Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)
zoeken in:
1
geplaatst: 2 november 2021, 16:34 uur
johan de witt schreef:
Prachtige lijst! Jammer dat er niks van Morrissey in de lijst staat
Maar je stukje bij Het Lichtje vergoedt veel.
Bij de concerten of afterparty's bedoel je Nijmegen? Welk jaar was dat ook weer?
Prachtige lijst! Jammer dat er niks van Morrissey in de lijst staat

Maar je stukje bij Het Lichtje vergoedt veel.
Bij de concerten of afterparty's bedoel je Nijmegen? Welk jaar was dat ook weer?
In 2009 stond-ie in de Vereeniging volgens de interwebz. Toen ook naar de afterparty geweest ja (was echt superleuk omdat ook allemaal vrienden die niet naar het concert waren geweest daar waren), maar heb m ook nog 2x in HMH en 1x op Pinkpop gezien.
1
geplaatst: 2 november 2021, 16:58 uur
GrafGantz schreef:
Als je aansluitend nog een emo-ambient album wilt horen over een overleden kat kan je hier terecht: Bvdub - Tanto (2014) - MusicMeter.nl
(quote)
Als je aansluitend nog een emo-ambient album wilt horen over een overleden kat kan je hier terecht: Bvdub - Tanto (2014) - MusicMeter.nl
O man, plaatje weer van bvdub.
0
geplaatst: 2 november 2021, 17:24 uur
Dat was een mooie lijst zoals ik al verwacht had. Niet alles is mijn smaak, maar daartegenover staan wel enorme gelijke favorieten.
Benieuwd of je Gorecki's derde nog beluisterd hebt.
0
geplaatst: 2 november 2021, 17:25 uur
madmadder schreef:
In 2009 stond-ie in de Vereeniging volgens de interwebz. Toen ook naar de afterparty geweest ja (was echt superleuk omdat ook allemaal vrienden die niet naar het concert waren geweest daar waren), maar heb m ook nog 2x in HMH en 1x op Pinkpop gezien.
(quote)
Top, ik was ook bij die afterparty.
En ook twee keer na die van HMH, dat was 2006 geloof ik. Mooie tijden.
1
geplaatst: 2 november 2021, 18:03 uur
Wat. Een. Lijst. Genoten! Je kan heel goed schrijven.
(alleen red house painters op 1...was 'r al bang voor... Xiu Xiu op 3, prachtig!)
(alleen red house painters op 1...was 'r al bang voor... Xiu Xiu op 3, prachtig!)
1
geplaatst: 2 november 2021, 18:42 uur
aERodynamIC schreef:
Dat was een mooie lijst zoals ik al verwacht had. Niet alles is mijn smaak, maar daartegenover staan wel enorme gelijke favorieten.
Neee, ik was het vergeten zondag, hopelijk kom ik er deze week een keer aan toe, hij staat nu bovenaan in mijn Spotify luisterlijst.

6
geplaatst: 2 november 2021, 19:47 uur
Allereerst bedankt madmadder voor de mooie lijst!
Dan zie ik dat ik aan de beurt ben. Ik zal mijn top 100 misschien morgen anders donderdag proberen op te starten.
MRDammann
AbleMable
Johan de Witt
Bonk
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Mausie
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk
jordidj1
panjoe
Ettajamesbrown
Dan zie ik dat ik aan de beurt ben. Ik zal mijn top 100 misschien morgen anders donderdag proberen op te starten.
MRDammann
AbleMable
Johan de Witt
Bonk
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Mausie
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk
jordidj1
panjoe
Ettajamesbrown
1
geplaatst: 2 november 2021, 20:03 uur
MRDammann schreef:
Dan zie ik dat ik aan de beurt ben.
Dan zie ik dat ik aan de beurt ben.
Daar kijk ik naar uit, zeker met zo'n top 10!
0
lambfv2
geplaatst: 2 november 2021, 20:11 uur
MRDammann schreef:
MRDammann
AbleMable
Johan de Witt
Bonk
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Mausie
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk
jordidj1
panjoe
Ettajamesbrown
MRDammann
AbleMable
Johan de Witt
Bonk
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Mausie
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk
jordidj1
panjoe
Ettajamesbrown
Kan ik mijzelf toevoegen?
1
geplaatst: 3 november 2021, 10:37 uur
Medicine Bottle
(staat die nog niet in de MuMeLadder :O) en Het Lichtje
Wat een ontknoping Mads
Dank voor alle prachtige woorden en nummers!
