menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van Dance Lover
5. Fuck Buttons - Olympians

Fuck Buttons - Olympians

Dit dans duo is ongetwijfeld een van mijn favoriete artiesten. Ik luister dit nummer het liefst na The Lisbon Maru omdat beiden nummers onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Als fanatiek sporter, die 3 x in de week aan fitness doet en 1 x in de week aan volleybal, herken ik in The Lisbon Maru de nodige strijdlust en de wil om te winnen. Olympians is het euforische gevolg, de overwinningsroes na alle geleverde strijd. Een episch nummer dat reikt tot grote hoogtes, zoals God muziek bedoeld heeft. De sporadisch aanwezige noise voorziet dit lieve, magische nummer nog van een mooie spanningsboog en de nodige pit.

4. The Avalanches - Frontier Psychiatrist

The Avalanches - 'Frontier Psychiatrist'

Een bonte kakofonie van geluiden passeert hier de revue en wonderwel slaagt dit nummer op alle fronten. Bijzonder, bevreemdende stijloefening om al die losse ( film ) fragmenten naadloos tot een geheel te smeden. Van de grappige intro over een geschifte scholier, naar klassieke muziek, westerns en via een hinnikend paard, door naar een pratende papegaai om te eindigen met overdreven blije muziek voor op een vrije zondag. Mijn vrienden kijken mij gegarandeerd raar aan als dit nummer toevallig een keer langskomt. Het blijft fantastisch om die eerste WTF reactie van hun gezicht af te lezen.

3. Luke Abbott - Brazil

Luke Abbott - Brazil

Tijdens nieuwjaarsnacht 2013 begon een van mijn gelukzaligste ervaringen die ik in mijn leven mee heb mogen maken. Een ervaring waarvan ik dacht dat die zich alleen in films afspelen. Na het aanbreken van 2013, gingen mijn vriendin en ik stappen in Pipa, een kleine, charmante badplaats in Brazilië. Daar ontmoette ik een schattige Braziliaanse jongen met wie ik aan de praat raakte. Wij hadden gelijk een klik. Net voor 6 uur in de ochtend liepen wij over zandpaden naar het strand Praia del Amor. Daar bleef het bij knuffelen en kussen, we waren er immers om getuigen te zijn van de eerste zonsopkomst van 2013. Later is hij mij nog op komen zoeken in Amsterdam. Wellicht wordt het ooit nog wat.....

Sindsdien ben ik echter helemaal weg van Brazilië en al haar inwoners, want dit was heus niet de enige bijzondere ontmoeting daar. De meest vriendelijke, open en hartelijkste mensen die ik ben tegengekomen tot nog toe. Qua mannelijke voorkeur ben ik ook dol op latino`s. Dit nummer van Border Community adept Luke Abbott kende ik al voor mijn reis naar Brazilië, maar is sinds mijn reis alleen maar in waardering gestegen. Prachtig nummer met een warme melodie! En ik ga zeker nog een keer terug naar Brazilië/Zuid - Amerika!

2. Archive - Controlling Crowds

Archive - Controlling Crowds

Ik heb zowel een zwak voor korte nummers als voor nummers met een lange opbouw. Zelden heb ik een nummer zo zorgvuldig opgebouwd zien worden als hier. Het nummer wordt steeds rijker aan instrumentatie, aan beats, aan een vocaal, aan achtergrondvocalen die voor diepgang zorgen. Af en toe neemt het nummer even wat gas terug en is er ruimte voor bezinning om daarna weer keihard terug te slaan met wonderschone, voortstuwende geluiden. Prachtige, spannende mix van triphop met dans en rockinvloeden.

1. Santigold - Disparate Youth




Mijn favoriete nummer van 2012 en nu dus ook mijn favoriete nummer aller tijden. Dit nummer weerspiegeld mijn voorkeur voor nummers die niet in slechts 1 hokje zijn te plaatsen. Ik hou van diversiteit in muziek en dat zit bij dit nummer wel goed. Een vlot, energiek popnummer in de stijl van M.I.A. en gedipt in een Caribisch reggaesausje, met vrouwelijke stem die niet zou weerstaan in een hiphopnummer met nog genoeg ruimte voor uitspattingen in de hoek van electronic. Een nummer waar ik gewoon heel vrolijk van word, iedere keer weer. Het doet mij altijd denken aan mijn favoriete seizoen, de zomer!

avatar van Dance Lover
Iedereen super bedankt voor de enthousiaste reacties en het volgen van mijn Top 100.

Ik vond het erg tijdsintensief, maar wel superleuk om een keer te doen!

