MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Narcotic Thrust - I Like It:

Ik kon het nog wel, maar wist dus absoluut niet meer dat het uit 2004 kwam.
Een niet onaardig popdance-nummer met een refreintje wat je wel onthoudt, maar voor de rest niet veel bijzonders. Vreemd dat dit nog zo'n grote hit is geworden.
Cijfer 5,5.

chevy93 schreef:
Een 7 voor een nummer dat terecht in de vergetelheid raakt?

Dit was de vierde nieuwe binnenkomer, lees ook de zin die er na komt.

Dit nummer is natuurlijk niet in de vergetelheid geraakt.

Beck: Lees ik daar nou een 4,5 en een 6-je? Dit is een 90's-classic, mensen!
Get crazy with the Cheez Whiz!! [9,5]

Narcotic:Grappig om 'm hier terug te zien: Eergisteren kwam het nog terug in een 'oude Top 40'-uurtje op Radio Veronica (uit 2004, in dit geval). Het proto-type van een generiek dance-liedje met kraak noch smaak. Ik veer er in ieder geval niet van op [5].

----------------

De nieuwe Single Van De Dag is...

The Beatles & Tony Sheridan - Why

(afbeelding)

Hitlijst: USA Billboard Singles
Datum van binnenkomst: 11 april 1964
Kwam binnen op: #133
Hoogste notering: #88
Aantal weken: 2

Ja, een èchte ouwe Beatles-plaat, nog van vóór de roem.
Nog van vóór Ringo Starr en Brian Epstein, net nadat Stuart Sutcliffe de band had verlaten.
Deze re-release (als het al een re-release is) stamt nog uit de Hamburg-dagen en is een van de drie Beatles-singles die die week binnenkomen. Volgens mij waren ze in april 1964 net doorgebroken, want ik zie ook zelfs There's A Place en Love Me Do (weer?) binnenkomen en er staan vijf(!) andere Beatles-nummers in de Top 10.

Laat ik maar zo zeggen, het is maar goed dat ze geen begeleidingsbandje van Tony Sheridan bleven. Die Tony komt hoorbaar uit hetzelfde straatje als Bobby Vinton, Pat Boone en andere gladgestreken Elvisjes. Brrr... The Beatles zijn nauwelijks te herkennen. Ik vind dit echt veels te netjes en anoniem klinken [4,5 waarvan een halfje voor de curiositeitswaarde].

Het is inderdaad meer een Tony Sheridan-nummer dan een Beatles-nummer, ze fungeerden hier slechts als begeleidingsband. Toch is dat een best aardig en charmant liedje (dankzij de begeleiding) maar ver onder het latere Beatles-niveau en ook niet opzienbarend (het werd ook nauwelijks een hit).
Cijfer: 5,5

Van wanneer zou die opname zijn? 11 april 1964, The Beatles stonden toen al behoorlijk hoog op de ladder. Lijkt mij een poging van Sheridan een aardig graantje mee te pikken, er zijn toch altijd mensen die alles willen hebben.

Echt heel fraai is het ook niet, het blijft vér onder Elvis niveau, iets dat hier getracht wordt te kopiëren. Maar ik vind het daarvoor te zwak, het is ook mierzoet (4,5). Lennon en McCartney zullen al snel hebben gedacht: dit kunnen wij beter. En inderdaad.

Het dateert wellicht uit 1962 toen Tony Sheridan in Duitsland een album opnam met The Beatles (toen onder de naam Beat Brothers) en onder productie van Bert Kaempfert.

musician schreef:
Lijkt mij een poging van Sheridan een aardig graantje mee te pikken, er zijn toch altijd mensen die alles willen hebben.

Niet zozeer van Sheridan, maar eerder van de platenmaatschappij.

The Beatles & Tony Sheridan - Why:

Ach, wie süß ..
Klinkt als Elvis Presley zijn lieve kleine broertje die bevriend was met Pat Boone en Gene Pitney.
Wel met een stoer doo-wop koortje.
Echt te braaf jaren 60 dit, al is het in de grond geen slecht nummer.
Ik had het Creedence wel eens willen horen doen .
Overigens kon ik dit nummer echt helemaal niet.
Cijfer 4,5.

