MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:

De nummers 191 tot 210 vallen weer onder een themaatje.
Dat is dit keer de dubbele a-kant single, of nummer 1 hits waarvan de b-kant
ook is uitgegroeid tot een klassieker in het oeuvre van de artiest in kwestie.

Ik plaats dus telkens twee nummers.

Zo heb ik Andre van Duins Bim Bam / Als Je Huilt al wel eens in twee aparte stukjes geknipt,
maar dat was omdat ik aan beide nummers ook een nummer 1 versie uit de jaren 50 kon linken.

191. Boney M - Rivers of Babylon (1978)

Nummer 1 in BE (11 weken), NL (9 weken) en UK (5 weken).

Boney bracht vanaf 1978 heel bewust singles uit met een dubbele a-kant.
En in een aantal gevallen werden beide kanten ook echt succesvol.

In de UK begon deze single zelfs opnieuw te stijgen
toen radiostations de andere kant gingen draaien.

191. Boney M - Brown Girl in the Ring (1978)

Sinds het zien van de film/docu Touching the Void (2003) - MovieMeter.nl luister ik heel anders naar Brown Girl in the Ring:

Cured
ik zie/hoor niks

Ja ja, Frank Fabian die kan er wat van.

Uit een uiterst vruchtbare periode - 1973 - 1976 - van Lee 'Scratch' Perry

Na ca 40 sec wordt eea duidelijk - de teksten staan onder de clip. Rivers als Babylon meldt als 'rechthebbenden': Brent Dowe, Trevor McNaughton, Frank Farian, George Reyam - geen Lee Perry, wel Fabian

LKJ - zou zeggen It Noh Funny

Ik geef twee keer een 1.
Zowel voor Rivers of Babylon als voor Brown girl in the ring.

Verschrikkelijke nummers.

Ik zal Boney M helemaal niet specifiek bashen. Daddy cool vond ik best aardig, Sunny en Rasputin kunnen er ook zeker mee door.
Maar ik vind bovengenoemd dubbel A-duo echt heel, heel erg.

191. Boney M - Rivers of Babylon (1978)
Ik vraag mij af waarom dazzler de hermixte versie heeft geplaatst, de originele versie is veel beter. Natuurlijk fout maar het pretendeert ook niet meer dan het is en het heeft een heerlijk zomerse sfeer (noem het maar een guilty pleasure).
Cijfer: 7

191. Boney M - Brown Girl in the Ring (1978)
Dit is daarentegen te flauw hoewel ik het ritme en de arrangementen wel leuk en eveneens zomers vind.
Cijfer: 4

De reden waarom ik de hermixte versie heb geplaatst is eenvoudig.
Op mijn werk kan ik de clipjes niet horen, dus ik gokte dat ik goed zat.

Inmiddels aangepast.

192. Kraftwerk - The Model (1982)

Nummer 1 in UK (1 week).

Uiteraard een single uit 1981 die pas toen men de b-kant ging draaien
(het drie jaar oudere The Model) begin 1982 alsnog op 1 geraakte in de UK.

Toen The Model naar de top klom werd de single heruitgebracht
met The Model als a-kant en Computer Love als b-kant ... dus hij telt wel.

192. Kraftwerk - Computer Love (1982)

Natuurlijk ging het om een edit van de studio versie op de single,
maar ik vond dit live clipje uit 1981 best wel eens het tonen waard.
Puike baslijn overigens, die je in deze live versie goed kan horen.
En met wat improvisatie in de melodie naar het einde toe.

Boney M - Rivers Of Babylon

Ach, wat moet je hier van zeggen. Ik heb er op een bepaalde manier wel leuke herinneringen aan, en het is fout op een manier die toch ook wel weer leuk is.
Maar songmatig is dit natuurlijk niet heel veel soeps.
Voor het totaalpakketje een 5,4.

Boney M- Brown Girl In The Ring

Een echt draakje, eigenlijk te lullig voor woorden. Eigenlijk typerend, want Sunny, Ma Baker en Belfast van hiervoor vind ik best aardig. Voor deze een 3.

