MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Mooi reacties. Dank.

Inkorten komt misschien door Firefox. Ik heb het nu maar even zo gedaan. Veel plezier.

90. Kadanz – In Het Donker
In Het Donker
Jaren 80 muziek kan vrij fout zijn. Al zijn er toen ook veel juweeltjes tussen. Voor wat betreft Nederlandstalige muziek was het de mooiste periode. Met bands als Doe Maar, Het Goede Doel en de Frank Boeien Groep voorop was er veel succes. Er waren ook bands die niet zo ver kwamen en waarvan de meesten nu nog maar 1 of 2 hitjes kunnen noemen. Kadanz hoort denk ik zelfs daar niet bij. Best jammer dat ze vergeten zijn met nummers als In Het Donker.

89. Chumbawamba – - ABCDEFG / Voices That’s All ABCDEFG / Voices That's All
Als ik Chumbawamba zeg dan denk jij waarschijnlijk direct aan hun hit Tubthumping (I Get Knocked Down). En misschien heb jij ze net als mij ook zo leren kennen. Eigenlijk kan het dan ook niet anders dan dat dit dankzij een voetbalspelletje (ik dacht Worldcup 98) op de nintendo was.
Tubthumping zorgde voor bekendheid. Maar het was ook een vloek voor deze band. Het gaf de band namelijk een gezicht dat niet strookt met wie Chumbawamba is. Want wat de meeste mensen niet weten is dat Chumbawamba veel meer is dan alleen dat ene hitje.
Daar gaat het hen ook helemaal niet om. Hitjes scoren. Het gaat ze niet om het grote geld. Maar gewoon waar muziek voor bedoeld is. Het samen plezier maken. En of het nu om hele explosieve punk of zoals nu om introverte folk gaat dat lukt ze.

88. Khujo Goodie (ft. Peaches) – Shawtly Shawtly
Tijd voor wat HipHop uit de Dirty South.
Als er 1 plaat is dat een klassieker zou moeten zijn maar het gewoon helemaal niet is omdat geen hond er naar luistert, tenminste niet in Nederland, dan is het The Man Not The Dawg wel. Maar het gaat er natuurlijk om wat ik er van vind. En voor mij is het een dikke klassieker. Met daarop onder andere dit nummer Shawtly dat ik voor HipHop zie als wat Exodus van Bob Marley voor reggea is. Die thematiek spreekt mij zeer aan en is ook de reden waarom ik voor deze track van Khujo gekozen heb.

87. Roni Size & Reprazent – Heroes Heroes
Drum and Bass was weer eens even iets anders. Voor velen lekker voor op de dansvloer. Voor mij vooral genieten in de auto midden in de nacht op de snelweg.

86. America - A Horse With No Name A Horse With No Name
Karaoke. Het zal je hobby maar zijn? Maar ik moet bekennen dat ik me daar in een ver verleden weleens schuldig aan heb gemaakt. Een voordeel was wel dat ik een aantal leuke nummers er door ontdekt heb. Dit is er daar 1 van.
Het verhaal van deze plaat vind ik ook wel erg interessant. In veel landen is het nummer geboycot omdat Horse een verwijzing naar Heroine zou zijn. Zelf verklaart de band dat het gewoon een onzinrijmpje is ontstaan in een melige bui na het roken van wat hasjies.

85. Frankie Lymon & The Teenagers - Why Do Fools Fall In Love
Why Do Fools Fall In Love
Over verhalen en heroine gesproken. Deze jongen had 2 problemen. De eerste was dat die de baard in de keel kreeg. De tweede was dat die naar de klote is gegaan door de heroine. Erg sneu allemaal. Gelukkig hebben dode muzikanten een eeuwig leven.
Nog even iets over het liedje vertellen want dat doe ik vrij weinig. Het liedje is mierzoete samenzang van een boybandje uit de jaren 50 en swingt de pan uit.

84. Alan Parsons Project – The Turn Of A Friendly Card The Turn Of a Friendly Card
Mijn verhaaltjes worden korter. Maar het is denk ik gewoon zo dat ik over het ene nummer wel wat te zeveren heb en over het andere nummer geen reet weet te verzinnen. Zo weer wat bij een nummer getypt. Veel plezier ermee.

83. Jaye Muller – Western Justice Western Justice
Ik wil het liefste jullie het origineel laten horen. Dan heb ik het over de versie van Jack Riely en Machiel Botman die in een Hollandse kippenschuur opgenomen is. Helaas is deze niet te vinden op Youtube. Maar hee deze versie van Jaye Muller is alleraardigst.
Voor het origineel wil ik nu even reclame maken waarbij ik zo vrij ben om het volgende te quoten:
Jack Rieley & Machiel Botman - Western Justice (1975)
WJropu38 schreef:
Beste Western Justice liefhebbers,
Mijn kennis over Western Justice gaat terug tot 1974, toen ik samen Rieley dit project geinitieerd heb, vooral omdat het concept mij zeer aansprak en ik Rieley goed heb leren kennen tijdens de opnamen in Baambrugge van het Holland album van de BB. Ik was destijd de managing director van EMI/Bovema. Het project was conceptueel zijn tijd vooruit en verkocht bij release matig. Reden waarom ik het in 2002 van EMI gelicenseerd heb en opnieuw heb uitgebracht op mijn label RKCS. Inmiddels is de CD een cult CD geworden omdat Rieley, maar ook Botman intrigerende mensen zijn en eigenlijk destijds een tijdloos album hebben gemaakt. Telkens als er weer vragen gested worden over Rieley op Beach Boys sites, zoals b.v. Smiley Smile, dan zie ik een enorm bezoek aan mijn website www.western-justice.com en merkt mijn distributeur het aan bestelingen die vanuit de hele wereld komen. Misschien breng ik het album terug op vinyl, omdat ook de originele 24 spoorbanden nog bestaan. Toevallig kwam ik deze site tegen met serieus geinteresseerden in Western Justice, dus mochten er nog vragen leven, die ik mogelik kan beantwoorden, dan kan dat via dit forum.
Roel Kruize

82. Pearl Jam – Jeremy Jeremy
Toen ik een jaar of 15 was leefde ik echt mee met Jeremy. Het geheel van zang, muziek en clip zorgt daarvoor. Knap gedaan.
Eigenlijk net zo’n nummer als van de Golden Earring. En net als de Golden Earring is het een band waar ik maar weinig van luister maar een aantal platen van zeer waardeer.

