MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Ik geef Louise van Human League alvast een 7!
Tracey Ulman, vind ik minder (5)
The Garnets vind ik ook aardig (7)
ELO had een geweldige opener (8) hoewel niet alles van het eerste album geweldig was.
Stan Getz & Charlie Bird is muziek die bij mij niet snel passeert maar ik vind het ook niet slecht (6). Ik dacht altijd dat het er wel eens wat ruiger aan toe kon gaan, in de jazz.......

Even inhalen ...

Janet Jackson, Q-Tip & Joni Mitchell - Got Til It's Gone
Deze R&B is niet mijn ding, ik vind het te eentonig en gekunsteld maar het werd wel een grote hit (met dank aan Joni Mitchell).
Cijfer: 4,5

Red Hot Chili Peppers - The Zephyr Song
Een wat softere Red Hot Chili Peppers, lekkere heldere productie en dito gitaarwerk maar het zijn vooral de koortjes die het nummer hoger tillen.
Cijfer: 8

Stan Getz & Charlie Byrd Sextet - Desafinado
Jazz vermengd met latin, dit noemen ze bossa nova (was begin jaren '60 erg populair) . Een beetje neigend naar muzak maar smaakvol, exotisch en relaxt op een aangename manier.
Cijfer: 7,5

Electric Light Orchestra - 10538 Overture
Symfonisch maar je hoort er nog wat psychedelica in en bij momenten klinkt het donker en dreigend, ook een tikkeltje bizar. Weliswaar in de tijdgeest gebracht maar de sfeer en inventiviteit maken het toch een vrij uniek werkstuk.

Tracy Ullman - They Don't Know
Jaren '60-meidenpop in een jaren '80-kleedje, het klinkt onschuldig en charmant maar fris en enthousiast.
Cijfer: 7

Grand Lee Buffalo - Fuzzy
Inderdaad een uitstekende single van een ééndagsvlieg. Ik kocht daarom hun album maar de overige songs halen lang niet dat peil. Maar Fuzzy is hoe dan ook een terechte klassieker, ik kan mij enkel aansluiten bij kaztor.
Cijfer: 9

Kyteman - Sorry
Inderdaad merkwaardig dat dit de top-40 haalde, ik stond er toen positief tegenover en nu nog steeds. Veel liever deze 'ouderwetse' jazz dan die 'moderne' R&B, ik hecht ook veel belang aan bezieling en melodie.

Bobby Sherman - Little Woman
Vorige week nog gehoord in het 1969-topic en ik heb er ook niet veel aan. Productioneel OK maar verder te banaal.

The Garnets - Indian Uprising
Lang niet meer gehoord, ook dit is in de vergeethoek beland. Het zit in de categorie 'aardig' maar erg veel stelt het nummer ook niet voor, heeft inderdaad een tikkeltje weg van Mrs. Vandebilt van Wings.
Cijfer: 6

The Human League - Louise
Inderdaad merkelijk minder dan hun vorige hits, eens met kaztor dat de synths in dit nummer gedateerd klinken.
Cijfer: 5,5

Nog niet alles beluistert, maar hier alvast even een begin.

Stan Getz & Charlie Byrd Sextet- Desafinado

Een tikje belegen. Een tune die aardig dienst doet aan het begin van een avond in een goed restaurant. Kundig gedaan, en verderop krijgt het iets meer avontuur. (6,3)

Electric Light Orchestra- 10538 Overture

Blijft een voortreffelijke song. Natuurlijk al wat aan de pompeuze kant, maar ook wat sleazy weggespeeld. Ik vind het persoonlijk één van de beste E.L.O nummers. Onvergetelijke riff van Jeff Lynne overigens. (8,5)

Tracy Ullman- They Don't Know

Leuk nummer, beetje Phil Spector achtige produktie. Lekker 60's sfeertje. (7)

Grand lee Buffalo- Fuzzy

Fraaie melanchonie. Lekker hoor die wat zeurderige dreinerige vocalen en de scherpe gitaar er in. Blijft van het begin tot het eind boeien. Het zat wel goed in de jaren 90 ! ( 8,8)

En de rest :

Kyteman- Sorry

Mooi stukje sfeervolle jazz. Veelzijdige muzikant en bijzonder knap en enigszins wonderbaarlijk dat dit de hitparade heeft gehaald. (7,6)

