MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Roger Daltrey - It's A Hard Life
Een degelijk nummer, met passie gebracht maar minder imponerend dan zijn werk met The Who.
Cijfer: 7

The Cure - Lovesong
Klinkt poppy en luchtig maar ook melancholiek en dromerig. Typisch het soort popsongs dat ik graag wil horen.
Cijfer: 9

Pet Shop Boys - Yesterday When I Was Mad
Niet hun beste maar het refrein is wel sterk en de ijle stem past goed bij de synthesizersound.
Cijfer: 7

Pet Shop Boys- Yesterday When I Was Mad

Gaaf creatief clipje zit hier bij. Het nummer zelf vind ik aardig, ook niet meer dan dat eigenlijk.
Lekkere melodielijn en een aardig refein. Typisch Pet Shop Boys. Maar inderdaad, ze hebben betere songs. (6,6)

De Single Van Gisteren was...

Rammstein - Amerika

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 september 2004
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #31 (Top 40)
Hoogste notering: #22 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 83

Spekkie voor het bekkie voor mij, vooral gezien het feit dat uw gastheer vanaf begin december met behulp van vrouwlief en zoon z'n Single-Van-De-Dag-werkzaamheden gaat bezigen vanuit Baltimore!

Gewoon lekkere toffe metal, gebracht met een knipoog.

----

De Single Van De Dag is...

Maurice Williams & the Zodiacs - Stay

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Billboard Singles: 19 september 1960
Kwam binnen op: #112
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 20
Aantal punten: -

Best een geinig liedje, al is die falsetto niet voor iedereen (incluis ondergetekende).
Het is ook bekend uit de film Dirty Dancing.

Rammstein- Amerika

Tja, ik kan een paar songs goed waarderen, en de ironie is vaak geslaagd.
Dit vind ik lastig te verteren. Onderwerp is ok, maar het hele logge zware verloop trek ik niet zo heel goed. Verveeld mij snel (5)

Maurice Williams & The Zodiacs - Stay

Grappig, ik kende het eigenlijk alleen van Jackson Brown, maar dit blijkt dus al veel priller.
leuk nummer. Soulachtig en lekker vrolijk. (6,8)

Rammstein - Amerika
Best geinig maar veel stelt het logge nummer tenslotte niet voor en moet het vooral hebben van het simpele refrein. Verveelt mij ook snel.
Cijfer: 5

Maurice Williams & The Zodiacs - Stay
Vroege soul met heel leuke vocalen, is nog meer doo-wop. Ik kende dit nummer ook eerst in de versie van Jackson Brown maar dit is zeker zo goed.
Cijfer: 8,5

Bad Company - Feel Like Making Love

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 20 september 1975
Kwam binnen op: #23 (Tipparade)
Hoogste notering: #3 (Tipparade)
Aantal weken: 6

Met deze single kwamen ze het dichtst bij een hitnotering, maar eigenlijk weten we allemaal wel dat dit een rockklassieker betreft.
Dit klinkt als een soort broertje van Boston, al zouden er bij hun dan nog een overdubje of 10 overheen zijn gegaan.
De tekst klinkt behoorlijk afgezaagd, maar hier wordt het wel geloofwaardig gebracht.
Hele fijne plaat!

Ja, Bad Company maakt hier wel een alleraardigste single (7,5) maar de softere momenten zijn mij iets te lang op het geheel. Die vijf minuten moeten terug naar 3 en dan minimaal de helft schrappen van het sentiment.

Maurice Williams heeft voor de tijd waarin deze single zich afspeelt een prima nummer afgeleverd. Dat was de geest van de tijd en voor toen was het leuk (7)

Ik geloof niet dat ik mij hier ooit heb uitgesproken over Rammstein . Ik zal mij beperken tot het cijfer dat ik er nog voor wil geven (2).

Met een zanger als Paul Rodgers in de band kan het niet snel stuk.
Bad Company was niet de meest originele band, maar het zal voor een band als Foreigner zeker een invloed zijn geweest.
Nog altijd een prima rocksong. Goeie licks, ritmisch stuwend en met een Amerikaans tintje.
Had eigenlijk een hit moeten zijn. (7,8)

De Single Van 21 september was...

Gary Moore - Empty Rooms

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 21 september 1985
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #13 (Tipparade)
Aantal weken: 4

Wederom een soort van powerballad die ik eigenlijk heel aardig vind.
Vooral het instrumentale middengedeelte valt in positieve zin op.
De man weet er een smaakvol geheel van te maken, al klinken vooral de drums nogal gedateerd.

---

De Single Van 22 september was...

The Scene - Rigoreus

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 22 september 1990
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #10 (Tipparade)
Aantal weken: 5

Geweldig nummer van een cd dat ik nodig weer eens onder het stof vandaan moet halen (Blauw).
Een klassiek geval van 'minder is meer', met passie en elan vertolkt.