81. Cee-lo Green – Microhard Microhard
Of je hem nu kent van zijn werk bij de Goodie Mob, Gnarls Barkley, zijn solowerk of als jurylid bij de Voice om Cee-lo kun je niet meer heen. En of je hem nu uitkotst of vereerd niemand die dit luistert kan oprecht ontkennen dat Cee-lo niet terecht de titel SoulMachine draagt! Een meester in soul. Maar ook rappen kan Cee-lo als geen ander. Luister maar en zet het volume omhoog. Okee de gastrappers komen hard maar tegen C kunnen ze toch echt niet op.
Voor mij is C echt een held. Nee niet van al zijn werk word ik blij. Zijn kerstalbum, dat fuck you album of zijn werk bij Gnarls Barkley luister ik slechts zelden. Voor mij is het vooral zijn werk bij de Goodie Mob, zijn vele gastbijdragen en zijn eerste 2 soloplaten die ik geweldig vind. Of het nu gaat om zijn geniale raps zijn, de bijbelse klaagzang, de spitse vondsten, zijn productiewerk of zijn maatschappijkritische teksten het gaat er bij mij in als koek.

Tot zaterdag

Ik was al benieuwd wanneer Khujo Goodie zou komen, slechts 1 stem en dan ook nog eens in een persoonlijke top 10. De hoes van de desbetreffende plaat is zo tenenkrommend slecht, desalniettemin leuk om voorbij te zien komen. Sterke track, deed me wat aan Outkast denken.
Gevarieerd tiental, fris geschreven. Niet helemaal mijn smaak, maar dat is niet erg, vind de track van Cee-lo Green lekker, dus ik zal het oudere werk eens onderzoeken. Ben benieuwd naar de volgende 10, zet 'm op.

Interessante top 100, lekker veel variatie. Niet alles is mijn smaak, maar al meer dan ik had verwacht van iemand met een Tears for Fears-avatar

Kwalitatief sterke reacties. Bedankt.

80. Ramones – Blitzkrieg Bop Blitzkrieg Bop
Mooi in zijn eenvoud is deze debuutsingle van de Ramones die zeer geschikt is om de pogo op te doen of lekker mee te blèren.

79 Chris Isaak – Wicked Game Wicked Game
Zoals Peter van Die Ludolfs in 1 woord zou zeggen. Romantiek.

78 The Flames – For Your Precious Love For Your Precious Love
Ik vind het moeilijk om te zeggen of ik deze cover nu beter vind dan het origineel van Jerry Butler and the Impressions of niet. Met dit dilemma lijkt het logischer om voor het origineel te kiezen. Toch kies ik voor deze versie van the Flames omdat ik nu eenmaal meer heb met deze band dan dat ik heb met the Impressions. The Flames coveren dit nummer keurig en geven er een eigen twist aan met die spoken voice. Voor mij het beste nummer van deze van origine Zuid Afrikaanse band.

77. Cream – Sunshine Of Your Love Sunshine Of Your Love
Ik ontdekte kort geleden ik Disraeli Gears waar dit nummer op staat slechts 3 stemmen heb gegeven. Het semi verplichte luisteren van de platen die ik in mijn leven herinner als muziek die ik genoeg waardeer om in mijn top 100 terecht te kunnen komen heeft er voor gezorgd dat ik mijn stem verhoogd heb naar een 8. Hoewel ik geen fan ben van Clapton staan hier een groot aantal mooie rocksongs waaronder het door mijn top gekozen nummer.

76 Cunninlynguists – The South The South
Dit nummer heeft een aangename seventies sfeer. Maar we hebben deze keer niet te maken met overgebleven hippies of progrockers. Het zijn de Cunninlynguists. Buitenbeentjes van the Dirty South. Altijd gedreven en gepassioneerd met hun muziek bezig. Dit nummer is lekker opgefokt met die tempoafwisselingen in de raps in combinatie met dat gescratch en natuurlijk het immer aanwezige gefluit.

75. Cornelis Vreeswijk – Somliga Gar Med Trasiga Skor Somliga Gar Med Trasiga Skor
De Nederlandse troubadour Cornelis Vreeswijk emigreerde naar Zweden en maakte zich daar onsterfelijk. Wat op zich erg knap is. Maar de roem zorgde niet voor geluk. Vreeswijk zat vaak aan de grond en het leven kon hem flink pijn doen. Aan deze vloek die je bij veel artiesten ziet kon ook Vreeswijk niet ontkomen.
Dit nummer ademt die sfeer van pijn en moeite in het leven uit. Somliga Gar Med Trasiga Skor betekent trouwens zoiets als Sommigen Lopen Op Versleten Schoenen.

74. Kraftwerk - Die Roboter Die Roboter
Een band als Kraftwerk mag natuurlijk niet ontbreken in mijn top 100. Niet alleen omdat ze gezien mogen worden als de belangrijkste grondleggers van de electronische muziek maar ook omdat ik het gewoon goed vind. Hun gehele stijl vind ik erg leuk bedacht. Het is bijna onmenselijk zoals ze daar achter hun pedalen staan. Cyborgs met een androgeen uiterlijk. De boodschap is duidelijk. De mens is een machine. (Voor de users die dit soort ideeen interessant vinden google eens op de Lamettrie)

73. Boudewijn de Groot – Verdronken Vlinder Verdronken Vlinder
Aan dit nummer heb ik veel steun gehad toen m’n ouders gingen scheidden. Waarom? Omdat het over m’n moeder gaat. Mijn moeder was toen vaak ziek. En toen kwam de ellende van een vechtscheiding er ook nog bij. Vaak heb ik gedacht dat het beter was voor mijn moeder te sterven dan nog verder te leven. Gelukkig ben ik hier van teruggekomen. Maar toen was het voor mij onmogelijk nog te geloven en hoop te hebben in het wonder dat zou komen. Genezing en levensvreugde. Mijn moeder is nu weer een springlevende vlinder dat zo goed en kwaad als het kan weet te genieten van het leven. Als ik dit luister moet ik altijd even terugdenken aan die zware tijd waarin ikzelf als jonge volwassene vaak ook moeite had om mijn hoofd boven water te houden. Maar het is gelukt. Ik ben sterk.

