MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
60. Royksopp - What Else Is There?

Royksopp - What Else Is There?

Hoog tijd voor mijn Scandinavische helden!

Helaas geen plekje voor Karin Dreijer`s band of solo project in mijn lijst, dan maar even zo. Haar ijzige, sinistere maar tevens breekbare en aftastende stem past perfect bij deze eveneens wat duistere, zoekende popproductie van Royksopp in zijn hoogtijdagen. Een van mijn meest gedraaide platen. En om antwoord te geven op de titelvraag. Na het ontdekken van Royksopp heeft de muziek mij ongelofelijk veel gebracht en verruimd van geest!

59. Django Django - Wor

Django Django - "WOR"

Een van de leukste bands van de afgelopen jaren. Django Django maakt dankbaar gebruik van de `60`s en 80`s revival van de laatste jaren en torent met hun debuutalbum hoog boven de concurrentie uit. Zeer aanstekelijke, avontuurlijke muziek om volledig in op te gaan!

58. Sia - Breathe Me

Sia - Breathe Me

Dit nummer is voor mij onlosmakelijk verbonden met de beste tv serie ooit gemaakt: Six Feet Under. Mocht dit nummer niet onder de hoogst ontroerende finale van de serie zijn gemonteerd, had ik dit nummer allicht wat minder gewaardeerd. Nu heb ik bijna 5 minuten lang zitten janken tijdens het afscheid van mijn favoriete fictionele vrienden. Een nummer dat voor mij ongelofelijk tastbaar maakt hoe fragiel en tegelijkertijd wonderschoon het leven is.

57. Slowdive - When The Sun Hits

Slowdive - When the Sun Hits

Mijn liefde voor shoegaze begon met My Bloody Valentine. De laatste weken ben ik helemaal in de ban geraakt van Slowdive en dan vooral van bovenstaand nummer. Ik heb hier geen nostalgische herinneringen aan, maar ben erg gecharmeerd van het dromerige geluid wat ze produceren.

56. Lamb - Gorecki

Lamb - Gorecki

Een nummer wat onlangs ook al voorbij kwam in de top 100 van Arrie & vleertje Mocht ik binnenkort hopeloos verliefd worden, dan is het eerste wat ik doe: dit nummer onder de neus wrijven van mijn nieuwe liefde, het van de daken schreeuwen. Maakt mij dat een freak? De sensuele, geloofwaardige stem van Louise Rhodes was mij al opgevallen bij de eveneens schitterende platen Gabriel & Heaven. Nu flirten ze ook nog volop met electronic, dat maakt dit nummer zeer overtuigend tot een van mijn favoriete, spannendste liefdesvertolkingen ooit.

55. The Velvet Underground - Venus in Furs

The Velvet Underground - Venus in Furs

Hoe zeer ik ook van de muziek van The Beatles & The Rolling Stones kan genieten. Op de fameuze bananenplaat staat geen maat. De sfeer gedurende dit nummer is ongekend. De verontrustende elementen, zoals de zang over kinky sex, lust, de valse violen en een stevige portie broeierige noise maken dit tot een wellustig nummer om je vingers bij af te likken!

54. Woodkid - Run Boy Run

Woodkid - Run Boy Run

Als nuchter persoon, die niet houd van veel drama, hou ik dan weer wel van dik, aangezette, bombastische nummers. De energieke trom roffels zijn een genot voor mijn oren. De inhoud speelt deze keer ook mee in mijn waardering voor dit nummer. Ik prefereer vorm vaak boven inhoud, maar hier gaan ze goed hand in hand. Alhoewel mijn vrienden allang wisten dat ik op jongens viel, heb ik het pas 3 jaar geleden tegen mijn ouders verteld.

Toch wel een van de spannendste momenten uit mijn leven. Ik was niet bang dat ze afkeurend zouden reageren, laat staan voor reacties uit mijn omgeving. Ik was wel bang voor een verandering in mijn ogenschijnlijk perfecte leven en verkeerde verwachtingen bij hen, zodat ik uiteindelijk dus lang met een geheim rond bleef lopen. Nu ben ik hier erg open over en kan ik al 3 jaar helemaal mijzelf zijn en relaties aangaan, wel zo fijn!

Vergeet trouwens zeker niet de schitterende clip te checken!

53. The Beta Band - Dry The Rain

The Beta Band - Dry the Rain

Een van mijn meest recente ontdekkingen, met dank aan gebruiker Arrie die het nummer Squares van deze band in zijn lijst had staan. Dat nummer was absoluut het doorspitten van hun oeuvre waard. Een schitterend, gelaagd popnummer met veel frivoliteiten, die gaandeweg steeds meer tot leven komt!

