Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 14 april 2013, 20:31 uur
herman schreef:
Zelf vond ik het destijds ook een leuk liedje, het stond op één van mijn eerste zelfopgenomen top40bandjes. En nu vind ik het nog steeds wel een mooi nummer waarvan vooral het refrein me positief opvalt. Heb ooit nog de plaat gekocht waar dit op staat, maar die eigenlijk nog niet gedraaid. Ik geef zelf een 7, maar denk dat er wat mensen zijn die wel wat hogere cijfers gaan geven hier.
Zelf vond ik het destijds ook een leuk liedje, het stond op één van mijn eerste zelfopgenomen top40bandjes. En nu vind ik het nog steeds wel een mooi nummer waarvan vooral het refrein me positief opvalt. Heb ooit nog de plaat gekocht waar dit op staat, maar die eigenlijk nog niet gedraaid. Ik geef zelf een 7, maar denk dat er wat mensen zijn die wel wat hogere cijfers gaan geven hier.

Ik was in 1990 aangenaam verrast, eerlijk gezegd. Of eigenlijk al in 1988 toen de
Buckinghamloze band kwam opdraven met As long as you follow.
Er wordt door veel FM liefhebbers op Save me en het bijbehorende album Behind The Mask geschoten omdat Lindsey Buckingham ontbreekt en een goed FM album niet aan anderen wordt gegund.
Toch hebben de dames McVie (die Save me schreef en zingt) en Nicks met het befaamde ritme duo en de nieuwe gitaristen Vito en Burnette een in mijn ogen best een sterk album gemaakt. Ja, inderdaad geen Rumours of Tusk. Maar anders en best goed. Je moet er dan ook met andere ogen naar kijken en oordelen. Fleetwood Mac met Peter Green was ook weer van een geheel andere orde.
Save me is een prima single (8). De band bleek nog lang niet uitgeblust en het publiek sloot Fleetwood Mac ook nog steeds in de armen, getuige de eerste plaats in de internationale albumlijsten en een top 10 notering voor Save me.
0
geplaatst: 14 april 2013, 20:50 uur
Life Is A Minestrone van 10CC melig? De eerste keer dat ik dat lees, je staat blijkbaar alleen met die mening, herman.
Fleetwood Mac - Save Me
Geen slecht nummer maar het doet mij minder dan hun vroegere hits al is de zang wel prima. Het mist iets waardoor het in mijn geheugen blijft plakken zoals bv. een pakkende melodielijn of tekst. De klad begon er toen wel in te komen.
Cijfer: 6
Fleetwood Mac - Save Me
Geen slecht nummer maar het doet mij minder dan hun vroegere hits al is de zang wel prima. Het mist iets waardoor het in mijn geheugen blijft plakken zoals bv. een pakkende melodielijn of tekst. De klad begon er toen wel in te komen.
Cijfer: 6
0
geplaatst: 14 april 2013, 22:09 uur
The Beat - Hands Off...She's Mine:
Zit in de jukebox van mijn broer
.
The Beat was zo ongeveer derde in ranking tijdens de ska-revival eind jaren 70, na The Specials en Madness.
Ook The Beat maakten leuke ska-nummertjes alhoewel dikwijls niet zo heel jolig.
Dit is ook zo'n leuke: met een onmiddellijk herkenbaar refreintje en een lekker ritme. The Beat had als extra de Jamaicaans toastende Ranking Roger.
Lekker nummer. Bijbehorende album is ook een aanrader.
Andy Cox en David Steele zouden een paar jaar later de Fine Young Cannibals oprichten.
Cijfer 8.
Fleetwood Mac - Save Me:
Ik vind het ook zeer zeker geen slecht nummer, maar het doet mij helaas ook wat minder dan eerdere singles.
Toch blijft de melodielijn bij mij wel plakken en doet het nummer ietwat mysterieus aan.
En een paar fijne gitaarsolootjes al zijn die dan niet van Buckingham.
Cijfer 7.
Zit in de jukebox van mijn broer
.The Beat was zo ongeveer derde in ranking tijdens de ska-revival eind jaren 70, na The Specials en Madness.
Ook The Beat maakten leuke ska-nummertjes alhoewel dikwijls niet zo heel jolig.
Dit is ook zo'n leuke: met een onmiddellijk herkenbaar refreintje en een lekker ritme. The Beat had als extra de Jamaicaans toastende Ranking Roger.
Lekker nummer. Bijbehorende album is ook een aanrader.
Andy Cox en David Steele zouden een paar jaar later de Fine Young Cannibals oprichten.
Cijfer 8.
Fleetwood Mac - Save Me:
Ik vind het ook zeer zeker geen slecht nummer, maar het doet mij helaas ook wat minder dan eerdere singles.
Toch blijft de melodielijn bij mij wel plakken en doet het nummer ietwat mysterieus aan.
En een paar fijne gitaarsolootjes al zijn die dan niet van Buckingham.
Cijfer 7.
0
geplaatst: 14 april 2013, 22:25 uur
LucM schreef:
Life Is A Minestrone van 10CC melig? De eerste keer dat ik dat lees, je staat blijkbaar alleen met die mening, herman.
Mja, als je rondneust op internet zijn er wel meer die dat vinden hoor.

