menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van staralfur
Mjuman schreef:
(quote)


Misschien is het een idee om bij dit topic aan te haken De Site >> Gebruikers >> Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

Da's iets minder obsessief en daar is de wachtlijst korter


Pfoe, dat is wel een stuk lastiger hoor.. ik ga er over nadenken.

avatar van Lukas
Ik hoop dat jij op een andere manier dan Molina je rust vindt, Arnout. Goed dat je de eerste stappen hebt gezet.

Heb je dit gezien trouwens? Recht uit het Hart: Stefan en Betty - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Arrie schreef:
Ik hoop trouwens dat jullie het niet erg vinden, ik vind het zelf wel fijn om het kwijt te zijn.

Als jij het fijn vindt het kwijt te zijn, neem ik aan dat de meesten hier dat eveneens fijn vinden - ik in elk geval wel. Hopelijk vergaat het je in de toekomst wat beter.

avatar van stoepkrijt
Dapper dat je zo uitgebreid je verhaal durft te doen Arnout! Ik had het me voor kunnen stellen als je het liever voor jezelf had gehouden.

Wat een schitterend nummer is dat Blue Chicago Moon trouwens! Ik kan me goed voorstellen dat die tekst jou diep raakt. Doe er je voordeel mee en put er moed uit.

avatar van zaaf
Ja daar sluit ik me bij aan. Ik hoop oprecht dat je de ondersteuning vindt die je helpt de patronen te onderkennen en te doorbreken.
Ik bespeur toch veel plezier en levenslust in je bijdragen, moge dat bestendigen (sprak vaar zaaf )

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik vind het juist erg mooi dat dit topic de mogelijkheid biedt voor dit soort persoonlijke verhalen. En zeker in dit geval kan ik me voorstellen dat het erg fijn is dat je zulks hier ook gewoon kwijt kan. Sowieso lees ik dit topic vooral voor de achtergrondverhalen, aangezien niet alle muziek me even goed ligt.

Ik kan me je frustratie over school i.i.g. goed voorstellen - ik heb vier jaar universiteit weggegooid, en dat ligt niet in de laatste plaats aan het schoolsysteem, dat lang niet voor iedereen geschikt is. Ik hoop en denk dat je op dat vlak (en op alle vlakken) je weg wel vindt.

Op naar de top drie! *cheerleadersmiley*

avatar van GrafGantz
panjoe schreef:
Ik kan me je frustratie over school i.i.g. goed voorstellen - ik heb vier jaar universiteit weggegooid


Ha, hier nog zo'n kneus...

avatar van Mjuman
Rare kreet: "universiteit weggooien" - in potige populistenpraat zou ook kunnen zeggen: op staatskosten 4 jaar lang gelanterfant/dan wel de weg proberen te vinden

Nee, eerlijk is eerlijk - eerst universiteit gedaan en daarna HBO; verschil is duidelijk: abstractieniveau. Niet om 't een of ander, maar veel mede-HEAO'ers vonden het schrijven van een scriptie erg lastig.

Ooit een artikel gelezen in Harvard Business Review over dat aardig wat mensen uit gamma-studies in heel andere disciplines terecht kwamen dan waar ze voor opgeleid waren (tell me met in mijn vriendenkring een literatuurwetenschapper als organisatiedeskundige, en een andere ALW'er als business consultant). Het analytisch vermogen - en de denkkracht die je wordt toegedicht (al dan niet reëel) zorgt dat je goed kunt landen.

Overigens voor Arrie - vandaag maar eens te meer een droevig relaas gelezen in het R.I.P. - topic over waar depressie toe kan leiden; ook van nabij meegemaakt.

Overigens zet New Dawn Fades eens naast Decades, dat geeft misschien een iets ander beeld.

avatar van The Eraser
Knap idd dat je zo open je verhaal brengt Arrie, bovendien bevalt je top 100 mij zeer goed

avatar van Fathead
Ook van mijn kant Arrie!

avatar van Arrie
Bedankt voor alle positieve reacties! Daar ben ik erg blij mee. Tijd voor de top 3!

3. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face

Zoals beloofd is de top 3 een stuk positiever, zo staat op drie gewoon een liefdesliedje. De muziek van Roberta Flack is één van de beste die ik via deze site heb mogen doen, het bleek ook dat Roberta nog veel meer is dan alleen de paar bekende nummers. Een fantastische zangeres, en haar eerste drie albums zijn in z'n geheel bijzonder mooi en ook ontzettend muzikaal. Veel ballads maar ook wat uptempo nummers (het fantastische Compared to What bijvoorbeeld) of zelfs wat experimenteel (Go Up Moses). Weliswaar veel covers, maar dat is helemaal niet erg. Toch kom ik dan toch weer terug bij het nummer waardoor ik verliefd werd op Roberta, en ik dus ook de grootste band mee heb. Ontdekt door de MuMeladder, dankzij Rob (ranboy) mijn popquizmaatje die het ooit genomineerd heeft. Ik heb er ooit al eens een stuk over geschreven, waar ik erg tevreden over ben, dus ik ga dat even heel makkelijk hergebruiken:

In de tweede helft van de jaren '50 schreef Ewan MacColl (jawel, de vader van Kirsty) een liedje voor zijn geliefde Peggy Seeger (jawel, de halfzus van Pete). Eigenlijk slechts een best simpel folkliedje. Peggy nam het op en het werd een onderdeel van hun repertoire tijdens hun optredens, maar begon pas bekendheid te krijgen toen The Kingston Trio een versie uitbrachten en werd nadien al snel meerdere keren gecoverd, bijv. door Peter, Paul & Mary.

In 1969 nam Roberta Flack het op voor haar debuutalbum. Roberta Flack was al vroeg ontdekt als een bijzonder muzikaal talent, in eerste instantie door haar pianospel. Al op zeer jonge leeftijd kwam ze dan ook al op de universiteit terecht, waar ze een muzikale studie deed, in eerste instantie gericht op de piano (waar ze uitzonderlijk goed in was), maar op een gegeven moment ging ze over op zang, en hield zich bijvoorbeeld bezig met het universiteitskoor. Al op negentienjarige leeftijd studeerde ze af, en ze wilde verder studeren, maar het noodlot sloeg toe: haar vader overleed. Daardoor werd ze gedwongen een slecht betaalde docentenbaan te nemen. In de avonden en weekenden begeleidde ze nog weleens operazangers op piano, waarbij ze in de pauzes zelf nog weleens zong, en zo werd ze uiteindelijk ontdekt (ten tijde van haar debuutalbum was ze al 30!).

Deze mooie voorgeschiedenis wilde ik jullie niet onthouden. Niet zomaar een zangeres dus, ze is absoluut een muzikaal talent. Hoe dan ook; op haar debuutalbum bracht ze een prachtige langzame maar zeer emotionele balladversie van The First Time Ever I Saw Your Face. Toch duurde het nog een paar jaar voor ze doorbrak, wat wel te danken was aan dat nummer. Ze had daarvoor slechts wat zeer bescheiden succesjes, maar men viel massaal voor haar toen het nummer in Play Misty for Me werd gebruikt, de eerste film die Clint Eastwood regisseerde. Het werd een megasucces, en de rest is geschiedenis.