52. Tinariwen - Cler Achel

Tinariwen - Cler Achel

Heerlijk opzwepende muziek vanuit een ander continent. In het begin klonk het mij wel wat onwennig in mijn oren. Nu heb ik een zwak voor dat handjeklap en de uitbundige levensvreugde die hier op een ritmische manier wordt uitgebeeld.

51. Johnny Cash - Hurt

Johnny Cash - Hurt

Wie 1 jaar geleden had gezegd dat ik een nummer van Johnny Cash tot een van mijn favoriete nummers zou rekenen, zou ik voor gek hebben verklaard. Met het origineel van Nine Inch Nails heb ik niet veel op. De zang van Johnny Cash snijdt hier echter recht door mijn ziel. Het klinkt gewoon allemaal erg geloofwaardig uit zijn mond. De subtiele manier waarop het tempo gedurende het nummer wordt opgevoerd vind ik ook onbeschrijflijk mooi gedaan!

Derde top 100 op rij met Venus In Furs!

Mooi rijtje, vind die track van Royksopp echt heerlijk, ook Tinariwen is goed. Ga je naar Pitch Festival dit jaar Dance Lover?

-SprayIt- schreef:
Ga je naar Pitch Festival dit jaar Dance Lover?

Ik ben het zeker van plan! Ik moet alleen nog even iemand vinden om met mij mee te gaan. *Kijkt nogmaals even naar de geweldige line - up daar* Misschien ga ik ook wel gewoon alleen!

Ondertussen zit ook ik stilletjes mee te lezen met je lijst en wat is die mooi! Niet alleen erg fijne dance, maar ook een hoop leuke (indie-)rock en dan af en toe ook nog van die gekke verrassingen als Kendrick Lamar en The Cure. Mooie, gevarieerde lijst met vooral ontzettend veel goede muziek.

Ik wil hier niemand tekortdoen, maar dit is de leukste lijst die ik tot nu toe voorbij heb zien komen.

Ja hele fijne worp die laatste. Gorecki en Venus in Furs staan in mijn eigen honderd dus dikke buiging voor die twee. Overigens mooi en openhartig geschreven ook weer. Hurt vind ik een absoluut fantastisch mooi nummer maar zelf prefereer ik wel het origineel wat ik donkerder vind (ja echt) Slowdive is natuurlijk ook top. Woodkid run boy run is gaaf nummer, Django Django een fijne band en eigenlijk heb ik uit het laatste rijtje alleen met Sia echt helemaal niets.

Dank voor de complimenten hierboven, ik voel mij er wat verlegen onder.

50. Spinvis - Wespen op de Appeltaart

Spinvis - Wespen op de appeltaart

De enige Nederlandse artiest in mijn Top 100, nadat Postmen & Shocking Blue de lijst net niet wisten te halen. Spinvis kan ik altijd goed waarderen, omdat hij zulke poëtische luisterliedjes maakt. Ik heb nog nooit een tehuis van binnen gezien en toch kan ik dit nummer feilloos visualiseren bij de aangedragen tekst. En als iemand die zelf werkzaam is in het speciaal basisonderwijs, vind ik het ook prachtig hoe Spinvis zijn teksten vult met sfeerimpressies en zonder vooroordelen of sarcasme. Bijzonder luchtig nummer over een redelijk zware thematiek, met het hart op de goede plek!

49. Fleetwood Mac - Everywhere

Fleetwood mac - Everywhere

Zeker niet een van hun bekendste nummers, maar ik vind het intro en dat wijsje dat je gemakkelijk mee kan neuriën als pom pom pom pom pom.....pom pom pom pom onwijs onweerstaanbaar. Ik mag de radio zowaar bedanken, voor het ontdekken van dit nummer enige tijd geleden alweer.

48. Belle and Sebastan - Lazy Painter Jane

Belle and Sebastian - Lazy Line Painter Jane

Een van mijn knuffelbands! Later in de lijst keren ze nog terug. Fantastisch jazz georiënteerd intro hier, met volop rake teksten. Wie heeft nou nooit eens getwijfeld of de ware Jacob zijn of haar pad wel gaat kruisen? De steeds wanhopigere zang gedurende het nummer verstrijkt is ook erg gemeend en versterkt de gedrevenheid alleen maar. Verder ook een prachtig slotstuk.

47. Cherrymoon Trax - Let There Be House

Cherry Moon Trax - Let There Be House

Het bekende Bonzai label mag natuurlijk niet met een plaat in mijn lijst ontbreken. Deze pompende houseplaat waar je op kan blijven stampen doet het nog altijd goed op underground feestjes. Het is voor mij ook altijd als thuiskomen, om dit soort muziek te horen tijdens een gemoedelijke afterparty na een nacht stappen en dan het liefst op van die houten planken. Ik ben toch wel een rasecht feestbeest dat graag tot diep in de ochtend door wil feesten. Dat heeft vast wat te maken met mijn verlate puberteit.

