menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
9. My Bloody Valentine - To Here Knows When (1991)

Mijn liefde voor Loveless is eindeloos - en ja deze zin klinkt wel erg ironisch. Het is ontzettend moeilijk om een nummer van Loveless te kiezen, want quasi elk nummer op dat album is legendarisch, en zo diepgelaagd dat er altijd nieuwe ontdekkingen te rapen vallen. Doorheen de diepe laag van geluid (wall of sound) die zelf heel mooi klinkt, valt zoveel andere dingen te ontdekken en dat is de kracht van het album (en nummer). En natuurlijk is dit absoluut een album waar het volume keihard moet staan (natuurlijk is dat bij elk album het geval, maar zeker hier, dit kan je niet zacht beluisteren). Zo diepgelaagd als bij dit album en nummer, ga je ze niet vaak vinden. MBV heeft hier een mijlpaal gezet om u tegen te zetten, en waar we nog altijd jaren en decennia later de invloeden van terug in zien.

8. Slowdive - Souvlaki Space Station (1993)

En dan over naar die andere shoegazegigant die nog moest komen. De drie mooiste nummers van Souvlaki zijn When The Sun Hits, Alison en Souvlaki Space Station, al is elk nummer ook wel weer om van te smullen natuurlijk. En Souvlaki Space Station vind ik daarvan absoluut het mooiste nummer. Net zoals MBV ook weer diezelfde kracht, en zo diepgelaagd en zo een mooie stem over heen dat voor een dromerig geheel zorgt.

Nondeju, wat een tempo. Ga eens rustig op mijn gemak beluisteren. Ik zie al een paar mooie nummers tussen staan.

willemdeux schreef:
Nondeju, wat een tempo

Ja oei sorry maar heb er gewoon veel zin in nu + om al die nummers nog eens te beluisteren en er iets bij te schrijven.

Ik maak het van de eerste keer ook af vandaag (heeft ook lang genoeg geduurd imo, want het tempo lag op een gegeven moment ook schrikwekkend laag).

7. Empress Of - Hat Trick (2013)

Empress Of en vooral de Empress Of uit haar begintijden wordt soms wel de Cocteau Twins uit Honduras genoemd of de Latijns-Amerikaanse Cocteau Twins (maar ze groeide op in Brooklyn, maar ze heeft Hondurese roots). Het is één van mijn meest beluisterde artiesten en dat heeft ze te danken aan de EP Systems, en het volledige album Me, en hier en daar nog wat andere nummers (Trust Me Baby, In Dreams, Go To Hell, I Don't Even Smoke Weed en Woman is a Word). Helaas is het na Us snel bergaf gegaan, maar ze is daarentegen sindsdien ook wat meer bekender geworden is. Ik heb ze afgelopen jaar zelfs eens op de radio gehoord, en ik zie dat ze in de playlist van vrienden nu plots zit. Alleen dan niet de nummers die ik goed vind. Voor één of andere reden heeft Systems en Me de vibe die ik bij weinig artiesten zie, en is ze het na 2016-2017 een beetje kwijtgeraakt, of anders gezegd, de transformatie is niet degene die ik had willen zien.

No Means No en Hat Trick zijn de twee tracks die het meeste naar dream pop en chillwave neigen, en inderdaad wel die Cocteau Twins (maar dan met meer elektronica) vibe hebben. Ik denk dat het wel veilig is om te stellen dat de muziek van Empress Of me mee gevormd heeft, en alleen daarvoor ben ik haar dankbaar. Ze is mijn tweede meest beluisterde artiest, met 3881 scrobbles. 16 nummers meer dan 50 keer beluisterd, 11 over de 100, 6 over de 200, 2 over de 500 en 1 over de 1000. Dit nummer heb ik 688 keer beluisterd en is daarmee mijn nummer 6 qua meest beluisterde tracks. Water Water staat tweede met 1055 keer beluisterd, wat ook een heel mooi nummer is. Maar dit doet me nog veel meer.

goed bezig

6. Interpol - Stella was a diver and she was always down (2002)

Ook dit is zo een nummer waarvan ik echt niet meer kan bedenken dat ik het nooit zou gehoord hebben, en ook zo een groeier omdat het zo een diepgelaagde song is. Ik heb echt moeite met het beschrijven van waarom ik dit zo goed vind, maar blijkbaar zitten er in dit nummer ook dream pop invloeden, terwijl het gehele album naar het schijnt Joy Division-invloeden heeft. Sowieso is het een genre dat ik nog niet heel erg goed verkend heb, en daar moet ik maar eens verandering in brengen, maar dit nummer zelf heeft iets wat de rest eigenlijk niet heeft, en ik kan moeilijk beschrijven wat. En voor mij persoonlijk ligt dit nummer ook nog eens heel gevoelig, misschien wel het meest gevoelige nummer van allemaal die ik ooit gehoord heb door de connotatie en ervaring die ik met dit nummer heb.