Bobby Sherman- Little Woman

Aardige melodielijn. Lichte teenypop. Niet memorabel, maar echt dramatisch vind ik het niet. ( 5,8)

The Garnets- Indian Uprising

Geen onaardig nummer, maar deze band ontbeert een eigen karakterstiek geluid. Inderdaad wat Wings/ glamrock invloeden, maar echt warm wordt ik er niet van. Voldoende op z'n kant. ( 6)

The Human Leaque- Louise

Inderdaad Één van hun mindere liedjes. Het is allemaal wat vlak en nu nogal gedateerd. (5)

We gooien er weer eens eentje tegenaan! (Eindelijk een beetje tijd!)

De Single Van 7 oktober was...

Dr. Alban - This Time I'm Free

http://savepic.ru/1843204.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 7 oktober 1995
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #2 (Tipparade)
Aantal weken: 5
Aantal punten: -

Typisch een weekje waarbij ik iets uit de losse pols moet kiezen.

Typisch ook hoe Dr. Alban's populariteit in een jaar tijd zo kon dalen.
Ik hoor dit nu voor het eerst, maar het is wel gelijk uit duizenden herkenbaar.
Zo klonken al z'n hits wel zo'n beetje, al weet hij er wel een met de tijd meegaande toets in te verwerken.

Maar eerlijk gezegd ben ik anno nu een stuk minder onder de indruk dan dat ik toen geweest zou zijn.

De Single Van 8 oktober was...

The White Stripes - My Doorbell

http://eil.com/Gallery/426500b.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 oktober 2005
Kwam binnen op: #23 (Tipparade) / #39 (Top 40)
Hoogste notering: #37 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 7

Lekker vuig gespeeld dit met meer dan een knipoog naar de 70's.
De piano maakt wat mij betreft het liedje.
Lekker simpel en to the point, deze muziek!

De Single Van 9 oktober was...

The Shamrocks - Cadillac

http://www.bn-beat.de/resources/shamrocks-Cadillac2-50.JPG

Datum van binnenkomst in de Top 40: 9 oktober 2005
Kwam binnen op: #38
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 18
Aantal punten: 325

Of het het origineel is weet ik niet, maar deze versie van Cadillac, van de Zweedse Shamrocks, klinkt ruig, spannend en tegendraads. Ik ken het voornamelijk van The Clash (Brand New Cadillac) maar deze langzamere versie doet er niet voor onder.

------

De Single Van 10 oktober was...

Freda Payne - Band Of Gold

http://img0075.popscreencdn.com/121605932_-com-band-of-gold-7-inch-7-vinyl-45-us-oldies-freda-.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 10 oktober 1970
Kwam binnen op: #20 (Tipparade) / #24 (Top 40)
Hoogste notering: #7 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 143

Duidelijk een Aretha Franklin-kloon, maar dan wel een verdienstelijke.
Niet zozeer wat vocalen betreft dan, maar wel betreft melodie, want die vind ik ijzersterk in dat genre.

Opvallend voor zo'n bekend nummer vind ik de chartrun.
In de derde en vierde week een Top 10-notering, maar vervolgens met rasse schreden richting de uitgang. Daar had wat mij betreft toch wat meer in mogen zitten.

De Single Van 11 oktober was...

The Police - Don't Stand So Close To Me '86

http://eil.com/images/main/The+Police+-+Don%27t+Stand+So+Close+To+Me+%2786+-+12%22+RECORD%2FMAXI+SINGLE-33812.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 11 oktober 1986
Kwam binnen op: #23 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Hoogste notering: #20 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 85

Een keuze die op z'n minst opvallend genoemd mag worden, al is het m.i. niet vanwege de kwaliteit ervan.

Volgens hun Message In A Box was het de bedoeling dat er een nieuw album uit zou komen rollen toen ze in 1986 de studio in gingen.
Ik zou de precieze informatie misschien weer eens op moeten zoeken (hij zit nu verpakt in een doos die overzees verzonden moet worden naar ons nieuwe stulpje ), maar volgens mij kwam het tot niet meer dan een handgemeen en deze herbewerking van hun oude hit.
De band stond immers op sterk water en de blikken stonden anno toen verre van in dezelfde richting.
Sting was gefocused op z'n solo-carrière en de anderen -die onafhankelijk van succes opereerden- veegden daar waarschijnlijk liever hun reet mee af.
Het werd uiteindelijk dus een promotiemiddel voor hun eerste verzamelaar (Every Breath You Take).