Ik wens Dungeon heel veel plezier en succes met het presenteren van zijn Top 100!

avatar van Gretz
Een geweldige nummer 1 Marco, en een prachtige, veelzijdige lijst! Zeker een waar ik nog wat nummers van ga beluisteren die ik nog niet ken. Hulde ook voor je openheid m.b.t. de persoonlijke verhalen die je aan de nummers koppelt.

avatar van staralfur
Leuke lijst, van je top5 ken ik helemaal niets.. er valt nog genoeg te ontdekken!

avatar van -SprayIt-
Zeer leuk om te volgen, complimenten. Herkenbare smaak, vermakelijk geschreven stukjes, ik ben benieuwd of de volgende 100 net zo inspirerend zullen zijn.

Ik moest deze zin echt een paar keer lezen trouwens:
gingen mijn vriendin en ik stappen in Pipa, een kleine, charmante badplaats in Brazilië. Daar ontmoette ik een schattige Braziliaanse jongen met wie ik aan de praat raakte. Wij hadden gelijk een klik. Net voor 6 uur in de ochtend liepen wij over zandpaden naar het strand Praia del Amor. Daar bleef het bij knuffelen en kussen

Mooie verhalen, openhartig en persoonlijk, top!

avatar van Pepino
Had, mede door je naam, vooral muziek verwacht als Digitalism, Justice, Soulwax, LCD Soundsystem, Daft Punk, ... maar even goed een heel mooie top 100, Dance Lover!

avatar van hoi123
Mooie lijst inderdaad en die verhalen maakte hem af. Erg fijn geweest om hier een stille volger van te zijn.

(Speciale complimenten voor je nummer 4 natuurlijk)

avatar van Dance Lover
Dank voor de complimenten!

-SprayIt- schreef:
Zeer leuk om te volgen, complimenten. Herkenbare smaak


Het viel mij ook al op dat we veel van dezelfde muziek houden. Ik zat ook al even door jouw lijstje te scrollen. En daar staat voor mij ook nog genoeg interessants in om te ontdekken!

-SprayIt- schreef:
Ik moest deze zin echt een paar keer lezen trouwens:

gingen mijn vriendin en ik stappen in Pipa, een kleine, charmante badplaats in Brazilië. Daar ontmoette ik een schattige Braziliaanse jongen met wie ik aan de praat raakte. Wij hadden gelijk een klik. Net voor 6 uur in de ochtend liepen wij over zandpaden naar het strand Praia del Amor. Daar bleef het bij knuffelen en kussen.


Dat overlezen had hopelijk toch niets te maken met mijn chaotische zinsbouw?

Pepino schreef:
Had, mede door je naam, vooral muziek verwacht als Digitalism, Justice, Soulwax, LCD Soundsystem, Daft Punk, ... maar even goed een heel mooie top 100, Dance Lover!


Alle namen die je hier noemt vind ik ook zeker goed, maar een top 100 bevat toch maar erg weinig ruimte heb ik gemerkt. Ik had zelfs geen ruimte in mijn lijst voor Burial & The Prodigy.

avatar van vigil
Na al die mooie ontboezemingen van Dance Lover vraag ik me af of het Dungeon bekend is dat hij nu is.

Overigens moet ik nog even kwijt dat de nummer 2 van DL toch wel een stuk sterker is dan zijn nummer 1

avatar van zaaf
vigil schreef:
Na al die mooie ontboezemingen van Dance Lover vraag ik me af of het Dungeon bekend is dat hij nu is.

Overigens moet ik nog even kwijt dat de nummer 2 van DL toch wel een stuk sterker is dan zijn nummer 1


Helemaal eens. Mss moeten we Dungeon even taggen?

avatar van Dungeon
Ja ik weet dat ik nu ben. Ik popel om te beginnen. Maar evengoed bedankt voor de geheunsteun. Ik wacht nog 1 dag zodat de top 100 van Dance Lover nog even wat aandacht kan krijgen. Dat vind ik wel zo netjes.
Tot morgen!

avatar van Dwejkk_
Dan dank ik Marco nog even voor de fijne lijst . Mooie muziek en leuk om mee te lezen. Het nummer Brazil kende ik overigens nog niet, leuke ontdekking.