46. M83 - A Guitar and a Heart

M83 - A Guitar and a Heart

Een simpel nummer dat zijn titel eer aandoet, met al zijn gitaargeweld en mooie melodieën. Ik waan mij bij beluistering altijd ergens op de zeebodem van een oceaan, op de rand van een vulkaan of op een van de hoogste bergtoppen van de wereld. Dit nummer geeft mij altijd veel kracht om nieuwe, uitersten dingen te blijven ondernemen!

45. The Field - Good Things End

The Field - Good Things End

Ruim 2 jaar geleden zouden meer platen van The Field mijn lijst gehaald hebben. Nu, blijft het slechts bij een plaat. Uiteindelijk is dit mijn dierbaarste The Field nummer. Een fantastisch, door techno aangestuurde plaat met warme en broeierige ambient invloeden. Hoogtepunt zijn de verdwaalde flarden geluid, die van een vliegveld vandaan lijken te komen.

Dit nummer symboliseert voor mij ook het uit elkaar vallen van mijn eerste vriendengroep jaren geleden. Nadat wij klaar waren met onze studies belandden wij geleidelijk aan allemaal in een verschillende fase van ons leven. Geen wrok dus, verjaardagen moeten gewoon geen verplichtingen worden en we hebben de foto`s nog. Echter ben ik meer van het type dat liever op de toekomst focust dan gaat zitten kniezen over verloren gegane vriendschappen, inmiddels ook veel nieuwe vrienden gemaakt sinds die tijd!

44. Spiritualized - I Think I`m In Love

Spiritualized - I Think I'm In Love

Prachtig, gepassioneerd nummer! Er zijn weinig nummers die zo dromerig geladen zijn en tegelijkertijd zo onwijs knap blijven rocken. Gevoelens van totale euforie overvallen mij iedere keer weer tijdens het luisteren naar de laatste minuten van dit nummer.

43. Dälek - Eyes to Form Shadows

Dälek - Eyes to form shadows

Ongetwijfeld een van de hardste nummers in mijn lijst. Rauwe, opgefokte, agressieve beats dreunen onverminderd door gecombineerd met hip hop zang. Een ware adrenaline rush en toch ongelofelijk intens gebracht, met een spectaculair slot als na 4 minuten nog een tandje bij wordt geschakeld. Muziek om je buren knettergek mee te maken! En dit voelt veel beter dan het opsteken van een weinig originele middelvinger.

42. Franz Ferdinand - The Dark of the Matinee

Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinée

Een opgewekt en springerig nummer met een zeer catchy refrein. Hoe vaak ik dit nummer ook draai, hij boet helemaal niets aan kracht in. Dit soort korte, niet te zwaar op de maag liggende rockmuziek doet het goed op mijn mp3 speler als ik in de sportschool sta.

41. Mercury Rev - Godess On a Hiway

Mercury Rev - Goddess on a Hiway

Een van de beste popnummers uit de historie! Dit nummer heeft bloedmooie teksten van sprookjesachtige allure. Bij de volgende zinnen smelt ik in ieder geval helemaal weg van geluk:

Far above the ocean, deep under the sea.
There's a river running dry 'cause of you and me.
Far above the ocean, deep under the sea.
There's a river running dry 'cause of you and me.

Tof nummer is dat van Fransje Ferdinand.

Een voor mij net iets minder inspirerend tiental. Helemaal niet erg natuurlijk. Ik ben wel erg elektronisch georiënteerd. The Field
Ben benieuwd naar de volgende lichting.

Dance Lover schreef:
43. Dälek - Eyes to Form Shadows

Dälek - Eyes to form shadows

Ongetwijfeld een van de hardste nummers in mijn lijst. Rauwe, opgefokte, agressieve beats dreunen onverminderd door gecombineerd met hip hop zang. Een ware adrenaline rush en toch ongelofelijk intens gebracht, met een spectaculair slot als na 4 minuten nog een tandje bij wordt geschakeld. Muziek om je buren knettergek mee te maken! En dit voelt veel beter dan het opsteken van een weinig originele middelvinger.

Ja! Zeker! Hiphop op zijn best. Toch weer een match, ook in deze lijst.

Everywhere, die had ik dan weer nooit geraden!