72. Bob Marley – Redemption Song Redemption Song
Slechts 1 nummer van Bob in mijn top 100 is best raar eigenlijk. Jarenlang heb ik namelijk naar zijn muziek geluisterd en zo nu en dan komt dat nog weleens voor. De live plaat Babylon By Bus vind ik zijn beste. Ik heb ook nog zo’n dikke box met allemaal demo’s en zo. Leuke kale versies van zijn liedjes staat er op bijvoorbeeld van de postuum uitgebrachte singel Iron Lion Zion.
Maar goed ik dwaal af. Dit is gewoon een fantastisch minimalistisch liedje op gitaar met een ijzersterke tekst en een nog sterkere boodschap.

71. Bob Brozman - Highway 49 Blues Highway 49 Blues
Bob Brozman is niet alleen fijn om naar te luisteren maar ook om naar te kijken en dat is niet omdat de man zo knap is.

Favorieten zoals Blitzkrieg Bop en Redemption songs in een worp, mooi hoor.
Overigens heeft Bunny Wailer van die Marley tune ook een prachtige uitvoering gezongen.

Even een korte reactie: de gevarieerdheid van deez' lijst verrast me. Geef toe, openen met K3 is niet het sterkste wat er is - maar ik snap het wel; dezelfde maat die mij automobilisch (de Mercedes SL 350 cabrio van z'n ma) inwijdde in Bruce, liet mij in zijn Saab Turbo (kids in the back) kennismaken met "Thomas the train" en "The wipers on the windscreen" (ik ken de tekst nog steeds).

Western Justice was de grootste verrassing tot dusverre. Album - met waterschade aan hoes en ontbrekend boekje - vijftal jaren geleden opnieuw gekocht en het was verrassend. Cornelis Vreeswijk, gee whiz - herinner me nog de Lucia-avond met medestudenten bij onze docente taalvaardigheid, Cornelis - "Veronica".

Saint Bob

Fijn dat je moeder (nu) weer een springlevende vlinder is. Een mooi stukje tekst bij één van de beste Nederlandstalige nummers allertijden!

70. Queen – Innuendo Innuendo
Volgens mij is Queen nog niet zo vaak voorbij gekomen bij mijn voorgangers. Een gemis want ze hebben toch echt veel mooie nummers gemaakt. Innuendo is daar natuurlijk een goed voorbeeld van. Alles waar Queen voor staat komt samen in dit nummer. Van glamrock tot opera. Vooral ongeveer halverwege als die spaanse gitaar er in komt bevalt me aan deze track.

69. Automato – How to Read a Person Like a Book How to Read a Person Like a...
Hiphop uit New York. Het is eens een keer iets anders dan Dirty South. Automato mag best in mijn top 100. Want wat een fantastisch project was dat. Gewoon een stel vrienden met wat instrumenten die wat aankloten. Puur en eerlijke muziek dat zo vaak gemist wordt in de hiphop die commercieel wel goed scoort.

68. Joe Strummer & The Mescaleros - Get Down Moses Get Down Moses
Joe Strummer haalt hier alles uit de kast. Het levert een lied op met een aangename reggae sound waar van alles in te ontdekken valt.

67
Robbie Robertson – Somewhere Down the Crazy River Somewhere Down the Grazy River
Gently gitaarspel, spoken voice, kopstem in het refrein. Erg aangenaam allemaal. Wel een zeer geschikt nummer voor het foute uur.

66. TLC – Waterfalls Waterfalls
Als ik naar TLC luister dan heb ik toch vaak het gevoel dat R&B tegenwoordig heel was mist. Natuurlijk is er nog wel wat leuks te vinden. Frank Ocean of Jannelle Monae om er twee te noemen. Maar zo puur en eerlijk als TLC is het allemaal niet.
Bij TLC vond ik het erg moeilijk om een nummer te kiezen en het is opvallend dat het nummer niet van het album komt dat ik het beste van hen vind. Het experimentele Fanmail.
De productie doet het hem. Daar ben ik fan van. Echt zo’n typische jaren 90 productie van Organised Noize zoals we die ook kennen bij bijvoorbeeld de platen van Outkast.

65. Housemartins – Caravan of Love Caravan of Love
Wonderschone zanglijnen die in elkaar vloeien. Oftewel mierzoete samenzang. Sorry. Ik hou daar nu eenmaal van.

64. Doe Maar – Help (Radeloos) Help (Radeloos)
Help is 1 van de nummers op Doe de Dub. De plaat van Doe Maar waarop Henny de nummers van Doris Day en Andere Stukken bewerkte. Volgens de Jamaicaanse traditie dubte Henny er op los. Een spacy plaat leverde dat op.

63. Heather Nova – Island Island
Ik weet nog goed dat ik haar voor het eerst zag. Ze was vlakbij maar toch zo onbereikbaar. Zoals ze daar stond in het duister toen plots het licht verscheen. Verheven.
Ze stak een sigaret op. Hoewel het vaak een tokkieding is zag het er bij haar elegant uit. Ze nam een hijs en begon daarna met zingen. Een fluwelen stem van een engel vulde de Alpha. Met haar ogen half gesloten en haar handen om de microfoon geklemd vergat ze de sigaret tussen haar vingers. Het was alsof ze in vervoering raakte. En heel de Alpha nam ze mee.

62. Klein Orkest – Soldaat op de Foto Soldaat op de Foto
Deze keer geen overdreven synthesizer riedeltjes maar een mooi eenvoudig liedje van Harry en Koos.
‘En vertel mij meer over woorden, waar de mensen in geloofden,
Die hen zoveel goeds beloofden, zelfs een leven na de dood.
Vertel mij meer over woorden, waardoor later zoveel moorden...
Zijn gepleegd, waarvan weer later bleek dat, dat niet nodig was.’
Af en te moet ik toch even wat lyrics plaatsen. Jekkers heeft geen oordeel over soldaten in dit nummer maar ze eren doet die ook niet. Wel weet hij de harde waarheid te verpakken in wonderschone poëzie terwijl het nummer tegelijkertijd een troostende werking heeft.

61. Shocking Blue – Love Buzz Love Buzz
Er is best veel vrolijkheid in mijn top 100. Deze is wat duisterder. Met die snerpende zang en die herhalingen in de muziek. Die drumpartij halverwege is ook te gek en geven dit nummer net even wat extra’s. Ik denk dat vleertje deze wel bevalt.