(staat die nog niet in de MuMeLadder :O) en Het Lichtje
Wat een ontknoping Mads
Dank voor alle prachtige woorden en nummers!
0
geplaatst: 3 november 2021, 11:04 uur
MRDammann
AbleMable
Johan de Witt
Bonk
Koenr
Brainpatient
Barney Rubble
Mausie
Shaky
Ponty Mython
VladTheImpaler
catdog
Mat_
ranja
Omsk
jordidj1
panjoe
Ettajamesbrown
Lambfv2
Gretz?
0
geplaatst: 3 november 2021, 11:41 uur
MRDammann schreef:
Ik ben benieuwd, ik kom er net achter dat je dezelfde voornaam heb als ik dus dat moet goed komen, hopelijk iets van Marbles in de lijst

1
geplaatst: 3 november 2021, 18:18 uur
vigil schreef:
ik kom er net achter dat je dezelfde voornaam heb als ik dus dat moet goed komen, hopelijk iets van Marbles in de lijst
ik kom er net achter dat je dezelfde voornaam heb als ik dus dat moet goed komen, hopelijk iets van Marbles in de lijst
Heet hij ook al Sonder?

Ik had er ook eentje van Marbles in mijn lijst: doe die maar

12
geplaatst: 4 november 2021, 08:45 uur
Welkom bij de presentatie top 100! Het voelt toch wel een beetje alsof ik het voorprogramma van de stemweek van de Top 2000 en de finale van de Mumeladder mag verzorgen. 
Voordat ik verder ga even een korte introductie van mezelf. Ik heb me hier ingeschreven in 2012, dus volgend jaar mag ik hier mijn tienjarig jubileum vieren. Over het algemeen vind ik het hier leuker om meningen van andere mensen te lezen dan dat ik zelf meningen plaatst, maar daarom is het des te leuker dat ik een keer mijn eigen mening over de beste nummers ooit gemaakt mag plaatsen.
Het was 27 oktober 2019 toen ik me op de lijst zette voor deze top 100. Twee jaar later is het zover. Om het mezelf gemakkelijk te maken heb ik mezelf geen restricties opgelegd. Dus artiesten mogen meerdere keren in de lijst komen. Alles kan en alles mag. Daarbij probeer ik leuke tekstjes bij de 100 verschillende nummers te zetten. Soms wat persoonlijker, en soms wat minder persoonlijk. Ik vind een paar nummers gewoon goed en heb daar dan geen persoonlijk verhaal bij.
Na veel verschuivingen, verwijderingen en toevoegingen had ik dan eindelijk mijn top 100 bij elkaar verzameld. Daarbij ben ik vooral op mijn gevoel afgegaan. Wat mij betreft is het een eclectische mix geworden. Alhoewel mijn meest interesse ligt bij rock muziek. Voordat ik mijn top 100 presenteer hier nog wat nummers die het net niet hebben gehaald.
Arcade Fire – Intervention
The Band – It Makes No Difference
Blur – Tender
Bob Dylan – Hurricane
Bruce Springsteen – Racing In The Street
David Bowie – Ziggy Stardust
Death Cab for Cutie – I Will Posess Your Heart
Elliott Smith – Waltz #2 (XO)
Kacey Musgraves – Rainbow
The National – Fake Empire
New Order – Blue Monday
Nick Cave & The Bad Seeds – Into My Arms
Oasis - Don't Look Back In Anger
Pink Floyd – Wish You Were Here
Porcupine Tree – Lazarus
Prince and the Revolution – Raspberry Beret
The Proclaimers - I'm Gonna Be (500 Miles)
Pulp – Common People
Queen – The Show Must Go In
Radiohead – Exit Music (For A Film)
Ramses Shaffy – Wij Zullen Doorgaan
The Rolling Stones – Angie
The Scene - Feest
Sharon Van Etten – Every Time The Sun Comes Up
Sigur Rós - Ný Batterí
Spinvis – Wespen Op De Appeltaart
The Strokes – Under Cover Of Darkness
Thé Lau – De Fanfare Van Honger En Dorst
Tom Waits – Tom Traubert's Blues (Four Sheets To The Wind In Copenhagen)
The Velvet Underground – Pale Blue Eyes
The Waterboys – The Whole Of The Moon
Wilco – Hate It Here
Wings – Live And Let Die
Wat ik zelf altijd leuk vind zijn statistieken. Dus om jullie nog wat warmer te maken hier wat random statistiekjes van mijn lijst.
