menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van Pepino
Troost je met het idee dat het er nog maar twee zijn, Dungeon! Verdorie, kende ik dit topic maar al toen ie pas uitkwam..

avatar van Edgar18
Vleertje
- Dance Lover
- Dungeon
- dazzler
- Scientist
- Lukas
- Snoeperd
- Don Cappuccino
- Vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- gli|-t0_ch
- freitzen
- Outlaw104
- McSavah
- catdog
-staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18

avatar van Edgar18
vigil schreef:
(quote)

Dan moet je dat natuurlijk ook wel doen


Haha, dat was niet al te clever..

avatar van vleertje
Morgenochtend... Vandaag kwam er van alles tussen en nu ga ik radio maken (ook leuk) de eerste tien staan morgenochtend. Beloofd!

avatar van zaaf
Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje! Vleertje!

Bouw je de spanning bij ieder tiental op, of is dit voorspel eenmalig?

avatar van vleertje
hahaha Hopelijk is het een éénmalig lang voorspel om dan snel naar het hoogtepunt te komen.

avatar van zaaf
zo dat weten we dan ook weer

avatar van ArthurDZ
Ik wacht nog altijd vol spanning tot Johnny Marr zich voor dit topic meldt.

En zaaf staat ook nog niet in de lijst, zie ik. Wat heeft dat te betekenen?

avatar van zaaf
ik durf niet

avatar van vleertje
Ik eigenlijk ook niet

avatar van zaaf
nee zonder gekheid. ik ben er al een aantal keren aan begonnen. en de ene keer stuit ik weer op mezelf qua regels die ik mezelf opleg (veel variatie of juist gaan voor mijn voorkeuren) en de andere keer ervaar ik het als een sterk momentgebonden ding. en dan de hoeveelheid werk, daar schrik ik al helemaaaaal voor terug

ik fluctueer nu eenmaal wel sterk binnen mijn gebiedje waar de aandacht ligt. dat schiet zovaak heen en weer, door persoonlijke omstandigheden, of het f^&*($ing weer voor mijn part.

niet te doen. voor mij. zeg ik. nu.

heb op spotify wel een favorietenlijst van 1600 zoveel, max 2 per artiest. dat kan ik dan weer wel

avatar van vigil
zaaf schreef:
nee zonder gekheid. ik ben er al een aantal keren aan begonnen. en de ene keer stuit ik weer op mezelf qua regels die ik mezelf opleg (veel variatie of juist gaan voor mijn voorkeuren)

niet te doen. voor mij. zeg ik. nu.

Je eigen voorkeur natuurlijk, doelbewust op zoek gaan naar veel variatie ziet er op het zicht misschien wel leuk uit maar gaat uiteindelijk nergens over. Dan kan je net zo goed met je ogen dicht in een platenzaak gaan staan en willekeurig 100 albums uit de schappen trekken en daar een nummer van pakken. Heb je vast veel variatie en krijg je een hoop gezellige commentaren "zo wat een leuke afwisselende lijst" maar wat heb je er aan?

Voor iedereen moeilijk dus ook voor jou en mij maar ja soms moet er wel eens wat heh

avatar van zaaf
ha, ja... maar ik bedoelde eigenlijk (was niet helder genoeg) moet ik zeg maar 1 per artiest (die ik zeer waardeer, niet in de blind natuurlijk) of twee of 1 per album of twee, of laat ik dat los en zet ik er vijf nummers van fink in (bijvoorbeeld). en dat is dan nog es momentgebonden...

ik volg met liefde de helden die het wel flikken!

avatar van vigil
Ik doe zelf maximaal 2 per artiest behalve mijn grote favoriet die hebben er 3. Of ze dan van hetzelfde album maakt me niet uit. Als die nummers veel beter zijn dan andere dan zijn ze gewoon beter en horen ze in de lijst.

avatar van zaaf
dat lijkt me een goeie afspraak met jezelf. ben benieuwd... nog een stuk of wat he?

avatar van vleertje
Ok Here we go! Het is een lijst in de waan van de dag over 2 weken zal hij anders kunnen zijn. Maar voor nu is het wat het is.