Fijn om TLC in je lijst tegen te komen. Prachtig nummer!

Robbie Robertson een fout liedje

Verder weer een fijne update (incl Robertson)

Goed ingeschat Dungeon dit vind vleertje inderdaad fijn. Shocking Blue vind ik echt een geweldige band van eigen bodem. Mariska Veres haar stem is ook geweldig. Overigens vind ik Heather Nova uit dit tiental ook geweldig hoor.

Wat een klus.

60. Henry Mancini – Police Woman Theme Police Woman Theme
Goede spy muziek, wat dit theme van de serie Police Woman zeker is, heeft de kracht om de kijker de transitie te doen ondergaan van zijn dagelijkse leven naar de fantasiewereld van de film.
Deze is vooral geslaagd vanwege de opbouw. Het wordt steeds spannender. Halverwege komt de muziek tot een hoogtepunt en kabbelt daarna wat voort om aan het einde nog 1 maal voor een verrassing te zorgen.

59.
Joe Pass & Carol Kaye – Slick Cat Slick Cat
Twee natuurtalenten die niet zo in de belangstelling staan maar zeker wel van belang zijn geweest voor de popmuziek. Zo is de lijst met Carol Kaye mee samen gewerkt heeft oneindig. Niet zo gek want als lid van Spector’s Wrecking Crew waren er tijden dat ze als de beste bassgitarist(e) ter wereld werd gezien. Op de achtergrond was Kaye altijd ten dienste van aanwezig. Zo ook op dit nummer van die andere geweldenaar.

58. Max Romeo – Chase the Devil Chase the Devil
Dit nummer is vooral bekend dankzij de Prodigy die handig gebruik maakten van het refrein voor hun nummer Out of Space. Lome beat, simpele tekst met een boodschap, dromerige melodietjes. Reggae pur sang.

57. Front 242 – Headhunter Headhunter
Electronic Body Music moet gewoon een beetje weird zijn. Zo is de clip ook. Daardoor pas het perfect bij dit nummer.

56. Jacques Brel – Mijn Vlakke Land Mijn Vlakke Land
Brel zijn Nederlandstalige nummers vind ik 1 voor 1 geweldig. Het is dan ook jammer dat die er zo weinig gemaakt heeft. Deze vind ik de mooiste. Al was het moeilijk kiezen. Het kwam aan op de sfeer van dit nummer die zo lekker minimalistisch is.

55. Extince – Kaal of Kammen Kaal of Kammen
Extince heeft veelal spitsvondige teksten. Het zijn wel vaak ietwat dommige verhaaltjes maar ik vind ze erg leuk. Krachtig wordt het allemaal verteld waardoor ik blijf luisteren. De muziek valt ook in de smaak al zal het allemaal inmiddels wel een beetje achterhaald zijn.
Binnenlandse Funk is voor mij de klassieker van de Nederlandstalige Hip Hop met Kaal of Kammen als hoogtepunt.

54. Armand – Wondermooie Planeet Wondermooie Planeet
Op een dag zat ik bij een vriend van me in zijn platenbak te snuffelen. Een aantal platen van Armand vielen mij al snel op. Plaatjes van hasjies rokende hippies en satirische cartoons over bijvoorbeeld de Vietnam oorlog trokken mijn aandacht. Die goede vriend van me zij ‘neem maar mee’. En vanaf dat moment had Armand er een fan bij.
Dit nummer heb ik speciaal uitgekozen omdat het zo lekker strak gespeeld wordt en omdat de boodschap met van die mooie poetische rijmpjes wordt gebracht.

53. John Lennon - Watching the Wheels Watching the Wheels
Deze fase ga ik door. Laat mij maar even met rust. Langs het water zittend starend naar wat er voorbij gaat. Geen werk. Maar niet uitzichtloos. Even rustig aan. Klusje hier, klusje daar. Studie afronden. Voor mezelf beginnen. Stap voor stap werk ik eraan. Maar zoals gezegd. Even rustig aan.

52. Ramsey Lewis - Dreams Dreams
Grofweg gezegd kun je dit nummer verdelen in 4 stukken. Het intro schut je wakker en klinkt wat angstaanjagend. Sterk doet het mij denken aan Revolution 9 van the Beatles. Na een minuutje komt de structuur van een funky lied tevoorschijn. Halverwege beginnend met wat bassloopjes volgt opnieuw een collage van geluiden. Het is allemaal vreemd. Maar ook interessant en de geluiden zijn niet vervelend. Om even bij te komen van de trip aan het eind een traktatie. Opnieuw is daar die beat. Ik was er aan toe.

51. Paul McCartney - Live and Let Die Live and Let Live
Het begint rustig maar wat is deze ook lekker opgefokt zeg.

50. Talking Heads – Stay Hungry Stay Hungry
Een crowdpleaser hier op MM?
Zoals ook bij Stay Hungry zit de muziek van Talking Heads dicht gespijkerd. Elke ruimte is opgevuld met melodietjes. Dat maakt het best druk. Maar de orde die uit al die chaos is ontstaan zit tegen de perfectie aan. Stay Hungry dendert op me af. Alsof ik overspoeld wordt door een golf van muziek.

49. The Pharcyde – Trust Trust
Fatlip is niet meer van de partij op dit nummer maar dat maken de raps er niet minder om. En hoewel deze uitstekend zijn ligt de kracht van dit nummer vooral in het refrein. Het refrein dat eenvoudig maar melodieus is en zo lekker blijft hangen.

48. Rolling Stones – Paint It Black Paint It Black
Rolling Stones vind ik over het algemeen moeilijk om naar te luisteren. Het is te recht toe recht aan. En hoewel dit nummer dat ook wel een beetje heeft hoort het in mijn top 100 want het staat bovenaan in het geringe aantal nummers dat ik van hen waardeer. Het opzwepende Paint It Black heeft een duistere en depressieve sfeer dat op z’n minst opvallend te noemen is gezien de hippietijd waarin de plaat is uitgebracht. Hoewel de sfeer depressief is krijg ik er juist positieve energie van.

47. Adamski & Seal - Killer Killer
Ik trek maar weer wat clichés uit de kast. Uitstekend in elkaar zittende compositie dat vooral toen een verademing was voor de dancemuziek. Tegenwoordig is het een gemis dat dit soort nummers lijken te ontbreken in die scene.