Boney M: jeugdsentiment van hier tot ginder. Had zelfs een poster aan de muur toen ik 9 jaar was
Maar dit vond ik toen juist wat minder alhoewel het een knaller van een hit werd. Die dansbare songs waren mijn favourites..........Daddy Cool, Ma Baker, Belfast en vooral Baby Do You Wanna Bump. Helaas maar een 5 dus voor deze single(s)

Rivers of Babylon 7
Brown Girl in the Rian 6.75

Kraftwerk- The Model

De pioniers van de electropop. Het is en blijft wat ijzig en zakelijk allemaal. Het Engels is knullig, maar het is wel Kraftwerk. Heel typerend en eigen.
Maar echt mijn ding zal het nooit worden. (6,2)

Kraftwerk- Computer Love

Grappig die clip, alsof de heren in een centrum voor het in goede banen leiden van vliegtuigen aan het werk zijn.
Idem met een sterretje eigenlijk voor dit nummer. Duurt me iets te lang ook. (6)

Ik ga toch even moeten herbronnen ivm mijn themaatje.
Betrap mezelf er nu op dat ik nog 4 dubbele a-kanten had klaarliggen
die uiteindelijk wel megahits werden maar op 2 ipv 1 zijn gestrand.

192. Kraftwerk - The Model (1982)
Klinkt wat kil wat kenmerkend is van de elektropop maar het heeft een heel prettige melodie en is ook grappig.
Cijfer: 9

192. Kraftwerk - Computer Love (1982)
Kraftwerk hecht veel belang aan de melodie en ook hier ontbreekt de humor niet, puike baslijn ook inderdaad. Weliswaar ietsje minder dan The Model maar zelden overtroffen in het genre.
Cijfer: 8,5

Ik heb nooit begrepen aan wat er zo kil aan Kraftwerk (en electropop) zou zijn...

Een beetje klinisch (geen waarde-oordeel) is het wel natuurlijk en dat wordt gauw als koud en kil gezien, Duits helpt daar ook niet echt bij. Toch niet echt een zwierige taal.

Ik hou er in ieder geval wel van: 7,75 voor Computerliebe
en een 8,5 voor The Model

Het zal wel aan mij liggen maar ik hoor er vooral warmte en melancholie in.

Prima wat mij betreft, nogmaals ik heb geen waarde oordeel en geef aan dat "men" dat vaak zo ziet. Ik neem aan dat je ook niet voor het eerst hoort dat jaren 80 electronica wel eens wat afstandelijk (om er maar weer eens een woord tegen aan te gooien) kan klinken. John Foxx bijvoorbeeld, ik vind het fantastisch maar een hoop missen dan eeeehhh warmte en melancholie.

Ik hoor veel in de muziek van John Foxx, maar warmte en melancholie is het laatste wat er bij me opkomt.

GrafGantz schreef:
Het zal wel aan mij liggen maar ik hoor er vooral warmte en melancholie in.

Ja, dat dus.

Zo vreemd is die opmerking van Vigil ook weer niet Veel synth georienteerde wave werd in den beginne Cold Wave genoemd - de eerste 2 platen van Human League bijv.

Verder is er ook een thematische verwantschap tussen Foxx en Kraftwerk: de mens-machinegedachte (Computer Love, Metal Beat, I Want to Be a Machine). De synths van Foxx klinker idd kouder en zijn stem is afstandelijker; check bijv Underpass. Bedenk dat een latere versie van Ultravox opnam in de studio van Conny Plank. Over en weer lopen flink wat lijntjes, zo stellig als de heren koekeperen hier zijn is niet overeenkomstig REal Life.

Cured
The Model:8

Computer Love: 6

The Model 7.25
Computer Love 6.75

The Model 8
Computer Love 6

Eens met Mjuman inzake Cold Wave.
Ik voel het altijd als een soort gebrek aan passie bij Foxx en Kraftwerk. Hoewel dat helemaal niet zo hoeft te zijn, maar door de gekozen instrumenten is dat wel vaak de ervaring, word je een soort misleid.

Wat verder absoluut nog niets zegt over de kracht van de song:

The Model 8
Computer Love 7

Ik vind dat Kraftwerk dat kille weet te compenseren met hun gevoel voor humor.
Daarom heb ik minder boodschap met het werk van Numan of Foxx bijvoorbeeld.

potver, blijken er ineens Duitsers met humor te zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 04:02 uur

geplaatst: vandaag om 04:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.