100. Peaches - Fuck the pain away.

Wellicht een grote verrassing voor hen die mij een beetje kennen. Electro clash bij een vleermuis? Ja inderdaad Peaches is punk, rauw, provocerend en daar hou ik van. Wat ik aan dit specifieke nummer zo gaaf vind is het welhaast saaie wat ze in haar stem legt een soort van wtf maakt het ook allemaal uit. Verder zit er gewoon een heerlijke beat in dit nummer. Sinds kort draai ik buiten dat ik radio maak ook nog wel eens voor een dansvloer links of rechts en dit nummer brengt de vloer eigenlijk altijd wel in beweging.

99. Meredith Monk - Gotham Lullaby

Dat is andere koek. Meredith is avant garde een stemkunstenares dus veel van haar werk kost wat moeite om doorheen te komen. Dit nummer is voor haar doen uitermate toegankelijk. De repetatieve piano hypnotiseert bijna en haar stem is buitenaards mooi te noemen. Niet voor elk moment op de dag maar wel 1 van mijn grote favorieten is dit nummer geworden. Het klinkt zo heerlijk eenvoudig druppelt als honing je oren binnen.

98. Thee Oh Sees - The Dream

De Thee Oh Sees daar had ik tot een jaar geleden nog nooit van gehoord. En dat blijkt jammer want wat een fijne band is dit. Energiek en afwisselend. Wat ik aan dit specifieke nummer tof vind is de drive die erin zit. In de auto riskeert dit nummer talloze snelheidsovertredingen. Op de dansvloer schud je hoofd ongeveer los van je hoofd en is het een complete work-out om dit tempo met de benen bij te benen. Het is gewoon erg lichamelijke muziek.

97. Joni Mitchell - Al I want

Weer even bijkomen want dat kan altijd bij Joni. Voor mij één van de allermooiste vrouwenstemmen in de muziekgeschiedenis. Tikje nasaal, de begeleiding vaak simpel maar haar stem zo lenig naar alle hoekjes kruipend. Deze staat in ieder geval elke keer weer garant voor kippenvel wat bij de nek begint en zich langzaam uitbreidt.

96. Tortoise - TNT

Minimalistisch meesterwerkje. De drums die in het begin ondersteunen de gitaar die eroverheen spaced. De kracht van herhaling is in dit nummer ook groot. Ik bezit wel een liefde voor repetitie in een nummer. Dit nummer doet het goed op lome warme dagen, terwijl een briesje de haartjes op je gezicht en armen laat bewegen. Een straaltje zweet in je nek begint en naar beneden parelt zo'n dag dat alles gewoon helemaal volledig goed is, je geen bad hair day hebt, je band niet lek is, de wereld je alleen maar toe glimlacht terwijl jij je op je fiets voortbeweegt, niet gehaast maar gewoon in het ritme.

95. The Dream Syndicate - John Coltrane Stereo Blues

Een band die mijn inziens ondergewaardeerd is. Beetje vuig, beetje ranzig, jammerend gitaartje stuwende bas. Het heeft soms een feel van punk en ook the Velvet Underground is niet ver weg. Dit is een zaterdagavond alles is hooggespannen, dit is de avond het gaat ervan komen, maar de avond is nog lang, dit nummer ademt drank en drugs en uiteindelijk is de sex in dit nummer ook onvermijdelijk.

94. Mi and L'au - Bingo

Minimal van een finse muzikant en een frans model. Dit koppel werd verliefd en ging wonen in een hutje ergens in de bossen van Finland. Samen maken zij welhaast etherische muziek. Voor hun doen is dit nummer ergens zwaar bombastisch. Het begint zoals je gewend bent van Mi en L'au met een zeer weinig aan instrumenten. Het nummer sjokt rustig voorbij maar komt ineens midden in een blazersensemble terecht die aan alle kanten naar je toeteren. Als je dit niets vind maar wel van minimal en etherische samenzang houd sla dit nummer dan over en probeer hun nummer philosopher eens want dat is ook een absoluut meesterwerkje.

93. Don Sugarcane Harris - Hatties Bathtub

Don Sugarcane Harris is een Rock and Roll violist een grootmeester op viool. Wat hij uit een viool haalt is onvoorstelbaar het lijkt alsof de viool een verhaal gaat vertellen in dit schitterende nummer. Virtuoos het moet een genot zijn om Don Sugarcane Harris dit nummer te zien spelen op viool ik stel me zo voor dat zijn gezicht telkens van uitdrukking veranderd bij het verhaal wat hij de viool laat vertellen. Muzikaal verwant aan Zappa waar hij o.a. op Hot Rats meegespeeld heeft. In de jaren 80 speelde hij bij Tupelo Chain Sex een punk-jazz-funkband. Ook leuk om eens in te duiken. Verder is dit gewoon een heerlijk chaotisch nummer voor in de badkuip of onder de douche.