De reden voor deze herbewerking, anders dan wat ik hierboven noemde, ontgaat me tot de dag van vandaag.
Wat ik hier hoor is een moegestreden band die het allemaal wel gelooft, en dat deden ze dan ook.
Een hoogtepuntje noemen? De bewerkte drums die zo onkarakteristiek voor Stewart Copeland zijn? Dit gaat me niet lukken, echt!

----

De Single Van 12 oktober was...

Garland Jeffreys - Hail Hail Rock 'N Roll

http://djbrecord.free.fr/garlandjeffreys001.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 oktober 1991
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #27 (Top 40)
Hoogste notering: #4 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 214
-Alarmschijf-

Ik zeg het meteen maar even: Geweldige comeback!

Een soort van grote-stadsmuziek, gewapend met geloofwaardigheid en gusto.
De gitaar aan het einde maakt het feestje compleet!

De Single Van 13 oktober was...

City High - What Would You Do?

http://eil.com/images/main/City+High+-+What+Would+You+Do%3F+-+5%22+CD+SINGLE-396542.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 13 oktober 2001
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #17 (Top 40)
Hoogste notering: #13 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 12 (Top 40)
Aantal punten: 219

12 jaar later kan ik hier een stuk beter naar luisteren dan toen het werkelijk kapot gedraaid werd door 538.

Een intelligent thema, goede zang en rap en als compositie zelf blijft dit ook goed overeind staan; een rariteit bij dit genre, i.m.o.

----

De Single Van 14 oktober was...

The Herd - From The Underworld

http://eil.com/images/main/The+Herd+-+From+The+Underworld+-+5%22+CD+SINGLE-507729.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 14 oktober 1967
Kwam binnen op: #2 (Tipparade) / #20 (Top 40)
Hoogste notering: #3 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 10 (Top 40)
Aantal punten: 305

Fantastische single die als geen andere aantoont hoe het muzikale landschap drastisch aan het veranderen was in die tijd!
Geweldig hoe die sinistere sfeer samengaat met die vrolijke, schetterende trompetjes in het 'refrein'.
Trivia: Peter Frampton was ook bandlid.

-----

De Single Van 15 oktober was...

Pablo Cruise - Watcha Gonna Do?

http://recordsleeves.com/store/catalog/images/2353.JPG

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 15 oktober 1977
Kwam binnen op: #18 (Tipparade)
Hoogste notering: #6 (Tipparade)
Aantal weken: 5 (Tipparade)

Ik zou het bijna 'progressieve soul' willen noemen.
Misschien niet hitgevoelig genoeg, maar voor liefhebbers van avontuurlijke popmuziek valt hier wat mij betreft genoeg te beleven.
Veel weet ik niet van deze band, maar volgens mij waren dit geen kleine jongens.
Je hoort er de vakmanschap aan af. Topper!

----

De Single Van 16 oktober was...

John Mellencamp - Jack & Diane

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/00/John_cougar-jack_diane_s.jpg/220px-John_cougar-jack_diane_s.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 16 oktober 1982
Kwam binnen op: #20 (Tipparade) / #32 (Top 40)
Hoogste notering: #31 (Top 40)
Aantal weken: 6 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 23

Jawel, de 'drie weken' voor dit pareltje en dat had ik helemaal niet verwacht.

Dat domme 'cougar', zoals z'n platenmaatschappij dat wilde, heb ik er maar afgelaten.
Deze man verdient veel meer dan de betiteling 'Springsteen-wannabe'. Heb ik al eerder gezegd, zeg ik hier ook weer eens.

Dynamisch en spannend, zo zou ik deze halve ballad willen omschrijven.
Die apotheose tegen het einde blijf ik goed vinden.
Het klinkt bovenal ook lekker, niets mis mee!

------

De Single Van 17 oktober was...

The Cardigans - My Favourite Game

http://eil.com/images/main/The+Cardigans+-+My+Favourite+Game+-+5%22+CD+SINGLE-186387.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 17 oktober 1998
Kwam binnen op: #22 (Tipparade) / #31 (Top 40)
Hoogste notering: #14 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 145

Eindelijk eens een week in 1998 waar nog iets uit valt te brouwen en dat is een unicum.