5. yeule - Quand vas-tu rentrer (2020)

Voor mij is dit de sensatie van het moment, en al lange tijd. Deze Singaporese heb ik ontdekt via de fae-lijst van Grimes, en Grimes is ook één van de grote idolen van yeule. Maar het is misschien heel straf om te zeggen, maar voor mij heeft deze Singaporese het potentieel om Grimes te overtreffen (terwijl ze op dit moment mijn favoriete artieste is), maar zij heeft het potentieel zeker en vast. Het enige dat haar er op dit moment van weerhoudt is dat ze nog niet genoeg heeft uitgebracht. Maar ze is op dit moment voor mij de meest getalenteerde in haar genre dat op dit moment rondloopt. Ik leerde yeule kennen toen ze nog enkel EP's uitbracht, en ik viel direct in love met haar. I Saw You In My Dreams Last Night was mijn favoriet toen, maar het gehele EP Coma is supermooi. Ook haar twee eerdere EP's tonen al aan wat ze in haar mars had. Ze speelde voor het eerst muziek als ze 6 jaar was, en sinds ze 14 was is ze al muzikaal actief. Eerst speelde ze nog klassiek piano, daarna leerde ze drum en gitaar, maar daarna coverde ze al songs van jazz-artiesten zoals Ella Fitzgerald. En ook speelde ze liedjes van Final Fantasy en Kingdom of Hearts, maar nadien ging ze dus naar dromerige post-pop, ambient en de laatste tijd ook veel meer glitch. Haar afspeellijsten zijn voor mij ook een enorme inspiratiebron om heel goede (maar soms obscure) muziek te leren kennen, want ze heeft een erg goede smaak, en ik ben ook actief in haar discord, want zowel qua muzieksmaak als qua filmsmaak hebben haar fans gewoon een absurd goede smaak. Een groot deel is Aziatisch, maar ik heb ook een Belgische daarin teruggevonden. De gebruiker op RYM waarmee ik het meest gemeen heb, beschrijft ook dat dit haar favoriete artieste is. Dus ze heeft wel degelijk een die-hard fanbase opgebouwd.

Ze maakt deel uit van de internetgeneratie (en is ook een product van Tumblr), en haar muziek wordt soms ook wel cyberpop genoemd. Door dat haar ouders een nomadisch leven hadden (door carrière), had ze niet de mogelijkheid om veel vrienden te maken. Daardoor is ze ook deel beginnen uitmaken van het internet, dat rijk is aan informatie en creativiteit, en heel veel aanbiedt. Maar ook bevatten haar songs ook veel referenties naar de gevoelens die die manier van opvoeden met zich mee hebben gebracht, en onder andere de mentale problemen waarmee ze sukkelt (veelal verwijzingen naar depressie, eenzaamheid en ook een eetstoornis).

De muziek die ze creert is een soort van Zuid-oost Aziatische dromerige post-pop, met veel synth en in latere werken ook glitch invloeden. En ook chillwave komt terug in haar werk. Haar nieuwe album komt later dit jaar uit, en zal vermoedelijk meer "glitch" en "glitch pop" zijn, en wellicht nog een pak experimenteler dan haar eerder werk als ik afga op haar teaser.

Voor mij is het heel moeilijk om een nummer te kiezen. Serotonin II is voor mij één van de beste albums ooit, met Pixel Affection, Poison Arrow, Pocky Boy, Reverie, Eva (dat ook geremixet is door George Clanton), An Angel Held Me Like a Child. Pretty Bones is haar meest populaire nummer. Maar haar covers Quand vas-tu rentrer (van Melody's Echo Chamber) en recent ook Self-control van Frank Ocean zijn ook ontzettend goed, wat voor mij ook een aanleiding is om meer van Frank Ocean te beluisteren in de komende weken en maanden. Uiteindelijk heb ik voor de cover gekozen om dat het voor mij het meest magische is, en toch een pak anders is dan de originele versie waardoor ik deze prefereer, en ook denk dat een plaats hier verantwoord is, in dezelfde zin dat Hurt van Johnny Cash ook heel anders is dan de versie van Nine Inch Nails. Maar weerhoud dat je alsjeblieft niet om Serotonin II (2019) te beluisteren, dat maar 10 stemmen heeft (met een gemiddelde van 3.85*, en op RYM 3.54* met 1832 stemmen).

