MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
77. The White Stripes - I Just Don't Know What to Do with Myself (2003)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e7/The_White_Stripes_%E2%80%93_I_Just_Don%27t_Know_What_to_Do_with_Myself.jpg

Tweede cover door The White Stripes en het derde nummer van deze band overall in deze lijst. Deze keer een cover waarvan de bekendste versie van Dusty Springfield is. Ik hou ook van dit origneel, maar deze is wel onherstelbaar verbeterd moet ik zeggen. Ik kan eigenlijk alleen maar deze versie horen. Vooral als de gitaren harder worden kan ik heel erg genieten van dit nummer. Weer een bak energie die The White Stripes over je heen storten.

Koenr schreef:
Laura Palmer's Theme b2b met Boudewijn's allermooiste.

Toen ik dit las bij het terugscrollen dacht ik meteen: Naast Jou! Ik werd niet teleurgesteld.

76. Gorillaz - Feel Good Inc. (2005)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/dc/Feel_Good_Inc._Artwork.jpg

Ik heb altijd meer met Gorillaz gehad dan met Blur. Het zal misschien wel een generatiedingetje zijn, want toen ik me serieus met muziek ging bezighouden was Blur toch wel op zijn retour. Verder was Gorillaz gewoon een band waar je het over had op de middelbare school. Ook kon ik me op het internet een soort game herinneren waar je met de leden van Gorillaz in een jeep op de snel weg reed. Dat zag er als volgt uit voor de geïnteresseerden: Gorillaz jeep game - YouTube

Nostalgische gevoelens bij deze band dus. Het nummer Feel Good Inc. blinkt niet uit in diepgravende teksten, maar het is ongelofelijk catchy, vrolijk en ik hou van de clip.

Lijst is weer bijgewerkt. Donderdag weer een nieuwe update.

MRDammann schreef:
77. The White Stripes - I Just Don't Know What to Do with Myself (2003)

Deze keer een cover waarvan de bekendste versie van Dusty Springfield is. Ik hou ook van dit origneel, maar deze is wel onherstelbaar verbeterd moet ik zeggen. Ik kan eigenlijk alleen maar deze versie horen.

Er zijn landen waar je voor dit soort uitspraken opgepakt wordt, niet volledig onterecht overigens

madmadder schreef:

Als je het hebt over het zingen over depressie, dan is Mark Kozelek daar echt heer en meester in. De langzame, slepende gitaarmuziek van Red House Painters leent zich ook echt perfect voor het bezingen van Kozeleks persoonlijke worstelingen. Voor mij is 'Medicine Bottle' echt het allermooiste liedje ooit over depressie. Het laat zien hoe je echt geen leuk persoon bent om mee om te gaan als je er zo diep in zit en wat voor weerslag het heeft op je direct omgeving, maar het laat ook het slepende, ontwrichtende van zo'n episode zien.

Een beetje laat, maar ik wilde hier graag nog op reageren. Erg mooie woorden waarin ik me enorm herken. Ook voor mij is Medicine Bottle pijnlijk in al zijn herkenbaarheid en daarom enorm aangrijpend en mooi. Ik weet nog goed hoe hard het nummer binnenkwam toen ik het voor het eerst hoorde. Ik had het gevoel dat hij letterlijk over mij zong. Overigens voelt ook de muziek in dat nummer haast als een uitbeelding van depressie, ik kan niet goed uitleggen waarom.

Bedankt voor je prachtige top 100, Mads! Ik ben hem nog steeds op m'n eigen gemak aan het uitpluizen. Ben blij dat het inmiddels ook met jou erg goed gaat.

MRDammann schreef:
76. Gorillaz - Feel Good Inc. (2005)
Ik heb altijd meer met Gorillaz gehad dan met Blur. Het zal misschien wel een generatiedingetje zijn

Hier precies hetzelfde. Sorry blur8

75. The Rolling Stones - You Can't Always Get What You Want (1969)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d3/RollStones-Single1969_HonkyTonkWomen.jpg

The Rolling Stones horen natuurlijk ook thuis in deze lijst. Een heerlijk gospel-achtig nummer van de heren. Ik ben altijd wat meer van de rustige nummers van The Stones geweest en dit is een nummer met veel mooie rustige momenten, maar ook met een prachtige opbouw. Dit waren The Stones op hun best in een periode waarin ze meesterwerk na meesterwerk afleverden.