avatar van Gretz
- Dungeon
- dazzler
- Scientist
- Lukas
- Snoeperd
- Don Cappuccino
- Vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- gli|-t0_ch
- freitzen
- Outlaw104
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz

avatar van Dungeon
Mijn top 100

100. K3 - Je Hebt een Vriend
Vaak vraag ik aan m’n dochter wat ze in de auto wil luisteren. ‘Goodie Mob of K3’? Haar antwoord is natuurlijk K3 aangevuld met iets in de trant van ‘Ik houd niet zo van Koelie Mob’ of ‘ik vind Koelie Mob een beetje stom’. Op een dag hoop ik dat de ommezwaai komt. Maar ach ze is net 4 jaartjes oud geworden en mag natuurlijk haareigen weg gaan in de wereld van de muziek.
Door m’n dochter ben ik dus zelf wel naar K3 gaan luisteren. Verplichte kost. Ik moet toegeven dat ik het best kan hebben. Dit nummer vind ik zelfs erg mooi. Het raakt me en daarom heb ik het geplaatst. Het zit uitstekend in elkaar met het arrangement en de samenzang en de thematiek spreekt me ook aan.
Ik heb ze zien komen en ik heb ze zien gaan. Vrienden. Een aantal heb ik nog steeds. En slechts een paar daarvan zijn echte. Dit nummer is voor hen (en voor m’n dochter).

99. Speedy J - Pullover
Na wat, ietwat kort door de bocht maar wel begrijpelijk door sommigen hier wellicht, als toppunt van zoetsappigheid gewonden zou kunnen worden is het nu tijd voor iets anders. Het is tijd om te knallen.
Rotterdam 1992. Het was de tijd van de Energiehal en van Parkzicht. De hoogtijdagen van de gabber. Maar iets verderop in een klein, vuig, duister maar uiterst gezellig clubje met bijpassende naam De Vlerk broeide er iets dat de jaren 90 house uit Rotterdam als geen ander weet te vertegenwoordigen. Eat Your Heart Out Paul Elstak!

98. Kula Shaker - Gratefull Whe...
Lowlands is zo’n festival waar je echt nog bandjes kan ontdekken. Kula Shaker was er voor mij 1 van. Nu ben ik niet echt fan of zo en ik zet de 2 CD’s die ik heb slechts sporadisch op. Maar het is best leuk. Echt van die jaren 90 britpop met een sixtiesgeluid.
Dit nummer, of eigenlijk zijn het er 2, is eigenlijk maar een ratjetoe. Ik bedoel het lijkt erop alsof ze niet konden kiezen welke stijl ze wilden nemen. Het schiet dan ook alle kanten op. Maar wat deert het. De missie is geslaagd want het klinkt heerlijk.

97. Oran Juice Jones - Make Lov...
Okee. Ik blijf nog even in de jaren 90 hangen. Voor mij is het de tijd dat ik het meeste met het ontdekken van muziek bezig was dus er zullen nog veel jaren 90 tracks langskomen. Deze is weer geheel anders dan dat de voorgaande dus afwisselend is het allemaal wel.
In de eighties was Oran een beetje een kloon van Billy Ocean. Na een jaar of 10 niets van hem te laten horen probeerde die het samen met Stu Large (de man met in dit lied die diepe zwoele stem) het eind jaren 90 nog eens met de soul getinte R&B pooierplaat ‘Player’s Call’. Pooier of niet het is zo lekker subtiel allemaal. Hier moet je vooral van genieten in het bijzijn van een mooie vrouw (of een lelijke vrouw en heel veel drank ;p)

96. Curt Smith - Addict
Dat Curt mooie liedjes kon schrijven wist ik wel gezien zijn werk bij Tears for Fears. Maar hij is natuurlijk wel ondergesneeuwd door Orzabel. Eigenlijk geeft dat ook niet. Tegen het talent van alphadog Orzabel kun je niet snel op. Tja… daar waar ik Orzabel voor T4F als een soort van John en Paul in 1 persoon zie is Curt the Dark Horse. Die ook hele mooie liedjes kan maken maar in mindere mate en wat meer op de achtergrond aanwezig is.
Na de comeback van T4F in 2004 ging Curt weer solo aan de slag. Deze keer lukte het hem zonder de hulp van Roland zijn talent te tonen. Eindelijk lukte het wat al jaren in hem zat. Het maken van een dijk van een plaat.
Addict is een buitenbeentje. Een space trip.

95. Milt Buckner - The Beast
Nu speel ik graag een computerspelletje. En de nummer 1 shooter is voor mij nog steeds Battlefield Bad Company uit 2008. Lekker online knallen. Tijdens het laden begint mijn hard al sneller te kloppen en giert de adrenaline door mijn lijf. Dit nummer weet mij tijdens het laden van de game altijd extra in die trance te krijgen. Het is verder gewoon een lekker jazzy marsmuziekkie voorzien van heerlijk orgelspel en mijn perfecte ringtone.