40. Underworld - Rez/Cowgirl ( Remix )

Underworld - Rez Cowgirl

Via de film Trainspotting ging de Britse dansscène volledig open voor mij. De een na de andere artiest stond op het menu om door mij verslonden te worden. Rez bevat schitterende melodieën, maar is een beetje eentonig. Cowgirl heeft fijne opzwepende teksten en weer een iets mindere melodie. Echter samen verenigd vertegenwoordigen ze met gemak het beste van Underworld! Een plaat waarbij ik iedere keer weer volledig uit mijn dak ga.

39. Sinead `O Connor - Troy

Sinéad O'Connor - Troy

Sinead `O Connor gaat hier als een ongetemd beest tekeer qua zang...zwijgend dan weer schreeuwend. Iedere keer als je denkt, ze zal zich wel niet meer verder opwinden over wat haar dwars zit, volgt er weer een onvoorziene uithaal waarin ze haar beklag doet. Een ongelofelijk theatraal nummer, waarin de emoties letterlijk naar boven komen drijven. Ik vind het echt prachtig. Ik zou bijna vergeten om de schitterende instrumentatie ''die keer op keer voor een overweldigende spanningsboog zorgt'' nog te benoemen. Hulde voor zoveel pit en lef!

38. The Dandy Warhols - Boys Better

The Dandy Warhols - Boys Better

Een van mijn favoriete indie rockbands is The Dandy Warhols. Op deze site helaas jammerlijk onderschat. Dit nummer behoort tot een van hun vele hoogtepunten, dankzij een geweldige drive. De zeer aanwezige instrumentatie en de warme dan weer schreeuwerige zang voelen elkaar uitstekend aan.

37. Vitalic - La Rock 01

Vitalic - 'La Rock 01'

Dé beste technoplaat ooit gemaakt. Als dit nummer eenmaal op gang komt is er geen houden meer aan en wordt iedereen zowat gedwongen om de dansvloer op te gaan en een feestje te bouwen. De voortstuwende Bass drijft het geheel perfect aan, op deze knetterharde technoplaat is echter ook ruimte om heel even adem te halen als de ( prachtige ) melodie even nadrukkelijk op de voorgrond treedt en de herrie verdringt. Lang zal het niet duren, stampen tot je erbij neervalt zul je!

36. Portishead - We Carry On

Portishead - We Carry On

Schitterend, levenslustig nummer van bombastische proporties! Dit zou zomaar een lijflied van mij kunnen worden. Tijdens festivals wordt mij wel eens gevraagd of ik drugs op heb, omdat ik op de vreemdste tijdstippen nog barst van de energie. Altijd beantwoord ik die vraag naar volledige waarheid met een nee. Als het om alcohol gaat, is dat tijdens het uitgaan wel even anders.....

35. Nina Simone - Sinnerman

Nina Simone - Sinnerman

Er is niet heel veel plek in mijn lijst voor soul, maar Nina Simone is een zekerheid in mijn lijst. Wat moet dat mens bezield hebben om een nummer van ruim 10 minuten te maken, volgestouwd met zoveel dynamiek, tempowisselingen en bovenal met zoveel bezieling? Nog altijd een spannend nummer, waar ik echt niet stil bij kan blijven zitten. Episch gewoon!

34. Goat - Golden Dawn

Goat - Golden Dawn

Een psychedelisch, subtropisch hoogstandje waarbij ik associaties krijg met een vreemd land hier ver vandaan. En dan blijken ze uit Zweden te komen! Het drumwerk en het gitaargeweld is van een maniakaal en duivels goed niveau. Sowieso hou ik wel van muziek die meerdere genres succesvol weet te combineren met elkaar.

33. Fleet Foxes - Mykonos

Fleet Foxes - Mykonos

Dit nummer weet zich vooral zo goed te onderscheiden dankzij de stijlbreuk in het midden van het nummer. Het nummer transformeert met succes van een lief, aandoenlijk folknummer, naar een verrassend meezingnummer en dan absoluut niet in de verkeerde zin van het woord.

32. Reload - Le Soleil et La Mer ( Global Communication Remix )

Reload - Le Soleil et la Mer ( Global Communication Remix )

En dan nu weer zo`n langdradig ambient nummer om fijn bij weg te dromen. Ik denk hierbij altijd gelijk aan een warme bestemming en zie mijzelf zo liggen in een ligstoel met om mij heen alleen maar zon, zee en strand en dat alles bij een alles verzengende hitte. Alhoewel ik de 4 seizoenen allemaal wel kan waarderen, pleit ik als buitenmens en fanatiek fietser liever voor 9 maanden zomer en 3 maanden winter. Gelukkig helpt deze relaxte muziek mij tijdens overdreven strenge winters, zoals vorig jaar.