-----

De Single Van 22 september was...

Jeckyll & Hyde - Frozen Flame

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 23 september 2006
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #11 (Top 40)
Aantal weken: 6 (Tipparade) / 21 (Top 40)
Aantal punten: 365

Een dramatische week, maar ik koos het voor pragmatische redenen.

Voer voor de fans!

Gary Moore- Empty Rooms

Een echt 80's produktie. Ook hardrocker Gary Moore ging mee in een wat eigentijdsere koers.
Desalnietemin een aardige rockballad. Ook hier kon de betreurde gitarist/zanger aardig mee uit de voeten. (7)

The Scene- Rigoreus

Hele fraaie song. Droge directe produktie die mij altijd wel bevalt van een band als The Scene.
Lekker duister ook. (8,5)

Jeckyll & Hyde- Frozen Frame

Pfffff...... Valt niet mee dit. Geen gevoel ,erg geprogrammeerd. Raak er niet warm of koud van (2)

The Who - I'm A Boy

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 24 september 1966
Kwam binnen op: #35 (Top 40)
Hoogste notering: #5 (Top 40)
Aantal weken: 10
Aantal punten: 256

Jaja, Roger Daltrey was pas geleden aan de beurt...

Laat ik daar nu eens even schijdt aan hebben!
Dit is -natuurlijk- een weergaloze plaat van deze jongens!

Ongelofelijk hoeveel energie er keer op keer in hun performance zit.
I'm A Boy is voor Who-begrippen introspectief (betreft Pete Townshend zit hier een kern van waarheid in!), maar toch vliegen ook hier de bekkens om je oren en zijn de onvervalste 'power-chords' niet van de lucht. Fantastische plaat!!!

The Who- I'm A Boy

De stoere jongensachtige bravoure die The Who zo kenmerkte in hun prillere periode, is hier goed gevangen.
Echt 60's en met een eigen signature. Zeer sterke Moon achter de drums die het lekker opdrijft en de typische Townsend gitaarpartij. Heerlijk nummer. (8,)

Weinig origineel, vooral de tekst maar degelijk gebracht met stuwende riffs en verzorgde productie.
Cijfer: 6,5

Gary Moore - Empty Rooms
De productie is hier wat te gelikt wat een euvel is bij vele Amerikaanse rocksongs in die tijd maar niettemin smaakvol en Gary Moore heeft een prima volle stem.
Cijfer: 6,5

The Scene - Rigoreus
Een onderschatte band maar toch van belang in de Nederpop. Sober geproduceerd, met veel passie gebracht met de nodige spanning en sfeer.

Jeckyll & Hyde - Frozen Flame
Hier kan ik niets mee. Het pretendeert artistiekerig te zijn maar het is zo leeg, zo gevoelloos en zo mechanisch en het verveelt al heel snel. De clip vind ik wel leuk.
Cijfer: 2

The Who - I'm A Boy
Dan veel liever The Who, dit klinkt 'menselijker' en vooral melodieuzer. Geweldige vocalen en stuwend drumwerk.

Manfred Mann's Earth Band - Blinded By The Light

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 25 september 1976
Kwam binnen op: #24 (Tipparade)
Hoogste notering: #4 (Tipparade)
Aantal weken: 6

Een blinde keuze, al was Dave Edmund's single een waardige andere optie.

Een werkelijk fantastische cover van Bruce Springsteen, gebracht op hun kenmerkende wijze met een goed gevoel voor drama, dynamiek en muzikaal vakmanschap.
En Chris Thompson vind ik gewoon een van de allerbeste zangers op deze aardkloot.

Kijk dit zijn pas de nummers!

In de VS werd het uiteindelijk zelfs een nummer 1 hit, het hoogtepunt van de roem van Manfred Mann's Earth Band. Met een nieuwe zanger, Chris Thompson.

Maar in Nederland zijn we met de Earth Band helaas nooit zover gekomen. Eigenlijk is de Tipparade een beetje een blamage (10)

I'm a boy - The Who (7)
Empty rooms - Gary Moore (7,5)
The Scene - Rigoreus (6)
Jeckell & Hyde - Frozen frame (2)

Manfred Mann's Earth Band- Blinded By The Light

Gave bewerking van deze Springsteensong. Volkomen eigen gemaakt, en als je cóvert doe het dan goed en maak er iets origineels van. Dat is perfect gelukt.
Ik sluit mij verder bij kaztor aan. Niets meer aan toe te voegen. (9)

Manfred Mann's Earth Band - Blinded By The Light
Inderdaad een prima cover, overtreft zelfs het origineel van Bruce Springsteen.