92. Scrapping Foetus off the Wheel - Descend into the Inferno

Jim Thirlwell aka Clint Ruin aka Foetus aka Frank Want. Een absolute grootmeester deze artiest eigenlijk vind ik alles wat hij gemaakt heeft best behoorlijk de moeite waard en hij heeft veel gemaakt. Onder vele synoniemen en bandnamen. Ook heeft deze meneer uit Melbourne samengewerkt met een keur aan artiesten die niet de minste zijn: Nurse With Wound, Marc Almond, The The and Nick Cave. Oh daarnaast is deze duizendpoot ook nog producer en heeft hij diverse nummer geremixt voor de volgende bands: Nine Inch Nails, Pantera, Jon Spencer Blues Explosion, The The, Zola Jesus en Swans. Hij werkte samen met 1 van mijn favoriete secreten allertijden Lydia Lunch.

Muzikaal gezien beheerst deze artiest zoveel verschillende genres maar daar waar het punk, gemengd met jazz betreft vind ik hem wel op zijn best en dat hoor je dan ook in dit nummer terug. Gegarandeerd vuig is absoluut van toepassing op deze man.

91. New Order - Leave me alone

Vergeet Blue Monday maandagen daar is sowieso weinig plezier aan te beleven. Maar luister eens naar dit prachtige nummer. Het album Power Corruption and Lies waar dit nummer vanaf komt is een briljantje. Muzikaal hangt het nog heel erg tegen Joy Division aan maar het is net wat rijker georchestreerd. Het nummer repeteert heerlijk en de stem hangt er ook zo lekker tegenaan. Uitermate fijn dansplaatje ogen dicht en leave me alone.

90. Einstürzende Neubauten - Yü Gung

Industrieel zoals industrieel hoort te zijn. De mannen van Neubauten rammelden op steigers, traden op op bouwplaatsen en waren uitermate creatief in de jaren 80. Met charismatische frontman Bargeld. Dit vind ik hun allerbeste nummer. Luister dit via de koptelefoon en je zit op het puntje van je stoel. Relaxen zit er niet in bij dit nummer want het is van het eerste tot het laatste moment veel te spannend en overspannen. Voer mijn ego ik ben 6 meter groot, ik ben 10 meter groot ik ben 12 meter groot!!! Meesterlijk stukje industrial.

avatar van vigil
vleertje schreef:
Ok Here we go!


avatar van zaaf
jaaaa, fijne namen en tipjes. dat is wat ik wil.
enneh.... je kan nog schrijven ook!

avatar van Mjuman
Kijk hier kan een mens wat mee

Van Closer via Movement naar PCL is imo echt wel een kleine twee uur treinen hoor

@Tuur: ghoet gedoan jochie! (vrij naar Rijk de Gooyer)

avatar van staralfur
Peaches! Geweldig nummer om op te dansen

avatar van itchy
Alweer een top100 om te gaan volgen!

avatar van herman
De platen die ik ken zijn dermate tof dat ik erg benieuwd naar de rest. Gaan vast nog leuke ontdekkingen volgen hier! New Order en Thee Oh Sees zijn favoriet hier.

avatar van Rudi S
Mooie eerste worp, een plaat als Hole van Scrapping Foetus off the Wheel heb ik destijds helemaal grijs gedraaid.
Met favorieten zoals Patti en Nick verwacht ik nog veel moois de komende 90 tunes.

avatar van vleertje
buig buig dank u dank u

avatar van vleertje
En we gaan meteen door met de volgende reeks!

89. The Sound - Winning

Van het geweldige album From the Lions Mouth een album wat ik leerde kennen in een periode dat het zwemmen mij zelf nog niet zo goed afging. Ondanks dat ik 11 jaar wedstrijden gezwommen had zat ik nu in mijn adolescentie en het zwemmen in de maatschappij zo op eigen benen viel nog niet mee. De tekst van dit nummer voelde voor mij dan ook als een reddingsboei. I was gonna drown then I started Swimming, I was going down but now I started winning. In het kader van die tekst is het natuurlijk erg triest dat frontman Borland in '99 stopte met zwemmen en toch ten onder ging.