74. Tears for Fears - Sowing the Seeds of Love (1989)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8b/SowingTheSeedsOfLove.jpg

Ik ben geen enorme fan van Tears For Fears, maar dit intro is al geweldig. Is dit één van de beste intro's in de muziekgeschiedenis? Ik denk het wel. Verder echt een heel euforisch nummer. En dat refrein, een en al heerlijkheid dit nummer.

73. Vangelis - Tears in Rain (1994)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1c/Bladerunnervangeliscover.jpg

Iconische film, iconische film score. Dit nummer bestaat uit de beste film monoloog uit de filmgeschiedenis ooit door Rutger Hauer. Een fantastische rol als slechterik heeft hij in deze film. De tekst geeft mij altijd heel erg veel kippenvel. De tekst is als volgt:

“I've seen things, you people wouldn't believe
Attack ships on fire off the shoulder of Orion
I've watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser Gate
All those moments, will be lost in time like tears in rain”

Zo mooi en zo mooi uitgesproken. Ook mooi is de onderliggende muziek van Vangelis, wat het helemaal afmaakt. Dit bepaalt eigenlijk de hele sfeer van dit nummer. Het heeft iets melancholieks, maar ook iets futuristisch. Ik heb de film een paar keer gezien waarvan 1x in de bioscoop. Wat echt een heel bijzondere bioscoopervaring, die beelden in combinatie met de muziek zijn ongeëvenaard. Vooral als die scene waar dit nummer voorbij komt is heel erg bijzonder.

Wat hebben die Grieken toch met regen en tranen?

72. Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex (2018)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/Lana_Del_Rey_-_Mariners_Apartment_Complex.png

Was al een fan van Lana haar vorige albums en ook Norman Fucking Rockwell! is één van beste albums. Haar beste nummer op dit album is wat mij betreft Mariners Apartment Complex. De eerste single die verscheen van dit album. Toen dat nummer dacht ik ook gelijk: dit is echt een heel bijzonder nummer. Als ik aan de muziek van haar denk geeft mij dat altijd een romantisch gevoel. Het is vooral de sfeer die het hem doet. Dit is zo'n mooi nummer, haar stem klonk hier nog nooit zo mooi en hou heel erg van haar teksten.

71. A Tribe Called Quest - We the People.... (2016)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/50/Wethepeopletribe.jpg

De tijd wanneer dit nummer uitkwam voelde als een zeer turbulente tijd. Toen deze single uitgebracht werd was Trump net president en dit nummer refereert expliciet naar zijn speeches. Verder is het natuurlijk heel bijzonder dat dit het eerste nieuwe nummer was van ATCQ sinds 18 jaar. Verder een fantastisch nummer dat door merg en been gaat bij mij door de politiek geladen tekst. Dit was ook wel de tijd dat ik me meer ben bezig gaan houden met de politiek en daar heeft dit nummer zeker aan bijgedragen.

Dit was de update voor van vandaag. Morgen nieuwe update.

Eén van de beste eindes in de filmgeschiedenis idd, het einde van Blade Runner

Fijne update heurrr!

Mariners Apartment Complex > Venice Bitch

Simon77 schreef:
Mariners Apartment Complex > Venice Bitch

Driewerf neen!

70. Julien Baker - Sour Breath (2017)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c6/Julien_Baker_-_Turn_Out_The_Lights_cover_art.jpg

Julien Baker is iemand die zwaar emotionele muziek maakt. Een beetje op het niveau van Sufjan Stevens. Ze heeft iets speciaals en ze legt echt haar ziel en zaligheid in haar muziek en haar teksten. Over het algemeen vind ik al haar nummers heel erg goed. Haar tweede album was echter het album waar ik haar leerde kennen en dat was een revelatie voor mij. Dit nummer is bijzonder net als veel van haar andere nummers, maar vooral de regels waar ze mee afsluit zijn heel heftig en raken me diep. Om stil van te worden. Vooral haar uithalen op het laatst zijn heftig.

Oh, the harder I swim, the faster I sink
The harder I swim, the faster I sink

69. Declan McKenna - Be an Astronaut (2020)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f3/Declan_McKenna_-_Be_an_Astronaut.png

Zo'n jonge artiest en nu al twee keer in de lijst. Dit nummer is erg jong, maar ik vond het gelijk fantastisch. Knap wat Declan op zijn tweede album heeft afgeleverd. Klinkt echt meer volwassen dan zijn eerste album. Een soort Paul McCartney/Elton John/David Bowie achtig nummer. Het is een heel leuk nummer en er zit een soort jeugdig enthousiasme achter. Het is best wel groots opgezet wat ik ook wel kan waarderen.