31. Arcade Fire - Rebellion ( Lies )

Arcade Fire - Rebellion (Lies)

Ik hoop dat ik even zo vrij mag zijn om herman te citeren. Ik kan mij herinneren dat hij dit nummer eens omschreef als een feniks die herrijst uit zijn eigen as. 100% mee eens en het dekt de lading helemaal. Er zijn maar weinig nummers die zo opbeurend, energiek en met zoveel geestdrift zijn gezongen als deze!

Weer een fijne update, met een dikke voor the Dandy Warhols

Ah.. Ben ik toch niet de eerste met Dälek in zijn lijst.. wel een geweldig nummer. . Verder ook vermakelijk om te lezen.

Vitalic en Goat

Sinnerman, mooi hoor.

Aantal boeiende nummers. Zit nu op Youtube aantal filmpjes van Vitalic te kijken.

30. Sterolab - Vonal Disclosion

Stereolab - Vonal declosion

Iemand op deze site omschreef de muziek van Stereolab een keer deels als ( kwalitatieve ) bubblegumpop. En dat vind ik voor dit nummer wel een goede benaming. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand niet vrolijk wordt bij het horen van dit nummer. Ik zweef altijd ergens in het luchtledige na het horen van zoveel pracht en praal, echt schitterende vocalen en verrassende arrangementen!

29. Noir Desire - Le Vent Nous Portera

Noir Désir - Le Vent Nous Portera

Alhoewel dit nummer mij wel bekend voorkwam "ik meen het wel eens gehoord te hebben in het Tour De France journaal'' was dit mijn grootste ontdekking van de MuMeladder vorig jaar. De melodie is goud waard en wordt bijgestaan door tal van prachtige instrumenten. Echt zo`n relaxt nummer wat mij gelijk een warm vakantiegevoel geeft en/of een vakantie laat herbeleven.

28. Keef Baker - Armed Snobbery

Keef Baker - Armed Snobbery

Tijd voor wat breakcore in mijn Top 100. En dan is Keef Baker samen met Amon Tobin natuurlijk de grote man. Feilloos weten zij allebei de mooiste melodieën aan een hoop dansgeweld te koppelen en om te toveren tot ruwe diamanten. Ik heb uiteindelijk voor dit nummer gekozen omdat het de mooiste tempoversnelling ( vanaf +- 3.20 ) bevat die ik ooit heb gehoord!

27. Massive Attack - Black Milk

Massive Attack - Black Milk

Veel mensen omschrijven de muziek van Massive Attack en in het bijzonder het album Mezzanine als duister, broeierig en akelig om naar te luisteren, in de goede zin van het woord. Klopt allemaal. Al word ik vooral in hypnotische staat meegenomen naar een compleet andere wereld. Black Milk is ook zo`n verontrustend nummer met een loom tempo en vreemde teksten, een van hun meest relaxte nummers, ideaal om bij op de bank te hangen, terwijl het universum vanzelf aan je voorbijtrekt.

26. Patrick Watson - Lighthouse

Patrick Watson - Lighthouse

Een nummer wat ik briljant vind, dankzij de prachtige, gevoelige piano begeleiding. De piano riedels zetten het nummer zelfs meerdere malen naar hun eigen hand. De muziekuitbarsting na 3 minuten mag ook zeker niet onvermeld blijven. Fantastische stijlbreuk! Wat ben ik dol op die bombastische, Spaans aandoende klanken met daarbij de piano er overheen. Kippenvel iedere keer weer.

25. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence

Simon and Garfunkel- The Sound of Silence

Simpelweg een van mooiste en liefst gezongen popklassiekers ooit gemaakt wat mij betreft. Veelvuldig gehoord in films en uit eigen beweging. En toch weet dit nummer bij iedere luisterbeurt zijn magie weer volledig waar te maken.

24. MGMT - Flash Delirium

MGMT - Flash Delirium

Lange tijd was ik vooral onder de indruk van hun wat meer bekende singles. Totdat ik op dit nummer stuitte. Wat een berg aan energie schuilt er in dit dynamische nummer. Van begin tot eind. De outro is namelijk ook fantastisch. Het nummer wordt niet langzaam weggedraaid, maar je wordt getrakteerd op een plotseling opduikend razend tempo en steeds nadrukkelijkere, schreeuwerige zang!

23. Tiga - Far Away From Home ( DFA remix )

Tiga - Far from home (DFA remix)

Sunglasses at Night bracht Tiga destijds onder mijn aandacht. Het zou nog vele jaren duren voordat ik het fameuze DFA label zou mogen ontdekken. Nu ben ik een groot fan van de remixen die zijn voortgebracht door DFA. Ze experimenteren er namelijk altijd heerlijk op los en deinzen er niet voor terug om een nummer richting het eind volledig te laten ontsporen. Wat dat betreft is dit nummer nog vrij braaf, zelfs met een redelijk hoge aaibaarheidsfactor. Ik herken mij wel terug in dit nummer. Waar ik ook ga of ben, ik ben flexibel, pas mij snel aan en voel mij vaak snel thuis. Over het nummer dan: optima feestnummer in het kwadraat en altijd een goede oppepper om te draaien voor het uitgaan!