Madness - Shut Up

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 26 september 1981
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #40 (Top 40)
Hoogste notering: #31 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 21

Zeker tot 1983 kon je ze nauwelijks op een mindere single betrappen.
Ook deze single zit uiteraard vol spitsvondigheden als 'I'm as honest as the day is long. The longer the daylight, the less I do wrong'.
Bovendien is de piano hier echt een meerwaarde, vooral als er tegen het einde zowat gesoleerd wordt.

Ja, ook leuk.

Al vond ik Madness hier wel al iets minder worden (7), het hoogtepunt van de band lag voor mij in de jaren '79 en '80

Madness- Shut Up

De groep was hier al een eindje uit de buurt van de ska geraakt. het werd meer pop, maar hun geluid bleef toch Madness.
De meeste singles van de britten zijn onderhoudend. Zo ook deze. Niet hun beste, maar pakkend is het wel. (7)

Madness - Shut Up
Vind ik één van de beste singles van Madness ofschoon het hier geen grote hit werd. Swingender dan dat kun je ze niet maken met heerlijke gekte en dito piano en gitaar.
Cijfer: 9

Janet Jackson, Q-Tip & Joni Mitchell - Got Til It's Gone

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 27 september 1997
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #15 (Top 40)
Hoogste notering: #6 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 198
-Alarmschijf-

Een wat moeilijke week.
Een paar nummers van de categorie 'te vaak gehoord', Nederlands werk dat me maar weinig zegt, Live (brrrr...), Björk is niet voor elke stemming (in ieder geval niet de mijne nu) en The Rolling Stones hebben wat mij betreft veel betere singles gemaakt dan Anybody Seen My Baby.

Het is bijna als vloeken in de kerk, maar een overduidelijke hit van Janet Jackson is in zo'n geval weer wat anders. Maar bij Janet is het altijd wikken en wegen.
Het liedje an sich is catchy, de sample van Joni Mitchell's Big Yellow Taxi zit er slim in verwerkt, maar ik val altijd over de -en nou druk ik het zacht uit- wat magere vocale inbreng van Janet zelf. Gepiep zou ik het bijna willen noemen.
Ze lijkt ook altijd hetzelfde melodietje te zingen en 'she keeps stealing from other people's songs' voegt m'n schatje er zachtzinnig aan toe.

Een geheide hit, maar met kanttekeningen.

Janet Jackson Q-Tip & Joni Mitchell - Got Till It's Gone

Ik blijf het een wat gekunselt geheel vinden dit Got Till It's Gone. Beetje gescrash, sampeltje van Joni Mitchell en het gekweel van La' Jackson zelf. Daarbij wordt het ondanks de diverse verwerkingen erg slaapverwekkend en eentonig. (4)

Ik ben ook niet van Janet Jackson en deel je kritiek (3,5)

Red Hot Chili Peppers - The Zephyr Song

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 28 september 2002
Kwam binnen op: #24 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #37 (Top 40)
Aantal weken: 5 (Tipparade) / 2 (Top 40)
Aantal punten: 5
-Alarmschijf-

Ik vind het nu zeker beter dan toen, maar je hoort hier toch dat er een trucje beoefend wordt, al beheersen ze dat trucje best goed.
Ik heb er daarom een wat ambivalent gevoel over.
Het klopt eigenlijk aan alle kanten, maar het is eigenlijk meer van hetzelfde en het is niet meer dezelfde band van vroeger.

Opvallend is de zeer lage chartscore, nota bene voor een Alarmschijf.
Dat dat niet vanzelf ging (in de vijfde week Tipparade) zegt dan misschien ook wel wat.
De fans hadden natuurlijk het album al (By The Way).

Red Hot Chilli Peppers- The Zephyr Song

Goed geproduceerd nummer. Op een bepaalde manier klinkt dit heel transparant. Deze song loopt lekker, goeie drive en heel sfeervol gemaakt door oa. de smaakvolle coirtjes.
Tja, trucje......... Het is herkenbaar en onbetwist hun stijl rond die tijd.

Ik mag dit wel. (8)

Ik vind het ook goed gaan, 6,5

De Single Van 29 september was...

Stan Getz & Charlie Byrd Sextet - Desafinado

http://userserve-ak.last.fm/serve/_/92031059/Stan+Getz+Quartet+StanGetz.jpg

Datum van binnenkomst in de USA Billboard Singles: 29 september 1960
Kwam binnen op: #93
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 16

Hier kan ik echt niet over zeuren.
Stan Getz vind ik sowieso al redelijk ondergewaardeerd in het jazz genre.
Hemelbestormend is het geenszins, maar de exotische begeleiding en natuurlijk Stan's performance weten de aandacht er zeer goed bij te houden.

-------------

De Single Van 30 september was...

