Two-Tone inglesa." staat er op YouTube bij. Dit zit inderdaad wel een beetje in het straatje van de Specials, The Selector, etc. Had er werkelijk nog nooit van gehoord, maar dit is een leuke ontdekking! Cijfer: 8

Four Tops: ik heb Bernadette altijd een wat schreeuwerig nummer gevonden. Four Tops hebben leukere gemaakt. Cijfer: 6

KC & The Sunshine Band: leuke discoplaat. Geinige clip ook: Cijfer: 7

KC & The Sunshine Band - I'm Your Boogie Man
Zeer genietbare funk/disco, blijft nog steeds lekker. Met de andere nieuwkomers die week kan ik ook weinig mee (dat van Pussycat kan er nog mee door).
Cijfer: 8

Je kunt ook je mening kwijt in dit gelijkaardig topic.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:27 uur

geplaatst: vandaag om 05:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.