Heb ooit wel een verzamelaar van 10CC gehad, maar op een paar nummers na is het niet mijn muziek. Ik ben ook niet zo'n fan van het 'progressieve'.
0
geplaatst: 14 april 2013, 22:44 uur
Fleetwood Mac- Save Me
Typische Christine Mcvie compositie. Heel herkenbaar Fleetwood Mac, maar verder niet echt opzienbarend. Ik mis vooral wat spanning en vind het wat vlakjes. Refeintje is aardig.
Een kleine voldoende, maar Mcvie kan veel beter. (6)
Typische Christine Mcvie compositie. Heel herkenbaar Fleetwood Mac, maar verder niet echt opzienbarend. Ik mis vooral wat spanning en vind het wat vlakjes. Refeintje is aardig.
Een kleine voldoende, maar Mcvie kan veel beter. (6)
0
geplaatst: 15 april 2013, 15:55 uur
De single van 15 april:
YouTube - Shakira - Hips Don't Lie ft. Wyclef Jean

De keus was niet enorm: weinig liedjes en weinig behoorlijke liedjes. Maar dit vind ik dan toch wel een leuke lentehit. Dat was het ook zeker in 2006, want het stond maarliefst 24 weken genoteerd waarvan 12 in de top 3 en 2 op 1.
Wat ik nooit geweten heb, is dat Wycleff Jean, met wie Shakira samenzingt, het nummer schreef en een paar jaar al eerder met een andere zangeres opnam. Destijds vond ik dit niet de sterkste Shakira-hit, maar nu ik het zo terug hoor heeft het toch wel een aangename melodie. Bij dit nummer heb ik het altijd wel jammer gevonden dat er eigenlijk geen lekkere beat in zit, het is net wat te slap daardoor. Maar goed, salsa en reggaeton (waar dit een mix van is, als ik Wikipedia mag geloven) was sowieso al niet echt mijn ding en single-kopend publiek dacht er ook duidelijk anders over destijds. Cijfer: 7
YouTube - Shakira - Hips Don't Lie ft. Wyclef Jean