My Favourite Game vind ik op zich een lekker nummer met een behoorlijke drive.
Wel is het me in de loop der jaren wat tegen gaan staan, dit vanwege het niet onbelangrijke feit dat het behoorlijk dood is gedraaid.

Dr. Alban : Hip nummer toendertijd. Ragga vermengd met wat Drum & Bass invloeden. Niet slecht, zit wel vernuft in elkaar. Maar niet echt mijn ding. (6,3)

The White Stripes: Knap hoe dit duo zo'n eigen sound neerzette. Jack White uiteraard als het genie van het stel. Heel pakkend nummer, gaat ook gelijk in je hoofd zitten. (7,8)

The Shamrocks: Fijn en ongedwongen gespeelde sixtiesrock met een duidelijk blues-schemaatje. Niet bijster origineel, maar de uitvoering is prima. (7)

Freda Payne- Nog nooit van gehoord, maar dit is heel fijn. Prima stem en het nummer in al zijn Soulflair blijft van het begin tot het eind boeiend. (8,2)

The Police- Overbodige re-make. kaztor geeft het al treffend aan, dus waarom zou ik hier nog wat aan toevoegen ? (4)

De rest volgt op een ander tijdstip.

En het restand: (Mijn complimenten voor de keuzes kaztor)

Garland Jeffreys- Sterke ode aan de rock and roll van Mijneer Jeffreys, die ineens weer opdook.
Lekkere swing, spannend en zijn stem blijft sprankelend. (7,5)

City High- Smaakvolle R&B. Sterk refein en de produktie is prima, in tegenstelling tot veel andere nummers in dit genre. (7)

The Herd- 60's klassiekertje. Mooi de mix tussen het wat duistere en het frivole. Trompetjes maken het helemaal af, en de scheur-riff is sterk bedacht. Karakterstiek gezongen ook (Frampton?) (8)

Pablo Cruise- Ik volgde in ''77'' de hitparade intensief, maar aangezien dit een tipnotering was, vrees ik dat ik dit volkomen over het hoofd heb gezien toendertijd.
Heerlijk nummer zeg ! Perfect gespeelde soul/funk. Sterke zang (coirtjes uitstekend) en catchy.
Misschien inderdaad net iets te technisch voor een hit, maar het had een hit moeten zijn.
Gaaf ! (8,7)

John Mellencamp- Ja, jeugdsentiment, middelbare school tijd. Nu nog weinig van zijn glans verloren. Het nummer is een beetje opgedeeld in een aantal verschillende stukken, maar past naadloos bijelkaar.
De riff is goud en het '' life goes on'' stukje memorabel. ( 9)

The Cardigans- Leuk, fris, maar nooit bijster origineel gevonden. Ik vind het persoonlijk niet boven de middelmaat uitsteken.(5,8)

De Single Van 18 oktober was...

Atomic Kitten - If You Come To Me

http://onlyiplus.net/standard/wp-content/uploads/2013/04/Yate-Artwork-20130412130138-300x296.png

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 oktober 2003
Kwam binnen op: #24 (Tipparade) / #20 (Top 40)
Hoogste notering: #15 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 122

Zwakke week. Met De Poema's en Blue heb ik niets, ronduit slechte dance en hiphop en van Kevin Lyttle moet ik gruwen, dus werd het dit uiterst matige werkje van Atomic Kitten.
Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen.

------

De Single Van 19 oktober was...

Cream - White Room

http://images.45cat.com/cream-white-room-polydor-4.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 19 oktober 1968
Kwam binnen op: #18 (Tipparade) / #20 (Top 40)
Hoogste notering: #4 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 11 (Top 40)
Aantal punten: 299

Inkoppertje!

Het contrast met de voorafgaande single kan haast niet groter.
Het klinkt als een cliché, maar superlatieven schieten hier tekort.
Een onverwoestbare rockklassieker van een drietal klasbakken!!!

----

De Single Van 20 oktober was...

Gerald Masters - Falling

http://images.45cat.com/gerald-masters-falling-pye.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 20 oktober 1979
Kwam binnen op: #25 (Tipparade)
Hoogste notering: #13 (Tipparade)
Aantal weken: 3

Leuk om weer 'ns voor een obscure keuze te gaan.