46. The Nits – Nescio Nescio
The Nits was 1 van de bands waar m’n vader vroeger altijd naar luisterden en waarvan ik in de auto dus verplicht naar mee moest luisteren. Dat hebben we allemaal denk ik wel meegemaakt. Vooral op weg naar de vakantiebestemming kon dat weleens een kwelling zijn. Elke keer datzelfde bandje opnieuw en opnieuw. Toen moet toch de basis gelegd zijn van mijn verdere smaakontwikkeling als het om muziek smaakt. Daar ben ik dankbaar voor. Ik bedoel ik ken van die mensen die helemaal niets van muziek weten en dus ook geen geleefd gevoel krijgen als ze een gouwe ouwe horen. Dat moet toch een gemis zijn.

45. Eric Burdon & The Animals – San Franciscan Nights San Franciscan Nights
De donkere stem van Eric is erg krachtig en hij weet deze goed te gebruiken voor zijn nummers. Een wat melancholisch nummer waarin een ode gebracht wordt aan San Francisco. Het uitstekende gitaargetokkel doet het hem.

44. Janelle Monae – BaBopBey Ya BaBopBey Ya
Janelle Monae laat zich niet in een hoekje plaatsen. Dat laat dit nummer alleen al zien. Deze doet mij in het begin wat denken aan het werk van Shirley Bassey. Na een minuut of 4, 5 denk je dat het nummer eindigt. Maar het wil maar niet eindigen. Het gaat door en door en vliegt verschillende kanten op. Het past allemaal bij elkaar en het klinkt spontaan.

43. George Harrison – Give Me Love (Give Me Peace On Earth) Give Me Love
Een uiterst gevoelig liedje van the Dark Horse waarbij handig gebruik is gemaakt van de slidegitaar die lijkt te zingen. De tekst is eenvoudig maar treffend en dat is niet alleen vanwege de hoop die uitgesproken wordt maar ook omdat de tekst aansluit bij de tijdgeest. Waarom zou je ook iets met veel woorden zeggen als het ook in het kort kan.

42. Big Rube – Extremist Extremist
Big Rube zegt het altijd wel in veel woorden. Hij goochelt ermee. En zoals een goede dominee zijn preek verteld zo brengt Big Rube zijn rijms. Op een rustige overtuigende manier. Dit is dan ook eerder spoken voice dan dat het rap is. Zijn flow is misschien daardoor niet zo heel opvallend. Maar de rustige manier hoe hij zijn overpeinzingen brengt samen met zijn stemgeluid is altijd voer voor vele hip hop platen geweest. Met name als lid van the Dungeon Family mag die vaak op komen dragen bij platen van medeleden als Outkast en Goodie Mob. Maar ook in het algemeen geldt dat zodra je in de intro Big Rube hoort weet je dat je met een goede hip hop plaat te maken hebt.

41. Sly and the Family Stone – Thank You Thank You
Dit zwingt de pan uit. Een waar muzikaal festijn.

Niet helemaal mijn ding, maar weet dat ik je inzet en schrijven waardeer. Er zitten mooie tracks tussen, zeker! Zet 'm op.

-SprayIt- schreef:
Niet helemaal mijn ding, maar weet dat ik je inzet en schrijven waardeer. Er zitten mooie tracks tussen, zeker! Zet 'm op.

Dank je. Dat doet me goed. Zag dat je Pharcyde in je top 10 hebt staan.

Front 242 is geweldig en ook deze is fijn Adamski & Seal - Killer dans plaatje.

Mooie top 100 die alle kanten uitschiet. Van het laatste rijtje een dikke voor Janelle Monáe, de pop/r&b-prinses van de afgelopen jaren.

Helaas heb ik het onverwacht erg druk. Maar ik beloof dat voor het einde van dit weekend de rest er staat. Fijn weekend allemaal.

40. Caravelli – Métamorphose démentielle Métamorphose démentielle
Het gaat hard. Als een rit in een achtbaan. Een heftige korte trip. Steeds als je denkt nu is het wel genoeg gaat er nog een schepje bovenop. Totdat het dan even wat rustiger aan lijkt te gaan. Een aanloop om aan het einde nog 1 keer over de kop te gaan en vervolgens in 1 klap tot stilstand te komen.

39. Fleet Foxes – White Winter Hymne White Winter Hymne
Het bandje Fleet Foxes veraste me zeer met hun naar zichzelf getitelde debuutalbum. Misschien ook wel omdat de intro me direct aan the Beach Boys doen denken. Verder zijn er maar weinig bands die zo overkomen alsof ze rechtstreeks uit eind jaren 60 zijn weggelopen. Fleet Foxes slaagt daarin.
Instrumentatie, gelaagdheid en zang spreekt me aan. Niet naar volledige tevredenheid. Maar het komt in de buurt. Dit nummer is rustiek als een goed glas wijn. Ook de zangstructuur is prettig. Wel vind ik het jammer dat het te vroeg afgekapt wordt..

38.Bee Gees – New York Mining Disaster 1941 New York Mining Disaster 1941Het monotoon gezongen lied is meeslepend. Het heeft een soort van trancendentachtige sfeer. Het is somber maar niet om somber van te worden.

37. Chuck Berry – Johnny B Good Johnny B Good
Beste Rock ’n Roll nummer ooit gemaakt waarmee weer wat verder afstand werd genomen van het brave beeld van de jaren 50. Berry speelt alsof zijn leven er van afhangt en lijkt zijn talent volledig te benutten. Inventieve licks en een zang die klinkt als een ratelende slang.

36. T-Mo Goodie - Why Good People Die Why Good People Die
Net als bij het nummer van zijn maatje Khujo Goodie moet de man het niet van de hoes hebben. In plaats daarvan trakteert T-Mo me op raps met een zangerige flow die samen met de uiterst chille beat een mooi geheel vormt. Zijn manier van zingen vind ik overigens op zijn minst dapper en ik heb een zwak voor klaagzang in het algemeen.

