MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Aardig nummer, ken slechtere nummers

Cijfer: 6.4

Vocaal en melodisch aardig maar inderdaad, die typische jaren '80-productie met dominantie van gladde en foute synths en vlakke en lelijke syndrums (typisch voor AOR) doet het nummer de das om.
Cijfer: 5

Alles wat er aan een jaren 80 productie fout kan zijn zit in dit nummer maar de melodie vind ik toch wel aardig. Derhalve een kleine voldoende.

Cijfer: 6,25

Snow- Informer

Ragga style die nog aanzienlijk fris klinkt 20 jaar na dato. Zit wel aardig inelkaar, maar heeft uiteindelijk te veel niemendallerigs om als geheel te blijven boeien. (5,2)

Starship- Norhing's Gonna Stop Us Now.

Typische aalgladde 80's song. Heeft wel een sympatiek verloop en is als liedje eigenlijk best aardig. De produktie en de gedateerdheid van de drums/ synths, vergallen uiteindelijk de song.
Mischien toen leuk, nu een stuk minder.
(5,2.)

4.5 dit is zo'n typisch midden jaren 80 MOR glade rock plaat.........

Elk nummer met de zinsnede 'standing strong together' verdient een onvoldoende.

4

Snow - Informer

1/10

Starship - Nothing's Gonna Stop Us Now

2/10

Ik twijfel of ik dit mag rekenen tot mijn guilty pleasures, maar ik vind het in ieder geval een heerlijk gedragen meezinger. We Built This City vind ik ook erg gaaf.

8,9

0036. 10cc - Dreadlock Holiday (1978)

Nummer 1 in BE (3 weken), NL (3 weken) en UK (1 week).

Evergreen van de post Godley & Creme 10cc: brit beat meets reggae.

10CC- Dreadlock Holliday

De voorlopig echte laatste grote hit van 10CC.
In 1983 scoorden ze nog een top 10 hit met het enigzins vergelijkbare Feel The Love.

Dreadlock Holliday is een kien bedachte song. Gebaseerd op een soortgelijke ervaring die Moody Blues zanger/gitarist Justin Hayward mee maakte op Jamaica. Deze was bevriend met Eric Stewart, en gingen gezamelijk op vakantie.

10CC pikte tevens een graantje mee van de steeds populairder wordende reggeamuziek en dat verwoorden ze prima met deze song.
Het heeft nog altijd wel iets catchy's en de uitvoering is voorbeeldig.
Het bewijst wel weer de veelzijdigheid van deze band.
Lang niet mijn favoriete song van hun, maar een 8 lijkt mij gerechtvaardigd.

9/10

Jeugdsentiment, leuke clip (de originele)

Cijfer: 7.5

Hun laatste grote hit en zowat hun laatste topsong. Reggae-achtig nummer die lekker luchtig klinkt maar met de nodige inventiviteit en diepgang en uitstekend uitgevoerd.
Cijfer: 9

Cured
één van de weinige songs van deze 'art-groep' die ik kan waarderen:

cijfer: 7.5

Leuke pophit, maar heel wild word ik er niet van. Sowieso vind ik 10CC niet heel boeiend.
Overigens de nummer 1 hit in NL toen ik geboren werd.

6,5

Misterfool
7.5

aardig

6.75

Casartelli (moderator)
Voor dit nummer van Starship heb ik wel een bescheiden zwak. Doet altijd wat denken aan All I Wanna Do Is Make Love to You van Heart (of vice versa, daar wil ik afwezen)

6,5

10cc vind ik doorgaans wel redelijk boeiend, zo ook deze hit. Enkel I'm Not in Love is wat over de houdbaarheidsdatum heen.

7,5

jasper1991 schreef:
Ik twijfel of ik dit mag rekenen tot mijn guilty pleasures, maar ik vind het in ieder geval een heerlijk gedragen meezinger. We Built This City vind ik ook erg gaaf.

8,9
Ah, toch nog iemand. Inderdaad een heerlijke meezinger.

Zelfde geldt voor Dreadlock Holiday. Een heerlijke clip ook.

P.S. Ik vraag me nu opeens af wat precies het nut is om cijfers te geven en dan in het bijzonder alleen een cijfer hier plaatsen als commentaar.

7,5

Chevy93:

Ik ben het met je eens. Een toelichting bij een cijfer maakt het wel zo leuk.

Ja, 'heerlijke meezinger' en 'heerlijke clip ook' bijvoorbeeld. Dat zegt zoveel meer dan een cijfer.

7.5 maar dan wel met originele clip, het oog wil in dit geval ook wat.

Zeker niet hun beste maar wel atijd leuk om te horen.

Cijfer: 8

0037. Russ Morgan - Cruising Down the River (1949)

Nummer 1 in US (7 weken).

Het zonnetje schijnt en de picknick knipoogt verleidelijk naar Jan Modaal en zijn gezin.

De muziek in de 2de helft van de jaren 40 was vooral feel good muziek.
Nu de oorlog voorbij was, draaide de entertainment industrie op volle toeren.
Heel wat novelty hits drongen de big bands voorgoed naar de achtergrond.

0037. Blue Barron - Cruising Down the River (1949)

Nummer 1 (2 weken).

Men kon maar niet genoeg krijgen van Cruising Down the River.
Hoewel Russ Morgan in 1949 met drie dikke hits een superster was in de States,
werd zijn versie van het lied aan de top voorafgegaan door deze iets traditionelere versie.

Kronos schreef:
Ja, 'heerlijke meezinger' en 'heerlijke clip ook' bijvoorbeeld. Dat zegt zoveel meer dan een cijfer.
chevy93 schreef:
1058 [1557] 10cc - Dreadlock Holiday (1978)
Een wisselvallig nummer met een weergaloze clip. Een tijd lang heb ik dit nummer ook doodgedraaid, maar als je het dan weer hoort na een tijdje, blijft het een geniaal nummer. Heerlijke tekst en dichter kwam witte reggea niet bij de real deal.

Cijfer: 8,7

P.S. Het feit dat jij dit nummer een 9 geeft, heeft me echt zoveel mooie nieuwe inzichten bij dit nummer opgeleverd. Ik zie het nummer nu echt to-taal anders!

Ik heb weinig kennis van de populaire muziek van voor de rock'n roll en kende dit dus niet. Heden ten dage klinken die nummers nu braaf en simpel, het was eigenlijk enkel bedoeld als entertainment en veel diepgang moet je er ook niet in zoeken. Wel nog aan te horen, zeker 's avonds klinkt het wel gezellig, maar veel stelt het niet voor.
Cijfer: beiden 5

Gast
geplaatst: vandaag om 09:35 uur

geplaatst: vandaag om 09:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.