Terecht wat mij betreft, want als je van een oorspronkelijk wat simpel folkliedje zo'n intense emotionele soulballad kan maken, dan ben je wat mij betreft een grote. Niet alleen zingt ze het technisch perfect, ook is in elke noot de emotie te horen, en brengt ze het lied zo perfect over. De schaarse doch sterke instrumentatie zorgen ervoor dat haar prachtige stem perfect naar voren komt. Prachtig! De rest van het album overigens ook, dikke aanrader!

avatar van Arrie
2. Leonard Cohen - Suzanne

Leonard Cohen, ja, dat is ook wel een beetje 'onze' artiest. Van mij en m'n vriendin dus. Songs of Leonard Cohen is een album waar we allebei ontzettend van houden. Leonard Cohen was oorspronkelijk een dichter die ronde de dertig besloot om het eens in de folkmuziek te proberen, en dat is misschien wel de beste keuze van z'n leven geweest. Dat hij een dichter was, is zeker te merken, want wat een prachtige teksten! Maar blijkbaar heeft de man ook nog gevoel voor melodie, en een erg fijne stem om naar te luisteren. Suzanne is wat mij betreft het torenhoge hoogtepunt van het album. De tekst vind ik ontzettend mooi, ik geloof dat ik hem helemaal uit m'n hoofd ken, wat ik over bijzonder weinig nummers kan zeggen. Vooral de stukjes met 'I've touched your perfect body with my mind' en de variaties erop vind ik heel mooi gevonden.
Er hangt een soort heel fijne, rustgevende sfeer over de muziek. Dat komt door de fijne stem van Leonard zelf, en de subtiele maar briljante arrangementen met strijkers en achtergrondzangeressen. Met alleen zijn gitaarspel zou het al prachtig zijn, maar dat arrangement geeft het wellicht nog dat beetje extra waardoor het me altijd weer weet te raken. Die aanzwellende strijkers, die vrouwenzang, het klinkt zo mooi. Overigens blijft het ook in een hele kale versie absoluut overeind, dat heb ik zelf mogen ervaren, want ik heb hem samen met mijn vriendin ook live gezien in het Olympisch Stadion te Amsterdam, en dat was een fantastisch concert met een adembenemend mooie versie van Suzanne.

avatar van ranboy
Arrie schreef:


3. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face

en zo werd ze uiteindelijk ontdekt (ten tijde van haar debuutalbum was ze al 30!).



2. Leonard Cohen - Suzanne

Leonard Cohen was oorspronkelijk een dichter die ronde de dertig besloot om het eens in de folkmuziek te proberen, en dat is misschien wel de beste keuze van z'n leven geweest.

Dertig jaar... Nog alle tijd om je eigen roeping te vinden

avatar van Dungeon
Smaak heb je.

avatar van zaaf
jaaa en dan.... tatatatataaaaa!!

avatar van Arrie
1. Mariee Sioux - Wild Eyes

Dit is echt een nummer 1 van dit moment. Een half jaar geleden had ik nog Suzanne genoemd, en of Wild Eyes over een half jaar nog mijn nummer 1 is, vraag ik me ook af, maar de laatste maanden geniet ik zo van dit nummer dat dit voor mij echt het mooiste nummer is. Wel gek eigenlijk, want terwijl het hoog in mijn top 100 over het algemeen zo om de emotie ging, is dat hier juist helemaal niet het geval. Maar dat hoeft ook niet altijd natuurlijk. Mariee Sioux is een folkzangeres, afkomstig uit hetzelfde dorp van een paar duizend (!) inwoners als waar ook de folkzangeressen Joanna Newsom, Alela Diane, Alina Hardin (en Roger Hodgson, zanger van Supertramp, en Terry Riley, een invloedrijk klassiek componist) vandaan komen. Een bijzonder muzikaal dorp dus, je vraagt je af wat daar in her water zit.