Tegenwoordig valt het zwemmen voor mij best wel mee, soms wil ik nog tegen de stroom dan is het zwaar, maar de moed blijft erin en dit nummer kan nog altijd net dat zetje geven.

88. John Coltrane - Blue Train

Het begint vrij eenvoudig de sax vraagt en de piano antwoord. Dit gaat zo een halve minuut door en de sax gaat los, langzamerhand gaat het hele stuk steeds meer swingen, zelfs een notoire muziekhater zal met zijn voet stilletjes aan gaan mee bewegen. Zeer puik en knap werk wat de volle 10+ minuten blijft boeien. Op het einde komt het begin thema weer terug een prachtig rondnummer als een ring. Het hele album met dezelfde naam is top!

87. Danse Society - There is no Shame in Death

Dat je een vleermuis bent dat zul je weten. Dit nummer komt uit de door mij zeer geliefde jaren 80 en dan spreken we niet over de Rick Astley of Sabrina jaren 80 maar over de jaren 80 waarin zwarte kleding en bijpassend gekleurd en getoupeerd haar in sommige uitgaansgelegenheden de dresscode was. Dit nummer is uit 1981 ik was toen slechts 9 toen en luisterde waarschijnlijk naar Doe Maar en de Dolly Dots. Pas veel leerde ik deze parel uit de Darkwave/Goth hoek kennen en ik was meteen gebiologeerd. Het is een ongelooflijk traag en slepend nummer, herinneringen aan blowend muziek luisteren tussen de zwarte muren waar de sluiers van Nag Champa wierook als dikke gordijnen de kamer vulden, komen hierbij naar boven. Hangend tegen een andere vleermuis ver weg van de wereld die niets van ons begreep en dat was wederzijds.

86. Soap & Skin - Cry Wolf

Ik heb een zwak voor het geluid van een draaidoosje die blikjes waar je met een hendeltje in kunt ronddraaien en waar een soort ratelend geluid uit voorkomt. Wie weet wat de officiële benaming voor zo'n blikken doosje is die mag zich melden. In dit nummer komt het gevoel van zo'n blikken doosje naar voren. Daarnaast zingt er een op dat moment 19 jarig wondermeisje met een lading waar je U tegen zegt doorheen. Ze wordt vaak vergeleken met Nico zo ver wil ik nog niet gaan want Nico heb ik hoog huizenhoog staan. Maar dit jonge meisje dat zou wel eens groot kunnen worden althans bij mij. Ik vind het in ieder geval zeer bijzonder dat je op je 19e een debuut album als Lovetune for Vacuum weet te maken. Je hebt mijn bijzondere interesse dan wel gewekt. Kippenvel en tranen.

85. Marianne Faithfull - Crazy Love

Mijn hart ging open toen ik dit nummer voor het eerst hoorde. Het is meteen duidelijk dat het nummer uit de stal van Nick Cave komt, muzikaal is het gewoon Marianne Faithfull and the Bad Seeds letterlijk. Tel bij een prachtig muzikaal nummer de doorleefd warme stem van Marianne Faithfull op en het regent warme druppels waarin je je paraplu of jas niet nodig hebt. Je kunt je overgeven aan deze bui het voelt heerlijk, sterker nog je spreid je armen en richt je gezicht naar boven.

Albumtip!!! Before the poison (naast Cave werkt Faithfull samen met Damon Allbran en PJ Harvey!!)

84. Neu! - Negativland

Vroeger had ik oudere vriendjes zo gaat dat met meisjes die vallen op oudere jongens en oudere jongens die vinden jongere meiden op hun beurt weer leuk. Het voordeel daarvan is dat zij vaak erg met muziek bezig zijn, veel meer dan je vriendinnen en dan leer je nog eens dingen kennen waar je van uit je stoel geblazen wordt. Dit was het geval met Neu! Het betreffende nummer is uit mijn geboortejaar. Het nummer zelf bevat hele fijne staccato's met daaromheen uitwaaierende sort of vliegtuiggeluiden. Het spaced in ieder geval enorm rond in je oren, de oudere vriendjes hadden vaak ook nog spacecake of ander recreatief farmaceutisch vermaak in huis wat bij dit soort muziek prima paste. Hoewel het niet noodzakelijk is want de muziek van Neu is op zichzelf al een trip!