Quand-vas tu rentrer is een Franstalige nummer waarin de neo-psychedelische invloed van Melody's Echo Chamber is behouden, maar haar eigen touch aan het nummer geeft, met noise rock, dream pop, shoegaze en synthpop invloeden.

Ik denk dat ze op dit moment absoluut mijn grootste idool is, nog meer zelfs dan Grimes, en ik denk tevens ook dat zij één van de grootste muzikanten zal worden van het volgend decennium en nog meer zal doorbreken dan nu (toch zeker hier of op RYM). Al zit de kans er ook wel in dat ze volop de experimentele / avant-garde toer op zal gaan. Maar misschien slaagt ze wel in beide tegelijkertijd.

Nat Ćmiel on Spotify -> voor haar afspeellijsten die een schat zijn voor nieuwe ontdekkingen, want haar muzieksmaak is ziek goed (alsook haar filmsmaak, want ik heb haar op letterboxd).

4. Cocteau Twins - Frou-frou Foxes in Midsummer Fires (1990)

Onlangs heb ik nog een Cocteau Twins (Best of ...) editie gehouden. Op dat moment stond muziek op een iets lager pitje omdat ik meer bezig was met andere hobbies, dus heb ik iets minder van de gelegenheid gebruik gemaakt om er iets heel moois van te maken. Maar in die periode heb ik quasi de gehele discografie herbeluisterd van de Twins op de laatste twee albums na (die ik nog nooit beluisterd heb). Dat is ook één van de redenen waarom het tempo van deze top 100 misschien wat lager, te laag lag in het begin. Maar ik ben wel blij voor de appreciatie dat ze krijgen voor hun werk, en dat mijn "reclame" gewerkt heeft voor HoLV, hoewel niet iedereen fan is van dat, en dat is oké. Ik behoor me tot de gelukkigen dat ik gewoon zowel Heaven or Las Vegas als Garlands gewoon magistraal vinden (en quasi alles er tussenin). Zowel de gothic invloeden van het begin met de meer uitgesproken donkere baslijnen alsook de meer dromerige en meer poppy sound van HoLV (en BBK) vallen beiden volledig in mijn straatje. De evolutie van de groep is dus een heel interessante voor mij (hoewel op MM blijkbaar de meer gewaardeerde albums het eerdere werk zijn, en waarbij dat op RYM eerder het latere werk is met HoLV als hoogtepunt). Ik zie het geniale in beiden. En het moet dan ook niet verwonderen dat de Twins tot mijn all-time favorieten behoren. Ongrijpbaar, etherisch en dromerig/zweverig zijn woorden die wel bij de Twins passen, en ze hebben veel van mijn favoriete artiesten van het moment ook beïnvloedt.

De keuze van mijn favoriete nummer van de Twins ligt tussen Lorelei (van Treasure) of Frou-frou Foxes in Midsummer Fires. Tijdens de editie van "Best of ... " heb ik voor de laatste gekozen, dat blijft voorlopig ook zo, al is het verschil kleiner dan ooit, want beiden behoren tot de absoluut mooiste singles ooit gemaakt. De kracht van de Twins dat er zoveel goddelijk mooie nummers zijn in hun oeuvre, en de bodem is nog niet eens in zicht voor mij, ondanks dat ik al meer dan 2000 keer naar hen heb geluisterd.