22. Caribou - Sun

Caribou - Sun

Deze ultieme loftuiting voor het mooiste wat het universum ons te bieden heeft, is als een vanzelfsprekendheid in mijn lijst. Ik ben ook erg gecharmeerd van Caribou, die altijd verrassende ingrediënten gebruikt om zijn muziek mee samen te stellen. Het blijven herhalen van het woord Sun in dit nummer werkt aardig hypnotiserend. En de spectaculaire ontknoping is van fabelachtig niveau en tevens erg dansbaar, ook zeker niet onbelangrijk.

21. dEUS - Theme From Turnpike

dEUS - Theme From Turnpike

Een van de spannendste en meest ritmische nummers die ik ken. Het lijkt mij ook geweldig om dit nog een keer live te mogen zien. Ik ben super verslaafd aan het geluid wat dEUS hier heeft geproduceerd. Het steeds nadrukkelijkere tromgeroffel, brengt mij in volledige extase! Het album In a Bar, Under The Sea vind ik ook veruit hun beste werk, omdat het allemaal nog zo wild en ongepolijst klinkt. En geldingsdrang is vaak een goed teken.

Puike Top 100, enige klacht die ik heb is dat ik vrijwel alles al ken

Dance Lover schreef:

25. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
en liefst gezongen popklassiekers ooit gemaakt

Dat zeker

20. Sigur Ros - Viðrar Vel Til Loftárása

Sigur Ros - Viðrar Vel Til Loftárása

Sigur Ros draai ik bij voorkeur in de winter, het liefst tijdens guur weer buiten. Het heeft bij mij wel enige tijd geduurd voordat ik de goddelijke klanken kon ontdekken in hun muziek. Het album Agaetis Byrjun heeft eerst 2 jaar stof lopen happen omdat ik het eerst maar saai vond. Nu ben ik een fan van hun oeuvre. Dit nummer verkies ik nipt boven het ook zeker niet misselijke Popplagio, omdat de hemelpoorten zich nog nooit zo luidruchtig en stormachtig openden als hier. De videoclip vind ik ook erg ontroerend, ik heb daarom ook even voor de 7 minuten versie gekozen die wat vlotter op gang komt.

19. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out

The Smiths - There is A Light That Never Goes out

Gewoon een supermooi en ontroerend popnummer. De uitstekend gekozen titel vind ik echter minstens zo mooi. Ik vind het een geruststellende en hartverwarmende gedachte dat er op onze wereld altijd ergens lichtjes branden of dat mijn moeder op internet checkt waar ik ergens ben tijdens een vliegreis. Dit nummer gaat voor mijn dus niet alleen over liefde maar ook over verbondenheid. Echter het gevoel wat The Smiths in dit nummer leggen ''Als je verliefd bent maakt het niet uit wat je doet zolang je maar bij je grote liefde bent'' onderschrijf ik ook volledig. Alles is interessant als je verliefd op iemand bent, dat maakt het ook zo mooi!

18. Hercules And Love Affair Ft. Antony - Blind

Hercules And Love Affair - Blind

Gewoon de beste, meest sprankelende ( post ) disco track. Dit nummer is gezegend met een overdonderend tempo, fantastische vocalen en sublieme begeleiding van instrumenten. Vooral van het trompetgeschal word ik altijd helemaal vrolijk!

17. New Order - Blue Monday

New Order - Blue Monday

Een new wave nummer, maar voor mij vooral een echte dansklassieker waarbij ik altijd net dat ene stapje harder ga dansen, totdat het zover komt tot het punt dat ik tegenover iemand ga dansen en al springend en schreeuwend uitroep: How Does It feel? Altijd leuk om te zien als iemand die vraag beantwoordt met een spiegelende reactie. Dit nummer brengt gewoon de grootste stuiterbal in mij naar boven. Ik krijg echt neigingen om de complete tent af te breken. Een nogal opzwepend nummer dus.

16. Belle & Sebastian - Le Pastie de la Bourgeoisie

Belle & Sebastian - Le Pastie de la Bourgeoisie

Een van de vlotste, pittigste nummers van een van mijn favoriete artiesten. Ook goed voor 2 nummers in mijn lijst. Ik hoop dat ze nog eens een keer een album maken dat voortborduurt op het geluid wat ze bij dit nummer hebben neergezet. Een smaakvol, uptempo nummer dat behoorlijk rockt. Ik krijg hier niet genoeg van!