Electric Light Orchestra - 10538 Overture

http://www.singlehoesjes.nl/data/storage/attachments/68027f1b1daa9ce60bc599e6f2c1ae20.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 30 september 1972
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #24 (Tipparade)
Aantal weken: 3

Toch wel een gedenkwaardige keuze en een no-brainer, vooral als je de rest van die week eens bekijkt.
De debuutsingle, natuurlijk, van een van m'n favoriete bands ooit!

Het algehele concept van dit gezelschap stond duidelijk nog in de kinderschoenen, maar de geldingsdrang, de creativiteit en het enthousiasme die ermee gepaard gaan liegen er niet om.
Allemaal broodnodige factoren, want als ik zo eens het clipje bekijk was de visuele x-factor eigenlijk eh... nihil.
De Sinterklaas was vroeg dat jaar. Zjisis, wat zag die Roy Wood eruit toen, geen wonder dat die doorbraak nog even uit bleef...

Maar dit is zonder twijfel ijzersterk, zelfs als je het afzet tegen het latere, meer uitgebalanceerde werk!

De Single Van 1 oktober was...

Tracy Ullman - They Don't Know

http://4.bp.blogspot.com/-M6WzaUpFPpY/TsYvAfw-8lI/AAAAAAAACE8/L4HN9rjoIpw/s400/Tracey_Ullman_%25E2%2580%2593_They_Don_t_Know.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 1 oktober 1983
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #19 (Top 40)
Hoogste notering: #8 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 186
-Alarmschijf-

Een volbloed zangeres is Tracy natuurlijk nooit geweest, maar dit is zeker wel goed gedaan, hoor!
Het opereert in de jaren '60 meisjesgroepenstijl, maar dan op een wat intrigerende manier waarbij het nergens over-the-top wordt.

----

De Single Van 2 oktober was...

Grand Lee Buffalo - Fuzzy

http://eil.com/images/main/Grant+Lee+Buffalo+-+Fuzzy+-+LP+RECORD-518513.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 2 oktober 1993
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #4 (Tipparade)

Geweldig toch om dit soort liedjes weer tegen te komen!!!

Dit vond ik toen al top en nu nog steeds.
Dat trage, voortslepende met die Bryan Ferry-achtige vocalen, de falsetto-stem in het refrein, de begeleidende gitaarsolo's die in dienst van het liedje meehuilen...
Dit ging wat mij betreft prima samen met de toen heersende grunge-rage.
Magnifique, eigenlijk een dikke, vette 10 waard!!!

------

De Single Van 2 oktober was...

Kyteman - Sorry

http://www.israbox.com/uploads/posts/2010-01/1264504574_6kyteman-sorry-web-2009.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 oktober 2009
Kwam binnen op: #15 (Tipparade) / #27 (Top 40)
Hoogste notering: #17 (Top 40)
Aantal punten: 83

Dat dit nog de Top 40 heeft gehaald...

Lekkere melancholieke koude-pils-op-een-veranda-jazz, gebracht met bezieling.
Het klinkt als een ouwe-lullen-cliché, maar dit soort echte, geloofwaardige muziek mag van mij vaker in de hitlijsten voorkomen.

De Single Van 4 oktober was...

Bobby Sherman - Little Woman

http://images.45cat.com/bobby-sherman-little-woman-1969-3.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 4 oktober 1969
Kwam binnen op: #25 (Tipparade)
Hoogste notering: #5 (Tipparade)

Ik zeg het maar meteen: Ik had het liefste Blind Faith gekozen, maar die hadden we in het verleden al gehad.

Hier kan ik bitter weinig mee. Generieke popmuziek van een huisvrouwenzanger.
Dit soort patserigheid laat ik het liefst z.s.m. aan me voorbij gaan, dank u.

-----

De Single Van 5 oktober was...

The Garnets - Indian Uprising

http://assets.catawiki.nl/assets/2012/1/24/c/d/6/cd650ad0-28e3-012f-dac7-0050569439b1.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 5 oktober 1974
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Hoogste notering: #27 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 38
-Alarmschijf-

Hele aardige single, moet gezegd.
Ik kon het in ieder geval nog niet.

Typisch jaren '70, wat Wings-achtig, maar bovenal best sympathiek.

-----

De Single Van 6 oktober was...

The Human League - Louise

http://eil.com/images/main/Human+League+-+Louise+-+12%22+RECORD%2FMAXI+SINGLE-14317.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 6 oktober 1984
Kwam binnen op: #24 (Tipparade)
Hoogste notering: #13 (Tipparade)

Geen bijster sterke week.

Ook deze van The Human League vind ik wat ondermaats.
Te monotoon gezongen, te simpel aangekleedt en de synths klinken behoorlijk gedateerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:38 uur

geplaatst: vandaag om 05:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.