3. The Velvet Underground & Nico - Heroin (1967)

Dit is ook weer typisch zo een muziek dat bij iedere luisterbeurt beter en beter wordt, en waar bij wijze van spreken gewoon geen plafond voor bestaat. Dat geldt voor ieder nummer van dat album, maar dit is mijn favoriete nummer, en heeft tevens ook dat laagje experimentele over zich heen. Op een bepaald moment zou je zelfs denken dat dit een soort van proto-shoegaze is op het einde, maar het bleek drone te zijn wanneer ik het eens opzocht. Hoe dan ook, er is een soort gelaagde "wall of sound" aanwezig, en het nummer gaat gepaard met afwisselingen in tempo tussen wat rustige en dromerige stukken en stukken waar het tempo omhoog gaat, en het geheel energieker wordt, bouwend naar een ultieme climax toe. Maar het strafste van allemaal, dit is 1967. 1967! Met gemak voor mij het meest absurde feit uit de gehele muziekindustrie tot nu toe. Dat dit nummer (en album) uit 1967 komt. Dat is erg moeilijk vatbaar. En daarmee laat het alle tijdsgenoten voor mij (van zover ik voldoende heb geluisterd) gewoon mijlenver achter zich. Want zelfs nu is dit nog steeds nog één van de mooiste nummers en albums ooit, ondanks dat het 54 jaar oud is (!). Dit album (en nummer) heeft bewezen tijdsloos te zijn. Ik denk dat het één van de meest invloedrijkste nummers ooit is, en één van de meest diepgelaagde nummers ooit, zowel technisch, vocaal, instrumenteel, inhoud van de teksten en qua pacing. Het heeft werkelijk alles. En velen hebben hier jaren en decennia later de mosterd vandaan gehaald. Wat Brian Eno in 1982 hierover zei is metaforisch maar erg treffend. "While the album sold only 30.000 copies in it's early years, everyone who bought one of those 30.000 copies started a band". En elke keer opnieuw na dit nummer (of album) geluisterd te hebben, krijg je steeds weer kippenvel. Zeker s'nachts heeft het nog eens een extra laag om zich heen. Ik hoop ooit iets soortgelijks voor een andere groep of artiest uit de jaren '60 of '70 te ervaren, maar dat zal heel moeilijk worden denk ik, want het is moeilijk om echt een klik te maken met muziek uit die tijd. Maar ondanks de leeftijd heeft The Velvet Underground die barrière aan diggelen geslaagd. En er is wel degelijk muziek uit de jaren '60 en '70 kan waarderen, maar het op zo een manier doen als bij The Velvet Underground is ontzettend lastig, wat geen smeer is naar de rest maar wel de kracht benadrukt van deze groep, dit album en dit nummer.

Zij die al heel vaak genoemd is ongetwijfeld op 1, maar wat zou er op 2 komen? Wellicht degene die bij zij die al heel vaak genoemd is bovenaan staat bij Similar Artists op last.fm.

Ik denk dat je ontzettend warm zit, Poek, kijk maar uit dat je geen zonnesteek oploopt!

2. FKA twigs - thousand eyes (2019)

Een v/d redenen dat ik Magdalene ben beginnen luisteren, is omwille van dit nummer dat me werd aangeraden omdat het erg op het album Halfaxa van Grimes lijkt. In het begin vond ik het een goed nummer, maar ik zag de gelijkenis niet en ik zag de schoonheid nog niet in. Toen heb ik ook het gehele album ook beluisterd, en dat vond ik een heel goed album. Sad Day was mijn favoriet nummer en heb ik heel veel afgespeeld, idem voor Cellophane. Maar die echt goede albums zijn die albums waar je iets mist de eerste keer of keren. Dat is hetzelfde dat ik bij Radiohead had.

Ik weet nog dat FKA twigs me al veel eerder werd aangeraden op basis van mijn liefde voor Grimes, zelfs nog voor Magdalene, maar toen zag (of hoorde) ik het totaal nog niet wat ze te bieden had. Ze was iets te abstract of eclectisch op dat moment voor mij. Maar nog niet zo overdreven lang geleden is het kwartje dan toch gevallen. Eerst met "fallen alien", dan met "thousand eyes", en dan stilaan ook met elk ander nummer van dit album. Het proces is zelfs nog steeds bezig, en ik moet de eerdere albums ook nog meer beluisteren (al vond ik die ook al erg goed). Aan de EP's ben ik zelfs nog niet begonnen, maar desondanks is ze nu al één van mijn favoriete artiesten. En voor mij is Magdalene ook één van de beste albums van het laatste decennia, want het is heel erg diepgelaagd. En er valt nog zoveel te ontdekken in dit album en binnen haar volledig oeuvre ter uitbreiding.

thousand eyes is een lied met voor mij meerdere segmenten maar dat desondanks toch een heel coherent geheel vormt, experimenteel en verslavend tegelijkertijd, met veel muziekinvloeden van buitenaf, onder andere zelfs koormuziek en a capella, maar ook veel elektronische invloeden. Het is etherisch, dromerig, abstract, ecletisch en hypnotisch tegelijkertijd, maar ook iets dat ik quasi nog nooit elders heb gehoord. Het nummer is erg kritisch voor de buitenwereld en voor mij komt een bepaald segment ook duidelijk over als een nachtmerrie, in een wereld waar individualisme en privacy met uitsterven bedreigd is, in een wereld waar jezelf zijn zo lastig is, en in een wereld waar de druk en het beoordelen van buitenaf immens is, en je zelf als het ware verlamt.