The Beatles & Tony Sheridan- Why

Op zich wel een unieke opname. Een hele prille Beatles die netjes begeleiden en de doo-woop coirtjes voor hun rekening nemen.
Zal nu ongetwijfeld een prijzig collecters item zijn.

Met het uiteindelijke Beatles geluid heeft dit weinig van doen. Sheridan maakt het verschil ook niet echt.
Blijft er over een liefelijk pril 60's liedje die zijn charme heeft, maar weinig essentieel was en is.

Cijfer: 5

10CC - Life Is A Minestrone

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 12 april 1975
Kwam binnen op: #26
Hoogste notering: #17
Aantal weken: 6
Aantal punten: 97

Fantastische band, fantastisch nummer!

Onlangs heb ik nog hun albums aangeschaft in de vorm van een 5-album-setje, The Complete UK Recordings (met daarop de eerste twee albums als 10CC) en uiteindelijk een cd met werk van toen ze nog Hotlegs heetten en ik kan maar één ding zeggen: Schromelijk ondergewaardeerde band! Dat een grootmacht als Queen zich liet inspireren (jawel, zelfs Bo Rhap heeft 10CC's Un Nuit A Paris als voorbeeld!) zegt genoeg. En toch worden ze niet in dezelfde adem genoemd...

Ook op Life Is A Minestrone weten ze een unieke mix te creëren tussen popmuziek, progressieve muziek en spitsvondigheden. Het intro maakt al een grote indruk met een geweldig gitaar/pianostukje. Vervolgens schakelt het over naar glam-achtige popmuziek met een überjolig refrein dat misschien voor sommigen op het randje van irritatie zit, maar bij mij geenszins stoort.
Superplaat! [9,5]

Ik kan mij enkel aansluiten bij kaztor, inventieve en frisse popsong waarbij progressiviteit en hitgevoeligheid hand in hand gaan. Uitstekend nummer van een destijds geweldige band.
Cijfer: 9

10CC- Life Is A Minestrone

Ah, hier word ik erg blij van. 10CC behoort tot de beste bands van de jaren 70 (zeker deze samenstelling.)
De groep had het vermogen om eigenzinnigheid en muzikale intilgentie om te zetten in hitgevoeligheid.
Dit is zo'n heerlijk meebrul nummer die gewoon helemaal af is.
Van het album The Original Soundtrack die ook nog eens I'm Not In Love bevat.

Een 9.

10CC - Life Is A Minestrone:

Heb ik gelukkig ook nog het singeltje van!
Ook ik kan hier enkel aansluiten bij de rest.
Een geweldige popsong.Intelligent, supercatchy en heerlijk meezingbaar.
Een echt jaren 70-klassiekertje van een van de beste groepen van de jaren 70.
Cijfer 9,5

Ja, erg leuke band, dat 10cc. Ze hebben gevoel voor de betere, inventieve popmuziek, met heel veel humor wat toch niet afdoet aan de kwaliteit. Daarbij valt mij altijd op dat elke single weer anders klinkt. Je kan ze niet betrappen op een trucje herhalen.

Periode tot ongeveer 1976 was goud. Die mannen konden echt wat. Singles waren goed, maar de albums ook.

Ja, mee eens. Ik heb The Original Soundtrack. A Nuit a Paris is echt een fantastisch nummer.

Van, naar mijn smaak, het beste album dat 10CC ooit heeft gemaakt, The Original Soundtrack.
Ik geef Life is a minestrone hiervan een 9. Misschien hadden ze, voor een groot commercieel succes, moeten beginnen met I'm not in love.

Maar Life is a Minestrone geeft de levenskracht en enthousiasme van 10CC heel mooi en duidelijk weer. Aanstekelijke melodie, het gaat ergens over.