15. Empire of the Sun - Walking On a Dream

Empire Of The Sun - Walking On A Dream

Een van de weinige nummers uit mijn lijst waar ik veel nostalgische waarde aan hecht. Dit nummer staat voor een enorm fijne, verrijkende tijd: Een jaar backpacken in Australië, Nieuw - Zeeland, Singapore & Thailand. Vooral in Australië was dit nummer onwijs veel op de radio in menig hostel. In Nederland kwam ik er pas achter dat het een nummer van Empire of the Sun betrof. Dit soort dromerige synthpop gaat er bij mij trouwens nog steeds vlot in en ik draai het nummer nog regelmatig. Dus eigenlijk heeft het ook weer niet heel veel met nostalgie van doen.

14. Air - La Femme `d Argent

Air - La Femme D'Argent

Lange tijd mijn favoriete nummer geweest! Na een lange werkdag wil ik nog wel eens heel even op mijn buik op bed ploffen en dit nummer opzetten terwijl ik als een kat lig te spinnen bij de magistrale opbouw en alle zwoele klanken die aan mij voorbij trekken. Dit nummer is als meditatie voor mij. En als ik het opzwepende Sexy Boy hierna beluister, dan ben ik weer helemaal opgeladen!

13. M83 - Don `t Save Us From the Flames ( Superpitcher Remix )

M83 - Don't Save Us From The Flames (Superpitcher remix)

Het origineel vind ik ook mooi, maar tamelijk chaotisch en volgestouwd met ( te ) veel verschillende invloeden voor een nummer van 4 minuten. Deze remix neemt zijn tijd om je volledig te bedwelmen. Wat begint als noise, gaat over in een zwoel en warmbloedig zomernummer. Om uiteindelijk uit te groeien tot een hallucinerend geheel. Waarna een breakdown het nummer stript van zijn identiteit om daarna weer snel op te bouwen. Een enorm sexy nummer!

12. Frank Ocean - Pyramids

Frank Ocean - Pyramids

De enige uitgesproken R&B plaat in mijn lijst komt van de hand van Frank Ocean. Hij gaat dan ook als een revolutionair tekeer op deze plaat. Een oude, bekende sample wordt in een nieuw jasje gestoken, tijdens spectaculaire overgangen worden nieuwe werelden aangedaan en hij slaagt er moeiteloos in om met alleen woorden en wisseling van muziektempo beelden op je netvlies te plaatsen. Kortom, hij drukt zijn eigen stempel op dit nummer. Een erg spannende plaat met veel variëteit, want erg dansbaar en tegelijkertijd sensuele luistermuziek.

11. Pulp - I Spy

Pulp - I Spy

In het begin liep ik vooral weg met de bekende nummers van het album Different Class, zoals Common People en Disco 2000. Inmiddels zijn de overige albumtracks aan een flinke inhaalslag bezig. Waarbij I Spy mij het meest bevalt nu. Ik heb zelden zo`n onvoorspelbaar, geheimzinnig en dynamisch nummer gehoord met zo`n bijzondere spanningsboog. Het fluisteren is een fijne marteling voor je oren met in de wetenschap dat er snel een enorme eruptie zal plaatsvinden.

Wederom een schitterend rijtje.

Later vandaag post ik de rest van mijn lijst.

Mocht iemand het leuk vinden om te voorspellen of denken te weten wat ik in mijn Top 10 heb staan. Ga uw gang! Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar jullie mee aankomen.

Ja, voorspellen altijd leuk.

Afgaande op je stemgedrag in Song van het Jaar en de Witte Trui ga ik voor:

Santigold - Disparate Youth
Fuck Buttons - Surf Solar
Orbital - Halcyon + On + On
The Knife - Silent Shout
Todd Terje - Inspector Norse
Archive - Bullets
My Bloody Valentine - Only Shallow
Aphex Twin - Xtal
The xx - Crystalised
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) (misschien ook wel Reflektor)

Air - La Femme D'Argent
Lange tijd mijn favoriete nummer geweest! Na een lange werkdag wil ik nog wel eens heel even op mijn buik op bed ploffen en dit nummer opzetten terwijl ik als een kat lig te spinnen bij de magistrale opbouw en alle zwoele klanken die aan mij voorbij trekken. Dit nummer is als meditatie voor mij. En als ik het opzwepende Sexy Boy hierna beluister, dan ben ik weer helemaal opgeladen!

Bij gelegenheid haal ik deze emoticon nog eens boven:
(afbeelding)

Haha, Viðrar Vel Til Loftárása heb ik een paar uur geleden nog op mijn facebookwall gezwierd, toevallig! Eén van hun allerbeste nummers, en dat zegt veel, zeer veel.