De keus was niet enorm: weinig liedjes en weinig behoorlijke liedjes. Maar dit vind ik dan toch wel een leuke lentehit. Dat was het ook zeker in 2006, want het stond maarliefst 24 weken genoteerd waarvan 12 in de top 3 en 2 op 1.
Wat ik nooit geweten heb, is dat Wycleff Jean, met wie Shakira samenzingt, het nummer schreef en een paar jaar al eerder met een andere zangeres opnam. Destijds vond ik dit niet de sterkste Shakira-hit, maar nu ik het zo terug hoor heeft het toch wel een aangename melodie. Bij dit nummer heb ik het altijd wel jammer gevonden dat er eigenlijk geen lekkere beat in zit, het is net wat te slap daardoor. Maar goed, salsa en reggaeton (waar dit een mix van is, als ik Wikipedia mag geloven) was sowieso al niet echt mijn ding en single-kopend publiek dacht er ook duidelijk anders over destijds. Cijfer: 7
0
geplaatst: 15 april 2013, 17:30 uur
Vreselijk nummer. Shakira met een beat op de achtergrond vind ik stukken beter. Nu valt de ongeïnspireerde zang extra op. Dit nummer zou swingend moeten zijn, maar is daar veel te zouteloos voor.
Cijfer: 3,5
Cijfer: 3,5
0
geplaatst: 15 april 2013, 21:52 uur
Shakira - Hips Don't Lie:
Ik vind het anders best een lekker liedje. Lichtjes irritant en vreselijk beklijvend.
Heeft best een aangename melodie, maar die trompetjes maken dat je het niet uit je kop krijgt.
Of het bedoeld is om op te dansen zou ik eigenlijk niet durven te zeggen.
Ik weet wel dat dit een van de weinige nummers uit 2006 is die bij mij zijn blijven hangen.
De verschijning van Shakira, waar overigens weinig hangt
, helpt natuurlijk ook stiekem wel een beetje mee...
Cijfer 6,5.
Ik vind het anders best een lekker liedje. Lichtjes irritant en vreselijk beklijvend.
Heeft best een aangename melodie, maar die trompetjes maken dat je het niet uit je kop krijgt.
Of het bedoeld is om op te dansen zou ik eigenlijk niet durven te zeggen.
Ik weet wel dat dit een van de weinige nummers uit 2006 is die bij mij zijn blijven hangen.
De verschijning van Shakira, waar overigens weinig hangt
, helpt natuurlijk ook stiekem wel een beetje mee...Cijfer 6,5.
0
geplaatst: 15 april 2013, 21:58 uur
Dat Wycleff Jean dit geschreven heeft wist ik ook niet. Niet echt een heel goed nummer, maar ja de heupen van Shakira liegen natuurlijk niet!
cijfer: 5,5
cijfer: 5,5
0
geplaatst: 16 april 2013, 10:40 uur
Shakira -Hips Don't Lie ft. Wyclef Jean
Het doet me weinig. tikkie clichematige mix van salsa/rap en reggea.
Maar het nummer loopt op een bepaalde manier niet lekker.
Erg volgepropt, maar komt niet echt tot de kern.
Daarbij ben ik ook niet echt een fan van Shakira's stemgeluid. (4)
Het doet me weinig. tikkie clichematige mix van salsa/rap en reggea.
Maar het nummer loopt op een bepaalde manier niet lekker.
Erg volgepropt, maar komt niet echt tot de kern.
Daarbij ben ik ook niet echt een fan van Shakira's stemgeluid. (4)
0
geplaatst: 16 april 2013, 12:03 uur
9/10
Waarvan 2 punten voor de bezwerende heupen van Shakira en 1 punt voor haar stem
die ik dan wel graag hoor. Als je het ritme van het nummer beet hebt, krijg je het gelijk warm.
Waarvan 2 punten voor de bezwerende heupen van Shakira en 1 punt voor haar stem
die ik dan wel graag hoor. Als je het ritme van het nummer beet hebt, krijg je het gelijk warm.
0
geplaatst: 16 april 2013, 12:10 uur
Ik haak meestal vrij snel af, bij salsa. Het hoort veelal alleen thuis bij feesten en partijen en dan is er al snel sprake van gemakkelijke, vrijblijvende en zeker niet al te ingewikkelde muziek. Laat ik het voorzichtig zeggen.
Hips don't lie lijkt mij een duidelijke representant voor dat genre. Ik heb er heel erg weinig mee. Je zou verwachten dat je humeur er sowieso van opvrolijkt omdat het zonnige muziek is met vriendelijke noten. Maar de magere kwaliteit van het gebodene heft dat voordeeltje weer volledig op (5).
Hips don't lie lijkt mij een duidelijke representant voor dat genre. Ik heb er heel erg weinig mee. Je zou verwachten dat je humeur er sowieso van opvrolijkt omdat het zonnige muziek is met vriendelijke noten. Maar de magere kwaliteit van het gebodene heft dat voordeeltje weer volledig op (5).
0
geplaatst: 16 april 2013, 12:59 uur
Aardig nummer dat in het midden houdt tussen reggae en salsa met ook een beetje rap, klinkt zomers. Alleen had de productie dynamischer kunnen zijn.
Cijfer: 6,5
Cijfer: 6,5
0
geplaatst: 16 april 2013, 14:20 uur
FM: Ik vind Save Me wel een redelijk goede representant van het post-Buckigham-tijdperk anno 1990.
Groots is het niet en met Rumours of Tusk moet je het al helemaal niet willen vergelijken. Dit vind ik daar apart van staan en het is gewoon een lekkere frisse plaat [8].
Shakira: Tja, salsa for the masses... Bij mij steekt altijd de volkomen kleurloze zang tegen dat elke poging tot salsa o.i.d. al bij voorbaat de kop in drukt. Ik vind het eigenlijk een vervelend nummer zonder een duidelijke visie. Dat voetballiedje van 2010 vind ik een stuk leuker en swingender [4].
Groots is het niet en met Rumours of Tusk moet je het al helemaal niet willen vergelijken. Dit vind ik daar apart van staan en het is gewoon een lekkere frisse plaat [8].
Shakira: Tja, salsa for the masses... Bij mij steekt altijd de volkomen kleurloze zang tegen dat elke poging tot salsa o.i.d. al bij voorbaat de kop in drukt. Ik vind het eigenlijk een vervelend nummer zonder een duidelijke visie. Dat voetballiedje van 2010 vind ik een stuk leuker en swingender [4].
0
geplaatst: 16 april 2013, 17:25 uur
En voordat je het weet, is het opnieuw 16 april 1966:
The sun ain't gonna shine anymore - The Walker Brothers