The Original Soundtrack is top. Sheet Music van een jaar ervoor vind ik een tikkie beter.
Het ontloopt elkaar niet veel.

Vlak ook zeker het eerste album onder de noemer 10CC niet uit. The Hospital Song, Johnny Don't Do It en Sand In My Face zijn te hilarisch voor woorden .

Het album van daarvoor (Hotlegs) laat nog een band in de beginnersfase horen, maar bevat zeker ook memorabele momenten (Take Me Back!).

Altijd goed de symfopop van 10cc.

8,0

kaztor schreef:
Vlak ook zeker het eerste album onder de noemer 10CC niet uit. The Hospital Song, Johnny Don't Do It en Sand In My Face zijn te hilarisch voor woorden .

Het album van daarvoor (Hotlegs) laat nog een band in de beginnersfase horen, maar bevat zeker ook memorabele momenten (Take Me Back!).

Is ook een fenomenale plaat inderdaad. Van Hotlegs ken ik niets.

Dan moet ik dit misschien maar niet doen...

kaztor schreef:
Dan moet ik dit misschien maar niet doen...

Gave hoes ! Monthy Phyton !!

The Beat - Hands Off... She's Mine

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 13 april 1980
Kwam binnen op: #37
Hoogste notering: #35
Aantal weken: 3
Aantal punten: 15

Een echte 3-weken-plaat.
Dat wil zeggen, zeer catchy voor de wat meer doorgewinterde muziekfanaat, maar tante Truus haalt haar schouders ervoor op. M'n schatje en ik behoren tot de eerste categorie.

Dit is gewoon lekkere, pretentieloze ska-muziek met een vlot tempo en het blijft onmiddelijk in je hoofd steken. Genoeg gezegd [9].

Het missertje van Tony Sheridan & The Beatles is meer dan goed gemaakt, moet ik zeggen...

The Beat - Hands Off...She's Mine

Je bent lekker op dreef met de singles Jan. Dit is ook een bijna vergeten Ska parel uit vervlogen tijden.
Hier moet je wel vrolijk van worden. Ritme en melodie helemaal ok, en het refein blijft onmiddelijk in je hoofd hangen.
Interessante periode sowieso 1980. ( 8,5)

Leuke ontdekking

Dit nummer kende ik allang en hoefde ik dus niet te ontdekken, ik vind het nog steeds een prettig, speels en vrolijk ska-nummer.
Cijfer: 8,5

De single van 14 april:

YouTube - Fleetwood Mac - Save Me

(afbeelding)

Save Me was de laatste top 40-hit van Fleetwood Mac. Het kwam tot de 9de plek en stond 8 weken genoteerd.

Zelf vond ik het destijds ook een leuk liedje, het stond op één van mijn eerste zelfopgenomen top40bandjes. En nu vind ik het nog steeds wel een mooi nummer waarvan vooral het refrein me positief opvalt. Heb ooit nog de plaat gekocht waar dit op staat, maar die eigenlijk nog niet gedraaid. Ik geef zelf een 7, maar denk dat er wat mensen zijn die wel wat hogere cijfers gaan geven hier.

Even inhalen:

Het liedje van The Beatles met Tony Sheridan vind ik wel erg zoet en weinig opzienbarend. Het heeft werkelijk helemaal niets te bieden eigenlijk. Cijfer: 3,5

Dit nummer van 10CC kende ik nog niet, maar moet zeggen dat het me ook weinig doet. Hoor wel dat het vakkundig in elkaar is gestoken, maar het schiet wel een beetje door in meligheid. Had zo de openingstune van een kookprogramma kunnen zijn. Cijfer: 5

Net als de vorige twee is ook The Beat nieuw voor mij (al kende ik wel een ander nummer van ze). Dit soort 2 tone ska mag ik altijd wel, ga het eigenlijk alleen maar leuker en leuker vinden. Cijfer: 7

Gast
geplaatst: vandaag om 23:56 uur

geplaatst: vandaag om 23:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.