MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
ClassicProgRock1
kaztor schreef:
David Bowie & Pet Shop Boys: Mijn keuze van vorig jaar, als ik het goed heb .
Ik blijf het jammer vinden hoe de Pet Shop Boys van Bowie's stekelige liedje iets gezelligs hebben willen maken. Die dertien-in-een-dozijn-beat samen met Bowie's stem, ik vind het niet echt lekker samen gaan. Geef mij het origineel maar! [6].

Het origineel of deze, dat bewijst dat rockcovers meestal beter zijn...

David Bowie & Foo Fighters ...

Leuke versie met de Foo Fighters, maar meer ook niet.

Waanzinnige versie inderdaad. Wat een heerlijke bak T#### herrie.

3 Drummers, wat een feest !!

ClassicProgRock1
Het is feest!!!

The Four Tops - Bernadette:

Goede soulgroep toch eigenlijk, waar ik niet veel van heb, jammer genoeg.
The Four Tops waren niet van die glijerige soul, er wordt meestal behoorlijk heftig gezongen.
Dit Bernadette heeft nogal een dwingend refrein, maar het werkt wel.
Heel aardig nummer.
Cijfer 7

K.C. & The Sunshine Band - I'm Your Boogie Man:

Miami Soul werd het genoemd. Altijd vrolijk, altijd zonnig, altijd meezingbaar en altijd herkenbaar.
Al begint met deze heel langzaam de sleet er al in te komen.
Maar nog altijd een 7.

Het nummer van Shirley vind ik trouwens ook erg sterk (heb ik het singeltje nog van).

Beter laat dan nooit.

De Single Van Gisteren is...

Elton John - Blue Eyes

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 3 april 1982
Kwam binnen op: #28
Hoogste notering: #10
Aantal weken: 9
Aantal punten: 182

De keuze was eigenlijk wel eenvoudig. Het helpt ook dat dit waarschijnlijk niet bij iedereen (meer) helder voor de geest staat, maar wat in ieder geval vast staat is dat Elton na een lange tijd weer een behoorlijke hit scoorde.
Wat ik eigenlijk ook wel vind bij Elton is dat hij het meest in z'n element is bij piano-gedragen ballads zoals deze. Z'n meer rock-georiënteerde werk komt altijd wat geforceerd op me over.

Dat gezegd quoteer ik mezelf even uit het 1982-topic:
Het zou erg eenvoudig zijn om Elton's ietwat vergeten Blue Eyes weg te zetten als goedkope schmaltz, maar toch klinkt er een kwaliteit in door dat niet te ontkennen valt. De romantische sfeer die hij hier duidelijk voor ogen had is op een heel kundige, luchtige manier gecomponeerd zodat het nergens over het randje kiepert [8,5].

Ik zal mijzelf ook quoten, uit hetzelfde topic:

Dat geldt niet voor Blue eyes van Elton John, wat ik eigenlijk toch een slecht nummer vind van John. Een ballad ok, maar dan ken ik wel wat betere. Blue eyes is mij te traag, wordt ook nergens spannend. Het kabbelt een beetje voort op z'n Johns. Nee, dat gaat 'm voor mij niet worden. Zodra Elton John een grotere hit krijgt, haak ik overigens vaak af.

Wat later ga ik akkoord met de benaming "zouteloos"......

Een 5je.

Ik vind hem wel prima. Niet denderend, maar kan er wel mee door. Gewoon een wel aardig liedje. 6

Ik neig toch meer naar het zouteloze. Vakkundig gemaakt iedje, maar zo'n saaie melodie. Cijfer: 5

4 april 1992 kwamen er 6 platen binnen in de top 40 die er allemaal wel goed mee door kunnen. Uiteindelijk twijfelde ik het meest tussen Yothu Yindi's Treaty (zo'n nummer waarvan ik altijd vergeet wat het nu eigenlijk voor muziek is) en een heavy metal/hard rock-plaat die ik altijd erg tof heb gevonden. Het is de laatste geworden:

YouTube - Ozzy Osbourne - No More Tears (Subtitulada Español)

(afbeelding)

In de 8 weken dat het nummer genoteerd stond, haalde het de 16e plek.