Ik herinner me dit nog uit wat drie jaar terug het 1979-topic was (nu 1982).
Aanvankelijk vond ik het wat generiek, maar nu smaakt het me beter.
Het hangt wat naar ELO, maar het blijft echt een ambitieus solo-liedje.
Prima.

De Single Van 21 oktober was...

David A. Stewart & Candy Dulfer - Lily Was Here

http://i236.photobucket.com/albums/ff297/pingu2541/ebay191009102.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 21 oktober 1989
Kwam binnen op: #30 (Tipparade) / #29 (Top 40)
Hoogste notering: #1 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 15 (Top 40)
Aantal punten: 448

...en dan zijn Jive Bunny & The Mastermixers de Alarmschijf.

Voor de duidelijkheid: Dit kwam dus binnen in de Tipparade op #30.
Typerend hoe onnozel/corrupt de samenstellers van zo'n (hit)lijst kunnen handelen.

Want jazz is natuurlijk een heel vies woord.
Wisten zij veel dat dit dermate bij de mensen zou resoneren dat het 5 weken de #1-positie wist te handhaven.
Voor de goede verstaander: Met de juiste exposure is het heel goed mogelijk dat knap gemusiceerde muziek op grote schaal aan kan slaan!

En dat gebeurde toen terecht!

------

De Single Van 22 oktober was...

Motorhead With Ice T And Whitfield Crane - Born To Raise Hell

http://images.grooveshark.com/static/amazonart/m2358004.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 22 oktober 1994
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #15 (Tipparade)

Hermes House Band leuk? Pfff...
Dat soort wanhopige, opgelegde, 'gewone gezelligheid', daar gaan m'n nekharen van overeind staan!

Nee, mijn dosis 'fun' haal ik liever uit liedjes als deze!
Puristen zullen er de neus voor ophalen, ik neem het liever met een korreltje zout.
ROCK ON!!!!

----

De Single Van 23 oktober was...

Gwen Stefani - What You Waiting For?

http://991.com/NewGallery/Gwen-Stefani-What-You-Waiting-308957.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 23 oktober 2004
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #7 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 14 (Top 40)
Aantal punten: 335

Behoorlijk geslaagde single, al ben ik lang niet altijd gecharmeerd van Gwen solo of No Doubt.
Het heeft een lekkere hitgevoeligheid en het klinkt geïnspireerd, alsof er een aantal goede vondsten wonderwel samengaan.
Jammer dat vrijwel al het andere wat ze doet altijd lijkt te moeten verzanden in vervelende meligheid.

Zo, we zijn weer up-to-date!!

Even inhalen (vele nummers kende ik al) ...

Dr. Alban - This Time I'm Free
Dr. Alban hoor je buiten It's My Life nauwelijks nog op de radio (misschien te tijdsgebonden?). Dit totaal vergeten nummer is nochtans niet slecht, een mengeling van ragga en drum & bass en een altijd actuele tekst.
Cijfer: 6,5

The White Stripes - My Doorbell
Een grappig en erg ritmisch nummer en dat enkel met zang, een stevige drumbeat en galmende piano. Knap hoe White Stripes met een minimum aan middelen het maximum weten te bereiken.
Cijfer: 8,5

The Shamrocks - Cadillac
Ruig en bluesy sixties-nummer dat naar garagerock neigt, is echter wat tussen de plooien gevallen wellicht omdat het niet genoeg bovenuit steekt in deze sterke hitperiode.

Freda Payne - Band Of Gold
Ligt tussen Supremes en Aretha Franklin. Weinig eigenheid dus maar dit nummer van ééndagsvlieg biedt vocaal en melodisch genoeg kwaliteiten om overeind te blijven.

The Police - Don't Stand So Close To Me '86
Overbodige remake van Police-hit dat in deze versie aan kracht verliest. Vooral die vervloekte syndrums doen het nummer de das om.

Garland Jeffreys - Hail Hail Rock 'N Roll
Sterke comeback, ik vreesde dat het magistrale Matador zijn enige hit zou worden. Mooie ode aan de rock'n roll-sterren, prima gezongen met soepele stem.
Cijfer: 8,5

City High - What Would You Do?
Dit kende ik niet (meer), de jaren '00 hits zijn mij blijkbaar minder bijgebleven dan die van vorig decennia. Toch geen slecht nummer in een genre waar ik anders weinig mee heb (R&B).