Het oudste nummer is afkomstig uit 1964 en het jongste nummer verscheen in september van vorig jaar.
Het kortste nummer duurt 2 minuut 46 en het langste 12 minuut 3.
De meeste nummers komen uit de Verenigde Staten, gevolgd door Verenigd Koninkrijk, Canada, Nederland, Australië, IJsland, Frankrijk, Griekenland en Ierland. Daarom is het ook niet raar dat van alle nummers 89% Engelstalig is.
Er zijn in mijn lijst 2 artiesten die 4 noteringen hebben. De ene artiest is het hoogst genoteerd op nummer 2 en de ander op nummer 4.
Je kan mijn lijst ook op Spotify via deze playlist volgen:

Voordat ik verder ga even een korte introductie van mezelf. Ik heb me hier ingeschreven in 2012, dus volgend jaar mag ik hier mijn tienjarig jubileum vieren. Over het algemeen vind ik het hier leuker om meningen van andere mensen te lezen dan dat ik zelf meningen plaatst, maar daarom is het des te leuker dat ik een keer mijn eigen mening over de beste nummers ooit gemaakt mag plaatsen.
Het was 27 oktober 2019 toen ik me op de lijst zette voor deze top 100. Twee jaar later is het zover. Om het mezelf gemakkelijk te maken heb ik mezelf geen restricties opgelegd. Dus artiesten mogen meerdere keren in de lijst komen. Alles kan en alles mag. Daarbij probeer ik leuke tekstjes bij de 100 verschillende nummers te zetten. Soms wat persoonlijker, en soms wat minder persoonlijk. Ik vind een paar nummers gewoon goed en heb daar dan geen persoonlijk verhaal bij.
Na veel verschuivingen, verwijderingen en toevoegingen had ik dan eindelijk mijn top 100 bij elkaar verzameld. Daarbij ben ik vooral op mijn gevoel afgegaan. Wat mij betreft is het een eclectische mix geworden. Alhoewel mijn meest interesse ligt bij rock muziek. Voordat ik mijn top 100 presenteer hier nog wat nummers die het net niet hebben gehaald.
Arcade Fire – Intervention
The Band – It Makes No Difference
Blur – Tender
Bob Dylan – Hurricane
Bruce Springsteen – Racing In The Street
David Bowie – Ziggy Stardust
Death Cab for Cutie – I Will Posess Your Heart
Elliott Smith – Waltz #2 (XO)
Kacey Musgraves – Rainbow
The National – Fake Empire
New Order – Blue Monday
Nick Cave & The Bad Seeds – Into My Arms
Oasis - Don't Look Back In Anger
Pink Floyd – Wish You Were Here
Porcupine Tree – Lazarus
Prince and the Revolution – Raspberry Beret
The Proclaimers - I'm Gonna Be (500 Miles)
Pulp – Common People
Queen – The Show Must Go In
Radiohead – Exit Music (For A Film)
Ramses Shaffy – Wij Zullen Doorgaan
The Rolling Stones – Angie
The Scene - Feest
Sharon Van Etten – Every Time The Sun Comes Up
Sigur Rós - Ný Batterí
Spinvis – Wespen Op De Appeltaart
The Strokes – Under Cover Of Darkness
Thé Lau – De Fanfare Van Honger En Dorst
Tom Waits – Tom Traubert's Blues (Four Sheets To The Wind In Copenhagen)
The Velvet Underground – Pale Blue Eyes
The Waterboys – The Whole Of The Moon
Wilco – Hate It Here
Wings – Live And Let Die
Wat ik zelf altijd leuk vind zijn statistieken. Dus om jullie nog wat warmer te maken hier wat random statistiekjes van mijn lijst.
Het oudste nummer is afkomstig uit 1964 en het jongste nummer verscheen in september van vorig jaar.
Het kortste nummer duurt 2 minuut 46 en het langste 12 minuut 3.
De meeste nummers komen uit de Verenigde Staten, gevolgd door Verenigd Koninkrijk, Canada, Nederland, Australië, IJsland, Frankrijk, Griekenland en Ierland. Daarom is het ook niet raar dat van alle nummers 89% Engelstalig is.
Er zijn in mijn lijst 2 artiesten die 4 noteringen hebben. De ene artiest is het hoogst genoteerd op nummer 2 en de ander op nummer 4.