Zelf heb ik niet veel met het genre, maar dit vind ik een spannende plaat met waanzinnig gitaarwerk. Ook lekker over de top, vaak een struikelblok, maar hier mag ik dat wel. Het doet me trouwens wel erg aan Faith No More's We Care A Lot denken ineens.
Cijfer: 9

Elton John- Blue Eyes

Aardig, maar ook niet meer dan dat. Elton heeft veel boeiendere en smaakvollere ballads gemaakt.
Dit is wat gezapige salonmuziek. (6)

Ozzy Osbourne- No More Tears

Klasse song. Spannend en neigt een beetje naar stevige symforock hier en daar.
Krachtige synth's en gitaren en een stuwend ritme.
Ozzy zingt het op zijn manier naar grote hoogten. (8,5)

Elton John - Blue Eyes
Vind ik één van zijn betere jaren '80-nummers vanwege de soberheid en de romantische sfeer, tijdloos en niet te klef.
Cijfer: 8

Ozzy Osbourne - No More Tears
Kan ook op mijn goedkeuring rekenen door de spanning en sublieme baslijn. De synths en stevige gitaren passen bovendien hier goed bij elkaar. De zang is inderdaad wat over de top maar in zo'n nummer is het wel geschikt.
Cijfer: 8

Met No More Tears heb ik helemaal niks. Nogal over de top inderdaad, voor mij wel een struikelblok. Laat me ook volledig koud.

ClassicProgRock1
Een voltreffer van heavy herman, nader verklaard door bikkel en Luc.

Cijfer: 9

Elton John - Blue Eyes:

Vind ik toch wel iets te gezapig achteraf. Valt niets af te dingen aan de melodie, aan romantisch ook niet, maar ik vind het zeker niet tijdloos en dus wel over het randje van klef.
Jaren 80 Sky Radio.
Omdat Elton John in principe geen onvoldoendes kan krijgen, een 5,5.

Ik vind die single van Ozzy (behalve Paranoid van Black Sabbath ken ik niets van de man) ook alleraardigst (8). Ik sluit mij aan bij de positieve geluiden.

Grappig, nooit zo gezocht eigenlijk, achter Ozzy.

Ozzy Osbourne - No More Tears:

Hardrock-klassieker en een van de beste nummers van de jaren 90.
Ozzy die hier eens in een melodieuze, warm klinkende, toegankelijke en beklijvende song van zich af sneert, het verrassende symfonische middenstuk en de fantastische gitaarsolo van Zakk Wylde.
En dan alleen dat intro al.
Meebrullen en -bangen verzekerd.
Maar weer eens een keer een 10.

Nou, Elton krijgt er behoorlijk van langs...
Sky Radio nog wel , terwijl ik juist vind dat Blue Eyes mooi sober gehouden is en een Nikita 100 keer erger is betreft klefheid. Zo'n belediging verpest ieder zichzelf respecterende artiest z'n dag, maar goed...

En ik ga Ozzy's No More Tears net zo veel geven als Elton's Blue Eyes!

Met alle respect voor alle Robert Plants, Ian Gillans en iedere verklaarde Rockgod Met Een Gouden Stem, maar als ik Ozzy hoor mag je je Rockgod naar keuze houden: DIT vind ik nou echt een tof stemgeluid! Het nummer zelf vind ik heerlijk uitgesponnen, de riffs zijn raak en het klinkt lekker dreigend. Heerlijke plaat! [8,5].

Nog even over 1982; het zou wel leuk zijn als Queen's Body Language binnenkort langs zou komen.
Misschien dat de Freddie-brigade van deze site langs komt om hun held te verdedigen...

De single van 5 april komt uit 2003:

Een aparte week, met maar liefst 4 nieuwe binnenkomers in de top 20. Eigenlijk heb ik van deze alleen Scooter hoog zitten, maar die heb ik in december nog gekozen met een andere hit, dus ik ga voor:

YouTube - Room 5 ft. Oliver Cheatham - Make Luv

(afbeelding)

Make Luv stond 14 weken in de top 40 en kwam tot de 2e plek.

Zelf was ik dit nummer een beetje vergeten eerlijk gezegd, zelfs al was het zo'n grote hit. Ik ontdek ook nu pas dat Room 5 een pseudoniem is van Junior Jack en daar vond ik een aantal hits wel erg leuk van (met name Stupidisco en Da Hype met Robert Smith van The Cure). Make Luv is van die typische filterhouse die erg populair was in die jaren, al was de echte filterhousehype in 2003 wel weer over. Toen vond ik er in ieder geval niets meer aan, maar nu kan ik er wel weer naar luisteren, al heeft het niet veel om het lijf. Maar de lichtvoetigheid is er ook wel een beetje de charme van.
Cijfer: 6,5

kaztor schreef:
Met alle respect voor alle Robert Plants, Ian Gillans en iedere verklaarde Rockgod Met Een Gouden Stem, maar als ik Ozzy hoor mag je je Rockgod naar keuze houden: DIT vind ik nou echt een tof stemgeluid! Het nummer zelf vind ik heerlijk uitgesponnen, de riffs zijn raak en het klinkt lekker dreigend. Heerlijke plaat! [8,5].

Nog even over 1982; het zou wel leuk zijn als Queen's Body Language binnenkort langs zou komen. Misschien dat de Freddie-brigade van deze site langs komt om hun held te verdedigen...