35. Velvet Underground – Heroin Heroin
Hiervoor moet ik echt in een bepaalde stemming zijn anders trek ik het niet.
Aan de ene kant een ode aan drugs gebruik en dan nog wel heroine. Maar het is nou niet zo dat ik denk dat dit nummer mensen snel over haalt tot het gebruiken van. De donkere kant is namelijk duidelijk zichtbaar. De totale opslokking in een leven waar niets je meer interesseert en het enige dat telt even ontsnappen uit de pijn is. Troosteloos, uitzichtloos en uit balans. Zo klinkt dit nummer ook.

34. Falco – Jeanny Jeanny
Had ik het laatst al over een nummer dat goed in het foute uur zou passen. Nou dit is voor mij toch op z’n minst wat ze bij DWDD een guilty pleasure zouden noemen. Vanaf de intro direct een verontrustend nummer met bijbehorende clip dat nogal voor commotie zorgde. Het wordt allemaal erg theatraal gebracht. Dat ligt me wel. Of het over verkrachting gaat. Ik zie het er niet in. Het is op z’n minst obsessief te noemen.

33. Chris Rea – Josephine Josephine
Dit luistert lekker weg. Met dat gitaartje en die bass. Uitstekende zang. Misschien wel het mooiste liefdesliedje ooit gemaakt.

32. Dizzy Gillespie Quintet – Bebop Bebop
Een wat moeilijkere compositie om m’n aandacht bij te houden. Maar als ik er goed voor ga zitten en m’n best doe te luisteren naar al die verschillende instrumenten. Dan ga ik vanzelf volledig op in al die vlotte loopjes.

31. The Foo Fighters – Ain’t It the Life Ain't It The Life
Nu ben ik niet zo van het verzamelen van CD's en platen meer. Ik heb inmiddels veel digitaal. Het ligt daar maar op zolder en de laatste jaren heb ik zeker de helft verkocht. Sommige uitgaven zal ik altijd bewaren omdat ze een bijzonder plekje hebben. 1 Daarvan is de CD registratie van the Foo Fighters bij de 2Metersessies in 1999 waar ze een aantal songs akoestisch uitvoerden. Het leverde een sessie op met uiterst gevoelige liedjes die ingetogen en oprecht werden gebracht.

Chuck Berry zou zeker ook in mijn top 100 komen

Jeanny!!!

Een beetje korte verhaaltjes in de komende 20 nummers. Ik ben een beetje inspiratieloos. Gelukkig gaat het vooral om de muziek.

30. The Doors – The Soft Parade The Soft Parade
The Soft Parade is een parade van verschillende creaties ontsproten uit het brein van Jimi. Er komen verschillende stijlen aan bod waarmee the Doors wat afwijken van de reeds door hen verkende paden. Ondanks al die verschillende bedenksels weet het nummer het typische geluid van the Doors te behouden. Intigerend vanaf de intro.

29. Focus – Focus III Focus III
De combinatie van het orgelspel met die gitaar is zeer aangenaam om naar te luisteren. Het klinkt allemaal wat dromerig. Alsof het niet helemaal van deze aarde komt. Gewoon weer een nummer dat heerlijk weg luistert.

28. David Shire – The Taking Of Pelham 123 The Taking Of Pelham 123
Tijd voor weet wat spy muziek. Het ligt me vaak. Deze is wat bombastisch maar ook weer erg aangenaam. De verschillende instrumentatie weet me te betoveren. De film is trouwens erg spannend.

27. Neil Young – Old Man Old Man
Geen bombast bij dit liedje van deze troubadour in hart en nieren maar een gevoelig bluesje dat zeer goed in elkaar zit.

26.
Billy Preston – Outta Space Outta Space
Een live uitvoering van Outta Space waar de band van Billy gelegenheid krijgt hun kunsten te vertonen. En hoe, deze rockt.

25
Walter Carlos – Beethoven’s Ninth Symphony, Second Movement (Abridged) Ninth Symphony, Second Move...
Dit is pas een klassieker. Zo uitgevoerd met die moog knalt het behoorlijk.

24. Johnny Cash – Highway Patrolman Highway Patrolman
Het rustige ingetogen nummer van de Man In Black is kippenvel bezorgend.

23. Society of Soul – E.M.B.R.A.C.E. E.M.B.R.A.C.E.
Weer 1 uit de stal van Organized Noize. Deze keer een project van 1 van hun producers. Een heeft een uiterst chille sound.

22. Jimi Hendrix – Little Wing Little Wing
Mooi gespeeld nummer met niet te veel opsmuk.

21. Crowded House – Don’t Dream It’s Over Don't Dream It's Over
Mooie compositie met zacht zang.

Goede update weer, met een voor Old Man..

Je typelint begint een beetje op te raken heb ik het idee

Ben zoekende naar inspiratie. Maar okee. Het gaat me weer wat beter af. Al quote ik mezelf af en toe stiekem een klein beetje. Hier vast weer 5 nummers. De rest zal ik proberen vanavond te posten.

20. Van Dyke Parks – The All Golden The All Golden
Een eigenzinnige op het eerste gehoor rommelige combinatie van geluiden gesmeed tot een wonderlijke compositie. Voor die tijd onbegrepen en tegenwoordig vergeten. Maar wat is de man belangrijk geweest al was het alleen maar om het hoogste niveau van bij Brian Wilson naar boven te krijgen.

19. John Lennon – Nobody Told Me Nobody Told Me
De eerste aanzet wat van uiteindelijk dit nummer op zal leveren was ongeveer 10 jaar voor het verschijnen van deze single. Best bizar vind ik dat. Eerst moest het nummer zich nog verder ontwikkelen in het brein van Lennon om vervolgens niet goed gevonden te worden voor het Double Fantasy album (wat op zich al vreemd is want daar hadden best een aantal songs geschrapt mogen worden). Uiteindelijk is het toch nog postuum uitgebracht. Ik was een jaartje of 8 en wist echt nog niet wie de beste man was. Wel had het nummer iets bijzonders en kocht ik de single. Grappig is het dat ik er pas jaren later achter kwam dat het 1 van de Beatles was.

18. Tears for Fears – Memories Fade Memories Fade
Zingen over pijn. Het zou de eerste artiest niet zijn en er zullen er nog veel komen. Dat is maar goed ook. Muziek is een ideale manier om alles er eens even lekker uit te gooien en zo dingen niet op te kroppen. Muziek vormt de ideale uitlaatklep. Het gehele album the Hurting staat in het teken van dit gegeven. Het leverde een plaat op vol met dramatiek en melancholie met een wat plastieken geluid.

