menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Mooi stukje bij Wasn't Born to Follow. Waarschijnlijk wel voor meer mensen hier herkenbaar.

ArthurDZ schreef:
10. The Byrds – Wasn't Born To Follow

, want het kwam uit 1969 dus uit de tijd dat troep nog niet bestond,

Daar zijn de geleerden het niet allemaal over eens.
Kijk de top 100 van 1969 er maar eens op na. Dan kom je onder meer van die hoogstaande nummers tegen als "Een klomp met een zeiltje"," huil maar niet kleine Eva" en het nummer waarvan je wilde dat de Beatles het bij de uitvoering van de Marmelade hadden gelaten!

wilbur schreef:
(quote)

Daar zijn de geleerden het niet allemaal over eens.
Kijk de top 100 van 1969 er maar eens op na. Dan kom je onder meer van die hoogstaande nummers tegen als "Een klomp met een zeiltje"," huil maar niet kleine Eva" en het nummer waarvan je wilde dat de Beatles het bij de uitvoering van de Marmelade hadden gelaten!

Uiteraard bestond er toen al troep. Troep is nu eenmaal van alle tijden. Ik denk dat je dat specifieke stukje niet zo goed geïnterpreteerd hebt, wilbur

Wel vreemd dat ik nog nergens Dire Straits heb gezien?

Pepino schreef:
Wel vreemd dat ik nog nergens Dire Straits heb gezien?

Dat is ook een topband die het net niet gehaald heeft. Maar het was nipt: On Every Street is uiteindelijk als 104de geëindigd. Als ik een top 100 favoriete artiesten/bands zou maken, zouden ze er natuurlijk wel instaan.

5. Arcade Fire – Neighborhood #1 (Tunnels)

Ja, vanaf nu wordt het bespreken van mijn lijst wel heel erg tricky. Nu moet ik immers beginnen uitleggen waarom net deze vijf nummers mijn absolute topfavorieten zijn, en dat terwijl ik al bijna honderd nummers lang met bombastische beschrijvingen en sentimentele anekdotes aan het rondstrooien ben. Dit gaat niet makkelijk worden.

Maar wat maakt een goed nummer nu eigenlijk tot een favoriet nummer? Laat één nummer aan honderd verschillende mensen horen, en de kans is groot dat je honderd verschillende reacties teweeg brengt. Sigur Ros bijvoorbeeld, bij sommige mensen resulteert tien seconden Untitled #8 luisteren al in een orgasme, mij raakt het (voorlopig) gewoon niet. Waarom? Geen flauw idee. Het raakt me gewoon niet. Terwijl iets als Sonic Youth, wat welbeschouwd gewoon herrie is, me dan weer wel raakt. Naast God en liefde, werkt muziek ook gewoon in ‘mysterious ways’, blijkbaar. Let wel, dit voorbeeldje gebruik ik gewoon om een punt te maken over de ongrijpbare werking van muziek op het menselijke systeem. Niet om Sigur Ros te bashen of ze te vergelijken met Sonic Youth (zou ook maar een beetje onzinnig zijn, uiteraard).

Dit brokje pseudo-filosofie even terzijde, weet ik ook niet goed waarom net Tunnels zo’n torenhoge favoriet van me is geworden. Niet dat de tekst nu zoveel mooier of pakkender is dan die van Suburban War, of de muziek zoveel opzwepender en aanstekelijker dan Rebellion, maar toch heeft dit nummer al sinds de eerste keer dat ik Funeral luisterde een streepje voor op de meeste andere nummers dat ik ken. Ik heb er het raden naar waarom, dus ik zal er gewoon maar mee moeten leren leven