The Herd - From The Underworld
Klinkt inderdaad op het eerste gehoor vrolijk maar dan met sinistere en duistere ondertoon. Progressief voor die tijd en bovenal erg origineel met ook prima zang van Peter Frampton.

Pablo Cruise - Watcha Gonna Do?
Dit werd geen hit en is in de vergetelheid beland. Nochtans degelijke soul/funk met progressief tintje, perfect gespeeld en ingezongen maar wellicht niet hitgevoelig genoeg. Verdiende niettemin een beter lot.

John Mellencamp - Jack & Diane
Zopas nog gehoord in het 1982-topic. De zang doet mij niet veel (itt. Bruce Springsteen waarmee hij wordt vergeleken) maar op zichzelf een sterke song dankzij de tekst en de gitaarriffs.

The Cardigans - My Favourite Game
Eén van de betere hitleveranciers eind jaren '90 al kon ik het destijds iets meer waarderen. Klinkt fris en frivool en behoorlijk aanstekelijk.

LucM schreef:
Vooral die vervloekte syndrums doen het nummer de das om.

Synth-drums op een Police-plaat als je Stewart Copeland in de gelederen hebt...
Ik kan er echt niet bij, wie zou op dat idiote idee gekomen zijn?

Van een machtsstrijd was er op Synchronicity al hoorbaar sprake, maar dit was dan wel het ultieme raakvlak van ego's, gevangen in de tijdsspanne van 5 minuten.
Met zo'n beslissing, zelfs als het al van buitenaf zou zijn gekomen, kan het eigenlijk gewoon nooit meer goed komen.

De Single Van De Dag is...

The Ronettes - Walking In The Rain

http://news.upperplayground.com/wp-content/uploads/2010/06/366a028a17tes-45.jpg.jpg

Datum van binnenkomst in de US Billboard Singles: 24 oktober 1964
Kwam binnen op: #95
Hoogste notering: #23
Aantal weken: 11

Ha, het is zeker weer eens wat anders.
Meidengroepen van deze slag kwamen in dit topic nog weinig aan bod.

Als ik het goed heb was producer Phil Spector getrouwd met zangeres/boksbal Veronica "Ronnie" Bennett en had ze indertijd ook iets met Keith Richards.

Maar goed, het liedje, en dat klinkt lekker in het gehoor.
Iets voor deze tijd van het jaar, zo tegen kerst etc. en de bijpassende productie klinkt ook lekker.

Atomic Kitten- If You Come To Me

Slap voortkabbelende song. Weinig origineel. Werd al gedaan en beter. (4)

Cream- White Room

Onvervalste classicrock. Klopt helemaal, spannend, sterk couplet en uitstekende breaks. Supertrio die van mij wel wat langer had mogen bestaan. Misschien wel iets te veel gehoord, waardoor het door de jaren iets minder magisch is geworden. (8,5)

Gerald Masters- Falling.

Bijna cult dit. Ook nog nooit gehoord, dus dat is weer mooi meegenomen. Lekker nummer wel. Luie swing, coirtjes in de trand van E.L.O. Ritmisch echt zo'n song die toendertijd erg populair was. Ik mis wel een echt eigen signature. (6,5)

Stewart/ Dulfer- Lilly Was Here

Het voortborduren op een motiefje/vraag-antwoord (gitaar,sax) heeft toch een grote hit opgeleverd. Ik vermoed dat dit spontaan is ontstaan, gewoon proberen en uitwerken.
Slim nummer, al heeft het mij nooit voor 100% kunnen boeien. Ik vind het uiteindelijk net iets te eenzijdig. Maar origineel is het zeker. (6,7)

Rest volgt.

Even bijwerken:

Motorhead With Ice T And Whitfield Crane- Born To Raise Hell

Gewoon lekkere ongedwongen party-hardrock. Rauw en geinige gastrollen voor T en Crane.
Verstand op nul en gaan met die banaan. (7)

Gwen Stefanie- What You Waiting For

Nee, dit boeit mij voor geen meter. Ik hoor geen gevoel, soul of visie. Verder heeft de verder zeker niet onaardige Gwen een stem die mij wat irriteert. Magertjes deze. (4,3)

The Ronettes- Walking In The Rain

Dit is mooi. Een heel duidelijk Phil Spector produktie. Prachtig gezongen, beladen en de melodielijn is top.
(8)

Wings - Letting Go

http://images.45cat.com/wings-letting-go-capitol-2.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 25 oktober 1975
Kwam binnen op: #30
Hoogste notering: #21

Een toepasselijke titel, want zo te zien lieten de mensen het massaal gaan.