Je kan mijn lijst ook op Spotify via deze playlist volgen:
0
geplaatst: 4 november 2021, 08:45 uur
8
geplaatst: 4 november 2021, 08:52 uur
100. The White Stripes - Jolene (2004)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/21/Jolene_%28under_blackpool_light%29.jpg
Het origineel van Dolly Parton is fantastisch, maar deze cover van The White Stripes heeft iets speciaals. Sowieso respect voor Jack White die niets aan de tekst heeft veranderd en het gewoon zo gelaten heeft. Wat ik er knap aan vind is dat hij het net zo emotioneel weet te maken terwijl hij er een ander genre van heeft gemaakt. Van country naar garage rock.
Hij was sowieso een heerlijke twee-een eenheid met Meg White. In het begin moest ik helemaal niets hebben van The White Stripes. Vond ze vooral erg hard en onmelodieus. Later is dat gelukkig nog goed gekomen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/21/Jolene_%28under_blackpool_light%29.jpg
Het origineel van Dolly Parton is fantastisch, maar deze cover van The White Stripes heeft iets speciaals. Sowieso respect voor Jack White die niets aan de tekst heeft veranderd en het gewoon zo gelaten heeft. Wat ik er knap aan vind is dat hij het net zo emotioneel weet te maken terwijl hij er een ander genre van heeft gemaakt. Van country naar garage rock.
Hij was sowieso een heerlijke twee-een eenheid met Meg White. In het begin moest ik helemaal niets hebben van The White Stripes. Vond ze vooral erg hard en onmelodieus. Later is dat gelukkig nog goed gekomen.
11
geplaatst: 4 november 2021, 08:55 uur
99. Bill Withers - Lean on Me (1972)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/07/LeanOnMe_Single_cover.jpg
Die prachtige stem van Bill Withers, daar heb je me al. De emotie die hij in zijn stem weet te leggen, ongeëvenaard. Daarnaast is het een prachtig troostrijk nummer. Alles klopt, beginnend al bij dat prachtige piano-intro en mooi hoe het een gospel-achtig nummer wordt. Ja dit is gewoon een heel mooi nummer.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/07/LeanOnMe_Single_cover.jpg
Die prachtige stem van Bill Withers, daar heb je me al. De emotie die hij in zijn stem weet te leggen, ongeëvenaard. Daarnaast is het een prachtig troostrijk nummer. Alles klopt, beginnend al bij dat prachtige piano-intro en mooi hoe het een gospel-achtig nummer wordt. Ja dit is gewoon een heel mooi nummer.
6
geplaatst: 4 november 2021, 09:04 uur
98. De Dijk - Niemand in de stad (1988)
https://i.imgur.com/82TaxNm.jpg
Mijn favoriete stad zal altijd Rotterdam zijn, maar ik kan niet anders zeggen dat De Dijk een prachtige ode aan de hoofdstad heeft gegeven. Daarnaast inspiratie voor de puike Nederlandse film met dezelfde titel met ook nog eens een klein rolletje voor Huub van der Lubbe zelf.
Terug naar de muziek, dat orgeltje in het begin zorgt gelijk voor een euforisch moment. Heerlijk! Dan klinkt de mooie stem van van der Lubbe en dan ben ik verkocht. De Dijk luister ik al sinds mijn jeugd en dit nummer zorgt altijd voor nostalgische gevoelens bij mij.
https://i.imgur.com/82TaxNm.jpg
Mijn favoriete stad zal altijd Rotterdam zijn, maar ik kan niet anders zeggen dat De Dijk een prachtige ode aan de hoofdstad heeft gegeven. Daarnaast inspiratie voor de puike Nederlandse film met dezelfde titel met ook nog eens een klein rolletje voor Huub van der Lubbe zelf.
Terug naar de muziek, dat orgeltje in het begin zorgt gelijk voor een euforisch moment. Heerlijk! Dan klinkt de mooie stem van van der Lubbe en dan ben ik verkocht. De Dijk luister ik al sinds mijn jeugd en dit nummer zorgt altijd voor nostalgische gevoelens bij mij.