4. Bruce Springsteen – Thunder Road (een live-versie die het origineel nog overtreft ook)

Dit nummer staat wél zo hoog voor een reden. Thunder Road was namelijk het eerste nummer dat me kippenvel tot op het bot wist te bezorgen, iets dat ik als een ventje van een jaar of 13 nog niet eerder had meegemaakt. Dat dertiende jaar was trouwens ook het vormende jaar in mijn muzikale leven, want ik ontdekte op 52 weken tijd eeuwige topfavorieten als Bruce Springsteen, Prince, Queen, The Verve (hoewel ik vreemd genoeg alleen Urban Hymns volledig ken), en Smashing Pumpkins (ben ik wel een tijdje uit het oog verloren). Het was genoeg om me voor altijd verslaafd te maken aan muziek. When Doves Cry speelde zoals jullie eerder konden lezen een sleutelrol hierin, maar het belangrijkste nummer uit die periode is toch wel Thunder Road. Een nummer waarvan ik nog steeds intens kan genieten, met zijn rollercoasterachtige opbouw en prachtige tekst. Toen ik ‘m dit nummer voor het eerst live zag spelen, kreeg ik in ieder geval een gigantische krop in mijn keel. Iets wat me nog niet vaak is voorgekomen trouwens, dus dat is op zich al genoeg reden om een topnotering in mijn lijst in de wacht te slepen.

3. Suede – Animal Nitrate

Over kippenvel tot op het bot gesproken, dat weet dit nummer me ook vaak te bezorgen. Vooral door de intense manier waarop Brett Anderson het nummer zingt, hij geeft echt alles wat ie heeft hier. Er staan wel meer artiesten in mijn lijst die zich op dergelijke manier in hun nummers storten, maar voor mij werkt het bij Animal Nitrate toch net ietsje beter dan bij de rest. Opnieuw niet echt een idee waarom, al zullen het sfeertje van duistere glamour en de onbeschrijflijk vette gitaarintro er wel voor iets tussen zitten.

2. The Rolling Stones – Gimme Shelter

Nu ga ik me er even makkelijk vanaf maken. Alles wat ik over Gimme Shelter kan zeggen, heb ik namelijk al geschreven in mijn recensie bij Let It Bleed. Dus citeer ik mezelf gewoon even.

Wat dat nummer in me los maakt, is eigenlijk best wel moeilijk onder woorden te brengen. Ik heb altijd al een serieuze overschot aan fantasie gehad en sommige songs geven mij door tekst of sfeer aanzet tot het afspelen van een heuse minifilm in mijn hoofd. Het klinkt enorm gek, maar zo gaat het nu eenmaal bij mij. Dat zijn trouwens vaak mijn favoriete nummers, de songs die een hele wereld kunnen oproepen.

En dat doet Gimme Shelter dus ook. Eerst heb je dat vredige begin, met die oehh’s en dat schattige gitaarriedeltje van Keith, en dan vallen de drums in en begint er een soort oorlog, terwijl predikant Mick pleit voor een wereld vol liefde. Dan ontploft plots een bom en zet gastvocalist Merry Cleyton met haar stem het beste moment van de muziekgeschiedenis in. Alsof ze alle slachtoffers van al het kwaad in de wereld vertegenwoordigd, schreeuwt ze het namens hen uit tegen die boze buitenwereld. “Rape, murder, is just a shot away, it’s just a shot away.” Haar stem breekt twee keer. Ik heb nog heel lang kippenvel.

1. The Smiths – There Is A Light That Never Goes Out

http://rainbowrowell.com/blog/wp-content/uploads/2012/12/The-Smiths-There-Is-A-Light-11040.jpeg

En hier is dan eindelijk mijn nummer 1: There Is A Light That Never Goes Out van The Smiths. Volgens ArthurDZ dus het summum van alles, het absolute kroonjuweel der muziek, het allerallerallerbeste nummer ooit gemaakt. Alles wat me aantrekt aan muziek komt hier gewoon samen. Een hartverscheurende, beeldende tekst gekoppeld aan een catchy refrein, emotionele zang met rake frasering, violen, en zowel een mooie intro als outro. Ik zou nog wel even kunnen doorgaan over mijn favoriete nummer ooit, maar dat zou vrees ik heel potsierlijk worden op den duur, dus ik doe het beter niet.