Mariee Sioux is dus een folkzangeres, en het meest opvallende is dat ze een fluit in haar muziek gebruikt. Hierdoor ontstaat er een bijzondere sfeer, waarbij je (ik in ieder geval) dezelfde associaties krijgt als te vinden zijn in haar teksten. Ze zingt namelijk heel veel over de natuur, ik krijg door haar muziek en teksten echt het gevoel alsof ze één is met de natuur. Alsof ze in het dorpje nog heel primitief leven, en ze altijd de natuur in trekt. Is wat overdreven natuurlijk, maar zo'n gevoel geeft haar muziek me. Ik beland echt in een bijzondere sfeer, waarbij ik zulke beelden voor me zie. Bovendien is het folk waar je heerlijk bij weg kan dromen, en heeft Mariee een prettige, erg lieve stem. Wild Eyes pakt me bovendien heel erg in het bijzonder, ik ben al gegrepen als het sterke gitaarspel van de intro begint, dan komt de fluit er ook nog eens bij, en als Mariee dan ook nog eens prachtig begint te zingen, kom ik helemaal tot rust, en verlies ik me in de muziek. Bovendien vind ik het gewoon het mooiste 'liedje' van het album, en duurt het ook nog lekker lang. Want zulke prachtige muziek kan me uiteraard niet lang genoeg duren.

avatar van Arrie
Bedankt voor alle toffe reacties! Ik vond het erg leuk om te doen, en hoop dat jullie hebben genoten!

Nu draag ik het stokje over aan vleertje. Dat kan nog wel eens een donkere lijst gaan worden.

avatar van zaaf
Arrie, thank you for the music. En alle mooie woorden. Ik vond het een mooi proces en het resultaat mag er zijn.

Nogmaals, de lijst van Arrie - 101 nrs (P)) op Spotify: Arrie100

avatar van Arrie
Mjuman schreef:

Overigens zet New Dawn Fades eens naast Decades, dat geeft misschien een iets ander beeld.

Kan je verduidelijken waar je precies op doelt?

avatar van Arrie
Lukas schreef:
Ik hoop dat jij op een andere manier dan Molina je rust vindt, Arnout. Goed dat je de eerste stappen hebt gezet.

Heb je dit gezien trouwens? Recht uit het Hart: Stefan en Betty - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

Nee, bedankt voor de tip. Ga ik morgen eens bekijken.

avatar van kemm
Mooie top 100, Arrie, waar de nummers de verhalen mooi ondersteunen, en andersom. Het past allemaal treffend ineen.

Een verrassende nummer 1 is ook altijd leuk. Nogal een hoog 'boself'-gehalte, maar ik zie er de schoonheid wel van in. En besluiten met wat sereniteit is altijd een goed idee.

avatar van Mjuman
Van de toptien is voor mij nr 3 de mooiste, wat een expressie. Ook haar duetten met Donny Hathaway behoren voor mij tot de top van classic soul.

avatar van vleertje
Oeps oei ja ik zou dit gaan doen. Ik ga dit ook doen ik start na het weekend want de komende drie dagen zitten bommetje vol.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Mooie dromerige top drie, met nummer drie ook voor mij als hoogtepunt. Ik heb dat album van Roberta Flack toevallig de afgelopen dagen veel geluisterd (hij stond hoog op mijn lange lijst met te beluisteren albums) en die is me zeer goed bevallen - een instant 4,5*, wat ik eigenlijk bijna nooit direct geef.

avatar van Teunnis
Ik heb opnieuw genoten van dit topic. Thanks, Arnout!

avatar van vigil
Leuke top 100 en goed bijgepraat te hebben Arnout

avatar van chevy93
Volgens mij heb je zelf inmiddels officieel bewezen dat onze smaken eigenlijk heel dicht bij elkaar liggen, Arrie. Opvallend dat je veelal met dezelfde MuMe-mainstream, maar overall nog best alternatieve, bands komt. Waarschijnlijk een kwestie van in dezelfde vijver vissen.

avatar van zaaf
Wil je nou iets tegen Arrie zeggen of gaat t eigenlijk over jezelf?

avatar van chevy93
Beiden.

avatar van herman
De laatste posts bijgelezen. Fraaie muziek en bijzonder beschreven. Knap dat je zo openhartig durft te zijn Arnout, wat een heftig verhaal. Gelukkig heb je goede stappen gezet.

Zaaf, bedankt voor de spotify-lijst!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:34 uur

geplaatst: vandaag om 06:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.