68. The National - Bloodbuzz Ohio (2010)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/be/Bloodbuzz_Ohio.jpg

Ik was dus dit nummer bijna vergeten in mijn lijst. Op het laatste moment moest ik dit nummer er dus nog tussenproppen. Bloodbuzz Ohio hoort er gewoon tussen. Dit is zo'n episch nummer met nu al een enorme klassiekerstatus. Je hoort het eigenlijk in de begintonen van dit nummer dat we te maken hebben met een waardige indieklassieker. Verder kan ik heel erg genieten van de lyrics, maar ook vooral de stem van Matt Berninger. Die herken je uit duizenden. Prachtnummer.

67. Prince - Gold (1995)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4c/PrinceGold.jpg

Altijd al een fan van Prince geweest. Maar de laatste tijd heel erg in de ban van dit nummer. Leo Blokhuis noemde het volgens mij in één van zijn podcasts zijn favoriete Prince nummer. Het verhaal wat hij erbij vertelde vond ik erg mooi. Het nummer is euforisch, spiritueel, inspirerend en episch. Als dat refrein inzet, dat is echt zo'n geweldig moment. Hiermee laat ook Prince zien dat hij de meest veelzijdige artiest ooit was. Geweldige stem, gitaarspel, charisma, hij had werkelijk alles. Van de artiesten die de laatste tijd overleden zijn mis ik hem toch wel het meest. Ook leuk dat dit nummer een nieuwe doelgroep aan zich weet te benden doordat er veelvuldig naar het album gerefereerd wordt in het vierde seizoen van Jojo's Bizarre Adventure.

66. Bruce Springsteen - Drive All Night (1980)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cc/The_River_%28Bruce_Springsteen%29_%28Front_Cover%29.jpg

Niet Bruce Springsteens meest bekende nummer, maar wel een van zijn mooiste wat mij betreft. Ik heb met Bruce Springsteen een speciale connectie. Was eigenlijk altijd wel fan van hem, maar ik werd echt helemaal fan van hem toen ik hem live zag. Het was 2013 en ik had met de hakken over de sloot mijn middelbareschooldiploma gehaald. Reden tot feesten zou je zeggen, maar ik had geen idee wat ik zou kunnen gaan doen en daarnaast keek ik niet met heel veel vrolijkheid terug op mijn middelbareschooltijd. Uiteindelijk had ik een studie gekozen, maar daar was ik allerminst zeker over. Ik was erg onzeker over mijn toekomst. En dan komt dat concert van Bruce. Dat was en is sowieso het beste concert wat ik ooit heb gezien. Die man geeft je zoveel energie dat is echt niet normaal. Het beetje zelfvertrouwen dat je nodig hebt voordat je aan de studie begint. Die studie was weliswaar niet heel succesvol, maar de studie die erna volgde wel en dat nieuwgewonnen zelfvertrouwen door Springsteen heeft daar zeker aan bijgedragen.

Dan over dit nummer zelf. Hoewel het nummer misschien over een liefdesrelaties gaat, vind ik dat het nummer ook gaat over doorzettingsvermogen. Daarom verbind ik dit nummer en het concert altijd aan deze tijd en aan doorzettingsvermogen. Vooral de laatste regels geven mij altijd kippenvel:

Through the wind
Through the rain
Through the snow
Through the rain
Through the wind
Through the snow
Through the rain
I swear I'll drive all night

Weer vijf nummers gehad. Spotifylijst is weer bijgewerkt. Ik zal kijken of ik morgen ook een nieuwe update kan geven.

Julien , prachtig! Alleen jammer van de Zzzufjan vergelijking

Wat een heerlijke updates telkens!

Mooie lijst in wording en fijn om voor het eerst nummers van Declan McKenna te zien in een user top 100.

Bloodbuzz Ohio

Door jouw verhaal Prince nog één laatste kans gegeven, maar ik hoor het gewoon niet, sorry.

Mooi. Prachtig nummer van Springsteen

65. Radiohead - No Surprises (1998)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5b/Radiohead_-_No_Surprises_%28CD1%29.jpg

Een super emotioneel en gevoelig nummer. De pianoklanken in het begin geven gelijk de stemming in het nummer aan. De manier waarop Thom Yorke zingt vind ik zo ongelofelijk mooi en breekbaar. Prachtige melodie ook.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:22 uur

geplaatst: vandaag om 21:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.