Want vorig jaar werd voor die datum gekozen voor Sloop John B van de Beach Boys en het kan uiteraard geen feest blijven.
Wel kwam ook deze andere klassieker binnen in de Veronica Top 40, stond 12 weken genoteerd en kwam uiteindelijk terecht op plek 12.
Heren Vocaal, lijkt mij de juiste benaming, qua indeling van genre. Met daarbij toch een aanstekelijke melodie, ook al is het dan zeer typisch jaren '60. Een 7.
The sun ain't gonna shine anymore - The Walker Brothers

Want vorig jaar werd voor die datum gekozen voor Sloop John B van de Beach Boys en het kan uiteraard geen feest blijven.
Wel kwam ook deze andere klassieker binnen in de Veronica Top 40, stond 12 weken genoteerd en kwam uiteindelijk terecht op plek 12.
Heren Vocaal, lijkt mij de juiste benaming, qua indeling van genre. Met daarbij toch een aanstekelijke melodie, ook al is het dan zeer typisch jaren '60. Een 7.
0
geplaatst: 16 april 2013, 17:49 uur
The sun ain't gonna shine anymore ... het zou op de voorbije winter kunnen slaan. Maar dit nummer is briljant in de sombere sfeer die het uitstraalt, de vocalen, de galmende sound en het weergaloze intro. De jaren '60 hebben veel topsongs in de hitlijsten gebracht en dit is er één van.
Cijfer: 9,5
Cijfer: 9,5
0
geplaatst: 16 april 2013, 17:49 uur
Ik geef meteen een 10.
Spanningsboog in de intro, wall of sound productie (de wolken) en mooie vocalen.
En dan als een zon die toch enigszins door de wolken priemt dat machtige refrein.
Eigenlijk een song als een regenboog ... aan het einde schijnt toch een beetje de zon.
Ik had hem klaarstaan voor 1000 nummer 1 hits, maar bewaar hem best tot later.
Spanningsboog in de intro, wall of sound productie (de wolken) en mooie vocalen.
En dan als een zon die toch enigszins door de wolken priemt dat machtige refrein.
Eigenlijk een song als een regenboog ... aan het einde schijnt toch een beetje de zon.
Ik had hem klaarstaan voor 1000 nummer 1 hits, maar bewaar hem best tot later.
0
geplaatst: 16 april 2013, 17:54 uur
Inderdaad echt een prachtnummer. Fantastische zang, mooi geproduceerd, en ook een heel mooi refrein inderdaad. Ik ben het helemaal met Dazzler eens. Ik wil het eigenlijk ook wel een 10 geven.
0
geplaatst: 16 april 2013, 18:55 uur
Hier ook een 10. Echt een fantastisch nummer. Vind dit eigenlijk veel mooier dan Sloop John B. Heb ook wel een zwak voor Scott Walker.
0
geplaatst: 16 april 2013, 19:23 uur
Prachtig nummer, geen 10 maar wel een dikke voldoende
Cijfer: 9.7
Cijfer: 9.7
0
geplaatst: 16 april 2013, 19:55 uur
Wat is dan het verschil tussen een 9,7 en een 10? En waarom geen 9,5? 