83. Coil - At the heart of it all

Muziek die door merg en been gaat van het blote billen album Scatology. Dit zet je niet op als achtergrond muziekje dit laat je over je heen denderen en je opslurpen zodat je in een vacuüm zit van muziek. Coil maakt muziek die fysiek voelbaar is, dit nummer is daar een uitstekend voorbeeld van. Het slokt je op het kruipt onder je huid het speelt op je emoties en kotst je daarna uit. Het album Scatology is bij tijd en wijlen lood en loodzwaar het is een louterende rite die je af en toe vrijwillig wilt ondergaan. Een musthave voor je platenkast.

82. Lydia Lunch & Rowland S. Howard - Endless Fall

Twee topartiesten voor de prijs van één! Ik hou erg van Lydia wegens haar grote mond, haar zeurende, dreinende stem, haar fucking BIG personality. Ik hou van Rowland S. Howard vanwege zijn breekbaarheid maar ook zijn geniale gitaarspel natuurlijk. Match made in heaven en eigenlijk is het belachelijk om een nummer te moeten kiezen van het meer dan prima album Shotgun Wedding. Maar het wordt dan toch Endless Fall de gitaar van Rowland S. Howard heeft zijn karakteristieke feedback, Lydia kreunt, steunt, zeurt, dreint erdoorheen, het nummer versnelt en gaat terug naar af, om naar de volgende climax te klimmen.

81. Irfan - Hagia Sophia

Soms raakt een band je zo in je hart dat ze een zeer gevoelige snaar weten te raken. Dat lukte Irfan tijdens een live optreden bij mij. Het betrof een ander nummer dan dit maar de tranen rolden over mijn wangen omdat ik zo in schoonheid gevangen zat. Schoonheid dat is wat deze band voortbrengt pure esthetiek, zij ademen de sfeer uit van mystiek en lang vervlogen tijden, van woestijnwarmte en een andere cultuur. De zangeres heeft 1 van de mooiste stemmen die ik in mijn leven tot nog toe ben tegengekomen. De vergelijking met Dead can Dance ligt bij deze band al snel om de hoek maar ik vind de stem van deze zangeres Denitsa Serafimova nog net iets warmer dan de immer prima stem van Lisa Gerrard.

80. The Waterboys - Don't Bang the Drum

Dat trompetje schalt door de ruimte vult je oren wekt je verlangen en dat wordt ingelost ook. Want na anderhalve minuut barst dan eindelijk het nummer los. Eigenlijk is het vals gezongen maar dat dondert niet want je kan dan juist relaxt meebléren. Don't bang the drum terwijl het enige wat je lichaam wilt doen is een bangende move maken bij dit nummer ogen dicht, stampen met je voeten en meelallen oehoehoehoeee oehoeeeeeeeee. Don't bang the drum don't bang the drum don't bang the drum.......

avatar van Dance Lover
Ik ken alleen de nummers van The Sound & The Waterboys.

Op basis daarvan zijn de andere nummers absoluut grote tips geworden!

avatar van zaaf
ja lekker bezig vleertje fijn tempo ook. zet je ons tenminste aan t werk om tijdig de lacunes in onze smaak te beluisteren

en, natuurlijk niet onverwacht, voor the sound kan ik je wel zoenen

avatar van vleertje
Tempo moet wel hoog want vanaf maandag ben ik in Berlijn en voor die tijd staan mijn 100 hier. Want in Berlijn zijn er zoveel leukere dingen te doen dan achter internet hangen!

Overigens zitten tussen The Sound en The Waterboys zeer uiteenlopende nummers maar als die twee bands uitnodigen tot onderzoek naar de rest dan juich ik dat alleen maar toe

avatar van Mjuman
Ik denk dat ik ethernetplug maar uit m'n pc haal, want ik vind het gewoon scary - digitale telepathie, NSA? - hoe iemand in 10 nummers er 8 kan hebben, die mij raken, en de eerste drie meteen een supertrio.


Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:02 uur

geplaatst: vandaag om 12:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.