Verdiend? Ik weet het eigenlijk niet, maar het valt gemakkelijk uit te leggen:
Het donkere, wat luie, bluesy sfeertje bevalt me zonder enige twijfel, maar het is gewoon geen single-materiaal.
Een lekker, competent album-nummer dat een bepaalde sfeer over moet brengen, dat vind ik het.

Wings- Letting Go

Ik ben het met kaztor eens. Dit was een verkeerde singlekeuze. Dit is typisch een albumtrack.
Daarbij is het m.i ook niet het sterkste werk van de groep. Het steekt lekker inelkaar, de toevoeging van de blazers is prima, maar het is een beetje aarzelend. Blijft een beetje in het zelfde hangen. Toch een voldoende. ( 6,5)

Atomic Kitten - If You Come To Me
Te braaf en te gelikt, typisch muziek voor de achtergrond. Ik mis de spontaniteit en bezieling die de meidengroepen in de jaren '60 wel brachten.
Cijfer: 4

Cream - White Room
Van een heel ander kaliber, dit is wel origineel en sfeervol. Psychedelisch getinte bluesrock waarbij de bas, drums en (geniale) gitaarriffs prima bij elkaar passen. Geweldig vind ik ook die intro en outtro.
Cijfer: 9,5

Gerald Masters - Falling
Nooit eerder gehoord, lijkt inderdaad wat op ELO. Niet slecht maar toch te weinig eigenheid en het gaat een beetje langs mij heen.

David A. Stewart & Candy Dulfer - Lily Was Here
Jazz in een modern kleedje, smaakvol en knap gemusiceerd al mocht er iets meer afwisseling.

Motorhead With Ice T And Whitfield Crane - Born To Raise Hell
Ongecompliceerde rauwe hardrock, simpel maar plezierig. Jammer dat er in de hitlijsten geen plaats meer is voor dit soort nummers.

Gwen Stefani - What You Waiting For?
De solocarrière van Gwen Stefanie kan mij zelden bekoren (haar werk met No Doubt vind ik merkelijk beter) maar dit vind ik één van haar betere singles vooral vanwege het uitstekende ritme. Net als bikkel2 irriteert haar stem mij ook een beetje.

The Ronettes - Walking In The Rain
Ik had het eerder over de meidengroepen van de jaren '60. Dit is een topsong in dit genre, prachtig gezongen met veel emotie, zeer sterke melodie en prima geproduceerd door Phil Spector (met die donderslagen!).

Wings - Letting Go
Ik sluit mij aan bij kaztor en bikkel2. Het steekt prima in elkaar met bluesy gitaar en passende blazers maar het is niet pakkend of memorabel genoeg.

René & Angela - I'll Be Good

http://choycekutz.com/wp-content/uploads/2013/09/artworks-000055882939-nwpmtr-original.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 26 oktober 1985
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #33 (Top 40)
Hoogste notering: #16 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 119

Leek me eens leuk om uit te kiezen zo naast monsterhits als Nikita en Take On Me.

Dit is eigenlijk ook wel een blijvertje die zo nu en dan eens opduikt.
De steriele productie kan niet verhullen dat dit als discoliedje best leuk in elkaar steekt en de vocalen gaan goed samen.
Dat 'ronde' basgeluid heeft zelfs iets 70's-achtigs.

René And Angela- I'll Be Good

Typerende 80's dance produktie met een aardig refein, maar de steriele tijdsgebondenheid gaat mij naar verloop toch wat tegenstaan. Ik mis uiteindelijk de nodige soul in dit nummer. (5,3)
Ook duidelijk niet mijn favoriete tijdperk.

Tröckener Kecks - Met Hart En Ziel

http://www.plaatzegel.nl/images/02singles/trockener%20k%20met%20hart%20.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 27 oktober 1990
Kwam binnen op: #29 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #34 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 16

Leuke, spontane single van eigen bodem.
Zeker een stuk meer kwaliteitsvol dan wat er nu zoal nationaal wordt uitgebracht.
Niets te klagen!