Ik verwacht The Velvet Underground nog wel

Gretz schreef:
Afgaande op je stemgedrag in Song van het Jaar en de Witte Trui ga ik voor:

Santigold - Disparate Youth
Fuck Buttons - Surf Solar
Orbital - Halcyon + On + On
The Knife - Silent Shout
Todd Terje - Inspector Norse
Archive - Bullets
My Bloody Valentine - Only Shallow
Aphex Twin - Xtal
The xx - Crystalised
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) (misschien ook wel Reflektor)

Mooi rijtje hoor! Veel van deze platen hebben het net niet gered. Je hebt wel 1 goede match en nog eens 3 artiesten juist voorspeld!

@Stefan: Ik moet je teleurstellen. The Velvet Underground gaat niet meer langskomen.

En hier zijn ze dan in meerdere etappes, mijn 10 favoriete nummers van dit moment:

10. Animal Collective - For Reverend Green

Animal Collective - For Reverend Green

Een van mijn vreemdste eigenschappen is dat ik soms tot leven kom, terwijl ik eigenlijk gewoon op bed moet liggen voor de volgende werkdag. Als nachtmens slaap ik maar 6 a 7 uur per nacht. En om 12 uur `s nachts vind ik het heerlijk om erg energieke muziek te draaien van bv. Fuck Buttons, Felix da Housecat of Animal Collective. Nog even een half uur knallen voordat de wekker om half 7 in de ochtend afgaat. Het begint steeds meer een ritueel te worden, ik heb het ook echt nodig, anders val ik niet in slaap vanwege een energie - overschot. For Reverend Green is mijn grote favoriet om van mijn energie af te komen. Wat een euforisch en opzwepend nummer en je kunt er zo goed op mee blèren!

9. Talking Heads - The Great Curve

Talking Heads - The Great Curve

Zoals het een scherpe bocht betaamt, draait ook dit nummer alle kanten op. 2 nummers lijken dwars door elkaar heen te lopen, maar doen dat op zo`n aanstekelijke en ritmische manier dat je moeilijk anders kan doen dan blijven swingen op deze charmante, chaotische feestplaat!

8. The Irrepressibles - In This Shirt ( Royksopp Remix )

The Irrepressibles - In This Shirt (Röyksopp Remix)

Een van de meest ontroerende nummers in mijn lijst met erg pakkende teksten. Alhoewel ik zelf gelukkig nooit een dierbare liefde heb verloren, maakt dit nummer wel perfect voelbaar hoe zoiets aan moet voelen. De bijdrage van Royksopp, die met hun remix voortborduren op het geluid van hun beste album Junior, levert een verrukkelijke, elektronische impuls op. Het nummer wordt nog krachtiger, vanwege de toegenomen dynamiek, dromerige uitlopers en achtergrondvocalen. Een magisch nummer!

7. Yacht - The Afterlife

YACHT - The Afterlife

Een fijn en luchtig nummer over het hiernamaals van het DFA label. Het blijft iedere keer weer een onweerstaanbaar nummer om te horen, mede dankzij de nonchalante vrouwenstem en fantastische, creatieve muzikale omlijsting, die allerlei kanten uitschiet!

6. Arcade Fire - Wake Up

Arcade Fire - Wake Up

Schitterend nummer! Na lang wikken en wegen en alle albums van Arcade Fire nog eens uitvoerig te hebben beluisterd, is dit dé grote favoriet van mijn afgetekend, favoriete band. Dit nummer bevat alles wat ik in een nummer zoek: jeugdig elan, mooie afwisselende, gedurfde zang van Win Butler & Régine Chassagne, een uptempo melodie, treffende & gelaagde teksten, een catchy meezing refrein en tempowisselingen......Kortom een onwijs dynamisch nummer wat het leven perfect symboliseert voor mij.

Dit nummer geeft mij ook altijd energie om nieuwe dingen uit te blijven proberen en dikwijls met de onschuldige ogen van een kind naar het leven te kijken ook al is dat soms lastig. Zo was ik 19 toen ik werd overvallen in een tankstation waar ik een bijbaantje had. In het begin was ik vrij angstig, maar uiteindelijk zag ik al snel in dat angst niets op zou leveren. Ik stond na 1 week ook alweer in het tankstation. Gelukkig was ik snel daarna ook weer mijn naïeve zelf, echter wat meer behoedzamer. Edoch, prefereer ik een avontuurlijke, ondernemende instelling altijd boven betutteling en een beschermende attitude, aangezien je daar zeker niet gelukkig van gaat worden.

zaaf
hulde voor inhoud en vorm! maw fijne muziek en goede teksten.
oja en hulde voor tempo

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:31 uur

geplaatst: vandaag om 11:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.