94. Bob Dylan - All Allong the ...
Lang naar hem luisteren kan ik niet. Daar is zijn stem te nasaal en de muziek te eentonig voor. Ik hoop met deze opmerking niemand te beledigen. Het is natuurlijk maar een mening. Natuurlijk heeft die mooie nummers gemaakt waar ik zeker van kan genieten. En sowieso petje af en een diepe buiging voor de man.
Dit nummer vind ik 1 van zijn mooiste. Een krachtig bluesje, lekker rauw gebracht. En dan die kippenvel bezorgende mondharmonica erbij. Genieten.

93. Jerry Butler – You Don’t Kn...
Geen drugs of alcohol is er nodig met de juiste muziek. Alleen het begin brengt me al in hogere sferen. Alles lijkt te kloppen aan dit nummer. Want wat wonderschoon is de zang zeg. En dan het arrangement erbij met die dreigende strijkers. Om maar te zwijgen over de opbouw. En dan nog het hemelse koortje. Oe la la. Eerste klas soul. En natuurlijk heeft iedereen het weleens meegemaakt en de pijn gevoeld.

92. Frank Zappa - Don't Eat the...
Instrumentatie, structuur, de idiote teksten en de aparte zanglijnen vormen een wonderlijke combinatie. Frank Zappa is deRivella onder de muzikanten. Een beetje vreemd maar wel lekker.

91. Golden Earring - Jessica
Als ik dit nummer luister dan voel ik me verliefd. Dat begint al met het eerste gitaarakkoord dat aangeslagen wordt. Sommige nummers hebben die kracht en zuigen je naar binnen in de wereld van de plaat zoals jij die interpreteert. Weer verliefd zijn. Hunkeren naar hoe het was. De zanger verlangt ernaar en roept haar naam. Maar het is over.

avatar van itchy
De Vlerk! Fijne plek was dat.

avatar van Stefan1979
Speedy J.... ken je de versie met het WC doorspoel geluid erin hahhaa.... classic!!!

avatar van vigil
Ah eindelijk de eerste Top 100 met K3

Sterke Zappa en Kula Shaker erbij, leuke Speedy J en verrassende Curt Smith en Golden Earring. Of te wel een interessant begin

avatar van nclo
K3 . Eens wat variatie in de lijst zullen wij maar zeggen.

avatar van -SprayIt-
Ik vind Speedy J bijna nog verrassender, erg leuk om te zien. Er is ook veel meer op K3 dan op Speedy J gestemd trouwens.

avatar van vleertje
@Dance Lover toffe lijst!

@Dungeon veel plezier SpeedyJ hele fijne plaat (jeugdsentimentje). In de eerste tien al lekker genre overschrijdend bezig in ieder geval. Tof.

avatar van chevy93
Ik zou ook kiezen voor K3. ^^

Waarom worden eigenlijk alle namen afgeka...?

avatar van Dungeon
chevy93 schreef:
Ik zou ook kiezen voor K3. ^^

Waarom worden eigenlijk alle namen afgeka...?


Snap het ook niet.

avatar van Mjuman
Lijkt me niet zo moeilijk: de complete url wordt ingekort om het mogelijk te maken 'em op één regel te kunnen weergeven. Links over meerdere regels geven bijna altijd problemen.

avatar van Rudi S
chevy93 schreef:
Ik zou ook kiezen voor K3.



Idem , zelfs het zelfde nummer kan zo op Revolver.

avatar van Mjuman
Rudi S schreef:
(quote)


Idem , zelfs het zelfde nummer kan zo op Revolver.


Sjef dacht gewoon aan Karen - hij is kandidaat voor dat fameuze RTL-programma en was op zoek naar een oude fiets om 't op te leren.



avatar van Mjuman
Goed gesneden shot: d'r dacht vast iemand achterom beginnen en een Baf(aria)je doen

avatar van chevy93
Mjuman schreef:
Lijkt me niet zo moeilijk: de complete url wordt ingekort om het mogelijk te maken 'em op één regel te kunnen weergeven. Links over meerdere regels geven bijna altijd problemen.
Dat lijkt me sterk, want als ik die exacte regel kopieer, lukt het mij wel.
93. YouTube - Jerry Butler - You Don't Know What You Got Until You Lose It

93. Jerry Butler - You Don't Know What You Got Until You Lose It

Ik heb het wel eens vaker op deze site gezien. Was het niet iets browsergerelateerds?

edit; Het probleem is er inderdaad al jaren, zie bv. dit bericht uit 2011.

avatar van Mjuman
Apple of PC?

Ik heb de oorspronkelijke links bekeken en daar was ze bij het plaatsen al ingekort. Even getest maar bij mij verscheen ook hele url

Lijkt me aan de instellingen van de oorspronkelijke plaatser te liggen - overigens is er niks mis mee met url inkorten om ze op één regel te houden - maar dit is wel een vreemd geval idd.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.