17. Goodie Mob – Distant Wilderness Distant Wilderness
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
Minimalistisch maar toch dieper gelaagd. Het laat de afwisseling zien van the moB al is dat op het eerste gehoor misschien niet direct duidelijk. Steeds is er variatie en blijven ze niet hangen door gebruik te maken van hetzelfde truckje. Het nummer heeft een spirituele vibe die me meesleept en waar ik, wat inmiddels wel bekend zal zijn, zeer van hou. Het refrein weet het hogere nog net even wat dichter te benaderen.

16. Outkast – Return of the ‘G’ Return of the 'G'
Ik dacht. Na ATLiens kan het alleen maar tegenvallen. Ik zat er naast. Dat kwam later pas. Aqueminie vind ik de laatste 5 sterren plaat van Outkast.
Lome beat, heerlijke strings en dan die rap van Andre met die versnellingen er in maar toch goed verstaanbaar voor dit boertje uit de polder. Dat wordt gevolgd door een mooi meerstemmig refrein. Om over de raps van Antwon maar niet te zwijgen. In 1 woord geweldig. De skit als outro vind ik ook wel leuk. Beetje reclame maken voor zichzelf en voor hun maatjes.

15. The Beatles – Strawberry Fields Strawberry Fields
Eerste van een aantal Beatles nummers die nog zullen komen. Strawberry Field is vernoemt naar het gebouw van het Leger des Heils in Liverpool dat John in zijn jeugd nogal eens bezocht. Met name de kleine binnenplaats was een plek waar John naar het schijnt graag heen ging om even te ontsnappen. Natuurlijk zou het nummer ook dubbelzinnig bekeken kunnen worden gezien de lyrics en het wat psychedelische geluid en gaat het eerder over het ontsnappen uit de realiteit door drugsgebruik. Hoe dan ook het nummer zit wonderschoon in elkaar met die trompetten en die cello’s. Ook aparte niet dagelijkse instrumenten als de mellotron en het spel van George op de Svarmandal worden handig ingezet.

14. The Clash – The Guns of Brixton The Guns of Brixton
Hoezeer ik de zang van Joe Strummer ook waardeer op dit moment voelt het toch het beste om dit nummer van the Clash te plaatsen. Het is geschreven en gezongen door de bassist van de band. Paul en Joe draaien de rollen om want Joe speelt hier op de bassgitaar. Het nummer heeft een eenvoudig klinkende beat maar is zo aangenaam dat dit alleen maar goed is. Basspartij en de drums zijn ook erg fijn. Het nummer heeft een soort van reggae achtige sound. Wat op zich niet zo gek is gezien de tijdsgeest. The Clash weten dit geluid wel als 1 van de weinige Engelse band correct te adapteren. En dan te bedenken dat dit in 1 misschien 2 takes opgenomen is.

13. Tears For Fears – Watch Me Bleed Watch Me Bleed
Daar waar de pijn bij het vorige nummer dat ik van T4F plaatste vooral lag in het verdriet door het verliezen van een vriend (of misschien meer voor de hand liggend een geliefde) doet Orzabel er hier nog even een schepje bovenop. Of het persoonlijk is weet ik niet. Misschien probeerde de schrijver zich te verplaatsen in het verhaal van Jezus zijn marteldood. Dat is maar mijn persoonlijke speculatie hoor. De afsluitende zin ‘What's left of me or anyone when we've denied the hurting ?’ klopt als een bus want blijft er van ons mensen over als we hier mee stoppen. Als we de pijn altijd maar wegstoppen of bedekken met de mantel der liefde. Heil komt na onheil. Het is goed om daar af en toe eens bij stil te staan. Het is 5 voor 8. Dus dat ga ik nu doen.

12. Outkast – Wheelz of Steel Wheelz of Steel
Wie goed op heeft gelet herkend in dit nummer een sample van mijn nummer 29 Focus III. Op perfecte manier maakt de productie gebruik van dit gitaarspel. Samen met het scratchen van Mr. DJ het derde lid van Outkast vormt het een wonderschone combinatie.

11. The Beatles – Happiness Is a Warm Gun Happiness Is a Warm Gun
Het begint met een warm intro dat al snel overgaat naar een wat harder gespeeld geluid. De zang is gemeend en klinkt rauw. Muzikaal is het niet zo scherp uitgedacht als bijvoorbeeld mijn eerder geplaatste nummer Strawberry Field al vind ik het wel erg spitsvondig hoe dit nummer in elkaar is gebreid. Verder is het vooral puur.

10. David Bowie – Life On Mars Life On Mars
Heerlijke pianodeuntjes die een bepaalde dreiging krijgen als dat zwaardere akkoord er in komt. Snel erna volgt de rest van de instrumenten die allen zeer schoon ingezet worden. Het gitaartje halverwege, de hoge tonen van het orgel of het orkest aan het einde om maar wat te noemen. De zang van Bowie is ook weer uitstekend met die lange uithalen. 1 Van de beste nummers van Bowie.

9. Goodie Mob ft. Backbone – I Refuse Limitation I Refuse Limitation
Misschien klinkt dit allemaal erg eentonig als je geen ingewijde bent. Ik weet het niet. Ik voel de diepere lagen in de muziek, geniet van de raps en heb wie ik geworden ben voor een groot deel te danken aan de Four Horsemen.
Sufferin from a severe case of inner-city blues
I ain't got no clues to which directions I need to choose
This opportunity to gain is all I got to lose
Cuz I just can't settle for these streets shawty I refuse

8. Bruce Springsteen – Meeting Across the River Meeting Across the River
Daar is die dan. Mijn grootste jeugdheld van allemaal. Wat een prachtverhaal heeft de man weer te vertellen. Hoop uit duisternis.

7. Front 242 – This World Must Be Destroyed This World Must Be Destroyed
Nog even 1 keer knallen met deze helden uit België. Ruim 12 minuten lang plezier.

6. Bruce Springsteen – Jungleland Jungleland
Van Springsteen wordt gezegd dat die wilde zingen als Roy Orbison en liedjes wilden schrijven als Bob Dylan. Hoewel ik beide artiesten in veel opzichten waardeer kunnen ze niet tippen aan de muziek van the Boss. Vooral zijn jaren 70 werk toen die nog een jongvolwassene was spreekt mij aan. De lyrics van de straat, altijd maar weer die actanten in zijn verhaaltjes, zijn rauwe stem en het volle geluid van de muziek waarbij the E-street band natuurlijk een belangrijke rol vervult zijn een aangename combinatie.