Dus laat ik deze lijst gewoon afsluiten met nog een laatste dikke dankjewel aan iedereen die de lijst gevolgd heeft, nu of in de toekomst. Ik vond het in ieder geval heel leuk om te doen, en hopelijk vonden jullie het ook heel leuk om te lezen, want daar doe je het uiteindelijk toch ook wel een beetje voor. Mocht er ooit een vervolg komen op dit topic, dan doe ik zeker weer mee. Benieuwd hoeveel er dan veranderd zal zijn.

En hier is dan de zo goed als volledige top 100 op spotify! Klik!

Mooie lijst!!

Een mooie lijst met een schitterende top 3!

Edgar18 schreef:
Een mooie lijst met een schitterende top 3!
Was ook net bezig om een compliment te geven over de top 3. Hierbij dus

Een mooie...eeehhhe verzameling commentaren

Als ik het goed heb mag Dance Lover nu

Los van je top 100 zijn je schrijfkwaliteiten van een heel hoog niveau, Arthur! Puik werk!

Ja top Arthur! Hooggespannen verwachtingen waarmaken dat kunnen alleen de heel groten, hahaha!

@vigil volgens afspraak zou vleertje nu inschuiven. Als dat nu gelegen komt...

Suede zag ik niet aankomen, mooie top 100 met veel variatie

Edgar18 schreef:
Een mooie lijst met een schitterende top 2!

Inderdaad ja

Prima top 5 Arthur, Gimme Shelter staat ook in mijn top 5 nummers

Mooie lijst en bedankt voor alle tijd die je erin gestoken hebt... heb wer een paar mooie ontdekkingen gedaan a.d.h.v jouw lijst!

Ah, fijn om te lezen! Welke nummers?

Om eerlijk te zijn had ik The Stone Roses en Leonard Cohen eerder nog nooit zo goed beluisterd.
Bij beide is het kwartje nu wel gevallen....

Twee absolute favorieten van mij, dus dat doet me plezier te lezen!

johannesA
Goede lijst, Arthur!

- Arrie
- Vleertje
- ArthurDZ
- Dance Lover
- Dungeon
- dazzler
- Scientist
- Lukas
- Snoeperd
- Don Cappuccino
- Vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- gli|-t0_ch
- freitzen
- Outlaw104
- McSavah
- catdog
-staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979

Haal de Arrie en Arthur bovenin even uit de lijst, die zijn al geweest namelijk

- Vleertje
- Dance Lover
- Dungeon
- dazzler
- Scientist
- Lukas
- Snoeperd
- Don Cappuccino
- Vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- gli|-t0_ch
- freitzen
- Outlaw104
- McSavah
- catdog
-staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979

Laat ik mezelf er gauw bijzetten want binnen nu en twee jaar een top 100 klaarhebben moet wel lukken .

Vleertje heeft vakantie nu dus ik verwacht de eerste 10 vandaag nog wel eigenlijk

Stefan1979 schreef:
Vleertje heeft vakantie nu dus ik verwacht de eerste 10 vandaag nog wel eigenlijk

Heeft inderdaad vakantie eerste tien komen woensdag (morgen hele dag op stap)

Was een mooie lijst Arthur! Animal Nitrate ken ik misschien al 20 jaar, maar eigenlijk viel het kwartje vorig jaar pas. Geniaal nummer! De nummer 1, 2 en 5 zijn hier ook dikke classics. Met Bruce heb ik helaas niet zoveel.

Edgar18 schreef:

Laat ik mezelf er gauw bijzetten want binnen nu en twee jaar een top 100 klaarhebben moet wel lukken .

Dan moet je dat natuurlijk ook wel doen

Ik begin nu wel te popelen. Nog 2 voor mij. 2 interessante users. Wordt vast weer genieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.