Bij mijn nummer 1 heb ik al jaren het gevoel dat ze daar ongenaakbaar staat, maar dit nummer komt echt in de buurt, en het verschil is klein, zeer klein.

twigs.

Fraaie keuze van Magdalene. Naar mijn bescheiden mening zijn de 3 EP's nog net iets beter dan beide albums, dus wellicht heb je nog wat te ontdekken.

Absoluut één van de meest belangrijke artiesten van het afgelopen decennium en een stem van een (mijn) generatie. Wellicht dat yeule dat inderdaad voor de volgende generatie kan worden, benieuwd hoe zij zich gaat ontwikkelen de komende jaren.

Het is een intrigerend lijstje geworden tornado. Het is wat eenvorming qua stijl/sound, maar als je ergens zo diep in zit, komen er natuurlijk ook meer obscure parels omhoog. Ik zal nog eens op mijn gemak door de lijst heen gaan op een later moment.

1. Grimes - Dream Fortress (2010)

Mijn liefde voor Halfaxa tot soms verbazing van anderen is buitenaards. Voor mij is het een album die mijn hele leven heeft veranderd, niet alleen op vlak van muzieksmaak, en mijn algemene appreciatie naar kunst toe, maar zelfs hoe ik tegenover het leven sta en mijn persoonlijkheid. Life-changing art als het ware, maar ook transcendentaal en meditatief. Ik vind alles van Grimes tot dusver heel goed, maar mijn voorkeur blijft uitgaan naar Halfaxa, wat zijzelf ook haar meest onderschatte album vind. Het is haar middeleeuwse album, waar invloeden van koormuziek en elektronica verweven worden, en waar verwijzingen zitten naar het toen opkomende witch house, maar ook naar folk of naar neoklassieke darkwave en zoveel meer. Het is misschien wel het meest etherische album ooit gemaakt. Ene Anastasia Shulepova was ook zo onder de indruk van het nummer Dream Fortress dat ze zelfs haar job ervoor opgaf om met haar laatste loon een camera te huren om een onofficiële videoclip te maken van Dream Fortress. Grimes was er zodanig van onder de indruk dat het uiteindelijk de officiele video geworden is van Dream Fortress. En Anastasia Shulepova en haar crew zijn naar Los Angeles verhuisd om daar verder te werken aan haar carrière. Ondertussen zit ze al twee kortfilms verder, en het zou me niet verbazen mocht ze ooit doorbreken bij een arthousepubliek. Om maar te zeggen wat zo een nummer kan doen met een mens. Meer erover kan je hier vinden: CD 2 - Track 9 - Dream Fortress. En mijn algemene recensie over Halfaxa kan je op de pagina vinden van het album: Grimes - Halfaxa (2010), of quasi elke andere muzieksite tegenwoordig van het internet.

Het nummer gaat volgens mij over het verwerken van een relatiebreuk, zeker gezien het een follow-up is van het nummer Devon (zijn artiestenalias is Majical Cloudz die trouwens de lijst ook nipt haalde, en wie een ex-partner is van haar; ze had er een knipperlichtrelatie mee). Het gaat over de eenzaamheid die gepaard gaat met een relatiebreuk, over de moeilijkheden die daarmee gepaard gaat, over het gevoelen van verlangen die oncontroleerbaar is, maar de titel refereert volgens mij ook dat de eenzaamheid zo groot is dat het enige dat te doen valt tijd verdrijven door te dagdromen, maar ook dat dagdromen de enige manier was om in gedachten nog steeds bij hem te zijn, om de werkelijkheid te ontvluchten. En dat geeft dan mee dit album gevormd. Maar de sterkte van het nummer is ook vooral hetgeen wat het met je doet, en vooral op een meditatieve manier. Voor mij is Halfaxa echt het nummer één album die de stress kan wegnemen of me kan doen ontspannen, die me door moeilijke fases in het leven begeleidt, en daar hoort dit nummer zeker bij.

Koenr schreef:
twigs.

Fraaie keuze van Magdalene. Naar mijn bescheiden mening zijn de 3 EP's nog net iets beter dan beide albums, dus wellicht heb je nog wat te ontdekken.

Absoluut één van de meest belangrijke artiesten van het afgelopen decennium en een stem van een (mijn) generatie. Wellicht dat yeule dat inderdaad voor de volgende generatie kan worden, benieuwd hoe zij zich gaat ontwikkelen de komende jaren.