5. Goodie Mob – Cell Therapy Cell Therapy
Afkomstig van het album Soulfood. En zo is de muziek van the Goodie Mob ook voor mij. Het is voedsel voor de ziel.
In dit nummer komen ze alle 4 aanbod. In deze volgorde Khujo, T-mo, Gipp en Cee-lo. De 1 nog voltreffender als de ander. Khujo gaat als eerste los met zijn agressieve stemgeluid en zijne strakke erin komt is het feest compleet. Met zijn eigenzinnige flow en zijn lessen. Of het allemaal nog niet mogen vervolgens T-mo en Big Gipp hun ding doen. En hoe. 1 Van de beste hiphopnummers ooit gemaakt. En het zette het zuiden op de kaart.

4. Jacques Brel – Vesoul Vesoul
Sex, drugs en chansons is in een notendop het leven van Brel. Okee het is kort door de bocht en ik doe hem daarmee te kort.
Zoals die daar staat maakt Brel een wat narcistische indruk. Zo van kijk mij eens het zelf verzekerd mannetje spelen. Het was 1 grote façade. Slechts een toneelspel. Want in werkelijkheid was Brel zo onzeker dat die voor elk optreden eerst even moest kotsen. Of was het misschien zo dat het podium een andere kant van Brel naar boven haalt waarbij Brel met zijn mimiek als geen ander weet zijn emoties in muziek te leggen.
Vesoul is stevig en rap en toont het grootse talent van Brel. Ook zijn begeleidingsband speelt met verve. De manier hoe Brel de accordeonist op zweept om nog even een tandje bij te zetten geven dit nummer nog net even dat kleine beetje extra kracht.

3. The Beatles – A Day In The Life A Day In The Life
De eerste keer dat ik dit hoorde wist ik niet wat me overkwam. Ik denk dat ik ook dacht dat het na die climax van het orkest wel afgelopen zou zijn. Juist dan schakelt Paul nog even naar een hogere versnelling. Het is prachtig dat 3 bedenksels van 3 verschillende artiesten (Gemakshalve ga ik daar tenminste van uit namelijk John, Paul en producer George Martin) zo samen kunnen komen.

2. Beach Boys – Leaving This Town Leaving This Town
Geen vrolijke nummers van de Beach Boys in mijn top 100. Nee eenzaamheid en weemoed zoals dat hoort bij het Rock ’n Roll leven. Maar het nummer biedt ook troost. Het laatste couplet wordt wat mysterieus maar voor de rest is het duidelijk taal. Het is gewoon weer zo’n klaagzang zoals die wel vaker voorkwam in mijn top 100. Maar deze is toch net even iets bijzonderder. Niet voor niets staat die op 2 in mijn top.
Opvallend is dat ik de studioversie waarschijnlijk niet snel zou kiezen bij het maken van de beslissing welke nummers ik van the Beach Boys in mijn top 100 zou plaatsen. Deze live versie is steengoed. Het nummer komt gewoon veel beter tot zijn recht zoals die hier live uitgevoerd wordt. Met dat rauwe stemgeluid van Blondy Chaplin en dat orgelspel van Carli Munoz.
Het nummer komt misschien wat langzaam op gang. Maar wacht maar tot het moment dat Carli losgaat.
Zet het geluid lekker hard dan is het net alsof je erbij bent.

I long to see you oh my love
I want to feel you near
My need is deep inside
Well I've been rolling on,
I've been holding on,
I'd like you to know
That it's been a long, long time
Sometimes it's hard to make it through the day
Sometimes it's hard to find my way
Sometimes it's hard to notice the changing days
When your friends have all gone
Leaving this town for another one
The night is coming round
I can feel the weight of coming down,
So afraid to lose this dream
I want you to understand that I'm trying to do the best I can
It's so easy to lose my way
Lay your head where you may find some peace
I've been searching for my happiness
Don't you want to wake up and take my love,
I'd be happy if you'd let me know
Should I stay or go
Let me know
Woke from a dream to see reflections all around me,
of new realities,
heavenly angels won't you guide me
please help me to decide the path most
meant for me.

1. Beach Boys – Surf’s Up Surf's Up
Vaak betiteld als een genie. Maar misschien heeft die meer iets weg van een geniale gek. Brian Wilson leeft in zijn eigen wereld. Een wereld waarin niet alleen geluk, verwoord in wonderschone liedjes en verpakt in vrolijk klinkende muziek, maar ook veel ellende moet zijn geweest. Een zielige man vind ik Brian daarom maar.
Een voorbeeld van wat ik bedoel is dat je niet helemaal in orde bent dat je een plaat als Smile, dat gemakkelijk kan concurreren met het werk van Brian’s kwelgeesten John en Paul, pas tientallen na dato officieel uit durft te brengen. Gelukkig heb ik dat wel meegemaakt en ik zal het m’n kinderen na vertellen. Het was de grootste overwinning in de popgeschiedenis.
Gelukkig was het wel zo dat veel liedjes kort na het falen van het Smile project uiteindelijk toch nog op een plaat van the Beach Boys terecht. Zo ook dit nummer dat eigenlijk hoog in de top 2000 allertijden zou moeten staan zo niet op 1. Deze versie is de bekende versie die zo rond 73 opnieuw opgenomen is voor het album met de gelijkwaardige naam maar ook op de uiteindelijke officiële Smile versie van the Beach Boys terecht is gekomen. Mooi is het dat het nummer ingezongen is door broer Carl voor wie Brian het ook bedoeld had. Het is wat ingetogen en werkt naar het prachtige meerstemmige einde toe. Vooral mooi om te luisteren in het geheel van Smile.

Allen hartelijk dank voor de aandacht, het volgen en de mooie woorden.

dazzler ik wens je veel inspiratie, weinig tijddruk en veel plezier met jouw top 100.

Casartelli (moderator)
Van iemand met Tears for Fears in zijn avatar mag je een exclusieve keuze van deze band verwachten. Memories Fade stelde dan ook zeker niet teleur. Verder een flink gevarieerde lijst.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:04 uur

geplaatst: vandaag om 22:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.