Maar is er iemand die vindt dat Body Language wel geschikt is voor dit topic?
(en zijn op1 mei de jaren '80 wel aan de beurt? Ik voorzie concurrentie van Dr. Hook, Jack Jersey en de Zangeres Zonder Naam)

De Freddie Brigade weet ook heel goed dat Freddie ups en downs had. Dat geldt voor elke artiest. En in 1982 was hij er niet zo best aan toe... Privé misschien wel, muzikaal was er voor de liefhebbers een behoorlijke domper.

Overigens: Ozzy zingt leuk, maar je moet nu net niet komen met een duo net even betere zangers. Robert Plant was natuurlijk de beste aller tijden, Gillan stak hem naar de kroon.

Ozzy komt een eind, maar ik denk dat ik hem ook zelfs minder vind dan een Freddie in goede doen.

Van Ozzy's stem moet je echt houden. Ik neig zelf ook meer naar Plant, Covordale of Gillan, maar tegenwoordig kan ik Ozzy beter verdragen, incl. zijn oudere werk met Sabbath.

Mercury is voor mij de beste rockzanger ooit, ondanks de artistieke missers.

Room 5: Tja, dit soort generieke retro-houseplaatjes kwamen in die jaren bij bosjes. Radio 538 grossierde er in ieder geval in.
Dit zit akelig dicht in de buurt van liftmuziek: Het stoort nergens, maar is volslagen onopvallend en nietszeggend [5].

Even over Freddie: Ironisch dat ik juist zijn naam vergeet in m'n tirade over vermeende Rockgoden
en @ Hans: Gezien je avatar mijner excuses , ik waardeer genoemde Rockgoden natuurlijk zonder meer!

Room 5 ft. Oliver Cheatham- Make Love

Heeft een echt zomers sfeertje, dat haal ik er heel duidelijk uit.

Het is wel lekker gedaan, al is het weinig origineel. Dat funky gitaarlickje ken ik ergens van, maar weet zo snel effe niet van wie. Herman(??)
Ach het doet niemand kwaad en spontaan is het allemaal wel. (6,3)

Misschien bedoel je Daft Punk of Stardust met The Music Sounds Better With You? Ook doet het me denken aan Modjo - Lady (Hear Me Tonight). Allemaal nummers waar me dit aan doet denken.

Of bedoel je deze hit uit 1983 die gesampled wordt?

YouTube - Oliver Cheatham - Get Down Saturday Night

Ken dit helemaal niet, maar vond het via Discogs. Dit moet het eigenlijk wel zijn.

Volgens mij is het inderdaad van Stardust. Komt me heel bekend voor.

Room 5 ft. Oliver Cheatham - Make Luv:

De term filterhouse kon ik nog niet. Ik vind het wat weg hebben van begin jaren80-disco.
Op zich een geen onaardig nummer dat best wel blijft hangen, met een repeterend gitaarlickje, maar alles bij elkaar vind ik het iets te lang duren.
Ik hoor hier ook van allerhande andere dingen in, zeker The Music Sounds Better With You van Stardust en ook Lady van Modjo.
Cijfer 6

Doet mij ook denken aan de funk/disco eind jaren '70, begin jaren '80 en aan Lady van Modjo. Het swingt lekker dankzij de baslijn en dat funky gitaarlickje maar verder weinig opzienbarend.
Cijfer: 6

Oliver Cheatham krijgt van mij een 6-je. Ook ik waan mij er mee aan het einde van de jaren '70, het nummer zou niet in de Top 40 van toen hebben misstaan.

Grappig eigenlijk, je denkt niet dat er ooit nog een tijd komt die een andere tijd lijkt te copieëren. Desondanks, smaakvol gedaan.

En het is natuurlijk allemaal ook gebaseerd op onderstaande stroming, in een nieuwe Single van de Dag m.b.t. de Sixties:

Since you've been gone - Aretha Franklin

(afbeelding)

Prachtige soul, met een mooi aantrekkelijk tempo en een aanstekelijke melodie (7).

Aretha komt er mee binnen op 6 april 1968. Staat 7 weken in de Veronica Top 40 en reikte tot plaats 22.

Aretha Franklin - Since You've Been Gone:

Onlangs deze verzamel-CD van Aretha op de op kunnen tikken voor anderhalve Euro, maar ben er helaas nog niet aan toe gekomen.
Al ken ik wel de meeste nummers die er op staan. Zo ook deze, al lijkt me dit niet een hele bekende.
Ik vind dit ook een aanstekelijk soulnummer, flink tempo erop en lekkere blazers. Past goed in die tijd.
Maar ze heeft mooiere nummers gemaakt.
Cijfer 7.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:38 uur

geplaatst: vandaag om 03:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.