Het is een intrigerend lijstje geworden tornado. Het is wat eenvorming qua stijl/sound, maar als je ergens zo diep in zit, komen er natuurlijk ook meer obscure parels omhoog. Ik zal nog eens op mijn gemak door de lijst heen gaan op een later moment.

Ja, maar zoals ik al zeg, ik heb nog heel veel te ontdekken en een top 100 blijft een momentopname natuurlijk. In zekere zin ben ik nog maar 5 jaar actief bezig met nieuwe muziek te leren ontdekken. Bij de meesten van jullie zal dat al gedurende langere tijd zijn. Ik ben 25 jaar nu. In feite heb ik nog alle tijd van de wereld. En op zijn tijd zal mijn stijl / sound wel uitbreiden. Dat is al aan het gebeuren, maar langzaam aan terwijl met de genres die het best op mijn lijf geschreven zijn, ik inderdaad meer obscure dingen begin te ontdekken. De bodem is nog niet in zicht, zelfs binnen mijn genre.

In ieder geval goeie kans dat in mijn ladies top 100 een artieste komt die ik in deze top 100 ontdekt heb!

Poek schreef:
In ieder geval goeie kans dat in mijn ladies top 100 een artieste komt die ik in deze top 100 ontdekt heb!

Dat is echt ontzettend leuk om te horen En andersom kan dat ook wel het geval zijn, natuurlijk, dus ik kijk er al naar uit.

TornadoEF5 schreef:
(quote)

Ja, maar zoals ik al zeg, ik heb nog heel veel te ontdekken en een top 100 blijft een momentopname natuurlijk. In zekere zin ben ik nog maar 5 jaar actief bezig met nieuwe muziek te leren ontkennen. Bij de meesten van jullie zal dat al gedurende langere tijd zijn. Ik ben 25 jaar nu. In feite heb ik nog alle tijd van de wereld. En op zijn tijd zal mijn stijl / sound wel uitbreiden. Dat is al aan het gebeuren, maar langzaam aan terwijl met de genres die het best op mijn lijf geschreven zijn, ik inderdaad meer obscure dingen begin te ontdekken. De bodem is nog niet in zicht, zelfs binnen mijn genre.

Ja absoluut, en dat lijkt me ook de beste benadering van zo'n top 100. En met het uitbreiden of verdiepen van je smaak & interesse hoef je ook geen enkele haast te hebben, het komt vanzelf (of niet).

Ik ben zelf zo'n 15 jaar actief met muziek bezig nu - waarbij het tussendoor wel een aantal jaar op een lager pitje heeft gestaan - en ik blijf ook nog maandelijks nieuwe dingen ontdekken. Soms vind ik ineens een klik met artiesten waarvan ik dacht dat ze niks voor mij waren of komen nummers die ik al jaren ken ineens onverwacht keihard binnen. En dat houdt hopelijk nooit op.

Trouwens als iemand tips heeft op basis van deze top 100, let me know. Altijd welkom, want ik kan wel wat guidance gebruiken . Het is zeker niet ondenkbaar, zelfs zeer waarschijnlijk dat ik zaken over het hoofd heb gezien, zeker binnen mijn genre.

Trouwens kan iemand de volgende ook even linken (dat die zich al kan voorbereiden).

Volgens mij is Gretz

De wachtlijst staat (behalve in dit topic) ook hier: De top 100 van - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

Dus eerst Weirdo Wizzy en daarna Mausie en hoi123.

TornadoEF5 Wellicht kun je nog even je hele top 100 als lijst posten?

Ik heb mijzelf wat naar onder geschoven. Speel voor het eerst volledig mee met de MuMeLadder en Witte Trui, dus veel aan het luisteren en ontdekken daar. Post liever wat later dit jaar een lijst.

Weirdo Wizzy
hoi123
wendyvortex
Gretz
AstroStart
Aerobag
Mausie
Bonk
madmadder
AbleMable
MRDammann
Ward
Johan de Witt
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk

DE EINDLIJST SAMENGEVAT

1. Grimes - Dream Fortress (2010)
2. FKA twigs - thousand eyes (2019)
3. The Velvet Underground & Nico - Heroin (1967)
4. Cocteau Twins - Frou-frou Foxes in Midsummer Fires (1990)
5. yeule - Quand vas-tu rentrer (2020)
6. Interpol - Stella was a diver and she was always down (2002)
7. Empress Of - Hat Trick (2013)
8. Slowdive - Souvlaki Space Station (1993)
9. My Bloody Valentine - To Here Knows When (1991)
10. Bauhaus - Bela Lugosi's Dead (1979)
11. Crystal Castles - Vietnam (2010)
12. Yuragi - Soon (2016)
13. La Femme - Amour dans le motu (2013)
14. The Cure - Plainsong (1989)
15. Panda Bear - Bros (2007)
16. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out (1986)
17. Yukari - Hang On (2012)
18. M83 - Run Into Flowers (2003)
19. Moses Gunn Collective - Shalala (2014)
20. BRAIDS - Lemonade (2011)
21. Lana Del Rey - Venice Bitch (2019)
22. Lazy Room - Take Me Home (2012)
23. Let's Eat Grandma - Hot Pink (2018)
24. Kate Bush - Running Up That Hill (A Deal With God) (1985)
25. Melody's Echo Chamber - I Follow You (2012)
26. Radiohead - Climbing Up The Walls (1997)
27. Kitty - Miami Garden Club (2017)
28. The War on Drugs - Thinking of a Place (2017)
29. Beach House - Lover of Mine (2010)
30. Coals - Pearls (2020)
31. The Jesus and Mary Chain - Just Like Honey (1985)
32. Ride - Seagull (1990)
33. Nirvana - Something in the Way (1991)
34. White Ring - Roses (2010)
35. Chelsea Wolfe - Pale on Pale (2011)
36. Raar - Sometimes I Hear Sirens (2016)
37. Mazzy Star - Blue Flower (1990)
38. DIIV - Doused (2012)
39. Evigt Morker - Hogre (2013)
40. Purity Ring - Odebear (2012)
41. Pinkshinyultrablast - Holy Forest (2015)
42. George Clanton - Make It Forever (2018)
43. Agar Agar - Prettiest Virgin (2016)
44. The Doors - The End (1967)
45. Animal Collective - Summertime Clothes (2009)
46. iamamiwhoami - Play (2012)
47. Smerz - Blessed (2016)
48. Ringo Deathstarr - Show Me The Truth of Your Love (2015)
49. Tamaryn - Cranekiss (2015)
50. Bjork - Hidden Place (2001)

51. You'll Never Get To Heaven - Caught in Time, So Far Away (2014)
52. Wild Nothing - Gemini (2010)
53. The Radio Dept. - Heaven's on Fire (2011)
54. Cuushe - Magic (2020)
55. Labyrinth Ear - Lithium (2010)
56. Ross From Friends - Thank God I'm A Lizard (2018)
57. Boogarins - Falsa Folha de Rosto (2015)
58. Bombino - Azamane Tiliade (2013)
59. IC3PEAK - Sad Bitch (2017)
60. Yaeji - Passionfruit (2017)
61. Kelly Lee Owens - Re-Wild (2020)
62. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (2018)
63. Fazerdaze - Lucky Girl (2017)
64. Tame Impala - Let It Happen (2015)
65. Still Corners - The Trip (2013)
66. Chromatics - Kill For Love (2012)
67. I Break Horses - Winter Beats (2011)
68. Cabaret Nocturne - Blood Walk (2016)
69. Deerhunter - Desire Lines (2010)
70. Linda Perhacs - Parallellograms (1971)
71. Hatchie - Sugar & Spice (2018)
72. Asobi Seksu - Thursday (2007)
73. Sunbeam Sound Machine - Wandering, I (2014)
74. Aphex Twin - Xtal (1992)
75. Deftones - Sextape (2010)
76. Kelsey Lu - Due West (2018)
77. Pond - Paint Me Silver (2017)
78. Ozric Tentacles - Spacebase (2006)
79. Sewerslvt - Mr. Kill Myself (2019)
80. Charli XCX - Nuclear Seasons (2011)
81. She Past Away - Rituel (2013)
82. Ichiko Aoba - Porcelain (2020)
83. Baltra - Never Let Go Of Me (2016)
84. Toro Y Moi - Rose Quartz (2013)
85. Vök - Before (2015)
86. Jasmine Sokko - Porcupine (2017)
87. Majical Cloudz - Childhood's End (2013)
88. K Á R Y Y N - Ever (2019)
89. New Order - Blue Monday (1983)
90. Subjoi - The Way I Feel (2017)
91. Jye - I'm Not The Boy I Used To Be (2017)
92. Mr. Twin Sister - I Want A House (2008)
93. Orson Welles - Open Light (2014)
94. John Tejada - Farther and Fainter (2011)
95. Kikagaku Moyo - Smoke and Mirrors (2014)
96. Client Liaison - End of the Earth (2012)
97. Aya Metwalli - Paradigm (2014)
98. Moon King - Apartment Fire (2018)
99. Nicole Dollanganger - Nara Dreamland (2014)
100. A Beacon School - It's Late (2018)

Ik was nog even geïnteresseerd in decennium-statistieken

1960's: 2
1970's: 2
1980's: 5
1990's: 8
2000's: 8
2010's: 70
2020's: 5

Op dat vlak inderdaad wel redelijk eenzijdig... Maar vooral het eerste decennium van deze eeuw is heel opvallend. Van de 20ste eeuw heb ik er nooit mee opgegroeid, en zoveel ben ik nog niet teruggegaan, dan is dat logisch. Maar de jaren '2000 komen er echt niet goed uit.