0
geplaatst: 16 april 2013, 21:05 uur
Arrie schreef:
Inderdaad echt een prachtnummer. Fantastische zang, mooi geproduceerd, en ook een heel mooi refrein inderdaad.
Inderdaad echt een prachtnummer. Fantastische zang, mooi geproduceerd, en ook een heel mooi refrein inderdaad.
Een tien vind ik wat hoog maar ik kan het hier toch wel mee eens zijn. Ik vind zelf een redelijk gelijkende song He Ain't Heavy He's My Brother nog mooier.
Cijfer: 8,8
0
geplaatst: 16 april 2013, 21:30 uur
The Walker Brothers - The Sun Ain't Gonna Shine Anymore:
Een erg mooi gezongen jaren 60-nummer. Een evergreen eigenlijk wel.
Machtig intro en lekkere galm in het geheel. Een nummer dat iedereen volgens mij wel kent.
Cijfer 8,5.
Een erg mooi gezongen jaren 60-nummer. Een evergreen eigenlijk wel.
Machtig intro en lekkere galm in het geheel. Een nummer dat iedereen volgens mij wel kent.
Cijfer 8,5.
0
geplaatst: 16 april 2013, 21:33 uur
vigil schreef:
Een tien vind ik wat hoog maar ik kan het hier toch wel mee eens zijn. Ik vind zelf een redelijk gelijkende song He Ain't Heavy He's My Brother nog mooier.
(quote)
Die vind ik dan weer wat minder.

0
geplaatst: 16 april 2013, 23:05 uur
The Walker Brothers- The Sun Ain't Gonna Shine Anymore
Na al die jaren nog altijd een supersong. Melanchonisch tot op het bot en voorbeeldig neergezet.
De zang blijft natuurlijk geweldig, maar ook de compositie ansich is voorbeeldig beladen.
Een echte klassieker en dat zal het blijven tot in de eeuwigheid.(9,5)
Na al die jaren nog altijd een supersong. Melanchonisch tot op het bot en voorbeeldig neergezet.
De zang blijft natuurlijk geweldig, maar ook de compositie ansich is voorbeeldig beladen.
Een echte klassieker en dat zal het blijven tot in de eeuwigheid.(9,5)
0
geplaatst: 17 april 2013, 14:26 uur
Eigenlijk ben ik niet te vinden voor oneindige-tranendal-liedjes (de zon gaat niet meer schijnen, John Ewbank anyone?), maar gelukkig is hier de muziek niet te zwaar aangedikt en dat helpt [7].
0
geplaatst: 17 april 2013, 16:36 uur
Een nieuwe romanticus, als Single van de Dag:
Underneath the blanket go - Gilbert O' Sullivan

Prima pop van O' Sullivan, deze keer met een wat stevigere aanpak. Boerenjongen op de piano.
Ik vind het achteraf toch helemaal niet zo aardig om te horen (7).
Het nummer kwam binnen op 17 april 1971, stond 10 weken in de Veronica Top 40 en haalde in de tussentijd zelfs de eerste plaats!
Underneath the blanket go - Gilbert O' Sullivan

Prima pop van O' Sullivan, deze keer met een wat stevigere aanpak. Boerenjongen op de piano.
Ik vind het achteraf toch helemaal niet zo aardig om te horen (7).
Het nummer kwam binnen op 17 april 1971, stond 10 weken in de Veronica Top 40 en haalde in de tussentijd zelfs de eerste plaats!
0
geplaatst: 17 april 2013, 23:19 uur
Gilbert O' Sullivan - Underneath The Blanket Go
Een wat minder pakkend nummer van O' Sullivan. De man is toch wat meer bekend geworden door zijn melodieuze liefelijke nummers. Wel vol boordevol kwaliteit trouwens.
Deze is inderdaad wat steviger. Nog steeds met de piano als referentiekader, maar beduidend rockeriger.
Niet slecht, maar minder memorabel dan zijn andere singles rond deze tijd. (6,5)
Een wat minder pakkend nummer van O' Sullivan. De man is toch wat meer bekend geworden door zijn melodieuze liefelijke nummers. Wel vol boordevol kwaliteit trouwens.
Deze is inderdaad wat steviger. Nog steeds met de piano als referentiekader, maar beduidend rockeriger.
Niet slecht, maar minder memorabel dan zijn andere singles rond deze tijd. (6,5)
* denotes required fields.