Madonna - Don't Tell Me

http://eil.com/images/main/Madonna+-+Don%27t+Tell+Me+-+5%22+CD+SINGLE-259551.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 28 oktober 2000
Kwam binnen op: #24 (Tipparade) / #15 (Top 40)
Hoogste notering: #12 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 10 (Top 40)
Aantal punten: 248
-2x Alarmschijf-

In mijn bescheiden opinie haar laatste echt goede single.

Duidelijk een productie uit die tijd, maar toch klinkt het niet gedateerd.
Het gitaarriffje is uitstekend gevonden waardoor de wat landerige sfeer nergens gaat vervelen.
De rustige zang sluit er naadloos op aan.
Madonna's van nature matige zangkwaliteiten komen op zo'n manier het best tot hun recht.

Het staat er echt: Het was twee weken achtereen een Alarmschijf.
Ook heel eigenaardig is dat het wekenlang zo rond plek 15 in de Top 40 dobberde en dus zo z'n punten vergaarde.

Volgens mijn hitdossier was het alleen in de week van 18 november een alarmschijf. Zou ook wel heel raar zijn.

Verder ben ik het er natuurlijk totaal niet mee eens dat het haar laatste goede single is, maar die zag je vast al aankomen.
Ik vind Nothing Fails, Get Together en Give It 2 Me bijvoorbeeld geweldige singles, om er maar een paar te noemen.

René & Angela - I'll Be Good
Swingend maar verder niet echt bijzonder, de steriele productie doet afbreuk aan de soul. Ik kan bikkel2 wel begrijpen, de jaren '85-'88 vind ik ook een mindere periode vooral om productionele redenen.
Cijfer: 5,5

Tröckener Kecks - Met Hart En Ziel
Te vergelijken met de Kreuners die anno 1990 in Vlaanderen razend populair waren. Levenslustige recht-voor-de-raapse-rock'n roll in het Nederlands, dit kan altijd voor mij.

Madonna - Don't Tell Me
Een wat vergeten nummer van Madonna maar niet onaardig al zou ze (wat Arrie zegt) nog enkele betere singles uitbrengen. Het heeft wel een lekker ritme en haar zang past er goed in.

Nee, jullie hebben gelijk betreft Madonna, What It Feels Like For A Girl kwam nog hierna.
Wat daarna kwam kan me grotendeels gestolen worden.

Herman's Hermits - No Milk Today

http://ring.cdandlp.com/neil93/photo_grande/2999761.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 29 oktober 1966
Kwam binnen op: #25 (Top 40)
Hoogste notering: #1 (Top 40)
Aantal weken: 16
Aantal punten: 513

Leuk, dat Veronica-clipje!

No Milk Today is nog van een onschuldiger tijdperk, al werden er her en der al bakens verzet.
In dat licht bezien is dit gewoon een lekker niets-aan-de-hand-liedje met een aanstekelijk arrangement.

Tróckneker Kecks- Met Hart En Ziel

Nog altijd een lekker opgetogen song. Was een lekker bandje. Ongedwongen, eerlijk en oprecht. (7,4)

Madonna- Don't Tell Me

Geen verkeerd nummer. Prima uitgewerkt en het gitaartje werkt aanstekelijk. Eigenlijk artiestiek haar meest interessante periode. Jammer dat ze geleidelijk weer wat plattere dance ging maken.
Deze move beviel eigenlijk best goed. (7)

Herman's Hermits- No Milk Today

Song is geschreven door Graham Gouldman, die later furore zou maken met 10CC. Hier was hij nog actief als een soort huiscomponist in de Mersey Beat sfeer.
Natuurlijk een liedje van die tijd. Heel onschuldig inderdaad, maar met een prima melodie.
Toch wel een evergreen geworden uiteindelijk. ( 7,3)

Van Morrison - Wild Night

http://eil.com/images/main/Van+Morrison+-+Wild+Night+-+7%22+RECORD-129395.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 30 oktober 1971
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #26 (Top 40)
Hoogste notering: #22 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 47

Zoals je ze mag verwachten van Van The Man.
Het lijkt op tig andere nummers van 'm, maar toch klinkt deze sound altijd heerlijk in de oren.
Veel kan ik er verder ook niet over vertellen, het klinkt gewoon erg lekker!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:59 uur

geplaatst: vandaag om 03:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.