Ik wil ook wel weer

Weirdo Wizzy
hoi123
wendyvortex
Gretz
AstroStart
Aerobag
Mausie
Bonk
madmadder
AbleMable
MRDammann
Ward
Johan de Witt
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk
jordidj1

Goed gedaan, TornadoEF5!

Dank je wel.

Voorbeschouwing top 100

Inmiddels was ik dit topic een beetje uit het oog verloren moet ik eerlijk zeggen. Ik heb me hier jaren geleden voor aangemeld en ondanks het lange wachten komt het alsnog een klein beetje als verrassing dat ik nu ineens aan de beurt ben. Maakt verder niet uit, want heb een aantal maanden terug alvast een top 100 gemaakt om een eventuele paniekaanval te voorkomen.

Maar goed, de top 100...het is zo'n project waar ik al gauw teveel waarde aan kan hechten. Een hoop wikken en wegen zal ik maar zeggen. Alsof het een perfecte weergave moet zijn van je muzikale identiteit ofzo. Tegelijkertijd blijft het ook maar een momentopname. Uiteindelijk wint dan toch het relativeringsvermogen en moet het ook maar af zijn. Tevreden ben ik er zeker wel over (en toch...de angst voor het moment dat je beseft dat je dat ene steengoede nummer bent vergeten...).

Ik ben alvast voornemens het tempo er flink in te houden en vandaag de eerste tien nummers inclusief schrijfsels te plaatsen. Verder doe ik niet aan regels als een nummer per artiest, want geen zin in. Voor nu trakteer ik jullie alvast een op een nogal uitgebreide 'bubbling under'.

Young MC - Non Stop
Garbage - Only Happy When It Rains
Nuyorican Soul - I Am The Black Gold Of The Sun
Miguel feat. Travis Scott - Sky Walker
Nine Inch Nails - Head Like A Hole
Flying Lotus - Do The Astral Plane
Jungle Brothers - Doin Our Own Dang
Q-Burns Abstract Message - Solar Car
Air - Alone In Kyoto
Everlast - What It's Like
Talk Talk - Life's What You Make It
The Orb - Toxygene
Spank Rock - What It Look Like
Cybotron - Clear
Timbaland & Magoo feat. Missy Elliott - Up Jumps Da Boogie
The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl
Lamb - Backspace Unwind
Run-D.M.C. - Sucker M.C.'s
Massive Attack - Safe From Harm
Travis Scott feat. Drake - Sicko Mode
Linkin Park - Breaking The Habit
Daft Punk - Rock And Roll
Hooverphonic - Eden
Van Halen - I'm The One
Lil Wayne feat. Rick Ross - John
Freddy Gibbs & Madlib - Harold's
Carl Craig - Technology
House Of 909 - The Children We Were
Psapp - Eating Spiders
Everything But The Girl - Wrong
Purity Ring - Obedear
Day Of Fire - Cornerstone
Thievery Corporation - Lebanese Blonde
Nightmares On Wax - Finer
Nosaj Thing - U G
The Prodigy - Your Love (Remix)
Geto Boys - First Light Of The Day
Dum Dum Girls - Lost Boys And Girls Club
Jon Hopkins - Open Eye Signal
Larry Heard - Qwazars
Atmosphere - Shoulda Known
Groove Collective - Lift Off (Salaam Remi Remix)
Legowelt - Danger In The Air
Big K.R.I.T. - Confetti
Kendrick Lamar - King Kunta
Juicy J feat. Pimp C - Smokin' Rollin
Tosca feat. Anna Clementi - Me & Yoko Ono
The XX - Crystalised
Chance The Rapper - No Problem
A$AP Rocky - Goldie
Raphael Saadiq - Good Man
Caribou - Can't Do Without You
Joey Badass - Christ Conscious

Nog bedankt voor je lijst TornadoEF5.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:19 uur

geplaatst: vandaag om 06:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.