8
geplaatst: 4 november 2021, 09:06 uur
97. Vampire Weekend - Harmony Hall (2019)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/59/Vampire_Weekend_%E2%80%93_Harmony_Hall.png
Ik weet nog dat dit nummer in 2019 uitkwam. Ik was altijd wel een beetje fan van Vampire Weekend, maar dit nummer vond ik echt bijzonder. Aan de ene kant een best wel lieflijke melodie, maar aan de andere kant de best wel heftige tekst. Die combinatie doet het altijd wel goed bij mij en dat heerlijke refrein! Vooral de volgende tekst vind ik erg mooi:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/59/Vampire_Weekend_%E2%80%93_Harmony_Hall.png
Ik weet nog dat dit nummer in 2019 uitkwam. Ik was altijd wel een beetje fan van Vampire Weekend, maar dit nummer vond ik echt bijzonder. Aan de ene kant een best wel lieflijke melodie, maar aan de andere kant de best wel heftige tekst. Die combinatie doet het altijd wel goed bij mij en dat heerlijke refrein! Vooral de volgende tekst vind ik erg mooi:
“Anger wants a voice, voices wanna sing”
4
geplaatst: 4 november 2021, 09:10 uur
96. John Prine - Hello in There (1971)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a0/John_Prine_self-titled.jpg
Op 17 februari 2020 zou ik John Prine live gaan zien. Helaas werd dat concert uitgesteld vanwege een heupblessure naar 25 augustus van dat jaar. Helaas heeft ook dat concert nooit plaatsgevonden vanwege het feit dat Prine zelf corona kreeg en het helaas niet heeft mogen overleven. Ik had deze Americana legende graag live willen zien, maar dat zat er helaas niet in.
Wel heeft hij een schatkist aan prachtige liedjes gemaakt. Ook zijn allerlaatste album is echt de moeite waard. Luister vooral het nummer Summer's End. Wat ook later gecoverd is door Phoebe Bridgers. Maar ik kies toch een nummer uit zijn vroege periode. Het gaat om Hello in There. Het gaat over het omkijken naar de wat oudere mensen om ons heen. Waar John Prine wat mij betreft erg goed in is iets letterlijk beschrijven zoals het is. Zonder echte metaforen, maar het zo realistisch maken dat het heel erg invoelbaar is.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a0/John_Prine_self-titled.jpg
Op 17 februari 2020 zou ik John Prine live gaan zien. Helaas werd dat concert uitgesteld vanwege een heupblessure naar 25 augustus van dat jaar. Helaas heeft ook dat concert nooit plaatsgevonden vanwege het feit dat Prine zelf corona kreeg en het helaas niet heeft mogen overleven. Ik had deze Americana legende graag live willen zien, maar dat zat er helaas niet in.
Wel heeft hij een schatkist aan prachtige liedjes gemaakt. Ook zijn allerlaatste album is echt de moeite waard. Luister vooral het nummer Summer's End. Wat ook later gecoverd is door Phoebe Bridgers. Maar ik kies toch een nummer uit zijn vroege periode. Het gaat om Hello in There. Het gaat over het omkijken naar de wat oudere mensen om ons heen. Waar John Prine wat mij betreft erg goed in is iets letterlijk beschrijven zoals het is. Zonder echte metaforen, maar het zo realistisch maken dat het heel erg invoelbaar is.
0
geplaatst: 4 november 2021, 09:13 uur
Zo dit was het eerste blokje. Morgen waarschijnlijk weer een nieuw blokje.
1
geplaatst: 4 november 2021, 09:21 uur
Mooi eerste blokje! Mijn favoriet is Hello in There.
Ik ken het nummer van R.E.M. en 10,000 Maniacs uit de early 90s. Pas veel later het origineel gehoord en die is prachtig inderdaad!
Ik ken het nummer van R.E.M. en 10,000 Maniacs uit de early 90s. Pas veel later het origineel gehoord en die is prachtig inderdaad!
1
geplaatst: 4 november 2021, 10:43 uur
johan de witt schreef:
Oh die versies ken ik niet. Ken eigenlijk alleen het origineel goed. Gauw die versies maar een keer opzoeken!
1
geplaatst: 4 november 2021, 11:26 uur
Hello in There haalde helaas niet de finale van Greatest Hits in 2020 overleden zangers wegens dertien haters. Zeer spijtig was dat.
1
geplaatst: 4 november 2021, 13:03 uur
Poek schreef:
Hello in There haalde helaas niet de finale van Greatest Hits in 2020 overleden zangers wegens dertien haters. Zeer spijtig was dat.
Ja zeer spijtig. Ik heb een nummer van John Prine ook wel eens genomineerd voor de MumeLadder. Helaas kansloos ten onder. Americana wordt hier wel hevig ondergewaardeerd.
1
geplaatst: 4 november 2021, 16:37 uur
Fijne keus van John Prine. Jolene doet jammer genoeg pijn aan mijn horen en kan wat mij betreft echt niet tippen aan het origineel van Dolly Parton.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.